• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:22
Was aan het kijken naar een 15 jaar oude BWM 640 Cabrio, maar toen verdween opeens de youngtimer regeling. En dan komt de Tesla Standard langs voor 37k met 5k inruil. Ik hou dus maar mn youngtimer BMW 320 Cabrio voor de zomer, haal een APK gekeurd inruil-barrel van marktplaats voor 500 (al een paar in de buurt gevonden) en voor 32k een nieuwe 3.
Maar vraag me af, wie koopt er momenteel nog 2-3 jaar oude occasions voor 20k-30k als je voor 32k een nieuwe hebt? Hoe komt de handel daar nu vanaf zonder verlies?

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Hier ook EAP en ik twijfel ook zwaar om FSD upgrade to kopen. Enerzijds weten we op de deadline van 14 februari denk ik niet of FSD wel gaat komen dit jaar.

Anderzijds denk ik dat EAP functies gaan verdwijnen als FSD komt, en dus de EAP meerwaarde weg is. Dan beter een FSD upgrade kopen die zijn waarde blijft behouden bij verkoop. Uiteraard is een auto met lifelong FSD meer waard dan zonder. Het bespaart de koper dan 100 euro per maand.

Dus als ik zeker zou weten dat FSD naar Nederland komt zou ik met mn EAP zeker een FSD upgrade kopen.
Op het Duitse forum zijn inmiddels heel veel mensen hier mee bezig met meer dan 300 posts. Some take aways:
Nooit geld uitgeven voor iets wat er nog niet is
Als je HW3 en EAP hebt kun je gokken dat als je FSD koopt je gratis een HW upgrade krijgt
Als je HW4 en EAP hebt en je gokt dat FSD komt (vroeger of later) dan zal het een meerwaarde worden
In US en Canada is de maandelijkse prijs voor FSD al even duur als je EAP hebt. Als dat hier ook gebeurd, dan heb je de meerprijs er in 3 jaar uit (los van evt meerwaarde)
In Australië en Nieuw Zeeland (waar FSD pas een paar maanden is) krijgen EAP bezitters nu nog 50% korting op de maandprijs. Als dat hier ook zo blijft dan heb je de meerprijs er pas na 6 jaar uit (zonder meerwaarde te rekenen)
In Australië kon je na de introductie van FSD geen EAP meer kopen, maar tot op vandaag krijg je het nog steeds bij Certified Occasions
Het is onduidelijk of EAP ooit op basis van FSD zal worden. Als Basic AP dat wel wordt, zal dat ook voor EAP zijn

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:09
pdidi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Op het Duitse forum zijn inmiddels heel veel mensen hier mee bezig met meer dan 300 posts. Some take aways:
Nooit geld uitgeven voor iets wat er nog niet is
Als je HW3 en EAP hebt kun je gokken dat als je FSD koopt je gratis een HW upgrade krijgt
Als je HW4 en EAP hebt en je gokt dat FSD komt (vroeger of later) dan zal het een meerwaarde worden
In US en Canada is de maandelijkse prijs voor FSD al even duur als je EAP hebt. Als dat hier ook gebeurd, dan heb je de meerprijs er in 3 jaar uit (los van evt meerwaarde)
In Australië en Nieuw Zeeland (waar FSD pas een paar maanden is) krijgen EAP bezitters nu nog 50% korting op de maandprijs. Als dat hier ook zo blijft dan heb je de meerprijs er pas na 6 jaar uit (zonder meerwaarde te rekenen)
In Australië kon je na de introductie van FSD geen EAP meer kopen, maar tot op vandaag krijg je het nog steeds bij Certified Occasions
Het is onduidelijk of EAP ooit op basis van FSD zal worden. Als Basic AP dat wel wordt, zal dat ook voor EAP zijn
Dank handig overzicht. Blijft de vraag of FSD echt naar Europa komt, maar dat weten we niet voor 14 februari, blijft dus een gok om FSD te kopen.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:34
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Hier ook EAP en ik twijfel ook zwaar om FSD upgrade to kopen. Enerzijds weten we op de deadline van 14 februari denk ik niet of FSD wel gaat komen dit jaar.

Anderzijds denk ik dat EAP functies gaan verdwijnen als FSD komt, en dus de EAP meerwaarde weg is. Dan beter een FSD upgrade kopen die zijn waarde blijft behouden bij verkoop. Uiteraard is een auto met lifelong FSD meer waard dan zonder. Het bespaart de koper dan 100 euro per maand.

Dus als ik zeker zou weten dat FSD naar Nederland komt zou ik met mn EAP zeker een FSD upgrade kopen.
Andere vraag is wat Tesla gaat doen met HW3 autos. Ik kan me niet voorstellen dat je een hardware upgrade krijgt omdat je een maandje FSD wilt proberen. Maar stel dat ik het nu zou kopen op mijn HW3 auto (die al EAP heeft, dus voor 3700 euro)?

• pdidi
  • Niet online
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Dank handig overzicht. Blijft de vraag of FSD echt naar Europa komt, maar dat weten we niet voor 14 februari, blijft dus een gok om FSD te kopen.
Eens. 1 van de speculaties die hierover voorbij kwam: Musk weet al dat FSD in Europa komt en om te voorkomen dat er dan massaal FSD door HW3 mensen wordt gekocht om dan in aanmerking te komen voor de HW upgrade, steekt die hier zo een stokje voor. De verwachting is dat de RDW 1 week later komt met het besluit

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-01-2026 16:58 ]

• pdidi
  • Niet online
stefxx schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Andere vraag is wat Tesla gaat doen met HW3 autos. Ik kan me niet voorstellen dat je een hardware upgrade krijgt omdat je een maandje FSD wilt proberen. Maar stel dat ik het nu zou kopen op mijn HW3 auto (die al EAP heeft, dus voor 3700 euro)?
Ik denk dat er sowieso niet meteen FSD voor HW3 beschikbaar komt in EU. Er is in geen enkel Europees land een HW3 auto met FSD 12 gezien (ook in Australië en NZ is FSD niet beschikbaar voor HW3). Het wordt dan wachten op of FSD 14 Lite (als dat gaat lukken) of op een HW upgrade (als dat gaat lukken)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 17-01-2026 17:12 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

pdidi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat er sowieso niet meteen FSD voor HW3 beschikbaar komt in EU. Er is in geen enkel Europees land een HW3 auto met FSD 12 gezien (ook in Australië en NZ is FSD niet beschikbaar voor HW3). Het wordt dan wachten op of FSD 14 Lite (als dat gaat lukken) of op een HW upgrade (als dat gaat lukken)
YouTube: 5-Year-Old Tesla FSD vs Europe's Tightest City

Dit is HW3 toch?

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:52
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.

Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.

• pdidi
  • Niet online
In US en CA is FSD 12 wel beschikbaar op HW3. In de comments staat echter dat het een "imported, modified research vehicle with non-standard hardware/software configurations" is

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Begrijp ik nou goed dat je bij een tweedehands certified pre-owned Tesla (dus aankoop bij Tesla) gratis EAP krijgt?

Ik heb nu een paar dagen een leen my performance en daar zit eap en fsd op.
Het automatisch inparkeren (pakket eap) is wel briljant zeg. Doet ie goed! Zou ik best willen. Maar me geen 3800 euro waard natuurlijk.

Je zou bijna beter nu een jonge tweedehands kunnen kopen en de goedkopere fsd upgrade kunnen nemen....

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:21:
Begrijp ik nou goed dat je bij een tweedehands certified pre-owned Tesla (dus aankoop bij Tesla) gratis EAP krijgt?
‘Gratis’ is relatief maar ja, er zit altijd EAP op.

www.google.nl

• Allewijn
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:37:
[...]

‘Gratis’ is relatief maar ja, er zit altijd EAP op.
Collega van me heeft nml deze week een tweedehands MY gekocht bij Tesla en het zit er op.
En qua prijs was hij minstens net zo aantrekkelijk als bij vage algemene handelaren.
Daar heeft ie dus goed aan gedaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Collega van me heeft nml deze week een tweedehands MY gekocht bij Tesla en het zit er op.
En qua prijs was hij minstens net zo aantrekkelijk als bij vage algemene handelaren.
Daar heeft ie dus goed aan gedaan.
Een goedkope manier voor Tesla om de waarde voor de klant te verhogen uiteraard. Dat kunnen andere partijen uiteraard niet. Hopelijk heeft hij er veel plezier van :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 17-01-2026 18:51 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:45
bert pit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Gisteren sprong hij vanzelf open, niet tijdens rijden maar na het parkeren en dichtslaan van de deuren. Tijdens het rijden bleef de frunk dicht.
Dus met WD40 ingespoten en een reset gegeven. Daarna (tot nu toe) sprong de frunk niet meer open maar op het scherm tijdens het rijden verscheen de melding:
"Interne ontgrendelingsknop voorbak gedetect.
Voorbak niet geopend - contr. op inzittenden"
Zojuist thuis gekomen en na het inspuiten met WD40 heb ik geen last meer gehad.

Analoog komt weer helemaal terug

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:06
Ik zou niemand aanraden om naar het servicecentrum in Groningen te gaan. 3 maanden verder en niks opgelost en de auto is in slechtere staat achtergelaten. Echt schrikbarend hoe weinig know how de monteurs hebben en hoeveel schijt ze aan jouw (mijn) auto hebben. Ook al woon ik in het noorden en valt het onder garantie, nooit ga ik meer naar het servicecentrum in Groningen. 🤮🤮🤮.

Overal before en after foto’s en video’s van gemaakt na de eerste keer. Zou je aanraden om altijd foto’s en of video’s van jouw auto te maken voordat je je auto wegbrengt. Alles documenteren.

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:24
Passen de 'all weather matten' van Ali, gemaakt voor de model 3 2023, in de Highland versie?
Gaat me om de bestuurders-, passagier- en achterbank plekken.
Kofferbak is anders, gezien de extra bergruimte bij de wielkast.

Zelfde vraag geldt voor de inzetbakjes in de opbergruimte, direct onder de laadplekken.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Jmtpes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:34:
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.

Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.
Ik denk een service verzoek aanmelden. Had ik met mijn Model 3 uit 2021 ook ineens. Druksensor die niet meer werkte. Wel via t scherm en via de ap

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:49
bestbeforeee schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:08:
Ik zou niemand aanraden om naar het servicecentrum in Groningen te gaan. 3 maanden verder en niks opgelost en de auto is in slechtere staat achtergelaten. Echt schrikbarend hoe weinig know how de monteurs hebben en hoeveel schijt ze aan jouw (mijn) auto hebben. Ook al woon ik in het noorden en valt het onder garantie, nooit ga ik meer naar het servicecentrum in Groningen. 🤮🤮🤮.

Overal before en after foto’s en video’s van gemaakt na de eerste keer. Zou je aanraden om altijd foto’s en of video’s van jouw auto te maken voordat je je auto wegbrengt. Alles documenteren.
Zou je iets meer kunnen uitwijden over wat ze dan verkeerd/slecht gedaan hebben, dan hebben we er ook wat aan. Anders moeten we je allemaal op je woord geloven ;)

• pdidi
  • Niet online
Grok next level in Tesla

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:58
bestbeforeee schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:08:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.. mijn MY ‘24 moet op aan raden van mijn vaste servicegarage daar ook langs vanwege issues die binnen de garantie vallen namelijk.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:01
Daar zal vast een instructie aan vooraf zijn gegaan gedraag je als een klootzak en behandel me als een watje.
Je krijgt waar je om vraagt.

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:06
Ik heb er eerder over gepost. Zou even teruglezen.

Kort samengevat:
Auto 3x opengemaakt vanwege het feit dat niet alle speakers waren aangesloten. 3 maanden later en 3 serviceafspraken later, is het antwoord, ja je hebt premium, maar ook weer geen echte premium, dus jouw 4 speakers kunnen niet aangesloten worden.

Ondertussen is het dashboard niet goed aangesloten waardoor ik een rammelend geluid in de auto kreeg (hebben gewoon niks gecontroleerd).

Hebben ze het rechter harnas van de auto voor niks vervangen. De auto een paar keer van binnen opgemaakt en totaal niet goed dichtgemaakt (alle draden zijn zichtbaar bij de achterbank).

En veel tijd en moeite verder voor helemaal niks. En dit is een korte samenvatting 😂.

Dit is mijn ervaring trouwens. Echt zwaar incapabele monteurs (ben alleen in Groningen geweest). Je mag het ook zelf gaan ervaren natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door bestbeforeee op 17-01-2026 20:48 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Heb de 2 berichten mbt eigen topic voor FSD naar Mobiliteit feedback verplaatst. Graag daar verder over afstemmen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:41
Flexiilex schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Ik denk een service verzoek aanmelden. Had ik met mijn Model 3 uit 2021 ook ineens. Druksensor die niet meer werkte. Wel via t scherm en via de ap
Hier hetzelfde. Werkt via app maar niet via de drukknop. Heb de indruk dat het sinds die vriestemperaturen is, maar kan toeval zijn. Heb serviceverzoek aangemaakt.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:41
Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:21:

Ik heb nu een paar dagen een leen my performance en daar zit eap en fsd op.
Het automatisch inparkeren (pakket eap) is wel briljant zeg. Doet ie goed! Zou ik best willen. Maar me geen 3800 euro waard natuurlijk.

Je zou bijna beter nu een jonge tweedehands kunnen kopen en de goedkopere fsd upgrade kunnen nemen....
Yes, dat heb ik hier al paar keer gezegd in discussies over nut van EAP. Enkel en alleen voor het automatisch parkeren alleen al heb ik dat genomen. Dat werkt gewoon prima. Vind het echt stom dat Tesla alles zo modern wil maken en dan automatisch parkeren niet standaard voorziet.

• Allewijn
  • Niet online
Jarus20 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Yes, dat heb ik hier al paar keer gezegd in discussies over nut van EAP. Enkel en alleen voor het automatisch parkeren alleen al heb ik dat genomen. Dat werkt gewoon prima. Vind het echt stom dat Tesla alles zo modern wil maken en dan automatisch parkeren niet standaard voorziet.
Is idd eigenlijk wel gek dat die optie niet in het standaard pakket zit. Het werkt echt prachtig! Zou het graag willen. En anders mijn vrouw wel die file parkeren spannend blijft vinden...

Maar nog maal, absoluut geen 3800 euro waard.
Want smart summon werkt niet en ook al zou het werken, niet echt nuttig. En autopilot lane change kunnen we ook met een goedkope enhance commander.

Overigens wordt met mijn huidige leen MY Performance ook lekker geparkeerd door alle gebruikers zeg. Die 21 inch velgen zijn alle vier compleet rondom helemaal naar de kl#te :X

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53

RvV

Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:47:
[...]
Overigens wordt met mijn huidige leen MY Performance ook lekker geparkeerd door alle gebruikers zeg. Die 21 inch velgen zijn alle vier compleet rondom helemaal naar de kl#te :X
Haha, ik heb ook een keer een performance mee gekregen vanuit een SC, en wow, wat zagen die velgen eruit zeg. Vreemd genoeg merkte ik er helemaal niets van tijdens het rijden. Waarschijnlijk omdat ze 360° rond netjes afgevreten waren. :X

Y'24

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: