• Svinken
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-03 18:01
Was aan het kijken naar een 15 jaar oude BWM 640 Cabrio, maar toen verdween opeens de youngtimer regeling. En dan komt de Tesla Standard langs voor 37k met 5k inruil. Ik hou dus maar mn youngtimer BMW 320 Cabrio voor de zomer, haal een APK gekeurd inruil-barrel van marktplaats voor 500 (al een paar in de buurt gevonden) en voor 32k een nieuwe 3.
Maar vraag me af, wie koopt er momenteel nog 2-3 jaar oude occasions voor 20k-30k als je voor 32k een nieuwe hebt? Hoe komt de handel daar nu vanaf zonder verlies?
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Hier ook EAP en ik twijfel ook zwaar om FSD upgrade to kopen. Enerzijds weten we op de deadline van 14 februari denk ik niet of FSD wel gaat komen dit jaar.

Anderzijds denk ik dat EAP functies gaan verdwijnen als FSD komt, en dus de EAP meerwaarde weg is. Dan beter een FSD upgrade kopen die zijn waarde blijft behouden bij verkoop. Uiteraard is een auto met lifelong FSD meer waard dan zonder. Het bespaart de koper dan 100 euro per maand.

Dus als ik zeker zou weten dat FSD naar Nederland komt zou ik met mn EAP zeker een FSD upgrade kopen.
Op het Duitse forum zijn inmiddels heel veel mensen hier mee bezig met meer dan 300 posts. Some take aways:
Nooit geld uitgeven voor iets wat er nog niet is
Als je HW3 en EAP hebt kun je gokken dat als je FSD koopt je gratis een HW upgrade krijgt
Als je HW4 en EAP hebt en je gokt dat FSD komt (vroeger of later) dan zal het een meerwaarde worden
In US en Canada is de maandelijkse prijs voor FSD al even duur als je EAP hebt. Als dat hier ook gebeurd, dan heb je de meerprijs er in 3 jaar uit (los van evt meerwaarde)
In Australië en Nieuw Zeeland (waar FSD pas een paar maanden is) krijgen EAP bezitters nu nog 50% korting op de maandprijs. Als dat hier ook zo blijft dan heb je de meerprijs er pas na 6 jaar uit (zonder meerwaarde te rekenen)
In Australië kon je na de introductie van FSD geen EAP meer kopen, maar tot op vandaag krijg je het nog steeds bij Certified Occasions
Het is onduidelijk of EAP ooit op basis van FSD zal worden. Als Basic AP dat wel wordt, zal dat ook voor EAP zijn

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-02 21:16
pdidi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Op het Duitse forum zijn inmiddels heel veel mensen hier mee bezig met meer dan 300 posts. Some take aways:
Nooit geld uitgeven voor iets wat er nog niet is
Als je HW3 en EAP hebt kun je gokken dat als je FSD koopt je gratis een HW upgrade krijgt
Als je HW4 en EAP hebt en je gokt dat FSD komt (vroeger of later) dan zal het een meerwaarde worden
In US en Canada is de maandelijkse prijs voor FSD al even duur als je EAP hebt. Als dat hier ook gebeurd, dan heb je de meerprijs er in 3 jaar uit (los van evt meerwaarde)
In Australië en Nieuw Zeeland (waar FSD pas een paar maanden is) krijgen EAP bezitters nu nog 50% korting op de maandprijs. Als dat hier ook zo blijft dan heb je de meerprijs er pas na 6 jaar uit (zonder meerwaarde te rekenen)
In Australië kon je na de introductie van FSD geen EAP meer kopen, maar tot op vandaag krijg je het nog steeds bij Certified Occasions
Het is onduidelijk of EAP ooit op basis van FSD zal worden. Als Basic AP dat wel wordt, zal dat ook voor EAP zijn
Dank handig overzicht. Blijft de vraag of FSD echt naar Europa komt, maar dat weten we niet voor 14 februari, blijft dus een gok om FSD te kopen.

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:38
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Hier ook EAP en ik twijfel ook zwaar om FSD upgrade to kopen. Enerzijds weten we op de deadline van 14 februari denk ik niet of FSD wel gaat komen dit jaar.

Anderzijds denk ik dat EAP functies gaan verdwijnen als FSD komt, en dus de EAP meerwaarde weg is. Dan beter een FSD upgrade kopen die zijn waarde blijft behouden bij verkoop. Uiteraard is een auto met lifelong FSD meer waard dan zonder. Het bespaart de koper dan 100 euro per maand.

Dus als ik zeker zou weten dat FSD naar Nederland komt zou ik met mn EAP zeker een FSD upgrade kopen.
Andere vraag is wat Tesla gaat doen met HW3 autos. Ik kan me niet voorstellen dat je een hardware upgrade krijgt omdat je een maandje FSD wilt proberen. Maar stel dat ik het nu zou kopen op mijn HW3 auto (die al EAP heeft, dus voor 3700 euro)?
Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:47:
[...]

Dank handig overzicht. Blijft de vraag of FSD echt naar Europa komt, maar dat weten we niet voor 14 februari, blijft dus een gok om FSD te kopen.
Eens. 1 van de speculaties die hierover voorbij kwam: Musk weet al dat FSD in Europa komt en om te voorkomen dat er dan massaal FSD door HW3 mensen wordt gekocht om dan in aanmerking te komen voor de HW upgrade, steekt die hier zo een stokje voor. De verwachting is dat de RDW 1 week later komt met het besluit

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-01-2026 16:58 ]

stefxx schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Andere vraag is wat Tesla gaat doen met HW3 autos. Ik kan me niet voorstellen dat je een hardware upgrade krijgt omdat je een maandje FSD wilt proberen. Maar stel dat ik het nu zou kopen op mijn HW3 auto (die al EAP heeft, dus voor 3700 euro)?
Ik denk dat er sowieso niet meteen FSD voor HW3 beschikbaar komt in EU. Er is in geen enkel Europees land een HW3 auto met FSD 12 gezien (ook in Australië en NZ is FSD niet beschikbaar voor HW3). Het wordt dan wachten op of FSD 14 Lite (als dat gaat lukken) of op een HW upgrade (als dat gaat lukken)

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 17-01-2026 17:12 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:43

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

pdidi schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat er sowieso niet meteen FSD voor HW3 beschikbaar komt in EU. Er is in geen enkel Europees land een HW3 auto met FSD 12 gezien (ook in Australië en NZ is FSD niet beschikbaar voor HW3). Het wordt dan wachten op of FSD 14 Lite (als dat gaat lukken) of op een HW upgrade (als dat gaat lukken)
YouTube: 5-Year-Old Tesla FSD vs Europe's Tightest City

Dit is HW3 toch?

• Jmtpes
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:48
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.

Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.
In US en CA is FSD 12 wel beschikbaar op HW3. In de comments staat echter dat het een "imported, modified research vehicle with non-standard hardware/software configurations" is

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Begrijp ik nou goed dat je bij een tweedehands certified pre-owned Tesla (dus aankoop bij Tesla) gratis EAP krijgt?

Ik heb nu een paar dagen een leen my performance en daar zit eap en fsd op.
Het automatisch inparkeren (pakket eap) is wel briljant zeg. Doet ie goed! Zou ik best willen. Maar me geen 3800 euro waard natuurlijk.

Je zou bijna beter nu een jonge tweedehands kunnen kopen en de goedkopere fsd upgrade kunnen nemen....

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:21:
Begrijp ik nou goed dat je bij een tweedehands certified pre-owned Tesla (dus aankoop bij Tesla) gratis EAP krijgt?
‘Gratis’ is relatief maar ja, er zit altijd EAP op.

www.google.nl

• Allewijn
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:37:
[...]

‘Gratis’ is relatief maar ja, er zit altijd EAP op.
Collega van me heeft nml deze week een tweedehands MY gekocht bij Tesla en het zit er op.
En qua prijs was hij minstens net zo aantrekkelijk als bij vage algemene handelaren.
Daar heeft ie dus goed aan gedaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Collega van me heeft nml deze week een tweedehands MY gekocht bij Tesla en het zit er op.
En qua prijs was hij minstens net zo aantrekkelijk als bij vage algemene handelaren.
Daar heeft ie dus goed aan gedaan.
Een goedkope manier voor Tesla om de waarde voor de klant te verhogen uiteraard. Dat kunnen andere partijen uiteraard niet. Hopelijk heeft hij er veel plezier van :)

[ Voor 4% gewijzigd door Roenie op 17-01-2026 18:51 ]

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
bert pit schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Gisteren sprong hij vanzelf open, niet tijdens rijden maar na het parkeren en dichtslaan van de deuren. Tijdens het rijden bleef de frunk dicht.
Dus met WD40 ingespoten en een reset gegeven. Daarna (tot nu toe) sprong de frunk niet meer open maar op het scherm tijdens het rijden verscheen de melding:
"Interne ontgrendelingsknop voorbak gedetect.
Voorbak niet geopend - contr. op inzittenden"
Zojuist thuis gekomen en na het inspuiten met WD40 heb ik geen last meer gehad.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• bestbeforeee
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:52
Ik zou niemand aanraden om naar het servicecentrum in Groningen te gaan. 3 maanden verder en niks opgelost en de auto is in slechtere staat achtergelaten. Echt schrikbarend hoe weinig know how de monteurs hebben en hoeveel schijt ze aan jouw (mijn) auto hebben. Ook al woon ik in het noorden en valt het onder garantie, nooit ga ik meer naar het servicecentrum in Groningen. 🤮🤮🤮.

Overal before en after foto’s en video’s van gemaakt na de eerste keer. Zou je aanraden om altijd foto’s en of video’s van jouw auto te maken voordat je je auto wegbrengt. Alles documenteren.

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 21:23
Passen de 'all weather matten' van Ali, gemaakt voor de model 3 2023, in de Highland versie?
Gaat me om de bestuurders-, passagier- en achterbank plekken.
Kofferbak is anders, gezien de extra bergruimte bij de wielkast.

Zelfde vraag geldt voor de inzetbakjes in de opbergruimte, direct onder de laadplekken.

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-02 22:12
Jmtpes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:34:
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.

Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.
Ik denk een service verzoek aanmelden. Had ik met mijn Model 3 uit 2021 ook ineens. Druksensor die niet meer werkte. Wel via t scherm en via de ap

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:24
bestbeforeee schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:08:
Ik zou niemand aanraden om naar het servicecentrum in Groningen te gaan. 3 maanden verder en niks opgelost en de auto is in slechtere staat achtergelaten. Echt schrikbarend hoe weinig know how de monteurs hebben en hoeveel schijt ze aan jouw (mijn) auto hebben. Ook al woon ik in het noorden en valt het onder garantie, nooit ga ik meer naar het servicecentrum in Groningen. 🤮🤮🤮.

Overal before en after foto’s en video’s van gemaakt na de eerste keer. Zou je aanraden om altijd foto’s en of video’s van jouw auto te maken voordat je je auto wegbrengt. Alles documenteren.
Zou je iets meer kunnen uitwijden over wat ze dan verkeerd/slecht gedaan hebben, dan hebben we er ook wat aan. Anders moeten we je allemaal op je woord geloven ;)

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-03 22:15

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.. mijn MY ‘24 moet op aan raden van mijn vaste servicegarage daar ook langs vanwege issues die binnen de garantie vallen namelijk.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:55
Daar zal vast een instructie aan vooraf zijn gegaan gedraag je als een klootzak en behandel me als een watje.
Je krijgt waar je om vraagt.

• bestbeforeee
Ik heb er eerder over gepost. Zou even teruglezen.

Kort samengevat:
Auto 3x opengemaakt vanwege het feit dat niet alle speakers waren aangesloten. 3 maanden later en 3 serviceafspraken later, is het antwoord, ja je hebt premium, maar ook weer geen echte premium, dus jouw 4 speakers kunnen niet aangesloten worden.

Ondertussen is het dashboard niet goed aangesloten waardoor ik een rammelend geluid in de auto kreeg (hebben gewoon niks gecontroleerd).

Hebben ze het rechter harnas van de auto voor niks vervangen. De auto een paar keer van binnen opgemaakt en totaal niet goed dichtgemaakt (alle draden zijn zichtbaar bij de achterbank).

En veel tijd en moeite verder voor helemaal niks. En dit is een korte samenvatting 😂.

Dit is mijn ervaring trouwens. Echt zwaar incapabele monteurs (ben alleen in Groningen geweest). Je mag het ook zelf gaan ervaren natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door bestbeforeee op 17-01-2026 20:48 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Heb de 2 berichten mbt eigen topic voor FSD naar Mobiliteit feedback verplaatst. Graag daar verder over afstemmen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:32
Flexiilex schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Ik denk een service verzoek aanmelden. Had ik met mijn Model 3 uit 2021 ook ineens. Druksensor die niet meer werkte. Wel via t scherm en via de ap
Hier hetzelfde. Werkt via app maar niet via de drukknop. Heb de indruk dat het sinds die vriestemperaturen is, maar kan toeval zijn. Heb serviceverzoek aangemaakt.

• Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:32
Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:21:

Ik heb nu een paar dagen een leen my performance en daar zit eap en fsd op.
Het automatisch inparkeren (pakket eap) is wel briljant zeg. Doet ie goed! Zou ik best willen. Maar me geen 3800 euro waard natuurlijk.

Je zou bijna beter nu een jonge tweedehands kunnen kopen en de goedkopere fsd upgrade kunnen nemen....
Yes, dat heb ik hier al paar keer gezegd in discussies over nut van EAP. Enkel en alleen voor het automatisch parkeren alleen al heb ik dat genomen. Dat werkt gewoon prima. Vind het echt stom dat Tesla alles zo modern wil maken en dan automatisch parkeren niet standaard voorziet.

• Allewijn
  • Niet online
Jarus20 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Yes, dat heb ik hier al paar keer gezegd in discussies over nut van EAP. Enkel en alleen voor het automatisch parkeren alleen al heb ik dat genomen. Dat werkt gewoon prima. Vind het echt stom dat Tesla alles zo modern wil maken en dan automatisch parkeren niet standaard voorziet.
Is idd eigenlijk wel gek dat die optie niet in het standaard pakket zit. Het werkt echt prachtig! Zou het graag willen. En anders mijn vrouw wel die file parkeren spannend blijft vinden...

Maar nog maal, absoluut geen 3800 euro waard.
Want smart summon werkt niet en ook al zou het werken, niet echt nuttig. En autopilot lane change kunnen we ook met een goedkope enhance commander.

Overigens wordt met mijn huidige leen MY Performance ook lekker geparkeerd door alle gebruikers zeg. Die 21 inch velgen zijn alle vier compleet rondom helemaal naar de kl#te :X

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:47

RvV

Allewijn schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:47:
[...]
Overigens wordt met mijn huidige leen MY Performance ook lekker geparkeerd door alle gebruikers zeg. Die 21 inch velgen zijn alle vier compleet rondom helemaal naar de kl#te :X
Haha, ik heb ook een keer een performance mee gekregen vanuit een SC, en wow, wat zagen die velgen eruit zeg. Vreemd genoeg merkte ik er helemaal niets van tijdens het rijden. Waarschijnlijk omdat ze 360° rond netjes afgevreten waren. :X

Y'24

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:17

Zonder alleen te roeptoeteren. Wat is er precies gebeurd en wat was het verschil met de before en after?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Svinken schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:14:
Was aan het kijken naar een 15 jaar oude BWM 640 Cabrio, maar toen verdween opeens de youngtimer regeling. En dan komt de Tesla Standard langs voor 37k met 5k inruil. Ik hou dus maar mn youngtimer BMW 320 Cabrio voor de zomer, haal een APK gekeurd inruil-barrel van marktplaats voor 500 (al een paar in de buurt gevonden) en voor 32k een nieuwe 3.
Maar vraag me af, wie koopt er momenteel nog 2-3 jaar oude occasions voor 20k-30k als je voor 32k een nieuwe hebt? Hoe komt de handel daar nu vanaf zonder verlies?
Gefeliciteerd het is ook een mooie aanbieding.

Het is wel de Standard en die mist wel een en ander en heeft ook een andere uitstraling met die wielen.

Dus dan kan ik mij voorstellen dat er toch een groep is die liever een jong gebruikte premium aanschaft, evt Tesla occassion met een jaar extra garantie en EAP dan een nieuwe standard.

De oudere 2023 modellen zullen mogelijk wel wat langzamer gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 18-01-2026 09:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:20
Ik lees meer mensen, die overigens net als ik, twijfelen over wat te doen met de eap > fsd upgrade.

Maar iets wat al die tijd door mijn hoofd speelt en ik eigenlijk nog niemand heb horen zeggen, gaat de eenmalige aanschaf hier in Nederland verdwijnen? Of is dat alleen in de VS bijvoorbeeld. Dit omdat FSD hier toch geen echt FSD heet maar FSD Capability.

Daarnaast is het hier ook nog niet uit, dusja nog zoveel onzekerheid en daardoor is handelen nu gewoon een gok nemen heb ik het idee

• Ingmar7
nDirect090 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:52:
Ik lees meer mensen, die overigens net als ik, twijfelen over wat te doen met de eap > fsd upgrade.

Maar iets wat al die tijd door mijn hoofd speelt en ik eigenlijk nog niemand heb horen zeggen, gaat de eenmalige aanschaf hier in Nederland verdwijnen? Of is dat alleen in de VS bijvoorbeeld. Dit omdat FSD hier toch geen echt FSD heet maar FSD Capability.

Daarnaast is het hier ook nog niet uit, dusja nog zoveel onzekerheid en daardoor is handelen nu gewoon een gok nemen heb ik het idee
Volgens Grok, en die kan weten ;), verdwijnt deze eenmalige aanschaf ook in Europa:

“ Ja, de eenmalige aankoop van Tesla Full Self-Driving (FSD) verdwijnt wereldwijd, inclusief in Europa.
Tesla-CEO Elon Musk heeft op 14 januari 2026 aangekondigd dat de optie om FSD als eenmalige aankoop (lifetime purchase) te kopen stopt na 14 februari 2026. Vanaf die datum is FSD alleen nog beschikbaar als maandelijks abonnement (subscription-only).
Dit geldt voor alle markten, inclusief Europa (zoals Nederland). Verschillende Nederlandse en internationale bronnen (zoals Tweakers, Autoblog.nl en internationale media als Electrek en Teslarati) bevestigen dat de verandering globaal is doorgevoerd. Er is geen indicatie dat Europa een uitzondering krijgt.”

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:53
Oekol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Zonder alleen te roeptoeteren. Wat is er precies gebeurd en wat was het verschil met de before en after?
Inderdaad.

Mijn ervaringen met Groningen zijn juist heel positief. Ik heb twee keer een issue met mijn MY gehad en beide keren is het geheel naar tevredenheid opgelost. Goede ontvangst en prima communicatie tijdens de reparatie, waar ik gewoon op kon wachten.

Ik zou Groningen iedereen aanraden!

• bestbeforeee
Oekol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 08:24:
[...]

Lees dan even een van de vele posts van mij terug hierover.

Zal je op weg helpen. Dashboard, achterbank los, gewoon niet goed vastgemaakt. Onnodig de auto van voor naar achter opengemaakt om speakers aan te sluiten die ze helemaal niet aan kunnen sluiten. Premium audio betekent kennelijk dat een beperkt aantal speakers het doen. Zooi achter gelaten in auto (ruim je zooi op?).

2e servicebeurt zelfs minder speakers aangesloten. Zo klonk het geluid uit mijn telefoon nog beter, maar volgens de monteur was het het probleem (niet alle speakers doen het) opgelost. Was dus geen sprake van.

Oh ja. Eerste keer dat ik er was zou het tot 12 uur duren. Ik besloot te wachten zonder leenauto en na 15:15 uur kreeg ik bericht dat er een vervolgafspraak nodig was.

Allemaal verloren moeite en tijd. Voor de rest, lees mijn eerdere posts eens terug. Of doe wat je wilt. Ik deel mijn ervaring, doe ermee wat je wilt.

• nDirect090
Ingmar7 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Volgens Grok, en die kan weten ;), verdwijnt deze eenmalige aanschaf ook in Europa:

“ Ja, de eenmalige aankoop van Tesla Full Self-Driving (FSD) verdwijnt wereldwijd, inclusief in Europa.
Tesla-CEO Elon Musk heeft op 14 januari 2026 aangekondigd dat de optie om FSD als eenmalige aankoop (lifetime purchase) te kopen stopt na 14 februari 2026. Vanaf die datum is FSD alleen nog beschikbaar als maandelijks abonnement (subscription-only).
Dit geldt voor alle markten, inclusief Europa (zoals Nederland). Verschillende Nederlandse en internationale bronnen (zoals Tweakers, Autoblog.nl en internationale media als Electrek en Teslarati) bevestigen dat de verandering globaal is doorgevoerd. Er is geen indicatie dat Europa een uitzondering krijgt.”
Dan gaat mijn theorie niet op 😁 een belabberde datum kunnen wij niet krijgen, net de tijd dat we eigenlijk nog niets weten. Komt het uberhaupt, zoja welke auto’s etc etc.

• bestbeforeee
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:03:
[...]

Inderdaad.

Mijn ervaringen met Groningen zijn juist heel positief. Ik heb twee keer een issue met mijn MY gehad en beide keren is het geheel naar tevredenheid opgelost. Goede ontvangst en prima communicatie tijdens de reparatie, waar ik gewoon op kon wachten.

Ik zou Groningen iedereen aanraden!
Denk dat je een makkelijk probleem had om op te lossen. Zodra het wat technischer wordt, merk je de tekortkomingen. Wat was er mis met jouw auto?

• Oekol
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Lees dan even een van de vele posts van mij terug hierover.

Zal je op weg helpen. Dashboard, achterbank los, gewoon niet goed vastgemaakt. Onnodig de auto van voor naar achter opengemaakt om speakers aan te sluiten die ze helemaal niet aan kunnen sluiten. Premium audio betekent kennelijk dat een beperkt aantal speakers het doen. Zooi achter gelaten in auto (ruim je zooi op?).

2e servicebeurt zelfs minder speakers aangesloten. Zo klonk het geluid uit mijn telefoon nog beter, maar volgens de monteur was het het probleem (niet alle speakers doen het) opgelost. Was dus geen sprake van.

Oh ja. Eerste keer dat ik er was zou het tot 12 uur duren. Ik besloot te wachten zonder leenauto en na 15:15 uur kreeg ik bericht dat er een vervolgafspraak nodig was.

Allemaal verloren moeite en tijd. Voor de rest, lees mijn eerdere posts eens terug. Of doe wat je wilt. Ik deel mijn ervaring, doe ermee wat je wilt.
Nou nee. Daar zou je zelf naar kunnen refereren als je met een statement komt.

Heb het een beetje gescand maar premium audio en niet alle speakers doen het klinkt als settings in je audio om ruimtelijk geluid te gebruiken waarna hij ook de speakers in de A stijl gaat gebruiken. Maar zoiets simpels zou het niet zijn toch? Neem aan dat je heel internet heb afgestruind? ;)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:49
Geen idee of het al langs gekomen is, maar dit geeft dan toch wel weer hoop voor HW3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRaufodmoicoBPg9gQfRwgN13JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VbRoqYTN1aFxytebaVlNoq5.jpg?f=fotoalbum_large
https://x.com/tslaming/st...&t=11Yhk_ytAw7p9d3flgrnDw

3960wp SE | Model Y RWD

• Blommie01
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Denk dat je een makkelijk probleem had om op te lossen. Zodra het wat technischer wordt, merk je de tekortkomingen. Wat was er mis met jouw auto?
De eerste keer (bij mijn eerste MY) kraakte mijn auto wanneer hij inveerde. Prima opgelost. Monteur wist toevallig (door de communicatie met andere service centers) van dit probleem af en wist het snel op te lossen.

De tweede keer (bij mijn tweede MY) was mijn verwarming/airco defect. Hele systeem vervangen. Prima opgelost.

Nogmaals ik werd goed ontvangen, heldere communicatie over het verloop en ik kon er op wachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 18-01-2026 10:18 ]

• bestbeforeee
Oekol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Nou nee. Daar zou je zelf naar kunnen refereren als je met een statement komt.

Heb het een beetje gescand maar premium audio en niet alle speakers doen het klinkt als settings in je audio om ruimtelijk geluid te gebruiken waarna hij ook de speakers in de A stijl gaat gebruiken. Maar zoiets simpels zou het niet zijn toch? Neem aan dat je heel internet heb afgestruind? ;)
Knip

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 22-01-2026 12:00 . Reden: Dat mag best wat vriendelijker ]

• bestbeforeee
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:16:
[...]

De eerste keer (bij mijn eerste MY) kraakte mijn auto wanneer hij inveerde. Prima opgelost.
De tweede keer (bij mijn tweede MY) was mijn verwarming/airco defect. Hele systeem vervangen. Prima opgelost.

Nogmaals ik werd goed ontvangen, heldere communicatie over het verloop en ik kon er op wachten.
Dat is fijn. Zou graag willen ruilen met jouw ervaring, alleen staat het toch echt haaks op mijn ervaringen. De ontvangst is trouwens wel een pluspunt. Alle keren hartelijk ontvangen.

[ Voor 6% gewijzigd door bestbeforeee op 18-01-2026 10:20 ]

bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik hoef niks te bewijzen aan jou 😂. Je klinkt als een van de servicemedewerkers die denkt dat het een setting is 😂. Fijn voor je dat je geen moeite neemt om berichten terug te lezen, maar ga dan geen onzinnige dingen roepen.
Vziw kun je in Tweakers niet makkelijk zoeken naar posts van een specifieke gebruiker. Dus wat links naar eerdere relevante posts maakt het een stuk makkelijker

• Blommie01
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:18:
[...]

Dat is fijn. Zou graag willen ruilen met jouw ervaring, alleen staat het toch echt haaks op mijn ervaringen.
Zo zie je maar…..

En daarom moet je ook voorzichtig zijn met dingen aan mensen afraden omdat jezelf een slechte ervaring hebt…. Het kan zomaar aan jezelf liggen ;)

• bestbeforeee
pdidi schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:20:
[...]

Vziw kun je in Tweakers niet makkelijk zoeken naar posts van een specifieke gebruiker. Dus wat links naar eerdere relevante posts maakt het een stuk makkelijker
Je bent toch niet lui? Klik op mijn naam en dan post historie.

• bestbeforeee
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:21:
[...]

Zo zie je maar…..

En daarom moet je ook voorzichtig zijn met dingen aan mensen afraden omdat jezelf een slechte ervaring hebt…. Het kan zomaar aan jezelf liggen ;)
Nee het ligt niet aan mezelf 😂. Maar prima. Hoop dat ik wat mensen heb kunnen helpen die wel open staat voor andere ervaringen.

• Blommie01
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:25:
[...]

Nee het ligt niet aan mezelf 😂. Maar prima. Hoop dat ik wat mensen heb kunnen helpen die wel open staat voor andere ervaringen.
Je helpt helemaal niemand. Je schrijft alleen je eigen frustratie van je af. Hopelijk lucht het op…

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Als je zo'n houding aanneemt in een Sec zou ik wel wat luier zijn. Een beetje respect voor elkaar kost niets hè?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:22:
[...]

Even je post historie:
- Athlytic is bijna een must have
- Rwd 23 M3 met all season banden Michelin
- Zat vandaag vast in de sneeuw
- Ik snap deze acties niet echt als particulier
- Wel benieuwd hoeveel het kost om de hele zijkant opnieuw te spuiten..

Vandaar dat het handig/netjes is om even te linken naar je relevante posts

• Blommie01
pjot1 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Als je zo'n houding aanneemt in een Sec zou ik wel wat luier zijn. Een beetje respect voor elkaar kost niets hè?
Je slaat de spijker op z’n kop. Houding is alles.

Als ik er ben maak ik altijd en leuk praatje met de medewerkers. En het wachten is veel leuker als je nog even met die rode MYP demo op pad kan 😉

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mijn visie op het FSD aanschaf verhaal.
Ik heb nu gewoon standaard Autopilot. Mijn M3H is inmiddels 2 jaar oud. Als ik nu FSD aanschaf is dat pak en beet 6 jaar abonnement. De auto is dan 8 jaar... ik gok dat ik hem dan al verkocht heb.
Mijn "oudste" auto was 6.5 jaar.

Accessoires leveren bij 2e hands verkoop vaak weinig op. Dus als je, je heel rijk rekent levert het misschien €1000 op. Gevoelsmatig denk ik dat het hooguit een trigger wordt. Dus voor het zelfde geld een occasion met zelde specs en kilometerstand, dan zal de keus op die met FSD vallen.

Dan nog het grote vraagteken... Het komt al 10 jaar, in de USA is het nu 1.5 jaar bruikbaar.

Als de RDW het goedkeurt dan waarschijnlijk in 1e instantie alleen voor de snelweg (als Musk dat dan weer wil). Ik denk dat we dan over 1 á 2 jaar het in heel Europa hebben.

Mijn nuchtere insteek is dat het "zonde geld" is.
Zeker voor de doorsnee rijder die geen kilometervreter is.

Ik zou het zeker voor een maand afsluiten voor mijn roadtrip vakantie, maar voor de gewone ritten die ik maak zie ik het nut niet.

Edit:
En dan nog de onzekerheid over nieuwe toekomstige hardware... is HW4 over 5 jaar verouderd?

[ Voor 4% gewijzigd door mjvdzwet op 18-01-2026 10:56 ]

• nDirect090
mjvdzwet schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:48:
Mijn visie op het FSD aanschaf verhaal.
Ik heb nu gewoon standaard Autopilot. Mijn M3H is inmiddels 2 jaar oud. Als ik nu FSD aanschaf is dat pak en beet 6 jaar abonnement. De auto is dan 8 jaar... ik gok dat ik hem dan al verkocht heb.
Mijn "oudste" auto was 6.5 jaar.

Accessoires leveren bij 2e hands verkoop vaak weinig op. Dus als je, je heel rijk rekent levert het misschien €1000 op. Gevoelsmatig denk ik dat het hooguit een trigger wordt. Dus voor het zelfde geld een occasion met zelde specs en kilometerstand, dan zal de keus op die met FSD vallen.

Dan nog het grote vraagteken... Het komt al 10 jaar, in de USA is het nu 1.5 jaar bruikbaar.

Als de RDW het goedkeurt dan waarschijnlijk in 1e instantie alleen voor de snelweg (als Musk dat dan weer wil). Ik denk dat we dan over 1 á 2 jaar het in heel Europa hebben.

Mijn nuchtere insteek is dat het "zonde geld" is.
Zeker voor de doorsnee rijder die geen kilometervreter is.

Ik zou het zeker voor een maand afsluiten voor mijn roadtrip vakantie, maar voor de gewone ritten die ik maak zie ik het nut niet.

Edit:
En dan nog de onzekerheid over nieuwe toekomstige hardware... is HW4 over 5 jaar verouderd?
Ik ga denk mee in je gehele keuze en beschrijving. Aanvullend is ook dat je het dus hoogstwss niet mee kan nemen naar een andere auto. Dan is dus zo’n abonnement anzich wel interessant omdat je altijd “toegang” behoudt zolang je betaald. Kon je FSD probleemloos meenemen, was het wellicht een ander verhaal.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Financieringsvraag, kon het zo niet vinden in het topic. Ben de optie tot huurkoop aan het overwegen, de 0,99% actie is een no-brainer wat mij betreft. Welke informatie moet je aanleveren voor de financieringsaanvraag? En hoe oud mag een loonstrook bijvoorbeeld zijn?

• mjvdzwet
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
nDirect090 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik ga denk mee in je gehele keuze en beschrijving. Aanvullend is ook dat je het dus hoogstwss niet mee kan nemen naar een andere auto. Dan is dus zo’n abonnement anzich wel interessant omdat je altijd “toegang” behoudt zolang je betaald. Kon je FSD probleemloos meenemen, was het wellicht een ander verhaal.
Als je het idd mee zou kunnen nemen maakt het het iets aantrekkelijker... al ben ik zelf niet perse merk vast. Meer waar krijg ik wat ik zoek voor de beste prijs-/kwaliteitsverhouding.

• bestbeforeee
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Als ik er ben maak ik altijd en leuk praatje met de medewerkers. En het wachten is veel leuker als je nog even met die rode MYP demo op pad kan 😉
Fijne vent ben je ook 👍🏻

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
mjvdzwet schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Als je het idd mee zou kunnen nemen maakt het het iets aantrekkelijker... al ben ik zelf niet perse merk vast. Meer waar krijg ik wat ik zoek voor de beste prijs-/kwaliteitsverhouding.
Als ik de reviews lees van Tesla rijders die zowel Autopilot, FSD, EAP hebben gehad en nu in Europa rijden met OpenPilot in hun Tesla dan krijg jij bij Comma AI met OpenPilot de beste prijs-/kwaliteitsverhouding

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• this
  • Laatst online: 03-03 14:33
Ingmar7 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Volgens Grok, en die kan weten ;),
Er zijn hier al in het verleden zaken gepost met Grok als bron, die foutief bleken te zijn.
Gebruik liever de data achter Grok als bron, dan Grok zelf.
Dit is overigens een good practice voor alles dat met AI te maken heeft.

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-03 11:04
Gisteravond weigerde de cruise control in mijn MY-Juniper. Probleem; vervuilde front camera.

Sinds wanneer is Tesla volledig afhankelijk van deze camera voor cruise control (zonder autopilot)? Deze camera zit er toch pas bij de meest recente modellen op?

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Peertjah
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-03 21:23
Danny the dog schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:08:
Gisteravond weigerde de cruise control in mijn MY-Juniper. Probleem; vervuilde front camera.

Sinds wanneer is Tesla volledig afhankelijk van deze camera voor cruise control (zonder autopilot)? Deze camera zit er toch pas bij de meest recente modellen op?
De Tesla verkoper in Tilburg zei afgelopen maandag dat die enkel voor parkeren zou zijn..
En is de camera niet zelf-reinigend?

• Danny the dog
Peertjah schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:10:
[...]

De Tesla verkoper in Tilburg zei afgelopen maandag dat die enkel voor parkeren zou zijn..
En is de camera niet zelf-reinigend?
Blijkbaar niet dus. En hij reinigt zichzelf niet automatisch. Ik heb het zelf gedaan via het scherm, lekker veilig. Daarna werkte de cruise wel weer.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-03 20:29

Die camera heeft zelfs z'n eigen sproeier. Even de ruit sproeien had het probleem mogelijk opgelost, aangezien de camera dan waarschijnlijk ook wordt gereinigd?

Edit: ah, tegelijk :)

• Danny the dog
chielmi schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Die camera heeft zelfs z'n eigen sproeier. Even de ruit sproeien had het probleem mogelijk opgelost, aangezien de camera dan waarschijnlijk ook wordt gereinigd?

Edit: ah, tegelijk :)
Haha idd, tegelijk :)

Of de front camera sproeier ook sproeit met de sproeier van de voorruit weet ik inderdaad niet. Ik heb het gedaan via het icoontje dat je ziet als je de front camera op het scherm zet.

Maar het zou een vreemde oplossing zijn voor een probleem dat er niet hoort te zijn. Daarbij zou je dan ongewenst een vieze voorruit hebben.

De kern van de vraag is; waarom is een front camera opeens nodig voor cruise control? Hebben ze een ander onderdeel er uit gesloopt dat eerst zorgde dat je op cruise control kon rijden?

[ Voor 5% gewijzigd door Danny the dog op 18-01-2026 13:49 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Danny the dog schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Of de front camera sproeier ook sproeit met de sproeier van de voorruit weet ik inderdaad niet. Ik heb het gedaan via het icoontje dat je ziet als je de front camera op het scherm zet.

Maar het zou een vreemde oplossing zijn voor een probleem dat er niet hoort te zijn. Daarbij zou je dan ongewenst een vieze voorruit hebben.

De kern van de vraag is; waarom is een front camera opeens nodig voor cruise control? Hebben ze een ander onderdeel er uit gesloopt dat eerst zorgde dat je op cruise control kon rijden?
Het is toch logisch dat je alle inputs gebruikt die tot je beschikking staan? Wat is daar vreemd aan?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:55

Ik weet het niet, maar kan ook niet de camera in de voorruit bedoeld worden? Geen idee hoe ze onderscheid maken tussen de 2 camera's, ze wijzen alletwee naar de voorkant v/d auto..

• Blommie01
Danny the dog schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Het is TACC en de camera is nodig voor de eerste twee letters.

Hoe zou het anders moeten dan?

• Ingmar7
this schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Er zijn hier al in het verleden zaken gepost met Grok als bron, die foutief bleken te zijn.
Vandaar de knipoog

• Ingmar7
this schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:02:
[...]

En de bronnen staan erbij

• Oekol
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Ik hoef niks te bewijzen aan jou 😂. Je klinkt als een van de servicemedewerkers die denkt dat het een setting is 😂. Fijn voor je dat je geen moeite neemt om berichten terug te lezen, maar ga dan geen onzinnige dingen roepen.
Haha nou ik snap gelijk hoe je geholpen bent.
Als je ergens aan refereert is het heel normaal dat je quotes plaatst zodat het makkelijk teruglezen is. Als je dat niet doet is het gewoon praten in het luchtledige. Ik moet even je berichten geschiedenis lezen? 7(8)7 Maar aangezien ik niet exact weet wat er mis is met jouw specifieke speakers zal ik je ook niet kunnen helpen. Veel succes bij de SeC in Zwolle!

• bestbeforeee
Oekol schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Haha nou ik snap gelijk hoe je geholpen bent.
Als je ergens aan refereert is het heel normaal dat je quotes plaatst zodat het makkelijk teruglezen is. Als je dat niet doet is het gewoon praten in het luchtledige. Ik moet even je berichten geschiedenis lezen? 7(8)7 Maar aangezien ik niet exact weet wat er mis is met jouw specifieke speakers zal ik je ook niet kunnen helpen. Veel succes bij de SeC in Zwolle!
Wat fijn voor je dat je het snapt 👍🏻. Dank je wel, Zwolle is hopelijk een stuk beter.

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:22
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:54:
[...]
Het is TACC en de camera is nodig voor de eerste twee letters.

Hoe zou het anders moeten dan?
Het gaat om de front camera, degene die onder aan de bumper zit. Die was er eerst nog niet. En toen hij er wel was, werd hij initieel niet voor rijhulpsystemen gebruikt dat is destijds ook bevestigd. Schijnbaar is er dus in de tussentijd nog ontwikkeling geweest aan de code waarbij de frontcamera nu dus ook gebruikt wordt voor TACC (en mogelijk AP). Zo gek is die vraag dus niet :)

• Blommie01
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Wat fijn voor je dat je het snapt 👍🏻. Dank je wel, Zwolle is hopelijk een stuk beter.
Er gaat niks boven Groningen.....

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:10

Sandyman538

SandstorM [148839]

Blik1984 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:07:
Financieringsvraag, kon het zo niet vinden in het topic. Ben de optie tot huurkoop aan het overwegen, de 0,99% actie is een no-brainer wat mij betreft. Welke informatie moet je aanleveren voor de financieringsaanvraag? En hoe oud mag een loonstrook bijvoorbeeld zijn?
Loonstrook maximaal 2 maanden.
Paspoort of ID.
Rijbewijs.
Bankafschriften (van een maand) met alle inkomsten en lasten niet ouder dan 2 maanden.

Daarna kreeg ik nog aanvullende vragen.

Ik moest nog werkgeversverklaring aanleveren ivm vaste onregelmatigheidstoeslag en op dit moment nog hebben van ouderschapsverlof (de resterende duur wilden ze weten).

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• JBVH050
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 03-03 21:18
bestbeforeee schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Ik wil toch even kwijt dat ik de toon van jouw berichtjes niet als prettig ervaar. Dat kan natuurlijk ook aan mijzelf liggen.
Ik ben overigens wél erg tevreden met SeC Groningen. Wie goed doet, goed ontmoet.

• Allewijn
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvK6vf6yzzBrJ1iMXRYmDdQuNZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUTCZxJHi4ipzKpVHNJxu2Ea.jpg?f=fotoalbum_large

Laten we het hopen. Want zou best met mijn MY hw3 ooit fsd willen gaan meemaken. Niet voor 1200 euro per jaar... Maar af en toe een maandje aanzetten op lange vakantietrips etc...

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:51
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Precies dat dus, ik maak ook altijd een praatje en ze zijn echt heel aardig daar.
Ik kreeg ineens een melding dat er een probleem was met de 12v accu en ik was in de buurt dus even langs gereden en ik kreeg het advies om niet verder te rijden omdat ze wel even moeten onderzoeken maar dat ze even geen leenauto hebben staan op dit moment.

Heb gezegd dat het normaal helemaal geen probleem is maar dat ik de dag erna naar Schiphol heen en weer moest, hij ging voor mij voor het eind van de dag een auto regelen en iemand van sales heeft me naar huis gebracht.

Iets na 6 uur ging de deurbel en stond er iemand van tesla die mij de card gaf en mededeelde dat de auto op de parkeerplaats stond. (Model X met nog geen 1000km op de teller)
Daar 2 dagen in gereden met gratis laden tot ik jammer genoeg een telefoontje kreeg dat ik die van mij weer op kon halen. :P

Al met al prima opgelost en dat zou geen enkele andere dealer gedaan hebben.

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:49
Allewijn schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:03:
[Afbeelding]

Laten we het hopen. Want zou best met mijn MY hw3 ooit fsd willen gaan meemaken. Niet voor 1200 euro per jaar... Maar af en toe een maandje aanzetten op lange vakantietrips etc...
Iets verder terug al gepost, met een wat diepgaandere uitleg erover, wel erg mooie ontwikkeling als t doet wat het lijkt! oOo

3960wp SE | Model Y RWD

• BJF005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:54
Hek030 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:48:
[...]

Hoog tijd voor weer wat promotie voor de underrated Tesla keyfob. Zonder je telefoon er bij te hoeven pakken kun je als je aan komt lopen de auto openen, de frunk openen, de trunk openen én (kwam ik ook pas achter nadat ik de keyfob al 4 jaar in gebruik had) de laadpoort openen. Je hoeft dan ook de laadsessie op de laadpaal niet meer te stoppen met de laadpas.

5 jaar geleden aangeschaft, inmiddels gebruik ik de keyfob al weer bij m'n tweede Tesla. Beste centen die ik aan mijn Tesla's besteed heb
Idem hier. Ik heb onmiddellijk een keyfob besteld toen de levering van mijn Y concreet gepland stond. Ik vind het echt zoveel makkelijker dan via de telefoon. Het lijkt ook stabieler te werken want mijn vrouw heeft soms problemen met ontgrendelen via de telefoon. Dan moet ze de app openen, of geforceerd sluiten en opnieuw openen. De keyfob heeft mij nog nooit in de steek gelaten 😁

Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD

• Allewijn
  • Niet online
BJF005 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:42:
[...]

Idem hier. Ik heb onmiddellijk een keyfob besteld toen de levering van mijn Y concreet gepland stond. Ik vind het echt zoveel makkelijker dan via de telefoon. Het lijkt ook stabieler te werken want mijn vrouw heeft soms problemen met ontgrendelen via de telefoon. Dan moet ze de app openen, of geforceerd sluiten en opnieuw openen. De keyfob heeft mij nog nooit in de steek gelaten 😁
Ik ga ook een 2ehands keyfob kopen, want mijn huidige Oppo Find X5 is doffe ellende.
Terwijl de Motorola van mijn vrouw het bijna altijd ok doet (mijn vorige telefoon deed het ook ok. Maar deze dus niet en echt elke setting al geprobeerd).

Iemand ervaring met een model X keyfob (ble model) Die schijnen ook te werken. Ik zie ze goedkoper op MP. Dus vandaar dat ik er naar vraag. Alleen lees ik iets over mindere ble range als die in je broekzak zit...?

• Blommie01
BJF005 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:42:
[...]
Ik vind het echt zoveel makkelijker dan via de telefoon.
Wat is er makkelijker dan naar de auto toe lopen en de deur openen?

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Je hebt gelezen dat zijn Oppo het niet goed doet/niet wordt herkend?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• gertk
  • Laatst online: 10:21
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Dat werkt met de keyfob toch ook zo? Tenminste bij de S wel.

• Blommie01
gertk schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:14:
[...]

Dat werkt met de keyfob toch ook zo? Tenminste bij de S wel.
Dan voegt het toch helemaal niks toe?
daemonix schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:01:
[...]

Je hebt gelezen dat zijn Oppo het niet goed doet/niet wordt herkend?
Kan hij beter een goede telefoon kopen ipv een keyfob :+

[ Voor 36% gewijzigd door Blommie01 op 18-01-2026 19:16 ]

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-02 10:16
Ook hier vandaag ineens probleem met de frunk sensor.
Gebeld met service. Krijg je buitenlands persoon aan de lijn. (Zal wel omdat het weekend is?!) Uiteindelijk kwam 't erop neer dat er een berger mij kwam halen. En ik vervoer zou krijgen.
Tesla policy is de dichtstbijzijnde tesla service punt (ook al is dat voor jou niet handig)

Na een half uur wachten in de auto ging de storing ineens weg.
Kon ik toch wegrijden en harder dan 24 km/h rijden.
Meteen in 1 lijn naar huis gereden. (Uurtje sturen). Onderweg kwam de melding wel meerdere malen terug, maar kon wel doorrijden.
Thuis in z'n P en meteen weer op de animatie dat de frunk open staat en de snelheids limiet.
Er staat nu een service request in de app. Morgenochtend er achteraan bellen en vragen of er een Ranger langs kan komen.
Hopelijk gewoon dezelfde dag nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jnuksyNPEnibbWAM3lU85THEs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKw5hkWBMilg1JToawSsmjeN.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAlVkmJdScJd8bWkPPhcUbGffQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t679sA2Muu07yQKjuVrlw2HG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door pe-el2 op 18-01-2026 19:25 ]

• JdeTuitG
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:14
Verwacht maar niet dat hij deze week op de stoep staat…

Ik heb met mijn juniper exact hetzelfde probleem en reparatie staat nu gepland voor 9 feb.

Wellicht een feun bij de hand houden om de metaaltjes te verwarmen zodat het probleem tijdelijk weg is.

• gertk
  • Laatst online: 10:21
Blommie01 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:15:
[...]
Dan voegt het toch helemaal niks toe?
[...]
Kan hij beter een goede telefoon kopen ipv een keyfob :+
Ach met de keyfob kun je ook de voor en achterklep openen, de laadpoort ontgrendelen. Met de telefoon moet je dan eerst de app openen. Ik snap best dat het voor sommige mensen handig kan zijn. :)

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-02 10:16
JdeTuitG schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:34:
Verwacht maar niet dat hij deze week op de stoep staat…

Ik heb met mijn juniper exact hetzelfde probleem en reparatie staat nu gepland voor 9 feb.

Wellicht een feun bij de hand houden om de metaaltjes te verwarmen zodat het probleem tijdelijk weg is.
Dat moet sneller kunnen.
Auto is nog geen maand oud.
Ik kan niet op pad met een auto die niet betrouwbaar is. (Werk Onregelmatige tijden)
Sterker nog...ik kan nu helemaal niet op pad. Hij rijdt maar met 24 km/u 🙄.

Dan regelen ze maar vervangend (vergelijkbaar) elektrisch vervoer.

Maar ik wacht eerst morgen wel af voordat we op de zaken vooruit lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door pe-el2 op 18-01-2026 20:02 ]

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 19:15
Vanmiddag een vreemde situatie op cruise control met lane assist. Iemand komt dichterbij om in te voegen, waarna m'n auto hard remt alsof die een aanvaring verwacht.

2019 Model 3.

Filmpje:

https://www.canva.com/des...k2&utm_source=sharebutton

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09:42
JSTPS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:40:
Vanmiddag een vreemde situatie op cruise control met lane assist. Iemand komt dichterbij om in te voegen, waarna m'n auto hard remt alsof die een aanvaring verwacht.

2019 Model 3.

Filmpje:

Het erge is, dat ik dit na 3 maanden bezit van een Tesla (Juniper), niet eens meer een rare gebeurtenis vind.

Hoe zit het eigenlijk met de Frunk sensor, ik zie er veel berichten over. Hoort er dan niet een recall te komen? Nu ben ik bang dat ik ieder moment in die situatie kan komen, waarschijnlijk net wanneer je met je auto op vakantie bent. Of zijn de aantallen kleiner dan ze hier lijken?

• this
Ingmar7 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:28:
[...]

En de bronnen staan erbij
Dat is tekst van Grok, het is niet omdat de tekst zegt dat het uit tweakers.net en andere sites komt, dat dit ook effectief uit die sites komt.
Zoiets mag je niet als bron zien. Enkel als de link er bij staat en je die kan valideren. Ik weet niet hoe Grok werkt, ik gebruik het niet. Maar bij ChatGPT en Gemini kan je gewoon de effectieve bronnen zien.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

JSTPS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:40:

2019 Model 3.

Filmpje:

Is normaal gedrag. Gebeurt ook vaak als er een vrachtwagen die je inhaalt over de lijntjes ‘dreigt’ te komen.

Uit voorzorg remt de Tesla dan vaak behoorlijk af. Dit zorgt ervoor dat bij rijden op de AP icm inhalen vaak de voet al boven het gaspedaal zweeft om direct te kunnen overrulen. Het went… :|

www.google.nl

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-03 19:15
Ik verplaats me normaal ook al naar de linkerbaan bij een invoegstrook, misschien dat ik dit daarom niet eerder heb meegemaakt. Maar het is wel een schok aangezien de auto vol in de remmen gaat, ook al is de deceleratie maar 15km/h.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:13
pdidi schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Op de site stond inderdaad heel even dat de M3P met de nieuwe LG5m accu meer dan 500pk heeft, maar een week later werd dat weer teruggedraaid naar 460pk. Wat @Broodro0ster al aangaf is dat het vermogen van de M3P gelimiteerd is door wat de accu kan leveren. Vooral de accu temperatuur en SoC hebben grote invloed, dus ik denk dat Tesla aan de veilige kant blijft om niet op onwaarheden te worden gewezen

[...]

Het issue dat EVClinic (als enige) had aangekaart gaat om de LG 5L, maar is volgens mij inmiddels flink debunked (hier en hier) nadat er gevraagd werd om met concrete aantallen te komen. Check ook het Tesla Battery State of Health overzicht van het Duitse forum om een real life beeld te krijgen
460 pk is ook raar want de awd heeft 492 pk (366kw) volgens EV-database , maar een 0-100 tijd is met 4,4 seconde weer veel (ipv 3,1) langzamer, (maar goed genoeg om met het dagelijks verkeer mee te komen en sneller te zijn dan >50% van het overig verkeer)of kloppen deze cijfers niet. Verwarrend dat tesla niet voor elk model specs opgeeft. Goed te lezen dat de lg5m batterij verhaal vermoedelijk kul is. Denk zelf aan een upgrade namelijk naar een awd long range, performance wil ik niet ivm de trekhaak beperking en bandenmaat.

[ Voor 3% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-01-2026 21:18 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:13
MisteRMeesteR schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Is normaal gedrag. Gebeurt ook vaak als er een vrachtwagen die je inhaalt over de lijntjes ‘dreigt’ te komen.

Uit voorzorg remt de Tesla dan vaak behoorlijk af. Dit zorgt ervoor dat bij rijden op de AP icm inhalen vaak de voet al boven het gaspedaal zweeft om direct te kunnen overrulen. Het went… :|
Yep herkenbaar inmiddels

• Cxxxx71
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:18
gertk schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Ach met de keyfob kun je ook de voor en achterklep openen, de laadpoort ontgrendelen. Met de telefoon moet je dan eerst de app openen. Ik snap best dat het voor sommige mensen handig kan zijn. :)
App openen hoeft niet: Notificaties openen door omlaag te vegen, druk op tesla melding en open kofferbak of frunk. Gaat snel genoeg voor mij.
Als ik eerst de app zelf moest openen, zou ik dat ook onhandig vinden.
Dit met een Samsung 23 ultra, Android style.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Je kan ook een widget aanmaken. Dan heb je de 4 of 5 sneltoetsen op je mainscreen staan.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:58
Is herkenbaar maar natuurlijk niet normaal gedrag. In NL bij het rijexamen heb ik geleerd dat je in je baan moet blijven en dezelfde snelheid moet aanhouden, dan kan de invoeger anticiperen. In de VS moest ik bij het rijexamen preventief naar de linkerbaan, wellicht dat het afremmen hier iets mee te maken heeft.

Ik vind het 1 van de meest gevaarlijke acties van de TACC maar ben er idd aan gewend nu ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Radiodurans op 18-01-2026 21:50 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:55
Roenie schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Hoe schat je de prestaties in de zomer in als je het vergelijkt met een goede zomerband, bijvoorbeeld de Michelin PilotSport?
Ik ken de Michelin PilotSport niet, maar als je tot het naadje wil gaan zijn de CrossClimates ongeschikt. Een goede zomerband zal betere prestaties hebben en stiller en comfortabeler zijn bij droog wegdek. Maar ga je naar Ierland op vakantie (zoals wij deze zomer :-( ) dan ben je zo nu en dan erg blij met de CrossClimates.

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Tot mijn verbazing kwam ik er gisteren achter dat de spiegel binnenin de zonneklep is gebarsten. Zo maar uit het niets. Iemand wel eens meegemaakt?
bert pit schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Ik ken de Michelin PilotSport niet, maar als je tot het naadje wil gaan zijn de CrossClimates ongeschikt. Een goede zomerband zal betere prestaties hebben en stiller en comfortabeler zijn bij droog wegdek. Maar ga je aan Ierland op vakantie (zoals wij deze zomer :-( ) dan ben je zo nu en dan erg blij met de CrossClimates.
In nat en boven de 7 graden zal een zomerband nog steeds beter presteren. Zomerband is ook een regenband. De PS zal een A hebben en de CS een B op nat wegdek.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 19-01-2026 07:08 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:52
turkeyhakan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 05:51:
Tot mijn verbazing kwam ik er gisteren achter dat de spiegel binnenin de zonneklep is gebarsten. Zo maar uit het niets. Iemand wel eens meegemaakt?
Je kunt de stoel van een Model 3 in ieder geval zo ver naar voren zetten dat de hoofdsteun tegen de zonneklep komt. Toevallig recent de auto gepoetst of iets groots vervoerd?

• this
karel_G_1981 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:14:
[...]

460 pk is ook raar want de awd heeft 492 pk (366kw) volgens EV-database , maar een 0-100 tijd is met 4,4 seconde weer veel (ipv 3,1) langzamer, (maar goed genoeg om met het dagelijks verkeer mee te komen en sneller te zijn dan >50% van het overig verkeer)of kloppen deze cijfers niet. Verwarrend dat tesla niet voor elk model specs opgeeft. Goed te lezen dat de lg5m batterij verhaal vermoedelijk kul is. Denk zelf aan een upgrade namelijk naar een awd long range, performance wil ik niet ivm de trekhaak beperking en bandenmaat.
De vorige MYLR heeft zelfs 515pk. Maar dat is softwarematig énorm hard dichtgeknepen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Maurice- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:25:
[...]

Je kunt de stoel van een Model 3 in ieder geval zo ver naar voren zetten dat de hoofdsteun tegen de zonneklep komt. Toevallig recent de auto gepoetst of iets groots vervoerd?
Ik heb het gelezen inderdaad, maar nee :-) Moet de auto nog schoonmaken en zet de stoel nooit helemaal naar voren.
Pagina: 1 ... 193 ... 217 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: