Ingmar7 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Hier ook EAP en ik twijfel ook zwaar om FSD upgrade to kopen. Enerzijds weten we op de deadline van 14 februari denk ik niet of FSD wel gaat komen dit jaar.
Anderzijds denk ik dat EAP functies gaan verdwijnen als FSD komt, en dus de EAP meerwaarde weg is. Dan beter een FSD upgrade kopen die zijn waarde blijft behouden bij verkoop. Uiteraard is een auto met lifelong FSD meer waard dan zonder. Het bespaart de koper dan 100 euro per maand.
Dus als ik zeker zou weten dat FSD naar Nederland komt zou ik met mn EAP zeker een FSD upgrade kopen.
Op het
Duitse forum zijn inmiddels heel veel mensen hier mee bezig met meer dan 300 posts. Some take aways:
Nooit geld uitgeven voor iets wat er nog niet is
Als je HW3 en EAP hebt kun je gokken dat als je FSD koopt je gratis een HW upgrade krijgt
Als je HW4 en EAP hebt en je gokt dat FSD komt (vroeger of later) dan zal het een meerwaarde worden
In US en Canada is de maandelijkse prijs voor FSD al even duur als je EAP hebt. Als dat hier ook gebeurd, dan heb je de meerprijs er in 3 jaar uit (los van evt meerwaarde)
In Australië en Nieuw Zeeland (waar FSD pas een paar maanden is) krijgen EAP bezitters nu nog 50% korting op de maandprijs. Als dat hier ook zo blijft dan heb je de meerprijs er pas na 6 jaar uit (zonder meerwaarde te rekenen)
In Australië kon je na de introductie van FSD geen EAP meer kopen, maar tot op vandaag krijg je het nog steeds bij Certified Occasions
Het is onduidelijk of EAP ooit op basis van FSD zal worden. Als Basic AP dat wel wordt, zal dat ook voor EAP zijn