Niet alleen nieuwe diffuser, maar ook nieuwe klep. Simpel zatJmtpes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:59:
[...]
Wat is een gepaste oplossing volgens jou?
Ik heb dit opgelost met Glaco Ultra, het mag regenen zoveel het wilt.. de regendruppels verdwijnen zonder ruitenwissers ook. Oorspronkelijk gekocht voor de achterruit, maar toen ik een paar keer in de regen had gereden met de Tesla, ook maar de voorruit ermee behandeld, sindsdien erger ik mij niet meer aan de ruitenwissers.JackOat schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:18:
Even een vraag over een bekend 'probleem';
Ik heb gisteren een groot deel van de dag in regenbuien gereden en had t idee dat de werking van de ruitenwissers (weer) slechter was dan voorheen. Met name bij miezerbuitjes werkte de auto functie niet/slecht en bij grotere buien duurde het minimaal 15 seconden voordat de juiste frequentie was gevonden.
Ik had juist het gevoel dat een paar maanden terug de werking verbeterd was na een software update. Zou het kunnen dat een nieuwe update dit weer verslechterd heeft ( zit op 2026.27.200) . Mensen met betere ervaring hier?
Als ik zou zien dat de klep vervangen is, doordat de bouten zichtbaar zijn gedraaid dan is dat een grotere red flag dan iets dikkere lak.Apen staart schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:00:
[...]
Niet alleen nieuwe diffuser, maar ook nieuwe klep. Simpel zat
Same here, je zou er bijna droevig van worden, maar dan is er nog meer water...JackOat schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:18:
Even een vraag over een bekend 'probleem';
Ik heb gisteren een groot deel van de dag in regenbuien gereden en had t idee dat de werking van de ruitenwissers (weer) slechter was dan voorheen. Met name bij miezerbuitjes werkte de auto functie niet/slecht en bij grotere buien duurde het minimaal 15 seconden voordat de juiste frequentie was gevonden.
Ik had juist het gevoel dat een paar maanden terug de werking verbeterd was na een software update. Zou het kunnen dat een nieuwe update dit weer verslechterd heeft ( zit op 2026.27.200) . Mensen met betere ervaring hier?
Tsja... lastig... wat denk je zelf eigenlijk te bereiken? Shit happens...Jmtpes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:59:
[...]
Je zou kunnen uitzoeken wat de "waardevermindering" concreet is, maar dat is lastig... want als de nieuwe eigenaar het niet "ziet" (lees niet erg vindt) dan is er geen waardevermindering.
Als er nieuwe lak zit dan is er juist een dikkere laag lak. Dat is toch juist een voordeel of zie ik dat verkeerd?Apen staart schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:00:
[...]
Niet alleen nieuwe diffuser, maar ook nieuwe klep. Simpel zat
Als de auto verfrommeld is geweest snap ik wel je die liever niet 2e hands koopt. Maar in mijn geval puur wat krasjes omdat iemand erlangs is gegaan met wat cement (bouwvakker, niet mijn schuld).
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 05-09-2026 10:44 ]
Haha, zo kan je het zien maar vaak is het niet zo. Als ie net uit de spuiterij komt ziet het er netjes uit. Maar "vaak" is het schijn, na een paar jaar ga je dat pas merken. Bij de randjes bv. Nu is Tesla lak niet zo hard als bv bmw lak uit de factory dus dat kan een voordeel zijn 🤣jongetje schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:44:
[...]
Als er nieuwe lak zit dan is er juist een dikkere laag lak. Dat is toch juist een voordeel of zie ik dat verkeerd?
Als de auto verfrommeld is geweest snap ik wel je die liever niet 2e hands koopt. Maar in mijn geval puur wat krasjes omdat iemand erlangs is gegaan met wat cement (bouwvakker, niet mijn schuld).
Ongelukjes gebeuren. Niet de hele klep laten vervangen dat levert alleen maar gedoe op. Krasjes op de achterkant zijn heel normaal dus het is niet uitzonderlijk dat daar gespoten is.Jmtpes schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:59:
[...]
Laat door Tesla per mail bevestigen dat zij de schade hebben veroorzaakt. Met foto's voor en na. Dan heb je een sluitend verhaal bij verkoop.
Bovendien, het is een dertien in een dozijn auto. Daar gaat niemand met de lakdikte meter omheen bij inruil.
Oh en na herstel in de volle zon inspecteren op kleurverschil en grove lak.
[ Voor 6% gewijzigd door GekkeRipper op 05-09-2026 11:53 ]
Volgens mij geldt (gold?) dat alleen voor Tesla's uit Fremont. Maar als jij een recente bron hebt over de lak van een Tesla uit Giga Berlin of Shanghai dan lees ik graag meesender schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:22:
[...]
Nu is Tesla lak niet zo hard als bv bmw lak
mijn blauwe 3p highland uit shanghai is boterzacht ivm met mijn witte fremont uit 2019....die witte heeft 4x zoveel km's gemaakt.....en heeft minder krasjes, steenslag etcpdidi schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:03:
[...]
Volgens mij geldt (gold?) dat alleen voor Tesla's uit Fremont. Maar als jij een recente bron hebt over de lak van een Tesla uit Giga Berlin of Shanghai dan lees ik graag mee
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Heeft dat niet eerder met de kleur te maken? Ik heb ook die witte uit Berlijn en na 2 jaar nog nooit zo weinig steenslag gehad. Ik kwam dit overzicht tegenanti elppa schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:05:
[...]
mijn blauwe 3p highland uit shanghai is boterzacht ivm met mijn witte fremont uit 2019....die witte heeft 4x zoveel km's gemaakt.....en heeft minder krasjes, steenslag etc
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 05-09-2026 12:10 ]
De auto is door een Tesla approved schadehersteller gemaakt. Gelukkig heb ik op mail dat de ongeluk door hun is gemaakt. Bedankt voor je advies.GekkeRipper schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:51:
[...]
Ongelukjes gebeuren. Niet de hele klep laten vervangen dat levert alleen maar gedoe op. Krasjes op de achterkant zijn heel normaal dus het is niet uitzonderlijk dat daar gespoten is.
Laat door Tesla per mail bevestigen dat zij de schade hebben veroorzaakt. Met foto's voor en na. Dan heb je een sluitend verhaal bij verkoop.
Bovendien, het is een dertien in een dozijn auto. Daar gaat niemand met de lakdikte meter omheen bij inruil.
Oh en na herstel in de volle zon inspecteren op kleurverschil en grove lak.
Oekol schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:21:
[...]
Klopt MY '22. Is een leaseauto dus hij zit ruim aan zijn kilometers (contract is 5 jaar of 150.000km). Zit nu aan de 160.000.
Ik ga AP verschrikkelijk missen, ik rij enorm veel op de snelweg als ik aan het rijden ben en doe alles met AP. AP en ik zijn vrienden geworden en voelen elkaar inmiddels feilloos aan![]()
Wij hebben besloten dat we op vakanties FSD nemen en de andere maanden niet. We gaan het aankijken o.a. de verbeterde vering, panorama wat meer warmte buitenhoudt, stoelkoeling gaat ons nog veel meer lol geven dan AP is ons idee. Denk ook wel dat de betere isolatie — dus het geluid van de deur bijv. als je die dichtgooit ook meer voldoening gaat geven dan het blikkerige container geluid van de huidige.
Check! ik ben echt heel benieuwd naar je ervaringen straks, vooral met dat AP-gedeelte. Als je zo gewend bent om veel op de snelweg met AP te rijden, kan ik me voorstellen dat je dat enorm gaat missen. Ben dus heel benieuwd hoe dat in de praktijk gaat bevallen zonder AP, of met FSD alleen tijdens vakanties.
Maar ook naar de rest van de auto ben ik nieuwsgierig: de verbeterde vering, betere isolatie, het panoramadak dat meer warmte buitenhoudt en natuurlijk de stoelkoeling. Die laatste zul je waarschijnlijk pas echt volgend jaar goed kunnen ervaren, al komt er misschien nog wel eerder een moment waarop je het verschil merkt. In jouw geval zal het verschil waarschijnlijk ook groter zijn dan bij mijn MY van december 2023, denk ik.
Ik hoor graag wat je ervaringen zullen zijn zodra je er wat kilometers mee gemaakt hebben!
F2040-6 | SMO-S40 | Hygiene boiler 200 L | Alleen radiatoren | HoekHuis BJ 1952 | Buffervat 25 L | Wilo Yonos PICO circulatiepomp | NIBE RTS 40
Lees mee: schadeherstellers vervloeken bmw omdat het veel werk is (harde lak). Ook polijsten is "makkelijk". Op poetsfora wordt er zelfs voor Tesla lak gewaarschuwd: voorzichtig zacht. Zet hem in de glascoating, etc.pdidi schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:03:
[...]
Volgens mij geldt (gold?) dat alleen voor Tesla's uit Fremont. Maar als jij een recente bron hebt over de lak van een Tesla uit Giga Berlin of Shanghai dan lees ik graag mee
Ik merk zelf ook dat bij wassen er VEEL sneller swearls zijn (handwas).
kleur sowieso. die witte staan er om bekend dat ze kogelvrij zijn. Altijd vag gereden voor tesla, hat niet zo'n harde lak als die witte teslapdidi schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 12:09:
[...]
Heeft dat niet eerder met de kleur te maken? Ik heb ook die witte uit Berlijn en na 2 jaar nog nooit zo weinig steenslag gehad. Ik kwam dit overzicht tegen
[Afbeelding]
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- Voor FSD kan je terecht in: Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.