@turkeyhakan ik heb dit een keer gehadMaurice- schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:25:
[...]
Je kunt de stoel van een Model 3 in ieder geval zo ver naar voren zetten dat de hoofdsteun tegen de zonneklep komt. Toevallig recent de auto gepoetst of iets groots vervoerd?
Heeft Tesla dit opgelost? Ik heb het gemeld in de app in ieder geval.
Wel grappig dat ze de tweet van Must van 2016: "summon interstate in 2 years " er bij zetten....
Heeft dus 10 jaar geduurd.
Laat ons maar hopen dat het snel naar EU komt. Kan niet wachten om me ergens naar toe te laten rijden.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Uhmm nee - waterafvoer van een winterband is eens stuk groter. Dat de zomerband meer grip in natte omstandigheden heeft bij warmere temperaturen klopt, maar het is juist geen regenband in die zinInspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:05:
[...]
Zomerband is ook een regenband. De PS zal een A hebben en de CS een B op nat wegdek.
[ Voor 3% gewijzigd door Aldusso op 19-01-2026 09:14 ]
Die waardes komen van de RDW "Netto maximumvermogen elektrisch". Voor AWD's wordt simpelweg het maximum vermogen van de DU's (Drive Units) bij elkaar opgeteld. Hier kun je zien hoe ze aan die waardes komen. Zoals @this ook al zei, het wordt SW matig geregeld. Het netto totale vermogen wordt ook bepaald door de beperking wat de accu aan kan, de verschillende koppelcurves tussen voor en achter DU, de SoC en de temperatuur. De link hierboven geeft hier ook veel inzicht inkarel_G_1981 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:14:
[...]
460 pk is ook raar want de awd heeft 492 pk (366kw) volgens EV-database , maar een 0-100 tijd is met 4,4 seconde weer veel (ipv 3,1) langzamer, (maar goed genoeg om met het dagelijks verkeer mee te komen en sneller te zijn dan >50% van het overig verkeer)of kloppen deze cijfers niet. Verwarrend dat tesla niet voor elk model specs opgeeft. Goed te lezen dat de lg5m batterij verhaal vermoedelijk kul is. Denk zelf aan een upgrade namelijk naar een awd long range, performance wil ik niet ivm de trekhaak beperking en bandenmaat.
Boven de 7 graden is een zomerband zeker beter. En ga er even vanuit dat het in de zomer in Ierland sowieso boven de 7 graden is. Een zomerband is boven de 7 graden gewoon eigenlijk altijd beter. Velen denken dat een winterband/all weather dan ook beter zou zijn voor nat wegdek. Dat is niet zo.Aldusso schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:13:
[...]
Uhmm nee - waterafvoer van een winterband is eens stuk groter. Dat de zomerband meer grip in natte omstandigheden heeft bij warmere temperaturen klopt, maar het is juist geen regenband in die zin
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat was niet het put - het is geen regenband - waterafvoer is minder van een zomerband. Dat een zomderband meer grip heeft dat geef ik ook aan, maar het is per definitie geen regenband zoals beweert wordt.Inspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Boven de 7 graden is een zomerband zeker beter. En ga er even vanuit dat het in de zomer in Ierland sowieso boven de 7 graden is. Een zomerband is boven de 7 graden gewoon eigenlijk altijd beter. Velen denken dat een winterband/all weather dan ook beter zou zijn voor nat wegdek. Dat is niet zo.
Gaat mij dus niet om het beknabbelen maar de tijd. Stuur dat filter maar op zet ik hem er zelf in, kost me paar minuten in mijn eigen garage.revolution-nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Eens, maar daar denkt de markt anders over. Blijf het ook wel bijzonder vinden dat mensen veel geld besteden aan een nieuwe of jong gebruikte auto om dan vervolgens op onderhoud te beknabbelen.
M+S staat voor mud+snow, ik denk dat dat een belangrijke overweging is in IerlandInspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Boven de 7 graden is een zomerband zeker beter. En ga er even vanuit dat het in de zomer in Ierland sowieso boven de 7 graden is. Een zomerband is boven de 7 graden gewoon eigenlijk altijd beter. Velen denken dat een winterband/all weather dan ook beter zou zijn voor nat wegdek. Dat is niet zo.
Basic AP (en dus ook TACC) draait op een oeroude stack. Als de recent ingevoerde Frontcamera nu idd gebruikt zou worden door TACC, zou wel bijzonder zijn. Wat mij logischer lijkt is dat ze de Frontcamera meegenomen hebben in de controle die in de Owners Manual staat:Sypheron schreef op zondag 18 januari 2026 @ 15:11:
[...]
Het gaat om de front camera, degene die onder aan de bumper zit. Die was er eerst nog niet. En toen hij er wel was, werd hij initieel niet voor rijhulpsystemen gebruikt dat is destijds ook bevestigd. Schijnbaar is er dus in de tussentijd nog ontwikkeling geweest aan de code waarbij de frontcamera nu dus ook gebruikt wordt voor TACC (en mogelijk AP). Zo gek is die vraag dus niet
Als een camera is geblokkeerd of afgeschermd geeft de Model Y een melding weer op het touchscreen en zijn Autopilot-functies mogelijk niet beschikbaar.
Het touwtje in de kofferbak is om de eventuele laadkabel te ontgrendelen, niet om de laadpoort open te krijgen.Jmtpes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:34:
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.
Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Maar is TACC een Autopilot functie? Want ik gebruik géén AP (uitgeschakeld), enkel TACC.pdidi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:54:
[...]
Basic AP (en dus ook TACC) draait op een oeroude stack. Als de recent ingevoerde Frontcamera nu idd gebruikt zou worden door TACC, zou wel bijzonder zijn. Wat mij logischer lijkt is dat ze de Frontcamera meegenomen hebben in de controle die in de Owners Manual staat:
Als een camera is geblokkeerd of afgeschermd geeft de Model Y een melding weer op het touchscreen en zijn Autopilot-functies mogelijk niet beschikbaar.
Vreemd om een onderdeel toe te voegen, dat niet nodig is voor een bestaande functie en het vervolgens op te nemen in de lijst van essentiële onderdelen van die bestaande functie.
Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....
Dat was wel het punt. Hij was blij met de CS band in de zomer in Ierland omdat het veel regende. Terwijl een PS dan gewoon beter is. Boven de 7 graden is de zomerband gewoon de beste regenband.Aldusso schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:35:
[...]
Dat was niet het put - het is geen regenband - waterafvoer is minder van een zomerband. Dat een zomderband meer grip heeft dat geef ik ook aan, maar het is per definitie geen regenband zoals beweert wordt.
Ja TACC is (net als Autosteer en FSD) onderdeel van AP. Om zeker te zijn dat de foutmelding over de bumper camera ging en niet over 1 van de 2 voorruit camera's zou je eens een plakkertje op de bumpercam kunnen doen en kijken of TACC dan idd niet meer startDanny the dog schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:08:
[...]
Maar is TACC een Autopilot functie? Want ik gebruik géén AP (uitgeschakeld), enkel TACC.
Vreemd om een onderdeel toe te voegen, dat niet nodig is voor een bestaande functie en het vervolgens op te nemen in de lijst van essentiële onderdelen van die bestaande functie.
Het was 100% de bumpercam. Ik heb deze namelijk tijdens het rijden gespoeld (via het scherm, front cam, symbooltje linksonder) en daarna werkte TACC weer.pdidi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:38:
[...]
Ja TACC is (net als Autosteer en FSD) onderdeel van AP. Om zeker te zijn dat de foutmelding over de bumper camera ging en niet over 1 van de 2 voorruit camera's zou je eens een plakkertje op de bumpercam kunnen doen en kijken of TACC dan idd niet meer start
Reproduceren met een tape'je kan idd, maar het punt is en blijft: Waarom?
Ik heb die meldingen gewoon uitgezet. Heb ook het idee dat hij soms die melding geeft als ik nog met de tag moet bliepen. Als je verder geen issues hebt zou ik het lekker negeren.sanzut schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:49:
Ik krijg regelmatig deze melding bij het laden, maand oude MYJ, met de bijgeleverde laadkabel. Als ik er op klik kom ik wel in de app, maar verder geen uitleg of instructies wat ik zou moeten aanpassen?
Iemand een idee of ff service via de app vragen?
[Afbeelding]
heb ik ook als ik de laadkabel te langzaam inplug, laden start gewoon en verder geen consequenties volgens mijsanzut schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:49:
Ik krijg regelmatig deze melding bij het laden, maand oude MYJ, met de bijgeleverde laadkabel. Als ik er op klik kom ik wel in de app, maar verder geen uitleg of instructies wat ik zou moeten aanpassen?
Iemand een idee of ff service via de app vragen?
[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde probleem. Dit is sinds een week of 5 geleden. Toch maar weer even een service request inschieten.Jmtpes schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:34:
Mn laadklep op mn MH3 uit 2024 gaat niet meer open als ik erop druk. Aan het touwtje trekken in de kofferbak werkt ook niet. Reset gedaan (beide knoppen ingedrukt op de stuur) heeft helaas niet geholpen.
Via het scherm of app gaat de laadklep wel open.
Zijn er nog meer opties die ik kan proberen om mn laadklep via touch open te krijgen? Of wordt het Tesla contacten voor reparatie.
Euh... er zijn gewone wegen in Ierland hoor.Pierz schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:48:
[...]
M+S staat voor mud+snow, ik denk dat dat een belangrijke overweging is in Ierland
Ze zijn soms smal en kronkelen, maar modder heb ik daar niet veel gezien op een normale weg en ik heb de zuidkust en westkust toch goed gezien.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Geen idee, maar zet graag mijn speculatie mode aan: De camera check routine is aangepast voor FSD, waardoor de good old TACC stack dit als bijeffect heeft gekregen. Of (wishful thinking) het is een voorbereiding op een nieuwe TACC die op korte termijn gebaseerd wordt op de FSD stack. Of de meest makkelijke: het is een BugDanny the dog schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:45:
[...]
Het was 100% de bumpercam. Ik heb deze namelijk tijdens het rijden gespoeld (via het scherm, front cam, symbooltje linksonder) en daarna werkte TACC weer.
Reproduceren met een tape'je kan idd, maar het punt is en blijft: Waarom?
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 19-01-2026 11:32 ]
Is dat het deel wat met Acceleration Boost kan worden unlocked?this schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:39:
De vorige MYLR heeft zelfs 515pk. Maar dat is softwarematig énorm hard dichtgeknepen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Speculatie is waar een groot deel van de berichten in dit topic op drijftpdidi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]
Geen idee, maar zet graag mijn speculatie mode aan: De camera check routine is aangepast voor FSD, waardoor de good old TACC stack dit als bijeffect heeft gekregen. Of (wishful thinking) het is een voorbereiding op een nieuwe TACC die op korte termijn gebaseerd wordt op de FSD stack. Of de meest makkelijke: het is een Bug
Maar in deze ga ik lekker met je mee: It's either a bug or a feature. Laten we hopen dan dat er los van het hele welles/nietes FSD verhaal, ook gewoon beter werkende base functions komen, dus TACC en Autopilot.
Hi,
Even een vraagje voor hier :-) heb een model y juniper 2025 december long range rwd, nu heb ik autopilot aangezet (heb geen extra abbo behalve premium) en nu zet ik adaptive cruise control aan (als het zo heet) echter als ik dan mijn knipperlicht aan doe en van baan wissel zet hij hem uit en moet ik hem weer aanzetten, dat is echt heel irritant, doe ik iets fout of is dit zoals het is
Even een vraagje voor hier :-) heb een model y juniper 2025 december long range rwd, nu heb ik autopilot aangezet (heb geen extra abbo behalve premium) en nu zet ik adaptive cruise control aan (als het zo heet) echter als ik dan mijn knipperlicht aan doe en van baan wissel zet hij hem uit en moet ik hem weer aanzetten, dat is echt heel irritant, doe ik iets fout of is dit zoals het is
That’s a feauture, not a bugVegetto schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:37:
Hi,
als ik dan mijn knipperlicht aan doe en van baan wissel zet hij hem uit en moet ik hem weer aanzetten, dat is echt heel irritant, doe ik iets fout of is dit zoals het is
Velen lossen het op door een Commander van Enhance aan te schaffen.
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Tesla heeft al aangekondigd om FSD (supervised) alleen maar subscription only te maken. Nu heb ik een hekel aan abonnementen maar voor dit soort gevallen (en ook als je je auto minder dan 6 jaar houdt en je FSD niet mee kunt nemen) is dit wel een oplossing.mjvdzwet schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:48:
Mijn visie op het FSD aanschaf verhaal.
Ik heb nu gewoon standaard Autopilot. Mijn M3H is inmiddels 2 jaar oud. Als ik nu FSD aanschaf is dat pak en beet 6 jaar abonnement. De auto is dan 8 jaar... ik gok dat ik hem dan al verkocht heb.
Mijn "oudste" auto was 6.5 jaar.
Signatures zijn voor boomers.
Altijd. Auto achter je invoegen? Remmen. Ik snap ook niet waarom, dat is supergevaarlijk.JSTPS schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:40:
Vanmiddag een vreemde situatie op cruise control met lane assist. Iemand komt dichterbij om in te voegen, waarna m'n auto hard remt alsof die een aanvaring verwacht.
2019 Model 3.
Filmpje:
https://www.canva.com/des...k2&utm_source=sharebutton
Signatures zijn voor boomers.
En waarom de nadruk op enorm? De MYLR heeft een andere motor voorin achterin. O.b.v. jouw reactie is de MYP dan ook enorm geknepen.this schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:39:
[...]
De vorige MYLR heeft zelfs 515pk. Maar dat is softwarematig énorm hard dichtgeknepen.
Ik praat even de guru na: Alle 3/Y AWD's (dus incl P) hebben al sinds 2019 allemaal dezelfde 3D3A DU voorin. Bij de P en AWD+boost wordt er software matig door het BMS geregeld dat deze een hoger koppel ter beschikking steltturkeyhakan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:45:
[...]
En waarom de nadruk op enorm? De MYLR heeft een andere motor voorin. O.b.v. jouw reactie is de MYP dan ook enorm geknepen.
Ik heb een keer een service request ingeschoten, maar ik had niet snel genoeg gereageerd. Toen hebben ze het SR gesloten en ben ik het vergeten opnieuw te melden. Is dus nooit gemaakt.turkeyhakan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:32:
[...]
Heeft Tesla dit opgelost? Ik heb het gemeld in de app in ieder geval.
Maar lijkt me niet zo ingewikkeld, kwestie van nieuw klepje erop.
Nee, je leest niet. Het punt dat ik maak is dat het geen regenband is. Veder nietsInspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:30:
[...]
Dat was wel het punt. Hij was blij met de CS band in de zomer in Ierland omdat het veel regende. Terwijl een PS dan gewoon beter is. Boven de 7 graden is de zomerband gewoon de beste regenband.
Excuses, je hebt gelijk. Ik doelde op de motor achterinpdidi schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Ik praat even de guru na: Alle 3/Y AWD's (dus incl P) hebben al sinds 2019 allemaal dezelfde 3D3A DU voorin. Bij de P en AWD+boost wordt er software matig door het BMS geregeld dat deze een hoger koppel ter beschikking stelt
De motor achterin heeft ook het meeste vermogen. Ik verwacht persoonlijk dat de power delivery/output anders is dan in een Performance uitvoering.
Even uitgaand van de Y, zie hieronder. Rood = LR en blauw = P (legacy modellen). Een Y LR AWD en een Y P zijn op hogere snelheden volgens mij vergelijkbaar qua vermogen/versnelling. Het zit hem dus echt in de acceleratie van 0-100. Met zo'n acceleration boost wordt die al aardig wat sneller. Dus ik snap dan nog steeds niet waarom een Y LR AWD dan zo geknepen zou moeten zijn. Om die paar tienden sneller naar de 100 te accelereren, heeft Tesla in de Y P een sterkere motor achterin.
Wat denk ik wel geknepen is, is de topsnelheid (in de LR AWD) :-)
Niet alleen in dit topic hoor. Dat komt omdat Tesla bewust heel veel informatie niet publiek bekend maakt wat conventionele automerken wel doen. Zoals vermogen en accu informatie. De enige reden waarom er toch heel veel onofficieel bekend wordt in Europa komt door de gelekte data die Tesla aan de RDW levert. Uit de laatste homologatie gegevens lijkt Tesla daar nu ook een stokje voor te willen steken. Tot ongenoegen van de Duitse accu guru die deze informatie al jaren deelt hebben ze nu ook daar alle accu details verwijderdDanny the dog schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Speculatie is waar een groot deel van de berichten in dit topic op drijft![]()
Maar in deze ga ik lekker met je mee: It's either a bug or a feature. Laten we hopen dan dat er los van het hele welles/nietes FSD verhaal, ook gewoon beter werkende base functions komen, dus TACC en Autopilot.
Maar wat dan wel, als je kijkt naar F1 banden lijken standaard Model 3 en Y zomerbanden toch het meeste op regenbanden...Aldusso schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:40:
[...]
Nee, je leest niet. Het punt dat ik maak is dat het geen regenband is. Veder niets
Speciale "regenbanden" voor straatauto's bestaan volgens mij niet want dat zijn ze allemaal. Voor sommige supersport auto's kun je wel banden lijken die lijken op intermediates, maar niet af fabriek bij Tesla. Behalve bij de Model S Plaid track package optie.
:strip_exif()/f/image/VDMSQRe7464oArsLC15ohb5C.png?f=user_large)
offtopic:
Make your Model 3 or Y look (even) more like a Go-Kart with the all-new Go-Kart mode and the optional Pirelli go-cart wheels in the Tesla Shop.
Prices include mounting and 3 pre-paid laps at your local go-cart centre*
*See Tesla.com/go-karting for participating locations

Make your Model 3 or Y look (even) more like a Go-Kart with the all-new Go-Kart mode and the optional Pirelli go-cart wheels in the Tesla Shop.
Prices include mounting and 3 pre-paid laps at your local go-cart centre*
*See Tesla.com/go-karting for participating locations
[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 19-01-2026 13:37 ]
https://www.autoweek.nl/b...bij-slecht-weer-monteren/
https://www.autoweek.nl/b...winterbanden-in-de-zomer/
Verder is het altijd lastig om te vergelijken, want een slechte zomerband kan alsnog slechter zijn dan een goede winterband etc etc.
https://www.autoweek.nl/b...winterbanden-in-de-zomer/
Verder is het altijd lastig om te vergelijken, want een slechte zomerband kan alsnog slechter zijn dan een goede winterband etc etc.
Schijnt een probleem te zijn met vocht in de frunkpe-el2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:22:
Ook hier vandaag ineens probleem met de frunk sensor.
Gebeld met service. Krijg je buitenlands persoon aan de lijn. (Zal wel omdat het weekend is?!) Uiteindelijk kwam 't erop neer dat er een berger mij kwam halen. En ik vervoer zou krijgen.
Tesla policy is de dichtstbijzijnde tesla service punt (ook al is dat voor jou niet handig)
Na een half uur wachten in de auto ging de storing ineens weg.
Kon ik toch wegrijden en harder dan 24 km/h rijden.
Meteen in 1 lijn naar huis gereden. (Uurtje sturen). Onderweg kwam de melding wel meerdere malen terug, maar kon wel doorrijden.
Thuis in z'n P en meteen weer op de animatie dat de frunk open staat en de snelheids limiet.
Er staat nu een service request in de app. Morgenochtend er achteraan bellen en vragen of er een Ranger langs kan komen.
Hopelijk gewoon dezelfde dag nog.
[Afbeelding][Afbeelding]
https://www.autoblog.nl/n...esla-model-y-plat-7204510
Wat een lekker genuanceerd artikel weer van autoblog, holy hell, die schrijver zit aan een infuus van azijn ofzo hoor. Net als dit artikel van dezelfde auteur: https://www.autoblog.nl/n...-extreem-onveilig-7202633 Waar halverwege dit staat:fisherman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:55:
[...]
Schijnt een probleem te zijn met vocht in de frunk
https://www.autoblog.nl/n...esla-model-y-plat-7204510
Om vervolgens geen enkele bronvermelding te doen dat euro-NCAP daar iets van vindt. Noch kan ik het vinden in het rapport van Euro-NCAP https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/57985Onveilige auto’s krijgen ook awards
Tesla haalt ondertussen vrolijk twee prijzen binnen. De Model 3 werd uitgeroepen tot veiligste grote familiewagen, terwijl de Model Y dezelfde eer kreeg bij de kleine SUV’s. Vooral de bescherming van kinderen en de uitgebreide Safety Assist-systemen maakten indruk. Wat duidelijk geen indruk maakt bij NCAP zijn de falende deuren van de Model Y. @wouter legt je in zijn rijtest van de Tesla Model Y Performance haarfijn uit wat er schort aan de deurgrepen. Kort gezegd: als de stroom uitvalt na een crash, zit je zo goed als opgesloten in het wrak. Leuk dat je dan een crash overleeft, maar wel ietwat vervelend als je dan vervolgens je auto niet uit kan als die accu’s lekker gaan branden.
Edit: Het gelinkte topic in het artikel (condens in de frunk) heeft ook weer weinig te maken met het slot (dat altijd in de "buitenlucht" zit). De frunk is geen hermetisch afgesloten ruimte, er kan "gewoon" lucht in en uit, en dan kan er onder de juiste omstandigheden ook gewoon een beetje condens ontstaan met dit soort temperaturen.
Is het stuk gaan van deze sensoren kut: Ja, had het voorkomen kunnen worden? Wellicht.
Maar wat ik tot zover voorbij zie komen is een specifieke range wagens met dit issue, en dan kom je ineens in de geest: Batch sensoren of sloten met een issue omtrent waterintrusion wellicht, je kunt niet alle faal-modi vantevoren uitsluiten, zeker niet als het om een specifieke set omstandigheden gaat. Wellicht is er een standaard water-intrusie test die wel doorstaan werd, maar is het in de specifieke luchtvochtigheid en ijsvorming nét een standje dat er een seal ergens toch rot werd.
Neemt niet weg dat Tesla dit beter moet oplossen imho, als je met je nieuwe wagen hierom langs de weg staat moeten ze je gewoon direct helpen, en daar zijn ze niet zo goed in helaas.
[ Voor 40% gewijzigd door Mar.tin op 19-01-2026 14:12 ]
Toen ik mijn eerste CrossClimates 8 jaar geleden kocht, heb ik het helemaal uitgezocht en bleek dat in diverse tests de CrossClimates beter presteerden dan de toenmalig gemiddelde speciaalband. Dus niet beter dan de beste, maar wel beter dan gemiddeld. Dus beter dan de gemiddelde zomerband en beter dan de gemiddelde winterband. Zowel remweg, aquaplaning, hellingtrekken in de sneeuw, etc. Wil je de optimale prestatie dan moet je meerdere sets banden (de testwinnaar) hebben. Voor mij is remweg nooit een issue bij nat weer, wel aquaplaning. en ik ben ook een van die mansen die denkt dat dat bij de CrossClimates beter gaat dan bij de standaard zomerband. Maar dat is puur op basis van gevoel.Inspired schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:24:
[...]
Er zal in al die jaren wel weer wat veranderd zijn, en er zijn zeker goede alternatieven, maar het unieke van dei CrossClimates was toen, dat er een normaal zomerband rubber wordt gebruikt. Dat beperkt de slijtage.
Overigens wil ik benadrukken hoe fantastisch de Tesla in slechte omstandigheden presteert. Ik kom net terug uit de Franse Alpen waar in twee dagen 120 cm sneeuw viel, daar zaten we middenin op de heenreis. Uiteindelijk heb ik voor de laatste 300 meter de kettingen moeten monteren. Maar de tientallen kilometers daarvoor blijkt gewoon de enorme betrouwbaarheid van de Tesla 4 wiel aandrijving. Remmen op een gladde helling naar beneden is nog even wat anders dan even een testrondje op een vlak parkeerterrein.
In de zomer monteer ik overigens wel doorgaans de zomerbanden.
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 19-01-2026 14:12 ]
Analoog komt weer helemaal terug
Idd. Lijkt toch echt eerder aan dit service bulletin gekoppeld te zijn (in lijn met de opmerking van de technicus om de metalen plaatjes te verbuigen). Dat metaaltje met die microswitch ziet er wel voor verbetering uitMar.tin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Wat een lekker genuanceerd artikel weer van autoblog, holy hell, die schrijver zit aan een infuus van azijn ofzo hoor.
Edit: Het gelinkte topic in het artikel (condens in de frunk) heeft ook weer weinig te maken met het slot (dat altijd in de "buitenlucht" zit). De frunk is geen hermetisch afgesloten ruimte, er kan "gewoon" lucht in en uit, en dan kan er onder de juiste omstandigheden ook gewoon een beetje condens ontstaan met dit soort temperaturen.
Is het stuk gaan van deze sensoren kut: Ja, had het voorkomen kunnen worden? Wellicht.
Maar wat ik tot zover voorbij zie komen is een specifieke range wagens met dit issue, en dan kom je ineens in de geest: Batch sensoren of sloten met een issue omtrent waterintrusion wellicht, je kunt niet alle faal-modi vantevoren uitsluiten, zeker niet als het om een specifieke set omstandigheden gaat. Wellicht is er een standaard water-intrusie test die wel doorstaan werd, maar is het in de specifieke luchtvochtigheid en ijsvorming nét een standje dat er een seal ergens toch rot werd.
Neemt niet weg dat Tesla dit beter moet oplossen imho, als je met je nieuwe wagen hierom langs de weg staat moeten ze je gewoon direct helpen, en daar zijn ze niet zo goed in helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 19-01-2026 14:17 ]
Even een update :pe-el2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:22:
Ook hier vandaag ineens probleem met de frunk sensor.
Gebeld met service. Krijg je buitenlands persoon aan de lijn. (Zal wel omdat het weekend is?!) Uiteindelijk kwam 't erop neer dat er een berger mij kwam halen. En ik vervoer zou krijgen.
Tesla policy is de dichtstbijzijnde tesla service punt (ook al is dat voor jou niet handig)
Na een half uur wachten in de auto ging de storing ineens weg.
Kon ik toch wegrijden en harder dan 24 km/h rijden.
Meteen in 1 lijn naar huis gereden. (Uurtje sturen). Onderweg kwam de melding wel meerdere malen terug, maar kon wel doorrijden.
Thuis in z'n P en meteen weer op de animatie dat de frunk open staat en de snelheids limiet.
Er staat nu een service request in de app. Morgenochtend er achteraan bellen en vragen of er een Ranger langs kan komen.
Hopelijk gewoon dezelfde dag nog.
[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag zelf nog even gebeld.
Optie was een takeldienst regelen om de auto vanaf mijn oprit mee te nemen of iets proberen zodat de frunk wel als gesloten gedetecteerd wordt.
De tesla service adviser werd aan mijn berichten app gekoppeld en zo kon ik hem direct berichten sturen.
Ik heb de frunk verwijderd.
Iets WD40 en met een föhn het slot verwarmd (geen idee of dat echt iets doet). Frunk dicht en iets extra aandrukken en de app gaf aan dat de frunk dicht was. Zodoende kon ik weer rijden en ondertussen de adviser via berichten app op de hoogte gebracht dat de Sleep dienst geannuleerd kon worden.
Ik kreeg ook bevestiging dat service center mijn auto meteen kon fixen als ik er aankwam.
Onderdelen zijn op voorraad.
Nu even wachten. Het gaat allemaal tussendoor. Wellicht iets langer dan gebruikelijk, maar fijn dat het meteen kan ipv weken wachten en geneuzel met leenautos e.d.
Een foutieve batch kan altijd gebeuren. Gaat mij erom hoe het opgelost wordt en so far so good.
Ik vraag mij het volgende af: kun je in service mode de beperking van 25 km/h niet omzeilen?pe-el2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:30:
[...]
Even een update :
Optie was een takeldienst regelen om de auto vanaf mijn oprit mee te nemen of iets proberen zodat de frunk wel als gesloten gedetecteerd wordt.
De tesla service adviser werd aan mijn berichten app gekoppeld en zo kon ik hem direct berichten sturen.
Iets WD40 en met een föhn het slot verwarmd (geen idee of dat echt iets doet). Frunk dicht en iets extra aandrukken en de app gaf aan dat de frunk dicht was. Zodoende kon ik weer rijden en ondertussen de adviser via berichten app op de hoogte gebracht dat de Sleep dienst geannuleerd kon worden.
Ik kreeg ook bevestiging dat service center mijn auto meteen kon fixen als ik er aankwam.
Nu even wachten. Het gaat allemaal tussendoor, dus wellicht iets langer dan gebruikelijk, maar fijn dat het meteen kan ipv weken wachten en geneuzel met leenautos e.d.
Een foutieve batch kan altijd gebeuren. Gaat mij erom hoe het opgelost wordt en so far so good.
Als ik Tesla was zou ik in een volgende update in ieder geval de mogelijkheid meenemen om deze controle van de frunk via het service menu uit te kunnen schakelen. Zodat je in ieder geval gewoon normaal kunt rijden als je zeker weet dat de frunk gesloten is. Desnoods met een of ander stukje legal tekst waarbij Tesla aangeeft dat als je het inschakelt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor enige schade die kan ontstaan als het ding toch open springt.
Als je met de achterklep open rijdt krijg je ook zo'n melding 'accepteer het risico' en kun je gewoon rijden.Sypheron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:41:
Als ik Tesla was zou ik in een volgende update in ieder geval de mogelijkheid meenemen om deze controle van de frunk via het service menu uit te kunnen schakelen. Zodat je in ieder geval gewoon normaal kunt rijden als je zeker weet dat de frunk gesloten is. Desnoods met een of ander stukje legal tekst waarbij Tesla aangeeft dat als je het inschakelt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor enige schade die kan ontstaan als het ding toch open springt.
Nodig gehad toen we laatst de kerstboom gingen halen.
Op de fiets vervuil je niets!
Voor een achterklep is dat wat logischer omdat de rijwind de klep naar beneden zal drukken. De frunk zal echter bij hogere snelheden de ongewenste kant op klappen en over je voorruit heen vouwen...QuestionMarc schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:51:
[...]
Als je met de achterklep open rijdt krijg je ook zo'n melding 'accepteer het risico' en kun je gewoon rijden.
Nodig gehad toen we laatst de kerstboom gingen halen.
Die melding was er wel. Je moest inderdaad accepteren dat de frunk open was voor ik kon rijden.Sypheron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:41:
Het rijden is dan echter beperkt tot 24 km/h en een constante biep dat de frunk open staat.
Rijden in service mode heeft ook een beperkte snelheid.
Fixed!pe-el2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:30:
[...]
Even een update :
Nu even wachten. Het gaat allemaal tussendoor. Wellicht iets langer dan gebruikelijk, maar fijn dat het meteen kan ipv weken wachten en geneuzel met leenautos e.d.
Binnen 24 uur na eerste klacht.
Dikke prima. 👌🏼
Voor de mensen die hierna deze melding krijgen -> gewoon bellen. Wordt meteen opgelost. Je hoeft er geen weken voor te wachten.
Succes.
Dat gaat fout. Ik zie al Amerikanen rijdend in de frunk zitten.Sypheron schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:41:
Ze doen in ieder geval nog geen algemene recall voor de frunk.
Vanmorgen langs geweest om een set winterbanden te laten steken. Ze hadden zelf 3 andere servicepunten toegevoegd, maar niks voor de frunk.
Misschien had ik er toch beter eens naar gevraagd...
Vanmorgen langs geweest om een set winterbanden te laten steken. Ze hadden zelf 3 andere servicepunten toegevoegd, maar niks voor de frunk.
Als ik het zo nalees zijn het de nieuwe model Y en 3 modellen die dit frunk probleem hebben en geldt het niet voor de oude 3 en Y legacy modellen. Ik heb een Model Y mei 2023 en een softclose systeem in het frunk slot ingebouwd en na een jaar alles weer open gemaakt en gecheckt op vocht sporen. Maar dat zag er als nieuw uit. Dus ik ga er van uit dat dit probleem niet voor mij geldt.Fire69 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:13:
Ze doen in ieder geval nog geen algemene recall voor de frunk.
Probleem is dat ze niet genoeg reserve onderdelen hebben. Ik heb het voorgehad in november en de auto was nieuw van september. Toen had ik net het laatste onderdeel die ze op stock hadden.pe-el2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:00:
[...]
Dat moet sneller kunnen.
Auto is nog geen maand oud.
Ik kan niet op pad met een auto die niet betrouwbaar is. (Werk Onregelmatige tijden)
Sterker nog...ik kan nu helemaal niet op pad. Hij rijdt maar met 24 km/u 🙄.
Dan regelen ze maar vervangend (vergelijkbaar) elektrisch vervoer.
Maar ik wacht eerst morgen wel af voordat we op de zaken vooruit lopen.
Het probleem is ontstaan na een update en vooral op de nieuwe wagens. Ondertussen zal de productie volop lopen met een betere revisie van dit onderdeel. Hopelijk ben je snel terug de baan op!
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Bij kwam de ranger aan huis. Was op 10 minuten opgelost. Had het wel pas vrijdagmiddag om 16h gemeld waardoor ze past maandagochtend konden komen. Gelukkig kon ik mijn opa zijn wagen gebruiken in het weekend tot de ranger langs geweest was.pe-el2 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:48:
[...]
Fixed!
Binnen 24 uur na eerste klacht.
Dikke prima. 👌🏼
Voor de mensen die hierna deze melding krijgen -> gewoon bellen. Wordt meteen opgelost. Je hoeft er geen weken voor te wachten.
Succes.
[Afbeelding]
Fouten kunnen altijd voorkomen en ik ben heel blij hoe het bij mij werd afgehandeld. Ik heb al veel slechtere ervaringen bij andere merken meegemaakt.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Sinds gister ging de laadpoort open bij het sluiten van de achterklep. Blijkbaar was de lus uit de kofferruimte losgekomen (hing zichtbaar naar beneden) en was de klap bij het sluiten van de achterklep genoeg om de kabel te activeren. Vreemd, maar lus weer teruggestopt lijkt het te hebben opgelost.
Slecht artikel idd met zoals altijd bij autoblog een sterke anti Tesla bias., hoezo de deuren gaan niet open bij een crash. Van geen enkele auto kun je de deuren openen van buiten na een crash , want de meeste mensen hebben de deur op slot. en van de binnenzijde zit er gewoon een mechanische ontgrendeling.Mar.tin schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:03:
[...]
Wat een lekker genuanceerd artikel weer van autoblog, holy hell, die schrijver zit aan een infuus van azijn ofzo hoor. Net als dit artikel van dezelfde auteur: https://www.autoblog.nl/n...-extreem-onveilig-7202633 Waar halverwege dit staat:
[...]
Om vervolgens geen enkele bronvermelding te doen dat euro-NCAP daar iets van vindt. Noch kan ik het vinden in het rapport van Euro-NCAP https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+y/57985
Sterker mijn vorige Skoda Octavia had die helemaal niet . True bij Tesla achter is die niet heel handig , maar daar heeft ome alieexpress prima oplossingen voor of je maakt er een sleutelkoord aan vast als je bang bent dat mensen op de achterste rijd het lusje niet kunnen vinden .
Verder de Tesla’s scoren niet voor niets zo hoog, het zijn gewoon extreem veilige auto’s waarin je een crash vaker kunt navertellen dan bij menig ander merk.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/OzJqJuO4fofUlDQr750bSxBv.jpg?f=fotoalbum_large)