• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
revolution-nl schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat Tesla met EAP gebruikers gaan doen. FSD gebruikers die deze hebben aangekocht krijgen zoals ik het lees gewoon recht op FSD.

EAP gebruikers die 3800 euro hebben afgetikt mogen nu voor slechts 3700 upgraden naar FSD.
Dus, krijgen EAP gebruikers straks ook 50% korting op hun maandbedrag of hebben ze pech? En als ze dan pech hebben krijgen ze dan wel de FSD stack en dus maar capabilities met EAP of blijven ze op de legacy Autopilot stack achter.

/edit In Australie en Nieuw Zeeland krijgen EAP eigenaren inderdaad 50% korting op een FSD subscription
https://www.notateslaapp....per-for-vehicles-with-eap

Zoveel vragen :?
Ik krijg er ook wel een beetje FOMO van, want ik heb nu nog de optie om FSD aan te kopen voor 3700 euro.
Krijg ik geen discount als EAP gebruiker dan loop je flink wat waarde mis, krijg ik wel een discount en is FSD straks voor 50 euro per maand af te nemen dan is het weer een ander verhaal.
Als je nu de upgrade zou kopen, zou dit dan de herverkoopprijs van je auto verhogen? (stel dat je hem privé hebt gekocht)
Ik heb ook EAP en twijfel ook om te upgraden.
Allewijn schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:36:
Ik wil hier even een bericht kwijt over hoe waanzinnig POSITIEF ik wéér te spreken ben over de service van Tesla (Rotterdam):

Ik heb al een tijdje een foutcode die 'soms' tevoorschijn komt: VCSEC_a222 'Tire pressure monitoring system fault'.

Het gemak hoe je een storing meld via de app. Het gemak hoe je direct in de agenda een afspraak maakt. Het gemakt hoe je het terrein op rijdt en via de telefoon laat weten waar je auto staat en de monteur toegang tot je auto geeft. De luxe van de wachtkamers met Nespresso en laptop-werkplekken. Het vriendelijke personeel. Het aanbod om tijdens het wachten een proefrit in een auto naar keuze te doen. etc.

Dat betekende helaas niet dat ze de fout op konden lossen.
De eerste keer vervingen ze een tpms control module.
Fout kwam volgende dag terug.
De tweede keer vervingen ze alle 4 de tpms sensoren.
Fout kwam helaas paar dagen later terug.
De derde keer (nu) kreeg ik eergisteren keurig een bericht dat ze vermoeden het niet te gaan halen in één dag en dat er, als ik dat wil, gratis een leenauto direct klaar staat.

Nu alleen hopen dat ze de foutcode ooit wel oplossen... Want dat blijft wel een draak....
(omdat er ook dagen zijn dat de foutcode niet tevoorschijn komt en ik er geen pijl op kan trekken).
Dus jij bent blij dat ze 3 keer nodig hebben om een simpele fout met een paar bandendruksensoren op te lossen? 8)7
En eigenlijk weet je niet of het deze keer wel gaat lukken. _/-\o_

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SpikeHome schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:38:
[...]

Ik rijd ook privé een Y uit 2023 sinds 2023 (nieuw gekocht toen).
Heb nooit iets met de rubbers gedaan, wel een commander gekocht die ik met veel plezier icm AP, nu ook het piepen bij de zijlijnen uit staan.
Reden voor mij om niet voor een nieuwe Y te gaan nog.
Echter rijdt de nieuwe dan wel weer stuk lekkerder...beste reden om toch voor de nieuwe te gaan = RIJDEN _/-\o_

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:55:
[...]

Dus jij bent blij dat ze 3 keer nodig hebben om een simpele fout met een paar bandendruksensoren op te lossen? 8)7
En eigenlijk weet je niet of het deze keer wel gaat lukken. _/-\o_
Ja eigenlijk wel.
Ik geef mijn complimenten over de SERVICE en het gemak qua aanmelden, hun innovatie, leenauto, etc.

En qua inhoud zelf, de bandendruk foutcode... Zo simpel is die niet. Die melding komt en gaat. Geen pijl op te trekken. Dat is voor hen qua diagnose ook lastig. Ze vervangen zonder moeite alles wat er mee te maken heeft. Van module tot sensoren tot nu 24h aan diagnose in hun werkplaats.

Ik verwacht niet dat andere merken met identiek probleem het anders/sneller/kundiger op zouden lossen.

Wie weet denk ik er straks anders over als we op een punt komen dat de oorzaak nooit gevonden gaat worden en ik, onder garantie, 'moet' blijven rijden met zo'n soms opkomende foutcode/waarschuwing op display... Want qua vinden van de oorzaak zie ik het wel wat somber in ondertussen.

Ik ga nu nog even een stukje scheuren in mijn leen-Performance! oOo

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 16-01-2026 09:04 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:45:
[...]

Je snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat meer data hier niks gaat helpen. Ook niet voor statistiek, als de onderliggende bias hetzelfde blijft.

Je lijkt daarbij een paar aannames te maken die niet in de data lijken te zitten:
- ernstige ongelukken worden uberhaupt niet meegenomen vziw. Want dan is de telemetrie kapot
- je lijkt te zeggen dat het om auto’s met FSD gaat. Ipv auto’s met FSD aan

Hoe kom je op 12,500 km? Ik kom op 7 mld miles met FSD gereden. En bijna 3 miljoen auto’s met FSD. Dus 2300 miles lifetime per auto. (Komt iets hoger uit, omdat FSD auto’s is gegroeid). Een heel klein deel van de gereden km’s is dus maar FSD. Hoe groot is daar de bias in?

Dus zolang we niet snappen hoe ze tot deze nummers komen. Kun je er precies niks mee. Zo blijkt al uit jouw interpretatie vs. de mijne

Een voorbeeld:
Er is een nieuw dieet medicijn, dat misschien goed werkt als je het voor de maaltijd in neemt. De onderzoekers gaan dit testen door een groep mensen te kiezen. Een deel daarvan wil vrijwillig geld betalen voor dit medicijn. Daarna wordt slechts het vrijwillige deel van de groep vergeleken met het niet vrijwillige deel. Zou je zeggen dat dat iets zegt over het medicijn, of over de motivatie van de vrijwillige groep?
Voordat ik op alles ga reageren: heb je de onderliggende cijfers wel gezien. Dat is nl. niet die 7 miljard. Dat is een actuele teller. De cijfers gaan over Q4 2024 tm Q3 2025
Allewijn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Ja eigenlijk wel.
Ik geef mijn complimenten over de SERVICE en het gemak qua aanmelden, hun innovatie, leenauto, etc.

En qua inhoud zelf, de bandendruk foutcode... Zo simpel is die niet. Die melding komt en gaat. Geen pijl op te trekken. Dat is voor hen qua diagnose ook lastig. Ze vervangen zonder moeite alles wat er mee te maken heeft. Van module tot sensoren tot nu 24h aan diagnose in hun werkplaats.

Ik verwacht niet dat andere merken met identiek probleem het anders/sneller/kundiger op zouden lossen.

Wie weet denk ik er straks anders over als we op een punt komen dat de oorzaak nooit gevonden gaat worden en ik, onder garantie, 'moet' blijven rijden met zo'n soms opkomende foutcode/waarschuwing op display...
Tja, ik ben misschien 'damaged by experience'.
Mijn internetprobleem is nu al voor de derde keer gewoon afgesloten na dagenlange chats met screenshots, filmpjes etc.
"Ze werken er aan, en het zal wel in één van de volgende updates zitten." hoor ik nu voor de derde keer sinds 2023... Ga het volgend jaar dan nog maar eens proberen zeker.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:30
Gisteren na bijna 3 jaar de originele Michelin Pilot Sport banden laten vervangen door de Michelin Crossclimate 3 Sport Allseasons -Hankook Flexclimate was overal uitverkocht dus ik had geen keuze. Nu waren die originele nog niet gewisseld, bijna op en behoorlijk gecupped haha. Man wat is dit fijn zeg, het lijkt wel alsof ik opeens luchtvering heb :)

[ Voor 10% gewijzigd door r0bb op 16-01-2026 09:45 ]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:29
Hoe gaat het volgende:
Ik heb een inruilvoorstel gekregen voor mijn huidige auto. Deze heb ik geaccepteerd. Aanbod is echter geld tot 14 februari en nieuwe auto wordt pas tussen 16-27 februari geleverd.
Ik ben best bereid om hem de 14e al in te leveren, want heb de weken daarna de auto toch neit nodig. Kan dat?
En hoe secuur is de verwachte leverdatum van Tesla? Is er kans dat hij eerder aankomt?

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

r0bb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:39:
Gisteren na bijna 3 jaar de originele Michelin Pilot Sport banden laten vervangen door de Michelin Crossclimate 3 Sport Allseasons -Hankook Flexclimate was overal uitverkocht dus ik had geen keuze. Nu waren die originele nog niet gewisseld, bijna op en behoorlijk gecupped haha. Man wat is dit fijn zeg, het lijkt wel alsof ik opeens luchtvering heb :)
Deze wil ik tzt ook. Heb je ook 18" velgen of een andere maat?
Welke bandenmaat heb je gebruikt?

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:05

spartacusNLD

This is Sparta!!

Topicstarter
r0bb schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:39:
Voor mijn model 3 helaas niet beschikbaar op de juiste maat helaas.. ik kom uit op Pirelli Cinturato All Season SF 3

Deze gaan erop zodra mijn huidige winterbanden eraan zijn.. de kosten voor zomer / winter wissel haal ik er gewoon niet uit. Dus ik ga ook over op all-season.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

kx22 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:44:
Hoe gaat het volgende:
Ik heb een inruilvoorstel gekregen voor mijn huidige auto. Deze heb ik geaccepteerd. Aanbod is echter geld tot 14 februari en nieuwe auto wordt pas tussen 16-27 februari geleverd.
Ik ben best bereid om hem de 14e al in te leveren, want heb de weken daarna de auto toch neit nodig. Kan dat?
En hoe secuur is de verwachte leverdatum van Tesla? Is er kans dat hij eerder aankomt?
Ik zou toch even bellen.
Als de auto een paar dagen later komt, dan kunnen ze dat inruilvoorstel toch aanpassen zeker.
En zij weten beter hoe nauwkeurig die leveringsdatum is.

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:30
s3n schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Deze wil ik tzt ook. Heb je ook 18" velgen of een andere maat?
Welke bandenmaat heb je gebruikt?
Ik heb een MY '23 RWD met 255/40 20 inch.

[ Voor 3% gewijzigd door r0bb op 16-01-2026 10:00 ]

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:02:
[...]

Voordat ik op alles ga reageren: heb je de onderliggende cijfers wel gezien. Dat is nl. niet die 7 miljard. Dat is een actuele teller. De cijfers gaan over Q4 2024 tm Q3 2025
Deze gebruik ik oa. én de algemene teller: https://www.tesla.com/fsd/safety
- Total miles: runnen de teller van 7.2 Mld
- Hoover over in de grafiek: Total Miles - Teslas Driven With FSD 3.6 Mld
- Quote in FAQ over deze twee nummers: "Overall FSD (Supervised) mileage is presented from 2020 onward, which coincides with the launch of FSD (Supervised). The latest 12 months of collision rate metrics will be used each time the report is updated, which will be per quarter."

Dus ze lijken 5 jaar lange data FSD te vergelijken voor de total miles driven met collission data over de laatste 12 maanden.

ZELFS al zouden we met 3.6 rekenen, omdat je dat interpreteert als het getal van de laatste 12 maanden. Dan kom je op 3.6 Mld miles / 2,88 mln FSD auto's = 1300 miles per FSD auto per jaar. Hoogst waarschijnlijk (Maar ik kan er geen data van vinden) een fractie van het totale aantal kilometers van een auto.

MAAR: Dat maakt ook allemaal niet uit voor de uitkomsten en mogelijke conclusies. Want er zit een "selectie methode" / bias in:
a) de mensen die FSD kiezen
b) wanneer het kan en wordt aangezet.
Simpele selection bias en confounding variables, waardoor je niks met deze data in deze vorm kunt.

Je kent hem denk ik nog wel: Vroege studies suggereerden dat koffiedrinkers meer longkanker kregen. De confounding variabele? Roken. Koffiedrinkers rookten vaker, en roken veroorzaakt longkanker - niet de koffie

[ Voor 17% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 10:09 ]

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:00:
[...]
ZELFS al zouden we met 3.6 rekenen, omdat je dat interpreteert als het getal van de laatste 12 maanden. Dan kom je op 3.6 Mld miles / 2,88 mln FSD auto's = 1300 miles per FSD auto per jaar. Hoogst waarschijnlijk (Maar ik kan er geen data van vinden) een fractie van het totale aantal kilometers van een auto.
[...]
Hoe kom je aan 2.88 miljoen auto's?

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Deze gebruik ik oa. én de algemene teller: https://www.tesla.com/fsd/safety
- Total miles: runnen de teller van 7.2 Mld
- Hoover over in de grafiek: Total Miles - Teslas Driven With FSD 3.6 Mld
- Quote in FAQ over deze twee nummers: "Overall FSD (Supervised) mileage is presented from 2020 onward, which coincides with the launch of FSD (Supervised). The latest 12 months of collision rate metrics will be used each time the report is updated, which will be per quarter."

Dus ze lijken 5 jaar lange data FSD te vergelijken voor de total miles driven met collission data over de laatste 12 maanden.

Ik denk dat het wat mis gaat qua uitgangspunten.
Het aantal miles in de cijfers is idd het aantal miles dat in 1 jaar is gereden.
Er reden in die periode in de US 2,7 miljoen Tesla's in de US, waarvan 300000 met FSD (12% van het totaal wat uit de earnings call komt).
Misschien dat je met deze info snapt met welke cijfers er gerekend wordt, want je kunt de Miles per collision zelf uitrekenen. Het staat echt heel duidelijk onderaan op de pagina uitgelegd.
En dus zijn ook (zeer) ernstige ongelukken hier in meegenomen, dat is zelfs wettelijk vastgelegd dat dat moet

• JohanB
  • Nu online
DaCoTa schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Hoe kom je aan 2.88 miljoen auto's?
https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2025/INOA-PE25012-19171.pdf
Manufacturer: Tesla, Inc.
Products: All Tesla vehicles that have been equipped with FSD (Supervised) or FSD (Beta)
Population: 2,882,566 (Estimated)

• JohanB
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:26:
[...]

Ik denk dat het wat mis gaat qua uitgangspunten.
Het aantal miles in de cijfers is idd het aantal miles dat in 1 jaar is gereden.
Heb je een bron voor deze claim. Of denk / hoop je dat? Want de eigen Tesla FAQ zegt dus wat anders
Er reden in die periode in de US 2,7 miljoen Tesla's in de US, waarvan 300000 met FSD (12% van het totaal wat uit de earnings call komt).
Ook hier zou een betrouwbare bron mooi zijn, die dus zegt dat mijn de regulator hierboven (de NHTSA) uit z'n nek lult. Er ZOU een verschil kunnen zijn in de benoeming FSD (beta) of niet. Maar de earnings call geeft bijv. alleen paid FSD customers zo ver ik weet. Dus we weten niet hoeveel mensen het unpaid gebruiken bijvoorbeeld. We weten het dus gewoon niet: de data is nutteloos. (En dit is dan nog 1 van de midnere punten. De selectie bias is by far het grote probleem hier
Misschien dat je met deze info snapt met welke cijfers er gerekend wordt, want je kunt de Miles per collision zelf uitrekenen. Het staat echt heel duidelijk onderaan op de pagina uitgelegd.
En dus zijn ook (zeer) ernstige ongelukken hier in meegenomen, dat is zelfs wettelijk vastgelegd dat dat moet
Je lijkt dit vooral te gokken / willen zien. Maar de methodiek is dus niet duidelijk. Want Tesla geeft aan dat ze crashed alleen op basis van telemetrie data doen in deze statistieken. Als de telemetrie unit kapot is, is er dus geen registratie (ze kunnen dan niet bepalen of het wel of niet met FSD was). Dat Tesla dit ergens anders WEL ook tracked is een heel ander verhaal en compleet irrelevant voor de data waar we het over hebben
En again: Ook al veranderen de nummers. Het verandert niks aan de selectie bias die de data onbruikbaar maakt
EDIT: nog een check. over de Oct Earnings call zie ik: "On Tesla’s third-quarter earnings call in October, CFO Vaibhav Taneja said that “the total paid FSD customer base is still small, around 12% of our current fleet.”. Er zijn zo'n 8 Mln Tesla's gemaakt. Dat zou een PAID customer base van ~1 mln maken

[ Voor 29% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 10:48 ]

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46
Aldusso schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:58:
[...]

Echter rijdt de nieuwe dan wel weer stuk lekkerder...beste reden om toch voor de nieuwe te gaan = RIJDEN _/-\o_
Ik zei ook "nog".
Dus wie weet, ook naar ID7, CLA, Xpeng al gekeken.
Overnight testrit al gehad van de Nieuwe Y performance.

Blijf nog even rijden is de keuze.

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Heb je een bron voor deze claim. Of denk / hoop je dat? Want de eigen Tesla FAQ zegt dus wat anders

[...]

Ook hier zou een betrouwbare bron mooi zijn, die dus zegt dat mijn de regulator hierboven (de NHTSA) uit z'n nek lult

[...]

Je lijkt dit vooral te gokken / willen zien. Maar de methodiek is dus niet duidelijk. Want Tesla geeft aan dat ze crashed alleen op basis van telemetrie data doen in deze statistieken. Als de telemetrie unit kapot is, is er dus geen registratie (ze kunnen dan niet bepalen of het wel of niet met FSD was). Dat Tesla dit ergens anders WEL ook tracked is een heel ander verhaal en compleet irrelevant voor de data waar we het over hebben

En again. Ook al verdanderen de nummers. Het verandert niks aan de bias die de data onbruikbaar maakt
Hier is de link naar de transcript van Tesla's Q3 2025 earnings call (22 oktober 2025), waar CFO Vaibhav Taneja specifiek vermeldt dat de "total paid FSD customer base is still small, around 12% of our current fleet"
De NHTSA lijkt de fout te maken die jij ook maakt. 2,3 miljoen is het (geschatte) totaal aantal Tesla's in US in 2024. En dat je een beetje gevoel bij cijfers krijgt: Tesla had in 2025 wereldwijd sinds 2013 8 miljoen auto's gemaakt
Tesla will update collision rate metrics in this report every quarter. The data will reflect a rolling twelve-month aggregation of miles and collisions in an effort to remain relevant to recent trends and progress.

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 16-01-2026 11:05 ]

• JohanB
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Hier is de link naar de transcript van Tesla's Q3 2025 earnings call (22 oktober 2025), waar CFO Vaibhav Taneja specifiek vermeldt dat de "total paid FSD customer base is still small, around 12% of our current fleet"
De NHTSA lijkt de fout te maken die jij ook maakt. 2,3 miljoen is het (geschatte) totaal aantal Tesla's in US in 2024. En dat je een beetje gevoel bij cijfers krijgt: Tesla had in 2025 wereldwijd sinds 2013 8 miljoen auto's gemaakt
Ah denk dat mijn edit gelijk hier mee kwam.

Ten tweede: total miles driven is geen “collision rate metric” waar je naar verwijst

Maar hoe lost dit de selection bias en confounding op?

[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 11:17 ]

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
Zolang de RDW niks besloten heeft, ga ik geen 3500 euro uitgeven om mijn EAP te upgraden naar FSD. We hebben nog tot 14 februari toch? We gaan het wel zien wat er komt, misschien helemaal niks. Dan heb ik toch lekker 3500 euro in mijn zak gehouden.

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:06:
[...]

Ah denk dat mijn edit gelijk hier mee kwam.

Ten tweede: total miles driven is geen “collision rate metric” waar je naar verwijst

Maar hoe lost dit de selection bias en confounding op?
Moeilijkheid is dat jij zowel Bias concerns mixed met twijfels aan de feitelijke cijfers.
Ben je het eens dat er in 1 jaar tijd in de US 3,6 miljard miles met FSD aan is gereden en dat er met FSD aan 715 ernstige ongelukken hebben plaats gevonden?

[ Voor 33% gewijzigd door pdidi op 16-01-2026 11:58 ]

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:01
En als het straks inderdaad voor iemand die al EAP heeft 50 euro per maand wordt dan duurt het 6 jaar voordat je dat er dan weer uit hebt, en misschien wel langer want stel voor je gaat op vakantie, dan zet je het abonnement even voor een maandje stop.

Hier is ook zwaar de twijfel gekomen, maar straks koop ik het en rijd ik mijn auto per ongeluk een sloot in, dan ben ik dus een hoop euro munten kwijt geraakt, want het is niet account gebonden maar auto gebonden. En ik weet ook nog niet of ik mijn nu 2 jaar oude model 3 nog 6 jaar wil blijven rijden, de model Y lonkt.

Een beetje hetzelfde hoe ze met lifetime supercharging om gingen met de Model S, gewoon rustig uit laten faseren.
Dan neem ik liever de gok met een abonnement, want dat is dus de koers welke ze willen gaan varen.

• JohanB
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Moeilijkheid is dat jij zowel Bias concerns mixed met twijfels aan de feitelijke cijfers. Ben je het eens dat in de US met data van 1 jaar er met Tesla's met FSD aan gemiddeld 5,1 miljoen miles worden gereden voordat er een ernstig ongeluk gebeurd (3,6 miljard/715) en met FSD uit 2,3 miljoen miles?
Maar de data zelf ("feitelijke cijfers") is irrelevant wmb. Dat jij het daar steeds naar toe wil trekken doet daar niks aan af.

Maar om netjes op je data vraag in te gaan (zou het netjes vinden als je dat terzake komt over zaken interpreteren en conclusies te trekken): Ik kan op basis van de gegeven data niet diezelfde conclusie trekken wat betreft 5.1 versus 2.3

Een paar voorbeeld redenen, zoals eerder aangegeven:
- "ernstig ongeluk" is niet goed gedefinieerd. Het is onduidelijk of ECHT ernstige crashes in deze data worden meegenomen. (de telemetrie unit is immers kapot)
- We weten niet of ze het goed tracken in deze tijdlijn: https://www.cnbc.com/2025...y-probe-crash-report.html en
- Als de airbag niet geklapt is (om wat voor reden dan ook), weten we niet zeker of het goed wordt meegenomen
- Ik vind -net als de NHTSA- MOGELIJK een crash ook toe te wijden aan FSD als FSD 6 seconde daarvoor was uit gegaan. Dat hangt van de situatie af. Ja, ik ben het er mee eens dat er [ergens] een grens getrokken moet worden. Maar de toewijzing aan FSD of niet is helaas niet zo simpel als een 5 seconde regel. Om de impact hier van de laten zien: van de 20,287 collissions die zij toewijzen aan non-FSD hoeven er "maar" 643 een false positive te zijn (ze waren eigenlijk wel FSD), om de data voor beide even slecht te maken. een false positive rate van 3%. Dus zelfs "hele kleine" toewijzing fouten kunnen hier een grote impact hebben

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:42
Geen idee of dit hier mag vragen maar moet mijn interieur en HEPA filter vervangen van mijn MYP uit 2022
Waar bestellen jullie deze?

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Maar de data zelf ("feitelijke cijfers") is irrelevant wmb. Dat jij het daar steeds naar toe wil trekken doet daar niks aan af.

Maar om netjes op je data vraag in te gaan (zou het netjes vinden als je dat terzake komt over zaken interpreteren en conclusies te trekken): Ik kan op basis van de gegeven data niet diezelfde conclusie trekken wat betreft 5.1 versus 2.3

Een paar voorbeeld redenen, zoals eerder aangegeven:
- "ernstig ongeluk" is niet goed gedefinieerd. Het is onduidelijk of ECHT ernstige crashes in deze data worden meegenomen. (de telemetrie unit is immers kapot)
- We weten niet of ze het goed tracken in deze tijdlijn: https://www.cnbc.com/2025...y-probe-crash-report.html en
- Als de airbag niet geklapt is (om wat voor reden dan ook), weten we niet zeker of het goed wordt meegenomen
- Ik vind -net als de NHTSA- MOGELIJK een crash ook toe te wijden aan FSD als FSD 6 seconde daarvoor was uit gegaan. Dat hangt van de situatie af. Ja, ik ben het er mee eens dat er [ergens] een grens getrokken moet worden. Maar de toewijzing aan FSD of niet is helaas niet zo simpel als een 5 seconde regel. Om de impact hier van de laten zien: van de 20,287 collissions die zij toewijzen aan non-FSD hoeven er "maar" 643 een false positive te zijn (ze waren eigenlijk wel FSD), om de data voor beide even slecht te maken. een false positive rate van 3%. Dus zelfs "hele kleine" toewijzing fouten kunnen hier een grote impact hebben
De definitie of iets een ernstig ongeluk is of niet en of een airbag nou wel of niet goed wordt verwerkt doet er voor de vergelijking niet toe, want die definitie is voor FSD aan en uit hetzelfde. Dus als er een bepaald type ongeluk (terecht of onterecht) bestempeld wordt als ernstig, geld dat zowel voor FSD aan als uit. Gelijke monniken gelijke kappen

• JohanB
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:26:
[...]

De definitie of iets een ernstig ongeluk is of niet en of een airbag nou wel of niet goed wordt verwerkt doet er voor de vergelijking niet toe, want die definitie is voor FSD aan en uit hetzelfde. Dus als er een bepaald type ongeluk (terecht of onterecht) bestempeld wordt als ernstig, geld dat zowel voor FSD aan als uit. Gelijke monniken gelijke kappen
Nu kijk je alleen naar relatief. Je vroeg de 5.1 te verifieren/bevestigen, dus het absolute getal. En die kan ik hierdoor niet verifieren.

Op basis van de gegeven data kan zowel absoluut (door bijvoorbeeld bovenstaande) als relatief (door bijv. toewijzing van FSD of niet). Niet worden bevestigd.

Maar again, allemaal irrelevant door de selection bias

[ Voor 15% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 12:30 ]

• pdidi
  • Niet online
JohanB schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Nu kijk je alleen naar relatief. Je vroeg de 5.1 te verifieren/bevestigen, dus het absolute getal. En die kan ik hierdoor niet verifieren.
Ah ok. Dus uitgaande van de definities die Tesla hanteert ben je het er wel mee eens dat met FSD aan er relatief 2,3x zoveel miles worden gereden voordat er een ernstig ongeluk plaats vindt?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Boy1308 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:11:
Geen idee of dit hier mag vragen maar moet mijn interieur en HEPA filter vervangen van mijn MYP uit 2022
TEMU, Amazon, Aliexpress

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik probeer jullie discussie te volgen maar de olifant in de kamer is natuurlijk dat het nog steeds FSD Supervised is. Alle ongelukken die niet hebben plaatsgevonden omdat de bestuurder heeft ingegrepen zitten niet in de statistieken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• pdidi
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:45:
[...]

Ik probeer jullie discussie te volgen maar de olifant in de kamer is natuurlijk dat het nog steeds FSD Supervised is. Alle ongelukken die niet hebben plaatsgevonden omdat de bestuurder heeft ingegrepen zitten niet in de statistieken
Helemaal eens, maar dan betekent dat toch nog steeds dat de combinatie FSD Supervised met ingrijpen van de bestuurder 2,3x meer miles rijdt voordat er een ernstig ongeluk gebeurd? Oftewel beter dan alleen een bestuurder?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 16-01-2026 12:52 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou gewoon een offerte vragen voor een service bezoek van Tesla. Vaak zijn dat hele schappelijk prijzen en houdt de auto ook de status dealeronderhouden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Helemaal eens, maar dan betekent dat toch nog steeds dat de combinatie FSD Supervised met ingrijpen van de bestuurder 2,3x meer miles rijdt voordat er een ernstig ongeluk gebeurd? Oftewel beter dan alleen een bestuurder?
Maar wat ben jij dan aan het vergelijken? Bestuurders met en bestuurders zonder een ADAS? Dat gaat al niet goed omdat de bestuurders in de controlegroep Bestuurders-zonder-ADAS niet zomaar vergelijkbaar zijn met de bestuurders in de groep Bestuurders-met-ADAS.

• pdidi
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Maar wat ben jij dan aan het vergelijken? Bestuurders met en bestuurders zonder een ADAS? Dat gaat al niet goed omdat de bestuurders in de controlegroep Bestuurders-zonder-ADAS niet vergelijkbaar zijn met de bestuurders in de groep Bestuurders-met-ADAS.
Nee, ik vergelijk Tesla bestuurders en FSDs aan met Tesla bestuurders en FSDs uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J73IkIVZ5oPyax8He7wmv4oC0bc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ednk5HO3OoDJA49Ohgjjifey.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door pdidi op 16-01-2026 13:09 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Nee, ik vergelijk Tesla bestuurders en FSDs aan met Tesla bestuurders en FSDs uit
[Afbeelding]
Hoe moet ik jouw reactie "Nee" interpreteren? Dat zij in beide groepen "Tesla-bestuurders" worden genoemd wil niet zeggen dat het bestuurders zijn die vergelijkbaar zijn

• BreeeZe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:15

BreeeZe

Devt

Ik heb in m’n 2022 Model 3 deze geplaatst : https://www.amazon.de/-/en/dp/B0F5HS16KR
Er zijn van allerlei Chinese merken te vinden die vanalles beloven, maar Mann is een “echt” merk, en filters zijn echt exact hetzelfde als die je bij tesla haalt.

• pdidi
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Hoe moet ik jouw reactie "Nee" interpreteren? Dat zij in beide groepen "Tesla-bestuurders" worden genoemd wil niet zeggen dat het bestuurders zijn die vergelijkbaar zijn
Ik zeg niet dat de bestuurders vergelijkbaar zijn, ik zeg dat de Tesla's vergelijkbaar zijn. Met als enige variable FSD aan of uit. Vandaar dat deze cijfers zo goed te vergelijken zijn.

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Ik zeg niet dat de bestuurders vergelijkbaar zijn, ik zeg dat de Tesla's vergelijkbaar zijn. Met als enige variable FSD aan of uit. Vandaar dat deze cijfers zo goed te vergelijken zijn.
Tesla's met als enige variabele FSD aan of uit?
Of Tesla-bestuurders met als enige variable FSD Supervised aan of uit?

[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 16-01-2026 13:24 ]

• pdidi
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Tesla's of Tesla-bestuurders?
Tesla's. En het zou (theoretisch) kunnen dat die 2,3x verbetering puur komt door ingrijpen van de bestuurder, dan is dat toch ook prima? Het gaat om het eindresultaat

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 16-01-2026 13:27 ]

• TeslaNerd
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Tesla's. En het zou (theoretisch) kunnen dat die 2,3x verbetering puur komt door ingrijpen van de bestuurder, dan is dat toch ook prima?
Nee, die 2,3x verbetering kan ook door hele andere zaken worden verklaard:

Theoretisch gaat dat als volgt:

De twee groepen Tesla-chauffeurs – "met FSD (Supervised) aan" versus "zonder FSD (Supervised) aan" – zijn niet goed vergelijkbaar voor de metric "miles driven before a major collision":

Selectiebias in gebruik
Chauffeurs zetten FSD vooral aan in makkelijke, veilige situaties (snelwegen, goed weer, bekend terrein), waar ongelukken sowieso zeldzamer zijn. In risicovolle omstandigheden (drukke stad, slecht weer, bouwzones) schakelen ze het vaak uit of gebruiken het niet. Daardoor krijgt FSD de "makkelijke kilometers" toegeschreven, terwijl de "niet-FSD"-kilometers ook de moeilijke en risicovollere situaties bevatten.

Interventies en disengagements
Bij FSD grijpt de chauffeur vaak in (neemt over) om een bijna-ongeluk te voorkomen. Zulke interventies tellen niet als FSD-falen, omdat het systeem op dat moment niet meer aan stond. Het ongeluk (of bijna-ongeluk) verschuift daardoor naar de "niet-FSD"-categorie, wat FSD kunstmatig veiliger laat lijken.

Andere verstorende factoren
De groepen verschillen mogelijk in wegtype (meer snelweg bij FSD), tijdstip, weer, verkeersdrukte en zelfs chauffeurgedrag (FSD-gebruikers zijn vaak voorzichtiger of ervaren). Tesla's data komt uit observaties, niet uit een gerandomiseerde test, dus deze ruis wordt niet goed gecontroleerd.

Geen echte experimentele opzet
Het is geen gecontroleerd vergelijkend onderzoek waarbij dezelfde omstandigheden en chauffeurs willekeurig FSD aan/uit krijgen. De data is biased door menselijke keuzes en back-up-gedrag.

Kortom: de hogere "miles per major collision" bij FSD (vaak 5–7 miljoen mijl vs. 1–1,5 miljoen zonder) bewijst niet dat FSD inherent veiliger is. Het weerspiegelt vooral "FSD in ideale omstandigheden mét menselijke back-up", geen eerlijke head-to-head met puur menselijk rijden in alle scenario's. Voor een betrouwbare conclusie zijn onafhankelijke, gecontroleerde studies nodig.

• JohanB
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:05:
[...]

Maar wat ben jij dan aan het vergelijken? Bestuurders met en bestuurders zonder een ADAS? Dat gaat al niet goed omdat de bestuurders in de controlegroep Bestuurders-zonder-ADAS niet zomaar vergelijkbaar zijn met de bestuurders in de groep Bestuurders-met-ADAS.
Ik heb niet het gevoel dat de selectie bias er bij pdidi ingaat. Maar je mag het nog een keer proberen

Je hebt namelijk helemaal gelijk

[ Voor 3% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 13:31 ]

• JohanB
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:31:
[...]

Ah ok. Dus uitgaande van de definities die Tesla hanteert ben je het er wel mee eens dat met FSD aan er relatief 2,3x zoveel miles worden gereden voordat er een ernstig ongeluk plaats vindt?
Ja.

En door de definities van Tesla heb je helemaal niks aan deze data

Nog maar eens een voorbeeld van de vele. Misschien dat deze het definitie probleem duidelijker maakt. Naast het bias probleem.

Wat als het aantal FSD ongelukken verdrievoudigd, als je de threshold niet op 5 seconden zet, maar op 10 seconden. Dan is FSD opeens een stuk minder veilig dan gewoon. Er zit dus een enorme afhankelijkheid in de data van hoe FSD gedefinieerd is. Omgekeerd: als dat maar heel matig omhoog gaat, dan weet je dat bijv. De definitie verder niet zo relevant is. En kun je beter onderzoek doen naar de selectie en confounding biases

Voor de zekerheid óók nog een bias voorbeeld, adhv mij eerdere koffie voorbeeld:
- er was onderzoek dat liet zien dat mensen die veel koffie dronken, meer longkanker hadden. Er werd daarom een link gelegd tussen koffie en longkanker
- wat bleek. De koffie mensen rookten ook heel veel. Ze hadden eigenlijk de rokers groep geselecteerd, zonder het echt door te hebben

Hoe dit bijv. zou kunnen vertalen naar de Tesla data:
- er was onderzoek dat liet zien dat mensen die FSD aan hadden, minder ongelukken hadden. Er werd daarom een link gelegd tussen FSD en ongelukken
- wat bleek. De FSD mensen waren mensen met een hele hoge safety score, ook zónder FSD aan. Ze hadden eigenlijk de veilige rijders groep geselecteerd, zonder het echt door te hebben

[ Voor 70% gewijzigd door JohanB op 16-01-2026 13:52 ]

• RaRo74
  • Nu online
Allewijn schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:00:
[...]

Ik ook! :*)

Vanmorgen is bij mij voor de deur voor de eerste keer sinds twee jaar en 70k km de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd door de Tesla servicemonteur. Uiterst vriendelijke monteur die prima openstond voor nog wat vraagjes en een praatje.

Eerste keer ruitenwissers en filters. HEPA staat 3 jaar voor dus eigenlijk iets te vroeg.
Was het onderhoudsbeurtje eigenlijk nodig? Nee eigenlijk niet en de ruitenwissers deden het nog steeds streeploos en filters waren niet echt vervuild. Ach ja *O*

Maar geweldig dit en met vorige EV's/ICE's was ik een halve dag kwijt bij de garages voor software updates en zogenaamd "onderhoud".

Voor mij absoluut de reden om nog maar eens een tijdje bij Tesla te blijven :*)

Oja, vanuit dat praatje met de monteur, voor wie een nieuw slot nodig heeft voor zijn frunk; Ze zijn weer voldoende beschikbaar en servicemonteurs hebben die weer voldoende standaard bij in de auto. Kan dus ter plekke vervangen worden mocht je ergens komen te staan.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• RaRo74
  • Nu online
Is dat minimaal dezelfde kwaliteit of beter?
Vooral HEPA ivm luchtvervuiling/fijnstof zou dat voor mij van belang zijn.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Ik zou gewoon een offerte vragen voor een service bezoek van Tesla. Vaak zijn dat hele schappelijk prijzen en houdt de auto ook de status dealeronderhouden.
De term "dealeronderhouden" is een beetje overschat als er alleen maar een filtertje vervangen hoeft te worden. Ik zou daarvoor niet naar een Tesla punt willen, kost me teveel tijd voor een filtertje.
Pagina: 1 ... 191 192 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: