• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:24
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).

Dit ivm berekening LFP vs long range model.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:19
xares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
Gesleept door Tesla zelf? of weet je dat niet?
Volgens mij door de leasemij? Geen idee eerlijk gezegd :P ik heb geen ervaring met leasen sowieso... :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Even voor de duidelijkheid, precies die Mercedes die nu een level 3 systeem daadwerkelijk verkoopt
En er weer mee lijkt te gaan stoppen. Alle ballen op L2+ Alpamayo. Iets met verkeerde visie

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
CATL accu's presteren aanzienlijk beter dan de concurrentie.

https://tw.nl/wetenschapp...bovenuit/#google_vignette

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:55
sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).

Met beide versies ga je dat ruimschoots redden hoor. Onder alle omstandigheden red je dat makkelijk. Met een LFP zul je ongeveer de helft van je lading verbruiken voor die afstand heen en terug met die snelheid.

• Kroton
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:20
revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:06:
[...]

True, alleen moet het control framework van Europa ook aansluiten op technologische innovaties en daar loopt Brussel hopeloos achter de feiten aan. De wereld innoveert voort en maakt gebruik van nieuwe technologieën en in Europa lopen wij inmiddels hopeloos achter de feiten aan en worden we links en rechts ingehaald.
Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?

• pdidi
  • Niet online
Opvallend is dat BYD geen gebruik maakt van CATL-batterijen |:(
Kan overigens het originele onderzoeksdocument nergens vinden

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:34
sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:

Gisteren nog 760 km gereden, 280 km over 90 km wegen, 250 over 130 km wegen 130 km over 120 km en de rest over 100 km wegen. Gemiddeld verbruik 147 Wh/km. Start temperatuur -2 graden. Tijd, 9 uur waarvan 1x 10 minuten en 1 x 15 minuten geladen. Tesla M3 LR RWD model 2026 (dus 750 WLTP).
Laatste 250 km waren vlak de rest was door heuvelachtig gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 14-01-2026 18:03 ]

Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08
Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dat is natuurlijk wel binnen US wetgeving :) en geeft wel iets aan over het vertrouwen wat de fabrikant er in heeft.

Maar in de EU / Nederland is zoiets natuurlijk totaal niet wetgevingstechnisch te realiseren. En ik denk ook niet dat de RDW dit toe gaat staan.

Als je je telefoon legaal achter het stuur wilt gebruiken, dan moet de auto binnen SAE regelgeving op Level 3 zitten. Onderdeel daarvan is turquoise exterieurverlichting zodat wetgevende instanties ook kunnen zien dat je niet zelf aan het rijden bent.
Voorlopig Tesla legal-wise nog helemaal niet bezig met Level 3.
Uiteraard aangezien we het hier niet hebben en een Amerikaanse gebruiker is. Echter lijkt mij het ook niet mogen in USA om je telefoon achter 't stuur te gebruiken. Maar dat is een aanname van mijzelf.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• pdidi
  • Niet online
Kroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?
Tesla dacht: De RDW toetst of een systeem veilig is, dus als we met harde cijfers kunnen aantonen dat FSD veilig is zal dat wel goed zijn. Maar dat was blijkbaar niet voldoende. Het moet ook aantoonbaar altijd aan de regels voldoen, los van het feit of het veilig is. Om je een idee te geven in welke spagaat je dan komt: er is bv een regel die aangeeft hoe groot de laterale versnelling maximaal mag zijn bij een baanwissel. Ok, en wat als je die baanwissel nu extra snel moet doen vanwege een auto die ineens naar jouw rijstrook komt of een kind plotseling oversteekt? Het zijn de edge-cases waar de moeilijkheid in zit, die kun je niet afvangen met vaste regels

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:34
Gisteren twee vervelende verbindingsproblemen. Dus gemeld met fotos en data delen, deze reactieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUkGtYYS3W97u2Jioi9n1dOSQRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns6wzKELgsSgNRbapBniG6eb.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Heinemancp schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:31:
Gisteren twee vervelende verbindingsproblemen. Dus gemeld met fotos en data delen, deze reactie[Afbeelding]
Net hetzelfde verhaal hier. We lossen het op, maar we weten niet wanneer…’

Sony A7 iv en wat recycled glas

• JohanB
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20:31
Hoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:59:
[...]

Tesla verzamelt data van miljoenen km's. Je hebt gelijk dat die niet onafhankelijk is, maar wel van een beursgenoteerd bedrijf. Met alle respect, maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat een onafhankelijke instantie dezelfde hoeveelheid data gaat verzamelen. Dan kan simpelweg niet. Juist met weinig data zegt het niets over de kwaliteit van het systeem, immers het gaat om edge-cases die 0,000009% van de km's voorkomen. Hoe zie jij dat dat gaat werken? Wie gaat die onafhankelijke instantie zijn?

Overigens als Tesla alleen op winst gericht is en daarom de veiligheidscijfers manipuleert zoals jij insinueert (lijkt me zeer sterk als beursgenoteerd bedrijf).... dan zal het moment dat Tesla dus zelf de aansprakelijkheid voor ongelukken op zich neemt voor jou wel voldoende zijn?

Juist als rijhulpsysteem laat het al zien dat het veel veiliger is en veel verkeersslachtoffers kan schelen. Waarom zou je dan wachten totdat het als Robottaxi (Unsupervised) kan werken? Dan accepteer je dus elke dag tot die tijd onnodige slachtoffers. Ik snap die logica echt niet.
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerd
https://www.techbuzz.ai/a...s-call-numbers-misleading

https://arxiv.org/abs/2311.06187

• kevinm23
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:58
Nog meer mensen last van een wegvallende verbinding met Premium Connectivity? Vandaag weer last van gehad, komt na 2 of 3 minuten weer vanzelf terug.

Edit: Zie nu 2 posts hierboven....

[ Voor 11% gewijzigd door kevinm23 op 14-01-2026 19:39 ]

• pdidi
  • Niet online
Dit soort berichten van zelfverklaarde experts gaan steeds bewust aan de belangrijkste info voorbij die er tegenwoordig in de Tesla safety figures staat. Tesla's met FSD hebben ongeveer 1,5x minder ongelukken dan gelijkwaardige Tesla's zonder FSD. Dus alle (terechte) discussies dat er door Tesla appels met peren werd vergeleken gaan hier niet voor op.
Dus, iedereen die twijfelt aan de cijfers, check ze zelf op https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety en vorm zelf een mening. Toegegeven, Tesla heeft het wel onnodig moeilijk gemaakt om die cijfers makkelijk te lezen, daarom heb ik die al eens als screenshots gepost

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:55
JdeTuitG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:39:
[...]

Auto gaat nu niet harder meer dan 25 km/h dus onbruikbaar geworden… gvd baal hier wel van zeg!
Road service bellen. Dan slepen ze af en krijg je een vervangwagen. Of ze vervangen het met spoed. Dit was bij mij toch het geval in november.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
[...]

Bij mij (en een collega) zijn deze problemen ook begonnen (melding VCFRONT_a463).
Met Tesla contact gehad, het is een ontwerpfout in het slot. Er kan water/vocht inkomen waardoor deze foutieve status geeft. Door de weeromslag komt het nu massaal voor.
Er is een revisie van het onderdeel maar deze is in back-order en komt eerste week februari binnen.
De auto kan hierdoor alarm gaan geven en/of max. 30km/u rijden.

Helaas zijn ze (in ieder geval in Eindhoven) door het vervangend vervoer heen.
Mijn lease maatschappij heeft nu een vervangende (fossiele) auto geregeld.
Tip voor iedereen die hier last van heeft en in afwachting is van de permanente oplossing vanuit Tesla: Het slot droogspuiten met een compressor werkt bij mij als work around.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:18
Ik zou je niet zo vastpinnen, op zelfverklaarde expert zegt… Ook staat er nergens in de links die je post dat de data van Tesla niet klopt.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:48
Inspired schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Welk nummer bel je dan? Road Assistance? Zou ik in dit geval doen.
Ooit nodig gehad? Ik heb ze 2 keer gebeld en nooit meer. Heb zelfs een uur in de wacht gestaan zonder resultaat.

Ik kan iedereen adviseren om een eigen pechhulp verzekering af te sluiten. :-)

• Silversurfer1
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:59
Oekol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:46:
[...]

Ik weet niet wat Sandy is en als ik google op Sandy kom ik er ook niet op uit. Is het een LLM waar ik niet vanaf weet?

[...]

Goede zet, geeft ze ook niet meer dat 'gedoe' met FSD willen overzetten van oude naar nieuwe auto.
Dus nu kunnen mensen gerust nieuwe Tesla's kopen en gewoon weer een abonnement nemen.
Sorry bedoel Sandy Munro (of je googled op Sandy Tesla kom je er ook) Interessante materie.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:47
https://x.com/i/status/2011324998653513810 (Musk die aangeeft dat FSD alleen nog met abonnement gekocht kan worden vanaf 14 feb)

Ik vind dit toch erg frustrerend. Als we de eenmalige betaling voor FSD willen, moeten we het kopen voordat het daadwerkelijk geïntroduceerd is in Nederland, waarbij we het niet eens hebben kunnen testen. Een maandabonnement zie ik sowieso niet zitten, maar de eenmalige aankoop zit ik serieus te overwegen, maar dit maakt het erg moeilijk. Voornamelijk omdat er nog steeds geen zekerheden vanuit Nederland zijn

[ Voor 6% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]

• GarageGoblin
.

[ Voor 99% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:51
@GarageGoblin wat dacht je van diegene die het in 2016/2027 voor 10k gekocht hebben en nu met HW2/2.5 zitten.

Vermoedelijk straks rond de €99,- per maand. Huidige prijs is volgens mij €7500,- ? Dus je kan het een goede 6 jaar per maand afnemen maar als je het had gekocht natuurlijk zolang de hardware het nog trok en de motoren/accu in orde zijn. Uiteraard is die kans dat dat 6+ jaar goed blijft zeer groot.

Als we de bril opzetten dan “gaat het hem natuurlijk om de adoptie en die is voor meer mensen binnen handbereik voor €99,- per maand dan eenmalig 7.5k”

En als we de bril afzetten dan is het natuurlijk gewoon vooral een verdien model welke na 6 jaar forse marges meebrengt.

Aan jezelf de keus of je de bril op, of afzet :+ .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-01-2026 23:09 ]

• GarageGoblin
@GeeMoney maar het lastige is, wanneer je het nu koopt, kan RDW na de 6(?) pilot maanden alsnog zeggen dat het feestje niet doorgaat. Dan is het €1.250 per maand. Of het überhaupt niet door laten gaan.

Ik baal er gewoon van, dat ik niet meer de optie heb om te weten wat ik koop, als ik voor die eenmalige aankoop ga. De maandelijkse optie zie ik mij niet zo snel kopen, dan wordt de prijs per gereden KM mij te hoog (ik reken ook enige restwaarde mee)

[ Voor 49% gewijzigd door GarageGoblin op 15-01-2026 00:47 ]

Pagina: 1 ... 190 191 Laatste

Let op:
  • Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: