Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Volgens mij door de leasemij? Geen idee eerlijk gezegdxares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
Gesleept door Tesla zelf? of weet je dat niet?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
En er weer mee lijkt te gaan stoppen. Alle ballen op L2+ Alpamayo. Iets met verkeerde visieRichh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
[...]
Even voor de duidelijkheid, precies die Mercedes die nu een level 3 systeem daadwerkelijk verkoopt
https://tw.nl/wetenschapp...bovenuit/#google_vignette
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Met beide versies ga je dat ruimschoots redden hoor. Onder alle omstandigheden red je dat makkelijk. Met een LFP zul je ongeveer de helft van je lading verbruiken voor die afstand heen en terug met die snelheid.sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).
Dit ivm berekening LFP vs long range model.
Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?revolution-nl schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:06:
[...]
True, alleen moet het control framework van Europa ook aansluiten op technologische innovaties en daar loopt Brussel hopeloos achter de feiten aan. De wereld innoveert voort en maakt gebruik van nieuwe technologieën en in Europa lopen wij inmiddels hopeloos achter de feiten aan en worden we links en rechts ingehaald.
Opvallend is dat BYD geen gebruik maakt van CATL-batterijenpjot1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:40:
CATL accu's presteren aanzienlijk beter dan de concurrentie.
https://tw.nl/wetenschapp...bovenuit/#google_vignette
Kan overigens het originele onderzoeksdocument nergens vinden
Gisteren nog 760 km gereden, 280 km over 90 km wegen, 250 over 130 km wegen 130 km over 120 km en de rest over 100 km wegen. Gemiddeld verbruik 147 Wh/km. Start temperatuur -2 graden. Tijd, 9 uur waarvan 1x 10 minuten en 1 x 15 minuten geladen. Tesla M3 LR RWD model 2026 (dus 750 WLTP).sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Iemand die toevallig praktijk snelwegverbruik paraat heeft? Ik overweeg een model 3 en ik rijdt eigenlijk regelmatig een rit van 76km waarvan 70km snelweg met 125 km/h op de cruise control (119 volgens google maps). Terugweg gaat nog wat harder, na 19:00 is er een gedeelte van 21 kilometer waar ik meestal 140 km/h op de cruise control rijdt (134 in het echt).
Laatste 250 km waren vlak de rest was door heuvelachtig gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door CEdS op 14-01-2026 18:03 ]
Offgrid sinds 09-24 met SigenStor 20kW/33kWh/30 kWp (+EVDC) || Daikin FTXM60 || Model 3 LR RWD 2026/Inster LR || 50 OEG heatpipes - 500 ltr Buffervat - CV-Houtkachel ||
Uiteraard aangezien we het hier niet hebben en een Amerikaanse gebruiker is. Echter lijkt mij het ook niet mogen in USA om je telefoon achter 't stuur te gebruiken. Maar dat is een aanname van mijzelf.Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Dat is natuurlijk wel binnen US wetgevingen geeft wel iets aan over het vertrouwen wat de fabrikant er in heeft.
Maar in de EU / Nederland is zoiets natuurlijk totaal niet wetgevingstechnisch te realiseren. En ik denk ook niet dat de RDW dit toe gaat staan.
Als je je telefoon legaal achter het stuur wilt gebruiken, dan moet de auto binnen SAE regelgeving op Level 3 zitten. Onderdeel daarvan is turquoise exterieurverlichting zodat wetgevende instanties ook kunnen zien dat je niet zelf aan het rijden bent.
Voorlopig Tesla legal-wise nog helemaal niet bezig met Level 3.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Tesla dacht: De RDW toetst of een systeem veilig is, dus als we met harde cijfers kunnen aantonen dat FSD veilig is zal dat wel goed zijn. Maar dat was blijkbaar niet voldoende. Het moet ook aantoonbaar altijd aan de regels voldoen, los van het feit of het veilig is. Om je een idee te geven in welke spagaat je dan komt: er is bv een regel die aangeeft hoe groot de laterale versnelling maximaal mag zijn bij een baanwissel. Ok, en wat als je die baanwissel nu extra snel moet doen vanwege een auto die ineens naar jouw rijstrook komt of een kind plotseling oversteekt? Het zijn de edge-cases waar de moeilijkheid in zit, die kun je niet afvangen met vaste regelsKroton schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:55:
[...]
Wat is er achterhaald aan het control-framework? Want op zich interesseert het me niet zoveel hoe je een systeem goed laat rijden, dus hoe je dat leert rijden. Maar ongeacht hoe je het bouwt, wil je dat het goed met de situaties die je tegen kan komen omgaat. En dat moet je aantonen. Dus op welke manier doet de EU dit fout en wat zouden ze wel moeten doen?
Net hetzelfde verhaal hier. We lossen het op, maar we weten niet wanneer…’Heinemancp schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:31:
Gisteren twee vervelende verbindingsproblemen. Dus gemeld met fotos en data delen, deze reactie[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerdHoedje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:59:
[...]
Tesla verzamelt data van miljoenen km's. Je hebt gelijk dat die niet onafhankelijk is, maar wel van een beursgenoteerd bedrijf. Met alle respect, maar het gaat natuurlijk nooit gebeuren dat een onafhankelijke instantie dezelfde hoeveelheid data gaat verzamelen. Dan kan simpelweg niet. Juist met weinig data zegt het niets over de kwaliteit van het systeem, immers het gaat om edge-cases die 0,000009% van de km's voorkomen. Hoe zie jij dat dat gaat werken? Wie gaat die onafhankelijke instantie zijn?
Overigens als Tesla alleen op winst gericht is en daarom de veiligheidscijfers manipuleert zoals jij insinueert (lijkt me zeer sterk als beursgenoteerd bedrijf).... dan zal het moment dat Tesla dus zelf de aansprakelijkheid voor ongelukken op zich neemt voor jou wel voldoende zijn?
Juist als rijhulpsysteem laat het al zien dat het veel veiliger is en veel verkeersslachtoffers kan schelen. Waarom zou je dan wachten totdat het als Robottaxi (Unsupervised) kan werken? Dan accepteer je dus elke dag tot die tijd onnodige slachtoffers. Ik snap die logica echt niet.
https://www.techbuzz.ai/a...s-call-numbers-misleading
https://arxiv.org/abs/2311.06187
Edit: Zie nu 2 posts hierboven....
[ Voor 11% gewijzigd door kevinm23 op 14-01-2026 19:39 ]
Dit soort berichten van zelfverklaarde experts gaan steeds bewust aan de belangrijkste info voorbij die er tegenwoordig in de Tesla safety figures staat. Tesla's met FSD hebben ongeveer 1,5x minder ongelukken dan gelijkwaardige Tesla's zonder FSD. Dus alle (terechte) discussies dat er door Tesla appels met peren werd vergeleken gaan hier niet voor op.JohanB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerd
Dus, iedereen die twijfelt aan de cijfers, check ze zelf op https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety en vorm zelf een mening. Toegegeven, Tesla heeft het wel onnodig moeilijk gemaakt om die cijfers makkelijk te lezen, daarom heb ik die al eens als screenshots gepost
Road service bellen. Dan slepen ze af en krijg je een vervangwagen. Of ze vervangen het met spoed. Dit was bij mij toch het geval in november.JdeTuitG schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Auto gaat nu niet harder meer dan 25 km/h dus onbruikbaar geworden… gvd baal hier wel van zeg!
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Tip voor iedereen die hier last van heeft en in afwachting is van de permanente oplossing vanuit Tesla: Het slot droogspuiten met een compressor werkt bij mij als work around.Speedfight schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Bij mij (en een collega) zijn deze problemen ook begonnen (melding VCFRONT_a463).
Met Tesla contact gehad, het is een ontwerpfout in het slot. Er kan water/vocht inkomen waardoor deze foutieve status geeft. Door de weeromslag komt het nu massaal voor.
Er is een revisie van het onderdeel maar deze is in back-order en komt eerste week februari binnen.
De auto kan hierdoor alarm gaan geven en/of max. 30km/u rijden.
Helaas zijn ze (in ieder geval in Eindhoven) door het vervangend vervoer heen.
Mijn lease maatschappij heeft nu een vervangende (fossiele) auto geregeld.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Ik zou je niet zo vastpinnen, op zelfverklaarde expert zegt… Ook staat er nergens in de links die je post dat de data van Tesla niet klopt.JohanB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]
Ik zou je niet zo vast pinnen op dat. “Ja maar beursgenoteerd
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ooit nodig gehad? Ik heb ze 2 keer gebeld en nooit meer. Heb zelfs een uur in de wacht gestaan zonder resultaat.Inspired schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:12:
[...]
Welk nummer bel je dan? Road Assistance? Zou ik in dit geval doen.
Ik kan iedereen adviseren om een eigen pechhulp verzekering af te sluiten. :-)
Sorry bedoel Sandy Munro (of je googled op Sandy Tesla kom je er ook) Interessante materie.Oekol schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ik weet niet wat Sandy is en als ik google op Sandy kom ik er ook niet op uit. Is het een LLM waar ik niet vanaf weet?
[...]
Goede zet, geeft ze ook niet meer dat 'gedoe' met FSD willen overzetten van oude naar nieuwe auto.
Dus nu kunnen mensen gerust nieuwe Tesla's kopen en gewoon weer een abonnement nemen.
Ik vind dit toch erg frustrerend. Als we de eenmalige betaling voor FSD willen, moeten we het kopen voordat het daadwerkelijk geïntroduceerd is in Nederland, waarbij we het niet eens hebben kunnen testen. Een maandabonnement zie ik sowieso niet zitten, maar de eenmalige aankoop zit ik serieus te overwegen, maar dit maakt het erg moeilijk. Voornamelijk omdat er nog steeds geen zekerheden vanuit Nederland zijn
[ Voor 6% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door GarageGoblin op 14-01-2026 22:47 ]
Vermoedelijk straks rond de €99,- per maand. Huidige prijs is volgens mij €7500,- ? Dus je kan het een goede 6 jaar per maand afnemen maar als je het had gekocht natuurlijk zolang de hardware het nog trok en de motoren/accu in orde zijn. Uiteraard is die kans dat dat 6+ jaar goed blijft zeer groot.
Als we de bril opzetten dan “gaat het hem natuurlijk om de adoptie en die is voor meer mensen binnen handbereik voor €99,- per maand dan eenmalig 7.5k”
En als we de bril afzetten dan is het natuurlijk gewoon vooral een verdien model welke na 6 jaar forse marges meebrengt.
Aan jezelf de keus of je de bril op, of afzet
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 14-01-2026 23:09 ]
Ik baal er gewoon van, dat ik niet meer de optie heb om te weten wat ik koop, als ik voor die eenmalige aankoop ga. De maandelijkse optie zie ik mij niet zo snel kopen, dan wordt de prijs per gereden KM mij te hoog (ik reken ook enige restwaarde mee)
[ Voor 49% gewijzigd door GarageGoblin op 15-01-2026 00:47 ]
Hoe zeer ik de hele abonnement structuur haat kan ik mij er wel iets bij voorstellen gezien alle kosten die er met de data bij komen kijken.
turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"GarageGoblin schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:45:
https://x.com/i/status/2011324998653513810 (Musk die aangeeft dat FSD alleen nog met abonnement gekocht kan worden vanaf 14 feb)
Verder vind ik dit juist een mooie ontwikkeling. In mijn lease M3 zou ik maar al te graag EAP willen hebben. Hopelijk vervalt dit pakket niet en komt het beschikbaar voor de helft van de prijs van FSD. En hopelijk blijft de eenmalige aanschaf ook gewoon beschikbaar :-)
Dat van die gekleurde verlichting is voorlopig nog maar een probeersel, dit staat helemaal nog niet vastgelegd in regels.Richh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:27:
[...]
Dat is natuurlijk wel binnen US wetgevingen geeft wel iets aan over het vertrouwen wat de fabrikant er in heeft.
Maar in de EU / Nederland is zoiets natuurlijk totaal niet wetgevingstechnisch te realiseren. En ik denk ook niet dat de RDW dit toe gaat staan.
Als je je telefoon legaal achter het stuur wilt gebruiken, dan moet de auto binnen SAE regelgeving op Level 3 zitten. Onderdeel daarvan is turquoise exterieurverlichting zodat wetgevende instanties ook kunnen zien dat je niet zelf aan het rijden bent.
Voorlopig Tesla legal-wise nog helemaal niet bezig met Level 3.
Ik mag hopen dat ze niet eenzijdig de regels aanpassen en mijn FSD tot in lengte van jaren blijft werken op mijn huidige auto, ik heb het gekocht als een optie net als een ander een trekhaak heeft. Eerst maar eens laten werken en dan zien wij wel verder. Lifetime gratis laden hebben ze immers op de eerste Tesla’s ook niet ingetrokken. De tijd zal het leren.Silversurfer1 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 07:29:
Ja het is wel cru voor mensen die FSD hebben gekocht. Hetzelfde geldt voor mensen die een Tesla hebben gekocht die later wel tot 15 k goedkoper werd. Die van mij was na een jaar ook 4 k goedkoper. Maar daarom staat er als je je Tesla wegrijdt uit Tilburg: Thank you for accelerating the world's transition to sustainable energy. Met andere woorden: we gebruiken jou geld om de energie transitie te versnellen. Door bv goedkopere / betere modellen te maken. Maar neemt niet weg dat ik denk/hoop dat mensen die de 7,5 k hebben betaald wel worden gecompenseerd.
Een rit van Amersfoort naar Horst (Supercharger), 118 km, 1:15, 10 graden, 120 km/h op de autosnelweg, laatste 15 minuten batteryheater aan als voorbereiding op het superchargen, 36% range met een 2019 M3 LR.sdk1985 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:14:
Signatures zijn voor boomers.
Ik heb zelf ook een broertje dood aan abonnementen, ik betaal ook liever in een keer, maar als voorbeeld in Amerika: $ 99 voor iets wat je voor $ 8.000 moet kopen, dat is 6 jaar en 8 maanden. Vooropgesteld dat je FSD niet mee kan nemen naar je volgende voertuig is dat een beetje break-even.GarageGoblin schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:45:
https://x.com/i/status/2011324998653513810 (Musk die aangeeft dat FSD alleen nog met abonnement gekocht kan worden vanaf 14 feb)
Ik vind dit toch erg frustrerend. Als we de eenmalige betaling voor FSD willen, moeten we het kopen voordat het daadwerkelijk geïntroduceerd is in Nederland, waarbij we het niet eens hebben kunnen testen. Een maandabonnement zie ik sowieso niet zitten, maar de eenmalige aankoop zit ik serieus te overwegen, maar dit maakt het erg moeilijk. Voornamelijk omdat er nog steeds geen zekerheden vanuit Nederland zijn
En er kunnen twee dingen gebeuren:
1) Tesla verhoogt de abonnementsprijs, you're fucked
2) veel meer mensen gaan FSD gebruiken voor kortere tijd en waar ze vroeger nooit $ 8.000 voor FSD zouden (kunnen) aftikken rijden ze nu misschien 2 of 3 maanden per jaar met FSD en door de hogere inkomsten kan het goedkoper gemaakt worden.
3) wat je altijd ziet met nieuwe technologie: in het begin is het duur, later is het spotgoedkoop.
Signatures zijn voor boomers.
Prijs zal ook af hangen van concurrentie.Maasluip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Ik heb zelf ook een broertje dood aan abonnementen, ik betaal ook liever in een keer, maar als voorbeeld in Amerika: $ 99 voor iets wat je voor $ 8.000 moet kopen, dat is 6 jaar en 8 maanden. Vooropgesteld dat je FSD niet mee kan nemen naar je volgende voertuig is dat een beetje break-even.
En er kunnen twee dingen gebeuren:
1) Tesla verhoogt de abonnementsprijs, you're fucked
2) veel meer mensen gaan FSD gebruiken voor kortere tijd en waar ze vroeger nooit $ 8.000 voor FSD zouden (kunnen) aftikken rijden ze nu misschien 2 of 3 maanden per jaar met FSD en door de hogere inkomsten kan het goedkoper gemaakt worden.
3) wat je altijd ziet met nieuwe technologie: in het begin is het duur, later is het spotgoedkoop.
Als het echt 100% FSD is, dan vind ik het zijn geld wel waard. En dan ben ik zeker voorstander van een abo formule gezien de historiek.
Je kan het dan waarschijnlijk ook aan en uit zetten.
In principe ben ik geen grote voorstander van abo's (zeker niet voor verwarmde zetels of zo), maar omdat zo'n systeem continu in verbinding moet staan begrijp ik wel dat daarvoor servers moeten draaien en data moet verzonden worden.
Het is geen heftige deuk, maar wel een kras die ik met wat water ook niet weg kan halen. Ik heb de beelden en ik heb een foto van het kenteken (en de video). Ik heb ook een brief geplaatst waarin ik heb gevraagd contact op te nemen omdat ik niet wist hoelang ik daar moest wachten.
Wat is jullie advies, hier werk van maken? En mocht ik dat willen verhalen met de video en kenteken, verloopt dat dan via een aangifte?
Als het nauwelijks zichtbaar is en de betrokken partij er teveel nadelige financiële gevolgen van heeft, dan zou ik het erbij laten..Alenji schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
Ik heb even advies nodig. Ik heb (gelukkig) al een tijd sentry mode met camera detectie aanstaan. Nou is iemand gisteren naast mij gaan parkeren. Passagier heeft hierbij de deur opengedaan en is de deur tegen mijn deur aangeknald. Vanuit de video zie ik ook dat zij het door heeft gehad en om zich heen kijkt waarna ze beide weg zijn gelopen.
Het is geen heftige deuk, maar wel een kras die ik met wat water ook niet weg kan halen. Ik heb de beelden en ik heb een foto van het kenteken (en de video). Ik heb ook een brief geplaatst waarin ik heb gevraagd contact op te nemen omdat ik niet wist hoelang ik daar moest wachten.
Wat is jullie advies, hier werk van maken? En mocht ik dat willen verhalen met de video en kenteken, verloopt dat dan via een aangifte?
Tenzij ze zelf ook in een dure auto rijden. Wel als de auto al meer dan een jaar oud is, en je zelf financieel niet gedupeerd wordt.
aangifte doen, anders leren ze het nooitAlenji schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
Ik heb even advies nodig. Ik heb (gelukkig) al een tijd sentry mode met camera detectie aanstaan. Nou is iemand gisteren naast mij gaan parkeren. Passagier heeft hierbij de deur opengedaan en is de deur tegen mijn deur aangeknald. Vanuit de video zie ik ook dat zij het door heeft gehad en om zich heen kijkt waarna ze beide weg zijn gelopen.
Vraag je eigen auto-verzekering zij kunnen op basis van kenteken ook zien waar de tegenpartij verzekerd is.Alenji schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
Pieter Holtrop
Je hoeft geen aangifte te doen. Gewoon een Europees schadeformulier aan een kant invullen en bij de tegenpartij alleen een kenteken, merk en type invullen. Je eigen verzekeraar regelt het met de tegenpartij en zullen om beelden vragen wanneer de tegenpartij ontkent. (Zakelijk doen we dat zo en met privé auto ook 2 keer gedaan, hoe klein de schade ook is. Het gaat om het principe.)Alenji schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
[ Voor 4% gewijzigd door Maurice- op 15-01-2026 11:18 ]
Road service heeft terug gebeld en kon meteen in Tilburg terecht. Sensor vervangen en het probleem is opgelost (er was er nog 1 op voorraad)xares schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:31:
Kan niet meer rijden met de auto, sensor van de frunk is kapot denk ik.
Denkt dat frunk open staat en alarm gaat telkens af.
Gelukkig thuis op de oprit.
Sta in de wacht bij Tesla, zou je hiervoor ook road service kunnen bellen?
Kan ook niet naar het service center rijden zo natuurlijk. (krijg m niet in drive).
Schijnt een revisie van de sensor te zijn. Ze krijgen veel auto’s binnen met dit probleem momenteel.
Dank allen voor het advies!
Aangifte van wat?jackaubrey schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:50:
[...]
aangifte doen, anders leren ze het nooit
Gewoon advies van @Maurice- volgen.... Dat is de juiste route..
[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 15-01-2026 12:55 ]
Verlaten plaats ongeval (art. 7 WVW).Blommie01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Aangifte van wat?
"“Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien: a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;"
Hier is sprake van schade en de tegenpartij kan dit redelijkerwijs weten.
Precies! En laat je niet afschepen door de politie die sowieso zal zeggen: "civiele zaak, we nemen geen aangifte op". Ze zijn verplicht je aangifte op te nemen!LastSamurai schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Verlaten plaats ongeval (art. 7 WVW).
"“Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien: a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;"
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb
:strip_exif()/f/image/u1qpKp2V66kL7xtICHBvDs9o.jpg?f=fotoalbum_large)
Juniper RWD door de wasstraat gehaald, dit is al de 2e keer (graag geen comments over dat het slecht voor de lak is, zie er overigens niets van, stealth grey). Maar de echte vraag. Al dat water.. is dat normaal? Frunk is, op enkele druppels na, wel droog. Ben alleen bang dat er schimmel ontstaat in de luchttoevoer. Of loopt dat water eerst nog weg, voordat het bij de filters komt?
Je weet waar het interieurfilter en de HEPA filters zitten neem ik aan? Niet bij het slot in ieder geval :-) Geen zorgen. Je HEPA filters zitten zelfs nog in een aparte behuizing.GarageGoblin schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
[Afbeelding]
Juniper RWD door de wasstraat gehaald, dit is al de 2e keer (graag geen comments over dat het slecht voor de lak is, zie er overigens niets van, stealth grey). Maar de echte vraag. Al dat water.. is dat normaal? Frunk is, op enkele druppels na, wel droog. Ben alleen bang dat er schimmel ontstaat in de luchttoevoer, of loopt dat water eerst nog weg, voordat het bij de filters komt?
[ Voor 3% gewijzigd door turkeyhakan op 15-01-2026 13:31 ]
Het rooster bovenin is ook erg vochtig, ik twijfel dus of het uitmaakt dat daar water in loopt. Ik ga er vanuit dat dat voor de luchttoevoer in de auto is, wellicht zit ik er helemaal naast.turkeyhakan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:30:
[...]
Je weet waar het interieurfilter en de HEPA filters zitten neem ik aan? Niet bij het slot in ieder geval :-) Geen zorgen.
Heb veel reacties online gelezen over schimmel geur in de luchttoevoer, vandaar dat ik mij er zorgen over begon te maken.
[ Voor 23% gewijzigd door GarageGoblin op 15-01-2026 13:33 ]
Zie mijn edit. Wat dacht je van regen? Interieurfilters zitten bij de voetenruimte van de passagier voor. HEPA filter zit nog in een aparte behuizing onder het rooster waar je naar verwijst.GarageGoblin schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Het rooster bovenin is ook erg vochtig, ik twijfel dus of het uitmaakt dat daar water in loopt.
De Model 3 heeft bijv. geen HEPA filter en daaronder is het dus “leeg”.
En schimmel kan ontstaan door water wat de filters bereikt en ik weet dat er in het verleden wat issues waren met afdichtingen maar dat is lang geleden.
[ Voor 13% gewijzigd door turkeyhakan op 15-01-2026 13:34 ]
En het "systeem" nog verder belasten voor iets wat gewoon voor je geregeld wordt? De politie kan haar tijd wel nuttiger besteden. Voor de tegenpartij is het moeten vergoeden van jouw schade vervelend, die kijken de volgende keer wel uit (*bij een Tesla).radeoxx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Precies! En laat je niet afschepen door de politie die sowieso zal zeggen: "civiele zaak, we nemen geen aangifte op". Ze zijn verplicht je aangifte op te nemen!
Dit klinkt meer als een onrechtmatige daad, melden bij je verzekeraar en fixen op hun kosten.radeoxx schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:11:
[...]
Precies! En laat je niet afschepen door de politie die sowieso zal zeggen: "civiele zaak, we nemen geen aangifte op". Ze zijn verplicht je aangifte op te nemen!
jazeker, met een juniper en tegenwoordig regelmatig (niet altijd) op de a12 bij Utrecht ter hoogte van de ikea.kevinm23 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:37:
Nog meer mensen last van een wegvallende verbinding met Premium Connectivity? Vandaag weer last van gehad, komt na 2 of 3 minuten weer vanzelf terug.
Rond je frunk zit een rubber (die aansluit op de rubber aan de onderkant van je motorkap), alles daarbuiten is verondersteld om nat te worden. Geen probleem dus.GarageGoblin schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
[Afbeelding]
Juniper RWD door de wasstraat gehaald, dit is al de 2e keer (graag geen comments over dat het slecht voor de lak is, zie er overigens niets van, stealth grey). Maar de echte vraag. Al dat water.. is dat normaal? Frunk is, op enkele druppels na, wel droog. Ben alleen bang dat er schimmel ontstaat in de luchttoevoer. Of loopt dat water eerst nog weg, voordat het bij de filters komt?
De Premium heeft een rubber en een waterdichte frunk, de standard heeft dat niet.Fire69 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Rond je frunk zit een rubber (die aansluit op de rubber aan de onderkant van je motorkap), alles daarbuiten is verondersteld om nat te worden. Geen probleem dus.
En de standard heeft ook geen drain plug. Dus dat kan een natte bende worden.
Meter was vandaag binnen, even een rondje om de 3 auto's die hier staan gelopen. Nadat ik de meter gecontroleerd had op wat testmedia. Alle wagens waren wel nat, maar ik kon geen reproduceerbaar verschil ontdekken tussen een "natte" meting en een droge meting. Maar zal bij droger weer nog eens m ertegenaan houden.
Model 3 09-2019 LR AWD, Fremont, 345.000km op de klok - +- 100uM gemiddeld, 113 uM op de voorklep, met 130-140uM op delen waarvan ik weet dat ze gespoten zijn na een kleine aanrijding.
Model Y 09-2025 RWD ""Premium"", Berlin, 15.000km op de klok, 201 uM op de voorklep en +- 200uM op de meeste andere panelen, deurstijlen binnenin (alléén rechtsachter) +- 130 uM.
Mercedes CLA 250+ Launch Edition, blauw, geleverd begin januari 2026. +- 100uM gemiddeld, schommelend tussen 95-103um.
Zoals gezegd, ik heb een heel aantal plekken gedroogd, en gemeten, en ook "nat" gemeten, zonder meetbaar verschil. Maar wil bij droger weer nogmaals meten.
Het lijkt erop dat de laklaag sinds 2019 dikker is geworden, maar met N=1 een beetje moeilijk bepalen vind ik, voor hetzelfde geld is mijn (de Y uit 2025) een zwarte wagen die ze blauw gemaakt hebben
Misschien wel interessant om te weten wat allemaal vervangen is aan de Model 3 uit 2019 aangezien er zoveel mee is gereden. Originele accu, airco, verwarming, motoren?Mar.tin schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Meter was vandaag binnen, even een rondje om de 3 auto's die hier staan gelopen. Nadat ik de meter gecontroleerd had op wat testmedia. Alle wagens waren wel nat, maar ik kon geen reproduceerbaar verschil ontdekken tussen een "natte" meting en een droge meting. Maar zal bij droger weer nog eens m ertegenaan houden.
Model 3 09-2019 LR AWD, Fremont, 345.000km op de klok - +- 100uM gemiddeld, 113 uM op de voorklep, met 130-140uM op delen waarvan ik weet dat ze gespoten zijn na een kleine aanrijding.
Model Y 09-2025 RWD ""Premium"", Berlin, 15.000km op de klok, 201 uM op de voorklep en +- 200uM op de meeste andere panelen, deurstijlen binnenin (alléén rechtsachter) +- 130 uM.
Mercedes CLA 250+ Launch Edition, blauw, geleverd begin januari 2026. +- 100uM gemiddeld, schommelend tussen 95-103um.
Zoals gezegd, ik heb een heel aantal plekken gedroogd, en gemeten, en ook "nat" gemeten, zonder meetbaar verschil. Maar wil bij droger weer nogmaals meten.
Het lijkt erop dat de laklaag sinds 2019 dikker is geworden, maar met N=1 een beetje moeilijk bepalen vind ik, voor hetzelfde geld is mijn (de Y uit 2025) een zwarte wagen die ze blauw gemaakt hebben.
Ik heb die van mij gekocht nadat er al meer dan 100k mee is gereden, maar nergens is te vinden wat vervangen/gerepareerd is.
Updates komen toch zowat elke 6 weken, en de laatste was bij mij midden December.SmokingSig schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:19:
Tis al even geleden op een leuke software update zeg 😴
En als de softwareteams ook wat pauze hadden tussen Kerst en Nieuw, dan verwacht ik eerder iets rond midden tot eind Feb.
De grote vraag is natuurlijk wat er komt. Met Carplay ben ik blij, op een nieuwe lightshow of 'carnavalsfantasie' zit ik echt niet te wachten.
Ik heb het ergens vorig jaar uiteengezet, sindsdien is alleen de PTC stuk gegaan (€1000 afgerond) en een APK'tje.JSTPS schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Misschien wel interessant om te weten wat allemaal vervangen is aan de Model 3 uit 2019 aangezien er zoveel mee is gereden. Originele accu, airco, verwarming, motoren?
Ik heb die van mij gekocht nadat er al meer dan 100k mee is gereden, maar nergens is te vinden wat vervangen/gerepareerd is.
Mar.tin in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
TL:DR: +- €7000 aan onderhoud inclusief banden sinds 09-2019, verspreid over 345.000km op moment van schrijven.
Belangrijkste defecten / onderhoud exclusief banden:
-103k / 09-2021 €165 GPS antenne na voorruitvervanging
-141k / 06-2022 €760 VCFront body controller defect door waterintrusie
-158k / 09-2022 €165 Bovenste draagarmen voor
-247k / 02-2024 €200 Nieuw linkerachterlicht vanwege lekkage (tussendoor ook een kleine aanrijding gehad linksachter dus vermoed dat dat de oorzaak was)
-276k / 09-2024 €500 achterste pendelsteun motor vervangen door Tesla
-277k / 09-2024 €3100 Draagarmen voor, Fuseekogels achter, uitlijnen, leenauto, 4x michelin CC2
-330k / 11-2025 €950 PTC heater defect, vervangen door Tesla
Rijdt nu op de 4e set banden, sinds 278.000km dus die zullen binnenkort wel weer een keer aan de beurt zijn gok ik zo.
Edit: Vergeten dat er rond de 320k het stuur herbekleed is met echt leer, €250 geloof ik dat dat kostte, optioneel, maar wel sjiek dus.
Accu is volgens Tessie nog 83,91% gezond. = 63,2kWh bruikbaar.
Voor contrast, in mijn Y RWD uit sept 2025 is nu nog 63kWh beschikbaar, en die is pakweg 20-25Wh/km zuiniger dan de 3 LR AWD uit 2019 voorzover ik nu getest heb
[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 15-01-2026 16:06 ]
Dat zal alleen werken als je een auto rechtsbijstand verzekering hebt afgesloten. Aangifte verlaten plaats ongeval kost wat meer energie en tijd maar is wel de beste manier.Blommie01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Aangifte van wat?
De politie kan onmiddellijk zien wie er bij dat kenteken hoort en als je aangeeft dat het jou primair om afhandeling van de schade gaat, kunnen ze ook bemiddelen.
ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E
Ik zit eigenlijk meer te wachten op een update van de navigatiekaart. Die loopt hopelijks achter t.o.v. de actualiteit. Verbindingsweg A16 en A 13 kent hij nog steeds nietTommie12 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Updates komen toch zowat elke 6 weken, en de laatste was bij mij midden December.
En als de softwareteams ook wat pauze hadden tussen Kerst en Nieuw, dan verwacht ik eerder iets rond midden tot eind Feb.
De grote vraag is natuurlijk wat er komt. Met Carplay ben ik blij, op een nieuwe lightshow of 'carnavalsfantasie' zit ik echt niet te wachten.
Ik vind het juist geweldig, 10 van de 12 maanden boeit het me niet, de 2 dat het me wel boeit kan ik het aanzetten. Dat doe ik nu ook voor de premium connectie, ideaal als ik het niet nodig heb betaal ik het niet.GarageGoblin schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:45:
Als je allrisk verzekerd bent zal jouw verzekeraar de schade altijd bij de tegenpartij verhalen, daar is geen rechtsbijstand voor nodig als je bewijs hebt. En vanzelfsprekend weet jouw verzekeraar ook wie de betrokken tegenpartij is adhv het kenteken.EDB schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:55:
[...]
Dat zal alleen werken als je een auto rechtsbijstand verzekering hebt afgesloten. Aangifte verlaten plaats ongeval kost wat meer energie en tijd maar is wel de beste manier.
De politie kan onmiddellijk zien wie er bij dat kenteken hoort en als je aangeeft dat het jou primair om afhandeling van de schade gaat, kunnen ze ook bemiddelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Maurice- op 15-01-2026 17:10 . Reden: Beetje onaardig, bij nader inzien ongepast :) ]
Doet dus niet onder andere merken en is nu dus dubbel zo dik!Mar.tin schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Het lijkt erop dat de laklaag sinds 2019 dikker is geworden, maar met N=1 een beetje moeilijk bepalen vind ik, voor hetzelfde geld is mijn (de Y uit 2025) een zwarte wagen die ze blauw gemaakt hebben.
Ik heb al een tijdje een foutcode die 'soms' tevoorschijn komt: VCSEC_a222 'Tire pressure monitoring system fault'.
Het gemak hoe je een storing meld via de app. Het gemak hoe je direct in de agenda een afspraak maakt. Het gemakt hoe je het terrein op rijdt en via de telefoon laat weten waar je auto staat en de monteur toegang tot je auto geeft. De luxe van de wachtkamers met Nespresso en laptop-werkplekken. Het vriendelijke personeel. Het aanbod om tijdens het wachten een proefrit in een auto naar keuze te doen. etc.
Dat betekende helaas niet dat ze de fout op konden lossen.
De eerste keer vervingen ze een tpms control module.
Fout kwam volgende dag terug.
De tweede keer vervingen ze alle 4 de tpms sensoren.
Fout kwam helaas paar dagen later terug.
De derde keer (nu) kreeg ik eergisteren keurig een bericht dat ze vermoeden het niet te gaan halen in één dag en dat er, als ik dat wil, gratis een leenauto direct klaar staat.
Ik kom weer aan, meld mijn auto aan, krijg gelijk de leenauto in mijn app gekoppeld. Loop er naar toe, heb instant keyless entry toegang, auto neemt instant al mijn instellingen over en ik rij weg alsof het mijn eigen MY is....
Enige was dat ik een enorme glimlach kreeg. Want het was een MY Performance (2022 model).
Kak... Nu wil ik een Performance (ipv 2024 legacy RWD).
Want manmanman, wat stuurt die véél strakker zeg. Veel betere wegligging. Geen overhellen. Blijft stabiel. Polderwegen zijn ineens leuk. En wat een vlotte auto. (Tussen)acceleraties zijn een enorm verschil natuurlijk. Glimlach!
Yep.... Dit wil ik wel. Iemand zijn P ruilen voor mijn rwd?
En zitten die stoelen nou anders?
Het is dus de legacy Performance, dus niet de mooie kuipstoelen zoals de Juniper. Ze zien er gewoon hetzelfde uit als mijn MY rwd, maar ze lijken toch wat beter te zitten. Het (kunst)leder is zachter, de wangen lijken ietsjes meer te omarmen, etc...?
Nu alleen hopen dat ze de foutcode ooit wel oplossen... Want dat blijft wel een draak....
(omdat er ook dagen zijn dat de foutcode niet tevoorschijn komt en ik er geen pijl op kan trekken).
[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 15-01-2026 17:37 ]
Welk ongeval?LastSamurai schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:59:
[...]
Verlaten plaats ongeval (art. 7 WVW).
Dus jij schaart een deur tegen een geparkeerde auto onder een verkeersongeval?
Denk dat de wetgever dit iets anders heeft bedoeld....
[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 15-01-2026 18:38 ]
je bent nummer XX in dit topic.boudwerter schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
Mijn Trunk geeft melding dat deze openstaat terwijl dit niet het geval is. Ik heb een service verzoek gedaan. Is hier een quick fix voor wat ik zelf kan doen? Ik heb gisteren de auto gewassen, wellicht dat vocht/water een rol kan spelen
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dit EXACT is hoe de wetgever het heeft bedoeld, of in ieder geval toepast. Was nog een heel naar gesprek op het politiebureau.Blommie01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:28:
[...]
Welk ongeval?
Dus jij schaart een deur tegen een geparkeerde auto onder een verkeersongeval?
Denk dat de wetgever dit iets anders heeft bedoeld....
Ik had schade veroorzaakt (bumper tikje) en een briefje achtergelaten alleen de tegenpartij heeft dat nooit gevonden. Via verkeerscamera's ben ik achterhaald en gesommeerd me op het bureau te melden.
Zie mijn eerdere post, even het slot “droog” spuiten met een compressor.boudwerter schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:54:
Mijn Trunk geeft melding dat deze openstaat terwijl dit niet het geval is. Ik heb een service verzoek gedaan. Is hier een quick fix voor wat ik zelf kan doen? Ik heb gisteren de auto gewassen, wellicht dat vocht/water een rol kan spelen
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD
Kan mij bijna niet voorstellen dat je hier voor aangehouden bent en je bij de rechter heb moeten verantwoorden. Ben ook benieuwd naar de straf die je dan uiteindelijk hebt gekregen...LastSamurai schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:59:
[...]
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dit EXACT is hoe de wetgever het heeft bedoeld, of in ieder geval toepast. Was nog een heel naar gesprek op het politiebureau.
Ik had schade veroorzaakt (bumper tikje) en een briefje achtergelaten alleen de tegenpartij heeft dat nooit gevonden. Via verkeerscamera's ben ik achterhaald en gesommeerd me op het bureau te melden.
Maar laten we maar niet te veel off-topic gaan...
[ Voor 3% gewijzigd door Blommie01 op 15-01-2026 19:07 ]
Het verschil tussen jouw zaak en de genoemde schade aan de deur is dat er in jouw geval een rijdend voertuig betrokken was en daarmee binnen de definitie verkeersongeval valt. De portierschade niet:LastSamurai schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:59:
[...]
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat dit EXACT is hoe de wetgever het heeft bedoeld, of in ieder geval toepast. Was nog een heel naar gesprek op het politiebureau.
Gebeurtenis op een openbare weg, die verband houdt met het verkeer, ten gevolge waarvan schade ontstaat aan objecten en/of letsel bij personen, en waarbij minstens één rijdend voertuig is betrokken.
Helaas werkt dit voor mij niet. Dus elke keer openen en sluiten en dan rijden is nu de remedie, is alleen niet ideaal. De service afspraak is pas over 2 weken helaasSpeedfight schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:01:
[...]
Zie mijn eerdere post, even het slot “droog” spuiten met een compressor.
Ja, speelt ook op het Duitse forumSypheron schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:25:
Ik ben trouwens wel even benieuwd naar de ervaringen met de trunk fouten op het Duitse forum waar een aantal Tweakers ook zitten. Wordt dit daar ook zo veelvuldig gemeld? En hoe kan het dat deze melding nu pas in deze getallen naar voren komt terwijl de Junipers toch al 3/4 jaar rondrijden (en vast ook eerder flinke regen of een wasbeurt hebben gehad). Zou dit ook niet met een software aanpassing te maken kunnen hebben waardoor de sensor ineens een stuk gevoeliger reageert?
Het idd beetje off-topic maar wel een waarschuwing voor andere rijders hier, een vriendin is voor iets vergelijkbaars wel veroordeeld en dan heb je ineens een strafblad (voor 7 jaar)!Blommie01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:05:
[...]
Kan mij bijna niet voorstellen dat je hier voor aangehouden bent en je bij de rechter heb moeten verantwoorden. Ben ook benieuwd naar de straf die je dan uiteindelijk hebt gekregen...
Maar laten we maar niet te veel off-topic gaan...
En dat is heel vervelend als je ooit bijvoorbeeld van verzekering wil wisselen, en je komt ook sommige landen (UK, USA) niet makkelijk meer in...
Oh balen dat die work around bij jou niet werkt. Maar denk dat je al blij mag zijn dat je met open/sluiten alsnog kunt rijden, kijkende naar sommige anderen.boudwerter schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:33:
[...]
Helaas werkt dit voor mij niet. Dus elke keer openen en sluiten en dan rijden is nu de remedie, is alleen niet ideaal. De service afspraak is pas over 2 weken helaas
Zelfs alleen maar verdachte zijn geweest kan je al deze problemen geven. En dan maakt het dus niet uit of je door OM of rechter wordt bestraft, "vrijgesproken" of geseponeerd. Idioot maar waar.mkrmr schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Het idd beetje off-topic maar wel een waarschuwing voor andere rijders hier, een vriendin is voor iets vergelijkbaars wel veroordeeld en dan heb je ineens een strafblad (voor 7 jaar)!
En dat is heel vervelend als je ooit bijvoorbeeld van verzekering wil wisselen, en je komt ook sommige landen (UK, USA) niet makkelijk meer in...
Dat weet ik maar hij toont een foto van een Premium, dus ik weet niet waarom ik het verschil met een Standard had moeten vernoemen?LastSamurai schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:14:
[...]
De Premium heeft een rubber en een waterdichte frunk, de standard heeft dat niet.
En de standard heeft ook geen drain plug. Dus dat kan een natte bende worden.
Ik kon langsrijden bij SC in Den Haag. Daar was het in een halfuur gefixed.
Stukkie 24 km/uur, toen deed de sensor het ineens weer en kon ik de rest normaal rijden.
[ Voor 33% gewijzigd door djiedjee op 15-01-2026 20:26 ]
We hebben/hadden een zachte/lekke band waarop we netjes de waarschuwings melding kregen. Nu heb ik de band met een klein pompje op de juiste spanning gebracht om te testen hoe lang het duurt voordat hij weer leeg loopt. Maar de auto blijft aangegeven dat de spanning 0,8 bar is. Ik heb een klein rondje gereden in de hoop dat hij het automatisch zou veranderen, maar dat is niet gebeurd. Iemand tips?
Knowledge reigns supreme over nearly anything
groter rondje rijden?Malfunctions schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:36:
Weet iemand hoe je de melding van een te lage bandenspanning kan resetten?
We hebben/hadden een zachte/lekke band waarop we netjes de waarschuwings melding kregen. Nu heb ik de band met een klein pompje op de juiste spanning gebracht om te testen hoe lang het duurt voordat hij weer leeg loopt. Maar de auto blijft aangegeven dat de spanning 0,8 bar is. Ik heb een klein rondje gereden in de hoop dat hij het automatisch zou veranderen, maar dat is niet gebeurd. Iemand tips?
Ik ben vooral benieuwd wat Tesla met EAP gebruikers gaan doen. FSD gebruikers die deze hebben aangekocht krijgen zoals ik het lees gewoon recht op FSD.turkeyhakan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:43:
[...]
turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
Verder vind ik dit juist een mooie ontwikkeling. In mijn lease M3 zou ik maar al te graag EAP willen hebben. Hopelijk vervalt dit pakket niet en komt het beschikbaar voor de helft van de prijs van FSD. En hopelijk blijft de eenmalige aanschaf ook gewoon beschikbaar :-)
EAP gebruikers die 3800 euro hebben afgetikt mogen nu voor slechts 3700 upgraden naar FSD.
Dus, krijgen EAP gebruikers straks ook 50% korting op hun maandbedrag of hebben ze pech? En als ze dan pech hebben krijgen ze dan wel de FSD stack en dus maar capabilities met EAP of blijven ze op de legacy Autopilot stack achter.
/edit In Australie en Nieuw Zeeland krijgen EAP eigenaren inderdaad 50% korting op een FSD subscription
https://www.notateslaapp....per-for-vehicles-with-eap
Zoveel vragen
Ik krijg er ook wel een beetje FOMO van, want ik heb nu nog de optie om FSD aan te kopen voor 3700 euro.
Krijg ik geen discount als EAP gebruiker dan loop je flink wat waarde mis, krijg ik wel een discount en is FSD straks voor 50 euro per maand af te nemen dan is het weer een ander verhaal.
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 15-01-2026 21:36 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nee, jouw conclusies staan dus niet in die statistieken, maar worden (te) makkelijk zo geïnterpreteerd. En daarom gaf ik dus ook die artikelen.pdidi schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:54:
[...]
Dit soort berichten van zelfverklaarde experts gaan steeds bewust aan de belangrijkste info voorbij die er tegenwoordig in de Tesla safety figures staat. Tesla's met FSD hebben ongeveer 1,5x minder ongelukken dan gelijkwaardige Tesla's zonder FSD. Dus alle (terechte) discussies dat er door Tesla appels met peren werd vergeleken gaan hier niet voor op.
Dus, iedereen die twijfelt aan de cijfers, check ze zelf op https://www.tesla.com/nl_nl/fsd/safety en vorm zelf een mening. Toegegeven, Tesla heeft het wel onnodig moeilijk gemaakt om die cijfers makkelijk te lezen, daarom heb ik die al eens als screenshots gepost
Een paar simpele voorbeelden van mogelijke bias in de data:
- zijn het een bepaald type mensen die FSD kopen en aan hebben?
- wordt FSD voornamelijk aangezet op “makkelijkere” stukken
- is 5 seconde echt een faire maatstaf?
Tot die tijd kun je niet weten of het FSD of iets anders is wat dit bepaald. Dus: appels met peren gewoon
“Zelf verklaarde expert” zou ik trouwens ook voorzichtig mee zijn: https://www.ece.cmu.edu/directory/bios/koopman-philip.html
[ Voor 6% gewijzigd door JohanB op 15-01-2026 21:30 ]
Overal waar de 'echte' FSD beschikbaar is gekomen is EAP verdwenen dus ik vrees er een beetje voor.turkeyhakan schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 06:43:
[...]
turkeyhakan in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
schade zit aan de linker onderkant van de voor bumper. Als je pal voor de auto staat zie je het amper gelukkig.
https://www.boekhorst.nl/vestigingen/veenendaal/ volgende week maar is hier langs.. dit melden bij de verzekeraar (ik heb all-risk) heb ik al gedaan. Maar nu nog even onderzoeken of het uit maakt of ik het zelf betaal.
[ Voor 39% gewijzigd door spartacusNLD op 15-01-2026 21:37 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Geen ervaring met Tesla, maar met mijn BMW regelmatig wel wat spot repair gedaan. Het lijkt er op dat dat dit soort diffuser is/niet vast zit aan de onderbumper dus dan kan je mooi alleen die onderbumper spuiten. Dit zou voor een zwart klusje voor paar 100 euro wel moeten lukken en wit denk ik dan wel redelijk in de buurt moeten komen van 650spartacusNLD schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:36:
Kak.. schade gereden. Enig idee wat dit feestje kost ongeveer? ChatGPT geeft aan max 650 euro.. maar daar geloof ik niks van. zal veel duurder zijn toch?
schade zit aan de linker onderkant van de voor bumper. Als je pal voor de auto staat zie je het amper gelukkig.
https://www.boekhorst.nl/vestigingen/veenendaal/ volgende week maar is hier langs.. dit melden bij de verzekeraar (ik heb all-risk) heb ik al gedaan. Maar nu nog even onderzoeken of het uit maakt of ik het zelf betaal.
[Afbeelding]
Mijn vraag is, zijn hier Tesla rijders die dit toegepast hebben, zo ja van welke aanbieder en wat zijn jullie ervaringen?
Helpt het echt tegen stof, water en/of geluid, of is het een commercieel broodje aap 🙈 verhaal ?
FSD rijdt toch voor ieder type mens hetzelfde?JohanB schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:26:
[...]
Een paar simpele voorbeelden van mogelijke bias in de data:
- zijn het een bepaald type mensen die FSD kopen en aan hebben?
Naar de cijfers kijkend lijkt me dat niet. 2,3 miljard miles op snelweg, 1,3 miljard miles niet op snelweg. Qua tijd zal het ongeveer hetzelfde zijn, misschien zelfs meer op niet snelwegen. Daarnaast kun je de miles per collisions nu ook los voor de makkelijke snelwegen als voor de niet makkelijke vergelijken. Beide zijn 1,5 lager voor FSD- wordt FSD voornamelijk aangezet op “makkelijkere” stukken
ik vind de tijd tussen ingrijpen en een evt ongeluk van 5 seconden al behoorlijk lang. Als je 80km/u rijdt ben je dan al 111m verder. Als een ingreep mislukt dan zal een ongeluk vlak na de ingreep plaats vinden (want anders zou je toch niet ingrijpen)- is 5 seconde echt een faire maatstaf?
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 15-01-2026 22:11 ]
Heb de keuze gemaakt om te switchen.
Uiteindelijk voor zwart gekozen, dus 1.300 duurder, en definitief inruil aanbod gehad.
Geen 24.900 maar 23.600.
Totaal dus bijbetalen: ca. 9K incl btw.
Nu kan ik mijn auto komende tijd ook nog zelf proberen te verkopen.
ANWB Verkoopservice geprobeerd.
Wijkopenautos veel slechte ervaringen.
Model 3, met warmtepomp, 35K km, 4 seizoensbanden met 25.000 gereden KMS, verkeerd in zeer goede staat. Matten nog nieuw, altijd all weather matten gebruikt overal.
Denk het op Marktplaats aan te bieden.
Iemand suggesties?
- jazeker, maar als FSD vooral oplettende mensen aantrekt die dit alleen in de meest veilig situaties aanzetten. Dan heb je dus een biaspdidi schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:03:
[...]
FSD rijdt toch voor ieder type mens hetzelfde?
[...]
Naar de cijfers kijkend lijkt me dat niet. 2,3 miljard miles op snelweg, 1,3 miljard miles niet op snelweg. Qua tijd zal het ongeveer hetzelfde zijn, misschien zelfs meer op niet snelwegen. Daarnaast kun je de miles per collisions nu ook los voor de makkelijke snelwegen als voor de niet makkelijke vergelijken. Beide zijn 1,5 lager voor FSD
[...]
ik vind de tijd tussen ingrijpen en een evt ongeluk van 5 seconden al behoorlijk lang. Als je 80km/u rijdt ben je dan al 111m verder. Als een ingreep mislukt dan zal een ongeluk vlak na de ingreep plaats vinden (want anders zou je toch niet ingrijpen)
- het kan ook zijn dat mensen die vooral in rustige stukken van de US wonen en (heel) ver moeten rijden dit vooral nemen (dus hele rustige overzichtelijke snelwegen versus drukkere snelwegen)
- FSD die uit zichzelf uitgaat/niet aan wil als het tricky is (bijv. Bij slecht zicht)
- je gereden kilometers zegt het ook al een beetje. Het is relatief best weinig kilometers met FSD per auto met FSD
- dat jij 5 seconde een prima cut off vindt, betekent niet dat daardoor de data vergelijkbaar wordt (NHTSA werkt met 30 geloof ik)
Je “lijkt me dat niet” is dus exact wat het probleem is met die data. Op basis van deze statistieken kun je niks concluderen alleen wat hoop en aannames
[ Voor 5% gewijzigd door JohanB op 15-01-2026 22:23 ]
Eerst dacht ik de speaker, maar het geluid komt daar niet vandaan en is ook aanwezig met het geluid uit.
[ Voor 15% gewijzigd door WouterL op 15-01-2026 22:32 ]
Had dat niet met de brightness van het scherm te maken oid? Of toch her stuur? Heb het wel eens op Reddit gezien. Misschin daar ff zoeken.WouterL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:31:
Ik merk de laatste tijd bij het beginnen met rijden, of vlak na het beginnen met rijden, dat er een rare coil whine achtig geluid achter het stuur vandaan komt. Ik kan de locatie niet echt goed plaatsen, maar het is een hoog vreemd geluid wat mij doet denken aan coilwhine. Komt iemand dit bekend voor? Na een stukje rijden houdt het vanzelf op. (MY, Juniper RWD premium)
Eerst dacht ik de speaker, maar het geluid komt daar niet vandaan en is ook aanwezig met het geluid uit.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
12000km per FSD autoJohanB schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:18:
[...]
- jazeker, maar als FSD vooral oplettende mensen aantrekt die dit alleen in de meest veilig situaties aanzetten. Dan heb je dus een bias
- het kan ook zijn dat mensen die vooral in rustige stukken van de US wonen en (heel) ver moeten rijden dit vooral nemen (dus hele rustige overzichtelijke snelwegen versus drukkere snelwegen)
- FSD die uit zichzelf uitgaat/niet aan wil als het tricky is (bijv. Bij slecht zicht)
- je gereden kilometers zegt het ook al een beetje. Het is relatief best weinig kilometers met FSD per auto met FSD
- dat jij 5 seconde een prima cut off vindt, betekent niet dat daardoor de data vergelijkbaar wordt (NHTSA werkt met 30 geloof ik)
Je “lijkt me dat niet” is dus exact wat het probleem is met die data. Op basis van deze statistieken kun je niks concluderen alleen wat hoop en aannames
12500km per niet FSD auto
Waarom is dat relatief best weinig?
Goed om over mogelijke bias na te denken, maar als ze niet kunnen worden vastgesteld heb je er niet zoveel aan. Bv:
Hoe definieer en bepaal je een oplettend iemand (en hoe moet Tesla dat doen)?
Wat is de definitie van een makkelijke weg en is dat voor iedere weg door Tesla (of iemand anders) eenduidig te bepalen?
Wanneer kun je dan wel iets concluderen? Hoeveel Tesla's met FSD moeten er dan rondrijden om statisch correcte conclusies te kunnen trekken? Of omgekeerd: als 300000 Tesla's met FSD laten zien dat ze 1,8x minder ernstige ongelukken maken, hoe groot is dan de kans dat ze door die mogelijke bias juist meer ernstige ongelukken maken?
Om gek van te worden. Zo vervelend. Vandaag ook weer meerdere keren.kevinm23 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:37:
Nog meer mensen last van een wegvallende verbinding met Premium Connectivity? Vandaag weer last van gehad, komt na 2 of 3 minuten weer vanzelf terug.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Iets met de ventilator van de Temperatuursensor? Check deze postWouterL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:31:
Ik merk de laatste tijd bij het beginnen met rijden, of vlak na het beginnen met rijden, dat er een rare coil whine achtig geluid achter het stuur vandaan komt. Ik kan de locatie niet echt goed plaatsen, maar het is een hoog vreemd geluid wat mij doet denken aan coilwhine. Komt iemand dit bekend voor? Na een stukje rijden houdt het vanzelf op. (MY, Juniper RWD premium)
Hier ook € 1200 minder inruilwaarde dan geschat. Die € 5000 korting heeft tesla al gedeeltelijk terug.Peertjah schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:16:
N.a.v. mijn eerdere vraag mbt upgrade Model 3 2023, naar Model 3 Standard.
Heb de keuze gemaakt om te switchen.
Uiteindelijk voor zwart gekozen, dus 1.300 duurder, en definitief inruil aanbod gehad.
Geen 24.900 maar 23.600.
Totaal dus bijbetalen: ca. 9K incl btw.
Nu kan ik mijn auto komende tijd ook nog zelf proberen te verkopen.
ANWB Verkoopservice geprobeerd.
Wijkopenautos veel slechte ervaringen.
Model 3, met warmtepomp, 35K km, 4 seizoensbanden met 25.000 gereden KMS, verkeerd in zeer goede staat. Matten nog nieuw, altijd all weather matten gebruikt overal.
Denk het op Marktplaats aan te bieden.
Iemand suggesties?
Bij zelf verkopen, moet je toch nog altijd iets inruilen (met APK). Dit kost je ook nog geld waarschijnlijk.
Zelf verkopen wordt ook nog lastig denk ik en altijd zo'n gedoe.
iLectric Cars is een optie, maar dan moet je steeds naar Almere. Zij willen die van mij + €8K duurder te koop zetten, dan het tesla bod. Niet realistisch vind ik.
Inruilwaarde van dagwaarde.nl/autotelex is + € 2K en dagwaarde + €4K. Op tesla.com occasions vragen ze + € 5K (eap activeren ze overal op occasions).
Dus ik neig ook naar accepteren van het bod dan maar.
Ik rijd ook privé een Y uit 2023 sinds 2023 (nieuw gekocht toen).mhe59 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:00:
Beste mede Tesla rijders, ik ben nieuw op dit Forum, ik rij sinds begin januari een Tesla model Y uit 2023. Nu kom ik op facebook veel aanbieders van deur, frunk en trunk rubbers tegen.
Mijn vraag is, zijn hier Tesla rijders die dit toegepast hebben, zo ja van welke aanbieder en wat zijn jullie ervaringen?
Helpt het echt tegen stof, water en/of geluid, of is het een commercieel broodje aap 🙈 verhaal ?
Heb nooit iets met de rubbers gedaan, wel een commander gekocht die ik met veel plezier icm AP, nu ook het piepen bij de zijlijnen uit staan.
Reden voor mij om niet voor een nieuwe Y te gaan nog.
Benieuwd of de upgrades (16 inch display en zwarte hemelbekleding) mee gaan in de Premium:
https://x.com/TeslaNewswire/status/2012033463126237684
Ik denk dat je het beter zelf kan betalen. Ik weet niet of je nog eigen risico hebt maar je gaat ook 5 jaar terug in schadevrije jaren. In mijn geval moet ik al een schade hebben van zo'n €2k.spartacusNLD schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:36:
Kak.. schade gereden. Enig idee wat dit feestje kost ongeveer? ChatGPT geeft aan max 650 euro.. maar daar geloof ik niks van. zal veel duurder zijn toch?
[Afbeelding]
Je snapt waarschijnlijk zelf ook wel dat meer data hier niks gaat helpen. Ook niet voor statistiek, als de onderliggende bias hetzelfde blijft.pdidi schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 23:20:
[...]
12000km per FSD auto
12500km per niet FSD auto
Waarom is dat relatief best weinig?
Goed om over mogelijke bias na te denken, maar als ze niet kunnen worden vastgesteld heb je er niet zoveel aan. Bv:
Hoe definieer en bepaal je een oplettend iemand (en hoe moet Tesla dat doen)?
Wat is de definitie van een makkelijke weg en is dat voor iedere weg door Tesla (of iemand anders) eenduidig te bepalen?
Wanneer kun je dan wel iets concluderen? Hoeveel Tesla's met FSD moeten er dan rondrijden om statisch correcte conclusies te kunnen trekken? Of omgekeerd: als 300000 Tesla's met FSD laten zien dat ze 1,8x minder ernstige ongelukken maken, hoe groot is dan de kans dat ze door die mogelijke bias juist meer ernstige ongelukken maken?
Je lijkt daarbij een paar aannames te maken die niet in de data lijken te zitten:
- ernstige ongelukken worden uberhaupt niet meegenomen vziw. Want dan is de telemetrie kapot
- je lijkt te zeggen dat het om auto’s met FSD gaat. Ipv auto’s met FSD aan
Hoe kom je op 12,500 km? Ik kom op 7 mld miles met FSD gereden. En bijna 3 miljoen auto’s met FSD. Dus 2300 miles lifetime per auto. (Komt iets hoger uit, omdat FSD auto’s is gegroeid). Een heel klein deel van de gereden km’s is dus maar FSD. Hoe groot is daar de bias in?
Dus zolang we niet snappen hoe ze tot deze nummers komen. Kun je er precies niks mee. Zo blijkt al uit jouw interpretatie vs. de mijne
Een voorbeeld:
Er is een nieuw dieet medicijn, dat misschien goed werkt als je het voor de maaltijd in neemt. De onderzoekers gaan dit testen door een groep mensen te kiezen. Een deel daarvan wil vrijwillig geld betalen voor dit medicijn. Daarna wordt slechts het vrijwillige deel van de groep vergeleken met het niet vrijwillige deel. Zou je zeggen dat dat iets zegt over het medicijn, of over de motivatie van de vrijwillige groep?
- Discussies/uitlatingen over het gedrag of politieke agenda van Elon Musk horen hier niet thuis, zie: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3"
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/ns6wzKELgsSgNRbapBniG6eb.jpg?f=fotoalbum_large)