Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rani1996
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-06-2024
Hallo,

Ik heb een appartementje gekocht en mijn buitenlandse vriend die regelmatig op zee werkt (telkens 2 maanden) zou in zijn verlofperiodes bij mij wonen (ook telkens 2 maanden). De bedoeling is om binnen -+ 3 jaar een woning samen te kopen. Hoe zouden jullie dit nu financieel verdelen? Ik hoef geen huur en over de gemeenschappelijke zaken zijn we het eens dat we deze verdelen. Echter over een eerlijke verdeling zijn we nog niet uit. Wat met de aankoop van spullen zoals meubels, keukenmateriaal,…? Zouden jullie de aankoop delen (mits ik niet alles binnen 3j opnieuw koop) of zelf kopen? Wat met kosten zoals wifi, brandverzekering of kadestraal inkomen? Delen over periodes wanneer hij hier is of ook wanneer hij aan het werk is?

Verder geef ik ook nog mee dat mijn vriend veel kosten op zich neemt als citytrips, restaurants,… mits hij veel meer verdient als mij. Echter kan hij geen hypotheek verkrijgen in Belgie en koop ik dus voorlopig iets op mezelf.

Graag jullie mening! :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, kennen jullie elkaar al negen jaar en wordt dit de eerste poging tot samen wonen of had je vorige week donderdag een match op Tinder?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Rani1996 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:07:Hoe zouden jullie dit nu financieel verdelen? Ik hoef geen huur
Ho stop! ;-) Dan is het geen samenwonen: dan is het jouw appartement, en dan is hij bij je op bezoek... Dat is ook prima, maar ik zou wel het een of het ander kiezen. Kies je voor samenwonen, en heeft hij geen andere woning meer? Dan ga je het dus samen doen. Alles. Dan is het jullie appartement. Het is of van jou, of van jullie allebei. Ik zou echt een keus maken.

Jij hebt maandelijkse lasten van je appartement, zoals hypotheek, gas water stroom, belastingen etc. Als je het over samenwonen hebt, dan is het volgens mij vanzelfsprekend dat je die lasten samen deelt. En hoe precies? Als het goed is maakt dat niet zoveel uit. Verdient de een wat meer, dan kan die wat meer betalen: het gaat erom dat je allebei ook nog wat overhoudt om de dingen te kunnen doen die je wil doen. 50/50 als uitgangspunt.

Kijk, als hij zonder jou zou leven, dan zou hij ook een huisje aan de wal nodig hebben, toch? 12 maanden per jaar. En daar is zijn inkomen als het goed is ook naar. Als hij alleen zou leven, dan zou hij 12 maanden per jaar iets moeten huren, 12 maanden per jaar internet moeten betalen, 12 maanden per jaar zijn auto moeten verzekeren, 12 maanden per jaar een vaatwasser draaiend moeten houden etc etc. Die lasten hou je toch. Hij kan niet zeggen, ja, ik ben x maanden per jaar weg, en dan moet jij dus ook maar 'mijn deel' van de autoverzekering, waterschap, internet, etc etc betalen. Jij krijgt er niet opeens geld bij als hij op zijn werk is, toch. Ik vind dat niet logisch.

--> Het is straks zijn appartement, geen hotel waar hij een kamer huurt, toch? Hij moet die keus echt zelf maken. Wil hij een huis kopen met jou, ja of nee? Ja --> dan heeft hij 12 maanden per jaar een huis met alles wat daarbij hoort.En nogmaals, zijn salaris houdt daar voor zover ik dat weet (van mensen op boorplatforms of in de visserij oid) rekening mee.

Gewoon alles 50/50 dus, of anders een beetje naar rato van inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexhoog
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 03-10 03:52
Zelf ben ik ook zeevarende en ik woon sinds een half jaar samen met mijn vriendin. Het was inderdaad ook even uitzoeken hoe alles het beste uitkomt maar wij doen het nu naar ratio van inkomen. Dit lijkt voor ons beide prima te werken.

We hebben simpelweg uitgerekend wat de totale maandelijkse kosten zijn en dit naar ratio verdeeld. En zoals @Znorkus al aangeeft: Als ik op mijzelf zou wonen zou ik de totale kosten ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Voor heel veel input van vele kanten: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Maar je woont dus voor de volle tijd samen, waarbij hij vaak een lange periode voor werk van huis is. Het is de vraag of je wilt dat je relatie ook financieel samen is, of dat je liever elk gewoon de eigen dingen betaald? Jij betaald het huis, hij de leuke uitstapjes etc. Dat is ook belangrijk voor een mogelijk moment dat jullie uit elkaar gaan. Als je alles financieel gescheiden houd ben je direct klaar, als je alles op één hoop samen doet dan kan het touwtrekken worden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-09 16:18
Over de gemeenschapelijke zaken zijn jullie het eens... aanname: maar over de rest niet? Ik zou er eens goed over praten en hetgeen doen waar jullie je beide goed bij voelt. Uiteindelijk maakt het niet uit wat "de meeste" doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pretouska
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 12:06
Praat met elkaar? en kom samen tot iets waar jullie elkaar in kunnen vinden?
ook al zijn jullie nu beide smoor verliefd, discussieer ook over scenario's als toch een soort van vecht-scheiding

Je kan wellicht ook iets bedenken in de trend van: jij betaalt huur plus zet een gedeelte op spaarrekening (voor de toekomst), en hij zet ook op een eigen spaarrekening een bedrag.

Beide hebben dan eigen beheer ( mocht het stuk lopen) en je bent beide bezig met de toekomst.

Je kan ook een gezamenlijke spaar/betaal rekening openen. of pas over een half jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Als je een relatie hebt, is het vooral zaak daar met elkaar over te leren praten, te leren aan te geven wat je eigen wensen en eisen zijn en welke verplichtingen je bereid bent op je te nemen of juist van een ander verwacht.

Er is hierin geen eenvoudig 'goed' of 'fout' ... maar hooguit kan het een groot probleem worden als je over zulke zaken niet goed kunt samenwerken..
zeker als een van beiden vaak weg is en de ander dan eigendom heeft en en effectief alles bepaald heb je een zeker risico dat de ander gewoon geen inspraak heeft en diens wensen genegeerd worden....

anderszijds bestaat er ook een risico dat de ene alle lasten draagt, mar door een evenredige eigendomsverdeling de ander uiteindelijk financieel ongekend zou kunenn profiteren mocht de relatie ooit uitgaan.

Als je aangeeft dat je partner 'geen hypotheek' kan krijgen is het volgens mij voor zijn vermogensopbouw des te belangrijker wel een eigen vermogenswaarde op te bouwen, met een goed rendement en weinig risico, wat juist een koopwoning s.
Als ik die vriend zou zijn en het idd zoals je aangeeft zo is dat hij duidelijk meer verdient, zou ik zelf zeker ook mede-eigenaar willen zijn en evenredig bijdragen aan alle lasten, los ervan of hij hooguit 50% van de tijd er woont... De vastgoedwaarde is dan gewoonweg een goede investering die des te belagrijker kan zijn omdat hij zonder jou dat _niet_ kan opbouwen... dan is het ook een stuk slimmer je geld daaraan uit te geven dan aan 'cirtytrips' en 'dure restaurants'... echter, dat wil niet zeggen dat jouw vriend dat nu ook zo inziet, dat zal hijzelf aan moeten geven

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Rani1996 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:07:
Echter kan hij geen hypotheek verkrijgen in Belgie en koop ik dus voorlopig iets op mezelf.
Absoluut eens met de vorige adviezen: praat erover met elkaar en zorg dat je iets hebt dat voor beide partijen eerlijk aanvoelt, zowel nu als wanneer jullie over een aantal jaar samen iets groters kopen als wanneer jullie onderweg uit elkaar zouden gaan.

Los daarvan is het voor mij een beetje een rode vlag dat hij geen hypotheek zou kunnen krijgen in België. Ik ken verschillende mensen met een niet-EU nationaliteit en achtergrond die met een Belgische of EU job gewoon een hypotheeklening gekregen hebben voor een woning in België. Zo lang de bank zeker is dat ze in geval van problemen hun inleg kunnen recupereren (dus als de waarde van de woning hoog genoeg is in vergelijking met de hypotheek) is dat meestal geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:25

Qwerty-273

Meukposter

indigo79 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:02:
verschillende mensen met een niet-EU nationaliteit en achtergrond die met een Belgische of EU job gewoon een hypotheeklening gekregen hebben voor een woning in België.
Ik denk dat het in dit geval zal vallen over of de persoon wel ingeschreven is als inwoner van België en ook hoe de exacte aanstelling van het werk geregeld is en daarbij eventuele belastingverdragen. Je hebt grote kans dat dit niet lekker past in de standaard van de hypotheekverstrekker.

https://kbrv.be/nl/belgis...elasting-van-zeevarenden/
https://www.jongbloed-fis...en_op_zee_en_belastingen/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Of de aanwezigheid nu gesplitst is in 2 maanden weg/ 2 maanden binnen of overdag weg/'s nachts thuis maakt in mijn visie niets uit.
Waarom in jouw visie wel?
Ik vermoed dat je je woonst/stroom/water/... ook gewoon door blijft betalen en dat dit hoger zal zijn door een extra persoon in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zoals in de eerste reactie, het ligt er aan hoe serieus je relatie is, lijkt me serieus als je over drie jaar een huis wilt kopen samen. Hoe je het verdeelt dat regel je samen, iedereen heeft daar een andere mening over en in jouw geval is het ook redelijk specifiek (jouw appartement, hij 50 procent afwezig). Of je wel of niet hetzelfde verdient kan ook nog een rol spelen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Aangezien het jou woning is en je toch over drie jaar samen een woning gaan kopen zou ik niet al te moelijk gaan doen.
Geen huur vragen in dit geval, want dan kan hij meer sparen voor de woning en jij maakt toch wel winst ga ik vanuit met de verkoop dus kunnen jullie beide dadelijk meer inleggen met de aankoop.
Ik vind het altijd zo raar als je gaat samenwonen en je vraagt dan huur aan de andere voor de hypotheekkosten maar bij verkoop heeft de ander dan geen recht op een gedeelde van de winst, waarom zou die dan moeten mee betalen?

Qua meubels is het niet aan ons maar aan jullie.
Als jullie nu al nieuwe meubels gaan halen met het oog om het ook in het nieuwe huis te gebruiken dan is eventueel 50/50 wel eerlijk, MAAR stel jullie gaan uit elkaar en jij houdt alle meubels en spullen dan is het wel zo eerlijk een groot gedeelde aan hem terug te betalen.
Alleen zelf denk ik als jullie een nieuwe woning hebben over drie jaar dat jullie naar alle waarschijnlijkheid veel spullen weer opnieuw gaan halen omdat je smaak of mening veranderd plus je hebt waarschijnlijk meer ruimte waardoor je grote meubels kan halen.
Een nieuwe bank die komt tegen die tijd sowieso wel want daar raak je op uit gekeken of is doorgezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:29
Znorkus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 01:51:
[...]

Ho stop! ;-) Dan is het geen samenwonen: dan is het jouw appartement, en dan is hij bij je op bezoek... Dat is ook prima, maar ik zou wel het een of het ander kiezen. Kies je voor samenwonen, en heeft hij geen andere woning meer? Dan ga je het dus samen doen. Alles. Dan is het jullie appartement. Het is of van jou, of van jullie allebei. Ik zou echt een keus maken.
Geen idee waar je jouw logica vandaan haalt dat de beste man op bezoek zou zijn als hij gewoon ingeschreven staat op dit adres. Dát is samenwonen, niet meer en niet minder. Hoe je dat financieel regelt moet je helemaal zelf weten.

Volgensmij komt het heel vaak voor dat mensen gaan samenwonen in een huis dat eigendom is van één van de twee. Dat maakt het niet meer of minder samenwonen. De vaste lasten (met uitzondering van de hypotheek) gewoon splitten naar ratio. Hypotheek zelf betalen aangezien jij eigenaar blijft. Simpel. Als je over 3 jaar nog gelukkig bent lekker samen een huisje kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Janpietertje89 op 12-12-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Simpelweg alles delen toch?

Waar zou je vriend wonen zonder jouw appartement?

Offtopic: mits betekent volgens mij niet wat jij denkt dat het betekent.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 01-10 07:44
Ik vind het altijd zo raar als je gaat samenwonen en je vraagt dan huur aan de andere voor de
@NicoHF Een woning onderhouden+rente kost nou eenmaal geld. Waarom mag je daar niet beide van profiteren? Je gaat van 2 woningen naar 1 woning. Dan mag degene die geen kosten meer heeft best meehelpen.

Alle kosten gedeeld door 2 of alles na rato. Uiteraard moet je de aflossing niet meenemen. Dus rente - hyotheekaftrek dat verdelen. Water enz wordt fors duurder, je gaat van 1 gezinswoning naar meerdere personen woning.

[ Voor 9% gewijzigd door enermax op 12-12-2023 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
enermax schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:55:
Ik vind het altijd zo raar als je gaat samenwonen en je vraagt dan huur aan de andere voor de
@NicoHF Een woning onderhouden+rente kost nou eenmaal geld. Waarom mag je daar niet beide van profiteren?

Alle kosten gedeeld door 2 of alles na rato. Uiteraard moet je de aflossing niet meenemen. Dus rente - hyotheekaftrek dat verdelen. Water enz wordt fors duurder, je gaat van 1 gezinswoning naar meerdere personen woning.
Beide van profiteren mag wel mits het ook dan beide profiteren is.
Hypotheeklasten delen en onderhoudskosten delen maar bij verkoop niks krijgen is niet delen.

GWE delen is uiteraard normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 09:54

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je samen gaat wonen, dan is het verder weinig relevant hoeveel hij weg is of thuis is. Het huis moet toch betaald worden. Dan is doorgaans een naar rato verdeling van de kosten heel normaal.

Hoe je de spullen verdeeld, moet je samen afspreken, maar ook voor meubels e.d. zou ik zeggen: splitten of naar rato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ben wel benieuwd wat jij aan water kwijt bent elke maand want hier is dat met 5 mensen inclusief riool misschien 5 tientjes per maand. Verwarming is vaak een veel grotere kostenpost en kan ook wel eens beïnvloed worden als de nieuwe bewoner liever een graad of twee warmer zet.

Persoonlijk zou ik het allemaal niet teveel uitrekenen. Een maandelijkse bedrag (huur) waarbij je beide prettig voelt lijkt mij het eenvoudigste, al die uitgebreide berekeningen of het wel "eerlijk" is vind ik toch een beetje verspilde moeite die je beter aan elkaar kan besteden. Focus op het grote plaatje en is het nou echt zo erg als de ene meer betaald als de ander?

PS: Ik betaal zelf al jaren de vaste lasten volledig, maar met kinderen is het zowiezo anders. Inkomen van mijn partner is volledig aan variable uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
@NicoHF Een woning onderhouden+rente kost nou eenmaal geld. Waarom mag je daar niet beide van profiteren?

Ik vind het raar als je hypotheekkosten deelt (ook rente) want de ander geeft veel zekerheid op door bij jou te komen wonen, en jij behoudt elk voordeel van het hebben van een eigen woning (waardestijging, zekerheid etc.) Het minste wat je kan doen is de ander wat extra te laten sparen door geen hypotheekkosten te delen zodat deze ook een potje kan opbouwen voor wat zekerheid als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Deveon schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:10:
[...]

Ben wel benieuwd wat jij aan water kwijt bent elke maand want hier is dat met 5 mensen inclusief riool misschien 5 tientjes per maand. Verwarming is vaak een veel grotere kostenpost en kan ook wel eens beïnvloed worden als de nieuwe bewoner liever een graad of twee warmer zet.

Persoonlijk zou ik het allemaal niet teveel uitrekenen. Een maandelijkse bedrag (huur) waarbij je beide prettig voelt lijkt mij het eenvoudigste, al die uitgebreide berekeningen of het wel "eerlijk" is vind ik toch een beetje verspilde moeite die je beter aan elkaar kan besteden. Focus op het grote plaatje en is het nou echt zo erg als de ene meer betaald als de ander?

PS: Ik betaal zelf al jaren de vaste lasten volledig, maar met kinderen is het zowiezo anders. Inkomen van mijn partner is volledig aan variable uitgave.
Zo moeilijk is dat "uitrekenen" niet. Je maakt een gezamelijke rekening aan en je betaalt daar de vaste lasten mee. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enermax
  • Laatst online: 01-10 07:44
@Janpietertje89 Offtopic: De persoon die niet eigenaar is van het huis kan veel meer sparen dan degene die wel voor de onderhoudskosten opdraaid. Dus hij kan meer sparen en de gemiddelde rente op de beurs ~10% is gelijk aan de waardevermeerdering van een huis. Hij heeft geen last van onder water staan van hypotheek en hij heeft het voordeel van cash ipv stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
enermax schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:26:
@Janpietertje89 Offtopic: De persoon die niet eigenaar is van het huis kan veel meer sparen dan degene die wel voor de onderhoudskosten opdraaid. Dus hij kan meer sparen en de gemiddelde rente op de beurs ~10% is gelijk aan de waardevermeerdering van een huis. Hij heeft geen last van onder water staan van hypotheek en hij heeft het voordeel van cash ipv stenen.
Rente op de beurs van gemiddeld 10%??? Waar? Geef mij ook maar zo een rente.
Of bedoel je rendement en geen rente? Die ligt gemiddeld op circa 7% al jaren lang en ook daar is risico van 'onder water staan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:14
Rani1996 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:07:
Hoe zouden jullie dit nu financieel verdelen?

Graag jullie mening! :)
Tja, dat ziet toch iedereen anders ;) zoals al gezegd is er geen standaard regel, er is ook geen goed of fout. Ja, het 'goede' is waar jullie je beide goed bij voelen.

Wel een voorstel:
  • De woning is denk ik het lastigste. Daarom: jouw maandelijkse hypotheekafdracht (ga er vanuit dat die er wel is :) ) bestaat uit een aflossingsdeel en een rentedeel. Het aflossingsdeel is iets wat jij persoonlijk opbouwt, dus dit zou ik hoe dan ook buiten beschouwing laten voor wat je samen doet.
  • Bespreek de scenario's winst bij verkoop, en verlies bij verkoop, naar wat je zelf prettig vind.
  • Verder zou ik alle kosten (rente, g/w/l/, i/tv, verzekeringen, meubels, boodschappen, etc) gewoon bij elkaar op tellen en dit 50/50 (of een andere verhouding ivm periodes niet thuiswonen) verdelen.
  • Dat geldt natuurlijk ook voor vakanties, die betaal je net zo goed samen.
Je kan dit eventueel aanvullen met een gezamenlijke rekening, waar je alle kosten vanaf laat schrijven (boodschappen, gwl, verzekeringen). Je kan daarop beide een x% van je inkomen naar toe storten (da's fijn, ook als jullie inkomens wijzigen). Als jullie inkomen voldoende is, zal je automatisch gezamenlijk wat sparen, wat ook de vakanties-situatie kan oplossen.

Extra tip: open eveneens een rekening voor jaarbetalingen waar je iedere maand een deel van je inkomen naar wegschrijft, zodat je nooit meer onverwachte rekeningen hebt.

Hoe dan ook: leg het vast. Voelt misschien kinderachtig, maar het geeft duidelijkheid en dat is altijd goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 12-12-2023 15:00 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1