Tja, wat is normaal tegenwoordig? Al is het normaal, hoe voel jij je hier onder? Jij bent degene die iets (samen) gaat doen. Dus als het voor jou goed voelt, wat maakt dan het verschil als het niet normaal zou zijn? En andersom, als het voor jou niet goed voelt, maar wel normaal is, is het dan ineens wel goed?
Verder mis ik nogal wat informatie om een beeld te kunnen schetsen. Hoe oud zijn jullie? Hoe lang zijn jullie al samen? Hoe wonen jullie nu? Hebben jullie al eerder samengewoond? Hoe gaat je vriend de investering van >550k euro doen?
Gezien de salarissen, verwacht ik dat jullie starters zullen zijn op de woningmarkt. Bedenk goed, dat de woningmarkt (naar mijn mening) oververhit is! Of de markt gaat afkoelen (lees: koopprijs gaat dalen) durf ik niet te zeggen. Er is nog steeds een chronisch tekort aan woningen, wat de prijs alleen maar verder omhoog duwt. Echter, er zal ook wel een keer tegen een grens aan worden gelopen wat men aan een woning wilt uitgeven. Momenteel is er meer vraag dan aanbod, dus een hoge(re) prijs.
Vraag jezelf af, of je op dit moment de woningmarkt in wilt stappen, of dat huren wellicht ook een optie is. Met huren gooi je wel geld weg, omdat je wel de lasten (huur) hebt, maar niet de lusten (een huis dat van jou is / afbetaald wordt). Maar als jullie voor het eerst gaan samenwonen, kan het een prima eerste stap zijn om te kijken of de klik er ook is, als je 24/7 samen bent en een huishouden met elkaar gaat delen.
Op basis van jullie inkomen (2.250 euro en 1.765 euro) zou je een hypotheek van max. 246.883 euro (volgens de Hypotheker snelle check) samen kunnen krijgen. Bijbehorende maandlast zou uit komen op 780 euro per maand.
De >550.000 euro die je vriend wilt gaan uitgeven is dus ruim 2x boven jullie stand! En dan is jouw inkomen ook meegenomen! Wordt jouw inkomen niet meegenomen, dan kan hij max. 130.667 euro lenen (met een vaste last van 413 euro per maand). Je vriend gaat dus meer dan 420.000 euro zelf inleggen in het huis? Geen idee hoe hij dat gaat financieren, maar die 420.000 euro krijgt hij in ieder geval niet via een bank in de vorm van een hypotheek.
Op basis van wat jullie samen kunnen lenen en de bijbehorende last (780 euro / maand) lijkt een "huur" van 300-400 euro niet heel gek. Zeker niet, als je dan in een huis woont van >550.000 euro terwijl je de lasten hebt van <250.000 euro. Nadeel is natuurlijk wel, dat je bij de "huur" geen vermogensopbouw hebt. Waar jullie bij een gezamenlijke hypotheek, samen het huis aflossen (vermogen opbouwen), neem jij daar nu geen deel aan. Je betaald dus indirect mee, aan de vermogensopbouw van je vriend. Want die lost namelijk wel de lening af, waardoor het huis zijn eigendom wordt (op de lange termijn). Vraag jezelf dus af, of dit voor jezelf eerlijk voelt. Stel dat jullie er 30 jaar wonen (looptijd van de hypotheek). Dan heb jij 30 * 12 * 400 euro = 144.000 euro betaald aan "huur" (indexatie achterwege gelaten). Je vriend heeft dan die lening + hypotheek afgelost en is in het bezit van een huis met een waarde van 550.000 euro (wederom, indexatie en prijsstijging / -daling niet meegenomen). Mochten jullie na 30 jaar gaan verkopen, sta jij dus met lege handen en heeft je vriend ruim een half miljoen euro in bezit.
Uiteraard ook even met de kanttekening, dat je vriend ruim 420.000 euro extra investeert in de woning aan de voorkant. Maargoed, je deelt dus niet mee in een eventuele prijsstijging (kans is redelijk aanwezig), maar zorg dan ook dat je niet aansprakelijk bent bij een eventuele prijsdaling. Wat als de markt instort en het huis nog maar 300.000 euro oplevert bij (gedwongen) verkoop? Wie is er dan verantwoordelijk voor het verschil van de 250.000 euro?
Dat je onder aan de streep een bijdrage levert aan de kosten (of dit nu huur, boodschappen, etc. is) is evident aan een dak boven je hoofd.
Maar kijk voor jezelf, wat is realistisch en waarom? Probeer om het maandbedrag voor jezelf op een rij te krijgen. En vraag je dan af, vind je dat bedrag het waard om samen in een huis van > 550.000 euro te wonen? Of ben je ook tevreden met een minder hoge maandlast en dus een kleinere woning?
Leef je eigen dromen na, niet die van een ander!
Zoals anderen ook al hebben aangegeven, er zijn tal van andere fora onderdelen waar meer wordt gesproken hoe om te gaan met de financiën. Er is niet één verdeelsleutel die bij iedereen werkt. Het is maatwerk binnen de relatie. En het belangrijkste is, dat degene die deelnemen aan de relatie zich er comfortabel bij voelen.
Zoals ook in het andere topic geplaatst, heb ik een maatje die met z'n vriendin echt zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen boodschappen. Als ik daar een biertje kom doen, dan heeft hij die betaald! Wil hij de zak nootjes pakken, maar heeft z'n vriendin die gekocht dan mag hij ze dus niet pakken (of hij moet z'n vriendin er voor betalen). Persoonlijk zou ik niet in zo'n relatie willen zitten. Maar voor hun werkt het. Dat is dan toch prima?!
Mijn advies: Ga met elkaar in gesprek. Ga na wiens droom je najaagt. Ga na of jij happy zou zijn als je 300-400 euro in de maand zou moeten betalen aan je vriend. Ga na of jullie relatie (financieel) gelijkwaardig is.
Heb jij hem nodig voor een dak boven je hoofd? Of heeft hij jou (en jouw "huur") nodig om het huis te kunnen kopen?