Helemaal mee eens. Alles netjes regelen en samen vermogen opbouwen. Je kunt ook zeggen dat jij 1/3 aflost en hij 2/3 aflost. Zo sparen jullie beide, en kan hij sparen om jou 1/3 deel van winst woning uit te betalen (minus zijn eigen geld bij aankoop van woning). Doet hij dat niet, dan moet de woning verkocht worden.RVE_NL schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:22:
[...]
Maar gevoel zegt ook dat het extreem is, echter ik alleen al kan 2 situaties in mijn kennissen & werk kring benoemen waarbij koppels jarenlang een geweldige relatie hadden. Vervolgens ging er iets mis en besloot men te scheiden, bij beide koppels heeft tenminste 1 van beide partners elkaar het leven zo zuur mogelijk gemaakt als wettelijk mogelijk was.
Zolang alles koek en ei is is uit elkaar gaan en eerlijk verdelen geen probleem, echter zodra boosheid / wantrouwen een rol speelt is men vaak niet meer redelijk. Stel je partner gaat ineens structureel vreemd met verschillende personen en trekt zijn eigen plan, of ineens mishandeld je partner jou (of je kinderen!)... Dan kun je beter alles vastgelegd hebben toen er nog geen problemen waren.
Ik zelf heb het zo geregeld: inkomsten beide partners bij elkaar op geteld. Na rato krijgt men zakgeld. Ik werk 40 uur, zij werkt 20 uur en 10 uur huishouden. Dus ik krijg 40/70 deel van totaalinkomen en partner 30/70.
Boodschappen, verzekeringen etc naar rato. Ik betaal 40/70 en zij 30/70 etc.
Zo heb je ook geen gezeur wanneer iemand meer verdiend of minder werkt. Bij ons is dat een factor 2.5x in salaris maar ik deel graag met mijn partner
[ Voor 7% gewijzigd door enermax op 30-03-2021 15:45 ]