Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bambinodekat
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-02-2024
Mijn vriendin en ik wonen sinds kort samen in een woning die we gekocht hebben (50/50)

Nu is er bij mijn vriendin op gebied van werk onlangs veel veranderd waardoor ze nu nog maar een inkomen heeft dat 70% lager ligt dan mijn inkomen.

Hoe verdelen we nu zo eerlijk mogelijk onze gemeenschappelijke kosten (hypotheek, boodschappen, benzine,…) ?

Haar idee was om onze inkomens samen te leggen op de gemeenschappelijke bankrekening, tot nu maakten we maandelijks elk hetzelfde bedrag over naar deze rekening.

Wat is wijsheid in deze situatie?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bolderkar
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Alles waar jullie zelf het beste bij voelen. 70% is wel een fors verschil.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik verdien bijna 4x zoveel op jaarbasis als m'n vrouw, bij ons gaat het op 1 hoop, met redelijk gelijke inspraak. Het is helemaal aan jullie hoe je hierin wilt staan.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je kan naar euro’s of naar inspanning kijken.

Wij vinden dat beide een gelijke inspanning leveren (in termen van werk, thuis, gezin).

Dat de een daar iets anders voor wordt beloond doet daar niet aan af. De euro’s gaan op 1 hoop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-06 11:52
Ligt ook een beetje aan de fase van je relatie, als je 30 en anderhalf jaar samen bent en je hebt dat huis gekocht om voor het eerst te gaan samenwonen zou ik minder makkelijk alles op een hoop gooien dan wanneer je 12,5 jaar samen bent, een kleine hebt rondlopen en heel zeker weet dat je samen aan een lange toekomst aan het bouwen bent.

En het ligt ook aan de vriendin, kan die een beetje met geld omgaan of gaat ze liever shoppen, is er 'op gebied van werk onlangs veel veranderd' wegens omstandigheden of is na het samenwonen de buit wel binnen en heeft ze eigenlijk niet zo veel zin om te werken?

Op basis van deze korte OP zou mijn gevoel zeggen, een gezamenlijke rekening waarop je het bedrag stort wat je maandelijks nodig denkt te hebben voor gezamenlijke kosten, vaste lasten/boodschappen/uitjes samen en leg je daar naar rato op in. Dus denk je daar €2000 voor nodig te hebben legt jij daar 63% van in (1260) en zij 37% (740), van betaal je 70% meer. Kan ook nog kiezen voor een gezamenlijk stuk sparen maar de rest is voor individuele uitgaven.

Want het is ook bijzonder vervelend als je elkaar gaat zitten aankijken op uitgaven met het zuurverdiende geld van de ander. En ook als er niks over is mocht de relatie toch geen stand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wij gooien alles op één hoop en geven onszelf maandelijks dezelfde hoeveelheid “zakgeld” als “fuck it” geld. De rest (vast en variabel) wordt van de gezamenlijke rekeningen betaald.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:38
Wij betaalden 50-50 (naar wens van vriendin).
In toekomst willen we samen huisje kopen - vanaf dat moment leggen we gewoon alles samen qua inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:51
Eerlijk is waar jullie zelf blij van worden. Jullie hebben het huis 50/50 gekocht dus je zou kunnen zeggen dar je vriendin 50% van de vaste lasten moet dragen. Zal ze niet veel over houden. Is dat eerlijk? Valt wat voor te zeggen. Is dat leuk? Waarschijnlijk niet. Vaste lasten naar rato van inkomen kan ook, de rest voor jezelf. Alles op een hoop is ook een mogelijkheid. Of een percentage van je inkomen voor jezelf. Jullie moeten er samen uitkomen waar jullie je allebei prettig bij voelen toch? Oh en bedenk wel dat als je in ieder geval de hypotheek niet 50/50 aflost dat dat misschien een ding kan worden mochten jullie ooit uit elkaar gaan (hopelijk niet natuurlijk).

[ Voor 14% gewijzigd door sig69 op 20-04-2023 23:48 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Ik lees het een beetje als dat je vriendin minder arbeidsvermogen heeft gekregen door ziekte of anderszins.

Dat maakt nogal uit qua reactie. Als dat niet het geval is, zou ik zeggen hup: solliciteren. Als wel uitval aan de hand is is het toch een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:55

Honesty

kattenneus!

Wij hebben het beide op een hoop gegooid, soms had ik jaren geen inkomen en soms dubbele inkomsten. Als het nu opnieuw zou moeten doen zal ik denk ik de kosten delen en een beetje zakgeld pp en wat je meer verdient op een eigen spaarrekening. Ik zal het niet wit zwart hoeven te doen maar wel dat duidelijk is dat een van de twee nu meer vermogen opbouwt.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Hebben jullie bij het kopen van het huis ook een samenlevings contract afgesloten?
Anders misschien toch verstandig om dat te gaan doen.

Daarin kan je verschillende dingen vastleggen.

Bij ons is daar in vast gelegd dat wij een ratio berekening doen.

Dit is ook verstandig als je straks aan kinderen wil beginnen en de vrouw of man minder gaat werken.

Heb je ook nog een overlijdens risico afgesloten? Zodat het huis afbetaald wordt indien 1 van de 2 overlijdt?

[ Voor 29% gewijzigd door joke_name op 21-04-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:49
Naar rato is altijd wel eerlijk. Als dat niet zou werken, kan dat een reden zijn om de financiën helemaal gescheiden te houden. Ook ter bescherming voor elkaar. Dit zijn typische zaken die je met elkaar dient te bespreken voordat je samen grote stappen zet. Helaas gebeurt het te vaak dat een van beiden zich niet helemaal fijn voelt bij de gekozen oplossing met alle gevolgen van dien.

[ Voor 41% gewijzigd door Orangelights23 op 21-04-2023 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoSugar
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-07-2023
Gewoon op 1 hoop gooien. Tenzij het een zakelijke relatie is.

Als er iets met jou gebeurd, waardoor je inkomen tijdelijk naar 0 zakt: moet je vriendin je dan afzetten bij het leger des heils? Omdat je geen inkomen meer hebt?

Hoe doen jullie huishoudelijke taken? Vangen jullie het zweet op en vergelijken jullie het aantal milliliters? Wellicht heeft je vriendin het hele huis gedweild en gestofzuigd, terwijl jij enkel gekookt of boodschappen gedaan hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door NoSugar op 21-04-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:49
Bij ons is het 70/30 verschil. Het gaat op 1 grote hoop. Als we iets willen kopen buiten de boodschappen ( vanaf ong 75€ ) dan is de regel even onderling communiceren. Meestal geen probleem.

Waarom het voor mij geen probleem is dat er meer van mijn inkomen "gebruikt wordt". Ze werkt net zo hard ( minder uur ) maar dat wordt dan in huishouden weer ruim aangevuld. Ik draag ook gewoon mijn steentje bij maar zij doet net iets meer.

( zijn al + 12 jaar samen, koopwoning en een kleine )

[ Voor 6% gewijzigd door corporalnl op 21-04-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:26

D4NG3R

kiwi

:)

Ik weet niet hoe veel jullie voor je 'eigen' (bijv. hobby's) doen, maar ik zou zelf neigen naar rato van inkomen.

Dat is echter wel lastiger om te realiseren wanneer er grote financiële eigendommen zoals een huis in het spel zitten. Natuurlijk kan je niet elke inzet (direct) uitdrukken in geld, maar bespreek dat met elkaar. :)

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 21-04-2023 08:34 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:20

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

bambinodekat schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:40:
Nu is er bij mijn vriendin op gebied van werk onlangs veel veranderd waardoor ze nu nog maar een inkomen heeft dat 70% lager ligt dan mijn inkomen
De toedracht hiervan lijkt mij van belang voor de vervolgvraag. Gaat het om een eigen keuze, dan geldt bij ons dat jouw keuze de ander niet raakt. Gaat het om uitval/ontslag, dan vangt de ander het verschil tussen salaris en uitkering op (voor de inleg) - je bent immers samen. Maar dan geldt wel: voor zo lang (of kort) als nodig en niet "vanaf nu gooien we de afspraken eens om".

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 00:10
Netjes, ere wie ere toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:36
Aangezien ze 50% eigenaar is van het huis lijkt het me logisch dat ze die lasten blijft betalen. Als je elkaar als partner beschouwd kun je haar voor de rest steunen zoveel jij nodig vindt of voor zoveel zij nodig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:56
Hoe staat jullie relatie 'op papier', om het zo maar eens te noemen? Dat is nog wel relevant hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:37

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit onderwerp is erg vaak besproken, dus lees dat eerst maar eens terug. Mocht je dan nog specifieke vragen hebben die niet in een van de eerdere topics past, dan kan je altijd nog een nieuw topic maken. Voor nu op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.