Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:54

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Mijn partner wil graag de badkamer en toilet van ons koophuis gaan verbouwen. Ik vind dat ook prima, over het algemeen is een investering in je huis nooit een slecht idee.

Het probleem, als je het zo kan noemen, is dat zij veel meer spaargeld heeft dan mij en tot nu toe hebben we alle kosten voor het huis en inboedel door de helft kunnen doen.

Wij willen zo'n 12 tot 15k in badkamer en toilet beneden investeren. Zij heeft dit bedrag op haar spaarrekening staan en is bereid dit te betalen.

Initieel zouden we een bouwdepot aanvragen zodat we de investering weer enigszins snel terug zouden krijgen. Zij wilde vorig jaar ook graag een auto kopen dus het zou, naar mijn idee, beetje zonde zijn om al dat geld nu in het huis te doen. Probleem van de depot is dat er een flinke rekening voor advies aan gekoppeld is. Kon zomaar 1000 euro zijn geloof ik, dat vind zij zonde van het geld. Dan betaald ze het liever zelf.

Maar als ze het zelf betaald kan ik daar eigenlijk niet aan meedoen. Zij stelde voor dat ik de helft van de kosten maandelijks aan haar kon afbetalen. Het leek mij geen goed idee om voor zo'n groot bedrag bij mijn partner in schuld te staan.

Dus we hebben 2 opties. A: bouwdepot en de extra advieskosten betalen. Heeft mij voorkeur. Behalve de advieskosten is er weinig gedoe. We zijn dan beide verantwoordelijk voor de hypotheek en ook de waarde van het huis.

Optie B: zij betaald de verbouwing zelf. Als het huis verkocht wordt krijgt zij de kosten van de verbouwing terug. Dit zit niet helemaal lekker bij mij. Dan bezit ik niet meer de helft van het huis, althans dat gevoel heb ik.

Hoe staan jullie hier in?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 08:28
Je partner is toch gewoon je vrouw/vriendin? Van wie is het huis?

Wat maakt het uit van welke rekening het komt? Waarom wil je geen schuld hebben bij je partner?

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:59
Dus je geeft liever 1000 euro uit aan een externe partij die jouw ego beschermt dan dat je het onderling uit zoekt? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-05 12:36
Je kan je partner toch gewoon voor laten schieten, en haar de helft zo snel mogelijk terugbetalen? Waarom een gezamelijke schuld nemen die je nog 1000Euro extra kost als dit helemaal niet nodig is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
jadjong schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:55:
Dus je geeft liever 1000 euro uit aan een externe partij die jouw ego beschermt dan dat je het onderling uit zoekt? 8)7
Heeft niet veel met mijn ego te maken. Er zitten ook praktische risico's aan. 6k euro is 2 jaar lang zo een 300 euro elke maand. Das een behoorlijke klap op mijn eigen vermogen. Ik werk iets minder, eigen keuze, en heb een studieschuld die ik moet afbetalen. Dat zou betekenen dat ik zelf erg weinig kan sparen voor mijn eigen dingen, vakantie, nieuwe videokaart etc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
c-nan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:55:
Je partner is toch gewoon je vrouw/vriendin? Van wie is het huis?

Wat maakt het uit van welke rekening het komt? Waarom wil je geen schuld hebben bij je partner?
We zijn geregistreerd partner, huis staat in beide namen. Schuld hebben bij vrienden, familie, partner kan tot serieuze problemen lijden. Zoals ik hierboven omschrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:59:
[...]

Heeft niet veel met mijn ego te maken. Er zitten ook praktische risico's aan. 6k euro is 2 jaar lang zo een 300 euro elke maand. Das een behoorlijke klap op mijn eigen vermogen. Ik werk iets minder, eigen keuze, en heb een studieschuld die ik moet afbetalen. Dat zou betekenen dat ik zelf erg weinig kan sparen voor mijn eigen dingen, vakantie, nieuwe videokaart etc.
het is toch veel handiger om geen kosten uit te geven die niet nodig zijn.
de extra lasten met een bouwdepot kosten ook geld, dit is onderdeel van de keuze die je hebt gemaakt om minder te werken. En in het volwassen leven zijn er soms dingen die je moet laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Je bezit ook niet de helft van het huis..
Maar je ben deel van een eigedomsgemeenschap, waarin je het hele huis bezit, maar 50% van de lasten moet dragen en 50% van de winst of het vermogen kunt claimen.

Je partner kan gewoon geld aan die gemeenschap lenen en dat is dan net zo goed een lening als dat bouwdepot.

Het intrinsieke bedrag van de helt van die lening moet jij uiteindelijk (mee-)betalen, naar deel van je eigendomsdeel, maar dat kan prima als je bv. het huis verkoopt.
Het heeft niks te maken met een bezit van een deel van het huis, wat altijd groeit of daalt met de marktprijs, de lening is enkel een vast bedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 05-06-2021 15:43 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• strompel
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:59

strompel

PSN: jansoe13

je kunt ook drie jaar wachten en dan zelf 200 euro per maand sparen.

PSN: jansoe13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
RM-rf schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:04:
Je bezit ook niet de helft van het huis..
Maar je ben deel van een eigedomsgemeenschap, waarin je het hele huis bezit, maar 50% van de lasten moet dragen en 50% van de winst of het vermogen kunt claimen.

Je partner kan gewoon geld aan die gemeenschap lenen en dat is dan net zo goed een lening als dat bouwdepot.

Het intrinsieke bedrag van de helt van die lening moet jij uiteindelijk betalen, maar dat kan prima als je bv. het huis verkoopt.
Het heeft niks te maken met een bezit van een deel van het huis, wat altijd groeit of daalt met de marktprijs, de lening is enkel een vast bedrag.
Daar heb je gelijk in :), ik begrijp je verder nog niet. Zij kan het geld aan die gemeenschap lenen, wat is die gemeenschap in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:52:

Optie B: zij betaald de verbouwing zelf. Als het huis verkocht wordt krijgt zij de kosten van de verbouwing terug. Dit zit niet helemaal lekker bij mij. Dan bezit ik niet meer de helft van het huis, althans dat gevoel heb ik.

Hoe staan jullie hier in?
Ik sta er zo in:

100% optie B gaan. Het is toch onzinning om 8 tot 10% extra kosten te hebben puur zodat je het geld van de bank kunt krijgen wanneer dat niet nodig is? Dat niet hoeven betalen is alweer 1 of 2 maanden sparen "winst" die je maakt.

Daarna is dan inderdaad de kwestie hoe je dit onderling regelt. Ik zou dit mooi noteren in een excelletje ergens opschrijven en dat gewoon bijhouden totdat jullie het ooit verkopen. Je partner heeft dan bij verdeling van de opbrengsten (als die al verdeeld worden, je kunt ze ook weer samen in een volgend huis stoppen) en klein voordeeltje.

Je kunt ook nog kijken naar eventuele volgende verbouwing die jij dan weer betaalt --> zet je ook weer in de excel.

Maar eigenlijk beschouw ik dit soort dingen op een koophuis als klein bier en kijk ik daar niet naar met mijn partner :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:14
[...]

Dan maak je er toch 4, 5 of 6 jaar van? Zet het zwart op wit, schuld, duur, afdracht per maand en klaar. Wordt het huis eerder verkocht? Verreken de resterende schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Schuld hebben bij vrienden, familie, partner kan tot serieuze problemen lijden.
Als je samen eigenaar bent van een huis heb je sowieso al "schuld bij je partner". Als iemand wat meer inlegt, en je legt dat gewoon vast (biijvoorbeeld dat bij de verkoop van het huis dat bedrag + inflatie eerst naar haar gaat en dan de rest 50/50), dan is er niets aan de hand.

Jij hoeft niets extra af te betalen, etc

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-06-2021 10:33 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:55

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Optie C: zij betaalt de verbouwing, zonder verdere schuld aan jouw kant?
Als je samen in een (langdurige) relatie zit maakt het mij weinig uit uit welk potje dat dan komt. Als je partner een stuk meer verdient en daardoor meer kan sparen, dan hoef jij je daarvoor toch niet in de schulden te steken?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:41
Wat een gedoe allemaal. Als je samen een huis koopt kun je toch ook best samen iets verbouwen of iets kopen? De een draagt wat meer bij dan de ander.. doe het naar rato inkomen/spaargeld of whatever, maar wat maakt het uit?
Het gaat om een paar duizend euro.. who cares. Je bent man en vrouw. Het ‘ergste’ dat er kan gebeuren is dat je er een paar duizend euro in hebt gestoken die je bij gedwongen verkoop of uit elkaar gaan niet terugziet. Als dat het ergste is…

Ben blij dat wij er heel anders in staan en ook samen een lopende en spaarrekening hebben. We hebben niet eens meer eigen spaarrekeningen.
Maar ieder zijn pakkie aan, mijn advies zou zijn om het wat meer los te laten als man en vrouw samen. Nogmaals het gaat om een paar duizend euro, niet om een ton ofzo he.

Mocht je toch eerlijk willen delen, zou ik het met spaargeld doen. Die extra lening kost naast de advieskosten ook gewoon rente natuurlijk, die benoem je niet als extra in de OP.

[ Voor 10% gewijzigd door remzor op 05-06-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
JvS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Als je samen eigenaar bent van een huis heb je sowieso al "schuld bij je partner". Als iemand wat meer inlegt, en je legt dat gewoon vast (biijvoorbeeld dat bij de verkoop van het huis dat bedrag + inflatie eerst naar haar gaat en dan de rest 50/50), dan is er niets aan de hand.

Jij hoeft niets extra af te betalen, etc
Omdat zij alle kosten heeft betaald. Hm, ik ben vrij makkelijk met geld uitgeven. Dat is in de loop der jaren (gelukkig) stukken beter geworden, mede door haar. Waardoor ik ook zelf grote uitgaven kan doen na een poosje te sparen. Daarom doe ik er waarschijnlijk te makkelijk over om die administratieve kosten te betalen en het dan in de hypotheek op te laten nemen.

Ik weiger om in directe schuld te staan bij mijn partner. Vind daarvan wat je daarvan vinden moet, maar dat geeft bij mij stress. Iemand gaf hierboven aan om dat over een periode van 6 jaar te doen in plaats van 3 zodat ik daar minder van merk, maar dan ben je nog steeds jaren maandelijks aan het aflossen. Dat zie ik niet zitten. Mochten we onverhoopt uit elkaar gaan kan ik zeker geld gaan betalen aan mijn ex partner voor de badkamer die ik niet persé wilde ;) dat is (voor mij) gekkenwerk.

We hebben onderhand al een paar keer het idee geopperd om over een paar jaar (circa 5) te verhuizen. Als zij dan die kosten + inflatie weer terug krijgt is er weinig schade geleden. Ik denk dat ik er wel over uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Omdat zij alle kosten heeft betaald. Hm, ik ben vrij makkelijk met geld uitgeven. Dat is in de loop der jaren (gelukkig) stukken beter geworden, mede door haar. Waardoor ik ook zelf grote uitgaven kan doen na een poosje te sparen. Daarom doe ik er waarschijnlijk te makkelijk over om die administratieve kosten te betalen en het dan in de hypotheek op te laten nemen.

Ik weiger om in directe schuld te staan bij mijn partner. Vind daarvan wat je daarvan vinden moet, maar dat geeft bij mij stress. Iemand gaf hierboven aan om dat over een periode van 6 jaar te doen in plaats van 3 zodat ik daar minder van merk, maar dan ben je nog steeds jaren maandelijks aan het aflossen. Dat zie ik niet zitten. Mochten we onverhoopt uit elkaar gaan kan ik zeker geld gaan betalen aan mijn ex partner voor de badkamer die ik niet persé wilde ;) dat is (voor mij) gekkenwerk.

We hebben onderhand al een paar keer het idee geopperd om over een paar jaar (circa 5) te verhuizen. Als zij dan die kosten + inflatie weer terug krijgt is er weinig schade geleden. Ik denk dat ik er wel over uit ben.
Als je over een paar jaar wilt gaan verhuizen is het zonde om geld uit te gaan geven.

Maar: ga meer uren werken en ga gewoon sparen! Gewoon zorgen dat je 5000-10000 voortaan standaard als spaarbedrag hebt, scheelt dit soort zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
remzor schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:37:
Wat een gedoe allemaal. Als je samen een huis koopt kun je toch ook best samen iets verbouwen of iets kopen? De een draagt wat meer bij dan de ander.. doe het naar rato inkomen/spaargeld of whatever, maar wat maakt het uit?
Het gaat om een paar duizend euro.. who cares. Je bent man en vrouw. Het ‘ergste’ dat er kan gebeuren is dat je er een paar duizend euro in hebt gestoken die je bij gedwongen verkoop of uit elkaar gaan niet terugziet. Als dat het ergste is…

Ben blij dat wij er heel anders in staan en ook samen een lopende en spaarrekening hebben. We hebben niet eens meer eigen spaarrekeningen.
Maar ieder zijn pakkie aan, mijn advies zou zijn om het wat meer los te laten als man en vrouw samen. Nogmaals het gaat om een paar duizend euro, niet om een ton ofzo he.

Mocht je toch eerlijk willen delen, zou ik het met spaargeld doen. Die extra lening kost naast de advieskosten ook gewoon rente natuurlijk, die benoem je niet als extra in de OP.
Zoveel gedoe is het allemaal (nog) niet. Ik ben gewoon advies aan het inwinnen, verschillende perspectieven en inzichten. Ik ben juist heel blij dat wij onze eigen lopende en spaarrekening hebben. We houden rekening met elkaars wensen, bv op vakantie of om de x aantal jaar een nieuwe tv en wat geld opzij zetten, maar voor de rest kunnen we doen wat we willen. Zij koopt graag kleren, zij hoeft niet aan mij uit te leggen dat die schoenen het geld waar zijn en ik hoef niet uit te leggen waarom een videokaart zo duur is. Zoals je zei, ieder zo zijn pakkie 'an.
RedFox schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:37:
Optie C: zij betaalt de verbouwing, zonder verdere schuld aan jouw kant?
Als je samen in een (langdurige) relatie zit maakt het mij weinig uit uit welk potje dat dan komt. Als je partner een stuk meer verdient en daardoor meer kan sparen, dan hoef jij je daarvoor toch niet in de schulden te steken?
Ja, daar lijkt het inderdaad heen te gaan.
President schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Als je over een paar jaar wilt gaan verhuizen is het zonde om geld uit te gaan geven.

Maar: ga meer uren werken en ga gewoon sparen! Gewoon zorgen dat je 5000-10000 voortaan standaard als spaarbedrag hebt, scheelt dit soort zaken!
Woonplezier is ook belangrijk. De badkamer nu is behoorlijk karig, functioneel, maar daar is het wel mee gezegd. Zo'n investering kan nooit veel kwaad tijdens het verkopen van je huis, lijkt me sterk dat je daar (veel) verlies op zou lijden.

Meer werken is niet echt een optie voor mij. Noem me een aansteller, maar ik merk dat ik met 40 uur werken helemaal op ben. Sinds ik 32 uur werk gaat het mentaal veel beter me mij. Wel ben ik goed aan het sparen, maar om zo'n potje op te bouwen ben je gewoon een poos bezig. Zij werkt ook al langer dan mij, vandaar.

[ Voor 17% gewijzigd door MrVegeta op 05-06-2021 10:49 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:57
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Zij koopt graag kleren, zij hoeft niet aan mij uit te leggen dat die schoenen het geld waar zijn en ik hoef niet uit te leggen waarom een videokaart zo duur is. Zoals je zei, ieder zo zijn pakkie 'an.
Dat heeft natuurlijk niets met gescheiden financien te maken.. Wij vertouwen elkaar dat we het geld verstandig uitgeven, en hele grote uitgaven (>1500 ish) heb je het even over.

Het voelt echt als OP gigantische financieel onder de duim zit (en dan ben ik nog coulant in mijn verwoording).

Als je oprecht denkt dat 1000 euro extra kosten ( voor een badkamer die je notabene zelfs niet echt nodig vind) het waard is om alles tussen jou en je partner in goede banen te leiden zou ik me oprecht zorgen maken en mijn huidige positie herevalueren. Draai de termen man-vrouw een om, dan komt de term financieel misbruik langzaam aan in je achterhoofd naar boven.

Hoe wij het doen:

Ik verdien fors meer dan mijn vrouw, whatever. alles op de gezamelijke rekening en samen leven we hiervan. Gaan we uit elkaar? Tja heeft zij miss over al die jaren 50k kado gehad.

Misschien is dit niet een reactie die gepast is/in het topic thuis hoort. Maar bij het lezen hiervan bekruipt mij een erg naar gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Als je het geld op een spaarrekening hebt staan, zou je een dief van je eigen portemonnaie zijn als je het van de bank zou lenen.

Wil je het helemaal juist doen, dan maak je er een extra lening van die zij aan de gemeenschap verleend heeft, welke pas opeisbaar wordt bij verkoop van het huis. Jouw aandeel in de gemeenschap verandert daardoor niet, dus het huis blijft 50/50 van jullie beiden.

Wil je het praktisch doen, zij zorgt voor het geld. Ze woont straks immers ook in een beter huis met een betere badkamer.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
[...]

Zoveel gedoe is het allemaal (nog) niet. Ik ben gewoon advies aan het inwinnen, verschillende perspectieven en inzichten. Ik ben juist heel blij dat wij onze eigen lopende en spaarrekening hebben. We houden rekening met elkaars wensen, bv op vakantie of om de x aantal jaar een nieuwe tv en wat geld opzij zetten, maar voor de rest kunnen we doen wat we willen. Zij koopt graag kleren, zij hoeft niet aan mij uit te leggen dat die schoenen het geld waar zijn en ik hoef niet uit te leggen waarom een videokaart zo duur is. Zoals je zei, ieder zo zijn pakkie 'an.
Dat hoeven wij ook niet uit te leggen, dat noemen wij geven en nemen en gezond verstand gebruiken. Wij zitten redelijk op één lijn wat dat betreft en zijn allebei niet gierig en niet jaloers. Als de een dus een aantal maanden lang wat meer voor zichzelf koopt, dan is dat zo. We willen elkaar gelukkig zien. Zo neemt zij af en toe weer wat huishoudelijke en tuin meuk mee en ik gadgets, bier of zoals laatst een aquarium :P Ieder zijn ding dus inderdaad ;)

Maar jullie leggen in principe nu wel beide 50% in voor de hypotheek en andere vaste lasten? Dan ‘klopt’ het voor jullie wel in ieder geval en als je dat dan graag op die manier wilt, prima natuurlijk. Weet wel dat als er zaken veranderen (kinderen, ziekte, werkloosheid, etc.) het ook zomaar kan zijn dat je niet alles meer eerlijk split, financieel gezien dan in ieder geval.. Ik gun jullie dan solidariteit en geen lening/schuld constructie bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:01
Woonplezier is ook belangrijk. De badkamer nu is behoorlijk karig, functioneel, maar daar is het wel mee gezegd. Zo'n investering kan nooit veel kwaad tijdens het verkopen van je huis, lijkt me sterk dat je daar (veel) verlies op zou lijden.

Meer werken is niet echt een optie voor mij. Noem me een aansteller, maar ik merk dat ik met 40 uur werken helemaal op ben. Sinds ik 32 uur werk gaat het mentaal veel beter me mij. Wel ben ik goed aan het sparen, maar om zo'n potje op te bouwen ben je gewoon een poos bezig. Zij werkt ook al langer dan mij, vandaar.
Woonplezier is zeker belangrijk, maar 12k in badkamer investeren levert misschien maar iets van 5k extra op (als het al extra oplevert). Dat is dus een verlies van 7k... En die 7k kan je over een paar jaar bijleggen om een luxere badkamer te kopen die helemaal aan je wensen voldoet in plaats van maar voor 80%. Even zwart/wit gezegd en willekeurige cijfers.

Los daarvan zijn de verbouw kosten nu hoog, naast dat het een flinke tijd kan gaan kosten voordat men tijd heeft voor de installatie.

Mbt werk: helemaal goed hoor, was niet als een aanval bedoeld! Maar als dit soort uitgaven niet lukt en je wilt gaan verhuizen is een stapel geld hebben toch wel erg handig! Maar, als werk zoveel kost, heb je dan wel de juiste baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:20

Honesty

kattenneus!

SkiFan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:54:
Als je het geld op een spaarrekening hebt staan, zou je een dief van je eigen portemonnaie zijn als je het van de bank zou lenen.

Wil je het helemaal juist doen, dan maak je er een extra lening van die zijn aan de gemeenschap verleend heeft, welke pas opeisbaar wordt bij verkoop van het huis. Jouw aandeel in de gemeenschap verandert daardoor niet, dus het huis blijft 50/50 van jullie beiden.

Wil je het praktisch doen, zij zorgt voor het geld. Ze woont straks immers ook in een beter huis met een betere badkamer.
Dit zal ook mijn idee zijn of je het nu bij de bank leent of bij je partner je hebt het geld niet en wilt toch een badkamer. Stel dat het fout loopt en je moet het huis verkopen krijgt zij gewoon iets meer opbreng(in het beste geval al haar spaargeld terug) en verreken je daarna de rest.
Toen ik met spaargeld bij mijn vriendin introk hebben we dat ook meteen toen we doorhadden dat we doorgingen in haar huis gestopt zodat we minder rente hoefden te betalen. De lusten draag je dan samen en als het misgaat had ze me gewoon terugbetaald. Daar kan je gewoon afspraken over maken met elkaar.

Festina lente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:08
Mijn partner wil graag de badkamer en toilet van ons koophuis gaan verbouwen. Ik vind dat ook prima
(...) kan ik zeker geld gaan betalen aan mijn ex partner voor de badkamer die ik niet persé wilde
Hiermee is het ook al gezegd toch? Zij wil het graag, jij niet per se. Zij kan het zo betalen, jij niet. Als zij het graag wil moet ze het gewoon doen van haar geld. Niet lenen, niet bij haar aflossen. Mochten jullie uit elkaar gaan en het huis er meer waard door zijn geworden dan ziet ze het indirect ook terug.

Als ik de situatie in mijn hoofd even omdraai naar een traditioneel gezin waar de man het hoofdinkomen verdient en de vrouw niet of minder, en ik dan inbeeld dat de man wil verbouwen en daarvoor zijn vrouw een schuld wil laten aflossen voor iets dat zij niet wil en niet kan betalen, dan gaan mijn haren omhoog staan en zie ik een ongezonde verhouding. Ik zie niet waarom dat in deze situatie anders zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Daar heb je gelijk in :), ik begrijp je verder nog niet. Zij kan het geld aan die gemeenschap lenen, wat is die gemeenschap in dit geval?
Een eigendomsgemeenschap.

‘Gemeenschap is aanwezig wanneer een of meer goederen toebehoren aan twee of
meer deelgenoten gezamenlijk.’ Aldus art. 3:166 BW, opgenomen in titel 3.7 BW die
het opschrift ‘Gemeenschap’ draagt.

Als jullie samen een huis bezitten, bestaat en dus een gemeenschap die gezamenlijk lasten, plichten maar ook vaten kan omvatten waarvan jullie evenredig eigenaar zijn.

Als (rechts)-persoon kun je ook geld aan die gemeenschap lenen (bv een hypotheekkrediet verstrekken is exact dat)

[ Voor 22% gewijzigd door RM-rf op 05-06-2021 15:44 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:06
Voor in het kader van dit soort uitgaven is het niet ongebruikelijk om er een derde, gedeelde rekening op na te houden. Misschien iets ter overweging voor de toekomst. Waar je beiden bijvoorbeeld 100 ~ 200 euro per maand inlegt om zo beiden geld te hebben voor acute uitgaven, verbouwingen, etc.

Verder klinkt het alsof de financiële status tussen jou en je partner wat scheef loopt, dan wel doordat zij meer verdient dan wel doordat zij misschien wat strikter in uitgaven is. Als zij probleemloos 15k kan betalen en jij niet in staat bent om de helft op te hoesten voor de verbouwing, loopt er wat uit elkaar. Dit zal je in de toekomst dan waarschijnlijk nog wel vaker gaan tegenkomen. Nu is het de badkamer in dit huis. Over een paar jaar ga je verhuizen, dan wordt het weer een badkamer... een keuken... een tuin. Allerlei dure zaken om te verbouwen waar indien jullie onafhankelijke financiële status niet gelijk komt te lopen, je weer voor dit blok komt te staan.

Op een gegeven moment werkt dat gewoon niet langer en zal het neerkomen op steeds verder 'schuld' opbouwen bij je partner. Voor je eigen gemoedstoestand gaat dat echt niet bevorderlijk zijn. Beiden zullen daarin moeten komen te accepteren dat er een deel gemeenschappelijke uitgaven zijn, dat niet altijd naar rato besteed hoeft te worden. Wil je dit echt niet, dan zal je je moeten aanpassen richting de persoon die het minst te besteden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:42
Het kan alleen maar een probleem worden als jullie uit elkaar gaan en het huis moeten verkopen

Je blijft bij elkaar: geen probleem.
Je gaat uit elkaar en zij neemt de woning over: geen probleem.
Je gaat uit elkaar en moet het huis verkopen. Dan die 6k terugbetalen minus afschrijving badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:09
Gewoon voor laten schieten en terugbetalen. Dat is de goedkoopste en meest gezonde situatie. Ik heb dit zelf ook gedaan: mijn vriendin had tijdelijk geen inkomen maar we hadden wel een huis gekocht. Toen heb ik veel geld voorgeschoten, omdat we vrijwel zeker wisten dat dit een hele tijdelijke situatie was. Uiteindelijk kon ze het allemaal makkelijk terugbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
jessy100 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Dat heeft natuurlijk niets met gescheiden financien te maken.. Wij vertouwen elkaar dat we het geld verstandig uitgeven, en hele grote uitgaven (>1500 ish) heb je het even over.

Het voelt echt als OP gigantische financieel onder de duim zit (en dan ben ik nog coulant in mijn verwoording).

Als je oprecht denkt dat 1000 euro extra kosten ( voor een badkamer die je notabene zelfs niet echt nodig vind) het waard is om alles tussen jou en je partner in goede banen te leiden zou ik me oprecht zorgen maken en mijn huidige positie herevalueren. Draai de termen man-vrouw een om, dan komt de term financieel misbruik langzaam aan in je achterhoofd naar boven.

Hoe wij het doen:

Ik verdien fors meer dan mijn vrouw, whatever. alles op de gezamelijke rekening en samen leven we hiervan. Gaan we uit elkaar? Tja heeft zij miss over al die jaren 50k kado gehad.

Misschien is dit niet een reactie die gepast is/in het topic thuis hoort. Maar bij het lezen hiervan bekruipt mij een erg naar gevoel.
Sorry maar dit is zo'n typische Tweakers reactie. Op basis van één post herleid jij dat ik enorm onder de duim zit, je hebt een erg naar gevoel. Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Ik vind het dan ook erg jammer dat je zo'n ontzettende negatieve houding aanneemt. Financieel misbruik? Waar heb je het in godsnaam over. Als je mijn post had gelezen had je kunnen herleiden dat ik makkelijk ben in geld uitgeven. Dat ik graag mee zou dragen aan de kosten en dat dit door middel van een bouwdepot voor mij zou kunnen. That's it.

We hebben het er net over gehad, en we zijn er over uit. Zij kan en wil eventuele grote uitgaven (haar auto/onze badkamer) betalen. De kosten van de verbouwing zouden bij een eventueel verkoop weer naar haar toe gaan, maar zoals zij net zei zullen die waarschijnlijk mee komen naar het volgende huis.

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 05-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 06:05
Ik denk dat het hier van belang is hoe zij aan dit spaargeld komt. Indien dit iets eenmaligs betreft (zoals een erfenis) lijkt het mij geen probleem dat zij het geheel voorschiet en dit bij verkoop van de woning verrekend wordt. Indien zij stelselmatig meer spaart, dan gaat dit in de toekomst echter vaker voorkomen. Hierdoor bouw jij een forse schuld op, welke natuurlijk nadelige gevolgen kan hebben.

Een relatie tussen een hardwerkende gierigaard en een luie verkwister gaat op de lange termijn mis, hoe je het financieel ook regelt. Dat is een zeer negatieve interpretatie, maar hier mogelijk ook een deel van de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Recrush schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:57:
[...]

[...]

Hiermee is het ook al gezegd toch? Zij wil het graag, jij niet per se. Zij kan het zo betalen, jij niet. Als zij het graag wil moet ze het gewoon doen van haar geld. Niet lenen, niet bij haar aflossen. Mochten jullie uit elkaar gaan en het huis er meer waard door zijn geworden dan ziet ze het indirect ook terug.

Als ik de situatie in mijn hoofd even omdraai naar een traditioneel gezin waar de man het hoofdinkomen verdient en de vrouw niet of minder, en ik dan inbeeld dat de man wil verbouwen en daarvoor zijn vrouw een schuld wil laten aflossen voor iets dat zij niet wil en niet kan betalen, dan gaan mijn haren omhoog staan en zie ik een ongezonde verhouding. Ik zie niet waarom dat in deze situatie anders zou zijn.
Dit zijn de perspectieven/inzichten waar ik naar op zoek was. Mijn partner verwachtte ook niet dat ik zou meebetalen, dat was vanuit mijn eigen gevoel. Het is ons huis ( ;) ), we hebben beide de helft. Als zij er meer geld insteekt dan is die verhouding niet meer hetzelfde en daar had ik wat moeite mee. Gelukkig zijn er hier veel goeie adviezen langsgekomen die mij tot nieuwe inzichten hebben geleid ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
lactaxative schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:36:
Ik denk dat het hier van belang is hoe zij aan dit spaargeld komt. Indien dit iets eenmaligs betreft (zoals een erfenis) lijkt het mij geen probleem dat zij het geheel voorschiet en dit bij verkoop van de woning verrekend wordt. Indien zij stelselmatig meer spaart, dan gaat dit in de toekomst echter vaker voorkomen. Hierdoor bouw jij een forse schuld op, welke natuurlijk nadelige gevolgen kan hebben.

Een relatie tussen een hardwerkende gierigaard en een luie verkwister gaat op de lange termijn mis, hoe je het financieel ook regelt. Dat is een zeer negatieve interpretatie, maar hier mogelijk ook een deel van de waarheid.
Lekker hoor. Zwart/wit, aan/uit. Nou ja. Ik neem aan dat je het niet zo bedoeld.

Hoe het komt? Zij heeft geen dure hobbies, zij werkt al langer, meer uren en is financieel verantwoordelijker dan mij. Gelukkig heeft zij in dat op zicht een positieve invloed op mij.

Maar dit geeft inderdaad wel inzicht in hoe wij financieel verschillen van elkaar en dat we daar over moeten praten en een plan voor moeten maken om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 06:05
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:42:
[...]

Lekker hoor. Zwart/wit, aan/uit. Nou ja. Ik neem aan dat je het niet zo bedoeld.

Hoe het komt? Zij heeft geen dure hobbies, zij werkt al langer, meer uren en is financieel verantwoordelijker dan mij. Gelukkig heeft zij in dat op zicht een positieve invloed op mij.

Maar dit geeft inderdaad wel inzicht in hoe wij financieel verschillen van elkaar en dat we daar over moeten praten en een plan voor moeten maken om in de toekomst dit soort problemen te voorkomen.
Bij het beeindigen van relaties zijn dergelijke zwart/wit interpretaties vaak het enige wat nog telt. Jouw grijze interpretatie verschilt vooral in perspectief. De hardheid van het omslaan van perspectief aan het einde van een relatie heeft mij altijd verbaasd. Noem het door schade en schande wijs dan wel cynisch geworden. Waarschijnlijk vooral het tweede. ;)

Relaties zijn moeilijker dan veelal verkondigd. Ik wilde vooral tegenwicht bieden tegen de hosanna sfeer rond de schuldafspraak. Ik denk dat jouw onderbuik wel degelijk een punt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn zoveel opties hoe je om kan gaan met geld binnen een relatie. De één voelt zich beter bij de ene optie en de ander bij de andere optie. Dat is echt een keuze dat je als koppel moet (of kan) maken.

Als inspiratiebron kan je dit topic van begin tot eind doornemen. Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:49
Zij betaalt en je legt vast dat de woning daarna 52% van haar is en 48% van jou en verder maar weer. (Of welke willekeurige verdeling.)
Wordt de woning meer waard, profiteert zij daar mee van door haar investering. Wordt hij minder waard, verliest zij meer door haar slechte investering.
Heb je geen schuld en geen extra risico voor jezelf bij gedwongen verkoop oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:42
FireAge schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:44:
Wordt de woning meer waard, profiteert zij daar mee van door haar investering. Wordt hij minder waard, verliest zij meer door haar slechte investering.
Een handige en creatieve vorm van belegging. Partner koopt zich steeds meer in in het huis door klusuitgaven die TS of niet wil of niet kan betalen :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:57:
[...]

Een handige en creatieve vorm van belegging. Partner koopt zich steeds meer in in het huis door klusuitgaven die TS of niet wil of niet kan betalen :p
The long con.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:49
Evt kun je nog afspreken dat deze investeringen afschrijven. Bijvoorbeeld met in voorgaande 0.2% per jaar. Na 10 jaar zit je weer op 50/50. Want dan is die badkamer geen geld meer waard.

Kun je evt nog 5 euro in de maand overmaken voor het gebruik ervan zodat je je niet zelf in de wasbak van de keuken hoeft schoon te maken :p

Doh, lezen is ook een vak. Jullie zijn er al uit. Top _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door FireAge op 05-06-2021 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:12:
Het begint overigens wel zo'n topic te worden als al die andere:

[...]
Topic is ook wel voorbij. Wij hebben ons besluit gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Topic is ook wel voorbij. Wij hebben ons besluit gemaakt.
En voor de meelezers; dat is geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Even mijn perspectief. Toen we dit huis hier kochten, had mijn echtgenote substantieel meer cash ingebracht. We waren net in gemeenschap van goederen getrouwd. Na de geboorte van de oudste is zij gestopt met werken voor een langere tijd. Toen schoof het ingebrachte bedrag dus weer mijn kant op. Maakt dat uit? Eigenlijk niet, ze heeft ervoor gezorgd dat de kinderen goed terecht zijn gekomen. Met 2 dochters op het VWO mag je dan niet klagen. Uiteindelijk, op de wat langere termijn maakt het allemaal weinig meer uit.

Hoofdzaak is dat je ergens gelukkig mee bent en elkaar recht aan kunt kijken.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Barrycade schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:15:
[...]

En voor de meelezers; dat is geworden?
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:32:
[...]

We hebben het er net over gehad, en we zijn er over uit. Zij kan en wil eventuele grote uitgaven (haar auto/onze badkamer) betalen. De kosten van de verbouwing zouden bij een eventueel verkoop weer naar haar toe gaan, maar zoals zij net zei zullen die waarschijnlijk mee komen naar het volgende huis.

[ Voor 12% gewijzigd door MrVegeta op 05-06-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 12:22
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Dit zijn de perspectieven/inzichten waar ik naar op zoek was. Mijn partner verwachtte ook niet dat ik zou meebetalen, dat was vanuit mijn eigen gevoel. Het is ons huis ( ;) ), we hebben beide de helft. Als zij er meer geld insteekt dan is die verhouding niet meer hetzelfde en daar had ik wat moeite mee. Gelukkig zijn er hier veel goeie adviezen langsgekomen die mij tot nieuwe inzichten hebben geleid ;).
Wij hebben een soort gelijke situatie gehad 5jr geleden. Verhuisd naar een nieuwbouw 2-kapper (zelfbouw). Ik wilde graag een tuinkamer, zij niet persé. Ging om een soortgelijk bedrag. Voor 90% heb ik hem betaald en zij voor 10%. Daar hebben we allebei vrede mee (ik spaar wat harder, zij nog studieschuld) en als we ooit uit elkaar zouden gaan dan boeit mij die 5/6K niet (hebben er al 5jr plezier van en hier willen we ook niet meer weg) :).

[ Voor 3% gewijzigd door Road-runner83 op 05-06-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Beetje raar dat je dit geld van je partner moet lenen. Kun je niet gewoon ergens opschrijven dat ze nog 15k van je krijgt als je onverhoopt uit elkaar gaat? Dat gescheiden houden van rekening vind ik altijd zo gek, je houdt toch van elkaar? Of is dit een eerste stap naar het einde?

Wat nou als jij wat vaker afwast dan zij, betaalt (met een t) ze je dan daarvoor ook? Het is in een relatie gewoon erg lastig om alles maar financieel te compenseren. Zeker als er straks kinderen zijn. Je kunt nu eenmaal niet zeggen dat omdat iemand meer verdiend/geld heeft deze persoon meer bijdraagt aan “de gemeenschap”.

Gewoon opschrijven dus voor een evt. scheiding en verder niet moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Erapaz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:16:
Beetje raar dat je dit geld van je partner moet lenen. Kun je niet gewoon ergens opschrijven dat ze nog 15k van je krijgt als je onverhoopt uit elkaar gaat? Dat gescheiden houden van rekening vind ik altijd zo gek, je houdt toch van elkaar? Of is dit een eerste stap naar het einde?

Wat nou als jij wat vaker afwast dan zij, betaalt (met een t) ze je dan daarvoor ook? Het is in een relatie gewoon erg lastig om alles maar financieel te compenseren. Zeker als er straks kinderen zijn. Je kunt nu eenmaal niet zeggen dat omdat iemand meer verdiend/geld heeft deze persoon meer bijdraagt aan “de gemeenschap”.

Gewoon opschrijven dus voor een evt. scheiding en verder niet moeilijk over doen.
Ik moet helemaal niets, ik overwoog verschillende opties. Waar dat er één van was. Wat heeft afwassen nou weer met een grote verbouwing te maken? Wij houden geen teller bij wie wat heeft gekocht of gedaan. Het is nou ook weer geen pakje boter waar we het over hebben he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-05 19:26
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Ik moet helemaal niets, ik overwoog verschillende opties. Waar dat er één van was. Wat heeft afwassen nou weer met een grote verbouwing te maken? Wij houden geen teller bij wie wat heeft gekocht of gedaan. Het is nou ook weer geen pakje boter waar we het over hebben he.
Afwassen heeft er ansichtkaart niets mee te maken. De gedachte waar de user op doelt is dat in een relatie niet alles op een weegschaal ligt, dus gelijk is. Als 1 van beiden meer doet dan de ander kan dit voor beiden voordelig zijn. Ditzelfde kan je ook toepassen op het financiële gedeelte en zoveel is 15k nu ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
jagermaster schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Afwassen heeft er ansichtkaart niets mee te maken. De gedachte waar de user op doelt is dat in een relatie niet alles op een weegschaal ligt, dus gelijk is. Als 1 van beiden meer doet dan de ander kan dit voor beiden voordelig zijn. Ditzelfde kan je ook toepassen op het financiële gedeelte en zoveel is 15k nu ook weer niet
Precies dit, als je naar de theorie van de psychologie kijkt bestaat “voor wat hoort wat” niet in een goede relatie. Een ander voorbeeld, de man werkt 60 uur per week en de vrouw zorg voor de kids, van wie is het geld, van de man of de vrouw? De vrouw draagt misschien wel meer bij door voor de kids te zorgen en ze te baren.

Daarom vind ik de vraag van TS raar, het is jullie geld en jullie huis. Maar sowieso vind ik relaties met eigen rekening die maandelijks storten naar de gezamenlijke raar. Alsof je er al vanuit gaat dat het eindig is. Als je het leven met elkaar deelt is geld toch niet belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik zou dit "achter de voordeur" oplossen, onder de streep financieel t interessantst.
dat jullie alles 50/50 splitsen werkt blijkbaar voor jullie, hou dat eenvoudige systeem dan ook vast (anders ga je uitzonderingen blijven maken?)
mogelijke oplossingen:
* vriendin betaalt alles. inleg van vriendin krijgt ze als eerste terug bij verkoop huis, restbedrag gaat 50/50 (en daarna weer gezamelijk nieuw kopen)
* je leent bij vriendin, en betaalt af 'indien je kan'. dit is gebaseerd op een ondergrens buffer van 3* bruto salaris als "0-lijn" op je rekening, en al je vaste kosten moeten betaald kunnen worden (even excellen wat je verzekeringen per jaar kosten etc).
* je maakt t punt dat je de komende 3 jaar niet op vakantie gaat als ze nu al een badkamer wil, daar gaat ze niet mee akkoord, dus geen badkamer (en geen probleem).

-het mag duidelijk zijn dat het laagste inkomen bepaald wat het tempo is.
-even flauw: let over een paar jaar op dat je haar deel vermogensbelasting niet mee aftikt, dan ook je eigen lasten!

edir: met plannen om binnen afzienbare tijd te verkopen, heb je wel echt een nieuwe badkamer nodig? voor die x minuten per dag? haal je de kosten waarschijnlijk niet mee uit. (als we dan toch centen aan t beoordelen zijn)

[ Voor 19% gewijzigd door dyrc op 05-06-2021 19:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Erapaz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:50:
[...]

Precies dit, als je naar de theorie van de psychologie kijkt bestaat “voor wat hoort wat” niet in een goede relatie. Een ander voorbeeld, de man werkt 60 uur per week en de vrouw zorg voor de kids, van wie is het geld, van de man of de vrouw? De vrouw draagt misschien wel meer bij door voor de kids te zorgen en ze te baren.

Daarom vind ik de vraag van TS raar, het is jullie geld en jullie huis. Maar sowieso vind ik relaties met eigen rekening die maandelijks storten naar de gezamenlijke raar. Alsof je er al vanuit gaat dat het eindig is. Als je het leven met elkaar deelt is geld toch niet belangrijk?
Ik weet ook niet waarom je denkt dat wij een voor wat hoort wat relatie hebben, of dat we lijstjes bijhouden want dat doen we helemaal niet. Dat is nu ook niet de kwestie, zijn verwacht helemaal niet dat ik iets ga doen om dit te verrekenen. Dat kwam uit mijzelf en is blijkbaar ook niet nodig.

Het is niet ons geld, het is mijn geld en haar geld. En we hebben samen geld. Dat werkt best aardig voor ons, al 5 jaar dat we samen wonen. Maar nu de bedragen wat hoger gaan worden wordt het ook belangrijk voor mij om daar rekening mee te houden. Zou niet echt eerlijk zijn als ik allemaal leuke dingen koop en dan verwacht dat zij dan met aan de hypotheek gaat betalen.

Vind het ook best naïef om te denken dat geld niet belangrijk is. Dat geld voor jou en jouw relatie niet belangrijk is dat zou kunnen. Maar anderen denken dat anders over, je werkt je hele leven voor geld, en dat zou dan niet belangrijk zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 05-06-2021 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:37

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar een badkamer en toilet is nooit een investering.

Dat is het eerste wat er uitgesloopt wordt door de nieuwe kopers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
@MrVegeta Jij/jullie denken er gewoon anders over dan ik en veel anderen hier. Jij geeft aan “haar geld”, “mijn geld” en “ons geld”. Voor velen hier is dus alles “ons geld”. Het klinkt eerder alsof je net samen bent, beide 19 jaar, en misschien een eerste flatje huren. Maar jullie zijn getrouwd(!) Dát is dus waar we verschillen van mening. Niet over dat geld niet belangrijk is in het leven. Maar eerlijk gezegd vind ik persoonlijk een paar duizend euro meer of minder niet belangrijk nee. Het gaat, nogmaals, om zo’n 15k waar de een dan wat meer van betaald dan de ander: lekker boeiend. Wat is nu daadwerkelijk het probleem MOCHT het ooit misgaan? Serieus die paar duizend euro die iemand dan minder of meer zou hebben uitgegeven in al die jaren samen (getrouwd!)?

En het is al vaker gezegd hier, o.a. door mij: prima dat je alles 50/50 wilt doen, maar wat nu bij ziekte, kinderen, werkloosheid, etc. etc. Lijkt me er dan niet makkelijker en gezelliger op worden. Maar aan juist dát punt, solidair zijn in een relatie/huwelijk, daar lijk je aan voorbij te gaan.
Op mij komt het altijd wat krenterig en gierig over. Daarmee zeg ik niet dat je het bent, maar wel dat het op mij zo over komt en ik zo absoluut niet wil zijn en gelukkig mijn partner ook niet. Maar zoveel mensen zoveel meningen en verschillen enzo.. zoiets :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
remzor schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:26:
@MrVegeta Jij/jullie denken er gewoon anders over dan ik en veel anderen hier. Jij geeft aan “haar geld”, “mijn geld” en “ons geld”. Voor velen hier is dus alles “ons geld”. Het klinkt eerder alsof je net samen bent, beide 19 jaar, en misschien een eerste flatje huren. Maar jullie zijn getrouwd(!) Dát is dus waar we verschillen van mening. Niet over dat geld niet belangrijk is in het leven. Maar eerlijk gezegd vind ik persoonlijk een paar duizend euro meer of minder niet belangrijk nee. Het gaat, nogmaals, om zo’n 15k waar de een dan wat meer van betaald dan de ander: lekker boeiend. Wat is nu daadwerkelijk het probleem MOCHT het ooit misgaan? Serieus die paar duizend euro die iemand dan minder of meer zou hebben uitgegeven in al die jaren samen (getrouwd!)?

En het is al vaker gezegd hier, o.a. door mij: prima dat je alles 50/50 wilt doen, maar wat nu bij ziekte, kinderen, werkloosheid, etc. etc. Lijkt me er dan niet makkelijker en gezelliger op worden. Maar aan juist dát punt, solidair zijn in een relatie/huwelijk, daar lijk je aan voorbij te gaan.
Op mij komt het altijd wat krenterig en gierig over. Daarmee zeg ik niet dat je het bent, maar wel dat het op mij zo over komt en ik zo absoluut niet wil zijn en gelukkig mijn partner ook niet. Maar zoveel mensen zoveel meningen en verschillen enzo.. zoiets :P
Mooi.

Ik heb een TR gemaakt met de vraag of het topic gesloten kan worden. Ik heb veel goede adviezen gekregen, maar er zitten hier ook ontzettend veel zeikerds tussen. Dus mocht je het nog belangrijk vinden om op een denigrerende manier te oordelen over mij en mijn relatie, doe het even via DM.

[ Voor 30% gewijzigd door MrVegeta op 05-06-2021 19:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
@MrVegeta Haha typisch, lekker inhoudelijk ook. Je reageert gewoon niet op een oprechte vraag m.b.t. je 50/50 model, die eigenlijk zeer relevant en realistisch is. Prima, ik had daarnaast al aangegeven hoe ik het zou doen als je toch zou willen vasthouden aan je verdeel/leen constructie.
Maar veel succes en ik meen oprecht dat ik jullie een solidaire toekomst gun indien je toch een van de door mij geschetste ‘problemen’ tegen gaat komen (want ik verklap je; die ga je tegenkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
remzor schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:40:
@MrVegeta Haha typisch, lekker inhoudelijk ook. Je reageert gewoon niet op een oprechte vraag m.b.t. je 50/50 model, die eigenlijk zeer relevant en realistisch is. Prima, ik had daarnaast al aangegeven hoe ik het zou doen als je toch zou willen vasthouden aan je verdeel/leen constructie.
Maar veel succes en ik meen oprecht dat ik jullie een solidaire toekomst gun indien je toch een van de door mij geschetste ‘problemen’ tegen gaat komen (want ik verklap je; die ga je tegenkomen).
Weet je niet hoe een DM werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 21:36
Optie C:
Je wacht tot je genoeg gespaard hebt om de helft in te leggen. Ik hoor in het verhaal nergens dat er nu een spoedreden zou zijn om meteen iets aan de badkamer te moeten doen.

Bijvoorbeeld 500 euro per maand opzij zetten (dus zuiniger zijn komende jaar) dan kan je over een jaar 6k inleggen en zij ook. Heb je beide nadelen van optie A en B omzeild.

[ Voor 32% gewijzigd door dangerpaki op 05-06-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 10:57
Betaalt ze jou ook de helft van de waarde van jullie huidige badkamer aan jou terug? Die zij eruit wil laten slopen? :+

Daarnaast, een badkamer van 12k maakt je huis niet 12k meer waard, normaal gesproken. Lenen voor een (slechte) investering die niet rendeert (maar zelfs degradeert) zou ik niet doen, tenzij je die badkamer zelf ook erg graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 16:59
Persoonlijk hebben mijn partner en ik een gezamelijke rekening en vastgelegd dat al het geld dat daarop gestort wordt voor de helft van de ene is en de helft van de ander. Dus als ik of zij meer stort, dan is het daarna voor samen. Dat doen we af en toe en houden we niet echt concreet bij. Mijn vriendin heeft een paar duizend euro extra ingelegd om een gezamelijke schuld af te lossen. Ze wilde er vanaf zijn en had op dat moment meer spaargeld. Ik zit daar niet en het was haar keuze.

Voordat zij geld verdiende heb ik echter regelmatig vakanties betaald. Wie uiteindelijk meer heeft betaald weet ik zo niet, maar dat is ook nooit een discussie of probleem. Uiteindelijk doe je het samen en is niet alles in een relatie in geld uit te drukken. Ik doe meer in het huishouden bijvoorbeeld. Zij bouwt momenteel een kindje. Haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is inmiddels niet meer relevant maar ik ben het wel eens met de kritiek van TS. Er lijken hier mensen te zitten die werkelijk denken dat alles "ons geld" de Ene Heilige Ware Manier is om een relatie te hebben en dat je anders blijkbaar een minderwaardige relatie hebt. Zo wordt het wel verwoord in ieder geval. Terwijl je toch in elk financieel topic terugleest dat mensen daar wild verschillende ideeen over hebben. Dan gok ik toch dat een relatie waar beiden het eens zijn met 50/50 uiteindelijk beter gaat dan waar men "ons geld" heeft omdat dat hoort, maar bij problemen toch de drama begint. Laat TS lekker.

Overigens ook wel typerend voor tweakers om maar te denken dat 15k 'niet zoveel' is. Leuk dat dat voor jou geldt, maar er bestaan ook andere mensen in dit land. 15k is een bedrag waar scheidingen voor aangevraagd worden zodra er onenigheid is. Dan kun je dus beter, ik noem maar wat, op een forum advies vragen zodat je zonder wrijving kan leven met je keuze, dan er blind van uit gaan dat de relatie daar nu en de komende jaren wel prima onder blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 16:59
twiFight schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:01:
Dan gok ik toch dat een relatie waar beiden het eens zijn met 50/50 uiteindelijk beter gaat dan waar men "ons geld" heeft omdat dat hoort, maar bij problemen toch de drama begint.
Ik vind het zelf ook prettig dat enkel onze gezamelijke rekening 50/50 is. De vaste lasten verdelen we naar rato van inkomen, maar de grote zaken die waarde blijven houden zijn altijd 50/50. Maar dat werkt alleen nu we beide ongeveer evenveel verdienen. Als een van ons zou stoppen met werken omdat de ander genoeg zou verdienen, dan kun je simpelweg nooit een aankoop van 15000 euro 50/50 verdelen. En dat geldt ook voor situaties waarbij de ene gewoon veel meer verdient dan de ander.

Als ik in de situatie van TS zou zitten dan zou ik me geen zorgen maken over ruzies of een mindere relatie. Ik zou dan meer het gevoel hebben om evenredig bij te willen dragen, terwijl dat misschien helemaal niet (of zelfs nooit) mogelijk is. Het is gevoelsmatig een afhankelijke positie en dat is lastig. Persoonlijk zou ik mijn ego echt aan de kant moeten zetten als mijn vriendin dergelijke uitgaven zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-05 16:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik snap je dillema wel, maar rationeel gezien is dit niet heel verschillend als bij verreweg de meeste stellen.

Ook bij stellen waarbij beide inkomens naar één pot gaat, zul je ook zien dat er één partner is die meer bijdraagt dan de ander. Simpelweg omdat inkomens verschillen. Uitgaven uit die gezamenlijke pot zijn dan eigenlijk meer door de ene partner betaald dan door de ander.

Is dat een probleem? Welnee... Stem met je partner af hoe jullie deze investering op papier gaan zetten, zodat bij eventuele relatiebreuk dit netjes geregeld is, en geniet lekker van jullie nieuwe badkamer... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

[...]

Doorsparen en nog even tegen die oude wc en badkamer aankijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:00:
[...]

We zijn geregistreerd partner, huis staat in beide namen. Schuld hebben bij vrienden, familie, partner kan tot serieuze problemen lijden. Zoals ik hierboven omschrijf.
Geregistreerd Partner, met of zonder in goederen ?
Als je gewoon Geregistreerd Partner bent in goederen, dan kan je hier een heel probleem van maken, maar voor de wet is alles van jullie tezamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Question Mark schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:31:
Ik snap je dillema wel, maar rationeel gezien is dit niet heel verschillend als bij verreweg de meeste stellen.

Ook bij stellen waarbij beide inkomens naar één pot gaat, zul je ook zien dat er één partner is die meer bijdraagt dan de ander. Simpelweg omdat inkomens verschillen. Uitgaven uit die gezamenlijke pot zijn dan eigenlijk meer door de ene partner betaald dan door de ander.

Is dat een probleem? Welnee... Stem met je partner af hoe jullie deze investering op papier gaan zetten, zodat bij eventuele relatiebreuk dit netjes geregeld is, en geniet lekker van jullie nieuwe badkamer... :)
Eens, had het niet beter kunnen vewoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
Erapaz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:16:
Beetje raar dat je dit geld van je partner moet lenen. Kun je niet gewoon ergens opschrijven dat ze nog 15k van je krijgt als je onverhoopt uit elkaar gaat?
Hoe verschilt dat van elkaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
dangerpaki schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:31:
Optie C:
Je wacht tot je genoeg gespaard hebt om de helft in te leggen. Ik hoor in het verhaal nergens dat er nu een spoedreden zou zijn om meteen iets aan de badkamer te moeten doen.
Omdat als ze nog langer wachten, ze er nog korter van kunnen genieten:
MrVegeta schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:42:
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Thomas18GT schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:31:
Betaalt ze jou ook de helft van de waarde van jullie huidige badkamer aan jou terug? Die zij eruit wil laten slopen? :+
Ik denk dat ze tol gaat heffen op entree :+

Maar laat TS het lekker zelf uitzoeken hoe de financien worden geregeld. In mijn situatie schiet ik ook best wat voor, maar sommige zaken mag ze ook lekker terugbetalen ( en v.v. trouwens ).

'De beste manier van omgaan met partner ' bestaat niet, ook al vinden sommigen van wel.

Ik zou het via een lening doen en in paar jaar terugbetalen, maar er zijn dus goede redenen om dat niet te doen.

Een gezamelijke rekening waar je de gezamelijke verzekeringen uit betaalt, *dat* is nou pas Nederlands / moet ik niet aan denken :+

/nutteloos

Misschien is een ander idee om sneller een nieuw huis te vinden, hoef je een badkamer maar 1 keer te verbouwen / mogen de nieuwe bewoners het uitzoeken ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Basszje op 10-06-2021 15:50 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Pagina: 1