[macOS 14 Sonoma] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Voorwoord

Welkom in het macOS 14 beta topic. In dit topic kunnen, tot aan de definitieve lancering van macOS 14 in de herfst dit najaar, ervaringen uitgewisseld worden en discussies gestart worden.

Gelieve enkel software-gerelateerde zaken behandelen in dit topic. Hardware-gerelateerde zaken kunnen besproken worden in de daarvoor bestemde topics.

Verder de vraag om op- en/of aanmerkingen aangaande de opzet van deze topics te delen in het 'iOS feedback' topic.

Wat is nieuw?

Op deze pagina is een overzicht te vinden van de belangrijkste vernieuwingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA14MhG9d5m6sZNuIjuS5Mk8DGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrbYnfrxlDX9s3xxSur7etD0.png?f=fotoalbum_large

Compatibiliteit

macOS 14 is compatiabel met de volgende Mac's:
  • iMac (2019 en nieuwer)
  • iMac Pro (2017 en nieuwer)
  • MacBook Air (2018 en nieuwer)
  • MacBook Pro (2018 en nieuwer)
  • Mac Pro (2019 en nieuwer)
  • Mac Studio (2022 en nieuwer)
  • Mac mini (2018 en nieuwer)

Links

Persbericht vanuit Apple
Webpagina van macOS 14 op de Apple website

Alle Apple topics

Mac
MacBook Air
MacBook Pro
iMac 24"
Mac mini
Mac Studio
Mac Pro
macOS Sonoma

iPad
iPad Pro
iPad Air
iPad
iPad mini
iPadOS 17

iPhone
iPhone 14
iPhone SE
AirTag
iOS 17

Watch
Apple Watch Ultra / 8 / SE en watchOS 10

Vision
Apple Vision Pro (visionOS)

AirPods
AirPods (3e generatie)
AirPods Pro (2e generatie)
AirPods Max

TV & Woning
Apple TV 4K
HomePod (mini)

[ Voor 91% gewijzigd door robcoenen op 06-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Het was ietwat met plaatsvervangende schaamte dat ik zat te kijken naar “predictive text” wat als “improved autocorrect” werd aangekondigd in de iOS 17 sessie.

En dat was nadat ze de hele macOS sessie begonnen met “improved screensavers” _O-

Maar on topic; ik kijk erg uit naar profiles in Safari (syncen die met iOS?) en naar presenter overlay. Ook leuk van ze dat ze dat niet iets van FaceTime hebben gemaakt maar juist in het OS zelf zodat we het ook in Teams kunnen gebruiken :)

Vraag me af of ik die widgets op de bureaublad ga gebruiken; ik spendeer nu letterlijk nul seconden per dag op het bureaublad. Enige keren dat ik daar moet zijn is als daar automatisch een screengrab is opgeslagen (mega irritant). Het zit zo niet in mijn workflow dat ik betwijfel of ik ooit een widget ga zien; daarvoor zou ik echt mijn manier van doen moeten aanpassen.

Oh en webapps? No thank you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het allemaal veel te speels en kleurrijk worden. Allemaal candy wat ze nu toevoegen: screensavers en widgets. Hopelijk doen ze ook genoeg onder de motorkap.

Wel benieuwd naar de web-apps. Genoeg mogelijkheden voor, Chrome heeft een soortgelijke functie en die is erg prettig. Verder weinig nieuws onder de zon met deze update vooralsnog.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:09
Geïnstalleerd en geen internet via WiFi of hotspot.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 16:59
carpebios schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:54:
Geïnstalleerd en geen internet via WiFi of hotspot.
Dus je MacBook is compleet internetloze als je Sonoma installeert?

Edit: Op mijn Mac Studio is er wel gewoon verbinding. Welke Mac gebruik je?

[ Voor 14% gewijzigd door Dennisweb op 06-06-2023 10:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:09
Dennisweb schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Dus je MacBook is compleet internetloze als je Sonoma installeert?

Edit: Op mijn Mac Studio is er wel gewoon verbinding. Welke Mac gebruik je?
MacBook Pro, maar ik heb het gevonden. Little snitch! Als je die killed, dan doet alles het weer. Dank aan twitter :)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Eerste impressie:
  • De nieuwe screensavers en overloop naar je bureaublad bij inloggen lijken er nog niet in te zitten.
  • Kwaliteit van de nieuwe achtergronden zoals landscapes en cityscapes lijken echt van lage kwaliteit/resolutie
  • (Bureaublad) Widgets lijken nog niet te werken.
  • Nieuwe positie van je inlognaam + WW mag van mij weer gewoon naar het midden en begint steeds mee te lijken op iOS/iPadOS.
Ziet er naar uit dat het een matige update wordt dit jaar, zie nog niet echt iets waar ik warm van word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nudLcTxngl74uqqvBpC8-wEd9is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ag819qAwoKDy5pNI5TYEJk1S.png?f=fotoalbum_large

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 20:07
Djerro123 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:
Enige keren dat ik daar moet zijn is als daar automatisch een screengrab is opgeslagen (mega irritant).
Je weet dat je die locatie kan aanpassen… toch? 😉
Zie hier onder ‘Where to find…’: https://support.apple.com/en-us/HT201361
(Shift-Cmd-5 en even onder ‘options’ iets anders selecteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54
Kan best handig zijn toch? Ik heb ooit wel eens https://fluidapp.com/ gebruikt. Werkte best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Hebben we al niet eens widgets op de desktop gehad? In Tiger kregen we widgets via het dashboard (een soort overlay), en er staat me iets van bij dat je die ooit kon loskoppelen en permanent op de desktop kon laten zien. (edit: of was dat windows, die hadden ook zo'n widget fase dacht ik, geen idee :+ )

Daarna werden alle widgets verwijderd in Catalina. Terug gebracht in een control center in Big Sur, en nu weer te pinnen op de desktop. En de cirkel is weer rond.

Binnenkort nog een rondje?

[ Voor 12% gewijzigd door Amos_x op 06-06-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Amos_x schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:12:
Hebben we al niet eens widgets op de desktop gehad? In Tiger kregen we widgets via het dashboard (een soort overlay), en er staat me iets van bij dat je die ooit kon loskoppelen en permanent op de desktop kon laten zien. (edit: of was dat windows, die hadden ook zo'n widget fase dacht ik, geen idee :+ )

Daarna werden alle widgets verwijderd in Catalina. Terug gebracht in een control center in Big Sur, en nu weer te pinnen op de desktop. En de cirkel is weer rond.

Binnenkort nog een rondje?
Nee, Tiger (en opvolgers) konden dat niet.

Er waren wel appjes waarmee je widgets op het bureaublad kon draaien, maar dat moest je niet doen als je een laptop gebruikte (slecht voor je batterijduur).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Tja wat willen we nog, probleem is natuurlijk dat MacOS en eigenlijk ook Windows redelijk uitontwikkeld zijn. Dus wat zie je vernieuwing in gadgets en extratjes waar niemand direct op zit te wachten maar het lijkt wel leuk en handig.
Misschien ben ik wel gewoon te oud voor en heb ik het allemaal al wel eens gezien, geinstalleerd en weer verwijdert. Het liefst zou ik een heel kaal OS zien welke je naar keuze kan aankleden, of niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Laatst online: 30-05 11:57
Ben er inmiddels ook mee aan het klooien en ben er wel over te spreken tot dusver. Vraag me wel af wat er voor logica achter de continuity widgets zit, veel laten zich wel zien maar een aantal zoals de ING widget staat er niet tussen.
Moet zeggen dat alles wat betreft Airpods wel een serieuze upgrade is, icm iOs 17 en de Airpods firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:15

amphora

Websites & Fotografie

Oeps. Ik dacht ik activeer de beta en dacht dat ie dan eerst de losse installer zou downloaden zodat ik m naast Ventura kon installeren. Nu is hele MacBook Pro aan het updaten. Fingers crossed…

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:51
@robcoenen Bij appletips.nl wordt aangegeven dat er ook ondersteuning is voor MacBook 12" 2017 of nieuwer.

Edit: laat maar. Op een andere website ontbreekt deze MacBook. Het leek me al stug dat deze nog ondersteund zou worden.

[ Voor 36% gewijzigd door meesje op 06-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 08:59
Heeft iemand al de Presenter Overlay geprobeerd? Dat lijkt me dus echt mega cool als je dat gewoon met Teams kan combineren, maar vraag me af hoe dat werkt.

Hoewel ik er nu over nadenk; als een app de screen sharing API aanspreekt, kan MacOS daar natuurlijk op reageren en native je camera beeld erin verwerken.

Maar toch, ben benieuwd of dat echt goed werkt.

Van MacRumors:
Presenter Overlay feature that displays the user on top of the content they are sharing in any video conferencing app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:30
Gebruikt iemand nog 1Password 6? Werkt deze nog goed icm Rosetta?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:40

_AN

Zou er nu eindelijk ook support zijn voor DisplayPort MST of is dit een hardwarebeperkimg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-05 16:20

haagsepracht

One Man, Half Machine.

carpebios schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:14:
[...]

MacBook Pro, maar ik heb het gevonden. Little snitch! Als je die killed, dan doet alles het weer. Dank aan twitter :)
Klopt, zojuist getest. Thanks! Hoop dat Little Snitch met een update komt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
Ben benieuwd hoe de interactive widgets ontvangen worden. Bij de presentatie realiseerde ik me ineens dat het mijn bureaublad eigenlijk altijd leeg is. Nuttige widgets zijn misschien dan wel handig/fijn.

Volgens deze YouTuber kun je de hele desktop volplakken.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:18
Ik hou juist van een lege desktop. Ik heb er niks op staan. En als ik er al iets opzet wil ik het er ook weer snel vanaf. (Op mijn werk met Windows het tegenovergestelde, staat vol met dingen.)

Maar wie weet dat widgets wel een leuke toevoeging kunnen hebben. Dan verander je desktop in een dashboard. Hangt ook af wat het aanbod er van is, momenteel onder MacOS is dat best mager. Maar uit de demo kreeg ik de indruk dat ze daar nu iets aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hier ook altijd een clean deskop. Ik houd niet van afleiding, wallpaper is ook standaard macOS Mojave. :)

Widgets kunnen handig zijn, bijvoorbeeld albumcover van wat je afspeelt, vroeger met OS X Tiger was dat al een optie van third-party app's. Was best een leuke feature. Verder weet ik niet of ik het een waardevolle toevoeging vind, maar ze moeten wat.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
PrimusIP schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 09:05:
Ik hou juist van een lege desktop. Ik heb er niks op staan. En als ik er al iets opzet wil ik het er ook weer snel vanaf.
Zelfde! Daarom ben ik juist benieuwd of het iets voor mij gaat toevoegen. Een kalender widget om je afspraken in de gaten te houden of Apple Maps widget om de actuele reistijd vanaf kantoor naar huis te bekijken.

Klinkt leuk, maar misschien is het wel niets. We gaan het meemaken :*)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

Quakie

quakelen

Even opgelet hoe ik het nu beetje gebruik, maar ik zie zelden tot nooit de desktop. Ben ook iemand die vensters over vensters als enorm drukkend ervaart dus ik heb alleen maar Dock in beeld en beeld gemaximaliseerd voor 1 app. (menu balk zij meeste apps ook verborgen).
Het zou hier dus vervanger zijn van de widgets rechts.. ipv vegen vanaf de kant, even naar desktop kijken voor cal en het weer of zo....

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:18
Greatsword schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:23:
Eerste impressie:
  • De nieuwe screensavers en overloop naar je bureaublad bij inloggen lijken er nog niet in te zitten.
  • Kwaliteit van de nieuwe achtergronden zoals landscapes en cityscapes lijken echt van lage kwaliteit/resolutie
  • (Bureaublad) Widgets lijken nog niet te werken.
  • Nieuwe positie van je inlognaam + WW mag van mij weer gewoon naar het midden en begint steeds mee te lijken op iOS/iPadOS.
Ziet er naar uit dat het een matige update wordt dit jaar, zie nog niet echt iets waar ik warm van word.

[Afbeelding]
De updates zijn toch al jaren minimaal, het enige irritante van MacOs updates is dat parrallels wel weer een payed version update gaat pushen voor compatibility reasons :+

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Met een een beetje (of een hele hoop) geluk hoef ik met wat tools en die porting kit van Apple helemaal geen VM's meer te draaien. Misschien dat ik voor de lol nog een Linux VM draai in een gratis applicatie (UTM of virtual box), maar dat is het 't wel. Maar misschien ook wel niet, dan heeft mijn Rasberry pi nog iets van nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

macOS 14 heeft vooral voor IT admins wel een aantal mooie verbeteringen (Platform SSO, DDM, MDA, Managed Apple ID's, Passkeys at Work) dus ik ben er wel blij mee.
Djerro123 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:46:
Heeft iemand al de Presenter Overlay geprobeerd? Dat lijkt me dus echt mega cool als je dat gewoon met Teams kan combineren, maar vraag me af hoe dat werkt.

Hoewel ik er nu over nadenk; als een app de screen sharing API aanspreekt, kan MacOS daar natuurlijk op reageren en native je camera beeld erin verwerken.

Maar toch, ben benieuwd of dat echt goed werkt.

Van MacRumors:

[...]
Even geprobeerd met Teams maar zie de optie nog niet verschijnen. De reactions overlay werkt wel al in Teams, mits je op Apple Silicon zit. Een aantal functies zullen wel pas in een latere beta aangezet worden, zoals ze wel vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Waar zitten die nieuwe screensavers eigenlijk verstopt? Ik zie onder Systeeminstellingen -> Schermbeveiliging alleen Ventura/Montery, Foto's en 'Andere' (en daar zit ie ook niet bij)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:41
Gisteren de 1e beta geïnstalleerd op mijn MacBook Air (M1) en het valt me niet tegen. Performance is meer dan goed, accuduur na een dag gebruiken staat nog op 83%. Moest alleen mijn HP printer opnieuw instellen, die deed raar. Synology Drive werkt ook prima (gebruik voor data opslag). Office 2019 werkt ook prima.
Voor een eerste beta is dit niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotrski71
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 11:41
Hier ook, zal er later nog wel in komen gok ik.
amphora schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:31:
Waar zitten die nieuwe screensavers eigenlijk verstopt? Ik zie onder Systeeminstellingen -> Schermbeveiliging alleen Ventura/Montery, Foto's en 'Andere' (en daar zit ie ook niet bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noisyplate
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-03 01:17
amphora schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:31:
Achtergronden, als je naar achtergrond gaat in je settings en je stelt een van de nieuwe achtergronden in, dan is dit ook gelijk je screensaver.

je moet wel de achtergrond even downloaden.

Opzich leuk, maar niet heeeeel bijzonder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Noisyplate schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:48:
[...]

Achtergronden, als je naar achtergrond gaat in je settings en je stelt een van de nieuwe achtergronden in, dan is dit ook gelijk je screensaver.

je moet wel de achtergrond even downloaden.

Opzich leuk, maar niet heeeeel bijzonder :+
Lockscreen bedoel je? De screensavers moeten vergelijkbaar zijn met AppleTV/Aerial toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noisyplate
sigmundfreund schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Lockscreen bedoel je? De screensavers moeten vergelijkbaar zijn met AppleTV/Aerial toch?
nee volgens mij niet, mijn mac staat op Engels, maar je gaat gewoon naar settings -> wallpaper.
daar heb je oa cityscape, landscape en nog een paar andere.

deze zijn "dynamisch" dus statisch als je naar je achtergrond kijkt, maar zodra je je mac locked gaat deze als screensaver "bewegen".

Hoop dat dit het duidelijker maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Noisyplate schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:02:
[...]

nee volgens mij niet, mijn mac staat op Engels, maar je gaat gewoon naar settings -> wallpaper.
daar heb je oa cityscape, landscape en nog een paar andere.

deze zijn "dynamisch" dus statisch als je naar je achtergrond kijkt, maar zodra je je mac locked gaat deze als screensaver "bewegen".

Hoop dat dit het duidelijker maakt ;)
Die optie had ik wel gevonden maar ik wil mijn eigen achtergrond foto's houden. Heb alleen behoefte aan aerial screensavers, net als TvOS (want daar vergelijkt Apple het zelf mee?). Waarom alleen lockscreen? Die zie ik nooit op m'n MacBook (unlocked automatisch met Watch). Zou toch makkelijk moeten zijn voor Apple om ook normale screensaver toe te voegen?

[ Voor 19% gewijzigd door amphora op 08-06-2023 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noisyplate
amphora schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Die optie had ik wel gevonden maar ik wil mijn eigen achtergrond foto's houden. Heb alleen behoefte aan aerial screensavers, net als TvOS (want daar vergelijkt Apple het zelf mee?). Waarom alleen lockscreen? Die zie ik nooit op m'n MacBook (unlocked automatisch met Watch). Zou toch makkelijk moeten zijn voor Apple om ook normale screensaver toe te voegen?
Dat was precies wat ik ook dacht toen ik de optie gevonden had.
We zullen vast niet de enige zijn die dit denken, dus wellicht dat Apple bij een van de volgende betas de optie toevoegd om deze als normale screensaver / lockscreen toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:41
Helaas, mijn iMac late 2017 komt dus niet officieel in aanmerking voor Sonoma. Misschien dat het alsnog via onofficiële wegen kan, al ben ik daar nooit zo'n fan van.
Mijn Macbook M1 Pro wel, al gebruik ik die vooral zakelijk. Ik wacht wel tot de final release.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Tux3.14 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:00:
Helaas, mijn iMac late 2017 komt dus niet officieel in aanmerking voor Sonoma. Misschien dat het alsnog via onofficiële wegen kan, al ben ik daar nooit zo'n fan van.
[...]
Het is tegenwoordig veel makkelijker via OpenCore Legacy Patcher - veel stabieler en eenvoudiger dan met ExPostFacto in het verleden.

Niet alles zal werken, en tenzij je een snelle uitvoering van de iMac hebt kan het ook trager aanvoelen, maar over het algemeen zijn de ervaringen goed.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Het zou wel niet gebeuren bij macOS 14, maar ik hoop zo dat je ooit in de toekomst met Pages gewoon een document in .docx, of voor mijn part .odt kunt opslaan. En dan bedoel ik dus niet dat exporteren zoals nu kan, maar dat je het opslaat en in dat zelfde document gewoon door kunt werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 13:46
amphora schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:28:
[...]

De tweede beta heeft dit wel. Aerial screen savers zijn nu vanuit het screensaver menu te selecteren met een schakel optie om deze wel of niet in te stellen als wallpaper. Wat jij wilt, kan dus nu gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Corleone
Noisyplate schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:58:
[...]

Dat was precies wat ik ook dacht toen ik de optie gevonden had.
We zullen vast niet de enige zijn die dit denken, dus wellicht dat Apple bij een van de volgende betas de optie toevoegd om deze als normale screensaver / lockscreen toe te voegen.
Je voorspelling is uitgekomen, want Beta 2 heeft inderdaad deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-05 13:22
_AN schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:54:
Zou er nu eindelijk ook support zijn voor DisplayPort MST of is dit een hardwarebeperkimg?
Niet aanwezig. Dat is hardware en een bewuste keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door iworx op 25-06-2023 09:17 ]

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Don Corleone schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:47:
[...]

De tweede beta heeft dit wel. Aerial screen savers zijn nu vanuit het screensaver menu te selecteren met een schakel optie om deze wel of niet in te stellen als wallpaper. Wat jij wilt, kan dus nu gewoon.
Ik heb nu 'Shuffle alle' gekozen en zou elke 12 uur een andere moeten zien maar zie al 4 dagen alleen 'Grand Canyon'. Ben benieuwd of het in de volgende beta wel shuffled...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Corleone
amphora schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Ik heb nu 'Shuffle alle' gekozen en zou elke 12 uur een andere moeten zien maar zie al 4 dagen alleen 'Grand Canyon'. Ben benieuwd of het in de volgende beta wel shuffled...
Dat heb ik niet geprobeerd, dus geen ervaring mee. Ik heb Sonoma dan ook niet op mijn primaire Macbook geïnstalleerd, maar mijn privé laptop die ik zelden gebruik de laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Beta 3 is uit!
En het lijkt een bug die ik in Safari had met een specifieke site te hebben opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 15:27

epo

Het draait hier echt al een zonnetje sinds Beta 1. Wel een clean install moeten doen want de combi met een TM backup was niet echt een succes maar dat lag waarschijnlijk aan de backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

iworx schreef op zondag 25 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Niet aanwezig. Dat is hardware en een bewuste keuze.
Op Intel Macs is het geen hardwarematige beperking. Ik kon met Windows in Boot Camp wel met één kabel vanaf de MBP twee onderling met een DisplayPort-kabel verbonden schermen gebruiken.

In macOS werkten beide schermen wel, maar toonden ze hetzelfde beeld (mirrored, in plaats van extended).

MST zit in het DisplayPort-protocol, maar macOS implementeert het niet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Hmm, de laatste beta werkt bij mij niet helemaal lekker icm air pods pro 2 met de laatste firmware (6a262d).
Geluid hapert regelmatig (klinkt als instabiele bluetooth) en soms valt verbinding helemaal weg. Vooral als ik ook video aan het bekijken ben. Puur alleen spotify luisteren gaat prima maar start ik daarnaast een video (NLZiet in mijn geval) dan gaat het snel fout.

[ Voor 19% gewijzigd door amphora op 20-07-2023 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

amphora schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:02:
[...]

Fixed! Kreeg feedback van Apple zowaar.
There are changes in the latest update, build 23A5301h, that may have resolved this issue.
You can see the software build your device is running and check for the latest update by clicking on the Apple logo in the upper left hand corner > About This Mac. If the build is not visible, click on the macOS version, e.g. 10.15.x, to reveal it.

Has this issue been resolved after installing the latest update?

Feedback ID FB12460220, Areal Screensaver shuffle doesn't shuffle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:46
Oh wauw, inlijsten en ophangen! 😉
Dat Apple op een feedback reageert is echt uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 16:59
sonderpa schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:36:
Oh wauw, inlijsten en ophangen! 😉
Dat Apple op een feedback reageert is echt uniek.
Niet echt. Ik heb ook al meerdere keren reactie op feedback gehad in de loop der jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 14:22
Kan je met dit nieuwe MacOS ook ‘deel mijn audio’ instellen zoals dat op iOS wel kan bij bijvoorbeeld een serie?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 08:43

duderuud

Sliden is koel

De RC is nu ook uit...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Pagina 3, onder het kopje Safari:
"Locked Private Browsing. Private Browsing
locks when you’re not using it to keep your
tabs protected from others with access to
your device. Unlock with Face ID, Touch ID, or
device password."
Voor zover ik weet is er nog geen Mac met Face ID... toch? Spoiler voor volgende maand?

Pagina 6, middelste kolom onderaan:
"Virtual game controller with Switch Control.
Turn your favorite set of switches—for example,
sound actions or facial expressions—into a
virtual game controller"
Oh dit wordt lachen...!

[ Voor 29% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 13-09-2023 14:14 ]

• Tripwire999
  • Laatst online: 27-05 10:02
Is er toevallig iemand die de Ivanti Secure Access client heeft getest op Sanoma? Wil graag over op de RC en dit is de enige tool die ik (naast Xcode) echt nodig heb op mijn Macbook

• THE_BASE
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:08:
Pagina 3, onder het kopje Safari:

[...]

Voor zover ik weet is er nog geen Mac met Face ID... toch? Spoiler voor volgende maand?

Pagina 6, middelste kolom onderaan:

[...]

Oh dit wordt lachen...!
Knippen plakken uit Safari for iOS. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tripwire999 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:23:
Is er toevallig iemand die de Ivanti Secure Access client heeft getest op Sanoma? Wil graag over op de RC en dit is de enige tool die ik (naast Xcode) echt nodig heb op mijn Macbook
Toevallig gisteren geupdate naar Sonoma en net even een vpn verbinding gemaakt met de Ivanti client. Werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Ik heb de RC maar 's geïnstalleerd op een van mijn Apple machines.

Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden, maar ik heb voor de eerste keer wel het idee dat ik niet iets mis als ik weer op een van mijn Ventura machines werk.

My name is Karl. Ich bin expert.

• hk12nl
Je kan nu de RC een soort van veilig installeren toch (ik begrijp het gedeelte eigen risico)? Niet dat er allemaal zaken zijn die nog niet werken? Ik ben wel bekend met beta's bij iOS maar niet met MacOS en wil graag de meute voor zijn volgende week :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
hk12nl schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:58:
Je kan nu de RC een soort van veilig installeren toch (ik begrijp het gedeelte eigen risico)? Niet dat er allemaal zaken zijn die nog niet werken? Ik ben wel bekend met beta's bij iOS maar niet met MacOS en wil graag de meute voor zijn volgende week :)
Hier werkt RC als een zonnetje. Hier en daar merk je nog wel dat sommige zaken niet vloeiend lopen. Maar geen grote bugs gemerkt en alle apps werken.

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
ik heb sinds de beta problemen met bluetooth devices, stadia controller wordt wel gezien maar wil niet verbinden, oude bluetooth muis van Asus idem dito, meerdere mensen met Bluetooth problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Wat gek dat er wel een podcast widget is maar geen Apple Music widget 🤔

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Kennelijk is er nu ook een update voor de command line tools voor Xcode.

Geen idee waar het voor dient, iets dat samenhangt met de nieuwe IOS?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:03

JB

Cédric roelt!

Was al aan het zoeken naar Adaptive Audio, maar moet nog even wachten op de release van dit MacOS :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:20
Vanavond is het zover :) rond 19:00 is de release. Ben benieuwd

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 01:30
Geronimous schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:41:
Vanavond is het zover :) rond 19:00 is de release. Ben benieuwd
Alle mac's staan er hier al klaar voor :9

als een kind voor sinterklaas zo zenuwachtig

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:20
Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:02:
[...]

Alle mac's staan er hier al klaar voor :9

als een kind voor sinterklaas zo zenuwachtig
Time Machine backups klaar? :)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
uiteraard :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
NOG EEN MINUUT! _/-\o_ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
is er nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Vroeger kwam het niet als een update binnen. Nu wel ? Ik zie zelf nog niks. Ook niet in App Store.

Via software update dus

[ Voor 12% gewijzigd door Quakie op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:58
Dit. Iemand al de update binnen kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:04
Hier enkel 13.6 te zien, blijkbaar had ik die nog niet geïnstalleerd.
Nog even geduld hebben dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richards3
  • Niet online
hij is er, gewoon bij updates

[ Voor 52% gewijzigd door richards3 op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Laatst online: 06-05 19:51
Aan het downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
YES!

the gods are smiling :*)

[ Voor 78% gewijzigd door Zwelgje op 26-09-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 12:01
Downloading now nog 1 minuut

http://www.card.mygamercard.net/NL/TOPROB+NL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Maar 7,7GB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
7,70 gb inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Aangezien ik altijd voor de clean install ga, parkeer ik hem even tot het weekend.

Had de beta al wel even getest, maar heel bijzonder was het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 15:32

Maximus

There is no substitute

Via Software Update? Krijg daar langs nog niets op een M1 MBP.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
via software update inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
Hier is download gestopt.... ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Maximus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:07:
ja via software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Laatst online: 30-05 23:33

Cordon

Lievelings jankert

M1 MBP en hij download! 7,7GB :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Laatst online: 15:32

Maximus

There is no substitute

Heb hem nu ook, maar voor 6.44GB

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tpas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:07:
Hier is download gestopt.... ben ik de enige?
ja je bent de enige >:)

hier duurt het nog 11 uur. goed dat wordt dus niet slapen deze nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:04
Maximus schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:07:
bij mij ook nog niets, enkel 13.6 is nog te zien.
Ook via de Mac App Store niets te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 19:42
Op mijn iMac is het 4.5GB en mijn MacBook Pro 7,7GB. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
download is klaar, nu voorbereiding..tot installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
Marco schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:08:
Op mijn iMac is het 4.5GB en mijn MacBook Pro 7,7GB. :?
Intel/ARM? daar zit een flink verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
Bij mij inmiddels van "nog 1 minuut" naar "nog 11 uur" opgelopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Hier ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-05 19:42
Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:08:
[...]

Intel/ARM? daar zit een flink verschil in
De iMac is inderdaad een Intel uit 2020, en de MBP een M1 uit 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
tpas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:09:
Bij mij inmiddels van "nog 1 minuut" naar "nog 11 uur" opgelopen....
mazzelaar ik zit al op meer dan 1 dag :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BizYmUQIc8q9yGXSbg9aI6s2PgA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZnRdyWxLP01B28fikjEMRFP.png?f=fotoalbum_large
:z

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cordon
  • Laatst online: 30-05 23:33

Cordon

Lievelings jankert

Al zeker 10 minuten op 5 minuten resterend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Cordon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
Windows tijd :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Cordon schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:20:
Ieder jaar weer hetzelfde ;)

Houden jullie ook de installatietijd bij? Die was vorig jaar bij Ventura veel sneller dan de jaren daar voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Greatsword op 26-09-2023 19:23 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste