[macOS 14 Sonoma] - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winduss
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-05 21:34
mprkooij schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Ik zal je wat grappigs vertellen. Mijn iMac 27 inch 2010 met een Intel Core i7 870 en een Radeon HD5670 (nu geupgrade naar een FirePro M5100) werkt als een zonnetje door OpenCore Legacy Patcher i.c.m. Ventura. Zelfs beter dan High Sierra die op dit moment de laatste ondersteunde MacOS versie is voor de iMac uit 2010. De machine werkt echt als een zonnetje. Was een upgrade projectje i.v.m. mijn vriendin die een desktop nodig had voor wat huis tuin en keuken gebruik. Ik vind het echt bizar hoe goed het allemaal draait! Blij mee :D

Soon Sonoma even checken.
Het is echt te mooi hoe lang deze oudere Macs mee kunnen gaan. Het is wel mooi om een 2010 iMac te hebben als je zo de videokaart kan upgraden.
Mijn ouders hebben al jaren een 2009 iMac, die ging maar tot en met El Capitan. Maar helaas blijkt de videokaart niet zo makkelijk te upgraden, dus ik had voor hen er ooit Catalina opgezet en dat lijkt zo nog goed genoeg te werken.

Sonoma zou moeten werken zonder videokaart upgrade, maar uit ervaring weet ik dat het zonder Metal niet zo soepel werkt allemaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:33
Winduss schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Het is echt te mooi hoe lang deze oudere Macs mee kunnen gaan. Het is wel mooi om een 2010 iMac te hebben als je zo de videokaart kan upgraden.
Mijn ouders hebben al jaren een 2009 iMac, die ging maar tot en met El Capitan. Maar helaas blijkt de videokaart niet zo makkelijk te upgraden, dus ik had voor hen er ooit Catalina opgezet en dat lijkt zo nog goed genoeg te werken.

Sonoma zou moeten werken zonder videokaart upgrade, maar uit ervaring weet ik dat het zonder Metal niet zo soepel werkt allemaal :)
Nee precies! Vandaar de upgrade naar een Metal GPU. Ik heb het zojuist getest en het werkt perfect. Enige mod die ik nog zou willen doen is een nieuwere Bluetooth kaart zodat Handoff werkt en de iMac te unlocken is met de Apple Watch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:28

alienfruit

the alien you never expected

Hebben jullie ook problemen dat Safari soms niet reageert op kliks in een tabblad? Of dat herladen van een pagina niet werkt? Ik moet dan een nieuw tabblad aanmaken en daar de pagina opnieuw laden als gebeurt er niks.

Lijkt net op de pagina 'hangt'. Probleem dat ik ook soms heb op iPadOS 17 dus misschien is echt een Safari probleem. Erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29
Greatsword schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 17:24:
Van het weekend ook tijd gemaakt voor de jaarlijkse Clean Install, ziet er wel fris uit die Screensavers/Wallpapers maar let op dat die al snel +10GB aan opslag innemen. Voor mensen met weinig opslag dus wel iets om rekening mee te houden.

Vind het alleen nog steeds geen gezicht dat je gebruikersnaam onderaan staat bij het inlogscherm.

Widgets zijn leuk voor even, maar uiteindelijk hou ik toch van een leeg/opgeruimd bureaublad. Gelukkig kan je het ook uitzetten/deactiveren als je ze even niet wilt zien. Die iPhone widgets zijn hem dan net weer niet aangezien als je er op klikt je alsnog de melding krijgt om je iPhone te unlocken.

Kan nog steeds niet wennen aan de verticale layout van systeem instellingen, vooral bij een clean install ben ik echt overal aan het zoeken en type uiteindelijk maar gewoon wat ik zoek/nodig heb, ook kan je dat venster nog steeds niet maximaliseren voor meer horizontaal overzicht. 8)7
Hoe doe je een clean install met Sonoma ? Ik heb een air M1 en ik krijg alleen de optie naar Ventura te gaan en dan de opdagen te doen. Ik wil in 1 keer naar Sonoma ?

Console Guy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:37
The Gamblers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Hoe doe je een clean install met Sonoma ? Ik heb een air M1 en ik krijg alleen de optie naar Ventura te gaan en dan de opdagen te doen. Ik wil in 1 keer naar Sonoma ?
https://www.appletips.nl/macos-ventura-clean-install/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
The Gamblers schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:32:
[...]

Dat kan niet op de M1,2 processoren. Die gaan altijd eerst naar het OS waarmee ze zijn geleverd. En vanaf daar kun je dan upgraden. Dat is een beveiligingsfeature. De sleutels zitten hardcoded in je hardware. En vanaf een known good, kun je naar een ander known good.

Ik weet niet of je wel rechtstreeks naar Sonoma kunt als je een Sonoma USB-stick gebruikt voor de installatie.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:10
Ferruginous Hwk schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Dat kan niet op de M1,2 processoren. Die gaan altijd eerst naar het OS waarmee ze zijn geleverd. En vanaf daar kun je dan upgraden. Dat is een beveiligingsfeature. De sleutels zitten hardcoded in je hardware. En vanaf een known good, kun je naar een ander known good.

Ik weet niet of je wel rechtstreeks naar Sonoma kunt als je een Sonoma USB-stick gebruikt voor de installatie.
Ja, je kan prima met een M1/2 vanaf een USB een verse installatie doen van Sonoma. Hier ook gedaan op moment van release.

Benodigde installer kan je via de AppStore downloaden en dan de volgende site erbij pakken voor het benodigde commando om een bootable USB te maken: https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

[ Voor 13% gewijzigd door crypt0rr op 09-10-2023 08:33 ]

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:12

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb op m'n MacBook M1 Pro een schone installatie gedaan via online herstel optie (power knop ingedrukt houden bij opstarten). Kreeg gewoon Sonoma voorgeschoteld. Had al wel de beta's gedraaid en zat al op de officiële 14.0 versie maar heb er een schone partitie naast gezet (eerst partitie gemaakt en toen online herstel)

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Wat vreemd. Ik had hiervoor een M1 MacBook Pro en die was geleverd met de voorloper van Ventura. Toen ik een clean install deed via het internet kreeg werd ik van Ventura gedowngraded naar die voorloper en moest ik daarna weer upgraden naar Ventura.
Mijn huidige werd geleverd met Ventura en heb die nog niet voorzien van een schone installatie na de release van Sonoma.

Ik heb toen gelezen te hebben dat je met de M-processoren altijd teruggaat naar het OS waarmee die geleverd is toen die nieuw was. (Kan van het moment van kopen per device variëren natuurlijk)
Blijkbaar is dat dan toch niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
https://support.apple.com/en-us/HT204904

Volgens dit artikel:
* When using a Mac with Apple silicon, macOS Recovery installs the current version of the most recently installed macOS.

Intel
* Command-R: When you press and hold these two keys at startup, macOS Recovery will offer the current version of the most recently installed macOS.

* Shift-Option-Command-R: When you press and hold these four keys at startup, macOS Recovery might offer the macOS that came with your Mac, or the closest version still available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:39

Saninl

Na aanschaf van een M2 air (8/512) ter vervanging van mijn pro TB 2016 (16/512) eigenlijk helemaal tevreden met de upgrade. Geen gekkigheid, wel snelheid en betrouwbaarheid voor de komende jaren. Wat ik wel mis is een optie tot optimaal opladen. In iOS17 zien we dat Apple ervoor kiest om een optie toe te voegen dat er maar tot 80% wordt opgeladen in het kader van goede batterijgezondheid. Waarom is deze functie niet gevoegd bij de andere hardware van Apple? Of zie ik een instelling over het hoofd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crypt0rr
Saninl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:51:
Na aanschaf van een M2 air (8/512) ter vervanging van mijn pro TB 2016 (16/512) eigenlijk helemaal tevreden met de upgrade. Geen gekkigheid, wel snelheid en betrouwbaarheid voor de komende jaren. Wat ik wel mis is een optie tot optimaal opladen. In iOS17 zien we dat Apple ervoor kiest om een optie toe te voegen dat er maar tot 80% wordt opgeladen in het kader van goede batterijgezondheid. Waarom is deze functie niet gevoegd bij de andere hardware van Apple? Of zie ik een instelling over het hoofd?
Instellingen > Batterij > Naast Batterijconditie klik je op het '?' en dan krijg je de optie te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SblIBDyoHaXjyIX8HPZrgVOnz9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aba4mpfh0XvOgRytAYu5hxjB.png?f=fotoalbum_large

Als je zelf controle wilt over het laden kan je bijvoorbeeld kijken naar Aldente

AdGuard Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Saninl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:51:
Na aanschaf van een M2 air (8/512) ter vervanging van mijn pro TB 2016 (16/512) eigenlijk helemaal tevreden met de upgrade.

Wat ik wel mis is een optie tot optimaal opladen. In iOS17 zien we dat Apple ervoor kiest om een optie toe te voegen dat er maar tot 80% wordt opgeladen in het kader van goede batterijgezondheid. Waarom is deze functie niet gevoegd bij de andere hardware van Apple? Of zie ik een instelling over het hoofd?
crypt0rr schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Instellingen > Batterij > Naast Batterijconditie klik je op het '?' en dan krijg je de optie te zien.
[Afbeelding]
Heb er zelf bewust voor gekozen om deze functie uit te schakelen. Merkte dat hierdoor de laadcycli van de Mac behoorlijk opliep.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crypt0rr
Greatsword schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

[...]

Heb er zelf bewust voor gekozen om deze functie uit te schakelen. Merkte dat hierdoor de laadcycli van de Mac behoorlijk opliep.
Voor diezelfde reden zie je in mijn screenshot dat het vinkje uit staat.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Greatsword schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

[...]

Is dat verkeerd dan? (oprechte vraag)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Je hebt denk ik twee soorten mensen in de wereld.

De mensen die zich zorgen maken over hun batterij, en de mensen die gewoon hun apparaat gebruiken.

Uit interesse heb ik ook wel eens iets als Coconut battery geïnstalleerd, maar ik ben echt de laatste categorie.

Uiteindelijk is naar mijn mening de batterij een gebruiksvoorwerp. Ik kan hem wel de hele tijd gaan babysitten, maar waar ben ik dan mee bezig? Dat ding is er toch voor mij?

En wat is nou het meest extreme geval. Als iemand zijn batterij totaal “misbruikt”… Een nieuwe kost +- 200 euro. Over een periode van 3-5 jaar kan ik daar prima mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:39

Saninl

Dank allen voor de verschillende meningen! Helpend om zelf een bewustere keuze te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:56
Ik gebruik vaak de shortcut ctrl + cmd + spatie om de character viewer op te roepen.

Maar sinds Sonoma zie ik steeds een mini viewer, kan ik die uitschakelen en dan weer gelijk door naar de standaard character viewer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bea16f6PFnXgsQL53qNcb7uMHWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oDWjYJQwstiydpwoCgdiRtIV.png?f=user_large

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 14:04
Hoi ik ben sinds dit jaar overgestapt op MacBook. Ik proberen te zoeken of dit een instelling is of een bug.
Maar als ik rechtermuis knop druk in Safari dan dan verschijnen de menu opties niet op de link waarop ik klik, maar boven in het scherm. Kan ik dit aanpassen ergens in het menu?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTIEFhv_EFxixDlnnWfhZl0Knfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZm964eM2mCGPmIfqxD105X3.jpg?f=fotoalbum_large

Rechtermuis klik op artikel over gasprijzen en menu verschijnt boven in safari? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

BlacKstaR- schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:43:
Hoi ik ben sinds dit jaar overgestapt op MacBook. Ik proberen te zoeken of dit een instelling is of een bug.
Maar als ik rechtermuis knop druk in Safari dan dan verschijnen de menu opties niet op de link waarop ik klik, maar boven in het scherm. Kan ik dit aanpassen ergens in het menu?

[Afbeelding]

Rechtermuis klik op artikel over gasprijzen en menu verschijnt boven in safari? :'(
Heb je iets van extensies of andere dingen geïnstalleerd? Hier gewoon ernaast in Safari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bImZYrINsrqjtkPFNlZu8zS4mOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tUJNFV1mEjVv9qtFe8D5NaoQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 14:04
Greatsword schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Heb je iets van extensies of andere dingen geïnstalleerd? Hier gewoon ernaast in Safari.

[Afbeelding]
Nee helemaal niks, ik heb mijn muis eruit getrokken en weer ingeprikt...en het probleem lijkt verholpen :D
Maar als nog bedankt voor het meedenken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb nooit gebruikt gemaakt van iCloud photos. Omwille van horrorverhalen van mensen die zonder slechte bedoelingen buitengesloten werden uit hun iCloud (ten tijde van de security questions, of 2FA enkel via apple devices die je bvb niet meer hebt). En omdat storage dan snel uit de hand loopt.

Na verloop van tijd gebruik ik vaker de iPhone om albums te maken in m'n photo library, en minder in Photos op de Mac zelf, omdat dit een stuk gemakkelijker werkt.

Nu is het wel storend dit steeds verloren gaat bij het importen naar de Mac in Photos. Je zou denken dat een album niet meer is dan wat metadata, waarom kan dit in Photos dan ook niet meteen overgenomen worden?

Heel storend als je van een leuke vakantie bvb paar honderd foto's hebt, dit in een apart album plaatst om later gemakkelijk bij te kunnen, of te airdroppen, en dan bij het leegmaken van de telefoon naar de mac is dit allemaal terug verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-04 20:51
Ik had effe een vraagje, Ik heb me Macbook M2 2022 geupdate naar Sonoma.
Alleen als ik deze nu aansluit op me dock (DELL UD22 Docking Thunderbolt) moet ik me laptop openhouden.
Vroeger kon deze dicht plakken en gewoon als een Mac mini gebruiken.

Weet alleen niet meer hoe ik dat gedaan heb, na wat google werk krijg ik niet het juiste antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

88Gamer88 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 10:25:
Ik had effe een vraagje, Ik heb me Macbook M2 2022 geupdate naar Sonoma.
Alleen als ik deze nu aansluit op me dock (DELL UD22 Docking Thunderbolt) moet ik me laptop openhouden.
Vroeger kon deze dicht plakken en gewoon als een Mac mini gebruiken.

Weet alleen niet meer hoe ik dat gedaan heb, na wat google werk krijg ik niet het juiste antwoord.
Dat heet Clamshell Mode, werkt hier gewoon zonder problemen.

Dit al geprobeerd?

https://discussions.apple.com/thread/254617651

Anders de Macbook even aan de lader hangen als dat nog niet het geval is.

[ Voor 6% gewijzigd door Greatsword op 16-10-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Greatsword schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Dat heet Clamshell Mode, werkt hier gewoon zonder problemen.

Dit al geprobeerd?

https://discussions.apple.com/thread/254617651

Anders de Macbook even aan de lader hangen als dat nog niet het geval is.
Super, dat is ik zodra ik thuis ben even proberen.

EDIT:
Na het update van de Displaylink drivers werkt alles weer zoals het moet :)

[ Voor 10% gewijzigd door 88Gamer88 op 17-10-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmvoorza75
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-12-2024
Na de update naar MacOS Sonoma 17.1 kan ik geen verbinding meer maken vanaf de iPad en vanaf een Windows computer naar de Mac. Krijg al melding: Kon geen Lijst maken met Mapinhoud. Bestand/map niet gevonden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik snap je probleem niet helemaal goed. Kun je die wat meer toelichten?

Heb je een map gedeeld op je Mac die je wil openen vanaf een Windows PC of een iPad?
Of wil je een remote desktop verbinding opzetten via een bepaalde manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 10:28

alienfruit

the alien you never expected

Eens kijken of de nieuwe update het probleem in Safari oplost met spookknoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Op een van mijn Macs krijg ik sinds deze ochtend onderstaande melding. Opnieuw opstarten lost het niet op, en ook Privedoorgifte uit - en aanzetten lost het ook niet op. Op al mijn ander Apple spul werkt het gewoon prima. Uitloggen van iCloud even geen optie, heb mijn laptop vandaag on the road nodig en resyncen duurt nu te lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_39DFHMIN2R8wdVOo0rC1qukI8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WeXGBOmNcJrNILhVwQUEuGq7.png?f=user_large

Geen idee wat het heeft veroorzaakt en dit is ook de eerste keer dat ik deze melding krijg, maar er zit blijkbaar niks anders op dan even wachten.

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Kan jouw probleem helaas niet reproduceren. Ik had het uitstaan en heb het nu aangezet.
Wellicht een idee om de taal van je Mac even op Engels (US) te zetten? Dan kun je de foutmelding in het Engels Googlen.. Dat geeft over het algemeen meer resultaten en dus een grotere kans op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:06:
Kan jouw probleem helaas niet reproduceren. Ik had het uitstaan en heb het nu aangezet.
Wellicht een idee om de taal van je Mac even op Engels (US) te zetten? Dan kun je de foutmelding in het Engels Googlen.. Dat geeft over het algemeen meer resultaten en dus een grotere kans op een oplossing.
Om op Engels te googlen hoef je je macOS toch niet op Engels te zetten?

@KarlHungus ik denk dat uitloggen en inloggen op iCloud toch je probleem zou kunnen fixen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:40

Quakie

quakelen

Als je hem op Engels zet krijg je volledige foutmelding in het Engels te zien. Dan kan je daar gericht op zoeken ipv zelf vertalen wat vaak toch niet een op een klopt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 14:54

4POX

Everybody is wired

Misschien tussen mijn oren. Sinds de 14.1 heb ik geen last meer van de de-LG-monitor-wil-niet-gaan-slapen-bug. Het gebeurde vaker dat ik een zwart vlak met de backlight nog aan dan dat die echt ging slapen/uitging. Overdag denk je dat het scherm aan het slapen is. In de avond/nacht zie je toch dat die aanstaat. Voor het slapen gaan deed ik altijd het scherm met de knop uit. Deze bug had ik al maanden last van. Deze laaste week gaat die echt uit. Zou het?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:56
joint_me schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:21:
Ik gebruik vaak de shortcut ctrl + cmd + spatie om de character viewer op te roepen.

Maar sinds Sonoma zie ik steeds een mini viewer, kan ik die uitschakelen en dan weer gelijk door naar de standaard character viewer?

[Afbeelding]
I replaced the shortcut with the emoji search from Raycast, for now a good work around.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds de laatste update ervaar ik dat het na het openen van de MacBook vrij lang duurt voor er verbinding is met het internet. Anderen die dit herkennen?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
Misschien iets geks, maar sinds Sonoma moet ik heel vaak opnieuw inloggen in Adobe Acrobat reader (Via Apple ID). Meer mensen die dit opgevallen is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:26
88Gamer88 schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:33:
Misschien iets geks, maar sinds Sonoma moet ik heel vaak opnieuw inloggen in Adobe Acrobat reader (Via Apple ID). Meer mensen die dit opgevallen is ?
Dat heb ik ook bij MacOS13. Dat is gewoon sinds de laatste Adobe Acrobat updates.
Mocht iemand goede alternatieven weten voor Adobe Arcobat dan ben ik wel geïnteresseerd. Dat overal moeten inloggen/registreren komt echt mn strot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Laatst online: 08:19
Tux3.14 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:32:
[...]

Dat heb ik ook bij MacOS13. Dat is gewoon sinds de laatste Adobe Acrobat updates.
Mocht iemand goede alternatieven weten voor Adobe Arcobat dan ben ik wel geïnteresseerd. Dat overal moeten inloggen/registreren komt echt mn strot uit.
Ligt eraan wat je ermee doet. Alternatieven genoeg:
https://justcreative.com/adobe-alternatives/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Hoe lang wordt een OS van apple ondersteund met beveiligings patches?

Als ik het een beetje volg, merk ik dat er tegenwoordig een jaarlijkse cyclus is voor macOS? Dat was vroeger toch anders (X heeft jaren meegedraaid met point-releases)

Dus elk jaar, net zoals de iOS releases, een nieuw macOS met features en dergelijke. Nu gebruik ik de meeste van die features toch niet of weinig (sidecar, universal control, widgets, stage manager = horror).

Ik heb ondanks de (terechte) Apple Silicon hype geen enkel probleem met een late intel mac voor mijn gebruik. Liever veel ram, en een leuk tweedehandsje. Een iMac (2019-2020) lijkt me een dan ook een goede koop, nog meer dan snel genoeg voor mijn gebruik (casual), en een computer die ik in principe nog erg lang zou kunnen gebruiken met een fantastisch scherm.

Wellicht wordt Sonoma het laatste intel compatibel OS. Hoogstens nog de volgende uit 2024, maar dan houdt het echt op waarschijnlijk. Nu al zit de cutoff op intel macs rond 2018-2019, dus ze hebben nog een jaartje om op te schuiven en dan zit je op de laatste intel macs.

Maar als je nog 5 jaar security patches krijgt, is dat voor mij prima. Dan heb je nog een perfect werkende pc tot 2028 of zo. De features zijn voor mij minder belangrijk. Soms zelfs hinderlijk want dan krijg je zomaar dat herontworpen settings scherm er bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Amos_x schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:37:
Als ik het een beetje volg, merk ik dat er tegenwoordig een jaarlijkse cyclus is voor macOS? Dat was vroeger toch anders (X heeft jaren meegedraaid met point-releases)

Dus elk jaar, net zoals de iOS releases, een nieuw macOS met features en dergelijke. Nu gebruik ik de meeste van die features toch niet of weinig (sidecar, universal control, widgets, stage manager = horror).
Tegenwoordig? Sinds Mac OS X 10.7 Lion (2011) zit macOS op een jaarlijkse release cyclus. Daarvoor tussen de 1 en 2 jaar. Ze noemde het vroeger Mac OS X 10.0, Mac OS X 10.1, Mac OS X 10.2 etc. Maar dat waren volledig nieuwe releases met release namen (Cheetah, Puma, Jaguar etc.). Daarna nog een tijdje OS X 10.x, daarna macOS 10.x en sinds 4 jaar trekken ze de benaming gelijk aan dat van iOS. Dus macOS 11, 12, 13 en nu 14.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Hoe lang wordt een OS van apple ondersteund met beveiligings patches?
Apple ondersteund niet zozeer een OS, maar een device. Op een gegeven moment moet je dus je OS upgraden.

Komt neer op 5 jaar volledige ondersteuning (na 1e sale) + 2 jaar beveiligingsupdates (als een apparaat niet meer nieuwste OS kan krijgen).

Apple doet dus een OS 3 jaar van patches voorzien, daarna moet je naar een nieuw OS, zie bijvoorbeeld hier:
https://support.apple.com/en-us/HT201222
macOS Sonoma 14.1 macOS Sonoma 25 Oct 2023
macOS Ventura 13.6.1 macOS Ventura 25 Oct 2023
macOS Monterey 12.7.1 macOS Monterey 25 Oct 2023

Terwijl Big Sur (de voorloper van Monterey) de laatste patch op 21 Juni kreeg.*
Het hele rijtje van die dag:
macOS Ventura 13.4.1 macOS Ventura 21 Jun 2023
macOS Monterey 12.6.7 macOS Monterey 21 Jun 2023
macOS Big Sur 11.7.8 macOS Big Sur 21 Jun 2023

(*tussen Juni en October is uiteraard Sonoma uitgekomen)

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 28-11-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenRSCA
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-05 15:50
Is het inderdaad overigens de algemene verwachting dat de intel MacBook Pro uit late 2019 op Sonoma zal blijven steken? Gebaseerd op de vijfjaren-regel zou ik pas denken dat 'ie er dan uit gaat vanaf het zesde jaar, dus dat deze nog één keer meegaat in de MacOS update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Met Sonoma (2023) is de Macbook Pro 2017 uit de compatibility lijst gevlogen. Dus inderdaad het 6e jaar.

Daarmee is idd. te verwachten dat een 2019 niet meer de upgrade krijgt die in 2025 uitkomt, maar wel die van 2024.

Overigens, vaak genoeg wordt een apparaat nog een jaartje langer ondersteund, die 5+2 is minimum.

Voor Sonoma de iMac Pro 2017 bvb: https://support.apple.com/en-us/105113

Overigens zou ik niet al te veel hoop hebben, omdat er best wel een motivatie is voor Apple om Intel ondersteuning eruit te smijten. 2019 en 2020 zijn de laatste jaren met nieuwe Intel Macs.

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 28-11-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 14:54

4POX

Everybody is wired

Keypunchie schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:05:

Overigens zou ik niet al te veel hoop hebben, omdat er best wel een motivatie is voor Apple om Intel ondersteuning eruit te smijten. 2019 en 2020 zijn de laatste jaren met nieuwe Intel Macs.
Als je kijk naar de iPads is Apple ook niet erg happig op lange Apple Silicon support. De M1 is nu drie jaar op de markt. Als je nu een Macbook air M1 koopt moet je niet vreemd opkijken als je over 2/3 jaar de laatste grote update krijgt.

Met Intel machines kan je de support nog oprekken met externe patches (hacks) om de laatste macos te installeren. Misschien komt dit ook voor Apple Silicon.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
4POX schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:37:
[...]

Met Intel machines kan je de support nog oprekken met externe patches (hacks) om de laatste macos te installeren. Misschien komt dit ook voor Apple Silicon.
Het laatste OS installeren hoeft voor mij niet zo. Zo heb ik jaaaren op 10.13 en 10.15 gedraaid. En pas geupdate toen 13 er was. (drie versies later).

Veel van die feature bloat is vaak nog niet helemaal volwassen, en heeft dan een jaartje nodig om recht getrokken te worden, wanneer het alweer tijd is voor de volgende grote update. Waardoor ze steeds een beetje achter de feiten aanlopen. Sommige jaren zijn daarin slechter dan andere.

Ook zijn de nieuwe features vaak gericht op het 'platform'/ecosysteem, maar als je daar niet hals over kop in gaat zitten (universal control vooral, cross platform messaging/facetime/...) dan valt het ook wel mee met wat je mist.

The Verge bijvoorbeeld zegt al jaren dat ze, zowel mobiel als op de desktop, eens een jaartje moeten overslaan, en gewoon eens werken op consolideren van de code.

Maar goed, dat was m'n punt niet. Dus OS update is voor mij alvast minder belangrijk. Het gaat over de patches om het geheel veilig te houden. Is daar iets over te zeggen? Er wordt veel geschreven over 'ondersteuning', van bepaalde machines voor een bepaald OS. Maar loopt het patchen nog wat verder door? Dan kan ik daar alvast mee leven. Bijvoorbeeld een iMac 2020 met macOS 14 (2023) en patches tot 2026 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Mog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:50:
[...]

Tegenwoordig? Sinds Mac OS X 10.7 Lion (2011) zit macOS op een jaarlijkse release cyclus. Daarvoor tussen de 1 en 2 jaar. Ze noemde het vroeger Mac OS X 10.0, Mac OS X 10.1, Mac OS X 10.2 etc. Maar dat waren volledig nieuwe releases met release namen (Cheetah, Puma, Jaguar etc.). Daarna nog een tijdje OS X 10.x, daarna macOS 10.x en sinds 4 jaar trekken ze de benaming gelijk aan dat van iOS. Dus macOS 11, 12, 13 en nu 14.
Bedankt. Ik kan natuurlijk ook gemakkelijk wikipedia eens openen en de release history checken met 1 muisklik, wat ik ook heb gedaan (en me ook nog herinner omdat ik al meer dan tien jaar macs draai).

Ik maak nota bene zelf het verschil tussen point release en major release. Ik durf wel beweren dat een point release of een major release (ook al zijn het maar 'nummertjes' en conventie) een andere verwachting schept bij de end-user.

Dus jaarlijkse 'major' releases is er echt nog maar een jaar of vier. En omdat ze ook steeds groot uitgesmeerd en aangekondigd worden in de keynotes, is er ook een verwachting dat ze elk jaar met dikke nieuwe features komen. En dat is ook wat ze doen. De feature bloat bij de laatste releases is echt wel een stuk groter dan wat we vroeger hadden met de 'katachtige' updates (tiger, leopard, lion, ..) en de bergen (capitan, sierra, high sierra, ...). Dat vond apple blijkbaar ook, want die zijn allemaal gereleased onder de noemer '10'/X

Maar inderdaad, technisch gezien hadden we elk jaar een 'nieuw' macOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Amos_x schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
[...]
Ik maak nota bene zelf het verschil tussen point release en major release. Ik durf wel beweren dat een point release of een major release (ook al zijn het maar 'nummertjes' en conventie) een andere verwachting schept bij de end-user.
Wat is het verschil dan tussen point en major releases volgens jou? Het verschil tussen Mac OS X 10.4 Tiger en Mac OS X 10.5 Leopard is niet kleiner dan macOS 13 Ventura en macOS 14 Sonoma hoor. Het is gewoon een andere manier van tellen waar ze van afgestapt zijn. Het zijn allemaal major releases. Sterker nog, elke "point release" kostte $129 tot Snow Leopard, daarna werd het $19-$29 en vanaf Mavericks werden alle OS upgrades gratis.

Vroeger had je wel tick tock cycles. Waarbij tick "under the hood" verbeteringen waren en tock nieuwe features of andersom. Leopard en Snow Leopard uit mijn hoofd, maar dat had je ook bij iOS in het begin.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Maar goed, dat was m'n punt niet. Dus OS update is voor mij alvast minder belangrijk. Het gaat over de patches om het geheel veilig te houden. Is daar iets over te zeggen?
Ja, dat is die 2 jaar dat ze nog een oud OS bijhouden. De (kritieke) kwetsbaarheden worden gepatcht. Geen functionele patches (heul soms een interoperabiliteits-issue met bvb. een nieuwe versie van iOS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:04
voor mijn oude MBpro (early 2011) heb ik (als ik het mij goed herinner) in 2022 nog een security patch voor HS 10.13.6 gehad.

HS 10.13.6 is released op 25 sep 2017 en de laatste major update was 30 nov 2020.

dit zou betekenen dat er 5 jaar na release datum nog security updates zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Waar haal jij nou de 5 jaar vandaan?

Voor een OS-versie is het 3 jaar. 1 jaar is het "main" OS en dan nog 2 jaar security patches.

Maar voor je device, kun je gewoon OS upgraden, uiteraard.

Met Sierra/High Sierra was het wel zo dat *alle* devices die Sierra ondersteunden ook High Sierra ondersteunden (dat jaar viel er niks van de compatibility list af). Destijds had Apple ook een net iets andere visie dan tegenwoordig.

Tiger (2004) tot Mountain Lion (2012) was altijd een tweejarlijkse release, met sinds Leopard/Snow Leopard ook een beetje een tick-tock gedachte: nieuwe features gevolgd door een bugfix/performance release.

Daar hielden ze dan N+1 voor (security fix) support aan. De meest recente en de voorgaande kregen fixes.

Beginnend met Mavericks (2013) zijn ze naar jaarlijkse releases gegaan, maar toen hadden ze nog steeds het idee van feature release/bugfix release. (De bedoeling was dat iedereen zou updaten van bvb. Sierra naar High Sierra, en dat ze dan alleen High Sierra en El Capitan van fixes zouden hoeven te voorzien, maar dit werkte gewoon niet lekker)

Met Mojave/Catalina hebben ze voorgesorteerd en met Big Sur (2020) zijn ze echt 100% naar N+2 model gegaan.

(Overigens is Apple hier voor zover ik weet nooit super-expliciet over, maar je merkt dit soort wijzigingen wel. Mogelijk dat in developer documentatie hier meer expliciet over gezegd wordt).

[ Voor 7% gewijzigd door Keypunchie op 29-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat is jullie ervaring bij het installeren van updates in clamshell mode? Bij mij loopt de laptop (M1 Pro) dan vaak vast in één van die fases met Apple logo en voortgangsbalkje en is er een power cycle nodig om de boel weer aan de gang te krijgen. Daarna is de update wel normaal geïnstalleerd, maar ideaal is het natuurlijk niet. Zonder losse monitor eraan is mij dit nog nooit opgevallen.

(Dit speelde met Ventura trouwens ook al.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frenkied
  • Laatst online: 10:37
Ik heb sinds de laatste update van een zeer trage safari, alle tips al gedaan. Bij Firefox geen problemen
Kent iemand dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarlHungus
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-10-2024

KarlHungus

I fix the cable.

Release Candidate van 14.2 is vrijgegeven (de eerste eergisteren, de tweede gisteren).

My name is Karl. Ich bin expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:05

Saven

Administrator

Commendatore schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:18:
Wat is jullie ervaring bij het installeren van updates in clamshell mode? Bij mij loopt de laptop (M1 Pro) dan vaak vast in één van die fases met Apple logo en voortgangsbalkje en is er een power cycle nodig om de boel weer aan de gang te krijgen. Daarna is de update wel normaal geïnstalleerd, maar ideaal is het natuurlijk niet. Zonder losse monitor eraan is mij dit nog nooit opgevallen.

(Dit speelde met Ventura trouwens ook al.)
Dit heeft nooit volledig gewerkt, heel irritant idd. Maar sowieso, multi monitor support is in de basis gewoon behoorlijk matig op macOS, zeg maar gerust ondermaats. Mja, gaat voorlopig niet veranderen ben ik bang.

Wat me sinds Sonoma wel opvalt overigens is dat er meer animatie/UI lag lijkt te zijn. Switchen tussen de virtual desktops geeft soms (zeer minimale) microstutter. Idem voor scrollen van tekst zo nu en dan. De meesten zullen het waarschijnlijk niet zien, maar het valt me echt op.

Ik vermoed stiekem dat de widgets op de desktop er mee te maken hebben. Sowieso is het bladeren door de widgets enorm traag, echt bizar dat Apple dat zo uitgebracht heeft. Dat was altijd meer Microsoft's kwaliteitsniveau m.b.t UI/UX :+

[ Voor 25% gewijzigd door Saven op 08-12-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:01
Ik ben sinds kort ook overgestapt naar Sonoma en nu heb ik het volgende probleem;

Ik gebruik een Windows 11 VM in VMware Fusion 13.5 om via RDP in te loggen op ons kantoor om de simpele reden dat Microsoft RDP geen goede fullscreen/game mode heeft. m.a.w. als je bovenin het scherm komt of onderin bij je dock, dan komt dit gewoon tevoorschijn.

Echter in VMware Fusion zat hier tot Ventura altijd een delay van een seconde of 2 a 3 op. Die delay werkt niet meer in Sonoma. Hiermee is voor mij eigenlijk het voordeel om VMWare fusion te gebruik voor RDP komen te vervallen, want die gedraagt zich nu net zo als Microsoft RDP client.

Als workaround heb ik ingesteld dat de muis altijd geoptimaliseerd moet zijn voor games en nu heb ik een full screen Windows 11 VM. Opgelost, zou je zeggen. Echter heb ik bij die setting het probleem dat m'n cursor er continu vandoor gaat. Ik heb twee (identieke) schermen en als ik van de een naar de andere ga, verdwijnt m'n cursor soms. Maar de muis doet het wel. Bij een klik komt ie tevoorschijn en als je over een bestandje zweeft dan wordt het ook blauw op de achtergrond

Is iemand hier tegen hetzelfde aangelopen en is er een oplossing voor 1 van bovenstaande problemen. Terugdraaien naar Ventura zie ik niet zo zitten. Het moet toch op te lossen zijn dat die cursor gewoon in beeld blijft, zou je zeggen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hessel89
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-01-2024
Heeft iemand anders dit rare muisgedrag ervaren in macOS Sonoma?

Mijn cursor verandert vaak niet meer op basis van de inhoud waarboven het zweeft. Wat ik bedoel is dat het pijltje niet verandert niet in een hand- of tekstcursor wanneer je boven een link of tekst zweeft.

Ik heb het idee dat dit wordt veroorzaakt door een Finder bug..

Normaal gesproken, als je op een venster klikt, verschijnt het op de voorgrond, en daarmee is dat venster ook meteen actief. Nu verschijnt het wel op de voorgrond, maar lijkt MacOS het venster niet te activeren, of dit niet zo te zien, waardoor de muisaanwijzer niet verandert.. Ongelofelijk irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dit gedrag herken ik niet. Waarom zou het Finder zijn? Gebeurt het met alle browsers, of met 1 browser specifiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Hessel89 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:03:
Heeft iemand anders dit rare muisgedrag ervaren in macOS Sonoma?

Mijn cursor verandert vaak niet meer op basis van de inhoud waarboven het zweeft. Wat ik bedoel is dat het pijltje niet verandert niet in een hand- of tekstcursor wanneer je boven een link of tekst zweeft.

Ik heb het idee dat dit wordt veroorzaakt door een Finder bug..

Normaal gesproken, als je op een venster klikt, verschijnt het op de voorgrond, en daarmee is dat venster ook meteen actief. Nu verschijnt het wel op de voorgrond, maar lijkt MacOS het venster niet te activeren, of dit niet zo te zien, waardoor de muisaanwijzer niet verandert.. Ongelofelijk irritant!
Ja ik heb het ook, niet in Finder maar in safari. De linkjes veranderen niet altijd in een hand. Safari draait bij mij in full-screen. Even terug naar de desktop en doet het even weer. Sinds update 14.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:13
window server crasht regelmatig bij mij. Als ik uit sleep kom gebeurt het soms. Op internet vind ik geen oplossing iemand een idee?

en een andere vraag, ik gebruik little snitch firewall, maar is die eigenlijk wel nog nodig?

[ Voor 26% gewijzigd door TweakerVincent op 10-01-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:26
TweakerVincent schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:06:
window server crasht regelmatig bij mij. Als ik uit sleep kom gebeurt het soms. Op internet vind ik geen oplossing iemand een idee?

en een andere vraag, ik gebruik little snitch firewall, maar is die eigenlijk wel nog nodig?
De ingebouwde firewall van MacOS voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:53
TweakerVincent schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:06:
Little Snitch is handig als je wil zien welk verkeer er van welke applicatie naar buiten gaat en ook als je bepaalde domeinen wil blokkeren.
Afgezien daarvan eens met @Tux3.14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat hangt er natuurlijk vanaf, waar je hem voor gebruikt.

Als ik het me goed herinner is Little Snitch niet alleen een inkomene firewall, maar ook een uitgaande firewall en "verklikt" het dus welke applicaties toegang tot het internet zoeken. Op die manier biedt het extra bescherming, met name in de situatie dat er malware al geinstalleerd is.

Maar er komt ook een beheerlast bij kijken en je moet, voor zover ik weet, wel een beetje weten wat je doet, voordat je er echt voordeel aan hebt.

Zelf heb ik en ik ben een redelijk doorgewinterde gebruiker, hem niet.

[noot waar niet iedere security-persoon het mee eens zal zijn]
De firewall op Windows is eigenlijk alleen maar gekomen omdat ze NetBIOS dienst hadden draaien. Voor een willekeurige Linux of MacOS machine zie ik eerlijk gezegd eigenlijk weinig toegevoegde waarde voor de ingebouwde inkomende firewall en is het meer een legacy vinkje dat afgetikt wordt (net als "ascii-tekens in het wachtwoord") dan dat het nou echt veel veiligheid toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:27

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Raar probleem met de e-mail van mijn vrouw. Haar gmail adres in de e-mail client van macOS 14 doet blijkbaar iets raars.
Krijg in outlook (op Windows) continue deze melding in e-mails:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rnhy7MuhOrI4t1Q4XfM4UoAkWh8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NW2C7FYnkeCKD4aA1CFtpbZD.png?f=user_large
Lijkt een probleem in de handtekening maar daar staat niets geks ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH51Qe8Et-2nf4uLkN348DTOLbY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UAcUe975XaSwEslkhf7bF9wR.png?f=user_large
Wat is hier aan te doen?

[ Voor 19% gewijzigd door Tortelli op 20-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat is niet de “signature” als in het adresblokje waar je standaard mee ondertekend, maar ze lijkt een cryptografische signatuur te hebben aangezet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Keypunchie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:50:
Dat is niet de “signature” als in het adresblokje waar je standaard mee ondertekend, maar ze lijkt een cryptografische signatuur te hebben aangezet…
Grote vraag is: hoe zet je dit uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik heb daar ook niet zoveel ervaring mee. Je zou in Keychain Access kunnen kijken of er een persoonlijk certificaat geimporteerd is (geassocieerd is met het email adres).

in Apple Mail zou boven waar je de "gewone handtekening" zit blijkbaar een kruisje kunnen zitten dat je kunt klikken
https://discussions.apple.com/thread/254665514?sortBy=best

(even naar beneden scrollen voor het screenshot)

Als dat niet werkt, weet je nu waar je een beetje op kan zoeken...

[ Voor 7% gewijzigd door Keypunchie op 21-01-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Update je Windows? Dit is een certificaatprobleem. Lijkt meer aan jouw kant te liggen dan aan de mac van jouw vrouw?

Hoe gaat het als je de e-mail in de browser opent? Heb je dan dezelfde melding? Zo niet, dan ligt het aan jouw outlook/windows.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

@Keypunchie en @Ferruginous Hwk denk dat ik het probleem opgelost heb. Je kunt in een nieuw e-mail bericht de optie `’bericht voorzien van digitale handtekening” aanzetten. Blijkbaar geeft die dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-05 19:02
Ik heb sinds de update naar Mac OS Sonoma het probleem dat de notities nog maar 1 kant op syncen met MS365.

Notitie welke ik aanmaak op de Mac wordt wel gesynct richting MS365 en dan door naar de iPhone.
Wat ik aanmaak op de iPhone komt wel richting MS365 maar niet richting de Mac.

Iemand daar een oplossing voor? heb het account al eens gedeactiveerd maar dat is niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:01

page404

Website says no

Meer mensen het probleem dat sommige apps niet meer in het dock verschijnen en anderen er blijven hangen als ze afgesloten zijn? Dit treedt sinds een paar weken op. Laatste update heeft het niet opgelost.
Ohja, in de CMD-TAB zijn ze ook niet zichtbaar? Kan er ook niks op vinden op Google.

[ Voor 17% gewijzigd door page404 op 29-01-2024 20:34 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
Zijn er hier nog mensen die last hebben van externe HDD's die niet meer willen verschijnen in zowel Finder als in Schijfhulpprogramma? 2 verschillende externe schijven die geformatteerd zijn in ExFat verschijnen totaal niet op mijn MacBook Air met MacOS 14.3, ze zijn wel zichtbaar op een Windows Laptop en desktop alsook op een MacBook die nog op Big Sur draait.
Het lijkt sinds de laatste update te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door AppleFan2007 op 04-02-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Laatst online: 29-05 09:28

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

AppleFan2007 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:06:
Zijn er hier nog mensen die last hebben van externe HDD's die niet meer willen verschijnen in zowel Finder als in Schijfhulpprogramma? 2 verschillende externe schijven die geformatteerd zijn in ExFat verschijnen totaal niet op mijn MacBook Air met MacOS 14.3, ze zijn wel zichtbaar op een Windows Laptop en desktop alsook op een MacBook die nog op Big Sur draait.
Het lijkt sinds de laatste update te zijn.
Hier is de laatste tijd veel over te doen: in Sonoma is de ondersteuning voor ExFat verplaatst van kernelspace naar userspace. In sommige gevallen zijn drives (maar ook geheugenkaarten en USB-sticks) hierdoor niet meer benaderbaar, maar het geldt niet voor alle merken en type media.

Voor veel drives is er geen redden aan - je zal de drive moeten formatteren naar iets anders om hem te kunnen gebruiken. Uiteraard wel eerst je data backuppen, bijvoorbeeld door een netwerkje op te zetten tussen je Windows-laptop en je Mac.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
Heroic_Nonsense schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:26:
[...]

Hier is de laatste tijd veel over te doen: in Sonoma is de ondersteuning voor ExFat verplaatst van kernelspace naar userspace. In sommige gevallen zijn drives (maar ook geheugenkaarten en USB-sticks) hierdoor niet meer benaderbaar, maar het geldt niet voor alle merken en type media.

Voor veel drives is er geen redden aan - je zal de drive moeten formatteren naar iets anders om hem te kunnen gebruiken. Uiteraard wel eerst je data backuppen, bijvoorbeeld door een netwerkje op te zetten tussen je Windows-laptop en je Mac.
Dan kan ik misschien beter de drive aan mijn raspberry pi hangen en zo via het netwerk delen, een 4TB hard drive back-uppen kan anders wel even duren.
Ik blijf het wel raar vinden dat het enkel bij een HDD voorkomt maar bij geen enkele SSD/USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 11:31
Ik probeer een pdf document in te vullen. Het valt me op hoe macOS weer nodeloos achterblijft in vergelijking met IOS. Jammer, want dingen waar je moet schrijven lenen zich bij uitstek voor de Mac lijkt me. Zo verbaast het me bijvoorbeeld ook dat er nog steeds geen macOS versie van hun eigen Journal app is. En dat terwijl Apple zo trots was op hun intercompatibiliteit van apps. Het zou zogenaamd zo makkelijk moeten zijn apps te maken voor verschillende platformen.

Qua hardware heeft Apple sinds hun "Silicon transitie" hele goede stappen gezet. En vervolgens hebben ze qua software ook hele goede stappen gezet in om het goed op die nieuwe hardware te laten werken en tegelijk nog de oude software te kunnen gebruiken. Dus ze hebben zeker aan macOS wezen sleutelen.
Maar als je wat meer naar de oppervlakte gaat (UI en functionaliteit) voelt macOS voor mij inmiddels best verouderd, zeker in vergelijking met hun IOS/ipadOS.
Ik hoop dat ze dat ook een keertje onder handen nemen, want ze maken leuke machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:01

page404

Website says no

Goh, opvallend weer. Ik had al maanden last van een launchservicesd die continu 100-150% zat op te eten. Laptop altijd warm en batterij snel leeg. Na veel gegoogle een tip gevonden om wat Google Chrome en Microsoft LaunchDeamons en Agents te verwijderen.
Ik heb alles met *com.adobe.ARMCD*, com.google.keystone* en *OneDrive* verwijderd uit /Library/LaunchAgents en /Library/LaunchDaemons en lo and behold, ik heb mijn oude vertrouwde MacOS weer terug. launchservicesd komt niet eens meer voor in mijn top processen.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

In MacOS 14 heeft Safari er tabbladgroepen bijgekregen. Als je links de favorietenbalk ‘Bladwijzers’ openzet dan die je ‘Favorieten’ en ‘Favorieten van tabbladgroep’. Je kunt nu tabbladgroepen aanmaken. Bij het spelen daarmee om te proberen wat het is en wat je ermee kan heb ik nu een aantal tabbladgroepen gekregen met namen als ‘Naamloos’, ‘Naamloos 1’ en ‘Naamloos 2’.

Nu kan ik nergens vinden hoe ik die namen kan aanpassen. Ook lukt het me niet om die tabbladgroepen te verwijderen. Ik heb gezocht op internet en in de help van Safari zelf. Daar kom je van alles tegen over die tabbladgroepen, maar nergens vind ik ook maar een woord over het wijzigen van de naam van een groep of over hoe je zo’n groep kunt weggooien, verwijderen, deleten of hoe je het ook wilt noemen.

Iemand enig idee?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hippe Lip schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:32:
In MacOS 14 heeft Safari er tabbladgroepen bijgekregen. Als je links de favorietenbalk ‘Bladwijzers’ openzet dan die je ‘Favorieten’ en ‘Favorieten van tabbladgroep’. Je kunt nu tabbladgroepen aanmaken. Bij het spelen daarmee om te proberen wat het is en wat je ermee kan heb ik nu een aantal tabbladgroepen gekregen met namen als ‘Naamloos’, ‘Naamloos 1’ en ‘Naamloos 2’.

Nu kan ik nergens vinden hoe ik die namen kan aanpassen. Ook lukt het me niet om die tabbladgroepen te verwijderen. Ik heb gezocht op internet en in de help van Safari zelf. Daar kom je van alles tegen over die tabbladgroepen, maar nergens vind ik ook maar een woord over het wijzigen van de naam van een groep of over hoe je zo’n groep kunt weggooien, verwijderen, deleten of hoe je het ook wilt noemen.

Iemand enig idee?
sidebar uitklappen en renamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TweakerVincent schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:37:
[...]

sidebar uitklappen en renamen :)
Sidebar is die linker kolom? Die heb ik uitgeklapt. Maar hoe doe je dat renamen dan? Links erop klikken geeft geen resultaat.

En die overbodige naamloze dingen wil ik weggooien en dat gaat ook niet...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hippe Lip schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Sidebar is die linker kolom? Die heb ik uitgeklapt. Maar hoe doe je dat renamen dan? Links erop klikken geeft geen resultaat.

En die overbodige naamloze dingen wil ik weggooien en dat gaat ook niet...
Bij mij staan er 3 puntjes. Daarop klikken kan je renamen of verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TweakerVincent schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:48:
[...]

Bij mij staan er 3 puntjes. Daarop klikken kan je renamen of verwijderen.
Dank, dan ga ik straks nog eens kijken.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Hippe Lip Je moet er over heen met je cursor dan komen ze te voorschijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik ben me wat aan het inlezen over Emacs. Misschien niet echt nuttig voor mijn werk en privé, maar ik ben nieuwsgierig. Het intrigeert me ergens wel.

Anyway, leuke bijkomstigheid is dat door de UNIX geschiedenis diverse short cuts ook voor macOS te gebruiken zijn, waar dan ook. Bijvoorbeeld C-a (control a) dat je aan een begin van een regel zet. Werkt in Notes tot je URL regel in Safari.
Ik hoop dat ze in macOS dit soort historisch spul nog lang blijven ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Quakie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:20:
@Hippe Lip Je moet er over heen met je cursor dan komen ze te voorschijn.
Helaas, er boven hangen met de muis levert nix op. Linksklikken erop levert nix op. Rechtsklikken erop levert nix op.

Vandaar mijn vragen: HOE DOE JE DAT, hoe haal je die naamloos-dingen weg…?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjjJxkoH8fAI2d7vw5FhEIYOlhA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1vuSWvqEj0EM4bEt4xf80ngA.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 28-03-2024 15:49 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavemees
  • Laatst online: 08:19
Hippe Lip schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Helaas, er boven hangen met de muis levert nix op. Linksklikken erop levert nix op. Rechtsklikken erop levert nix op.

Vandaar mijn vragen: HOE DOE JE DAT, hoe haal je die naamloos-dingen weg…?

[Afbeelding]
https://support.apple.com...brwd0cea393/17.0/mac/14.0

"Een tabbladgroep verwijderen: Klik in de navigatiekolom met de Control-toets ingedrukt op een tabbladgroep en kies 'Verwijder'."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dangulus
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
@Hippe Lip Volgens mij zijn dat bladwijzers en die kun je verwijderen met de bladwijzermanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ja sidebar stukje wat wij zeiden is icoontje rechts naast groene bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@cavemees en @Dangulus
Nee, dat zijn geen bladwijzers maar lege tabbladgroepen. Dat zie je aan het driehoekje links ervan. Je kunt die uitklappen.

Ik heb er om te testen ook een site in zo’n groep gezet. Als je daarop dan klikt met de rechter muisknop dan krijg je inderdaad opties voor hernoemen, verwijderen en meer. Maar dat gebeurt niet als ik met de rechter muisknop klik op zo’n lege tabbladgroep…

Zie hieronder hoe ik die groepen gemaakt heb. Weggooien lukt helaas nog steeds niet. Niet met de rechter muisknop en niet door Ctrl (of fn, of Opt of Cmd) vast te houden en erop te klikken.

Suggesties hoe het wel moet zijn welkom!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygYL8-Pm8O891EywVKPht2DHpbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1NFXQIwcuBQ3OSpGgZhcbYmg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xivE4QjCCLxBOv-9H5uhXJjD87M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WtPo3Tmc3dlO9pVZtY3HJhP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJhHBlDSer0WgEjf3BZp0ltRnA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDNsKaOfhpkBqWDE5YcRnm05.jpg?f=fotoalbum_large

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dangulus
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
Als je op het driehoekje naast Bladwijzers klikt (helemaal bovenaan) kom je weer bij de tabbladen groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fusajiro_x
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 22:22
Het lijstje 'mappen' in "Favorieten van tabbladgroep" is hetzelfde lijstje als je Tabbladgroepen.
In jouw geval heten je Tabbladgroepen dus "Naamloos", " Naamloos 1" en Naamloos 2".

Dit lijstje Favorieten is altijd gelijk aan je lijstje Tabbladgroepen, wil je deze dus verwijderen of hernoemen dan gaat dat automatisch als je je Tabbladgroepen verwijdert of een andere naam geeft.

Het kan een half minuutje of zo duren voordat de lijst update na een wijziging in je Tabbladgroepen.

[ Voor 11% gewijzigd door Fusajiro_x op 30-03-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:32

Exirion

Gadgetfetisjist

PrimusIP schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 23:21:
Ik ben me wat aan het inlezen over Emacs. Misschien niet echt nuttig voor mijn werk en privé, maar ik ben nieuwsgierig. Het intrigeert me ergens wel.

Anyway, leuke bijkomstigheid is dat door de UNIX geschiedenis diverse short cuts ook voor macOS te gebruiken zijn, waar dan ook. Bijvoorbeeld C-a (control a) dat je aan een begin van een regel zet. Werkt in Notes tot je URL regel in Safari.
Ik hoop dat ze in macOS dit soort historisch spul nog lang blijven ondersteunen.
Ik heb 30 jaar geleden met Emacs gewerkt op Solaris UNIX systemen, maar ben vrij snel overgestapt op VI. Als je iets klassieks wil gebruiken dat overal op draait, kijk eens naar VIM. Draait gewoon in een terminal, dus ook remote makkelijk te gebruiken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Exirion schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:20:
[...]

Ik heb 30 jaar geleden met Emacs gewerkt op Solaris UNIX systemen, maar ben vrij snel overgestapt op VI. Als je iets klassieks wil gebruiken dat overal op draait, kijk eens naar VIM. Draait gewoon in een terminal, dus ook remote makkelijk te gebruiken.
Maar emacs werkt ook gewoon via de terminal en remote. Maar wat ik lees is het qua functionaliteit uitgebreider dan vi(m). Het nadeel is dat het ook complexer is. En vim is al niet de makkelijkste. Verder is emacs ook niet altijd pre installed. Makkelijk gebruik wint Nano.
Maar ik merk dat wat emacs short cuts ook gewoon in macOS werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marbo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-05 23:59
Mijn skype reageert niet meer nadat mijn macbook op sluimer heeft gestaan. Enige wat rest is om skype geforceerd af te sluiten. Ik heb van zowel skype (versie 8.115.0.217) als sonoma (14.4.1) de laatste versies. Ik zie op internationale fora wel discussies met hetzelfde probleem, maar geen oplossing,
Heeft iemand dit ook en inmiddels een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:29
Sinds een paar dagen werkt Safari niet meer op mijn Mac Mini. Op de iPhone, MacBook werkt het nog prima.

Geen enkele internet pagina wil laden behalve interne op adressen zoals mijn nas etc. Chrome werkt wel dus er is wel internet.

Ik heb alle geschiedenis al gewist, plug-ins uitgeschakeld iemand nog een idee?

Prive modus werkt ook niet, DNS geflushed ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door robbinonline op 04-04-2024 10:55 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Nieuwe macOS update beschikbaar. Niet dat het deze website wat boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:11
PrimusIP schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 00:39:
Nieuwe macOS update beschikbaar. Niet dat het deze website wat boeit.
Ik zie hier niets, zit nog steeds op 14.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Die is net weekje uit of zo dus neem aan dat hij 14.5 bedoelt. Er is volgens mij geen 14.5.1 fix voor deleted photos weer verschijnen bug. Waarschijnlijk macOS geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat laatste is niet zo gek, de bug had te maken met een interactie tussen de Photos en Files app (en die laatste heb je niet op MacOS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqyouyA_3x9Pki-cugO2YWNwJyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VBxHVI4KFk7t3K0YQoq7396L.png?f=fotoalbum_large
Valt me ineens op dat er op macOS bij betaalmethodes 'Apple Cash-saldo' staat. Met een dollarteken.

Ik wist nog niet dat Apple het (in Nederland) ook zo noemde. Naar mijn weten is Apple Cash alleen beschikbaar in de VS?

https://support.apple.com...e/iphone/iph385cf0980/ios
Met Apple Cash (beschikbaar in de Verenigde Staten) kun je betaalverzoeken sturen, en geld versturen en ontvangen in de Wallet-app of de Berichten-app , geld terugkrijgen van Apple Card-transacties, aankopen doen en je Apple Cash-saldo naar je bankrekening overschrijven.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:11
Hoe bekijken jullie foto's het liefst in de Finder, of gebruiken jullie daar een third-party app voor? Ik begrijp dat er een galerijweergave is, maar zodra je bijvoorbeeld een .jpg-bestand opent in een nieuw venster, kun je niet met de pijltjestoetsen naar de volgende foto in dezelfde map navigeren. Pas nadat je alle foto's uit de map hebt geselecteerd en via de rechtermuisknop opent, kun je navigeren. Dit is een beetje omslachtig (of misschien denk ik nog in Windows-logica) :).

Wie herkent dit? Ik ben nog niet zo lang bekend met macOS.

[ Voor 66% gewijzigd door rudyman85 op 10-06-2024 21:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Gewoon op de spatiebalk drukken in Finder is voor mij het makkelijkste.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste