They never change
Laatste paar jaar ging het toch best rap.
Ik teken nergens meer voor
ja, eindelijk kunnen binnenhalen. 6,6 GB zou snel moeten downloaden tegenover de 12 van vorig jaar
Auto install ? Ben de hond maar gaan uitlaten 🤣
Stomme vraag. Half uur later nog steeds halverwege 😬
Stomme vraag. Half uur later nog steeds halverwege 😬
[ Voor 37% gewijzigd door Quakie op 26-09-2023 19:54 ]
De herstart teller staat op 5
2GB gedownload en nog 6 uur resterend...
het zal een lange avond worden
Ik keek al uit naar 14 en ik ga vast na afloop teleurgesteld zijn omdat het niet zo is dat de wereld veranderd is, armoede is vedwenen, onderdrukking is gestopt en het milieu is gered. 😄
Dat gezegd hebbende: ik ben wel benieuwd naar die widgets (weet niet of ik het een vooruitgang ga vinden). Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe het gaat uitpakken met games die via 'wine achtig' mechanisme werken. Al denk ik dat het nog wel even duurt totdat dit echt geoptimaliseerd is en er simpele 3rd party manieren voor zijn gemaakt.
Dat gezegd hebbende: ik ben wel benieuwd naar die widgets (weet niet of ik het een vooruitgang ga vinden). Maar ik ben vooral benieuwd naar hoe het gaat uitpakken met games die via 'wine achtig' mechanisme werken. Al denk ik dat het nog wel even duurt totdat dit echt geoptimaliseerd is en er simpele 3rd party manieren voor zijn gemaakt.
ik installeer hem gewoon en doe dan een system reset vanuit het OS dan begin je ook met een schone lei.crypt0rr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:23:
Here we go! Schone installatie met de `.dmg` in de maak.
[Afbeelding]
scheelt een hoop gedoe. wil je nog schoner dan doe je installatie naar Sonona en dan een internetrecovery heb je hem ook clean
A wise man's life is based around fuck you
WiFi ff uit en aan, hier kwam ik op een snellere server uit en was hij in 5 minuten binnen.AppleFan2007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:58:
2GB gedownload en nog 6 uur resterend...
Bedankt voor de tip.Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:12:
[...]
WiFi ff uit en aan, hier kwam ik op een snellere server uit en was hij in 5 minuten binnen.
Zonde van alle extra tijd, dit kost 10 minuten USB maken en booten maar!Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:11:
[...]
ik installeer hem gewoon en doe dan een system reset vanuit het OS dan begin je ook met een schone lei.
scheelt een hoop gedoe. wil je nog schoner dan doe je installatie naar Sonona en dan een internetrecovery heb je hem ook clean
er is ook een firmware update voor de apple display als je Sonoma installeert
er leek kort een verbetering te zijn om toch weer stil te vallen na ca 1 minuut.Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:12:
[...]
WiFi ff uit en aan, hier kwam ik op een snellere server uit en was hij in 5 minuten binnen.
Dat hielp goed, thx voor de tip! Hier is ie binnen nu!Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:12:
[...]
Zoveel spannends zit er toch niet in?Zwelgje schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:02:
[...]
Alle mac's staan er hier al klaar voor![]()
als een kind voor sinterklaas zo zenuwachtig
Elect a clown, expect a circus.
USB stick, booten?crypt0rr schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:19:
[...]
Zonde van alle extra tijd, dit kost 10 minuten USB maken en booten maar!
leuk 5 jaar terug, ik heb niet eens meer USB sticks in huis. waarom zou ik ook (ja voor dit wellicht maar ander niet)
nice!frenkied schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:24:
er is ook een firmware update voor de apple display als je Sonoma installeert
Nou, early adopters, veel plezier ermee. Ik wacht fijn nog even. Alvast bedankt voor het meehelpen met het wegwerken van bugs voordat ik hem ga installeren!
[ Voor 41% gewijzigd door Commendatore op 26-09-2023 20:46 ]
afgelopen maanden is dat al gebeurd met de private en public beta's die bugs zijn er wel uit en wat er is is niet shocking.Commendatore schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:45:
Nou, early adopters, veel plezier ermee. Ik wacht fijn nog even. Alvast bedankt voor het meehelpen met het wegwerken van bugs voordat ik hem ga installeren!
Ik heb bewust geen beta's geinstalleerd, maar enige tot nu toe wat ik denk nice zijn de screensavers en die zie ik persoonlijk zelden..
Ik heb ook wat widgets op de desktop gezet, maar ook daar kom ik zelden.....
Kortom voor mij niks spannends..
Oh en ik gebruik Arc ipv Safari..
Ik heb ook wat widgets op de desktop gezet, maar ook daar kom ik zelden.....
Kortom voor mij niks spannends..
Oh en ik gebruik Arc ipv Safari..
[ Voor 7% gewijzigd door Quakie op 26-09-2023 21:07 ]
Ik blijf het gek vinden dat er geen Apple Music Widget is🤔
©2004
tot nu toe het leukste is dat we terug screensavers hebben van bergen.
Dat is iets wat ik echt miste in de afgelopen versies.
Ik vind die bijgeleverde al jaren helemaal niets. Voor Sonoma heb ik deze:AppleFan2007 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:31:
tot nu toe het leukste is dat we terug screensavers hebben van bergen.![]()
https://www.peakpx.com/en/hd-wallpaper-desktop-osbnz
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sopDA7ewVBO7tI0eCJjIHEp7.jpg?f=user_large)
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Ik heb het volgend bij apple id "these settings have been configured by a profile"
Het internet verwijs mij naar profiles maar er zijn geen profiles geinstalleerd.
Alles is grayed out? Meer mensen hier last van?
Het internet verwijs mij naar profiles maar er zijn geen profiles geinstalleerd.
Alles is grayed out? Meer mensen hier last van?
[ Voor 24% gewijzigd door Quakie op 26-09-2023 21:48 ]
Oke, knap irritant dat de "web apps" zich beperken tot het Dock. Er zijn wel een paar websites waar ik graag een web app van wil maken (in verleden met 3rd party app ook gedaan heb), maar ik wil ze niet in mijn Dock hebben zitten. Had hem liever achter Spotlight of Launchpad willen hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door PrimusIP op 26-09-2023 22:00 ]
update blijft bij mij vooralsnog hangen op 'preparing macOS Sonoma... about 5 minutes remaining"
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Plus punt: ik vind het Lock screen een grote verbetering.
+/- punt: Leuk dat ik widgets op mijn bureaublad kan plaatsen. Ik ben er echter nog niet van overtuigd of ik uberhaupt iets aan widgets heb. Ik vind onder IOS het wel fijn het weer te zien enzo, maar op mijn Macbook zit mijn bureaublad doorgaans vol met openstaande vensters.
+/- punt: Leuk dat ik widgets op mijn bureaublad kan plaatsen. Ik ben er echter nog niet van overtuigd of ik uberhaupt iets aan widgets heb. Ik vind onder IOS het wel fijn het weer te zien enzo, maar op mijn Macbook zit mijn bureaublad doorgaans vol met openstaande vensters.
Die stap duurt idd wel ff idd.Geronimous schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:01:
update blijft bij mij vooralsnog hangen op 'preparing macOS Sonoma... about 5 minutes remaining"
🌞🍃
Ok, I stand corrected.PrimusIP schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:59:
Oke, knap irritant dat de "web apps" zich beperken tot het Dock. Er zijn wel een paar websites waar ik graag een web app van wil maken (in verleden met 3rd party app ook gedaan heb), maar ik wil ze niet in mijn Dock hebben zitten. Had hem liever achter Spotlight of Launchpad willen hebben.
Nadat ik "voeg toe aan Dock" koos en voor geen mogelijkheid de nieuwe webapp kon verplaatsen naar Launchpad, heb ik hem er weer afgegooid. En waarempel, ik zie die webapp nu in Launchpad zitten. Ik ben blij met het resulaat, maar het is wel rommelig hoe het verloopt.
Hier aangemaakt, voor bijvoorbeeld NLZIET. Daarna verwijderd uit Dock én Launchpad.PrimusIP schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:09:
[...]
Ok, I stand corrected.
Nadat ik "voeg toe aan Dock" koos en voor geen mogelijkheid de nieuwe webapp kon verplaatsen naar Launchpad, heb ik hem er weer afgegooid. En waarempel, ik zie die webapp nu in Launchpad zitten. Ik ben blij met het resulaat, maar het is wel rommelig hoe het verloopt.
Kan gewoon via Spotlight beginnen te typen met NLZ en enteren. Et voila: de web-app opent.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Op MacWorld stond dat dat later komt.hk12nl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:22:
Komt nog wel…hk12nl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:22:
Iemand enig idee of het mogelijk is om mijn iPhone en Apple Watch ook toe te voegen aan de batteries-widget? Ik gok dat het niet kan, maar misschien zie ik iets over het hoofd
Eindelijk kan je nu ook in Chrome ook de iCloud-wachtwoorden gebruiken.
Ik gebruik nu nog Bitwarden maar zit te denken over te stappen. Ik merk alleen dat elke keer wanneer ik Chrome opstart ik eerst de extensie moet activeren om de password functie te gebruiken. Dit maakt het erg omslachtig. Weet iemand hier een work-around voor? Of kan het gewoon niet anders?
Ik gebruik nu nog Bitwarden maar zit te denken over te stappen. Ik merk alleen dat elke keer wanneer ik Chrome opstart ik eerst de extensie moet activeren om de password functie te gebruiken. Dit maakt het erg omslachtig. Weet iemand hier een work-around voor? Of kan het gewoon niet anders?
Pura Vida
Ik merk toch wel nog wat kleine bugjes. Zo duurt het erg lang voor de widgets op de desktop om transparant te worden. heb ze op monochroom staan, maar ze zijn dus vaker gewoon ondoorzichtbaar grijs dan dat ze netjes transparant over de achtergrond liggen.
/f/image/1tdE8V0nktS4TWAxIRO49dcD.png?f=fotoalbum_large)
⚛︎ 1-2-2022 poor Leno
Op dit moment nog niet. Wat trouwens wel erg raar is gezien het op de iPhone wel werkt. Mijn Logitech muis wordt 2 keer getoond maar mijn Logitech keyboard niet... en de muis staat op 100%... wat volgens mij niet zo is. Misschien wordt dit in de toekomst beter. De herinneringen op het bureaublad ben ik wel erg blij mee.posttoast schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:24:
Iemand enig idee of het mogelijk is om mijn iPhone en Apple Watch ook toe te voegen aan de batteries-widget? Ik gok dat het niet kan, maar misschien zie ik iets over het hoofd
Pura Vida
Ik kan het zo niet vinden, maar kun je de prachtige wallpapers/screensavers ook randomizen zodat je telkens een andere hebt?
Onderin de wallpapers staat "Shuffle Aerials", daar kun je doen wat jij wilt gok ikEValentino schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:35:
Ik kan het zo niet vinden, maar kun je de prachtige wallpapers/screensavers ook randomizen zodat je telkens een andere hebt?
[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 27-09-2023 11:39 ]
Ga ik straks even naar kijken, thanks!posttoast schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:39:
[...]
Onderin de wallpapers staat "Shuffle Aerials", daar kun je doen wat jij wilt gok ikZelfde geldt bij screensavers trouwens.
Voor de mensen die OneDrive gebruiken met de optie dat al je files offline ook beschikbaar moeten zijn: ik merkte vanochtend na de upgrade naar Sonoma dat OneDrive netjes begon met alle files nog eens opnieuw te downloaden. De ventilators op mijn intel MacBook Pro 2019 zaten in overdrive modus
Niet echt een bug dus of zo, maar hou er rekening mee - bij mij was dit een kleine 100gig aan data die voor de upgrade ook al offline beschikbaar was dus ik begrijp niet helemaal waarom alles opnieuw terug gedownload werd.
Niet echt een bug dus of zo, maar hou er rekening mee - bij mij was dit een kleine 100gig aan data die voor de upgrade ook al offline beschikbaar was dus ik begrijp niet helemaal waarom alles opnieuw terug gedownload werd.
Iemand die VMWare Fusion draait (niet de tech-preview maar 13.0.2): werkt Windows 11? Anders wacht ik nog even met upgraden tot VMWare de tech preview uit beta haalt.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Wat is dat blauwe pijltje wat naar boven wijst voortdurend als je wat begint te typen, b.v. wat ik nu aan het doen ben? Wat houdt dit pijltje in en wat kun je er mee want als ik er op klik gebeurd er niets bijzonders.
Dat verschijnt als Caps-lock aan staat.Erwin33 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:40:
Wat is dat blauwe pijltje wat naar boven wijst voortdurend als je wat begint te typen, b.v. wat ik nu aan het doen ben? Wat houdt dit pijltje in en wat kun je er mee want als ik er op klik gebeurd er niets bijzonders.
🌞🍃
De nieuwe wallpapers/screensavers zijn inderdaad adembenemend, weet iemand hoe lang die wallpapers doorgaan ?
Oh ja, kan ik dat ergens uitzetten? Vind dat wat overbodig. Had dat nooit in Ventura.kamerplant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:43:
[...]
Dat verschijnt als Caps-lock aan staat.
Tot nu toe geen software gehad die opeens niet meer werkt. En dat vind ik positief, ik heb met sommige macOS versies het wel eens anders meegemaakt.
Heb een tijdje naar die van New York zitten kijken en vind dat ze lang door gaan! Echt coolMetallize schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:50:
De nieuwe wallpapers/screensavers zijn inderdaad adembenemend, weet iemand hoe lang die wallpapers doorgaan ?
©2004
Jullie hebben duidelijk geen Apple TV thuis
Daar zitten deze screensavers al heel lang in. Dat ze nu ook op m'n Mac verschijnen vind ik alleen maar leuk. Voor het eerst sinds jaren heb ik weer een screensaver ingesteld staan ipv gewoon scherm uit na x minuten. In Sonoma zitten er overigens wel veel meer, vele heb ik op de ATV nog niet voorbij zien komen. Wel jammer dat je niet kan zien waar je precies overheen vliegt, kan op ATV namelijk wel.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
gelijk zodra het kan natuurlijk weer updaten op mijn werkcomputer en nu met de gebakken peertjes verder werken
anderen ook last van je Finder die maar blijft crashen (MacBook Air M1)? Onderstaand bericht valt niet op te klikken, en gigantische cpu load

anderen ook last van je Finder die maar blijft crashen (MacBook Air M1)? Onderstaand bericht valt niet op te klikken, en gigantische cpu load
:fill(white):strip_exif()/f/image/URVqDZxwrwCA5hODsw7yONvK.png?f=user_large)
Bizar dat anno 2023 screensavers uberhaupt nog bestaan en notabene als een van de main features wordt gezien. What's next, gaan we weer faxen? 🤪
🌞🍃
Ik heb vmware fusion pro 13.0.2 draaien met Windows 11 daarbinnen (ARM) op mijn MacBook Pro M2max.WhatsappHack schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:30:
Iemand die VMWare Fusion draait (niet de tech-preview maar 13.0.2): werkt Windows 11? Anders wacht ik nog even met upgraden tot VMWare de tech preview uit beta haalt.
Gisteren geüpdatet naar macOS Sonoma.. Zojuist even de VM getest. Die werkt nog gewoon.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
logisch, VMware fusion maakt onderwater gebruik van de Apple Hypervisor (framework) en die is niet gewijzigd.Ferruginous Hwk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:15:
[...]
Ik heb vmware fusion pro 13.0.2 draaien met Windows 11 daarbinnen (ARM) op mijn MacBook Pro M2max.
Gisteren geüpdatet naar macOS Sonoma.. Zojuist even de VM getest. Die werkt nog gewoon.
Die VM blijft wel werken het hele virtualisatieconcept is nu juist (oa) mobiliteit en abstractie van de onderliggen hard en software
Ik vindt ze erg mooi, zeker die landschappen als screensaver. echt genieten om ze te zien en ook leuk dat je elke keer een ander bureaubladachtergrondje hebt als je terugkomt van een vergaderingkamerplant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:12:
Bizar dat anno 2023 screensavers uberhaupt nog bestaan en notabene als een van de main features wordt gezien. What's next, gaan we weer faxen? 🤪
/Library/Application Support/com.apple.idleassetsd/Customer/4KSDR240FPSMetallize schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:50:
daar staan ze als .mov kan je gewoon afspelen en kijken
Ik heb voor mezelf goed en slecht nieuws:
Goed nieuws:
Dankzij de magie van Apples Game porting toolkit van macOS 14, Wine en Whisky (zowel de drankjes als de software) draait op mijn M1 MacBook air met 8GB Cyberpunk!
Slechtnieuws:
Het is in de praktijk onspeelbaar door de enorme frame rate drop, zelfs op de laagste settings.
Heeeeeel stiekem hoop ik dat er ooit een optimalisatie komtbwaardoor het wel soort van speelbaar kan worden. Ik heb die game vroeger op een windows i5 pc met 8gb wèl kunnen spelen. Maar ja, laten we afwiachten of die hoop niet ijdel is.
Goed nieuws:
Dankzij de magie van Apples Game porting toolkit van macOS 14, Wine en Whisky (zowel de drankjes als de software) draait op mijn M1 MacBook air met 8GB Cyberpunk!
Slechtnieuws:
Het is in de praktijk onspeelbaar door de enorme frame rate drop, zelfs op de laagste settings.
Heeeeeel stiekem hoop ik dat er ooit een optimalisatie komtbwaardoor het wel soort van speelbaar kan worden. Ik heb die game vroeger op een windows i5 pc met 8gb wèl kunnen spelen. Maar ja, laten we afwiachten of die hoop niet ijdel is.
Ik heb een algemeen macOS vraagje, maar wil er geen heel topic van maken.
Bij Windows trek ik doorgaans gewoon drives (Sticks, HDD, SSD) gewoon uit de machine. Ik weet dat er een unmount ding is, maar ik gebruik het nooit. En ik gebruik die dingen al sinds je nog onder Windows XP een driver moest installeren om een USB stick te herkennen.
Maar het heeft me nog nooit problemen gegeven. (Niet zolang je niks met de files aan het doen bent). Terwijl er wel een unmount optie bestaat.
Met MacOS moet je dat niet doen. Dat heb ik wel met harde hand afgeleerd. Meestal maak je niet je data corrupt, maar opnieuw mounten duurt ongelovelijk lang nadat je als een barbaar dat ding er uitgetrokken hebt.
Ik vraag me vooral af waarom dit zo is. Ik neem aan dat Apple er wel over nagedacht heeft.
Bij Windows trek ik doorgaans gewoon drives (Sticks, HDD, SSD) gewoon uit de machine. Ik weet dat er een unmount ding is, maar ik gebruik het nooit. En ik gebruik die dingen al sinds je nog onder Windows XP een driver moest installeren om een USB stick te herkennen.
Maar het heeft me nog nooit problemen gegeven. (Niet zolang je niks met de files aan het doen bent). Terwijl er wel een unmount optie bestaat.
Met MacOS moet je dat niet doen. Dat heb ik wel met harde hand afgeleerd. Meestal maak je niet je data corrupt, maar opnieuw mounten duurt ongelovelijk lang nadat je als een barbaar dat ding er uitgetrokken hebt.
Ik vraag me vooral af waarom dit zo is. Ik neem aan dat Apple er wel over nagedacht heeft.
Mwa het gaat zich er om ( voor mij ) hoe Apple de desktop een goede frisse look kan geven , met een goede design " out of the box" en ja ook al gebruik ik alle Os'en .. dat is inderdaad hoe het beter kan.kamerplant schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:12:
En ja Microsoft heeft het geprobeerd met Dreamscenes in Vista

Omdat Windows er niets over vermeld ..simpelweg gezegd , want er is een redelijke kans dat Windows nog steeds iets weg schrijft na dat het kopieren klaar is , ik heb een paar keer mee gemaakt dat ik data corruptie had .PrimusIP schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:13:
de Unmount op Linux en MacOS en " safely remove device" op Windows .. is gewoon een commando die zegt " schrijf alle data naar de disk en eject" ... windows geeft simpelweg geen melding erover. t is de OS's keuze 9 van de 10 keer is het geen probleem ...maargoed als die ene keer net je foto's zijn
[ Voor 6% gewijzigd door Metallize op 27-09-2023 23:32 ]
Kun je niet voor een live wallpaper kiezen op het loginscherm en voor een standaard dynamische op het bureaublad. Ik vind die live wallpapers namelijk erg blurry wanneer het bureaublad wordt getoond.
Het is idd een beetje irritant dat unmounten. Ik gebrulk Alfred op mijn Mac en doe het meestal met een keyboard shortcut. Moet wel zeggend dat ik in mijn monitor een externe USB-C schijf heb aangesloten voor de time-machine backup en die unmount ik nooit voor ik mijn Mac loskoppel. Tot op heden nog geen problemen ervaren en ik onderdruk de waarschuwingen. Waarom Apple dit doet... echt geen idee.PrimusIP schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:13:
Pura Vida
Dat Unmount is geen MacOS exclusief dingetje. Dat is iets wat voor elk OS geld, dus ook voor Windows en Linux distro's. Dat deze OS'en er niet altijd over 'klagen' betekend niet dat je het niet moet doen (alhoewel Windows altijd wel een melding geeft als je het doet, is mijn ervaring).
In alle OS'en al een keer meegemaakt dat een USB stick of SD kaart daardoor corrupt raakte. Dus ga ik ook altijd eerst de device unmounten voordat ik 'm fysiek loskoppel.
In alle OS'en al een keer meegemaakt dat een USB stick of SD kaart daardoor corrupt raakte. Dus ga ik ook altijd eerst de device unmounten voordat ik 'm fysiek loskoppel.
Ik kan geen speciale leestekens meer gebruiken. Als ik een toets lang indruk, dan krijg ik die toets gewoon heel vaak in beeld. Het zou moeten werken. Hoe zit dit bij jullie?
https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mh27474/mac
🌞🍃
Werkt hier als vanouds...kamerplant schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:51:
Ik kan geen speciale leestekens meer gebruiken. Als ik een toets lang indruk, dan krijg ik die toets gewoon heel vaak in beeld. Het zou moeten werken. Hoe zit dit bij jullie?
Even naar je toetsenbordinstellingen kijken?
Bij mij was de klok ineens in 12-uurs formaat (4:24 pm in plaats van 16:24) - mogelijk heeft het er iets mee te maken dat ik macOS in het Engels heb staan.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Een restart lostte het opHeroic_Nonsense schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:27:
[...]
Werkt hier als vanouds...
Even naar je toetsenbordinstellingen kijken?
Bij mij was de klok ineens in 12-uurs formaat (4:24 pm in plaats van 16:24) - mogelijk heeft het er iets mee te maken dat ik macOS in het Engels heb staan.
🌞🍃
Iets waar een Mac-gebruiker bijna nooit aan denkt.. De meesten herstarten alleen door een MacOS -update
Bij elk scherm waarin ik een wachtwoord moet intoetsen kon ik altijd dubbel drukken op de watch of direct beginnen met het wachtwoord in te toetsen. Nu moet ik eerst enter drukken voordat ik mijn wachtwoord kan intoetsen. Weten jullie of hier een setting voor is of is dit de nieuwe manier van werken?
Dit gaat dus om dit scherm die opgevraagde wachtwoorden invult::strip_exif()/f/image/ry8nnqwpIg9KIFPLhL5W9KPY.png?f=user_large)
(TouchID is geen optie ivm extern toetsenbord)
Dit gaat dus om dit scherm die opgevraagde wachtwoorden invult:
:strip_exif()/f/image/ry8nnqwpIg9KIFPLhL5W9KPY.png?f=user_large)
(TouchID is geen optie ivm extern toetsenbord)
[ Voor 4% gewijzigd door sigmundfreund op 29-09-2023 08:52 ]
Wellicht weet iemand een oplossing. Ik werk met twee schermen waar ik Safari beide fullscreen op gebruik.
Als ik op mijn Macbook scherm een andere fullscreen app heb staan die ik voor werk gebruik en ik met 3 vingers op mijn andere scherm naar Safari swipe, dan swiped ie automatisch ook op mijn Macbook terug naar Safari, wat ik dus niet wil. In settings heb ik 'Displays have seperate space' aanstaan, zonder resultaat.
iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Als ik op mijn Macbook scherm een andere fullscreen app heb staan die ik voor werk gebruik en ik met 3 vingers op mijn andere scherm naar Safari swipe, dan swiped ie automatisch ook op mijn Macbook terug naar Safari, wat ik dus niet wil. In settings heb ik 'Displays have seperate space' aanstaan, zonder resultaat.
iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Is Mac OS Sonoma nou zo traag na die update? Ik heb een Mac Mini M1 maar alles oogt zo traag, ook websites laden trager in, het systeeminstellingen menu oogt ook heel traag als je daar door heen scrolt en opties aanklikt laden soms met een seconde vertraging. Wat is dat?
@Erwin33 Dat zou niet moeten wezen, maar wat is het tijdsbestek?
Na mijn update, heb ik vier uur lang 20% hogere CPU gehad tov idle. Ik heb expres mijn MacBookAir een nachtje aangelaten zodat alle checks, en optimalisaties gedaan kunnen worden. Als je een photos gebruikt zit daar ook een grote optimalisatie slag in en check op dieren bijv...
Na mijn update, heb ik vier uur lang 20% hogere CPU gehad tov idle. Ik heb expres mijn MacBookAir een nachtje aangelaten zodat alle checks, en optimalisaties gedaan kunnen worden. Als je een photos gebruikt zit daar ook een grote optimalisatie slag in en check op dieren bijv...
Ik heb dit nog nooit eerder gehad na een nieuwe versie van een besturingssysteem ook niet na Venture, nu merk ik dit ineens. Zou het komen doordat ik de Mac uitzet en dus niet op slaapstand en daarna weer aanzet waardoor alles weer in het systeem moet laden?
Bij foto's is het inderdaad trager en bij de systeeminstellingen en dan de achtergronden die daar getoond worden.
Bij foto's is het inderdaad trager en bij de systeeminstellingen en dan de achtergronden die daar getoond worden.
Idd viel mij ook al op. Inloggen duurde eeuwen en wat stroperig eerste dagen.Erwin33 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:40:
Is Mac OS Sonoma nou zo traag na die update? Ik heb een Mac Mini M1 maar alles oogt zo traag, ook websites laden trager in, het systeeminstellingen menu oogt ook heel traag als je daar door heen scrolt en opties aanklikt laden soms met een seconde vertraging. Wat is dat?
Gisteren leek alles weer redelijk ok.
Ja gisteren hier ook gek genoeg, maar vandaag weer traag. Erg vreemd.roT- schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 13:30:
[...]
Idd viel mij ook al op. Inloggen duurde eeuwen en wat stroperig eerste dagen.
Gisteren leek alles weer redelijk ok.
Traagheid valt mij niet op. Na de update heb ik m'n MacBook Pro M1 Pro een nacht aangelaten, zodat hij kon indexeren en weet-ik-veel-wat.
Slaapstand voorkwam ik met: https://www.caffeine-app.net
Slaapstand voorkwam ik met: https://www.caffeine-app.net
🌞🍃
Mij viel (Macbook Air M1, 8 GB) ook geen traagheid op. Wat wel altijd een dingetje is: na zo'n update, moet er een heleboel achtergronddingen gebeuren, met name de foto-analyse (zeker als je veel foto's) hebt.
Wat ik vermoed dat erg kan helpen is "powernap" aanzetten. https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mh40774/mac
Mijn eigen ritueeltje (voor wat het waard is):
De eerste 2 a 3 nachtjes na upgrade: Ingeplugd laten (met uiteraard goede connectiviteit (wifi)), en alle "voorgrond" apps afgesloten. Het ding zelf in slaap laten donderen, maar Powernap staat aan.
Tussendoor zorg ik ervoor dat ik minsten 1x-tje Photos app heb geopend (misschien zelfs wat geklikt) en gesloten. De reden hiervoor is dat dan de beruchte 'photoanalysisd' wordt getriggerd. Dit is het achtergrondproces dat veel CPU kan vreten waar hij beeldherkenning e.d. doet. (Je kunt het ook goed zien in activity monitor)
Ook doe ik vaak nog een extra herstartje ove dagen. Dit alles om specifiek al die achtergrondprocessen te triggeren *en* om ze veel kans te geven om te draaien.
Een voorbeeld: ik had gisteren een fotootje van mijn hond aangegeven en toen had hij 1 foto herkend. Deze ochtend pakte ik hem en er was een heel album vol met foto's van mijn viervoeter in "People&Pets".
Mijn vermoeden is dat dit soort achtergrondverwerking ook tijdens de Powernaps plaats vinden.
(Overigens vind ik het bloedirritant dat je niet de mogelijkheid hebt om expliciet dit soort zaken af te (kunnen) trappen.)
Wat ik vermoed dat erg kan helpen is "powernap" aanzetten. https://support.apple.com/en-gb/guide/mac-help/mh40774/mac
Mijn eigen ritueeltje (voor wat het waard is):
De eerste 2 a 3 nachtjes na upgrade: Ingeplugd laten (met uiteraard goede connectiviteit (wifi)), en alle "voorgrond" apps afgesloten. Het ding zelf in slaap laten donderen, maar Powernap staat aan.
Tussendoor zorg ik ervoor dat ik minsten 1x-tje Photos app heb geopend (misschien zelfs wat geklikt) en gesloten. De reden hiervoor is dat dan de beruchte 'photoanalysisd' wordt getriggerd. Dit is het achtergrondproces dat veel CPU kan vreten waar hij beeldherkenning e.d. doet. (Je kunt het ook goed zien in activity monitor)
Ook doe ik vaak nog een extra herstartje ove dagen. Dit alles om specifiek al die achtergrondprocessen te triggeren *en* om ze veel kans te geven om te draaien.
Een voorbeeld: ik had gisteren een fotootje van mijn hond aangegeven en toen had hij 1 foto herkend. Deze ochtend pakte ik hem en er was een heel album vol met foto's van mijn viervoeter in "People&Pets".
Mijn vermoeden is dat dit soort achtergrondverwerking ook tijdens de Powernaps plaats vinden.
(Overigens vind ik het bloedirritant dat je niet de mogelijkheid hebt om expliciet dit soort zaken af te (kunnen) trappen.)
[ Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 29-09-2023 15:29 ]
Kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien of de "Game Modus" aanstaat? Zie op internet overal dat er een "controller icon" rechts boven zichtbaar moet zijn.
Maar tijdens het game "World of Warcraft" is dat bij mij niet het geval en krijg nog steeds melding binnen.
Maar tijdens het game "World of Warcraft" is dat bij mij niet het geval en krijg nog steeds melding binnen.
Geen idee, maar die game mode is weer een totaal ontransparante Apple feature.
Wat Game Mode doet en wat "prioritiseren" betekent, wordt nergens duidelijk gemaakt. Wie krijgt dan minder prio? Hoe beheer ik Game Mode kan beheren... ook al niet te vinden. Kan ik het consistent uitzetten voor sommige games? Wat als ik het aan wil zetten voor een niet-game? Kan ik het bijvoorbeeld aanzetten voor een belangrijke video-render die ik wil gaan doen? Ook wel handig om dan prio te hebben, lijkt me.
In de praktijk maak ik me er niet zo druk om. Start ik een potje Mahjong op. "GAME MODE". Vind het best hoor... het houdt Tim Cook van de straat.
Wat Game Mode doet en wat "prioritiseren" betekent, wordt nergens duidelijk gemaakt. Wie krijgt dan minder prio? Hoe beheer ik Game Mode kan beheren... ook al niet te vinden. Kan ik het consistent uitzetten voor sommige games? Wat als ik het aan wil zetten voor een niet-game? Kan ik het bijvoorbeeld aanzetten voor een belangrijke video-render die ik wil gaan doen? Ook wel handig om dan prio te hebben, lijkt me.
In de praktijk maak ik me er niet zo druk om. Start ik een potje Mahjong op. "GAME MODE". Vind het best hoor... het houdt Tim Cook van de straat.
Het lijkt me redelijk duidelijk, game mode wordt ingeschakeld op het moment dat je een game op full screen speelt. De game krijgt dan prioriteit op de CPU en GPU resources door apps in de achtergrond wat naar achter te duwen.Keypunchie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:49:
Geen idee, maar die game mode is weer een totaal ontransparante Apple feature.
Je kan de game mode uitzetten bij games door in de menubar op de controller te klikken (al zie ik niet in waarom je dat zou doen)
Je kan het niet aanzetten voor niet-games, om even je voorbeeld van een video render te gebruiken, die heeft al zijn eigen resources met ingebouwde encoders, die hoeft dus nergens prioriteiten te krijgen
Sure, maar wat betekent dat? Dit is de non-technische beschrijving. Maar betekent dit dat hij de `nice` gaat aanpassen? Met hoeveel?De game krijgt dan prioriteit op de CPU en GPU resources door apps in de achtergrond wat naar achter te duwen.
Of gaat hij ook bekende processen (photoanalysisd, searchpartyd, mdsstores) dan stoppen/niet schedulen? (Wat een reden is om het af te zetten als ik aan het Mahjongen ben!)
En voor een video-render kan (en wil ik soms) absoluut ook zaken als de niceness aanpassen! Als daar een mooie modus is, fijn, scheelt me weer wat command-line werk.
[ Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 02-10-2023 11:42 ]
Starten bij jullie office 365 apps ook zo traag op.
In het verleden ook gehad .. toen heb ik office365 reinstalled vanuit office.com en toen was het ok maar na de eerste de beste office 365 update was het weer traag.
Ooit eens gelezen dat het met certificaat validatie van doen had.
In het verleden ook gehad .. toen heb ik office365 reinstalled vanuit office.com en toen was het ok maar na de eerste de beste office 365 update was het weer traag.
Hier op een M2 Mac nergens last van, zit je nog op Intel?_birdie_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:42:
Ik gebruik de appstore versies van Microsoft 365 (op Teams na want die is er (nog) niet._birdie_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:42:
Daar starten de apps gewoon normaal op. Niet langzamer dan een andere toepassing.
Dat alles vanaf een M2max 32GB MacBook pro.
Geen idee of deze al langs is gekomen, maar sinds de upgrade naar Sonoma, krijg ik regelmatig dat Safari geen pagina's meer wil openen. Krijg dan deze foutmelding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zNrSfGNbVdhM8vKb4hXvhdUB.png?f=user_large)
Die ik op het grote boze internet niet terug kon vinden. De schijf heeft 200+GB vrij, M1 Mac Mini, 16GB RAM, met genoeg RAM vrij.
Safari afsluiten & opnieuw starten lost het tijdelijk op.
Volgens deze site, zijn er een aantal opties. Ga ze nu 1 voor 1 uitproberen. Maar irritant is het wel.
:fill(white):strip_exif()/f/image/zNrSfGNbVdhM8vKb4hXvhdUB.png?f=user_large)
Die ik op het grote boze internet niet terug kon vinden. De schijf heeft 200+GB vrij, M1 Mac Mini, 16GB RAM, met genoeg RAM vrij.
Safari afsluiten & opnieuw starten lost het tijdelijk op.
Volgens deze site, zijn er een aantal opties. Ga ze nu 1 voor 1 uitproberen. Maar irritant is het wel.
Tot en met Ventura is het niet mogelijk om de scrollrichting van een trackpad en muis onafhankelijk van elkaar in te stellen (de zogenaamde "natuurlijk" instelling). Weet iemand of dit met Sanoma verholpen is? Er zijn tooltjes en zelfs scripts voor, maar daar begin ik liever niet aan.
Het is geen bug die "verholpen" gaat worden. Dit is gewoon de standaard werking, wat ik zelf trouwens ook heel erg irritant vind.Boefs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:33:
Tot en met Ventura is het niet mogelijk om de scrollrichting van een trackpad en muis onafhankelijk van elkaar in te stellen (de zogenaamde "natuurlijk" instelling). Weet iemand of dit met Sanoma verholpen is? Er zijn tooltjes en zelfs scripts voor, maar daar begin ik liever niet aan.
Het enige wat je kan doen is, als je een Logitech muis hebt, de Logi Options+ software installeren zoals ik dat voor mijn MX heb gedaan. Alleen dan kan je de scroll richting van de muis en het trackpad onafhankelijk van elkaar regelen.
Ja heel irritant, vooral omdat het op beide plekken in de instellingen staat en je dus het gevoel geeft dat het aparte instellingen zijn. Als je toch een tooltje wil gebruiken, ik gebruik Scroll Reverser al een hele tijd met veel tevredenheid.Boefs schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:33:
Van het weekend ook tijd gemaakt voor de jaarlijkse Clean Install, ziet er wel fris uit die Screensavers/Wallpapers maar let op dat die al snel +10GB aan opslag innemen. Voor mensen met weinig opslag dus wel iets om rekening mee te houden.
Vind het alleen nog steeds geen gezicht dat je gebruikersnaam onderaan staat bij het inlogscherm.
Widgets zijn leuk voor even, maar uiteindelijk hou ik toch van een leeg/opgeruimd bureaublad. Gelukkig kan je het ook uitzetten/deactiveren als je ze even niet wilt zien. Die iPhone widgets zijn hem dan net weer niet aangezien als je er op klikt je alsnog de melding krijgt om je iPhone te unlocken.
Kan nog steeds niet wennen aan de verticale layout van systeem instellingen, vooral bij een clean install ben ik echt overal aan het zoeken en type uiteindelijk maar gewoon wat ik zoek/nodig heb, ook kan je dat venster nog steeds niet maximaliseren voor meer horizontaal overzicht.
Vind het alleen nog steeds geen gezicht dat je gebruikersnaam onderaan staat bij het inlogscherm.
Widgets zijn leuk voor even, maar uiteindelijk hou ik toch van een leeg/opgeruimd bureaublad. Gelukkig kan je het ook uitzetten/deactiveren als je ze even niet wilt zien. Die iPhone widgets zijn hem dan net weer niet aangezien als je er op klikt je alsnog de melding krijgt om je iPhone te unlocken.
Kan nog steeds niet wennen aan de verticale layout van systeem instellingen, vooral bij een clean install ben ik echt overal aan het zoeken en type uiteindelijk maar gewoon wat ik zoek/nodig heb, ook kan je dat venster nog steeds niet maximaliseren voor meer horizontaal overzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 03-10-2023 19:51 ]
Sonoma loopt met de nieuwe Opencore Legacy Patcher 1.0.1 vrijwel vlekkeloos op mijn 2013 MBP 
/f/image/LmCTcas9oHEbFWztQl2jA95s.png?f=fotoalbum_large)
Voor wie het eens eerder geprobeerd heeft met Ventura op Ivy Bridge of Haswell Macs: Vrijwel alle grote problemen zijn nu opgelost met de nieuwste versie. Dus de widgets crashing niet meer, de Weer app werkt, tekst mist niet meer in apps, de Fontbook app werkt en ook de mini speler in Apple Music werkt
Het enige dat nog niet werkt zijn.. memojis als lockscreen plaatje. Maar dat is toch niet echt belangrijk hè.
Echt prachtig werkt van de devs!
/f/image/LmCTcas9oHEbFWztQl2jA95s.png?f=fotoalbum_large)
Voor wie het eens eerder geprobeerd heeft met Ventura op Ivy Bridge of Haswell Macs: Vrijwel alle grote problemen zijn nu opgelost met de nieuwste versie. Dus de widgets crashing niet meer, de Weer app werkt, tekst mist niet meer in apps, de Fontbook app werkt en ook de mini speler in Apple Music werkt
Inderdaad vrij mooi gedaan van de ontwikkelaars. Ik merk persoonlijk wel een hogere cpu load met widgets op de desktop. Zelfde met bewegende screensavers. Dat heb ik maar uit gezet. Meer omdat fans dan aardig hard gaan draaien: Mid 2014 model.
Hmm, ik heb niet echt merkbaar een verschil gehad met wel of geen widgets op het bureaublad. Ik heb hem vrijwel helemaal vol staan met widgets nu maar ik zie ook niet meer cpu load in de activity monitor. Ook gaat de fan niet aan ofzo.Quakie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:12:
Inderdaad vrij mooi gedaan van de ontwikkelaars. Ik merk persoonlijk wel een hogere cpu load met widgets op de desktop. Zelfde met bewegende screensavers. Dat heb ik maar uit gezet. Meer omdat fans dan aardig hard gaan draaien: Mid 2014 model.
Maar dat kan natuurlijk ook een gevalletje zijn van opgedroogde thermal paste en stof in de fans
Volgens mij is die van mij ook wel aardig toe aan een schoonmaakbeurt vanbinnen.
Klopt, kan hier ook wel een cleanup gebruiken. Het is een ex zakelijke laptop die nogal mishandeld is. Prima voor tweede machine.
Zou het mogelijk zijn om hier een automatisering voor te maken?Chris7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:00:
[...]
Ja heel irritant, vooral omdat het op beide plekken in de instellingen staat en je dus het gevoel geeft dat het aparte instellingen zijn. Als je toch een tooltje wil gebruiken, ik gebruik Scroll Reverser al een hele tijd met veel tevredenheid.
Nee precies, geen bug maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand graag wil dat dit niet separaat in te stellen is.Don Corleone schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Het is geen bug die "verholpen" gaat worden. Dit is gewoon de standaard werking, wat ik zelf trouwens ook heel erg irritant vind.
Het enige wat je kan doen is, als je een Logitech muis hebt, de Logi Options+ software installeren zoals ik dat voor mijn MX heb gedaan. Alleen dan kan je de scroll richting van de muis en het trackpad onafhankelijk van elkaar regelen.
EensBoefs schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Nee precies, geen bug maar ik kan me ook niet voorstellen dat iemand graag wil dat dit niet separaat in te stellen is.
Ik kreeg de melding na het opstarten dat er een 3rd party kernel module niet was geladen en * poof * reboot om vervolgens hetzelfde te doen.
Heb uiteindelijk maar een Time Machine backup teruggezet, en wederom geupdate. Nu werkt het weer.
MacBook Air M1
Heb uiteindelijk maar een Time Machine backup teruggezet, en wederom geupdate. Nu werkt het weer.
MacBook Air M1
Netwerk Engineer
Ik zal je wat grappigs vertellen. Mijn iMac 27 inch 2010 met een Intel Core i7 870 en een Radeon HD5670 (nu geupgrade naar een FirePro M5100) werkt als een zonnetje door OpenCore Legacy Patcher i.c.m. Ventura. Zelfs beter dan High Sierra die op dit moment de laatste ondersteunde MacOS versie is voor de iMac uit 2010. De machine werkt echt als een zonnetje. Was een upgrade projectje i.v.m. mijn vriendin die een desktop nodig had voor wat huis tuin en keuken gebruik. Ik vind het echt bizar hoe goed het allemaal draait! Blij meeWinduss schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:02:
Sonoma loopt met de nieuwe Opencore Legacy Patcher 1.0.1 vrijwel vlekkeloos op mijn 2013 MBP
[Afbeelding]
Voor wie het eens eerder geprobeerd heeft met Ventura op Ivy Bridge of Haswell Macs: Vrijwel alle grote problemen zijn nu opgelost met de nieuwste versie. Dus de widgets crashing niet meer, de Weer app werkt, tekst mist niet meer in apps, de Fontbook app werkt en ook de mini speler in Apple Music werktHet enige dat nog niet werkt zijn.. memojis als lockscreen plaatje. Maar dat is toch niet echt belangrijk hè.
Soon Sonoma even checken.