[Mac Pro] (M2 Ultra, 2023) - Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Apple brengt een nieuwe versie van zijn Mac Pro uit. Deze lijkt op de huidige Mac Pro met Intel-chips uit 2019, maar krijgt ditmaal een Apple Silicon-soc. Het nieuwe workstation komt volgende week uit vanaf 8400 euro.

Apple voorziet het apparaat van een nieuwe M2 Ultra-soc, die twee M2 Max-chips combineert via een UltraFusion-interconnect. Daarmee krijgt het apparaat een cpu met 24 cores en een gpu met maximaal 76 kernen. Daarbij kan de Mac Pro geleverd worden met maximaal 192GB geheugen. De soc krijgt daarnaast een media-engine die volgens Apple tot 22 gelijktijdige 8k-streams aankan. Apple claimt dat de chip twintig procent sneller is dan de huidige M1 Ultra.

Het ontwerp van de Mac Pro lijkt ongewijzigd. De desktop krijgt weer een metalen frame met gaten voor de airflow. Het apparaat komt wederom beschikbaar in towerformaat als een rackmountbehuizing. De Mac Pro kan daarnaast opengemaakt worden en voorzien worden van uitbreidingskaarten. Daarvoor heeft het apparaat zes PCIe 4.0-slots. Apple noemt bijvoorbeeld uitbreidingskaarten met extra netwerkpoorten en kaarten met SDI-aansluitingen voor professionele camera's.

De Mac Pro krijgt verder twee HDMI-aansluitingen en twee RJ45-aansluitingen voor 10Gbit/s-ethernet. Daarbij krijgt het apparaat acht Thunderbolt 4-poorten, waarmee tot zes Pro Display XDR-monitors worden ondersteund. De desktop krijgt verder drie USB-A-poorten, een 3,5mm-jack en ondersteuning voor Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.3.

Mac Pro was de enige Mac-serie die nog geen door Apple ontworpen Arm-chip had. Alle andere Mac-modellen waren al geüpgraded met een Apple Silicon-chip sinds Apple de overstap op Arm in 2020 aankondigde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaT2VbTGBZydFQVutZeu_3HK9Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zg7B050i8CNWWC1Ta74Wv5O.jpg?f=fotoalbum_large

Bronvermelding: Daan van Monsjou (Tweakers.net)

[ Voor 82% gewijzigd door robcoenen op 06-06-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik bezit dus een maxed out cpu Mac Pro 2019. Dus de 28c/56t cpu met 512GB aan geheugen en 2TB Apple SSD. En ik weet dat de M2 Ultra sowieso sneller is dan de mijne, maar daar wil ik het even niet over hebben.

Bij het configureren van de Mac Pro 2023 valt het mij op dat er weinig uitgebreidere opties aanwezig zijn met de nodige specs. Ja, je kan een 24/76 core nemen, maar wat zijn de technische specs van deze dingen? En eenzelfde verhaal over de gpu cores. Ik bezit zelf ook nog een MP13Pro 2020 met M1 en ik ben daar toch wel verrast over, maar het gevoel dat deze sneller zijn gegevens verwerkt dan mijn huidige Mac Pro...nee, dat heb ik echt niet.

Nogmaals, ze zullen vast sneller zijn dan de mijne (up to 7 times faster). Want op basis van de imo karige informatie wat momenteel op het interweb te vinden is erover, haalt mij geenszins over om over te stappen. De energiezuinigheid zou mij uiteindelijk de stap kunnen laten zetten, maar dat ik een van de laatste Intel Mac Pro's bezit denk ik toch dat Apple met deze chip (M2) een domme fout maakt. Want men zit nu met smart op de M3 te wachten.

En vergeet niet, geheugen,cpu en gpu zijn niet (zo makkelijk) upgradebaar. En therefore vind ik het dat deze Pro de naam Mac Pro niet zou mogen dragen.

Dus ik denk dat ik lekker bij mijn oldie blijf. De mancave is toch voorzien van zijn eigen energie (zonnepanelen en opslagaccu's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-05 15:47
Yzord schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 01:55:
Ik bezit dus een maxed out cpu Mac Pro 2019. Dus de 28c/56t cpu met 512GB aan geheugen en 2TB Apple SSD. En ik weet dat de M2 Ultra sowieso sneller is dan de mijne, maar daar wil ik het even niet over hebben.

Bij het configureren van de Mac Pro 2023 valt het mij op dat er weinig uitgebreidere opties aanwezig zijn met de nodige specs. Ja, je kan een 24/76 core nemen, maar wat zijn de technische specs van deze dingen? En eenzelfde verhaal over de gpu cores. Ik bezit zelf ook nog een MP13Pro 2020 met M1 en ik ben daar toch wel verrast over, maar het gevoel dat deze sneller zijn gegevens verwerkt dan mijn huidige Mac Pro...nee, dat heb ik echt niet.

Nogmaals, ze zullen vast sneller zijn dan de mijne (up to 7 times faster). Want op basis van de imo karige informatie wat momenteel op het interweb te vinden is erover, haalt mij geenszins over om over te stappen. De energiezuinigheid zou mij uiteindelijk de stap kunnen laten zetten, maar dat ik een van de laatste Intel Mac Pro's bezit denk ik toch dat Apple met deze chip (M2) een domme fout maakt. Want men zit nu met smart op de M3 te wachten.

En vergeet niet, geheugen,cpu en gpu zijn niet (zo makkelijk) upgradebaar. En therefore vind ik het dat deze Pro de naam Mac Pro niet zou mogen dragen.

Dus ik denk dat ik lekker bij mijn oldie blijf. De mancave is toch voorzien van zijn eigen energie (zonnepanelen en opslagaccu's).
Het is een beetje een vreemde computer ja. Ik had ook wel verwacht dat ze met een use case kwamen, eigen upgrade kaarten zoals met de Afterburner kaart bij de vorige Mac Pro. Wat weet ik ook niet maar het voelt nu wel erg als een Mac Studio in een grotere kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x280
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-04 23:31
De maxed out versie kost € 14.578,00. Wat me opvalt is dat er helemaal geen PCIe uitbreidingskaarten beschikbaar zijn. Je kan ook gewoon een Mac Studio nemen met (bijna) dezelfde specs voor rond het bedrag van 10k.

Update: Zie nu pas dat de mac studio en mac pro niet dezelfde video kaart hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door x280 op 07-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Linus heeft vandaag een video gepost over gpu support op de mac pro.

Volgens hem herkent Macos de externe gpu wel, zou het dan toch een driver probleem zijn ipv een hardware probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Ajacied10 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:58:
Linus heeft vandaag een video gepost over gpu support op de mac pro.

Volgens hem herkent Macos de externe gpu wel, zou het dan toch een driver probleem zijn ipv een hardware probleem?
Er moeten wel ARM drivers zijn voor de kaart, als iemand de AMD drivers uit de Intel build van Ventura weet om te bouwen zal het wellicht werken. Nvidia zal nooit werken.

Maar dan nog, wie wil er €7k betalen voor de luxe om een videokaart te plaatsen? Bouw dan een pc… het is niet alsof de interne GPU langzaam is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Marcan is as we speak bezig om een radeon gpu werkend te krijgen op de mac pro in asahi linux. Op stream.

[ Voor 7% gewijzigd door Ajacied10 op 07-08-2023 09:46 ]

Pagina: 1