Ik moest net als velen van m'n werkgever mijn Model 3 inleveren, een 2019/2020 Model 3 Standard Range Plus, nog pre-any-refresh dus zonder warmtepomp maar ook dingetjes als wireless phone charger, pianolak-klepje bij je telefoon i.p.v. het schuifklepje, etc.
Met een beetje geluk ben ik tijdelijk over op een 2023 Model Y, helaas een Standard Range die besteld is voor de prijsverlaging, dus 8>16% bijtelling over 51k catalogusprijs ipv de 49/51k voor Long Range nu en maar een klein stukje meer range dan hiervoor

455 versus 404km WLTP waarbij EV-database ook een klein verschil aangeeft. Oh well, alsnog lagere bijtelling dan de benzinebakken die anders konden.
Wat me opviel:
Model Y SR 2023-pov
+++ Stuurverwarming

nooit gehad maar het is echt een groot verschil in je gevoel van warmte
++ Gemotoriseerde achterklep. Bij mijn Model 3 ging het nooit heel soepel en sloeg ik hem altijd wat harder dicht, anders kon die nog wel eens niet goed locken.
++ Het is blijkbaar wel de MY met premium audio, want de subwoofer merkte ik direct - echt een enorm verschil. Hoewel ik het in de M3SR+ niet miste is dit echt top.
+ Betere geluidsdemping van windgeruis op hogere snelheid, op lagere snelheid weinig verschil.
+ Ingebouwde wireless phone charging, usb-stick voor Sentry Mode, 12V achterin, het schuifbare opbergbakje voorin, de 'fold seats flat'-knopjes voor de achterbank en jawel, een veel logischer deurhendel-knopje binnenin om de deur te openen. Allemaal kleine QoL-upgrades.
+ Verbruik valt me mee, lijkt iets lager dan de Model 3 terwijl het een grotere auto is. Denk dat het verschil vooral de komende weken merkbaar gaat zijn i.v.m. de warmtepomp. Ik kon met de M3SR+ gemiddeld 220km rijden (ja, ik rijd te hard en met de verwarming op 21) van 90-10% naar familie heen en weer zeg maar, ik heb nu met de MY verdeeld over 2 dagen 240km gereden van 95-30% met zelfde stukken snelweg etc. Lijkt alsof er minder impact is van batterij opwarmen bij meerdere losse ritten?
--- De acceleratie is nu 6,9s ipv 5,6s, op zich prima, maar ik denk dat het hogere gewicht van de Model Y met minder vermogen ervoor zorgt dat de typische elektro-sprint-kick voor mij weg is bij verkeerslichten, het voelt alsof die eerst even een klein drempeltje over moet voordat die vooruit schiet. Bij 50>80km/u is die kick er wel gewoon. Heb Obstacle-aware acceleration ook uit staan. De fun is er wat uit
- De Model Y stuurt wat logger, zwaarder. De Model 3 is toch wat meer een go-kart
- Geen parkeersensoren maar Tesla Vision. Leuke visualisatie maar je ziet zelf steeds dat het overdreven veel marge neemt. Ik kan na 4+ jaar Model 3 rijden heel vertrouwd parkeren met camera's maar geen parkeersensoren is gewoon onzin.
-- Enhanced AutoPilot: rijbaanwissel is leuk als het werkt (met Europese verplichting om steeds je richtingaanwijzer te gebruiken) maar vind het echt niet betrouwbaar. Ook bijzonder dat het wel verkeerslichten kan scannen maar een rood kruis op de snelweg negeert en 10x naar de linkerbaan wil.... Park Assist etc werkt nog niet met Tesla Vision? Ik zie weinig waarde hiervan in Nederland en ben blij dat ik hier nooit voor heb betaald.
Vraag nog over Enhanced Autopilot, de automatic lane change is even leuk, maar gaat bijna te langzaam en als ik zelf een rijbaanwissel wil forceren is een tikje niet genoeg, dan heb ik of ( A ) gaat het knipperlicht wel 1x aan maar direct gaat die weer uit alsof de Tesla het niet goedkeurt

of ( B ) hij knippert 5-6x maar alsnog doet die niks. Ik moet de richtingaanwijzer echt lang vasthouden tot die al een stuk de rijbaan over gaat, anders kan het dat die alsnog opeens annuleert en heftig terug naar de eigen baan gaat. Ik denk dat ik dit maar uit ga zetten want dit is voor mezelf maar andere weggebruikers echt vervelend. Ook wil die soms onnodig wisselen voor 'follow the navigation route' waar dat uiteindelijk niet nodig is.