Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 467 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.711.878 views

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-11 12:40
Taro schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:58:
[...]
...
Maar bij Tesla zit je al snel aan 2500-3600 Euro voor een originele set en die zou ik vorig jaar maar 2-3 dagen nodig hebben gehad. En gedurende alle andere dagen was het eigenlijk te mooi weer voor winterbanden.
...
Daar kun je alle richtingen mee uit. Als je in Duitsland wettelijk wil rijden, één keer naar de Messe in Nürnberg ergens begin maart is genoeg, dan moet je in "winterse omstandigheden" winterbanden hebben, of je riskeert problemen, al zeker bij een ongeval.

Anderzijds verslijt je je zomerbanden niet wanneer je met je winterbanden rijdt. Dus wanneer je van die 2500 à 3000€ de waarde van de banden aftrekt (die verslijt je hoe dan ook, of het nu winter- of zomerbanden zijn) dan is de rekening al behoorlijk wat voordeliger (los daarvan vind ik zomerbanden wel leuker rijden dan winterbanden).

Model 3 LR (model 2023)

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-11 13:28
turkeyhakan schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:57:
[...]

Ik zit er niet op te wachten om zelf te declareren en dan op mijn geld te wachten. Dan maar bij Fastned, met Autocharge heb je dezelfde ervaring als bij Tesla alleen jammer van het langzamere laden.
Ik heb ooit de api van de MTC app wel eens uit elkaar getrokken en in python gezet zodat ik een .zip met facturen uit tesla kon exporteren en hij de declaraties netjes indiende. Inmiddels is de api weer veranderd en werkt het niet meer, maar de code is hier te vinden:

https://github.com/WesSec/tesla_mtc

Maar MTC moet gewoon met tesla gaan samenwerken, collega’s van me die een Audi rijden en een travelcard hebben kunnen wel zo bij Tesla inprikken 8)7 8)7

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:30
flupp schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:13:
[...]

Daar kun je alle richtingen mee uit. Als je in Duitsland wettelijk wil rijden, één keer naar de Messe in Nürnberg ergens begin maart is genoeg, dan moet je in "winterse omstandigheden" winterbanden hebben, of je riskeert problemen, al zeker bij een ongeval.[...]
Niet winterbanden, maar banden met 3PMSF aanduiding.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:41
Caelorum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:22:
[...]

Als je winterbanden besteld, dan krijg je die ook. Zonder die aanduiding worden (bijna) niet meer verkocht.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:56
Taro schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:52:
[...]

Ah, die kende ik nog niet, thx. Heb hem geïnstalleerd, hopelijk op de juiste manier ingesteld want hij pakt nu de Zappi laadpaal -> "Charge added session" waarde die dus iedere keer vanaf 0 start. Nadeel is dat de integratie niet weet waar die stroom vandaan komt, dus uit of bijv. de zonnepanelen, of vanuit een accu die eerder op de dag met een lager tarief is geladen. Sowieso kan je natuurlijk een discussie voeren of je stroom uit afbetaalde zonnepanelen als 0 ct/kWh mag zien omdat je er anders geld voor zou hebben ontvangen, maar goed.

Dit is inderdaad een dure periode zo, wel benieuwd wat het gemiddelde over een jaar vanaf vandaag is en dat 2025 lekker veel negatieve tarieven mag hebben :)
Als je echt (vrijwel) nooit winterbanden nodig hebt dan is het prima om jaarrond op zomerbanden te rijden. AWD helpt dan ook nog om in lastiger omstandigheden in control te blijven.
Voor mij is het kostenplaatje vrij overzichtelijk. Ja een extra aanschaf, die ik direct bij de aankoop heb gedaan, van € 2.300 voor setje winterbanden en velgen. Daar rijd ik 4 5 maanden per jaar mee en verslijt die set gedurende de gebruiksduur van de auto. Anders had ik in diezelfde tijd de zomerbanden (extra versleten. Oftewel de meerkosten zijn uitsluitend de velgen en die kan ik aan het eind van de rit nog wel op marktplaats kwijt.
(en ik wissel ze zelf 2x per jaar om en dan gelijk een wissel voor naar achter, half uurtje werk, geen kosten)
Dus voor mij simpele afweging; nauwelijks extra kosten, maar wel veiliger.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:34
[...]

Ik heb vorig jaar ook getwijfeld om winterbanden (+ velgen) te kopen, daarvoor +-16 jaar een lease auto gehad incl. winterbanden en dan is het natuurlijk prima. Maar bij Tesla zit je al snel aan 2500-3600 Euro voor een originele set en die zou ik vorig jaar maar 2-3 dagen nodig hebben gehad. En gedurende alle andere dagen was het eigenlijk te mooi weer voor winterbanden. Ik kan ook vaak thuiswerken en bij slecht weer is het geen enkel probleem om een dag extra thuis te werken, dus ik rij ook komende winter gewoon door op de zomerbanden. Gaat het een keer echt niet dan werk ik thuis.

Tenzij je natuurlijk goedkoop aan een setje kunt komen...
Ja precies die prijzen zijn echt niet best. Dan maar een paar dagen thuiswerken idd :).

Idd ervoor altijd lease, dat was anders idd

Tnx

• flupp
Caelorum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:22:
[...]

Veel verschil maakt dat niet, noch in de redenering, noch in de kostprijs, me dunkt.

Model 3 LR (model 2023)

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54
LigeTRy schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:55:
Zojuist ontdekt en volgens mij nieuw? Vrije laadplaatsen bij het Fastned station. Kan me niet heugen dat ik dit eerder heb gezien

[Afbeelding]
Was me een paar dagen geleden ook opgevallen. Je ziet een nummertje in de pin op de kaart net zoals bij superchargers, alleen is de pin niet rood maar grijs.

• Caelorum
Rogar schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:33:
[...]

Als je winterbanden besteld, dan krijg je die ook. Zonder die aanduiding worden (bijna) niet meer verkocht.
Klopt, maar als je fatsoenlijke all season banden koopt krijg je die ook ;)

• Rogar
  • Registratie: November 2005
Caelorum schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:51:
[...]

Klopt, maar als je fatsoenlijke all season banden koopt krijg je die ook ;)
Ow dat wist ik dan weer niet :*)

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-11 18:24
TweakerVincent schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:52:
[...]

Ja precies dat denk ik ook. Alleen las ik ook dat zware auto’s het wel nodig hebben? Ik vind het nogal prijzig allemaal die winterbanden
Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Ik heb laatst een vrijwel nieuwe set uit Duitsland gehaald. Velgen zien er als nieuw uit en is 1 seizoen gebruikt. Kostte maar 800 euro. De meeste sets in Duitsland kosten ongeveer zoveel. In Nederland zijn ze een stuk duurder. Hier vragen ze makkelijk 1200-1300 voor zo'n set.
Wel even op letten dat de juiste sensoren erop zitten. Oude hebben 433mhz sensoren en de nieuwere de BLE.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zie in de Tesla app bij laadpassen toevoegen 3 extra laadpassen:

Joulz
team Mobility Card
Mobilitics

had deze nog niet eerder gezien, lijkt wel wat vooruitgang in te zitten, hopelijk volgen er snel meer !

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:53
ZeRoC00L schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:38:
Zie in de Tesla app bij laadpassen toevoegen 3 extra laadpassen:

Joulz
team Mobility Card
Mobilitics

had deze nog niet eerder gezien, lijkt wel wat vooruitgang in te zitten, hopelijk volgen er snel meer !
Is al voorbij gekomen een aantal posts geleden.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• ZeRoC00L
  • Niet online
Davidas schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 23:15:
[...]

Is al voorbij gekomen een aantal posts geleden.
Hmm, oké heb ik dan gemist. En had ook nog op de 3 namen gezocht.

Volg je bankbiljetten

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-11 15:47
ZeRoC00L schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:52:
[...]

Hmm, oké heb ik dan gemist. En had ook nog op de 3 namen gezocht.
Een 10tal posts voor de jouwe heeft @pdidi een heel grote screenshot gemaakt.

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 16:02
eltron schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:34:
[...]

gauw een prop er in dan kun je voorlopig weer vooruit.
Houd er wel rekening mee dat als je hem propt dat je in Duitsland verzekeringstechnisch in de problemen kan komen. Volgens de Duitse wetgeving is een prop een noodoplossing en heb je een ongeluk en een prop in je band kan de verzekering hier moeilijk om gaan doen. Volgens mij is dit in Nederland ook bij de verzekeraars het geval, maar dit weet ik niet zeker

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:30
hollandje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:30:
[...]
Houd er wel rekening mee dat als je hem propt dat je in Duitsland verzekeringstechnisch in de problemen kan komen. Volgens de Duitse wetgeving is een prop een noodoplossing en heb je een ongeluk en een prop in je band kan de verzekering hier moeilijk om gaan doen. Volgens mij is dit in Nederland ook bij de verzekeraars het geval, maar dit weet ik niet zeker
Ik heb daar in NL nog nooit wat over gehoord. Lijkt me sterk; want ik heb bij lease auto's ook al een aantal keer een prop als fix gehad.

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-11 14:09
Menesis schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:48:
Remmen even van roest ontdoen, maar zit de re-gen in de weg?
Ik kwam er achter dat je m dan in N kan zetten tijdens het rijden (pookje omhoog houden tot ie op N over gaat). Dan rem je 100% op de remmen en worden ze weer wat minder roestig na bijv. veel regen.
oh, dit ga ik eens uitproberen, want 's ochtends als ik wegrij maakt een wiel altijd een piepgeluid, totdat ik over de 30km'h geweest ben, dan is het ineens weg 8)7
Misschien heeft dat wel te maken met wat oneffenheden op de schijf/blok.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
bilgy_no1 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:16:
[...]

Radar werkt ook niet altijd goed met mist en zeker niet met sneeuw. Ik heb wel van die ondergesneeuwde radars gehad die dan ook niets doen. Diverse fabrikanten die radar gebruiken waarschuwen daar ook voor.

Maar sowieso: als het zicht slecht is door mist moet je toch ook zelf opletten en zorgen dat je zicht houdt op het verkeer voor je. En dus iets langzamer gaan rijden, waardoor het feit dat Tesla dat op TACC of AP uit zichzelf doet ook niet echt een nadeel is.

Ik heb overigens al een paar keer door hevige regenbuien gereden op de snelweg, waarbij de auto keurig binnen de lijnen bleef rijden die ik zelf amper nog kon zien. Geen zorgen maken dus over de bruikbaarheid...
Hm nee. De TACC ging uit zichzelf van 80 naar 30 en waarschijnlijk zelfs minder had ik niet ingegrepen. En dat is eigenlijk mijn punt: hoe is dat veilig, om een voertuig bij slecht zicht nagenoeg stil te zetten?

Iets langzamer inderdaad, daar ging ik vanuit, maar duidelijk denkt Tesla daar anders over (?).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:13

djbarney

XBL: DeejayBarney

Skyrunner schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:22:
[...]

Hm nee. De TACC ging uit zichzelf van 80 naar 30 en waarschijnlijk zelfs minder had ik niet ingegrepen. En dat is eigenlijk mijn punt: hoe is dat veilig, om een voertuig bij slecht zicht nagenoeg stil te zetten?

Iets langzamer inderdaad, daar ging ik vanuit, maar duidelijk denkt Tesla daar anders over (?).
het punt is denk ik meer dat tesla de controle aan jou als bestuurder had moeten terug geven, en dit kennelijk op deze manier doet. niet helemaal handig, maar goed, je bent als bestuurder gewoon altijd verantwoordelijk voor wat de auto doet, of je nou autopilot, tacc of je eigen voeten gebruikt. de tegenvraag is dan wellicht ook gewoon: hoe is dat veilig, een camera gebaseerd hulp middel inzetten terwijl het slecht zicht is?

then again, ik gebruik autopilot en tacc sowieso al bijna nooit in die 5.5 jaar dat ik al tesla rijd. eigenlijk alleen in trajectcontroles, om bij een wat langere rit even mn benen te kunnen strekken voor n minuutje ofzo, of om eens in de 2 a 3 maanden eens te kijken of er al iets van vooruitgang in de techniek zit.
Skyrunner schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:22:
[...]

Met het iets langzamer gaan rijden doelde ik niet op een harde stop, maar op "maximale snelheid van Autopilot beperkt" situatie waarin de auto 90 of 100 gaat rijden in plaats van 130. Dat heb ik zelf wel eens meegemaakt in gevallen van zeer slecht zicht.

Je moet met de Tesla AP eigenlijk met je rechtervoet op de pedaal rusten, zodat je bij onnodig inhouden/remmen kunt corrigeren.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-11 20:16

Ethirty

Who...me?

Liever nog dat ze het systeem gewoon uitgooien en je auto langzaam vaart mindert omdat je geen gas geeft dan dat de auto actief probeert zo snel mogelijk af te remmen.

Vandaag kon ik op een provinciale weg ineens weer boven de 90 selecteren, vorige week zat daar een harde limiet op. Geen update gehad, vind het maar onvoorspelbaar gedrag zo 8)7

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-11 08:23
Fishbeast schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:03:
[...]

oh, dit ga ik eens uitproberen, want 's ochtends als ik wegrij maakt een wiel altijd een piepgeluid, totdat ik over de 30km'h geweest ben, dan is het ineens weg 8)7
Misschien heeft dat wel te maken met wat oneffenheden op de schijf/blok.
Aha... mijn MY heeft daar ook last van. Een heel hoge piep, ik hoor 'm zelf bijna niet, maar mijn betere helft wel. En idd, boven een bepaalde snelheid hoor je 't niet meer. 30 km/h zou heel goed kunnen.

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-11 14:09
JBL-freak schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:28:
[...]

Aha... mijn MY heeft daar ook last van. Een heel hoge piep, ik hoor 'm zelf bijna niet, maar mijn betere helft wel. En idd, boven een bepaalde snelheid hoor je 't niet meer. 30 km/h zou heel goed kunnen.
ja, ik kan hem nét horen binnen, maar echt wel heel goed als ik het raam open doe.
Jij hebt blijkbaar ook nog niet kunnen achterhalen waar het vandaan komt? Misschien anderen met een gelijke ervaring die het wel weten, toevallig? :P

• Caelorum
djbarney schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:34:
[...]
then again, ik gebruik autopilot en tacc sowieso al bijna nooit in die 5.5 jaar dat ik al tesla rijd. eigenlijk alleen in trajectcontroles, om bij een wat langere rit even mn benen te kunnen strekken voor n minuutje ofzo, of om eens in de 2 a 3 maanden eens te kijken of er al iets van vooruitgang in de techniek zit.
Op zich wel grappig. Ik rijd na 5 jaar, nagenoeg altijd op AP. Ook binnen de bebouwde kom. Het is echter wel zo dat je dus in sommige situaties veel beter moet opletten dan in anderen, omdat zelfs Tesla zelf er niet echt vertrouwen in heeft dat het goed gaat.
Mijn vrouw rijdt daarentegen weer bijna nooit op de AP. Ze heeft er nooit een goed gevoel voor gekregen wanneer AP slecht presteert en het is voor haar dus echt enorm vermoeiend om er op te moeten rijden.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11 10:20
Mij is opgevallen dat als ik de auto (mY 2024) voor meer dan 80% laad dat dan die verticale streep aan de linkerkant die groen oplicht als je aan het laden bent, aan de onderkant een soort van stippellijn wordt. Op dat moment remt de auto ook niet meer echt af als je stopt met gas geven. Daar was ik inmiddels aan gewend.

Maar gisteren was het onderste stukje van die verticale streep ook gestippeld, maar toen was hij echt ruim ruim onder de 80%. Is dat vanwege het koude weer of moet ik dat anders interpreteren?

Och ja, je moet toch wat he.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:11

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Just_A_User schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:42:
Mij is opgevallen dat als ik de auto (mY 2024) voor meer dan 80% laad dat dan die verticale streep aan de linkerkant die groen oplicht als je aan het laden bent, aan de onderkant een soort van stippellijn wordt. Op dat moment remt de auto ook niet meer echt af als je stopt met gas geven. Daar was ik inmiddels aan gewend.

Maar gisteren was het onderste stukje van die verticale streep ook gestippeld, maar toen was hij echt ruim ruim onder de 80%. Is dat vanwege het koude weer of moet ik dat anders interpreteren?
Komt door het koude weer.

• Just_A_User
Hmm, oke, thanks.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
bilgy_no1 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:03:
[...]

Met het iets langzamer gaan rijden doelde ik niet op een harde stop, maar op "maximale snelheid van Autopilot beperkt" situatie waarin de auto 90 of 100 gaat rijden in plaats van 130. Dat heb ik zelf wel eens meegemaakt in gevallen van zeer slecht zicht.

Je moet met de Tesla AP eigenlijk met je rechtervoet op de pedaal rusten, zodat je bij onnodig inhouden/remmen kunt corrigeren.
Exact. En dat doe ik na wat schade & schande ook automatisch, behalve nu dus...

Het misleidende ervan is eigenlijk dan ook nog dat het display aangaf dat TACC nog actief was.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07-11 16:02
Je krijgt dan meestal ook een icoon te zien op je scherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSz7WLKT2RdSFdvqjBulL9UrppQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/g8KM9ilHVGDahC7q9rkXnzqb.webp?f=user_large

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

Ik heb vorig jaar ook getwijfeld om winterbanden (+ velgen) te kopen, daarvoor +-16 jaar een lease auto gehad incl. winterbanden en dan is het natuurlijk prima. Maar bij Tesla zit je al snel aan 2500-3600 Euro voor een originele set en die zou ik vorig jaar maar 2-3 dagen nodig hebben gehad. En gedurende alle andere dagen was het eigenlijk te mooi weer voor winterbanden. Ik kan ook vaak thuiswerken en bij slecht weer is het geen enkel probleem om een dag extra thuis te werken, dus ik rij ook komende winter gewoon door op de zomerbanden. Gaat het een keer echt niet dan werk ik thuis.

Tenzij je natuurlijk goedkoop aan een setje kunt komen...
Leasemaatschappijen die kopen geen 2e set velgen maar draaien gewoon de banden om. Dus dan gaat je prijs al naar 800-1200 euro.

Je kan ook nog nadenken over allseasons, zoals CrossClimate 2. Waarschijnlijk wel meer afrol geluid vergeleken zomerbanden.

De remweg van winterbanden is ook korter onder de 7 a 10 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 06-11-2024 15:07 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• gvg
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-09 07:17

gvg

_eLMo_ schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:06:
[...]
........

De remweg van winterbanden is ook korter onder de 7 a 10 graden.
Korter dan zomerbanden, als het nat is. Niet korter dan allseason banden, dat is ongeveer gelijk. En als het droog is, dan ben je tot 0 graden beter af met zomerbanden. En doen allseason banden het beter dan winterbanden.
YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:40
gvg schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:38:
[...]

Korter dan zomerbanden, als het nat is. Niet korter dan allseason banden, dat is ongeveer gelijk. En als het droog is, dan ben je tot 0 graden beter af met zomerbanden. En doen allseason banden het beter dan winterbanden.
YouTube: The TRUTH About Winter, All Season and Summer Tires ❄ Tested at 0c, ...
En dat is dan weer gemiddeld, want als je de verkeerde winterbanden hebt en toevallig goede zomerbanden, leg je het alsnog af. Ik wissel zelf naar winterbanden tegen de tijd dat er sneeuw is voorspeld of als we naar wintergebied gaan. Vooral afgelopen tijd als het nog warm is, heb ik het idee dat die winterbanden net een rol tape zijn die je afrolt.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
[...]

De conclusie van die gast zelf is ja, op droog doet een zomerband het net zo goed, maar switchen bij 7 graden buitentemperatuur is een heel logisch switchover punt, omdat het dan ook veel vaker nat is (en bij nat zich meer gevaarlijke situaties voor doen).

Ik heb zelf ook een winterband die veel meer regenband is (Bridgestone Blizzak LM005), simpelweg omdat hij het "okay" doet in sneeuw (en we dat bijna nooit hebben in NL), maar heel goed in regen (wat mijn voornaamste usecase is in de winter).

De banden maken hier wel verschil, in zijn test scheelt het in wet braking 2 meter voor de winterband, maar met dry braking 4 meter voor de zomerband. Dus gezien het vaker droog dan nat is kun je beargumenteren dat een zomerband slimmer is dan winter/4 season. Ik heb echter liever meer marge als het nat is, dan als het droog is. Als het nat is gebeurd er veel meer rare shit op de weg.

Ik zie de test graag nogmaals met een LM005 ipv een echte dikke sneeuw/modder georienteerde winterband.
In dat opzicht is de CrossClimate misschien wel de beste optie. Ik denk dat de LM005 weinig scheelt met de CrossClimate. Je hoort ook veel mensen die bv zomerbanden + crossclimate hebben.

Also, ik heb een RWD, en dan is grip wel welkom in de winter :+ Mijn Hankook Ventus slipt nu al de (stijle) oprit op van het parkeerdak bij mijn klant.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 06-11-2024 16:13 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Just_A_User
En wat ik ook niet snap is dat hij stopt met opladen zodra hij bij de 80% komt, ook al heb ik ingesteld opladen tot 90% bv. Vanaf daar stopt hij continue. Ik kan dan in de app wel weer starten met laden, en dat doet ie dan voor een paar minuten, en dan stopt ie weer.

Ik snap niet waar dat aan ligt, want dat doet hij bij alle laadpalen, zowel thuis als publieke laadpalen, muv de SuC.

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-11 18:51
Just_A_User schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:10:
En wat ik ook niet snap is dat hij stopt met opladen zodra hij bij de 80% komt, ook al heb ik ingesteld opladen tot 90% bv. Vanaf daar stopt hij continue. Ik kan dan in de app wel weer starten met laden, en dat doet ie dan voor een paar minuten, en dan stopt ie weer.

Ik snap niet waar dat aan ligt, want dat doet hij bij alle laadpalen, zowel thuis als publieke laadpalen, muv de SuC.
Is het een long range variant of een RWD LFP accu?
Zelf heb ik een long range en word aanbevolen om tot 80% maximaal te laden en indien nodig kan 80 - 100% benut worden.
Met een RWD LFP is juist 100% accu lading wat ze aanbevelen om aan te tikken. (ter calibratie)

Mogelijk dat als je te vaak met een long range over de 80% laad dat hij je tegenhoud?
Maar kan ook best zijn dat er wat mis is met de accu, je kan altijd een service verzoek indienen bij Tesla, je hebt immers nog garantie.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:04
[...]

Radar werkt ook niet altijd goed met mist en zeker niet met sneeuw. Ik heb wel van die ondergesneeuwde radars gehad die dan ook niets doen. Diverse fabrikanten die radar gebruiken waarschuwen daar ook voor.

Maar sowieso: als het zicht slecht is door mist moet je toch ook zelf opletten en zorgen dat je zicht houdt op het verkeer voor je. En dus iets langzamer gaan rijden, waardoor het feit dat Tesla dat op TACC of AP uit zichzelf doet ook niet echt een nadeel is.

Ik heb overigens al een paar keer door hevige regenbuien gereden op de snelweg, waarbij de auto keurig binnen de lijnen bleef rijden die ik zelf amper nog kon zien. Geen zorgen maken dus over de bruikbaarheid...
Precies! Rijden op je radar lijkt mij alleen gelegitimeerd als je middels een groen sein bevestigd hebt gekregen dat het baanvak vóór je veilig is en het volgende sein niet rood kan geven.

• nerovectra
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:04
nerovectra schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:36:
Ik probeer m'n toegekende referral-tegoed te gebruiken voor bestelling van een trekhaak. Referral-tegoed staat in m'n portemonnee, maar bij checkout in de Tesla shop kan ik alleen kiezen voor iDeal of "Kaart toevoegen". Ook is in mijn android app de knop "verzilveren" niet aanwezig onder "refereren en verdienen". Is iemand dit al gelukt? App is geüpdatet naar de meest recente versie.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Is het iemand toevallig wèl gelukt om accessoires (gedeeltelijk) te betalen met z'n referral-tegoed?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:37
nerovectra schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:48:
[...]

Is het iemand toevallig wèl gelukt om accessoires (gedeeltelijk) te betalen met z'n referral-tegoed?
Ja, wall connector, mobile connector, bakjes en matten.

• Oekol
  • Laatst online: 00:09
Kon je altijd al bezette plekken zien bij third party chargers? Kan mij dat niet heugen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rc_DAP8d89cP7CuLfmPeieyV78o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLs15eQCtPzr9FG8puQnSGYP.jpg?f=fotoalbum_large

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:33:
[...]

Op zich wel grappig. Ik rijd na 5 jaar, nagenoeg altijd op AP. Ook binnen de bebouwde kom. Het is echter wel zo dat je dus in sommige situaties veel beter moet opletten dan in anderen, omdat zelfs Tesla zelf er niet echt vertrouwen in heeft dat het goed gaat.
Mijn vrouw rijdt daarentegen weer bijna nooit op de AP. Ze heeft er nooit een goed gevoel voor gekregen wanneer AP slecht presteert en het is voor haar dus echt enorm vermoeiend om er op te moeten rijden.
Voor iedere nieuwe (en her-intredende) gebruiker van AP is er een mooi actueel filmpje gemaakt over Tesla AutoPilot

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Oekol schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:55:
Kon je altijd al bezette plekken zien bij third party chargers? Kan mij dat niet heugen.

[Afbeelding]
LigeTRy was je voor

• Oekol
Helemaal gemist maar moest ook nog bijlezen. Mooi dat dit er bij is gekomen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
[...]

Goed filmpje! Voor mij duidelijk, zelfs hij als zeer ervaren chauffeur gaat er bijna af als hij een onverwacht stukje glad tegenkomt op zomerbanden. Zijn eind conclusie voor het klimaat in Engeland, all-season in de winter, zomerbanden in de zomer is precies wat ik ga doen, volgende week bandenwissel. Komt bij dat we in de winter nog een trip naar het zuiden maken waar we ook in streken komen waar banden met het PMSF symbool verplicht zijn (of sneeuwkettingen).

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

• Ethirty
  • Laatst online: 08-11 20:16

Ethirty

Who...me?

[...]

Klopt, maar dan gaat die feature uit of überhaupt niet aan met een duidelijke waarschuwing dat je met de hand moet rijden.

Aan laten en de parameters veranderen die potentieel gevaarlijker zijn dan met de hand rijden lijkt me nooit een goed alternatief.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• fisherman
Ik heb de winterwielen eronder gelegd. Ook gelijk even in het menu de wielen veranderd en de banden. Maar je kunt niet aangeven dat die aero wieldoppen er niet op zitten. Klopt dat?

• flupp
fisherman schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:01:
Ik heb de winterwielen eronder gelegd. Ook gelijk even in het menu de wielen veranderd en de banden. Maar je kunt niet aangeven dat die aero wieldoppen er niet op zitten. Klopt dat?
Ik dacht dat ik dat ooit al eens deed. Was dat misschien in de Tesla account ?

Model 3 LR (model 2023)

• Oekol
Oekol schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:30:
Kijkend naar waar er binnenkort (1 tot 2 jaar vooruit) SuC bij worden gebouwd viel het me op dat ik ineens Utrecht en Nuland er bij zag staan.

Nu zie ik de plek in Utrecht, daar zijn ze ook inderdaad aan het bouwen. Voor diegene met ervaring in Utrecht: op de proostwetering naast 'The Wall' zijn ze aan het bouwen. Staat verder nog niks, ze zijn de grond klaar aan het maken gok ik. Maar de map van Tesla komt precies op die plek uit. 1 + 1 = ... :)

[Afbeelding]

Zo staan er al weer snel tellend 5 in het grijs in Nederland. Zie hier.
En toen waren die verdwenen. Gebeurde al een tijd niks meer in Utrecht bijv dus wilde weten wat de verwachting was. Helemaal van de kaart af en nu is er juist 1 in Houten op de map getekent. Gok bij de van der valk aldaar.

Staat nu niet meer bij Q1/2/3/4 en jaartal maar:
In ontwikkeling of in aanbouw wat ik zie.

Het is nu wel een stuk vager qua wanneer oplevering is. Niet dat de oude deadlines echt gehaald werden overigens.

Wel wordt het nu per maand bijgewerkt en niet meer per halfjaar.

• gjcvro
Meer algemeen vraagje, maar klopt het dat je de tesla app niet op een tablet kunt gebruiken?
Na inloggen kom ik gewoon weer terug bij het inlogscherm.

• shinken82
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
gjcvro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:29:
Meer algemeen vraagje, maar klopt het dat je de tesla app niet op een tablet kunt gebruiken?
In de App Store staat dat de app compatible is met de iPhone, iPod Touch en Apple Vision.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit geprobeerd op mijn iPad.

• LigeTRy
shinken82 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:11:
[...]

In de App Store staat dat de app compatible is met de iPhone, iPod Touch en Apple Vision.
Eerlijk gezegd heb ik het nooit geprobeerd op mijn iPad.
Je krijgt op de iPad de geschaalde versie van de iphone app. handig is t niet.

• ZeRoC00L
  • Niet online
gjcvro schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:29:
Net geprobeerd op een iPad en kan inloggen en alles zien/doen.

Volg je bankbiljetten

• gjcvro
ZeRoC00L schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:23:
[...]

Net geprobeerd op een iPad en kan inloggen en alles zien/doen.
Bedankt, op Android lukt het mij in ieder geval niet.

• gjcvro
LigeTRy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:19:
[...]

Je krijgt op de iPad de geschaalde versie van de iphone app. handig is t niet.
Reuze handig, ik wilde even wat makkelijker naar superchargers enz gaan zitten kijken op de kaart. En ja, dat kan ook via de website, maar ook daar werkt dat wat omslachtig omdat je eerst alle andere dingen uit moet zetten.

• LigeTRy
Voor ieder wat wils ;) op de ipad pak ik toch vaker ABRP er even bij voor het plannen, alleen jammer dat m'n ipad geen gps heeft, dus tijdens ritjes heb je er niks aan.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-11 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Lollercopter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:16:
Model Y - RWD [..]

- Welke paarden*** heeft die aanhanger stekker aansluiting verzonnen bij Tesla ? Wat heb ik weer staan vloeken en tieren, omdat je die draai niet kan maken bij aansluiten 13 polige stekker. Hij zit er daardoor maar half gaar in. Ik ga nu op aanraden van anderen in dit topic maar de zaag zetten in die plastic behuizing (het is toch een leasebak |:( ) zodat het klepje net iets verder open kan.
Je bent niet de enige die daarop gevloekt heeft. Een truukje dat ik heb ontdekt: druk terwijl je draait het klepje aan de rechterkant (waar het platte deel van de stekker langs wil) naar beneden. Dan gaat het wel soepel.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• styno

styno

Ethirty schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 20:11:
Ik heb die Knob ook meebesteld en ik heb nu verschillende opties geprobeerd maar werkelijk nog geen 1x gedacht iets te hebben wat ik mistte.

Denk dat ie er binnenkort maar uit gaat, de Commander en 2 buttons is alles wat ik nodig lijk te hebben.
Ik dacht, doe mij de uitgebreidste set buttons maar (6st) maar ons gezien gebruikt er maar één uiteindelijk (dashbordkastje). Komt doordat je, als je de achterstoel verwarming via de knopjes bedient, je niet kan zien in welke stand het staat. Maar ook omdat de Tesla software over de tijd wat beter is geworden (bijv. achter lucht aan/uit), ruitenwissers via scrollwiel etc.
MacorgaZ schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:03:
2023 Model Y, helaas een Standard Range
--- De acceleratie is nu 6,9s ipv 5,6s, op zich prima, maar ik denk dat het hogere gewicht van de Model Y met minder vermogen ervoor zorgt dat de typische elektro-sprint-kick voor mij weg is bij verkeerslichten, het voelt alsof die eerst even een klein drempeltje over moet voordat die vooruit schiet. Bij 50>80km/u is die kick er wel gewoon. Heb Obstacle-aware acceleration ook uit staan. De fun is er wat uit :+
Herkenbaar, die ietwat gesapige eerste meters (voor mij nog steeds idoot snel maarja hiervoor 300k km in een Prius gereden :p). Voor het gevoel lijkt de MY SR echt wat vermogen in te houden tot ~30 km/h. Als het een Audi was geweest had men het gebrek aan ev-kick 'soepel' genoemd.

[ Voor 36% gewijzigd door styno op 07-11-2024 09:30 . Reden: Nog een quote toegevoegd ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• gjcvro
LigeTRy schreef op donderdag 7 november 2024 @ 08:58:
[...]

Voor ieder wat wils ;) op de ipad pak ik toch vaker ABRP er even bij voor het plannen, alleen jammer dat m'n ipad geen gps heeft, dus tijdens ritjes heb je er niks aan.
Ik was niet aan het plannen, ik wilde gewoon op de kaart naar wat regio's kijken hoe het daar gesteld is met de superchargers.

En ja daar zijn ook andere manieren voor, maar het ging mij er om of de app nou werkt of niet op een (android) tablet. Oftewel ligt het aan mij/mijn tablet of ligt het aan de app.

• Kevin85
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-10 09:48
fisherman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 22:26:
[...]

Het hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Ik heb laatst een vrijwel nieuwe set uit Duitsland gehaald. Velgen zien er als nieuw uit en is 1 seizoen gebruikt. Kostte maar 800 euro. De meeste sets in Duitsland kosten ongeveer zoveel. In Nederland zijn ze een stuk duurder. Hier vragen ze makkelijk 1200-1300 voor zo'n set.
Wel even op letten dat de juiste sensoren erop zitten. Oude hebben 433mhz sensoren en de nieuwere de BLE.
Ik ben op dit moment aan het zoeken naar een tweedehands set velgen & banden, dank je voor deze comment aangezien ik dit niet wist.

Gebaseerd op jouw opmerking ga ik er vanuit dat een Model 3 LR uit 2019 niet compatibel is met een BLE sensor? Hoe kom ik er achter wat er precies aanwezig is in de gebruikte set, het viel mij op dat veel mensen geen flauw idee hebben en dat sommige niet eens weten wat TPMS is.

Dank je!

• styno

styno

Vanwege een schroef in het loopvlak een prop door de ANWB laten zetten. De aardige meneer vulde meteen ook de rest van de banden bij en controleerde de profieldiepte: na 44k km nog steeds ~5 mm zowel voor als achter op de originele Hankook Ventus S1 evo3 banden (MY SR). Bijzonder gelijkmatige slijtage ondanks dat de banden nooit geroteerd zijn en de achterwielaandrijving. Natuurlijk in het begin wel eens stoplichtsprintjes gedaan maar verder rijden we erg rustig vanwege wagenziekte van de kinderen en zuinigheid, tja, ik moet nieuwe banden en stroom zelf betalen. Hoeveel km halen jullie uit de originele banden?

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 07-11-2024 09:38 ]

• RvV
  • Laatst online: 08:22

RvV

styno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:36:
Vanwege een schroef in het loopvlak een prop door de ANWB laten zetten. De aardige meneer vulde meteen ook de rest van de banden bij en controleerde de profieldiepte: na 44k km nog steeds ~5 mm zowel voor als achter op de originele Hankook Ventus S1 evo3 banden (MY SR). Bijzonder gelijkmatige slijtage ondanks dat de banden nooit geroteerd zijn en de achterwielaandrijving. Natuurlijk in het begin wel eens stoplichtsprintjes gedaan maar verder rijden we erg rustig vanwege wagenziekte van de kinderen en zuinigheid, tja, ik moet nieuwe banden en stroom zelf betalen. Hoeveel km halen jullie uit de originele banden?
Ok, dat is interessant. Ik ben zelf ook een rustige rijder en zit na 25k op krap 5mm achter en ruim 5mm voor. Ik zou niet weten hoe ik er meer uit had kunnen krijgen.
Als je na 44k op zo'n 5mm zit, dan klinkt dat behoorlijk extreem omdat er nieuw maar 6mm op zit? Dat zou betekenen dat je bijna 200k op een set zou kunnen rijden?

Y'24

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
RvV schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:47:
[...]

Ok, dat is interessant. Ik ben zelf ook een rustige rijder en zit na 25k op krap 5mm achter en ruim 5mm voor. Ik zou niet weten hoe ik er meer uit had kunnen krijgen.
Als je na 44k op zo'n 5mm zit, dan klinkt dat behoorlijk extreem omdat er nieuw maar 6mm op zit? Dat zou betekenen dat je bijna 200k op een set zou kunnen rijden?
Je gaat best niet onder de 2mm, en voor winterbanden in de winter niet onder de 4mm.

Meeste banden starten tussen 7 en 8mm volgens een simpele google search. Zelf nooit gemeten.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 07-11-2024 10:06 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• fisherman
Kevin85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:21:
[...]

Ik ben op dit moment aan het zoeken naar een tweedehands set velgen & banden, dank je voor deze comment aangezien ik dit niet wist.

Gebaseerd op jouw opmerking ga ik er vanuit dat een Model 3 LR uit 2019 niet compatibel is met een BLE sensor? Hoe kom ik er achter wat er precies aanwezig is in de gebruikte set, het viel mij op dat veel mensen geen flauw idee hebben en dat sommige niet eens weten wat TPMS is.

Dank je!
Dat kun je niet zien bij 18 inch. Die velgen zijn voor beide hetzelfde. Je zou eventueel adhv de dot code van de banden kunnen herleiden dat deze de juiste sensoren hebben. Maar meestal staat het er gewoon bij in de tekst van een advertentie.

De 19 inch velgen zijn wel qua design net iets anders. Die BLE versies zijn makkelijker te herkennen.
styno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:36:
Ik heb juist een model 3 gekozen, omdat de banden niet heel duur zijn. Ik verwacht niet lang met banden te doen. Ik ben geen rustige rijder.

Banden vervang je het beste voor 3 mm ivm aquaplaning.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
Als prive koper/rijder vind ik deze banden discussie wel interessant. Sites als de ANWB gaven nogal een magere 28k KM per setje banden, dan lopen de kosten wel aardig op met 200 per band voor een Model Y.

Baal wel dat de Ymet 1,99% te krijgen is en de 3 niet. Nu kun je 5 jaar een Y rijden voor het geld van een 3.

Hopelijk gaat deze voordelige rente ook nog voor de 3 gelden, dan bestel ik direct!

• fisherman
BasvanS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:52:
Als prive koper/rijder vind ik deze banden discussie wel interessant. Sites als de ANWB gaven nogal een magere 28k KM per setje banden, dan lopen de kosten wel aardig op met 200 per band voor een Model Y.

Baal wel dat de Ymet 1,99% te krijgen is en de 3 niet. Nu kun je 5 jaar een Y rijden voor het geld van een 3.

Hopelijk gaat deze voordelige rente ook nog voor de 3 gelden, dan bestel ik direct!
Geen idee wat er met die percentages bedoeld wordt, maar hier prive gekozen voor een 3. Ik verwacht zeker geen 28k met banden te doen.
Dan zou je ze verder op moeten rijden dan 3mm. Dat is sowieso onverstandig.
Als banden 20k kilometers meegaan ben ik al blij.

• CaptainKansloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-10 18:55
Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe Model Y. Deze werd geleverd met een Tesla branded 128GB USB stick (exFat geformatteerd) in het dashboardkastje tbv de dashcam functionaliteit.

Ik heb een collectie MP3's die ik ook graag op USB stick heb. Ik heb deze link gevolgd om 2 partities aan te maken; 32Gb voor de dashcam, de rest voor musiek. Beide exFAT geformatteerd.

Dat werkt...meestal. Regelmatig krijg ik bij het instappen de melding 'apparaat niet beschikbaar' oid. Kort (10-20s) daarna werk de dashcam en USB muziek functie wel gewoon. Iemand anders ook ervaring mee? En een evt. betere oplossing?

Momenteel heb ik nog FW 2024.26.x, maar sinds vanochtend staat 2024.32.x klaar. Geen idee of dat nog invloed heeft.

• Just_A_User
Nou, gebeld met Tesla servicenummer, schijnbaar heeft mijn auto een probleem met de laadpoort. Dat kon ie zien zei ie. En overigens ook een probleem met Autopilot. Nu gebruik ik dat niet, dus dat interesseert me niet zo veel, maar om het probleem met AP op te lossen moet de computer vervangen worden.

De laadpoort geen idee, maar ik moest een service afspraak inschieten, en dat heeft schijnbaar nogal wat voeten in de aarde, het serviceverzoek is ingeschoten, en nu moet ik wachten.

En wat me nu ook opvalt is dat hij nu als hij zegt dat hij bij 80% is dat dat dan 412 km is. Eerder was 80% 418km. Maar dat was een week geleden nog niet zo, en over het algemeen laad ik niet voorbij 80%, dat heb ik nu 2x gedaan omdat ik erg ver moest rijden, en daar bemerkte ik dat issue.

Komt dat dan door het koude weer? Want ik geloof niet dat dat batterijdegradatie is, want dat zou wel heel plotseling zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Just_A_User op 07-11-2024 11:14 ]

• Tommie12
fisherman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:02:
[...]

Geen idee wat er met die percentages bedoeld wordt, maar hier prive gekozen voor een 3. Ik verwacht zeker geen 28k met banden te doen.
Echt?

Ik zit aan 48k met zomer/winterbanden, maar die zitten allemaal nu rond 6mm (winterbanden) en 4mm (zomerbanden), dus dat kan nog een rondje mee.

En ja, ik test de 5s van 0-100 wel eens uit.
Maar ik ben niet agressief in bochten, dan zal je mijn banden nooit horen piepen.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11 23:01
Ik twijfel op dit moment heel erg of ik voor een Tesla Certified Occasion moet gaan, die (zeggen ze) door Tesla gecheckt is, of 5000 euro korting neem en voor een andere dealer ga.

Voor de aandrijflijn geloof ik het wel, dat is gedekt onder Tesla garantie. Maar wat als bijv. de folie van de deurhengels loslaat? (toevallig nu aan de hand met de zakelijke Tesla). Wordt dit dan onder garantie gerepareerd of gezien als normale slijtage?

• fisherman
Tommie12 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:10:
[...]

Echt?

Ik zit aan 48k met zomer/winterbanden, maar die zitten allemaal nu rond 6mm (winterbanden) en 4mm (zomerbanden), dus dat kan nog een rondje mee.

En ja, ik test de 5s van 0-100 wel eens uit.
Maar ik ben niet agressief in bochten, dan zal je mijn banden nooit horen piepen.
Met mijn vorige auto deed ik er 25k mee, maar die was lichter en had maar 204pk. Wel op de voorwielen.
Dus ik verwacht er hier minder lang mee te doen. Maakt ook niet uit. Zo duur zijn de banden ook niet.

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:10:
Ik twijfel op dit moment heel erg of ik voor een Tesla Certified Occasion moet gaan, die (zeggen ze) door Tesla gecheckt is, of 5000 euro korting neem en voor een andere dealer ga.

Voor de aandrijflijn geloof ik het wel, dat is gedekt onder Tesla garantie. Maar wat als bijv. de folie van de deurhengels loslaat? (toevallig nu aan de hand met de zakelijke Tesla). Wordt dit dan onder garantie gerepareerd of gezien als normale slijtage?
Denk niet dat je antwoord op die vraag hier krijgt. Dat zul je bij Tesla moeten achterhalen.

Verder, als de garantie blijft, kun je gewoon je 5k besparen en bij een dealer halen. Volgens mij kun je met zo'n certified occasion ook geen proefrit maken, maar ik kan het mis hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door NiroNiro op 07-11-2024 11:22 ]

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:39
fisherman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:16:
[...]

Met mijn vorige auto deed ik er 25k mee, maar die was lichter en had maar 204pk. Wel op de voorwielen.
Dus ik verwacht er hier minder lang mee te doen. Maakt ook niet uit. Zo duur zijn de banden ook niet.
Wat ook misschien belangrijk is om te benoemen, er zit een verschil in banden voor een EV en ICE. Het contactoppervlak van banden voor EV's zijn vaak groter, maar ook zijn de wangen van de banden wat stugger i.v.m. het extra gewicht door het accupakket. Daarnaast gebruiken fabrikanten een ander compound voor de banden.

Het resultaat van dit allemaal is dan weer is wat meer range, maar ook een betere rijeigenschappen en minder slijtage van de band. Neem je conventionele banden, dan verslechter je de rijeigenschappen van de auto, zakken de banden ook meer in door het gewicht, slijten ze sneller en hang je sneller aan een lader.

• BasvanS
[...]

Zijn de rente percentages voor huurkoop via Tesla. Als dat ruim onder de 7% duikt, kun je extra geld verdienen door de auto gewoon te financieren ipv te kopen. Die 40k voor een Model 3 levert je gemiddeld op jaarbasis 7% op. Als je dan nog maar 2% betaald steek je toch 1900 in je zak het eerste jaar, 1500 het 2e jaar, 1100 het derde jaar etc.

Als je voor die 2% een auto moet rijden die je niet nodig hebt (de Y) dan ben je dus 6k extra kwijt en is het voordeel inneens niet zo groot meer.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11 11:13
Just_A_User schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:09:
Nou, gebeld met Tesla servicenummer, schijnbaar heeft mijn auto een probleem met de laadpoort. Dat kon ie zien zei ie. En overigens ook een probleem met Autopilot. Nu gebruik ik dat niet, dus dat interesseert me niet zo veel, maar om het probleem met AP op te lossen moet de computer vervangen worden.

De laadpoort geen idee, maar ik moest een service afspraak inschieten, en dat heeft schijnbaar nogal wat voeten in de aarde, het serviceverzoek is ingeschoten, en nu moet ik wachten.

En wat me nu ook opvalt is dat hij nu als hij zegt dat hij bij 80% is dat dat dan 412 km is. Eerder was 80% 418km. Maar dat was een week geleden nog niet zo, en over het algemeen laad ik niet voorbij 80%, dat heb ik nu 2x gedaan omdat ik erg ver moest rijden, en daar bemerkte ik dat issue.

Komt dat dan door het koude weer? Want ik geloof niet dat dat batterijdegradatie is, want dat zou wel heel plotseling zijn.
Wat helpt is niet teveel kijken naar die kilometers, want met een week kan het weer anders zijn.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BasvanS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:23:
[...]

Zijn de rente percentages voor huurkoop via Tesla. Als dat ruim onder de 7% duikt, kun je extra geld verdienen door de auto gewoon te financieren ipv te kopen. Die 40k voor een Model 3 levert je gemiddeld op jaarbasis 7% op. Als je dan nog maar 2% betaald steek je toch 1900 in je zak het eerste jaar, 1500 het 2e jaar, 1100 het derde jaar etc.

Als je voor die 2% een auto moet rijden die je niet nodig hebt (de Y) dan ben je dus 6k extra kwijt en is het voordeel inneens niet zo groot meer.
Met die redenering zitten we met z'n allen in een Dacia, want wie heeft een 3 of een Y nu echt nodig?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• BasvanS
daemonix schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:01:
[...]

Met die redenering zitten we met z'n allen in een Dacia, want wie heeft een 3 of een Y nu echt nodig?
Met een overschot van 3000 KWH per jaar is elektrisch rijden wel voordelig t.o.v. brandstof en met een Spring kan ik veel retourtjes die ik rij niet op 1 accu doen. Om over veiligheid en comfort maar niet te praten.

Punt is dat het met 2% rente eigenlijk voor iedereen aan te raden is een auto te financieren i.p.v. kopen. Met een rente voordeel van 5% prijst Tesla dus eigenlijk de 3 uit de markt op dit moment (in NL).

• japie514
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 12:11
[...]

Heb er nu 20k op staan en voor nog 6 mm en achter 5,9 mm op de Michelin zomerbanden. Wij zijn over het algemeen rustige rijders en dat scheelt dus duidelijk veel in de portemonnee (plus fijnstof en ongetwijfeld kwh).

M3H RWD, Zappi 3 fase, 9,8kWp Zuid, Zehnder Q450

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Zijn er hier meer mensen die last hebben van de originele carbon spoiler, dat de laag dat op het carbon zit, vervaagt/los laat? Mijn Y performance komt uit september 2023... Vindt dit wel erg slecht, helemaal als de auto nog maar een jaartje oud is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvL4xchiKtBFVQMKUOWIMIhMQ_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJWZZl0us7rBMHbhGLX8XgGZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
Vandaag de bestelling via LM de deur laten uitgaan, wachten op Juniper gaat te lang duren en brengt niet heel veel. RWD-LR, QuickSilver , trekhaak en EAP, that’s it …
Benieuwd welke levertijd ik ga krijgen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:16
038Robijno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:19:
Zijn er hier meer mensen die last hebben van de originele carbon spoiler, dat de laag dat op het carbon zit, vervaagt/los laat? Mijn Y performance komt uit september 2023... Vindt dit wel erg slecht, helemaal als de auto nog maar een jaartje oud is.[Afbeelding]
Ga je door de wasstraat? Lijkt net aantasting door chemische middelen.

• turkeyhakan
Marks69 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
RWD-LR, QuickSilver , trekhaak en EAP, that’s it …
Wat had je nog meer willen kiezen? Oh wacht, er valt niet heel veel te kiezen. Gefeliciteerd en succes met wachten.

• Marks69
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-02 18:47
turkeyhakan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:30:
[...]

Wat had je nog meer willen kiezen? Oh wacht, er valt niet heel veel te kiezen. Gefeliciteerd en succes met wachten.
Haha, das waar. Omdat ik op laatste moment 45eur lagere maandprijs kreeg van LM had ik nog ruimte , dus zat te overdenken wat accessoires mee te bestellen maar vond het wel best zo

• NiroNiro
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
turkeyhakan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:30:
[...]

Hij kan nog wielen kiezen :)
Just_A_User schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:09:

Die km op 80% zal nooit zo accuraat zijn. Want is het 79,6% of 80,4%?

En zeker wanneer het iets kouder wordt kan de spanning iets dalen, wat tot een andere lezing leidt. Dat is gewoon chemie.

• fisherman
LostInNight schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:22:
[...]

Wat ook misschien belangrijk is om te benoemen, er zit een verschil in banden voor een EV en ICE. Het contactoppervlak van banden voor EV's zijn vaak groter, maar ook zijn de wangen van de banden wat stugger i.v.m. het extra gewicht door het accupakket. Daarnaast gebruiken fabrikanten een ander compound voor de banden.

Het resultaat van dit allemaal is dan weer is wat meer range, maar ook een betere rijeigenschappen en minder slijtage van de band. Neem je conventionele banden, dan verslechter je de rijeigenschappen van de auto, zakken de banden ook meer in door het gewicht, slijten ze sneller en hang je sneller aan een lader.
Mijn vorige auto was ook een EV, maar had gewone banden. Geen specifieke EV banden. Tesla gebruikt trouwens ook geen speciale EV banden.

• fisherman
BasvanS schreef op donderdag 7 november 2024 @ 11:23:
[...]

Ok, geen ervaring mee. Ik spaar eerst altijd, voordat ik een auto koop.

• fisherman
japie514 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:14:
[...]

Heb er nu 20k op staan en voor nog 6 mm en achter 5,9 mm op de Michelin zomerbanden. Wij zijn over het algemeen rustige rijders en dat scheelt dus duidelijk veel in de portemonnee (plus fijnstof en ongetwijfeld kwh).
Een van de redenen om elektrisch te rijden is voor mij juist de acceleratie. Dus ja ik rijd altijd stevig door. Niet dat ik haast heb, want ik gebruik de auto niet voor woon werk verkeer, maar voor plezier.
Dat banden minder lang meegaan is dus niet zo erg.

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
turkeyhakan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
[...]

Ga je door de wasstraat? Lijkt net aantasting door chemische middelen.
Nog nooit door de wasstraat gegaan met de Tesla.

• BasvanS
fisherman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:45:
[...]

Ok, geen ervaring mee. Ik spaar eerst altijd, voordat ik een auto koop.
Dat doe ik ook, maar met een financiering van 1-2% en die 40k in VWRL of NT World had je nu een gratis Tesla gehad. die 40k was nu dan namelijk 80k geweest ;)

Dus, hopelijk kom Tesla ook nog met een goed aanbod voor de 3 de komende weken..

• turkeyhakan
038Robijno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:58:
[...]

Nog nooit door de wasstraat gegaan met de Tesla.
Dan dikke pech denk ik. Mijn 3 is meer dan een jaar oud en ik ga door de wasstraat tegenwoordig en mijn spoiler ziet er nog als nieuw uit. Service inschieten..

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:33
038Robijno schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:19:
Zijn er hier meer mensen die last hebben van de originele carbon spoiler, dat de laag dat op het carbon zit, vervaagt/los laat? Mijn Y performance komt uit september 2023... Vindt dit wel erg slecht, helemaal als de auto nog maar een jaartje oud is.[Afbeelding]
Ik had dit ook. Online een serviceafspraak ingepland en vervolgens zijn ze de achterspoiler bij mij thuis komen vervangen.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11 23:01
Timmetjuh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:34:
[...]
Ik had dit ook. Online een serviceafspraak ingepland en vervolgens zijn ze de achterspoiler bij mij thuis komen vervangen.
Bij mij laat aan de bestuurderskant op beide deuren de 'chroom' folie van de deurhendels los. 8)7
Begonnen rond 180.000km. Folie scheurt los op de naad aan de onderkant. De deurhendels gaan hierdoor niet meer helemaal naar binnen. Afspraak gemaakt ik hoop dat ze de andere kant meteen meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 07-11-2024 13:43 ]

• turkeyhakan
Timmetjuh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:34:
[...]

Hoe plakken ze deze weer op exact dezelfde plek? Hebben ze daar een frame voor?

• Caelorum
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:42:
[...]

Bij mij laat aan de bestuurderskant op beide deuren de 'chroom' folie van de deurhendels los. 8)7
Begonnen rond 180.000km. Folie scheurt los op de naad aan de onderkant. De deurhendels gaan hierdoor niet meer helemaal naar binnen. Afspraak gemaakt ik hoop dat ze de andere kant meteen meenemen.
Hier ook na 5 jaar op 1 deur. Heb gewoon een mesje gepakt en het afgesneden. Deur gaat weer prima, geen scherp randje meer en je ziet er niets van.

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-09 09:33
turkeyhakan schreef op donderdag 7 november 2024 @ 13:44:
[...]

Hoe plakken ze deze weer op exact dezelfde plek? Hebben ze daar een frame voor?
Ik ben er niet bij blijven staan maar volgens mij heeft hij het gewoon uit de losse hand gedaan, zonder frame of mal. Zit verder wel gewoon recht etc.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:39
fisherman schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:43:
[...]

Mijn vorige auto was ook een EV, maar had gewone banden. Geen specifieke EV banden. Tesla gebruikt trouwens ook geen speciale EV banden.
Dat doen ze wel, ze liggen onder mijn Tesla.

• turkeyhakan
Timmetjuh schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:19:
[...]

Ik ben er niet bij blijven staan maar volgens mij heeft hij het gewoon uit de losse hand gedaan, zonder frame of mal. Zit verder wel gewoon recht etc.
Met de losse hand krijg je hem nooit op exact dezelfde plek. Dus ik vraag mij dan ook af in hoeverre het veilig is op hoge snelheden, gezien Tesla claimt dat het de stabiliteit bij hoge snelheden moet verbeteren. Ik neem aan dat ze deze spoilers getest hebben en vervolgens de juiste plek hebben bepaald waar die moet komen te zitten.

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:56
daemonix schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:01:
[...]

De Y is wel goedkoper dan de Dacia kan ik uit ervaring melden.
(had Dacia Sandero als 2e auto en heb die omgewisseld voor een Y dit jaar).

[ Voor 11% gewijzigd door eltron op 07-11-2024 14:43 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• Tommie12
eltron schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:40:
[...]

De Y is wel goedkoper dan de Dacia kan ik uit ervaring melden.
(had Dacia Sandero als 2e auto en heb die omgewisseld voor een Y dit jaar).
Ik zou jouw berekening wel eens willen zien, maar dan in dit topic: IvoB2 in "[BEV] Het Elektrische auto's topic - deel 5"

(als is het dan weer een vergelijking tussen EV en ICE.... )

• fisherman
LostInNight schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:31:
[...]

Dat doen ze wel, ze liggen onder mijn Tesla.
Nee hoor, de standaard banden van Tesla zijn geen EV banden.
Pagina: 1 ... 467 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: