• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
(jarig!)
Mede-auteur:
  • bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59

bottom line

Tesla Model 3 & Y Ervaringen & Discussietopic - Deel 2

Welkom!

Welkom in dit topic over de Tesla Model 3 & Y. De eerste massaproductie auto van Tesla die de hele autosector dwingt om te vernieuwen/veranderen.
Bestelbaar via internet: Belgische website of Nederlandse website

Andere interessante topics zijn:
Tesla leveringen: Het grote Tesla Levering topic
Laadpaalvragen: [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen
Andere elektrische auto's / elektrische auto's in zijn geheel: Elektrische auto's - deel 5
Het goedkoop thuisladen van je Tesla / EV: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

De eerste versie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
Het 1ste Tesla topic: Het grote Tesla topic
Het 2de Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 2
Het huidige Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3

Met dank aan @Wouterg00 voor de recuperatie van zijn layout.
Verder nog dank aan Taro, Discipline voor jullie rijke bijdrage aan informatie!

Inhoudsopgave
Geschiedenis

Reeds in 2006 sprak Elon Musk, de grondlegger van Teslamotors Inc. zoals de meeste het bedrijf nu kennen, over het produceren van een betaalbare elektrische auto.

Bij Tesla was de ontwikkeling van de Model 3 bekend onder de codenaam "BlueStar". Getekend en ontwikkeld door Franz von Holzhausen, die trouwens verantwoordelijk is geweest voor elk model in de onderneming.
Na een onthulling op 31 maart 2016 had Tesla al meer dan 180.000 reservingen voor dit model na 24 uur ontvangen. Een week later waren dit er 325.000, en het laatst bekend cijfer dat gedeeld was, was op Augustus 2017. Toen had Tesla van 450.000 mensen een reserveringsbedrag ontvangen van $1.000.

Bij de onthulling werd geschat dat de eerste leveringen gingen starten eind 2017, en dat ze bij een 100% capaciteit 500.000 auto's gingen produceren.

In Q4 van 2017 was er veel kritiek rond Tesla, aangezien de verwachte productie van 5.000 auto's per week verre van gehaald werd. In Q4 waren er uiteindelijk slechts 2.425 M3 geproduceerd. Dus de werkelijkheid lag 93% lager als geschat.

Sindsdien is het steeds beter beginnen gaan, met als hoogteount Q3 in 2018. De productie was toen 53.239 M3's, een stijging van 25.000 M3's t.o.v. het vorige kwartaal, mede dankzij de ingebruikname van "de Tent" en een sluiting van de fabriek voor een volledige week.

Leveringen in Amerika gingen van start eind 2017.
Europeanen moesten wachten tot 21 december 2018 om hun bestelling te plaatsen. Die daarna tot minstens ergens in februari van 2019 moesten wachten op de eerste leveringen van dit model op het Europese vasteland.

Momenteel varen er gemiddeld een 8tal schepen, per kwartaal, vanuit San Francisco naar Zeebrugge, met elks ongeveer 3500 auto's voor Europa. In totaal dus rond de 30.000 auto's.
Sinds 2018 heeft de Tesla M3 ook al een hele hoop prijzen gewonnen van best auto van het jaar 2018/2019/2020, in verschillende landen en werelddelen. Knap voor een autobedrijf wat in 2003 was opgericht.

Modellen

Standard Range Plus
€48.800
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
409km402km54kWh225km/u5,6s1 motor, achteraan1.645kgGedeeltelijk premium interieur170kWKan, tot 910kg

Long Range RWD
€54.100
WLTP RangeEPA RangeBatterijgrootteTopsnelheid0 - 100km/uAandrijvingGewichtInterieurLaadsnelheidTrekhaak?
600km531km75kWh233km/u5,2s1 motor, achteraan1.726kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg

Longe Range AWD
€58.300
560km518km75kWh233km/u4,6s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWKan, tot 910kg
Bij deze versie kan je ook achteraf de acceleration boost aankopen (twv. €1.800). Hiermee gaat je 0 - 100km/u naar +-3,9s

Performance
€63.900
530km481km75kWh261km/u3,4s2 motoren, vooraan en achteraan1.847kgPremium interieur250kWNee, Base P wel tot 500kg
Alsook rode performance remmen, Carbon achterspoiler, verlaagde rijhoogte, track mode

Kleuren

Pearl White Multi-Coat

Solid Black

Midnight Silver Metallic

Deep Blue Metallic

Multi-Coat Red

Velgen

18"

19"

20" (Performance only)

De Tesla Model 3 heeft in de deur vermeld staan dat de optimale bandenspanning 2,9 BAR is. Met 2,7 BAR is de wegligging beter en met 3,1 BAR is de rolweerstand minder, waardoor de range beter wordt. Elon Musk noemt 2,9 en 3,1 als belangrijke waarden. Euromaster, de officiële bandenpartner van Tesla in Nederland pompt de winterbanden standaard op naar 3,1 bar.

Onder de 2,6 bar geeft Tesla een melding dat de bandenspanning te laag is. Dit kan o.a. gebeuren doordat de temperatuur daalt, waardoor de druk afneemt. Is de bandenspanning in augustus of september bijvoorbeeld nog 2,7 of 2,8 bar, dan kan dit in september of oktober zomaar 2,6 of 2,5 bar worden, niet omdat je band lek is of leeg raakt, maar omdat de temperatuur is gedaald. Laat de banden dus iets oppompen tot bijv. 2,7, 2,9 of 3,1 bar (gemeten als ze koud zijn). Tijdens een langere rit, bijvoorbeeld op de snelweg, kan de bandenspanning door de extra warmte in de banden met bijv. 0,2 bar oplopen.

Uitrusting
De model 3 wordt standaard geleverd met een enorm uitgebreide functionaliteit.
Waar je bij andere merken vaak nog tientallen vinkjes, met de bijhorende meerprijs, moet inschakelen voor bepaalde functies te kunnen gebruiken, is het volgende bij een M3 allemaal inbegrepen:

4 jaar garantie op het voertuig
8 jaar garantie op de batterij

• Autopilot
• Automatic cruise control
• 15 inch touchscreen
• Klimaatcontrole
• Navigatie
• DAB+
• Bluetooth verbinding voor telefoon & muziek
• 4 USB poorten
• Stoelverwarming voorin
• vegan leather stoelen
• Inklapbare achterstoelen (40%/60%)
• Automatich dimmende autos/achteruitspiegels
• Automatische grootlichten
• Inklapbare & verwarmde autospiegels, met dodehoekdetectie
• 12-voudig elektrisch verstelbare voorstoelen
• Persoonlijke bestuurdersprofielen
• Isofix
• Getint glazen dak
• Dashcam functionaliteit
• App connectiveit
• Gratis OTA updates via Wi-Fi
• Stembediening -
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Keyless entry (de sleutel is je smartphone via bluetooth verbinding)
• Achteruitrijcamera
• LED
• 6 airbags voorin, 2 zijdelings
• ESP + tractiecontrole
• Emergency Braking Assist
• Bandenspanningcontrolesysteem
• standaard stopcontact oplader
• snellader kabel (2m of 4m of 7,5m)
• Frunk hooks
• Telefoonkabels

Premium
• Interieur verlichting bij je voeten, deuren
• Mistlampen
• Stoelverwarming achterin
• Vloermatten
• Premium audiosysteem (14 luidsprekers, 1 subwoofer, 2 versterkers & immersive sound)
• 1 jaar gratis connectiviteit (Internet streaming, live verkeersweergave, satteliet weergave, webbrowser)
• Homelink
• Frunk mat

De Model 3 2020 heeft ten opzichte van de Model 3 2019 de volgende verbeteringen:
• De deurrubbers en isolatie zijn beter uitgevoerd, waardoor je minder last van windgeruis hebt.
• Er zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd waardoor er minder kans op roest op bepaalde plaatsen is.
• De vloermatten (Premium interior) zijn verbeterd, waardoor deze beter aansluiten op de vorm van de auto.
• Pedestrian Warning System (maar nog niet geactiveerd)

Leveringen
Je VIN-nummer
Het VIN-nummer (Voertuigidentificatienummer) is een uniek nummer waarmee je jouw auto kunt identificeren. Als Tesla je in je account een “VIN toekent”, dan betekent dit dat er een specifieke auto aan jou is toegewezen. Hierdoor weet je zeker dat je binnen afzienbare tijd een auto zult kunnen ophalen.

De VIN is geen willekeurig nummer, maar is opgebouwd uit een aantal onderdelen. De opbouw verschilt per leverancier, voor de opbouw van de Tesla variant kan je terecht op: VIN-Decoder.

Hoe de leveringen in 2020 gaan verlopen weten we nog niet. Dit zal later worden bijgewerkt in deze startpost.
Voorlopig kan je beter nog even informatie halen uit Het grote Tesla Levering topic

Autopilot en Full Self-Driving

AUTOPILOT

Sinds 12 april 2019, worden alle Model 3 standaard geleverd met autopilot.
Tesla Autopilot is een geavanceerd rijhulpsysteem van Tesla met oa. lane-assist en adaptieve cruise control.
Basisregel bij deze, en ook bij de functies van FSD, is dat de bestuurder nog steeds verantwoordelijk is en ten alle tijden de controle moet hebben over het voertuig. Hoofddoel is om de meest vermoeiende taken over te nemen zodat autorijden erg comfortabel wordt, maar ook voornamelijk veiliger voor alle verkeersdeelnemers.

Dit systeem werkt door gebruik te maken van de 8 camera’s die zijn ingebouwd in de auto. Daarbovenop zijn er nog eens 12 ultrasone sensoren alsook 1 radar om een zo goed mogelijk beeld te kunnen vormen van de omgeving.
Om al deze informatie te kunnen verwerken, hebben ze Tesla Vision ontwikkeld. Een deep neural net dat de data en beelden analyseert. Zowel beelden van in de voorgrond als in de achtergrond.
Want het kan best zijn dat je bepaalde functies nog niet hebt, maar Tesla al reeds heeft geactiveerd in schaduwmodus, om zo te kunnen bekijken wat de software zou hebben gedaan in die situatie tov. de bestuurder.

FULL SELF-DRIVING

De uitgebreidere vorm van autopilot met het daarbij horende prijskaartje (€6.400).
Waar autopilot stopt met alle handelingen zodra je andere rijstrook neemt, kijkt je M3 met FSD een stuk verder. En deze functies worden op termijn nog een heel stuk uitgebreider, maar zullen de MCU 2 vereisen (Met de aankoop van FSD, krijg je op termijn sowieso gratis vervanging naar MCU 2).

Autopark
Het automatisch parkeren van zowel parallel alsook achteruit. Geen eigen input meer nodig via het stroompedaal.

Lane change
Het veranderen van rijstrook, momenteel moet je wel zelf nog aangeven via je richtingaanwijzer dat deze actie mag uitgevoerd worden.

Navigate on autopilot
Met deze functie heb je ondersteuning vanaf de oprit van de autosnelweg, totdat je M3 de afrit neemt op basis van je navigatie. Hij stelt zelf voor of hij mag veranderen van rijstrook, door tragere voorliggers etc.

(Smart) Summon
Bij complexere, krappere omgevingen en parkeerplaatsen kan dit wel de oplossing zijn dat je zoekt.

In Europa is er op dit moment van schrijven minder mogelijk dan in de USA met Autopilot vanwege regelgeving. Een omschrijving waarom de huidige regels het gebruik ervan vermoeilijken, en de petitie om er iets tegen te doen kun je vinden via de volgende url’s:
https://secure.avaaz.org/...esla_Autopilot_in_Europe/
https://www.teslarati.com...rictions-explained-video/
https://www.youtube.com/watch?v=SxwrD0MMZxE

Veiligheid

Na het voortbouwen op de ervaring van de Model S en de Model X, voor hun klasse al zeer veilige wagens, hebben ze met de Model 3 een van de allerveiligste auto's op de markt gebracht.
In elke mogelijke categorie van de NHTSA (het officiële Amerikaanse verkeersagentschap) scoorde de auto 5 sterren (wat het maximum is), waaruit de zelfverklaarde award uit voort is gekomen dat je het minste kans hebt op een letsel bij een crash in de M3
Ook bij het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) zijn de scores van de M3 erg hoog.
In europa kreeg de M3 van NCAP, als je de gecombineerde scores bekijkt, de op 1 na hoogste cijfers. Tesla scoort namelijk nagenoeg maximaal op extra veiligheid dankzij de ingebouwde Safety Assist. Een score van 94% terwijl de 1ste achtervolger maar op een 80% blijft steken.
In elke andere categorie van de NCAP staat de M3 steevast in de top 10 van zijn klasse. Geen twijfel mogelijk dus dat de M3 dan ook de beste (veiligste) auto van 2019 gaat worden.

FULL DATA SHEET PDF RESULTS NHTSA
TEST RESULTS IIHS
MEDIA NCAP - TEST RESULTS NCAP

Accessoires

Door het erg minimalistich, maar rustgevend design van de Tesla moet je natuurlijk goed je best doen om je nog te kunnen laten onderscheiden van anderen. Natuurlijk kan je erg veel verkrijgen bij de officiële Tesla winkel of ga eens langs bij de dichtsbijzijnde SeC. Ze kunnen voor jou een offerte opstellen en wie weet neem je dat dezelfde dag nog mee terug naar huis.

Bij zowel Tesla-Accessoires alsook Tesland kan je in Nederland terecht voor de aankoop en installatie van enkele gadgets voor je M3.
Maar ook via amazon.com; amazon.de en AliExpress heb je enorm veel keuze voor minder geld.

Enkele voorbeelden:

Wil je helpen of heb je suggesties voor de topicstart? Stuur me maar een DM!

Meer lezen?
Handleiding Tesla Model 3
https://www.marklanphen.nl/category/tesla
Unofficial starting guide Model 3
Tesla Motor Club
Reddit Teslamotors

Frequently Asked Questions

EERST EN VOORAL:
Heb je al eens geprobeerd om de handleiding van de Model 3 te lezen? Hier staat ENORM veel informatie in, en kan je erg goed helpen.
Deze kan je ook raadplegen in de auto zelf, via je tablet.
Wil je hem downloaden/printen/bekijken thuis, via volgende link kan je er ook aan: https://www.tesla.com/sit...ners_manual_europe_nl.pdf

Wat is het het beste % om mijn batterij te laden?
50-70% volgens de meeste studies, voor de langste levensduur van de batterij te behouden.
80% is het meest aangename voor een lange levensduur alsook een uitgebreide range.
Maar ook 90% zouden Tesla batterijen vrij goed aan moeten kunnen.
100% doe je enkel het beste wanneer je kort erna vertrekt. Het is erg schadelijk om je batterij voor een langere tijd met 100% te laten staan.

Moet ik bij het eerste gebruik mijn Tesla enkele keren tot 100% laden? En vervolgens diep ontladen tot minder als 10%?
Absoluut niet! Dit zijn trouwens net de 2 waardes die je zoveel mogelijk zou moeten vermijden.

Hebben de motoren van de Tesla een inloop periode nodig?
Nee }) je hebt 100% van de capaciteit al reeds van start beschikbaar.

Ik heb 18". Welke banden heb ik dan?
P235/45R18

Ik heb 19". Welke banden heb ik dan?
P235/40R19

Ik heb 20". Welke banden heb ik dan?
P235/35R20

Wat doe ik met een lekke band?
Je bandenboer bellen of pechhulp. Er is een noodgevallen kit in je koffer, maar deze verpest je hele band en werkt niet altijd. Aan jou de keuze om dit te doen.

Welke winterbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3? En welke zomerbanden heb je nodig voor de Tesla Model 3?
Het antwoord is vrij simpel: De Tesla Model 3 is een zware auto met hoge snelheid en hierdoor heb je sowieso Extra Load banden nodig. Daarnaast heb je voor de Mid Range Plus en Long Range zogenaamde V banden nodig, die tot 240 km/uur bestand zijn. Heb je de Performance editie van de Model 3, dan heb je in de zomer de W variant nodig, die tot 270 km/uur bestand is.

In de winter wordt doorgaans een categorie lager gehanteerd voor de Performance, waardoor een V-variant wordt gebruikt. Voor de Mid Range en Long Range varianten wordt doorgaans alsnog een V-variant in de winter gebruikt. Let op dat je met de Performance in combinatie met een V band maar tot maximaal 240 km/uur kunt rijden op bijv. de Autobahn, daarboven wordt het risico op een klapband vergroot.

Tesla levert verschillende merken banden mee met de nieuwe auto’s, zoals Michelin, Hankook en Pirelli. De bandenmaat voor de 19″ banden is: 235/40 R19 Extra Load V (Long Range en Mid Range).

Mijn auto is net geleverd, maar ik zit nog op een oude software. Kan ik dit updaten?
Het beste is gewoon geduld hebben. Tesla voegt stelselmatig auto's toe. Zorg dat je auto af en toe eens Wi-Fi verbinding maakt, en je zal wel eens een melding zien verschijnen in de app.

Waar kan ik zien wat de software versie is van mijn auto?
Kijk in je app, of dit staat ook onder het Tesla icoon van je tablet.

Kan ik met tussenstop navigeren?
Nee. Ja!. Wil je veel gedetailleerder navigeren, met allerhande laadstops, kijk dan eens naar ABRP. Ook verkrijgbaar via Play Store of App Store

Kan ik mijn batterij voorverwarmen?
Dit kan je op 2 manieren doen. Ofwel navigeer je naar een SuC of een andere laadpaal (maar dan moet je hier al wel eerder hebben geladen - je Tesla onthoud dit, dat dit een laadlocatie is)
Of je verwarmt gewoon de auto voor met behulp van je app, want daardoor zal je batterij ook een klein beetje warmer door worden.

Staan andere laadpunten zoals Ionity in de navigatie?
Nee. Je kan wel via spraakherkenning navigeren naar een Ionity (werkt op basis van google data).

Hoe kan ik zelf best zien waar allemaal laadpunten kan vinden?
Dit is eigenlijk meer informatie dat je kan terugvinden in [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Maar om je niet met lege handen te laten vertrekken, Chargemap is er bijvoorbeeld eentje van de mogelijkheden.
Je kan ook volgende site bekijken om gemakkelijk te kunnen filteren op CCS laadstations voor de beste (snelste) laadervaringen in alle landen van Europa: http://laadpaal.energiebewustzeeland.nl/

Hoe kan ik bij andere snelladers laden?
Daarvoor verwijs ik je graag door naar [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen. Je moet sowieso een laadpas/profiel aanmaken bij de gekozen provider.

Hoe kan ik laden bij een SuC (Supercharger)?
Als je geen creditkaart of bankrekening hebt gekoppeld met je account, dan ga je bij je eerstvolgende SeC bezoek deze factuur moeten betalen.
Dit kan blijkbaar tot het bedrag van €150. Na het koppelen met je betaalgegevens gaat dit per supercharge bezoek van je rekening.

Tijdens het snelladen/superchargen hoor ik een luide thunk/knal/geluid bij mijn batterij. Moet ik me zorgen maken?
Nee, dat is 'normaal'. Door het warmer worden van de batterij, ontstaat een drukverschil tussen binnen en buiten.
Die lucht kan moeilijk ontsnappen, en daardoor dat het metaal uitzet. Dit is NIET schadelijk voor de batterij, en gebeurt trouwens ook tijdens afdalingen/stijgingen.
Er is een 'valve' die vervangen kan worden bij de vroegere modellen (tot eerste helft 2019?), maar zelfs dan ga je dit nog steeds hebben.

Mijn laadkabel wilt niet meer uit de auto geraken. App, tablet en weet ik wat nog werkt niet. Wat nu?
Je kan je kabel manueel losmaken! Ter hoogte van je laadpoort, in je koffer, zie je vlakbij je lampje, normaal een zwarte dikkere kabel. Als je daar aan trekt, dan is de laadpoort ontgrendelt. opgelet: zorg dat de kabel al reeds ontkoppelt is van de laadpaal / je auto niet meer aan het laden is

Ik heb bij een SuC geladen. Waar kan ik dat terugvinden / de factuur vinden?
In je Tesla profiel kan je dat terugvinden! Bij je geschiedenis kan je al je bezoeken bekijken en de factuur bekijken.
Factuur is per bezoek, en is niet verzameld per maand.

Ik heb mijn auto geparkeerd en er zijn enkele % afgegaan! Hoe kan dat?
Normaal gezien zou je Tesla 7 maanden mogen stilstaan vooraleer je batterij volledig leeg is. Dit kom overeen met 1% per 2 dagen.
Redenen waarom jou batterij sneller daalt: sentry mode staat op; je kijkt teveel naar de app, waardoor je M3 niet in diepe slaap geraakt; bij het afkoelen van de batterij na een rit, bij een koude nacht.

Premium connectiviteit?
Ja hoor. Kost je €120 per jaar (€10 per maand). Hierdoor krijg je updates op de kaart te zien van hoe het verkeer is. Ook kan je van eender waar gebruik maken van de data verbinding voor Youtube/Netflix/etc.
Tenslotte heb je ook altijd toegang tot Spotify en TuneIn radio voor je HD geluidservaring.

Sentry mode?
Dit is de beveiligingsmodus van de Tesla Model 3. Vanuit 4 camera's wordt je auto permanent gemonitord, en de beelden ervan worden opgeslagen op je opslag. Wanneer mensen te dicht bij je auto gaan staan, gaat de auto ook even flikkeren met zijn lampen. Nadat je terug in je auto stapt, kan je zien hoeveel situaties hij heeft opgenomen. Deze beelden kan je niet terugkijken in je auto.

Heb ik een dashcam?
Ja die heb je zodra je een opslag hebt aangesloten op een van de voorste USB-poorten.
Beelden worden standaard na 3 uur verwijderd, indien je ze niet hebt opgeslagen door bovenaan in het scherm op het cameraatje te drukken.

Wat is de beste opslag voor mijn Tesla M3?
Voor veel rijders is de standaard keuze een kleine USB-stick, maar deze zijn niet gemaakt om veel schrijfacties aan te kunnen, ze gaan doorgaans na enkele maanden al kapot. Het is dus aangeraden om een SSD-schijf van minimaal 216GB aan te schaffen om de beelden op te slaan. Formatteer de SSD-schijf als FAT32 of extFAT partitie en maak hier een map op aan genaamd "TeslaCam". Sluit de schijf aan op één van de voorste 2 USB-poorten en als je alles goed hebt gedaan zie je een dashcam icoontje verschijnen links van het LTE icoon. AANRADER

Kan ik deze SSD ook gebruiken voor mijn muziek?
Ja dat kan! Dan moet je deze SSD in 2 verschillende partities formatteren.

Kan ik mijn account gebruiken via verschillende smartphones?
Ja

Heeft de Tesla M3 Apple Carplay of Android Auto?
Nee

Kan ik extra sleutels of een keyfob aankopen?
Ja tuurlijk. Als je het niet ziet op de website van Tesla, dan kan je altijd eens een mail sturen/bellen/langsgaan bij je SeC.
Hun hebben dit meestal op stock.

Mijn scherm/auto/software doet raar. Wat doe ik het beste?
Probeer eerst om een reset te doen. Dit kan door beide knoppen op je stuur in te drukken.

Wat doe ik met panelgaps, beschadigingen of dingen die kapot zijn gegaan, niet door mijn eigen toedoen?
Zo snel mogelijk een serviceafspraak in plannen en foto's trekken en deze bijvoegen bij je aanvraag.

Hoe kan ik een serviceafspraak plannen in de app?
Probeer eerst het huisnummer in te vullen van de SeC. Daarna de straatnaam. Op een of ander manier moet je het op de Amerikaanse manier invullen.

Wat zijn alle vragen/opdrachten die ik kan stellen aan mijn tesla?
Enorm veel!
Momenteel hebben we al een overzichtje van volgende opdrachten.. Maar Tesla kennende zijn er vele manieren om tot hetzelfde effect te komen. Of zijn er nog opdrachten waar we niet vanaf weten.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 01:03
Hey er is een FAQ... Zie ik voor het eerst :+

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:23
OP is niet echt mobile-friendly

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 00:48
-MD- schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:33:
Hey er is een FAQ... Zie ik voor het eerst :+
Ik lees hier nog niet zo lang mee en leer nog elke dag, maar volgens mij durf ik al wel de conclusie te trekken dat die op sommige plekken gedateerd is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
De topicstart is 1 op 1 overgenomen van het vorige topic, die destijds voor de Model 3 is ingericht. Ik heb inmiddels een Model Y ipv Model 3 en @bottom line krijgt binnenkort ook zijn Model Y als opvolger van de Model 3 binnen. De komende periode zullen we de TS actualiseren en daar ook de Y beter in terug laten komen.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• coelho
  • Laatst online: 01-06 00:48
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:37:
De topicstart is 1 op 1 overgenomen van het vorige topic, die destijds voor de Model 3 is ingericht. Ik heb inmiddels een Model Y ipv Model 3 en @bottom line krijgt binnenkort ook zijn Model Y als opvolger van de Model 3 binnen. De komende periode zullen we de TS actualiseren en daar ook de Y beter in terug laten komen.
Het was zeker geen kritiek, eerder een mislukte poging om op een luchtige manier dit topic in Mijn Topics te krijgen... :)

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
coelho schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:47:
[...]

Het was zeker geen kritiek, eerder een mislukte poging om op een luchtige manier dit topic in Mijn Topics te krijgen... :)
:) Maar linksom of rechtsom moet de topicstart weer bijgewerkt worden, deze loopt inmiddels erg achter.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:54
Dit weekend een retourtje Limburg met MYLR. Benieuwd of ik het zonder laden red, is bijna 400km en dan daar nog wat bewegingen. De range inschatting van Teslamate is redelijk in de buurt van de ideal range, dus verwacht eigenlijk van wel.

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:30:
[...]

Hmm daar zit natuurlijk ook wat in. Nog even over nadenken... :)
Dat kan er inderdaad best gaaf uitzien. Kwam toevallig in een YT filmpje de twee broertjes naast elkaar tegen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:22
^ Ziet er zeker niet slecht uit.

Klopt het trouwens dat je geen charging cable krijgt bij de Model 3 (en de Y)?
Ik snap dat Tesla charging stations al beschikken over de kabels maar een normaal elektrisch oplaadpunt hier in de straat heeft geen kabels eraan hangen. Dus ik neem aan dat ik dan zelf zo'n kabel moet aanschaffen?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:12:

Ik snap dat Tesla charging stations al beschikken over de kabels maar een normaal elektrisch oplaadpunt hier in de straat heeft geen kabels eraan hangen. Dus ik neem aan dat ik dan zelf zo'n kabel moet aanschaffen?
Je krijgt er gewoon een kabel bij en (ondanks dat er gezegd wordt van niet) een granny charger voor een regulier stopcontact

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:12:

Staat dat op de website van Tesla zelf? Je krijgt een normale kabel voor openbaar laden + een granny charger kabel er bij voor bijv. noodgevallen / op vakantie en je kan alleen via stopcontact laden.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Simone96
Oekol schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:46:
[...]

Staat dat op de website van Tesla zelf? Je krijgt een normale kabel voor openbaar laden + een granny charger kabel er bij voor bijv. noodgevallen / op vakantie en je kan alleen via stopcontact laden.
Ik vind de site van Tesla zelf heel erg onduidelijk als het gaat om wat er nou standaard wel/niet op de auto zit. Maar ik las online op meerdere sites dat er geen kabel meer bij zou zitten, maar misschien geldt dat enkel voor Amerika.
Simone96 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:54:
[...]

Ik vind de site van Tesla zelf heel erg onduidelijk als het gaat om wat er nou standaard wel/niet op de auto zit. Maar ik las online op meerdere sites dat er geen kabel meer bij zou zitten, maar misschien geldt dat enkel voor Amerika.
Ze houden het zo vaag mogelijk zodat ze kunnen schrappen als ze dat zouden willen. :) De granny staat overigens wel in de tekst als zijnde standaard. Deze is in de US wel geschrapt. De type 2 kabel staat verder niet in de tekst afaik, maar die zit er op dit moment ook gewoon bij.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
Wie leest tegenwoordig nog op zijn smartphone?
Daarvoor gebruik je toch gewoon je Tesla browser voor? Had die daarvoor speciaal geoptimaliseerd B) :+

Nee weet het. Ga er op letten als ik de volgende versie opstel. Was nooit mobile friendly op zich, maar ben er nooit toegekomen om dit aan te passen.
Browser van Tesla is veel te traag. Gelukkig al een enorme verbetering tegenover ander merken.

[Voor 4% gewijzigd door bottom line op 27-04-2023 21:03]

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Vandaag even geoefend met de trekhaak en fietsendrager. De trekhaak is echt mega relaxt. Gaat er zo makkelijk op en af, dat is super. De 13 polige stekker er in doen en draaien wil echt net maar lukt wel. Het kapje er af halen wil ook prima met zo'n pry tool, dat viel ook niks tegen. Al met al geslaagd, kunnen de fietsjes mee met Hemelvaart. Gaan ze bij ons thuis de badkamer doen en wij vluchten met het gezin (2 jaar en 2 maanden oude kinderen) de deur uit.

• Jovanbff
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:35
Sander schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:14:
[...]

Je krijgt er gewoon een kabel bij en (ondanks dat er gezegd wordt van niet) een granny charger voor een regulier stopcontact
Let op, je krijgt wel een klein kut kabeltje waar je vrijwel niks aan hebt, als je niet precies met het laadpunt bij de paal staat

[Voor 9% gewijzigd door Jovanbff op 27-04-2023 22:37]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jovanbff schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:36:
[...]

Let op, je krijgt wel een klein kut kabeltje waar je vrijwel niks aan hebt, als je niet precies met het laadpunt bij de paal staat
Jammer dat de negatievelingen (en hun taalgebruik) deel 2 ook gevonden hebben. En wederom met onzin…

Je krijgt een hele normale lengte kabel van 5 meter net als bij meeste andere EVs.

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:20
[...]

De mijne is 5m ofzo. Eerder onnodig lang, dan te kort.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
[...]

Dat was ooit zo, maar de huidige meegeleverde kabel heeft een prima lengte hoor. Zal hem morgen even opmeten.

[Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-04-2023 22:45]

• Jovanbff
Nosch schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:41:
[...]

De mijne is 5m ofzo. Eerder onnodig lang, dan te kort.
Bij mij kan hij nét bij de lader als die aan de andere kant van de paal is. Hij past niet als ik de neus bij de paal parkeer (M3 en de kabel is al 3x vervangen, laatste keer in Dec. dus heb vrijwel de nieuwste).

[Voor 3% gewijzigd door Jovanbff op 27-04-2023 22:45]

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:18

ScreamGT

joejoe

Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:45:
[...]

Dat was ooit zo, maar de huidige meegeleverde kabel heeft een prima lengte hoor. Volgens mij +-7 meter.
m.i. zelfs iets teveel lengte. Dat ding is zo mega irritant met opbergen.

• Nosch
  • Laatst online: 22:20
Niet iedereen heeft er een van dezelfde lengte, dat blijkt wel weer ;)

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Nosch schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:46:
Niet iedereen heeft er een van dezelfde lengte, dat blijkt wel weer ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
ScreamGT schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:45:
[...]

m.i. zelfs iets teveel lengte. Dat ding is zo mega irritant met opbergen.
Ik dacht dat deze zelfs 7 meter was, maar check het morgen even. Ik heb ooit een 8 meter kabel met Tesla knop aangeschaft en deze was volgens mij maar iets korter. Maar nu twijfel ik tussen 5-7 meter.

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
Eindelijk vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt met traagste der Tesla's, de MY AWD RWD. Weinig verkeer op de weg (koningsdag), dus overal doorrijden, geen gehannes. Bijna alles snelweg. Meisje reed heen, hield zich overal netjes aan de snelheidslimieten die overdag in NL gelden: 142Wh/km over 154km. Ik reed terug, zelfde route, na 19:00 uur dus hier en daar iets harder gereden: 152Wh/km. Bij terugkomst nog 21% over. Indrukwekkende verbruikscijfers, zeker voor dit formaat auto. Real-world range onder deze omstandigheden dus 370 km.

AP werkt oké, maar vind het wel echt een misser dat je met keurig twee handen aan het stuur toch vaak het nag-screen krijgt. Dan ga je je daar dus aan aanpassen. Dat kan niet de bedoeling zijn, dat maakt het juist onveiliger IMO. Raar, want die Amerikanen zijn juist zo van alles veilig.

Ondanks de goede tips in dit topic nog niet helemaal thuis in de juiste timing met baanwissel als AP erop staat. Af en toe blijkbaar toch net te laat met richtingaanwijzer, wat resulteert in geforceerd met stuur uit AP trekken, wat niet echt werd gewaardeerd door mijn passagier.

En verder vind ik Tesla's eigenzinnige werking van de stengel voor richting aangeven geen succes. Op rotondes, of als je kort achter elkaar twee banen wisselt, je dus kort twee keer achter elkaar even "comfort knippert", dan zet je 'm met de tweede uit. De traditionele werking van deze stengel was niet een probleem dat door Tesla "opgelost" hoefde te worden...

• Jovanbff
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:47:
[...]

Ik dacht dat deze zelfs 7 meter was, maar check het morgen even. Ik heb ooit een 8 meter kabel met Tesla knop aangeschaft en deze was volgens mij maar iets korter. Maar nu twijfel ik tussen 5-7 meter.
Van neus naar laadpklep werkt het niet. Zelfs tegen het verkeer in, in een parkeer vak. Dus ik denk 4 M. Kan ook prima een foto posten?

[Voor 5% gewijzigd door Jovanbff op 27-04-2023 22:49]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
Jovanbff schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:48:
[...]

Van neus naar laadpklep werkt het niet. Zelfs tegen het verkeer in. Dus ik denk 4 M
Dat is de oude blauwe. Tegenwoordig leveren ze een langere zwarte kabel mee.

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 01:03
Bij mijn Y zat er eentje van 7m, veel te lang. Heb een gekrulde kabel aangeschaft, zoveel fijner met opruimen en minder viezigheid. Nadeel is wel: sentry heeft al een kind gespot dat ging touwtje springen...

Ah ja, sentry maar uit zetten. Beter voor mijn gemoedsrust :)

Steam: -MiDe- BattleTag: MiDe#2179 Discord: -MD-#1579

• Jovanbff
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:49:
[...]

Dat is de oude blauwe. Tegenwoordig leveren ze een langere zwarte kabel mee.
Ah zou kunnen, krijgt iedereen die, of sommigen?, ik heb al vrij vaak een nieuwe kabel gekregen omdat ie steeds gejat wordt, en elke keer dat mini dingetje. Waardoor je de verkeersregels moet overtreden om te kunnen parkeren

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 27-04-2023 22:56]

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
Jovanbff schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:51:
[...]

Ah zou kunnen, krijgt iedereen die, of sommigen?, ik heb al vrij vaak een nieuwe kanel gekregen omdat ie steeds gejat wordt, en elke keer dat mini dingetje.
Volgens mij krijgt iedereen de nieuwe zwarte kabel van +-7 meter. Zal hem morgen voor de zekerheid even opmeten hoor, maar dat is wel echt een verbetering. Het opbergen is wat lastiger (er zit wel een klittenband gebeuren bij), maar liever lastig opbergen dan niet kunnen laden....

• Jovanbff
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:52:
[...]

Volgens mij krijgt iedereen de nieuwe zwarte kabel van +-7 meter. Zal hem morgen voor de zekerheid even opmeten hoor, maar dat is wel echt een verbetering. Het opbergen is wat lastiger (er zit wel een klittenband gebeuren bij), maar liever lastig opbergen dan niet kunnen laden....
Zou een mooie standaard zijn! Benieuwd of alle nieuwe M3s dit ook krijgen. Hiervoor was het gewoon 500 e netto bovenop je lease, om legaal te kunnen laden

[Voor 7% gewijzigd door Jovanbff op 27-04-2023 22:59]

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Weet je zeker dat je het niet over je eigen lengte (kabel) hebt?

De kabel die bij mijn auto werd meegeleverd is enorm lang. Ik zou gokken tussen de 5 en 7m.

Dus waar heb je deze wijsheid opgedaan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
Benieuwd. De Model 3 & Y kunnen met wat simpele tweaks echt wel een stuk mooier worden gemaakt...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:36
Oekol schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:00:
[...]

Weet je zeker dat je het niet over je eigen lengte (kabel) hebt?

De kabel die bij mijn auto werd meegeleverd is enorm lang. Ik zou gokken tussen de 5 en 7m.

Dus waar heb je deze wijsheid opgedaan?
Heb een ouderwetste blauwe kabel (origineel geleverd 2019). Is gewoon 5m. Net zoals bij de rest van de m3’s.
Dacht zelfs dat het langer was dan menig ander EV destijds. Waren er overigens niet zo veel :).

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
[...]

Ik heb een blauwe gekregen eind Q1 '23. Mijnsinziens ook te lang, vond de VAG kabel fijner. Maar dit beter dan andersom.

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
(jarig!)
Maurice- schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:31:
[...]

Ik heb een blauwe gekregen eind Q1 '23. Mijnsinziens ook te lang, vond de VAG kabel fijner. Maar dit beter dan andersom.
Mijn laadpaal heeft een vaste kabel van 6,5 meter en die past net niet als ik de auto andersom op de oprit zet. Daarom is 7 meter wel een mooie lengte, omdat die van beide kanten altijd past. Ja, lijkt lang, maar iets korter kent weer nadelen :)

• dez1983
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:11
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:09:
Benieuwd. De Model 3 & Y kunnen met wat simpele tweaks echt wel een stuk mooier worden gemaakt...
[Afbeelding]
Nice, oogt dan ineens bij de tijd qua ontwerp (huidige achterlichten vind ik bepaald niet zo mooi en modern).

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Jovanbff schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:58:
[...]
Zou een mooie standaard zijn! Benieuwd of alle nieuwe M3s dit ook krijgen. Hiervoor was het gewoon 500 e netto bovenop je lease, om legaal te kunnen laden
Dit is de derde keer dat je zegt dat je illegaal moet laden met een korte kabel. Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor interessante parkeervakken dat zijn dat je rare fratsen moet uithalen.

Zelf in 2019 een blauwe kabel gekregen van 5m. Die is stuk gegaan (zoals die blauwe allemaal uiteindelijk gaan) en toen een zwarte van 5m gekregen in 2021. Ja je moet met de achterkant naar een laadpaal staan, maar dat heeft me nog nooit tegengehouden om legaal ergens te laden.

• Simone96
Caelorum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:53:
[...]

Dit is de derde keer dat je zegt dat je illegaal moet laden met een korte kabel. Nu ben ik wel heel benieuwd wat voor interessante parkeervakken dat zijn dat je rare fratsen moet uithalen.
Wat wordt er bedoeld met illegaal laden?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:01
TCMR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:47:
...
En verder vind ik Tesla's eigenzinnige werking van de stengel voor richting aangeven geen succes. Op rotondes, of als je kort achter elkaar twee banen wisselt, je dus kort twee keer achter elkaar even "comfort knippert", dan zet je 'm met de tweede uit. De traditionele werking van deze stengel was niet een probleem dat door Tesla "opgelost" hoefde te worden...
Als je min of meer gelijk oversteekt blijft je knipperlicht in principe gewoon aan ;)
Is ff wennen maar werkt wmb prima.

• Jovanbff
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:47:
[...]

Ik heb net nog even op straat gekeken. Ik zie 50/50 nieuwe M3s met zwarte kabel of blauwe mini kabel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jovanbff
Caelorum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:53:
[...]

Zelf in 2019 een blauwe kabel gekregen van 5m. Die is stuk gegaan (zoals die blauwe allemaal uiteindelijk gaan) en toen een zwarte van 5m gekregen in 2021. Ja je moet met de achterkant naar een laadpaal staan, maar dat heeft me nog nooit tegengehouden om legaal ergens te laden.
Gewoon éénrichtingsverkeer straat en er staat al iemand in het voorste vak. Dan moet je dus omkeren en illegaal tegen de richting in parkeren

Af van die schuin naar voren plekken in een eenrichtsweg, moet je ook omdraaien

[Voor 59% gewijzigd door Jovanbff op 01-05-2023 14:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Peter_J_
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:29
Maart 23 model y Berlijn blauwe kabel en ruim lang genoeg.
7 meter geschatte lengte.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Airpower

Feel the Power!

Jovanbff schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:10:
[...]

Gewoon éénrichtingsverkeer straat en er staat al iemand in het voorste vak. Dan moet je dus omkeren en illegaal tegen de richting in parkeren

Af van die schuin naar voren plekken in een eenrichtsweg, moet je ook omdraaien

Edit: foto goevoegd van dat laatste als voorbeeld. Dat eerste lijkt me duidelijk, hoe dat niet legaal is.

[Afbeelding]
Voor het uitvoeren van een bijzondere verrichting is het toegestaan achteruit te rijden in een eenrichtingsweg, niets illegaals aan dus: https://www.anwb.nl/exper...ngstraat-achteruit-rijden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Simone96 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:03:
[...]
Wat wordt er bedoeld met illegaal laden?
Ja, dat was dus mijn vraag ook, ^_^

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jwtje
  • Laatst online: 22:27
Eindelijk vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt met traagste der Tesla's, de MY AWD.
Je bedoeld een RWD neem ik aan?

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Caelorum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:07:
[...]

Ja, dat was dus mijn vraag ook, ^_^
Eenrichtingsweg verkeerd om staan met je neus dus alsof je van de verkeerde kant bent komen gereden. Niet illegaal aftappen van een lantaarnpaal of zoiets haha.

Krijg nu ook 2023.12.1.1 aangeboden zit nog op 2023.6.9 nu. Blijkbaar moest er eerst een bugfix aan te pas komen weeral ik mocht aanschuiven voor de update. Ben benieuwd d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chevalley
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-06 21:04
[...]

Vorige maand overigens gewoon een blauwe gekregen ipv een zwarte. Geen idee qua lengte, tot nu toe had ik altijd max een meter nodig.

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Chevalley schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:31:
[...]

Vorige maand overigens gewoon een blauwe gekregen ipv een zwarte. Geen idee qua lengte, tot nu toe had ik altijd max een meter nodig.
3 of een Y? Wellicht zit daar ook verschil in.

• Chevalley
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:35:
[...]

Y LR

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Dus Berlijn, hmm. Mijn Y is RWD, China. Gek dat er een verschil in zit überhaupt. Kan de blauwe kabel sneller laden dan de zwarte wellicht? LR en P kunnen natuurlijk sneller dan 170 kW.

_O-

• Chevalley
Ik moet trouwens binnenkort wel even opbergtas scoren voor die kabel, want die plastics heeft zijn langste tijd gehad.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• jwtje
  • Laatst online: 22:27
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:41:
[...]

Dus Berlijn, hmm. Mijn Y is RWD, China. Gek dat er een verschil in zit überhaupt. Kan de blauwe kabel sneller laden dan de zwarte wellicht? LR en P kunnen natuurlijk sneller dan 170 kW.
Snelladen doe je niet met je eigen kabel ;)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:41:
[...]

Ik heb in April een LR Y uit China (blauw) gekregen, en daar zit een blauwe kabel bij. Hoe lang die juist is… wel behoorlijk lang.

En die kabel gebruik je natuurlijk niet bij het snelladen….

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

jwtje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:46:
[...]

Snelladen doe je niet met je eigen kabel ;)
Goeiemorgen _O-

Haha dus.. Scherp. Dan zou er haast toch geen verschil in kunnen zitten. Lijkt 't me meer iets van oude voorraden of zo.

• TCMR
jwtje schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:18:
[...]
Je bedoeld een RWD neem ik aan?
Oeps! Correct, het was duidelijk wat (te) laat voor mij gisteren.

Vraagje: waarom zie ik bij laadsnelheid in de app links soms 10kW en soms aantal km's per uur?

En wat is die "3" rechts? 3-fasen? Kon het nergens vinden, maar ligt misschien aan mijn Google-fu... Vind het toch vreemd dat er overal "16A" staat, terwijl dat 3x16A (subtiel verschil...) is.

Overigens hier ook eindelijk 2023.12.1.1 in de queue, nice (y)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:12
Chevalley schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:31:
[...]
Ik zag die kleurcodes hier bijvoorbeeld voorbijkomen. Blijkbaar is de kleur een indicatie van de capaciteit die door de kabel kan/mag. Misschien wordt het wel gedetecteerd wanneer er een te "lichte" kabel wordt gebruikt. Maar als ik het goed zie (en als die kleurcodes dan al érgens een conventie van zijn), lijkt een blauwe kabel er één voor 7,4 kW te zijn, en zwarte één voor 11 kW...

(avator credited to freepik.com)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:48
TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:44:
[...]

Oeps! Correct, het was duidelijk wat (te) laat voor mij gisteren.

Vraagje: waarom zie ik bij laadsnelheid in de app links soms 10kW en soms aantal km's per uur?

[Afbeelding]

En wat is die "3" rechts? 3-fasen? Kon het nergens vinden, maar ligt misschien aan mijn Google-fu... Vind het toch vreemd dat er overal "16A" staat, terwijl dat 3x16A (subtiel verschil...) is.

Km's per uur of KWh krijg je als je in de auto het batterijpercentage op range met kilometers hebt staan of op percentage.

Die 3 is inderdaad 3 fasen. Je kan die 16a ook verlagen.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 22:52
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:30:
[...]

Eenrichtingsweg verkeerd om staan met je neus dus alsof je van de verkeerde kant bent komen gereden. Niet illegaal aftappen van een lantaarnpaal of zoiets haha.

Krijg nu ook 2023.12.1.1 aangeboden zit nog op 2023.6.9 nu. Blijkbaar moest er eerst een bugfix aan te pas komen weeral ik mocht aanschuiven voor de update. Ben benieuwd d:)b
Hier vanmorgen ook aangeboden gekregen en geïnstalleerd. Eindelijk telefoon opnemen via stuur! Verder nog niet veel gekeken, viel mij wel op dat snelheidsmeter dikgedrukt lijkt te zijn. In ieder geval groter dan voorheen. En heb de nieuwe functie 'font-size' nog op standaard staan.

En met de miezer handig dat je nu via het stuur de ruiterwisserstand kan aanpassen (aangzien de auto stand die regen niet goed detecteert), ipv via het scherm. Nadat je 1x handmatig de ruitenwisser aanzet.

• Tommie12
flupp schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:50:
[...]

Ik zag die kleurcodes hier bijvoorbeeld voorbijkomen. Blijkbaar is de kleur een indicatie van de capaciteit die door de kabel kan/mag. Misschien wordt het wel gedetecteerd wanneer er een te "lichte" kabel wordt gebruikt. Maar als ik het goed zie (en als die kleurcodes dan al érgens een conventie van zijn), lijkt een blauwe kabel er één voor 7,4 kW te zijn, en zwarte één voor 11 kW...
Ik heb mijn blauwe kabel 1 keer gebruikt, en daar ging toen toch netjes 11kW door.

En deze blauwe kan zelfs 22kW.
https://www.reichelt.com/...y7QYPgScTF58aArVcEALw_wcB

[Voor 16% gewijzigd door Tommie12 op 28-04-2023 09:14]

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:48
[...]

Die website klopt niet met wat Tesla geeft aan laadkabels. Ik heb een blauwe kabel van denk ik 5 meter er bij gekregen in maart 2023. Die kan 3 fasen 32A (22 KW) aan, volgens de website zou die maximaal 7,2 KW aan kunnen wat niet juist is. Tesla's kunnen overigens maximaal 11 KW laden via een normale lader.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• Caelorum
  • Nu online
[...]

Dat is toevallig bij dat merk zo. De kleur van een kabel zegt verder niets over de snelheid waarmee het kan laden.

• Caelorum
  • Nu online
TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:44:
[...].. Vind het toch vreemd dat er overal "16A" staat, terwijl dat 3x16A (subtiel verschil...) is.

Dat is omdat je de fase niet kan aanpassen en het dus onnodig complex/verwarrend is als je dat op een interface element gaat plaatsen die daar helemaal niet over gaat.

• flupp
pretpik schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]
Die website klopt niet met wat Tesla geeft aan laadkabels. Ik heb een blauwe kabel van denk ik 5 meter er bij gekregen in maart 2023. Die kan 3 fasen 32A (22 KW) aan, volgens de website zou die maximaal 7,2 KW aan kunnen wat niet juist is. Tesla's kunnen overigens maximaal 11 KW laden via een normale lader.
Dan zijn die kleurcodes géén conventie, zeker (wat ik ook niet beweerde, FWIW)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 15:48
Eindelijk vandaag voor het eerst een wat langere rit gemaakt met traagste der Tesla's, de MY AWD RWD. Weinig verkeer op de weg (koningsdag), dus overal doorrijden, geen gehannes. Bijna alles snelweg. Meisje reed heen, hield zich overal netjes aan de snelheidslimieten die overdag in NL gelden: 142Wh/km over 154km. Ik reed terug, zelfde route, na 19:00 uur dus hier en daar iets harder gereden: 152Wh/km. Bij terugkomst nog 21% over. Indrukwekkende verbruikscijfers, zeker voor dit formaat auto. Real-world range onder deze omstandigheden dus 370 km.
Ik heb op koningsdag een 250km rit gemaakt (M3 RWD 2023). Op 2 kleine stukjes na op de snelweg. AP op 105km/h. Ik heb overal goed door kunnen rijden en geen stops gedaan. Ik kwam op 135Wh/km. Alleen radio aan. Temperatuur op 20 graden, airco uit.

AP werkt oké, maar vind het wel echt een misser dat je met keurig twee handen aan het stuur toch vaak het nag-screen krijgt. Dan ga je je daar dus aan aanpassen. Dat kan niet de bedoeling zijn, dat maakt het juist onveiliger IMO. Raar, want die Amerikanen zijn juist zo van alles veilig.
Als ik auto steer aan heb laat ik 1 hand op een van de spaken van het stuur rusten. Als je dit ‘zwaar’ doet dan is dit bij mij voldoende om de handen aan het stuur melding te voorkomen.

Ondanks de goede tips in dit topic nog niet helemaal thuis in de juiste timing met baanwissel als AP erop staat. Af en toe blijkbaar toch net te laat met richtingaanwijzer, wat resulteert in geforceerd met stuur uit AP trekken, wat niet echt werd gewaardeerd door mijn passagier.
Ik heb hier tijdens de rit ook nog wat mee geëxperimenteerd. Ietwat druk op het stuur geven, dan knipperlicht aan en dan sturen werkt. Andere oplossing is om een harde knipper (hendel tot einde doordrukken), dan heb je helemaal geen last.

Ik moet zeggen dat het geforceerd doordrukken van het stuur mij ook irriteert. Zoals al eerder gemeld heb ik er naar rechts meer last van dan naar links. Wellicht dat dit te maken heeft met hoe ik mijn stuur vast houd o.i.d.

• Chevalley
[...]

Ik heb met mijn blauwe wel gewoon netjes 11 kW gehaald.

Zouden de verschillende kleuren niet gewoon door leveringsproblemen komen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
Ik ging deze morgen naar de bakker met de auto.
Bij vertrek ontgrendelde de auto netjes via de telefoon, maar toen ik bij de bakker terug wou vertrekken weigerde die, en moest ik echt de sleutelkaart tegen de B-stijl tikken om de auto te openen.

Is dit een gekend fenomeen? Doe ik iets verkeerd?

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:12
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:35:
[...]

Ik denk dat ze die accessoires er in Tilburg/Utrecht pas inleggen. Net als de wieldoppen die er tot aflevering niet opzitten.

• ragged
  • Laatst online: 30-05 10:30
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:40:
Bij vertrek ontgrendelde de auto netjes via de telefoon, maar toen ik bij de bakker terug wou vertrekken weigerde die, en moest ik echt de sleutelkaart tegen de B-stijl tikken om de auto te openen.

Was de app wel actief op je telefoon (en bluetooth) ? Als de app niet "open" is dan doet hij het vaak niet of duurt het lang.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:06

Ik heb dat heel af en toe als ik de telefoon in mijn achterbroekzak heb. Maar dan heb ik het over hooguit 2x per jaar.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02-06 14:26

Dit komt vaker voor en is meestal te wijten aan bluetooth of background apps settings van je gsm.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:33
Toch weer apart. Er is een update. Prima. Downloaden. Halverwege de update downloaden: ineens geen update meer. Dat gebeurt op zich wel eens vaker als er een update wordt ingetrokken.

Wegens een andere reden doe ik een reset van de auto. Na rebooten: update mislukt. Wacht totdat er een nieuwe update gepushed wordt.

Ehhh ok?

UNOX: The worst operating system

• IslandCow
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-05 16:55

Je kan naast je kaart ook via de app ontgrendelen en een widget plaatsen op je home scherm is al helemaal makkelijk. Dit is inherent aan het bluetooth protocol en sommige telefoons.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Timka100
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 10:21
pretpik schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:18:
[...]

Ik weet dat ik als kabel een van deze 4 heb. Ik zou op de verpakking moeten kijken of het de 1 fase of 3 fase is en of het 20 of 32 amp is:
https://www.mennekes.org/...arside_stringM%3Atype%202

Ik vermoed dat jij dezelfde gehad hebt omdat de levering bij mij ook in maart 2023 was.

• Tommie12
IslandCow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:32:
[...]

Je kan naast je kaart ook via de app ontgrendelen en een widget plaatsen op je home scherm is al helemaal makkelijk. Dit is inherent aan het bluetooth protocol en sommige telefoons.
De app moet nog gelopen hebben, want de auto ging thuis eerst wel open.

Toen ik bij de bakker de deurklink open deed kwam er op het scherm een grote mededeling: Sleutelkaart gebruiken.
Dat heb ik dan meer gedaan, en thuis is de auto ook vanzelf gesloten nadat ik met de telefoon in mijn zak weg liep.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Ik heb dit best vaak (iPhone 13 mini)

Moet de app vaak even openen voor het unlocken werkt. Vrij irritant. Ik overweeg nog zo'n sleutelkaart om te smelten tot sleutelhanger met aceton.

Vriendin met Samsung telefoon heeft nooit issues dus ik vermoed dat iOS de app na een tijdje gewoon geen bluetooth meer geeft.

[Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 28-04-2023 11:32]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• mca2
  • Laatst online: 15-05 20:01
Eind van het jaar zal ik een MY LR gaan rijden. Lease dus met FSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
mca2 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:32:
Eind van het jaar zal ik een MY LR gaan rijden. Lease dus met FSD
Geen idee wat je bedoelt met "lease, dus met FSD" bedoelt, maar gefeliciteerd!

• Makkelijk
Eindelijk de nieuwe update gekregen. Straks eens kijken hoe het bevalt, dat linker scrollwiel.
Bij lange rit met 2 achterpassagiers mistte ik wel opties voor de mensen achter om hun verwarming / stoelverwarming te bedienen. Misschien toch eens zo'n schermpje hiervoor overwegen. Iemand ervaringen daarmee?

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-06 23:23

Hier hetzelfde vanmorgen. De eerste weken eigenlijk nooit een probleem gehad met de app, maar nu neem ik voor de zekerheid mijn pas ook maar weer mee.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 15:48
Deze kabel zat bij mijn M3 RWD van maart 2023.

Dit is dus de 32A 3PH van 7,5m. lengte.

[Voor 4% gewijzigd door NMA op 28-04-2023 11:42]

• Tommie12
bert pit schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:37:
[...]

Hier hetzelfde vanmorgen. De eerste weken eigenlijk nooit een probleem gehad met de app, maar nu neem ik voor de zekerheid mijn pas ook maar weer mee.
Die pas mee nemen was zowat de enige instructie die ik kreeg van Tesla bij het afhalen van de auto...

• ScreamGT

ScreamGT

joejoe

Is het mogelijk de batterij voor te laten verwarmen voor superchargen wanneer de auto geparkeerd staat?

Er is hier 5 min vandaan een supercharger station…

• ragged
  • Laatst online: 30-05 10:30
Ik heb uit voorzorg ook altijd wel mijn pas mee, maar heb die nog niet nodig gehad in de paar weken dat ik de auto heb.

zonder pas zou ik toch ongemakkelijk vinden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TCMR
Zo, een mooie dag om even de voorste (aftermarket) spatlappen voor de MY met de bovenfrees af te ronden...

Uiterst belangrijk natuurlijk! :P

(en ja, ze zullen iets minder effectief zijn nu, maar ik vind spatlappen sowieso al zoooo vreselijk lelijk (doe ze alleen voor, en als het echt niet poremt haal ik ze er weer af), en die scherpe hoeken van de voorste lappen paste naar mijn idee niet bij de vormen van de auto, dus ja... even tweaken ;) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 02-06 16:40
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:27:
[...]

Toen ik bij de bakker de deurklink open deed kwam er op het scherm een grote mededeling: Sleutelkaart gebruiken.
Dat heb ik dan meer gedaan, en thuis is de auto ook vanzelf gesloten nadat ik met de telefoon in mijn zak weg liep.
Ik heb inmiddels ruim twee jaar een model 3 en in die tijd een iPhone 10 en later een 11. Dit gebeurt inderdaad af en toe, vaak is het al voldoende om de telefoon te ontgrendelen. Soms moet je dan ook de app aanklikken. Ik schat in 1x per maand ofzo... Ik heb de afgelopen 65.000km nooit m'n sleutelkaart mee gehad en de enige keer dat ik m'n auto niet in kwam was toen de telefoon gecrasht was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12
jmderonde schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb inmiddels ruim twee jaar een model 3 en in die tijd een iPhone 10 en later een 11. Dit gebeurt inderdaad af en toe, vaak is het al voldoende om de telefoon te ontgrendelen. Soms moet je dan ook de app aanklikken. Ik schat in 1x per maand ofzo... Ik heb de afgelopen 65.000km nooit m'n sleutelkaart mee gehad en de enige keer dat ik m'n auto niet in kwam was toen de telefoon gecrasht was.
Ik zou het toch ongelooflijk lullig vinden om ergens te staan met een lege telefoon en dan nog eens vast te staan... Dan kan je niet eens hulp bellen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 02-06 16:40
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:22:
[...]

Ik zou het toch ongelooflijk lullig vinden om ergens te staan met een lege telefoon en dan nog eens vast te staan... Dan kan je niet eens hulp bellen...
Haha klopt. Dat risico neem ik dus. Gelukkig was die telefoon crash op m'n werk en bewaren ze op kantoor van alle leaseautos de reservekaart. Die heb ik dus even geleend om m'n nieuwe telefoon te koppelen.
Verder is het mij nog nooit overkomen dat m'n telefoon ongepland leeg was. Ik heb nooit pasjes ofzo bij me, want kan ook met telefoon en horloge betalen, dus het voordeel weegt in de afgelopen twee jaar prima tegen het nadeel op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

IslandCow schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:32:
[...]

In plaats daarvan kan je ook je scherm aandoen en tegen de B stijl van de auto doen net zoals je met de kaart zou doen. Opent die 'm ook.

• flupp
jmderonde schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:21:
[...]
Haha klopt. Dat risico neem ik dus. Gelukkig was die telefoon crash op m'n werk en bewaren ze op kantoor van alle leaseautos de reservekaart. Die heb ik dus even geleend om m'n nieuwe telefoon te koppelen.
Verder is het mij nog nooit overkomen dat m'n telefoon ongepland leeg was. Ik heb nooit pasjes ofzo bij me, want kan ook met telefoon en horloge betalen, dus het voordeel weegt in de afgelopen twee jaar prima tegen het nadeel op.
Bovendien kan je vrouw/vriendin 'm ook vanop afstand openen en laten starten...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Makkelijk
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:26:
[...]

In plaats daarvan kan je ook je scherm aandoen en tegen de B stijl van de auto doen net zoals je met de kaart zou doen. Opent die 'm ook.
Als je een Android telefoon met NFC hebt, moet je er wel even bij vermelden natuurlijk.
flupp schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:32:
[...]

Bovendien kan je vrouw/vriendin 'm ook vanop afstand openen en laten starten...
Je hebt er natuurlijk weinig aan als je ergens staat en je hebt zelf een lege telefoon.

[Voor 29% gewijzigd door Makkelijk op 28-04-2023 13:45]

• this
Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:27:
[...]

De app kan na 5 minuten ook al in slaapmodus gezet zijn door je gsm en dan gaat je auto niet meer open met de gsm.
Als ik dat voorheb (iphone 13) hoef ik alleen maar de gsm even wakker te maken en het lukt weer.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[...]
want kan ook met telefoon en horloge betalen
En met je Apple Watch en ‘Watch for Tesla’ kun je ‘m ook openen dus dan heb je dat dubbel geborgd. Wellicht kan het ook met andere smart watches.

Zolang ik echter toch mijn rijbewijs fysiek moet meenemen neem ik ook een Tesla pasje mee. Zodra dat niet meer fysiek hoeft hoop ik voldoende vertrouwen te hebben opgebouwd dat ik het aandurf om zonder Tesla pasje op pad te gaan.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
[...]
Ik heb nooit pasjes ofzo bij me, want kan ook met telefoon en horloge betalen, dus het voordeel weegt in de afgelopen twee jaar prima tegen het nadeel op.
Hoe doe je dit met je rijbewijs? Deze moet je toch altijd bij je hebben?

Acties:
  • +12Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Voor iedereen die hier de vraag krijgt hoeveel verbruikt zo'n model y nu met een caravan erachter.

Wij zijn er dit weekend eens op uit getrokken met de y en een caravan.
Het verbruik was 380Wh/km, wat resulteert in een range van 157km
Gemeten over 260km.
Cruisecontrol al die tijd op 98km/u gestaan, wellicht 5x een vrachtwagen met iets meer snelheid ingehaald.

Deze keer vooral gebruikt gemaakt van fastned, dat werkt gewoon beter dan de superchargers met zo'n caravan erbij, paste overal.

De caravan voor de referentie:
ongeveer 900kg, en 2,10 breed.

funfact: bij de Haje mogen ze wel wat sneller de uitsmijters maken, we kregen ons eten pas toen de accu alweer 96% was, (aangekomen met 5%).

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Nieuwe update geïnstalleerd de 2023.12.1.1

Blij met de knop op het stuur die nu meer kan. Vooral leeslampen voor achterin, kon ze nooit aankrijgen dus we zagen onze kinderen niet als die iets wilde aanwijzen of zo. Zat daarna door het menu te bladeren en zag daar bij leeslampen de opties: uit aan auto. Blijkbaar nooit goed gekeken dus. Evengoed via het stuur echt handig dus helemaal top!

Wilde ook de tekst groter zetten, 'niet beschikbaar in ingestelde taal'. :N

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:09
Smuggler schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:25:
Voor iedereen die hier de vraag krijgt hoeveel verbruikt zo'n model y nu met een caravan erachter.

Wij zijn er dit weekend eens op uit getrokken met de y en een caravan.
Het verbruik was 380Wh/km, wat resulteert in een range van 157km
Gemeten over 260km.
Cruisecontrol al die tijd op 98km/u gestaan, wellicht 5x een vrachtwagen met iets meer snelheid ingehaald.

Deze keer vooral gebruikt gemaakt van fastned, dat werkt gewoon beter dan de superchargers met zo'n caravan erbij, paste overal.

De caravan voor de referentie:
ongeveer 900kg, en 2,10 breed.
[Afbeelding]

funfact: bij de Haje mogen ze wel wat sneller de uitsmijters maken, we kregen ons eten pas toen de accu alweer 96% was, (aangekomen met 5%).
Welke Y dan met welke wielen/setup?

(Die 380Wh x 157km = 59.66kWh totaal)

De LR/P heeft meer capaciteit in kWh en de RWD minder.

Model Y -P, Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• this
Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:36:
Nieuwe update geïnstalleerd de 2023.12.1.1

Blij met de knop op het stuur die nu meer kan. Vooral leeslampen voor achterin, kon ze nooit aankrijgen dus we zagen onze kinderen niet als die iets wilde aanwijzen of zo.
De knoppen zijn kapot bij jou of waarom kon je die niet aankrijgen?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Stef87 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:41:
[...]

Welke Y dan met welke wielen/setup?

(Die 380Wh x 157km = 59.66kWh totaal)

De LR/P heeft meer capaciteit in kWh en de RWD minder.
De model Y rwd met LFP accu.
Verder helemaal standaard, behalve de rode kleur (die hem zichtbaar sneller maakt), en de trekhaak.

60Kwh was dus bruto, en 57kwh bruikbaar.
iets minder range dus :).

[Voor 34% gewijzigd door Smuggler op 28-04-2023 14:46]

Gewoon sebastiaan

Pagina: 1 2 3 ... 27 Laatste

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt, check ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om of delen van referrals is niet toegestaan
  • Een keer een ander merk & type EV noemen is uiteraard prima, maar dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken met bijv. de EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics, zie de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.

Gerelateerde topics:

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee