Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je hebt ook fysieke knoppen om ze aan te doen.Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:59:
[...]
Waarom knip je precies het gedeelte weg in je quote waar ik je vraag beantwoord?
Duh, klopt helemaal, uiteraard. Maar dan nog ben je gegarandeerd sneller weg als je eraan denkt om 'm op afstand te (laten) openen en te (laten) starten. Tenzij je eerst iemand fysiek met jouw keycard wil laten opdraven...Makkelijk schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:43:
...
Je hebt er natuurlijk weinig aan als je ergens staat en je hebt zelf een lege telefoon.
Model 3 LR (model 2023)
Dien je in de voorkeuren soms “geavanceerd” aan te klikken om zsm de nieuwe updates te ontvangen? Hier de nieuwste in ieder geval nog niet binnen..Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:36:
Nieuwe update geïnstalleerd de 2023.12.1.1
Blij met de knop op het stuur die nu meer kan. Vooral leeslampen voor achterin, kon ze nooit aankrijgen dus we zagen onze kinderen niet als die iets wilde aanwijzen of zo. Zat daarna door het menu te bladeren en zag daar bij leeslampen de opties: uit aan auto. Blijkbaar nooit goed gekeken dus. Evengoed via het stuur echt handig dus helemaal top!
Wilde ook de tekst groter zetten, 'niet beschikbaar in ingestelde taal'.
Ja, maar nog gaat dat @ random en kan het tot een week duren voor je hem binnenkrijgt. Er is ook geen mogelijkheid omdat te versnellen of te triggeren.ScreamGT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:33:
[...]
Dien je in de voorkeuren soms “geavanceerd” aan te klikken om zsm de nieuwe updates te ontvangen? Hier de nieuwste in ieder geval nog niet binnen..
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Kuch... dat moet inderdaad ja.Russel88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:17:
[...]
Hoe doe je dit met je rijbewijs? Deze moet je toch altijd bij je hebben?

Wel... ik ben nog sneller als ik de kaart in mijn portefeuille steek.flupp schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:24:
[...]
Duh, klopt helemaal, uiteraard. Maar dan nog ben je gegarandeerd sneller weg als je eraan denkt om 'm op afstand te (laten) openen en te (laten) starten. Tenzij je eerst iemand fysiek met jouw keycard wil laten opdraven...
Zo zwaar is dat niet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik gebruik een key fob. Bluetooth gsm staat af dus die gebruik ik niet als sleutel. Key card heb ik thuis liggen, liever daar eentje als reserve in absolute nood.Tommie12 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:27:
[...]
De app moet nog gelopen hebben, want de auto ging thuis eerst wel open.
Toen ik bij de bakker de deurklink open deed kwam er op het scherm een grote mededeling: Sleutelkaart gebruiken.
Dat heb ik dan meer gedaan, en thuis is de auto ook vanzelf gesloten nadat ik met de telefoon in mijn zak weg liep.
De laatste tijd valt mij hetzelfde probleem op. Met de key fob in de broekzak wil de auto eerst niet openen bij trekken klink en na pakweg twee keer proberen zie ik in de auto ook die melding 'gebruik key card' verschijnen op het scherm. (Ik gebruik op die moment dan niét de kaart, ik blijf wachten en aan de klink trekken)
En dan plots gaat de auto wel open. Alsof ie moet wakker worden, nadenken of contact maken met de key fob.
Wat blijkt, bij mijn vrouw heeft hij dus ook die kuren.
Die heeft geen key fob, die gebruikt gewoon de gsm, app staat open/actief, bluetooth aan. De auto gaat meest van de tijd direct open en sluit zichzelf ook mooi af bij weglopen. Het is gewoon iets random en ik begrijp totaal niet wat het probleem is.
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
En ik maar denken dat het mijn gsm is die af en toe besluit om de bluetooth even stil te leggen om batterij te sparen.BJF005 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:06:
[...]
Ik gebruik een key fob. Bluetooth gsm staat af dus die gebruik ik niet als sleutel. Key card heb ik thuis liggen, liever daar eentje als reserve in absolute nood.
De laatste tijd valt mij hetzelfde probleem op. Met de key fob in de broekzak wil de auto eerst niet openen bij trekken klink en na pakweg twee keer proberen zie ik in de auto ook die melding 'gebruik key card' verschijnen op het scherm. (Ik gebruik op die moment dan niét de kaart, ik blijf wachten en aan de klink trekken)
En dan plots gaat de auto wel open. Alsof ie moet wakker worden, nadenken of contact maken met de key fob.
Die heeft geen key fob, die gebruikt gewoon de gsm, app staat open/actief, bluetooth aan. De auto gaat meest van de tijd direct open en sluit zichzelf ook mooi af bij weglopen. Het is gewoon iets random en ik begrijp totaal niet wat het probleem is.
Maar als jij het met de Tesla keyfob ook voorhebt, is het misschien net de wagen die af en toe bluetooth stil legt om batterij te sparen?
Het gaat in waves. Als de eerste hier in 't topic zeggen dat ze 'm hebben gekregen (meestal de LR of P's) dan weet ik dat ik ongeveer max een week moet wachten.ScreamGT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:33:
[...]
Dien je in de voorkeuren soms “geavanceerd” aan te klikken om zsm de nieuwe updates te ontvangen? Hier de nieuwste in ieder geval nog niet binnen..
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ow wacht, ik was even vergeten dat de MY geen balk in de midden heeft waar die knoppen op zitten.Oekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:16:
[...]
En hoe zie je dat voor je dan? Ik kom er rijdend echt niet bij hoor bij de kinderen.
Bij de M3 zijn die makkelijk bereikbaar vanaf de voorstoelen.
Ik heb dit ook sinds ik van mijn iPhone 11 naar 13 ben gegaan. Meestal gaat hij wel open door aan de klink te trekken. Soms helpt het om voor aan de klink te trekken (achter weigert gewoon).BJF005 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:06:
[...]
Ik gebruik een key fob. Bluetooth gsm staat af dus die gebruik ik niet als sleutel. Key card heb ik thuis liggen, liever daar eentje als reserve in absolute nood.
Soms werkt het probleemloos, maar 1 op de 10 keer helemaal niet meer en moet ik de telefoon even ‘aan’ zetten. Dus niet de app openen of ontgrendelen, maar gewoon op ‘t knopje drukken zodat hij aangaat.
Het zal wel aan de telefoon liggen. Toch is het soms bloed irritant.
Een key fob werkt als old skool sleutel dus niet met bluetooth (of ik moet helemaal verkeerd zijn?) Dus kan het niet enkel (of totaal geen) een bluetooth probleem zijn.this schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:09:
[...]
En ik maar denken dat het mijn gsm is die af en toe besluit om de bluetooth even stil te leggen om batterij te sparen.
Maar als jij het met de Tesla keyfob ook voorhebt, is het misschien net de wagen die af en toe bluetooth stil legt om batterij te sparen?
Het is wel irritant. Want gegarandeerd die ene keer kuren, is op een volle winkel parking waar er dan toevallig ook mensen beginnen kijken wat die halve zool met zijn dikke dure high tech auto nu in godsnaam aan het sukkelen is 🤣
Gasketel, Hanwha Q-cells 8 x 400 WP oost 8 x 400 WP west, Huawei SUN2000-4,6KTL-L1, Mitsubitshi airco MSZ AP 25 VG, Marstek Venus-E (V153) Tesla model Y AWD
Keyfob werkt met bleutooth helaasBJF005 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:02:
[...]
Een key fob werkt als old skool sleutel dus niet met bluetooth (of ik moet helemaal verkeerd zijn?) Dus kan het niet enkel (of totaal geen) een bluetooth probleem zijn.
Het is wel irritant. Want gegarandeerd die ene keer kuren, is op een volle winkel parking waar er dan toevallig ook mensen beginnen kijken wat die halve zool met zijn dikke dure high tech auto nu in godsnaam aan het sukkelen is 🤣
Ik kan me niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb moeten laten zien. Je hebt gelijk, maar ik neem het risico al jaren.Russel88 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:17:
[...]
Hoe doe je dit met je rijbewijs? Deze moet je toch altijd bij je hebben?
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Ja, dat kan via de app.ScreamGT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:56:
Is het mogelijk de batterij voor te laten verwarmen voor superchargen wanneer de auto geparkeerd staat?
Er is hier 5 min vandaan een supercharger station…
Hoofdmenu: "Schedule"
Kies "Departure"
Stel de tijd in wanneer je wilt vertrekken
Zet "Precondition" aan
Daar staat "set climate and preheat battery"
Maar... of dit de batterij op dezelfde temperatuur brengt als de preheat voor de Superchargers weet ik niet.
Andere oplossing: wanneer je van een iets langere rit naar huis gaat eerst navigeren naar die Supercharger, zodat je daar aankomt met een warme batterij. Daarna door naar huis.
Ook praktischer. Stuk kleiner dus kan minder vocht in, dus minder kans op condensdez1983 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 23:49:
[...]
Nice, oogt dan ineens bij de tijd qua ontwerp (huidige achterlichten vind ik bepaald niet zo mooi en modern).

Ik ben wel benieuwd of dat volgens de letter van de wet tegen het verkeer inrijden is.JohanB schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:10:
[...]
Gewoon éénrichtingsverkeer straat en er staat al iemand in het voorste vak. Dan moet je dus omkeren en illegaal tegen de richting in parkeren
Af van die schuin naar voren plekken in een eenrichtsweg, moet je ook omdraaien
Edit: foto goevoegd van dat laatste als voorbeeld. Dat eerste lijkt me duidelijk, hoe dat niet legaal is.
[Afbeelding]
Ik kan me niet voorstellen dat er een agent is die hiervoor een boete zou uitschrijven als je verteld dat je achteruit in moet parkeren om te laden.
Maar vooruit, je hebt een fantastische clickbait te pakken:
"Met deze Tesla kan je alleen maar laden als je de verkeersregels overtreedt!!!one!!!111"
Je kan ook gewoon op de lampjes drukken, gaan ze ook aan (mocht je dit nog niet weten. Ik kwam er na anderhalf jaar achter toen mij zoontje er eens op drukteOekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:36:
Nieuwe update geïnstalleerd de 2023.12.1.1
Blij met de knop op het stuur die nu meer kan. Vooral leeslampen voor achterin, kon ze nooit aankrijgen dus we zagen onze kinderen niet als die iets wilde aanwijzen of zo. Zat daarna door het menu te bladeren en zag daar bij leeslampen de opties: uit aan auto. Blijkbaar nooit goed gekeken dus. Evengoed via het stuur echt handig dus helemaal top!
Heb ik hier ook. Natuurlijk altijd als het regent of je je handen vol hebtBJF005 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:06:
[...]
Dat weet ik (uiteraardybos schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:06:
[...]
Je kan ook gewoon op de lampjes drukken, gaan ze ook aan (mocht je dit nog niet weten. Ik kwam er na anderhalf jaar achter toen mij zoontje er eens op drukte)
Thuis verwarmen van de batterij kost veel stroom en verwarmt niet tot de ideale temperatuur voor het superchargen. Het brengt de temperatuur misschien naar 20 graden, afhankelijk van de begintemperatuur. Het regenereren zal beter gaan dan met een koude accu en je gebruik is ook lager. En je zal wel meer snelheid hebben bij een supercharger dan onverwarmd. Laden na een langere rit zal het laden sneller laten verlopen en het kost minder stroom, dus dat zou ik doen.bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:52:
[...]
Ja, dat kan via de app.
Hoofdmenu: "Schedule"
Kies "Departure"
Stel de tijd in wanneer je wilt vertrekken
Zet "Precondition" aan
Daar staat "set climate and preheat battery"
Maar... of dit de batterij op dezelfde temperatuur brengt als de preheat voor de Superchargers weet ik niet.
Andere oplossing: wanneer je van een iets langere rit naar huis gaat eerst navigeren naar die Supercharger, zodat je daar aankomt met een warme batterij. Daarna door naar huis.
Ik twijfel(de) nog enorm, maar na het kijken/voelen neig ik toch meer naar de Y, en dan in het rood of grijs.
Voordelen Model Y:
- MY is iets groter en voelt als bestuurder/passagier ook echt groter. De M3 is vergeleken mn huidige auto en de Y haast claustrofobisch imo.
- MY heeft handigere (5-deurs) en meer laadruimte.
Nadelen Model Y:
- MY RWD is imo (op papier) wat te langzaam,vergeleken mn huidige auto (en gelijk aan de i3 van mn vrouw). De M3 RWD is bijna een seconde sneller, rond de 6s lijkt me wel prima, maar heb in beide nog niet gereden... Het zou dus waarschijnlijk de LR worden, gelijk ook meer bereik
- De hoedenplank is echt heel erg slecht en onhandig.
- Het deksel van de achterste ruimte in de kofferbak was hoger dan de voorste, je kunt dan niet zo makkelijk iets naar achter schuiven.
Ik dacht dat ik de Y niet zo mooi zou vinden, maar dat vind ik in de praktijk echt reuze meevallen, nu weer unbiased
Eigenlijk de hoofdreden om toch voor de 3 te gaan is dat een RWD incl subsidie een stuk goedkoper is, in mijn geval 700 vs 900 euro per maand, dat is toch een flink bedrag...
Dan zou het een rode worden, incl subsidie, en voeg ik later wel enhanced autopilot en een set velgen toe.
Moeilijk.
Nu heb ik ook nog een vraag, waar ik via google niet achter kom.
Wat zijn de opties om de auto na lease over te nemen, of na huurkoop het contract te verlengen?
Ik heb het geld niet volledig liggen, dus heb een stuk financiering nodig (of ik moet dingen doen die ik liever niet doe, blijft wel een optie).
Private lease geeft minder onzekerheden, maar is wat duurder omdat je niet vooraf de helft kunt betalen.
Bij financiering (huurkoop) kun je wel alvast de helft betalen en zodoende minder betalen over de looptijd.
Nu vind ik alleen de max van 60 maanden erg kort, ik denk dat ik minstens 72 maanden en misschien wel 96 maanden met de auto doe.
Dat kost uiteindelijk wat meer (50 euro per maand extra aan rente), maar het maandbedrag gaat alsnog wel met 100-200 omlaag.
Bij private lease lees ik her en der dat je de auto zou kunnen overkopen, maar de prijs is onduidelijk (of simpelweg erg duur vergeleken een andere 2e hands).
Bij huurkoop heb je een slottermijn waarvoor je bv moet sparen, of dan de auto verkopen om het bedrag bij elkaar te sprokkelen, maar beiden wil ik eigenlijk niet (bij 60 maanden).
Alternatief: de Jaguar I-pace staat ook nog op mn lijstje, een 2e hands kost per maand hetzelfde als de MY (goedkopere aanschaf, meer verbruik).
#keuzestress
[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2023 22:09 ]
Ik zou juist zeggen dat je huurkoop zo kort mogelijk wilt houden. De rente die je kwijt bent bij 60 maanden is erg hoog. Ik heb de voorwaarden van Findio er niet op nagelezen, maar vaak kun je de auto niet eens verkopen tijdens de huurperiode.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
Vandaag toch maar eens gaan kijken bij Tesla Amsterdam, naar de Model 3 en Model Y in de showroom en op de parkeerplaats (kleuren).
Ik twijfel(de) nog enorm, maar na het kijken/voelen neig ik toch meer naar de Y, en dan in het rood of grijs.
Voordelen Model Y:
- MY is iets groter en voelt als bestuurder/passagier ook echt groter. De M3 is vergeleken mn huidige auto en de Y haast claustrofobisch imo.
Nadelen Model Y:
- MY RWD is imo (op papier) wat te langzaam,vergeleken mn huidige auto (en gelijk aan de i3 van mn vrouw). De M3 RWD is bijna een seconde sneller, rond de 6s lijkt me wel prima, maar heb in beide nog niet gereden... Het zou dus waarschijnlijk de LR worden, gelijk ook meer bereik
- Het deksel van de achterste ruimte in de kofferbak was hoger dan de voorste, je kunt dan niet zo makkelijk iets naar achter schuiven.
Ik dacht dat ik de Y niet zo mooi zou vinden, maar dat vind ik in de praktijk echt reuze meevallen, nu weer unbiased
Eigenlijk de hoofdreden reden om toch voor de 3 te gaan is dat een RWD incl subsidie een stuk goedkoper is, in mijn geval 700 vs 900 euro per maand, dat is toch een flink bedrag...
Moeilijk.
Wat zijn de opties om de auto na lease over te nemen, of na huurkoop het contract te verlengen?
Ik heb het geld niet volledig liggen, dus heb een stuk financiering nodig (of ik moet dingen doen die ik liever niet doe, blijft wel een optie).
Private lease geeft minder onzekerheden, maar is wat duurder omdat je niet vooraf de helft kunt betalen.
Bij financiering (huurkoop) kun je wel alvast de helft betalen en zodoende minder betalen over de looptijd.
Nu vind ik alleen de max van 60 maanden erg kort, ik denk dat ik minstens 72 maanden en misschien wel 96 maanden met de auto doe.
Dat kost uiteindelijk wat meer (50 euro per maand extra aan rente), maar het maandbedrag gaat alsnog wel met 100-200 omlaag.
Jaguar I-pace staat ook nog wel op mn lijstje, een 2e hands kost per maand hetzelfde als de MY (goedkopere aanschaf, meer verbruik).
[ Voor 10% gewijzigd door Meilu op 28-04-2023 22:13 ]
Nou huurkoop lijkt op financial lease. Maar is heel anders dan operational lease, wat private lease is. Financial lease kun je alleen zakelijk doen.
[ Voor 7% gewijzigd door jorgen83 op 28-04-2023 22:13 ]
De Model 3 is bij Justlease in de private lease te krijgen vanaf 557 euro per maand (obv 72 maanden en 12k km per jaar). Als er nog subsidie beschikbaar is, dan gaat daar de eerste 4 jaar nog 61 per maand van af.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
Vandaag toch maar eens gaan kijken bij Tesla Amsterdam, naar de Model 3 en Model Y in de showroom en op de parkeerplaats (kleuren).
Voordelen Model Y:
Nadelen Model Y:
Eigenlijk de hoofdreden reden om toch voor de 3 te gaan is dat een RWD incl subsidie een stuk goedkoper is, in mijn geval 700 vs 900 euro per maand, dat is toch een flink bedrag...
Moeilijk.
Bij private lease lees ik her en der dat je de auto zou kunnen overkopen, maar de prijs is onduidelijk (of simpelweg erg duur vergeleken een andere 2e hands).
Bij huurkoop heb je een slottermijn waarvoor je bv moet sparen, of dan de auto verkopen om het bedrag bij elkaar te sprokkelen, maar beiden wil ik eigenlijk niet (bij 60 maanden).
Alternatief: de Jaguar I-pace staat ook nog op mn lijstje, een 2e hands kost per maand hetzelfde als de MY (goedkopere aanschaf, meer verbruik).
#keuzestress
Even los van de discussie of private lease handig is of niet, kan het mogelijk helpen bij je keus.
Ja bedankt, ik rij echter 25.000km per jaar, maar kan eens kijken waar dat op uit komt.dennisk. schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:17:
[...]
De Model 3 is bij Justlease in de private lease te krijgen vanaf 557 euro per maand (obv 72 maanden en 12k km per jaar). Als er nog subsidie beschikbaar is, dan gaat daar de eerste 4 jaar nog 61 per maand van af.
Even los van de discussie of private lease handig is of niet, kan het mogelijk helpen bij je keus.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Nee. De vloer is vanaf de achterbank volledig vlak. Tenzij bij jou "achter" eigenlijk "voor" is, en je bedoelt dat wanneer je de achterbank neerklapt, deze niet gelijk met de laadvloer van de kofferruimte is. Dat klopt, maar daar hebben volgens mij veel auto's "last" van, wel of geen accupakket.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
Nadelen Model Y:
Verder is 300pk in de MY RWD best oké hoor. Weet niet met wie je spotlichtsprintjes wilt trekken, maar ook met deze traagste tesla zie je al een heel groot deel van de fossiele mede-weggebruikers na een paar seconden ver in je achteruitkijkspiegel wegzakken.
Meilu schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:09:
Ik zou juist zeggen dat je huurkoop zo kort mogelijk wilt houden. De rente die je kwijt bent bij 60 maanden is erg hoog. Ik heb de voorwaarden van Findio er niet op nagelezen, maar vaak kun je de auto niet eens verkopen tijdens de huurperiode.
jorgen83 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:13:
Nou huurkoop lijkt op financial lease. Maar is heel anders dan operational lease, wat private lease is. Financial lease kun je alleen zakelijk doen.
:strip_exif()/f/image/OmADH4W21qULm9vL3D94hmHw.jpg?f=fotoalbum_large)
Lease is natuurlijk wel incl verzekering (en onderhoud?), maar van 1000+ per maand wordt ik wat kriebelig (is meer dan mn hypotheek).
Rente bij 60 maanden huurkoop is volgens mij zo'n 5000 euro totaal.
Grappig gister met een Y LR en Fendt Tendenza 515, 1600KG en 230cm breed naar de champagne streek gereden. Op een ander forum heb ik dit gepost:Smuggler schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:25:
Voor iedereen die hier de vraag krijgt hoeveel verbruikt zo'n model y nu met een caravan erachter.
Wij zijn er dit weekend eens op uit getrokken met de y en een caravan.
Het verbruik was 380Wh/km, wat resulteert in een range van 157km
Gemeten over 260km.
Cruisecontrol al die tijd op 98km/u gestaan, wellicht 5x een vrachtwagen met iets meer snelheid ingehaald.
Deze keer vooral gebruikt gemaakt van fastned, dat werkt gewoon beter dan de superchargers met zo'n caravan erbij, paste overal.
De caravan voor de referentie:
ongeveer 900kg, en 2,10 breed.
[Afbeelding]
funfact: bij de Haje mogen ze wel wat sneller de uitsmijters maken, we kregen ons eten pas toen de accu alweer 96% was, (aangekomen met 5%).
“Met de Tesla Model Y en Fendt Tendenza 515 naar de champagne streek.
Voor de geïnteresseerden, Fendt beladen tot 1600 kilo, kan een een paar kilo meer zijn..Gelukkig heeft auto een zee aan ruimte.
Reisafstand van vandaag was 420KM, dat leverde een verbruik op van 37kWh op per 100 kilometer. Daar ben ik niet ontevreden over. Hoop dat dat met temperaturen van 20 graden en hoger nog iets minder zal worden.
De terugweg zal dat ook lager zijn verwacht ik, dat is veel heuvel af😁
Ik totaal twee geladen onderweg. 1x van 8% naar 84% in 37 minuten. De tweede keer, van 11% naar 73% in 30 minuten.
Beide keren moeten afkoppelen, dus tel er 5 minuten bij op voor aan/afkoppelen.
En nu aan de champagne ☺️”
Met 95 kmh op de cruisecontrol en flinke klimmen, dus 380Wh/km
Ik bedoel echt de kofferbak zelf, in het showroom model was het verschil tussen voor en achter zo'n 5-10mm.TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:32:
[...]
Nee. De vloer is vanaf de achterbank volledig vlak. Tenzij bij jou "achter" eigenlijk "voor" is, en je bedoelt dat wanneer je de achterbank neerklapt, deze niet gelijk met de laadvloer van de kofferruimte is. Dat klopt, maar daar hebben volgens mij veel auto's "last" van, wel of geen accupakket.
Verder is 300pk in de MY RWD best oké hoor. Weet niet met wie je spotlichtsprintjes wilt trekken, maar ook met deze traagste tesla zie je al een heel groot deel van de fossiele mede-weggebruikers na een paar seconden ver in je achteruitkijkspiegel wegzakken.
Niet handig met je kratje bier, gereedschapskist, of een koffer of iets dergelijks.
Mn huidige BMW doet er ook zo'n 7 seconden over, ken net
Ik vind overigens de 50-100, of 80-130 sprintjes belangrijker, vooral die laatste doet mn vrouw's i3 niet zo best. maar ik heb er voor de verschillende Tesla's even geen cijfers bij.
Het zijn inderdaad twee losse vakken, en je van beide de deksel optillen. Ik kan geen hoogteverschil ontdekken, maar misschien lag er iets tussen bij het voorste vak (dat wel vrij ondiep is, overigens).mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:37:
[...]
Ik bedoel echt de kofferbak zelf, in het showroom model was het verschil tussen voor en achter zo'n 5-10mm.
Ik zou zeggen: doe die testrit, en je zult zien dat die RWD juist lekker in die range wegkomt. Het vermoeden van een aantal tweakers hier is dat de LFP accu om duurzaamheidsredenen 'geknepen' wordt bij volle acceleratie uit stilstand.Ik vind overigens de 50-100, of 80-130 sprintjes belangrijker
We horen graag hoe de testrit is bevallen
Je kunt ook nog het geld gewoon lenen, als ik het goed berekende is dat goedkoper dan de huurkoop bij tesla. Dit is wat ik overweeg. Als je nog wat geld hebt liggen kun je dat ook inzetten en de rest bij lenen.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
#keuzestress
Dat zijn pittige verbruikscijfers heren. Ik denk dat de caravanboeren wel iets meer in de windtunnel mogen gaan fröbelen, want zo'n kist past qua aerodynamica niet echt bij zo'n aalgladde Tesla. En misschien die paar mud aardappelen voortaan ook maar thuislaten?Magicw00b schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:35:
[...]
Grappig gister met een Y LR en Fendt Tendenza 515, 1600KG en 230cm breed naar de champagne streek gereden.
https://www.tesla.com/own...62-9E8C-49F3AF5617CA.html
Als ik dit lees, lijkt de key fob te werken zoals een traditionele afstandsbediening?
In elk geval, binnenkort heb ik een afspraak ivm rammel thv kofferdeksel, ik ga het eens vragen of ze enig idee hebben waarom er soms vertraging is en de auto niet lijkt wakker te worden of verbinding wil maken met telefoon of fysieke sleutel.
Vandaag weer vaak in en uitgestapt, geen enkele vertraging gehad met openen via key fob. Vreemd.
Ochja, de cijfers van de benzine auto gingen ook makkelijk door de helft. Bovendien is het nog relatief koud natuurlijk, hoop op een iets beter verbruik bij hogere temperaturen.TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:50:
[...]
Dat zijn pittige verbruikscijfers heren. Ik denk dat de caravanboeren wel iets meer in de windtunnel mogen gaan fröbelen, want zo'n kist past qua aerodynamica niet echt bij zo'n aalgladde Tesla. En misschien die paar mud aardappelen voortaan ook maar thuislaten?
Het is een behoorlijke commitment (welke leen constructie dan ook) en behalve dat je een nieuwere auto kan showen werkt het verder alleen maar tegen je maar dat is mijn mening. 60 maanden of langer is echt lang.
[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2023 23:06 ]
Als particulier is huurkoop een prima optie hoor. Krijg je alleen nog de gebruikelijke lasten als onderhoud, laden en straks motorrijtuigenbelasting. En afschrijving.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
Voordelen Model Y:
Nadelen Model Y:
Eigenlijk de hoofdreden om toch voor de 3 te gaan is dat een RWD incl subsidie een stuk goedkoper is, in mijn geval 700 vs 900 euro per maand, dat is toch een flink bedrag...
Dan zou het een rode worden, incl subsidie, en voeg ik later wel enhanced autopilot en een set velgen toe.
Moeilijk.
#keuzestress
Lange looptijd is lekker voor je lasten,maar je rente tikt wel aan. Is maar wat je fijn vind. 3 jaar de broekriem iets meer aantrekken en er af zijn of iets langer comfortabel in ruil voor extra rente.
60 maanden de toekomst in kijken kan niemand, heb je een idee dat je leven financieel nog veel kan veranderen?
Met huurkoop heb je echt niet veel risico's. De auto is nieuw, onderhoud heb je nauwelijks en je hebt nog garantie. Je lasten voor huurkoop vs lasten bij private lease liggen echt ontzettend dicht bij elkaar imo. Daarom zou ik met een elektrische auto niet private leasen.
De Jaguar I-pace is ook een mooie auto. Vond ik ook een waardig alternatief. Maar die kan alleen niet overweg met meer dan 1 fase laden. Dat is voor mij een no-go.
edit: vanaf bouwjaar 2020 kan dit wel aldus @GeeMoney
Dat kan die wel mits je MY2020 of nieuwer zoekt. (Diegene met ook de nieuwe boordcomputer)ZveenT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:06:
[...]
Als particulier is huurkoop een prima optie hoor. Krijg je alleen nog de gebruikelijke lasten als onderhoud, laden en straks motorrijtuigenbelasting. En afschrijving.
Lange looptijd is lekker voor je lasten,maar je rente tikt wel aan. Is maar wat je fijn vind. 3 jaar de broekriem iets meer aantrekken en er af zijn of iets langer comfortabel in ruil voor extra rente.
60 maanden de toekomst in kijken kan niemand, heb je een idee dat je leven financieel nog veel kan veranderen?
Met huurkoop heb je echt niet veel risico's. De auto is nieuw, onderhoud heb je nauwelijks en je hebt nog garantie. Je lasten voor huurkoop vs lasten bij private lease liggen echt ontzettend dicht bij elkaar imo. Daarom zou ik met een elektrische auto niet private leasen.
De Jaguar I-pace is ook een mooie auto. Vond ik ook een waardig alternatief. Maar die kan alleen niet overweg met meer dan 1 fase laden. Dat is voor mij een no-go.
Dit is ook mijn standpunt - altijd geweest. Ook van huis uit zo meegekregen.GeeMoney schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:05:
@mitsumark tweedehands wat kopen (3’s zakken lekker de laatste tijd), wachten of niet elektrisch gaan rijden. Ik leen (behalve voor mijn woning) nergens geld voor. Maar er zijn ook andere topics dacht ik hiervoor.
Het is een behoorlijke commitment (welke leen constructie dan ook) en behalve dat je een nieuwere auto kan showen werkt het verder alleen maar tegen je maar dat is mijn mening. 60 maanden of langer is echt lang.
Alleen is elektrisch rijden met een deel huurkoop in lasten nog steeds ongeveer hetzelfde als dat ik nu uitgeef aan mijn oudere auto - met alle risico's van dien. Je kan alles altijd recht-lullen natuurlijk, maar dit zijn gewoon de cijfers.
Zijn er hier mensen die hun MY in een kleur hebben gewrapt?
Ja, dat vermoedde ik al dat het niet tot dezelfde temperatuur zou leiden.Mackeessie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:12:
[...]
Thuis verwarmen van de batterij kost veel stroom en verwarmt niet tot de ideale temperatuur voor het superchargen. Het brengt de temperatuur misschien naar 20 graden, afhankelijk van de begintemperatuur. Het regenereren zal beter gaan dan met een koude accu en je gebruik is ook lager. En je zal wel meer snelheid hebben bij een supercharger dan onverwarmd. Laden na een langere rit zal het laden sneller laten verlopen en het kost minder stroom, dus dat zou ik doen.
Maar goed, de vraagsteller wilde weten of dat kon. Het zou mijn keuze ook niet zijn. Vandaar ook mijn tip.
Overigens kost het verwarmen altijd energie. Bij stilstand, tijdens het rijden of aan de supercharger. Enige is dat tijdens het rijden een beetje restwarmte kan worden gebruikt.
Ik zag niks geks bij het showmodel, niks er tussen of kapot.TCMR schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:45:
Het zijn inderdaad twee losse vakken, en je van beide de deksel optillen. Ik kan geen hoogteverschil ontdekken, maar misschien lag er iets tussen bij het voorste vak (dat wel vrij ondiep is, overigens).
Leningen beginnen vaak bij 7% rente, huurkoop bij Findio is 6%.datadevil schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:47:
Je kunt ook nog het geld gewoon lenen, als ik het goed berekende is dat goedkoper dan de huurkoop bij tesla. Dit is wat ik overweeg. Als je nog wat geld hebt liggen kun je dat ook inzetten en de rest bij lenen.
Aanbetaling neem ik sowieso mee.
In het geval van private lease kan ik die 25k natuurlijk beleggen, met hopelijk 6-8% op jaarbasis.
Ik vind het niet zo erg om te lenen voor een auto, zeker niet als de totale maandlasten hierdoor zakken (mn huidige oude BMW diesel is ook niet goedkoop, ondanks lagere afschrijving).GeeMoney schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:05:
@mitsumark tweedehands wat kopen (3’s zakken lekker de laatste tijd), wachten of niet elektrisch gaan rijden. Ik leen (behalve voor mijn woning) nergens geld voor. Maar er zijn ook andere topics dacht ik hiervoor.
Ik vind 60 maanden niet zo heel lang, verwacht geen grote (negatieve) veranderingen, eerder positieve (kind naar school, vrouw meer werken).
Mn huidige auto doe ik nu 6 jaar mee en is 12 jaar oud, kan eventueel nog wel een jaartje mee als het moet.
Mn vorige auto kocht ik nieuw en deed er 9 jaar mee.
8 jaar voor een nieuwe auto lijkt mij meer dan prima.
Ja, een 2e hands 3 LR kan eventueel.GeeMoney schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:05:
De RWD lijken niet interessant, voor een paar euro meer rij je een nieuwe.
Het idee van een nieuwe auto (zonder onderhoud) staat me ook wel aan.ZveenT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:06:
Als particulier is huurkoop een prima optie hoor. Krijg je alleen nog de gebruikelijke lasten als onderhoud, laden en straks motorrijtuigenbelasting. En afschrijving.
Lange looptijd is lekker voor je lasten, maar je rente tikt wel aan. Is maar wat je fijn vind. 3 jaar de broekriem iets meer aantrekken en er af zijn of iets langer comfortabel in ruil voor extra rente.
edit: vanaf bouwjaar 2020 kan dit wel aldus @GeeMoney
Mn 12 jaar oude BMW krijgt langzaamaan ook steeds meer ouderdomsverschijnselen, met onvoorspelbare kosten.
Huurkoop lijkt me op dit moment de betere keus dan private lease ja, lijkt net wat goedkoper (of hetzelfde), en je hebt na je contract meer vrijheid.
1 fase laden lijkt mij voldoende voor het dagelijkse woon-werk verkeer, dus de Jag blijft een optie
1x 16A = 14km/h
1x 32A = 28km/h
3x16A = 41km/h
[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2023 23:56 ]
Dat is omdat ze het pas 4 maanden voor einde contract bepalen aan de hand van de marktwaarde die op dat moment geld. Je zal simpelweg moeten meegaan in wat de handelaren ook zo blind zouden betalen voor de auto.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:59:
Bij private lease lees ik her en der dat je de auto zou kunnen overkopen, maar de prijs is onduidelijk (of simpelweg erg duur vergeleken een andere 2e hands).[...]
Ik heb zelf bij de kwartaalwissel een RWD gekocht. Die was toen 34.999 voor een 2021 model uit Juni in het wit met enhanced autopilot. Verder gooit Tesla bij hun eigen 2e hands auto's er 1 jaar extra garantie op. Ik vond dat het verschil wel waard.mitsumark schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:21:
[...]
Ja, een 2e hands 3 LR kan eventueel.
De RWD lijken niet interessant, voor een paar euro meer rij je een nieuwe.
Sterker nog, ga ervan uit dat ze mogelijk iets meer kunnen rekenen omdat ze weten dat jij de auto kent. Een handelaar neemt een groter risico.Caelorum schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:20:
[...]
Dat is omdat ze het pas 4 maanden voor einde contract bepalen aan de hand van de marktwaarde die op dat moment geld. Je zal simpelweg moeten meegaan in wat de handelaren ook zo blind zouden betalen voor de auto.
En ter lekke ook ritjes supermarkt etc?The__Virus schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:52:
Dit weekend een retourtje Limburg met MYLR. Benieuwd of ik het zonder laden red, is bijna 400km en dan daar nog wat bewegingen. De range inschatting van Teslamate is redelijk in de buurt van de ideal range, dus verwacht eigenlijk van wel.
Lijkt mij redelijk kansloos.
Bij mij is de ervaring dat hij bij korte ritjes iedere keer een paar procent verliest.
Tikt op het geheel heel erg aan.
Maar ben benieuwd naar je ervaring.
Inmiddels zul je wel zijn aangekomen, wat is de huidige soc?
[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 29-04-2023 09:05 ]
Ik kom thuis en installeer de laatste update. Bij het afronden van de update springt de accu van 90% naar 0%.
Na de reboot van de auto blijft de accu 0% aangeven.
Ik heb de granny lader even ingeprikt en de auto begint vanaf 0% te laden.
Iemand eerder dit meegemaakt en/of iemand een idee hoe ik dit kan herstellen? Kan natuurlijk niet zomaar 90% capaciteit kwijt zijn…
Nooit meegemaakt maar gezien het BMS zijn werk doet als de auto langere tijd slaapt zou ik hem even een dagje flink laten slapen. Je hebt nu toch geen service dus maandag weer kijken hoe het ermee staatWillianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:03:
Vraagje, ik haal zojuist mijn auto van de openbare laadpaal af met 90% soc.
Ik kom thuis en installeer de laatste update. Bij het afronden van de update springt de accu van 90% naar 0%.
Iemand eerder dit meegemaakt en/of iemand een idee hoe ik dit kan herstellen? Kan natuurlijk niet zomaar 90% capaciteit kwijt zijn…

Ik denk dat je hem beter nu tot 100% vol ga laden zodat de BMS weer weet wat 100% is. Dan zal het probleem wel opgelost zijn.Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:03:
Vraagje, ik haal zojuist mijn auto van de openbare laadpaal af met 90% soc.
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik WAS heel tevreden over Tesla, maar wat een waardeloos bedrijf is dit.
Auto is nog geen 2 maanden oud en nu krijg ik te horen dat ik maar een service afspraak in moet schieten maar dat het pas maandag opgepakt gaat worden.
De 2 reset mogelijkheden hebben geen resultaat gegeven.
Ik moet de hond weg brengen naar de kennel en moet nog naar Schiphol. Zoek maar lekker uit krijg je dan te horen.
Man o man, wat heb ik een spijt dat ik de BMW vorige week verkocht heb.
Wellicht kan de hulpdienst de 12v accu ontkoppelen? Wellicht helpt hetWillianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:19:
Net Tesla noodhulp aan de lijn gehad.
Auto is nog geen 2 maanden oud en nu krijg ik te horen dat ik maar een service afspraak in moet schieten maar dat het pas maandag opgepakt gaat worden.
Ik moet de hond weg brengen naar de kennel en moet nog naar Schiphol. Zoek maar lekker uit krijg je dan te horen.
OT: Verwacht je echt dat BMW wel iemand langsstuurt op zaterdag? Oftewel stel je niet meer eisen aan Tesla dan aan andere fabrikanten?Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:19:
Welke hulpdienst?STIMPPYYY schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:24:
[...]
Wellicht kan de hulpdienst de 12v accu ontkoppelen? Wellicht helpt het
Ondanks dat mijn BMW uit 2018 was zat er gewoon 7x24 x365 pech hulp op.NuEffeNiet schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:25:
[...]
OT: Verwacht je echt dat BMW wel iemand langsstuurt op zaterdag? Oftewel stel je niet meer eisen aan Tesla dan aan andere fabrikanten?
Ik heb hem nu aan de granny lader, maar er lijkt ook geen stroom in te gaan.evtje schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:13:
[...]
Ik denk dat je hem beter nu tot 100% vol ga laden zodat de BMS weer weet wat 100% is. Dan zal het probleem wel opgelost zijn.
De kerel die ik aan de lijn had gaf aan dat ik hem gerust tot 100% mocht laden, maar hij wist eigenlijk niet echt dat dat het advies voor de RWD is en niet voor de LR.
Ik ben ook nog lid van de ANWB, zouden die iets kunnen betekenen?
Dat zei ik tochWillianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:19:
Hij ziet dat er wel wat stroom in gaat. Advies is om de auto via de granny lader te laden.
Op mijn vragen waar dan de 90% capaciteit heen is en of de auto meer dan 10% kan laden wist hij ook geen antwoord te geven.
Maandag gaat hij het escaleren.
Via de app een seviceafspraak ingeschoten, die kunnen pas 4 mei komen. Vind het echt absurd dat er geen enkele beweging in de service organisatie zit.
Misschien straks maar even naar Tesla Eindhoven, kijken of ze vanuit sales er misschien iets aan kunnen bespoedigen.
Anwb?Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
[...]
Welke hulpdienst?
[...]
Ondanks dat mijn BMW uit 2018 was zat er gewoon 7x24 x365 pech hulp op.
[...]
Ik heb hem nu aan de granny lader, maar er lijkt ook geen stroom in te gaan.
De kerel die ik aan de lijn had gaf aan dat ik hem gerust tot 100% mocht laden, maar hij wist eigenlijk niet echt dat dat het advies voor de RWD is en niet voor de LR.
Dat was inderdaad het plan waar ik ook aan zat te denken.BigSmurf schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:05:
Misschien heb ik teveel vertrouwen, maar als de auto voor de update op 90% stond na opladen en na de update op 0%, dan is dat toch gegarandeerd het BMS? Je accu is echt niet ineens leeg. Ik zou het zelf wel aandurven om gewoon te gaan rijden. Eerste stuk zoveel mogelijk binnendoor en als je na 20km nog steeds rijdt, dan zoek je een dichtstbijzijnde supercharger op en hang je hem daar eens aan om te testen.
Auto staat nu op 1% lading met nog 12u 15m te gaan tot 100%. Ook hier gaat dus iets mis... (normaal zijn dit geen waardes die ik haal met de granny charger).
Zodra de auto op 5-6% staat, dan ga ik richting de supercharger en ga ik kijken wat dat brengt.
Valt er uit het 'service' menu niets van waarde te halen? Meen diverse filmpjes te hebben gezien waarin zichtbaar is hoe het laden verloopt, wat de status is van diverse componenten?Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:09:
[...]
Dat was inderdaad het plan waar ik ook aan zat te denken.
Auto staat nu op 1% lading met nog 12u 15m te gaan tot 100%. Ook hier gaat dus iets mis... (normaal zijn dit geen waardes die ik haal met de granny charger).
Zodra de auto op 5-6% staat, dan ga ik richting de supercharger en ga ik kijken wat dat brengt.
3960wp SE | Model Y RWD
Zie je dat ook in de app staan bij je dan? Zou anders gewoon ff bellen maandag.Boy1308 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:36:
Vorige maand (24 maart) is een tesla repairder thuis geweest voor herstellen van spoiler (was los) en bij herstellen had hij mijn lak geraakt en kras veroorzaakt en had meteen voor mij service aangevraagd. Nu tot op heden, nog geen contact erover gehad met tesla. Duurt dat altijd zo lang?
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik weet in ieder geval zeker dat de bereidheid om te helpen een stuk groter zal zijn dan bij Tesla... En je zal er verbaasd van staan hoe vaak de wegenwacht een trucje kent om iets opgelost te krijgen. Je kan ze altijd bellen.Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:42:
(...)
Oempf! Hier ook net de nieuwe update gedaan, en meteen ook op die melding gestuit. Ongelooflijk, want ik dacht nog bij deze screenshot: "oh, ze hebben eerst Duits gedaan, slim, want dat is altijd de langste taal". Deed vroeger erg veel internationale software, en we startten altijd met Duits in de UI, dan paste de rest zonder enig probleem. Maar goed, geen optie voor het Nederlands dus. BalenOekol schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:36:
Nog niet, maar we kijken er vast wel met een schuin oog naar. Ik zou dan niet voor een effen kleur gaan, maar een leuk patroontje laten printen. Zal wel weer een ander prijskaartje aan hangen, maar dan heb je wel echt een uniek exemplaar.ZveenT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:10:
[...]
Heb ik weer.
Dan maar terug naar huis gereden, uiteindelijk met 1% weer thuis geraakt.
Toch enigszins met geknepen billen….
Normaal denkend zouden de accu’s gewoon bijna vol moeten zitten. Ook bij vertrek thuis op 15% kreeg ik de melding dat generatief remmen maar beperkt mogelijk was. Dit ondersteund dus de theorie dat het wellicht een BMS probleem is.
Maar ik weet natuurlijk niet wat de auto doet als het percentage op 0% maar er nog wel capaciteit in de accu’s aanwezig moet zijn. Ik ga het er ook niet op gokken dat ik zal stilvallen.
Zit niets anders op denk ik om maar tot maandag te wachten.
Mijn vertrouwen in de auto is hiermee wel wat beschadigd. Voor nu maar even laten zinken en dan verder denken wat te doen.
Weet niet waar je precies woont, maar je kunt ook de Ionity in Best of de Fastned aan de A67 tussen Eindhoven en Geldrop of aan de A58 richting Tilburg proberen. Als je wel op DC kan laden maakt dat het zoeken naar de oorzaak wat makkelijker.Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
Thuis via de granny tot aan 15% geladen. Vervolgens wil ik naar supercharger Eindhoven. Wegafsluiting, omleiding. Sta ik op 5% bij de afslag naar van der Valk, kan ik er niet komen wegens enorme drukte aan bussen en auto’s. Supercharger locatie niet bereikbaar….
Heb ik weer.
Nee hoor die rijd gewoon door. En ik kan uit ervaring vertellen dat zelfs een klein bruggetje een gracht over al moeite kost voor de auto als de accu zowat compleet leeg is. 2019 SR+ kon niet eens meer versnellen en ging met moeite dat ding over in Delft ^^ (btw, ik reed al eventjes op 0% toen dat gebeurde...)Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
Maar ik weet natuurlijk niet wat de auto doet als het percentage op 0% maar er nog wel capaciteit in de accu’s aanwezig moet zijn. Ik ga het er ook niet op gokken dat ik zal stilvallen.[...]
[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 29-04-2023 15:12 ]
Dat wordt nog wat in de zomer…
De beste optie: De auto laten slapen, minimaal 2 uur, dan kalibreert het BMS zich opnieuw en zou de juiste SoC weer zichtbaar moeten worden.Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
Thuis via de granny tot aan 15% geladen. Vervolgens wil ik naar supercharger Eindhoven. Wegafsluiting, omleiding. Sta ik op 5% bij de afslag naar van der Valk, kan ik er niet komen wegens enorme drukte aan bussen en auto’s. Supercharger locatie niet bereikbaar….
Heb ik weer.
Normaal denkend zouden de accu’s gewoon bijna vol moeten zitten. Ook bij vertrek thuis op 15% kreeg ik de melding dat generatief remmen maar beperkt mogelijk was. Dit ondersteund dus de theorie dat het wellicht een BMS probleem is.
Maar ik weet natuurlijk niet wat de auto doet als het percentage op 0% maar er nog wel capaciteit in de accu’s aanwezig moet zijn. Ik ga het er ook niet op gokken dat ik zal stilvallen.
Mijn vertrouwen in de auto is hiermee wel wat beschadigd. Voor nu maar even laten zinken en dan verder denken wat te doen.
Heb je nu niets aan nu je de auto nodig hebt, dat begrijp ik...
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja en dat ze met me contact gingen maken… maar tot op heden nog niksInspired schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:45:
[...]
Zie je dat ook in de app staan bij je dan? Zou anders gewoon ff bellen maandag.
Ja ga eens bellen dinsdag (maandag is feestdag)
Hij zei dat, zolang de auto niet geleverd is, ik de gezakte prijs moet betalen. Als de auto geleverd is, heb ik pech.
Graag wil ik dit zwart op wit zien, maar ik zie dit niet op hun website staan. Heeft Tesla een mail adres voor zulk soort zaken?
En klopt het wat die man zei? Ik dacht dat je gewoon pech hebt als je al heb betaald.
Goed om te zien dat die getallen zo veel bij elkaar liggen.Magicw00b schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:35:
[...]
Grappig gister met een Y LR en Fendt Tendenza 515, 1600KG en 230cm breed naar de champagne streek gereden. Op een ander forum heb ik dit gepost:
“Met de Tesla Model Y en Fendt Tendenza 515 naar de champagne streek.
Voor de geïnteresseerden, Fendt beladen tot 1600 kilo, kan een een paar kilo meer zijn..Gelukkig heeft auto een zee aan ruimte.
Reisafstand van vandaag was 420KM, dat leverde een verbruik op van 37kWh op per 100 kilometer. Daar ben ik niet ontevreden over. Hoop dat dat met temperaturen van 20 graden en hoger nog iets minder zal worden.
De terugweg zal dat ook lager zijn verwacht ik, dat is veel heuvel af😁
Ik totaal twee geladen onderweg. 1x van 8% naar 84% in 37 minuten. De tweede keer, van 11% naar 73% in 30 minuten.
Beide keren moeten afkoppelen, dus tel er 5 minuten bij op voor aan/afkoppelen.
En nu aan de champagne ☺️”
Met 95 kmh op de cruisecontrol en flinke klimmen, dus 380Wh/km
Je caravan is iets breder maar gestroomlijnder. En gewicht maakt natuurlijk weinig uit als je eenmaal op snelheid bent
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Vanaf 10 of 11 mei zou hij voor iedereen te zien moeten zijn bij de SC's.
Maar ondanks mijn bestelnummer uit 2020 verwachtte de medewerker niet dat ik hem voor Juni zou krijgen, ondanks de datums in de app
Correct.Russel88 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:45:
Ik ben van plan om een Tesla zakelijk te kopen. In de showroom vroeg ik aan een medewerker wat er met de prijs gebeurt als ik een Tesla bestel en ondertussen zakt de prijs van mijn model.
Hij zei dat, zolang de auto niet geleverd is, ik de gezakte prijs moet betalen. Als de auto geleverd is, heb ik pech.
Zou ik even aan de betreffende persoon zelf vragen, hebben ze geen specifiek e-mailadres voor.Graag wil ik dit zwart op wit zien, maar ik zie dit niet op hun website staan. Heeft Tesla een mail adres voor zulk soort zaken?
Ja, klopt wat hij zegt. Betalen maakt ook niet uit, de levering telt. Als je de auto al betaald hebt, maar deze nog niet geleverd is, dan geldt de nieuwe prijs. Is de auto geleverd, dan heb je geen recht meer op verlagingen.En klopt het wat die man zei? Ik dacht dat je gewoon pech hebt als je al heb betaald.
Tesla doet dit erg netjes, ik had mijn auto al volledig betaald, 3 dagen voor levering zakte de prijs en ik kon gebruik maken van de nieuwe prijs.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Je betaalt toch kort voor levering van de auto? Voor zover ik in dit forum (vorige deel) heb gelezen heeft iedereen wel het te betalen bedrag verlaagd zien worden bij de recente prijsverlagingen zo lang ze nog niet betaald hebben. Ah ik zie dat Taro aangeeft dat Tesla zelfs na betaling de prijs aanpast.Russel88 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:45:
Ik ben van plan om een Tesla zakelijk te kopen. In de showroom vroeg ik aan een medewerker wat er met de prijs gebeurt als ik een Tesla bestel en ondertussen zakt de prijs van mijn model.
Graag wil ik dit zwart op wit zien, maar ik zie dit niet op hun website staan. Heeft Tesla een mail adres voor zulk soort zaken?
En klopt het wat die man zei? Ik dacht dat je gewoon pech hebt als je al heb betaald.
Zelf viel ik buiten de boot: ik heb de Y LR zakelijk vóór de prijsverlagingen besteld én betaald. Dan zijn ze inderdaad heel resoluut: geen geld terug, geen extra’s zoals EAP of de boost achteraf.
[ Voor 3% gewijzigd door mustisen op 29-04-2023 17:40 ]
Bij mij is de leveringstermijn juist naar voren geschoven, van 9 juni-27 juli naar 11mei-27meiwootah schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:32:
Ik was vandaag in een SC en vroeg een beetje brutaal naar een kleurstaal van de midnight cherry red, nadat ik had gezegd dat mijn MCR kleur iedere week maar weer een weekje opschoof. Ik werd door de medewerker naar de werkplaats geleid en daar stond er een! Echt een bizar mooie kleur, zelfs in het donker.
Vanaf 10 of 11 mei zou hij voor iedereen te zien moeten zijn bij de SC's.
Maar ondanks mijn bestelnummer uit 2020 verwachtte de medewerker niet dat ik hem voor Juni zou krijgen, ondanks de datums in de app
Zeg je nu dat je deze kleur al in 2020 hebt besteld?Maar ondanks mijn bestelnummer uit 2020 verwachtte de medewerker niet dat ik hem voor Juni zou krijgen, ondanks de datums in de app
JuulSnoekTesla die vaak op de Autoweeknieuwsberichten reageert had zjjn Model 3 in mint gewrapt en zijn Y in pistachekleur: https://www.autoweek.nl/p...8525408bbdaa73d568e410cd/ZveenT schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:10:
[...]
Ik heb de auto vanmiddag weggezet met 2%. Heb deze een uur of 2-2,5 laten staan (denk ik) en toen opnieuw de granny lader ingeplugd. Paar minuten daarna gekeken op de app en zag dat de accu status op 92% stond.Taro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:58:
[...]
De beste optie: De auto laten slapen, minimaal 2 uur, dan kalibreert het BMS zich opnieuw en zou de juiste SoC weer zichtbaar moeten worden.
Heb je nu niets aan nu je de auto nodig hebt, dat begrijp ik...
Lader afgekoppeld en ben een stuk gaan rijden. Viel me meteen op dat regenereren beperkt was, maar ik dacht dat dat misschien zou komen door de 92% soc.
Ik heb een 47 km gereden waarbij ik 150 Wh/km heb verbruikt. Accu percentage is echter teruggelopen van 92% naar 67%. De verbruiksmonitor gaf ook continu een bereik aan tussen de 97km en 220 km.
Teken van niet kunnen regenereren is continu blijven branden.
Gelukkig is een deel opgelost, maar heb er nu een ander probleem voor terug gekregen.
Maar ik ga er vanuit dat het wel gefixt zal worden.
Ik heb de auto weer geparkeerd en zal hem vanavond in deep sleep laten komen. Kijk morgenochtend wel weer verder. Hopelijk dat het BMS zich dan hersteld heeft.
Wel jammer, maar de eerste teleurstelling is alweer wat gezakt.
Maar is die voor of na de prijsverlagingen geleverd?mustisen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:38:
[...]
Zelf viel ik buiten de boot: ik heb de Y LR zakelijk vóór de prijsverlagingen besteld én betaald. Dan zijn ze inderdaad heel resoluut: geen geld terug, geen extra’s zoals EAP of de boost achteraf.
In mijn geval betrof het een privé aanschaf, kan zijn dat ze er zakelijk anders mee omgaan, al verwacht ik dat niet?
Amusschie de 12v accu 10min loskoppelen wil misschien helpen dan forceer je een resetWillianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
Heb ik weer.
Het beste is nu om hem ook op een lager percentage te laten slapen, zodat het BMS daar ook een ijkpunt krijgt.Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:47:
[...]
Ik heb de auto vanmiddag weggezet met 2%. Heb deze een uur of 2-2,5 laten staan (denk ik) en toen opnieuw de granny lader ingeplugd. Paar minuten daarna gekeken op de app en zag dat de accu status op 92% stond.
Lader afgekoppeld en ben een stuk gaan rijden. Viel me meteen op dat regenereren beperkt was, maar ik dacht dat dat misschien zou komen door de 92% soc.
Ik heb een 47 km gereden waarbij ik 150 Wh/km heb verbruikt. Accu percentage is echter teruggelopen van 92% naar 67%. De verbruiksmonitor gaf ook continu een bereik aan tussen de 97km en 220 km.
Gelukkig is een deel opgelost, maar heb er nu een ander probleem voor terug gekregen.
Ik heb de auto weer geparkeerd en zal hem vanavond in deep sleep laten komen. Kijk morgenochtend wel weer verder. Hopelijk dat het BMS zich dan hersteld heeft.
Is je auto dan voor of na de prijsverlaging afgeleverd?mustisen schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:38:
[...]
Je betaalt toch kort voor levering van de auto? Voor zover ik in dit forum (vorige deel) heb gelezen heeft iedereen wel het te betalen bedrag verlaagd zien worden bij de recente prijsverlagingen zo lang ze nog niet betaald hebben. Ah ik zie dat Taro aangeeft dat Tesla zelfs na betaling de prijs aanpast.
Ik had rood besteld in 2020 maar heb continu de levering uitgesteld omdat ik 'm uit Duitsland wilde. Toen moest ik vorig jaar naar MCR wisselen als ik 'm uit Duitsland wilde, dus, zo is dat gegaan.PeterinDen Haag schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:16:
[...]
Zeg je nu dat je deze kleur al in 2020 hebt besteld?
Voor. Dus ik bestel en betaal, daarna krijg ik de auto geleverd en 2 maanden later gaat de prijs omlaag.Taro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:51:
[...]
Maar is die voor of na de prijsverlagingen geleverd?
In mijn geval betrof het een privé aanschaf, kan zijn dat ze er zakelijk anders mee omgaan, al verwacht ik dat niet?
Ramen op ventilatie stand zetten?Morpheus2003 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:28:
Krijg zojuist de melding dat de cabin overheat protection is geactiveerd. 37 graden geeft de auto aan.
Je zal niet de eerste zijn waar de complete HV batterij vervangen moet worden bij een nieuwe auto. Dat is ongeveer het slechts denkbare scenario overigensWillianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:47:
[...]
Ik heb de auto vanmiddag weggezet met 2%. Heb deze een uur of 2-2,5 laten staan (denk ik) en toen opnieuw de granny lader ingeplugd. Paar minuten daarna gekeken op de app en zag dat de accu status op 92% stond.
Als consument kan je na levering 14 dagen lang soort van druk geven op tesla door te dreigen dat je gaat retourneren als je niet die nieuwe prijs alsnog krijgt. Zakelijk heb je dat 'recht' niet.Taro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:51:
[...]
Maar is die voor of na de prijsverlagingen geleverd?
Hier weleens 63 graden gehad in een zwarte M3, de auto kon er op zich prima tegen. Ik zet hem thuis wel bewust vaker naast het huis op de oprit ipv vooraan bij de weg, zodat hij uit de zon staat. Ook wel zo fijn voor het inbranden van vogelpoep, etc. in de lak.Morpheus2003 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:28:
Krijg zojuist de melding dat de cabin overheat protection is geactiveerd. 37 graden geeft de auto aan.
Ja joh bezorg hem de volgende hartaanvalWolly schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:41:
[...]
Je zal niet de eerste zijn waar de complete HV batterij vervangen moet worden bij een nieuwe auto. Dat is ongeveer het slechts denkbare scenario overigens
Je kan ook zeggen: het is een nieuwe auto, dus het BMS heeft nog niet zoveel meetpunten
Nee joh, geen hartaanval… baal er gewoon van.Pierz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:57:
[...]
Ja joh bezorg hem de volgende hartaanval![]()
Je kan ook zeggen: het is een nieuwe auto, dus het BMS heeft nog niet zoveel meetpunten
Auto heeft net 5500 km op de teller.
Gelukkig heb ik de update thuis pas aangezet en niet vorige week in Italie…
Ik zie het maar als een leer-moment, updates pas doorvoeren thuis aan huis….
Witte model 3, zwart interieur. Die is al vaak genoeg ruim voorbij de 60 gegaan. Hete zomer en dan de hele dag in de volle zon.. tja. Gewoon even kwartier voordat je gaat de ramen op ventilatiestand zetten en dan 5min voor vertrek de airco aan. Alle problemen opgelost.Taro schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:45:
[...]
Hier weleens 63 graden gehad in een zwarte M3, de auto kon er op zich prima tegen. Ik zet hem thuis wel bewust vaker naast het huis op de oprit ipv vooraan bij de weg, zodat hij uit de zon staat. Ook wel zo fijn voor het inbranden van vogelpoep, etc. in de lak.
Bijzonder…Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:29:
Heb ik weer.
Dus feitelijk van 90% naar (+15%) is 105% opgeladen.. (zou eigenlijk niet moeten kunnen)
Gek..! Nog nooit gehoord hier. Weet je zeker dat je auto is gaan opladen na het (in avond bijv) inprikken??
Stel je komt aan met 5% en hij heeft gewoon nooit geladen??
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ja, weet ik zeker. Auto gaf 90% bij het afkoppelen van de laadpaal. In de app zie ik ook dat ik, ik meen, 67 Kw heb geladen. Het ging pas fout na het doorvoeren van de update.Stef87 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:20:
[...]
Bijzonder…
Dus feitelijk van 90% naar (+15%) is 105% opgeladen.. (zou eigenlijk niet moeten kunnen)
Gek..! Nog nooit gehoord hier. Weet je zeker dat je auto is gaan opladen na het (in avond bijv) inprikken??
Stel je komt aan met 5% en hij heeft gewoon nooit geladen??
De 15% extra laden klopt mijn inziens ook niet, normaliter doet de auto er aan de granny beduidend langer over.
Ik denk dat het BMS daar al in de war is geweest.
Zie ook mijn post over de rit die ik vanavond heb gemaakt.
Heel vreemd allemaal, ik kan er ook maar weinig over vinden. Op een Amerikaans forum ongeveer hetzelfde kunnen vinden, daar resulteerde het in het vervangen van het totale HV battery pack.
Het is zoals het is, ik wacht gewoon maar even af.
Tevens met de 3d printer de Hitch Cover Removal Tools geprint, werkt perfect.
[ Voor 14% gewijzigd door carpebios op 29-04-2023 21:39 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.