Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 502 Laatste
Acties:
  • 3.689.544 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:19
Morpheus2003 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 15:28:
Krijg zojuist de melding dat de cabin overheat protection is geactiveerd.
Idem hier vanmiddag. Ga 'm inderdaad op zonnige dagen wat "strategischer" parkeren, zoals @Taro schrijft. Het zal niet altijd overal lukken, maar ik denk dat vooral zachte kunststoffen toch langer goed blijven als ze niet superwarm worden.
monica66 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:31:
[...]
JuulSnoekTesla die vaak op de Autoweeknieuwsberichten reageert had zjjn Model 3 in mint gewrapt en zijn Y in pistachekleur: https://www.autoweek.nl/p...8525408bbdaa73d568e410cd/
Heel tof, die kleur. En ja, die Juul, dat is een fenomeen op AutoWeek. Hoe ie het volhoudt daar, met dat superhoge testosterongehalte van de commenters op AW, dat is me een raadsel...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
carpebios schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:38:
Gisteren de trekhaak laten bevestiging op mijn Y. Alleen maar aanhangwagen heeft een 7 polige stekker en de tesla een 13, dus ik heb een verloopstukje nodig. Nu ben ik er snel een gaan halen bij de karwei maar die stekker zit best diep in de auto en het loopstukje heeft zoveel plastic aan de zijkant dat hij er maar slecht indraait, iemand een tip voor een goed verloopstuk 13 polig naar 7 polig?

Tevens met de 3d printer de Hitch Cover Removal Tools geprint, werkt perfect.
In het topic Deel 1 kwam een passende adapter langs. Misschien daar even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
TCMR schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:07:
[...]

Idem hier vanmiddag. Ga 'm inderdaad op zonnige dagen wat "strategischer" parkeren, zoals @Taro schrijft. Het zal niet altijd overal lukken, maar ik denk dat vooral zachte kunststoffen toch langer goed blijven als ze niet superwarm worden.

[...]

Heel tof, die kleur. En ja, die Juul, dat is een fenomeen op AutoWeek. Hoe ie het volhoudt daar, met dat superhoge testosterongehalte van de commenters op AW, dat is me een raadsel...
Denk niet dat het boeit eerlijk gezegd. Staat hier al jaren te bakken in de zon zonder overheat Protection en zie nul verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Willianv schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:29:
[...]

Ja, weet ik zeker. Auto gaf 90% bij het afkoppelen van de laadpaal. In de app zie ik ook dat ik, ik meen, 67 Kw heb geladen. Het ging pas fout na het doorvoeren van de update.

De 15% extra laden klopt mijn inziens ook niet, normaliter doet de auto er aan de granny beduidend langer over.

Ik denk dat het BMS daar al in de war is geweest.

Zie ook mijn post over de rit die ik vanavond heb gemaakt.

Heel vreemd allemaal, ik kan er ook maar weinig over vinden. Op een Amerikaans forum ongeveer hetzelfde kunnen vinden, daar resulteerde het in het vervangen van het totale HV battery pack.

Het is zoals het is, ik wacht gewoon maar even af.
Heb even bijgelezen. Misschien helpt het juist om de batterij helemaal tot 100% te laden (zeker als het de LFP is), zodat de batterij even kan kalibreren. Daarna pas de diepe slaap doen.

Vervelende situatie. Raar verloop ook met die update, lijkt mij echt het BMS. Hopelijk is het opgelost met de kalibratie.

Ik denk overigens dat zolang de auto nog (veilig) rijdt er weinig andere merken de pechhulp sturen. Ik denk dat een ANWB hier ook weinig tot niets aan kan doen langs de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44
Stef87 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:20:
[...]

Bijzonder…

Dus feitelijk van 90% naar (+15%) is 105% opgeladen.. (zou eigenlijk niet moeten kunnen)

Gek..! Nog nooit gehoord hier. Weet je zeker dat je auto is gaan opladen na het (in avond bijv) inprikken??

Stel je komt aan met 5% en hij heeft gewoon nooit geladen??
Een mogelijkheid is dat hij bij 90% is weggezet, afgekoeld en er daarna meer bij paste. Als is 5% dan wel veel, standaard is dat 3 procent.

Mijn auto had laatst na slapen ineens ook 5% minder. Wegens energietarieven geladen tot 65%. Toen ik later de auto in stapte was het 60%. Maargoed dan zit je rond de percentage waar het voltage nauwelijks varieert, rond 90% moet de afwijking kleiner zijn zou ik denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:41
Verschil is dat die energie niet weg is @Pierz die 5% zat gewoon nog in de accu alleen heeft de BMS die ontoegankelijk gemaakt bij je wegens te koude accu. Ga je rijden is die na een paar minuten gewoon weer beschikbaar.

Een accu die net geladen is tot 90% zou ik niet van verwachten dat er nog 15% bij kan, behalve in het geval dat de BMS een te lage totale capaciteit heeft berekend en er is dus meer in is gegaan dan het ding initieel had verwacht. Dan verwacht ik overig wel ook dat die laatse 5% erin zijn gegaan met 100% op het display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Gisteren de auto met 67% weg gezet, vanochtend stond deze op 82%.

Ben net een stukje gaan rijden, op 7 kilometer is de 82% gezakt naar 75%.
Regenereren is ook nog steeds niet mogelijk.

Ik zet de auto nu aan de lader en laad hem dan tot 100%.

Dit is volgens mij het laatste wat ik nog kan proberen, anders maar hopen dat Tesla morgen iets kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willianv schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:15:
Gisteren de auto met 67% weg gezet, vanochtend stond deze op 82%.

Ben net een stukje gaan rijden, op 7 kilometer is de 82% gezakt naar 75%.
Regenereren is ook nog steeds niet mogelijk.

Ik zet de auto nu aan de lader en laad hem dan tot 100%.

Dit is volgens mij het laatste wat ik nog kan proberen, anders maar hopen dat Tesla morgen iets kan betekenen.
Ik ben even kwijt welke batterij je hebt. Bij LFP is het essentieel om de batterij regelmatig tot 100% te laden ivm de kalibratie van het BMS.

Heb je een RWD of een LR/P?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:48:
[...]

:) Maar linksom of rechtsom moet de topicstart weer bijgewerkt worden, deze loopt inmiddels erg achter.
Is het ook een idee om de topics voor de 3 en de Y te gaan scheiden? Hoewel ze initieel veel onderdelen deelden, is er nu toch best verschil. Bovendien komt de 3 hier niet vanuit Berlijn. Ook zijn er best veel specifieke issues rondom de oudere (2019/2020) versies van de 3 die niet van toepassing zijn op de Y.

Met de groeiende aantallen 3 en Y rijders verdienen deze auto's elk hun eigen topic. Staat wel tegenover dat er qua software juist weer veel gelijk is, maar dat geldt ook voor de S en X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:24:
[...]

Is het ook een idee om de topics voor de 3 en de Y te gaan scheiden? Hoewel ze initieel veel onderdelen deelden, is er nu toch best verschil. Bovendien komt de 3 hier niet vanuit Berlijn. Ook zijn er best veel specifieke issues rondom de oudere (2019/2020) versies van de 3 die niet van toepassing zijn op de Y.

Met de groeiende aantallen 3 en Y rijders verdienen deze auto's elk hun eigen topic. Staat wel tegenover dat er qua software juist weer veel gelijk is, maar dat geldt ook voor de S en X.
Met die refresh van de model 3 verwacht ik eerlijk gezegd dat het grootste deel juist weer gelijkgetrokken wordt.
Daarnaast ga je met de Y over drie jaar hetzelfde krijgen als wat je nu met de 3 hebt. Nieuwe modellen hebben andere issues dan oude, omdat de verschillen groot genoeg zijn geworden. Je gaat het probleem met een afscheiding nog steeds hebben in het model 3 topic en ook over de jaren heen weer in het Y topic krijgen.

Komt een beetje doordat er niet echt refreshes zijn bij Tesla (op die van de S en de aanstaande van de 3 na dan) en ze maand op maand gewoon steeds andere onderdelen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rboots
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23-09-2024
Magicw00b schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:35:
[...]

Grappig gister met een Y LR en Fendt Tendenza 515, 1600KG en 230cm breed naar de champagne streek gereden. Op een ander forum heb ik dit gepost:

“Met de Tesla Model Y en Fendt Tendenza 515 naar de champagne streek.

Voor de geïnteresseerden, Fendt beladen tot 1600 kilo, kan een een paar kilo meer zijn..Gelukkig heeft auto een zee aan ruimte.

Reisafstand van vandaag was 420KM, dat leverde een verbruik op van 37kWh op per 100 kilometer. Daar ben ik niet ontevreden over. Hoop dat dat met temperaturen van 20 graden en hoger nog iets minder zal worden.
De terugweg zal dat ook lager zijn verwacht ik, dat is veel heuvel af😁

Ik totaal twee geladen onderweg. 1x van 8% naar 84% in 37 minuten. De tweede keer, van 11% naar 73% in 30 minuten.
Beide keren moeten afkoppelen, dus tel er 5 minuten bij op voor aan/afkoppelen.

En nu aan de champagne ☺️”

Met 95 kmh op de cruisecontrol en flinke klimmen, dus 380Wh/km
Op welk ander forum heb je dit gepost? Wil deze ervaringen graag lezen en volgen om te bepalen of de Y een geschikte leaseauto kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe doen de mensen dat met een LFP accu eigenlijk als ze de auto 3 weken op Schiphol achterlaten? Daar zijn echt niet genoed laadpalen om de accu tot 100% geladen te houden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:42:
Hoe doen de mensen dat met een LFP accu eigenlijk als ze de auto 3 weken op Schiphol achterlaten? Daar zijn echt niet genoed laadpalen om de accu tot 100% geladen te houden :?
Gewoon wegzetten met overgebleven percentage (wel minimaal 60-70% door vlakbij even te snelladen) en Sentry uit. Dat kan echt geen kwaad. Het blijft een gebruiksmiddel hoor. Als je echt graag de beste oplossing wil: snelladen naar 100% en dan met 95% wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 03-07 16:12
ik kan enkel publiek laden en kan dus ook niet contstant tot 100% laden. Is toch geen enkel probleem, je moet die regelmatig tot 100% laden voor BMS kalibratie. Je kan die perfect voor 3 weken achter laten en dan gewoon tot 100% laden als je die terug gaat ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19
Zo belangrijk is het tot 100% laden nou ook weer niet. Het “probleem” met LFP is dat het voltage niet linear daalt. Bij 100% is het voltage iets hoger en onder de 10% iets lager (ongeveer), tussen de 100% en 10% is het een schatting gebaseerd op verbruik. Door regelmatig naar 100% te laden is het batterij percentage nauwkeuriger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30
Rboots schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
[...]

Op welk ander forum heb je dit gepost? Wil deze ervaringen graag lezen en volgen om te bepalen of de Y een geschikte leaseauto kan zijn.
Als je de quote van de tekst in Google plakt heb je direct een hit... De eerste zelfs die je tegenkomt.

https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?p=961994

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

carpebios schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:38:
Gisteren de trekhaak laten bevestiging op mijn Y. Alleen maar aanhangwagen heeft een 7 polige stekker en de tesla een 13, dus ik heb een verloopstukje nodig. Nu ben ik er snel een gaan halen bij de karwei maar die stekker zit best diep in de auto en het loopstukje heeft zoveel plastic aan de zijkant dat hij er maar slecht indraait, iemand een tip voor een goed verloopstuk 13 polig naar 7 polig?
Ik had een standaard verloopstekker van 13 naar 7 en die zijn best lang waardoor ik al een paar keer had dat de stekker waarschijnlijk op een drempel of zo blijft hangen en stukgetrokken wordt.

Ik heb nu een verloopkabeltje gekocht, zoals deze. Niet exact die, ik heb er een met een rechte kabel.
Nog niet hoeven gebruiken, maar ik denk me zo dat die stekker niet zo laag komt en daardoor geen probleem zal geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Lf8JU_nmLzyb9mtV4rG_tmLisk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qjpudelDbMx8wzJlJSfX1uks.webp?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 30-04-2023 11:32 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:24:
[...]

Dit zijn typische discussies voor het Mobiliteit - Feedback topic en daar heb ik dit enige tijd geleden ook al aangeslingerd: Taro in "Mobiliteit feedback"

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
freegeek schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:45:
[...]

ik kan enkel publiek laden en kan dus ook niet contstant tot 100% laden. Is toch geen enkel probleem, je moet die regelmatig tot 100% laden voor BMS kalibratie. Je kan die perfect voor 3 weken achter laten en dan gewoon tot 100% laden als je die terug gaat ophalen.
Het gaat niet alleen om regelmatig tot 100% laden, je moet de auto daarna ook enkele uren laten slapen zodat deze kan kalibreren. Alleen tot 100% laden en direct weer wegrijden heeft geen toegevoegde waarde.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:52:
[...]

Het gaat niet alleen om regelmatig tot 100% laden, je moet de auto daarna ook enkele uren laten slapen zodat deze kan kalibreren. Alleen tot 100% laden en direct weer wegrijden heeft geen toegevoegde waarde.
Dat hij direct daarna uren stil moet staan komt niet uit de manual hoor. Alleen dat 'regelmatig' slapen goed zou zijn. Bijvoorbeeld Sentry uit als de auto thuis staat.

Het BMS kalibreert wel degelijk wanneer je tot 100% laadt. Heb dit zelfs aan de Supercharger zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:01:
[...]

Dat hij direct daarna uren stil moet staan komt niet uit de manual hoor. Alleen dat 'regelmatig' slapen goed zou zijn. Bijvoorbeeld Sentry uit als de auto thuis staat.

Het BMS kalibreert wel degelijk wanneer je tot 100% laadt. Heb dit zelfs aan de Supercharger zien gebeuren.
Bij het laden tot 100% wordt er gebalanceerd, bij het slapen wordt er grondig gekalibreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb een youtubefilmpje van iemand gezien die een roadtrip deed en in de auto sliep. Auto dus ook steeds op camp mode, dan gaat hij nooit slapen en kan nooit kalibreren. Maar wel veel rijden en laden. Die had na een week of zo dus ook dat de auto niets meer deed terwijl het BMS nog iets van 25% lading rapporteerde.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:52:
[...]

kan je tonen waar dit staat in de manual dat je die uren moet laten "slapen" aan 100% om te kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Maasluip schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:09:
Ik heb een youtubefilmpje van iemand gezien die een roadtrip deed en in de auto sliep. Auto dus ook steeds op camp mode, dan gaat hij nooit slapen en kan nooit kalibreren. Maar wel veel rijden en laden. Die had na een week of zo dus ook dat de auto niets meer deed terwijl het BMS nog iets van 25% lading rapporteerde.
Er was ook eens iemand een paar jaar terug, een Nederlander, die ging naar de Noordkaap met een M3 en gebruikte die ook om in te slapen.

Ging ook niet bepaald soepel (understatement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
freegeek schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:12:
[...]

kan je tonen waar dit staat in de manual dat je die uren moet laten "slapen" aan 100% om te kalibreren?
Dit staat niet in de manual en om eerlijk te zijn is het interessant voor techneuten, maar moet je een standaard gebruiker daar niet mee gaan lastigvallen, die begrijpen er op een gegeven moment niets meer van.

Zie mijn berichten en die daar onder in het vorige topic: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:14:
[...]

Er was ook eens iemand een paar jaar terug, een Nederlander, die ging naar de Noordkaap met een M3 en gebruikte die ook om in te slapen.

Het kan ook anders hoor: afgelopen zomer een paar weken in mijn Y gekampeerd in Noorwegen. Elke dag camp mode en alleen maar gesupercharged. Geen enkel probleem ondervonden in die 7000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Maasluip schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:32:
[...]

Ik had een standaard verloopstekker van 13 naar 7 en die zijn best lang waardoor ik al een paar keer had dat de stekker waarschijnlijk op een drempel of zo blijft hangen en stukgetrokken wordt.

Ik heb nu een verloopkabeltje gekocht, zoals deze. Niet exact die, ik heb er een met een rechte kabel.
Nog niet hoeven gebruiken, maar ik denk me zo dat die stekker niet zo laag komt en daardoor geen probleem zal geven.
[Afbeelding]
Die van de bouwmarkt die is er bij mij dus ook afgevallen, heel even deed de stroom het en dan schoot hij los. Een paar km later parkeerde ik en adapter foetsie. Ik heb nu die besteld zoals in het vorige topic werd aangegeven, hopelijk is dat beter.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
noo schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
[...]

Het kan ook anders hoor: afgelopen zomer een paar weken in mijn Y gekampeerd in Noorwegen. Elke dag camp mode en alleen maar gesupercharged. Geen enkel probleem ondervonden in die 7000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:25:
[...]

LR uit begin 2022 (de RWD bestond toen nog niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
noo schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:30:
[...]

LR uit begin 2022 (de RWD bestond toen nog niet).
Bij de LR speelt dit probleem ook niet/minder, die kan ook op lagere SoC's kalibreren. Bij een RWD kan dat eigenlijk alleen op 100% ivm het gebruik van een LFP accu, de LR heeft een ander type accu. Je hoeft dus bij wijze van spreken met een LR of P maar één keer een locatie te bezoeken, 1-2 uurtjes rondlopen en bij de auto terugkomen en dan is een LR / P al gekalibreerd. Bij een RWD met LFP accu werkt dat niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
noo schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:24:
[...]

Ik neem aan dat jij geen 24/7 in je auto zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-07 15:17
Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:14:
[...]

2019 model dus geen warmtepomp. Dat lijkt mij best een verschil maken onder die omstandigheden. En alsnog redelijk gelukt als ik het zo lees. Al verliest een warmtepomp ook zijn efficiëntie bij temperaturen vanaf -20.

[ Voor 5% gewijzigd door Meilu op 30-04-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:03:
[...]

Bij het laden tot 100% wordt er gebalanceerd, bij het slapen wordt er grondig gekalibreerd.
Ja, maar dat hoeft dus niet per se op 100%. Je schreef eerder dat tot 100% laden alleen zin heeft als je de auto daarna uren laat slapen. Maar dat is in elk geval niet uit de handleiding te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:23:
[...]

Ja, maar dat hoeft dus niet per se op 100%.
Jawel.
Je schreef eerder dat tot 100% laden alleen zin heeft als je de auto daarna uren laat slapen. Maar dat is in elk geval niet uit de handleiding te halen.
Correct.

Maar ik val in herhaling, begrijp je het principe erachter? Tesla heeft klanten die niet altijd dergelijke techneuten zijn zoals wij wel zijn. Ze adviseren niet voor niets het percentage op 100% te laten staan, want de kans dat de auto dan een keer met 100% lading in slaap valt en dus goed kan kalibreren is veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:22:
[...]

Dit staat niet in de manual en om eerlijk te zijn is het interessant voor techneuten, maar moet je een standaard gebruiker daar niet mee gaan lastigvallen, die begrijpen er op een gegeven moment niets meer van.

Zie mijn berichten en die daar onder in het vorige topic: Taro in "Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1"
uit heel die conversatie. is onderstaande niet wat 99,9% van de mensen doen? Meeste mensen slapen niet in hun Tesla dus staat die gewoon ergens geparkeerd voor meerdere uren en is de BMS dus aan het kalibreren.Nergens staat dat je uren aan 100% moet staan, integendeel want de kalibratie heeft verschillende SOC nodig om te kalibreren.

"As said, the BMS needs a number of stable readings at different states of charge. To get a stable reading, the car needs to be left in it's sleep state for several hours. The following steps are fairly simple and are not required to be done that often to help the BMS achieve a good level of calibration.

Leave the car overnight and/or in the day occassionally without sentry mode enabled allowing the car to deep sleep for several hours."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Dit zijn allemaal uitersten:
  1. Tot 100% laden en altijd direct wegrijden
  2. Dagelijks tot 100% laden en "urenlang" laten slapen
  3. Eenmaal per week tot 100% laden en de auto dan minimaal 2 uur laten slapen op 100% en de andere dagen met een lagere SoC stil laten staan al dan niet icm laden tot bijv. 60-80%
Als ik een RWD had, dan zou ik voor optie 3 gaan. Dan kan die dus ook goed op andere percentages kalibreren, maar dat moet dus eenmaal per week op 100% en heeft enige tijd nodig, dus de auto moet daarbij op 100% slapen.

Goed, nog duidelijker kan ik het niet uitleggen... Het is uiteindelijk ook niet mijn probleem aangezien ik geen RWD heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:20:
[...]

Ik ben even kwijt welke batterij je hebt. Bij LFP is het essentieel om de batterij regelmatig tot 100% te laden ivm de kalibratie van het BMS.

Betreft een LR.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• freegeek
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:54:
Dit zijn allemaal uitersten:
  1. Tot 100% laden en altijd direct wegrijden
  2. Dagelijks tot 100% laden en "urenlang" laten slapen
  3. Eenmaal per week tot 100% laden en de auto dan minimaal 2 uur laten slapen op 100% en de andere dagen met een lagere SoC stil laten staan al dan niet icm laden tot bijv. 60-80%
Als ik een RWD had, dan zou ik voor optie 3 gaan. Dan kan die dus ook goed op andere percentages kalibreren, maar dat moet dus eenmaal per week op 100% en heeft enige tijd nodig, dus de auto moet daarbij op 100% slapen.

Goed, nog duidelijker kan ik het niet uitleggen... Het is uiteindelijk ook niet mijn probleem aangezien ik geen RWD heb ;)
de originele vraag was, wat doen mensen die op vakantie gaan en hun wagen 3 weken op Schiphol laten staan. Het correcte antwoord is, genieten van uw vakantie, wagen achterlaten met genoeg soc maar niet 100% en de wagen terug ophalen en gewoon verder gaan met het leven. Men doet op EV fora constant alsof men die EV en die batterij moet micro managen of babysitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
freegeek schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:04:
[...]

de originele vraag was, wat doen mensen die op vakantie gaan en hun wagen 3 weken op Schiphol laten staan. Het correcte antwoord is, genieten van uw vakantie, wagen achterlaten met genoeg soc maar niet 100% en de wagen terug ophalen en gewoon verder gaan met het leven. Men doet op EV fora constant alsof men die EV en die batterij moet micro managen of babysitten.
Voor de prijs van 3 weken parking kan je je ook je auto thuis aan de lader laten staan als je een eigen oprit of garage hebt en met de taxi of trein naar Schiphol gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op zondag 30 april 2023 @ 13:25:
[...]

Jawel.

[...]

Correct.

Maar ik val in herhaling, begrijp je het principe erachter? Tesla heeft klanten die niet altijd dergelijke techneuten zijn zoals wij wel zijn. Ze adviseren niet voor niets het percentage op 100% te laten staan, want de kans dat de auto dan een keer met 100% lading in slaap valt en dus goed kan kalibreren is veel hoger.
En waar baseer je dat dan op? Dat slaap op 100% moet? Ik vind daar zo snel geen enkele referentie naar.

En ik denk dat je onnodig voor Tesla interpreteert. Als het echt noodzakelijk was om op 100% te slapen, dan hadden ze dat toch heel duidelijk kunnen schrijven zonder enige verwarring te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou het BMS niet zo in de war moeten raken. Ik zou het zeker laten checken door Tesla, ook al doet hij het inmiddels weer een beetje. Dan is er in elk geval een melding van in het onderhoudsdossier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:44
Dan is het denk ik handiger om hem naar lagere percentages te rijden om meer meetpunten te krijgen.

Maarrrr niet regenereren op <80% is wel een red flag met de huidige temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door Pierz op 30-04-2023 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:35
Vreemd dat regen. Ik rijd al 2j een eNiro en regen is altijd hetzelfde. Koud, warm, leeg, vol. Wellicht met 100% SOC en - 20c temp 3km hoog en enkel naar onder dat het niet zou werken maar met standaard NL gebruik nog nooit gehad dat het anders werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:02
bilgy_no1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 16:41:
[...]

Dan zou het BMS niet zo in de war moeten raken. Ik zou het zeker laten checken door Tesla, ook al doet hij het inmiddels weer een beetje. Dan is er in elk geval een melding van in het onderhoudsdossier.
Zeker doen inderdaad. Ook @Stef87 gaf het al aan en die zit hier ook al een hele tijd, dit heb ik nog nooit gezien in dit topic of ergens anders. Dit is niet normaal en zou ook een goede uitleg moeten komen i.m.o.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Card Nox schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:28:
Vreemd dat regen. Ik rijd al 2j een eNiro en regen is altijd hetzelfde. Koud, warm, leeg, vol. Wellicht met 100% SOC en - 20c temp 3km hoog en enkel naar onder dat het niet zou werken maar met standaard NL gebruik nog nooit gehad dat het anders werkt.
Misschien omdat het terug geleverde vermogen bij de eNiro stuk lager is dan M3/Y :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willianv
  • Niet online
De 50 km die ik gisteren heb gereden heb ik vandaag weer geladen tot 100%, dit zou een 7 Kw zijn.
Dat lijkt dus te kloppen. Auto gaf op het moment dat ik ging laden 67% aan.

Na het ontkoppelen vandaag van de laadkabel heb ik de auto een uurtje stil laten staan.
Daarna de auto verzet en stond het % op 92%.

Ik ben vervolgens 29 km gaan rijden (verbruik 4 kWh) en het % zakte van 92% naar 78%.
Overigens nog steeds zonder regenereren.

Het lijkt er op of de BMS maar de helft van het accupack ziet, maar weet niet of dat mogelijk zou zijn? En daar dan het % op aanpast. Wh per km lijkt wel gewoon te kloppen namelijk.
Geschatte afstand in de energiemonitor lijkt ook om een halvering te gaan.

Ben erg benieuwd hoe Tesla dit verder gaat aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:35
ybos schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:47:
[...]

Misschien omdat het terug geleverde vermogen bij de eNiro stuk lager is dan M3/Y :?
Hoeveel dan? Mijn eNiro heb ik al eens op 60KW gezien en veel sterker dan dat lijkt me niet comfortabel aangezien dat al voelt als stevig remmen.

EDIT: Ik las al even 75KW Max maar denk dat je 99% vd tijd daar heeeeeeel ver onder zult zitten. Max power lijkt me niet echt de reden als ik eerlijk ben.

EDIT: Opzich snap ik het als een auto het beperkt om dezelfde reden als dat je een charging curve hebt maar voor mijn gevoel lees ik er veel meer over bij Tesla dan bij eNiros.

[ Voor 33% gewijzigd door Card Nox op 30-04-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:20
Willianv schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:59:
De 50 km die ik gisteren heb gereden heb ik vandaag weer geladen tot 100%, dit zou een 7 Kw zijn.
Dat lijkt dus te kloppen. Auto gaf op het moment dat ik ging laden 67% aan.

Na het ontkoppelen vandaag van de laadkabel heb ik de auto een uurtje stil laten staan.
Daarna de auto verzet en stond het % op 92%.

Ik ben vervolgens 29 km gaan rijden (verbruik 4 kWh) en het % zakte van 92% naar 78%.
Overigens nog steeds zonder regenereren.

Het lijkt er op of de BMS maar de helft van het accupack ziet, maar weet niet of dat mogelijk zou zijn? En daar dan het % op aanpast. Wh per km lijkt wel gewoon te kloppen namelijk.
Geschatte afstand in de energiemonitor lijkt ook om een halvering te gaan.

Ben erg benieuwd hoe Tesla dit verder gaat aanpakken.
Speciaal verhaal!
Laat ons hopen dat het goed en vlot hersteld wordt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:39
Afgelopen dagen wat serieuzer geluisterd naar de kwaliteit van Apple Music in de MYLR: Tesla app vs. via bluetooth vanaf mijn iPhone. Voor zover ik op internet heb kunnen vinden betekent dit 64kbps HE-AAC voor streaming en 256kbps LC-AAC voor BT vanaf de iPhone. Heb vooral geluisterd naar rock/metal en wat elektronisch, zowel albums als live.

Ik merk dat op laag tot midden volume vanwege de flinke noise floor in de auto (ondanks dat het een elektrische auto is) de kwaliteit meer dan prima is van beide. Op hoger volume is toch wel duidelijk dat streaming een stuk slechter klinkt. Vooral veel wat ik als ringing omschrijf waardoor het erg vermoeiend wordt om er naar te luisteren. Het is alsof het geluid in elkaar overloopt in een koperen kooi. Nog luider (tot max volume) leidt tot flinke overstuur en is niet fatsoenlijk naar te luisteren. Geluid via BT vanaf de iPhone heeft geen last van ringing en blijft tot max volume erg strak. Dit kan ook liggen aan het feit dat ik op de iPhone 'sound check' aan heb staan; een soort normalizer / replaygain die per liedje wordt toegepast (helaas niet per album) en die optie kan ik niet vinden in de Tesla app.

Ik vrees dat ik toch ga kijken om mijn muziekcollectie via USB stick te beluisteren, ik baal er van dat de stream niet 256kbps AAC is zoals 'gewoon' online streamen van Apple Music in je browser op een Windows PC bijv.

Oh en ja, ik heb te veel Motörhead concerten meegemaakt dus ik ben een beetje doof... :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Radiodurans op 30-04-2023 22:09 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Card Nox schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:05:
[...]

Hoeveel dan? Mijn eNiro heb ik al eens op 60KW gezien en veel sterker dan dat lijkt me niet comfortabel aangezien dat al voelt als stevig remmen.

EDIT: Ik las al even 75KW Max maar denk dat je 99% vd tijd daar heeeeeeel ver onder zult zitten. Max power lijkt me niet echt de reden als ik eerlijk ben.[...]
Minder reserve in de accu. Van 80 gas los laten geeft max regen van ~75kW inderdaad. Of ongeveer het dubbele van een Leaf bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alamo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:12
Caelorum schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:09:
[...]

Minder reserve in de accu. Van 80 gas los laten geeft max regen van ~75kW inderdaad. Of ongeveer het dubbele van een Leaf bijv.
Heb een beetje zitten bladeren in Teslamate (het is niet makkelijk op te zoeken) maar ik zie in ieder geval een keer 89kW als regen-piek. Denk dat dat op de snelweg was. Model 3 LR 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 21:53
Enige tijd geleden ruit vervangen, auto is bij Tesla geweest voor camera uitlijning. Daarna rondgereden met melding dat camera's nog aan kalibreren zijn. Die melding is nu weg maar als ik autopilot wil aanzetten krijg ik waarschuwing met de safety/autopilot functies niet beschikbaar zijn en dat de camera's uitgelijnd moeten worden.

Kan ik zelf niets mee doen he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:09
Kreeg zojuist de nieuwe update binnen, geprobeerd te downloaden bleef steken op 75% . Nu kijk ik net en is de update helemaal weg, iemand dit al vaker gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-07 12:41

Guldan

Thee-Nerd

Rickrebr schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:46:
Kreeg zojuist de nieuwe update binnen, geprobeerd te downloaden bleef steken op 75% . Nu kijk ik net en is de update helemaal weg, iemand dit al vaker gehad?
Ik meende dat hier iemand de unit heeft laten resetten (door de knoppen ingedrukt te houden) en dat het toen wel goed ging.

Edit: allemaal geleende kennis, ik moet nog lang wachten totdat de mijne komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Guldan op 30-04-2023 21:17 ]

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
https://www.notateslaapp....the-cameras-in-your-tesla even opnieuw laten doen en hopen dat het dan wel goed gaat. En anders service afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:38
Echt zo blij dat de ritinfo eindelijk weer direct op het dashboard te zien is. 1.5 jaar weggeweest dacht ik. Nu de nutteloze radar nog vervangen door google maps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik heb zitten zoeken in de menu's maar kan het niet vinden, hoe disable ik dat nieuwe toontje bij schakelen? Voegt wat mij betreft niets toe, er zitten al genoeg deuntjes en toontjes in die auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:52
Wolly schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:45:
Ik heb zitten zoeken in de menu's maar kan het niet vinden, hoe disable ik dat nieuwe toontje bij schakelen? Voegt wat mij betreft niets toe, er zitten al genoeg deuntjes en toontjes in die auto.
Staat gewoon in de release notes, stond bij mij overigens standaard uit.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Himalaya schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:55:
[...]

Staat gewoon in de release notes, stond bij mij overigens standaard uit.
Die release notes heb ik helemaal niet gezien, ik vraag mij af of ze uberhaupt getoond werden of dat ik ze onbewust heb weggeklikt 8)7 Maar bedankt, heb het gevonden (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
Card Nox schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:28:
Vreemd dat regen. Ik rijd al 2j een eNiro en regen is altijd hetzelfde. Koud, warm, leeg, vol.
De nieuwe Niro EV heeft blended braking, mogelijk de e-Niro ook al? Dat zou het verklaren waarom je geen verschil voelt (want dat is het? of doel je op het aantal kW?). Bijna een jaar geleden kregen Tesla's in de VS dus blended braking in een software-update, maar niemand heeft het erna hier in NL gezien. Heb vanmiddag alle berichten over "blended braking" in deze topic doorgenomen, en het is toch wel een mysterie wat daarmee gebeurd is.

[ Voor 5% gewijzigd door TCMR op 30-04-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonejunky
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2024
Even een vraag waar ik in heel de topic niks over heb gelezen.
Ik zit al enige tijd te twijfelen om de overstap te maken naar elektrisch rijden alleen heb geen mogelijkheid tot laden thuis.
Rij 25.000 kilometer per jaar en zat te denken aan een model 3 , deze zou ik dan altijd van stroom voorzien door hem aan een supercharger te koppelen, is dit een haalbaar idee en slecht voor de accu of maakt dit niet veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
iphonejunky schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:04:
Rij 25.000 kilometer per jaar en zat te denken aan een model 3 , deze zou ik dan altijd van stroom voorzien door hem aan een supercharger te koppelen, is dit een haalbaar idee en slecht voor de accu of maakt dit niet veel uit?
Mogelijk anekdotisch, maar check even Taro's post over degradatie na intenstief superchargen tijdens een rit naar Toscane, en de daaropvolgende berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Topicstarter
Ik zit al enige tijd te twijfelen om de overstap te maken naar elektrisch rijden alleen heb geen mogelijkheid tot laden thuis.
Heb je de mogelijkheid lokaal openbaar te laden? Dat is altijd beter dan een Supercharger gebruiken, altijd superchargen is slecht voor de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:13
Beetje afhankelijk van waar je woont, maar staan er geen laadpalen waar je woont/werkt? Bovendien kun je een laadpaal aanvragen bij de gemeente als er binnen 200 meter (dacht ik) geen laadpaal is.

Ik rij er zelf al meerdere jaren een M3 en kan niet thuis laden. Buiten vakantieritten heb ik de snellader eigenlijk amper nodig. Genoeg publieke laadpalen door heel NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonejunky
Hebben in de straat 1 lader die altijd vol staat en onder een boom niet echt prettig voor de auto. Ik sta zelf in de garage, waar we met de VVE hebben besproken eventueel laders aan te schaffen alleen dit is een erg lange termijn project ivm diverse rapporten die moeten worden opgesteld war betreft veiligheid (brand) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-07 16:58
iphonejunky schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:38:
Hebben in de straat 1 lader die altijd vol staat en onder een boom niet echt prettig voor de auto. Ik sta zelf in de garage, waar we met de VVE hebben besproken eventueel laders aan te schaffen alleen dit is een erg lange termijn project ivm diverse rapporten die moeten worden opgesteld war betreft veiligheid (brand) etc.
Ik heb het idee dat ik voelde in de straat heb die een hekel hebben aan Tesla's. Ze schijten mijn Y bijna elke dag onder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:41
TCMR schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:09:
[...]

Mogelijk anekdotisch, maar check even Taro's post over degradatie na intenstief superchargen tijdens een rit naar Toscane, en de daaropvolgende berichten.
Gaat om deze:
Taro schreef op maandag 10 april 2023 @ 11:06:
Bij de Model 3 heeft de meeste degradatie plaatsgevonden tijdens de rondreis door Toscane in mei 2022, met dus voornamelijk Superchargen gedurende 4000 km, daar is toen een behoorlijke hap uitgegaan...
[Afbeelding]

De projected range van de Model Y is zelfs iets toegenomen sinds het ophalen :)
[Afbeelding]
En toch kun je dat niet altijd aan elkaar verbinden.
Ik ben ook naar Toscane gereden en ondanks dat ik heel veel heb ge-supercharged zie ik een zelfde dip als @Taro, maar dan heel specifiek alleen de dagen dat ik dat in Duitsland doe/deed.

Dus ik ben verder gaan denken, wat doe ik in Duitsland anders dan in Zwitserland, Oostenrijk en Italië? 230 rijden en dan ook heel specifiek veel kW trekken uit een bijna lege accu. Met 7% soc nog een RS6 proberen bij te houden?

Uiteindelijk trekt de Model 3 LR best veel vermogen uit 74kWh. En vooral op lagere socs schijnt dit ook negatief te zijn voor de accu.

Superchargen deed ik op 120-140kW, maar met 7% soc haalt hij volgens mij nog makkelijk 250kW uit de accu met accelereren. Bij hogere socs gaat de discharge rate zo naar 350kW bij accelereren. Vooral op hogere snelheden vraagt dat best wel wat van de auto. Misschien is Tesla iets te ver gegaan hiermee. In veel landen geen probleem, maar Duitse autobahn?

Ik kan niets anders verklaren waarom het zowel op de heenweg al de terugweg vooral in Duitsland zich heeft voorgedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweak_ers op 30-04-2023 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:43
emil_406 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:51:
[...]

Ik heb het idee dat ik voelde in de straat heb die een hekel hebben aan Tesla's. Ze schijten mijn Y bijna elke dag onder!
Och, dat gevoel had ik ook met mijn Clio. Altijd mijn auto. Nu heb ik een Model 3 en een abonnement bij de wasstraat. Gisteren geweest, begin van de middag weg geweest en toen was het nog schoon, vanavond gegaan en toen waren er weer 3 plekken. Het voelt altijd alsof ze jou moeten hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ook geen eigen oprit; ik doe >35.000 km per jaar en tot nu toe geen probleem qua range met de MY RWD.

Er staat een laadpaal op de hoek (100 m) en dan zijn er nog wat in de straat. Daarnaast gooi ik hem steeds vaker vol met een kabel over de stoep (alleen 's nachts en het wordt in mijn gemeente kennelijk gedoogd). Die situatie is dus wat anders dan de jouwe.

Desondanks heb ik >40% geladen met Superchargers, maar dat is altijd onderweg over een lange afstand. Als je dat standaard gaat doen breng je dus minstens 1x per week een bezoek aan een Supercharger waar je er op moet gaan zitten wachten. Tenzij je bijvoorbeeld regelmatig zakelijke afspraken hebt bij een Van der Valk waar een Supercharger is gaat het je dan veel tijd kosten.

Het grote gemak van EVs is nou juist dat ze laden terwijl je iets anders doet...

Als je een RWD neemt moet je die ook nog 1x per week tot 100% laden en dat kan dan ruim een uur duren (incl kalibratie waardoor de laatste procent heel lang duurt).

Ik zou echt kijken of je niet een laadpaal kunt aanvragen via de gemeente. Als de andere vaak vol is en er is verder niks binnen 300 meter rechtvaardigt dat een extra paal. Zo werkt dat althans bij mij in de stad. Of anders laden bij je werk (in de buurt).

Qua degradatie merk ik nog niks na 10.000 km met dus wel veel supercharge beurten. Maar bij 100% supercharger kan dat anders zijn. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat doen, dus veel ervaring is er niet mee. Heb wel eens een filmpje gezien van een Amerikaan die hem als Uber gebruikte en iedere dag ging superchargen, soms meerdere keren per dag. Die had wel een stevige degradatie, maar ook al heel veel kilometers.

Dat van dat brandgevaar is onzin. In elk geval voor de Tesla. De Chevrolet Bolt (zelfde als Opel Ampera-e) en de Hyundai Kona hebben in het verleden foute batterijen gehad met risico op brand. Verder komt een EV brand nauwelijks voor. Maar het argument wordt vaak opgevoerd bij VVEs, meestal door mensen die er weinig vanaf weten... In mijn vorige woning had ik daar ook mee te maken, maar kwam toch goed door rustig gesprek aangaan enz.

Kortom, als je geen enkele handige optie hebt om op AC te laden (thuis, werk, straat) haal je je wel wat op de hals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 10:29
Rboots schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:39:
[...]

Caravan forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iphonejunky
bilgy_no1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:05:
[...]

Ik heb ook geen eigen oprit; ik doe >35.000 km per jaar en tot nu toe geen probleem qua range met de MY RWD.

Er staat een laadpaal op de hoek (100 m) en dan zijn er nog wat in de straat. Daarnaast gooi ik hem steeds vaker vol met een kabel over de stoep (alleen 's nachts en het wordt in mijn gemeente kennelijk gedoogd). Die situatie is dus wat anders dan de jouwe.

Desondanks heb ik >40% geladen met Superchargers, maar dat is altijd onderweg over een lange afstand. Als je dat standaard gaat doen breng je dus minstens 1x per week een bezoek aan een Supercharger waar je er op moet gaan zitten wachten. Tenzij je bijvoorbeeld regelmatig zakelijke afspraken hebt bij een Van der Valk waar een Supercharger is gaat het je dan veel tijd kosten.

Het grote gemak van EVs is nou juist dat ze laden terwijl je iets anders doet...

Als je een RWD neemt moet je die ook nog 1x per week tot 100% laden en dat kan dan ruim een uur duren (incl kalibratie waardoor de laatste procent heel lang duurt).

Ik zou echt kijken of je niet een laadpaal kunt aanvragen via de gemeente. Als de andere vaak vol is en er is verder niks binnen 300 meter rechtvaardigt dat een extra paal. Zo werkt dat althans bij mij in de stad. Of anders laden bij je werk (in de buurt).

Qua degradatie merk ik nog niks na 10.000 km met dus wel veel supercharge beurten. Maar bij 100% supercharger kan dat anders zijn. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat doen, dus veel ervaring is er niet mee. Heb wel eens een filmpje gezien van een Amerikaan die hem als Uber gebruikte en iedere dag ging superchargen, soms meerdere keren per dag. Die had wel een stevige degradatie, maar ook al heel veel kilometers.

Dat van dat brandgevaar is onzin. In elk geval voor de Tesla. De Chevrolet Bolt (zelfde als Opel Ampera-e) en de Hyundai Kona hebben in het verleden foute batterijen gehad met risico op brand. Verder komt een EV brand nauwelijks voor. Maar het argument wordt vaak opgevoerd bij VVEs, meestal door mensen die er weinig vanaf weten... In mijn vorige woning had ik daar ook mee te maken, maar kwam toch goed door rustig gesprek aangaan enz.

Kortom, als je geen enkele handige optie hebt om op AC te laden (thuis, werk, straat) haal je je wel wat op de hals.
Het naar 100% laden van de EV 1x per week is dat een must? Heb dit nog nergens gelezen dit is iets nieuws. Maar ben dan ook nog een noob op EV gebied ik probeer me in te lezen wat het beste zou zijn net het oog op de toekomst waar diesel en benzine auto’s hun waarde zullen verliezen en elektrisch rijden de toekomst die er al sneller is gekomen dan we dachten.

Een supercharger is trouwens op 5 kilometer van ons huis af vandaar dat ik dat als optie zie op toch een EV te kunnen rijden.
Wat betreft de VVE daar is al een gesprek mee gevoerd ik heb voorgesteld het zelf te bekostigen maar dat gaat papier technisch niet makkelijk mocht er toch wat gebeuren dan zullen ze me aansprakelijk stellen er is ook nog geopperd om het reglement te veranderen maar daar is tegen gestemd door de onwetendheid van bepaalde bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoonRaven
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:43
iphonejunky schreef op maandag 1 mei 2023 @ 02:02:
[...]

Het naar 100% laden van de EV 1x per week is dat een must?
Nee, dat is alleen iets wat nodig is voor modellen met een LFP batterij. Dat is alleen de Model 3 Standard Range. Bij andere voertuigen is het advies om niet verder dan 80% te laden, tenzij je een lange reis gaat maken.
[...]
Een supercharger is trouwens op 5 kilometer van ons huis af vandaar dat ik dat als optie zie op toch een EV te kunnen rijden.
Wat betreft de VVE daar is al een gesprek mee gevoerd ik heb voorgesteld het zelf te bekostigen maar dat gaat papier technisch niet makkelijk mocht er toch wat gebeuren dan zullen ze me aansprakelijk stellen er is ook nog geopperd om het reglement te veranderen maar daar is tegen gestemd door de onwetendheid van bepaalde bewoners.
Bij mij is de supercharger 2 kilometer bij mij vandaan. Ik gebruik hem nog weleens aangezien die 42 cent per KwU kost en de laadpaal bij mij voor 67 cent kost. Een paar honderd meter verderop is het 38 cent, dus die zal ik in de toekomst gaan gebruiken. Ik heb de auto gekocht met 27K Km op de teller. Ik heb nu 28K op de teller en alle kilometers zijn via de supercharger gegaan (het lagere tarief met een andere laadpas van 38 cent zag ik pas recent). Volgens Tessie is er geen degradatie op de batterij. In mijn ogen is het gebruik van een supercharger dus zeker een degelijke optie. Hopelijk zal je VvE ook behulpzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MoonRaven schreef op maandag 1 mei 2023 @ 02:29:
[...]

Nee, dat is alleen iets wat nodig is voor modellen met een LFP batterij. Dat is alleen de Model 3 Standard Range. Bij andere voertuigen is het advies om niet verder dan 80% te laden, tenzij je een lange reis gaat maken.[...]
Anderw voertuigen -> andere huidige versies van Tesla. De wat oudere tweedehands hebben soms een limiet van 90% voor dagelijks gebruik en de andere merken hanteren allemaal 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Radiodurans de test met streaming is dan via premium connectivity? Je zou het ook nog kunnen testen met streaming via hotspot van je telefoon. Dan gebruiken de apps in de auto weer een hogere bitrate als ik het goed heb. Steeds wifi via hotspot aanzetten is wat onhandig maar muziekcollectie op USB bijhouden wellicht ook.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Het naar 100% laden van de EV 1x per week is dat een must? Heb dit nog nergens gelezen dit is iets nieuws. Maar ben dan ook nog een noob op EV gebied ik probeer me in te lezen wat het beste zou zijn net het oog op de toekomst waar diesel en benzine auto’s hun waarde zullen verliezen en elektrisch rijden de toekomst die er al sneller is gekomen dan we dachten.

Ik ben helemaal voor EV rijden en vind het super dat je wilt overstappen. Slim ook qua restwaarde van fossiele auto's. Ik denk dat je dit goed ziet.

Dat van die 100% geldt voor de Tesla Model 3 en Model Y RWD versies met een zogenaamde LFP-batterij. Maar ik heb ook de Hyundai Ioniq 5 gehad en die moest minstens 1x per maand naar 100%. Dit om de batterij en het "battery management system" goed gekalibreerd te houden.

Wel jammer van zo'n VVE. Die zullen toch ook wel om moeten. In mijn geval was het in 2014 niet zo'n groot probleem met een 1-fase 16A lader (3,6 kW is niet zo heel veel vermogen). Maar daarna werd het al lastiger om nog andere laders toe te laten, laat staan tientallen die op 3-fase willen laden (11 kW).

Maar praktisch gezien: afhankelijk van hoeveel je rijdt zul je 1 of 2 keer per week moeten laden. Om twee keer per week een half uur of langer bij een Supercharger te gaan zitten is een beetje zonde van je tijd denk ik, hoewel het misschien ook wel een rustig moment op kan leveren om even de krant te lezen oid. Maar je kunt ook even zoeken naar andere laadpalen in de buurt van huis/werk/sportclub etc. bijv op www.oplaadpalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:32
Tweak_ers schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 06:49:
[...]

En ter lekke ook ritjes supermarkt etc?
Lijkt mij redelijk kansloos.

Bij mij is de ervaring dat hij bij korte ritjes iedere keer een paar procent verliest.

Tikt op het geheel heel erg aan.

Maar ben benieuwd naar je ervaring.
Inmiddels zul je wel zijn aangekomen, wat is de huidige soc?
Uiteindelijk zou ik het gered hebben met rond de 10%-13% nog over. En dat over iets meer dan 420km, waarvan gros 105 op de teller op de snelweg. Wel totaal zo'n 50km binnendoor schat ik in.

Alleen onderweg even 5 minuten snelladen geprobeerd, om zowel Freshmile te testen als het snelladen. Puur voor gemoedsrust als ik over weekje naar Oostenrijk ga. Uiteindelijk in 5 min 10kWh geladen (a 2.45eu :*) ) met semi-voorverwarmde batterij, had een Supercharger in de buurt ingevoerd voor navigatie om ook het voorverwarmen te testen. De auto maakt daarbij vrijwel geen geluid, was wel anders met de M3 loaner. Alleen aan het iets hogere verbruik zag je dat ie wat deed, naast de melding op het scherm.

[ Voor 5% gewijzigd door The__Virus op 01-05-2023 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Laatst online: 21:39
Inspired schreef op maandag 1 mei 2023 @ 06:55:
@Radiodurans de test met streaming is dan via premium connectivity
Ja klopt, het gemak van premium connectivity is wel heel aantrekkelijk. Telkens een hotspot opzetten niet.
je zou het ook nog kunnen testen met streaming via je telefoon
Hm, wist niet dat dat zo werkte, ik zal het eens proberen en vergelijken.
maar muziekcollectie op USB bijhouden wellicht ook.
Het idee is om een soort basiscollectie van mijn favoriete muziek daarop te zetten. Maar ik gebruik Apple Music veel om nieuwe muziek te ontdekken (album opzetten en dan door laten spelen als ‘ie afgelopen is zodat er een ‘muziekstation’ wordt afgespeeld in de stijl van het album), juist in de auto is dat superleuk omdat je dan de aandacht erbij heb en echt kan genieten van een nieuw pareltje dat je wordt aangeboden.

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freegeek
ik kan ook enkel publiek laden. Is er een reden waarom jij altijd zou superchargen, geen ac laadpunten in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:43
freegeek schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:19:
[...]

ik kan ook enkel publiek laden. Is er een reden waarom jij altijd zou superchargen, geen ac laadpunten in de buurt?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik heb er geen 1 in de straat, maar binnen 250m wel 8 publieke laadplekken. Kan dus best zijn dat ietsjes verderop een laadpaal is die niet zo druk bezocht is en niet onder een harsboom staat.

Maar dat ligt ook een beetje aan het laadpalenbeleid van je gemeente. Mogelijk dat je die ook nog wel kan opzoeken. Sommige gemeentes hebben hele mooie plannen online staat zoals dit: https://geo.ede.nl/?@Openbare_laadpalen Waar je heel mooi ook kan zien welke nieuwe erbij komen, plekken die ze op het oog hebben als toekomstige laadpaallocaties wat makkelijk is met aanvragen van een nieuwe, want in principe is de locatie al goedgekeurd dus het is alleen nog maar een kwestie van prioriteit.

Maar het laadpaalstuk kunnen we beter in het [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 topic verder zetten dan.

Het is overigens wel begrijpelijk dat de VVE niet zo snel laadpunten in de garage wil hebben. Ik zou er zelfs geen BEV in willen hebben totdat het blussysteem dusdanig is ingericht dat het accubranden aan kan. Kans is klein dat die in de fik vliegen (net zoals een benzineauto), maar als die fikt, dan fikt die goed. En daar zal je toch wel iets mee moeten als VVE.

[ Voor 65% gewijzigd door Caelorum op 01-05-2023 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
MoonRaven schreef op maandag 1 mei 2023 @ 02:29:
[...]

Nee, dat is alleen iets wat nodig is voor modellen met een LFP batterij. Dat is alleen de Model 3 Standard Range. Bij andere voertuigen is het advies om niet verder dan 80% te laden, tenzij je een lange reis gaat maken
80% neem ik geen genoegen mee. Het wordt steeds minder. Je kiest een auto op basis van een bepaalde range. Hogere range betekent minder vaak hoeven laden. Het gaat niet alleen om wat nodig is voor je ritjes, ook om het gemak van niet iedere 2 dagen een lader hoeven op te zoeken.

Staat nu bij mij op 95% omdat ik al zo’n 10% degradatie heb waar ik 5% (na 60.000km) acceptabel zou vinden.

Na mij de zondvloed, ik red nu in de winter maar 275km vaak (met een LR).

Het is wel prima allemaal.

Hij moet nog korter dan een jaar en in dat jaar zorg ik op deze manier wel voor een acceptabele range.

[ Voor 15% gewijzigd door Tweak_ers op 01-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaTTeD
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-07 20:07
Radiodurans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:01:

Ja klopt, het gemak van premium connectivity is wel heel aantrekkelijk. Telkens een hotspot opzetten niet.
Dit is een heel eind te automatiseren met bv Macrodroid. Indien een BT connectie met de wagen, zet hotspot aan. En indien BT wordt verbroken, zet hotspot uit.

Op deze manier enkel nog na het in drive zetten. De WIFI van de auto aanzetten en de verbinding is opgezet voor media. Op deze manier hebben de kids in de auto ook gelijk WIFI.

De satelliet view en de camera hebben voor mij persoonlijk geen meerwaarde voor de premium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joblamie
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:18:
[...]

80% neem ik geen genoegen mee. Het wordt steeds minder.
80% is ook wel iets van heel lang geleden en zou ik ook geen genoegen mee nemen. Het is al jaren en jaren 90% dat wordt aangeraden. Het boeide me voorheen niet zo, maar nu ik een MY RWD heb die ik zorgeloos tot 100% kan laden is toch wel erg fijn hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door joblamie op 01-05-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karsvdtuin
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-07 09:27
Hoi,

Vrij nieuw in dit topic. Heb al veel gelezen maar vooral veel specifieke cases waar ik nog niet mee van doen heb.

Ik sta op het punt om zakelijk de model 3 long range te rijden. Zijn er zaken waar ik op moet letten? Ik kreeg van de dame bij tesla te horen dat bijvoorbeeld een trekhaak achteraf monteren niet mogelijk is vanwege een bepaalde balk in het chassis wat dan mist.

Zijn er naast deze zaken andere dingen welke mijn aandacht nodig hebben? Ik rij nu een Cupra Born 58kwh, ik hoop dat de tesla een verademing gaat zijn qua functionaliteit. Afwerking ben ik van op de hoogte maar in de nieuwere model 3 vond ik die eigenlijk wel prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
joblamie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:31:
[...]

80% is ook wel iets van heel lang geleden en zou ik ook geen genoegen mee nemen. Het is al jaren en jaren 90% dat wordt aangeraden. Het boeide me voorheen niet zo, maar nu ik een MY RWD heb die ik zorgeloos tot 100% kan laden is toch wel erg fijn hoor.
Klopt, denk ook dat ik het dagelijkse gemak van tot 100% laden (waardoor de range van de LR en SR+ nog dichter bij elkaar komen) belangrijker zou vinden dan die 3 keer per jaar dat ik 100% nodig heb van de LR.

Daarom zou ik nu -denk ik- een RWD boven de LR verkiezen.

Sowieso merk ik dat ik steeds minder met de auto op vakantie ga. Ook met de LR en zelfs met een ICE te veel gedoe. Liever wat verder weg en dan met het vliegtuig.

Dus het hele laden op vakantieritten argument valt eigenlijk ook al weg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Laatst online: 25-07 18:31

ScreamGT

joejoe

Vraagje: ik heb recent tesla credits ontvangen, 5000 stuks. Deze heb ik ingeruild voor superchargen. Nu heb ik twee keer gebruik gemaakt van een tesla supercharger, maar zie nergens een afschrijving in mijn account. Ook zie ik nergens het resterende aantal credits. Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Radiodurans schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:01:
[...]

[...]

Hm, wist niet dat dat zo werkte, ik zal het eens proberen en vergelijken.

[...]

Het idee is om een soort basiscollectie van mijn favoriete muziek daarop te zetten. Maar ik gebruik Apple Music veel om nieuwe muziek te ontdekken (album opzetten en dan door laten spelen als ‘ie afgelopen is zodat er een ‘muziekstation’ wordt afgespeeld in de stijl van het album), juist in de auto is dat superleuk omdat je dan de aandacht erbij heb en echt kan genieten van een nieuw pareltje dat je wordt aangeboden.
Ja, op Premium knijpen ze de stream ivm dataverbuik. Via eigen hotspot is de bitrate hoger.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 21:48
ScreamGT schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:53:
Vraagje: ik heb recent tesla credits ontvangen, 5000 stuks. Deze heb ik ingeruild voor superchargen. Nu heb ik twee keer gebruik gemaakt van een tesla supercharger, maar zie nergens een afschrijving in mijn account. Ook zie ik nergens het resterende aantal credits. Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
Bij mij ging hier een dag of twee overheen voordat dit zichtbaar was. Ik zou dus morgen nog een keer kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 14:00

Nosch

MYLR Blue

karsvdtuin schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:50:
Hoi,

Vrij nieuw in dit topic. Heb al veel gelezen maar vooral veel specifieke cases waar ik nog niet mee van doen heb.

Ik sta op het punt om zakelijk de model 3 long range te rijden. Zijn er zaken waar ik op moet letten? Ik kreeg van de dame bij tesla te horen dat bijvoorbeeld een trekhaak achteraf monteren niet mogelijk is vanwege een bepaalde balk in het chassis wat dan mist.

Zijn er naast deze zaken andere dingen welke mijn aandacht nodig hebben? Ik rij nu een Cupra Born 58kwh, ik hoop dat de tesla een verademing gaat zijn qua functionaliteit. Afwerking ben ik van op de hoogte maar in de nieuwere model 3 vond ik die eigenlijk wel prima.
Bij mij is 1 maand na levering de trekhaak gemonteerd bij een Model Y. Het klopt wel dat er dan een volledige blak moet worden weggehaald en vervangen. Bij mij moest ook nog iets qua bekabelding/controller worden vervangen. Een klus van 2 uur, bij mij op de oprit. Ik heb hier in deel 1 nog wat foto's van gedeeld, mocht je dat willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Laatst online: 25-07 18:31

ScreamGT

joejoe

Heath schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Bij mij ging hier een dag of twee overheen voordat dit zichtbaar was. Ik zou dus morgen nog een keer kijken. :)
Hier is het inmiddels al ruim een week geleden sinds de eerste keer.

En waar was het zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heath
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-07 21:48
ScreamGT schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:25:
[...]

Hier is het inmiddels al ruim een week geleden sinds de eerste keer.

En waar was het zichtbaar?
Ik volg het zelf in de app op mn telefoon, in de lootbox. Daar zie je de actuele gratis km’s en tegoeden. Staat nu nog 3.971 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:55
Nosch schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:23:
[...]

Dan weet die dame van Tesla er maar weinig van... Bij mij is 1 maand na levering de trekhaak gemonteerd. Het klopt wel dat er dan een volledige blak moet worden weggehaald en vervangen. Bij mij moest ook nog iets qua bekabelding/controller worden vervangen. Een klus van 2 uur, bij mij op de oprit. Ik heb hier in deel 1 nog wat foto's van gedeeld, mocht je dat willen zien.
Er werd gevraagd voor de Model 3, voor zover ik weet kan het daar inderdaad achteraf niet bij. Als jij het inderdaad ook over de 3 hebt, dan is dat kennelijk sinds kort veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-06 14:00

Nosch

MYLR Blue

NuEffeNiet schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Er werd gevraagd voor de Model 3, voor zover ik weet kan het daar inderdaad achteraf niet bij. Als jij het inderdaad ook over de 3 hebt, dan is dat kennelijk sinds kort veranderd.
Ow, excuses. In mijn geval is het een model Y. Mogelijk weet de Tesla dame er toch meer van dan ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:12
BJF005 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:56:
[...]

https://www.tesla.com/own...62-9E8C-49F3AF5617CA.html

Als ik dit lees, lijkt de key fob te werken zoals een traditionele afstandsbediening?
In elk geval, binnenkort heb ik een afspraak ivm rammel thv kofferdeksel, ik ga het eens vragen of ze enig idee hebben waarom er soms vertraging is en de auto niet lijkt wakker te worden of verbinding wil maken met telefoon of fysieke sleutel.
Vandaag weer vaak in en uitgestapt, geen enkele vertraging gehad met openen via key fob. Vreemd.
Dat is de handleiding van een Model S ;) Keyfob van een Model 3 is bluetooth.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:43
Schaamteloze crosspost van een best komische situatie vorige week.

Dit vond Tesla Vision 40 centimeter. En hij was daar heel stellig in, bij het langzaam aanrijden was het een meter, dat werd geleidelijk minder, tot ik het niet meer geloofde en zelf even ging kijken. Was max 10cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfRz8d0KpKJUX5mcD5n0IcQRrfc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/FcQZDCPexXjo9O87yEkwEkoQ.gif?f=fotoalbum_large

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makkelijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:14:

Dit vond Tesla Vision 40 centimeter. En hij was daar heel stellig in, bij het langzaam aanrijden was het een meter, dat werd geleidelijk minder, tot ik het niet meer geloofde en zelf even ging kijken. Was max 10cm.

[Afbeelding]
Bij mij geeft ie het standaard te ruim aan. 30 cm en STOP in het scherm is eerder 45 cm.

Laatst had ik ingeparkeerd zonder auto voor me en in de tijd dat ik weg.was.kwam er een auto voor me staan. Situatie waar veel mensen zorgen over hadden van tevoren, maar nu kwam er direct na aanzetten van de auto de nieuwe situatie in het scherm, met een schatting van 44 cm (wat volgens mij eerder 50-55 cm was).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eCLHgfd5WqXeN6UGg9PsAQQZfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QK6PlM33VT93fy0mY7900hwK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:40
Dat klinkt niet handig, kan je niet bij werk laden bijvoorbeeld? Dan zou je slechts spaarzaam naar de supercharger hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 10:29
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb een blikkerige rammel achter in de auto bij het rijden op een slecht wegdek bij lage snelheden en bij snelweg rijden bij bepaalde snelheden. Het lijkt op een blikkerige resonantie. Iemand hier ervaring mee?
Alle spullen eruit gehaald maar dat lost niets op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:06

bert pit

asdasd

Magicw00b schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:02:
Iemand hier ervaring mee?
Ik heb een blikkerige rammel achter in de auto bij het rijden op een slecht wegdek bij lage snelheden en bij snelweg rijden bij bepaalde snelheden. Het lijkt op een blikkerige resonantie. Iemand hier ervaring mee?
Alle spullen eruit gehaald maar dat lost niets op.
Staat één van de hoofdsteunen van de achterbank omhoog? Dat gaf bij mij precies het omschreven geluid.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMA
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03-2024

NMA

Makkelijk schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:14:

[Afbeelding]
Heel herkenbaar. Ik check ook regelmatig wat er nu echt aan ruimte voor aanwezig is ten opzichte van wat Tesla Vision aangeeft (blijkbaar vertrouw ik het systeem nog niet). Het valt mij elke keer op dat bij makkelijk in te schatten situaties (zoals bij jouw een vlakke, stilstaande muur) Tesla Vision de ruimte behoorlijk overschat. Bij mij is 40cm van Vision meestal ongeveer 20cm. in de praktijk.

Ik ben nu de laatste update (2023.12.1.1) aan het installeren. Ben benieuwd of het hiermee weer wat beter wordt.

Wat ik op dit moment overigens veel vervelender aan Tesla Vision vind is de continue waarschuwing voor de naastliggende stoeprand bij fileparkeren. Alle bellen gaan af omdat ik de stoeprand naast mij bijna raak. Tja, dat is nu eenmaal altijd het geval als je langs de stoeprand parkeert ( |:( ). Ik raak daardoor steeds afgeleid van wat er toe doet: de afstand tot de auto's voor en achter mij.

[ Voor 17% gewijzigd door NMA op 01-05-2023 15:36 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 502 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
  • Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
  • Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
  • Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
  • We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
  • Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
  • De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
  • Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
  • Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
  • Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).

Gerelateerde topics: