iphonejunky schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:38:
Hebben in de straat 1 lader die altijd vol staat en onder een boom niet echt prettig voor de auto. Ik sta zelf in de garage, waar we met de VVE hebben besproken eventueel laders aan te schaffen alleen dit is een erg lange termijn project ivm diverse rapporten die moeten worden opgesteld war betreft veiligheid (brand) etc.
Ik heb ook geen eigen oprit; ik doe >35.000 km per jaar en tot nu toe geen probleem qua range met de MY RWD.
Er staat een laadpaal op de hoek (100 m) en dan zijn er nog wat in de straat. Daarnaast gooi ik hem steeds vaker vol met een kabel over de stoep (alleen 's nachts en het wordt in mijn gemeente kennelijk gedoogd). Die situatie is dus wat anders dan de jouwe.
Desondanks heb ik >40% geladen met Superchargers, maar dat is altijd onderweg over een lange afstand. Als je dat standaard gaat doen breng je dus minstens 1x per week een bezoek aan een Supercharger waar je er op moet gaan zitten wachten. Tenzij je bijvoorbeeld regelmatig zakelijke afspraken hebt bij een Van der Valk waar een Supercharger is gaat het je dan veel tijd kosten.
Het grote gemak van EVs is nou juist dat ze laden terwijl je iets anders doet...
Als je een RWD neemt moet je die ook nog 1x per week tot 100% laden en dat kan dan ruim een uur duren (incl kalibratie waardoor de laatste procent heel lang duurt).
Ik zou echt kijken of je niet een laadpaal kunt aanvragen via de gemeente. Als de andere vaak vol is en er is verder niks binnen 300 meter rechtvaardigt dat een extra paal. Zo werkt dat althans bij mij in de stad. Of anders laden bij je werk (in de buurt).
Qua degradatie merk ik nog niks na 10.000 km met dus wel veel supercharge beurten. Maar bij 100% supercharger kan dat anders zijn. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dat doen, dus veel ervaring is er niet mee. Heb wel eens een filmpje gezien van een Amerikaan die hem als Uber gebruikte en iedere dag ging superchargen, soms meerdere keren per dag. Die had wel een stevige degradatie, maar ook al heel veel kilometers.
Dat van dat brandgevaar is onzin. In elk geval voor de Tesla. De Chevrolet Bolt (zelfde als Opel Ampera-e) en de Hyundai Kona hebben in het verleden foute batterijen gehad met risico op brand. Verder komt een EV brand nauwelijks voor. Maar het argument wordt vaak opgevoerd bij VVEs, meestal door mensen die er weinig vanaf weten... In mijn vorige woning had ik daar ook mee te maken, maar kwam toch goed door rustig gesprek aangaan enz.
Kortom, als je geen enkele handige optie hebt om op AC te laden (thuis, werk, straat) haal je je wel wat op de hals.