#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ben toch maar achter de taxichauffeur gelopen en hem gewezen dat ie NİET aan het laden is 🤣
nee heb ik geen last van gehad deze weekChUcKiE schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:09:
Hebben anderen er ook last van dat sinds de wintertijd ingegaan is je al vanaf 18:00 op de snelweg de snellere maximum snelheid te zien krijgt? Dus dat daar dan al 130km/uur komt te staan vanaf 18:00 ipv 19:00?
Nu lees ik dat het het uitzetten / krimpen van de batterij kan zijn? Iemand een soortgelijke ervaring?
[ Voor 4% gewijzigd door ndjong op 03-11-2024 21:15 ]
Kenteken invoeren op rdw.nl daar kun je de fiscale waarde vinden.Mathijssss schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:08:
Goedenavond, weet iemand hier toevallig of de Model 3 uit 2019/2020 een fiscale waarde van max €45k kan hebben? Ik kan deze informatie helaas nergens vinden.
Nou, mijn eerste keer dat ik 19 inch velgen in 2001(!) beschadigde was ik er een weekend ziek vanDarkSide schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:22:
[...]
Heb je dan veel schade van stoepranden met die borsten....
Ja maar niet helemaal wat er gezocht wordt denk ik. Je kunt per auto obv kenteken de fiscale waarde opvragen. Maar de vraag die gesteld wordt lijkt mij meer: "is het mogelijk dat er model 3's geleverd zijn die qua fiscale waarde onder de drempel van 45.000 euro zitten?" Het zou mooi zijn als daar informatie over een prijslijst oid van bestond, dat scheelt heel veel mensen heel veel kentekens intikken om dan maar te hopen of er wat bij zit.ASW1 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:23:
[...]
Kenteken invoeren op rdw.nl daar kun je de fiscale waarde vinden.
Mijn conclusie obv een andere auto uit die tijd is dat de fiscale waarde behoorlijk kan verschillen als de fabrikant de prijs aanpast. Bijv. de Opel Ampere-e, als je modellen uit 2019 pakt hebben ze allemaal 46 - 49k als fiscale waarde, maar in 2020 is het ineens 33k ... (zelfde wagens, alleen 2 maanden later op kenteken gezet
[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 03-11-2024 21:34 ]
Volgens mij was de nieuwprijs van de M3 SR+ in 2022 nog €52k dus lijkt me sterk dat een 2019/2020 model een fiscale waarde van 45k kan hebben. Er zijn bedrijven die Tesla’s importeren en bij de BPM aangifte een beetje sjoemelen om alsnog SEPP te kunnen bieden maar als je het mij vraagt zijn dat geen zuivere praktijken.Fr33z schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:29:
[...]
dit lijkt me een half antwoord. Want ja, je kunt per auto obv kenteken de fiscale waarde opvragen. Maar de vraag die gesteld wordt lijkt mij meer: "is het mogelijk dat er model 3's geleverd zijn die qua fiscale waarde onder de drempel van 45.000 euro zitten?" Het zou mooi zijn als daar informatie over een prijslijst oid van bestond, dat scheelt heel veel mensen heel veel kentekens intikken om dan maar te hopen of er wat bij zit.
Mijn conclusie obv een andere auto uit die tijd is dat de fiscale waarde behoorlijk kan verschillen als de fabrikant de prijs aanpast. Bijv. de Opel Ampere-e, als je modellen uit 2019 pakt hebben ze allemaal 46 - 49k als fiscale waarde, maar in 2020 is het ineens 33k ... (zelfde wagens, alleen 2 maanden later op kenteken gezet)
Volgens mij had ik het vandaag om 14 en 16u ook, dus het zou ook aan het tracé kunnen liggen.ChUcKiE schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:09:
Hebben anderen er ook last van dat sinds de wintertijd ingegaan is je al vanaf 18:00 op de snelweg de snellere maximum snelheid te zien krijgt? Dus dat daar dan al 130km/uur komt te staan vanaf 18:00 ipv 19:00?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De updates/nieuwe bijkomende/beter werkende functies zijn mij meer waard dan vasthouden aan oude sw omdat je die 'pong' niet wil.this schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:47:
[...]
Ik zit nog steeds op de fabrieksupdate. Als ik nu zou updaten, gaat de TACC aanzetten elke keer een pong geluid geven.
Daar heb ik geen zin in.
Ik wacht wel tot er een update komt met features die ik belangrijker vind dan ik dat pong geluid ergerlijk vind
Ik baalde eerst ook sterk dat die verplichte 'pong' bij tacc kwam. Maar nu hij er eenmaal is en met joe-mode aan merk ik het eigenlijk absoluut niet. Echt totaal niet storend, terwijl ik bij de aankondiging er van ook echt stierlijk baalde. In praktijk super zacht onopvallend geluidje met joe-mode. Gewoon doen!
En je krijgt zo veel meer. Zoals nu oa echt goed werkende nag-vrije AP zonder kracht op stuurwiel te zetten, stand van spiegels kantelen bij achteruitrijden individueel perfect instelbaar op velg/stoep zicht etc.
Telkens weer wat fraais er bij.
Maar ook een optie dat je SuC kans selecteren die aanhanger vriendelijk zijn.
Daarnaast betere prestaties in de kou met oa voorverwarmen.
🔥🔥🎄 Full description of the features included in the preliminary Tesla Holiday Update 2024.44:
— Tesla Newswire (@TeslaNewswire) 3 november 2024
✅ Blind Spot Warning When Parking:
If you try to open the door when an approaching object (e.g., a cyclist coming from behind) is detected in your blind spot, the blind spot… https://t.co/kTJLgE1PqC pic.twitter.com/Ilk4dUkpsx
Komende weken zal er meer uitlekken
[ Voor 14% gewijzigd door Oekol op 03-11-2024 22:15 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Met mijn android toestel kan ik de koppeling starten, maar krijg ik de melding 'communicatie met uw voertuig niet mogelijk'.
Bij de iPhone van mijn vrouw kan ik de koppeling zelfs niet starten en krijg ik de boodschap 'schakel Bluetooth in om uw telefoon als sleutel te gebruiken'. Maar de Bluetooth staat wel degelijk aan en de telefoon is zelfs verbonden met de auto voor telefonie.
Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen valt?
Een Tesla model Y is al niet moeders mooiste, met de gemini velgen is het echt geen gezicht..Tommie12 schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:54:
[...]
En wat ik nog lelijker vind, dat zijn obvious dure velgen met krassen op. Dan ziet het er gewoon marginaal uit. Beetje alsof je je laatste geld aan velgen hebt uitgegeven, maar niks over hebt omze te herstellen.
Daarom dus Gemini’s zoals uitgeleverd. Velgen zijn echt mijn laatste zorg.
Heb zelfs voor de winterset de 20” induction velgen gekocht.
Ik ben tot op heden 1x een model 3 uit 2019 tegengekomen met een fiscale waarde van €47k. Helaas is dat ook net te hoog voor de SEPP subsidie. Ben een beetje klaar met allerlei kentekens in te voeren bij het RDW om achter de fiscale waarde te komen. Vandaar mijn vraag hier, mocht iemand het toevallig weten.pix3l8e schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:34:
[...]
Volgens mij was de nieuwprijs van de M3 SR+ in 2022 nog €52k dus lijkt me sterk dat een 2019/2020 model een fiscale waarde van 45k kan hebben. Er zijn bedrijven die Tesla’s importeren en bij de BPM aangifte een beetje sjoemelen om alsnog SEPP te kunnen bieden maar als je het mij vraagt zijn dat geen zuivere praktijken.
Dan doe je het iets slimmer met de open data van de rdw.Fr33z schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:29:
[...]
Ja maar niet helemaal wat er gezocht wordt denk ik. Je kunt per auto obv kenteken de fiscale waarde opvragen. Maar de vraag die gesteld wordt lijkt mij meer: "is het mogelijk dat er model 3's geleverd zijn die qua fiscale waarde onder de drempel van 45.000 euro zitten?" Het zou mooi zijn als daar informatie over een prijslijst oid van bestond, dat scheelt heel veel mensen heel veel kentekens intikken om dan maar te hopen of er wat bij zit.
Mijn conclusie obv een andere auto uit die tijd is dat de fiscale waarde behoorlijk kan verschillen als de fabrikant de prijs aanpast. Bijv. de Opel Ampere-e, als je modellen uit 2019 pakt hebben ze allemaal 46 - 49k als fiscale waarde, maar in 2020 is het ineens 33k ... (zelfde wagens, alleen 2 maanden later op kenteken gezet)
https://opendata.rdw.nl/
Net excel, maar dan met rdw data. Filteren, sorteren, klaar.
(auto geeft geen meldingen en rijdt verder goed)
Geen idee echter hoeveel dit gaat kosten.... Voor zelfde geld moet er minimaal compleet nieuwe voorkant-bumper op, geen idee hoe erg dat in papieren kan lopen....
Nu ben ik allrisk verzekerd bij oan/opgroen maar heb niet veel/genoeg schadevrije jaren en wil, mits binnen bepaald bedrag, toch zelf de schade te betalen.
Maar hoe pak je dit aan? Eerst via verzekering via diens eigen schadeherstelbedrijven, of via tesla hersteller (uiteraard geen overloop) en EXTRA eigen risico van 500 euro (naast standaard eigen risico van 150 euro)
Heeft een tesla erkend schadeherstelbrijf een meerwaarde?
Toelichting :
Zou ik schade wel via verzekering doen, stijgt premie van 80% korting naar 70% korting, oftewel stijgt vermoedelijk met 50 %, oftewel iedere maand zo'n 35 a 40 euro, en dat "levenslang", dus tot tot minimaal 2000 euro schade is het zelf betalen in mijn ogen nog te rechtvaardigen.
(los van dat ik geen buffer meer heb als er een ECHTE schade plaatsvind)
Niet echt een Tesla-specifieke vraag, maar vooruit. Je kunt sowieso een melding doen bij de verzekeraar. Je krijgt altijd nog de optie om alsnog de schade zelf te betalen.Ted038 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:35:
Vraag ivm privé tesla van maand oud & (blik?)schade : bij achteruitrijden parkeerplaats met linkervoorwiel door diep gat gereden en daarmee stukje linkervoorbumper verbogen / beschadigd / mogelijk tijdelijk naar voren verbogen....
(auto geeft geen meldingen en rijdt verder goed)
Geen idee echter hoeveel dit gaat kosten.... Voor zelfde geld moet er minimaal compleet nieuwe voorkant-bumper op, geen idee hoe erg dat in papieren kan lopen....
Nu ben ik allrisk verzekerd bij oan/opgroen maar heb niet veel/genoeg schadevrije jaren en wil, mits binnen bepaald bedrag, toch zelf de schade te betalen.
Maar hoe pak je dit aan? Eerst via verzekering via diens eigen schadeherstelbedrijven, of via tesla hersteller (uiteraard geen overloop) en EXTRA eigen risico van 500 euro (naast standaard eigen risico van 150 euro)
Heeft een tesla erkend schadeherstelbrijf een meerwaarde?
Toelichting :
Zou ik schade wel via verzekering doen, stijgt premie van 80% korting naar 70% korting, oftewel stijgt vermoedelijk met 50 %, oftewel iedere maand zo'n 35 a 40 euro, en dat "levenslang", dus tot tot minimaal 2000 euro schade is het zelf betalen in mijn ogen nog te rechtvaardigen.
(los van dat ik geen buffer meer heb als er een ECHTE schade plaatsvind)
Verder kun je een offerte opvragen bij een schadehersteller om alvast een idee te hebben van de kosten.
Wel jammer zo kort na aanschaf... maar zie het ook als een oefening in het loslaten van het materiële... aldus de Buddha...
Ik kan me niet voorstellen dat jou verzekering geen zaken doet met alle tesla goedgekeurde schadeherstellers.
Maar ik zou eerst gewoon langs een tesla goedgekeurde schadehersteller rijden, die kunnen vaak een goede schatting geven van wat het gaat kosten. Vervolgens kan je beslissen hoe je het gaat aanpakken.
Verzekering inschakelen kan overigens best nuttig zijn ook al zou je de schade zelf willen betalen. Wellicht heb je dan bijvoorbeeld recht op een leen auto omdat je all risk verzekerd bent.
Ik zou het geld lekker in mijn zaak houden... Hoe je het ook wendt of keert, de Model Y is een generieke auto en die velgen maken nou ook weer niet zoveel verschil. Bovendien: je zit zelf in de auto en dan zie je de velgen toch niet. Of ga je regelmatig even naar je auto om de velgen te bewonderen?Sunri5e schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:04:
Ter vervanging van mijn Model 3 die zoals bij zovelen er in December uit moet wil ik zakelijk een blauwe model Y RWD aanschaffen onder de gunstige 0 procent financiallease constructie die Tesla aanbied tot half deze maand. Nu twijfel ik over 1 ding: wel of geen 20" Induction-velgen.... De range neemt iets af. Maar zal het veel mooier zijn dan de standaard zwarte wieldoppen?
Meteen mee bestellen levert ook weer een iets hogere bijtelling op. Ook weer een paar tientjes per maand, naast dus de €2300 extra uitgave.
Als je naar iets moois wilt kijken kun je voor €2300 een mooi stuk kunst voor in je (thuis)kantoor kopen...
Maar ieder zijn ding natuurlijk...
Voor mij zijn die zaken het niet meer waard. Ik weet heel goed hoeveel geluid die pong maakt in Joe mode. Toen ik afgelopen zomer mijn 2e Tesla ging ophalen stond dat pong geluid aan, ik wist niet dat deze met een setting kon uitgezet worden. En toen vond ik het best vervelend. Pas na 2 dagen er achter gekomen dat er een setting voor bestond. In mijn vorige Tesla ga ik die ook maar 1x afgezet hebben en vergeten zijn dat die functie er was.Allewijn schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:55:
[...]
De updates/nieuwe bijkomende/beter werkende functies zijn mij meer waard dan vasthouden aan oude sw omdat je die 'pong' niet wil.
Ik baalde eerst ook sterk dat die verplichte 'pong' bij tacc kwam. Maar nu hij er eenmaal is en met joe-mode aan merk ik het eigenlijk absoluut niet. Echt totaal niet storend, terwijl ik bij de aankondiging er van ook echt stierlijk baalde. In praktijk super zacht onopvallend geluidje met joe-mode. Gewoon doen!
En je krijgt zo veel meer. Zoals nu oa echt goed werkende nag-vrije AP zonder kracht op stuurwiel te zetten, stand van spiegels kantelen bij achteruitrijden individueel perfect instelbaar op velg/stoep zicht etc.
Telkens weer wat fraais er bij.
En AP aanzetten maakt ook dat geluid, die vind ik al jaren vervelend. Ik hoef geen geluidsbevestiging aan een actie die ik zelf bewust doe.
Die zijspiegel staat goed voor mij, dus daar heb ik nu geen nut aan. En op AP rij ik zelden, zolang dat die uitschakelt bij een rijwissel. En voor de keren dat ik er mee rij, ben ik al gewend om mijn hand zodanig aan het stuur te hangen dat die nag nooit meer voorkomt.
Wellicht dat ik bij de kerst update iets de moeite vind om het toch te updaten.
- in de handleiding dacht ik gelezen te hebben dat je met een zacht tikje aan de linker hendel de pinker 3x kon laten pinken, maar hoe zacht ik dit ook doe, hij blijft precies pinken. Is dit normaal?
- de linkerkant van het draadloos opladen van smartphone werkt niet (rechterkant wel). Best een afspraak maken bij tesla?
- tijdens het rijden vind ik heel het linker gedeelte van het scherm nutteloos. Ik zou graag alles, zoals navigatie enz, naar links ioc rechts brengen zodat het minder ver staat van de bestuurder. Dat is vermoed ik niet mogelijk?
- eergisteren teruggekomen van de Alpen. Op de autostrade aan +- 120-125 km/u een verbruik van +- 210 Wh/km (MY RWD 2024, op 19 inch winterbanden en auto vrij vol geladen). Is dit een normaal verbruik? Het was ongeveer 10 graden buiten
- ik zou graag hebben dat hij wat bijstuurt als ik op de autostrade dreig over een gestippelde lijn te gaan, net zoals hij wat bijstuurt/trilt wanneer je over een volle lijn gaat. Is dat mogelijk?
Bedankt!!
1) In de instellingen onder verlichting zet je automatische richtingaanwijzers uit.MatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:56:
Rijden nu paar weekjes in de MY, en weer enkele praktische vraagjes… :
1 - in de handleiding dacht ik gelezen te hebben dat je met een zacht tikje aan de linker hendel de pinker 3x kon laten pinken, maar hoe zacht ik dit ook doe, hij blijft precies pinken. Is dit normaal?
2 - de linkerkant van het draadloos opladen van smartphone werkt niet (rechterkant wel). Best een afspraak maken bij tesla?
3 - tijdens het rijden vind ik heel het linker gedeelte van het scherm nutteloos. Ik zou graag alles, zoals navigatie enz, naar links ioc rechts brengen zodat het minder ver staat van de bestuurder. Dat is vermoed ik niet mogelijk?
4 - eergisteren teruggekomen van de Alpen. Op de autostrade aan +- 120-125 km/u een verbruik van +- 210 Wh/km (MY RWD 2024, op 19 inch winterbanden en auto vrij vol geladen). Is dit een normaal verbruik? Het was ongeveer 10 graden buiten
5 - ik zou graag hebben dat hij wat bijstuurt als ik op de autostrade dreig over een gestippelde lijn te gaan, net zoals hij wat bijstuurt/trilt wanneer je over een volle lijn gaat. Is dat mogelijk?
Bedankt!!
2) als je zeker weet dat die niet werkt moet je inderdaad een service aanvraag indienen via de app.
3) nee.
4) even googlen?
5) je dient Assistent aan te zetten onder veiligheid bij Rijstrook overschrijdingspreventie
Dat lijkt me niet abnormaal. Wat is volgeladen? 4 volwassenen en bagage?MatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:56:
- eergisteren teruggekomen van de Alpen. Op de autostrade aan +- 120-125 km/u een verbruik van +- 210 Wh/km (MY RWD 2024, op 19 inch winterbanden en auto vrij vol geladen). Is dit een normaal verbruik? Het was ongeveer 10 graden buiten
Zie mijn andere post, ik had een M3 besteld en heb, na veel 5-en en 6-en, die bestelling uiteindelijk kunnen annuleren om de net verschenen M3 LR RWD te bestellen.Venzl schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:55:
[...]
Nee, helaas niet meer. Heb hem nu bijna vijf jaar. Ik kan hem wel door blijven rijden maar dan gaat hij naar het huidige bijtellingtarief en dat is niet echt aantrekkelijk gezien de catalogus waarde destijds hoger lag… Een dilemma dus!
Dus als je het bestelproces oprekt èn die 14 dagen meeneemt heb je wel het onderste uit de FOMO-kan h=gehaald.
Of je accepteert een paar maandjes hogere kosten op de huidige bolide.
All for a good cause?
Wanneer ik de achterruitverwarming aanzet, stopt de DAB+ radio na ongeveer 3 seconden (ik gok door buffering dat ie nog even doorgaat). Als ik de verwarming weer uitzet wordt de ontvangst hersteld. Aantal keer getest, zelfde resultaat.
Ik heb even nagezocht waar dit aan zou kunnen liggen en het schijnt dat de bovenste helft van de 'achterruitverwarmingsgrid' eigenlijk de antenne is. Wellicht ergens wat niet lekker aangesloten of anders interferentie ofzo?
Hebben meer mensen dit?
Heb maar vast een service request ingediend.
[ Voor 4% gewijzigd door bazkar op 04-11-2024 09:05 ]
Yep en ook al gemeld bij TeslaChUcKiE schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:09:
Wellicht is het vandaag over, de wintertijd is nu ook ingegaan in Amerika.
Zou altijd voor de 19 inch gaan incl wieldoppen.Sunri5e schreef op zondag 3 november 2024 @ 12:04:
Ter vervanging van mijn Model 3 die zoals bij zovelen er in December uit moet wil ik zakelijk een blauwe model Y RWD aanschaffen onder de gunstige 0 procent financiallease constructie die Tesla aanbied tot half deze maand. Nu twijfel ik over 1 ding: wel of geen 20" Induction-velgen.... De range neemt iets af. Maar zal het veel mooier zijn dan de standaard zwarte wieldoppen?
- Beter verbruik
- Comfortabeler
- Minder snel stoeprand schade. En wanneer je schade hebt klap je er een nieuwe dop op en ben je klaar voor een paar tientjes.
En er zijn best mooie wieldoppen te krijgen die niet veel onder doen aan de 20" induction velgen.
Mij het verschil in ieder geval niet waard.
Idd, ondanks dat ik ruim budget had om grotere velgen te nemen, heb ik het omwille van deze 3 redenen niet gedaan.Schwarz schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:59:
[...]
Zou altijd voor de 19 inch gaan incl wieldoppen.
- Beter verbruik
- Comfortabeler
- Minder snel stoeprand schade. En wanneer je schade hebt klap je er een nieuwe dop op en ben je klaar voor een paar tientjes.
Waarom zou je er per se een willen hebben uit 2019? Als het gaat om een lagere fiscale waarde kun je er beter een van eind 2022 of begin 2023 kopen. Die RWD versie was 43k fiscaal dacht ik.Mathijssss schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:31:
[...]
Ik ben tot op heden 1x een model 3 uit 2019 tegengekomen met een fiscale waarde van €47k. Helaas is dat ook net te hoog voor de SEPP subsidie. Ben een beetje klaar met allerlei kentekens in te voeren bij het RDW om achter de fiscale waarde te komen. Vandaar mijn vraag hier, mocht iemand het toevallig weten.
Als het goed is zouden de leaseauto's nu een beetje beschikbaar worden, en hopelijk gaan de prijzen daarmee een beetje omlaag ook. Momenteel rijden we een Golf 6 die nog voldoet, alleen met bijna 2 ton op de teller gaat hij wel wat meer in onderhoud kosten, volgend jaar sowieso ~2.000 kwijt voor dempers en ophanging-gerelateerde zaken. Aangezien ik dit jaar ook al ~1.500 kwijt was voor de DSG gaat hij wel wat duurder worden dus. Het liefste dus volgend jaar voor de APK een andere auto.
Ik heb een aantal vragen die ik hier graag wil stellen. Excuus als dit niet de plek is, en als ik beter een eigen topic kan openen is dat ook prima.
Hoe is jullie ervaring qua onderhoud? Is zo een model 3 nou echt zo goedkoop en betrouwbaar als wordt geschetst?
Wij nemen overal onze fietsen mee naartoe (mtb's of racefietsen), en over een paar jaar ook voor onze dochter. Een trekhaak is dus een must. Ik lees was verschillende verhalen over een trekhaak achteraf monteren. Is dat momenteel al helemaal mogelijk? En het liefste ook dat hij volgens de RDW trekgewicht mag hebben. Moet je dat helemaal laten keuren of is dat veel gedoe waar je niet aan wil beginnen? In andere woorden, moet ik er eentje zoeken waar het al vanaf fabriek eentje op zit omdat het gewoon veel gedoe/onmogelijk is? De kans bestaat dat we ook een vouwwagen willen gaan trekken voor op vakantie.
Is de range nog een beetje oke met fietsen achterop of houd je dan echt niks over? Ik hoef niet 500km door te rijden elke keer, wij wisselen vaak om de 2 uur van positie tijdens vakantie, en dan strekken we de benen en drinken/eten we wat, en dan even laden is geen ramp.
Zijn er ook mensen met ervaring met vouwwagens achter de Model 3? Dat lijk me ook wel gaaf op vakantie!
Ik ben op zoek naar de Model 3 LR met trekhaak, liefste met 18" wielen, voor onder de 20.000 met 150.000km op de teller hooguit, hopelijk is dat binnenkort haalbaar. De kleur maakt iets minder uit, liever geen witte of grijze.
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten online al en met een testrit als het zover komt?
Moet ik me daarnaast zorgen maken over de SoH? Ik zag een paar auto's met maar 130.000 op de teller en nog 'maar' 84% SoH. Moet ik iets zoeken zoveel mogelijk richting de 90% toe of ga je daar niks van merken? Ik hoop er wel 5 jaar minimaal privé gewoon lekker in de rijden zonder zorgen.
Zijn er verder nog opties of dingen die de ene auto wel heeft en de andere niet? (uitgaande van de AWD LR versie). Het liefste zou ik eigenlijk een LR RWD hebben, maar die zijn vrij zeldzaam van het 2019 jaar.
Fanaleds.com
Zou helemaal mooi zijn als die Blind spot Assist ook werkt voor de achterportieren. Wat een life saver zal dat worden. Nu maar hopen dat het niet beperkt blijft tot de M3H zoals in ChinaOekol schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:07:
De holidayupdate staat voor de deur. Oa blind spot assist als je geparkeerd bent en er komt een auto of verkeer aan gereden. Deur gaat dan niet open of je moet harder op de knop drukken.
[ Voor 26% gewijzigd door pdidi op 04-11-2024 11:28 ]
Mijn naam is Derk en ben sinds 09-09-2024 in het bezit van een Model3H rwd.
Helemaal tevreden met de wagen totdat de eerste update werd binnen gehaald.
De melding kwam van update mislukt en de auto maakte een zoemend geluid alsof er een pomp bleef lopen. De auto heeft op dat moment net 1000km op de klok.
Om een lang verhaal kort te maken.
Na een aantal keren contact gehad te hebben met Tesla was de conclusie dat de Autopilot computer kapot is gegaan.
Deze wordt onder garantie vervangen en staat gepland op 20 november as.
Tegen die tijd is het euvel dus al 6 weken gaande.
Gevolg van een kapotte comp is: Geen cameraas die werken ( Tesla vision is dus nada noppes )
Geen GPS meer, oftewel auto denkt dat ie nog in Amerika staat.
Koplampen worden niet meer automatisch bijgesteld of gekalibreerd door gebrek aan camera. Hierdoor verblind ik dus regelmatig tegenliggers.
Hebben meer Tesla rijders hier mee te maken of er bekend mee zijn?
Nu is de kans op schade aanzienlijk groter, daar er geen enkel veiligheids hulpmiddel meer werkt en in het donker rijden ergerlijk is voor mede weggebruikers.
Heb een verzoek ingediend om toch de auto eerder in te nemen en vervangend vervoer te regelen door Tesla, hier wordt echter niet echt op ingegaan. Argument van Tesla is dat de reparatie minder dan 4 uur duurt en er dus in de lounge gewacht kan worden.
Nog niet gemerkt, maar dat zegt niet alles. Volgens mij gisteren wel met achterruitverwarming aan vertrokken maar radio bleef gewoon spelen.bazkar schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:01:
Vanmorgen voor het eerst het onderstaande gemerkt in mijn Model Y Long Range uit 2024:
Wanneer ik de achterruitverwarming aanzet, stopt de DAB+ radio na ongeveer 3 seconden (ik gok door buffering dat ie nog even doorgaat). Als ik de verwarming weer uitzet wordt de ontvangst hersteld. Aantal keer getest, zelfde resultaat.
Ik heb even nagezocht waar dit aan zou kunnen liggen en het schijnt dat de bovenste helft van de 'achterruitverwarmingsgrid' eigenlijk de antenne is. Wellicht ergens wat niet lekker aangesloten of anders interferentie ofzo?
Hebben meer mensen dit?
Heb maar vast een service request ingediend.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
3 volwassenen en vol geladen inderdaad!this schreef op maandag 4 november 2024 @ 08:28:
[...]
Dat lijkt me niet abnormaal. Wat is volgeladen? 4 volwassenen en bagage?
Check Evkx.netMatteC schreef op maandag 4 november 2024 @ 06:56:
/f/image/0qgq0QxNzfP1JOKhxgmOooft.png?f=fotoalbum_large)
Nou ja, de kans op schade valt wel mee hoor, als je een beetje kunt sturen. Vroeger had je die hulpsystemen natuurlijk ook niet.Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:13:
Heb een verzoek ingediend om toch de auto eerder in te nemen en vervangend vervoer te regelen door Tesla, hier wordt echter niet echt op ingegaan. Argument van Tesla is dat de reparatie minder dan 4 uur duurt en er dus in de lounge gewacht kan worden.
Maar ik vermoed dat Tesla pas een auto uitleent als je er niet meer mee kan rijden. Dat is in jouw geval niet zo.
exact hetzelfde gehad. Waardeloos en ze wisten niet hoe snel die ap computer er was. Heeft een maand geduurd allemaal.Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
De melding kwam van update mislukt en de auto maakte een zoemend geluid alsof er een pomp bleef lopen. De auto heeft op dat moment net 1000km op de klok.
Na een aantal keren contact gehad te hebben met Tesla was de conclusie dat de Autopilot computer kapot is gegaan.
Gevolg van een kapotte comp is: Geen cameraas die werken ( Tesla vision is dus nada noppes )
Koplampen worden niet meer automatisch bijgesteld of gekalibreerd door gebrek aan camera. Hierdoor verblind ik dus regelmatig tegenliggers.
Nu is de kans op schade aanzienlijk groter, daar er geen enkel veiligheids hulpmiddel meer werkt en in het donker rijden ergerlijk is voor mede weggebruikers.
Ik kreeg na lang zeuren wel een vervangende auto
Vraag me wel af of pre-heaten bij 3rd party laders net zo effectief gaat als bij SuC, aangezien de pre-heating afhankelijk is van het beschikbare laadvermogen.LigeTRy schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:41:
[...]
Yup, third party laders en preheaten doet ie al sinds ik m'n Tesla heb (wel zorgen dat je het bliksemschicht icoontje aanklikt en niet de POI zelf als je het vanaf de kaart doet). Ik laad vaak nog wel eens wat extra bij de fastned vlakbij huis zodat ik genoeg heb om de volgende dag op kantoor te komen en dan is dit een welkome functie. Wat mij betreft mag de navigatie inmiddels ook een optie krijgen om via 3rd party laders te navigeren, maar ik snap de business incentive van tesla wel..
Oei, dat is pech hebben. Dit soort verhalen heb ik hier niet veel gelezen in de afgelopen twee jaar.Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
Hoewel de auto nog wel rijdt snap ik je gevoel wel. Bijv met het gebrek aan GPS werkt mogelijk je navigatie niet en dan wordt het lastiger inschatten of je een bepaalde rit nog haalt met je batterijlading.
Misschien moet je even bellen en het nogmaals uitleggen met je bezwaren erbij...
Die zilveren idd niet. Je hebt nu ook Gemini dark en dat smoelt prima.schumi1986 schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:22:
[...]
Een Tesla model Y is al niet moeders mooiste, met de gemini velgen is het echt geen gezicht..
Heb zelfs voor de winterset de 20” induction velgen gekocht.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Yep, heb ik ook gehad en klopt inderdaad.roberto_carlos schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:47:
Kreeg zojuist deze mail. Is dit legit? Vind er weinig tot niets over terug.
Waarom zou het anders zijn? De Tesla navigatie weet hoeveel vermogen de 3rd party laders kunnen leveren.pdidi schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:27:
[...]
Vraag me wel af of pre-heaten bij 3rd party laders net zo effectief gaat als bij SuC, aangezien de pre-heating afhankelijk is van het beschikbare laadvermogen.
Anders zouden ze niet in die navigatie staan.
Is inderdaad legit. In België moet je altijd je trekhaak laten keuren. Tot 750kg hoeft het maar 1x en ben je goed tot 4j.roberto_carlos schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:47:
M3 3 weken geleden besteld en vorige week donderdag gaan halen. Prachtig hoe snel het kan gaan.
Kreeg zojuist deze mail. Is dit legit? Vind er weinig tot niets over terug.
[Afbeelding]
Wil je meteen 1600kg, dan moet je die elk jaar laten keuren.
Daar ben ik ook pas achter gekomen nadat ik die mail kreeg. En ik dacht ook dat het nogal fishy leek.
Als je naar een laadstation navigeert met met verschillende laadvermogens (zoals bv deze Allego) hoe moet Tesla dan weten welke paal je gaat gebruiken (de 50kW of 120kW)? Als je maar met 50kW gaat laden hoeft er minder pre-heated te wordenthis schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:26:
[...]
Waarom zou het anders zijn? De Tesla navigatie weet hoeveel vermogen de 3rd party laders kunnen leveren.
Anders zouden ze niet in die navigatie staan.
Thanx. Ben benieuwd of het structureel is. Straks op de terugweg nog maar eens testen.eltron schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:15:
[...]
Nog niet gemerkt, maar dat zegt niet alles. Volgens mij gisteren wel met achterruitverwarming aan vertrokken maar radio bleef gewoon spelen.
Rijden met verblindende koplampen is niet toegestaan, je hebt dus in principe een "onrijdbare" auto.Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:13:
Goedemorgen,
Wellicht dat je Tesla met wat wetteksten naar een oplossing kan bewegen? (of als het een lease is, het probleem van de leasemaatschappij maken)
"Artikel 5.2.64 Regeling voertuigen
1. Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten.
Artikel 5.2.56 Regeling voertuigen
1. Het dimlicht van personenauto’s moet goed zijn afgesteld, hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 113 en 114, van toepassing. –
Artikel 113
Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van het apparaat dan wel het scherm, voldoet aan de volgende eisen:
a. het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
b. een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
c. het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het lichtscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;
d. indien een ten dele horizontale scheidingslijn zichtbaar is:
1°. moet het horizontale gedeelte van de scheidingslijn zich grotendeels links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het verlichtingsscherm;
2°. mag het snijpunt van het horizontale en het niet-horizontale gedeelte:
– bij controle met een koplamptestapparaat niet links van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat vallen, dan wel
– bij controle met een lichtscherm maximaal 20 mm/m links van de geprojecteerde verticale hartlijn van de koplamp op het lichtscherm vallen.
Artikel 114
1. De stand van de lichtbundel van het dimlicht wordt gecontroleerd met behulp van een koplamptestapparaat dat juist voor het voertuig moet zijn opgesteld en waarbij:
a. de voorwielen van het voertuig in de stand van rechtuitrijden staan;
b. de handrem van het voertuig los staat, en
c. het voertuig en het koplamptestapparaat op een vlakke en horizontale vloer zijn geplaatst.
2. Indien het voertuig is uitgerust met een inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig aan de beladingstoestand kan worden aangepast, moet tijdens de controle deze afstelinrichting staan op de stand die overeenkomt met de beladingstoestand.
3. Indien het voertuig is uitgerust met een automatische niveauregeling, wordt de controle uitgevoerd met stationair draaiende motor. Een eventuele bedieningsmogelijkheid moet in de normale rijstand staan.
4. Voertuigen die zijn voorzien van een kenteken bevattende de lettergroep CD of CDJ of de lettergroep BN of GN en twee groepen van twee cijfers dan wel een vermelding inzake afwijkende koplampen onder bijzonderheden in het kentekenregister, mogen zijn voorzien van dimlichten met een afwijkend lichtbeeld. Het dimlicht wordt niet als verblindend aangemerkt indien deze als volgt is afgesteld:
a. globaal mag het geprojecteerde lichtste vlak, voor zowel een beladen als een onbeladen voertuig, zich niet bevinden boven de horizontale lijn die overeenkomt met een daling van 2 cm/m van de lichtbundel ten opzichte van het midden van de koplamp;
b. tevens mag het midden van dit vlak zich niet duidelijk links bevinden van de verticale hartlijn op het scherm van het koplamptestapparaat."
Daar voldoe jij volgens je beschrijving niet aan, en dan riskeer je dus een boete.
Had toch dat wedje moeten leggen met je. Hierbij de terugkoppeling op het feit dat ik nog op 2024.26.100 firmware draai:Oekol schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:42:
[...]
Wedden dat als je daar op de wifi zit van de SeC dat ze je toestemming gaan vragen om de update te doen?![]()
Er gaan geruchten dat updates sneller komen als je op de wifi bij de SeC zit.
:strip_exif()/f/image/tlDO8Ta6fMRfhixDiMEevuCB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan het niet testen, maar zou deze lader dan niet dubbel in je menu komen? Onder 50kW en onder 120kW? Zodat je kan selecteren welke je wilt?pdidi schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:41:
[...]
Als je naar een laadstation navigeert met met verschillende laadvermogens (zoals bv deze Allego) hoe moet Tesla dan weten welke paal je gaat gebruiken (de 50kW of 120kW)? Als je maar met 50kW gaat laden hoeft er minder pre-heated te worden
En anders hoop ik dat Tesla automatisch de hoogst mogelijke neemt. Meestal als je snellaadt, wil je ook zo snel mogelijk weer weg.
[ Voor 10% gewijzigd door this op 04-11-2024 14:37 ]
Zodra je de auto in beweging zet zonder gordel en tot stilstand komt gaat de auto direct in parkeerstand. Dit was voorheen niet het geval.
Dit is ongelooflijk irritant als ik de auto aan het verplaatsen / omwisselen ben op mijn oprit. Ik draag tijdens rijden altijd mijn gordel, maar om even de auto een stukje te verplaatsen niet, ook totaal overbodig trouwens. Dat mag dus nu niet meer van Tesla. Bedankt. 😑
Of is dit een bug in de recente software?
[ Voor 7% gewijzigd door Vissa66 op 04-11-2024 14:49 ]
M3P 24'
De auto rijdt, dus blijkbaar mag het wel (pas boven de 5km/h ofzo krijg je een waarschuwingssignaal). Het is nu alleen dat de auto denkt dat je wilt parkeren als je stilstaat zonder gordel. Tja, kwestie van in 1x goed doorrijden lijkt meVissa66 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:38:
Recent aardig wat updates geweest, ik merk nu dat het een verplichting is om de gordel te dragen in mijn M3H.
Zodra je de auto in beweging zet zonder gordel en tot stilstand komt gaat de auto direct in parkeerstand.
Dit is ongelooflijk irritant als ik de auto aan het verplaatsen / omwisselen ben op mijn oprit. Ik draag tijdens rijden altijd mijn gordel, maar om even de auto een stukje te verplaatsen niet, ook totaal overbodig trouwens. Dat mag dus nu niet meer van Tesla. Bedankt. 😑
Snap ik. Maar deze wagen heeft erg grote dode hoeken en naar achteren zie je al helemaal niets.fisherman schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:21:
[...]
Nou ja, de kans op schade valt wel mee hoor, als je een beetje kunt sturen. Vroeger had je die hulpsystemen natuurlijk ook niet.
Maar ik vermoed dat Tesla pas een auto uitleent als je er niet meer mee kan rijden. Dat is in jouw geval niet zo.
Tevens kunnen de koplampen niet bijgesteld worden.
Lijkt me ook wel erg belangrijk tegenwoordig dat de emergency brake werkt.
Gebrek aan GPS is imo niet erg.bilgy_no1 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:30:
[...]
Oei, dat is pech hebben. Dit soort verhalen heb ik hier niet veel gelezen in de afgelopen twee jaar.
Hoewel de auto nog wel rijdt snap ik je gevoel wel. Bijv met het gebrek aan GPS werkt mogelijk je navigatie niet en dan wordt het lastiger inschatten of je een bepaalde rit nog haalt met je batterijlading.
Misschien moet je even bellen en het nogmaals uitleggen met je bezwaren erbij...
Als bij aankomst de 120kW palen allemaal bezet zijn is dan wel dubbel zuur: 3-5% verspild aan preheating (kosten) en vervolgens langer aan de 50kW paal om die 3-5% extra te vullen. Heb er zelf geen ervaring mee (alleen SuC) vandaar mijn initiele vraag aan @LigeTRy. Zal vanavond eens kijken hoe de Tesla met dit soort laadstations omgaat (zoals ook deze FastNed)this schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:36:
[...]
Ik kan het niet testen, maar zou deze lader dan niet dubbel in je menu komen? Onder 50kW en onder 120kW? Zodat je kan selecteren welke je wilt?
En anders hoop ik dat Tesla automatisch de hoogst mogelijke neemt. Meestal als je snellaadt, wil je ook zo snel mogelijk weer weg.
Geen problemen meer gehad daarna?TweakerVincent schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:26:
[...]
exact hetzelfde gehad. Waardeloos en ze wisten niet hoe snel die ap computer er was. Heeft een maand geduurd allemaal.
Ik kreeg na lang zeuren wel een vervangende auto
Afgelopen vrijdag de auto pas terug, maar ben nog niet zeker of het blijft werken. Deed het eerst 2.5 week goed dus zegt nog niet veel
Alle auto's die ik de afgelopen jaren gereden heb, hebben grote dode hoeken en kleine ramen, dus dat is niets vreemds. En die hadden allemaal geen camera's aan de zijkant.Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:56:
[...]
Snap ik. Maar deze wagen heeft erg grote dode hoeken en naar achteren zie je al helemaal niets.
Dus ja, weer even terug in de tijd.
Verlichting kun je natuurlijk wel zelf afstellen, zodat je niemand meer verblind. Wel even onthouden hoeveel tikjes naar beneden je ze afgesteld hebt. Of anders gewoon aangeven bij de service dat ze deze weer volgens spec afstellen in het service center.
Ik heb niet alles goed doorgelezen, maar ben je nog goed verzekerd nu?Derk J schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:56:
[...]
Snap ik. Maar deze wagen heeft erg grote dode hoeken en naar achteren zie je al helemaal niets.
De verzekering is namelijk gebaseerd op je auto inclusief alle werkende functies. Bijvoorbeeld emergency brake en dergelijke zijn zaken die de prijs omlaag halen.
Voorruit is vandaag vervangen en de ADAS zijn gekalibreerd. Fingers crossed, maar installatie lijkt netjes uitgevoerd te zijn, ik heb volgens mij ook nergens schade gezien. Hopelijk geen lekkage bij een regenbui.LostInNight schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:00:
[...]
[Afbeelding]
Het sterretje is dus "gerepareerd", maar is nog heel goed zichtbaar en zelfs storender dan eerst door vervorming/bolling door opvulling.![]()
De auto is nog net 10 dagen in mijn bezit, heb gelukkig toestemming gekregen van de leasemaatschappij om de ruit te laten vervangen. Nog even geduld hebben tot volgende week maandag, erg lastig aangezien ik de auto nog niet zo lang heb.
Hoe noemen we dit? First world problems?
Ik ben erg benieuwd hoe jij aan 5-10ct per kWh haalt. Ik heb wp en all-electric woning met zonnepanelen en electrische auto en laat altijd de goedkoopste momenten icm Tibber maar de gemiddelde prijs is hier 0.22ct op jaar basis.Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:03:
[...]
Mensen laten zich te snel beïnvloeden door hoge kosten en kijken te weinig naar de voordelen. Daarnaast speelt de media hier negatief op in, wat mij betreft té negatief en onnodig.
Heb maart 2023 een Model Y LR gekocht, daarvoor 3-4 jaar een Model 3 P lease gehad. Al die jaren tot op de dag van vandaag voordeel gehad van geen wegenbelasting. Nu 82 Euro/maand verzekering, geen wegenbelasting en eigenlijk alleen afschrijving, maar daar staat een mobiliteitsvergoeding en km-vergoeding tegenover. Ik betaal gemiddeld per week 5-10 Euro aan stroom om heen en weer naar het werk te rijden. Mijn vrouw betaalt met haar ICE, voor 1/3e van de km's, 30 Euro per week aan benzine.
Onderhoud heb ik nog niet gehad. Ik heb nog een paar jaar garantie. En via de verzekering ook een nieuwwaarde verzekering tot 5 jaar. Daarnaast is er sprake van een korting op de wegenbelasting.
Ik twijfel er geen moment over om gewoon lekker privé elektrisch door te blijven rijden. Op mijn werk is iedereen bezig met leasebudgetten, hybride's, laadpalen, etc. en ik heb gewoon heerlijk al jaren een eigen laadpaal op de oprit en dus nu een privé ipv lease auto en geniet bijna van het corporate gezeik mbt budgettten, regelingen en alle clickbait artikelen over de wegenbelasting. Daarnaast gaan ook terugleverboetes etc. aan mij voorbij door dynamische tarieven. Het gemiddelde tarief per kWh is hier 5-10 ct, incl. belasting en alle bijkomende shite, goedkoper kan het haast niet.
Zet het naar je hand, gebruik het in je voordeel en laat je niet belemmeren door al die azijnpissers, clickbait media en negatieve uitingen. Vereist wel dat je openstaat voor nieuwe ontwikkelingen ipv krampachtig vasthoudt aan het oude, maar dat is in veel gevallen (niet alle, dat weet ik), een keuze.
Dan is je stoelsensor defect.Vissa66 schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:38:
Recent aardig wat updates geweest, ik merk nu dat het een ,,verplichting'' is om de gordel te dragen in mijn M3H.
Zodra je de auto in beweging zet zonder gordel en tot stilstand komt gaat de auto direct in parkeerstand. Dit was voorheen niet het geval.
Of is dit een bug in de recente software?
Hier dezelfde situatie met all-electric huis met 30 zonnepanelen en Tibber. Ik betaal voor een laadsessie altijd alles tussen de 0 cent per kWh tot 18 cent gemiddeld. Dit verschilt dus heel erg hoeveel Grid rewards er zijn en de prijzen.warsame schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe jij aan 5-10ct per kWh haalt. Ik heb wp en all-electric woning met zonnepanelen en electrische auto en laat altijd de goedkoopste momenten icm Tibber maar de gemiddelde prijs is hier 0.22ct op jaar basis.
Aangezien ik een stroomoverschot heb op jaarbasis gezien de hoeveelheid panelen, krijg ik in principe meestal geld toe op het laden. Want van de stroomprijs is ongeveer 15 cent belasting en die krijg je terug middels salderen. Een laadsessie van onder de 15 cent gemiddeld is dus geld toe krijgen om te laden
Is het bij Tesla niet zo dat de stoel iemand moet detecteren om bijvoorbeeld de stoel verwarming en koeling te laten werken? Want die doen het wel gewoon.
Edit: Natuurlijk niet, gezien je die in de app ook al van tevoren aan kan zetten.
Dan ga ik eens een service verzoek erin schieten.
[ Voor 18% gewijzigd door Vissa66 op 04-11-2024 17:26 ]
M3P 24'
ik heb nav dit topic ook even gecheckt en tesla geeft bij mij ook aan dat ik de laatste versie heb, raar. 2024.26.100 3cc8ditsnaud schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:17:
[...]
Had toch dat wedje moeten leggen met je. Hierbij de terugkoppeling op het feit dat ik nog op 2024.26.100 firmware draai:
[Afbeelding]
A #Tesla driver reported that Autopilot saved them from a potential accident. They mentioned that they hadn't noticed anything ahead while looking straight, but suddenly felt what seemed like an impact. However, it turned out to be the Autopilot system reacting-swerving to avoid… pic.twitter.com/bgGWZxkpv4
— TeslaDashCam (@TeslaCamera) 2 november 2024
Bizar hoe FSD ingrijpt. Je denkt eerst dat het aan het uitwijken is voor geesten totdat....
Helaas ziet het systeem ook veel geesten, dit is natuurlijk goed. Echter als ik soms niet vol op het stroompedaal trap zitten er echt mensen achterin.Oekol schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:33:
[Embed]
Bizar hoe FSD ingrijpt. Je denkt eerst dat het aan het uitwijken is voor geesten totdat....
Een echte held door in slaap te vallen / iets anders te doen dan rijden en de berm uit te moeten sturen? Hmm. Ik heb een andere definitie denk ik.Caelorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:40:
En toch is het de vrachtwagen zelf die niet doorzet maar hem even recht trekt die de echte held is. Zonder die actie had de vrachtwagen alsnog in de auto gezeten. De AP is best last met ingrijpen nog.
De Allego charger kun je niet selecteren in de Tesla, daarom even een ander laadstation die wel in de Tesla staat: de EVBox in Amsterdam. 5x 175kW laders en 5x 50kW laders. Komt helaas niet dubbel voor in Tesla. Daar staat alleen 10 opladers (175 kW max). Als je dus met de Tesla hier naar toe navigeert zal die gaan pre-heaten terwijl het zomaar kan dat er alleen 50kW laders beschikbaar zijn. Dat zal dan ook 1 van de redenen zijn dat Tesla je liever naar een SuC stuurt, zodat je niet voor niets pre-heat en zeker een 150kW+ lader krijgtthis schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:36:
[...]
Ik kan het niet testen, maar zou deze lader dan niet dubbel in je menu komen? Onder 50kW en onder 120kW? Zodat je kan selecteren welke je wilt?
:strip_exif()/f/image/XO0rSy0Nsb61SDLNAhRe0Cb5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RomMNQz7PQgWXKqCR90iExnQ.png?f=user_large)
Benieuwd wat AP zou hebben gedaan als er wel een auto links had geredenOekol schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:33:
[Embed]
Meer mensen die in september auto geleverd gekregen hebben dit probleem? Ik voldoe iig perfect aan de voorwaarden. Oude M3 staat zelfs nog voor de deur.
Tesla M3LR acc boost 2019 & Tesla model 3 performance 2024
De band voelt niet veel zachter dan de andere 3..
Dat verschil ga je ook niet voelen, beetje lucht er bij in en kijken hoe het de komende dagen gaat.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:20:
Mijn Model Y gaf vandaag een melding over de bandenspanning. Deze was rechtsvoor 2,5 en de andere banden allemaal 2,9. Na een stukje rijden werd het nog wel 2,6 maar hoger niet. Iemand enig idee hoe dit ineens kan? Zaterdag was de melding er nog niet..
Lekke band denk ik.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:20:
Mijn Model Y gaf vandaag een melding over de bandenspanning. Deze was rechtsvoor 2,5 en de andere banden allemaal 2,9. Na een stukje rijden werd het nog wel 2,6 maar hoger niet. Iemand enig idee hoe dit ineens kan? Zaterdag was de melding er nog niet..
Het verschik tussen 2,5 en 3 bar ga je met je blote handen echt niet voelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 04-11-2024 19:24 ]
Sony A7 iv en wat recycled glas
😳 Ik merk er weinig tot niets van tijdens het rijden..
Eens kijken of dit onder de garantie valt..
Zal van het lek afhangen. Een spijker is pech voor jou, als er iets mis is in de aansluiting met de velg heb je kans. Maar eerst eens op druk brengen en kijken of die weer zakt is natuurlijk ook een optie.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:25:
[...]
😳 Ik merk er weinig tot niets van tijdens het rijden..
Eens kijken of dit onder de garantie valt..
Om beide quotes in 1 klap te pakken. De tesla geeft wel aan wat de maximale snelheid is op de site. maar het kan idd goed zijn dat er 300kw en 150kw staan op fastned en de 300's net even vol staan. Ik denk niet dat de tesla daar verder rekening mee houdt, preheaten is preheaten.pdidi schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:00:
[...]
Als bij aankomst de 120kW palen allemaal bezet zijn is dan wel dubbel zuur: 3-5% verspild aan preheating (kosten) en vervolgens langer aan de 50kW paal om die 3-5% extra te vullen. Heb er zelf geen ervaring mee (alleen SuC) vandaar mijn initiele vraag aan @LigeTRy. Zal vanavond eens kijken hoe de Tesla met dit soort laadstations omgaat (zoals ook deze FastNed)
Ik vind 3% (€1.- met fastned tarieven) kwijtraken om een minuutje eerder weg te zijn ook wel discutabel als ik het zelf zou moeten betalen (ik lease). Aan de andere kant ga ik ook vaak even binnen de aardappels afgieten als ik aan het wachten ben, dat kost tegenwoordig ook 80 cent.
Op m'n lange (lente/zomer) ritjes door Duitsland schiet preheaten überhaupt niet meer aan bij mij, met dank aan de autobahn
Wanneer heb je ze voor t laatst opgepompt? T is een stukkie kouder dan 3 maanden geleden, dat doet ook wat met de bandenspanning.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:20:
29 september. Toen waren ze alle 4 te laag. Nu alleen rechts voor. De rest op 2,9 bar.LigeTRy schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:28:
[...]
Wanneer heb je ze voor t laatst opgepompt? T is een stukkie kouder dan 3 maanden geleden, dat doet ook wat met de bandenspanning.
Ik ga morgen ze eerst allemaal maar naar 3,0 oppompen en dan kijken hoe snel rechtsvoor terugloopt.
/f/image/taJnSBInvQPHgMvkLvYSCxk3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Morpheus2003 op 04-11-2024 19:35 ]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 62% gewijzigd door nerovectra op 04-11-2024 19:43 ]
Ik heb het niet over de bestuurder he...Oekol schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:44:
[...]
Een echte held door in slaap te vallen / iets anders te doen dan rijden en de berm uit te moeten sturen? Hmm. Ik heb een andere definitie denk ik.
Maar kijk het filmpje nog eens. Als de vrachtwagen zichzelf niet had rechtgetrokken had die alsnog in de auto gezeten, want de auto week maar minimaal uit.
En dat zie ik dus wel vaker bij die filmpjes. De auto doet het minimale en het is daardoor vaker geluk dan iets anders dat er niet alsnog een ongeluk gebeurd.
Niet dat ik vind dat de Tesla niet genoeg aan boord heeft om issues te voorkomen. Van het weekend heeft de auto nog voorkomen dat onze model 3 in de prak zat aan de voorkant door in te grijpen. Echter voor gevaar van de zijkant is het altijd maar een beetje matig.
[ Voor 31% gewijzigd door Caelorum op 04-11-2024 19:41 ]
Gedaan, maar ik heb de statistieken nog steeds niet, ook de functionaliteit nog niet in de app.shinken82 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:07:
[...]
Je hebt je waarschijnlijk niet aangemeld voor het delen van gegevens. Dat kan je doen onder "Software" in de auto.
Het kan 24 uur duren voordat het in gaat, je krijgt dan de tab "laad statistieken" in je app te zien.
Een beetje matig ten opzichte van?Caelorum schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:39:
[...]
Ik heb het niet over de bestuurder he...
Maar kijk het filmpje nog eens. Als de vrachtwagen zichzelf niet had rechtgetrokken had die alsnog in de auto gezeten, want de auto week maar minimaal uit.
En dat zie ik dus wel vaker bij die filmpjes. De auto doet het minimale en het is daardoor vaker geluk dan iets anders dat er niet alsnog een ongeluk gebeurd.
Niet dat ik vind dat de Tesla niet genoeg aan boord heeft om issues te voorkomen. Van het weekend heeft de auto nog voorkomen dat onze model 3 in de prak zat aan de voorkant door in te grijpen. Echter voor gevaar van de zijkant is het altijd maar een beetje matig.
Even ideal kiezen en dan de voucher code in scherm ernanerovectra schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:36:
Ik probeer m'n toegekende referral-tegoed te gebruiken voor bestelling van een trekhaak. Referral-tegoed staat in m'n portemonnee, maar bij checkout in de Tesla shop kan ik alleen kiezen voor iDeal of "Kaart toevoegen". Ook is in mijn android app de knop "verzilveren" niet aanwezig onder "refereren en verdienen". Is iemand dit al gelukt? App is geüpdatet naar de meest recente versie.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De gemiddelde prijs van het hele huishouden of van het laden van je auto? Daar zit natuurlijk wel een groot verschil in aangezien de auto relatief veel kWh's vreet en dat dus altijd in de goedkoopste uren is. Dan mag je al minimaal 5 ct/kWh van je gemiddelde huishoudtarief afhalen als het niet meer is.warsame schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:01:
[...]
Ik ben erg benieuwd hoe jij aan 5-10ct per kWh haalt. Ik heb wp en all-electric woning met zonnepanelen en electrische auto en laat altijd de goedkoopste momenten icm Tibber maar de gemiddelde prijs is hier 0.22ct op jaar basis.
De gemiddelde afnameprijs voor heel het huishouden is hier over heel 2024 20,69 ct/kWh incl belastingen, de auto is sowieso op de veel goedkopere momenten geladen, incl. een aantal negatieve uren, 0 ct/kWh uren en natuurlijk ook een deel middels de afbetaalde zonnepanelen.
Heb al geprobeerd een helper in Home Assistant aan te maken die de laadpaalstroom vs het dan geldende dynamische tarief berekent, optelt en per periode een gemiddelde kan laten zien, maar is mij nog niet gelukt.
Heb vorige week het eerste deel van een kleine thuisaccu in gebruik genomen en verwacht de prijs dus vanaf nu nog iets verder te kunnen drukken. Nu nog mooi aan het terugleveren, binnenkort verder uitbreiden en indien nodig de auto in als dat beter uitkomt.
:strip_exif()/f/image/N8ca7WeeoTMefWaHjXS9se0X.jpg?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Helaas ervaar ik nog steeds schokkerig rijden bij 56/57 per uur. Bij iets lagere snelheid komt het sporadisch voor. Onder de 50 niet en ook boven de 60 komt het niet voor. Vorige service afspraak was er niks bijzonders geconstateerd, daarom maar een nieuwe ingeschoten, want het is best irritant. Het is ook precies rondom de snelheid voor de bebouwde komt dus vaak voor dat ik het voel.Simone2011 schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:39:
[...]
Het schokken is niet weg lijkt soms wat erger te worden. Vrijdag een service afspraak ben benieuwd wat er geconstateerd gaat worden.
Normaal is het in ieder geval niet.
Een platte kant op de band/velg probleem lijkt mij uitgesloten omdat het enkel zich voordoet rond deze snelheid. Anders zou het bij elke snelheid moeten zijn.
Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.
Arme appartement huurders / koper achter dat ene scherm die er al staat. Echt wtf.
NEWS: Tesla has installed a 45 foot LED screen at its upcoming Hollywood diner and Supercharger. Another one will be installed as well. You'll be able to watch movie clips while you charge and eat. The glass door to the diner has also been installed.
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) 3 november 2024
Full video from 24/7Tesla:… pic.twitter.com/HP3lxFmRmb
Die appartementen(?) erachter..Oekol schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:40:
Bizarre SuC locatie in Hollywood. Twee grote 45 voet schermen en 32 stalls. Vanuit restaurant kan je ook film(jes) kijken of vanuit de auto. Bijzonder to say at least.
Arme appartement huurders / koper achter dat ene scherm die er al staat. Echt wtf.
[Twitter]

99% kans op een lekke band. Zal wel een klein lek zijn. Ga gewoon naar een bandencentrale. Voor 10-20€ ben je gesteld.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:32:
[...]
29 september. Toen waren ze alle 4 te laag. Nu alleen rechts voor. De rest op 2,9 bar.
Ik ga morgen ze eerst allemaal maar naar 3,0 oppompen en dan kijken hoe snel rechtsvoor terugloopt.
[Afbeelding]
Sony A7 iv en wat recycled glas
En nadat ik dan "bestellen en betalen" heb geselecteerd krijg ik uiteindelijk de mogelijkheid om de referral-portemonnee te trekken?TweakerVincent schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:58:
[...]
Even ideal kiezen en dan de voucher code in scherm erna
/f/image/LMFNfIBd3Cx8ScmftT79DuaO.png?f=fotoalbum_large)
Je ziet in dit plaatje toch voucher code toevoegen?nerovectra schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:53:
[...]
En nadat ik dan "bestellen en betalen" heb geselecteerd krijg ik uiteindelijk de mogelijkheid om de referral-portemonnee te trekken?[Afbeelding]
Precies, een vouchercode invullen is geen probleem. Maar referral-tegoed aanspreken lijkt een grotere uitdaging.TweakerVincent schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:02:
[...]
Je ziet in dit plaatje toch voucher code toevoegen?
Ow sorry dacht dat dat hetzelfde wasnerovectra schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:09:
[...]
Precies, een vouchercode invullen is geen probleem. Maar referral-tegoed aanspreken lijkt een grotere uitdaging.
Ten opzichte van de helleluja verhalen die je veel op youtube hoort. Het is een prima systeem hoor, maar na bijna 5 jaar erin te rijden zou ik net verre van perfect noemen. Acceptabel is het meer.
Controleer de band eens op een schroef of iets dergelijks. Dit kan ook ook het geleidelijk verlies aan druk verklaren.Morpheus2003 schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:20:
Iemand dit wel eens laten doen
Ik zit over de 230k dus ga maar eens hier en daar informeren want heel moeilijk lijkt het niet.
edit:
hier gelezen:
https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/
[ Voor 17% gewijzigd door ybos op 04-11-2024 21:36 ]
Dit topic is gesloten.
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.