Als de SR geen SEPP voordeel meer heeft, is het verschil met de LR kleiner, is waarschijnlijk de gedachte.jupinator schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:23:
[...]
Wat is het voordeel van wachten tot de SEPP afgelopen is dan? De auto is dan toch 2950 euro duurder ?
Hier nog een Model Y RWD LR VS AWD LR twijfelaar.
Ik kom nu van de Model 3 AWD LR.
Ik vind allereerst het gegoochel met de WLPT een beetje irritant. De Model Y RWD LR staat op 600km en de LR AWD op 533. Behalve dan als je verder kijkt en 19" kiest staat er ergens diep verstopt dat het 565 km is als geschat bereik, maar het woord WLTP wordt niet gebruikt.
Mijn vraag aan model Y AWD LR rijders met 19" wat staat er op de teller wanneer je de accu vol hebt geladen?
Ik vind allereerst het gegoochel met de WLPT een beetje irritant. De Model Y RWD LR staat op 600km en de LR AWD op 533. Behalve dan als je verder kijkt en 19" kiest staat er ergens diep verstopt dat het 565 km is als geschat bereik, maar het woord WLTP wordt niet gebruikt.
Mijn vraag aan model Y AWD LR rijders met 19" wat staat er op de teller wanneer je de accu vol hebt geladen?
80% is 420, dus 525 bij 100% (Dus EPA)Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:46:
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ik kijk nauwelijks naar de kilometers, de laatste keer dat ik er bij 100% naar keek gaf mijn AWD LR 516 aan geloof ik. Maar het varieert natuurlijk continu in een bandbreedte van ~20km afhankelijk van diverse parametersTomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:46:
Edit; even nagekeken in Teslamate: min 503, max 531, mean 516
[ Voor 3% gewijzigd door hommer op 27-05-2024 08:26 ]
t.k.a. sig space t.e.a.b.
@thomas_ 508 na ruim een jaar en wat degradatie.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Juist. Daarom suggereert @ybos een MRB die niet afhankelijk is van gewicht. Rekeningrijden dus: wie meer rijdt, betaalt meer. Wie minder rijdt, betaalt minder. Het zou prachtig (en eerlijker) zijn, maar ik verwacht niet dat dit onder dit kabinet gaat gebeuren...killerbie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:46:
[...]
We betalen genoeg taks en wegentax ik verwacht voor dat bedrag dat ik en heel het land jaarlijks betaald gewoon goede wegen, ongeacht het gewicht van een wagen...
Leuk trouwens, dat max trekgewicht van 500 kg voor die nieuwe M3P. Dat is vast zo laag om te zorgen dat mensen hun sleurhut niet per ongeluk uit elkaar trekken bij het wegrijden.
Ik zou gewoon even op ev-database.nl kijken. Daar staat veel realistische info en als je al eerder een EV gereden hebt kan je kijken hoe je verhoudt tot hun getallen (er zit een archief in met modellen die nu niet meer leverbaar zijn).Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:46:
Ik blijk met mijn oude model 3 precies een 'gemiddeld' verbruik te hebben. Op basis hiervan heb ik naar nieuwe auto's gekeken en ging ik er vanuit dat ik weer ongeveer gemiddeld zou zitten
Kleine kanttekening daarbij (niets ten nadele van jouw ervaring verder): Ik zat met mijn oude model 3 een stuk hoger in vebruik dan EV-database en de huidige ongeveer op het verbruik van EV-database (mogelijk zelfs iets zuiniger). Weet nog steeds niet waar dat precies aan ligt/lag maar neem ook die cijfers met een korrel zout.Smobbo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Ik zou gewoon even op ev-database.nl kijken. Daar staat veel realistische info en als je al eerder een EV gereden hebt kan je kijken hoe je verhoudt tot hun getallen (er zit een archief in met modellen die nu niet meer leverbaar zijn).
Ik blijk met mijn oude model 3 precies een 'gemiddeld' verbruik te hebben. Op basis hiervan heb ik naar nieuwe auto's gekeken en ging ik er vanuit dat ik weer ongeveer gemiddeld zou zitten
UNOX: The worst operating system
Ah, dat is dan weer onhandig! (gelukkig wel 'meer dan verwacht' ipv andersom).Korvaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:27:
[...]
Kleine kanttekening daarbij (niets ten nadele van jouw ervaring verder): Ik zat met mijn oude model 3 een stuk hoger dan EV-database en de huidige ongeveer op het verbruik van EV-database (mogelijk zelfs iets zuiniger). Weet nog steeds niet waar dat precies aan ligt/lag maar neem ook die cijfers met een korrel zout.
Ik heb mijn nieuwe nog niet zo lang, dus nog geen winter gehad. Nu zit ik ook nog een goeie 10% onder de waardes die ze aangeven, maar ik verwacht dat dit met een mooie winter wel gecorrigeerd wordt
Helaas. Met hoger bedoel ik: "verbruik hoger". Zal het even aanpassenSmobbo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:29:
[...]
Ah, dat is dan weer onhandig! (gelukkig wel 'meer dan verwacht' ipv andersom).
Ik heb mijn nieuwe nog niet zo lang, dus nog geen winter gehad. Nu zit ik ook nog een goeie 10% onder de waardes die ze aangeven, maar ik verwacht dat dit met een mooie winter wel gecorrigeerd wordt.
521km volgens Tessie (blij dat ik een lifetime license met 50% korting heb aangeschaft paar maanden geleden).Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:46:
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C
Dank allen voor de info! Range is dan iets beter dan mijn model 3 of zal er in iedergeval niet veel naast zitten.
Ik heb best vaak gedacht in zandweggetjes met modder en in de sneeuw, no worry’s ik heb AWD waarmee ik meer neig naar deze variant. Meer mensen met diezelfde gedachte?
Ik heb ook nog twee meerijdende kinderen van 18 en 20 waarvan mijn hoofd zegt dat ze veiliger rijden met AWD of ben ik nu aan het overdenken
Ik heb best vaak gedacht in zandweggetjes met modder en in de sneeuw, no worry’s ik heb AWD waarmee ik meer neig naar deze variant. Meer mensen met diezelfde gedachte?
Ik heb ook nog twee meerijdende kinderen van 18 en 20 waarvan mijn hoofd zegt dat ze veiliger rijden met AWD of ben ik nu aan het overdenken

[ Voor 20% gewijzigd door Tomas_ op 27-05-2024 08:42 ]
Ja, maar dat is een volkomen idiote gedachte (en ja, daarmee bedoel ik ook mezelf). Als ik kijk hoe vaak ik in de 25 jaar dat ik autorij vast heb gezeten met een 2WD dan kom ik denk ik op vier keer.Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Dank allen voor de info! Range is dan iets beter dan mijn model 3 of zal er in iedergeval niet veel naast zitten.
Op skivakantie 3 keer sneeuwkettingen nodig gehad en ging het maar 1 keer zelfs met kettingen niet (en hebben wat vrienden moeten duwen). De andere keer telt eigenlijk niet mee, want dat was zo'n enorme sneeuwbui in Nederland (jaaaaaren geleden) dat ik met een bedrijfsauto vast zat in een situatie waarin ik normaal gesproken echt nooit de weg op was gegaan. Dat heb ik kunnen fixen met automatten onder de aangedreven wielen
Met andere woorden: duizenden euro's uitgeven voor die ene sporadische keer dat je mogelijk vast zou kunnen komen te zitten is raar
[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 27-05-2024 08:46 ]
Goed punt! Altijd goed om iemands anders standpunt te lezen. Ik kan mij er in vinden.Korvaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:44:
[...]
Ja, maar dat is een volkomen idiote gedachte (en ja, daarmee bedoel ik ook mezelf). Als ik kijk hoe vaak ik in de 25 jaar dat ik autorij vast heb gezeten met een 2WD dan kom ik denk ik op vier keer.
Op skivakantie 3 keer sneeuwkettingen nodig gehad en ging het maar 1 keer zelfs met kettingen niet (en hebben wat vrienden moeten duwen). De andere keer telt eigenlijk niet mee, want dat was zo'n enorme sneeuwbui in Nederland (jaaaaaren geleden) dat ik met een bedrijfsauto vast zat in een situatie waarin ik normaal gesproken echt nooit de weg op was gegaan. Dat heb ik kunnen fixen met automatten onder de aangedreven wielen(all-season banden in plaats van echte winterbanden hielp niet echt mee trouwens).
Met andere woorden: duizenden euro's uitgeven voor die ene sporadische keer dat je mogelijk vast zou kunnen komen te zitten is raar
-edit- Misschien dacht ik daardoor ook wel andersom en koos er voor toch het weggetje in te rijden omdat het kan en toch niet vast kom te zitten.
Ik had echter nog een edit gedaan en iets toegeovegd over veiliger rijden in het algemeen, en dan ook betreffende de kinderen. Zeker met deze power.
[ Voor 6% gewijzigd door Tomas_ op 27-05-2024 08:52 ]
De assistentiesystemen zoals traction control regelen dat tegenwoordig allemaal. Je kan hoogstens 'slip start' aangezetten om wat slippen toe te staan bij wegrijden uit gravel of sneeuw/ijs. Gewoon (blijven) zorgen voor goede banden en lekker gaan met 2WD. Pas uiteraard je rijgedrag wel aan bij gladheid (maar dat geldt ook voor 4WD. Genoeg overmoedige figuren met 4WD want ze hebben 4WD).Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:50:
[...]
Goed punt! Altijd goed om iemands anders standpunt te lezen. Ik kan mij er in vinden.
-edit- Misschien dacht ik daardoor ook wel andersom en koos er voor toch het weggetje in te rijden omdat het kan en toch niet vast kom te zitten.
Ik had echter nog een edit gedaan en iets toegeovegd over veiliger rijden in het algemeen, en dan ook betreffende de kinderen. Zeker met deze power.
Edit: ja 4WD gaat zeker wel helpen met modder en sneeuw hoor, laat dat duidelijk zijn. De momenten dat je het echt nodig hebt zijn echter op 1 hand te tellen
[ Voor 9% gewijzigd door Korvaag op 27-05-2024 09:02 ]
Ik heb twee/drie jaar geleden nog wel vastgezeten met de model 3 SR+. De onderkant is net een surfplank, dus je kan een parkeervak met sneeuw inrijden en dan doorglijden en met 4 wielen van de grond komen
Gelukkig had ik toen wat ikea kastplanken achterin liggen die toch al weg moesten..
Gelukkig had ik toen wat ikea kastplanken achterin liggen die toch al weg moesten..
Stel dat ik nu een model Y LR ga leasen met een levertijd van 15 november, hoe groot is de kans dat ik dan de Jupiter update ontvang? Blijft gebaseerd op aannames, dat begrijp ik?
Weten jullie of het gemakkelijk zelf te doen is of waar het te laten uit voeren is om de het huidige model Y te laten dashboard wrappen? Zodat het notenhoutenplastic niet meer zichtbaar is?
Weten jullie of het gemakkelijk zelf te doen is of waar het te laten uit voeren is om de het huidige model Y te laten dashboard wrappen? Zodat het notenhoutenplastic niet meer zichtbaar is?
Maar als je met vier pootjes van de grond staat helpt 4WD ook niet meerCaelorum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:13:
Ik heb twee/drie jaar geleden nog wel vastgezeten met de model 3 SR+. De onderkant is net een surfplank, dus je kan een parkeervak met sneeuw inrijden en dan doorglijden en met 4 wielen van de grond komen![]()
50-50. Hij is er al wel, of niet.stormfly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:16:
Stel dat ik nu een model Y LR ga leasen met een levertijd van 15 november, hoe groot is de kans dat ik dan de Jupiter update ontvang? Blijft gebaseerd op aannames, dat begrijp ik?
Met een normale levertijd van 1-2 maanden kan je natuurlijk ook gewoon wachten tot eind augustus/begin september met bestellen, dan is er misschien al meer bekend.
Dat schijnt niet zo ingewikkeld te zijn en kan je altijd laten doen voor een paar honderd euro.Weten jullie of het gemakkelijk zelf te doen is of waar het te laten uit voeren is om de het huidige model Y te laten dashboard wrappen? Zodat het notenhoutenplastic niet meer zichtbaar is?
[ Voor 11% gewijzigd door Smobbo op 27-05-2024 09:18 ]
Tegelijkertijd even groot als klein. Niemand weet het en Tesla heeft zelf toch echt gecommuniceerd dat hij dit jaar niet komt. Zeggen zullen ze het natuurlijk nooit doen, omdat dan de verkopen wellicht inzakken en ze met voorraad achter blijven.stormfly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:16:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Jup, dat was het puntKorvaag schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Maar als je met vier pootjes van de grond staat helpt 4WD ook niet meer
Zijn er nog mensen die een Model Y RWD SR bestellen nu de LR er is ?
Waarom niet? Volgens mij is nog steeds de meerderheid RWD SR als ik kijk welke auto's op kenteken zijn gezet met welk accupakket.JustC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:49:
Y'24
Het eerste wat ik heb gedaan heb in onze MYLR AWD is km wijzigen in % 😅 Maar ik als oud M3LR AWD (2019) kwijt wil: wat is dat ding zuinig. In huidige omstandigheden zit het verbruik steeds tussen de 125 en 140w/km met 105km/u en veel snelwegkm’s.Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:46:
Dat haalde ik met de M3 echt niet. Je gaat er hoe dan ook op vooruit….
Heb zaterdag staan praten met iemand met een gewone LR, ik denk dat ik met mijn RWD net zo snel ergens ben als hij met zijn LR. Laden duurt veel langer ondanks de hogere piek. Die piek is veel korter dan de 172 kW die de RWD aan kan houden tot iets van 70%. Ben dus veel sneller weg bij de laadstations.JustC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:49:
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
ik zou de SR bestelen, omdat die een LFP batterij heeft. Kreeg bij ons de M3 RWD er juist thuis doorheen omdat LFP veel veiliger is met brand dan NMC.JustC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:49:
https://www.ufinebattery....y-what-is-the-difference/
Scheelt je bijna 7000 euro vanwege subsidie. Dus ja, dat is best serieus geld!JustC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:49:
Was puur uit interesse , ik heb zelf de MY RWD SR ook besteld via de lease maatschappij maar dat was puur omdat mijn lease budget niet meer toe laat en ik ga niet bij betalen.RvV schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Waarom niet? Volgens mij is nog steeds de meerderheid RWD SR als ik kijk welke auto's op kenteken zijn gezet met welk accupakket.
Maar zou ook liever de LR rijden best of both worlds.
En de toegevoegde waarde is uitermate beperkt.KeesPimelmees schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:59:
[...]
Scheelt je bijna 7000 euro vanwege subsidie. Dus ja, dat is best serieus geld!
Ik denk dat die een stuk veiliger rijden met RWD vanwege het grote vermogen van de LR. Zou ik niet snel aan een 18 jarige mee geven.Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Vermogen van een RWD vind ik al te groot voor 18/20 jarigen. Zelfs met chill mode.TukkerTweaker schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Ik denk dat die een stuk veiliger rijden met RWD vanwege het grote vermogen van de LR. Zou ik niet snel aan een 18 jarige mee geven.
Maar mijn eerste auto was ook een Daihatsu Trevis (ING Car Lease moest er zelfs een prijs voor verzinnen omdat ik de eerste was in 2006 die er eentje wilde
Verschil is dan kleiner. Maar je bent wel veel duurder uitFrenzyFreak schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:28:
[...]
Als de SR geen SEPP voordeel meer heeft, is het verschil met de LR kleiner, is waarschijnlijk de gedachte.

Dat was alleen voor de USA toch? Dat bericht las ik als; de EU en Shanghai fabriek hebben kans dat deze auto wel eerder komt in deze gebieden?Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:17:
[...]
Tegelijkertijd even groot als klein. Niemand weet het en Tesla heeft zelf toch echt gecommuniceerd dat hij dit jaar niet komt. Zeggen zullen ze het natuurlijk nooit doen, omdat dan de verkopen wellicht inzakken en ze met voorraad achter blijven.
Ja dat is interessant, mijn werkgever dekt de hogere leasekosten na bestelling af bij prijsverhogingen. Ik deel dan alleen in de hogere bijtelling mee. Als ik nu de RWD LR erin klik, en de jupiter update komt, dan is er een grote kans dat dit een Jupiter LR gaat worden. Waarschijnlijk AWD schat ik in, omdat de RWD LR dan vervalt. Mogelijk kan hier een voordeeltje uit halen als ik hem nu bestelSmobbo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:17:
[...]
50-50. Hij is er al wel, of niet.
Met een normale levertijd van 1-2 maanden kan je natuurlijk ook gewoon wachten tot eind augustus/begin september met bestellen, dan is er misschien al meer bekend.
[...]
Ik zal eens onderzoek doen.Dat schijnt niet zo ingewikkeld te zijn en kan je altijd laten doen voor een paar honderd euro.
Anoniem: 525104
Ik dacht dat de Juniper pas volgend jaar zou komen? Kan mij niet voorstellen dat als je nu een Model Y besteld hebt (welke variant dan ook) er vanuit moet gaan dat je een Juniper krijgt, of ben ik nou gek?
De LR is dan nog steeds even duur, en op dat moment niet zoveel duurder meer dan de instapper.SquareOne schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:12:
[...]
Verschil is dan kleiner. Maar je bent wel veel duurder uit
Het advies van Tesla is duidelijk voor de LFP batterijen: laat de limiet staan op 100%. En sommige laadpunten stoppen uit zichzelf, waardoor misschien het kalibreren niet helemaal goed verloopt.Alexander1984 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:38:
[...]
Ja precies, en hier wellicht wat te weinig tot 100% geladen de laatste twee week. Denk laat hem beetje op 80 a 90% omdat je weinig ritjes maakt of bijladen tot dat %.
Ik zou een paar keer echt goed tot 100% laden. Langer op 100% laten staan kan volgens mij niet zoveel kwaad. Desnoods zet je een dagje de Sentry Mode aan, zodat je van de 100% af bent... Ik weet dat er hier mensen zijn die anders adviseren, maar ik houd me zelf aan het advies van Tesla.
Mijn CATL MY heeft nu 41.000 km gereden en geeft bij 100% 408 km aan. Dat was bij aanschaf 418 km zoals ik hier lees dat het standaard zou moeten zijn.
Als die van jou na 1.000 km maar 393 km aangeeft lijkt me dat niet goed. Zou kunnen dat het komt door te vaak niet tot 100% laden, maar dan zou dat toch na een aantal keer goed kalibreren weer recht moeten trekken denk ik. Mocht het na een paar keer tot 100% laden toch zo blijven, dan zou ik het wel melden bij Tesla.
Tesla zal mogelijk zeggen dat het binnen specificaties is (garantie op batterij is 70% na 8 jaar of 160.000 km)
Er zijn apps die een percentage van degradatie weer kunnen geven. Ik heb zelf de S3XY button app van Enhauto. Geen idee hoe precies en betrouwbaar dat is.
Misschien is het een idee om eindelijk eens te stoppen met speculeren over Juniper. Alleen Tesla weet het, wij niet. De pers ook niet (en er werd me door iemand van Tesla ingefluisterd dat het verschil niet bijzonder groot is). Pagina na pagina komt dit weer terug. Beetje vermoeiend.Anoniem: 525104 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:26:
Ik dacht dat de Juniper pas volgend jaar zou komen? Kan mij niet voorstellen dat als je nu een Model Y besteld (welke variant dan ook) er vanuit moet gaan dat je een Juniper krijgt, of ben ik nou gek?
Jeps dit weekend gevraagd in de Tesla showroom, ze reserveren geen auto's, ze leveren altijd vers van de lopende band. Als je moment van levering aanbreekt dan leveren ze de op dat moment gangbare auto. Als de Juniper update is ingegaan voor de lopende band, dan is er een hele grote kans dat de huidige model Y reeds uitverkocht is en je de juniper auto geleverd krijgt. Zijn collega zei dat er dan soms een naheffing is, soms niet, zoals geschreven is die naheffing dan nie voor mij op basis van de regels van mijn werkgever.Anoniem: 525104 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:26:
Ik dacht dat de Juniper pas volgend jaar zou komen? Kan mij niet voorstellen dat als je nu een Model Y besteld (welke variant dan ook) er vanuit moet gaan dat je een Juniper krijgt, of ben ik nou gek?
Kan ook zijn dat je de laatste Y van de huidige productie krijgt, je weet het niet bij Tesla.
Hier las ik dat Elon alleen voor de USA gebruikers e.a. heeft gereduceerd qua verwachtingen over leveringen.
Anoniem: 525104
Precies mijn punt toch? We zien wel wanneer hij uitkomt.daemonix schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:40:
[...]
Misschien is het een idee om eindelijk eens te stoppen met speculeren over Juniper. Alleen Tesla weet het, wij niet. De pers ook niet (en er werd me door iemand van Tesla ingefluisterd dat het verschil niet bijzonder groot is). Pagina na pagina komt dit weer terug. Beetje vermoeiend.
Denk trouwens niet dat medewerkers van Tesla NL überhaupt iets weten van de Juniper, dus dat kun je ook meteen met een korreltje zout nemen
Dat snap ik, dit was namelijk ook zo met de Model 3. Maar naar mijn idee was er al een stuk meer concreet bij de Highland toen dan dat er nu is voor de Juniper. Foto's van testdagen in EU etc.Jeps dit weekend gevraagd in de Tesla showroom, ze reserveren geen auto's, ze leveren altijd vers van de lopende band. Als je moment van levering aanbreekt dan leveren ze de op dat moment gangbare auto. Als de Juniper update is ingegaan voor de lopende band, dan is er een hele grote kans dat de huidige model Y reeds uitverkocht is en je de juniper auto geleverd krijgt. Zijn collega zei dat er dan soms een naheffing is, soms niet, zoals geschreven is die naheffing dan nie voor mij op basis van de regels van mijn werkgever.
Kan ook zijn dat je de laatste Y van de huidige productie krijgt, je weet het niet bij Tesla.
[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 525104 op 27-05-2024 10:44 ]
We zijn het eens hoor.Anoniem: 525104 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Precies mijn punt toch? We zien wel wanneer hij uitkomt.
Denk trouwens niet dat medewerkers van Tesla NL überhaupt iets weten van de Juniper, dus dat kun je ook meteen met een korreltje zout nemen
Mijn kennis komt van iemand die internationaal bezig is voor Tesla en iets hoger in de boom zit dan de NL mederwerkers.
Mods: misschien een nieuw topic maken voor speculaties over Juniper en het opnemen in de topic warning?
[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 27-05-2024 10:45 ]
Die horen het als laatste, als die het te vroeg weten stort de sales inAnoniem: 525104 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:42:
[...]
Precies mijn punt toch? We zien wel wanneer hij uitkomt.
Ik zou er niet op rekenen dat de Juniper versie al dit jaar komt.stormfly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:13:
[...]
Dat was alleen voor de USA toch? Dat bericht las ik als; de EU en Shanghai fabriek hebben kans dat deze auto wel eerder komt in deze gebieden?
[...]
Ja dat is interessant, mijn werkgever dekt de hogere leasekosten na bestelling af bij prijsverhogingen. Ik deel dan alleen in de hogere bijtelling mee. Als ik nu de RWD LR erin klik, en de jupiter update komt, dan is er een grote kans dat dit een Jupiter LR gaat worden. Waarschijnlijk AWD schat ik in, omdat de RWD LR dan vervalt. Mogelijk kan hier een voordeeltje uit halen als ik hem nu bestel![]()
[...]
Ik zal eens onderzoek doen.
Vorig jaar was de Model 3 Highland aangekondigd in augustus en in september/oktober in Nederland leverbaar. Toen waren er al aan het begin van het jaar geruchten en leaks (met foto's) van deels bedekte auto's van Project Highland die rondreden op wegen. Dat was dus ongeveer 18 maanden voor de aankondiging.
Voor zover ik weet is er rondom Juniper nog niet zoiets gelekt. Dus of Tesla lekt nu minder, of Juniper is nog niet op dat punt.
Een ander punt was dat de oude Model 3's in de weken/maanden voor de aankondiging met mooie kortingen werden uitverkocht. Ook iets om wellicht in de gaten te houden.
Toch gaan de patronen voor de Model Y misschien niet op. De Model 3 voor Europa komt allemaal uit China. We kregen de update hier dus tegelijkertijd doorgevoerd als in China. Model Y komt voor Europa uit Berlijn. Het is dus mogelijk dat de update hier dus later (of misschien ook wel eerder) komt dan wanneer er de update in China wordt doorgevoerd. Zo kreeg Noord-Amerika de Highland pas 4-5 maanden later doorgevoerd dan China/Europa. Wie weet hoe ze het voor de Model Y gaan plannen met 4 fabrieken waar die auto uit rolt...
Kies gewoon de auto die je nodig hebt op het moment dat je moet kiezen. Het is een lease-auto, dus je rijdt er sowieso maar een paar jaar in..
Ik! Vond de extra bijtelling wat onnodig al weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. Voor mijn werk in NL is dit meer dan genoeg. Vakantie weet ik (nog) niet.JustC schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:49:
Idem hier, al heb ik m'n Model Y RWD nu een jaar, zou er zo weer één bestellen.Davidrrr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Ik! Vond de extra bijtelling wat onnodig al weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. Voor mijn werk in NL is dit meer dan genoeg. Vakantie weet ik (nog) niet.
De LR RWD is voor die paar keer dat ik het nodig heb gewoonweg niet de meerprijs waard.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
M3 gedaan met deze frames. Kan niet misgaan doordat het hard plastic is en maar op 1 manier past. Heel blij mee, na een jaar nog geen verkleuring of andere gekke toestanden.stormfly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:16:
:strip_exif()/f/image/AMGR8cVpiTBNJeiLsHiN2HxT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OQPG7HUWFKSo7dHEaiQ9bhV0.jpg?f=fotoalbum_large)
Davidrrr schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Ik! Vond de extra bijtelling wat onnodig al weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. Voor mijn werk in NL is dit meer dan genoeg. Vakantie weet ik (nog) niet.
Lastige keuze, ik heb nu 5 jaar een model 3 SR+ gereden met vakantieauto regeling (benzine). Als vouwwagen kampeerders blijf ik het lastig vinden om met een vouwwagen te superchargen. Nu de vakantieauto regeling niet meer bestaat bij ons, neig ik toch naar een LR RWD. Scheelt mij 82euro per maand, iets meer dan het bedrag wat mijn vakantieauto regeling kostte. Niemand kan de ladestau voorspellen in de zomervakantie, ik heb wel het vermoeden dat de vakantieauto regeling bij ons niet als enige is afgeschaft. Zoveel auto's paraat houden voor 2 maanden als shortlease maatschappij is financieel niet rendabel. Mijn vermoeden is dat we steeds meer EV's gaan zien in de komende zomers bij de laadlocaties.ZeRoC00L schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:07:
[...]
Idem hier, al heb ik m'n Model Y RWD nu een jaar, zou er zo weer één bestellen.
De LR RWD is voor die paar keer dat ik het nodig heb gewoonweg niet de meerprijs waard.
@Maurice- dank voor je fijne foto's inclusief link hij is gebookmarked!
Eens het is niet te voorspellen, ze waren bij de Tesla dealer zo vol lof over de Berlijn fabriek dat ik jouw beeld deel. Het kan per fabriek wisselen wanneer e.a wordt aangepast, mijn gevoel is dat EU wel eens vooraan kan staan omdat Elon/Tesla de USA verwachtingen naar achteren heeft gemanaged in de communicatie. De China fabriek met de Model3 highland productie draait, dat maakt de Berlijn fabriek dé kandidaat voor de model Y Juniper productielijn. Of praat ik nu teveel in mijn eigen straatjebilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:55:
[...]
Ik zou er niet op rekenen dat de Juniper versie al dit jaar komt.
<knip voor leesbaarheid>
Toch gaan de patronen voor de Model Y misschien niet op. De Model 3 voor Europa komt allemaal uit China. We kregen de update hier dus tegelijkertijd doorgevoerd als in China. Model Y komt voor Europa uit Berlijn. Het is dus mogelijk dat de update hier dus later (of misschien ook wel eerder) komt dan wanneer er de update in China wordt doorgevoerd. Zo kreeg Noord-Amerika de Highland pas 4-5 maanden later doorgevoerd dan China/Europa. Wie weet hoe ze het voor de Model Y gaan plannen met 4 fabrieken waar die auto uit rolt...
Kies gewoon de auto die je nodig hebt op het moment dat je moet kiezen. Het is een lease-auto, dus je rijdt er sowieso maar een paar jaar in..
O.1 Aanhangwagen geremd 500 kgpdidi schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:34:
Eerste 2 Model 3 Highland Performance staan op kenteken. Hier en hier de details
O.2 Aanhangwagen ongeremd 500 kg
Dus je kunt er idd achteraf nog een trekhaak onder klappen...
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3
Ik heb vorig jaar tijdens top weekends in Frankrijk gereden. Het viel me wel mee qua laad-files. Op een plek 5 minuutjes moeten wachten om in te pluggen. Ondertussen wordt er ook wel weer veel bijgebouwd. Als je echt zeker wilt zijn van geen problemen kun je het best je reisdagen buiten de zwarte zaterdagen plannen. Zelfs op de vrijdag en zondag daar omheen is het al veel rustiger.stormfly schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:19:
Niemand kan de ladestau voorspellen in de zomervakantie, ik heb wel het vermoeden dat de vakantieauto regeling bij ons niet als enige is afgeschaft. Zoveel auto's paraat houden voor 2 maanden als shortlease maatschappij is financieel niet rendabel. Mijn vermoeden is dat we steeds meer EV's gaan zien in de komende zomers bij de laadlocaties.
En in het voorjaar naar wintersport was het ook een piek-weekend, maar konden we overal direct inpluggen.
En ik denk dat de Superchargers wat minder gevoelig zijn. Die hebben toch vaak veel meer palen dan de Fastneds en Ionity's. Dan ook zijn ze vaak iets van de snelweg af, dus sommige rijders vermijden ze (zeker de niet-Tesla's). En ook laden bijna alle Tesla's wel behoorlijk snel.
Maar als je dus wat flexibiliteit hebt in je planning is het prima te doen en dat zal dit jaar ook wel gaan. Er worden immers ook steeds weer stations bijgebouwd ondertussen.
MM grappig dat Tesla mij dus geen duidelijkheid kan verschaffen en RDW welBaco- schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:30:
[...]
O.1 Aanhangwagen geremd 500 kg
O.2 Aanhangwagen ongeremd 500 kg
Dus je kunt er idd achteraf nog een trekhaak onder klappen...
https://shop.tesla.com/nl_nl/product/trekhaakpakket-model_3
Speciaal daarvoor is er de "restricted driver profile" Komt in een van de volgende updates.Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Dan kan je chill mode forceren en ook de maximum snelheid beperken. Weet niet of je nog trager dan chill kan gaan, maar de max snelheid beperken vind ik al een meerwaarde
In de praktijk wel als het fout gaat maar kans dat het fout gaat is lager dan bij een brandstof auto. Thermal runaway krijg je niet zomaar. Ik zou nooit voor een auto de keuze laten afhangen van LFP vs NMC.hsb85 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:59:
[...]
ik zou de SR bestelen, omdat die een LFP batterij heeft. Kreeg bij ons de M3 RWD er juist thuis doorheen omdat LFP veel veiliger is met brand dan NMC.
Die vragen kunnen ze niet beantwoorden, je hebt niet een gesprek met een sales persoon met verkooprechten, maar een winkelbediende die je naar de website begeleid. Ze willen wel naast je staan als je online je bestelling plaatst overigens, maar kunnen het niet zelf.Vaevictis_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:05:
Zometeen een testrit met de RWD LR Y, waar moet ik op letten?
- Stoelen / achterbank,
- Phantom wipes,
Vragen:
- Wen refresh?
- Welke financiering is mogelijk? (Just in case ben nu aan het orienteren).
qua op letten, zou ik vooral ook doen met geluid (zowel zonder als met muziek) en of je de manier van de auto besturen fijn vind. Al wen je daar op de lange termijn sowieso aan.
Phantom wipes hoef je niet op te letten, die zijn zo sporadisch plus je kan automatisch wissen uitzetten en dan zelf aanzetten met het knopje op de linker pook of op het stuur bij M3.
Dank voor je goede input!bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:39:
[...]
Het advies van Tesla is duidelijk voor de LFP batterijen: laat de limiet staan op 100%. En sommige laadpunten stoppen uit zichzelf, waardoor misschien het kalibreren niet helemaal goed verloopt.
Ik zou een paar keer echt goed tot 100% laden. Langer op 100% laten staan kan volgens mij niet zoveel kwaad. Desnoods zet je een dagje de Sentry Mode aan, zodat je van de 100% af bent... Ik weet dat er hier mensen zijn die anders adviseren, maar ik houd me zelf aan het advies van Tesla.
Mijn CATL MY heeft nu 41.000 km gereden en geeft bij 100% 408 km aan. Dat was bij aanschaf 418 km zoals ik hier lees dat het standaard zou moeten zijn.
Als die van jou na 1.000 km maar 393 km aangeeft lijkt me dat niet goed. Zou kunnen dat het komt door te vaak niet tot 100% laden, maar dan zou dat toch na een aantal keer goed kalibreren weer recht moeten trekken denk ik. Mocht het na een paar keer tot 100% laden toch zo blijven, dan zou ik het wel melden bij Tesla.
Tesla zal mogelijk zeggen dat het binnen specificaties is (garantie op batterij is 70% na 8 jaar of 160.000 km)
Er zijn apps die een percentage van degradatie weer kunnen geven. Ik heb zelf de S3XY button app van Enhauto. Geen idee hoe precies en betrouwbaar dat is.
Hij is na ophalen nog maar 2 a 3 x tot 100% volgeladen, dus dat zal ik wat vaker gaan doen. Kwam zo uit met laadpaal bij hotel en daar limiet op 80% ingesteld dat was genoeg om weer thuis te komen en lokale ritjes te doen (op de zaak gratis laden dus denk doe dat wel weer als je terug bent) en paar keer moest ik weg dus niet tot 100% geladen.
Ook stond de laadpaal hier verkeerd ingesteld, dat die ontgrendeld bij vol, dus kan die ook niet meer stroom van de paal pakken voor laatste calibratie wellicht of zaken als voorkoeling van het interieur etc.
Ook heeft die paar nachten ergens gestaan met Sentry modus aan en dat schijnt ook niet mee te helpen.
Hij heeft nu 13 uur staan te slapen op 46% en morgen kans om weer vol te laden tot 100%. Op aantal punten van % langer dan 4 a 6 uur slapen schijnt ook te helpen om de BMS weer goed te laten kalibreren, anders gaat die te voorzichtig het aantal km aangeven bij 100% vol las ik in artikeltje.
Het hangt er een beetje vanaf wat je nu gewend bent, aan hulpmiddelen.Vaevictis_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:05:
Zometeen een testrit met de RWD LR Y, waar moet ik op letten?
- Stoelen / achterbank,
- Phantom wipes,
Vragen:
- Wen refresh?
- Welke financiering is mogelijk? (Just in case ben nu aan het oriënteren).
- Maar ik zou zeker even Autopilot / TACC proberen.
- Parkeren met alleen Vision, vooral aan de voorkant, als je voorheen sensoren had.
- 1 pedal driving is even wennen, niet uitzetten, als het is gewend is het echt fijn.
Kijkt trouwens even goed naar de breedte van de Y, het is een serieus brede auto, kan problemen geven bij garages en opritten.
Altijd belangrijk:
- Krijg je de stoel op een manier zodat je fijn zit
- Heb je goed zicht rondom
Over je vragen:
- Dat weet niemand, en het zou kunnen dat de refresh bijvoorbeeld knopjes heeft ipv hendels voor de richtingaanwijzers. Dus als je zekerheid wil, dan moet je juist een voorraadmodel nemen van het huidige model.
- Volgens mij kan dat via alle normale auto financier partijen, aankoop proces is wat anders, volgens mij staan er wel wat ervaringen in het bestel topic.
Huh, one-pedal-drive kan toch niet uit?SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Het hangt er een beetje vanaf wat je nu gewend bent, aan hulpmiddelen.
- Parkeren met alleen Vision, vooral aan de voorkant, als je voorheen sensoren had.
- 1 pedal driving is even wennen, niet uitzetten, als het is gewend is het echt fijn.
Kijkt trouwens even goed naar de breedte van de Y, het is een serieus brede auto, kan problemen geven bij garages en opritten.
Altijd belangrijk:
Over je vragen:
- Dat weet niemand, en het zou kunnen dat de refresh bijvoorbeeld knopjes heeft ipv hendels voor de richtingaanwijzers. Dus als je zekerheid wil, dan moet je juist een voorraadmodel nemen van het huidige model.
- Volgens mij kan dat via alle normale auto financier partijen, aankoop proces is wat anders, volgens mij staan er wel wat ervaringen in het bestel topic.
Je besefte hierbij misschien niet dat EV's 20 keer minder kans hebben om de fik in te gaan dan ICE's ? Koos je dan voorheen ook voor een diesel eerder dan voor een benzine (of omgekeerd) omwille van de brandveiligheid ?hsb85 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:59:
[...]
ik zou de SR bestelen, omdat die een LFP batterij heeft. Kreeg bij ons de M3 RWD er juist thuis doorheen omdat LFP veel veiliger is met brand dan NMC.
Model 3 LR (model 2023)
Zojuist een poging gedaan om de verzamelde insecten van gisteravond op mijn M3 2024 eraf te (laten) halen in de wasstraat.
Netjes in wasstraat modus, op de baan gereden, rem ingedrukt en "N" indrukken, maar kreeg m er niet in.. het knopje 'bewoog' wel, maar zette m niet in de N modus. Uiteindelijk is er 1 zo'n roller van de baan onder de auto doorgeschoten, daarna lukte het wel, maar het kostte me een seconde of 30/40.
Iemand enig idee wat hier mis ging? Het was dus: Aan komen rijden (D) > stoppen om te betalen > Wasstraat modus aan > Wiel de rolband op op > Rem indrukken > N drukken
Wagen is wel weer schoon en insectvrij
Netjes in wasstraat modus, op de baan gereden, rem ingedrukt en "N" indrukken, maar kreeg m er niet in.. het knopje 'bewoog' wel, maar zette m niet in de N modus. Uiteindelijk is er 1 zo'n roller van de baan onder de auto doorgeschoten, daarna lukte het wel, maar het kostte me een seconde of 30/40.
Iemand enig idee wat hier mis ging? Het was dus: Aan komen rijden (D) > stoppen om te betalen > Wasstraat modus aan > Wiel de rolband op op > Rem indrukken > N drukken
Ik ben one pedal drive gewend dus dat is prettig. Autopilot ik ben benieuwd, FSD is nog niet beschikbaar toch?SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Altijd belangrijk:
Over je vragen:
Summon mode zou ik ook wel willen zien maar dat moet iemand in de winkel maar doen in de app.
Eén keer gehad dat de auto middenin de wasstraat stopte met rollen en weerstand gaf waardoor ik stil bleef staan, gelukkig had het personeel het snel genoeg door anders was de auto achter mij tegen mij aangekomen. Sindsdien zet ik handmatig de auto van te voren in "rol" stand. De wasstraatmodus vindt ik maar waardeloos, wel aanzetten om te voorkomen dat de auto gekke dingen doet zoals deuren/ramen open. Na het wassen niet vergeten om de auto weer op "hold" te zetten.LigeTRy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:32:
Zojuist een poging gedaan om de verzamelde insecten van gisteravond op mijn M3 2024 eraf te (laten) halen in de wasstraat.
Bijkomend voordeel is dat je de auto dan ook gewoon in drive/D kan laten staan en direct kan wegrijden zonder eerst te schakelen (/rem indrukken) aan het eind van de lopende band.
[ Voor 3% gewijzigd door Caayn op 27-05-2024 13:39 ]
Betalen, doorrijden tot waar je moet doorrijden, wasstraat modus aan, vrij rollen knopje (Enable Free Roll) indrukken, klaar. Evt spiegels uitklappen als je voorbij de borstels bent.LigeTRy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:32:
Hoe zit het tegenwoordig met de strikes en waarschuwingen in de nieuwste updates? Ik zit nog op 2023.44 omdat ik mijn indoor camera heb afgeplakt. Vind het geen fijn idee als ik daar opgenomen kan worden. Is het nog steeds zo dat je autopilot niet werkt als je dat doet?
Dit deed ik dus, maar hij activeerde de modus nietDaCoTa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:40:
[...]
vrij rollen knopje (Enable Free Roll) indrukken,
Edit: de manual zegt:
en tik op Rollen toestaan; of schakel naar de neutraalstand om deze optie in te schakelen.
ik zie nu in een foto die ik tijdens de wasstraat heb gemaakt dat er inderdaad een mega knop "rollen toestaan" is, die heb ik gemist
[ Voor 46% gewijzigd door LigeTRy op 27-05-2024 13:47 ]
Mijn Y RWD LFP geeft sinds de winter (nu op zomerbanden, 20”) bij 100% 383KM aan, ipv de 400+.
34k op de teller. Altijd 1 a 2 keer per week tot 100% geladen.
Je kan met de laatste update nog steeds afplakken (mijn versie is 2024.14.6).--Christiaan-- schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:43:
Hoe zit het tegenwoordig met de strikes en waarschuwingen in de nieuwste updates? Ik zit nog op 2023.44 omdat ik mijn indoor camera heb afgeplakt. Vind het geen fijn idee als ik daar opgenomen kan worden. Is het nog steeds zo dat je autopilot niet werkt als je dat doet?
Ik zet hem zelf altijd in neutraal omdat de rollen toestaan niet altijd werkte bij mij. Is alweer wat updates terug, maar ik vind het toch altijd lullig...LigeTRy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:43:
[...]
Dit deed ik dus, maar hij activeerde de modus niet
Edit: de manual zegt:
en tik op Rollen toestaan; of schakel naar de neutraalstand om deze optie in te schakelen.
ik zie nu in een foto die ik tijdens de wasstraat heb gemaakt dat er inderdaad een mega knop "rollen toestaan" is, die heb ik gemist, de volgende keer maar eens proberen, hopelijk gaat ie daar makkelijker in dan de neutraalstrand
Echt heel handig is het niet, en op het moment dat je op de band staat moet je redelijk vlot zijn. Ik dacht dat je ook de rem moet indrukken om 'rollen toestaan' te activeren, maar dat weet ik niet 100% zeker.LigeTRy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:43:
[...]
ik zie nu in een foto die ik tijdens de wasstraat heb gemaakt dat er inderdaad een mega knop "rollen toestaan" is, die heb ik gemist, de volgende keer maar eens proberen, hopelijk gaat ie daar makkelijker in dan de neutraalstrand
Klopt, je moet wel op de rem drukken om de knop te kunnen gebruiken. In praktijk maakt het eigenlijk niks uit of je nou neutraal schakelt of de knop gebruikt...DaCoTa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Echt heel handig is het niet, en op het moment dat je op de band staat moet je redelijk vlot zijn. Ik dacht dat je ook de rem moet indrukken om 'rollen toestaan' te activeren, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Ik ben dus niet de enige die altijd staat te kloot violen in de wasstraat lol.
De neutraal moet je doen door voorzichtig het pookje te bewegen (dus niet doorduwen), als je als een debiel aan de hendel gaat trekken (zoals ik) omdat die wasstraat al aan je auto gaat staan sjorren dan wil hij juist niet in de neutraal haha.
De neutraal moet je doen door voorzichtig het pookje te bewegen (dus niet doorduwen), als je als een debiel aan de hendel gaat trekken (zoals ik) omdat die wasstraat al aan je auto gaat staan sjorren dan wil hij juist niet in de neutraal haha.

Tesla's < 2023 was dat instelbaar. In mijn MY 2022 kan ik dat aan/uitzetten. In de nieuwe M3H kan dat bijv. niet meer.
In mijn 2024 Y kan dat nog steeds, rollen of dat die langzaam kruipt als instelling.HanZwo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:58:
[...]
Tesla's < 2023 was dat instelbaar. In mijn MY 2022 kan ik dat aan/uitzetten. In de nieuwe M3H kan dat bijv. niet meer.
Dat is niet hetzelfde als mate van regeneratie.Alexander1984 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:59:
[...]
In mijn 2024 Y kan dat nog steeds, rollen of dat die langzaam kruipt als instelling.
Iemand dit al eens geprobeerd? En werkt het ook in NL taal en wat zijn de goede woorden om het te laten checken.ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:49:
Mijn Y RWD LFP geeft sinds de winter (nu op zomerbanden, 20”) bij 100% 383KM aan, ipv de 400+.
Now owners can perform this check themselves through the Tesla mobile mobile app.
To see if your vehicle’s range is within normal parameters, open your mobile app and tap on Service, and then ‘Request Service.’
Then tap on ‘Battery’, select ‘Range’, and type in ‘loss of range’ when asked to describe the problem. Tap ‘Next’ and the app will run a self-diagnosis to check on your battery health.
If everything is normal with your battery and range, the app will show ‘No issue detected’. The app then also provides a short description of how your vehicle’s range can be impacted by your personal driving habits and that fluctuation in your displayed range is normal and expected.
Heb je in de auto de juiste banden geselecteerd na de bandenwissel? Kan wellicht nog verschil uitmaken.ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:49:
Dit ook nog als vraag/opmerking naar @Alexander1984
Die 418 km geldt voor de 19" wielen met aero-doppen. 20" wielen hebben een lagere WLTP en EPA geloof ik. Ik weet alleen niet wat daarvan het cijfer in het display zou moeten zijn.
Ik heb de 19 inch met doppen. Ik zal ook eens checken waar die op ingesteld staat voor de zekerheid.bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Heb je in de auto de juiste banden geselecteerd na de bandenwissel? Kan wellicht nog verschil uitmaken.
Dit ook nog als vraag/opmerking naar @Alexander1984
Die 418 km geldt voor de 19" wielen met aero-doppen. 20" wielen hebben een lagere WLTP en EPA geloof ik. Ik weet alleen niet wat daarvan het cijfer in het display zou moeten zijn.
Done. Daignose werd gedaan en er zijn geen problemen gedetecteerd…Alexander1984 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:01:
[...]
Iemand dit al eens geprobeerd? En werkt het ook in NL taal en wat zijn de goede woorden om het te laten checken.
Now owners can perform this check themselves through the Tesla mobile mobile app.
To see if your vehicle’s range is within normal parameters, open your mobile app and tap on Service, and then ‘Request Service.’
Then tap on ‘Battery’, select ‘Range’, and type in ‘loss of range’ when asked to describe the problem. Tap ‘Next’ and the app will run a self-diagnosis to check on your battery health.
If everything is normal with your battery and range, the app will show ‘No issue detected’. The app then also provides a short description of how your vehicle’s range can be impacted by your personal driving habits and that fluctuation in your displayed range is normal and expected.
Ik heb inderdaad mijn banden aangepast naar de 20 inch en zomerbanden. WLTP met 20 inch zou 420KM moeten zijn. Dit toonde de Y eerst ook netjes. Nu dus niet meer
En wat is het probleem nu?ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:49:
Net terug van testrit, mooie auto maar ben niet overtuigd van de stoelen en achterbank. Heb rugklachten dus een goede stoel is wel belangrijk. Stuur stond heel zwaar afgesteld maar zal instelling zijn. Geluid viel me mee ben erg maar ook beter gewend.SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Altijd belangrijk:
Over je vragen:
Ook even in de S gezeten maar dat is wel weer laag en minder hoofdruimte en zicht. Best wel positief over de auto maar je zou eigenlijk een paar dagen moeten rijden was nu file dus dat schoot niet op.
Ja precies. WLTP zou 420 moeten zijn met zomerbanden, maar dat is minder in EPA. En het scherm toont een cijfer dat gebaseerd is op EPA.ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:05:
[...]
Done. Daignose werd gedaan en er zijn geen problemen gedetecteerd…
Ik heb inderdaad mijn banden aangepast naar de 20 inch en zomerbanden. WLTP met 20 inch zou 420KM moeten zijn. Dit toonde de Y eerst ook netjes. Nu dus niet meer
Die 418 km EPA zie je bij een MY RWD als die op 19" staat. De WLTP van die configuratie is 455 km.
418 / 455 = 0,918
383 / 420 = 0,912
Die omrekenfactor lijkt dus wel gelijk.
Die max snelheid zou dan eigenlijk location based moeten zijn. 100 door de bebouwde kom is ook niet alles.The_Woesh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Speciaal daarvoor is er de "restricted driver profile" Komt in een van de volgende updates.
Dan kan je chill mode forceren en ook de maximum snelheid beperken. Weet niet of je nog trager dan chill kan gaan, maar de max snelheid beperken vind ik al een meerwaarde
Heb al diverse bronnen geprobeert te verkennen, maar veel van de tests, videos en blogs spreken over de range van de Y LR. Kan iemand wat zinnigs zeggen over de daadwerkelijke range van de Y RWD en is het voor de incidentele langere rit of vakantiebestemming interessanter om de RWD LR te overwegen?
Het prijsverschil in de lease is nog best aanzienlijk, maar wij hebben geen regeling voor ander vakantievervoer en een auto huren voor vakantie is ook niet gratis.
Het prijsverschil in de lease is nog best aanzienlijk, maar wij hebben geen regeling voor ander vakantievervoer en een auto huren voor vakantie is ook niet gratis.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Uh nee. Jongeren rijden zeker niet veiliger in een auto die 0-100 in de helft van de tijd doet...Tomas_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Ik krijg sterk de indruk dat je hart graag die LR wilt, maar dat je hoofd het niet kan rationaliseren...
Wij kunnen je hier alle argumenten geven hoor. Maar simpel gesteld: als je het kunt missen kies je toch gewoon voor de LR AWD?
De bandenmaat heeft direct invloed op de berekende range.ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:05:
[...]
Done. Daignose werd gedaan en er zijn geen problemen gedetecteerd…
Met 19" wordt met 142 Wh/km gerekend,
Met 20" wordt met 153 Wh/km gerekend.
Bandenmaat terugzetten en je hebt weer de bekende range terug.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Dan stop je keer vaker bij de SC in de vakantie, meestal geen mega haast of stress toch? En hou je geld over voor andere leuke zaken. En RWD LR alleen maar zo nu en dan naar 100% laden is het advies dus in de praktijk heb je er niet zoveel aan.Ethirty schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:08:
Heb al diverse bronnen geprobeert te verkennen, maar veel van de tests, videos en blogs spreken over de range van de Y LR. Kan iemand wat zinnigs zeggen over de daadwerkelijke range van de Y RWD en is het voor de incidentele langere rit of vakantiebestemming interessanter om de RWD LR te overwegen?
Past hij dit ook daadwerkelijk op het display aan dan tegenwoordig? In het verleden bij mijn 3 niet, en mijn huidige Y ook niet. Al zou dat bij de Y P misschien kunnen komen omdat daar officieel alleen 21 inch onder zit.Chris_82 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:10:
[...]
De bandenmaat heeft direct invloed op de berekende range.
Met 19" wordt met 142 Wh/km gerekend,
Met 20" wordt met 153 Wh/km gerekend.
Bandenmaat terugzetten en je hebt weer de bekende range terug.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Met de MY RWD moet je rekenen op 1 a 2 extra stops per dag dat je rijdt gemiddeld richting je vakantie adres. Bijv met meer dan 10 uur sturen op een dag. Voor die ene keer vakantie met de auto vind ik de meerprijs niet waard.Ethirty schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:08:
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Als je je auto uitleent kun je op de app deze altijd volgen en zien hoe en hoe hard er mee gereden wordt. Kwam ik achter toen mijn dochter de Tesla leende en ik toevallig ff keek. Lekker straffen wanneer ze boven demax toegestane snelheid uitkomenThe_Woesh schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:58:
[...]
Speciaal daarvoor is er de "restricted driver profile" Komt in een van de volgende updates.
Peter
Bij mijn Y RWD wordt de range inderdaad aangepast. Was hierachter gekomen via Teslamate door per ongeluk bij mij winterbanden de 20" te selecteren, past wel beter bij het winterverbruikInspired schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:13:
[...]
Past hij dit ook daadwerkelijk op het display aan dan tegenwoordig? In het verleden bij mijn 3 niet, en mijn huidige Y ook niet. Al zou dat bij de Y P misschien kunnen komen omdat daar officieel alleen 21 inch onder zit.
Voor zover je naar de range kijkt trouwens, staat hier tegenwoordig vrijwel altijd op %
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Zoek even die 1000km challange van Bjorn Nieland. Dan zie je beetje tijdverschil tussen de autos.Ethirty schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:08:
Beste is om even ABRP een run laten draaien van je geplande vakantie met beide autos om verschil te zien in geplande tijd en aantal stops.
Ben naar Polen gereden met de MY RWD, echt geen centje pijn. Had ik liever de LR gehad ? Ik denk het wel, maar niet voor dat prijs verschil. 100% opladen met een LR boeit me niet (=lease).
SiErRa schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:21:
[...]
Aanvulling: mij viel de grote draaicirkel op. Ff uitproberen
Sommigen vinden de Y stug geveerd, wat vind jij?
[ Voor 53% gewijzigd door peerke 1960 op 27-05-2024 21:23 ]
Is dat recent veranderd, dat deze EPA toont ipv WLTP?bilgy_no1 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:43:
[...]
Ja precies. WLTP zou 420 moeten zijn met zomerbanden, maar dat is minder in EPA. En het scherm toont een cijfer dat gebaseerd is op EPA.
Die 418 km EPA zie je bij een MY RWD als die op 19" staat. De WLTP van die configuratie is 455 km.
418 / 455 = 0,918
383 / 420 = 0,912
Die omrekenfactor lijkt dus wel gelijk.
Ik had ABRP al gechecked, ik moet dan met een beetje pech al laden bij een retourtje familie.Lollercopter schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:20:
[...]
Zoek even die 1000km challange van Bjorn Nieland. Dan zie je beetje tijdverschil tussen de autos.
Beste is om even ABRP een run laten draaien van je geplande vakantie met beide autos om verschil te zien in geplande tijd en aantal stops.
Ben naar Polen gereden met de MY RWD, echt geen centje pijn. Had ik liever de LR gehad ? Ik denk het wel, maar niet voor dat prijs verschil. 100% opladen met een LR boeit me niet (=lease).
Vakantie met aanhanger zitten bekijken, maar met het aantal laders dat je dan moet ontkoppelen weet ik nog niet of ik daar blij van wordt.
Daarom was ik benieuwd naar wat reeële cijfers.
Zal het kanaal van Bjorn nog eens checken, denk dat ik de RWD gemist heb.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Van welk verbruik ga je uit met aanhanger? Met een caravan zit je boven de 300kWh, aanhanger aanzienlijk minder. Ik las ergens rond de 220/240 kWh. Dan zit 200/250 km range met een RWD er wel in.
[ Voor 14% gewijzigd door peerke 1960 op 27-05-2024 22:24 ]
Nee de auto heeft altijd EPA aan. Nooit opgevallen in de auto dat er nooit de WLTP cijfers hebben gestaan?ScreamGT schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:22:
[...]
Is dat recent veranderd, dat deze EPA toont ipv WLTP?
Voor dergelijke verzoeken kan je terecht in: Mobiliteit feedback.daemonix schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:44:
[...]
Mods: misschien een nieuw topic maken voor speculaties over Juniper en het opnemen in de topic warning?
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Nooit opgevallen. Keek er eerlijk gezegd ook nooit naar, staat altijd op % ipv km.Oekol schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:25:
[...]
Nee de auto heeft altijd EPA aan. Nooit opgevallen in de auto dat er nooit de WLTP cijfers hebben gestaan?
Hier al twee autovakanties gedaan met de Y RWD. Ik heb het eigenlijk nog nooit in km geteld, komt erop neer dat we op de autostrade stukken om de 2 a 2.5 uur stoppen om te laden. Telkens met ruime reserve dus ik denk dat je aan 300 km range komt aan typisch Franse snelheden, dwz tussen 110 en 130 km/u.Ethirty schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:08:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Gerelateerde topics:
- Gebruik de zoekfunctie voordat je een vraag stelt (incl. verzekeringen & alarmsystemen), check daarnaast ook eerst even het vorige topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Het vragen om, aanbieden of delen van referrals is niet toegestaan. Ook het subtiel hinten richting referrals of pro-actief aanbieden via DM's is niet toegestaan. Krijg je referrals via DM aangeboden? Meld dat dan hier incl. betreffende username(s): https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/26.
- Dit topic is niet bedoeld voor het vergelijken van de Model 3 of Y met bijv. de Polestar 2, BMW i4, Enyaq, EV6, Ioniq5, ID4/5, E-Tron etc. Daarvoor zijn andere topics zoals: Elektrische auto's - deel 5, zie ook de lijst hieronder
- We hebben het hier specifiek over de model 3 & Y, algemene Tesla onderwerpen passen beter in het algemene Tesla topic: Het grote Tesla topic - deel 3.
- Of je wel of niet de nieuwste update hebt ontvangen voegt voor anderen niets toe. Updates kunnen uiteraard wel inhoudelijk worden besproken.
- De discussie over welk voertuig energiezuiniger en beter voor het milieu is kan worden gevoerd in de algemene EV topics.
- Discussies over algemene regels in het verkeer zoals wanneer het knipperlicht wel/niet te gebruiken horen hier niet thuis.
- Tips/tools om autopilot te misleiden zijn niet toegestaan.
- Ervaringen en vragen omtrent SEPP kunnen hier gevonden worden: Particuliere EV subsidie (SEPP).
Gerelateerde topics:
- De vorige editie van dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 1
- Tesla besteld? Kijk voor meer informatie rondom de levering in: Het grote Tesla Levering topic #2.
- Voor de S3XY buttons kan je terecht in: Tesla Model 3 & Y Accessoires. Andere accessoires mogen ook (nog) in dit topic.
- Goedkoop thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
- Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3.
- Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
- Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
- Lease auto's in: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 of Keuze leaseauto - Deel 6.
- Elektrische auto's in het algemeen & vergelijken: Elektrische auto's - deel 5.
- Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.