LameDog schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:31:
Ik ben aan het orienteren op een nieuw auto en wil bij voorkeur een EV. Maar ik zit in een rolstoel en zoek daarom een EV met een flinke kofferbak om de rolstoel mee te kunnen nemen en ook de mogelijkheid van een trekhaak (ivm een aanhangwagen voor vakantie). De model Y lijkt mij een auto die aan mijn eisen voldoet en een 'betaalbare' keuze is. Enige punt waar ik mijn bedenkingen over heb is de hoogte van de stoelen.
Kan iemand mij vertellen wat de zithoogte is van de voorstoelen in de laagste stand, vanaf de straat gemeten?
Als ik u iets zou mogen adviseren zou dat zijn : Neem alles wat u nodig hebt mee naar een Tesla vestiging en ga ermee proefrijden. Als u vooraf een afspraak maakt, krijgt u extra tijd, zodat u ook kunt proberen hoe u uw hulpmiddelen mee zou kunnen nemen. Voor ons was ook belangrijk, hoe de zetels zitten, dit qua steun maar ook de ( elektrische ) verstelmogelijkheden.
De zetels zijn voor te verwarmen, wat echt een luxe is bij wat lagere temperaturen of kil weer.
De achterklep is op het smalste deel 100 cm en tussen de wielkasten 95 cm. Onze rolstoel kan er in zonder de wielen te demonteren.
Andere zaken die ons bijzonder aanspraken zijn : de achterklep kan elektrisch open en dicht, bovendien te bedienen vanaf het scherm en de app. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar, zowel in hoogte als horizontaal, alsook de leuning.
De rugleuningen van de achterstoelen zijn elektrisch om te klappen vanaf de kofferklep, als je meer bergruimte nodig hebt.
Nadeel vinden wij dat het een serieus grote auto is, die zeker in de stad of in parkeergarages niet altijd even makkelijk een plaatsje kan vinden. Afgezien hiervan is het een praktische en fijn rijdende auto, vol met snufjes - zonder meerpijs - die het rijden veraangenamen.