Ik heb een aantal opties in mn gedachten om de oude klassieke CV hr combiketel te vervangen.
Kern waardes, oppervlaktes gemiddeld 50m2 per vloeroppervlak.
Aanpassingen die komen of al gedaan zijn:
Aankoop was energieklasse D, enkelglas was de reden.
Gedaan overal nieuw hr++.
Korte termijn dak extra isolatie 40mm pir plus gips.
Al operationeel 4500/5000kw/jaar Zonnepanelen installatie. 3fase aangesloten en 5x4mm2 kabel met extra groepenkast.
2x 16A groep schoon van beneden. (dus 5 groepen vrij om te gebruiken op zolder plus bestaande groepen(2).)
Wat we willen:
Sowieso LLWP, airco op zolder./2e etage.
Nu onderzoeken of we ook slaapkamer 1 en 2 op 1e etage kunnen voorzien van airco units.
Dit moet verwarmen en koelen.
Bestaande leiding werk CV moet de vloerverwarming vd woonkamer en de (cv) warmwater richting gang garage, en 1 kamer en de badcel voorzien. (kan ik geen andere oplossing voor bedenken dus alle CV leidingen volledig verwijderen is geen optie.)
Woonkamer: Basisverwarming: Vloerverwarming en nu HR ketel en later de LWWP.
Gang, vloerverwarming en een radiator bij de kapstok.
Garage/washok: Bestaande radiator vervangen voor eentje die door de WP kan worden gevoed. Als extra nood verwarming een IR paneel om 10 graden te handhaven bij koud weer.
Open Keuken vloerverwarming en een IR/led plafondunit als bijverwarming als t te koud is.
In woonkamer in de bestaande openhaard een pelletkachel schuiven voor de instant ik heb t koud momenten.
Vragen:
Vermogen vs verbruikskosten verschil tussen een vloerverwarming WP en een LLWP(airco)
Een warmtepomp vind vermoedelijk langzaam energie pompen in een vloer makkelijker met wisselende temperaturen dan lucht rond blazen. En comfort? Is het lucht rondblazen nog een probleem in luchtwegen, ogen, neus, keel?
Ik lees beter meerdere kleine units dan 1 grote.
Ik dacht noord zuid te splitsen.
Zolder noord en slaapkamer noord 1 dual unit.
Zolder zuid en slaapkamer zuid 1 dual unit.
Dan heb ik eerder gelijkmatige belasting denk ik.
Omdat ik voor woonkamer, denk ik(niet gebaseerd op enige ervaring), beter af ben met vloerverwarming en in de gang en garage cv leiding moet hebben moet ik dus ook later een WP en electrische boiler installeren. Om de huidige CV HRketel te vervangen. Dit gaat aardig in de papieren lopen dus ik zou graag enig inzicht hebben in de verbruikskosten en levensduur verschillen tussen airco verwarming en radiatoren in de slaapkamer met vloerverwarming bg en een warmtepomp (Hybrid totdat huidige HRketel te oud is/stuk gaat)
Erg bedankt voor t delen van jullie expertise en ervaringen.
Start verbouwing is plaatsing keuken in maart 2024.
Voorbereidingen kunnen eerder beginnen dus keuze wat te doen is ASAP.
Andere optie is:
minispilt op zolder airco als comfort
Moderne radiatoren plaatsen 1e etage en zolderkamer voor de LW WP installatie in hybrid modes totdat CV kapot gaat als basisverwarming.
Vloerverwarming begane grond.
Pelletkachel als luxe bijverwarming omdat we toch al een gat hebben als openhaard.
[
Voor 6% gewijzigd door
copykat op 01-07-2023 13:53
]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....