Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 147 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Maxwp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:58:
[...]

wat merk je als er niet voldoende is gevacumeerd? er zit dan te veel vocht in ook toch? gaat hij dan sneller bevreizen bij verarmen aan de buiten unitn en andersom de binnen unit bij koelen?
alles in het systeem wat van ijzer of staal is (zoals de compressor) zal gaan roesten en de olie zal verzuren. dan heb je nog dat bewegende delen zoals het expansieventiel zal vastvriezen.

aka: je installatie draai je de vernieling in. maar geen paniek, het word vaak pas een issue naddat de garantie verlopen is dus dat is niet de installateurs zijn probleem maar die van jou.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 19:03 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:23
flippy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:01:
[...]

alles in het systeem wat van ijzer of staal is (zoals de compressor) zal gaan roesten en de olie zal verzuren. dan heb je nog dat bewegende delen zoals het expansieventiel zal vastvriezen.

aka: je installatie draai je de vernieling in. maar geen paniek, het word vaak pas een issue naddat de garantie verlopen is dus dat is niet de installateurs zijn probleem maar die van jou.
a ok dat gaat zo langzaam ( en dat weten ze ) dat ze het niet echt goed vacumeren en na paar jaar extra inkomen hebben?
maar het expansieventiel zal vastvriezen ga je toch wel merken?
ik zou zeggen als er veel vocht in zit moet je dat toch ook al eerder merken bijvoorbeeld bij verwarmen en de buiten unit etc? als et systeem zo enorm koud word buiten en er zit vocht dat ook gaat bevriezen in de leidigen ga je dat toch al eerder merken?

[ Voor 20% gewijzigd door Maxwp op 27-06-2023 19:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 21:48
@Willempie27
@Frank Martin

Ik zou nog wat laten zien van de Airzone Easyzone.
https://www.airzonecontro...ntrol-solutions/easyzone/

Een kanaalunit heeft als uitvoer/invoer eigenlijk een rechthoekig gat. Een plenum deelt dat eigenlijk op in bijvoorbeeld 4 ronde uitvoeren/invoeren.

1 buis gaat naar een ruimte als aanvoer en 1 als uitvoer/retour. In de slaapkamers ziet het er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHtezhlklWBJla1TtUpDJwM5PIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INiif3Zu6ENRfcTOk50kOAjp.jpg?f=fotoalbum_large

En die uitvoer dit in het plafond komt heb je in verschillende soorten en maten. Je hebt als je echt nu gaat verbouwen ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een rechthoekig rooster te plaatsen.

Op zolder ziet het er dan zo uit:
Rechts de retour
Links de uitvoer met de Easyzone plenum, en die kan per buis (in mijn geval slaapkamers). Je ziet ook per buis een gemotoriseerde klep.
(En je ziet nog een centrale ventilatieunit zitten, die staat los van dit verhaal). Ook is te zien hoe een buis dan naar slaapkamer gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIsGmQT_TetZutFU2k4b_xNjcbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBGqsenXJDCXfOBLbaP6qyNz.jpg?f=fotoalbum_large

Per ruimte heb je 1 thermostaat. Er is 1 "hoofdthermostaat" die bedraad is, de rest kan draadloos en heeft dan een update interval van 5 minuten. Beperking is dat je -3 en +3 graden kunt afwijken van de andere ruimtes. In onze situatie is dat meer dan voldoende.Groot voordeel van deze oplossing is ook dat je "proportional opening" hebt waarbij hij een ruimte ook deels open gooit en zo de temperatuur constant tracht te houden.

De Easyzone past de flow/blaassnelheid ook aan t.o.v. hoeveel ruimtes actief zijn. Voordeel is dat je daardoor ook geen "bleeding" hoeft toe te passen waarbij een of meerdere ruimtes altijd een X aantal procent minimaal open staan.

Ik ben op deze oplossing gekomen omdat:
- Ik graag 4 grote slaapkamers wilde koelen/verwarmen op stroom.
- Met een kanaalunit ik maar op 1 plek leidingen naar buiten moesten en over de gevel naar beneden, dit sluit toevallig perfect aan met de units voor beneden. In de praktijk lijkt het op een soort regenbuis die in de hoek van de gevel naar beneden gaat. Ziet er supernetjes uit.
- Toen ik qua kanaalunits ging kijken naar de voor/nadelen ik er achter kwam dat je niet heel eenvoudig een kamer kon aanzetten/uitzetten. De installateur kwam eerst met bedienbare "domme" kleppen wat eigenlijk een soort afsluiter was die je nog op afstand kon bedienen maar toen kwam ik er achter dat een ruimte niet 100% kon afsluiten omdat je "bleeding" moest toepassen.

Wat zijn de nadelen?
- Het is niet goedkoop, zo'n Easyzone oplossing zorgt er zo voor dat je 2-3k extra kwijt bent.
- 1 grote kanaalunit zal in verhouding iets meer verbruiken als je maar 1 ruimte aan zet tov een single split vermoed ik.
- In Nederland wordt dit verkocht door 123klimaatshop.nl -> Mijn ervaringen zijn bijzonder slecht. En werden 2e hands thermostaten geleverd en qua service daarna was het drama.
- Het kost op zich veel ruimte op zolder. Maar als je de ruimte hebt is het perfect.
- Je moet de WiFi "webserver" module apart kopen. Maar die wil je eigenlijk wel hebben.

De App ziet er als hoofdmenu zo uit. Je kunt per ruimte/kamer schakelen en de temperatuur -3 en +3 tov de "basistemperatuur" instellen. Ook kun je tal van andere opties en settings aanpassen.

Qua screenshot heb ik wat namen weggehaald, dat zijn de witte vlakken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCwnWNPcck09kP-w151pyvv1t7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hu7Ub4XM33O8UIVQsM48nGas.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 07:23
Renkie schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 19:56:
@Willempie27
@Frank Martin

Een kanaalunit heeft als uitvoer/invoer eigenlijk een rechthoekig gat. Een plenum deelt dat eigenlijk op in bijvoorbeeld 4 ronde uitvoeren/invoeren.

1 buis gaat naar een ruimte als aanvoer en 1 als uitvoer/retour. In de slaapkamers ziet het er dan zo uit:

[Afbeelding]

En die uitvoer dit in het plafond komt heb je in verschillende soorten en maten. Je hebt als je echt nu gaat verbouwen ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een rechthoekig rooster te plaatsen.

Rechts de retour
Links de uitvoer met de Easyzone plenum, en die kan per buis (in mijn geval slaapkamers). Je ziet ook per buis een gemotoriseerde klep.
(En je ziet nog een centrale ventilatieunit zitten, die staat los van dit verhaal). Ook is te zien hoe een buis dan naar slaapkamer gaat.

[Afbeelding]

Per ruimte heb je 1 thermostaat. Er is 1 "hoofdthermostaat" die bedraad is, de rest kan draadloos en heeft dan een update interval van 5 minuten. Beperking is dat je -3 en +3 graden kunt afwijken van de andere ruimtes. In onze situatie is dat meer dan voldoende.Groot voordeel van deze oplossing is ook dat je "proportional opening" hebt waarbij hij een ruimte ook deels open gooit en zo de temperatuur constant tracht te houden.

De Easyzone past de flow/blaassnelheid ook aan t.o.v. hoeveel ruimtes actief zijn. Voordeel is dat je daardoor ook geen "bleeding" hoeft toe te passen waarbij een of meerdere ruimtes altijd een X aantal procent minimaal open staan.

- Met een kanaalunit ik maar op 1 plek leidingen naar buiten moesten en over de gevel naar beneden, dit sluit toevallig perfect aan met de units voor beneden. In de praktijk lijkt het op een soort regenbuis die in de hoek van de gevel naar beneden gaat. Ziet er supernetjes uit.
- Toen ik qua kanaalunits ging kijken naar de voor/nadelen ik er achter kwam dat je niet heel eenvoudig een kamer kon aanzetten/uitzetten. De installateur kwam eerst met bedienbare "domme" kleppen wat eigenlijk een soort afsluiter was die je nog op afstand kon bedienen maar toen kwam ik er achter dat een ruimte niet 100% kon afsluiten omdat je "bleeding" moest toepassen.

Wat zijn de nadelen?
- Het is niet goedkoop, zo'n Easyzone oplossing zorgt er zo voor dat je 2-3k extra kwijt bent.
- 1 grote kanaalunit zal in verhouding iets meer verbruiken als je maar 1 ruimte aan zet tov een single split vermoed ik.
- In Nederland wordt dit verkocht door 123klimaatshop.nl -> Mijn ervaringen zijn bijzonder slecht. En werden 2e hands thermostaten geleverd en qua service daarna was het drama.
- Het kost op zich veel ruimte op zolder. Maar als je de ruimte hebt is het perfect.
- Je moet de WiFi "webserver" module apart kopen. Maar die wil je eigenlijk wel hebben.

De App ziet er als hoofdmenu zo uit. Je kunt per ruimte/kamer schakelen en de temperatuur -3 en +3 tov de "basistemperatuur" instellen. Ook kun je tal van andere opties en settings aanpassen.

[Afbeelding]
grappig
ik volg zo een aantal amerikaanse huizen bouw kanalen op youtube en daar is dit al jaren vrij normaal.
de single of multi split zijn daar in huizen veel minder toegepast toch is het grappige dat ze daar juist over aan het stappen zijn weg van deze systemen vanwege het verlies van kou of warmte door die lange buizen en waren ze juist zeer te spreken over een single split in een aantal ruimtes zoals slaap en woonkamer.
voor ons is dit weer nieuw en ziet het er mooier uit maar of dit echt de weg is om te gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:09:
[...]
grappig
ik volg zo een aantal amerikaanse huizen bouw kanalen op youtube en daar is dit al jaren vrij normaal.
de single of multi split zijn daar in huizen veel minder toegepast toch is het grappige dat ze daar juist over aan het stappen zijn weg van deze systemen vanwege het verlies van kou of warmte door die lange buizen en waren ze juist zeer te spreken over een single split in een aantal ruimtes zoals slaap en woonkamer.
voor ons is dit weer nieuw en ziet het er mooier uit maar of dit echt de weg is om te gaan?
probleem bij amerikaanse huizen is dat het allemaal houtbouw is met 0 isolatie en nog minder thermische massa dus de luchtkanalen zijn flexibele slangen die over een zolder gaan dit buiten de thermische schil zit. dus die zolders worden 50+ graden of meer in de zomer. dat levert dus een "suboptimale" installatie maar het is rete goedkoop en stroom is bijna gratis daar dus who cares. nu de stroom en vooral het gas ineens ook daar duurder begint te worden worden ze ineens wakker.
in zulke gevallen van ongeisoleerde zolders helpt die 2cm glaswol in die slangen ook niet meer. daarbij komt het feit dat de buitendelen die ze daar gebruiken zeer ouderwets zijn, dus 1 compressor die 2 standen heeft: aan en uit. geen electronische expansieventielen of wat dan ook. voor europese maastaven zijn zelfs de nieuwe units daar 30 jaar oud qua techniek. dus de prestaties zijn ook niet briljant. zet je daar ineens een multisplit in dat pand is dat wel ineens even wat anders natuurlijk. wij hebben de optie voor beide: multisplit met moderne kanaalunits. dus het voordeel van beide zonder de nadelen omdat onze units ook binnen de termische schil worden geinstaleerd. in amerika is dat zeldzaam omdat splits nog steeds van de duivel zijn en ten opzichte van die troep die merken zoals goodman en dergelijke maken gewoon vele malen goedkoper is dus mensen blijven troep kopen en niet het betere spul wat ze veel geld bespaart op de langere termijn. dat is gewoon een cultuurding, wij zijn meer van duurzaam daar is het meer van snelle bevrediging voor minimale kosten.

sidenote deze kanaaloplossingen is nog steeds de norm voor zon beetje elk groot pand met airco per ruimte regeling.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 22:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:18:
[...]
probleem bij amerikaanse huizen is dat het allemaal houtbouw is met 0 isolatie en nog minder thermische massa dus de luchtkanalen zijn flexibele slangen die over een zolder gaan dit buiten de thermische schil zit. dus die zolders worden 50+ graden of meer in de zomer.[...]
Ik zou oppassen met dat te generaliseren. Het is een beetje als zeggen dat in de EU alles super goed geisleerd is want in het noorden van Finland hebben ze standaard rd15+ (uit de lucht gegrepen)
De minimum eis voor dak in nieuwbouw in de VS is overigens rd5.28 (R-30). Dat is toch echt stukken beter dan de meeste bestaande Nederlandse huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:31:
[...]

Ik zou oppassen met dat te generaliseren. Het is een beetje als zeggen dat in de EU alles super goed geisleerd is want in het noorden van Finland hebben ze standaard rd15+
De minimum eis voor dak + muur in nieuwbouw in de VS is overigens rd5.28. Dat is toch echt stukken beter dan de meeste bestaande Nederlandse huizen.
ik generaliseer ook niks. nieuwbouw wat onder die regels bouwt (en dat verschilt per staat!) is een miniscule fractie van het totale aantal woningen wat er staat, net als in nederland/EU waar je gemiddeld blij mag zijn met een rd van boven de 2,5 voor een gemiddeld huis van 50+ jaar oud. dat soort waardes word in amerika gewoon niet eens gehaald met nieuwbouw op sommige plaatsen waarbij 2.5 nog steeds de norm is. enigste echte uitzondering is alaska waar een rd van 7 de norm is voor nieuwbouw, mar daar word het ook iets frisser dan onze "winter".....

meeste staten zitten gewoon tussen de rd4 en 5 te hangen voor nieuwbouw. de plaatsen waar het hoger is blijft een uitzondering, niet de regel en de verschillen zitten grotendeels in de thermische zone waar de staat is. meeste huizen hebben een fractie van die hoeveelheid isolatie. de meeste huizen hebben alleen wat op het plavond liggen. de vermogensbehoeftes zijn daar ook een stuk hoger. 10kW of meer buitenunits voor een kleine woning is normaal voor zuidelijke staten.
@Willempie27
@Frank Martin

[Afbeelding]

Rechts de retour

[Afbeelding]

Wat zijn de nadelen?

[Afbeelding]
waar is je filterbox? zie alleen een halve opening voor een filter maar neem aan dat er wel voor de hele inlaat filters zitten.

waarom hebben ze niet harde kanalen aangelegd?

[ Voor 74% gewijzigd door flippy op 27-06-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 09:29
Kitser schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 20:45:
Ik heb een Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W besteld.
De airco kan op 2 plaatsen geplaatst worden.
Hij kan op de muur bij de keuken en eettafel (optie 1) geplaatst worden, Dan blaast ie in de lengte van de kamer.
Optie 2 is om hem bij de zithoek te plaatsen. Dan blaast ie in de breedte van de kamer.

Ik kom er niet helemaal uit wat het beste is.
Optie 1 blaast de hele ruimte in en je voelt de wind in de zithoek niet direct.
Bij optie 2 wordt de zithoek zeker warm. Maar daar voel je dan de wind weer wat meer.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
renskerenske schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:00:
[...]

Dan moet daar wel gereageerd worden ;-) Het is al ingewikkeld genoeg voor veel mensen en een drempel om het hier te vragen.
Geen link voorbij zien komen van je eigen topic, daarnaast is een topic maken echt niet ingewikkeld.
Duurzame energie en installaties -> Knop nieuw topic.

Als je goed advies wilt moet het gecentraliseerd in een topic, anders krijg je door versplintering hier dat men niet zulke goede antwoorden kan geven dan wanneer alles over jouw situatie in 1 topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDu
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-07 10:45
Bestaan er warmtepompen waarbij je het opgenomen vermogen kan instellen?

Ik zou graag afhankelijk van de zonneopbrengst de warmptepomp aansturen met (enkel) overproductie, maar heb nog geen enkel toestel gevonden dat je kan aansturen op basis van opgenomen vermogen in plaats van op temperatuur, enkel een procentuele verlaging van het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MaartenDu schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:51:
Bestaan er warmtepompen waarbij je het opgenomen vermogen kan instellen?

Ik zou graag afhankelijk van de zonneopbrengst de warmptepomp aansturen met (enkel) overproductie, maar heb nog geen enkel toestel gevonden dat je kan aansturen op basis van opgenomen vermogen in plaats van op temperatuur, enkel een procentuele verlaging van het maximale vermogen.
Dat gaat niet zonder externe bediening. Daarvoor moet je demand control gebruiken en een computer ergens die je meterkast in de gaten houd. De pansonic H en J serie hebben demand control dit icm met de extra printplaat. Als je echt dapper bent kan je ook met de heisamon print gaan pielen.

Let wel dat dit onder de streep compleet nutteloos is. Je bent beter af als je verbruikt wat je nodig hebt als je het nodig hebt en die panelen lekker laat voor wat het is. Als de saldering over paar jaar minder word moet je eens rond die tijd gaan kijken voor een thuisaccu maar dat is iets voor later.
Als je "overproductie" echt een ding is moet je nu investeren in een thuisaccu en je warmtepomp erachter hangen zodat die kan doen wat die moet doen als het nodig is. Dat is verreweg de meest efficientie oplossing die niet zinloos kilowatten aan het verstoken is.

Het idee van maximaal produceren en dan stilzetten is juist wat je niet wilt met een warmtepomp, je verbruik is dan zoveeel hoger dat enige winst (als die er al zou zijn) compleet teniet word gedaan en je onder de streep alleen maar duurder uitbent

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 28-06-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenDu
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-07 10:45
Bedankt voor de info.

Ik woon in België en heb een digitale meter, dus er wordt niet gesaldeerd. Ik verwarm nog op gas met normale radiatoren (geen vloerverwarming), dus zou de lucht-lucht warmtepomp in de maanden met beperkte zonneopbrengsten enkel gebruiken voor de overproductie, en de rest nog bijverwarmen op gas (vanwege de aangename stralingswarmte). De "demand control" dient dus niet om de pomp maximaal aan te sturen, maar net om het maximale vermogen in te perken, zelfs als de gewenste temperatuur nog niet bereikt is.

Momenteel bekijk ik vooral de opties even, dus de tips zijn zeker welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door MaartenDu op 28-06-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

@Willempie27
@Frank Martin

[Afbeelding]

Rechts de retour

[Afbeelding]

Wat zijn de nadelen?

[Afbeelding]
Thanks voor de uitgebreide uitleg en foto's. Zeer verhelderend. En ik krijg er zin om om zelf hiermee aan de slag te gaan. Het monteren van de airco en aansluiten van koel/gasleidingen laat ik graag aan de experts over, maar het monteren van de Easyzone, leidingen en elektra kan ik prima zelf, op basis van de documentatie die ik heb gezien. Paar vraagjes:

1) Zijn de retourslangen op je kanaalunit aangesloten op de afvoer vanuit de kamers, of vanuit een centraal punt (bv een rooster op de overloop?) Er zitten wel spleten onder mijn deuren maar het mooiste lijkt me toch om de lucht uit één of meerdere slaapkamers zelf af te zuigen.
2) als je maar in 1 kamer 'koudevraag' hebt, moduleert de Easyzone dan de airco zover terug dat deze niet standaard op vol vermogen staat te draaien? Want alleen de kleppen van de andere kamers sluiten maar de airco op vol vermogen laten blazen, lijkt me niet handig.
3) Ik heb een vrij grote langwerpige slaapkamer. Ik denk eraan om daar op 2 plekken een rooster te plaatsen dus een easyzone met 4 uitgangen. Kun je in de software of hardware 2 uitgangen aan elkaar koppelen?
3) Voor mijn kamers zou ik voldoende hebben aan losse airco's met koelvermogen van resp 3,5, 1,5 en 1,5 kW. Zou een kanaalunit met een vermogen van 5kW voldoende zijn of zou je dan naar 6kW moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 16:27
Frag1le schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Als je flink in dit topic zoekt, en ook in de vorige delen, kun je genoeg gebruikerservaringen vinden dat 3,5 kW voor 85 m3 echt overkill kan zijn bij gemiddelde isolatie voor sommige merken.
Ik doe 3,5 kW met 145m3 huiskamer, of je bij MHI ZS(X) de 2/2,5/3,5 kiest maakt niet veel uit voor het minimum vermogen, ze moduleren allemaal even ver terug, ofwel de minimale warmteafgifte is gelijk.

Eigenlijk hoort jouw post in een nieuw topic, zie regel 1 bij het plaatsen van een bericht hier.
Mag ik hier als n00b 2 dingen over vragen? :)

1. Wat bedoel je met minimumvermogen/minimale warmteafgifte en waarom is dit relevant?
2. Waar heb je het minimumvermogen van de ZS-series gevonden?

[ Voor 4% gewijzigd door renskerenske op 28-06-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
renskerenske schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Mag ik hier als n00b 2 dingen over vragen? :)

1. Wat bedoel je met minimumvermogen/minimale warmteafgifte en waarom is dit relevant?
2. Waar heb je het minimumvermogen van de ZS-series gevonden?
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Wat heb je zelf al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Frag1le schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al gegoogeld en vond geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Verder heb ik diverse pdfs gevonden met data van de MHI-warmtepompen maar ik heb geen idee hoe ik hier het minimumvermogen uit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
renskerenske schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:38:
[...]

Ik heb al gegoogeld en vond geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Verder heb ik diverse pdfs gevonden met data van de MHI-warmtepompen maar ik heb geen idee hoe ik hier het minimumvermogen uit haal.
Probeer eens op 'minimum vermogen' te zoeken in dit topic en de vorige delen.

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#tweakersSearch hierbij uit de forum FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Frag1le schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Probeer eens op 'minimum vermogen' te zoeken in dit topic en de vorige delen.

https://gathering.tweakers.net/forum/faq#tweakersSearch hierbij uit de forum FAQ.
Is er geen bepaalde technische term waarmee ik de pdf's kan doorzoeken?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:09
renskerenske schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Is er geen bepaalde technische term waarmee ik de pdf's kan doorzoeken?
Je stelt de vraag niet aan mij, maar misschien als ik reageer, dat anderen er wel opduiken om me te corrigeren :)

De airco kan verwarmen. Hij kan een beetje verwarmen (ondergrens = minimaal vermogen in kW) of hij kan maximaal verwarmen (bovengrens = maximaal vermogen). Dit is dus de "waarde" van de werkelijke warmte die de airco levert. Meestal weergegeven in tabellen in 3 aparte kolommen, maar soms ook als vermogen (min-max).

De andere waarde waar je het over hebt is opgenomen vermogen. Dat is het stroomverbruik van de airco, weergegeven in kWh. Ook dit staat meestal in 3 aparte kolommen, maar soms als minimaal opgenomen vermogen (min-max).

Soms worden de uiterste waarden niet weergegeven, vaak wel.

Bij een multisplit vervallen de waarden die normaal zouden gelden voor de binnenunit als singlesplit, en in plaats daarvan moet je dan kijken bij de waarde van de buitenunit van de multisplit bij de verschillende unit-combinaties in de combinatietabel.

Vermogen en opgenomen vermogen zijn beide belangrijk, maar op een andere manier.

Minimaal vermogen (kW) betekent de laagste hoeveelheid warmte die een unit kan leveren. Wanneer de gevraagde hoeveelheid warmte in de ruimte minder is dan het minimaal vermogen van de unit, dan zal de unit gaan pendelen. Vaak betekent dat dat hij tijdelijk terugschakelt naar een erg laag verbruik waarbij hij geregeld de temperatuur test om te kijken of hij alweer in actie moet komen.
Dit valt meer onder terugmoduleren dan onder pendelen. Bijna alle airco's doen dit af en toe, afhankelijk van de omstandigheden. Deze vorm van pendelen geeft in elk geval bij een aantal merken een lager verbruik dan het minimaal opgenomen vermogen).

Wanneer het minimaal vermogen van de unit heel veel groter is dan de vraag qua warmte dan bestaat de kans dat de airco terecht komt in een cirkel van starten en stoppen die zo extreem is dat het verbruik veel hoger gaat zijn dan je op basis van de tabellen zou verwachten. In deze extreme mate kan het ook nog meer nadelen hebben zoals meer herrie dan nodig, meer luchtbeweging dan nodig en een schommelende temperatuur. Dat is geen wenselijke situatie.

Minimaal opgenomen vermogen is wat de unit verbruikt (in kWh) wanneer de ruimte stabiel op temperatuur is, en de unit het op z'n sloffen kan bijbenen zonder te vervallen in stoppen en starten. Uiteraard wil je dat zo laag mogelijk hebben met behoud van zoveel mogelijk mogelijkheid van maximaal vermogen voor wanneer het nodig is.

Omdat de eigenschappen van verschillende merken, soorten (oa singlesplit en multisplit) en series zo verschillen is het lastig aan te geven waarmee je het beste af bent. Je zal voor jezelf een idee moeten hebben wat de warmtevraag is van je woning maximaal (warmteverliesberekening en/of andere mogelijke ezelsbruggetjes om dat uit te rekenen), plus indicatie fabrikant.

Hou daarbij rekening met je isolatie, met de comfortwens (ben je van plan bijna de hele winter de airco 24/7 te laten pruttelen, dan kan je toe met een wat lager vermogen. De unit heeft alle tijd om de boel rustig op temperatuur te houden en hoeft geen grote temperatuursverschillen te overbruggen. Uiteraard wil je, zeker wanneer je van plan bent zoveel uren je airco te laten draaien, een unit kiezen met een zo laag mogelijk opgenomen vermogen. Overigens is dit ook de manier van verwarmen die het beste werkt wanneer je een andere ruimte licht mee wil verwarmen. De warmte krijgt meer tijd om zich wat te verdelen.

Ben je wat minder gericht op een stabiele gelijke temperatuur, ben je zelden hele dagen thuis, vind je het lekker dat je wanneer je de airco aanzet je even in de warme luchtstroom kan gaan staan etc, dan kom je terecht bij ad hoc verwarmen. Dan kan je beter kiezen voor een iets hoger maximaal vermogen. Met een hoger maximaal vermogen kan je makkelijk snel een groot temperatuursverschil overbruggen. Dat is prettig wanneer je thuiskomt in een koude woning of wanneer je de airco in de nacht uit of lager hebt gezet.

Je zou denken dat er altijd een logische lijn is tussen minimaal vermogen, maximaal vermogen en het opgenomen vermogen, maar helaas is dat niet zo. Er kunnen grote verschillen zitten tussen de verschillende merken en bij verschillende temperaturen.

Verder is het goed om vantevoren te weten of je veel luchtverplaatsing en bijbehorende herrie goed kan accepteren, of dat je dat waarschijnlijk gaat irriteren. In dat geval is richting 24/7 verwarmen gaan waarschijnlijk het best.

Ook is het goed om helder te hebben of de airco de enige verwarming zal zijn (dan moet je vrij zeker weten dat je genoeg hebt) of dat je back up zal hebben (in dat geval kan je iets makkelijker gokken op een lichter vermogen.

Misschien heb je er iets aan.
Succes met je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
Sjamo schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Je stelt de vraag niet aan mij, maar misschien als ik reageer, dat anderen er wel opduiken om me te corrigeren :)

De airco kan verwarmen. Hij kan een beetje verwarmen (ondergrens = minimaal vermogen in kW) of hij kan maximaal verwarmen (bovengrens = maximaal vermogen). Dit is dus de "waarde" van de werkelijke warmte die de airco levert. Meestal weergegeven in tabellen in 3 aparte kolommen, maar soms ook als vermogen (min-max).

De andere waarde waar je het over hebt is opgenomen vermogen. Dat is het stroomverbruik van de airco, weergegeven in kWh. Ook dit staat meestal in 3 aparte kolommen, maar soms als minimaal opgenomen vermogen (min-max).

Soms worden de uiterste waarden niet weergegeven, vaak wel.

Bij een multisplit vervallen de waarden die normaal zouden gelden voor de binnenunit als singlesplit, en in plaats daarvan moet je dan kijken bij de waarde van de buitenunit van de multisplit bij de verschillende unit-combinaties in de combinatietabel.

Vermogen en opgenomen vermogen zijn beide belangrijk, maar op een andere manier.

Minimaal vermogen (kW) betekent de laagste hoeveelheid warmte die een unit kan leveren. Wanneer de gevraagde hoeveelheid warmte in de ruimte minder is dan het minimaal vermogen van de unit, dan zal de unit gaan pendelen. Vaak betekent dat dat hij tijdelijk terugschakelt naar een erg laag verbruik waarbij hij geregeld de temperatuur test om te kijken of hij alweer in actie moet komen.
Dit valt meer onder terugmoduleren dan onder pendelen. Bijna alle airco's doen dit af en toe, afhankelijk van de omstandigheden. Deze vorm van pendelen geeft in elk geval bij een aantal merken een lager verbruik dan het minimaal opgenomen vermogen).

Wanneer het minimaal vermogen van de unit heel veel groter is dan de vraag qua warmte dan bestaat de kans dat de airco terecht komt in een cirkel van starten en stoppen die zo extreem is dat het verbruik veel hoger gaat zijn dan je op basis van de tabellen zou verwachten. In deze extreme mate kan het ook nog meer nadelen hebben zoals meer herrie dan nodig, meer luchtbeweging dan nodig en een schommelende temperatuur. Dat is geen wenselijke situatie.

Minimaal opgenomen vermogen is wat de unit verbruikt (in kWh) wanneer de ruimte stabiel op temperatuur is, en de unit het op z'n sloffen kan bijbenen zonder te vervallen in stoppen en starten. Uiteraard wil je dat zo laag mogelijk hebben met behoud van zoveel mogelijk mogelijkheid van maximaal vermogen voor wanneer het nodig is.

Omdat de eigenschappen van verschillende merken, soorten (oa singlesplit en multisplit) en series zo verschillen is het lastig aan te geven waarmee je het beste af bent. Je zal voor jezelf een idee moeten hebben wat de warmtevraag is van je woning maximaal (warmteverliesberekening en/of andere mogelijke ezelsbruggetjes om dat uit te rekenen), plus indicatie fabrikant.

Hou daarbij rekening met je isolatie, met de comfortwens (ben je van plan bijna de hele winter de airco 24/7 te laten pruttelen, dan kan je toe met een wat lager vermogen. De unit heeft alle tijd om de boel rustig op temperatuur te houden en hoeft geen grote temperatuursverschillen te overbruggen. Uiteraard wil je, zeker wanneer je van plan bent zoveel uren je airco te laten draaien, een unit kiezen met een zo laag mogelijk opgenomen vermogen. Overigens is dit ook de manier van verwarmen die het beste werkt wanneer je een andere ruimte licht mee wil verwarmen. De warmte krijgt meer tijd om zich wat te verdelen.

Ben je wat minder gericht op een stabiele gelijke temperatuur, ben je zelden hele dagen thuis, vind je het lekker dat je wanneer je de airco aanzet je even in de warme luchtstroom kan gaan staan etc, dan kom je terecht bij ad hoc verwarmen. Dan kan je beter kiezen voor een iets hoger maximaal vermogen. Met een hoger maximaal vermogen kan je makkelijk snel een groot temperatuursverschil overbruggen. Dat is prettig wanneer je thuiskomt in een koude woning of wanneer je de airco in de nacht uit of lager hebt gezet.

Je zou denken dat er altijd een logische lijn is tussen minimaal vermogen, maximaal vermogen en het opgenomen vermogen, maar helaas is dat niet zo. Er kunnen grote verschillen zitten tussen de verschillende merken en bij verschillende temperaturen.

Verder is het goed om vantevoren te weten of je veel luchtverplaatsing en bijbehorende herrie goed kan accepteren, of dat je dat waarschijnlijk gaat irriteren. In dat geval is richting 24/7 verwarmen gaan waarschijnlijk het best.

Ook is het goed om helder te hebben of de airco de enige verwarming zal zijn (dan moet je vrij zeker weten dat je genoeg hebt) of dat je back up zal hebben (in dat geval kan je iets makkelijker gokken op een lichter vermogen.

Misschien heb je er iets aan.
Succes met je keuze.
Awesome, dit is supernuttige info, heel erg bedankt! Even bookmarken ;)

Ik werk zelf bijna volledig vanuit huis en ben in de winter dus ook veel thuis. Ik zal waarschijnlijk dus idd 24/7 gaan verwarmen. Bijverwarmen op de echt koude dagen is ook geen probleem, dus dat is weer een +1 voor de 2,5 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kitser schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:42:
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic kan stellen. Anders hoor ik graag waar ik moet zijn.

Mijn woonkamer met open keuken keuken is ongeveer 43 m2 en 110 m3.
Het huis is uit 1982, heeft vloer isolatie, de spouwmuren zijn na geïsoleerd.
Omdat 110 m3 vaak als grens aangegeven wordt voor een 3,5 kW. Heb ik gekozen voor een 5 kW (Mitsubishi Heavy SRK-50-ZS-W). Deze wordt in augustus geïnstalleerd.
Maar nu ben ik dit topic tegen gekomen en zie ik dat een te grote l/l warmtepomp kan gaan pendelen.
Wat zou jullie advies zijn in mijn geval? Doe ik er beter aan om toch voor een 3,5 kW te gaan?
met zon formaat/volume moet je niet 1 grote ophangen maar 2 kleine. het gaat die ene unit nooit lukken om het hele oppervlak te bereiken zonder flinke overlast. dus een duo split van 5kw met 2 2.5kw binnendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:28

YES

Moderator General Chat
Doordat er in vrij hoog tempo nieuwe topics bijkomen/op topics gereageerd wordt sneeuwt mijn vraag een beetj onder. Ik hoop dat ik mijn vraag mbt offertes voor een airco bij mij thuis hier mag promoten om zo wat meer advies te kunnen vergaren?

Hij staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2195070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:19

Trebbors

Failure is no option!

@Willempie27
@Frank Martin

[Afbeelding]

Rechts de retour

[Afbeelding]

Wat zijn de nadelen?

[Afbeelding]
Voor welke binnen- en buitenunit heb je gekozen en hoe is de ervaring met de installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-07 23:46

Daytona

Autoracen is voor watjes

flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 22:44:
[...]

met zon formaat/volume moet je niet 1 grote ophangen maar 2 kleine. het gaat die ene unit nooit lukken om het hele oppervlak te bereiken zonder flinke overlast. dus een duo split van 5kw met 2 2.5kw binnendelen.
Sorry om dit antwoord enigzins te kapen, maar ik zit in dezelfde situatie (L-vormige woonkamer/keuken van 45m2) in onderstaand topic. Ik was in de veronderstelling dat ik dit prima kon koelen/verwarmen met 1 unit, op basis van offertes en adviezen.
Plaatsen Airco benedenverdieping voor koelen en verwarmen

Zou je in mijn situatie ook 2 units adviseren, en waar zou je ze plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Daytona schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:28:
[...]

Sorry om dit antwoord enigzins te kapen, maar ik zit in dezelfde situatie (L-vormige woonkamer/keuken van 45m2) in onderstaand topic. Ik was in de veronderstelling dat ik dit prima kon koelen/verwarmen met 1 unit, op basis van offertes en adviezen.
Plaatsen Airco benedenverdieping voor koelen en verwarmen

Zou je in mijn situatie ook 2 units adviseren, en waar zou je ze plaatsen?
ja, je gaat niet 9 meter redden met 1 unit, laat staan 12 meter met de keuken erbij.

boven de bank en een in de keuken is makkelijkste. dan red je het ook wel met 2.5kW per unit. eentje in het midden ergens in een lichtkoepel ga je spijt van krijgen met hoeveel geld het kost en wat het oplevert.

afviesen met de bijbehorende offertes zijn ook dat: verkooppraatjes. installateur kan het geen biet schelen of het comfortabel is, die willen alleen met zoveel mogelijk winst en zo min mogelijk gezeik zo snel mogelijk zon ding aan de muur schroeven. comfortm, energieverbruik en geluidsproductie is totaal niet hun probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 28-06-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Is er misschien iemand die mij met de onderstaande vraag kan helpen?

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2194548

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frag1le schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Sorry hoor maar dat gaat prima als de unit centraal hangt.
Zo ook de ervaring van anderen hier als je flink terug leest in de verschillende delen van dit topic.
sorry hoor maar ik kom op veel plekken en de bijbehorende klagende klanten waarbij het NIET werkt en het comfort ver achterloopt op de hoeveelheid geld die ervoor op tafel is gelegd wat het nog zuurder maakt.

dit hele forum zit vol met N=1 ervaring, pas daarvoor op met geven van advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
flippy schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:03:
[...]

sorry hoor maar ik kom op veel plekken en de bijbehorende klagende klanten waarbij het NIET werkt en het comfort ver achterloopt op de hoeveelheid geld die ervoor op tafel is gelegd wat het nog zuurder maakt.

dit hele forum zit vol met N=1 ervaring, pas daarvoor op met geven van advies.
Mijn ervaring met de "specialisten" (die al jaren/decennia in het vak zaten) is dat ze totaal geen ervaring hadden met het leveren van exact maatwerk en dan gericht op verwarmen. Iets waar bezoekers van dit forumtopic naar op zoek zijn, anders zouden ze mee zijn gegaan in het advies van de "specialisten".

Uiteindelijk werden ook voor mijn situatie adviezen gegeven door de specialisten zonder ook maar te vragen naar de historische warmtebehoefte, gasverbruik (voor stoken), isolatie, vermogen radiatoren, stookgedrag (24/7 vs adhoc) of ook maar iets qua een warmteverliesberekening.
  • Is dat iets wat jij met jouw klanten wel doet?
Vervolgens heb ik de so-called specialisten maar genegeerd in hun adviezen, en volledig uitgegaan van mijn berekeningen en de te lezen adviezen hier in dit topic van de afgelopen 11 jaar.

Sommige specialisten zagen er zelfs vanaf om te offreren omdat ze een 3,5 kW te klein vonden voor de ruimte, ik kreeg adviezen van 5->8 kW.

Dat jij nu vervolgens schrijft dat iets wel nodig is omdat je op veel plekken komt wil niet zeggen dat je de adviezen en ervaringen van GoT'ers maar kunt negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frag1le schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Mijn ervaring met de "specialisten" (die al jaren/decennia in het vak zaten) is dat ze totaal geen ervaring hadden met het leveren van exact maatwerk en dan gericht op verwarmen. Iets waar bezoekers van dit forumtopic naar op zoek zijn, anders zouden ze mee zijn gegaan in het advies van de "specialisten".
die specialisten zijn er vrijwel niet. dus dat resultaat is te verwachten. het is momenteel cowboyland dus iemand over de vloer krijgen die weet waar die over praat is feitelijk niet te doen.

ik zit er wel redelijk goed in en zie gewoon veel fouten en houwtje touwtje oplossingen zoals 1 splitje in midden van de woonkamer of de echte haier-installateur-schroef-hem-maar-in-het-trapgat-stijl. dat het "werkt" wilt niet zeggen dat het tof draait of uberhaupt zal werken voor anderen. voor elk sucsesverhaal zijn er velen waarbij het niet werkt zoals verwacht.
veel mensen zijn extreem gevoelig voor luchtstromingen en 1 grote puist aan de muur levert dan veel klachten op. vrijwel altijd zijn de problemen te wijten aan makkelijk afdoen van de installateur door ding op de meest makkelijke plek voor hem tegen de muur te kwakken of overrulende WAF locatie waar die MOET komen omdat de leidingen te lelijk zijn (die CV buizen door hele huis negeren we even...) en dan vervolgens klagen dat het niet werkt.

als je het gebruikt als bijverwarming of zoiets zal het vaak wel loslopen maar als dit je hoofdverwarming moet worden moet men niet kijken naar de snelle oplossing maar de goede, en dat is voor de meeste wonignen gewoon 2 units aan weerszijden van het pand waar je de meeste warmte kwijtraakt. als jij op de bank zit en je verwarming zit 8+ meter van je vandaan zal je er niet veel van merken en zal je de verwarming onnodig hoog moeten zetten of een trui aan moeten doen. dat is best zuur als je net een paar duizend euro uit hebt zitten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Frag1le schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Uiteindelijk werden ook voor mijn situatie adviezen gegeven door de specialisten zonder ook maar te vragen naar de historische warmtebehoefte, gasverbruik (voor stoken), isolatie, vermogen radiatoren, stookgedrag (24/7 vs adhoc) of ook maar iets qua een warmteverliesberekening.
  • Is dat iets wat jij met jouw klanten wel doet?
Vervolgens heb ik de so-called specialisten maar genegeerd in hun adviezen, en volledig uitgegaan van mijn berekeningen en de te lezen adviezen hier in dit topic van de afgelopen 11 jaar.

Sommige specialisten zagen er zelfs vanaf om te offreren omdat ze een 3,5 kW te klein vonden voor de ruimte, ik kreeg adviezen van 5->8 kW.

Dat jij nu vervolgens schrijft dat iets wel nodig is omdat je op veel plekken komt wil niet zeggen dat je de adviezen en ervaringen van GoT'ers maar kunt negeren.
Het vreemde is dat je zegt dat adviezen en ervaringen van tweakers niet genegeerd moeten worden, waarbij je je eigen situatie aanhaalt. Maar jouw situatie is niet bepalend, net als die van mij.

Deze discussie is hier al vaker gevoerd. Ik denk dat er meer nadruk zou moeten liggen bij adviezen op het belang van goed kijken naar verschillende situaties.
Onlangs hield een youtuber een enquite onder airco+gebruikers, en 1 van de conclusies was dat een aanzienlijk deel van de gebruikers moeite had hun woning op temperatuur te krijgen en te houden wanneer het echt koud is, en het advies niet te laag te gaan zitten qua vermogen. De reacties in de commentaren onder het filmpje waren te verwachten. Hetzelfde wat je hier vaak leest. Minder is meer. Wanneer je ook maar iets te hoog zit gaat alles pendelen en dat is een drama, slecht, veel hoger verbruik, slijtage, slecht voor comfort etc. En ga vooral niet af op adviezen van de fabrikant, want wat weten die nou van airco's.

Ik vind dat een slechte zaak. Waarom zouden alleen de verhalen/ervaringen van mensen die met bijna niets toe kunnen valide zijn, en bepalend moeten zijn. Wij verwarmen met een 3,5kW binnenunit een woonkamer van 20m2, en dat gaat perfect. Pendelen pas boven de 15 graden buiten. Ook dat is een ervaring.
Je kan niet zeggen, oh, 3,5kW op maar 20m2 wodt altijd een pendelfestijn. Nee, duidelijk niet altijd.
Mijn ervaring is niet geldig voor iedereen, die van een ander ook niet.

En ja, ook hier op tweakers worden verhalen gedeeld van mensen die het niet warm krijgen in de winter.

Laten we een open blik houden voor het feit dat het gewenste benodigde vermogen voor een airco niet zo eenvoudig te bepalen is als een cv. En dat niet elke woning warm te houden is met een minimum aan verwarming. En dat je voor hoofdverwarming moet kijken naar meer dan alleen de ruimte waarin de binnenunit komt te hangen. Met die oversimplificatie van zo'n bepaling is niemand gediend. Volgens mij komen mensen hier voor solide advies, niet voor populistische kreten als, mijn 2,5kW houdt mijn hele huis warm bij -10 met 2 vingers in de neus (oid).

Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Sjamo schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Het vreemde is dat je zegt dat adviezen en ervaringen van tweakers niet genegeerd moeyen worden, waarbij je je eigen situatie aanhaalt. Maar jouw situatie is niet bepalend, net als die van mij.
Ik begrijp de sprong van "adviezen en ervaringen van tweakers" naar "Maar jouw situatie is niet bepalend" niet.
Mijn situatie is niet bepalend voor wat?

De jaren lange collectie van ervaringen en adviezen hier in dit topic zijn naar mijn mening bepalend en kunnen niet genegeerd worden.
Wellicht was ik daar in mijn laatste zin niet duidelijk genoeg over.

Mijn eigen ervaring is maar een toevoeging aan de collectie waardoor iemand na het lezen van vele ervaringen en adviezen zelf z'n keuze kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Frag1le schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Ik begrijp de sprong van "adviezen en ervaringen van tweakers" naar "Maar jouw situatie is niet bepalend" niet.
Mijn situatie is niet bepalend voor wat?

De jaren lange collectie van ervaringen en adviezen hier in dit topic zijn dat naar mijn mening bepalend en kan niet genegeerd worden.
Wellicht was ik daar in mijn laatste zin niet duidelijk genoeg over.

Mijn eigen ervaring is maar een toevoeging aan de collectie waardoor iemand na het lezen van vele ervaringen en adviezen zelf z'n keuze kan maken.
Wat ik bedoel zijn opmerkingen als, je kan makkelijk 9 meter kamerlengte overbruggen met 1 binnenunit want bij mij kan dat. Of, je kan met gemak een heel huis warm houden op 1 binnenunit van 2,5kW, want bij mij kan dat. En zo zijn er veel meer voorbeelden.

Mensen beperken zich niet tot hun eigen situatie, maar beweren in adviezen dat iets kan, omdat het bij hen werkt.

Dat iets bij 1 iemand werkt of voldoende is, of zelfs bij 10, zegt niets over of het bij iemand anders ook werkt of voldoende is.

Ik realiseer me dat mensen die hier lezen zelf verantwoordelijk zijn voor welke informatie ze uit een gesprek filteren als nuttig voor hen, maar ik zou het slimmer vinden wanneer persoonlijke situaties meer als optie werden gebracht, en niet als de enige juiste oplossing.

Aanvulling, hier wil ik het wat mij betreft verder bij laten wat betreft dit onderwerp nu.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 29-06-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
renzo4000 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:40:
[...]
- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
[...]
Sinds ~1980 ging het omlaag. Jaren 60 en 70 is veelal nog 265 op de woonlaag en 245 op de slaaplaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
renzo4000 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 15:40:
Er zitten hier vele experts in dit topic, soms eensgezind soms ook niet :+ . Laten we voorop stellen dat we in het geval van @Kitser nog wat details missen om echt een goed advies te kunnen geven, dus dan steek ik zelf ook even de hand in eigen boezem want ik deed ook aannames. Obv zijn plattegrond en geringe inhoud van de ruimte durfde ik het wel aan dat hij makkelijk af kan met een enkele 3,5kW unit. Maar goed, we missen toch nog wel wat informatie nietwaar?

Ik heb in een eerdere post het volgende genoemd wat oa meespeelt qua variabelen:

- Is de L/L installatie je enige verwarmingsbron? Of ga je bijverwarmen? Hybride?
- Type huis (tussenwoning met goed stokende buren, 2 onder 1 kap, vrijstaand)
- Ligging van het huis (vol op de wind erop of niet)
- Instraling van de zon (lig je op zuid met veel glas bijv?)
- Oppervlakte en inhoud van de te verwarmen ruimte
- De ruimte zelf (vierkant, L-woning, U-woning, etc)
- Hoge plafonds vs lage plafonds sinds 2003 is dat minimaal 2m60 daarvoor 2m40 (of soms iets minder)
- Isolatiewaarden
- Type ventilatie (WTW, vs regulier, vs geen)
- Plaatsing van de unit(s)
- etc etc etc

Daarnaast vindt Pietje het prima om de ruimte op 18 graden te houden terwijl Jantje het graag 22 graden heeft. 1 graad verschil maakt al een hele boel uit. De ander is in verhouding veel meer thuis en de ander juist weer niet.

Kortom je kan niet altijd stellen dat oplossing X voor alles en iedereen op dezelfde manier werkt.

@Kitser kan jij specifieke aangeven hoe jouw variabelen ingevuld zijn/worden (wellicht verstandig om toch maar in een eigen topic te doen anders?)
Is het een idee mensen met een vraag/situatie een aantal vaste vragen te laten beantwoorden? Het is erg lastig met een goed antwoord te komen wanneer nagenoeg niets bekend is over de situatie denk ik.

Hier is een voorbeeld van zo'n lijst, maar wellicht is een heel andere aanpak/lijst meer op z'n plek?
Het geeft misschien een leidraad voor mensen die een situatie voor willen leggen of een vraag willen stellen?

1. Wat is de vraag/situatie?
2. Bouwjaar woning, type (vrijstaand, tussenwoning, hoekwoning, appartement, tiny house), wordt er nog gas verbuikt (verbruik voorgaande jaren en huidig), en blijft dat zo volgens de planning?
3. Maten in m2/ m3 betreffende ruimte(n) + eventuele situatieschets.
4. Verwarmen, koelen, beide
5. Hoe is de situatie wat betreft isolatie, en extra invloed warmte (raampartijen, platte daken etc) en kou (ligging qua wind).
6. Hoe is de situatie wat betreft ventilatie.
7. Indien verwarming, gaat het om hoofdverwarming of bijverwarming? Wat is de overige beschikbare verwarming (bijv. cv, warmtepomp lucht/water, vloerverwarming, hout/pelletkachel, electrische radiatoren etc?
8. Wat zijn de wensen en verwachtingen wat betreft koelen en/of verwarmen? Is men gesteld of comfort in de zin van stabiele temperatuur dag en nacht en ook tussen verschillende ruimten (voorkeur 24/7 gebruik?), of wellicht meer gericht op hoger vermogen (ad hoc gebruik) om snel een ruimte te kunnen verwarmen/koelen nadat bewoners niet thuis waren of bijv. nachtverlaging toepassen?
9. Wat zijn de wensen/mogelijkheden wat betreft aantal units binnen en buiten (noodzaak multisplit?), en de plaatsing er van? Is er een voorkeur voor wand-, vloer- of kanaal-units?
10. Bewoners (extra) gevoelig voor lawaai van blazen airco? Gevoelig voor luchtverplaatsing airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 13:59

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Heeft iemand ervaring met deze koppeling? Ik ken ze wel van de waterleiding. Maar voor een aircoleiding? Klinkt bijna te goed om waar te zijn.

https://www.mijnklimaatsh...nnector-3-8-naar-3-8.html

https://drive.google.com/...IJW2FKW1m_cXFb/view?pli=1

[ Voor 16% gewijzigd door Zuluman op 29-06-2023 21:22 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 21:48
flippy schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 22:37:
[...]

waar is je filterbox? zie alleen een halve opening voor een filter maar neem aan dat er wel voor de hele inlaat filters zitten.

waarom hebben ze niet harde kanalen aangelegd?
Ik heb de aanleg door een installateur laten doen. Dus hoe het exact zit durf ik niet met 100% te zeggen, wel kan ik dat natuurlijk even nakijken/opzoeken :)

Qua harde kanalen: je doelt op de buizen? Ik heb zo'n oplossing zelf alleen met dit type buizen gezien. Andere zijn niet ter sprake gekomen. Ik weet ook niet wat de voor/nadelen zijn? In ons geval is het een bergzolder dus we hebben er geen last van dat de buizen flexibel zijn.

Qua filter: Je doelt op de 2 schroeven die je kunt opendraaien rechts? Of wat bedoel je met een half filter?
Ik ga er maar van uit dat er een filter op/in zit :) Wellicht bestaat het filter uit 2 delen en is daardoor maar een halve opening nodig?

@Trebbors
* Toshiba RAV-RM1101BTP binnendeel kanaalmodel
* Toshiba RAV-GM1101AT8P buitendeel kanaalmodel

Mijn ervaringen met de installateur zijn op zich heel goed. Al was het project wel wat complexer qua tijd dan men vooraf dacht. Wat wel erg belangrijk is: Ze hadden geen ervaring met Easyzone, die oplossing heb ik zelf opgezocht/gevonden maar ze stonden er wel achter om dit te plaatsen omdat ze dit mogelijk ook bij andere klanten wilden plaatsen.

@Frank Martin
1)
Ik heb per kamer 1 retourslang. Volgens mij wil je dit ook omdat de airco ook de temperatuur van de retour meet dacht ik. Maar ik ben geen expert :)

2)
Wat jij omschrijft lost men op met "Q-Adapt" dat is een soort profiel wat je kunt kiezen. Normaal gesproken zal hij inderdaad per ruimte die erbij of eraf gaat meer/minder blazen. Met die profielen kun je in theorie ook instellen dat hij altijd max vermogen doet bijvoorbeeld.
Maar juist dit is het voordeel wat je krijgt door die Easyzone, want anders krijg je inderdaad een situatie dat hij op vol vermogen blaast met bijvoorbeeld 3 van de 4 kleppen afgesloten.Dat kun je dan in een "normale" oplossing met "domme" kleppen oplossen door elke ruimte bijvoorbeeld altijd 10% open te zetten wat men bleeding noemt, en dit wilde ik dus absoluut niet.

3)
Hoe groot is die slaapkamer? Mijn grootste kamer is 18m2 maar dat werk prima met 2 buizen. Maar dat is wellicht ook iets waar een installateur iets nuttigs over kan zeggen.

4)
Qua vermogen wat je wilt hebben: Geen idee. Mijn bovenverdieping is +- 100m2 en wanneer je ook wilt kunnen verwarmen heb je al gauw een flinke unit nodig.

En wat wel belangrijk is om te weten:
Per unit is op zich goede documentatie te vinden, al is dat soms een zoektocht op de website. Maar er is echt heel veel te vinden, ook op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:04
Heeft iemand nog tips voor ons m.b.t. de plaatsing en installatie?
https://gathering.tweaker...message/75760838#75760838

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

flippy schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:31:
[...]

ja, je gaat niet 9 meter redden met 1 unit, laat staan 12 meter met de keuken erbij.
Hm, tja, dat is wel wat ik hier doe en dat werkt prima. Huis is 9 m lang, woonkamer + keuken en (afgesloten) hal. Unit hangt aan de achtergevel, centraal en blaast met koelen in vaste stand richting de keuken en in 3D auto met verwarmen. Enige 'tweak' is dat ik het rooster in de keuken dicht heb gedaan en aan de achtergevel open zodat de afzuiging het van de airco naar de andere kant trekt. Dunno of dat echt heel boeiend is, maar het werkt iig niet tegen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wie wil er meedenken met roijroij in "Advies Airco splitunit woning koelen en warmen" ?

Kitser heeft nu ook een eigen topic in Airco voor koelen en verwarmen bij Kitser

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En oja, feedback gevraagd :)
Proton_ in "DEI feedbacktopic"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Renkie schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 20:23:
[...]

@Frank Martin
1)
Ik heb per kamer 1 retourslang. Volgens mij wil je dit ook omdat de airco ook de temperatuur van de retour meet dacht ik. Maar ik ben geen expert :)
Lijkt mij ook logisch. Kun je zien welk merk/type het plenum is wat je op de retourkant hebt zitten op je kanaalunit?
2)
Wat jij omschrijft lost men op met "Q-Adapt" dat is een soort profiel wat je kunt kiezen. Normaal gesproken zal hij inderdaad per ruimte die erbij of eraf gaat meer/minder blazen. Met die profielen kun je in theorie ook instellen dat hij altijd max vermogen doet bijvoorbeeld.
Maar juist dit is het voordeel wat je krijgt door die Easyzone, want anders krijg je inderdaad een situatie dat hij op vol vermogen blaast met bijvoorbeeld 3 van de 4 kleppen afgesloten.Dat kun je dan in een "normale" oplossing met "domme" kleppen oplossen door elke ruimte bijvoorbeeld altijd 10% open te zetten wat men bleeding noemt, en dit wilde ik dus absoluut niet.
Dat wil ik ook niet, alhoewel dat bij anderen @Verwijderd prima schijnt te werken.
3)
Hoe groot is die slaapkamer? Mijn grootste kamer is 18m2 maar dat werk prima met 2 buizen. Maar dat is wellicht ook iets waar een installateur iets nuttigs over kan zeggen.
Die slaapkamer is ongeveer 32m2, zo rond de 90 m3. Aangezien ik 3 slaapkamers heb, dan kan ik mooi een easyzone met 4 uitgangen gebruiken en er 2 gekoppeld gebruiken voor de grote slaapkamer, met roosters een stuk uit elkaar.
4)
Qua vermogen wat je wilt hebben: Geen idee. Mijn bovenverdieping is +- 100m2 en wanneer je ook wilt kunnen verwarmen heb je al gauw een flinke unit nodig.
Ik denk aan 5 of 6 kW wel genoeg te hebben voor 160m3 over de slaapkamers totaal, maar ik ga daar nog eens naar kijken. Het is op hele koude dagen als bijverwarming bedoeld.
En wat wel belangrijk is om te weten:
Per unit is op zich goede documentatie te vinden, al is dat soms een zoektocht op de website. Maar er is echt heel veel te vinden, ook op Youtube.
Yes, had ik gezien. Ik ben handig genoeg om het grootste deel zelf aan te leggen, alleen het koeltechnische deel laat ik aan de installateur over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimplySimon
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-07 22:15
Wij overwegen ook de aanschaf van een airco. Zowel voor koelen als bijverwarming. Ik twijfel echter of de geboden oplossing (uit offerte) de U kamer goed kan verwarmen en of de buitenunit niet te zwaar is.

Ik heb een apart topic aangemaakt met mijn situatie en vragen. Wellicht hebben jullie vanuit jullie ervaringen tips en inzichten?

Keuze tussen Hybride Warmtepomp & L/L Warmtepomp (offerte)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

Tsuranim

There is only one

LED-Maniak schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Ik ben weer van de partij ...

Helaas nog geen oplossing voor de MHI. Inmiddels heb ik wel ruim voldoende Mitsubishi Electric setjes beschikbaar. Ze staan in Vraag & Aanbod.
Heb je nog 2 setjes op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:02

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb een aantal opties in mn gedachten om de oude klassieke CV hr combiketel te vervangen.
Kern waardes, oppervlaktes gemiddeld 50m2 per vloeroppervlak.
Aanpassingen die komen of al gedaan zijn:
Aankoop was energieklasse D, enkelglas was de reden.
Gedaan overal nieuw hr++.
Korte termijn dak extra isolatie 40mm pir plus gips.
Al operationeel 4500/5000kw/jaar Zonnepanelen installatie. 3fase aangesloten en 5x4mm2 kabel met extra groepenkast.
2x 16A groep schoon van beneden. (dus 5 groepen vrij om te gebruiken op zolder plus bestaande groepen(2).)

Wat we willen:
Sowieso LLWP, airco op zolder./2e etage.
Nu onderzoeken of we ook slaapkamer 1 en 2 op 1e etage kunnen voorzien van airco units.
Dit moet verwarmen en koelen.
Bestaande leiding werk CV moet de vloerverwarming vd woonkamer en de (cv) warmwater richting gang garage, en 1 kamer en de badcel voorzien. (kan ik geen andere oplossing voor bedenken dus alle CV leidingen volledig verwijderen is geen optie.)

Woonkamer: Basisverwarming: Vloerverwarming en nu HR ketel en later de LWWP.
Gang, vloerverwarming en een radiator bij de kapstok.
Garage/washok: Bestaande radiator vervangen voor eentje die door de WP kan worden gevoed. Als extra nood verwarming een IR paneel om 10 graden te handhaven bij koud weer.
Open Keuken vloerverwarming en een IR/led plafondunit als bijverwarming als t te koud is.
In woonkamer in de bestaande openhaard een pelletkachel schuiven voor de instant ik heb t koud momenten.

Vragen:
Vermogen vs verbruikskosten verschil tussen een vloerverwarming WP en een LLWP(airco)
Een warmtepomp vind vermoedelijk langzaam energie pompen in een vloer makkelijker met wisselende temperaturen dan lucht rond blazen. En comfort? Is het lucht rondblazen nog een probleem in luchtwegen, ogen, neus, keel?

Ik lees beter meerdere kleine units dan 1 grote.
Ik dacht noord zuid te splitsen.
Zolder noord en slaapkamer noord 1 dual unit.
Zolder zuid en slaapkamer zuid 1 dual unit.
Dan heb ik eerder gelijkmatige belasting denk ik.

Omdat ik voor woonkamer, denk ik(niet gebaseerd op enige ervaring), beter af ben met vloerverwarming en in de gang en garage cv leiding moet hebben moet ik dus ook later een WP en electrische boiler installeren. Om de huidige CV HRketel te vervangen. Dit gaat aardig in de papieren lopen dus ik zou graag enig inzicht hebben in de verbruikskosten en levensduur verschillen tussen airco verwarming en radiatoren in de slaapkamer met vloerverwarming bg en een warmtepomp (Hybrid totdat huidige HRketel te oud is/stuk gaat)

Erg bedankt voor t delen van jullie expertise en ervaringen.

Start verbouwing is plaatsing keuken in maart 2024.
Voorbereidingen kunnen eerder beginnen dus keuze wat te doen is ASAP. :P

Andere optie is:
minispilt op zolder airco als comfort
Moderne radiatoren plaatsen 1e etage en zolderkamer voor de LW WP installatie in hybrid modes totdat CV kapot gaat als basisverwarming.
Vloerverwarming begane grond.
Pelletkachel als luxe bijverwarming omdat we toch al een gat hebben als openhaard.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 01-07-2023 13:53 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 13:46:
Ik heb een aantal opties in mn gedachten om de oude klassieke CV hr combiketel te vervangen.
Kern waardes, oppervlaktes gemiddeld 50m2 per vloeroppervlak.
Aanpassingen die komen of al gedaan zijn:
Aankoop was energieklasse D, enkelglas was de reden.
Gedaan overal nieuw hr++.
Korte termijn dak extra isolatie 40mm pir plus gips.
Al operationeel 4500/5000kw/jaar Zonnepanelen installatie. 3fase aangesloten en 5x4mm2 kabel met extra groepenkast.
2x 16A groep schoon van beneden. (dus 5 groepen vrij om te gebruiken op zolder plus bestaande groepen(2).)

Wat we willen:
Sowieso LLWP, airco op zolder./2e etage.
Nu onderzoeken of we ook slaapkamer 1 en 2 op 1e etage kunnen voorzien van airco units.
Dit moet verwarmen en koelen.
Bestaande leiding werk CV moet de vloerverwarming vd woonkamer en de (cv) warmwater richting gang garage, en 1 kamer en de badcel voorzien. (kan ik geen andere oplossing voor bedenken dus alle CV leidingen volledig verwijderen is geen optie.)

Woonkamer: Basisverwarming: Vloerverwarming en nu HR ketel en later de LWWP.
Gang, vloerverwarming en een radiator bij de kapstok.
Garage/washok: Bestaande radiator vervangen voor eentje die door de WP kan worden gevoed. Als extra nood verwarming een IR paneel om 10 graden te handhaven bij koud weer.
Open Keuken vloerverwarming en een IR/led plafondunit als bijverwarming als t te koud is.
In woonkamer in de bestaande openhaard een pelletkachel schuiven voor de instant ik heb t koud momenten.

Vragen:
Vermogen vs verbruikskosten verschil tussen een vloerverwarming WP en een LLWP(airco)
Een warmtepomp vind vermoedelijk langzaam energie pompen in een vloer makkelijker met wisselende temperaturen dan lucht rond blazen. En comfort? Is het lucht rondblazen nog een probleem in luchtwegen, ogen, neus, keel?

Ik lees beter meerdere kleine units dan 1 grote.
Ik dacht noord zuid te splitsen.
Zolder noord en slaapkamer noord 1 dual unit.
Zolder zuid en slaapkamer zuid 1 dual unit.
Dan heb ik eerder gelijkmatige belasting denk ik.

Omdat ik voor woonkamer, denk ik(niet gebaseerd op enige ervaring), beter af ben met vloerverwarming en in de gang en garage cv leiding moet hebben moet ik dus ook later een WP en electrische boiler installeren. Om de huidige CV HRketel te vervangen. Dit gaat aardig in de papieren lopen dus ik zou graag enig inzicht hebben in de verbruikskosten en levensduur verschillen tussen airco verwarming en radiatoren in de slaapkamer met vloerverwarming bg en een warmtepomp (Hybrid totdat huidige HRketel te oud is/stuk gaat)

Erg bedankt voor t delen van jullie expertise en ervaringen.

Start verbouwing is plaatsing keuken in maart 2024.
Voorbereidingen kunnen eerder beginnen dus keuze wat te doen is ASAP. :P

Andere optie is:
minispilt op zolder airco als comfort
Moderne radiatoren plaatsen 1e etage en zolderkamer voor de LW WP installatie in hybrid modes totdat CV kapot gaat als basisverwarming.
Vloerverwarming begane grond.
Pelletkachel als luxe bijverwarming omdat we toch al een gat hebben als openhaard.
begin maar eens te stoppen met het hele hybride verhaal. je doel moet zijn om zo snel mogelijk van die ketel af moet zien te komen. dat is het ding wat je geld kost. de langer die er hangt de duurder je uitbent.
ding er maar lagen hangen "want hij doet het nog" is wat je geld kost, niet bespaart.

je kan gezien de kosten ook overwegen om fancoils te plaatsen. daarmee kan je ook koelen. dan heb je meteen in je hele huis airco en werkt de warmtepomp gewoon "omgekeerd" in koelbedrijf en koelt die je huis ipv verwarmen. niks nieuws, zo werkt de verwarming en koeling in vrijwel elk groot pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

flippy schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:19:
[...]

begin maar eens te stoppen met het hele hybride verhaal. je doel moet zijn om zo snel mogelijk van die ketel af moet zien te komen. dat is het ding wat je geld kost. de langer die er hangt de duurder je uitbent.
ding er maar lagen hangen "want hij doet het nog" is wat je geld kost, niet bespaart.
Hybride is meer omdat ik in stappen wil aanschaffen en verbouwen.
Eerst moeten de woonkamer en keuken "om" kwa verwarmings methode. Dat is een flinke inbreuk op wonen/ er leven.
De slaapkamers 1e zijn "klaar" voor of nieuwe radiatoren of die achterwege laten en airco units plaatsen.
De bovenste verdieping is 3e prioriteit in verbouwen.
Dus tijdelijk de hr ketel het douchen en zo laten faciliteren totdat ik er aan toe ben om de zolder verder aan te pakken. (en ik weet niet of mn huis zonder extra heating via gas kan kwa isolatie op dit moment woon er net geen vol seizoen meegemaakt dus weinig verbruiks data.)
Het plaatsen vd airco's moet vermoedelijk ná het extra isoleren vh dak. En zeker na het onderhoud vd zijgevel en zo.
je kan gezien de kosten ook overwegen om fancoils te plaatsen. daarmee kan je ook koelen. dan heb je meteen in je hele huis airco en werkt de warmtepomp gewoon "omgekeerd" in koelbedrijf en koelt die je huis ipv verwarmen. niks nieuws, zo werkt de verwarming en koeling in vrijwel elk groot pand.
Faincoils en een watergedragen warmtepomp bedoel je.
Dus radiatoren plaatsen met fancoils op 1e etage en begane grond vloerverwarming. Eerste fase.
Op zolder 1 split airco voor beide ruimtes daar is meestal warmer dan lagere etage's. Tweede fase
Cv er uit en electrische boiler plaatsen. Derde fase.

Het zou idealer zijn om 1 of 2 jaar te wachten en data te vergaren, voor te bereiden en extra isoleren waarnodig , maar ja nieuwe woning betekend vaak meteen doorpakken in afwerken want je moet ook wonen.
Onder de vloer komt PIF op termijn wegens de vloerverwarmings keuze en gewoon omdat het vermoedelijk sowieso beter is. En dan in 1 keer alles vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door copykat op 01-07-2023 15:02 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

copykat schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Hybride is meer omdat ik in stappen wil aanschaffen en verbouwen.
Eerst moeten de woonkamer en keuken "om" kwa verwarmings methode. Dat is een flinke inbreuk op wonen/ er leven.
De slaapkamers 1e zijn "klaar" voor of nieuwe radiatoren of die achterwege laten en airco units plaatsen.
De bovenste verdieping is 3e prioriteit in verbouwen.
Dus tijdelijk de hr ketel het douchen en zo laten faciliteren totdat ik er aan toe ben om de zolder verder aan te pakken. (en ik weet niet of mn huis zonder extra heating via gas kan kwa isolatie op dit moment woon er net geen vol seizoen meegemaakt dus weinig verbruiks data.)
Het plaatsen vd airco's moet vermoedelijk ná het extra isoleren vh dak. En zeker na het onderhoud vd zijgevel en zo.

[...]

Faincoils en een watergedragen warmtepomp bedoel je.
Dus radiatoren plaatsen met fancoils op 1e etage en begane grond vloerverwarming. Eerste fase.
Op zolder 1 split airco voor beide ruimtes daar is meestal warmer dan lagere etage's. Tweede fase
Cv er uit en electrische boiler plaatsen. Derde fase.

Het zou idealer zijn om 1 of 2 jaar te wachten en data te vergaren, voor te bereiden en extra isoleren waarnodig , maar ja nieuwe woning betekend vaak meteen doorpakken in afwerken want je moet ook wonen.
Onder de vloer komt PIF op termijn wegens de vloerverwarmings keuze en gewoon omdat het vermoedelijk sowieso beter is. En dan in 1 keer alles vervangen.
je denkt VEEL te ingewikkeld en terughoudend.

je kan nu al gewoon een warmtepomp plaatsen die je verwarming overneemt en een boiler op de zolder voor je warm water (losse warmtepompboiler is nog makkelijker).
er zijn voor de meeste woningen totaal geen aanpassingen nodig. loopt meschien wat minder efficient maar zelfs dan ben je onder de streep goedkoper uit en kan je daarna rustig verbeteren en zie je meteen je vruchten ervan. en elke uitbreiding (zoals fancoils in de woonkamer voor airco) is direct voordeel.

kijk even of de kosten van een half dozijn airco binnendelen (dus ook 2~3 buitendelen) wel een te realiseren optie is met de WAF en de kosten die daarbij horen. een simpele warmtepomp kost 4k en er zit 2700 subsidie op dat ding...

een "echte" warmtepomp die beide kan door je bestaande raditoren te vervangen (en wat leidingen te isoleren) is vele malen minder invasief dan je huis volsmeren met aircos op elke muur en meters aan aircogoten. de kosten daarvoor zullen ook niet mals zijn.

wat ik nog mis of mogelijk overheen heb gelezen is je gasverbruik. dat is de maatstaan voor hoeveel vermogen je nodig hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-07-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:08
flippy schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:11:
[...]

je denkt VEEL te ingewikkeld en terughoudend.

je kan nu al gewoon een warmtepomp plaatsen die je verwarming overneemt en een boiler op de zolder voor je warm water (losse warmtepompboiler is nog makkelijker).
er zijn voor de meeste woningen totaal geen aanpassingen nodig. loopt meschien wat minder efficient maar zelfs dan ben je onder de streep goedkoper uit en kan je daarna rustig verbeteren en zie je meteen je vruchten ervan. en elke uitbreiding (zoals fancoils in de woonkamer voor airco) is direct voordeel.

kijk even of de kosten van een half dozijn airco binnendelen (dus ook 2~3 buitendelen) wel een te realiseren optie is met de WAF en de kosten die daarbij horen. een simpele warmtepomp kost 4k en er zit 2700 subsidie op dat ding...

een "echte" warmtepomp die beide kan door je bestaande raditoren te vervangen (en wat leidingen te isoleren) is vele malen minder invasief dan je huis volsmeren met aircos op elke muur en meters aan aircogoten. de kosten daarvoor zullen ook niet mals zijn.

wat ik nog mis of mogelijk overheen heb gelezen is je gasverbruik. dat is de maatstaan voor hoeveel vermogen je nodig hebt.
Is het echt zo makkelijk als je voordoet? Waarom worden er dan nog zoveel airco's en zo weinig l/w icm fancoils verkocht? Wel een erg interessant idee, zal het fancoil topic eens door gaan lezen want ik zit in een vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Janpietertje89 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Is het echt zo makkelijk als je voordoet? Waarom worden er dan nog zoveel airco's en zo weinig l/w icm fancoils verkocht? Wel een erg interessant idee, zal het fancoil topic eens door gaan lezen want ik zit in een vergelijkbare situatie.
omdat het de norm is in grote panden, niet bij particuleren waarbij het "wat de boer niet kent" extreem sterk aanwezig is. mensen zijn ook zeer merkgevoelig ongeacht of die objectief ook wel de beste zijn. net als dat iedereen denkt aan een airco ook alleen maar denkt aan zon lelijke witte puist aan de muur maar nooit aan een vloermodel of zoiets wat in woningen een veel betere oplossing is.
en fancoils kan je in zoveel geuren, kleuren en maten krijgen dat het veel makkelijker is om een WAF vriendelijke oplossing te vinden...

als je aan een installateur die alleen maar particulier werk doet vraag om een ruimte te koelen pakken ze de optie die de meeste marge heeft (dus een uitverkoop-special van de wasco) en met een mooiste marketinglulverhaal eromheen. de installateur voor de commericele markt zal kijken naar hoeveel vermogen je nodig hebt en het koelsysteem daarop aanpassen.
immers een airco in elke ruimte gaat een zure cent kosten. een warmtepomp die warm/koud water maakt en een pallet vol met fancoils ben je voor een fractie van het geld klaar voor hetzelfde effect. de particulere installateur ziet zijn marge dan wel verdampen dus die gaat dat niet installeren voor je en snapt ie toch niet, want ook bij hem vreet ie niet wat ie niet snapt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 01-07-2023 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

In principe zou het 1 of 2 buitenunits zijn voor de LLwp(airco) en 2 of 4 binnenunits zijn , 2 2,5kw of zo.
Waf en haf vinden dit prima.
Ik slaapkamers vermoedelijk de vloermodellen die op de plek komen vd radiatoren, cv leiding gaten zitten in de hoek op die plek dus makkelijk vervangbaar voor de aircoleidingen
De 3e buitenunit zou dan voor de reguliere warmtepomp zijn. (cv water versie.) een 4,7 kw of zo?

Fan coils betekend ook electra brengen naar die plekken.Vermoedelijk adapter in dichtbijzijnde wcd en een dun snoertje naar de coils. (of hebben ze een accu? dan zijn ze vaak net op als je ze wilt gebruiken. 😋)

[ Voor 16% gewijzigd door copykat op 01-07-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Fancoils is allemaal leuk, maar je zal wel je leidingwerk moeten aanpassen indien deze nog niet geïsoleerd zijn. Verder -> Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Caelorum schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 15:54:
Fancoils is allemaal leuk, maar je zal wel je leidingwerk moeten aanpassen indien deze nog niet geïsoleerd zijn. Verder -> Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)
Ik moet me in detail nog flink inlezen maar als ik de kern goed begrijp is het een soort nieuwe versie van de "electrische caravan heaters". Iets dat warmte heeft en een ventilator die lucht uit de doos blaast en dus de warmte mee neemt.
Je koppelt bij wijze van spreken de oude bestaande cv leidingen aan deze faincoils.
Brengt er electra heen voor de control en fanmotor. Laat de cv water wp zn werk doen met rondpompen cv water via de woonkamer thermostaat als controller.
(voila je hebt geforceerde verwarming of koeling)

Met de lokale fan controller kan je meer of minder overdracht forceren uit de radiator en heb je lokale fine tuning voor eigen temperatuur setting in elke kamer.

Ik moet zeggen zo out of de blue klinkt dit nog best interessant.
Voordeel 1 buiten unit en 1 binnenunit.
Zelfde vloerverwarmings controller in de trapkast als met reguliere cv.
Geen extra units tegen t plafond.

Kan ik er van uitgaan dat ik bijvoorbeeld de zelfde soort leidingen als bij een airco door t huis kan leggen?
Die leidingen tussen de buitenunit en binnenunit zijn ook geïsoleerd namelijk.

Wat is het geluids niveau in een slaapkamer? En ten opzichte van bijv een airco unit?

En wat is ongeveer de delta T in verwarmen?
Temp buiten vs temp binnen?
Beter dan de airco?

Ik ga er van uit dat de vloeistof in een airco glicosol? Beter als koeling werkt dan water?
Of word de faincoil wp system gevuld met iets anders dan leidingwater?

Mag ik er vanuit gaan dat bij minder goed geisoleerde huizen dan nieuwbouw 2020 de fancoil radiatoren efficiënter zijn dan bijv. WP en "normale T22-ers"?

Dat zijn allemaal vragen die op komen. :)

Als ik toch leidingen moet aan passen en alles overhoop moet gooien dan maakt mij het niet uit of het airco leidingen zijn of nieuwe "cv leidingen"
Ik vraag me wel af wat de keerzijde is van het fancoil systeem. Want inderdaad waarom is het niet populairder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
@copykat plaats die vragen eens in het gelinkte topic zou ik zeggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Caelorum schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:43:
@copykat plaats die vragen eens in het gelinkte topic zou ik zeggen ;-)
Ga ik zeker doen.

🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Laatst online: 08-07 12:48
Ik heb de afgelopen weken erg veel van deze topics doorgelezen, inclusief discussies over de verschillende vermogens van Daikin Perfera modellen en hoever ze kunnen terugmoduleren etc. Echter nu kan ik dit niet meer makkelijk terugvinden :X

Was het nu zo dat de 2,5 en 3,5 in principe even ver kunnen terugmoduleren/net zo zuinig/stil zijn? Of was dat de 2,0 en 2,5? Ik zie dat de 2,0 en 2,5 hetzelfde min. opgenomen vermogen hebben, en de 3,5 wat meer, maar ik kan me herinneren dat men zei dat deze waardes vaak niet klopten met het daadwerkelijke verbruik. Dus mogelijk valt het mee met de 3,5? Het gaat me hier vooral om verwarmen.

Mijn woonkamer zit qua oppervlakte/inhoud net tussen de oppervlakte/inhoud die voor de 2,5 en 3,5 aangeraden worden, dus ik ben even de pros en cons op een rijtje aan het zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:57
TheCory schreef op zondag 2 juli 2023 @ 18:00:
Ik heb de afgelopen weken erg veel van deze topics doorgelezen, inclusief discussies over de verschillende vermogens van Daikin Perfera modellen en hoever ze kunnen terugmoduleren etc. Echter nu kan ik dit niet meer makkelijk terugvinden :X

Was het nu zo dat de 2,5 en 3,5 in principe even ver kunnen terugmoduleren/net zo zuinig/stil zijn? Of was dat de 2,0 en 2,5? Ik zie dat de 2,0 en 2,5 hetzelfde min. opgenomen vermogen hebben, en de 3,5 wat meer, maar ik kan me herinneren dat men zei dat deze waardes vaak niet klopten met het daadwerkelijke verbruik. Dus mogelijk valt het mee met de 3,5? Het gaat me hier vooral om verwarmen.

Mijn woonkamer zit qua oppervlakte/inhoud net tussen de oppervlakte/inhoud die voor de 2,5 en 3,5 aangeraden worden, dus ik ben even de pros en cons op een rijtje aan het zetten.
2,0 tot 3,5 kunnen even ver terug, zijn dezelfde units alleen software matig een klein beetje verschillend zoals maximaal vermogen, de 4,2 en hoger is een stap hoger met totaal andere unit.

Betekend niet dat je in een slaapkamer van 4bij4 een 3,5kw unit moet hangen bijvoorbeeld want dat werkt totaal niet.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 03-07-2023 10:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
mr_evil08 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:16:
[...]2,0 tot 3,5 kunnen even ver terug, zijn dezelfde units alleen software matig een klein beetje verschillend zoals maximaal vermogen, de 4,2 en hoger is een stap hoger met totaal andere unit.

Betekend niet dat je in een slaapkamer van 4bij4 een 3,5kw unit moet hangen bijvoorbeeld want dat werkt totaal niet.
Interessant, dankjewel!

Had toevallig net een eigen topic gemaakt om in verder detail te kunnen treden, voor het geval men advies heeft voor mijn situatie: Vermogen Daikin Perfera L/L voor woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-07 21:04
Even een vraag met betrekking tot de maximale leidinglengte. Ben bezig met de configuratie van 6 binnenunits waarbij ik neig naar MHI. Ik overweeg 2x de SCM50 buitenunit op de uitbouw te plaatsen.

Dan nu m'n vraag. De SCM50 buitenunit heeft een maximale leidinglengte van 40 meter. De gecombineerd benodigde leidinglengte is zo rond de 100 - 105 meter. Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt op het moment dat je 50 meter leiding aan een SCM50 zou hangen? Betekent dit dan een efficientie- of capaciteitsverlies? Of zou het zo zijn dat de pomp simpelweg het koudemiddel niet rond gepompt krijgt? Ter vergelijking heeft de Daikin 3MXM52 een max leidinglengte van 50m en mogelijk dus een krachtiger binnenwerk?. Ben benieuwd naar jullie inzichten hieromtrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 19:12
shenkie120 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:54:
Even een vraag met betrekking tot de maximale leidinglengte. Ben bezig met de configuratie van 6 binnenunits waarbij ik neig naar MHI. Ik overweeg 2x de SCM50 buitenunit op de uitbouw te plaatsen.

Dan nu m'n vraag. De SCM50 buitenunit heeft een maximale leidinglengte van 40 meter. De gecombineerd benodigde leidinglengte is zo rond de 100 - 105 meter. Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt op het moment dat je 50 meter leiding aan een SCM50 zou hangen? Betekent dit dan een efficientie- of capaciteitsverlies? Of zou het zo zijn dat de pomp simpelweg het koudemiddel niet rond gepompt krijgt? Ter vergelijking heeft de Daikin 3MXM52 een max leidinglengte van 50m en mogelijk dus een krachtiger binnenwerk?. Ben benieuwd naar jullie inzichten hieromtrent.
Wat bedoel je met "gecombineerd"?
Als je 3 binnenunits op 1 buitenunit zet, is dat dan 3 x 35m afstand (om aan 105m te raken)?

Heb je die vraag bij je installateur neergelegd die een offerte komt maken?

(en hoe groot is je woning als je die unit zo ver moet gaan plaatsen? )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
Tommie12 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Wat bedoel je met "gecombineerd"?
Als je 3 binnenunits op 1 buitenunit zet, is dat dan 3 x 35m afstand (om aan 105m te raken)?

Heb je die vraag bij je installateur neergelegd die een offerte komt maken?

(en hoe groot is je woning als je die unit zo ver moet gaan plaatsen? )
Ik bedoel dat ik 6 binnenunits in totaal aan wil sluiten op 2 buitenunits van type SCM50. Deze komen idealiter op de garage strak aan de buitengevel van de woning. Ik ben van plan om de leidingen vanaf de garage de grond in te laten lopen om ze vervolgens via de kruipruimte naar de trap te leggen waar ik ze via een koof omhoog leidt naar de verschillende kamers. Hierdoor zal de unit met de langste leiding op zo'n 25 meter komen. De SCM50 ondersteunt 3 binnendelen waarbij de maximale leidinglengte per binnendeel 25 meter mag zijn maar in totaal voor de 3 binnendelen maximaal 40 meter gecombineerd. Om het op deze manier werkend te krijgen heb ik minimaal 52 meter nodig voor 3 binnenunits en dus teveel volgens de specificatie van de fabrikant. Ik vraag me daarom af wat er technisch gezien gebeurt als je die grens van 40 meter per buitendeel overschrijdt.

De installateur die hier geweest is zegt dat het niet uitmaakt wat de lengte van de leidingen is. Zijn offerte wacht ik momenteel nog op.

Het huis is niet overdreven groot, betreft een twee-onder-een-kap van circa 165m2.

Hoop dat dit de vraagstelling een beetje verhelderd. Dank voor het meedenken in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

shenkie120 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:47:
[...]
De installateur die hier geweest is zegt dat het niet uitmaakt wat de lengte van de leidingen is. Zijn offerte wacht ik momenteel nog op.
die installateur weet dus niet hoe een split werkt.

ga je over de max lengte heen ga je verschillende problemen krijgen, uiteindelijke resultaat is dat de machine veel verbruikt, zijn capaciteit niet haalt en de levenduur een heel stuk korter is. nog afgezien dat je fysiek niet genoeg koelmiddel in de machine kan stoppen om goed te draaien.

als je op deze kostenplaat zit ben je bijna beter af met een Y serie. dus VRF. hoef je ook maar 1 pijp te trekken door de toko.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-07-2023 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shenkie120
flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:51:
[...]

die installateur weet dus niet hoe een split werkt.

ga je over de max lengte heen ga je verschillende problemen krijgen, uiteindelijke resultaat is dat de machine veel verbruikt, zijn capaciteit niet haalt en de levenduur een heel stuk korter is. nog afgezien dat je fysiek niet genoeg koelmiddel in de machine kan stoppen om goed te draaien.
Helder, dank. Dat is geen optie. Dan wellicht toch voor Daikin gaan of anders de units bij de voordeur opstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

shenkie120 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Helder, dank. Dat is geen optie. Dan wellicht toch voor Daikin gaan of anders de units bij de voordeur opstellen.
je kan ook nog overwegen om een monoblok neer te zetten icm met fancoils. kan je zowel koelen als verwarmen alleen vervang je dan de gasleidingen door 1 enkele waterleiding en heb je geen beperkingen op afstand. 1 unit ergens achterin de tuin pleuren en klaar.

fun fact: zon machine kost 4k en er zit 2,7k subsidie op.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
flippy schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 19:57:
[...]

je kan ook nog overwegen om een monoblok neer te zetten icm met fancoils. kan je zowel koelen als verwarmen alleen vervang je dan de gasleidingen door 1 enkele waterleiding en heb je geen beperkingen op afstand. 1 unit ergens achterin de tuin pleuren en klaar.

Hmm ik heb wel eens eerder naar fancoils gekeken maar leek me toen te lastig ivm moeten isoleren/vervangen van bestaande leidingen naar radiatoren. Maar je brengt me nu inderdaad wel op een idee. In principe zou ik in plaats van de aircos dan fancoils plaatsen op de locaties die ik nu al in gedachte had. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

shenkie120 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Hmm ik heb wel eens eerder naar fancoils gekeken maar leek me toen te lastig ivm moeten isoleren/vervangen van bestaande leidingen naar radiatoren. Maar je brengt me nu inderdaad wel op een idee. In principe zou ik in plaats van de aircos dan fancoils plaatsen op de locaties die ik nu al in gedachte had. Thanks.
hoe je het ook wend of keert is het wel de goedkoopste oplossing en makkelijk op te schalen naar het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
[...]

Hoe bedoel je eigenlijk 1 enkele waterleiding. Zo'n fancoil heeft een aan- en afvoer van water nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

shenkie120 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Hoe bedoel je eigenlijk 1 enkele waterleiding. Zo'n fancoil heeft een aan- en afvoer van water nodig toch?
1 set bedoel ik dan. met een split airco moet je een leidingset trekken voor elk binnendeel. fancoils sluit je gewoon aan als een radiator. enigste verschil met radiatoren is dat je ook de leidingen moet isoleren zodat je koud water erdoor kan pompen.

bijkomend voordeel is wel dat je de watertemperatuur kan varieren en dus ook hoe koud en efficient het koelen gebeurt. een airco kan maar op 1 temperatuur koude lucht blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-07-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
[...]

De prijs die je noemt lijkt me vrij laag. De apparatuur die ik op internet voorbij zie komen is vele malen prijziger. Denk je hierbij aan bepaald type/merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

shenkie120 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 08:23:
[...]

De prijs die je noemt lijkt me vrij laag. De apparatuur die ik op internet voorbij zie komen is vele malen prijziger. Denk je hierbij aan bepaald type/merk?
Il weet niet naar welke machines jij zit te kijken maar een simpele panasonic 5j zweeft nu rond de 4k. In spanje kan je ze voor aanzienlijk minder krijgen zelfs. Kan je zelf installeren met een tripje naar de gamma.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-07-2023 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
Ik vind het best teleurstellend dat je supermooie technologie in de airco's hebt, en op zich prima apps, maar dat de wandbediening mogelijkheden nog echt een paar jaar achterlopen. Bij iig Daikin en MHI lijkt er geen optie te zijn om gewoon een mooi apparaatje op de muur te hebben met draadloze 2-way communicatie. (En nog beter, een ingebouwde temperatuurvoeler.) Hopelijk komt zoiets wel met de loop van de tijd; het lijkt een logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TheCory schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:22:
Ik vind het best teleurstellend dat je supermooie technologie in de airco's hebt, en op zich prima apps, maar dat de wandbediening mogelijkheden nog echt een paar jaar achterlopen. Bij iig Daikin en MHI lijkt er geen optie te zijn om gewoon een mooi apparaatje op de muur te hebben met draadloze 2-way communicatie. (En nog beter, een ingebouwde temperatuurvoeler.) Hopelijk komt zoiets wel met de loop van de tijd; het lijkt een logische stap.
Dit is inderdaad één van de terugkerende frustraties in dit topic. We betalen duizenden euro's voor deze apparaten maar je krijgt een temperatuursensor op een slechte locatie bij de unit waar je ook aan het verwarmen of koelen bent, en vaak ook nog dicht op het plafond dus afwijking.

Voor MHI en ME zijn er wel modules die je kunt aansluiten waarmee je zelf een temperatuur kunt doorgeven van een andere sensor en ook de unit kunt bedienen. Voor LG heb ik het zelf gemaakt (zie eerdere posts in dit topic). Met Home Assistant en een tablet zou je dan een draadloos paneel kunnen bouwen, maar het is gewoon erg omslachtig allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:54

Sebazzz

3dp

De aircowereld loopt sowieso achter wat dat betreft inderdaad. Die Toshiba app ook, het ziet er niet uit, werkt niet lekker. Gelukkig is er Home Assistant integratie.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
user109731 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:37:
Voor MHI en ME zijn er wel modules die je kunt aansluiten waarmee je zelf een temperatuur kunt doorgeven van een andere sensor en ook de unit kunt bedienen.
Ik ben nog aan het twijfelen tussen Daikin of MHI voor bij mij thuis maar als het MHI wordt dan klinkt dit wel interessant. Ik zal even rondsnuffelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
TheCory schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:22:
Ik weet dat veel mensen hier aangeven zoiets te willen, maar er zijn ook mensen die het niet nodig hebben/vinden. Ik vind het erg goed dat je het optioneel kan toevoegen, maar ik ben blij dat ik niet standaard voor die optie hoef te betalen.

Wij geven hier een temperatuur in, via afstandbediening of app, en het apparaat regelt hier voor ons de temperatuur perfect, zonder externe sensor. Wij maken wel gebruik van de automatische opties qua instellingen en het apparaat regelt zichzelf moeiteloos en zuinig en met een stabiele temperatuur.

Ik weet dat hier veel mensen zitten die het prettig vinden elke automatische functie over te nemen via externe besturing, maar dat geldt dus niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Sjamo schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Ik weet dat veel mensen hier aangeven zoiets te willen, maar er zijn ook mensen die het niet nodig hebben/vinden. Ik vind het erg goed dat je het optioneel kan toevoegen, maar ik ben blij dat ik niet standaard voor die optie hoef te betalen.

Wij geven hier een temperatuur in, via afstandbediening of app, en het apparaat regelt hier voor ons de temperatuur perfect, zonder externe sensor. Wij maken wel gebruik van de automatische opties qua instellingen en het apparaat regelt zichzelf moeiteloos en zuinig en met een stabiele temperatuur.

Ik weet dat hier veel mensen zitten die het prettig vinden elke automatische functie over te nemen via externe besturing, maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Ik verwacht zoiets zeker ook niet als standaard, maar de optie zou fijn zijn voor diegenen die het wel willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:49
TheCory schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Daikin of MHI voor bij mij thuis maar als het MHI wordt dan klinkt dit wel interessant. Ik zal even rondsnuffelen.
Kijk ook even naar de eventuele verschillen m.b.t. wifi bediening. Het schijnt dat Daikin tegenwoordig alleen via de cloud werkt. Ik heb zelf MHI en ben blij dat de wifi- module, die zo'n 5% v.d. totale prijs kost, optioneel is. Ben techfreak, maar er zijn interessanter projectjes om op los te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Kijk ook even naar de eventuele verschillen m.b.t. wifi bediening. Het schijnt dat Daikin tegenwoordig alleen via de cloud werkt. Ik heb zelf MHI en ben blij dat de wifi- module, die zo'n 5% v.d. totale prijs kost, optioneel is. Ben techfreak, maar er zijn interessanter projectjes om op los te gaan :)
Voor de liefhebbers, kan je bij mhi tegenwoordig een wifi-module en externe sensor combineren? Of moet je vanwege 1 poort kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:30
Even een heel concrete vraag voor de Daikin kenners:

Ik wil graag een Daikin multi-split systeem realiseren met de volgende binnen units:
  • Comfora 2kW - Werkkamer (12 m2)
  • Comfora 2kW - Slaapkamer (28 m2)
  • Stylish 3.5 kW - Woonkamer / keuken (93 m2)
Ik zou dit graag doen met een 4 kW buiten unit omdat ik verwacht dat we nooit meer capaciteit zullen inzetten met deze 3 units. Typisch gebruik zal bij een warme periode naar verwachting alsvolg zijn: alleen de werkkamer koelen bij thuiswerken, eventueel 's avonds de woonkamer koelen (de werkkamer zal dan niet nodig zijn of kan gezien de beperkte afmeting op laag vermogen doorpruttelen). Voordat we naar bed gaan kan de Airco in de kamer uit en die in de slaapkamer aan.

Volgens de installateur moet er dan minimaal een 5.2 kW unit in. De meerprijs van de buiten unit upgrade van 4kW naar 5.2 kW valt met € 360,- ex. BTW nog mee, maar vraag me af of het verstandig is om 5.2 kW toe te passen als je verwacht dit vermogen vrijwel niet nodig te hebben.

De meerprijs van een Comfora 2kW is € 1990,- inclusief installatie. (ik overweeg de unit in de werkkamer weg te laten).

Belangrijkste vraag voor mij is of de 5.2 kW unit echt nodig / verstandig is.

Ik weet dat de unit in de woonkamer/keuken te klein is voor het formaat van de ruimte, maar we koelen daar tevens met een L/W warmtepomp (via vloerverwarming). De airco units zijn met name bedoeld om voldoende te kunnen ontvochtigen bij het koelen in de zomer (in die zin zou de unit in de werkkamer ook niet echt nodig zijn, maar het lijkt me handig om in de randgevallen even alleen met de Airco te kunnen koelen (of zelfs verwarmen) als je de rest van het huis nog even niet zo nodig hoeft te koelen (verwarmen) via de L/W WP.

Meer achtergrond info in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Batilan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:21:
Even een heel concrete vraag voor de Daikin kenners:

Ik wil graag een Daikin multi-split systeem realiseren met de volgende binnen units:
  • Comfora 2kW - Werkkamer (12 m2)
  • Comfora 2kW - Slaapkamer (28 m2)
  • Stylish 3.5 kW - Woonkamer / keuken (93 m2)
Ik zou dit graag doen met een 4 kW buiten unit omdat ik verwacht dat we nooit meer capaciteit zullen inzetten met deze 3 units. Typisch gebruik zal bij een warme periode naar verwachting alsvolg zijn: alleen de werkkamer koelen bij thuiswerken, eventueel 's avonds de woonkamer koelen (de werkkamer zal dan niet nodig zijn of kan gezien de beperkte afmeting op laag vermogen doorpruttelen). Voordat we naar bed gaan kan de Airco in de kamer uit en die in de slaapkamer aan.

Volgens de installateur moet er dan minimaal een 5.2 kW unit in. De meerprijs van de buiten unit upgrade van 4kW naar 5.2 kW valt met € 360,- ex. BTW nog mee, maar vraag me af of het verstandig is om 5.2 kW toe te passen als je verwacht dit vermogen vrijwel niet nodig te hebben.

De meerprijs van een Comfora 2kW is € 1990,- inclusief installatie. (ik overweeg de unit in de werkkamer weg te laten).

Belangrijkste vraag voor mij is of de 5.2 kW unit echt nodig / verstandig is.

Ik weet dat de unit in de woonkamer/keuken te klein is voor het formaat van de ruimte, maar we koelen daar tevens met een L/W warmtepomp (via vloerverwarming). De airco units zijn met name bedoeld om voldoende te kunnen ontvochtigen bij het koelen in de zomer (in die zin zou de unit in de werkkamer ook niet echt nodig zijn, maar het lijkt me handig om in de randgevallen even alleen met de Airco te kunnen koelen (of zelfs verwarmen) als je de rest van het huis nog even niet zo nodig hoeft te koelen (verwarmen) via de L/W WP.

Meer achtergrond info in dit topic.
2+2+3.5 is geen geldige combinatie voor 3MXM40A, zie https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf. Je kan naar 1.5 + 2.0 + 3.5.

Ik zou gewoon de grotere nemen. Zelfs die kan niet 2 units van 2.0 + 3.5 tegelijk van voldoende koelmiddel voorzien, ze gaan dan terug naar 1.89 + 3.31 kW, maar wel stukken beter dan 1.45 + 2.55 van de 3MXM40A.

Je verdieping op de begane grond is vrij groot, een enkele 3.5 kW gaat het wel lastig krijgen om alles te koelen zonder het 24/7 aan te laten. De unit in de werkkamer met deuren open aan laten zou veel helpen om de kou beetje te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Sebazzz schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:41:
De aircowereld loopt sowieso achter wat dat betreft inderdaad. Die Toshiba app ook, het ziet er niet uit, werkt niet lekker. Gelukkig is er Home Assistant integratie.
Ga ik idd binnenkort mee aan de slag, heb net MHI airco's geinstalleerd, heb zigbee sensoren binnen voor temperatuur en vochtigheid. Ga proberen om in combinatie met een broadlink (m4 pro?) en HomeAssistant een en ander te regelen.

Nadeel bij MHI is dat de afstandsbediening de configuratie bij iedere toetsdruk in zijn geheel naar de airco stuurt.

Dus zal een en ander niet synchroon lopen als je AB en HA gaat combineren, maar we gaan puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:05
Weet iemand de voornaamste verschillen tussen de MHI series SRCxxZS-W en SRCxxZSP-W ?

Heb de specsheets wel vergeleken uiteraard maar kon even geen noemenswaardige verschillen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

user109731 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Dit is inderdaad één van de terugkerende frustraties in dit topic. We betalen duizenden euro's voor deze apparaten maar je krijgt een temperatuursensor op een slechte locatie bij de unit waar je ook aan het verwarmen of koelen bent, en vaak ook nog dicht op het plafond dus afwijking.

Voor MHI en ME zijn er wel modules die je kunt aansluiten waarmee je zelf een temperatuur kunt doorgeven van een andere sensor en ook de unit kunt bedienen. Voor LG heb ik het zelf gemaakt (zie eerdere posts in dit topic). Met Home Assistant en een tablet zou je dan een draadloos paneel kunnen bouwen, maar het is gewoon erg omslachtig allemaal.
units die het beter voor elkaar hebben zijn er wel maar die kopen consumenten niet omdat het te duur is. het meer commericelere spul werkt gewoon met vaste afstandbedieningen aan de muur en kan je gewoon uitkiezen welke temperatuursensor je wilt gebruiken bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-07-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:30
w00key schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:46:
[...]

2+2+3.5 is geen geldige combinatie voor 3MXM40A, zie https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf. Je kan naar 1.5 + 2.0 + 3.5.

Ik zou gewoon de grotere nemen. Zelfs die kan niet 2 units van 2.0 + 3.5 tegelijk van voldoende koelmiddel voorzien, ze gaan dan terug naar 1.89 + 3.31 kW, maar wel stukken beter dan 1.45 + 2.55 van de 3MXM40A.

Je verdieping op de begane grond is vrij groot, een enkele 3.5 kW gaat het wel lastig krijgen om alles te koelen zonder het 24/7 aan te laten. De unit in de werkkamer met deuren open aan laten zou veel helpen om de kou beetje te verdelen.
Thx! Ik had eerder tabellen gezien, maar kon ze zo snel niet vinden bij Daikin. Ik meende eerder wel eens gelezen te hebben dat het gebruik van een grote multi buiten unit met één binnenunit (of meerdere units met beperkte capaciteitsvraag) eerder problemen geeft dan een buitenunit met wat ondercapaciteit?

Ik weet nog niet precies wat de L/W WP gaat doen qua koelcapaciteit, maar als het onder-benutten van de buitenunit geen problemen geeft kan ik idd beter voor de wat grotere unit gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 19:33:
het meer commericelere spul werkt gewoon met vaste afstandbedieningen aan de muur en kan je gewoon uitkiezen welke temperatuursensor je wilt gebruiken bijvoorbeeld.
Dat is hoe de vaste afstandsbediening van mijn LG werkt :) Op basis daarvan heb ik mijn eigen controller hardware en software gemaakt en daarmee kan ik nu in Home Assistant kiezen welke sensor ik gebruik. Dat werkt inderdaad erg fijn. Wat voor mij vooral mist is een goedkope draadloze controller optie vanuit de fabrikant via BLE, Wifi ofzo zodat je een losse sensor ergens naar kan zetten of hangen zonder zelf te moeten knutselen.

[ Voor 12% gewijzigd door user109731 op 06-07-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Ik zal mijn vraag even wat breder stellen, er zit nogal veel kennis bij de mensen in dit topic en ik hoop op wat goede tips voor mijn slaapkamer project.

Situatie: huis uit bouwjaar 2006, label A, slaapkamer van +- 30m3 op het noorden. Via de betonnen muren wordt en blijft het erg heet in de slaapkamer. Heb nu een mobiele airco met losse in/uit buis naar buiten en dat werkt wel, totdat de airco uit gaat. Dan is het binnen no-time weer terug op de oude (warme) temperatuur. Vanwege het enorme lawaai is aan laten staan ook al geen optie. Toch maar weer eens kijken naar een single split systeem dus.

Voor de split heb ik twee selectiepunten. De belangrijkste is het geluid van de buitenunit. Het gaat mij meer om het werkelijk geluid dan wat er in de specsheet beloofd wordt, voor zover daar verschil in zit. Verder zou ik graag aansturing via Home Assistant als mogelijkheid hebben. Verwarmen is voor deze slaapkamer nvt.

Ik kom dan zelf al vrij snel op MHI of ME. Van Daikin is het mij wat onduidelijk welke modellen nu wel of geen simpele koppeling met HA als mogelijkheid hebben.

De opties op mijn eigen shortlist

Merk typeKoelvermogenGeluidsdruk buitenunit
ME MUZ-HR25VF0.5 - 2.9 kW50 dB(a)
MHI SRC25ZS-W0.9 - 3.1 kW46 dB(a) (silent mode 42 dB(a))

Puur op geluidsdruk zou ik dan op de MHI uitkomen, echter heeft de ME weer een significant lager minimaal vermogen, wat voor mijn kleine slaapkamer nog wel eens relevant kan zijn.

Welke unit zou op basis van mijn wensen het meest geschikt zijn? Heeft opschalen naar een 3.5kW unit met gelijk minimaal vermogen (bijvoorbeeld SRC35ZS-W) nog zin om het geluid van de buitenunit te verlagen? Onder het mom van grotere unit hoeft minder hard te werken. Of is dat onzin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thys schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:31:
Ik zal mijn vraag even wat breder stellen, er zit nogal veel kennis bij de mensen in dit topic en ik hoop op wat goede tips voor mijn slaapkamer project.

Situatie: huis uit bouwjaar 2006, label A, slaapkamer van +- 30m3 op het noorden. Via de betonnen muren wordt en blijft het erg heet in de slaapkamer. Heb nu een mobiele airco met losse in/uit buis naar buiten en dat werkt wel, totdat de airco uit gaat. Dan is het binnen no-time weer terug op de oude (warme) temperatuur. Vanwege het enorme lawaai is aan laten staan ook al geen optie. Toch maar weer eens kijken naar een single split systeem dus.

Voor de split heb ik twee selectiepunten. De belangrijkste is het geluid van de buitenunit. Het gaat mij meer om het werkelijk geluid dan wat er in de specsheet beloofd wordt, voor zover daar verschil in zit. Verder zou ik graag aansturing via Home Assistant als mogelijkheid hebben. Verwarmen is voor deze slaapkamer nvt.

Ik kom dan zelf al vrij snel op MHI of ME. Van Daikin is het mij wat onduidelijk welke modellen nu wel of geen simpele koppeling met HA als mogelijkheid hebben.

De opties op mijn eigen shortlist

Merk typeKoelvermogenGeluidsdruk buitenunit
ME MUZ-HR25VF0.5 - 2.9 kW50 dB(a)
MHI SRC25ZS-W0.9 - 3.1 kW46 dB(a) (silent mode 42 dB(a))

Puur op geluidsdruk zou ik dan op de MHI uitkomen, echter heeft de ME weer een significant lager minimaal vermogen, wat voor mijn kleine slaapkamer nog wel eens relevant kan zijn.

Welke unit zou op basis van mijn wensen het meest geschikt zijn? Heeft opschalen naar een 3.5kW unit met gelijk minimaal vermogen (bijvoorbeeld SRC35ZS-W) nog zin om het geluid van de buitenunit te verlagen? Onder het mom van grotere unit hoeft minder hard te werken. Of is dat onzin?
de kleinere ME is geschikter voor slaapkamers.

geluid op die vermogens is een non issue voor beide merken, die hoor je alleen als je je hoofd in de fan steekt.

voor de mensen die interesse hebben in wat anders,

hier heb/had je een buitendeel in extra platte uitvoering, kan ook handig zijn als die in het zicht staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTmafe9bKw5ffY1cVUETZ38jeyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXSBEJbGPyM3IHnDwGl4hld0.jpg?f=fotoalbum_large

-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:49
flippy schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:13:
[...]

de kleinere ME is geschikter voor slaapkamers.

geluid op die vermogens is een non issue voor beide merken, die hoor je alleen als je je hoofd in de fan steekt.
In de praktijk misschien, maar voor de regelgeving is het geluid van de buitenunit draaiend op zijn maximum (evt. 's nachts in stille modus) van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:01:
[...]

In de praktijk misschien, maar voor de regelgeving is het geluid van de buitenunit draaiend op zijn maximum (evt. 's nachts in stille modus) van belang.
beide units kunnen niet op hun max draaien in een slaapkamer. dat krijg je alleen voor elkaar in testbedrijf. als het "gedoe" oplevert en men wilt gaan meten zal de opgegeven waardes nooit gehaald worden door beide machines als ze gestabiliseerd zijn. de kamer koel of warmt te snel op daarvoor. druk daar nog de quiet mode aan (hebben ze beide volgens mij) en dan hoor je helemaal niks meer. dan zal je omgeving meer geluid maken.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-07-2023 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
[...]
de kleinere ME is geschikter voor slaapkamers
Puur vanwege het lagere minimumvermogen?
Deze serie van ME heeft overigens geen silent mode ( helaas )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thys schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:17:
[...]

Puur vanwege het lagere minimumvermogen?
Deze serie van ME heeft overigens geen silent mode ( helaas )
Ja, pendelen is waar je wakker van word/blijft dus dat moet je zien te vermijden.

Grotere unit heeft geen nut want dat is alleen dezelfde umit met een hoger vrijgegeven toerental dus die maakt alleen maar meer geluid als die optoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Pendelen heb je helemaal geen last van en wordt je niet wakker door, bij mhi.

Hier een mhi 3.5, op de laagste stand hoor je niets en ik slaap er 1.5 m onder. Opstarten hoor je ook niet en als die uit staat hoor je natuurlijk niks.

Voor mhi hebben de 2.5 en de 3.5 hetzelfde minimale vermogen. Hier hangen ze allebei en de 3.5 draait toch net iets beter bij hetzelfde energieverbruik.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:11
[...]

voor de mensen die interesse hebben in wat anders,

hier heb/had je een buitendeel in extra platte uitvoering, kan ook handig zijn als die in het zicht staat:

[Afbeelding]

-O-
Oh nee... wat is er gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Yellos schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:28:
[...]
Oh nee... wat is er gebeurd?
luchtbehandelingskast van ander pand weggewaaid in de storm en deze (en een rits andere) airco heeft de val gebroken. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Ik ben een beetje aan het puzzelen met plaatsing van een binnenunit - één unit kan mogelijk in een hoek, met de leidingen aan de zijkant eruit en dan recht naar beneden langs de hoek. Hoeveel ruimte is er dan nodig aan de zijkant voor de buiging van de leidingen?

Picture, thousand words, etc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecxMA3PiU43ivS2Llgn9E8OtQ28=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nVREmIROhfH5kvG3SPlrLolu.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boKSsNb5np0ylJmR47wOgiR4sGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZppm4PYoSt11GKzpYHtVfsJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Muurtje is zo'n 102cm. Formaat binnenunit is 92cm 8)7 Alternatieve plaatsing is op de muur er tegenover waar genoeg ruimte is, maar dan hangt hij erg in het zicht en blaast hij recht naar de bank.

ETA: Of misschien door de muur naar de voorhal, stukje kabelgoot in voorhal, en dan naar buiten en daar naar beneden...? Dat staat sowieso wel mooier in de woonkamer. Als dat niet te veel bochten zijn & 10cm vrije ruimte aan de zijkant van de unit OK is ivm onderhoud en dergelijke is dat misschien de beste oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door TheCory op 07-07-2023 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-07 21:42
TheCory schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:09:
Ik ben een beetje aan het puzzelen met plaatsing van een binnenunit - één unit kan mogelijk in een hoek, met de leidingen aan de zijkant eruit en dan recht naar beneden langs de hoek. Hoeveel ruimte is er dan nodig aan de zijkant voor de buiging van de leidingen?

[Afbeelding][Afbeelding]

Muurtje is zo'n 102cm. Formaat binnenunit is 92cm 8)7 Alternatieve plaatsing is op de muur er tegenover waar genoeg ruimte is, maar dan hangt hij erg in het zicht en blaast hij recht naar de bank.

ETA: Of misschien door de muur naar de voorhal, stukje kabelgoot in voorhal, en dan naar buiten en daar naar beneden...? Dat staat sowieso wel mooier in de woonkamer. Als dat niet te veel bochten zijn & 10cm vrije ruimte aan de zijkant van de unit OK is ivm onderhoud en dergelijke is dat misschien de beste oplossing.
Hij kan bij de meeste units ook aan de onderkant uit de unit komen.

centimer of 10 aan de zijkant is wel handig. goot is vaak 7, nette bocht er op kom je op 10 ongeveer.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
TheCory schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:09:

[Afbeelding][Afbeelding]

Bij ons hangt de unit ongeveer net zo in de hoek (boven deur), en bij ons is de leiding achter de unit door de muur naar de hal er achter geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Topppp dan is een MHI ZSX gewoon een optie voor ons. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
TheCory schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 12:36:
Topppp dan is een MHI ZSX gewoon een optie voor ons. Bedankt!
Voor het idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4P2UhUjHgG0dpU_Q5L2ZAuKSXtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1Jz43UwWdgmLLl7aPmLECud.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 21:02
In verband met ruimte op het balkon, zou ik graag twee buitenunits boven elkaar zetten. Ik heb het niet kunnen vinden, maar weet iemand of hiervoor speciale houders / stabeugels zijn?
Pagina: 1 ... 22 ... 147 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic