Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Situatie:

Vrijstaande woning, 3 woonlagen met een plat dak (bouwjaar 2017, HR++).
Verwarming: stadsverwarming, beneden vloerverwarming, boven radiatoren.

Buitenunit: Daikin 5MXM90A9 (boven aanbouw)
KamerVerdiepingm3keuze vanuit offerte
WoonkamerBegane grond214Daikin FTXA-42AW
Slaapkamer1ste verdieping52Daikin FTXM-35R
Slaapkamer1ste verdieping32Daikin FTXM-25R
Hobbykamer2de verdieping36Daikin FTXM-25R
Kantoor2de verdieping28Daikin FTXM-25R

We werken regelmatig thuis, dus het kantoor wordt in elk geval 2 tot 3 dagen per week gebruikt
We willen het systeem voor zowel koeling als verwarming kunnen gebruiken. Stadsverwarming is momenteel erg duur. Slaapkamers zullen voornamelijk gekoeld worden.

Installateur heeft aangegeven dat op basis van het volume op de beneden verdieping eigenlijk 10KW nodig zou zijn. Maar hij adviseerde eerst te kijken hoe dit bevalt. Een extra single-split zou altijd geplaatst kunnen worden aan de andere kant van de woonkamer.

Wat vinden jullie van de keuzes?

Ik vroeg mij af, of ipv van een multi-split met 5 units, wellicht een sterkere single-split voor beneden icm met een multi-split voor de 4 units boven ook niet een goed alternatief zou zijn.

Dus, of nu een 1x 4.2kw beneden en later nog 1 toevoegen eventueel (past niet meer op de multi-split dan), of nu 1 krachtiger beneden als single-split en de rest op de multi-split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02
ik zou sowieso gaan voor een singlesplit beneden. het is fijner dit los gekoppeld te hebben ivm efficiëntie en backup. (mocht de multisplit stoppen heb je niets meer)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:09
Antwoord op je keuzes:
Ervan uitgaande dat je woonkamer 80m2 is zou ik minimaal twee binnenunits ophangen voor het bereik. In je woonruimte ben je het vaakst. Bijvoorbeeld een 4kW multisplit met twee binnenunits (zijn vaak iets minder luid en zuiniger dan vanaf 5kW). Voor verwarmen heeft MHI trouwens op lagere buitentemperaturen meer vermogensbereik dan Daikin maar gezien de typenummers speelt design een rol.

De 2e verdieping zou ik loskoppelen van de 1e. Die koel/verwarm je immers nauwelijks. Als je er slechts 2-3 dagen bent kun je waarschijnlijk beter ad-hoc stoken en de rest van de dagen niet verwarmen. En dan wil je niet 4-5 dagen een overbemeten 4xmultisplit van 7kW buitenunit hebben staan voor die dagen dat je op je zolderkantoortje werkt en slechts 2kW nodig hebt.

Dan zou je op drie multisplits komen maar heb je wel een ideale vermogen/behoefte verdeling.

Ik gooi het even over een andere boeg met deze opmerking:
Als ik het offertebedrag zo inschat ziet het er kostbaar uit en ben je hierna niet van het gas af (of van je monopolist). Heb je overwogen een L/W warmtepomp te installeren? Je huis is zo'n 150m2, is uitstekend geïsoleerd en heeft een tuin? 80m2 aan VV is zeer geschikt. Daarmee kun je beneden tot het dauwpunt koelen. 300l SWW vat in de garage en gaan. Voor de overige verdiepingen laat je dan een (goedkopere) multisplit plaatsen om te koelen. Als je iets minder koelcomfort accepteert hoef je zelfs niet eens in elke kamer een binnenunit. De scherpte eraf door het verlagen van de RH is al zeer comfortabel.

Zo te lezen verwarm je immers nauwelijks op de 1e verdieping en zonde als je voor die paar dagen verwarmen dan units moet ophangen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Let op met multi-split dat die buiten unit een minimum vermogen heeft. Als je op een moment maar weinig binnenunits aan hebt staan, dan kan het zijn dat dit minimum vermogen te hoog is en dan gaat de buitenunit pendelen. Dat is niet efficiënt en niet prettig.

Bijvoorbeeld:
Als je in de herfst alleen de 4kW beneden aan hebt staan (omdat er overdag toch niemand boven is) en het is niet zo koud buiten en je hebt aan de helft van het maximum vermogen wel genoeg (2kW), dan kan de buiten unit niet zo weinig warmte leveren. Het systeem gaat dan pendelen. De buitenunit loopt steeds kort en de binnenunit blaast dus steeds even heel warm en dan weer koele lucht.

Oplossing:
Gebruik een multi-split alleen voor ruimtes die je meestal tegelijk verwarmd en koelt. Voor de meeste mensen is het dus niet verstandig om beneden en boven op dezelfde buitenunit te zetten.