Plaatsen Airco benedenverdieping voor koelen en verwarmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:44

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Hoi allemaal,

Komend najaar gaan wij onze jaren '70 tussenwoning voorzien van een aanbouw/nieuwe keuken.
Nu wil ik van de gelegenheid gebruik maken meteen een single split airco beneden te installeren. Iig om de temperatuur in de zomer aangenaam te houden, en indien mogelijk ook om de woonkamer te vewarmen in de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU1zRTfBCwaySPlbL9NSvS_4rE0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8oNh1Qqs0RJ71cfhmcrHFXmu.png?f=fotoalbum_large

Buitenunit hoop ik kwijt te kunnen aan de gevel boven de aanbouw. Voor de binnenunit had ik de nieuwe achtergevel bedacht. Er blijft echter een stuk van 50cm oude achtergevel staan (niet op tekening), die de luchtstroom van de airco in de weg zou zitten.
Ik kwam gisteren een afbeelding tegen van een airco gemonteerd in de opening van een dakraam.
In de aanbouw zijn 2 Velux dakramen van 1200x1200mm voorzien, dus ik vroeg me af of dat daadwerkelijk een goede optie zou zijn voor een binnenunit in te plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEMiXArlP7bv1y0DuxbIZ86ampg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FcfZuTXvz3F03hhfKKwgzm6q.png?f=fotoalbum_large

Normaliter wordt alleen de woonkamer verwarmd welke is voorzien van HR++ glas. In de aanbouw komt triple glas. Op de bovenverdieping standaard dubbel glas. Huis heeft een PV installatie met jaarlijks een klein overschot. Er is ruimte op een zuidelijk georiënteerd plat dak voor meer panelen.

Historisch gasverbruik, nog zonder aanbouw dus (februari-februari, incl ±200m³ p.j. voor koken/SWW).
601m³ '22-'23
704m³ '21-22
750m³ '20-'21
957m³ '19-'20
1131m³ '18-'19

Samenvattend; zou het dakraam een goede plek zijn voor een binnenunit? Wat voor capaciteit heb ik nodig (45m2 vloeroppervlak). En hoe goed gaat 1 unit de hele ruimte koelen verwarmen?

We hebben nu voor de hete dagen een mobiele airco unit draaien (Whirlpool PACW12HP, 12.000BTU/3500W Cooling capacity) die het aangenaam houd binnen. Volgens de Koevlaas methode zou ik slechts rond de 2.5kW warmtepomp capaciteit nodig hebben. Dat allemaa;l zonder aanbouw van 15m2 met flinik glasoppervlak gerekend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:06
In een opening van een dakraam zou ik zeker niet doen. De luchtaanvoer is van boven en de uitvoer zal deze dan verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:21
Daytona schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:57:
Hoi allemaal,

Komend najaar gaan wij onze jaren '70 tussenwoning voorzien van een aanbouw/nieuwe keuken.
Nu wil ik van de gelegenheid gebruik maken meteen een single split airco beneden te installeren. Iig om de temperatuur in de zomer aangenaam te houden, en indien mogelijk ook om de woonkamer te vewarmen in de winter.

[Afbeelding]

Buitenunit hoop ik kwijt te kunnen aan de gevel boven de aanbouw. Voor de binnenunit had ik de nieuwe achtergevel bedacht. Er blijft echter een stuk van 50cm oude achtergevel staan (niet op tekening), die de luchtstroom van de airco in de weg zou zitten.
Ik kwam gisteren een afbeelding tegen van een airco gemonteerd in de opening van een dakraam.
In de aanbouw zijn 2 Velux dakramen van 1200x1200mm voorzien, dus ik vroeg me af of dat daadwerkelijk een goede optie zou zijn voor een binnenunit in te plaatsen

[Afbeelding]

Normaliter wordt alleen de woonkamer verwarmd welke is voorzien van HR++ glas. In de aanbouw komt triple glas. Op de bovenverdieping standaard dubbel glas. Huis heeft een PV installatie met jaarlijks een klein overschot. Er is ruimte op een zuidelijk georiënteerd plat dak voor meer panelen.

Historisch gasverbruik, nog zonder aanbouw dus (februari-februari, incl ±200m³ p.j. voor koken/SWW).
601m³ '22-'23
704m³ '21-22
750m³ '20-'21
957m³ '19-'20
1131m³ '18-'19

Samenvattend; zou het dakraam een goede plek zijn voor een binnenunit? Wat voor capaciteit heb ik nodig (45m2 vloeroppervlak). En hoe goed gaat 1 unit de hele ruimte koelen verwarmen?

We hebben nu voor de hete dagen een mobiele airco unit draaien (Whirlpool PACW12HP, 12.000BTU/3500W Cooling capacity) die het aangenaam houd binnen. Volgens de Koevlaas methode zou ik slechts rond de 2.5kW warmtepomp capaciteit nodig hebben. Dat allemaa;l zonder aanbouw van 15m2 met flinik glasoppervlak gerekend.
toon volledige bericht
Ik zou de binnenunit hangen aan de muur van je speelruimte. Dan vermoed ik dat de lucht zich goed kan verdelen.
Maar…. Ik zou zeker vooraf nagaan of je dan met de condensafvoer ergens naar de afvoer in je keuken kan.
Als je die naast je dakramen gaat hangen zit je sowieso met condenspompen, en dat wil je echt niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
3,5 zou zat moeten zijn, 2,0 zelfs al, maar die zijn slecht te krijgen en/of relatief duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
Willempie27 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:31:
In een opening van een dakraam zou ik zeker niet doen. De luchtaanvoer is van boven en de uitvoer zal deze dan verstoren.
De luchtstroom kan gewoon naar beneden gericht worden. En qua aanvoer, wat is daar dan fout aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 14:23
3,5 is net mooi kun je ook knap verwarmen. Reken er maar op dat als je de woonkamer gaat verwarmen (waar wss de thermostaat hangt) je CV in de andere ruimtes wordt verstoord.

Ik vind in het dakraam geen gezicht maar it's your call. Als je de mogelijkheid hebt om een condenspomp te vermijden zou ik daar voor gaan.

Mijn advies is om de unit in het midden van het huis te hangen net voor de originele achterpui maar zeker niet boven de tafel dan zit je met koude billen of droge lippen te bikken.

Leidingen kunnen in een koof boven de keukenkastjes weggewerkt tot de achtergevel of daar naar het platdak met een dakdoorvoer. Condens dan in de keukenafvoer, kun je laten infrezen zelfs.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Bedankt voor de tips iedereen.

@GudZ Woonkamer is de enige ruimte die normaliter verwarmd wordt in de winter, dus dat zal niet gauw problemen opleveren met de CV.

De eettafel komt strak in de aanbouw, dus de airco ergens op de wand thv de speelruimte zou volgens jullie prima zijn? Ga je er in de keuken dan ook nog profijt hebben?
Door de inbouwkast in die speelruimte loopt ook een afvoer van de bovenverdieping, dus dat zou een optie zijn voor de condensafvoer hopelijk.

Moet ik alleen zien hoe het allemaal netjes aan een buitenunit gekoppeld krijg. Ik ga eens een installateur zoeken en overleggen.

Welk merk/type zouden jullie aanraden? Tot nu toe vooral gekeken naar Daikin, maar Mitsubishi is vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 14:23
MHI 3,5 hier geen klachten.

Er zijn nog veel alternatieven en prijscategorieën. Wat is belangrijk? Maximale vermogen, minimale vermogen, geluid binnenunit, buitenunit, esthetiek binnenunit, configureerbaarheid, prijs, (s)COP.... Lees je goed in via de fabrikantenspecs en in L/L topic hier en vorige topics. De één zweert bij Daikin, de ander draait prima op een LG.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Tja,

Wat is belangrijk? Een efficiënte en betrouwbare unit sowieso, en het is fijn als de binnen en buitenunit lekker stil kunnen draaien.
Hoe ze eruit zien boeit niet zo, en bediening via AB, App of via domotica ook niet.
Ik vraag me wel af in hoeverre je het opgegeven minimum vermogen gaat merken.
Ik heb de afgelopen dagen veel specsheets doorgekeken.
Ik zie bijvoorbeeld een Daikin Perfera of Stylish met een minimum vermogen van 1.4kW, terwijl een Emura tot 0.9kW gaat.
De eerste 2 hebben wel een betere SEER/SCOP. Dus vraag me af waarmee ik beter af ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 10:03
Probeer de unit centraal te hangen en zo dat deze zo min mogelijk blaast naar de plekken waar je (lang) zit.
Eén 3,5 kW unit zal, gezien je gasverbruik, isolatie en oppervlakte, voldoende zijn.

Zoals hierboven al aangegeven een MHI bijv de SRK ZS doet 900 watt minimaal (warmte) en de ZSX 800 watt.
Het zijn niet de mooiste binnenunits maar wel één van de efficiëntste.
Pagina: 1