Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-06 13:55

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Hallo allen!

Wij gaan ons huis verbouwen, er komt een grote dakkapel en daarna gaat een deel van de zolder afgetimmerd worden en komen er een ruimte voor een slaapkamer en een kantoor. Ons huis is nog relatief nieuw en super geïsoleerd waardoor het op zolder in de zomer niet te doen is, alle opstijgende warmte verzamelt zich daar.

Er moet dus ook een airco komen. Ik heb daarvoor drie bedrijven langs laten komen en offertes gevraagd, daarvan zijn er nu twee binnen en die werpen meteen een enorm vraagteken bij me op, er zit namelijk een enorm verschil tussen beiden. Mijn vraag is of jullie me kunnen helpen dit verschil te verklaren om zo mijn keuze te vergemakkelijken!

Allereerst is het handig om even wat meer toelichting te geven over de te koelen ruimtes:
Het betreft hier een vrij standaard rechttoe rechtaan hoekwoning in een rijtje van 4. We willen de zolder gaan koelen en hopen ook een deel van de koele lucht naar beneden te laten vloeien naar de slaapkamers daar.

Zolder: De twee ruimten op zolder hebben een vloeroppervlakte van zo'n 20 m2. Ds de hoogte van het plafond van de dakkapel is nog niet duidelijk (licht eraan hoe ver hij wel of niet naar voren kan worden geplaatst t.o.v. knieschot) en is er ook nog een deel puntdak, waardoor de m3 niet helemaal bekend is. Standaardhoogte voor andere verdiepingen aanhoudend kom je op 52 m3

Eerste verdieping:De slaapkamers op de eerste verdieping beslaan in totaal zo'n 75 m3. Echter zal er in het trapgat ook nog een deel koelte 'verloren' gaan denk ik zo.

Totaal dus minimaal 127 m3 ruimte die de airco moet kunnen koelen waarbij ook het trapgat nog mee speelt. Punt daarbij is wel dat het zeer waarschijnlijk vrijwel nooit voorkomt dat alle ruimtes tegelijk gekoeld dienen te worden en dit is aardig te reguleren door deuren te sluiten of openen natuurlijk.

De offertes:
Ik heb dus twee offertes, de één is zeer uitgebreid, de ander juist erg beknopt, ik beschrijf ze hieronder:

Offerte 1
Het offertebedrag is inclusief volledige installatie en alle toebehoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWWTiqSaVOa748JzPjOi2h3kGC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a4b2bXWOUUFwgQoYvzWQLtrN.png?f=user_large

Hierbij zijn wat meerprijsopties genoemd in de mail met de offerte:
- Indien nodig; betonboring a €90,-
- Zwarte goot aan de buitenmuur €10,- per meter
- Optioneel; WiFi bediening, €100,-

Offerte 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLM7UbxqvyaHCKoTvC5rg4g3Tiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0BAbLdknBqNy8JrJNW9CM46r.png?f=user_large

Vragen:
Ik heb nu toch een boel vragen, vooral door het enorme verschil in prijs. De belangrijkste voor mij op een rij:

1. Is 3.5 kW voldoende of wordt dat krap/krijg ik hier later wellicht spijt van? Als 5.0 kW beter is, rechtvaardigt dit dan het prijsverschil?
2. Het tweede bedrijf beschrijft tot in detail alle dingen die bij de levering en montage horen, het eerste bedrijf doet dat heel beknopt en zegt gewoon dat alles erbij zit. Wat mij betreft is het prima, ik hoef niet te weten wat ze precies gebruiken om de boel te monteren en goed te laten werken.
3. Is bedrijf 1 nou zo goedkoop of is bedrijf 2 flink duur?

Laatste punt is nog het volgende: bedrijf 1 heeft het niet gehad over het aansluiten van de airco op een aparte schakelaar in de meterkast, bedrijf 2 beschrijft dit wel in haar offerte en heeft dit ook zo benoemd. Ik ben geneigd te denken dat een aparte groep wellicht wel zinvol is al weet ik te weinig van elektra af om daar een goed oordeel over te vel;en. Weet iemand hier wat wijsheid is?

Voor mij is het eigenlijk het belangrijkste om te weten/in te kunnen schatten of de capaciteit die bedrijf 1 voorstelt voldoende zal zijn, en of hun prijs too good to be true is als ik de prijs van bedrijf 2 zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:51

Vos

AFCA

Offerte 1 betreft één airco en offerte 2 betreft twee airco's?

Edit: Ow ze benoemen buitenunit apart, ik zie het :)

Als de zolder ongeveer 50/60 m3 is dan is een 5 echt flink overkill. Denk dat een 2.5 ofzo wel prima is mits afgesloten. Of is het een open ruimte naar beneden?

Meerdere etages koelen heb ik zelf matige ervaringen mee. Ja het koelt de etage eronder iets, maar echt fijn is het niet.

Offerte twee lijkt mij wel erg prijzig voor dit type airco. Die kost iets van 1200 euro los? Al weet ik niet wat de extra 'aansluiting' gemiddeld kost. Heb je geen groep met weinig zware apparaten er op? Daar moet ie prima bij op kunnen.

[ Voor 114% gewijzigd door Vos op 28-06-2023 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:47

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom ga je niet ineens voor een multi split, kost niet zoveel meer en heb je ineens een aantal ruimtes dat apart gekoeld worden in de plaats van 1 grote ruimte.

Ook moet je niet vergeten dat een raam = extra m³ (correctie factor) en moet je dus extra bij op je te koelen ruimte rekenen, daar kun je gul mee zijn en dat heeft de 2de wrs gedaan tezamen met het verlies naar trapgat.
Ook heeft de 2de al rekening gehouden met al de standaard dingen zoals klokboren en mogelijke afwerking.

Heb een aantal jaar geleden een offerte laten maken voor airco 3 ruimtes en mijn buiten uit was al 5kW voor 90m² (ja geen ³ weet niet meer hoeveel het is).

@Vos is maar 1 binnen+buiten unit edit: 2.5kW is te weinig voor die ruimte, vergeet niet je verlies (trapgat /raam) bij te rekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 28-06-2023 20:35 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06 21:24
Beide zijn 1 binnen en 1 buiten unit zo te zien.

Afgelopen december zelf een MHI multi split 5 kw met 3 binnen units , 3,5kw+2,5kw+2,5kw laten installeren voor €5000,00.

1ste offerte voor 1x 5kw lijkt dan redelijk. De 2de offerte veelste hoog.

Persoonlijk zou ik een multi split met 2x binnen unit doen. 1 op zolder en 1 op de 1ste verdieping.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:26
Die 2e offerte is gewoon ranzig duur.

Koel gewoon de zolder goed en vergeet het idee om de eerste verdieping mee te koelen. (Zelf een trapgairco gehad, maar alleen omdat het echt niet anders kon qua leidingwerk naar buiten. Heb nu, ander huis, airco's in de vertrekken zelf.)

5kW is een monster en kan nooit zijn vermogen kwijt domweg omdat de luchtstroming dat niet toelaat danwel de lokale temperatuur die de airco eerder laat stoppen terwijl het verderop nog koud/warm is (klein beetje te verhelpen met een externe thermostaat).

3.5kW voor een enkele kamer van 20m2 is zelfs ruim. Als je de airco zo kunt ophangen dat de lucht rechtuit door de deur naar de andere kamer blaast dan kan die enigszins meegekoeld worden (maar verwacht geen wonderen).

Je hebt bij de buitenunit stroom nodig. Het netst is een aparte groep, maar bij die 3.5kW kan dat ook van een andere groep afgetakt worden. Ideaal is een bestaande tuingroep. Een werkschakelaar is ook standaard. Vraag de installateur hoe hij de stroomvoorziening had bedacht en/of laat hem de offerte uitbreiden.

Maar met hierboven: vraag de eerste installateur ook eens om een multisplit oplossing.

Overigens heb ik ervaring met beide soorten offertes. In beide gevallen is er gewoon een complete installatie conform afspraak geleverd. Wel even samenvatting per mail bij de opdrachtbevestiging van de 'kale' offerte gedaan om een en ander vast te leggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 28-06-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Damic schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:33:
Waarom ga je niet ineens voor een multi split, kost niet zoveel meer en heb je ineens een aantal ruimtes dat apart gekoeld worden in de plaats van 1 grote ruimte.
Bedoel je op de 1e verdieping voor elke ruimte een arico? Want dan kom ik aan 4 totaal en ik hoef niet in elke slaapkamer een airco, als die kamers gewoon niet boven de 23/24 graden zijn als we in de zomer gaan slapen zijn we content. Bovendien maakt dat de installatie een stuk complexer.
Ook moet je niet vergeten dat een raam = extra m³ (correctie factor) en moet je dus extra bij op je te koelen ruimte rekenen, daar kun je gul mee zijn en dat heeft de 2de wrs gedaan tezamen met het verlies naar trapgat.
Dat heb ik gedaan, de m2 die ik gebruikt heb bij de berekening is echt de absolute max die ik ga halen met de dakkapel, daarbij zal het plafond van de dakkapel geen 2,60 m hoog worden maar iets lager uitvallen.
Bedoel je met het raam dat een correctie factor is in de zin van zonlicht wat erop zal vallen en de temp ook doet stijgen? Dat is mij bekend, daar gaan we screens laten plaatsen om het enigszins te compenseren.
Ook heeft de 2de al rekening gehouden met al de standaard dingen zoals klokboren en mogelijke afwerking.
De eerste schrijft:
"Het offertebedrag is inclusief volledige installatie en alle toebehoren. Mocht het achteraf toch blijken dat het een betonboring betreft, dan moeten wij hiervoor een extra bedrag van 90 euro in rekening brengen. Optioneel kunt u ook kiezen voor een zwarte goot. Gezien de kleur van uw baksteen, adviseer ik dit. Dit steekt minder af dan wit. Hier zijn wel kosten aan verbonden, namelijk 10 euro per meter."

Er wordt dus wel wat summier over genoemd en met "volledige installatie en alle toebehoren" neem ik aan dat ik goed gedekt zit?
Heb een aantal jaar geleden een offerte laten maken voor airco 3 ruimtes en mijn buiten uit was al 5kW voor 90m² (ja geen ³ weet niet meer hoeveel het is).
Met standaard plafondhoogte kom je bij 90 m2 op 234 m3 uit volgens mij, dus dat is ook wel een stuk meer dan mijn ruimte.

Ik ga het eerste bedrijf maar eens vragen of zij ook een offerte voor een 5kW variant kunnen leveren en doorvragen naar die opmerking over de "volledige installatie en alle toebehoren". Voor mijn gevoel is het prijsverschil namelijk enorm, maar ik ben uiteindelijk wel een leek op dit gebied natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:47:
Die 2e offerte is gewoon ranzig duur.

Koel gewoon de zolder goed en vergeet het idee om de eerste verdieping mee te koelen. (Zelf een trapgairco gehad, maar alleen omdat het echt niet anders kon qua leidingwerk naar buiten. Heb nu, ander huis, airco's in de vertrekken zelf.)

5kW is een monster en kan nooit zijn vermogen kwijt domweg omdat de luchtstroming dat niet toelaat danwel de lokale temperatuur die de airco eerder laat stoppen terwijl het verderop nog koud/warm is (klein beetje te verhelpen met een externe thermostaat).

3.5kW voor een enkele kamer van 20m2 is zelfs ruim. Als je de airco zo kunt ophangen dat de lucht rechtuit door de deur naar de andere kamer blaast dan kan die enigszins meegekoeld worden (maar verwacht geen wonderen).

Je hebt bij de buitenunit stroom nodig. Het netst is een aparte groep, maar bij die 3.5kW kan dat ook van een andere groep afgetakt worden. Ideaal is een bestaande tuingroep. Een werkschakelaar is ook standaard. Vraag de installateur hoe hij de stroomvoorziening had bedacht en/of laat hem de offerte uitbreiden.

Maar met hierboven: vraag de eerste installateur ook eens om een multisplit oplossing.
Thanks voor je reactie, duidelijk verhaal. Voor één punt nog even ter verduidelijking:
Je bedoelt met dat de 5kW unit teveel power heeft dat hij gewoon de ruimte op zolder helemaal volpompt met koude lucht, en de koude lucht niet eens fatsoenlijk naar beneden kan of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:57
YES schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:50:
[...]

Thanks voor je reactie, duidelijk verhaal. Voor één punt nog even ter verduidelijking:
Je bedoelt met dat de 5kW unit teveel power heeft dat hij gewoon de ruimte op zolder helemaal volpompt met koude lucht, en de koude lucht niet eens fatsoenlijk naar beneden kan of?
In het lucht/lucht #2 topic is er veel over te vinden, toevallig vandaag nog heel duidelijk uitgelegd omtrent vermogens en pendelen dus deze plemp ik even hier neer :
Minimaal vermogen (kW) betekent de laagste hoeveelheid warmte die een unit kan leveren. Wanneer de gevraagde hoeveelheid warmte in de ruimte minder is dan het minimaal vermogen van de unit, dan zal de unit gaan pendelen. Vaak betekent dat dat hij tijdelijk terugschakelt naar een erg laag verbruik waarbij hij geregeld de temperatuur test om te kijken of hij alweer in actie moet komen.
Dit valt meer onder terugmoduleren dan onder pendelen. Bijna alle airco's doen dit af en toe, afhankelijk van de omstandigheden. Deze vorm van pendelen geeft in elk geval bij een aantal merken een lager verbruik dan het minimaal opgenomen vermogen).

Wanneer het minimaal vermogen van de unit heel veel groter is dan de vraag qua warmte dan bestaat de kans dat de airco terecht komt in een cirkel van starten en stoppen die zo extreem is dat het verbruik veel hoger gaat zijn dan je op basis van de tabellen zou verwachten. In deze extreme mate kan het ook nog meer nadelen hebben zoals meer herrie dan nodig, meer luchtbeweging dan nodig en een schommelende temperatuur. Dat is geen wenselijke situatie.
Uit : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75781952

Wat je dus kan krijgen met een te zware unit is dat wanneer het minimum afgifte vermogen te hoog is rondom de airco een koude bel ontstaat terwijl de ruimte erachter (of andere ruimtes) nog warm zijn.

Dit komt omdat de temp. Sensor in de binnenunit zelf zit en dan dus in die koude bel hangt.

Ik weet niet wat het aantal dB’s doen van MHI maar bij Daikin wordt alles naar de 4,2 kW meteen een stuk luider.

Als je huis top geïsoleerd is lijkt mij een 3,5kW voldoende.
Het zal qua prijsverschil dicht bij elkaar liggen met een 2,5 kW maar ik geloof dat het minimaal afgifte vermogen van een 2,5 en 3,5 gelijk zijn.

Ik zou ook adviseren om bij die eerste offerte wat door te vragen en meer op papier te krijgen.
En dan is het mooiste idd een multisplit zodat je de kamer (waar het allemaal gebeurd en je HWW in je schuif ligt :+ ) ook kan koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YES

YES

Moderator General Chat
Topicstarter
elektriekert schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:01:
[...]

In het lucht/lucht #2 topic is er veel over te vinden, toevallig vandaag nog heel duidelijk uitgelegd omtrent vermogens en pendelen dus deze plemp ik even hier neer :

[...]

Uit : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75781952

Wat je dus kan krijgen met een te zware unit is dat wanneer het minimum afgifte vermogen te hoog is rondom de airco een koude bel ontstaat terwijl de ruimte erachter (of andere ruimtes) nog warm zijn.

Dit komt omdat de temp. Sensor in de binnenunit zelf zit en dan dus in die koude bel hangt.

Ik weet niet wat het aantal dB’s doen van MHI maar bij Daikin wordt alles naar de 4,2 kW meteen een stuk luider.

Als je huis top geïsoleerd is lijkt mij een 3,5kW voldoende.
Het zal qua prijsverschil dicht bij elkaar liggen met een 2,5 kW maar ik geloof dat het minimaal afgifte vermogen van een 2,5 en 3,5 gelijk zijn.

Ik zou ook adviseren om bij die eerste offerte wat door te vragen en meer op papier te krijgen.
En dan is het mooiste idd een multisplit zodat je de kamer (waar het allemaal gebeurd en je HWW in je schuif ligt :+ ) ook kan koelen.
Bedankt voor de uitleg, nu weet ik in ieder geval dat 5kW teveel van het goede is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-05 12:49
Ik heb een vergelijkbare situatie en uiteindelijk op zolder en in de hoofd slaapkamer een 2,5 kW unit (2 single spits) laten plaatsen. De buren hebben enkel een 5 kW unit op zolder en klagen dat de slaapkamer te warm blijft.

Verwarmen van de slaapkamer verdieping met de deuren open gaat heel behoorlijk met de unit op die verdieping.

Vanaf de zolder door het trapgat koelen maakt de overloop snel koeler, maar als je de slaapkamers mee wilt koelen dan moet je hem echt 24 uur per dag aanlaten. Het koelt er dan langzaam af, tot circa 2 graden warmer dan op zolder. Dit hangt natuurlijk sterk af van de isolatie van je huis. Nadeel is dat je zolder dan eigenlijk te koud is en je energie verspilt.

Met beide units op koelen op iedere verdieping gaat dat uiteraard een stuk beter.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16
Ik zou een multi hangen met een buitenunit van 3.5 en dan 2 binnenunits van 2.5.
Voor koelen in een goed geïsoleerd huis gaat dat voldoende zijn, tenzij je grote ramen hebt waar de zon continu de boel sterk opwarmt. Dat maakt wel een verschil.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1