Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
Renkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:34:
[...]

- per slaapkamer 2 buizen , 1 afvoer/1aanvoer
Hoe moet ik dit voor me zien. De retour (afvoer) gaat toch niet terug naar de kanaalunit. Ik heb zelf een zolder waar je niet echt kan lopen. Deze is niet afgetimmerd dus ik zou ze heel gemakkelijk kunnen plaatsen ook in de badkamer en overloop + er is dan geen condenspomp nodig.

En hoe regel je de temperatuur. Gaat de aanvoerklep dan dicht op de kamer als de temperatuur behaald is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MiBe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Die grote Daikin units hebben een schrikbarend hoog minimumvermogen. Is er een specifieke reden dat je bij zo'n grote multisplit voor Daikin kiest? Want als je 'maar' 4 binnenunits per buitendeel doet zou ik eerder naar een SCM71ZS of SCM80ZS kijken, die hebben echt een veel lager minimumvermogen. Mocht je écht de mogelijkheid tot 5 binnenunits per buitenunit willen hebben kun je ook de SCM100ZS nog overwegen.
Had voor Daikin gekozen, verder geen specifieke reden. En vanwege de leidinglengte kom je automatisch bij de 5MXM90 uit.

De units zitten ook mooi verdeeld over de 2 buitendelen zodat er altijd minimaal 2/3 binnenunits aan staan.

Minimumvermogen is wel een puntje inderdaad, maar omdat het best groot is en er veel aanstaat hoop ik dat dat lukt, mocht dat niet zo zijn kan er altijd nog een 5e binnendeel aan. (nog niet alle ruimtes zijn nu voorzien van een binnendeel)

Als je de spec sheet leest dan heeft de MHI inderdaad een veel lager minimum, 1,7 voor koelen bij de SCM100ZS-W en 2,85 bij de 5MXM90.
Voor verwarmen is het verschil nog groter, 0,9 t.o.v 3,49. Das wel opvallend. Of zouden ze het stiekem anders berekenen?

Voor de 5MXM90 wordt als max opgegeven 315m3, en in deze config komt er +- 280 m3 per unit aan te hangen met 4 binnendelen per unit. (Bij de MHI SCM100ZS-W zo'n 350m3 als max)

We gaan het zien! Ik zal jullie sowieso op de hoogte houden hoe het zit qua minimumvermogen en of dat daadwerkelijke een probleem is in mijn situatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Navi op 25-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:50
MiBe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:55:
[...]

Die grote Daikin units hebben een schrikbarend hoog minimumvermogen. Is er een specifieke reden dat je bij zo'n grote multisplit voor Daikin kiest? Want als je 'maar' 4 binnenunits per buitendeel doet zou ik eerder naar een SCM71ZS of SCM80ZS kijken, die hebben echt een veel lager minimumvermogen. Mocht je écht de mogelijkheid tot 5 binnenunits per buitenunit willen hebben kun je ook de SCM100ZS nog overwegen.
Ik herinner het me niet precies, maar was het niet zo dat de multisplit van Daikin 68 en hoger, ook bij minimaal gebruik (1 a 2 units) vaak een bijzonder hoog verbruik hadden? Het minimale vermogen is hoger dan bij mhi, maar waar het verbruik bij onze mhi multisplit, zeker na een eerrste uur, vaak rond het minimaal opgenomen vermogen draaide zag ik dan bij die multisplit Daikins vaak cijfers voorkomen tussen middel en hoog opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:20
merlin1201 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 07:03:
Vraag, mijn daikin sensira geeft behoorlijk wat geluid in de binnenunit.
Het klinkt alsof het regent met onregelmatig blaasgeluid.
Vooral op de slaapkamer best hinderlijk.
Overigens pas een weekje hangen
Als ik het zo lees ervaar je het zelfde probleem waardoor ik al twee jaar met mijn Sensira ruzie heb. Klinkt het alsof hij moeite heeft met lucht aan te zuigen en steeds onregelmatig lucht uitblaast? Houdt bij jou dat onregelmatige geluid op als je de kap open doet en de filters eruit haalt terwijl de unit koelt?

In mijn situatie blaast de unit keurig lucht uit tijdens verwarmen of gewoon ventileren, maar op dagen dat het vochtig is en er ontzettend veel condens vrijkomt, begint de ellende. Dit speelde al vanaf de eerste zomer en ik heb al miljarden keren de verdamper excessief schoongemaakt, ventilatorrol, filters, maar niets werkt.

Al menig keren bij Climasense en Daikin lopen escaleren hier over, maar die zijn met stomheid geslagen en hebben geen idee. Men beweert leuk dat het mogelijk een koelmiddelprobleem is, maar daar ben ik absoluut niet van overtuigd gezien ik het makkelijk kan reproduceren door de verdamper vol te spuiten met water en het volume aan condens even veel is als onze andere units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Ik ben erg geïnteresseerd in het zien van de woonkamer/keuken layouts van Tweakers die L/L WPs als hoofdverwarming gebruiken. Specifiek:

1. Op welke locatie(s) jullie airco(s) hangen;
2. Het vermogen;
3. Het comfort - merken jullie iets van de luchtstroom? Wordt de warmte goed verspreid?
4. Terugkijkend, had je ze liever op een andere locatie geplaatst?

Ben zelf aan het uitvogelen waar ik het beste unit(s) kan plaatsen en vind het interessant om andere ervaringen te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 21:49
Willempie27 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Hoe moet ik dit voor me zien. De retour (afvoer) gaat toch niet terug naar de kanaalunit. Ik heb zelf een zolder waar je niet echt kan lopen. Deze is niet afgetimmerd dus ik zou ze heel gemakkelijk kunnen plaatsen ook in de badkamer en overloop + er is dan geen condenspomp nodig.

En hoe regel je de temperatuur. Gaat de aanvoerklep dan dicht op de kamer als de temperatuur behaald is?
Op de kanaalunit komt 2x een plenum, een bak met (in geval van 4 ruimtes) 4 gaten.

1 plenum voor aanvoer van lucht
1 plenum voor retour van lucht

In de standaard setup van zo'n plenum kun je niets regelen, alle 4 de ruimtes krijgen altijd lucht. Je kunt handgestuurde kleppen plaatsen in de aanvoerplenum maar dat regelt ook waardeloos. Zeker als je bijvoorbeeld in de winter kinderkamers wilt verwarmen en de ouder slaapkamer niet.

De truc daarin is die Airzone Easyzone. Die heeft per ruimte een computergestuurde klep in de aanvoer plenum en kan die zelf (deels) openen en sluiten.

En in de kamer zelf heb je dus geen techniek draaien, alleen 2x een gat van bijvoorbeeld 20cm doorsnede van de 2 buizen. Je hebt dus ook geen condenspomp per ruimte nodig.

Maar let wel: heel goedkoop is het niet.

Ik zal laten even foto's proberen te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.airco4u.nl/wp-content/uploads/2015/01/Project-woonhuis-Herten-Toshiba-kanaalmodel-zolder-door-Airco4U.jpg

Zoiets is dat, retour via de ene kant, is gewoon een open niet regelbaar plenum, andere kant een regelbaar plenum.

Regelbaar = flow regelbaar, volgens mij niet de temperatuur.

[ Voor 40% gewijzigd door Navi op 25-06-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:20
VikeeVeekie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:33:
[...]

Als ik het zo lees ervaar je het zelfde probleem waardoor ik al twee jaar met mijn Sensira ruzie heb. Klinkt het alsof hij moeite heeft met lucht aan te zuigen en steeds onregelmatig lucht uitblaast? Houdt bij jou dat onregelmatige geluid op als je de kap open doet en de filters eruit haalt terwijl de unit koelt?

In mijn situatie blaast de unit keurig lucht uit tijdens verwarmen of gewoon ventileren, maar op dagen dat het vochtig is en er ontzettend veel condens vrijkomt, begint de ellende. Dit speelde al vanaf de eerste zomer en ik heb al miljarden keren de verdamper excessief schoongemaakt, ventilatorrol, filters, maar niets werkt.

Al menig keren bij Climasense en Daikin lopen escaleren hier over, maar die zijn met stomheid geslagen en hebben geen idee. Men beweert leuk dat het mogelijk een koelmiddelprobleem is, maar daar ben ik absoluut niet van overtuigd gezien ik het makkelijk kan reproduceren door de verdamper vol te spuiten met water en het volume aan condens even veel is als onze andere units.
Ik heb het vermoeden dat er een knik in de leiding zit, dat schijnt dezelfde geluid te geven… ik heb 2 andre units laten plaatsen en deze zijn prima.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Navi schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Had voor Daikin gekozen, verder geen specifieke reden. En vanwege de leidinglengte kom je automatisch bij de 5MXM90 uit.

De units zitten ook mooi verdeeld over de 2 buitendelen zodat er altijd minimaal 2/3 binnenunits aan staan.

Minimumvermogen is wel een puntje inderdaad, maar omdat het best groot is en er veel aanstaat hoop ik dat dat lukt, mocht dat niet zo zijn kan er altijd nog een 5e binnendeel aan. (nog niet alle ruimtes zijn nu voorzien van een binnendeel)

Als je de spec sheet leest dan heeft de MHI inderdaad een veel lager minimum, 1,7 voor koelen bij de SCM100ZS-W en 2,85 bij de 5MXM90.
Voor verwarmen is het verschil nog groter, 0,9 t.o.v 3,49. Das wel opvallend. Of zouden ze het stiekem anders berekenen?

Voor de 5MXM90 wordt als max opgegeven 315m3, en in deze config komt er +- 280 m3 per unit aan te hangen met 4 binnendelen per unit. (Bij de MHI SCM100ZS-W zo'n 350m3 als max)

We gaan het zien! Ik zal jullie sowieso op de hoogte houden hoe het zit qua minimumvermogen en of dat daadwerkelijke een probleem is in mijn situatie.
Misschien kan je eens terug zoeken op de ervaringen met de Daikin multisplit, 68 en hoger, ik kan me in elk geval de 68 herinneren. Mensen die echt een heel hoog verbruik hadden in de winter, hoger dan je op basis van de cijfers in de tabellen zou verwachten.
Het zou de moeite waard kunnen zijn.

Ik weet zo niet of die ervaringen in dit topic staan of het topic voor deze.

En andere merken hebben ook opties voor 4 en meer units, zoals @MiBe ook aangeeft in zijn stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 30-05 17:41
Sjamo schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Misschien kan je eens terug zoeken op de ervaringen met de Daikin multisplit, 68 en hoger, ik kan me in elk geval de 68 herinneren. Mensen die echt een heel hoog verbruik hadden in de winter, hoger dan je op basis van de cijfers in de tabellen zou verwachten.

En andere merken hebben ook opties voor 4 en meer units, zoals @MiBe ook aangeeft in zijn stuk.
Ik heb zo’n MXM 90, en ondervind niks verkeer. Verbruik is lager dan wat ik verwacht had op basis van de besparing aan gas.

Nu staat die rustig af en toe te koelen, en met ca 2,5 kWh hou ik 100 m2 koel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
Tommie12 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Ik heb zo’n MXM 90, en ondervind niks verkeer. Verbruik is lager dan wat ik verwacht had op basis van de besparing aan gas.

Nu staat die rustig af en toe te koelen, en met ca 2,5 kWh hou ik 100 m2 koel.
2,5 kWh in welk tijdsbestek? En tot hoeveel opgenomen vermogen moduleert hij terug? (ben naast koelen eigenlijk vooral benieuwd naar verwarmen)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MiBe schreef op zondag 25 juni 2023 @ 16:43:
[...]

2,5 kWh in welk tijdsbestek? En tot hoeveel opgenomen vermogen moduleert hij terug? (ben naast koelen eigenlijk vooral benieuwd naar verwarmen)
2,5 kWh per dag.
Ik heb geen energiemeter er aan hangen, dus kan niet zeggen hoe diep hij moduleert. Ik zie wel dat de compressorfrequentie meestal op 15 staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
TheCory schreef op zondag 25 juni 2023 @ 15:06:
Ik ben erg geïnteresseerd in het zien van de woonkamer/keuken layouts van Tweakers die L/L WPs als hoofdverwarming gebruiken. Specifiek:

1. Op welke locatie(s) jullie airco(s) hangen;
2. Het vermogen;
3. Het comfort - merken jullie iets van de luchtstroom? Wordt de warmte goed verspreid?
4. Terugkijkend, had je ze liever op een andere locatie geplaatst?

Ben zelf aan het uitvogelen waar ik het beste unit(s) kan plaatsen en vind het interessant om andere ervaringen te zien :)
Als je dat wil uitvogelen en lezen hier en oude topic teruglezen. Ervaringen genoeg. Ook van mij. Beetje moeite doen, uren lezen en je doet de beste keuze voor jezelf.

Terugkijkend had ik nooit meer voor L/L gekozen voor verwarmen. Koelen....Top.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 25-06-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wij koelen nu enkel overdag met de energie van de zonnepanelen en het blijft 's avonds en 's nachts ook nog koel genoeg. We zetten het op 20-21 graden en 's ochtends is het boven rond de 23 graden (meer info). De airco boven is wel wat te licht om de hele verdieping te koelen en ik merk dat de koelte via de trap naar beneden gaat, daarom overweeg ik nu een paravent tussen de slaapkamers en de gang/trap, of hebben jullie betere ideeën?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13
*knip* voegt niks toe

[ Voor 131% gewijzigd door Proton_ op 25-06-2023 20:28 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
*knip*

[ Voor 105% gewijzigd door Proton_ op 25-06-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 78739 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 19:21:
Wij koelen nu enkel overdag met de energie van de zonnepanelen en het blijft 's avonds en 's nachts ook nog koel genoeg. We zetten het op 20-21 graden en 's ochtends is het boven rond de 23 graden (meer info). De airco boven is wel wat te licht om de hele verdieping te koelen en ik merk dat de koelte via de trap naar beneden gaat, daarom overweeg ik nu een paravent tussen de slaapkamers en de gang/trap, of hebben jullie betere ideeën?
Koude lucht zakt, en het is dus absoluut te verwachten dat die koelte de trap af zakt.
Hoe je dat met een paravent wil vermijden is me niet direct duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Tommie12 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:10:
[...]

Koude lucht zakt, en het is dus absoluut te verwachten dat die koelte de trap af zakt.
Hoe je dat met een paravent wil vermijden is me niet direct duidelijk.
Ik wist wel dat koude lucht zakt. Met een paravant van de ene muur tot de andere kan je toch de luchtstroom blokkeren en boven houden (geen paravent met pootjes, maar tot op de grond). Een 'constructie' tot tegen het plafond zou beter zijn, maar ik wil de oplossing toch wat 'elegant' houden en het onderste deel is belangrijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 25-06-2023 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:50
[...]

Ik heb een Daikin 4mxm68n en ervaar hier geen hinder van, systeem hangt al ~ 3 jaar en als ik vergelijk met mijn Daikin Splits dan zie ik geen abnormaal verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 78739 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Ik wist wel dat koude lucht zakt. Met een paravant van de ene muur tot de andere kan je toch de luchtstroom blokkeren en boven houden (geen paravent met pootjes, maar tot op de grond). Een 'constructie' tot tegen het plafond zou beter zijn, maar ik wil de oplossing toch wat 'elegant' houden en het onderste deel is belangrijker.
Het zal iets geven, maar verwacht geen mirakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Afgelopen week de split unit voor de overkapping geplaatst en inbedrijf laten stellen, echter bromt hij behoorlijk desondanks de rubberen montage voeten. Iemand ervaring voor goede dempers icm de montage voeten? De overkapping is opgebouwd uit Douglas balken 7x20cm met Douglas dakbeschot en PIR isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wgeHyjhlaBK0xrwHzFfZgbJyiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMHVsTn2b4N9gXmyKU61yuHF.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp en split unit van zolder staan ook op zo’n montage voeten met dempers (vrij harde dempers), alleen maken deze pas geluid bij een bepaalde frequente (tijdens opstart) en/of vriestemperaturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5UHI4nQA-us8aQ4up88ZPB0lis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHM9gvbuTd5H9YpxWpO6Bvsy.jpg?f=fotoalbum_large

De multisplit hangt met een beugel aan de zijgevel, hier heb ik ook dempers gemonteerd alleen deze zijn al snel verduurd.

Iemand tips voor goede kwalitatieve dempers met eventueel 2 soorten per set i.v.m. zwaardere Compressor zijde?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:41
[...]

Misschien kan je eens terug zoeken op de ervaringen met de Daikin multisplit, 68 en hoger, ik
Wij hebben een RXM35 voor de zolder en en een 4MCM80 voor de slaapkamers en woonkamer. Ik ben al aantal jaren zeer blij. De 80 moduleerd veel verder terug dan de specs. Wij koelen en verwarmen al jaren 24/7. Als ik voor de 80 4 x een single had genomen was ik met koelen en verwarmen hoger uitgekomen. Ik vergelijk in de Daikin app. Real meeting kwam in mijn testjaar vrijwel in de buurt met de app ( kw meter op de rail vs de app). Defrosts lacht die 80 om want dat komt bijna niet voor. Ik heb dus een een gewone split en een multi. 2 onder 1 kap 1995. Pendelen op grens temperaturen maar daar stoor ik me nooit aan. Ze staan 8 vd 10 keer toch op stand 1 of lager. Tenzij min 5 of lager dan stand 2 of 3. Echter elk huis en behoefte is uniek. En ik houd van comfort! ( lekker koel lekker warm) stoken alles met Daikin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Yamahaa schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Wij hebben een RXM35 voor de zolder en en een 4MCM80 voor de slaapkamers en woonkamer. Ik ben al aantal jaren zeer blij. De 80 moduleerd veel verder terug dan de specs. Wij koelen en verwarmen al jaren 24/7. Als ik voor de 80 4 x een single had genomen was ik met koelen en verwarmen hoger uitgekomen. Ik vergelijk in de Daikin app. Real meeting kwam in mijn testjaar vrijwel in de buurt met de app ( kw meter op de rail vs de app). Defrosts lacht die 80 om want dat komt bijna niet voor. Ik heb dus een een gewone split en een multi. 2 onder 1 kap 1995. Pendelen op grens temperaturen maar daar stoor ik me nooit aan. Ze staan 8 vd 10 keer toch op stand 1 of lager. Tenzij min 5 of lager dan stand 2 of 3. Echter elk huis en behoefte is uniek. En ik houd van comfort! ( lekker koel lekker warm) stoken alles met Daikin
Goed om zoveel goede ervaringen te lezen met de hogere Daikin multisplits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 00:17
Nicklazzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:22:
Afgelopen week de split unit voor de overkapping geplaatst en inbedrijf laten stellen, echter bromt hij behoorlijk desondanks de rubberen montage voeten. Iemand ervaring voor goede dempers icm de montage voeten? De overkapping is opgebouwd uit Douglas balken 7x20cm met Douglas dakbeschot en PIR isolatie.

[Afbeelding]

De warmtepomp en split unit van zolder staan ook op zo’n montage voeten met dempers (vrij harde dempers), alleen maken deze pas geluid bij een bepaalde frequente (tijdens opstart) en/of vriestemperaturen.[Afbeelding]

De multisplit hangt met een beugel aan de zijgevel, hier heb ik ook dempers gemonteerd alleen deze zijn al snel verduurd.

Iemand tips voor goede kwalitatieve dempers met eventueel 2 soorten per set i.v.m. zwaardere Compressor zijde?
Google even op ‘vibratiekit 2 geel’ afhankelijk van het gewicht van de unit. Ik heb deze ook icm met een warmtepomp. Voor muurbevestiging kan je eventuel ook nog phonex wandpluggen gebruiken om de unit verder te ontkoppelen van de muur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y10
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

[Afbeelding]

De warmtepomp en split unit van zolder staan ook op zo’n montage voeten met dempers (vrij harde dempers), alleen maken deze pas geluid bij een bepaalde frequente (tijdens opstart) en/of vriestemperaturen.[Afbeelding]

Zoek eens op veerdempers, die heb ik er nu 3 jaar geleden, een week na installatie onder gezet omdat het leek alsof er een vrachtwagen stationair naast ons huis stond te draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbD4ZTGYSdK5XINfNmSh0K11y30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XVrGumqQtrz4y7Uv2WOCCWwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Y10 schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:11:
[...]

Zoek eens op veerdempers, die heb ik er nu 3 jaar geleden, een week na installatie onder gezet omdat het leek alsof er een vrachtwagen stationair naast ons huis stond te draaien.
[Afbeelding]
Ik heb een keer gelezen dat veerdempers ervoor kunnen zorgen dat de koperen leiding(en) hiervan kunnen defect geraken (scheuren), nog geen last van gehad neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Nicklazzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Ik heb een keer gelezen dat veerdempers ervoor kunnen zorgen dat de koperen leiding(en) hiervan kunnen defect geraken (scheuren), nog geen last van gehad neem ik aan?
als de installateur braaf soldeer stekkoppelingen heeft gebruikt en de leiding met voldoende speling de goot ingaat is dat geen probleem.

pas als de installateur de kantjes eraf loopt en alleen maar snel naar huis wilt krijg je gezeik.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-04 00:16

Disaster-Master

ùit De Haag

Heren.. ik ben me een beetje in het verdiepen in de reiniging van de binnen units.. de airco draait nu een jaar of 3 en mag wel eens gereinigd worden.. nu had ik eerder dit wel door de installateur laten doen.. maar de manier waarop viel me nogal tegen..

Hij had alleen een drukpomp met een mentholgeurend goedje erin wat ie op de verdamper spoot.. dookje over de buitenkant en dat was t… 160 euro verder voor 3 binnenunits… dat kan ik zelf ook wel.. en beter.

Dus: omkasting eraf, ventilator rol eruit en schoonmaken, alle filters uiteraard.. waszak om de airco heen en dan afspuiten etc.. maar dan komt t:

welk reinigingsmiddel gebruiken jullie?
Ik zoek een fatsoenlijk iets: niet alleen iets wat maskeert. Heb wel het e.a. gevonden. Ben benieuwd of er ervaringen mee zijn. Ik zag van Aspenpumps hun Advanced merk lijn.
Die hebben bijv Vertex (al is die volgens mij alleen ontvettend, maar wel weer pH 7) of CondenCide in hun assortiment. Die is iig bacterie en schimmel dodend en uiteraard ontvettend etc. Een ander merk wat ik nog tegen kwam was Errecom (Sword).

Maar beide zijnaan de prijs: ongeveer 100 euro voor 5 liter. Ga ik uiteraard lange tijd mee kunnen doen.
Ik zie natuurlijk ook van tig merken foam spuitbussen. Zijn goedkoper uiteraard.. Maar of die fatsoenlijk ook bacteriën en schimmels doden is dan maar lastig te vinden.. denk dat daar een hoop producten bij zitten due alkeen maskeren.. aan de andere kant: 2/3 spuitbussen nodig voor 3 binnenunits? Dat is in de long-run ook niet zo voordelig.. want die zijn ook pakweg 10-15 euro per stuk..

Maar: wat gebruiken jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door Disaster-Master op 26-06-2023 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 21:33

[Afbeelding]

Op de eerste foto lijkt de werkschakelaar te zijn gemonteerd op een metalen houder. Heb je misschien meer informatie voor mij over het onderdeel waar je de werkschakelaar op hebt gemonteerd? Ik heb namelijk nog geen nette plek kunnen vinden om mijn werkschakelaar te monteren en ik heb ook een plat dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
kurt15 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Op de eerste foto lijkt de werkschakelaar te zijn gemonteerd op een metalen houder. Heb je misschien meer informatie voor mij over het onderdeel waar je de werkschakelaar op hebt gemonteerd? Ik heb namelijk nog geen nette plek kunnen vinden om mijn werkschakelaar te monteren en ik heb ook een plat dak.
Het is voor zover ik kan zien een aluminium strip die 90 graden gebogen is. Zelf wat gaten boren. Je kan in de bouwmarkt van die vierkante plaatjes krijgen om in de sleuf te laten glijden maar zo te zien heeft hij de originele gebruikt die ook voor buitenunit gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
kurt15 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 01:50:
[...]

Ik heb een aluminium strip gekocht bij de Hornbach, gaten voor de werkschakelaar (5mm) en gaten voor de montage voeten (10mm) geboord. Vervolgens op de bankschroef de strip geplooid. Ik hou zelf niet van het monteren rechtstreeks op de buitenunit, dat zie je heel vaak dat ze met zelftappers deze “gewoon” bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Y10
  • Laatst online: 14-03 21:27

Y10

Nicklazzz schreef op zondag 25 juni 2023 @ 22:35:
[...]

Nee, daar heb ik geen last van.
Ik heb bij beide buitenunits zo'n 70-80 cm leiding "zwevend" en dus beweegbaar hangen.
Wel zo gemaakt dat het gewicht niet op de koppelingen leunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfGW2MFzo2jGYCRoFryWni5IvMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx0SWW21iF2afzlnt98OHsur.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 25-05 14:51
Disaster-Master schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:59:
Heren.. ik ben me een beetje in het verdiepen in de reiniging van de binnen units.. de airco draait nu een jaar of 3 en mag wel eens gereinigd worden.. nu had ik eerder dit wel door de installateur laten doen.. maar de manier waarop viel me nogal tegen..

Hij had alleen een drukpomp met een mentholgeurend goedje erin wat ie op de verdamper spoot.. dookje over de buitenkant en dat was t… 160 euro verder voor 3 binnenunits… dat kan ik zelf ook wel.. en beter.

Dus: omkasting eraf, ventilator rol eruit en schoonmaken, alle filters uiteraard.. waszak om de airco heen en dan afspuiten etc.. maar dan komt t:

Ik zoek een fatsoenlijk iets: niet alleen iets wat maskeert. Heb wel het e.a. gevonden. Ben benieuwd of er ervaringen mee zijn. Ik zag van Aspenpumps hun Advanced merk lijn.
Die hebben bijv Vertex (al is die volgens mij alleen ontvettend, maar wel weer pH 7) of CondenCide in hun assortiment. Die is iig bacterie en schimmel dodend en uiteraard ontvettend etc. Een ander merk wat ik nog tegen kwam was Errecom (Sword).

Maar beide zijnaan de prijs: ongeveer 100 euro voor 5 liter. Ga ik uiteraard lange tijd mee kunnen doen.
Ik zie natuurlijk ook van tig merken foam spuitbussen. Zijn goedkoper uiteraard.. Maar of die fatsoenlijk ook bacteriën en schimmels doden is dan maar lastig te vinden.. denk dat daar een hoop producten bij zitten due alkeen maskeren.. aan de andere kant: 2/3 spuitbussen nodig voor 3 binnenunits? Dat is in de long-run ook niet zo voordelig.. want die zijn ook pakweg 10-15 euro per stuk..

Niet om vervelend te doen maar dit is prima zelf te vinden in de grote L/L WP topics.
Gebruik de search en gebruik de knop om terug te gaan naar vorige delen van het grote L/L WP topic.

Met meer dan 11 jaar aan posts over Airco's is dit al heel vaak voorbij gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37

[Afbeelding]

Akoestiekwinkel adviseert de unit met de bigfoots op zware tegels of stoepranden te zetten, en tussen de bigfoots en de stenen Regufoam te gebruiken zodat de unit ontkoppeld word. Zelf geen ervaring mee, maar heb wel eerder zeer goed werkend werkend materiaal bij ze gekocht.

https://www.akoestiekwink...pende-ontkoppelingsplaten

https://www.akoestiekwink...maken-lees-hier-onze-tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Disaster-Master schreef op zondag 25 juni 2023 @ 23:59:

Dasty ontvetter ben ik regelmatig in dit topic tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 10:46

ErikKo

Rippie

Toen wij ons huis kochten was er een Midea split airco aanwezig (1 buitenunit, 2 binnenunits, R32).
Deze koelde vrijwel niet.

Een monteur is langsgeweest en heeft het koudemiddel bijgevuld.
Deze moest op zijn druksensor ongeveer op 0 staan, maar stond op zo'n -40~-50.

Ik maak me zorgen dat de koudemiddel ergens lekt.
De monteur vertelde mij dat je een lek zou kunnen zien aan 'vettige sporen' aan de onderkant van de binnenunit.
  • Is er een manier waarbij ik zelf de druk van het koudemiddel kan monitoren / bekijken?
  • Hebben jullie nog tips hoe ik een lek kan opsporen of aantonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:03
ErikKo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:01:
Toen wij ons huis kochten was er een Midea split airco aanwezig (1 buitenunit, 2 binnenunits, R32).

De monteur vertelde mij dat je een lek zou kunnen zien aan 'vettige sporen' aan de onderkant van de binnenunit.
  • Is er een manier waarbij ik zelf de druk van het koudemiddel kan monitoren / bekijken?
Als een koppeling bij de buitenunit lekt ga je binnen toch echt geen vettige sporen terugvinden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
elektriekert schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:04:
[...]

Als een koppeling bij de buitenunit lekt ga je binnen toch echt geen vettige sporen terugvinden O-)
Nee, dat klopt, maar het is over het algemeen wel zo dat als ergens een lek zit daar een vettige plek ontstaat omdat er altijd wat olie met het koelmiddel mee naar buiten komt. Je kan dus niet meer doen dan het hele systeem nalopen op vettige plekken op plekken waar het koelmiddel doorheen gaat. Als het lek er al langer zit kan het zijn dat er zich stof heeft gehecht op de vettige plek. Verder zou je een lekzoekspray kunnen gebruiken of een water en Dreft mengsel.

De monteurs hebben waarschijnlijk een lekdetector (sniffer) en een uv lamp, maar deze lamp heeft alleen nut als er een fluor in het systeem is toegevoegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000

Mag toch aannemen dat je de monteur niet alleen hebt langs laten komen voor het afvullen? Eerst lek opsporen en oplossen, daarna pas afvullen.

Klinkt nu een beetje als met een lekke band naar de fietsenmaker gaan, deze op laten pompen en bij thuiskomst is ie weer plat. 8)7

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
renzo4000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Mag toch aannemen dat je de monteur niet alleen hebt langs laten komen voor het afvullen? Eerst lek opsporen en oplossen, daarna pas afvullen.

Klinkt nu een beetje als met een lekke band naar de fietsenmaker gaan, deze op laten pompen en bij thuiskomst is ie weer plat. 8)7
Als hij een monteur laat komen moet hij erop kunnen vertrouwen dat hij zijn werk gewoon goed doet. Dat is niet aan hem wat een monteur gaat of moet doen. Hij betaalt voor expertise en zou dat ook niet hoeven controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Als hij een monteur laat komen moet hij erop kunnen vertrouwen dat hij zijn werk gewoon goed doet. Dat is niet aan hem wat een monteur gaat of moet doen. Hij betaalt voor expertise en zou dat ook niet hoeven controleren.
Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Maar als ik "als niet expert" een monteur laat komen dan zal ik wel de controle vraag stellen of er daadwerkelijk onderzocht is of er een lekkage is en zo ja of deze is verholpen. Ik zou zelf niet tevreden zijn met alleen "ik heb het systeem weer afgevuld". Maar goed, er is hier sprake van een hoop aannamen en suggestieve beweringen dus misschien beter het hier bij te laten dan maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
renzo4000 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Dat zeg ik toch ook helemaal niet? Maar als ik "als niet expert" een monteur laat komen dan zal ik wel de controle vraag stellen of er daadwerkelijk onderzocht is of er een lekkage is en zo ja of deze is verholpen. Ik zou zelf niet tevreden zijn met alleen "ik heb het systeem weer afgevuld". Maar goed, er is hier sprake van een hoop aannamen en suggestieve beweringen dus misschien beter het hier bij te laten dan maar.
Niet iedereen verdiept zich zo diep in de materie als jij. Het is triest dat het vaak wel moet en je helaas bijna nergens meer op kan vertrouwen blijkbaar. Maar het zou wel moeten kunnen. Dat bedoel ik. Mijn vrouw heeft andere hobbies mocht ik ooit omvallen en zij een storing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

Stokertje schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:07:
[...]

Nee, dat klopt, maar het is over het algemeen wel zo dat als ergens een lek zit daar een vettige plek ontstaat omdat er altijd wat olie met het koelmiddel mee naar buiten komt. Je kan dus niet meer doen dan het hele systeem nalopen op vettige plekken op plekken waar het koelmiddel doorheen gaat. Als het lek er al langer zit kan het zijn dat er zich stof heeft gehecht op de vettige plek. Verder zou je een lekzoekspray kunnen gebruiken of een water en Dreft mengsel.

De monteurs hebben waarschijnlijk een lekdetector (sniffer) en een uv lamp, maar deze lamp heeft alleen nut als er een fluor in het systeem is toegevoegd.
Dat er stof op kan gaan zitten is een goede tip, bedankt.

De monteur heeft helaas niet echt naar een lek gezocht.
Ik vermoed dat er wel een lek is, maar heb deze nog niet kunnen vinden.

Vermoedelijk lekt de aansluiting bij een binnenunit waarvan de leidingen direct achter de binnenunit door de buitenmuur naar buiten gaan. Er zijn dus geen leidingen te zien links/rechts van de binnenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamepc
Hoe is jullie ervaringen m.b.t. geluid van een 3,5kw unit van bv Daikin of MHI? Klopt mijn redenatie dat een kleinere unit minder geluid maakt vergeleken met een 5kw unit? Of gaat dit niet op als een 3,5kw redelijk ‘volluit’ moet werken. Zie bij Daikin het omslag punt bij 4,2kw unit wordt dan een stuk forser waardoor ik ook meer bang wordt voor resonantie geluiden (platdak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:46:
[...]

Niet iedereen verdiept zich zo diep in de materie als jij. Het is triest dat het vaak wel moet en je helaas bijna nergens meer op kan vertrouwen blijkbaar. Maar het zou wel moeten kunnen. Dat bedoel ik. Mijn vrouw heeft andere hobbies mocht ik ooit omvallen en zij een storing krijgt.
Dat is wat ik helaas vaak hoor en zelf ook heb ondervonden, er valt in de bouwwereld veel geld te verdienen en vaak is man van de korte klappen en snel thuis.

Bij ons waren de zonnepanelen op het dak "geflikkerd", het systeem werkte dan ook maar tot de eerste de beste regenbui.
Idem met de stucadoors, op het eerste opzicht tevreden over totdat het echt goed droog was.

Dat zijn wel allemaal leermomenten geweest waarbij ik dan ook het liefst alles zelf doe, dan wetlet ik in ieder geval dat het naar behoren is d:)b

Wellicht dat een flinke recessie de kwakzalver bedrijfjes failliet laat gaan maar daar heb ik mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:06

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Afgelopen 2 weken mijn gloednieuwe MHI units voor het eerst gaan gebruiken voor koelen. Na een paar keer gebruiken merkte ik al dat de unit een ietwat muffe geur kan verspreiden. Dat had ik voor een nieuwe unit niet zo snel al verwacht.

Ben dus consequent na koelen de unit een tijd in de ventileren stand gaan zetten om dit tegen te gaan. Dat valt me nog wel een beetje tegen. Dus nu maar over gegaan naar consequent de self-clean stand voor 1-2 uur aanzetten nadat het koelen is gestopt.

Die self-clean stand is echter niet via de app in te stellen, dus ik moet dagelijks ter plekke voor 3 units gaan staan prutsen met een paperclip op de afstandbediening (self-clean stand is niet via normale knop bereikbaar, afaik). Nogal bewerkelijk allemaal. Kan dit niet eenvoudiger?

Heeft het overigens nut om, voordat we op vakantie gaan en de airco's een paar weken uit gaan, ze een uurtje in de verwamingsstand te zetten en er flink wat hitte door te laten gaan? Zodat hij eventuele schimmels doodt en hij kurkdroog gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hij hoort zelfs ietjes boven de 0 te staan. ;)

hoe lang staan die dingen er al? heb je een bouwjaar?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Gamepc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:56:
Hoe is jullie ervaringen m.b.t. geluid van een 3,5kw unit van bv Daikin of MHI? Klopt mijn redenatie dat een kleinere unit minder geluid maakt vergeleken met een 5kw unit? Of gaat dit niet op als een 3,5kw redelijk ‘volluit’ moet werken. Zie bij Daikin het omslag punt bij 4,2kw unit wordt dan een stuk forser waardoor ik ook meer bang wordt voor resonantie geluiden (platdak).
Je kunt dit in de specs van elke airco zo'n beetje opzoeken.
Er zijn lijnen van airco's waarbij de buitenunit even groot is ongeacht het vermogen van de airco en hier staan vaak lagere dB waardes bij de lichte units en hogere bij de zwaardere units.

Maar goed, dit is niet een waarde waardoor je kunt redeneren, lagere dB = minder resonantie gezien dat met de frequentie te maken heeft waarop de unit opereert icm de ondergrond van de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gasoline1234 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:19:
Afgelopen 2 weken mijn gloednieuwe MHI units voor het eerst gaan gebruiken voor koelen. Na een paar keer gebruiken merkte ik al dat de unit een ietwat muffe geur kan verspreiden. Dat had ik voor een nieuwe unit niet zo snel al verwacht.

Ben dus consequent na koelen de unit een tijd in de ventileren stand gaan zetten om dit tegen te gaan. Dat valt me nog wel een beetje tegen. Dus nu maar over gegaan naar consequent de self-clean stand voor 1-2 uur aanzetten nadat het koelen is gestopt.

Die self-clean stand is echter niet via de app in te stellen, dus ik moet dagelijks ter plekke voor 3 units gaan staan prutsen met een paperclip op de afstandbediening (self-clean stand is niet via normale knop bereikbaar, afaik). Nogal bewerkelijk allemaal. Kan dit niet eenvoudiger?

Heeft het overigens nut om, voordat we op vakantie gaan en de airco's een paar weken uit gaan, ze een uurtje in de verwamingsstand te zetten en er flink wat hitte door te laten gaan? Zodat hij eventuele schimmels doodt en hij kurkdroog gemaakt is?
De instelling van de zelf cleaning doe je in principe eenmalig. Je schakelt niet de cleaning voor dat moment in, maar je geeft via het menu opdracht om self cleaning te starten telkens wanneer je via de afstandbediening koelen (oa) uitschakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:06
Ik heb een topic aangemaakt met de vraag om advies voor plaatsing thuis.
Uitgebouwde eindwoning met geschakelde garage, ligging pal zuid, over de hele breedte glas en veel plat dak.
Met name het leidingwerk is bij ons een uitdaging.
Misschien kijk ik er wel te zwaar tegenaan, ben vooral benieuwd of jullie nog betere mogelijkheden zien.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2194700

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo

ErikKo

Rippie

flippy schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:26:
[...]

hij hoort zelfs ietjes boven de 0 te staan. ;)

hoe lang staan die dingen er al? heb je een bouwjaar?
Wij wonen er sinds Oktober 2022.
De airco hing er volgens de vorige eigenaar pas een jaar.
Dus zeg dat de airco geinstalleerd is op Januari 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ErikKo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Wij wonen er sinds Oktober 2022.
De airco hing er volgens de vorige eigenaar pas een jaar.
Dus zeg dat de airco geinstalleerd is op Januari 2021.
dan zal er een lekkage zijn.

90% kans op lekkage bij de fittingen buiten. aangezien het een haier is zullen er wel geen stekkoppelingen gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sjamo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:38:
[...]

De instelling van de zelf cleaning doe je in principe eenmalig. Je schakelt niet de cleaning voor dat moment in, maar je geeft via het menu opdracht om self cleaning te starten telkens wanneer je via de afstandbediening koelen (oa) uitschakelt.
aha, werkt die Self-Clean functie op die manier. Het is dus eigenlijk een Setting, geen Stand/Programma.
Het was zo omslachtig, ik had al het gevoel dat ik iets over het hoofd zag.

Dus gewoon de unit uitzetten zou vanaf nu genoeg moeten zijn om Self Clean telkens te starten.

Nog enig idee of het nuttig is de unit een uurtje goed te verhitten door verwarmen even aan te zetten voordat we op vakantie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Gasoline1234 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Nog enig idee of het nuttig is de unit een uurtje goed te verhitten door verwarmen even aan te zetten voordat we op vakantie gaan?
Ik vermoed dat de binnenunit niet heet genoeg wordt om de bacteriën te doden.
Dit baseer ik op dat hier niets over in de handleiding te vinden is qua onderhoud.
Ook heb ik dit nog niet gelezen door de jaren heen hier (eerst als lurker en nu als deelnemer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
[...]

aha, werkt die Self-Clean functie op die manier. Het is dus eigenlijk een Setting, geen Stand/Programma.

Dus gewoon de unit uitzetten zou vanaf nu genoeg moeten zijn om Self Clean telkens te starten.

Wanneer je de unit uitzet met de afstandbediening ja. Dan start automatisch die functie. Wanneer je bijvoorbeeld homewizzard gebruikt, zal je zien dat het verbruik een periode licht verhoogd blijft tov standby.

Wanneer ik de unit op afstand uitzet, zet ik hem zelf meestal een uurtje op de fanstand (met auto speed). Deze stand maakt meer lawaai, de unit blijft open en verbruikt iets meer stroom.

Het effect van tijdelijk verwarmen daar ben ik niet mee bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Gooi gewoon regelmatig 1x per seizoen een tablet in je lekbak en je hoeft niets te drogen. Hier koelen voor vierde jaar en nergens last van zonder drogen. Niet zo bang zijn en dat ding gewoon regelmatig laten draaien. Mijn binnenuit is na vier jaar nog als nieuw evenals de buitenunit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Gooi gewoon regelmatig 1x per seizoen een tablet in je lekbak en je hoeft niets te drogen. Hier koelen voor vierde jaar en nergens last van zonder drogen. Niet zo bang zijn en dat ding gewoon regelmatig laten draaien. Mijn binnenuit is na vier jaar nog als nieuw evenals de buitenunit.
Wat is er op tegen een ingebouwd self cleaning programma te gebruiken dat nauwelijks moeite en stroom kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
Frag1le schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Je kunt dit in de specs van elke airco zo'n beetje opzoeken.
Er zijn lijnen van airco's waarbij de buitenunit even groot is ongeacht het vermogen van de airco en hier staan vaak lagere dB waardes bij de lichte units en hogere bij de zwaardere units.

Maar goed, dit is niet een waarde waardoor je kunt redeneren, lagere dB = minder resonantie gezien dat met de frequentie te maken heeft waarop de unit opereert icm de ondergrond van de unit.
Dank, specificaties geven vaak de maximale db bij vollast aan. Nou zal die vaak op lager vermogen draaien. Hoe is jou ervaring met geluid? Ik woon in een rijtjes woning en wil graag de buren niet te veel tot last zijn. Voor de resonanties heb ik al in een opstelling ingedachten met rubberen tegels, opstellingsbalken en veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sjamo schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Wat is er op tegen een ingebouwd self cleaning programma te gebruiken dat nauwelijks moeite en stroom kost?
Wellicht zinvol bij de laatste run van het seizoen. Daarbuiten zinloos als hij de volgende dag weer draait. Dan begint de cyclus gewoon weer van voren af aan en is de boel weer vochtig. Maar doe waar je blij van wordt. Zoals je weet doe ik dat ook....24/7 aan. Hoef ik zeker niets te drogen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gamepc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Dank, specificaties geven vaak de maximale db bij vollast aan. Nou zal die vaak op lager vermogen draaien. Hoe is jou ervaring met geluid? Ik woon in een rijtjes woning en wil graag de buren niet te veel tot last zijn. Voor de resonanties heb ik al in een opstelling ingedachten met rubberen tegels, opstellingsbalken en veren.
Ventilator niet naar de buren richten en ze hebben nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-05 23:38
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:47:
[...]

Wellicht zinvol bij de laatste run van het seizoen. Daarbuiten zinloos als hij de volgende dag weer draait. Dan begint de cyclus gewoon weer van voren af aan en is de boel weer vochtig. Maar doe waar je blij van wordt. Zoals je weet doe ik dat ook....24/7 aan. Hoef ik zeker niets te drogen. O-)
Net zoals in de auto adviseren ze ook om enkele minuten voor einde rit, de airco uit te zetten zodat het kan ventileren en drogen om zo een hoop narigheid en ellende te voorkomen.

De self clean hoeft inderdaad maar 1 keer ingesteld te worden en zal dan verschijnen met onderstaand icoontje op de remote controller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdgBb4F42gnPlXiYtZswIEdrYEw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k8uiCm55ZUHIrrtk3D1TvDvu.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Rsport40 op 26-06-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Renkie schreef op zondag 25 juni 2023 @ 13:34:
[...]

Als je gaat verbouwen kun je ook het volgende overwegen:

- 1 kanaalunit op zolder leggen
- per slaapkamer 2 buizen , 1 afvoer/1aanvoer
- Een Easyzone oplossing van Airzone.

Ik heb dit nu draaien op de bovenverdieping. Vind het geweldig, ik kan per slaapkamer de temperatuur instellen en je hebt per slaapkamer alleen 2 buizen/gaten in het plafond.

Je moet wel ruimte hebben om de flinke kanaalunit te kunnen opbergen. Bij mij ligt hier op zolder. En plafond slaapkamers -> zolder was hout/hout dus vrij eenvoudig aan te leggen.

Deze oplossing werd mij ooit geadviseerd door een andere Tweaker, maar ik vind het ideaal. Je hebt dus ook maar 1 set airco leidingen van/naar de kanaalunit.
Ik vind het een heel mooi systeem en heb ruimte zat op zolder voor die kanaalunit. Wat ik niet helemaal snap is waar die afvoerbuizen vanuit de slaapkamer heengaan. Waar sluit je die op aan? Toch niet op de Airzone? Ik zie op de tekeningen maar 1 buis van/naar de roosters op de (slaap)kamers lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rsport40 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Net zoals in de auto adviseren ze ook om enkele minuten voor einde rit, de airco uit te zetten zodat het kan ventileren en drogen om zo een hoop narigheid en ellende te voorkomen.

De self clean hoeft inderdaad maar 1 keer ingesteld te worden en zal dan verschijnen met onderstaand icoontje op de remote controller.

[Afbeelding]
Auto is hier 12 jaar oud. Nooit gedaan. Geen klachten. Maar ook daar staat hij bij mij nooit uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:39:
[...]

Auto is hier 12 jaar oud. Nooit gedaan. Geen klachten. Maar ook daar staat hij bij mij nooit uit.
Daar heb je het al, wij rijden alleen ad hoc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:12

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

\
Sinds 2017 een MHI hier en nooit iets van een muffe geur gemerkt. Cleaning knopje nog nooit gebruikt. Unit draait normaliter iedere dag van het jaar. De vraag die mij intrigeert is, hoe kan het dat nieuwe airco's, die net zijn opgehangen, een muffe geur verspreiden? Ik heb er helaas geen verklaring voor maar ben wel erg benieuwd naar de oorzaak.

[ Voor 10% gewijzigd door vdr01 op 26-06-2023 19:45 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
vdr01 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:34:
[...]

Sinds 2017 een MHI hier en nooit iets van een muffe geur gemerkt. Cleaning knopje nog nooit gebruikt. De vraag die mij intrigeert is, hoe kan dit dan wel bij nieuwe airco's die net zijn opgehangen? Ik heb er in ieder geval geen verklaring voor maar ben wel erg benieuwd naar de oorzaak.
De eerste paar uur met verwarmen rook onze airco ook apart, daarna was het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-05 19:46
Hoi allemaal, ik lees hier al een tijdje mee en heb inmiddels een knoop doorgehakt over de lucht-lucht warmtepomp die ik wil laten installeren. Het wordt de MHI SRK-ZS zonder wifi, want ik ga hem combineren met een Sensibo Air.

Ik twijfel alleen nog erg over het benodigde vermogen.

De situatie: ik ga in een tiny house wonen met een inhoud van 85m3 (dat is inclusief de slaapkamer en de badkamer). Het huisje moet voldoen aan de nieuwbouweisen qua isolatie en wordt dus zeer goed geïsoleerd. De MHI wordt de hoofdverwarming en er komt in principe geen andere verwarming bij als dat niet echt nodig is.

Goed om te weten: de slaapkamer grenst aan de woonkamer en er komt in eerste instantie geen deur in. Ik hoop dus dat er ook wat warmte/koelte vanuit de woonkamer de slaapkamer in komt (er zijn geen hoekjes).

De bouwer adviseerde oorspronkelijk een Haier Tundra en vervolgens een Daikin Comfora 2,5 kW, maar ik vraag me af of 2,5 kW wel voldoende is en of ik voor de zekerheid niet beter voor een 3,5 kW kan gaan, zeker op koude dagen als ik al wat vermogen kwijtraak aan het defrosten van de buitenunit. De woonkamer is 19,25 m2 en de maximale hoogte 3,4 m (het huisje loopt schuin af). Als ik uitga van een hoogte van 3,4 kom ik voor de woonkamer uit op 65 m3, terwijl de 2,5 kW tot 60 m3 zou gaan. Maar 3,5 kW is berekend op een ruimte tot 85 m3, dus dit is wellicht weer overkill.

Kan iemand hier daar iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 10% gewijzigd door renskerenske op 26-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Je ziet ook eenvoudig dat de clean actief is. Als je power off doet dan blijft het groene lampje zo nu en dan op de unit knipperen. Duurt 2 uur. En als je heel goed dichtbij de unit gaat luisteren hoor je dat de fan draait.
Verbruik is maar 2-3 watt extra.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 26-06-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:53
[...]

Wij hadden bij een ME vloerunit hetzelfde probleem, en als de unit een tijdje uitgestaan had, bij koelen aanvankelijk een zure lucht.
Nu zetten we de airco als die langere tijd niet wordt gebruikt even een uurtje te verwarmen op bijvoorbeeld 24 graden.
Dat werkte redelijk want vaak geen zure lucht meer bij starten van het koelen. Een week of twee geleden heb ik zoals hier o.a. door @flippy geadviseerd, de airco goed en hard met een plantenspuit doorgespoten met Dasty 1:5. En na 5 minuten met veel water gespoeld. Daarbij kwam er initieel licht bruin water mee met de licht groene Dasty. Sindsdien geen geurtjes meer. Note: ons systeem is meer dan 10 jaar oud.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Frank Martin schreef op maandag 26 juni 2023 @ 18:34:
[...]
Ik vind het een heel mooi systeem en heb ruimte zat op zolder voor die kanaalunit. Wat ik niet helemaal snap is waar die afvoerbuizen vanuit de slaapkamer heengaan. Waar sluit je die op aan? Toch niet op de Airzone? Ik zie op de tekeningen maar 1 buis van/naar de roosters op de (slaap)kamers lopen.
Terug in de achterkant van de kanaalunit. Hij zuigt dus lucht uit je kamer, koelt het, en blaast het terug de kamer in. Vandaar 2 slangen per kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7D6SBcr5iwrRJkVBtzgSZ3VhOUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Cud7sphEY4ET8PjNSfoottsL.png?f=user_large

Het kan volgens mij ook met een centrale aanvoer. Dus niet per kamer, maar dan moet je wel genoeg flow hebben de kamer uit, deurrooster bijvoorbeeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Navi op 26-06-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Gamepc schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:36:
[...]

Mijn ervaring met geluid is dat ik de buitenunit alleen gehoord heb (staat bij de ingang van de schuifpui op de grond in de tuin) tijdens defrosts afgelopen winter, voor de rest niet gehoord.
Buren horen er ook niets van, en ik heb geen eco- of silentmodus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
renskerenske schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:47:
Hoi allemaal, ik lees hier al een tijdje mee en heb inmiddels een knoop doorgehakt over de lucht-lucht warmtepomp die ik wil laten installeren. Het wordt de MHI SRK-ZS zonder wifi, want ik ga hem combineren met een Sensibo Air.

De situatie: ik ga in een tiny house wonen met een inhoud van 85m3 (dat is inclusief de slaapkamer en de badkamer). Het huisje moet voldoen aan de nieuwbouweisen qua isolatie en wordt dus zeer goed geïsoleerd. De MHI wordt de hoofdverwarming en er komt in principe geen andere verwarming bij als dat niet echt nodig is.

Goed om te weten: de slaapkamer grenst aan de woonkamer en er komt in eerste instantie geen deur in. Ik hoop dus dat er ook wat warmte/koelte vanuit de woonkamer de slaapkamer in komt (er zijn geen hoekjes).

De bouwer adviseerde oorspronkelijk een Haier Tundra en vervolgens een Daikin Comfora 2,5 kW, maar ik vraag me af of 2,5 kW wel voldoende is en of ik voor de zekerheid niet beter voor een 3,5 kW kan gaan, zeker op koude dagen als ik al wat vermogen kwijtraak aan het defrosten van de buitenunit. De woonkamer is 19,25 m2 en de maximale hoogte 3,4 m (het huisje loopt schuin af). Als ik uitga van een hoogte van 3,4 kom ik voor de woonkamer uit op 65 m3, terwijl de 2,5 kW tot 60 m3 zou gaan. Maar 3,5 kW is berekend op een ruimte tot 85 m3, dus dit is wellicht weer overkill.

Als je flink in dit topic zoekt, en ook in de vorige delen, kun je genoeg gebruikerservaringen vinden dat 3,5 kW voor 85 m3 echt overkill kan zijn bij gemiddelde isolatie voor sommige merken.
Ik doe 3,5 kW met 145m3 huiskamer, of je bij MHI ZS(X) de 2/2,5/3,5 kiest maakt niet veel uit voor het minimum vermogen, ze moduleren allemaal even ver terug, ofwel de minimale warmteafgifte is gelijk.

Eigenlijk hoort jouw post in een nieuw topic, zie regel 1 bij het plaatsen van een bericht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Laatst online: 23:31
Frag1le schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Als je flink in dit topic zoekt, en ook in de vorige delen, kun je genoeg gebruikerservaringen vinden dat 3,5 kW voor 85 m3 echt overkill kan zijn bij gemiddelde isolatie voor sommige merken.
Ik doe 3,5 kW met 145m3 huiskamer, of je bij MHI ZS(X) de 2/2,5/3,5 kiest maakt niet veel uit voor het minimum vermogen, ze moduleren allemaal even ver terug, ofwel de minimale warmteafgifte is gelijk.
3.5 kW lijkt mij ook nogal overkill. Ik doe drie verdiepingen met een enkele 2.5 kW. De minimale warmteafgifte is inderdaad gelijk, maar de maximale afgifte niet. Dat merk je bij het opstarten. Mijn 2.5-ZSX draait de eerste minuten maximaal bij voldoende warmtevraag, ook in stille modus. Daarna regelt hij snel terug.

Ik zou voor 85 m3 de kleinste unit nemen die je kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Navi schreef op maandag 26 juni 2023 @ 20:25:
[...]

Terug in de achterkant van de kanaalunit. Hij zuigt dus lucht uit je kamer, koelt het, en blaast het terug de kamer in. Vandaar 2 slangen per kamer.

[Afbeelding]

Het kan volgens mij ook met een centrale aanvoer. Dus niet per kamer, maar dan moet je wel genoeg flow hebben de kamer uit, deurrooster bijvoorbeeld.
Ah, ik zie het al, ook op de unit die ik op het oog heb. Ik had er overheen gekeken (https://www.mitsubishi-le...9H016H01_IM_PEAD_M_JA.pdf figuur 7.1). Alleen geen idee hoe ik inlaatbuizen van drie kamers op die unit kan aansluiten maar dat ga ik nog wel uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 06:51:
[...]

3.5 kW lijkt mij ook nogal overkill. Ik doe drie verdiepingen met een enkele 2.5 kW. De minimale warmteafgifte is inderdaad gelijk, maar de maximale afgifte niet. Dat merk je bij het opstarten. Mijn 2.5-ZSX draait de eerste minuten maximaal bij voldoende warmtevraag, ook in stille modus. Daarna regelt hij snel terug.

Mhi raadt zelf de 3,5kW aan voor ruimtes tot 85m3 als ik het goed zie.
Hier succesvol een 3,5kW binnenunit op 50m3 (deur open naar gang) zonder pendelen tot 15 graden buiten bij verwarmen bij gemiddelde isolatie. Hier de zsx-w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXDhbQV8ii79dAd6DCFJMUl0rRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5bGfIFhNFahplt8Mk66oNzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

[...]

Kunnen de 2.5 en 3.5 niet even ver terug moduleren? Dan zou ik in ieder geval lekker de 3.5 nemen.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

vdr01 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 19:34:
[...]

Sinds 2017 een MHI hier en nooit iets van een muffe geur gemerkt. Cleaning knopje nog nooit gebruikt. Unit draait normaliter iedere dag van het jaar. De vraag die mij intrigeert is, hoe kan het dat nieuwe airco's, die net zijn opgehangen, een muffe geur verspreiden? Ik heb er helaas geen verklaring voor maar ben wel erg benieuwd naar de oorzaak.
Even ter verduidelijking wat ik bedoel met nieuw: De units zijn begin april opgehangen en in die koude maand gebruikt om te verwarmen. In mei hebben ze grotendeels uit gestaan. In juni voor het eerst gebruikt om te koelen, en na 3 a 4 dagen overdag koelen ('s avonds en 's nachts uit) begon vooral bij 1 unit een ietwat muffe geur te ontstaan.

Dat is overigens toevallig ook de unit met de langste condensleiding naar buiten (4m). De binnenunit hangt hoger dan de buitenunit met de condensafvoer, dus dit lijkt me goed aangesloten, hoewel de leiding over een lengte van 3m horizontaal loopt. Misschien heeft dat invloed.

Dagelijks de clean-functie gebruiken lijkt overigens wel te helpen. Alleen, zoals gezegd, die functie is alleen via de afstandsbediening te starten, terwijl ik alles met de app en weekprogramma's wil doen omdat ik 5 units heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Frag1le schreef op maandag 26 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Eigenlijk hoort jouw post in een nieuw topic, zie regel 1 bij het plaatsen van een bericht hier.
Ah, dat van het minimumvermogen is goed om te weten!

En ik weet dat ik eigenlijk een nieuw topic moet openen, maar daar werd niet op gereageerd en intussen had ik m'n keuze voor merk en type al gemaakt en moet ik alleen nog beslissen over het vermogen :)

3,5 kW gaat bij Mitsubishi idd tot 85 m3 bij een goed geïsoleerde woning. Dat is het totale volume van mijn huis. De slaapkamer grenst aan de woonkamer en dan zou ik ook de slaapkamer nog kunnen meekoelen of -verwarmen.

2,5 kW gaat tot 60 m3. De woonkamer komt op ongeveer 65m3 uit, dus dan zou ik in de woonkamer wat te weinig hebben (zeker op koude dagen als je vermogen verliest omdat-ie gaat defrosten).

De andere woningen in het project (dezelfde isolatie) zijn 50 m2 en krijgen 3,5 en 2,5 kW = in totaal 6 kW. Op 25m2 zou dat op 3 kW uitkomen en ik zit op 28 m2. Dan zou 3,5 kW wel gerechtgevaardigd zijn. Of mis ik hier iets? :)

Edit: mijn collega installeert ze zelf en heeft 3,5 kW in de slaapkamer hangen. 40m3/18m2, dus dat zou overkill moeten zijn. Hij heeft weinig last van pendelen.
[...]

Dankjewel voor je input. Goed om te weten (al krijg ik wel een reguliere ZS, maakt dat nog verschil?)
Sjamo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:48:
[...]

Mhi raadt zelf de 3,5kW aan voor ruimtes tot 85m3 als ik het goed zie.
Hier succesvol een 3,5kW binnenunit op 50m3 (deur open naar gang) zonder pendelen tot 15 graden buiten bij verwarmen bij gemiddelde isolatie. Hier de zsx-w.

[Afbeelding]
Thanks voor het delen van je ervaring :)
silverball schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:49:
[...]

Kunnen de 2.5 en 3.5 niet even ver terug moduleren? Dan zou ik in ieder geval lekker de 3.5 nemen.
Als je met terugmoduleren het minimale vermogen bedoelt, dan ja, zo begrijp ik uit een eerdere reactie.

[ Voor 37% gewijzigd door renskerenske op 27-06-2023 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
MotorBeast schreef op maandag 26 juni 2023 @ 17:22:
[...]

Het gaat hier niet om de lekbak maar water tussen de lamellen van de warmtewisselaar. Lekbak blaas je met "auto clean" niet droog op minimum fan speed, daar heb je wel meer voor nodig.

Het effect is vrij dramatisch, zodra de airco van koelen naar fan gaat schiet de luchtvochtigheid in de kamer omhoog. 50 m3 lucht van 20C van 46% naar 53% brengen is 60 ml vocht verdampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi8kGinFxZQFu0UXM9FvzI-bgUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DZAcUfOjzErp3Ix2a82Un9k7.png?f=fotoalbum_large

Het duurt ook niet lang. Op medium fan speed is luchtvochtigheid stabiel na 10 minuten, meer heb je niet nodig, mijn unit is dan droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Anoniem: 27535 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:02:
[...]

Het plenum wat ik heb kan in principe 5 slangen aan, ik heb er 3 in gebruik. In de slangen zitten handmatige stelkleppen die ik zo heb ingesteld dat de luchtstroom meer is voor de grotere kamer.

Één van de kamers wordt weinig gebruikt, en je kan de stelklep ook dichtzetten. Je moet wel zorgen dat er voldoende capaciteit is naar de andere kamers - dus niet 4 van de 5 dicht en dan vol blazen.

Als je het helemaal luxe wil, heb je ook automatische stelkleppen waarmee je per ruimte kan regelen. Bij ons ging het meer om balans tussen ruimtes, dus we vonden dat niet nodig en voor ohs werkt handmatig prima daarvoor.

Maar individueel kunnen regelen kan dus ook prima met een kanaalunit.
Ik ben aan het puzzelen; volgens mij heb jij een Tecnosystemi PL11162161 plenum (althans, die past bij jouw FDUM 50VF), klopt dat? Welke handmatige stelkleppen gebruik je, gewoon regelkleppen van bv Spiro? En je aanvoer, je hebt dus geen afvoerbuizen van de slaapkamers naar de kanaal unit toe lopen maar gebruikt het rooster in je hal als centrale aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key

+1 vote voor lekker de 3.5 kW nemen. Meer vermogen voor hele kleine prijsverschil, dat kan het verschil zijn tussen aangenaam warm / koel en net niet.

Met Daikin kan je vermogen altijd limiteren in de app tot x%, je hebt minder last van pendelen daarmee.

Ik heb hier op de slaapkamer een 2.5 kW op een 5.2 kW buitenunit, die stuurt gewoon 800W aan stroom richting de compressor en levert op max fan speed nog steeds lucht dat gekoeld is tot 4 graden (~7 kW koeling); perfect voor snel afkoelen en dan uit voor de nacht. Dat lukt niet met te weinig vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Frank Martin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:53:
[...]
Ik ben aan het puzzelen; volgens mij heb jij een Tecnosystemi PL11162161 plenum (althans, die past bij jouw FDUM 50VF), klopt dat? Welke handmatige stelkleppen gebruik je, gewoon regelkleppen van bv Spiro? En je aanvoer, je hebt dus geen afvoerbuizen van de slaapkamers naar de kanaal unit toe lopen maar gebruikt het rooster in je hal als centrale aanvoer?
Het plenum stond niet qua model gespecificeerd op mijn faktuur. Maar als er eentje met 3 uitgangen was had dat bij mij ook gekund.

Er lopen 3 buizen 160mm vanaf de unit naar de slaapkamers, iedere buis heeft een handmatige stelklep van een paar tientjes. Het zit gewoon in de buis getapet - niet de mooiste oplossing wellicht maar het werkt.

De aanvoer naar de unit is centraal vanaf het hoogste punt (warmste lucht) in de hal, achter het rooster lopen 2 buizen van 200mm voor de aanvoer.

Kan nu geen extra foto's maken, ben op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 15:21

geurtjes hier nog geen last van. ik zet hem nog een een tijdje op ventileren nadat ik koelen uitzet.
Doet de "self clean" functie nog meer dan enkel de fan laten draaien?

Ik bedien het ding altijd via de app namelijk en begrijp dat die self clean (na papercplip actie) alleen werkt NA uitzetten via remote control?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Kirretje schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:20:
[...]

geurtjes hier nog geen last van. ik zet hem nog een een tijdje op ventileren nadat ik koelen uitzet.
Doet de "self clean" functie nog meer dan enkel de fan laten draaien?

Ik bedien het ding altijd via de app namelijk en begrijp dat die self clean (na papercplip actie) alleen werkt NA uitzetten via remote control?
Inderdaad, self clean werkt uitsluitend na uitzetten via de afstandsbediening. Uitzetten via de app triggert de self clean niet, ook niet nadat je op de afstandsbediening de self-clean-na-power-off setting hebt aangezet.
Wat de self-clean precies doet weet ik niet. Misschien nog meer dingen dan alleen ventileren met gesloten kleppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Het plenum stond niet qua model gespecificeerd op mijn faktuur. Maar als er eentje met 3 uitgangen was had dat bij mij ook gekund.

Er lopen 3 buizen 160mm vanaf de unit naar de slaapkamers, iedere buis heeft een handmatige stelklep van een paar tientjes. Het zit gewoon in de buis getapet - niet de mooiste oplossing wellicht maar het werkt.

De aanvoer naar de unit is centraal vanaf het hoogste punt (warmste lucht) in de hal, achter het rooster lopen 2 buizen van 200mm voor de aanvoer.

Kan nu geen extra foto's maken, ben op vakantie.
De foto's die je al had gemaakt zijn duidelijk genoeg. Ik zit te kijken naar regelkleppen met servomotors, daar valt vast wel iets leuks mee te maken. En bedoel je niet 150mm buizen ipv 160mm? Geniet van je vakantie verder 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Frank Martin schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 13:08:
[...]

De foto's die je al had gemaakt zijn duidelijk genoeg. Ik zit te kijken naar regelkleppen met servomotors, daar valt vast wel iets leuks mee te maken. En bedoel je niet 150mm buizen ipv 160mm? Geniet van je vakantie verder 8)
Ergens in die orde van grootte 😝
Ik wilde eerst ook kleppen die ik kon regelen via home automation, maar op aanraden van de installateur eerst maar eens handmatige kleppen geprobeerd.

Ik wil eigenlijk gewoon de bovenverdieping op temperatuur houden, en 1 kamer afsluiten heeft ook maar beperkt effect - ik zuig eigenlijk altijd de warmste lucht uit het huis. De koelte is daardoor ook op de begane grond goed voelbaar.

Tot nu toe eigenlijk geen behoefte gehad aan meer regeling - het is ingesteld op basis van grootte van de kamers voor gelijkmatigheid.

Maar als je selectief wil gaan (vooral met verwarmen) dan is regelbaar wel fijn. Alleen moet je je wel bedenken dat je niet zomaar alles af kan sluiten behalve 1 kamer. Daar zijn die units niet op bedacht en dan krijg je te veel druk in 1 buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske

Heb net nog even zitten rekenen. Met de precieze afmetingen kom ik op een inhoud van 66 m3 uit voor de woonkamer (2,5 kW gaat tot 65 m3), maar zoals ik al zei loopt het dak schuin af en is het dus niet helemaal fair om de volledige hoogte te pakken.

Ik heb dus het gemiddelde genomen van het verschil tussen het laagste punt en het hoogste punt en dan kom ik op een inhoud van 54 m3 uit voor alleen de woonkamer. En dan zou die 2,5 kW voldoende zijn :)

Ik heb nu het idee dat ik wellicht ook de slaapkamer zou willen verwarmen, maar ik las dat meerdere kamers met 1 unit verwarmen niet optimaal is en er komt tzt ook een deur in dus dan valt dat effect ook weg. Kan ik beter een elektrisch kacheltje nemen dat ik of in de woonkamer of in de slaapkamer kan zetten als het echt nodig is.

Je neemt ook geen grote stationwagen puur voor de vakanties als je de rest van het jaar met een Aygo uit de voeten kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
renskerenske schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 15:08:
[...]

Heb net nog even zitten rekenen. Met de precieze afmetingen kom ik op een inhoud van 66 m3 uit voor de woonkamer (2,5 kW gaat tot 65 m3), maar zoals ik al zei loopt het dak schuin af en is het dus niet helemaal fair om de volledige hoogte te pakken.

Ik heb dus het gemiddelde genomen van het verschil tussen het laagste punt en het hoogste punt en dan kom ik op een inhoud van 54 m3 uit voor alleen de woonkamer. En dan zou die 2,5 kW voldoende zijn :)

Ik heb nu het idee dat ik wellicht ook de slaapkamer zou willen verwarmen, maar ik las dat meerdere kamers met 1 unit verwarmen niet optimaal is en er komt tzt ook een deur in dus dan valt dat effect ook weg. Kan ik beter een elektrisch kacheltje nemen dat ik of in de woonkamer of in de slaapkamer kan zetten als het echt nodig is.

Je neemt ook geen grote stationwagen puur voor de vakanties als je de rest van het jaar met een Aygo uit de voeten kunt :)
Zoals eerder gezegd, dit hoort in een eigen topic.
renskerenske schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 10:17:
En ik weet dat ik eigenlijk een nieuw topic moet openen, maar daar werd niet op gereageerd en intussen had ik m'n keuze voor merk en type al gemaakt en moet ik alleen nog beslissen over het vermogen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Frag1le op 27-06-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 17:50
Ik denk dat ik het hier ook kan vragen.

Hier wordt toch vaker gekeken dan in een eigen topic.

Ik zit met een probleem. Los van dat er bij het installeren de verkeerde airco is geïnstalleerd etc zit ik met een speciaal probleem.

Ik heb een Maxicool Airco, specificaties:

De buitenunit is een MMD2R-18HDI.
De 2 binnenunit gaat om Luna-AER
- LMD-AER-09HDI-I 2.5kW
- LMD-AER-12HDI-I 3.5kW

Het was afgelopen week, om precies te zijn woensdag 21-06-2023 17u weer raak dat de airco het niet deed. De compressor slaat buiten niet meer aan en de waardes die ik uitlees met de computer waren weer hetzelfde als toen de airco het een jaar geleden ook niet deed.
Bijgevoegd 2 plaatjes, 1 van de waardes van een jaar geleden(links) en rechts van de waardes van toen. Tweede plaatje is de slimme stroommeter die achter de arico hangt in de meterkast, daarmee kon ik concluderen dat de airco stuk was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfZ3LvayRZUt__zByjGvKb-p8Dw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/elyC0fiImDagjp0LFvWvawm5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nbKh3pHE5oijLOtQj3tNOj3vAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMYDvJCTD6PuGa9LubpQyxv7.jpg?f=fotoalbum_tile

De airco staat aan en opeens stopt hij met koelen. Ik stel de binnenunits in op 17 graden en er gebeurd helemaal niets, dit heb ik al eerder meegemaakt dus ik liet ze gewoon aan staan in de hoop dat ze het binnenkort weer deden, dat heeft in dit geval 5 dagen geduurd voordat ze het weer deden, je ziet aan het stroomverbruik ook dat die van 30 watt(dan draaien alleen de fans van de binnunit) tot 1600 toen die het de zondag weer deed en ik voelde er ook koude lucht vandaan komen.
Zowel Maxicool als mijn airco leverancier weet niet wat het probleem is, de airco doet het nu weer dus ze zullen wel weer weinig willen doen, maar voor je het weet doet die het weer niet. Vorig jaar had ik precies hetzelfde probleem, het lijkt wel alsof het heel vaak met warm weer zich voor doet maar dat is niet altijd het geval. Vorig jaar is de persgastemperatuur sensor vervangen, want die gaf 60 graden aan. Dat heeft het probleem toen niet verholpen, even later de is printplaat van de buitenunit ook vervangen maar dat heeft het probleem ook niet verholpen achteraf.

De printplaat is vervangen toen die het 2 weken weer goed deed, nu 11 maanden later doet die het weer niet en weer wel.

De airco is verre van betrouwbaar, aan de ene kant blij dat het in de winter niet is gebeurd want ik verwarm er ook mee maar op vertrouwen kan ik ook niet.

Omdat de airco geen foutmelding aangeeft en de gasdruk en andere dingen gewoon goed zijn en dat die het nu weer doet willen ze eigenlijk niets doen omdat er geen foutmelding is.

Ik ben van mening dat het ding gewoon stuk is maar dat je gewoon een keer niet weet wat er mis is. Kan gebeuren lijkt mij. In ieder geval heeft één van jullie hier ervaring mee gehad, als het op deze manier door blijft gaan dan is de garantie er natuurlijk in de loop der tijd af en al die tijd heb ik geen betrouwebare machine gehad.

Als jullie het hele verhaal willen weten laat het weten, ik heb een duidelijke uitleg van 3 a4tje naar mijn verzekering gestuurd. :)

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
silverball schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 08:49:
[...]

De 3.5 is duurder en draait/blaast harder bij het opstarten. Het gevaar in een kleine ruimte is dat er te weinig tijd is om netjes terug te moduleren. Aan de specs zie je dat niet.

@renskerenske qua verwarmingscapaciteit is de ZSX ongeveer 1 maatje groter dan de ZS. Dus 25-ZSX =~ 35-ZS.

[ Voor 12% gewijzigd door Martin7182 op 27-06-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Frag1le schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Zoals eerder gezegd, dit hoort in een eigen topic.

[...]
Dan moet daar wel gereageerd worden ;-) Het is al ingewikkeld genoeg voor veel mensen en een drempel om het hier te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:57:
[...]

De 3.5 is duurder en draait/blaast harder bij het opstarten. Het gevaar in een kleine ruimte is dat er te weinig tijd is om netjes terug te moduleren. Aan de specs zie je dat niet.

@renskerenske voor verwarmen is de ZSX ongeveer 1 maatje groter dan de ZS. Dus 2.5-ZSX =~ 3.5-ZS.
Wat bedoel je met te weinig tijd om terug te moduleren? En is dat iets waar je met single split eerder kans op hebt dan met een multisplit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Martin7182 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 16:57:
[...]

@renskerenske voor verwarmen is de ZSX ongeveer 1 maatje groter dan de ZS. Dus 2.5-ZSX =~ 3.5-ZS.
Ah, dan is de 2,5 ZSX wellicht ook nog interessant om te bekijken, dankjewel! Over koelen maak ik me niet zo druk, gaat mij vooral om het verwarmen. Heb lang in een appartement gewoond dat ik niet warmer kreeg dan 18 graden terwijl ik me blauw betaalde, dus dat wil ik niet nog een keer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:12

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

renskerenske schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:06:
[...]

Ah, dan is de 2,5 ZSX wellicht ook nog interessant om te bekijken, dankjewel! Over koelen maak ik me niet zo druk, gaat mij vooral om het verwarmen. Heb lang in een appartement gewoond dat ik niet warmer kreeg dan 18 graden terwijl ik me blauw betaalde, dus dat wil ik niet nog een keer :)
Dit onderwerp blijft een lastige discussie. Mijn type MHI staat onder mijn gebruikersnaam. Mijn huisje is erg slecht geisoleerd. De defrosts bij lage temperaturen maken het echt te koud. Krijg het op zich voldoende warm maar als de airco van de 60 minuten 15 minuten staat te defrosten verlies ik 2 graden aan warmte. Dan moet het beestje zo hard werken na de defrost waarbij ik dan denk, airco trekt het niet meer. Daar was ik vantevoren voor gewaarschuwd en daarom heb ik nog steeds mijn gaskachel om bij te schakelen als de airco het niet meer voldoende warm krijgt bij hoge luchtvochtigheid i.c.m. vorst. De benodigde capaciteit van een airco is van veel variabelen en uw eigen wensen afhankelijk. Geen object om te verwamen/koelen is helaas hetzelfde wat vergelijken erg lastig maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door vdr01 op 27-06-2023 17:23 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Sjamo schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:04:
[...]

Wat bedoel je met te weinig tijd om terug te moduleren? En is dat iets waar je met single split eerder kans op hebt dan met een multisplit?
Wat ik bedoel is dat de unit (i.i.g. de 25-ZSX) een aantal minuten nodig heeft om terug te moduleren. Hij start (o.a. na elke ontdooicyclus) op maximaal vermogen. Een te grote unit kan dan zijn doeltemperatuur al bereikt hebben waardoor hij gaat pendelen. Ook als die te grote unit hetzelfde minimale vermogen heeft als de kleinere unit. Geen idee of single split er eerder last van heeft en of dit bij alle merken/modellen zo werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

renskerenske schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:06:
[...]

gewoon de 3.5 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:54:
[...]

dat betekent dat hij niet de juiste papieren heeft voor zijn bedrijf om gas te mogen kopen en alleen fgassen heeft.

maar voor het verwarmen merk je dan dat de machine erg veel verbruikt en de temperaturen erg hoog worden. word de compressor niet blij van. iets wat je niet in de gaten hebt als die buiten aan de muur hangt...
wat merk je als er niet voldoende is gevacumeerd? er zit dan te veel vocht in ook toch? gaat hij dan sneller bevreizen bij verarmen aan de buiten unitn en andersom de binnen unit bij koelen?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Wat ik bedoel is dat de unit (i.i.g. de 25-ZSX) een aantal minuten nodig heeft om terug te moduleren. Hij start (o.a. na elke ontdooicyclus) op maximaal vermogen. Een te grote unit kan dan zijn doeltemperatuur al bereikt hebben waardoor hij gaat pendelen. Ook als die te grote unit hetzelfde minimale vermogen heeft als de kleinere unit. Geen idee of single split er eerder last van heeft en of dit bij alle merken/modellen zo werkt.
[Citation required]?

Hier is het redelijk vraag afhankelijk, meer units aan en groter verschil tussen setpoint en meting, hoe harder hij loopt.

Maar ja, de compressor bij MHI is inderdaad ietje groter i.t.t. zelfde unit bij Daikin, 0.9 kW van de 3.5 vs 0.75 kW van de 2.5.

Of je die extra 150W kan merken is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 16:27
Martin7182 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 17:24:
[...]

Mijn SCM80ZS multi start wel met een iets hoger vermogen en moduleert in de meeste gevallen kort daarna terug, maar het startvermogen is bij lange na niet het maximale vermogen (tenzij het bijvoorbeeld zowel binnen als buiten steenkoud is en ik het ga opstoken, maar dan wil ik uiteraard dat hij zijn maximale vermogen trekt). Als het niet heel koud is (of juist warm in de zomer) trekt hij bij het opstarten doorgaans kortstondig zo'n 500 à 600W (het maximale vermogen ligt op 3100 à 3200W) en zie ik hem kort daarna al terugmoduleren.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MiBe schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 18:05:
[...]

Mijn SCM80ZS multi start wel met een iets hoger vermogen en moduleert in de meeste gevallen kort daarna terug, maar het startvermogen is bij lange na niet het maximale vermogen (tenzij het bijvoorbeeld zowel binnen als buiten steenkoud is en ik het ga opstoken, maar dan wil ik uiteraard dat hij zijn maximale vermogen trekt). Als het niet heel koud is (of juist warm in de zomer) trekt hij bij het opstarten doorgaans kortstondig zo'n 500 à 600W (het maximale vermogen ligt op 3100 à 3200W) en zie ik hem kort daarna al terugmoduleren.
Mijn srk35zsx-w (onder buitenunit SCM60Zs-w) past hier eigenlijk altijd bijna direct zijn vermogen aan. Hier werkt dat het best met automatische fanspeed. We genieten hier van de goede regulatie van vermogen. Hoe groter het verschil tussen werkelijke temperatuur, hoe harder hij werkt. Hij blaast dus niet vol door tot hij de gewenste temperatuur bereikt maar regelt zichzelf al voor die tijd terug. Hier pendelt het systeem alleen bij verwarmen en meer dan 15 graden buiten, en verder vaak bij koelen maar wij hebben de gewenste temperatuur in de zomer dan ook vrij hoog staan (24-25 graden) en zelden koelen op 3 units tegelijk.

Ik stelde mijn vraag aanvankelijk omdat ik dacht dat dit misschien bij singlesplit slechter geregeld is, ik heb daar geen ervaring mee.

Verder kan ik me voorstellen dat een 3,5kW misschien overbemeten is in een ruimte waar de isolatie zo goed is dat het branden van 2 waxinelichtjes voldoende is om de woning op temperatuur te houden bij - 5 buiten. Ook daar heb ik geen ervaring mee :)
Pagina: 1 ... 21 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic