Advies installatie L/L WP (airco) en tracé leidingwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:41
Wij zijn al even aan het oriënteren op de installatie van airco's in ons huis en met de warmte van de afgelopen periode willen we er nu echt werk van gaan maken.
Ik denk dat het bij ons niet makkelijk is qua leidingwerk.

Woning:
Onze woning is bouwjaar 1999 en behoorlijk oppervlakte plat dak met bitumen dakbedekking en daarop deels zonnepanelen. De achterkant met de platte daken ligt pal zuid ook hebben we een schuifpui over de hele breedte van de woning.

Naast de woning is een garage en speelkamer aangebouwd, waarvan de speelkamer een dubbele deur naar de woonkamer heeft waar er normaal gesproken een van open staat.

Ik zou de woonkamer en slaapkamer 1 en 2 willen koelen. Slaapkamer 3 wordt niet gebruikt als slaapkamer.
De speelkamer heeft normaal gesproken een open verbinding met de woonkamer maar hoeft niet actief gekoeld te worden.

Aan de muur boven de garage is ruimte om de buitenunits te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfbt0FaMfz7l3YB3DgFpYgFJFrc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CXKIgq19QYpm5OwwMfTMraRM.png?f=fotoalbum_large
Beneden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99PTKlgBNPzFfzRmBNV5gtrG43c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CmTlV8r03j0fpsI7Ey8jssxO.png?f=user_large
Boven

Woonkamer/keuken: 64m2 / 158m3
Speelkamer: 16m2/ 40m3
Totaal beneden: 80m2 / 198m3

Slaapkamer 1: 14m2 / 35m3
Slaapkamer 2: 11m2 / 27m3

Installatie beneden:
De muur tussen de trapkast en gashaard (sfeerhaard) lijkt me de beste plaats voor de binnenunit, centraal in de kamer. Maar hoe kom ik binnen? Aan de andere kant van de muur is de garage. Een mogelijkheid die ik zelf zie is de koof in de trapkast, deze loopt van zolder tot begane grond. Maar wel erg bewerkelijk. Condensafvoer dan met een pompje of evt. door de muren (binnen- en buitenmuur) naar de garage, daar kan aangesloten worden op een afvoer.

Installatie boven:
Het schuine dak loopt door in de slaapkamers. Een goot voorlangs is geen optie. Mijn idee is het leidingwerk achterlangs tot de scheidingsmuur met de buren, daar naar binnen, met de schuinte mee omhoog naar de binnenunit in slaapkamer 1. En dan vanaf slaapkamer 1 naar slaapkamer 2.
Niet de mooiste oplossing qua zicht en we willen boven sowieso geen condenspompjes dus het water zal dan onder vrij verval weg moeten kunnen lopen. Is dit haalbaar?

Het idee is het volgende;
- Buitenunits boven de garage, aan de muur i.v.m. houten dakopbouw.
- Een buitenunit met een binnenuit voor beneden.
- Een buitenunit met twee binnenunits voor boven.
- Aparte groep aan laten leggen met kabel tot het garagedak..
- Geen merkvoorkeur maar wel 1e keus Japans zoals MHI/ME/Panasonic.
- Geschikt voor verwarmen en koelen.

- De buren aan de andere zijde van het plat dak hebben een buitenunit staan. Afstand tussen de muren 5 a 6 meter. Is het problematisch als units op deze afstand tegenover elkaar staan of is de afstand groot genoeg?

Misschien kijk ik er wat zwaar tegenaan maar wil het graag goed voorbereiden en niet de kasten tegen de muur laten ploffen, kortste weg en klaar.
Graag hoor ik of jullie andere/betere mogelijkheden zien en tips&tricks..

Ik weet niet of een goede partij aanbevelen mag, maar wij zitten in midden Brabant, tussen Tilburg en Den Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Ook overwogen om 1 airco in de overloop te plaatsen ipv in alle slaapkamers?
Met de slaapkamerdeuren open overdag kun je genoeg koude creëren op die gehele verdieping.

Mocht je toch in alle slaapkamers een unit willen dan, gezien die waarschijnlijk allemaal op hetzelfde moment koelen, kun je een multisplit overwegen.

Voor de huiskamer zou ik een single split kiezen en dan zo centraal mogelijk en zo min mogelijk in de buurt van waar je in de airflow zit.

Buitenunits aan wanden of daken is kans op resonantie, zorg dus voor goede resonantie beperkende maatregelen bij de installatie. Mocht je de ruimte hebben om ze op de grond te plaatsen dan heeft dit qua resonantie beperking altijd de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Frag1le schreef op maandag 26 juni 2023 @ 16:11:
Ook overwogen om 1 airco in de overloop te plaatsen ipv in alle slaapkamers?
Met de slaapkamerdeuren open overdag kun je genoeg koude creëren op die gehele verdieping.
Dit zou het installeren wel een stuk eenvoudiger maken.
Maar ik ben al een tijdje mee aan het lezen in het grote topic en zie toch vaak dat dit niet het gewenste resultaat geeft. Ook willen wij twee slaapkamers doen, de onze en van onze kleuter. Met andere ritmes en vraag.
Mocht je toch in alle slaapkamers een unit willen dan, gezien die waarschijnlijk allemaal op hetzelfde moment koelen, kun je een multisplit overwegen.

Voor de huiskamer zou ik een single split kiezen en dan zo centraal mogelijk en zo min mogelijk in de buurt van waar je in de airflow zit.
Zo willen we aanpakken, ben benieuwd of ik nog mogelijkheden voor de installatie, boven en beneden, over het hoofd zie.
Buitenunits aan wanden of daken is kans op resonantie, zorg dus voor goede resonantie beperkende maatregelen bij de installatie. Mocht je de ruimte hebben om ze op de grond te plaatsen dan heeft dit qua resonantie beperking altijd de voorkeur.
Dit is bekend maar op de grond is geen mogelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Is dit een idee?

Multisplit met 3 units.

Buitenunit achter de speelkamer naar achteren blazen.

Binnenunit 1 beneden rechts van gashaard hangen in de uitbouw. Leiding rechts langs speelkamer naar binnen, door de muur in het linkerhoek van de achterpui.

Binnenunit 2 en 3 in slaapkamers zoals je getekend hebt, over het platdak langs.

Als het met dB goed zit, kun je voor ME gaan die hebben gunstige triple splits?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad ook een optie.
Ik vraag me af wat het beste werkt, zowel voor koelen als verwarmen.
De binnenunit centraal of bij het zitgedeelte en waar de meeste opwarming is.
Op de oorspronkelijk plaats (Rood) hangt hij centraal met het minste leidingwerk binnen.

Op de nieuwe plaats (Groen of Blauw) hangt hij aan een zijde van de woning, waar de opwarming het grootst is. Ook is er dan meer leidingwerk in het zicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUjIdh0fkAza4V7YjAfXivnl4y0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JItZUPJf90zFyjxv4XnXXZEO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16

QuattroNL

It is I.

Johan-1986 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 15:44:
Installatie boven:
Het schuine dak loopt door in de slaapkamers. Een goot voorlangs is geen optie. Mijn idee is het leidingwerk achterlangs tot de scheidingsmuur met de buren, daar naar binnen, met de schuinte mee omhoog naar de binnenunit in slaapkamer 1. En dan vanaf slaapkamer 1 naar slaapkamer 2.
Niet de mooiste oplossing qua zicht en we willen boven sowieso geen condenspompjes dus het water zal dan onder vrij verval weg moeten kunnen lopen. Is dit haalbaar?

- De buren aan de andere zijde van het plat dak hebben een buitenunit staan. Afstand tussen de muren 5 a 6 meter. Is het problematisch als units op deze afstand tegenover elkaar staan of is de afstand groot genoeg?
Wij hebben boven hetzelfde gedaan: 1 multisplit op het garagedak en 2 binnenunits.
Wij hebben de unit in slpkmr 1 gelijk door het schuine dak naar buiten laten lopen en onder de dakpannen naar het garagedak. Bij ons zie je totaal geen goot aan de buitenkant achter lopen, alleen een klein stukje boven het garagedak naar beneden (zie foto, de linkerunit is de multisplit voor boven).
De condensafvoer komt gelijk in de dakgoot bij slpkmr 1 terecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjxjQl3vxXxPb4IRz5lhanaI-0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnhjqIqTsaLjMb447MRezURR.jpg?f=fotoalbum_large

Je ontkomt er niet aan dat je beide binnenunits door een goot met elkaar verbonden zijn. Immers, de leidingen moeten toch van kamer 2 naar kamer 1. De goot kan ook niet bovenlangs tegen het plafond aan want je zit met je condensafvoer.
Op de foto zit links de 2e kamer. De dakdoorvoer zit op de foto aan de rechterkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzM7A4sDeZ2MNhhOdBPugApJKgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uKyAm2gSu8AiNUDzfSqN8YJ1.jpg?f=user_large
Wij hebben die goot op de slaapkamer maar voor lief genomen, een alternatief was er niet echt.
We beplakken de goot nog met hetzelfde behang als dat van de muur, dan valt ie nog minder op. En er komt nog grotendeels een grote kledingkast voor.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
Bedankt voor je foto's en uitleg.
Ziet er netjes uit!

Zit bij jou de slaapkamer aan de zijgevel?
Bij ons zitten de kamers die we willen koelen helaas aan de andere kant van het huis, aan de zijgevel liggen de badkamer en een kamer die we gebruiken als kleedkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:16

QuattroNL

It is I.

Johan-1986 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 10:33:
Bedankt voor je foto's en uitleg.
Ziet er netjes uit!

Zit bij jou de slaapkamer aan de zijgevel?
Bij ons zitten de kamers die we willen koelen helaas aan de andere kant van het huis, aan de zijgevel liggen de badkamer en een kamer die we gebruiken als kleedkamer.
Wij hebben boven dezelfde indeling als bij jullie (alleen dan gespiegeld maar dat maakt niet uit). Slaapkamers zitten aan de andere kant van het huis dan de garage.
Heb je dakpannen onder de dakkapel achter? Dan kan onze oplossing ook bij jou werken.

Wij hebben een geschakelde garage met de buren aan 1 kant. Zij hebben daar ook airco's op staan. We hebben totaal geen last van elkaars airco's (afstand gevels is zo'n 7m).
Als je wat overcapaciteit van de buitenunits hebt hoeven ze ook niet zo hard te werken/brommen/blazen.
We hebben geen extra rubbers oid. onder de units.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:09
Heeft de badkamer een verlaagd plafond? Dan kun je vanaf slaapkamer 2 (montage op binnenmuur) met 2 boringen direct naar je garagedak. Slaapkamer 1 kan dan ook diverse routes volgen door andere slaapkamer, overloop, of slaapkamer2+badkamer.

Leidingwerk onder de pannen is ook een populaire oplossing. Kwestie van zoeken naar een installateur die daarin mee wil gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 30-06-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan-1986
Bedankt voor de tips. We hebben geen verlaagd plafond in de badkamer.
Leidingen onder de pannen door vind ik een mooie oplossing.
Pagina: 1