Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levimaat
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi allemaal,

Ik zou graag nogmaals gebruik maken van jullie opinie over het volgende.

Mijn airco maakt het volgende geluid in de koelmodus, en ook echt alleen in de koelmodus. Het geluid bevind zich aan de kant van de koelleidingen.

YouTube: 20 juni 2023

Bij verwarmen doet hij dit dus niet.

Systeem werkt gewoon naar behoren, koelt en verwarmt uitstekend en moduleert netjes terug.

Het betreft een Haier Tundra 3,5KW.

Het was een tijd veel minder, echter viel het me vanmiddag weer op.

De installateur kan pas over een week of 3, want geen spoed want apparaat werkt. 😴

Heb al even zitten speuren, maar kom eigenlijk nergens op uit.

Misschien is er iemand van jullie met een soortgelijke situatie?

Groetjes

[ Voor 6% gewijzigd door Levimaat op 20-06-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

knik in de leiding.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 20:12
glas86 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:17:
Wellicht een open deur maar ik vraag me af of bij hevige regenval en/of onweer het bezwaarlijk is om de airco …
Ik dacht dat deze vraag al geplaatst was. Maar persoonlijk zie ik het nut niet om af te schakelen. Hier draait alles in huis gewoon door. Vroegah toen ik nog antennes op dak had haalde ik wel alle pluggen der uit ( inclusief centrale antenne systeem) 😉 maar als jij je er beter bij voelt zeker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
Goedeavond,

Ik heb een vraag over de te plaatsen aardlekautomaat voor een Daikin Airco van 8KW
4MXM80A9 8,0 kw

Ik heb 3 keer 25A als hoofdzekering.

Het is een 1 fase buiten split unit, 1 fase.

Welke aardlekautomaat zou hier voor geplaatst moeten worden?
Dit ivm selectiviteit.

Bedankt!
Als je hoofdzekering 25A en of dat nu een smelt is of een automaat dat maakt niet uit. Maar je moet het delen door 1.6 dus je max groep is 25/1.6=15.6A. Afgerond is dat 16A max. Een 25A is dus niet toegestaan volgens de NEN richtlijnen waar installatiebedrijven zich aan houden. Je zal dus moet upgraden naar een 35A aansluiting of niet aansluiten volgens de richtlijnen.

Je kan wel gerust een C nemen. B is voor huishoudens en dus voor huishoudelijke apparaten maar daar valt een airco niet echt onder. Zorg wel dat alleen de airco op die groep is aangesloten. Een C16 kan je redelijk lang overbelasten tot 150%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:34
Vraag, mijn daikin sensira geeft behoorlijk wat geluid in de binnenunit.
Het klinkt alsof het regent met onregelmatig blaasgeluid.
Vooral op de slaapkamer best hinderlijk.
Overigens pas een weekje hangen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Ieder zijn ding. Heb geen L/L om hem niet te gebruiken. Zalig. Zonnepanelen dekken de lading. ;)
Nog wel - als we stoppen met salderen zal je wellicht toch een andere stategie moeten hanteren.

Ik ga dan overdag strak koelen en niets meer terugleveren (heeft toch geen zin meer dan), en dan is 's avonds de ventilator voldoende.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Je kan wel gerust een C nemen. B is voor huishoudens en dus voor huishoudelijke apparaten maar daar valt een airco niet echt onder. Zorg wel dat alleen de airco op die groep is aangesloten. Een C16 kan je redelijk lang overbelasten tot 150%.
Onze installateur heeft ook een C-type aangeraden voor de dedicated groepen waar de airco's op zitten - ondanks de RAS 5M gewoon een inverter heeft.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Omdat het plafond van alle slaapkamers en de overloop open komt te liggen ivm vervangging, dacht ik dat het misschien wel een mooi moment was om de drie slaapkamers (20m2, 20m2 en 45m2, plafondhoogte 3 meter) te voorzien van airco voor koeling en (bij)verwarming in de winter als aanvulling op de komende LTV-radiatoren. Nu ben ik gecharmeerd van de @Anoniem: 27535 Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" oplossing, met een centrale unit en in de kamers alleen uitstroomroosters. Ik vraag me echter af of dit ook handig is in situaties waarin het gebruik van de slaap/studeerkamers nogal verschilt (in tijden en gewenste temperatuur). Of ben ik in deze situatie beter af met een oplossing waarin de behoefte per kamer individueel instelbaar is dus bv casettemodellen in ieder plafond of toch wandunits; beiden icm één buitenunit? Iemand een briljant idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Frank Martin schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:58:
Omdat het plafond van alle slaapkamers en de overloop open komt te liggen ivm vervangging, dacht ik dat het misschien wel een mooi moment was om de drie slaapkamers (20m2, 20m2 en 45m2, plafondhoogte 3 meter) te voorzien van airco voor koeling en (bij)verwarming in de winter als aanvulling op de komende LTV-radiatoren. Nu ben ik gecharmeerd van de @Anoniem: 27535 Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen" oplossing, met een centrale unit en in de kamers alleen uitstroomroosters. Ik vraag me echter af of dit ook handig is in situaties waarin het gebruik van de slaap/studeerkamers nogal verschilt (in tijden en gewenste temperatuur). Of ben ik in deze situatie beter af met een oplossing waarin de behoefte per kamer individueel instelbaar is dus bv casettemodellen in ieder plafond of toch wandunits; beiden icm één buitenunit? Iemand een briljant idee?
Voor mijn bovenverdieping heb ik ook naar kanaal units gekeken, en blijkbaar zijn de verschillende ruimtes individueel regelbaar.

Voor mij is een kanaal unit niet haalbaar (geen ruimte voor de buizen, helaas) dus ben ik aan het zoeken naar een andere oplossing. Mijn doel is om van het gas af te gaan en dus de LL warmtepompen als enige verwarming te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oi-0c2ZO651OBYL-bApOe_w3K_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBNWrTV4PmVpWP2afGJ89ev1.jpg?f=fotoalbum_large

Individuele units in iedere kamer is een optie, maar is duur en voelt als overkill. Vooral in de badkamer en slaapkamer 3 hoeft het 's winters niet meer dan 15/16 graden te zijn; daar brengen we amper tijd door, dus het gaat meer om het gezond houden van de ruimte ivm schimmel en dergelijke. Als ik de deuren van zowel die twee kamers als slaapkamer 1 (met airco unit) open laat, denken jullie dat de warmte zich dan genoeg zal verspreiden dat dat te behalen is? Of zal het eerder het open trapgat in verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met een kanaalunit kun je via het plenum (regelbare kleppen) de toevoer per kamer regelen, de inblaastemperatuur is echter voor iedere kamer hetzelfde.

Zorg voor grote diameters van de slangen!

[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 21-06-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 26-05 21:10
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:28:
[...]

selectiviteit is niet aan de orde, een 80 moet aan een 25A automaat hangen.

68 is eigenlijk het grootste wat je aan een 25A aansluting kan hangen want die vraagt "maar" een 20A automaat.
En als je een van de eerste MXM68 modellen hebt van de N2V1B serie uit 2017, dan is de vraag zelfs een 32A automaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B88ZFq4QXWLZmtmgPJIvKmST5Ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7fC9sc8LbauONnPyQvBIAtmd.png?f=user_large

Volgens de combinatie tabel met mijn binnen units zou hij maximaal 2.34 kW / 10.69A moeten trekken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoQd2qiQrlwRPB4NXgJpow5BpYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ourSlLJ8kouJsKflw0vUGrsg.png?f=user_large

Ik kan bevestigen dat, zoals je eerder al melde, dat de unit meer kan verbruiken dan dit maximum uit de specs.

Afgelopen winter toen er veel defrosts plaatsvonden, trok hij dit maximum tijdens de defrosts, alleen tussen de defrost door werd er met verwarmen nog een tandje bij gezet om het huis op temperatuur te houden en heeft de unit uren lang (tussen de defrosts door) 3.2 kW (14 A met 230 V) gedaan en dus zo'n 35% boven de max vermogens specificatie gedraaid, maar nog ruim binnen de marge van de 16A aardlekautomaat waar hij achter zit.

Dit was de eerste keer dat ik het opgenomen vermogen en de compressor frequentie tijdens verwarmen hoger zag worden dan tijdens een defrost.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PentaClover schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:00:
[...]

En als je een van de eerste MXM68 modellen hebt van de N2V1B serie uit 2017, dan is de vraag zelfs een 32A automaat:
[Afbeelding]

Volgens de combinatie tabel met mijn binnen units zou hij maximaal 2.34 kW / 10.69A moeten trekken:

[Afbeelding]

Ik kan bevestigen dat, zoals je eerder al melde, dat de unit meer kan verbruiken dan dit maximum uit de specs.

Afgelopen winter toen er veel defrosts plaatsvonden, trok hij dit maximum tijdens de defrosts, alleen tussen de defrost door werd er met verwarmen nog een tandje bij gezet om het huis op temperatuur te houden en heeft de unit uren lang (tussen de defrosts door) 3.2 kW (14 A met 230 V) gedaan en dus zo'n 35% boven de max vermogens specificatie gedraaid, maar nog ruim binnen de marge van de 16A aardlekautomaat waar hij achter zit.

Dit was de eerste keer dat ik het opgenomen vermogen en de compressor frequentie tijdens verwarmen hoger zag worden dan tijdens een defrost.
de kenplaat vermogens zijn voor europa verlaagd just vanwege het gezeik met de selctiviteit in veel landen. daikin liep teveel installaties mis en is het nu verlaagd zodat ze beter kunnen concureren met ME en MHI installaties.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:23
Willempie27 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 00:29:
[...]

Als je hoofdzekering 25A en of dat nu een smelt is of een automaat dat maakt niet uit. Maar je moet het delen door 1.6 dus je max groep is 25/1.6=15.6A. Afgerond is dat 16A max. Een 25A is dus niet toegestaan volgens de NEN richtlijnen waar installatiebedrijven zich aan houden. Je zal dus moet upgraden naar een 35A aansluiting of niet aansluiten volgens de richtlijnen.

Die 1,6 factor als vuistregel is juist alleen van toepassing indien beide in serie smeltzekeringen zijn. Indien één van de twee een automaat is, of beide, is deze vuistregel niet toe te passen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Sebazzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:35:
[...]

Onze installateur heeft ook een C-type aangeraden voor de dedicated groepen waar de airco's op zitten - ondanks de RAS 5M gewoon een inverter heeft.
B en C zijn hetzelfde voor langdurige overbelasting. Inverters genereren geen piekstromen van 3x 16A om een B te laten trippen op hun magnetische beveiliging. Een C16 heb je alleen nodig met een ouderwetse compressor met condensator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDS9zq50gxyG3krDapGREUPTwdQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dpajYpjPK7sp99t3CpPY4els.png?f=user_large

Koel/vries cellen met een aan/uit thermostaat is een ander verhaal. Die hangen inderdaad aan C16/25 of krachtstroomgroepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Sebazzz schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 08:29:
[...]

Nog wel - als we stoppen met salderen zal je wellicht toch een andere stategie moeten hanteren.

Ik ga dan overdag strak koelen en niets meer terugleveren (heeft toch geen zin meer dan), en dan is 's avonds de ventilator voldoende.
Nee hoor. Ik leef gewoon en geniet. Leven kost geld. Ik ga ook in de winter niet in 19 graden of lager leven. Ik heb verwarming en koeling voor comfort. Zonnepanelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11:19
[...]

Als je nog 80% van de kale leververgoeding krijgt kan dat noch wel interessant zijn (beter iets dan niets idee)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:33
[...]

Welke strategie dan? Ik heb die units niet laten installeren met alleen in het achterhoofd dat ik het kan wegstrepen middels salderen of alleen tijdens overschot te gebruiken. Ik gebruik ze wanneer ik vind dat ik ze nodig heb om comfortabel te kunnen vertoeven in mijn huis en al helemaal als ik ga slapen.

Je kan overdag zoveel koelen als je wil, maar als je ze uitzet dan stijgt de temperatuur binnen het uur een paar graden evenals de luchtvochtigheid.

De afgelopen tijd is het bijzonder langdurig warm en zelfs op de warmste dagen kom ik met 4 units niet boven de 7kWh uit (gemiddeld 4 a 5kWh). Voor die paar euro per dag ga ik niet wakker liggen, salderen of niet.

Voor de koude dagen wordt het misschien weer een ander verhaal, dan zal er wellicht weer hybride worden gestookt hier thuis (combinatie opstarten met CV en vervolgens L/L). Maar dat zal ook sterk afhangen van de variabelen die dan gelden (welke prijs er gehanteerd wordt voor stroom vs gas).

Kortom, niet zo moeilijk doen zou ik zeggen. Je hebt de unit{s} opgehangen met een doel om mee te koelen/ontvochtigen/verwarmen, niet om uit te laten staan omdat dit wellicht een paar euro meer kost toch?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het plenum wat ik heb kan in principe 5 slangen aan, ik heb er 3 in gebruik. In de slangen zitten handmatige stelkleppen die ik zo heb ingesteld dat de luchtstroom meer is voor de grotere kamer.

Één van de kamers wordt weinig gebruikt, en je kan de stelklep ook dichtzetten. Je moet wel zorgen dat er voldoende capaciteit is naar de andere kamers - dus niet 4 van de 5 dicht en dan vol blazen.

Als je het helemaal luxe wil, heb je ook automatische stelkleppen waarmee je per ruimte kan regelen. Bij ons ging het meer om balans tussen ruimtes, dus we vonden dat niet nodig en voor ohs werkt handmatig prima daarvoor.

Maar individueel kunnen regelen kan dus ook prima met een kanaalunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:35
Ik wil graag boven en beneden een airco en bijverwarming in de winter.

Beneden is niet zo spannend ik wil graag MHI
Mitsubishi SRK50ZS-W buitenunit 2 meter lager buiten en 1 meter naar links, op beugel of direct op de tegels tegen het huis.

De 5 kw is berekend naar inhoud en glas oppervlak ~ 4,2 kW
Ik verwarm met een pelletkachel, de airco is meer als het flink koud is en we niet thuis zijn en ik het niet beneden 15 graden in huis wil hebben.

Bovenverdieping SRK35ZS
In de gang boven de deur heb ik 32 cm ruimte. Nu is de binnenunit is 290 mm hoog en past dus net, maar in een handleiding stond 100mm tussen binnenunit en plafond. Maar is die 100mm een advies ?

Op de bovenverdieping is de hoofdzaak koelen, stoken deden we ook al zelden met de CV.

Huis is 2002 en voldoende geisoleerd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:26:

In de gang boven de deur heb ik 32 cm ruimte. Nu is de binnenunit is 290 mm hoog en past dus net, maar in een handleiding stond 100mm tussen binnenunit en plafond. Maar is die 100mm een advies ?
Slechts 3cm bovenaan lijkt me vragen om problemen: daar moet ie namelijk al zijn lucht vandaan zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:15
dennistd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:26:
[...]

Slechts 3cm bovenaan lijkt me vragen om problemen: daar moet ie namelijk al zijn lucht vandaan zuigen.
Hier heeft de installateur ze bijna tegen het plafond aan gehangen. (Heb ik niet om gevraagd, wist ook niet van die 10cm) en dat werkt tot op heden prima. Er blaast voldoende lucht uit de unit :)

Heb ff gekeken het is 3-5cm wat hij heeft aan ruimte bij het plafond. Links en rechts hangt hij wel compleet vrij.

[ Voor 12% gewijzigd door Nachtapotheker op 22-06-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 19:50
habbekrats schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:26:

Bovenverdieping SRK35ZS

Op de bovenverdieping is de hoofdzaak koelen, stoken deden we ook al zelden met de CV.
Beinvloed de regeling en kan iets meer geluid maken doordat luchtstromen een andere hoek hebben dan oorspronkelijk bedoelt of er komt verminderde luchtstroming door en kost je een beetje redement door de verminderde luchtdebiet.

Ik heb eens met een stukje karton lopen spelen in verleden en dat was maar een heel klein stukje en zelfs dat beinvloede de luchtstroming(kwam ineens minder lucht eruit), je merkt het pas als je het verschil weet door te vergelijken en met de hand te voelen in beide situatie,s.

Het is zeker geen advies, kom je met minder weg in praktijk? ja vast wel.
De fabrikant stelt dit om garant te staan voor juiste werking.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2023 08:11 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-05 13:50
dennistd schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 01:26:
[...]

Dat ligt er aan. Ik zou gewoon de installatie handleiding volgen. MHI geeft 10cm aan en Daikin 3cm. Dat zal vast prima getest zijn door de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Willempie27 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Dat ligt er aan. Ik zou gewoon de installatie handleiding volgen. MHI geeft 10cm aan en Daikin 3cm. Dat zal vast prima getest zijn door de fabrikant.
Ik zou iets meer reserve nemen. Misschien vindt de fabrikant x% verlies acceptabel. Net als bij de lengte v.d. koelleidingen; korter is gewoon beter (niet te kort uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
TheCory schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
[...]

Individuele units in iedere kamer is een optie, maar is duur en voelt als overkill. Vooral in de badkamer en slaapkamer 3 hoeft het 's winters niet meer dan 15/16 graden te zijn; daar brengen we amper tijd door, dus het gaat meer om het gezond houden van de ruimte ivm schimmel en dergelijke. Als ik de deuren van zowel die twee kamers als slaapkamer 1 (met airco unit) open laat, denken jullie dat de warmte zich dan genoeg zal verspreiden dat dat te behalen is? Of zal het eerder het open trapgat in verdwijnen?
Bedoel je alleen een unit in slaapkamer 1 die via de open deuren ook slaapkamer 2 verwarmt? Mijn ervaring is dat warme lucht eerder naar boven gaat dan horizontaal het hoekje om. 15/16 graden wordt het overal wel, maar voor meer comfort zou ik het trapgat afsluiten (met deur of gordijn) of een gat met ventilator maken tussen de twee slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 13:35
Ik zit te overwegen om een airco aan te schaffen voor extra koeling op de zolder. We hebben op de zolder vloerverwarming/koeling liggen, maar helaas is de koelcapaciteit niet voldoende om de temperatuur laag genoeg te houden. De twee velux dakramen hebben sinds kort zonwering, dus waar mogelijk probeer ik de zon al buiten te houden. Echter, wordt het nog steeds een graad of 26/27 bij de afgelopen buitentemperaturen, en wanneer we een slaapkamer willen maken van deze ruimte is dat toch iets minder behaaglijk. De meest effectieve oplossing zou dus een laag-vermogen airco zijn (puur om te koelen, in de winter is de vloerverwarming voldoende).

Even situatie schets:

Zolder, oppervlak van ~38m2 (wat er achter schuine wand zit neem ik dan niet mee). Halverwege is de zolder gesplitst met een tussenmuur + deur: slaapkamer aan 1 kant (19m2/32m3), en ruimte met open trap naar 1e verdieping (zelfde afmetingen, 19m2/32m3) aan de andere kant. Als ik een airco zou willen installeren zou dat een single split unit worden (denk ik) waarvan de binnen-unit dan aan de trapzijde van de zolder komt te hangen. De vraag is dan, wat heb ik allemaal nodig. Hij hoeft maar extra te koelen van 26 --> 21 graden ongeveer, met redelijk klein volume. Ik weet niet in welke mate de open trap invloed heeft op dat je een grotere capaciteit airco nodig hebt?

Dus, even paar kleine vraagjes om na te gaan of dit een optie zijn die ik moet overwegen:

1) airco moet altijd op losse groep hangen, zelfs als het verwachte vermogen erg laag is? --> wij hebben helaas geen loze leidingen meer, noch makkelijke manier om bij meterkast te komen, dus dat kan misschien wel lastig worden.
2) Moet er rekening gehouden worden met de open trap? Of koel je toch voornamelijk de eigen verdieping?
3) Is een airco met vermogen van ~2kW voldoende? Ik zou denken van wel? (gevoelsmatig) --> verwachte prijs + installatie iets van 2k?

Alternatief is om een superstille ventilator in de slaapkamer te plaatsen...stuk goedkoper en je gebruikt hem maar paar weken per jaar in principe. Comfort is alleen minder dan met een airco denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:25
Yaldair schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:42:
Ik zit te overwegen om een airco aan te schaffen voor extra koeling op de zolder. We hebben op de zolder vloerverwarming/koeling liggen, maar helaas is de koelcapaciteit niet voldoende om de temperatuur laag genoeg te houden. De twee velux dakramen hebben sinds kort zonwering, dus waar mogelijk probeer ik de zon al buiten te houden. Echter, wordt het nog steeds een graad of 26/27 bij de afgelopen buitentemperaturen, en wanneer we een slaapkamer willen maken van deze ruimte is dat toch iets minder behaaglijk. De meest effectieve oplossing zou dus een laag-vermogen airco zijn (puur om te koelen, in de winter is de vloerverwarming voldoende).

Even situatie schets:

Zolder, oppervlak van ~38m2 (wat er achter schuine wand zit neem ik dan niet mee). Halverwege is de zolder gesplitst met een tussenmuur + deur: slaapkamer aan 1 kant (19m2/32m3), en ruimte met open trap naar 1e verdieping (zelfde afmetingen, 19m2/32m3) aan de andere kant. Als ik een airco zou willen installeren zou dat een single split unit worden (denk ik) waarvan de binnen-unit dan aan de trapzijde van de zolder komt te hangen. De vraag is dan, wat heb ik allemaal nodig. Hij hoeft maar extra te koelen van 26 --> 21 graden ongeveer, met redelijk klein volume. Ik weet niet in welke mate de open trap invloed heeft op dat je een grotere capaciteit airco nodig hebt?

Dus, even paar kleine vraagjes om na te gaan of dit een optie zijn die ik moet overwegen:

1) airco moet altijd op losse groep hangen, zelfs als het verwachte vermogen erg laag is? --> wij hebben helaas geen loze leidingen meer, noch makkelijke manier om bij meterkast te komen, dus dat kan misschien wel lastig worden.
2) Moet er rekening gehouden worden met de open trap? Of koel je toch voornamelijk de eigen verdieping?
3) Is een airco met vermogen van ~2kW voldoende? Ik zou denken van wel? (gevoelsmatig) --> verwachte prijs + installatie iets van 2k?

Alternatief is om een superstille ventilator in de slaapkamer te plaatsen...stuk goedkoper en je gebruikt hem maar paar weken per jaar in principe. Comfort is alleen minder dan met een airco denk ik.
1. Eigen groep hoeft totaal niet? De KW die vermeld staan zijn het koelvermogen, niet zijn verbruik. Hang hem alleen niet aan de wasmachine groep 8)7 (piek verbruik bij mij tot nu toe is 650 watt geweest. afgelopen weken was het verbruik 300W)
2. Koude lucht daalt, dus ja het zal ook de trap af 'rollen', maar het zal voornamelijk boven blijven als je niet recht in het trapgat blaast. Deuren naar de kamers moeten dan wel open zijn. (ik heb een airco die het trapgat in blaast, de airco staat op 22 dan is het in de zolder kamers 22~23 graden
3) Waarschijnlijk wel, maar neem dan gewoon de 3,5kW, dan heb je het trapgat afgedekt en zou je misschien zelfs de 1e verdieping 1 graad kunnen mee koelen. Kwa verbruik maakt het niets uit.

Mijn 3,5kw'er was inderdaad iets meer dan 2K. Maar werd ook aangeboden voor 1900 euro.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 13:34
Ik had ook hetzelfde idee, een 3.5 kWh op de overloop, maar dit is me toch wel afgeraden aangezien er toch wel dingen zijn die je moet overwegen.
Alle deuren moeten open staan, nou geloof me dat is niet handig en vinden mijn kids niet prettig.
De zolder wordt totaal niet gekoeld, want koude lucht stijgt niet op, een juist daar was het 29 graden. en erg koud in de winter ondanksgoede isolatie.
mooi is wel de de hal beneden lekker koel wordt.
Kortom denk goed na wat je wilt en uiteindelijk heb ik gekozen voor een betere oplossing namelijk in iedere kamer een aparte unit.
De 2 kwh systeempjes zijn niet echt heel prijzig en ik heb gekozen voor single spit unit's van daikin omdat de triple units toch heel veel duurder waren, en eigelijk kan ik de buiten units prima kwijt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:25
merlin1201 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:21:
Ik had ook hetzelfde idee, een 3.5 kWh op de overloop, maar dit is me toch wel afgeraden aangezien er toch wel dingen zijn die je moet overwegen.
Alle deuren moeten open staan, nou geloof me dat is niet handig en vinden mijn kids niet prettig.
De zolder wordt totaal niet gekoeld, want koude lucht stijgt niet op, een juist daar was het 29 graden. en erg koud in de winter ondanksgoede isolatie.
Kortom denk goed na wat je wilt en uiteindelijk heb ik gekozen voor een betere oplossing namelijk in iedere kamer een aparte unit.
De 2 kwh systeempjes zijn niet echt heel prijzig en ik heb gekozen voor single spit unit's van daikin omdat de triple units toch heel veel duurder waren, en eigelijk kan ik de buiten units prima kwijt.
Toch moet ik zeggen dat de hal beneden bij mij echt minder wordt gekoeld dan de zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8C1eXFjjg8cv6V3QcRyPkPhhzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrAogAaduNnanWBy0mmRQazb.png?f=fotoalbum_large
Je kan wel zien wanneer ik de airco aan heb gezet ;)
Kantoor is ook op zolder, en daar kan je zien wanneer ik de deur dicht deed voor een call

[ Voor 4% gewijzigd door Kodess op 22-06-2023 16:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 18:33
Ik was bij 123klimaatshop al leuk aan het zoeken tussen de kanaalunits.

Ik wilde in eerste instantie een WTW unit plaatsen, maar wellicht dat een kanaalunit ook prima kan faciliteren in luchtverversing.

Ik heb een L/W warmtepomp van 7 kW als hoofdverwarming, geen gas meer maar zoek nu toch iets meer verkoeling in de zomer en een beetje luchtontvochtigen dan uiteraard.
Maar zijn er al kanaalunits bekend op R290? Ik heb een single split gevonden, maar vind het kanaalunit principe ook wel erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:31:
Ik was bij 123klimaatshop al leuk aan het zoeken tussen de kanaalunits.

Ik wilde in eerste instantie een WTW unit plaatsen, maar wellicht dat een kanaalunit ook prima kan faciliteren in luchtverversing.

Ik heb een L/W warmtepomp van 7 kW als hoofdverwarming, geen gas meer maar zoek nu toch iets meer verkoeling in de zomer en een beetje luchtontvochtigen dan uiteraard.
Maar zijn er al kanaalunits bekend op R290? Ik heb een single split gevonden, maar vind het kanaalunit principe ook wel erg aantrekkelijk.
r290 mag niet in een split. hoe je de aankomende jaren ook niet op te rekenen.

dus gewoon r32 en laat die propaangekte even voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
merlin1201 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:21:
Werkt hier gewoon top met een 2 op de zolderkamer gericht naar de deur van de voor zolder. Koude trekt gewoon de trap af en hele zolder koel. Tweede verdieping nog een 2,5 op kamer zuid. Alles koel. Ik heb makkelijke kinderen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
flippy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Ik ben anders wel enorm te spreken over mijn R290 monoblock. Functioneert prachtig, stil, efficient.

Dan wacht ik wel op CO2.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:43:
[...]

Ik ben anders wel enorm te spreken over mijn R290 monoblock. Functioneert prachtig, stil, efficient.

Dan wacht ik wel op CO2.... :X
monoblok is geen split.

en r32 loopt nog mooier. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 22-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Ja, i know...maar condenserend koelen met enkel een waterloopje is niet zo hendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Nico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Ja, i know...maar condenserend koelen met enkel een waterloopje is niet zo hendig.
dat is de norm in zo'n beetje elk tof formaat gebouw.

als jij een flinke airco op een groot gebouw ziet staan is dat een monoblok die koud water maakt. ;)

met de propaanmachines is het ook de enigste manier dus VRF installaties (echte multisplits) zullen daarom ook uitsterven. mede ook omdat water goedkoper is dan split en geen beperkingen heeft op afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 22-06-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
flippy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:47:
[...]

dat is de norm in zo'n beetje elk tof formaat gebouw.

als jij een flinke airco op een groot gebouw ziet staan is dat een monoblok die koud water maakt. ;)

met de propaanmachines is het ook de enigste manier dus VRF installaties (echte multisplits) zullen daarom ook uitsterven. mede ook omdat water goedkoper is dan split en geen beperkingen heeft op afstand.
Ja oke, ik zie waar je heen gaat.

Maar dan zou een extra buitenunit in mijn geval niet eens nodig zijn. Dan moet ik eigenlijk eerder kijken naar een ventilatiesysteem waarmee ik een grotere warmteoverdracht kan creeeren op de lucht.

Laat ik het dan eens zo vragen, heb jij dan ervaring met echte koeling in meerdere ruimtes met een waterloop? Want die kan ik nog wel toevoegen richting boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 13:08
elektriekert schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Dat is afhankelijk op welke hoogte het condenspijpje van de unit zelf naar buiten loopt.
Uit mijn hoofd zat deze niet gelijk met de onderkant van de bevestigingsbeugel maar een stukje hoger. (Perfera)
tja op het oog denk ik 2 a 3 cm hoger dan de onderkant volgens mij zit ij vrij hoog dus

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:30
Nico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:52:
[...]

Ja oke, ik zie waar je heen gaat.

Maar dan zou een extra buitenunit in mijn geval niet eens nodig zijn. Dan moet ik eigenlijk eerder kijken naar een ventilatiesysteem waarmee ik een grotere warmteoverdracht kan creeeren op de lucht.

Laat ik het dan eens zo vragen, heb jij dan ervaring met echte koeling in meerdere ruimtes met een waterloop? Want die kan ik nog wel toevoegen richting boven.
Heb je al eens in het Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Yes heb ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 19:50
Ik zoek een bedrijf dat alles weet van verwarmen met lucht-lucht. Ons gebouw met 150 apartamenten aan zee is helaas van het gas af, en voor hoe nu verder geen advies. Dus iedereen stookt met een COP van 1, want gewone elektrtrische kachels, infrarood of vloerverwarming. Maar altijd: 1 KW erin is er maar eentje uit.
90% van de bewoners was v o o r, niet gehinderd door kennis. De helft van de bewoners is er trouwens bijna nooit, want vakantiehuis. Dus de andere flats moeten extra stoken ter compensatie.

ik wil lucht-lucht, maar met consoles op de grond.
Zoals bijvoorbeeld deze:

https://www.nlx-internati...rmodel-fvxm35a-rxm35/a292

Om te verwarmen MOET je consoles hebben, anders koude voeten De convectie van de consoles haalt de kou uit de vloer. Zoals iedere andere radiator doet.

Ben nog geen bedrijf tegengekomen dat daar iets van weet, of dat daar ervaring mee heeft.
Ik begrijp dat 70% van de Noren met lucht-lucht verwarmt.

Ik stook een heel huis in Roemenie (bij, want ook Butan CV en houtkachels) met maar liefst vier airco's (allemaal aan de muur, dus bovenin) Voor vier Gre airco's was ik 2000 euro kwijt all-in. Nou is NL geen RO, maar toch. In de keuken moet ik met de Cv bijstoken omdat de vloer koud blijft. In de slaapkamers en badkamer geen probleem.

Ik wil ook best een adviesbureau betalen om het uit te zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door herpideperpi op 22-06-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:37:
[...]

Waarom zijn er nu al R290 split airco,s te koop dan?
De veiligheidsmarge is inmiddels al versoepelt naar 988 gr.

Het voordeel van R290 het kan zonder stek of f-gassen certificaat wat behoorlijk scheelt in kosten, natuurlijk in het nadeel van installateurs met dure F-gassen certificaat.

Kwestie van tijd dat andere fabrikanten ook volgen gezien concurrentie.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 25-05 14:51
herpideperpi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:48:

Om te verwarmen MOET je consoles hebben, anders koude voeten De convectie van de consoles haalt de kou uit de vloer. Zoals iedere andere radiator doet.
.
Allereerst, als je een eigen topic aanmaakt kunnen we je in dat topic voorzien van adviezen, al krijg ik het gevoel, de manier waarop je schrijft, dat je dit niet nodig hebt.

Wat je schrijft over dat een -vloerunit MOET- is in mijn situatie zeker niet zo.

In principe ligt dit aan de isolatie van de vloer en het stookgedrag.
Als in, als je ad hoc verwarmt zal de vloer een stuk kouder zijn/blijven dan wanneer je 24/7 verwarmt.

Met 24/7 verwarmen op 20 graden overdag en 19 in de nacht, was de vloer hier 1 graad kouder dan de rest van de huiskamer. Dit gewoon met een wandunit.
We hebben nog geen bodemisolatie of vloerisolatie zoals tonzon. Wel is het van dat beton met piepschuim erin en eronder, en een gold ondervloer onder het laminaat.
Ik heb zelf ook redelijk snel last van koude voeten en onderbenen en eigenlijk heb ik daar afgelopen winter minder last van gehad.
Met een wandunit blaas je tenslotte de warmte lucht naar de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamepc
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04:19
Ik zit er ook aan te denken om een airco te installeren op onze bovenste verdieping. Dit is een recente dakopbouw (31m2) platdak in het zwart uitgevoerd dit wordt in de zomer dus erg heet. Het is goed geisoleerd (HR++ glas, 15cm voorzetwanden). Nou zit ik er aan te denken om de airco op de overloop te plaatsen. Hij zou dan rechtstreeks 2 kamers in blazen en (hopelijk) nog een derde kamer rechts ook mee koelen. Het hoeft echt niet perse 21 graden te zijn maar het gaat mij er om dat het gewoon enigzinds behachelijk wordt. Mijn doel is voornamelijk koelen en ontvochtigen verwarming is minder tot geen prioriteit.

Ik lees dat grote units vaak overkill zijn, wat zouden jullie aanraden qua vermogen? Ik hoop dat de eerste verdieping eronder ook 31m2 en wat minder geisoleerd ook iets mee te kunnen koelen. Zit je totaal dus op 62m2 verdeeld over 2 verdiepingen. Hierbij moet ik wel vermelden dat het washok en de 2 badkamers niet perse gekoeld hoeven te worden zit je dus op ongeveer ~ 45-50m2.

Wat kan ik hiervan verwachten? Ik begrijp dat het ideal is om in elke kamer een afzonderlijke unit te plaatsen maar de verdiepingen bestaan uit redelijk veel slaapkamers 4 stuks die dus ook niet heel groot zijn waardoor een 2kw unit per kamer wellicht overkill is en ook behoorlijk prijzig wordt en lastig met trekken van leidingen. En moet ik zorgen maken om het geluid of resonanties van de buitenunit als ik die op een platdak zet?

Ik dacht zelf aan een mono split van Daikin (Perfera) 3.5kw.

Alvast dank voor jullie feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:57
Graag wil ik aandacht vragen voor mijn eigen advies-topic:
Advies gevraagd plan L/L warmtepomp + offertes vnl. koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:52:
[...]
Waarom zijn er nu al R290 split airco,s te koop dan?
De veiligheidsmarge is inmiddels al versoepelt naar 988 gr.
Het voordeel van R290 het kan zonder stek of f-gassen certificaat wat behoorlijk scheelt in kosten, natuurlijk in het nadeel van installateurs met dure F-gassen certificaat.
Kwestie van tijd dat andere fabrikanten ook volgen gezien concurrentie.
die chinese troepsplitjes met propaan voldoen niet aan de eisen die bij de nieuwe regels horen. waarom denk je dat ME/MHI/daikin/panasonic/LG/samsung en vrienden niet al lang met propaansplitjes op de markt zijn gekomen of uberhaupt aangekondigd....

en dat propaan niet onder f-gassen valt (wat overigens zelfde is als stek, dat was de oude naam) is juist het probleem. er is niemand in de airco installatiemarkt die het (ACB om er eentje te noemen) papiertje heeft om zo'n ding tegen de muur te schroeven. aleen de mensen die zich concentreren op de industrie en vooral medische koeltechniek hebben de papietjes die je nodig hebt om volgens de wetgeving die er NU is een installatie met r290 in elkaar te bakken. mogelijk dat die regels later veranderen maar voor nu moeten we het doen met de regels die er zijn. daarom komen de serieuze aircotokos niet in de buurt van machines met r290 erin. het certificeren is gewoon veel te duur en de markt is extreem klein in relatieve termen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Gamepc schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:36:
Ik zit er ook aan te denken om een airco te installeren op onze bovenste verdieping. Dit is een recente dakopbouw (31m2) platdak in het zwart uitgevoerd dit wordt in de zomer dus erg heet. Het is goed geisoleerd (HR++ glas, 15cm voorzetwanden). Nou zit ik er aan te denken om de airco op de overloop te plaatsen. Hij zou dan rechtstreeks 2 kamers in blazen en (hopelijk) nog een derde kamer rechts ook mee koelen. Het hoeft echt niet perse 21 graden te zijn maar het gaat mij er om dat het gewoon enigzinds behachelijk wordt. Mijn doel is voornamelijk koelen en ontvochtigen verwarming is minder tot geen prioriteit.

Ik lees dat grote units vaak overkill zijn, wat zouden jullie aanraden qua vermogen? Ik hoop dat de eerste verdieping eronder ook 31m2 en wat minder geisoleerd ook iets mee te kunnen koelen. Zit je totaal dus op 62m2 verdeeld over 2 verdiepingen. Hierbij moet ik wel vermelden dat het washok en de 2 badkamers niet perse gekoeld hoeven te worden zit je dus op ongeveer ~ 45-50m2.

Wat kan ik hiervan verwachten? Ik begrijp dat het ideal is om in elke kamer een afzonderlijke unit te plaatsen maar de verdiepingen bestaan uit redelijk veel slaapkamers 4 stuks die dus ook niet heel groot zijn waardoor een 2kw unit per kamer wellicht overkill is en ook behoorlijk prijzig wordt en lastig met trekken van leidingen. En moet ik zorgen maken om het geluid of resonanties van de buitenunit als ik die op een platdak zet?

Ik dacht zelf aan een mono split van Daikin (Perfera) 3.5kw.

Alvast dank voor jullie feedback.
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Regel 1 bij het plaatsen van een post hier, maak even een eigen topic dan kunnen we daarin adviseren, plaats vervolgens een linkje hier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zubidingasir
  • Laatst online: 27-05 12:55
Ik ben zelf een airco monteur met f gassen categorie 1. Mocht iemand adviezen willen dan kan die altijd een pm sturen.
Ik zie een paar keer het vloermodel naar voren komen, houd er aub rekening mee dat deze modellen heel vaak een condensafvoerpomp nodig hebben, dat zijn extra kosten, meer lawaai en zeker niet onderhoudsvriendelijk. Mocht zo een pompje er een keer mee ophouden en je hebt het niet door en de unit gaat niet in beveiliging, ben je je garantie kwijt. Wees aub kritisch in het advies wat je krijgt en ga niet zomaar blind op in verkoop praatjes. Genoeg cowboys die zonder papieren dingen verkopen voor een prikkie. Vaak genoeg leidingen met knikken erin gezien, dan heb je een 5kw gekocht die slecht wordt geïnstalleerd, en dan heb je uiteindelijk door de slechte installatie niet eens een 2.5kw aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 22:25
Zijn er hier mensen met een Perfera (of ander Daikin muurmodel) in combinatie met een externe temperatuursensor? Zo ja, welke moet ik hebben? Ik merk dat de sensor in de unit flink afwijkt, waarschijnlijk door de plaatsing (in een hoek, tegen het plafond).

[ Voor 5% gewijzigd door Mitt3nz op 23-06-2023 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Mitt3nz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:54:
Zijn er hier mensen met een Perfera (of ander Daikin muurmodel) in combinatie met een externe temperatuursensor? Zo ja, welke moet ik hebben? Ik merk dat de sensor in de unit flink afwijkt, waarschijnlijk door de plaatsing (in een hoek, tegen het plafond).
Hier een (Perfera) FTXM35M/RXMM
Antwoord van Daikin, Je kan een wandbediening aansluiten maar daar zit geen voeler in, het model heeft geen mogelijkheid tot voeler extern/verplaatsen.

Oplossing is:
Optie A: Soldeerapparaat>kabel>Print met voeler erop eruit en verhangen(is een klein printplaatje), helaas zit de IR en ledjes daar ook op.
Optie B: Verplaatsen van binnenunit.

Voor optie A gekozen en dat werkt zeer goed gezien optie B geen optie was.
Hier hangt de binnenunit wel volgens voorschriften maar toch gaat dat niet goed(nog te dichtbij in de hoek).

De setpoint kan je wel wijzigen door onderstaand te doen maar het blijft hannesen zoals tijdens verwarmen en ineens zon op de ramen gaat "doordenderen", de voeler wordt beinvloed door zijn eigen uitblaas temperatuur.

_________________________________________________________________________________
When there is a big difference between the indoor room temperature and the set temperature in heating mode, adjust the target set temperature field setting.

Target temperature = remote controller set temperature + 2.5c
Example: Remote controller set temperature = 20c
Target remperature = 20c + 2.5c = 22.5c
Thermo off temperature = 24.5c

Remote control:
1. Press both temp down/up & Mode simultaneously.
2. Press temp up.
3. Select SU.
4. Press Mode to confirm.
5. press Temp up.
6. Select 7.
7. Press Mode to confirm.
8. Press temp up.
9. Select the value to set the desired target temperature:
0 = -2.0c
1 = -1.0c
2 = 0.0c
3 = +1.0c
4 = +2.0c

Press mode to confirm.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
herpideperpi schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:48:
Een radiator werkt heel anders dan een airco/luchtverwarming.
Gelijkwaardigvloermodellen hebben een stralingspaneel maar bij inschakelen van dat paneel kost je dat wel COP.

Verder zit er amper verschil tussen vloermodellen(consoles) of wandairco,s, een wandairco moet gewoon wat harder naar beneden blazen om hetzelfde effect te krijgen.

Vraag even de installateurs die particulieren erbij doen maar de core is bedrijven, deze hebben de nodige kennis wel in huis.

Denk slim na waar je de binnenunit plaatst en hoe je ventilatie in huis is ingericht, liefst centraal plaatsen en grote ruimte,s 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Mitt3nz schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 07:54:
Optie C:
Als je handig bent met een soldeerpen kan je de NTC (SMD foormaatjenvan 10kOhm) van de print los solderen en deze met elektradraad verlengen en op een andere plek weghangen.

Dat wil ik hier ooit nog eens gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 27-05 15:22

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Ik heb een 2e hands Daikin Inverter FTXB35C-RXB35C gekocht voor € 180,- netjes gedemonteerd door het installatiebedrijf.

Nu heb ik een stek monteur gevonden die m maandag in bedrijf kan komen stellen. Leidingwerk moet ik zelf regelen en hij gebruik perskoppelingen. De 1/4 - 3/8 leiding heb ik bij warmteservice gevonden. Ik ben alleen nog op zoek naar een stuurkabel. Warmteservice verkoopt bv per rol van 100m en online is dat nooit op tijd binnen voor maandag ochtend. En in de buurt kan ik niet zo gauw bedrijven vinden die per meter verkopen. .

Mijn concrete vraag is kan ik een 3 fase buitenkabel 5x2,5mm gebruiken als stuurkabel?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 10:37:
Ik heb een 2e hands Daikin Inverter FTXB35C-RXB35C gekocht voor € 180,- netjes gedemonteerd door het installatiebedrijf.

Nu heb ik een stek monteur gevonden die m maandag in bedrijf kan komen stellen. Leidingwerk moet ik zelf regelen en hij gebruik perskoppelingen. De 1/4 - 3/8 leiding heb ik bij warmteservice gevonden. Ik ben alleen nog op zoek naar een stuurkabel. Warmteservice verkoopt bv per rol van 100m en online is dat nooit op tijd binnen voor maandag ochtend. En in de buurt kan ik niet zo gauw bedrijven vinden die per meter verkopen. .

Mijn concrete vraag is kan ik een 3 fase buitenkabel 5x2,5mm gebruiken als stuurkabel?
is wel erg overkill maar ja dan kan gewoon.

vraag wel even aan de monteur of hij wel heel goed vacuum wilt trekken omdat het een gebruike machine is. dus 500 micron svp en laat hem het aanwezige koelmiddel wat nog in het buitendeel zit afwegen zodat je zeker weet dat erin zit wat erin hoort.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:02:
[...]

is wel erg overkill maar ja dan kan gewoon.

vraag wel even aan de monteur of hij wel heel goed vacuum wilt trekken omdat het een gebruike machine is. dus 500 micron svp en laat hem het aanwezige koelmiddel wat nog in het buitendeel zit afwegen zodat je zeker weet dat erin zit wat erin hoort.
En hoeveel zou hij bij moeten bijvullen bij 6,5m ledinglengte? Hij gaf aan dat tot 7m leidinglengte er niet bij gevuld hoeft te worden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:16:
[...]

En hoeveel zou hij bij moeten bijvullen bij 6,5m ledinglengte? Hij gaf aan dat tot 7m leidinglengte er niet bij gevuld hoeft te worden.
de 35 kan 10 meter doen zonder bij te vullen dus dat heeft ie zoizo mis maar dat is met de aanname dat wat er nog in het buitendeel is nog steeds die 1kg r410a is die erin hoort. ik betwijfel of hij 1kg eruit krijgt als hij buitendeel afpompt.
met koelen is het beetje meh, maar met verwarmen ga je ermee nat als je niet die volledige kilo hebt met die leidinglengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:19:
[...]

de 35 kan 10 meter doen zonder bij te vullen dus dat heeft ie zoizo mis maar dat is met de aanname dat wat er nog in het buitendeel is nog steeds die 1kg r410a is die erin hoort. ik betwijfel of hij 1kg eruit krijgt als hij buitendeel afpompt.
met koelen is het beetje meh, maar moet verwarmen ga je ermee nat als je niet die volledige kilo hebt met die leidinglengte.
De airco is jaarlijks onderhouden en gemonteerd door het installatiebedrijf wat de nieuwe airco heeft gedemonteerd. Zij hebben ook aangegeven dat t koelmiddel volledig aanwezig is. En de aansluiting was 3m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:24:
[...]

De airco is jaarlijks onderhouden en gemonteerd door het installatiebedrijf wat de nieuwe airco heeft gedemonteerd. Zij hebben ook aangegeven dat t koelmiddel volledig aanwezig is. En de aansluiting was 3m.
dat kunnen ze niet weten, ze kunnen alleen vaststellen dat er "genoeg" inzit tijdens koelbedrijf. niet meer of minder. enigste manier bij een splitje om te weten of de -juiste- hoeveelheid erin zit is alles eruit halen en afwegen.

ik zit aan de service/reparatiekant dus ik kan je nu even behoeden voor zulke wegwimpelopmerkingen van installateurs.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:25:
[...]

dat kunnen ze niet weten, ze kunnen alleen vaststellen dat er "genoeg" inzit tijdens koelbedrijf. niet meer of minder. enigste manier bij een splitje om te weten of de -juiste- hoeveelheid erin zit is alles eruit halen en afwegen.

ik zit aan de service/reparatiekant dus ik kan je nu even behoeden voor zulke wegwimpelopmerkingen van installateurs.
In het ergste geval moet ie dus worden bijgevuld. Maar daar kom je pas achter bij gebruik
En dus met name bij verwarmen.

De monteur vertelde ook dat hij wel in bedrijf mag stellen maar niet het koudemiddel mag kopen. Klinkt vreemd voor mij. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
[...]

In het ergste geval moet ie dus worden bijgevuld. Maar daar kom je pas achter bij gebruik

De monteur vertelde ook dat hij wel in bedrijf mag stellen maar niet het koudemiddel mag kopen. Klinkt vreemd voor mij. Klopt dat?
dat betekent dat hij niet de juiste papieren heeft voor zijn bedrijf om gas te mogen kopen en alleen fgassen heeft.

maar voor het verwarmen merk je dan dat de machine erg veel verbruikt en de temperaturen erg hoog worden. word de compressor niet blij van. iets wat je niet in de gaten hebt als die buiten aan de muur hangt...

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Bij koelen merk je het ook dat de capaciteit minder is indien te weinig gevuld, komt minder koude lucht uit, het duurt langer op temp te komen ipv meteen ijskoud lucht wanneer je hem op zijn staart trapt, en als er echt te weinig in zit zal de binnenunit bevriezen, zie je duidelijk aan de koelvinnen, 1 bak ijs en wordt helemaal wit.

Als test de airco op "diepvries" temperaturen zetten en een tijd laten draaien, gaat dit lastig of temperatuur wordt niet bereikt weet je al voldoende.

Koelen is niks anders dan verwarmen, je keert alleen de richting om, moet het uiteraard buiten wel flink warm zijn.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 11:54:
[...]

dat betekent dat hij niet de juiste papieren heeft voor zijn bedrijf om gas te mogen kopen en alleen fgassen heeft.

maar voor het verwarmen merk je dan dat de machine erg veel verbruikt en de temperaturen erg hoog worden. word de compressor niet blij van. iets wat je niet in de gaten hebt als die buiten aan de muur hangt...
Hij staat hier op het dakterras in de schaduw op het noorden en ik kan er dus makkelijk bij. En verwarmen zal ik m niet voor gebruiken. Hij staat op de overloop met kantoor met een opentrap. Ga m alleen voor koeling gebruiken. En wellicht even uitproberen in de winter als ik thuis werk.

Maar ik heb afgelopen jaar maar 5Gj stadswarmte gebruikt voor 140m2/450m3 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-08-2024
Wij overwegen een airco o.a. om te verwarmen.

Ruimte is zo'n 180m3 inhoud aanbouw en woonkamer met open keuken.

Nu lees ik over pendelen bij overcapaciteit als niet de volle capaciteit benodigd is.

Volgens onze berekening zou een airco van 7 of 8 kw nodig zijn.

Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen dan wel in een soortgelijke situatie zitten.

Alvast dank voor het meedenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 09:33
plunkett schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:

Nu lees ik over pendelen bij overcapaciteit als niet de volle capaciteit benodigd is.

Zijn er mensen die hier iets over kunnen zeggen dan wel in een soortgelijke situatie zitten.

180m3 en dan een 8kW? Dan ga ik er even vanuit dat je allemaal openingen hebt in je huis zonder deuren/ramen :P

Zonder alle details te weten klinkt dit per definitie al erg veel capaciteit voor een dergelijke inhoud. Maar check even de topicwarning, je kan voor dit soort vragen een eigen topic aanmaken.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:27
Had een apart topic gemaakt, maar denk dat het niet gezien wordt, kan iemand van jullie helpen met mijn dilemma?
[WP] Verplaatsen buitenunit

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plunkett
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-08-2024
renzo4000 schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:31:
[...]

180m3 en dan een 8kW? Dan ga ik er even vanuit dat je allemaal openingen hebt in je huis zonder deuren/ramen :P

Zonder alle details te weten klinkt dit per definitie al erg veel capaciteit voor een dergelijke inhoud. Maar check even de topicwarning, je kan voor dit soort vragen een eigen topic aanmaken.
Het is 1 grote aan elkaar gekoppelde open ruimte van voor na achter.

Is toch niet zo bijzonder keuken van 4,25 x 3
Opendoorgang woonkamer 4,80x 5,40 aanbouw met open boog 3,90 x 5,40
Alles 2,5 hoog.
Is samen 150m3 dus stukje minder zonder extra ruimtes

Heb ik de hal er afgelaten want daar zit wel een deur naar toe

Ik dacht juist dat ik de vraag niet apart moest plaatsen maar in bestaand topic 🤷

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:38
plunkett schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:59:
[...]

Het is 1 grote aan elkaar gekoppelde open ruimte van voor na achter.

Is toch niet zo bijzonder keuken van 4,25 x 3
Opendoorgang woonkamer 4,80x 5,40 aanbouw met open boog 3,90 x 5,40
Alles 2,5 hoog.
Is samen 150m3 dus stukje minder zonder extra ruimtes

Heb ik de hal er afgelaten want daar zit wel een deur naar toe

Ik dacht juist dat ik de vraag niet apart moest plaatsen maar in bestaand topic 🤷
Ik zou zelf in dat geval niet kiezen voor 1 grote unit.

Hoe groter de ruimte, hoe meer warmte nodig is (gemiddeld) en hoe verder die warmte weggeblazen moet worden.
Hoe harder een unit verwarmt (meestal bij aanzetten, bij groot verschil wens en feitelijke temperatuur) hoe harder deze blaast.

Dat betekent dat zo'n grote unit veel herrie zal maken om een ruimte op temperatuur te krijgen en te houden.

Wij hebben een kamer van 20m2 (50m3) en hebben daarin een 3,5kW unit van mhi (onderdeel van 6.0kW multisplit mhi SCM60ZS-W). Deze unit is erg geschikt voor ons en onze ruimte, krijgt deze goed en snel op temperatuur, ook wanneer het erg koud of warm is. De ruimte is klein en hard werken (=harder blazen) duurt hier redelijk kort.
Deze verhouding werkt hier goed omdat wij niet vaak 24/7 verwarmen en koelen. Daarom is iets hogere kW per m2 hier prettig. Zou ik gesteld zijn op de comfort van stabiele woontemperatuur en zelden een hard werkende binnenunit, dan had ik voor onze woonkamer ook een 2,5kW kunnen kiezen.

Maar hoe groter de ruimte, hoe vaker de unit dus hard zal blazen, plus dat je het risico loopt dat gedeelten van de kamer niet (goed) op temperatuur komen.

Ik zou voor 2 kleinere binnenunits gaan. Waarschijnlijk een 3,5kW + een 2,5kW, maar dat is ook afhankelijk van zaken als, is het je enige verwarming, heb je een backup bij stevige kou, hoe goed is de isolatie, wat zijn je eigen wensen qua comfort, welk merk heb je in gedachten etc. Bij ons merk (mhi) is het zo dat wanneer je voldoende hebt voor verwarming, koeling gemakkelijk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
plunkett schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 13:13:

Factoren hierin zijn: huidige isolatie, huidige gasverbruik voor stoken, locatie binnenunit.
Zonder die info kunnen we weinig zeggen over of 7 kW overkill is of wellicht nog te klein, daarnaast is de hoogte van de ruimte ook nog van invloed.

Hier red ik ~145m3 (~58 m2, open trappengat naar 1e verdieping) met een 3,5 kW en gemiddelde isolatie met 24/7 verwarmen.
Oók nog bij -7 C buitentemperatuur afgelopen winter.

En maak een eigen topic met daarin foto's, plattegrond etc zodat we beter kunnen adviseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 23-06-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@flippy

Ik heb een offerte voor € 250,- in bedrijfstelling en €100,- voor de perskoppeling wat ik stevig vindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuJryylyw8kfLvJMmSU97yroWIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzeK4lz4PdtHy80q0g1dhugN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gS6qXYTIjY1KKXjdYSfFzQW6ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys8kQKMDG7o7bIacVxkItFDX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zuluman schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:23:
@flippy

Ik heb een offerte voor € 250,- in bedrijfstelling en €100,- voor de perskoppeling wat ik stevig vindt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
soldeerfittingen zijn 5 euro ex per stuk.

ben zoizo geen fan van perskoppelingen buiten. die gaan altijd lekken.

ik pers alleen als solderen verboden is op die locatie.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

flippy schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:42:
[...]

soldeerfittingen zijn 5 euro ex per stuk.

ben zoizo geen fan van perskoppelingen buiten. die gaan altijd lekken.

ik pers alleen als solderen verboden is op die locatie.
Ik heb hem al afgezegd. Meldde ook dat ie een andere klant die ook op maandag wou. En hij ging woensdag op vakantie. En toen ie bij was vondt ie ons huis "luxe". En hij zag t zwembad zien wat ik had gebouwd in de tuin. (Zie zwembad forum)

Herken ik wel vaker. Ging laatst een uitlaat voor mijn alfa oldtimer kopen die t nodige werk nodig heeft. Ik lwam met die oldtimer. Hij vroeg hoeveel ik bood. Ik zei 200. Hij daarna nee 150 is zat. Ik kwam paar dagen later met mijn 159 TBI voor een voorpijp. Ik bood 40 en hij zei 50. :)

Ik heb geen haast en laat me niet een richting in duwen. Ik dacht zeĺf 250 is een prima prijs. Maar 100 wuro aan koppelingen niet. Daarnaast heb ik een 10m leiding die ik moet inkorten dus komen er nog 2 extra koppelingen bij. Dan zou ik op 450 komen met zijn koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 20:06
Ik heb een rechthoekige kamer. De meest logische plek lijkt me om hem op de korte muur (groen) te laten plaatsen.
Een andere optie is om hem juist bij de zithoek (blauw) te plaatsen. Aangezien ik daar het meeste zit.
In de keuken (paars) is op papier ook nog een optie zodat ie redelijk uit het zicht is.

Wat denken jullie en waarom?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azXHZ_PJWyfbOAxbXED0Y2MkJqU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dg47gOlWnAOmmgv4Di3BGBam.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Kitser op 23-06-2023 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paucke
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-10-2023
Voor de vervanging van mijn elektrische accumulatie plan ik om over te schakelen naar een lucht/lucht warmtepomp. Er zijn 5 ruimtes: nl.
gelijkvloers: living 42m² , keuken 16m², inkom/traphal 12m²
en 2 slaapkamers (2x16m²) boven die ik wil voorzien van Airco.

Ik heb een verbruik 7000 à 8000 kWh per jaar Nachtstroom voor het opladen van mijn accumulatoren.
Totaal vermogen van de accumulatoren is 16kW
Volgens mijn berekeningen heb ik met verwarmingsvermogen van 5 kW voldoende

Mijn installateur verdeeld Daikin en beveelt mij de Multi-Split 5MXM90 met mogelijkheid tot aansluiten van 5 binnen units.(eigenlijk zou een 3MXM68 voldoende zijn, maar die heeft slechts 3 aansluitingen.)

Als binnen units dacht ik aan: 3.5kw (living); 2.5kW (keuken) en 3 x 2kW (Inkom, 2 slk).

De Multi-Split 5MXM90 kan echter overweg met grotere vermogens dus met zwaardere binnen units.
bv. voor living 5kW, keuken 3.5kW, inkom 2.5 kW en 2 slk blijven 2 kW
Hiermee vergoot ik mijn flexibiliteit (sneller en meer opwarmen) dit voor geringe meerkosten.
.
[b]Maar hoe zit het met het rendement of COP door zwaardere binnen units te nemen
Volgens mijn installateur zal dit weinig uitmaken en wordt dit perfect geregeld door de sturing van de Multi- split met frequentie gestuurde compressor. Cijfers kan hij me echter niet bezorgen.
Klopt deze stelling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
Paucke schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:40:
Voor de vervanging van mijn elektrische accumulatie plan ik om over te schakelen naar een lucht/lucht warmtepomp. Er zijn 5 ruimtes: nl.
gelijkvloers: living 42m² , keuken 16m², inkom/traphal 12m²
en 2 slaapkamers (2x16m²) boven die ik wil voorzien van Airco.

Ik heb een verbruik 7000 à 8000 kWh per jaar Nachtstroom voor het opladen van mijn accumulatoren.
Totaal vermogen van de accumulatoren is 16kW
Volgens mijn berekeningen heb ik met verwarmingsvermogen van 5 kW voldoende

Mijn installateur verdeeld Daikin en beveelt mij de Multi-Split 5MXM90 met mogelijkheid tot aansluiten van 5 binnen units.(eigenlijk zou een 3MXM68 voldoende zijn, maar die heeft slechts 3 aansluitingen.)

Als binnen units dacht ik aan: 3.5kw (living); 2.5kW (keuken) en 3 x 2kW (Inkom, 2 slk).

De Multi-Split 5MXM90 kan echter overweg met grotere vermogens dus met zwaardere binnen units.
bv. voor living 5kW, keuken 3.5kW, inkom 2.5 kW en 2 slk blijven 2 kW
Hiermee vergoot ik mijn flexibiliteit (sneller en meer opwarmen) dit voor geringe meerkosten.
.
[b]Maar hoe zit het met het rendement of COP door zwaardere binnen units te nemen
Volgens mijn installateur zal dit weinig uitmaken en wordt dit perfect geregeld door de sturing van de Multi- split met frequentie gestuurde compressor. Cijfers kan hij me echter niet bezorgen.
Klopt deze stelling?
Ik ben even vergeten hoe het precies heet maar in de datasheets van de respectievelijke buitenunits kan je precies zien welke combinaties met binnenunits mogelijk zijn en welk minimum vermogen de buitenunit zal opnemen.

Mijn 2MXM50A heeft een minimum van ik meen 320Watt opgenomen met 1 unit aan.
Echter zie ik deze ook terug moduleren naar 220Watt.
Van wat ik het afgelopen jaar heb gelezen doen vrijwel alle A-merken lager terug moduleren dan opgegeven in de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Kitser schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 17:59:
Ik heb een rechthoekige kamer. De meest logische plek lijkt me om hem op de korte muur (groen) te laten plaatsen.
Een andere optie is om hem juist bij de zithoek (blauw) te plaatsen. Aangezien ik daar het meeste zit.
In de keuken (paars) is op papier ook nog een optie zodat ie redelijk uit het zicht is.

Wat denken jullie en waarom?[Afbeelding]
Paars: Zo vlakbij het fornuis in de keuken lijkt me geen goed idee, dan zal hij veel vette lucht opzuigen. Tussen de andere twee weet ik niet wat het beste is.
Sjamo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 14:19:
Hoe groter de ruimte, hoe meer warmte nodig is (gemiddeld) en hoe verder die warmte weggeblazen moet worden.
Hoe harder een unit verwarmt (meestal bij aanzetten, bij groot verschil wens en feitelijke temperatuur) hoe harder deze blaast.
...
Maar hoe groter de ruimte, hoe vaker de unit dus hard zal blazen, plus dat je het risico loopt dat gedeelten van de kamer niet (goed) op temperatuur komen. Ik zou voor 2 kleinere binnenunits gaan.
Hmm, ik vraag me dan af - als je toch met één unit in een grotere/onhandige ruimte zit, zal een plafondventilator dan helpen met het verdelen van de lucht uit de airco? Kan me voorstellen dat het wel een kleine boost geeft namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:38
TheCory schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:34:
[...]

Paars: Zo vlakbij het fornuis in de keuken lijkt me geen goed idee, dan zal hij veel vette lucht opzuigen. Tussen de andere twee weet ik niet wat het beste is.

[...]

Hmm, ik vraag me dan af - als je toch met één unit in een grotere/onhandige ruimte zit, zal een plafondventilator dan helpen met het verdelen van de lucht uit de airco? Kan me voorstellen dat het wel een kleine boost geeft namelijk.
Hier helpt een plafondventilator, maar die moet in onze kleine kamer al op de hoogste stand staan om de andere kant te bereiken.

Wanneer je 24/7 koelt of verwarmt zal je een betere verspreiding krijgen dan bij ad hoc, maar of dat voldoende is voor een gelijkmatige temperatuur in een grote ruimte dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Hier helpt een plafondventilator, maar die moet in onze kleine kamer al op de hoogste stand staan om de andere kant te bereiken.

Wanneer je 24/7 koelt of verwarmt zal je een betere verspreiding krijgen dan bij ad hoc, maar of dat voldoende is voor een gelijkmatige temperatuur in een grote ruimte dat weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee.
kort antwoord: nee. gewoon meerdere kleine binendelen ipv 1 grote.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 23-06-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Heeft iemand ervaring met het (comfort)verschil tussen cassette-airco's en wand airco's? Wij gaan binnenkort verbouwen waardoor we heel makkelijk boven de plafonds van de 3 slaapkamers kunnen komen waar de airco's moeten komen. Boven die plafonds zit 2 meter loze ruimte waardoor een cassette airco geen probleem is. Leidingen boven de plafonds leggen is dus ook geen probleem. Wat ik me dus afvraag is of je een cassette airco het beste in het midden van een kamer moet monteren of dat vlak bij een wand geen probleem is. Als voorbeeld: https://alklima.nl/leveri...-cassette-units/cesh-m25i waarvan ik hoop dat die ook in multi-split opzet werkt. En de condenspomp zit ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frank Martin schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:42:
Heeft iemand ervaring met het (comfort)verschil tussen cassette-airco's en wand airco's? Wij gaan binnenkort verbouwen waardoor we heel makkelijk boven de plafonds van de 3 slaapkamers kunnen komen waar de airco's moeten komen. Boven die plafonds zit 2 meter loze ruimte waardoor een cassette airco geen probleem is. Leidingen boven de plafonds leggen is dus ook geen probleem. Wat ik me dus afvraag is of je een cassette airco het beste in het midden van een kamer moet monteren of dat vlak bij een wand geen probleem is. Als voorbeeld: https://alklima.nl/leveri...-cassette-units/cesh-m25i waarvan ik hoop dat die ook in multi-split opzet werkt. En de condenspomp zit ingebouwd.
ja, deze zijn beter dan wandmodellen.

let wel dat de ingebouwde condenspomp maar 20cm omhoog kan, moet je hoger zit je alsnog vast aan een aparte condenspomp.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-06-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

flippy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:22:
[...]

ja, deze zijn beter dan wandmodellen.

let wel dat de ingebouwde condenspomp maar 20cm omhoog kan, moet je hoger zit je alsnog vast aan een aparte condenspomp.
Thanks. Misschien nog 'mooier' (nouja, minder lelijk) zijn deze: https://alklima.nl/leveri...nits-1-zijdig/mlz-kp35-vf voor de grotere slaapkamer in combinatie met https://alklima.nl/leveri...4-zijdig-60x60/slz-m15-fa voor de 2 kleinste slaapkamers. Ik ga eens puzzelen welke combinaties mogelijk zijn en hoe ik mijn leidingwerk moet leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Frank Martin schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 07:42:
Deze heb ik in mijn slaapkamer op een multisplit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5srvh8KWyaHctsG_GeN0yUD5XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtYq0dOgb9pS5cgO6IqQgeWU.jpg?f=fotoalbum_large

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frank Martin schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:30:
[...]

Thanks. Misschien nog 'mooier' (nouja, minder lelijk) zijn deze: https://alklima.nl/leveri...nits-1-zijdig/mlz-kp35-vf voor de grotere slaapkamer in combinatie met https://alklima.nl/leveri...4-zijdig-60x60/slz-m15-fa voor de 2 kleinste slaapkamers. Ik ga eens puzzelen welke combinaties mogelijk zijn en hoe ik mijn leidingwerk moet leggen.
mlz's zijn niet fijn ten opzichte van een 4 weg. dat zijn gewoon wandmodellen in het plavond. gewoon 4 weg nemen. die stromen veel gelijkmatiger door de ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 24-06-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

flippy schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 08:31:
[...]

mlz's zijn niet fijn ten opzichte van een 4 weg. dat zijn gewoon wandmodellen in het plavond. gewoon 4 weg nemen. die stromen veel gelijkmatiger door de ruimte.
Hmm, benieuwd wat @ron321 daarvan vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ik ben er blij mee.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Het wordt dan wel echt zo’n kantoor / winkeluitstraling. (Bij zo’n 4 richtingen model, die andere valt mee) Als je het echt mooi wilt neem je een kanaalunit en in je kamer enkel een roostertje.

[ Voor 15% gewijzigd door Navi op 24-06-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Navi schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 09:37:
Het wordt dan wel echt zo’n kantoor / winkeluitstraling. (Bij zo’n 4 richtingen model, die andere valt mee) Als je het echt mooi wilt neem je een kanaalunit en in je kamer enkel een roostertje.
4weg zie je veel in profi installaties omdat het de beste oplossing is om met zo min mogelijk overlast een zo egaal mogelijke ruimte klimaat te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paucke
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-10-2023
elektriekert schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:54:
[...]

Ik ben even vergeten hoe het precies heet maar in de datasheets van de respectievelijke buitenunits kan je precies zien welke combinaties met binnenunits mogelijk zijn en welk minimum vermogen de buitenunit zal opnemen.

Mijn 2MXM50A heeft een minimum van ik meen 320Watt opgenomen met 1 unit aan.
Echter zie ik deze ook terug moduleren naar 220Watt.
Van wat ik het afgelopen jaar heb gelezen doen vrijwel alle A-merken lager terug moduleren dan opgegeven in de specs.
Hallo. Dit zijn waarschijnlijk de datasheets die je bedoelde:
https://www.daikin.eu/con...-017_Catalogues_Dutch.pdf
Hierin vinden we jouw 2MXM50A (p;14) het opgenomen vermogen min 0.33 kW (koelen) en 0.25 kW (verwarmen).
In mijn geval 5MXM90 vinden we op 29 en 30
voor alternatief 1 (2,0+2,0+2,0+2,5+3,5) : min. 0.61 kW (koelen) en 0.69 kW (verwarmen)
voor alternatief 2 (2,0+2,0+2,5+3,5+5,0) : min. 0.68 kW (koelen) en 0.80 kW (verwarmen)
Dus voor koelen +11% en verwarmen +16%
Maar ik schrik wat als ik die hoge waarden zie. Wat betekent 0.8 kW minimum opgenomen vermogen?
Is dit het het zelfde als het sluimerverbruik? Wat in de tussen seizoenen de zon en zorgt voor de nodige warmte voor een dag
of als ik in de winter mijn houtkachel de verwarming overneemt?
0.8kW gedurende een dag is 19kWh om het systeem draaiende te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:49:
[...]

Naja je koelt hiermee wel een hele verdieping ipv 1 kamer. Bij continu draaien wordt verbruik steeds lager tot de steady state stand, waar je alleen toegevoegd energie van de zon / transmissie hoef weg te halen.

Dat kost iets van 15 kWh/dag met 150 m2.
Ik was hier naar op zoek naar dergelijke verbruikscijfers. Wij zitten hier met 24/7 koelen nu ook rond 15 kWh/dag voor hetzelfde oppervlak (en inhoud 390 m3). Appartement op de bovenste etage, geen zijburen, veel glas op zuidzijde, wel buitenzonwering. Ik had geen enkele referentie wat een beetje ‘normaal’ gebruik is. Als ik terugreken is het 38 Wh/m3/dag (ideetje voor vergelijking in dit topic?). Installatie is MHI SCM7.1 kW multisplit met twee binnenunits, 6 kW voor woonkamer (75 m2) en 2 kW voor de rest. Die balans had wellicht iets anders kunnen zijn, maar enfin, hele zomer overal constant 23 graden de hele dag, terwijl buiten tot 33 graden was. Als ik de specificaties erop nasla, zou gemiddeld 625 W neerkomen op ca. 30% capaciteit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Paucke schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:44:
[...]

Hierin vinden we jouw 2MXM50A (p;14) het opgenomen vermogen min 0.33 kW (koelen) en 0.25 kW (verwarmen).
voor alternatief 1 (2,0+2,0+2,0+2,5+3,5) : min. 0.61 kW (koelen) en 0.69 kW (verwarmen)
voor alternatief 2 (2,0+2,0+2,5+3,5+5,0) : min. 0.68 kW (koelen) en 0.80 kW (verwarmen)
Maar ik schrik wat als ik die hoge waarden zie. Wat betekent 0.8 kW minimum opgenomen vermogen?
Is dit het het zelfde als het sluimerverbruik? Wat in de tussen seizoenen de zon en zorgt voor de nodige warmte voor een dag
Deze modellen betreffen alleen de R410a modellen, 2MXS of 5MXS modellen i.p.v. de *MXM modellen.
Zo qua vermogen zal het niet veel verschillen met de R32.

Als je bij je 5MXM model maar 1 of 2 units aan hebt staan moet je de datasheet lezen alsof je er maar 1 of 2 units op aangesloten hebt.
Bij verwarmen met een 5MXS met alleen een 2kW binnenunit aan is het minimum opgenomen vermogen 0,35kW .
Dat valt dan dus nog een soort van mee.
Echter zal de unit wel sneller gaan pendelen doordat deze ineens meer koelt of verwarmt i.p.v. langzaam koelt of verwarmt.

Een sluimer verbruik van 0.8kW zal nooit plaatsvinden.

Voor de MXM modellen (R32) zou ik even zoeken naar de juiste datasheets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Paucke schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 11:44:
[...]

In deze sheet staat de 5MXM90:
https://content.wasco.nl/...mbinatietabellen_2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flixell
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-05-2024
Na hier meegelezen te hebben, zelf sinds kort een Toshiba hangen. Erg stil, maar minder geluid is altijd beter.
Zijn er nadelen aan het altijd gebruiken van Silence mode, is dit bijvoorbeeld schadelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@Flixell schadelijk is het niet. Stille modus betekent meestal dat de buitenunit zachter draait. Dan heb je dus minder vermogen, maar in het algemeen is dat wel iets zuiniger. Het handmatig kiezen van de (ultra-)lage ventilatorstand van de binnenunit geeft juist extra verbruik omdat de buitenunit dan zijn vermogen minder makkelijk kwijt kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mocht je buitenunit bezwijken door de jaren heen kun je er altijd nog een kruiden tuintje van maken :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSPvxog8v18SHZZ6kCujKm79zMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRRJ4PSRlVhmI1Fb1Jdlvd2m.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Servee schreef op zondag 25 juni 2023 @ 10:16:
Mocht je buitenunit bezwijken door de jaren heen kun je er altijd nog een kruiden tuintje van maken :+
[Afbeelding]
dat is een.... prestatie....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Heb eindelijk de knoop doorgehakt voor een installatie, het worden 2x de Daikin 5MXM90 buitenunits met 8 binnenunits van het type Perfera en Stylish (verschillende vermogens, 2 - 2,5 - 2,5 - 3,5 - 3,5 - 3,5 - 5,0 - 5,0 kW)

Het is flink wat vermogen maar het zijn heel wat m3's (+- 700) en er is ook veel leidinglengte nodig (totaal +- 140 meter), vandaar de grote buitenunits.

4 units per buitendeel, mocht het minimum te hoog zijn kan er altijd nog een 5e aan per unit naar aanliggende ruimtes.

Wordt in augustus geïnstalleerd, hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Als je gaat verbouwen kun je ook het volgende overwegen:

- 1 kanaalunit op zolder leggen
- per slaapkamer 2 buizen , 1 afvoer/1aanvoer
- Een Easyzone oplossing van Airzone.

Ik heb dit nu draaien op de bovenverdieping. Vind het geweldig, ik kan per slaapkamer de temperatuur instellen en je hebt per slaapkamer alleen 2 buizen/gaten in het plafond.

Je moet wel ruimte hebben om de flinke kanaalunit te kunnen opbergen. Bij mij ligt hier op zolder. En plafond slaapkamers -> zolder was hout/hout dus vrij eenvoudig aan te leggen.

Deze oplossing werd mij ooit geadviseerd door een andere Tweaker, maar ik vind het ideaal. Je hebt dus ook maar 1 set airco leidingen van/naar de kanaalunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
En ik heb zelf ook een vraag mbt dit topic:
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met losse / externe temperatuur sensoren voor wandunits?

Ik heb 2 Toshiba wandunits beneden (1 woonkamer en 1 kantoor). En zeker met verwarmen in de winter merk ik dat door de stijgende warme lucht de temperatuur die de unit meet redelijk afwijkt van de temperatuur in de ruimte.

Oplossing nu is simpelweg een paar graden hoger instellen dan normaal instellen, waar ik de CV op 21 zou zetten haalt de airco met 23 of 24 de juiste temperatuur. Nadeel is dat als de buitentemperatuur sterk wisselt je ook die temperatuur weer net anders moet zetten.

Ik heb bij Toshiba zelf wel 2 sensoren gevonden die bekabeld aangesloten worden, wat niet echt ideaal is. Zijn hier toevallig mensen die ervaring hebben met een alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:04
Navi schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:52:
Heb eindelijk de knoop doorgehakt voor een installatie, het worden 2x de Daikin 5MXM90 buitenunits met 8 binnenunits van het type Perfera en Stylish (verschillende vermogens, 2 - 2,5 - 2,5 - 3,5 - 3,5 - 3,5 - 5,0 - 5,0 kW)

Het is flink wat vermogen maar het zijn heel wat m3's (+- 700) en er is ook veel leidinglengte nodig (totaal +- 140 meter), vandaar de grote buitenunits.

4 units per buitendeel, mocht het minimum te hoog zijn kan er altijd nog een 5e aan per unit naar aanliggende ruimtes.

Wordt in augustus geïnstalleerd, hou jullie op de hoogte :)
Die grote Daikin units hebben een schrikbarend hoog minimumvermogen. Is er een specifieke reden dat je bij zo'n grote multisplit voor Daikin kiest? Want als je 'maar' 4 binnenunits per buitendeel doet zou ik eerder naar een SCM71ZS of SCM80ZS kijken, die hebben echt een veel lager minimumvermogen. Mocht je écht de mogelijkheid tot 5 binnenunits per buitenunit willen hebben kun je ook de SCM100ZS nog overwegen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Pagina: 1 ... 20 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic