Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:18
Willempie27 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 01:34:
[...]

Ja onderschat het niet. Ik heb ze zelf ook niet. Maar pas bij mijn ouders een paar opgehangen in een vrijstaand huis voor slechts 300 euro voor 2 ramen op het zuid-oost. Het was daar koeler in huis als bij mij. Geen airco nodig terwijl ik in mijn 1 raam rijtjeshuis we het "nodig" vinden om hem aan te zetten. Voor koelen is het al snel 400kWh en als ik heel gunstig uit gaat van 30ct is het al 120 euro een jaar er vanuit gaat dat er sowieso airco is geïnstalleerd. Ze kunnen nu zonder dus dan is de besparing nog groter.

Maar ik snap je punt wel ergens. Het onderhoud is nodig. Dus de afweging om voor 120 euro een airco aan te zetten om een voor jou een optimaal klimaat te creëren zonder screens is het niet waard.
Hier 4 rolluiken op zuid rijtjeswoning (alle ramen op zuid), maar hebben wel degelijk ook nog onze airco nodig.

We zijn erg blij met onze rolluiken en ze doen veel goed, maar we houden ons huis er echt niet mee op 23 graden in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:57
Manderlay1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 23:55:
[...]

Screens zijn voor mensen die hebben gebouwd met een slechte architect of hebben willen besparen op de bouwkosten en achteraf te warm hadden in het huis.

Hier beneden lekker fris zonder screens en airco met grote glaspartijen op de zuidkant. Geïnvesteerd in een oversteek dus geen zon op onze ramen.

Airco's houden het boven mooi koel.
Niet elk huis heeft de ruimte voor die oversteek.
Hier hangt een grote luifel, dus ook geen zon op de ramen, dan hoeft de airco ook niet op stand turbo.

Maar zonder luife, screens of oversteek met grote ramen met grote ramen zou een airco ook heel wat harder moeten werken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:10
Sowieso ga je dan compleet voorbij aan alle doorzonwoningen die decennialang zijn gemaakt om juist zoveel mogelijk zon op te vangen in het huis. Jeweetwel in een tijd dat er nog daadwerkelijk weken lang ijs kon liggen de winter en er sneeuwduinen konden ontstaan van 3-6 meter hoog (1979).

Dat die huizen nu niet meer zo handig zijn betekend niet dat je ze alle honderdduizend ofzo maar even snel kan vervangen voor state of the art energieneutrale huizen die magisch uit zichzelf op max 24 graden blijven. En dus moet je naar iets als airco's kijken eventueel aangevuld met screens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Caelorum schreef op maandag 19 juni 2023 @ 08:56:
Sowieso ga je dan compleet voorbij aan alle doorzonwoningen die decennialang zijn gemaakt om juist zoveel mogelijk zon op te vangen in het huis. Jeweetwel in een tijd dat er nog daadwerkelijk weken lang ijs kon liggen de winter en er sneeuwduinen konden ontstaan van 3-6 meter hoog (1979).

Dat die huizen nu niet meer zo handig zijn betekend niet dat je ze alle honderdduizend ofzo maar even snel kan vervangen voor state of the art energieneutrale huizen die magisch uit zichzelf op max 24 graden blijven. En dus moet je naar iets als airco's kijken eventueel aangevuld met screens.
De volgorde moet zijn: eerst zonnewering, dan actief koelen.
Zonnewering verhoogt ook het comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:15:
[...]
De volgorde moet zijn: eerst zonnewering, dan actief koelen.
Zonnewering verhoogt ook het comfort.
Maar compleet kansloos in bijv. mijn woning. Ik zou dan alsnog zitten te kijken naar 28 graden binnen, zoals nu. Met geschatte rd 1.4 in de muren hou je geen warmte buiten. Sterker nog. De kopse kanten van mijn 30cm betonnen vloeren zijn met 2cm eps geïsoleerd. Meer kan niet. Rd 0.55 dus. Die warmte trekt er dus hoe dan ook in. Met zonwering zal het iets langer duren, maar uiteindelijk is het hoe dan ook warm binnen en dat ga je niet tegen zonder actief te koelen. Voor het comfort ga je dus voor airco's, voor de energiezuinigheid plaats je vervolgens de screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Ik ben langzaam aan mijn rijtjeswoning uit 1970 aan het verduurzamen en ben me een beetje aan het inlezen over L/L WPs. Ik vind de Daikin Ururu Sarara er erg interessant uitzien - in één klap verwarmen/koelen/ventileren/bevochtigen/ontvochtigen. Handig! Zijn er nog alternatieve opties die dit ook allemaal kunnen regelen? Als ik ernaar zoek vind ik eigenlijk alleen maar die Ururu, maar ik wil zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
Door zonwering (drie knikarmschermen) kunnen wij de airco gelukkig wel wat minder hard laten draaien. Forse schuifpui op het zuiden, geeft anders behoorlijk veel warmte.

Komisch vind ik wel als mensen rolluiken hebben en deze allemaal dicht hebben. Kom ik soms bij mensennbinnen als het 30 grafen is buiten, volle zon.. hebben ze de lamp aan want is zo donker 8)7

Lekker jezelf zo opsluiten denk ik dan...

Anyway.. morgen/donderdag verwacht ik dat de airco een godsgeschenk gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Termy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 01:15:
[...]

Dat meent ie zeker. Als ik kijk wat koelen (24/7) me kost en wat screens zouden kosten dan kan ik daar vele decennia, bijna een eeuw, van koelen. En dan ga ik ervan uit dat screens zouden zorgen voor 0 koelvraag wat natuurlijk niet zo is aangegeven instraling niet het enige is. Financieel totaal kansloos.
Eens. Maar ik had vroeger folie op de ramen en nu warmtewerend glas bij vervanging naar HR++. Scheelt veel, kost niet veel meer. Maar als warmte eenmaal vroeg of laat binnen is red je het niet meer bij goede isolatie met ramen open in de nacht. We hebben niet voor niets airco toch? Zalig. Het vocht in je huis met deze warmte hou je ook niet tegen met zonwering.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TheCory schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:35:
Ik ben langzaam aan mijn rijtjeswoning uit 1970 aan het verduurzamen en ben me een beetje aan het inlezen over L/L WPs. Ik vind de Daikin Ururu Sarara er erg interessant uitzien - in één klap verwarmen/koelen/ventileren/bevochtigen/ontvochtigen. Handig! Zijn er nog alternatieve opties die dit ook allemaal kunnen regelen? Als ik ernaar zoek vind ik eigenlijk alleen maar die Ururu, maar ik wil zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie.
Ventileren werkt niet met dat ding. Zoek even in het oude topic. Met Perfera ben je goedkoper en net zo goed uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 19-06-2023 12:15 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Los van de vele kortzichtige replies, gaat het hier toch echt over L/L en niet over screens, dacht ik.
Screens kan je bespreken in de duurzame kroeg :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14
En zie ook de topicwarning: "We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.". Graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Klopt het dat de Daikin buitenunits, ook de grote zoals de 5MXM90 er alleen in 1-fase zijn? Ik dacht een tijdje geleden dat ze er ook in 3-fase waren maar kan het niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:43
*knip*, zie modbreak vlak boven je.

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52
Navi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:37:
Klopt het dat de Daikin buitenunits, ook de grote zoals de 5MXM90 er alleen in 1-fase zijn? Ik dacht een tijdje geleden dat ze er ook in 3-fase waren maar kan het niet meer vinden.
Vroeger had je te maken met opstart piekspanning maar gezien het nu allemaal inverters zijn is dat overbodig geworden en het redement is nu veel beter dan vroeger, vroeger werden ze ook nog wel eens achter C groepen gezet.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2023 20:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 16:32:
[...]

Waarom zou je een apparaat dat max 2050watt opgenomen vermogen heeft op krachtstroom willen hebben?
Een groep kan je belasten tot 3600watt, en onder bepaalde omstandigheden mag dat ook een 25A groep zijn(als daar maar geen stopcontact aan zit met juiste kabeldikte, maar dan zit je mogelijk wel met je hoofdzekering) dan zit je al op 5750 watt.

Vroeger had je te maken met opstart piekspanning maar gezien het nu allemaal inverters zijn is dat overbodig geworden en het redement is nu veel beter dan vroeger, vroeger werden ze ook nog wel eens achter C groepen gezet.
Ja dat is ook zo, vind het toch opvallend dat Daikin in de handleiding voor de 5MXM90 dan toch 25,9A bekabeling (4mm2) en een 32A onderbreker aan raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Navi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:12:
[...]

Ja dat is ook zo, vind het toch opvallend dat Daikin in de handleiding voor de 5MXM90 dan toch 25,9A bekabeling (4mm2) en een 32A onderbreker aan raad.
Klopt... maar staat hier rustig te werken op een 2.5mm2 kring met een 20A zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Tommie12 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Klopt... maar staat hier rustig te werken op een 2.5mm2 kring met een 20A zekering.
Kabeldikte heeft ook invloed op de lengte, daarnaast een airco draait nooit op 100%, dan betreft het uitzonderingen, gaat allemaal vrij vlot terug naar 50% of lager zelfs.

Kabeldikte zou ik persoonlijk niet op bezuinigen als de fabrikant het voorschrijft, dat had ook met iets anders te maken wat ik zo even niet meer weet.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 19-06-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:11
mr_evil08 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Kabeldikte heeft ook invloed op de lengte, daarnaast een airco draait nooit op 100%, dan betreft het uitzonderingen, gaat allemaal vrij vlot terug naar 50% of lager zelfs.

Kabeldikte zou ik persoonlijk niet op bezuinigen als de fabrikant het voorschrijft, dat had ook met iets anders te maken wat ik zo even niet meer weet.
Mijn 5.3 kW draait anders wel op 120% soms, 2.2 kW elektrisch kan niet eens volgens de specs en de pieken bepalen je afzekerwaarde. Nou is mijn 9A niet heel spannend maar ik word iets nerveuzer als het om een grote 9 kW model gaat.

Andere mensen hier hebben eerder last gehad van slimme stopcontacten met stroommeters die uitschakelen bij 3 kW. Mijne doet 3840W, dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Navi schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:12:
[...]

de fabrikant stelt deze eisen omdat de unit onder bepaalde voorwaarden wel die capaciteit nodig kan hebben. dat jij/wij die in regulier gebruik vrijwel niet zien is wat anders, daar kan de fabrikant geen rekening mee houden of uitzonderingen voor maken in de handleiding. als je dikke porsche koopt zit daar ook een set dikke michelins of pirellis onder die 300+ kunnen, dat jij er alleen maar 103 rijd op de A4 is niet een reden voor porsche om dan te zeggen dat je er dan wel een paar wanglingchong rubbertjes van de lokale bandenboer eronder mag leggen.

ben al vaak zat bij multisplitjes geweest de afgelopen tijd die een zekering hebben afgegaan omdat de aansluiting te strak bemeten was door een installateur die goedkoper op de offerte uit wou komen of zijn vak niet goed begrijpt, of beide. de hoeveelheid kroonsteentjes die ik tegenkom boven plavonds en in aansluitpanelen of lasdoosjes buiten is bijna crimineel te noemen.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 19-06-2023 19:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:04:
[...]

Bij de adhoc stokers wel lijkt me. Als je het eerst 30 graden binnen laat worden in de zomer of 12 graden in de winter staat hij volgens mij flink te stampen. Is dat dan niet vol gas? Ik weet het niet want ik stook/koel consequent 23 in de zomer 20/21 in de winter. Ik zie nooit hoge vermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op maandag 19 juni 2023 @ 19:56:
[...]

Bij de adhoc stokers wel lijkt me. Als je het eerst 30 graden binnen laat worden in de zomer of 12 graden in de winter staat hij volgens mij flink te stampen. Is dat dan niet vol gas? Ik weet het niet want ik stook/koel consequent 23 in de zomer 20/21 in de winter. Ik zie nooit hoge vermogens.
Defrosts zijn het probleem, die trekken zwaar aan de amperes

Je hebt ook olieruns die grotere machines doen om de zoveel tijd, dan zie je ook vrij extreme vermogens.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 19-06-2023 23:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
MotorBeast schreef op maandag 19 juni 2023 @ 12:07:
[...]

Ventileren werkt niet met dat ding. Zoek even in het oude topic. Met Perfera ben je goedkoper en net zo goed uit.
Heel goed om te weten - bedankt voor het advies! Ik ga inderdaad voor de Perfera dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:17
Snel vraagje, in welke richting gaat het lawaai van een airco buitenunit voornamelijk? Komt het uit de grote ventilator aan de voorkant?
Om te weten hoe we de unit best aan de muur bevestigen.
Het zou aan een muur komen te hangen die op een hoek van 90 graden op mijn slaapkamer muur staat. 1e verdieping met daar een plat dak. En ik wil het lawaai liefst "wegsturen" van mijn slaapkamer venster ;)

Toestel komt op pakweg 2-3 meter van m'n venster, ga proberen te vragen het toestel zo ver mogelijk te hangen en veervoeten of trillingsdempers te gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door phobosdeimos op 20-06-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
phobosdeimos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:47:
Snel vraagje, in welke richting gaat het lawaai van een airco buitenunit voornamelijk? Komt het uit de grote ventilator aan de voorkant?
Om te weten hoe we de unit best aan de muur bevestigen.
Het zou aan een muur komen te hangen die op een hoek van 90 graden op mijn slaapkamer muur staat. 1e verdieping met daar een plat dak. En ik wil het lawaai liefst "wegsturen" van mijn slaapkamer venster ;)

Toestel komt op pakweg 2-3 meter van m'n venster, ga proberen te vragen het toestel zo ver mogelijk te hangen en veervoeten of trillingsdempers te gebruiken.
Lawaai van de ventilator is er een en alleen merkbaar als je de airco ook belast. Als je hem rustig laat pruttelen zou ik het amper storend willen noemen afhankelijk van het model. De voornaamste overlast zou hem kunnen zitten in de resonantie die door je muren heen dreunt dit zou je met veervoeten en trillingsdempers kunnen verminderen maar dit is niet gegarandeerd aangezien het probleem zich vaak bij een bepaald toerental voordoet of wisseling ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Puddi Puddin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Lawaai van de ventilator is er een en alleen merkbaar als je de airco ook belast. Als je hem rustig laat pruttelen zou ik het amper storend willen noemen afhankelijk van het model. De voornaamste overlast zou hem kunnen zitten in de resonantie die door je muren heen dreunt dit zou je met veervoeten en trillingsdempers kunnen verminderen maar dit is niet gegarandeerd aangezien het probleem zich vaak bij een bepaald toerental voordoet of wisseling ervan.
Hmmm ok thanks. Ik heb eigenlijk maar twee opties, ofwel op het plat dak zetten, ofwel aan de muur hangen iets boven dat plat dak.
De installateur had een voorkeur voor aan de muur hangen, op die manier als we ooit het plat dak moeten vernieuwen hebben we daar minder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Voor mensen met een LG multi: dit werkt om hem rustiger te laten lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2c37nMxTRqtdgGMR5jywnAJ8iA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wWas9xLFvGhPoTxmXGzc5no9.png?f=user_large

Met 2x MU3R19 een A/B test gedaan, met "step 2" staat gaat hij pas echt optoeren als de binnenunit setpoint +2.5/3 meet, normaal gaat hij al naar 700W+ bij een enkele unit op +1 graad om het snel naar setpoint af te koelen.

Hij kan hiermee heel strak 180-700W aanhouden voor uren lang, en met een trage PID loop traploos vermogen aanpassen aan temperatuur. Alleen als de zon op komt en op een unit schijnt gaat hij op turbo, maar dat wil je ook, de warme "zolderkamer" unit meet 27 graden (setpoint 23) en dan is het tijd om iets minder zuinig te doen.

[beetje off-topic] hmm dat raamfolie webshop is niet echt snel, heb samples besteld vorige week, nog niet binnen. Kosten vallen mee, vel van 152x100 is €47, x2 voor 1 kamer als proef met kantel-kiep-ramen, kan het dus volledig openen en op de buitenkant plakken.

Versie die je binnen kan plakken is iets duurder, dat komt op andere ramen die niet open kunnen als experiment slaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:06:

[Afbeelding]

Met 2x MU3R19 een A/B test gedaan, met "step 2" staat gaat hij pas echt optoeren als de binnenunit setpoint +2.5/3 meet, normaal gaat hij al naar 700W+ bij een enkele unit op +1 graad om het snel naar setpoint af te koelen.

Hij kan hiermee heel strak 180-700W aanhouden voor uren lang, en met een trage PID loop traploos vermogen aanpassen aan temperatuur. Alleen als de zon op komt en op een unit schijnt gaat hij op turbo, maar dat wil je ook, de warme "zolderkamer" unit meet 27 graden (setpoint 23) en dan is het tijd om iets minder zuinig te doen.
Is dit enkel voor de LG multi's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Puddi Puddin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Is dit enkel voor de LG multi's?
Deze dip switches wel. Bij andere units heb je andere namen - zoals Daikin: demand control, via de app of afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
phobosdeimos schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Hmmm ok thanks. Ik heb eigenlijk maar twee opties, ofwel op het plat dak zetten, ofwel aan de muur hangen iets boven dat plat dak.
De installateur had een voorkeur voor aan de muur hangen, op die manier als we ooit het plat dak moeten vernieuwen hebben we daar minder problemen.
Dan zou de voorkeur naar de muur gaan inderdaad. Welke unit gaat er gemonteerd worden? Wij hebben er eentje van LG en die is echt een stuk stiller dan de Qlima van onze buren. 55 vs 48 decibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 15:37
Toch wat spijt van mijn keuze voor de perfera's in de slaapkamer.
Vind die dingen op fluisterstand toch nog best luid. Zeker in vergelijking met de Mitsubishi Electric in de woonkamer, die hoor je bijna niet als de ruimte op temperatuur is en blijft dan mooi rustig draaien.

Regelgedrag van die perfera's is ook een pak bruusker heb ik de indruk.

Kan goed geloven dat er zo veel verschillende meningen zijn over het gebruik van airco's. De verschillen tussen verschillende merken zijn precies toch groter dan ik dacht.

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Nu online
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:00:
Vind die dingen op fluisterstand toch nog best luid. Zeker in vergelijking met de Mitsubishi Electric in de woonkamer, die hoor je bijna niet als de ruimte op temperatuur is en blijft dan mooi rustig draaien.

Kan goed geloven dat er zo veel verschillende meningen zijn over het gebruik van airco's. De verschillen tussen verschillende merken zijn precies toch groter dan ik dacht.
Heb je de hem in fluisterstille modus staan? Zo snel bij elkaar gezocht zouden ze volgens de spec sheet even luid moeten zijn in deze modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
Puddi Puddin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dan zou de voorkeur naar de muur gaan inderdaad. Welke unit gaat er gemonteerd worden? Wij hebben er eentje van LG en die is echt een stuk stiller dan de Qlima van onze buren. 55 vs 48 decibel.
Heb de details staan in m'n topic van enkele dagen geleden: flippy in "Airco Panasonic/Daikin: vermogen, lawaai & condensatiepomp"

Uiteindelijk zal het dit worden:

Slaapkamer 59m3, 1e verdieping, één raam op het oosten
Bureau 59m3, 1e verdieping, 2 ramen op het westen
Zolder 100m3, zes velux ramen (3 keer 95x95, 3 keer 60x75, helft west helft oost), goed geïsoleerd dak met zonnepanelen er op.

Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)

De buiten unit zit aan 47 decibel.
De installateur vond de 3,5 kw voor de zolder misschien iets te nipt, die zou een 5 kw aanraden, die is dan een stukje minder zuinig en luider, maar heeft ook als gevolg dat we buiten unit het 6,8 kw model zou zijn, en die maakt 51 decibel ipv 47.

Gaat enkel om koelen trouwens, verwarmen boeit niet zo.

Hopelijk halen we het met die 3,5 kw op zolder. Ik ben sowieso van plan om op die 6 velux ramen nog zonwerende folie aan te brengen aan de buitenkant.
Omdat we met één vloermodel zitten waar nog geen ingebouwde wifi voor bestaat hebben we daar een externe wifi module bijgenomen, 100 euro extra, op die manier zien we alle 3 units in de app ipv slechts 2.
Net wel zo handig omdat die 3e op zolder staat, veel trappen ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door phobosdeimos op 20-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:30

Termy

valt er nog wat te fragge?

Er is ook wel een verschil in geluidsbeleving tussen de woonkamer en een slaapkamer in de nacht. Vergelijk je wel in dezelfde doodstille achtergrond.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04
w00key schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:06:

[Afbeelding]

In de nacht staat 1 (soms 2) LG 09SQ's (2,5kW) te draaien op de slaapkamer(s). Ingestelde temperatuur (21 graden) wordt zeer snel bereikt en gaat vrij snel pendelen. Je merkt daar zelf overigens niks van aangezien de temp redelijk goed constant wordt gehouden en ook hier de fan op handmatig laag staat. Ik zou hier nog wel meer "rust" willen terugzien in het gedrag maar ik denk dat dit vooral komt door te zware units voor een slaapkamer.

[beetje off-topic] hmm dat raamfolie webshop is niet echt snel, heb samples besteld vorige week, nog niet binnen. Kosten vallen mee, vel van 152x100 is €47, x2 voor 1 kamer als proef met kantel-kiep-ramen, kan het dus volledig openen en op de buitenkant plakken.

Versie die je binnen kan plakken is iets duurder, dat komt op andere ramen die niet open kunnen als experiment slaagt.
Op het moment heb ik alleen een LG PC12Q (3,5kW) unit draaien op een multi LG MU3R21 (6kW). Staat hier op zolder heerlijk rustig te koelen (fansetting low) met een gemiddelde van 150-170w. Je ziet bij de opstart inderdaad een hoger vermogen, maar dat is niet gek aangezien de temp op zolder aanvankelijk best hoog was (25.8 graden) nu steady 22.5 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGxICJwoWptXBhvtnWr-psxyhSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFWPfR8d4UgJu5jcdXj5Gqde.png?f=fotoalbum_large

Wat wel ernorm helpt is dat je zelf dicht bij het huidige setpoint begint (vanmorgen dus eerst op 25 graden gezet, toen 24, 23 en nu 22). Als ik hem direct op 22 zou zetten dan gaat ie echt als een malle draaien en levert dat "onrustig" gedrag op.

Voorbeeld van 2 units aan op de slaapkamers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MvvEozyjAEeB_63Ggh6nZGC3w4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNWUXpkfupUYAXKTqA3xl1OV.png?f=fotoalbum_large

Sinds begin dit jaar hebben we voor beneden een single split MHI 35ZSX-WF hangen. Man man man ... wat een verschil. Deze unit kan ik gewoon op "auto stand" temp instellen en dat doet ie dan rustig en zuinig zonder heel veel fratsen. Zelfs het pendelen doet ie veel "smoother" dan de LG. Daarnaast kan hij de ruimte veel beter en sneller constant op temp houden. Uiteraard is de vergelijking scheef tov de LG in multi opstelling maar toch. Ik heb ook nog net een klein stukje verwarmen ermee kunnen mee pakken en dat ging helemaal veel beter dan de LG.

Voorbeeld van de MHI qua verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt_VJJQyYylL04NaevhTXPGM9iY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JRcDLNMHgidLqo4D6tPBlZD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door renzo4000 op 20-06-2023 13:07 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:43
Martin7182 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 15:39:
[mbr]*knip*, zie modbreak vlak boven je.[/mbr]
Dank :) Mijn ontopic essentie was: airco als laatste stap, niet als eerste.
flippy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Defrosts zijn het probleem, die trekken zwaar aan de amperes
Dat laatste is waar, maar de hoge stroom duurt maar kort (in mijn geval +/- 5 min om de paar uur). Zonder ontdooicyli zou de unit in totaal nog veel meer energie gebruiken. Het echte probleem is verminderde efficiency a.g.v. kou. Zowel omdat er minder energie in koude lucht zit, en omdat aangegroeid ijs de warmtewisselaar blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:02:
[...]

Dat laatste is waar, maar de hoge stroom duurt maar kort (in mijn geval +/- 5 min om de paar uur).
Hoe lang het duurt is niet relevant, de aansluiting moet het kunnen leveren. Waterkoker staat ook maar 3 min aan, das nog steeds geen reden om er maar een huishoudsnoertje aan te knopen.

En defrosten moet op een specifiek moment gebeuren, hoe vaal dat is ligt aan de omstandigheden maar de unit ziet dat moment feilloos en reageert op dat omslagpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
renzo4000 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:54:
[Afbeelding]

Sinds begin dit jaar hebben we voor beneden een single split MHI 35ZSX-WF hangen. Man man man ... wat een verschil. Deze unit kan ik gewoon op "auto stand" temp instellen en dat doet ie dan rustig en zuinig zonder heel veel fratsen. Zelfs het pendelen doet ie veel "smoother" dan de LG. Daarnaast kan hij de ruimte veel beter en sneller constant op temp houden. Uiteraard is de vergelijking scheef tov de LG in multi opstelling maar toch. Ik heb ook nog net een klein stukje verwarmen ermee kunnen mee pakken en dat ging helemaal veel beter dan de LG.
Problemen met LG komen deels door de temperatuursensor (volgens mij zit die rechts aan de zijkant in de unit, dat is bij mij ook net de kant van de hoek van de kamer). Nu ik een externe temperatuursensor gebruik reageert hij veel minder gespannen met minder pieken dan voorheen.

Ik hoop echt dat fabrikanten de komende jaren standaard een BLE sensor, wifi API of iets dergelijks hiervoor gaan inbouwen. Het draait hier zoveel fijner met een goedkoop xiaomi ding gekoppeld via HA, maar dit zou veel eenvoudiger moeten kunnen. Het stelt technisch weinig voor.

(Voor verwarmen wil ik ook nog een mode inbouwen waar die een constante temperatuur doorgeeft net onder z'n threshold, maar eerst de winter eens afwachten.)

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 20-06-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
renzo4000 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:54:
[...]

Op het moment heb ik alleen een LG PC12Q (3,5kW) unit draaien op een multi LG MU3R21 (6kW). Staat hier op zolder heerlijk rustig te koelen (fansetting low) met een gemiddelde van 150-170w. Je ziet bij de opstart inderdaad een hoger vermogen, maar dat is niet gek aangezien de temp op zolder aanvankelijk best hoog was (25.8 graden) nu steady 22.5 graden.

[Afbeelding]

Wat wel ernorm helpt is dat je zelf dicht bij het huidige setpoint begint (vanmorgen dus eerst op 25 graden gezet, toen 24, 23 en nu 22). Als ik hem direct op 22 zou zetten dan gaat ie echt als een malle draaien en levert dat "onrustig" gedrag op.

[Afbeelding]

Voorbeeld van de MHI qua verbruik:
[Afbeelding]
Ja de LG overtuigen om rustig te draaien is soms wel lastig met verwarmen. Bij voldoende vraag (50 m2+, alle deuren open) lukt het, anders krijg je pieken van nul naar 300 en terug.

Koelen gaat beter, er zit nu ook echt veel hitte in de muren. De 2 multis (2 huizen in spiegelbeeld) gebruiken 7 en 18 kWh per dag, dat is voldoende voor 24/7 draaien zonder stops naar nul.

Would not buy again. MHI of Daikin volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Puddi Puddin schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:18:
[...]

Heb je de hem in fluisterstille modus staan? Zo snel bij elkaar gezocht zouden ze volgens de spec sheet even luid moeten zijn in deze modus.
Staat op "binnenunit stil", ik denk dat dat de stilste stand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omerta
Termy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:32:
Er is ook wel een verschil in geluidsbeleving tussen de woonkamer en een slaapkamer in de nacht. Vergelijk je wel in dezelfde doodstille achtergrond.
Ja, daar had ik ook aan gedacht. Maar ik ben effectief bij beide units (een aantal keer, mijn vrouw heeft mij echt uitgelachen) eens geen luisteren op dezelfde afstand en bij complete stilte gaan luisteren en ik vond de perfera's toch echt luider (en mijn vrouw ook).

Al snap ik dat deze bijdrage nogal subjectief is en ik eens zou moeten meten met een geluidsmeter.

De Mitsubishi Electric komt gewoon pakken beter over (bouwkwaliteit, regelgedrag, geluid,..). Maar het high-end model van Mitsubishi Electric vergelijken met de minder high-end Perfera is misschien niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Helaas, tot nu toe de muffe geur uit de (MHI geplaatst eind 2021) airco nog niet kunnen verhelpen.

Situatie: Wanneer de airco tijdelijk stopt met koelen (omdat temperatuur bijvoorbeeld bereikt is) en alleen de ventilator aan staat, komt er een muffe, enigszins vieze lucht uit de airco gedurende 5 minuten of tot de airco weer gaat koelen.

Wat heb ik geprobeerd?: Airco gereinigd met een te dure reiniging set van het internet, werkte niet.
Airco vervolgens gereinigd met Dasty, hele fles er goed in gespoten en met 5 liter lauw water nagespoeld, werkte ook niet.
Iemand nog een idee wat ik kan doen om van de muffe lucht af te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:54:
Helaas, tot nu toe de muffe geur uit de (MHI geplaatst eind 2021) airco nog niet kunnen verhelpen.

Situatie: Wanneer de airco tijdelijk stopt met koelen (omdat temperatuur bijvoorbeeld bereikt is) en alleen de ventilator aan staat, komt er een muffe, enigszins vieze lucht uit de airco gedurende 5 minuten of tot de airco weer gaat koelen.

Wat heb ik geprobeerd?: Airco gereinigd met een te dure reiniging set van het internet, werkte niet.
Airco vervolgens gereinigd met Dasty, hele fles er goed in gespoten en met 5 liter lauw water nagespoeld, werkte ook niet.
Kan het nog te maken hebben met de wijze waarop je schoonmaakt? Welk gedeelte en of je de instructies van het middel (schuim 15 of 20 minuten laten intrekken alvorens het uit te spoelen etc) goed opvolgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 13:54:

Dit werkt voor mij: YouTube: An Introduction to Air Conditioner Steam Cleaning by Infinity Air Sg

Met een hand held mini steamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Kan het nog te maken hebben met de wijze waarop je schoonmaakt? Welk gedeelte en of je de instructies van het middel (schuim 15 of 20 minuten laten intrekken alvorens het uit te spoelen etc) goed opvolgt?
Ik denk het bijna niet, ik heb netjes de instructies gevolgd en laat het middel altijd zolang intrekken zoals staat beschreven (schuim 20 minuten, Dasty 5 - 10 minuten) maar nog steeds zonder succes.
Ik weet ook niet precies waar de lucht vandaan komt maar de lekbak lijkt me sterk aangezien de lucht alleen te ruiken is wanneer de airco niet koelt?

Wat een beetje opvalt is dat de luchtvochtigheid bij deze unit een stuk hoger blijft dan bij de unit in een andere ruimte en dat er niet zoveel vocht buiten uitloopt (komt wel water uit na schoonmaken dus niet verstopt) als bij een andere unit in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door ndjong op 20-06-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:20:
[...]

Ik denk het bijna niet, ik heb netjes de instructies gevolgd en laat het middel altijd zolang intrekken zoals staat beschreven (schuim 20 minuten, Dasty 5 - 10 minuten) maar nog steeds zonder succes.
Ik weet ook niet precies waar de lucht vandaan komt maar de lekbak lijkt me sterk aangezien de lucht alleen te ruiken is wanneer de airco niet koelt?

Wat een beetje opvalt is dat de luchtvochtigheid bij deze unit een stuk hoger blijft dan bij de unit in een andere ruimte en dat er niet zoveel vocht buiten uitloopt (komt wel water uit na schoonmaken dus niet verstopt) als bij een andere unit in huis.
Vreemd. Onze installatie is eerder geplaatst en wordt best veel gebruikt, zowel voor koelen als verwarmen. En hier beslist geen rare lucht.
Laat je de automatische cleaning functie lopen na koelen? Geen idee hoor, of dat wat helpt.

Het enige vreemde dat we hier in het begin hebben meegemaakt met de mhi binnenunit bij koelen, was dat het pompje (of een deel ervan?) niet goed in het lekbakje zat, waardoor de pomp veel herrie maakte, veel te vaak aansloeg en te weinig vocht afvoerde. Maar over zoiets hoor ik je niet.

Ik vond dit trouwens nog wel een leuke link. Dit willen we zelf proberen na de zomer.

YouTube: Air condition clean, 冷气空调机清洗, Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Sjamo schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Vreemd. Onze installatie is eerder geplaatst en wordt best veel gebruikt, zowel voor koelen als verwarmen. En hier beslist geen rare lucht.
Laat je de automatische cleaning functie lopen na koelen? Geen idee hoor, of dat wat helpt.

Het enige vreemde dat we hier in het begin hebben meegemaakt met de mhi binnenunit bij koelen, was dat het pompje (of een deel ervan?) niet goed in het lekbakje zat, waardoor de pomp veel herrie maakte, veel te vaak aansloeg en te weinig vocht afvoerde. Maar over zoiets hoor ik je niet.

Ik vond dit trouwens nog wel een leuke link. Dit willen we zelf proberen na de zomer.

YouTube: Air condition clean, 冷气空调机清洗, Mitsubishi Heavy Industries SRK35ZS-S
Ja ik laat de unit altijd 2 uren ventileren na een dag koelen, via de clean functie of handmatig.
Een pompje heb ik denk ik niet in de airco want er hoeft geen water omhoog gebracht te worden.
De lekbak kan ik zelf niet makkelijk inspecteren denk ik? ik heb de onderkant en grote behuizing er wel af gehad, maar niet verder dan dat gekomen (even ver als in je filmpje, maar dan zie je de lekbak niet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:00:

Waarschijnlijk koel je te ad hoc. Ik hoor met koelen echt bijna niets met de Perfera. Sowieso gewoon op auto zetten en dan moduleert het terug naar fluister stand zodra het kan. Handmatig knijpen veroorzaakt meer geluid en verbruik want je pompt bij wijze van spreken vermogen door een rietje dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Waarschijnlijk koel je te ad hoc. Ik hoor met koelen echt bijna niets met de Perfera. Sowieso gewoon op auto zetten en dan moduleert het terug naar fluister stand zodra het kan. Handmatig knijpen veroorzaakt meer geluid en verbruik want je pompt bij wijze van spreken vermogen door een rietje dan.
Staat 24/7 aan. Staat 'droog houden' aan bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:32:
[...]

Ja ik laat de unit altijd 2 uren ventileren na een dag koelen, via de clean functie of handmatig.
Een pompje heb ik denk ik niet in de airco want er hoeft geen water omhoog gebracht te worden.
De lekbak kan ik zelf niet makkelijk inspecteren denk ik? ik heb de onderkant en grote behuizing er wel af gehad, maar niet verder dan dat gekomen (even ver als in je filmpje, maar dan zie je de lekbak niet?)
Lekbak pil erin. Zit alg in. Wedden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Staat 24/7 aan. Staat 'droog houden' aan bij jou?
Nee. Ik moet met koelen echt op een meter staan wil ik iets horen. Echt hard verwarmen dat vind ik in de winter waardeloos wbt geluid.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
Als ik 'droog houden' aan zet, dan gaat de ventilator volledig uit (geen fluisterstand) om dan terug aan te gaan als de temperatuur te hoog wordt. Als hij dan terug aan gaat vindt ik 'm nu niet bepaald stil.

Bij 'droog houden' uit blijft hij constant draaien, maar vind ik 'm ook niet bepaald stil.

Schakelt hij bij jou nog een standje lager dan 'binnenunit stil' als ie op temperatuur is (zonder uit te schakelen)?

[ Voor 24% gewijzigd door Omerta op 20-06-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Lekbak pil erin. Zit alg in. Wedden?
Wat voor pil en waar gooi ik die in? ik heb de unit denk ik nog nooit zover open gehad dat ik de lekbak in zicht heb. Of kan het hier dan direct in? en veroorzaakt dat ook de hoge luchtvochtigheid als de airco aan staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saY-gccVWjd-h9_d5TYuBK8T-5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZjB7ERvlsu6ANGjOL4d3isq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Wat voor pil en waar gooi ik die in? ik heb de unit denk ik nog nooit zover open gehad dat ik de lekbak in zicht heb. Of kan het hier dan direct in? en veroorzaakt dat ook de hoge luchtvochtigheid als de airco aan staat?

[Afbeelding]
Niemand zoekt hier ooit iets terug :'( . Zoek eens op onderhoud. Koop gewoon kunstgebit reiniger tabletten. Die knikker je in de lekbak. Als airco draait moet het juist droger worden binnen. Sleuf kan je denk ik wel zien of voelen. Heb zelf geen Mhi.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Als ik 'droog houden' aan zet, dan gaat de ventilator volledig uit (geen fluisterstand) om dan terug aan te gaan als de temperatuur te hoog wordt. Als hij dan terug aan gaat vindt ik 'm nu niet bepaald stil.

Bij 'droog houden' uit blijft hij constant draaien, maar vind ik 'm ook niet bepaald stil.

Schakelt hij bij jou nog een standje lager dan 'binnenunit stil' als ie op temperatuur is (zonder uit te schakelen)?
Moduleert bij mij naar fluister stand. In de nacht soms uit. Als boel te koel wordt.

Wat bedoel je met droog houden? Gewoon op koelen zetten. Dan ontvochtigt je unit ook.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:02:
[...]

Moduleert bij mij naar fluister stand. In de nacht soms uit. Als boel te koel wordt.

Wat bedoel je met droog houden? Gewoon op koelen zetten. Dan ontvochtigt je unit ook.
Ik bedoel deze stand. Te vinden onder geavanceerde bedieningen. Standaard staat deze stand aan. Is uit te schakelen door enkele weggestopte handelingen via de afstandsbediening te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AV_CRyIgDmkb3Nb-wGmsVn8lNLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeqKEqFfGXMBkLp0NQ1oQ3kC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Omerta
Mijn ervaring met de perfera wanneer te dichtbij een hoek van de ruimte geplaatst dat deze niet helemaal terug gaat naar minimaal vermogen/fluisterstand maar gaat pendelen vanwege het fout registreren van de kamertemperatuur.

Ik heb hier de voeler verplaatst buiten de airco en dan werkt het probleemloos.
Op papier kan de perfera ook 19 db(A), je kan altijd nog handmatig fluisterstand activeren, voor een doorsnee slaapkamer geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:28:
[...]

Ik bedoel deze stand. Te vinden onder geavanceerde bedieningen. Standaard staat deze stand aan. Is uit te schakelen door enkele weggestopte handelingen via de afstandsbediening te doen.

[Afbeelding]
Heb ik niet aanstaan. Werk sowieso met de oude app omdat ik mijn wifi niet wil updaten ivm Api lokaal. Zit niet op de oude app.

Bij mij gaat als temperatuur bereikt is gewoon unit op standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:29:
@Omerta
Mijn ervaring met de perfera wanneer te dichtbij een hoek van de ruimte geplaatst dat deze niet helemaal terug gaat naar minimaal vermogen/fluisterstand maar gaat pendelen vanwege het fout registreren van de kamertemperatuur.

Ik heb hier de voeler verplaatst buiten de airco en dan werkt het probleemloos.
Op papier kan de perfera ook 19 db(A), je kan altijd nog handmatig fluisterstand activeren, voor een doorsnee slaapkamer geen probleem.
Als ik 'm handmatig op de laagste stand zet vind ik 'm niet super stil. Daarom dat ik misschien dacht dat er nog een stand-by stand was (waarop de ventilator wel nog draait) waar hij automatisch naar Moduleert als hij op temperatuur is.

Maar bij mij gaat hij volledig uit, of blijft op "binnenuit stil" draaien (afhankelijk of ik droog houden aan/uit heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:46:
[...]

Als ik 'm handmatig op de laagste stand zet vind ik 'm niet super stil. Daarom dat ik misschien dacht dat er nog een stand-by stand was (waarop de ventilator wel nog draait) waar hij automatisch naar Moduleert als hij op temperatuur is.

Maar bij mij gaat hij volledig uit, of blijft op "binnenuit stil" draaien (afhankelijk of ik droog houden aan/uit heb)
Meet geluid eens met app op smartphone. Nogmaals ik moet echt mijn best doen hem te horen. Lig op twee meter schat ik te slapen. Filters schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:01:
[...]

Niemand zoekt hier ooit iets terug :'( . Zoek eens op onderhoud. Koop gewoon kunstgebit reiniger tabletten. Die knikker je in de lekbak. Als airco draait moet het juist droger worden binnen. Sleuf kan je denk ik wel zien of voelen. Heb zelf geen Mhi.
Bedankt, bij knikkeren in de lekbak ben ik nog niet, heb de kap er af maar zie geen lekbak :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Bedankt, bij knikkeren in de lekbak ben ik nog niet, heb de kap er af maar zie geen lekbak :(
Richel aan de onderkant van de ribben in je binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:50:
[...]

Richel aan de onderkant van de ribben in je binnenuit.
Oké dus datgene je ziet op mijn foto? daar gewoon een tablet in leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:49:
[...]

Meet geluid eens met app op smartphone. Nogmaals ik moet echt mijn best doen hem te horen. Lig op twee meter schat ik te slapen. Filters schoon?
Hij hangt er nog maar een kleine 2 weken, dus ze zouden wel proper moeten zijn denk ik. Merk alvast geen verschil met helemaal in het begin.

Ik lig ook op 2 meter en ik hoor 'm echt goed.

Edit: Ik heb er 3, en ik vind de andere even luid.

[ Voor 14% gewijzigd door Omerta op 20-06-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Oké dus datgene je ziet op mijn foto? daar gewoon een tablet in leggen?
Yep. In stukken breken en verdelen over de lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Omerta schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 16:57:
[...]

Hij hangt er nog maar een kleine 2 weken, dus ze zouden wel proper moeten zijn denk ik. Merk alvast geen verschil met helemaal in het begin.

Ik lig ook op 2 meter en ik hoor 'm echt goed.

Edit: Ik heb er 3, en ik vind de andere even luid.
Hier ook drie. Allemaal stil.

Misschien ligt het aan jou...of aan mijn oren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:13:
[...]

Yep. Ik stukken breken en verdelen over de lengte.
Top! Bedankt ik ga dit proberen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:20:
[...]

dan zit de gorigheid in de waaier en de schelp erachter.

dat word unit uit elkaar halen en schrobben. dan kan je meteen wat rigoreuzer spul (alkalish) gebruiken op de verdamper en de waaier schobben onder de hete kraan/douche. bleek verdunnen is ook nog een optie. stoomreinigers en van die hele grote vuilniszakken om water in op te vangen zijn erg handig.
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 15:56:
[...]

[Afbeelding]
die houdertjes met golfkarton kunnen er gewoon uit hoor, die zitten er alleen voor de show.

en de lekbak is dat hele stuk donkere plastic wat onder de verdamper zit. dat deel blijft ook vaak nat.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 22:26
ndjong schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:15:
[...]

Top! Bedankt ik ga dit proberen 😀
Laat je weten of het werkt? Evt dmv foto's of videos voor andere MHI bezitters (zoals ik😉).

Ik koel redelijk ad hoc en soms een hele dag (overdag), maar vanwege het gebruiken van de smart m air app, is er geen naloop/ventilatie stand na koelen. Ik doe dat dus tot nu toe niet. Wat doen andere mhi gebruikers hier?

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 18:03
heb nog eens gekeken naar het stank en mogelijk vocht probleem

nu zie ik het volgende in de installatie handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2tAeAnSVL2kMuZCQQiq56mvBR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0JDnuo6yHtIYAZu70d1IYAl.png?f=fotoalbum_large

je ziet dat rechts het gat toto onderaan de mouting plate zit
maar dan nu dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJTdqaCO0PveVADjMoWgnXvMUxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZ1BW6hDTMY1Q9EnmwfxWWFw.jpg?f=fotoalbum_large

zou dus haast zeggen dat deze te hoog zit.,
daardoor blijft water in de bak te lang staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:51
Maxwp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:15:

[Afbeelding]

maar dan nu dit

[Afbeelding]

Dat is afhankelijk op welke hoogte het condenspijpje van de unit zelf naar buiten loopt.
Uit mijn hoofd zat deze niet gelijk met de onderkant van de bevestigingsbeugel maar een stukje hoger. (Perfera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Sebazzz

3dp

Over condens gesproken: Bah bah bah wat is het vies en vochtig buiten, de condensafvoer druppelt gestaag door nu hier om het binnen leefbaar te houden <3

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:15:

[Afbeelding]

maar dan nu dit

[Afbeelding]

de bak is aanzienlijk hoger. dan moet er meer zijn dan het gat die 1cm te hoog zit.
ik zet de unit expres altijd een haartje schuin richting de afvoer om het een handje te helpen.
Sebazzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:30:
Over condens gesproken: Bah bah bah wat is het vies en vochtig buiten, de condensafvoer druppelt gestaag door nu hier om het binnen leefbaar te houden <3
hier staat nu de straat blank van de condens.... O-)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
zal straks eens kijken zet hem op fan only en na 1 uur eens kijken hoeveel er nog in de lekbak zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:33:
[...]

de bak is aanzienlijk hoger. dan moet er meer zijn dan het gat die 1cm te hoog zit.
ik zet de unit expres altijd een haartje schuin richting de afvoer om het een handje te helpen.

[...]

hier staat nu de straat blank van de condens.... O-)
echt ? leek mij zo wat het laagst gelegenen zijn naast de behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Sebazzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 18:30:
24 graden binnen ga nu pas de ac aanzetten ;-)
schaduw for the win ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:58
Wellicht een open deur maar ik vraag me af of bij hevige regenval en/of onweer het bezwaarlijk is om de airco aan te laten staan of dat het beter is om de airco dan uit te zetten? Ik zou zeggen van wel maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:58
KoningPaulus schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 17:34:
[...]

Laat je weten of het werkt? Evt dmv foto's of videos voor andere MHI bezitters (zoals ik😉).

Ik koel redelijk ad hoc en soms een hele dag (overdag), maar vanwege het gebruiken van de smart m air app, is er geen naloop/ventilatie stand na koelen. Ik doe dat dus tot nu toe niet. Wat doen andere mhi gebruikers hier?
Ik gebruik de airco op dezelfde manier. Na een dag koelen laat ik via de ventileren stand in de smart m air app de unit nog even een 15/20 min blazen. Ik vergelijk het een beetje met een auto airco waarbij ik grofweg 5 a 10 min de ac stand uitzet en hem nog even door laat blazen. Ik hoop em ga er vanuit dat dit voldoende moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 11:45
Goedeavond,

Ik heb een vraag over de te plaatsen aardlekautomaat voor een Daikin Airco van 8KW
4MXM80A9 8,0 kw

Ik heb 3 keer 25A als hoofdzekering.

Het is een 1 fase buiten split unit, 1 fase.

Welke aardlekautomaat zou hier voor geplaatst moeten worden?
Dit ivm selectiviteit.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
glas86 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:23:
[...]

Ik gebruik de airco op dezelfde manier. Na een dag koelen laat ik via de ventileren stand in de smart m air app de unit nog even een 15/20 min blazen. Ik vergelijk het een beetje met een auto airco waarbij ik grofweg 5 a 10 min de ac stand uitzet en hem nog even door laat blazen. Ik hoop em ga er vanuit dat dit voldoende moet zijn.
mijn tosiba doet dit vauit zichzelf maar de perfera gaat gewoon uit en blaast niet na.
doe dit ook in de auto die kan ik 30 min laten nablazen met de auto verder uit. ( rest functie )
het stinkt zo niet meer in de auto dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
glas86 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:23:
[...]

Volgens mij droog je daar nooit de lekbak mee. Alleen de condensor in de binnenuit. Lekbak moet je altijd desinfecteren.

Koel voor vierde jaar en nog geen stank gehad en droog nooit na.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
Goedeavond,

Ik heb een vraag over de te plaatsen aardlekautomaat voor een Daikin Airco van 8KW
4MXM80A9 8,0 kw

Dit ivm selectiviteit.

Bedankt!
selectiviteit is niet aan de orde, een 80 moet aan een 25A automaat hangen.

68 is eigenlijk het grootste wat je aan een 25A aansluting kan hangen want die vraagt "maar" een 20A automaat.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:24:
Goedeavond,

4MXM80A9 8,0 kw

Dit ivm selectiviteit.

Bedankt!
Wat heb je al gevonden in dit topic? Info genoeg hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:28:
[...]

selectiviteit is niet aan de orde, een 80 moet aan een 25A automaat hangen.

68 is eigenlijk het grootste wat je aan een 25A aansluting kan hangen want die vraagt "maar" een 20A automaat.
Oei, dat is dan een probleem lijkt me

ik heb 3 * 25 A, het heeft weinig zin om hier een groep met een
25A B-karakteristiek aardlekschakelaar 30mA te plaatsen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:48:
[...]

Oei, dat is dan een probleem lijkt me

ik heb 3 * 25 A, het heeft weinig zin om hier een groep met een
25A B-karakteristiek aardlekschakelaar 30mA te plaatsen toch?
Als het goed is heb je 25A traag smeltzekeringen onder de meterkast zitten. Een reguliere B automaat gaat eerder af.

Ik zou hem gewoom achter een 20A automaat zetten. Je moet serieus moeite doen met een 80 wilt die aanhoudend 20+ trekken.

Wel aansluiten met 4 kwadraat.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Als het goed is heb je 25A traag smeltzekeringen onder de meterkast zitten. Een reguliere B automaat gaat eerder af.
Smeltzekeringen….. bestaat dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tommie12 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Smeltzekeringen….. bestaat dat nog?
Zeker. Als je bij liander en kornuiten een setje automaten erin wilt kost je dat 500 euroknallers of zoiets tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:50:
[...]

Ik zou hem gewoom achter een 20A automaat zetten. Je moet serieus moeite doen met een 80 wilt die aanhoudend 20+ trekken.

Wel aansluiten met 4 kwadraat.
Super, ik heb ook 4mm kabel.
Zou deze dan goed zijn?
https://123groepenkast.nl/ABB-Aardlekautomaat-DS201-C20
Ik wil er ook een Homewizard 1 fase kWh meter tussen zetten ivm de energie meting in Homey

Bedankt!

ABB DS201 C20 AardlekAutomaat - 1P+N / 2 Polig - ABB 2CSR255180R1204
ABB 2CSR255180R1204 AardlekAutomaat C20
Type nummer = DS201 C20
Deze AardlekAutomaat is 1P+N / 2 Polig
Soort verbinding: Schroefaansluiting

Type lekstroom: Type A
C karakteristiek, C20
Nominaal uitschakelvermogen volgens EN 61009: 6 kA
Nominaal uitschakelvermogen volgens IEC 60947-2: 10 kA

Norm EN60898-1
DS201 C20
2CSR255180R1204
EAN: 8012542738510

Elektrische eigenschappen ABB DS201M AardlekAutomaat C20
Frequentie: 50/60 Hz
Nominaal uitschakelvermogen 230V (IEC 60947-2): 10 kA
Type voedingspanning: AC (wisselstroom) / DC (Gelijkstroom)

Type Lekstroom: Type A / Klasse A
Nominale stroom: 20 Ampère
Nominale foutstroom: 0,03 Ampère / 30mA

C Afschakelkarakteristiek
Uitschakelvermogen bij (IEC 60947-2) 400V: 10 kA
Positie Nul aansluiting: Rechts

Gezekerde polen: 1
Aantal polen: 2 Polig / 1P+N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:00:
[...]

Super, ik heb ook 4mm kabel.
Zou deze dan goed zijn?
https://123groepenkast.nl/ABB-Aardlekautomaat-DS201-C20
Ik wil er ook een Homewizard 1 fase kWh meter tussen zetten ivm de energie meting in Homey

Bedankt!

ABB DS201 C20 AardlekAutomaat - 1P+N / 2 Polig - ABB 2CSR255180R1204
ABB 2CSR255180R1204 AardlekAutomaat C20
Type nummer = DS201 C20
Deze AardlekAutomaat is 1P+N / 2 Polig
Soort verbinding: Schroefaansluiting

Type lekstroom: Type A
C karakteristiek, C20
Nominaal uitschakelvermogen volgens EN 61009: 6 kA
Nominaal uitschakelvermogen volgens IEC 60947-2: 10 kA

Norm EN60898-1
DS201 C20
2CSR255180R1204
EAN: 8012542738510

Elektrische eigenschappen ABB DS201M AardlekAutomaat C20
Frequentie: 50/60 Hz
Nominaal uitschakelvermogen 230V (IEC 60947-2): 10 kA
Type voedingspanning: AC (wisselstroom) / DC (Gelijkstroom)

Type Lekstroom: Type A / Klasse A
Nominale stroom: 20 Ampère
Nominale foutstroom: 0,03 Ampère / 30mA

C Afschakelkarakteristiek
Uitschakelvermogen bij (IEC 60947-2) 400V: 10 kA
Positie Nul aansluiting: Rechts

Gezekerde polen: 1
Aantal polen: 2 Polig / 1P+N
Je moet een B automaat hebben, geen C. Dus B20, niet C20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:04:
[...]

Je moet een B automaat hebben, geen C. Dus B20, niet C20.
Wederom dank!
Ik dacht dat het een trage moest zijn ivm aanloop stromen.
Super, ik ga de B automaat bestellen.

Hartelijk dank!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Wederom dank!

Hartelijk dank!!!
Aircos hebben frequentieregelaars (inverter in marketingtermen). Dus geen hoge opstartstromen. Ze beginnen juist rustig en toeren langzaam op. Helemaal de grotere modellen zoals de 80 heben makkelijk 10 min nodig om maximale toerental te halen. Grote VRF aircos zelfs 20 min.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-06-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Aircos hebben frequentieregelaars (inverter in marketingtermen). Dus geen hoge opstartstromen. Ze beginnen juist rustig en toeren langzaam op. Helemaal de grotere modellen zoals de 80 heben makkelijk 10 min nodig om maximale toerental te halen. Grote VRF aircos zelfs 20 min.
Bedankt!
Weer wat geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
flippy schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 19:52:
[...]
Zeker. Als je bij liander en kornuiten een setje automaten erin wilt kost je dat 500 euroknallers of zoiets tegenwoordig.
560 :X

is het overigens niet zo dat als je van 1 naar 3 fase gaat je hem "gratis" krijgt? Na aftikken van 350E dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Caelorum op 20-06-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
Is het slim om de airco (MHI) op ventileren te zetten de hele nacht? Voert hij dan lucht aan van buiten of.. snap de functie nog niet helemaal 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
feye1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:31:
Is het slim om de airco (MHI) op ventileren te zetten de hele nacht? Voert hij dan lucht aan van buiten of.. snap de functie nog niet helemaal 8)7
Voert geen lucht aan. Circuleert alleen je binnenlucht, in welke stand dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feye1
MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:59:
[...]

Voert geen lucht aan. Circuleert alleen je binnenlucht, in welke stand dan ook.
Oke top, gewoon een ventilator aan de muur dan dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
feye1 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:01:
[...]

Oke top, gewoon een ventilator aan de muur dan dus :)
Yep, oftewel zinloze stand...vind ik. Gewoon lekker op koelen op zo'n 23 graden. Niets zo fijn als lage lucht vochtigheid met dit weer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Sebazzz

3dp

MotorBeast schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:05:
[...]

Yep, oftewel zinloze stand...vind ik. Gewoon lekker op koelen op zo'n 23 graden. Niets zo fijn als lage lucht vochtigheid met dit weer binnen.
Mwoah, in de zomer wanneer het niet zo idioot vochtig is als nu vind ik het prima om met ventilator te slapen. Als de kamer eenmaal lage temperatuur heeft in de nacht blijft dat wel als de nachten niet zo warm zijn.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sebazzz schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:18:
[...]

Mwoah, in de zomer wanneer het niet zo idioot vochtig is als nu vind ik het prima om met ventilator te slapen. Als de kamer eenmaal lage temperatuur heeft in de nacht blijft dat wel als de nachten niet zo warm zijn.
Ieder zijn ding. Heb geen L/L om hem niet te gebruiken. Zalig. Zonnepanelen dekken de lading. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 20-06-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:20
cautje schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:11:
[...]

Wederom dank!

Hartelijk dank!!!
Ik weet niet of je hem bestelt bij de toko van je linkje, maar ik zou ook even bij Sander Vunderink kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
kurkie schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet of je hem bestelt bij de toko van je linkje, maar ik zou ook even bij Sander Vunderink kijken.
Doe ik, THX!
Pagina: 1 ... 19 ... 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic