Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 09:17
Hi, het aircobedrijf heeft een Wifi module geplaatst, type IS-ACX-WIFI-1 die met de app Airconwithme werkt.
Nu wil ik de unit graag opnemen in Home Assistent, al eea geprobeerd met deze oplossing https://www.home-assistant.io/integrations/intesishome/

Krijg het echter niet voor elkaar. Ben nieuw met HA, kijk ik naar de verkeerde oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@blablable
Lukt het hier niet mee:
https://community.home-as...ate-airconwithme/54860/68

En anders een esp printje kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2023 06:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-10 21:14
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:10:
[...]

Hier wel met een stoomreiniger. Helpt niet forever maar 1x per seizoen reinigen doe ik ook met de auto.
En wat doe je dan precies met die reiniger?

Gewoon er voor houden?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
flippy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:33:

als je het goed bijhoud door het 1 a 2x per jaar goed nadraaien op ventileren helpt ook een stuk als de unit het niet zelf al doet.
makkelijkste is om gewoon setpoint paar graden te verzetten zodat de compressor stopt.
De stand ventileren geldt alleen in de zomerperiode? In de winter met verwarmen hoeft dit niet?

Heb een Daikin Perfera. Benieuwd of deze het al vanuit zichzelf doet of dat ik elke keer handmatig ventileren aan moet zetten. Na elke run ventileren of gewoon eens in de zoveel tijd een keer?

[ Voor 5% gewijzigd door henidde op 14-06-2023 08:09 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

henidde schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:08:
[...]

De stand ventileren geldt alleen in de zomerperiode? In de winter met verwarmen hoeft dit niet?

Heb een Daikin Perfera. Benieuwd of deze het al vanuit zichzelf doet of dat ik elke keer handmatig ventileren aan moet zetten. Na elke run ventileren of gewoon eens in de zoveel tijd een keer?
Geld alleen voor koelen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Zal het eens proberen, moet ik via HACS nog een custom repository toevoegen of alleen die code in de YAML zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@blablable
Integratie platform: intesishome zit er denk ik standaard al ingebakken in HA
alleen aangeven dat het om een airconwithme gaat, zoals ik heb begrepen.

Maar "cloud" is niet zo handig vind ik.
Liever lokaal met een esp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96jNQX3iabKhu7Nu4HAaF10zryY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elGfOlLfDC1f8t3oeocUn9wU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qJyzS0SRPjnmn1pcwLJFy9jPmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgItPRULrRtCFSWFFEL20q8D.jpg?f=fotoalbum_tile

Zet het ding op MP :P

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-06-2023 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:58

Trebbors

Failure is no option!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Fan-tas-tisch. Veel rustiger en gelijkmatiger dan de meeste blaasairco's. Enige wat ik anders zou doen is de ronde buizen. Volgens mij zijn er ook metalen platte kanalen voor op de zolder en die lijken me netter / minder schadegevoelig.

Die van mij staat op lange schroeven met rubbers er tussen. Denk dat er nog iets te winnen is qua geluid met betere rubbers.

Mijne is een MHI 5kW R32. Die kan lekker ver terugmoduleren en is daarmee meestal heel stil, tenzij die voluit moet ipv op temperatuur te houden.

De handmatige kleppen in de buizen hebben we 1x ingesteld op kamergrootte en niks meer aan hoeven doen.
Goed om te horen. Welke installateur kun je aanraden? Ik kan me voorstellen dat de meeste installateurs meer ervaring hebben met cassette installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Vraagje aan de Daikin gebruikers hier. Hebben jullie de functie "droog houden" aan of uit staan?

Indien uit, wat is hier de reden voor?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trebbors schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Goed om te horen. Welke installateur kun je aanraden? Ik kan me voorstellen dat de meeste installateurs meer ervaring hebben met cassette installaties.
Ik ben voor een lokale gegaan. Die raadde LG aan, daar verdienen ze meer op, maar kon ook MHI leveren.

De grote jongens schijnen bergen te rekenen voor kanaalunits, maar hebben er misschien ook meer ervaring mee - deze moest wel even bijleren van zijn leverancier. En de keuze voor slangen zoals ik al zei had ik achteraf liever anders gedaan. Maar als deze unit een keer vervangen moet worden kan ik dat alsnog doen, een slang is zo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:36
Verwijderd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:44:
[...]

En de keuze voor slangen zoals ik al zei had ik achteraf liever anders gedaan. Maar als deze unit een keer vervangen moet worden kan ik dat alsnog doen, een slang is zo vervangen.
Maar je kan de slangen nu toch ook nog wel makkelijk vervangen door spirobuis?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GermanPivo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Maar je kan de slangen nu toch ook nog wel makkelijk vervangen door spirobuis?
Ik ga eerst de benedenverdieping verbouwen. Als de dingen die allemaal echt moeten gedaan zijn of er werk aan de unit is is de airco weer aan de beurt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blablable
AUijtdehaag schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:24:
@blablable
Integratie platform: intesishome zit er denk ik standaard al ingebakken in HA
alleen aangeven dat het om een airconwithme gaat, zoals ik heb begrepen.

Maar "cloud" is niet zo handig vind ik.
Liever lokaal met een esp.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zet het ding op MP :P
Doet het!! _/-\o_ de buitentemp niet etc niet. Heb wel dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vQF36cTP4J3AWfIWQeTOKz6jI4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cu8gG5vb1AemWN7nZ02v1y8M.png?f=user_large

Geen idee hoe het lokaal werkt haha.. net met HA gestart maar is wel verslavend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Laatst online: 09:03
Goedemorgen,

Sinds kort in het bezit van een mooie MIH airco. Erg blij mee, zeker met deze temperaturen!
Nu heeft het aircobedrijf ook aangeboden om het onderhoud te doen. Hiervoor vragen zij een maandprijs.

Is dit raadzaam om bijvoorbeeld voor een jaar te doen? Of is het onzin?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blablable
martin484 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:06:
Goedemorgen,

Sinds kort in het bezit van een mooie MIH airco. Erg blij mee, zeker met deze temperaturen!
Nu heeft het aircobedrijf ook aangeboden om het onderhoud te doen. Hiervoor vragen zij een maandprijs.

Zonder aantoonbaar onderhoud krijg je geen (fabrieks)garantie volgens mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@blablable
Frequentie en buitentemperatuur zitten er wel in, maar niet voor het "beperkte" airconwithme.
MHI heeft ook een eigen topic: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Daar vind je ook ervaringen met lokaal uitlezen via een MHI-AC-CTRL print via mqtt OF esphome
Maar dan heb je aan je huidige wifi adapter niks meer
In het linkje in mijn signature staan ook wat linkjes naar deze code op github (//offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:55
martin484 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:06:
Goedemorgen,

Het onderhoud schijnt niet zo spannend te zijn, prima zelf te doen.
Maar ik meen dat je per airco gauw een 100-150€ kwijt bent voor een beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
elektriekert schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Thanks, dat heb ik inderdaad ook meer gelezen. De binnen units kan ik prima zelf (rooster schoonmaken) maar de buiten unit zit ik liever niet aan.
Dat het niet zo spannend is heb ik ook vaker gelezen en daarom ook de twijfel. Ik neig er wel naar om het voor het eerste jaar wel te doen, en daarna zie ik wel (even opletten wat zij allemaal doen zodat ik het de volgende keer zelf kan ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32
martin484 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Thanks, dat heb ik inderdaad ook meer gelezen. De binnen units kan ik prima zelf (rooster schoonmaken) maar de buiten unit zit ik liever niet aan.
Dat het niet zo spannend is heb ik ook vaker gelezen en daarom ook de twijfel. Ik neig er wel naar om het voor het eerste jaar wel te doen, en daarna zie ik wel (even opletten wat zij allemaal doen zodat ik het de volgende keer zelf kan ;-) )
Wat voor onderhoud heeft een buitenunit nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
ChiMan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:58:
[...]

ik heb geen idee. Maar waarom wordt er anders een onderhoud aangeboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 21:36
[...]

Omdat zo'n unit in weer en wind staat/hangt lijkt me vooral schoonmaken de grootste klus.
Daarnaast waren bij mijn buitenunit na 1 winter de schoepbladen beschadigd, vermoedelijk door aangegroeid ijs in de ronde opening na sneeuwval. Zelf gefixt.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier precies weet waar zo'n onderhoudsbeurt aan moet voldoen om te voldoen aan garanties.
Bij MHI is dit in ieder geval het geval.

Als een onderhoudsbeurt 100~150 euro kost en dat 5x (5 jaar garantie) dan kost dat je: 500~750 euro, hier kun je aardig wat onderdelen van vervangen buiten de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickeric
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 24-07 00:56
Ik ben benieuwd of mijn huidig idee werkt of gewoon een dom idee is:

Ik heb een airco op de slaapkamer hangen en wil eigenlijk ook mijn kantoor ernaast koelen, kan ik dan bijv:
2 afzuigventilators monteren (boven en onder) die bovenin de warme lucht afvoert en de koude lucht onderin erin blaast?

Geen idee of dit werkt/praktisch is maar momenteel heb ik de deuren openstaan en met 2 ventilatoren probeer ik het in de kantoor te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Frag1le schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Omdat zo'n unit in weer en wind hangt lijkt me vooral schoonmaken de grootste klus.
Daarnaast waren bij mijn buitenunit na 1 winter de schoepbladen beschadigd, vermoedelijk door aangegroeid ijs in de ronde opening na sneeuwval. Zelf gefixt.

Ik ben ook wel benieuwd of iemand hier precies weet waar zo'n onderhoudsbeurt aan moet voldoen om te voldoen aan garanties.

Als een onderhoudsbeurt 100~150 euro kost en dat 5x (5 jaar garantie) dan kost dat je: 500~750 euro, hier kun je aardig wat onderdelen van vervangen buiten de garantie.
We hebben hier gekozen voor jaarlijks onderhoud omdat het bij onze installateur samenhangt met voorrangspositie bij problemen. Aangezien het onze hoofdverwarming betreft, en we erg hechten aan de koeling ook, is dat voor ons een belangrijk iets. Uiteindelijk betaalden we voor onze cv-installatie ook voor onderhoud om minder kans op problemen te hebben.

Evengoed doen we zelf ook onderhoud aan onze units, om teveel opbouw te voorkomen.
Dus einde koelseizoen even doorspuiten en filters geregeld even schoonmaken.

Afgelopen winter dacht ik dat we misschien een lekkage hadden van de vloeistof, iets meer verbruik, meer defrosts, zelfs bij +8 en zelfs +9 graden. Gebeld, ze kwamen snel, volgens snelle controle van temperatuur bij buitenunit lekkage niet waarschijnlijk. Ze hebben binnen - en buitenunit(s) schoongemaakt en het probleem was opgelost.

Hier had een onderhoudsbeurt dus wel impact.
Ze hebben overigens de beurt geteld als de jaarlijkse beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
[...]

Ideetje. Even zoeken in dit en het vorige topic op "onderhoud". Zojuist een paar postings terug een heel verhaal over cleanen binnenunit. Buitenunit ook genoeg over te vinden.

En als je de TS leest is er ook genoeg info te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Omdat zo'n unit in weer en wind staat/hangt lijkt me vooral schoonmaken de grootste klus.

Gewoon zelf doen. Easy money.

RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-06-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:59
[...]

165 voor een triple split. Binnen worden de filters gedaan, kap demonteren en de condensor reinigen. Buiten valt minder te doen. Kleine dingen zoals diagnose waarom hij niet zo goed lijkt te koelen, druk nameten, beetje R32 erbij zat bij inbegrepen.

Voor alleen schoonmaken is het niet goedkoop, maar ik snap wel waarom mensen dat laat doen - dat plastic eraf klinkt makkelijk maar was toch wat gepruts om alle weerhaken en klemmen los en weer vast te krijgen.

Kwa moeilijkheid zit het beetje op level "moderate" op ifixit (Joycon stick vervangen) en makkelijker dan "difficult" (Nintendo pro controller stick, clean desolderen is irritant als je dat niet vaak doe).

Maar als er wel wat is - dan is zo'n monteur wel fijn. Weet ik veel hoe je de drukmeters op de manifold aansluit en wat het vervolgens moet aangeven...

En 5 jaar garantie van de installateur is ook wel fijn; ja sure fabriek geeft vaak ook wel iets langer dan de verplichte 2 jaar en soms wel 10 op de compressor, maar wel alleen op onderdelen, je betaalt dan nog wel de voorrijkosten en arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:48
Op schoonmaken merk ik dat het afdoende voor mij is om de filters te wassen, verdamper schoonmaken met 1/5de dasty en heet water. De buitenunits geef ik altijd een beurt met heet water door de binnenzijde naar buiten toe, tegen de blaasrichting van de ventilator in om het vuil eruit te spuiten.

Voor onze andere drie buitenunits is met de tuinslang voldoende, maar merkte ik nu dat de buitenunit van de LG die we laatst hebben laten plaatsen, behoorlijk veel zwarte drek heeft opgenomen die het water niet zomaar losbreekt. Die zal ik denk ik wel met fatsoenlijke coil cleaner te lijf moeten gaan zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
VikeeVeekie schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:28:
Op schoonmaken merk ik dat het afdoende voor mij is om de filters te wassen, verdamper schoonmaken met 1/5de dasty en heet water. De buitenunits geef ik altijd een beurt met heet water door de binnenzijde naar buiten toe, tegen de blaasrichting van de ventilator in om het vuil eruit te spuiten.

Voor onze andere drie buitenunits is met de tuinslang voldoende, maar merkte ik nu dat de buitenunit van de LG die we laatst hebben laten plaatsen, behoorlijk veel zwarte drek heeft opgenomen die het water niet zomaar losbreekt. Die zal ik denk ik wel met fatsoenlijke coil cleaner te lijf moeten gaan zo te zien.
Verwijder je de omkasting van de buitenunits om dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
w00key schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Verwijder je de omkasting van de buitenunits om dat te doen?
Lijkt me bij een MHI niet nodig, op onderstaande foto's is alleen het rooster, ventilator en bovenkant eraf en je kunt met beetje voorzichtigheid overal bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUsf9di1XmKDg-qo-o69K95hvEQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLsUjXo3hBtPK66YJcLJ8Ys1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krNqnZtoE7DoLLBhLNGGnQq8kTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4YI2xPhwr4CCCd3dATvuk1I.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
w00key schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:01:
[...]

165 voor een triple split. Binnen worden de filters gedaan, kap demonteren en de condensor reinigen. Buiten valt minder te doen. Kleine dingen zoals diagnose waarom hij niet zo goed lijkt te koelen, druk nameten, beetje R32 erbij zat bij inbegrepen.

Voor alleen schoonmaken is het niet goedkoop, maar ik snap wel waarom mensen dat laat doen - dat plastic eraf klinkt makkelijk maar was toch wat gepruts om alle weerhaken en klemmen los en weer vast te krijgen.

Kwa moeilijkheid zit het beetje op level "moderate" op ifixit (Joycon stick vervangen) en makkelijker dan "difficult" (Nintendo pro controller stick, clean desolderen is irritant als je dat niet vaak doe).

Maar als er wel wat is - dan is zo'n monteur wel fijn. Weet ik veel hoe je de drukmeters op de manifold aansluit en wat het vervolgens moet aangeven...

En 5 jaar garantie van de installateur is ook wel fijn; ja sure fabriek geeft vaak ook wel iets langer dan de verplichte 2 jaar en soms wel 10 op de compressor, maar wel alleen op onderdelen, je betaalt dan nog wel de voorrijkosten en arbeid.
Druk nameten en bijvullen zijn dan inderdaad die we niet zelf kunnen/mogen.

In mijn geval is garantie wat lastiger aangezien ik de units zelf heb gehangen en nog eens uit het buitenland (Blijkt Daikin geen favoriet van te zijn).
Mocht ik een lek hebben dan wordt het de aircomonteur inschakelen, wat over tijdens het bezoek een schappelijke man leek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:34

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

MotorBeast schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:39:
[...]

Gewoon zelf doen. Easy money.

RonJ in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Buitenunits:
- Roosters aan de voorkant eraf.
- Eerst bladeren, takjes e.d. verwijderen met handschoenen en de compressor.
- Radiator doorblazen met de compressor.
- Radiator en behuizing volblaffen met snowfoam (dmv foamgun op de hogedrukreiniger, normaal gebruikt om de auto mee te wassen).
- Naspoelen, leidinggoten e.d. ook gelijk meepakken.
- Buitenkant van de behuizing reinigen met een borstel (bij groene aanslag, eigenlijk alleen bovenop de deksel)
- Nog een laatste keer wassen met een flinke scheut shampoo met wax (ook van de auto).
- Bij de Ururu Sarara's: Deksel eraf, ventilator en bevochtiger demonteren, stofzuigen en alles heel goed reinigen met alcoholdoekjes. De "frisse" luchtleiding naar binnen ook zoveel mogelijk schoon proberen te maken. Die ga ik volgend jaar maar eens gewoon geheel vervangen.
- Siliconenvet op de inverter/diode bridge checken en evt bijsmeren (conform service manual)

Zo ogen ze weer de hele zomerperiode als nieuw en worden ze ook niet zo snel weer vuil.

Binnenunits:
- Maandelijkse filter/ionizer schoonmaakprocedure.
- Behuizing volledig verwijderen en binnen/buiten schoonmaken met microvezeldoek en allesreiniger.
- Ventilatorrol schoonmaken met een stofzuigerborstel (gebruik ik t kleine borsteltje van de Miele car clean kit voor)
- Ventilatorrol schoonmaken met alcoholdoekjes. Let op dat je aan de zijkant ook even goed de boel schoonmaakt, want daar zit een optische RPM-sensor.
- Radiator doorblazen met compressor/spuitbus. Vuil opzuigen.
- Spuitbus met airco reiniger (ook bedoeld voor de auto, te koop bij een autom. zaak) volledig leegspuiten in de radiator.
- Zo is je lekbak ook gelijk schoon.
- Even goed naspoelen met een flesje water.
- Alles weer in elkaar.
Zo, wat een onderhoudsklus. En ik heb 5 binnenunits en 5 buitenunits laten installeren. |:(

Is het in het kader van minder onderhoud een goed idee om de buitenunits aan de muur te hebben hangen, in plaats van op de grond geplaatst? Ik kan mij zo voorstellen dat op de grond geplaatst veel meer opspattend zand, stof, ongedierte en blaadjes in de buitenunit terecht komen, dan dat als de unit op 1-2 meter hoogte aan de gevel hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Gasoline1234 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Zo, wat een onderhoudsklus. En ik heb 5 binnenunits en 5 buitenunits laten installeren. |:(

Is het in het kader van minder onderhoud een goed idee om de buitenunits aan de muur te hebben hangen, in plaats van op de grond geplaatst? Ik kan mij zo voorstellen dat op de grond geplaatst veel meer opspattend zand, stof, ongedierte en blaadjes in de buitenunit terecht komen, dan dat als de unit op 1-2 meter hoogte aan de gevel hangt.
Andere invalshoek, op de grond is veel makkelijker schoonmaken dan aan de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:29
Gasoline1234 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Was het niet handiger om een paar binnenunit,s achter multisplit te hangen ?
Ben erg benieuwd hoe die kwartet eruit ziet bij je.
Heb je foto,s ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

nMad schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:31:
Vraagje aan de Daikin gebruikers hier. Hebben jullie de functie "droog houden" aan of uit staan?

Indien uit, wat is hier de reden voor?
Ik wist niet eens dat m'n Daikin dat had. Ik denk dat het wel prettig is om te zorgen dat het zo droog mogelijk blijft want vocht is altijd bron van allerlei ellende. Als microbioloog kan ik je vertellen dat iets droog houden de beste manier is om ongewenste groei te voorkomen ;).

Alleen nog ff uitvogelen hoe ik dat dan precies aanzet via de afstandbediening (mijn FTXM kan het blijkbaar alleen via die manier).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:19
[...]

Dat is uiteraard afhankelijk of je duurdere abonnementen afneemt dus bijv met x vergoed aan onderdelen.
Onze monteur gaf aan puur op fabrieksgarantie 5 jaar.worden stek doorgemeten en alles gerapporteerd.
Keuze is aan jouw.

Je krijgt standaard 2 jaar van instalatie bedrijf en daarna leggen ze direct voor aan fabrikant.

Zelf betaal ik 80 euro per jaar die kunnen buiten unit als goed is professioneler schoonmaken zeker gezien er een coniferen boom 4 meter afstaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Offens1490 op 14-06-2023 16:11 ]

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:02
[...]

Toevallig na 3 seizoenen en zo'n 5000-7000 draaiuren heb ik mijn buitenunit eens opengehaald om hem schoon te spuiten. In de praktijk was het niet echt nodig. Wat rotzooi op de bodem, een ventilator die eens even afgestoft moest worden, en klaar. Voor de volledigheid wel nog de vinnen afgespoten met de hogedrukreiniger, maar er zat niet echt veel rotzooi op verder. Ik geloof dat er wel nog speciaal schoonmaakspul/schuim is om de vinnen te reinigen.

Qua garantie zul je naar verwachting vooral een erkend installateur/poetser moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:47:
[...]

Lijkt me bij een MHI niet nodig, op onderstaande foto's is alleen het rooster, ventilator en bovenkant eraf en je kunt met beetje voorzichtigheid overal bij.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ah hier zie ik ook iets van schroeven om de rooster voor los te halen, maar om dat zelf te doen... Iedereen heeft een ander limiet voor DIY, wat goed dat je dit kan / durft :)

Binnen kan ik na een paar keer oefenen dat plastic kap vrij vlot los krijgen en de unit schoon spuiten, dat wordt toch nat en gaat ruiken na een tijd. Ik ben jaloers op anderen die totaal geen issues hebben ermee, bij mij blijft er ondanks geactiveerde droogblaas na koelen functie echt teveel water hangen, je ziet de lamellen ook verkleuren / oxideren, niet bevorderlijk aanslag / biofilm groei.

Zo ziet het uit na "droog" blazen: https://imgur.com/a/yNvSqCv. Ik knal nu fan op high voor een kwartier, helpt nog steeds niet 100%. Lekbak is wel perfect schoon. LG ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:52

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

w00key schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
[...]

Ah hier zie ik ook iets van schroeven om de rooster voor los te halen, maar om dat zelf te doen... Iedereen heeft een ander limiet voor DIY, wat goed dat je dit kan / durft :)

Binnen kan ik na een paar keer oefenen dat plastic kap vrij vlot los krijgen en de unit schoon spuiten, dat wordt toch nat en gaat ruiken na een tijd. Ik ben jaloers op anderen die totaal geen issues hebben ermee, bij mij blijft er ondanks geactiveerde droogblaas na koelen functie echt teveel water hangen, je ziet de lamellen ook verkleuren / oxideren, niet bevorderlijk aanslag / biofilm groei.

Zo ziet het uit na "droog" blazen: https://imgur.com/a/yNvSqCv. Ik knal nu fan op high voor een kwartier, helpt nog steeds niet 100%. Lekbak is wel perfect schoon. LG ¯\_(ツ)_/¯
Bedankt voor het filmpje/gif. Nu snap ik wat je bedoelt maar bij mijn unit herken ik dit niet.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
w00key schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben jaloers op anderen die totaal geen issues hebben ermee.
We kunnen niet allemaal in een gouden kooi leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties omtrent het onderhoud!

Ik kijk nog even wat ik ga doen, of zelf onderhoud (al vind ik het los schroeven van een toch wel duur apparaat wel een dingetje) of neem voor in ieder geval een jaartje een onderhoudscontract en zie daarna wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Gasoline1234 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:22:
De bedoeling is namelijk om hem bij het slapen gaan uit te zetten. Dan moet ie niet nog 2 uur lang hoorbaar zijn.
Als je de clean functie gebruikt dan hoor je hem helemaal niet.

De clean functie gebruikt overigens 3 Watt extra t.o.v. als deze standby (power off) staat.

[ Voor 13% gewijzigd door jobr op 14-06-2023 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor de aardigheid leuk om te delen... Ik kreeg van m'n ouders hun oude Ariagel ((made in Italy) met Itho naamplaatje erop) mobiele split van 30j? oud.
Daar heb ik iets voor gehobbybobt om het buitendeel door het raam te hangen en het redelijkerwijs af te sluiten van de buitenlucht.

Morgen maar eens testen of ik de kamers van de kinderen (die hebben allemaal dezelfde ramen) er even mee kan koelen zodat ze wat makkelijker inslapen.

Koelmiddel, r22
Theoretische cop: 2,8 = 2985W÷(220V×4,8A)
Niet gek voor zo'n oude machine!
In vergelijking haalt een hedendaagse r32 mobiele split zoals de Trotec PAC 4600 een theoretische cop van 3,14.

Interessant is dat bijna alle onderdelen in het binnendeel zitten zoals o.a. de compressor die overigens best goed gedempt is en haast wegvalt tegen het ventilatorgeluid. Het is echter niet te vergelijken met een moderne split qua geluid. Het is een beetje vergelijkbaar met een elektrische ventilatorkachel op stand 3 qua geluid.
Het buitendeel is alleen maar een warmtewisselaar met een ventilator. Met een condenspomp wordt zo nu en dan het condenswater naar het buitendeel gepompt. Aardig omslachtig dus, maar het maakt wel dat het buitendeel relatief licht en hanteerbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr3q13YF4JPM_vebhCimjJ3nPeA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2QeeExROuMSxTGhanJoC46D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lTqqdUGy0alYoXzEGJzSJ47O8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ8SgGJMyXNwQwveshbuWeOY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTPmcL-_yxjVapEOUONUybFUtnU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JjHOTF7LwC66Dkl8mlGjFyq3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2N7M9Xc9DJHTqLbLG19-mS2lhA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uiMKWAoWZctFNTYq7qxykEM4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 27% gewijzigd door verkeerslicht op 15-06-2023 06:40 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
verkeerslicht schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:46:
Voor de aardigheid leuk om te delen... Ik kreeg van m'n ouders hun oude Ariagel ((made in Italy) met Itho naamplaatje erop) mobiele split van 30j? oud.
Daar heb ik iets voor gehobbybobt om het buitendeel door het raam te hangen en het redelijkerwijs af te sluiten van de buitenlucht.

Morgen maar eens testen of ik de kamers van de kinderen (die hebben allemaal dezelfde ramen) er even mee kan koelen zodat ze wat makkelijker inslapen.

Koelmiddel, r22
Theoretische cop: 2,8 = 2985W÷(220V×4,8A)
Niet gek voor zo'n oude machine!
In vergelijking haalt een hedendaagse r32 mobiele split zoals de Trotec PAC 4600 een theoretische cop van 3,14.

Interessant is dat bijna alle onderdelen in het binnendeel zitten zoals o.a. de compressor die overigens best goed gedempt is en haast wegvalt tegen het ventilatorgeluid. Het is echter niet te vergelijken met een moderne split qua geluid. Het is een beetje vergelijkbaar met een elektrische ventilatorkachel op stand 3 qua geluid.
Het buitendeel is alleen maar een warmtewisselaar met een ventilator. Met een condenspomp wordt zo nu en dan het condenswater naar het buitendeel gepompt. Aardig omslachtig dus, maar het maakt wel dat het buitendeel relatief licht en hanteerbaar is.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Err, dat is nog klassiek koudemiddel dat gaten maakt in de ozon laag... Ik zou dat afvoeren naar de milieustraat en erbij zeggen dat ze het zsm leeg halen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik postte hier eerder al dat ik bezig was met de LG PREMTB001 te reverse-engineeren om een eigen controller te maken. Deze draait nu :)

Ik kreeg gisteren mijn PCB binnen waar ik een ESP32 devkit module op kan zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K40XapSK7qN02o9keXFyWMYyEHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoqzQLbuLloyB1eHb9PjHxuT.jpg?f=fotoalbum_large

Dit getest met mijn laptop en het werkte, dus gisterenavond op de AC aangesloten. In Home Assistant heb ik nu mijn eigen controller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMEvRM3UdbT6rRKv_n7_TtYXufQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ESjSHR8ZCjePk81mrViyboM1.png?f=fotoalbum_large

De regeling wordt gedaan door de binnenunit zelf. De controller geeft alleen instellingen en temperatuur door. Zowel setpoint als gemeten temperatuur werken met halve graden.

Voordelen ten opzichte van de LG ThinQ Home Assistant integratie:
  • Eigen temperatuur door kunnen geven. Dit is vooral handig met verwarmen.
  • Niet meer afhankelijk van hun cloud-dienst waar elk moment de API kan wijzigen.
  • Geen irritante geluidjes bij wijzigingen via controller.
  • Meer informatie, bijvoorbeeld of de buitenunit draait.
Nadelen tov ThinQ: de unit "display light" instelling wordt niet doorgestuurd naar de controller. Ook de horizontale blaasrichting kan ik niet instellen. Wel de swing setting en het is wel mogelijk voor verticale positie. Maakt opzich niet uit want dit kan ik ook met de app of de afstandsbediening doen en het wijzigt zelden. De app en de afstandsbediening werken nog steeds en de unit synchroniseert dit met mijn controller; wel wat vreemd een unit met twee wifi verbindingen.

Vandaag een dag proefdraaien en een behuizing zoeken. Ik verstop de controller ergens buiten de binnenunit (de behuizing van de binnenunit openen is best vervelend en er is niet heel veel ruimte beschikbaar). Gelukkig werken OTA updates (via wifi) voor de firmware ook.

Ik moet ook nog een goede temperatuursensor installeren. De Netatmo die ik nu gebruik update elke 10 minuten in HA en dat is best traag. Het laat de AC wel lekker stabiel draaien :+ Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn van Netatmo's cloud-dienst.

Als dit een weekje goed draait ga ik een zelfde setje maken voor de slaapkamer unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:25:
[...]

Err, dat is nog klassiek koudemiddel dat gaten maakt in de ozon laag... Ik zou dat afvoeren naar de milieustraat en erbij zeggen dat ze het zsm leeg halen.
Overdrijven is ook een vak. Zolang dat ding niet lek is is er niks aan de hand. En er is ook geen enkele reden dat er automagisch een lek ontstaat in een fabriek af gevulde (soort van monoblok). De ozonlaag is hard aan het herstellen en daar gaat mijn oude splitje met een paar gram r22 weinig verandering in brengen.
Anders gezegd: Het staat niet in de minste verhouding tot een commerciele installatie met r22.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 15-06-2023 08:14 ]

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
verkeerslicht schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:13:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Zolang dat ding niet lek is is er niks aan de hand. En er is ook geen enkele reden dat er automagisch een lek ontstaat in een fabriek af gevulde (soort van monoblok). De ozonlaag is hard aan het herstellen en daar gaat mijn oude splitje met een paar gram r22 weinig verandering in brengen.
Anders gezegd: Het staat niet in de minste verhouding tot een commerciele installatie met r22.
Het is geen monoblok, er loopt een slangetje naar buiten waar de andere warmtewisselaar staat. Met gesoldeerde koper zou ik het misschien laten, maar een flexibele slang?

Het is ook gevuld met 780g (!), dat is iets meer dan wat in een Daikin RXM25/35 gaat aan R32, 760g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 08:33:
[...]

Het is geen monoblok, er loopt een slangetje naar buiten waar de andere warmtewisselaar staat. Met gesoldeerde koper zou ik het misschien laten, maar een flexibele slang?
Ik was initieel van gedachte dat het watergekoeld (water/glycol oplossing) was. Maar je hebt denk ik gelijk dat er koelmiddel door heen gaat. Vind het alsnog een aanvaardbaar risico.

Mijn WP (Omnia M3.2 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 19:34

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

mr_evil08 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:29:
[...]

Was het niet handiger om een paar binnenunit,s achter multisplit te hangen ?
Ben erg benieuwd hoe die kwartet eruit ziet bij je.
Heb je foto,s ?
Kwartet? Een quintet :*)
Ik heb een vrij grote, vrijstaande woning (250 m2) + een gastenwoning (60 m2).
Slechts op 1 plek was een multisplit met 2 binnenunits te overwegen. Maar gekozen voor 2 losse units omdat het minimale vermogen dan lager ligt. Zo min mogelijk geluid (ook van de binnenunit) was daarbij een belangrijke factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@w00key R32 is ook milieubelastend en vertraagd herstel van ozonlaag, deze gaat daarom ook binnenkort in de BAN voor nieuwe apparaten, vandaar dat je langzamerhand steeds vaker R290 ziet.

Zolang deze apparaten prima werken mooi laten draaien met R22.
Gezien installateurs weigeren de koelgas te vervangen voor deze apparaten met bijvoorbeeld R453A, we leven nou eenmaal in een weggooi maatschappij.

Je wil niet weten hoeveel airco,s aan het einde van zijn levensduur(de vaste airco,s) zo afgekoppeld worden door de eigenaar en niet netjes afgevoerd wordt, het is een milieudelict dat klopt.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:03:
@w00key R32 is ook milieubelastend en vertraagd herstel van ozonlaag, deze gaat daarom ook binnenkort in de BAN voor nieuwe apparaten, vandaar dat je langzamerhand steeds vaker R290 ziet.
R32 heeft een Ozon Depletion Potential van 0. De Global Warming Potential is met 675 ook relatief laag, maar niet zo laag als CO2 en methaan.

https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/koudemiddelen/ heeft een lijst van koudemiddelen met een afvulverbod. Je hoeft ze niet te vervangen maar de eerste lek stuurt ze naar de recycling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le

Gezien installateurs weigeren de koelgas te vervangen voor deze apparaten met bijvoorbeeld R453A, we leven nou eenmaal in een weggooi maatschappij.
R290 (Propaan basis) wordt zover ik gelezen heb vooral in de koudste gebieden gebruikt zoals Scandinavie, waar dit beter werkt dan R32.

R32 heeft zover ik gelezen heb geen tot verwaarloosbaar effect op de ozonlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06-2023
We zijn van plan ook een airco te installeren voor koeling en verwarming. Op dit moment overwegen we of drie, of vier binnenunits en 1 of 2 buitenunits (allemaal offerte-afhankelijk). Onze electrische installatie is er geschikt voor en de voorzieningen voor een aparte groep zijn aanwezig.

Ook de plek voor de buitenunits staat grotendeels vast. We hebben twee platte daken. Het hoogste ligt vol met een PV installatie en het laagste light bijna de hele dag in de schaduw. Daar moet(en) de buitenunit(s) komen te staan of hangen.

Ik heb echter twee vragen waar ik met opzoeken alleen niet uit kom:
1. Ik zie in mijn omgeving, en ook op dit forum dat de meeste buitenunits lager hangen dan de binnenunits. Niet allemaal natuurlijk. Bij ons zouden twee binnenunits hoger, en twee lager dan de buitenunit komen. Dien ik hiervoor aparte voorzieningen te treffen (mbt condenswater, bijv.).
2. Deze is lastiger en heeft te maken met de keuze voor 3 of 4 binnenunits. De 4e unit zou in de woonkamer komen. Of dat lukt is afhankelijk van het volgende:

De woonkamer is ver weg van de buitenunit. De korte route is midden door het huis, door meerdere kamers en verdiepingen en ik wil eigenlijk niet het halve huis ontsieren met kunststof koven. En andere optie is dat we een bestaan, ongebruikt en leeg rookkanaal gebruiken. Maar dan moet het lukken om de leidingen er doorheen te leggen. Dat rookkanaal begint in de kelder en loopt via de woonkamer en eerste verdieping naar de tweede verdieping, waarna door de buitenmuur de buitenit bereikbaar is. Alleen in de kelder is er op dit moment een 'gat' (voor de ventilate van het kanaal). Lukt het me om de leidingen hierdoorheen te leggen door twee gaten te maken bij buiten en binnenunit? Zijn die leidingen flexibel genoeg? Situatieschets: buitenunit - muur - rookkanaal (90° bocht) - 5m meter dalen - (90° bocht) muur - binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
b.penders schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:13:
We zijn van plan ook een airco te installeren voor koeling en verwarming. Op dit moment overwegen we of drie, of vier binnenunits en 1 of 2 buitenunits (allemaal offerte-afhankelijk). Onze electrische installatie is er geschikt voor en de voorzieningen voor een aparte groep zijn aanwezig.

Ook de plek voor de buitenunits staat grotendeels vast. We hebben twee platte daken. Het hoogste ligt vol met een PV installatie en het laagste light bijna de hele dag in de schaduw. Daar moet(en) de buitenunit(s) komen te staan of hangen.

Ik heb echter twee vragen waar ik met opzoeken alleen niet uit kom:
1. Ik zie in mijn omgeving, en ook op dit forum dat de meeste buitenunits lager hangen dan de binnenunits. Niet allemaal natuurlijk. Bij ons zouden twee binnenunits hoger, en twee lager dan de buitenunit komen. Dien ik hiervoor aparte voorzieningen te treffen (mbt condenswater, bijv.).
2. Deze is lastiger en heeft te maken met de keuze voor 3 of 4 binnenunits. De 4e unit zou in de woonkamer komen. Of dat lukt is afhankelijk van het volgende:

De woonkamer is ver weg van de buitenunit. De korte route is midden door het huis, door meerdere kamers en verdiepingen en ik wil eigenlijk niet het halve huis ontsieren met kunststof koven. En andere optie is dat we een bestaan, ongebruikt en leeg rookkanaal gebruiken. Maar dan moet het lukken om de leidingen er doorheen te leggen. Dat rookkanaal begint in de kelder en loopt via de woonkamer en eerste verdieping naar de tweede verdieping, waarna door de buitenmuur de buitenit bereikbaar is. Alleen in de kelder is er op dit moment een 'gat' (voor de ventilate van het kanaal). Lukt het me om de leidingen hierdoorheen te leggen door twee gaten te maken bij buiten en binnenunit? Zijn die leidingen flexibel genoeg? Situatieschets: buitenunit - muur - rookkanaal (90° bocht) - 5m meter dalen - (90° bocht) muur - binnenunit.
Eerste regel bij het plaatsen van een bericht:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Plaats even linkje naar je eigen topic en dan kunnen we daar antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06-2023
Frag1le schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Eerste regel bij het plaatsen van een bericht:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.

Plaats even linkje naar je eigen topic en dan kunnen we daar antwoorden.
Dat zou ik graag doen - als ik wist hoe dat moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
b.penders schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Dat zou ik graag doen - als ik wist hoe dat moest.
Duurzame energie en installaties
Knop "Nieuw Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Frag1le schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:10:
[...]

R290 (Propaan basis) wordt zover ik gelezen heb vooral in de koudste gebieden gebruikt zoals Scandinavie, waar dit beter werkt dan R32.

R32 heeft zover ik gelezen heb geen tot verwaarloosbaar effect op de ozonlaag.
R290 wordt hier ook de opvolger.
Enkele lucht/water warmtepompen die verkocht worden in Nederland hebben het al.
Ook zijn er al split-airco,s met R290, Midea bijvoorbeeld(merk zegt mij niks) ze verkopen ook in Nederland.

Vanwege brandgevaar is er lang niets mee gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 15-06-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:52
Termy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Ik wist niet eens dat m'n Daikin dat had. Ik denk dat het wel prettig is om te zorgen dat het zo droog mogelijk blijft want vocht is altijd bron van allerlei ellende. Als microbioloog kan ik je vertellen dat iets droog houden de beste manier is om ongewenste groei te voorkomen ;).

Alleen nog ff uitvogelen hoe ik dat dan precies aanzet via de afstandbediening (mijn FTXM kan het blijkbaar alleen via die manier).
Bedankt voor je reactie. Droog houden functie lijkt me vanuit hygiëne perspectief zeker een goed idee.

Met als nadeel dat de relatieve luchtvochtigheid in de ruimte weer wat omhoog gaat, omdat de binnenunit dan als een soort luchtbevochtiger draait totdat de warmtewisselaar droog is.

Zijn er mensen hier die de functie gebruiken en hier wat over kunnen zeggen?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
nMad schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:59:
[...]

Bedankt voor je reactie. Droog houden functie lijkt me vanuit hygiëne perspectief zeker een goed idee.

Met als nadeel dat de relatieve luchtvochtigheid in de ruimte weer wat omhoog gaat, omdat de binnenunit dan als een soort luchtbevochtiger draait totdat de warmtewisselaar droog is.

Zijn er mensen hier die de functie gebruiken en hier wat over kunnen zeggen?
Maakt niet uit in praktijk als je ventilatiesysteem op orde is in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:05
mr_evil08 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Maakt niet uit in praktijk als je ventilatiesysteem op orde is in huis.
Daarbij is de luchtvochtigheid vermoedelijk al aardig gedaald als de airco daarvoor heeft staan draaien, dus dan zou het al helemaal mee moeten vallen (er inderdaad vanuit gaande dat de ventilatie op orde is).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
user109731 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:54:
Ik moet ook nog een goede temperatuursensor installeren. De Netatmo die ik nu gebruik update elke 10 minuten in HA en dat is best traag. Het laat de AC wel lekker stabiel draaien :+ Bovendien wil ik niet afhankelijk zijn van Netatmo's cloud-dienst.
Misschien een esp32 met esphome en een https://www.aliexpress.com/item/1005005621687315.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Thanks, daar zat ik ook naar te kijken vandaag. Dat is volgens mij de simpelste oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 22:16
Iemand wel eens geprobeerd om gekoelde lucht te verplaatsen?

Mijn binnen unit staat op zolder terwijl de slaapkamers op de verdieping daaronder zijn. Ik vroeg me af of ik de koude lucht van de zolder zou kunnen verplaatsen naar mijn slaapkamer met behulp van wat buizen en een (buis)ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
banaliteit schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:32:
Iemand wel eens geprobeerd om gekoelde lucht te verplaatsen?

Mijn binnen unit staat op zolder terwijl de slaapkamers op de verdieping daaronder zijn. Ik vroeg me af of ik de koude lucht van de zolder zou kunnen verplaatsen naar mijn slaapkamer met behulp van wat buizen en een (buis)ventilator.
Verwacht er niet te veel van. Mijn unit blaast 3 graden lucht uit, 660 m3 per uur, op de hoge stand. Vermeng lucht x minder flow = minimale werking, of je moet echt aanzuigen direct bij de uitblaas.

Dat plus geïsoleerde buizen voor een DIT kanaalunit kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
EVfan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:19:
[...]

@Kevf nee dat herken ik niet, heb hier een ME 5 kW unit. Het CO2 niveau is steeds rond de 400 ppm in de vroege ochtend om, als we gewoon thuis zijn, op te lopen naar 800 ppm. 2 personen, ruimte is 90m2. Dus een toename van CO2 is mij een raadsel.
Het niveau vluchtige organische verbindingen meet ik hier niet, maar kan me niet voorstellen dat de airco die luchtverontreiniging op enige duur kan veroorzaken. Er is wel een kans dat als de airco nog nieuw is de plastics wat organisch materiaal uitdampen (zoals weekmakers en lijmen, of laag moleculair materiaal dat resteert van het (spuit)gietproces van de plastics). Zoals vaak een nieuw product van plastic aanvankelijk wel “een luchtje” kan hebben, zeker als het van PVC is. Dat zou dan snel moeten verbeteren.
Ik zou zeggen, ventileer goed, en kijk het even aan.
Overigens hoe meet je de TVOC niveaus?
Dank voor deze reactie (en de vele anderen). De TVOC wordt met dezelfde meter gemeten als CO2. Paar testjes gedaan op basis van de replies hier. Als ik een ventilator op max zet dan schiet die waarde ook omhoog. Iaw hij reageert op de toegenomen luchtstroom door de sensor heen. Lekker nauwkeurig, not.

De CO2 vertrouw ik meer. Ik vermoed dat we toch iets meer moeten luchten, ook terwijl die aanstaat.

Ik heb overigens een meter van Qingping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 20:32
Ons model was er helaas alleen in het wit en we hebben houtenmuren. Zijn er mensen met een houten ombouw om de binnenunit? Als ik de uitblaas volledig vrij laat dan zou dit geen probleem moeten zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-10 22:16
w00key schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:07:
[...]

Verwacht er niet te veel van. Mijn unit blaast 3 graden lucht uit, 660 m3 per uur, op de hoge stand. Vermeng lucht x minder flow = minimale werking, of je moet echt aanzuigen direct bij de uitblaas.

Dat plus geïsoleerde buizen voor een DIT kanaalunit kan werken.
Vannacht geëxperimenteerd.

Airco op 20 graden maximale blaasstand richting het trapgat. Vervolgens ventilator richting mijn slaapkamer. Met deze opstelling kreeg ik de kamertemperatuur tijdens bedrijf 1,5 graden lager van 25,5 naar 24 graden. Na het uitzetten is het nu 24,5 graden in de slaapkamer.

Nadeel is dat het niet echt efficiënt draait, namelijk 700W. Fors meer dan wanneer je zo'n ding in je slaapkamer hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
banaliteit schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Airco op 20 graden maximale blaasstand richting het trapgat. Vervolgens ventilator richting mijn slaapkamer. Met deze opstelling kreeg ik de kamertemperatuur tijdens bedrijf 1,5 graden lager van 25,5 naar 24 graden. Na het uitzetten is het nu 24,5 graden in de slaapkamer.

Nadeel is dat het niet echt efficiënt draait, namelijk 700W. Fors meer dan wanneer je zo'n ding in je slaapkamer hebt staan.
Dit soort opstellingen zal uiteraard nooit het effect krijgen zoals een airco die voor een specifieke ruimte wordt geplaatst. Je krijgt sws grote temperatuur verschillen en een behoorlijke toename in (onnodig) verbruik. Mocht je toch niet anders kunnen, zorg dat je tijdig begint met koelen en niet reactief. Het wordt dan lastig om de warmte te verdrijven.

Heb je ook gemeten wat de luchtvochtigheid doet? Want daar zit ook een stukje winst qua comfort natuurlijk.

Kortom indien mogelijk altijd een unit plaatsen daar waar je hem nodig hebt. Wij hebben nu alle ruimtes voorzien van unit waar we willen koelen/verwarmen en dat is een van de beste beslissingen ooit :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kevf schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Dank voor deze reactie (en de vele anderen). De TVOC wordt met dezelfde meter gemeten als CO2. Paar testjes gedaan op basis van de replies hier. Als ik een ventilator op max zet dan schiet die waarde ook omhoog. Iaw hij reageert op de toegenomen luchtstroom door de sensor heen. Lekker nauwkeurig, not.

De CO2 vertrouw ik meer. Ik vermoed dat we toch iets meer moeten luchten, ook terwijl die aanstaat.

Ik heb overigens een meter van Qingping
Die co2 is juist totaal niet te vertrouwen want die is gebaseerd op de tvoc waardes die ook niet kloppen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:49:
[...]

Die co2 is juist totaal niet te vertrouwen want die is gebaseerd op de tvoc waardes die ook niet kloppen.
Dat ligt aan het type co2-meter dat je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:16:
[...]
Dat ligt aan het type co2-meter dat je hebt.
vrijwel alle goedkope co2 meters gebruiken allemaal tvoc sensors in varierende geuren en kleuren en die gokken wat de co2 waarde is op basis van andere aanwezige gassen. alleen de echte ndir sensoren die je in dure co2 sensors vind meten daadwerkelijk co2.

als de fabiekant niet expeciet vermeld wat voor sensor word gebruikt voor de co2 meting is het vrijwel altijd een tvoc en niet ndir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
flippy schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:25:
[...]

vrijwel alle goedkope co2 meters gebruiken allemaal tvoc sensors in varierende geuren en kleuren en die gokken wat de co2 waarde is op basis van andere aanwezige gassen. alleen de echte ndir sensoren die je in dure co2 sensors vind meten daadwerkelijk co2.

als de fabiekant niet expeciet vermeld wat voor sensor word gebruikt voor de co2 meting is het vrijwel altijd een tvoc en niet ndir.
Wanneer je de uitspraak doet dat gemeten co2 - waardes niet te vertrouwen zijn omdat ze niet de co2 meten, is het misschien handig erbij te vermelden dat dat afhankelijk is van de sensor. Wat je zegt dat het niet klopt, klopt namelijk niet zonder die toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:29:
[...]

Wanneer je de uitspraak doet dat gemeten co2 - waardes niet te vertrouwen zijn omdat ze niet de co2 meten, is het misschien handig erbij te vermelden dat dat afhankelijk is van de sensor. Wat je zegt dat het niet klopt, klopt namelijk niet zonder die toevoeging.
flippy in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:29:
[...]

+1 Dat moet bij elke uitspraak dat "CO2 meters" niet kloppen. Als ik zoek op Qingping NDIR kom ik gewoon op een product van hun met NDIR, je moet wel de goede hebben en niet de goedkoopste troep kopen.

Ik heb hier eentje van Netatmo, voor CO2, temperatuur, luchtvochtigheid en geluidsdruk. Ook NDIR. Bij zoeken naar "CO2 monitor kopen" zie ik bij Coolblue en Bol voornamelijk NDIR sensors, top X die ik heb nagekeken met een extra whatever merk model "ndir" Google query.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Naja je koelt hiermee wel een hele verdieping ipv 1 kamer. Bij continu draaien wordt verbruik steeds lager tot de steady state stand, waar je alleen toegevoegd energie van de zon / transmissie hoef weg te halen.

Dat kost iets van 15 kWh/dag met 150 m2.

Alleen 1 slaapkamer met de deur dicht koelen kost ~2 kWh per dag, dan laat ik de temperatuur oplopen en vervolgens gewoon 2 kWh er tegenaan gooien in 2-3 uur om het weer naar ~21 te krijgen voor de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boppos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 20:46
w00key schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:44:
[...]
Ik heb hier eentje van Netatmo, voor CO2, temperatuur, luchtvochtigheid en geluidsdruk. Ook NDIR. Bij zoeken naar "CO2 monitor kopen" zie ik bij Coolblue en Bol voornamelijk NDIR sensors, top X die ik heb nagekeken met een extra whatever merk model "ndir" Google query.
Je kan er ook 1 zelf bouwen met een ESP8266 met daarop ESP Easy. Ik heb er 1 gebouwd met een wemos D1 mini. Je hebt dan een MH-Z19 co2 sensor (10-15 euro) nodig en zo'n wemos bordje(paar euro). Voeding is een usb adaper die de meeste mensen nog wel ergens hebben liggen.
Er zijn meerdere howto's te vinden hoe het te maken, bijvoorbeeld deze: https://rouwette.com/mh-z19b/

Zelf heb ik nog 3 leds toegevoegd Groen Oranje en Rood op GPIO 2, 4 en 5. Deze leds heb ik gaan feller branden naarmate de co2 oploopt. Dit heb ik gedaan in de rules sectie in de ESP Easy Mega build. Ik wilde in de eerste coronaperiode weten hoe snel CO2 in mijn werkhokje op liep gedurende de dag. Dit kan ik terug zien in domoticz maar ik wilde ook fysiek zien hoeveel er werd gemeten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
on CO2_MH-Z19#PPM do
 if [CO2_MH-Z19#PPM]<550
   PWM,2,75
   gpio,4,0
   gpio,5,0
 endif 
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>550 and [CO2_MH-Z19#PPM]<600
   PWM,2,150 
   gpio,4,0
   gpio,5,0
 endif 
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>600 and [CO2_MH-Z19#PPM]<699
   gpio,2,1
   PWM,4,5   
   gpio,5,0
 endif 
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>700 and [CO2_MH-Z19#PPM]<799
   gpio,2,1
   PWM,4,10   
   gpio,5,0
 endif
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>800 and [CO2_MH-Z19#PPM]<899
   gpio,2,1
   PWM,4,100
   gpio,5,0
 endif
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>900 and [CO2_MH-Z19#PPM]<999
   gpio,2,0
   gpio,4,1
   gpio,5,0
 endif
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>1000 and [CO2_MH-Z19#PPM]<1099
   gpio,2,0
   gpio,4,1
   PWM,5,75
 endif
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>1100 and [CO2_MH-Z19#PPM]<1199
   gpio,2,0
   PWM,4,100
   gpio,5,1
 endif
 if [CO2_MH-Z19#PPM]>1200 and [CO2_MH-Z19#PPM]<1399
   gpio,2,0
   gpio,4,0
   Pulse,5,0,1000
   gpio,5,1
 endif
endon

Is de co2 onder de 550ppm dan brand de groene led zacht (pwm75). Wordt het hoger dan gaat hij steeds iets feller branden tot de gele erbij komt. Uiteindelijk is de groene uit en brand de gele, daarna de rode. Boven de 1200ppm gaat de rode knipperen (1000x) en blijft dan aan staan. Boven de 1400 heb ik nog een hele rits pulsjes staan, maar als ik die ook hier post wordt de code zo lang.

Ik heb de co2 meter nu in de overgang van de woonkamer naar de keuken liggen. Ver van de airco die aan de andere kant van de woonkamer hangt. Tijdens het koken (op gas) zie je hem oplopen. Verder heb ik de afgelopen week de ventilatieroosters dicht gehad ivm koeling door de airco. Als ik in de log van Domoticz kijk zie je dat als ik niet thuis ben een paar dagen de waarde rond de 400 a 450 gaat zitten (was met piksteren met roosters open). Nu alles een week dicht was, met af en toe 's morgens even luchten, ligt de gemiddelde waarde rond de 550. Waar bij het veel schommelt tussen 500 en 600. Tijdens gebruik gasfornuis schiet het dan soms richting de 750 en als we de ramen open hadden weer richting de 400-450. Al met al een prima binnen klimaat hier, want tussen de 400 en 600 PPM. Langere tijd hoger dan 1.000 PPM kan schadelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Net als ik proberen wellicht. Gewoon 24/7 gaan draaien op 23 graden. Mijn 3 units doen max 200W op 3 verdiepingen. Hele huis koel tegen 6 tot 8Kwh per dag. Heb voor de gein adhoc getest. Scheelde me 2kWh. Daar ga ik niet voor moeilijk doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Mijn LG controller draait nu een paar dagen zonder problemen. Met de externe temperatuursensor lijkt het vooral stabieler: 's nachts had ik eerder veel korte aan/uit pieken en nu blijft hij langer draaien en blijft dan ook langer uit als het op temperatuur is. Vooral met verwarmen in de winter gaat dit fijn zijn want ik had last van warme lucht die bij de unit bleef hangen.

Ik heb ook een Adafruit Raspberry Pi behuizing binnen waar ik de pcb in kan klikken (geen toeval, maar ik wist niet zeker of het zou passen als gepland):
Afbeeldingslocatie: https://github.com/JanM321/esphome-lg-controller/raw/main/images/controller2.jpg

Ik heb alles op GitHub gezet.

Ik ben blij dat dit allemaal is gelukt. Ik heb er best veel tijd (en ook wel geld voor onderdelen etc) in gestopt maar het was leuk en leerzaam om te doen :) Hopelijk kan de community (hier en buiten dit forum) er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:34

Daytona

Autoracen is voor watjes

Hoi Allemaal,

Binnenkort wordt er aan onze woning een aanbouw geplaatst. Ik vroeg me af, hoe en waar ik hierin het beste een airco kan plaatsen. En hoe zwaar deze moet zijn om zowel te koelen als verwarmen.

Details staan in onderstand topic:
Plaatsen Airco benedenverdieping voor koelen en verwarmen

Ik hoop dat jullie er naar willen kijken en me wat info kunnen verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:38
Met het opstarten van mijn Daikin perfera ruiken wij een muffe vieze lucht die na enige tijd ook wel weer verdwijnt.
Ik reinig de filters regelmatig en deze zijn vaak flink stoffig, ik ervaar geen lekkage van water dus neem ik aan dat dit goed wordt afgevoerd.
Wat zou het dan kunnen zijn? en nog beter hoe is dit op te lossen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
merlin1201 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:44:
Met het opstarten van mijn Daikin perfera ruiken wij een muffe vieze lucht die na enige tijd ook wel weer verdwijnt.
Ik reinig de filters regelmatig en deze zijn vaak flink stoffig, ik ervaar geen lekkage van water dus neem ik aan dat dit goed wordt afgevoerd.
Wat zou het dan kunnen zijn? en nog beter hoe is dit op te lossen.
Al gezocht hier op "onderhoud"? ;) Waarschijnlijk moet je een tablet in de lekbak gooien. Gewoon el chaepo kunstgebitreiniger tabletten kopen. Zal waarschijnlijk troep op de bodem liggen. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
MotorBeast schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:00:
[...]

Al gezocht hier op "onderhoud"? ;) Waarschijnlijk moet je een tablet in de lekbak gooien. Gewoon el chaepo kunstgebitreiniger tabletten kopen. Zal waarschijnlijk troep op de bodem liggen. Succes.
Dank je. Ik zal idd eens kijken waar die lekbak zit want ik kan daar verder helemaal geen docu over vinden.
Gebit reiniger geniaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
merlin1201 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Dank je. Ik zal idd eens kijken waar die lekbak zit want ik kan daar verder helemaal geen docu over vinden.
Gebit reiniger geniaal
Werkt ook goed voor aanslag onderin de wc, mocht je toch een grootverpakking gaan halen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:04:
[...]

Net als ik proberen wellicht. Gewoon 24/7 gaan draaien op 23 graden. Mijn 3 units doen max 200W op 3 verdiepingen. Hele huis koel tegen 6 tot 8Kwh per dag. Heb voor de gein adhoc getest. Scheelde me 2kWh. Daar ga ik niet voor moeilijk doen.
Dat vind ik persoonlijk nog best veel (hele huishouden zit hier op iets meer dan de helft) en zo stook je met name voor de stenen. Hier is het zonder airco nog steeds 23 graden; overdag alles dicht en 's nachts wat ramen open. Iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk, maar met goede isolatie hoef je alleen het zonlicht buiten te houden zolang de gemiddelde buitentemperatuur nog aangenaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Dat vind ik persoonlijk nog best veel (hele huishouden zit hier op iets meer dan de helft) en zo stook je met name voor de stenen. Hier is het zonder airco nog steeds 23 graden; overdag alles dicht en 's nachts wat ramen open. Iedereen maakt zijn eigen keuze natuurlijk, maar met goede isolatie hoef je alleen het zonlicht buiten te houden zolang de gemiddelde buitentemperatuur nog aangenaam is.
Tja goede isolatie is leuk maar er is op een gegeven moment geen houden aan en kom je op een turning point.

Wij wonen in een huis uit 2006 met zeer goede isolatie. Consequentie is dat je redelijk lang de warmte buiten kan houden maaaaaarrr zit de warmte eenmaal in je huis dan krijg je het er evengoed weer moeilijk uit door deze goede isolatie.

Met alleen doorluchten in de vroege ochtend en avond ga je dat (bij ons althans) niet redden. Zeker met deze langdurige periode van de hoge temperaturen zet dat geen zoden aan de dijk.

Wij experimenteren ook met 24/7 koelen in de periodes van aanhoudende hoge temperaturen. Met name wanneer de nachten boven de 15 graden blijven lijkt bij ons het meest effectief. Wellicht dat je her en der wat kw's kan besparen maar dat is m.i. geneuzel in de ruimte, gewoon lekker koelen in deze tijd. Daarnaast hebben wij voldoende (over)capaciteit van onze zonnepanelen dus ik geloof het wel ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Martin7182 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:48:
[...]

Ligt er vooral aan wat je doet in huis, werk je thuis wil dat hok ondanks goed geïsoleerd ook wel warm worden(als je wel correct ventileert).

Hier is het ook rond die temperatuur wat jij omschrijft maar geen superduper geisoleerde huis, doordat overdag niemand thuis is blijft het ook redelijk lang rond die temperatuur.

Daarnaast we weten niet waar iedereen woont in dit land, woon je op de wadden bijvoorbeeld of in zuid limburg daar zit behoorlijk verschil in, net als een vrijstaand/tussenwoning of appartement hebben.
Hier is de koeling dit jaar nog niet aan geweest, wel buitenzonwering aanwezig.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
merlin1201 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:43:
[...]

Gebit reiniger geniaal
Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Iemand eventueel een filmpje?

Alleen een tablet er in of ook nog spoelen o.i.d.?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Nou lekbak gevonden, over de gehele lengte onder de filters, voelde idd wat glibberig aan, beetje zwarte drap , veel ruimte is daar niet want ik kan mijn vinger er niet diep in steken. Ik heb een bruistablet door de midden gebroken omdat deze anders te groot is denk ik, heb een klein beetje water in de lekbak gedaan om die pil te activeren, nu afwachten,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

merlin1201 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:04:
Nou lekbak gevonden, over de gehele lengte onder de filters, voelde idd wat glibberig aan, beetje zwarte drap , veel ruimte is daar niet want ik kan mijn vinger er niet diep in steken. Ik heb een bruistablet door de midden gebroken omdat deze anders te groot is denk ik, heb een klein beetje water in de lekbak gedaan om die pil te activeren, nu afwachten,
zet de unit op drogen met een raam op een kier. dan produceert die zelf zoveel mogelijk condens.

doe ook een deel van zon tabel zo ver mogelijk van de afvoer vandaan...

plantenspuit werkt ook als je het een handje wilt helpen...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 18-06-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
@renzo4000 , @mr_evil08 , daarom zei ik ook:
Martin7182 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:48:met goede isolatie hoef je alleen het zonlicht buiten te houden zolang de gemiddelde buitentemperatuur nog aangenaam is.
Met een gemiddelde temperatuur onder de 23 °C hoeft het binnen niet warmer te worden dan 23 °C. Als je tenminste voldoende ventileert (bij voorkeur als het buiten koeler is dan binnen) en je isolatie goed is :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:00
Martin7182 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:41:
@renzo4000 , @mr_evil08 , daarom zei ik ook:

[...]

Met een gemiddelde temperatuur onder de 23 °C hoeft het binnen niet warmer te worden dan 23 °C. Als je tenminste voldoende ventileert (bij voorkeur als het buiten koeler is dan binnen) en je isolatie goed is :)
Je isolatie kan nog zo goed zijn rd 6 gemiddeld bijv, maar als je grote ramen op het zuiden hebt ga je het met alleeen ventileren echt niet meer redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Je isolatie kan nog zo goed zijn rd 6 gemiddeld bijv, maar als je grote ramen op het zuiden hebt ga je het met alleeen ventileren echt niet meer redden.
Vanzelfsprekend alle directe zonlicht weren. Het is zo simpel. Screens/rolluiken zijn eenmalige aanschaf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manderlay1
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 10:36
Martin7182 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:01:
[...]

Vanzelfsprekend alle directe zonlicht weren. Het is zo simpel. Screens/rolluiken zijn eenmalige aanschaf :)
En waarom zijn screens/rolluiken dan beter dan airco?

Wij hebben gekozen voor airco, gewoon omdat screens veel te duur bleken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Je wil niet weten hoeveel airco,s aan het einde van zijn levensduur(de vaste airco,s) zo afgekoppeld worden door de eigenaar en niet netjes afgevoerd wordt, het is een milieudelict dat klopt.
Niet zo dramatisch, helemaal niet nodig. R32 gaat voorlopig nergens heen. Het begint nu beetje te komen in de grotere VRF installaties want die gaan echt niet over in propaan. Dan word het eerder monobloks met een water/glycolsysteem.

En zomaar roepen dat installateurs niet zomaar er een ander gas in willen stoppen is buitengewoon kortzichtig. Dan moet je echt even die greenpeace oogkleppen even afdoen en om je heen kijken. Niemand gaat andere gassen in een systeem duwen zonder expeciete toestemming van de fabrikant en die zullen ze simpelweg niet geven. Er is ook simpelweg totaal geen reden om zulke bizarre stappen te ondernemen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 18-06-2023 22:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Manderlay1 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:18:
[...]

En waarom zijn screens/rolluiken dan beter dan airco?

Wij hebben gekozen voor airco, gewoon omdat screens veel te duur bleken te zijn.
Meen je dat nu?

Een airco die draait verbruikt energie, elk uur, elke dag.
Screens hang je, en geven je jarenlang een vermindering van instraling en opwarming.

Als je huis overhit is de juiste volgorde : eerst screens, en dan airco.
Als je denkt een serre (of uitbouw met enorme ramen en een lichtstraat) kan gekoeld worden met een airco….
Tegen die instraling kan geen airco tegenop.

Screens zijn voor warmte wat isolatie is voor de kou.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manderlay1
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-08 10:36
Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Meen je dat nu?

Screens hang je, en geven je jarenlang een vermindering van instraling en opwarming.

Als je denkt een serre (of uitbouw met enorme ramen en een lichtstraat) kan gekoeld worden met een airco….

Screens zijn voor mensen die hebben gebouwd met een slechte architect of hebben willen besparen op de bouwkosten en achteraf te warm hadden in het huis.

Hier beneden lekker fris zonder screens en airco met grote glaspartijen op de zuidkant. Geïnvesteerd in een oversteek dus geen zon op onze ramen.

Airco's houden het boven mooi koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 11:53
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:57:
[...]

nee, niet doen.

die lucht komt van de verdamper zelf, niet het water in de lekbak.

als die lucht langer dan 10 min aanhoud moet je dasty in een plantenspuit doen en diep erin spuiten en dan met een berg water naspoelen.
ok want er bleef in de leidig wat water staan en nadat ik dat heb aangepast was de stank ook snel; weg.
dat merk ik nu ook en sinds ik in de auto altijd de fan 30min laat nalopen (kan ik inzetten ) ook geen last meer van die jkuffe geur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Tommie12 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 22:43:
[...]

Meen je dat nu?

Dat meent ie zeker. Als ik kijk wat koelen (24/7) me kost en wat screens zouden kosten dan kan ik daar vele decennia, bijna een eeuw, van koelen. En dan ga ik ervan uit dat screens zouden zorgen voor 0 koelvraag wat natuurlijk niet zo is aangezien instraling niet het enige is. Financieel totaal kansloos.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Termy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 01:15:
[...]

Dat meent ie zeker. Als ik kijk wat koelen (24/7) me kost en wat screens zouden kosten dan kan ik daar vele decennia, bijna een eeuw, van koelen. En dan ga ik ervan uit dat screens zouden zorgen voor 0 koelvraag wat natuurlijk niet zo is aangegeven instraling niet het enige is. Financieel totaal kansloos.
Ja onderschat het niet. Ik heb ze zelf ook niet. Maar pas bij mijn ouders een paar opgehangen in een vrijstaand huis voor slechts 300 euro voor 2 ramen op het zuid-oost. Het was daar koeler in huis als bij mij. Geen airco nodig terwijl ik in mijn 1 raam rijtjeshuis we het "nodig" vinden om hem aan te zetten. Voor koelen is het al snel 400kWh en als ik heel gunstig uit gaat van 30ct is het al 120 euro een jaar er vanuit gaat dat er sowieso airco is geïnstalleerd. Ze kunnen nu zonder dus dan is de besparing nog groter.

Maar ik snap je punt wel ergens. Het onderhoud is nodig. Dus de afweging om voor 120 euro een airco aan te zetten om een voor jou een optimaal klimaat te creëren zonder screens is het niet waard.
Pagina: 1 ... 18 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic