Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is het plan ja.

Je kan dezelfde spuit gebruiken om met water weer schoon te spuiten.
Top! net een hele fles in de airco gespoten, daarna met 5 liter nagespoeld tot het schoon leek.
Nu net weer aangezet, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:57
Hoe meet je eigenlijk of er genoeg koelmiddel in het systeem zit? Ik zie online wat videos en artikelen over druk aan de hoge en lage zijde en temperatuur, is dat iets dat monteurs moeten kunnen?

Ik heb hier twee systemen (LG MU3R19) in dezelfde huizen, en eentje daarvan heeft veel meer moeite met koelen; 1 unit aan gaat, 2e erbij en hij springt snel naar maximum toerental, veel herrie en ~2000W verbruik. Vandaag bij onderhoud na overleg wat erbij gegooid, ~8 bar druk bij de hoge zijde nu bij vollast, ~32 graden buiten in de zon, ??? graden koelvloeistof, niet gemeten.

Volgens de LG calculator zit er fabrieks af al genoeg in, officieel 50 gram (van 1.4 kg totale vulling) te veel zelfs voor deze leidinglengtes, maar ja, zonder helemaal afpompen weet je dat niet toch? Je hebt niet net als de CV een mooie drukmeter die je elk jaar bijvult tot 2.5...

Maar aangezien 1.4kg vulling goed is voor 9m tot 22.5m aan leidingen en ik zit op 20m kon ietsje erbij geen kwaad, denken we, zo precies hoeft het dus niet of de 3x3 meter installatie zit veel te vol. Monteur had LG service gebeld, ja er is een print / tool om het allemaal preciezer uit te lezen, kost wel $$$, maar wat doe je dan vervolgens met al die stats? Doe dan maar beetje bij, 100 gram (~5 meter x 20g) om mee te beginnen, we kijken wel even of het beter gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:29
ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Top! net een hele fles in de airco gespoten, daarna met 5 liter nagespoeld tot het schoon leek.
Nu net weer aangezet, ben benieuwd!
Ik hik tegen deze schoonmaak actie aan, maar dan voor een vloerunit.
Hoe lang bleef er “vies water” uit de afvoer komen?
Ben benieuwd hoe het je nu bevalt, en waaraan je merkt dat de unit weer schoon is. Houd je ons even op de hoogte?
Dank.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
EVfan schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:21:
[...]

Ik hik tegen deze schoonmaak actie aan, maar dan voor een vloerunit.
Hoe lang bleef er “vies water” uit de afvoer komen?
Ben benieuwd hoe het je nu bevalt, en waaraan je merkt dat de unit weer schoon is. Houd je ons even op de hoogte?
Dank.
Ik weet niet hoe lang er vies water uit de afvoer bleef komen, paar keer buiten gekeken maar omdat het water niet heel goed zichtbaar is en ik voornamelijk schuim zag weet ik niet hoe vies het was 😀

Tot nu toe bevalt het goed, geen vieze lucht meer wanneer het koelen overgaat in ventileren.
Tijd zal het leren of de vieze lucht weer terug komt, ik laat het weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:56:
[...]
het is een vervelende reputatie inderdaad, ook al is die al bijna 20 jaar niet meer van toepassing.

airco in mijn huis deed nog geen 2kW voor de hele dag terwijl het 30 graden is buiten... :X

maar niet vergeten dat energieverbruik gelijk staat aan de belasting. de minder werk je hem geeft (dus warmte buiten houden met rolluiken, gordijen, screens, deuren en ramen dicht houden) de minder hij hoeft te doen.
ik werk zelf aan aircos die rustig 100~200kW wegstoken per uur gedurende de hele dag met dit weer dus alles is relatief. O-)
Dat valt erg mee, het lukt je goed de warmte buiten te houden. Ik heb hier nogal wat last van veel buitenmuur die warmte opneemt van de zon en dat vervolgens naar binnen straalt.
Met 24h koeling gisteren 16.7 kWh verbruikt met 4 binnen units en hele huis op ~22oC.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmk6voUVzN-2VLDa4KoAxlH2Clc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gXk7dnfIQ3F5cHmR1FczcEOT.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

Oekol

waka waka hey hey

Vandaag eerste dag weer werken en direct vergeten de airco's aan te zetten. Kom er vlak voor naar huis rond 5en achter dat ik ze nog aan moest zetten. Het is nu 24,5 in de woonkamer en prima behaaglijk maar toch morgen even wat eerder beginnen. Zo'n staat vanaf de middag naar binnen te schijnen.

Direct even de planning aangepast op dagelijks 12u aan en 21.30u uit met setpoint 21 graden. Dat eens proberen hoe dat gaat.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
PentaClover schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:12:
[...]

Dat valt erg mee, het lukt je goed de warmte buiten te houden. Ik heb hier nogal wat last van veel buitenmuur die warmte opneemt van de zon en dat vervolgens naar binnen straalt.
Met 24h koeling gisteren 16.7 kWh verbruikt met 4 binnen units en hele huis op ~22oC.

[Afbeelding]
Yup de ene huis is de andere niet. In een rijtje die allemaal oververhit raken zijn mijn muren gedeeld met de buren gewoon 26 graden op een IR thermometer, terwijl mijn woonkamervloer 22 graden is en de ruimte 24.

Met woonkamer en slaapkamer 1e verdieping hebben de setpoint op 24 graden staan, fan op 4 van de 5, de airco meet 24.0-24.5 graden, verbruik is nu 670W om de temperatuur constant te houden. Verder afkoelen kan maar verdubbelt makkelijk het verbruik.

Gisteren 10 kWh, vandaag tot nu toe 8 kWh, gaat best hard als je terug rekent met EER van ~6 (SEER 8.5 maar het is warm nu, 25% korting), dan zit ik op 60 kWh gekoeld, dat is met een zonnescherm en een ongekoelde 2e verdieping (nu 27 graden).

Een 2.5 kW model kan dat theoretisch aan, 24 uur x 2.5 = 60 kWh, een 3.5 kW heeft beetje marge. Deze MU3R19 (5.2 kW) kan nog veel harder lopen (2200W piek gehaald met testen vanmiddag, meer dan de 2kW in de specs) maar je wilt dat niet, kost dan $$$ in stroom.

Genoeg vermogen is geen luxe in sommige huizen, er zijn hier een paar die met een paar kWh honderd vierkante meters koelen maar dat is vast met zonwering, zon werend glas en weinig muren gedeeld met buren die hun huis gewoon 30 graden laten worden. Ik zit ingeklemd tussen 2 kachels van beton en HR++ glas dat prima is in de winter, iets minder in de zomer.

Energielabel A uit 2004 he, voor de tijd van de TOjuli norm dus max warmte vasthouden, prima keuze denk je tot de eerste hittegolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:11

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

@w00key "Met woonkamer en slaapkamer 1e verdieping hebben de setpoint op 24 graden staan, fan op 4 van de 5, de airco meet 24.0-24.5 graden, verbruik is nu 670W om de temperatuur constant te houden. Verder afkoelen kan maar verdubbelt makkelijk het verbruik."

Maar als de lagere temperatuur eenmaal bereikt is, daar kijk ik altijd naar, nog steeds dubbel verbruik?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-05 21:02
MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Nope. Zet ik dat ding bijvoorbeeld in de zomer op 23 graden dan is dat in de nacht top. Maakt me niet uit wat dat echt is maar voelt comfortabel. Zodra in de loop van de dag de zon dan op het raam komt meet hij dus de relatief hogere temperatuur net achter het raam en begint dan te hard te koelen en wordt het zonder verandering van setting veel te koud in de ruimte. Omgekeerd in de winter. En dat is logisch want hij meet in de binnenunit en die snift teveel warmte of koude en regelt daarop. Dat de rest van de ruimte een andere temperatuur heeft trekt hij zich niets van aan.

Beneden en op zolder hangt de unit vrij en centraal en nergens last van. Ik kan hier dus precies het verschil beoordelen van in de hoek hangen en niet.

Nog leuker wordt het in de winter als je een rooster dichtbij je unit in het raam hebt en de wind is buiten koud. Zuigt hij lekker die koude lucht aan en stook je je te pletter en klopt de regeling helemaal niet meer. Ook daar ervaring mee met mijn oude ramen die nu vervangen zijn.
Ik moet zeggen dat ik dit wel herken. Wij hebben ook een ventilatierooster boven het raam. Maar eigenlijk sinds ik het rooster dicht heb lijkt het wel alsof die een stuk nauwkeuriger is. Unit een MHI draait hier eigenlijk prima. Unit staat de hele dag op 22.5/22 en het is zeer aangenaam met een unit die gewoon rustig draait en niet elke keer loopt te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Oekol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:02:
Vandaag eerste dag weer werken en direct vergeten de airco's aan te zetten. Kom er vlak voor naar huis rond 5en achter dat ik ze nog aan moest zetten. Het is nu 24,5 in de woonkamer en prima behaaglijk maar toch morgen even wat eerder beginnen. Zo'n staat vanaf de middag naar binnen te schijnen.

Direct even de planning aangepast op dagelijks 12u aan en 21.30u uit met setpoint 21 graden. Dat eens proberen hoe dat gaat.
Probeer voor de gein eens 24/7. Ik verstook hier gemiddeld 0,3kWh om 140m2 op 23 graden te houden. 3 verdiepingen zalig koel met 3 units. Units pendelen zelfs in de nacht. Ze gaan gewoon in standby dan omdat het te koel wordt. oOo

Waarschijnlijk hoef je hem dan ook niet zo koud te zetten want de muren stralen dan geen warmte meer af.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2023 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Is het verstandig om een MHI 3.5kw na een hele dag koelen even door te laten blazen via de ventilatiestand vergelijkbaar met een auto airco door hem pak en beet 10 min voor aankomst de AC uit te zetten maar nog wel te laten blazen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:17
glas86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:12:
Is het verstandig om een MHI 3.5kw na een hele dag koelen even door te laten blazen via de ventilatiestand vergelijkbaar met een auto airco door hem pak en beet 10 min voor aankomst de AC uit te zetten maar nog wel te laten blazen?
Mhi heeft daar een automatische stand voor. Wanneer je dan de cooling uitschakelt, schakelt de unit zelf een blaas/cleaning programma in. Informatie daar over staat in de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Mhi heeft daar een automatische stand voor. Wanneer je dan de cooling uitschakelt, schakelt de unit zelf een blaas/cleaning programma in. Informatie daar over staat in de gebruiksaanwijzing.
Alleen als je uitschakelt via de afstandsbediening. Niet als je dit via WiFi of bijvoorbeeld een Tado doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Sjamo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:17:
[...]

Ik heb de handleiding bekeken maar vind dat niet direct terug kun je dat toelichten? Of bedoel je de self-clean functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

Vos

AFCA

Oekol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:02:

Hier met Home Assistant push meldingen ingesteld dat als het temperatuur x wordt in kamer y. Ben ik er op tijd bij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:14

Vos

AFCA

MotorBeast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Probeer voor de gein eens 24/7. Ik verstook hier gemiddeld 0,3kWh om 140m2 op 23 graden te houden. 3 verdiepingen zalig koel met 3 units. Units pendelen zelfs in de nacht. Ze gaan gewoon in standby dan omdat het te koel wordt. oOo

Waarschijnlijk hoef je hem dan ook niet zo koud te zetten want de muren stralen dan geen warmte meer af.
Wat voor fanstand zet je ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
glas86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:29:
[...]

Ik heb de handleiding bekeken maar vind dat niet direct terug kun je dat toelichten? Of bedoel je de self-clean functie?
Die zal worden bedoelt ja, maar werkt alleen met uitzetten via de afstandsbediening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8joadUX5Jx08f0hOeFnIqK1Cms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/44AZOwF594vegYtZ6vidZJiS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ndjong op 12-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Vos schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:32:
[...]

Wat voor fanstand zet je ze?
Gewoon auto, resulteert in fluisterstand.

Muren zijn nu blijkbaar zo koel dat de unit beneden nu al op standby gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 12-06-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:33:
[...]

Die zal worden bedoelt ja, maar werkt alleen met uitzetten via de afstandsbediening.

[Afbeelding]
Dat moet je dus eenmalig instellen en dan zal die dat automatisch doen na het stoppen van bijvoorbeeld koelen. Ik vind twee uur wel erg lang. M.a.w. na een kwartiertje zelf de unit uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
glas86 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:42:
[...]

Dat moet je dus eenmalig instellen en dan zal die dat automatisch doen na het stoppen van bijvoorbeeld koelen. Ik vind twee uur wel erg lang. M.a.w. na een kwartiertje zelf de unit uitzetten?
2 uren is prima om te drogen en neemt amper stroom.
Echter heb je er (in mijn geval) niets aan als je de afstandsbediening niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:15

Oekol

waka waka hey hey

[...]

En dan de settemp 24/7 op 23 graden? Kan dat wel voor woonkamer doen. Gang en slaapkamer lossen elkaar af.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb een multisplit van Mitsubishi HI. 1 binnen unit met als doel een werkkamer op zolder te koelen/verwarmen. Deze werkt prima.
De ander hangt op de overloop 1e verdieping met als doel slaapkamers te koelen in de zomer. Hier ben ik minder tevreden over en ben benieuwd wat ik nog kan doen.
Beiden 3,5 kw koelcapaciteit. 1e verdieping zal in totaal zon 50 m2 zijn (slaapkamers en overloop. Badkamerdeur is dicht)

Noot vooraf
Mbt de 1e verdieping had ik vooraf om een binnenunit per kamer gevraagd omdat ik zelf mijn vraagtekens had bij 1 split unit op de overloop die meerdere kamers moet koelen. Er werd mij door de installateur gemeld dat dit soort oplossingen eigenlijk altijd met 1 unit op de overloop wordt opgelost naar tevredenheid van zijn klanten.

Nu een paar zomers verder aangetobt te hebben wil ik hier toch echt iets aan doen.
Vandaag (vanaf 11.00, daarvoor ramen open) en gisteren heb ik de hele dag gekoeld en er vallen een paar dingen op:
  • hij krijgt de kamers niet op de gewenste temperatuur (was bijv vanochtend 24,9, airco ingesteld op 20, kamers komen niet onder de 23,3)
  • als ik de airco weer afzet worden de kamers zo weer 25 graden
  • de overloop, de trap naar beneden en de hal beneden zijn steenkoud
  • er wordt flink energie verbruikt hiervoor (8 a 9 kwh op een dag)
Oppervlakte van de 3 kamers (deuren open) + overloop (badkamer gesloten) zal zon 50 m2 zijn.
Relatief nieuwe (en dus goed geïsoleerde) woning uit 2013.
Ik ben er heel erg mee bezig dus bijv als de buitentemp lager is dan binnen gooi ik de ramen tegenover elkaar open. Buiten warmer = ramen dicht. Geen direct zonlicht in huis door de gordijnen dicht te houden enzo.
Ik ben ook bezig om met zo’n toren ventilator de hele dag extra koude lucht vanuit de overloop een slaapkamer in te blazen.

Ik bereik niet het gehoopte comfort maar verbruik wel veel energie.
Als je dit zo ziet ben je het met me eens of is dit wat ik mag verwachten van een dergelijke oplossing?
Wat kan ik nog proberen om de kamers koeler te krijgen en houden met minder verbruik?
Andere opmerkingen of suggesties?

Poe lang verhaal zo geworden. Hopelijk schrikt het niet af en kun je me tips geven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3OoZeBIfLz7VUxi4UoM85r2WqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv9pToXKS1Vf6DpUFUvwJD09.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hg4G9g1YF-U1vmiwuPVu6h5RvQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUea0dBgOve8dTRy0nE69NZq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
vdr01 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:41:
@w00key "Met woonkamer en slaapkamer 1e verdieping hebben de setpoint op 24 graden staan, fan op 4 van de 5, de airco meet 24.0-24.5 graden, verbruik is nu 670W om de temperatuur constant te houden. Verder afkoelen kan maar verdubbelt makkelijk het verbruik."

Maar als de lagere temperatuur eenmaal bereikt is, daar kijk ik altijd naar, nog steeds dubbel verbruik?
Maybe, maar temperatuur overdracht is evenredig aan verschil dus ik krijg nog meer hitte van buiten en de buren.

24 is prima, vond het fris genoeg met korte mouwen en ik liep net buiten met 27 in Den Haag, ook prima te doen met een briesje.

In de nacht koel ik voor het slapen wel de slaapkamer naar 22 en dan uit met dat ding (herrie), tegen 9 uur 's ochtends is het weer opgewarmd tot 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oekol schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:09:
[...]

En dan de settemp 24/7 op 23 graden? Kan dat wel voor woonkamer doen. Gang en slaapkamer lossen elkaar af.
Of dat je setpoint moet zijn moet je zelf bepalen. Ik meet hier met externe meter en bij mij is setpoint identiek aan gemeten temperatuur. Dat is niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:18:
Ik heb een multisplit van Mitsubishi HI. 1 binnen unit met als doel een werkkamer op zolder te koelen/verwarmen. Deze werkt prima.
De ander hangt op de overloop 1e verdieping met als doel slaapkamers te koelen in de zomer. Hier ben ik minder tevreden over en ben benieuwd wat ik nog kan doen.
Beiden 3,5 kw koelcapaciteit. 1e verdieping zal in totaal zon 50 m2 zijn (slaapkamers en overloop. Badkamerdeur is dicht)

Noot vooraf
Mbt de 1e verdieping had ik vooraf om een binnenunit per kamer gevraagd omdat ik zelf mijn vraagtekens had bij 1 split unit op de overloop die meerdere kamers moet koelen. Er werd mij door de installateur gemeld dat dit soort oplossingen eigenlijk altijd met 1 unit op de overloop wordt opgelost naar tevredenheid van zijn klanten.

Nu een paar zomers verder aangetobt te hebben wil ik hier toch echt iets aan doen.
Vandaag (vanaf 11.00, daarvoor ramen open) en gisteren heb ik de hele dag gekoeld en er vallen een paar dingen op:
  • hij krijgt de kamers niet op de gewenste temperatuur (was bijv vanochtend 24,9, airco ingesteld op 20, kamers komen niet onder de 23,3)
Oppervlakte van de 3 kamers (deuren open) + overloop (badkamer gesloten) zal zon 50 m2 zijn.
Ik ben er heel erg mee bezig dus bijv als de buitentemp lager is dan binnen gooi ik de ramen tegenover elkaar open. Buiten warmer = ramen dicht. Geen direct zonlicht in huis door de gordijnen dicht te houden enzo.
Ik ben ook bezig om met zo’n toren ventilator de hele dag extra koude lucht vanuit de overloop een slaapkamer in te blazen.

Als je dit zo ziet ben je het met me eens of is dit wat ik mag verwachten van een dergelijke oplossing?
Wat kan ik nog proberen om de kamers koeler te krijgen en houden met minder verbruik?

Poe lang verhaal zo geworden. Hopelijk schrikt het niet af en kun je me tips geven
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals ik hierboven al aangaf....24/7 laten draaien. Als het mij lukt met 1 unit moet dat bij jou ook kunnen. Je muren en meubels moeten koud worden, niet alleen de lucht. En deur naar beneden dicht. Koude lucht zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05:26
Op het tussendak van onze geschakelde woning wil ik een 5.0 multisplit plaatsen. Hier stonden tot gisteren 3 losse single split unit, maar deze zijn na 20jaar doorgeroest en was daar niet veel meer van over.

Nu vroeg ik me af, hoe kan ik het beste de unit plaatsen, tegen de gevel of zoals deze nu op de foto geplaatst?

Of maakt dat helemaal niks uit?

Rechts zijn de buren, het raam wat je ziet is van de badkamer van de buren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1ZiJOXVI8xD2SXK7vrmRf2ijUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlpkkLnXtmdLnOVID9lRm8o4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 15:16

Sebazzz

3dp

Waarom multi-split? Deze hebben over het algemeen een lagere SCOP en SEER dan single splits.

In ieder geval als je de ventilator op een hoek van 90 graden tegenover ramen hebt, ga je die nooit horen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 12-06-2023 21:59 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

Mijn boerenverstand zegt toch dat alleen de ruimtes koelen waar je of je huisgenoten zijn, danwel de ruimtes verwarmen waar je zelf of je huisgenoten zijn het meest effectieve is ;) Als ik de hele dag alleen thuis bent, hoeven de slaapkamer en kinderkamers niet te koelen. De woonkamer koelt vanzelf omdat de koude lucht vanaf mijn thuiswerkzolder naar beneden valt vanaf de trap.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Chimsie78 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:51:
Op het tussendak van onze geschakelde woning wil ik een 5.0 multisplit plaatsen. Hier stonden tot gisteren 3 losse single split unit, maar deze zijn na 20jaar doorgeroest en was daar niet veel meer van over.

Nu vroeg ik me af, hoe kan ik het beste de unit plaatsen, tegen de gevel of zoals deze nu op de foto geplaatst?

Of maakt dat helemaal niks uit?

Rechts zijn de buren, het raam wat je ziet is van de badkamer van de buren.

[Afbeelding]
zoals die nu staat maar dan wel zodat je er goed bijkan. dus liever vol in de regen dan half beschut. of draai hem een halve slag zodat je de meeste ruimte hebt aan de kant waar de leidingen eruit komen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Zoals ik hierboven al aangaf....24/7 laten draaien. Als het mij lukt met 1 unit moet dat bij jou ook kunnen. Je muren en meubels moeten koud worden, niet alleen de lucht. En deur naar beneden dicht. Koude lucht zakt.
Op zich een logisch principe, zeker icm goed geïsoleerde woningen. Zo werkt dat immers ook met de (energiezuinige) lage temp verwarming zoals bijv vloerverwarming.
Slaap jij/jullie met deuren open?
Hier is dat iig geen optie. Als het snachts buiten koeler is dan binnen zou het met ramen open ook moeten kunnen werken, niet?
Ik heb er na vandaag al zon 18kwh inzitten vermoed ik. Misschien ben ik te ongeduldig en dit maar eens proberen, al zal het in mijn geval niet 24/7 maar 16/7 worden. Ik vraag me af hoeveel dagen ik nog dit met zon verbruik moet volhouden voordat de gewenste temp “door en door” is bereikt.
Ik moet zeggen dat ik de “fan speed” ook niet op auto heb laten staan omdat hij dan volle bak draait a 1000+wh. Ik knijp hem handmatig af maar misschien ook wel een reden waarom hij niet lager komt qua temp in de kamers.

Heb je ergens al eens jouw setup gepost? Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Op zich een logisch principe, zeker icm goed geïsoleerde woningen. Zo werkt dat immers ook met de (energiezuinige) lage temp verwarming zoals bijv vloerverwarming.
Hier is dat iig geen optie. Als het snachts buiten koeler is dan binnen zou het met ramen open ook moeten kunnen werken, niet?
Ik heb er na vandaag al zon 18kwh inzitten vermoed ik. Misschien ben ik te ongeduldig en dit maar eens proberen, al zal het in mijn geval niet 24/7 maar 16/7 worden. Ik vraag me af hoeveel dagen ik nog dit met zon verbruik moet volhouden voordat de gewenste temp “door en door” is bereikt.
Ik moet zeggen dat ik de “fan speed” ook niet op auto heb laten staan omdat hij dan volle bak draait a 1000+wh. Ik knijp hem handmatig af maar misschien ook wel een reden waarom hij niet lager komt qua temp in de kamers.

wat is je setpoint?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sebazzz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:02:
[...]

Mijn boerenverstand zegt toch dat alleen de ruimtes koelen waar je of je huisgenoten zijn, danwel de ruimtes verwarmen waar je zelf of je huisgenoten zijn het meest effectieve is ;) Als ik de hele dag alleen thuis bent, hoeven de slaapkamer en kinderkamers niet te koelen. De woonkamer koelt vanzelf omdat de koude lucht vanaf mijn thuiswerkzolder naar beneden valt vanaf de trap.
Probeer het een keer zou ik zeggen. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:14:
[...]

Zijn pagina's vol over geschreven. Zoek in het oude topic maar eens op 24/7. Ik doe dat zowel met forse koude als warmte. Zelfde principe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:18:

Noot vooraf

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik doe niets bijzonders. Setpoint 24 graden koelen in auto stand, verticaal waaien en horizontaal stilstaand schuin de zolderkamer in blazen. Daarmee wordt de 2e verdieping 24 graden en de kamers op de eerste verdieping tussen de 24 en 25 graden. Op de eerste verdieping wel overdag een ventilator geplaatst om de koele lucht een kamer in te blazen. Verbruik vandaan minder dan 4 kWh. Als ik hem uitzet stijgt de temperatuur inderdaad snel.

Edit: wel een goed geïsoleerd huis met buitenwering. Zonlicht en warmte blijft dus grotendeels buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05:26
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:06:
[...]

zoals die nu staat maar dan wel zodat je er goed bijkan. dus liever vol in de regen dan half beschut. of draai hem een halve slag zodat je de meeste ruimte hebt aan de kant waar de leidingen eruit komen.
Je bedoelt dan 180graden draaien, zodat de aansluitingen aan de zijde van de erfscheiding zitten?

Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Vandaag had ik hem op 20 ingesteld (tenminste als je met setpoint de gewenste temp volgens de afstandsbediening/airco bedoeld)
MotorBeast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:48:
[...]

Zijn pagina's vol over geschreven. Zoek in het oude topic maar eens op 24/7. Ik doe dat zowel met forse koude als warmte. Zelfde principe.
Ik zal hem morgenochtend op fanspeed auto laten starten en op 22 zetten en eens kijken wat er gebeurt.
Op alle 3 de slaapkamers wordt met deuren dicht geslapen dus nu zet ik hem uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:11:
[...]

Vandaag had ik hem op 20 ingesteld (tenminste als je met setpoint de gewenste temp volgens de afstandsbediening/airco bedoeld)
begin maar eens met 23 of zo. 20 haal je natuurlijk niet (en wil je ook niet!) dus de machine zal maximaal draaien. daar hoort dus ook een bepaald stroomverbruik bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:14:
[...]

begin maar eens met 23 of zo. 20 haal je natuurlijk niet (en wil je ook niet!) dus de machine zal maximaal draaien. daar hoort dus ook een bepaald stroomverbruik bij.
Ja ga ik doen. Gisteren had ik hem op 22 staan mijn probeersel vandaag was om hem lager in te stellen in de hoop dat de werkelijke temp in de kamers ook lager zou worden

Morgen 23 en fan op auto en eens zien hoe lang hij 1000w blijft trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Riesjard schreef op maandag 12 juni 2023 @ 23:19:
[...]
Morgen 23 en fan op auto en eens zien hoe lang hij 1000w blijft trekken
net zo lang tot de setpoint bereikt is. als je muren en zo doorweekt zijn van warmte kan dat wel even duren.

pro tip: snachts is het koeler dus als je dan je woonkamer lekker koud stookt kost dat minder energie dan overdag.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 12-06-2023 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-05 11:42
Sebazzz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:53:
Waarom multi-split? Deze hebben over het algemeen een lagere SCOP en SEER dan single splits.
Bij MHI niet hoor. Voorbeeldje:

SRC50ZS (single split):
SCOP: 4,6
SEER: 7,0

SCM50ZS (multi split):
SCOP: 4,7
SEER: 8,8

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:32
Heeft iemand hier inzicht in de accuratesse van de specificaties van de fabrikant (in mijn geval LG) aangaande de geluidsniveaus?

In de documentatie van LG staat voor de unit (MU3R21) een niveau van 64 dB(A) - maar nergens is te vinden op welke afstand dat is.

Ik heb een decibelmeter naast de compressor gehouden en die gaat tot 70dB maar ik ben geen specialist; misschien meet ik dat niet juist.

Achtergrond is dat de waarde wordt gebruikt in de berekening van de geluidsproductie op de erfgrens. In de huidige situatie geeft het model een overschrijding op de norm en moet er dus gekeken worden naar verplaatsing dan wel omkasting.

De nieuwe situatie wordt eerst in het model doorgerekend, maar ik wil er zeker van zijn dat de nieuwe situatie ook echt voldoet; en als de invoer waarde in het model onjuist is dan blijft er potentieel een overschrijding bestaan (ook al zegt het model van niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-05 17:39
Iemand een idee hoe je deze functie uitschakelt met de afstandsbediening op de FTXM? Ik kan het nergens vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MCttFPxD_cDpn-0U_gVYr8_oiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGTb1vlv2rfEFP1aisDgJosQ.jpg?f=fotoalbum_large

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MotorBeast schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:46:
[...]

Probeer het een keer zou ik zeggen. Meten is weten.
Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van je woning. Ik heb een echte doorzonwoning, echt de hele dag zon erop. Je bent dan constant warmte aan het wegpompen terwijl die warmte ook vanzelf wel verdwijnt (gedeeltelijk).

Een collega van mij zit de hele dag met de woning in de schaduw, daar is dat echt een ander verhaal.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
Glas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 02:46:
...

In de documentatie van LG staat voor de unit (MU3R21) een niveau van 64 dB(A) - maar nergens is te vinden op welke afstand dat is.
Dit is het geluids vermogen, dat is de bron en niet afstands gerelateerd.
Glas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 02:46:
Ik heb een decibelmeter naast de compressor gehouden en die gaat tot 70dB maar ik ben geen specialist; misschien meet ik dat niet juist.
Dat is de geluidsdruk die je meet, en dat is iets heel anders dan het geluids vermogen.

Het vermogen is wat je nodig hebt om op een bepaalde afstand de geluids druk uit te kunnen rekenen.

Hoewel het geluidsdruk niveau en geluidsvermogen niveau beiden in dB worden weergegeven, zijn het 2 verschillende dingen.

GeluidsVermogen omrekenen naar GeluidsDruk

GeluidsDruk = GeluidsVermogen - 8 - 20 log (Afstand in meters) voor een vrije veld opstelling op een harde ondergrond, als de unit voor een buitenmuur staat moet je er nog 3 dB bij optellen.

Dus met een afstand van 3 meter en de buiten unit voor een muur opgesteld kom je voor de LG op:
3 + (64-8) - 20 * log (3) = 49.46 dB

Als je decibelmeter enigzins nauwkeurig is, dan heb je hem op ~ 30cm van de geluidsbron gehouden als
deze voor een muur stond:
3 + (64-8) - 20 * log (0.3) = 69.46 dB

Achtergrond info

Geluidsdruk Niveau:
Lp = 10 x log (p2/p02) uitgedrukt in decibel (dB)
Waarbij p de effectieve geluidsdruk van de geluids golf is in Pa en p0 de referentie druk van 2.03e-5 Pa

Geluidsvermogen Niveau:
LW = 10 x log (W/W0) uitgedrukt in decibel (dB)
Waarbij W het geluids vermogen is en W0 een referentie vermogen van 1.0e-12 W

Geluidsvermogen is welk vermogen er wordt afgegeven bij de bron, geluidsdruk is wat je op een bepaalde afstand van de bron als effect daarvan kan observeren.

Om in de verwarming/koeling analogie te blijven, vergelijk geluidsvermogen met het afgifte vermogen van een airco binnen unit, en de geluids druk met de warmte / koelte die jij op een bepaald punt in de kamer hiervan voelt / met een thermometer meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02AdhXG4jJqGo2SXrPUPZa5osSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPNrk2C53Xcc9bA7Mz7xk1u3.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glas
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-05 09:32
Dat is heel erg helder uitgelegd. Ontzettend bedankt. _/-\o_

Dat legt precies de zaken uit die bij mij twijfel veroorzaakten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Sebazzz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:55:
[...]

Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van je woning. Ik heb een echte doorzonwoning, echt de hele dag zon erop. Je bent dan constant warmte aan het wegpompen terwijl die warmte ook vanzelf wel verdwijnt (gedeeltelijk).

Een collega van mij zit de hele dag met de woning in de schaduw, daar is dat echt een ander verhaal.
Ik denk ook dat het afhankelijk is van woning en ook van "smaak" /voorkeur.

Daarnaast heb ik gemerkt dat je, in elk geval wanneer je het gebruik van je airco vastlegt, leert wat wanneer het beste werkt. Wat werkt bij plus 28 buiten met vraagtemperatuur 23 geeft een ander resultaat bij vraagtemperatuur 24 graden.

Hier (multisplit met 3 binnen-units, 1 in woonkamer) werkt het goed (en voordeligst) om overdag de woonkamer koel te houden, afhankelijk van buitentemperatuur door open deur of airco, en in de avond de slaapkamer en eventueel tussenruimte bij te schakelen, een uurtje voor de slaapkamer gebruikt gaat worden. De temperatuur in de slaapkamer loopt daarbij op tot ongeveer 27 graden bij 31 a 32 graden (plus rolluik en volle zon zuidkant) overdag buiten. Dat is binnen 10 minuten teruggekoeld, binnen het uur stabiel teruggekoeld op een voor ons voordelige manier.

Alle 3 de units 24/7 laten draaien bij deze temperaturen geeft hier een hoger verbruik zonder toegevoegd comfort. Ook bij verwarmen geeft 24/7 gebruik hier een hoger verbruik. Allemaal afhankelijk van omstandigheden denk ik.

Bij iemand anders kan/zal het weer heel anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_09
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:33
Mitsubishi Heavy:

Verwarmen: 20 graden ingesteld, unit stopt bij 22,5 gr. Offset van 2,5 graden. Dit klopt volgens handleiding.

Koelen: 22 graden ingesteld, unit stopt bij 22 graden. Offset zou 1,5 graad moeten zijn volgens handleiding. Unit draait niet in de eco stand op deze stand zit geen offset.

Bij welk temperatuur verschil slaat de buitenunit bij jullie uit bij koelen? Is er dan een instelling welke ik heb veranderd die de offset heeft aangepast?

Probleem is nu het steeds aan en uit gaan van de buitenuniversitair,pendelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
nico_09 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:49:
Mitsubishi Heavy:

Verwarmen: 20 graden ingesteld, unit stopt bij 22,5 gr. Offset van 2,5 graden. Dit klopt volgens handleiding.

Koelen: 22 graden ingesteld, unit stopt bij 22 graden. Offset zou 1,5 graad moeten zijn volgens handleiding. Unit draait niet in de eco stand op deze stand zit geen offset.

Bij welk temperatuur verschil slaat de buitenunit bij jullie uit bij koelen? Is er dan een instelling welke ik heb veranderd die de offset heeft aangepast?

Probleem is nu het steeds aan en uit gaan van de buitenuniversitair,pendelen
Wat ik hier zie is dat offset geen vast gegeven is.

Wanneer wij onze airco (mhi) gebruiken op een moment dat het eigenlijk niet of nauwelijks nodig is, dan zie ik dat verschil. Maar hoe harder de unit moet werken om de gevraagde temperatuur te bereiken, hoe minder er van de offset overblijft.

Wanneer ik bij 16 graden buiten de verwarming aanzet op 18, dan wordt het met gemak 2 graden meer. Wanneer ik bij 0 graden buiten de verwarming aanzet op 18, dan wordt het binnen rond de 18 graden.

Bij koelen kan dat hetzelfde zijn misschien.

Wat betreft het pendelen, onze mhi pendelt zich doorgaans prima door de zomer heen. Dat geeft hier geen problemen. De temperatuur blijft erg stabiel en de luchtbeweging net voldoende om de kamer grotendeels egaal te koelen. Het verbruik ligt hier met pendelen aanzienlijk lager dan ik op basis van het opgegeven minimaal opgenomen vermogen zou mogen verwachten.

Bij onze unit ligt het minimale vermogen bij koelen hoger dan bij verwarmen. Misschien dat dat de oorzaak is van pendelen bij koelen en zelden bij verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Re: 24/7 draaien.

Unit #3 (2.5 kW, op een 5.3 kW multi) heeft een nacht gedraaid op 600W, kon het op 24 graden houden maar vanochtend ging het mis toen de zon die kant naar binnen scheen. Temperatuur liep op tot 26 graden, nu de "Jet" functie aangezet voor hoogste fan speed / setpoint op 18.

2e verdieping, slaapkamer op oost, deur naar hal open, alle hitte verzamelt daar graag. De buren koelen niet dus dat mag je ook nog doen via de gedeelde muren. Plafond / plat dak is wel prima geïsoleerd, IR thermometer geeft aan dat het niet warmer is dan andere wanden.

Was alles maar zo easy op te lossen als "laat het maar draaien" :)

Volgende keer bovenin dus een 3.5 kW, die kan meer koude lucht maken.

[edit] 11 am update: verbruik steady op 1000W, er komt een bak koude lucht uit de unit maar toch meet dat ding 25.5 graden, wel op plafondhoogte natuurlijk, voor je gevoel is het wel prima. De zon moet even wegdraaien voordat het weer kan dalen.

De bijvul actie van gisteren lijkt te helpen? Was eerst erger en vandaag is het niet minder warm.

[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 13-06-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:25
Ik heb dus sinds donderdag een 3,5 MHI hangen op de overloop op zolder. De zolder is 21/22 graden en de slaapkamers rond de 23 graden en de woonkamer 23/24.

Prima voor hoe warm het nu buiten is, zeker omdat ik hem eigenlijk alleen had voor de zolder waar ik zit te werken.

Ik probeer ook niet echt om de rest van het huis kouder te krijgen dan dit. Dik tevreden mee.

(Tussenwoning, bouwjaar 2016 Achtergevel op het zuiden met veel HR++ glas)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 23:15
Kodess schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:36:
Ik heb dus sinds donderdag een 3,5 MHI hangen op de overloop op zolder. De zolder is 21/22 graden en de slaapkamers rond de 23 graden en de woonkamer 23/24.

Prima voor hoe warm het nu buiten is, zeker omdat ik hem eigenlijk alleen had voor de zolder waar ik zit te werken.

Ik probeer ook niet echt om de rest van het huis kouder te krijgen dan dit. Dik tevreden mee.

(Tussenwoning, bouwjaar 2016 Achtergevel op het zuiden met veel HR++ glas)
Goed om te lezen, nu voelt 3,5 kW voor alléén de zolder, rekening houdend met huis uit 2016, als enige 'overkill', heb je dit bewust gekozen of is de zolder enorm groot/hoog?

Misschien kun je nog melden welk type MHI 3,5kW en het aantal m3 van de ruimtes bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Goed om te lezen, nu voelt 3,5 kW voor alléén de zolder, rekening houdend met huis uit 2016, als enige 'overkill', heb je dit bewust gekozen of is de zolder enorm groot/hoog?

Misschien kun je nog melden welk type MHI 3,5kW en het aantal m3 van de ruimtes bij elkaar.
3.5 kW voelt groot aan maar waarom zou je niet de €90 extra voor betalen, voor 40% meer capaciteit als je dat nodig hebt?

Bij MHI is minimum vermogen exact gelijk tot de grote 5 kW unit, dus als ze gaan pendelen doen ze allemaal precies op dezelfde punt voor de 2.0 tot en met de 3.5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-7zh-DxF-il8bXIFIx2bem29yU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NF3wWMfw548CtoqGlzTt2rsS.png?f=user_large

Voor het prijsverschil hoef je het echt niet te laten, van airco druten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3jEI5Os2ON7UDk1zogN4haK97Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aj56gWTEBZrTk0XkrSgcPwKY.png?f=user_large

Mijn "2e verdieping slaapkamer from hell" kan die 40% extra wel gebruiken :)

Of 2 screens, maar ja, installatie met stijgers + 2x 500 euro materiaal is best veel voor die 2 weken per jaar dat het echt warm is. Had beter gewoon wel een 3.5 kW binnenunit daar moeten ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:09:
Re: 24/7 draaien.

Unit #3 (2.5 kW, op een 5.3 kW multi) heeft een nacht gedraaid op 600W, kon het op 24 graden houden maar vanochtend ging het mis toen de zon die kant naar binnen scheen. Temperatuur liep op tot 26 graden, nu de "Jet" functie aangezet voor hoogste fan speed / setpoint op 18.

2e verdieping, slaapkamer op oost, deur naar hal open, alle hitte verzamelt daar graag. De buren koelen niet dus dat mag je ook nog doen via de gedeelde muren. Plafond / plat dak is wel prima geïsoleerd, IR thermometer geeft aan dat het niet warmer is dan andere wanden.

Was alles maar zo easy op te lossen als "laat het maar draaien" :)

Volgende keer bovenin dus een 3.5 kW, die kan meer koude lucht maken.
Hier doet mijn 2,5 max 200watt op de dag en die hangt op de slaapkamer op zuid. Gevel wordt buiten gemeten met IR zo'n 60 graden. Vannacht net zoals gisteren pendelen. Zolder een 2 en precies hetzelfde gedrag. Beneden een 4,2 idem. Gisteren 8,9kWh op 24 uur voor het gehele huis koelen. Easy, gewoon laten draaien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Hier doet mijn 2,5 max 200watt op de dag en die hangt op de slaapkamer op zuid. Gevel wordt buiten gemeten met IR zo'n 60 graden. Vannacht net zoals gisteren pendelen. Zolder een 2 en precies hetzelfde gedrag. Beneden een 4,2 idem. Gisteren 8,9kWh op 24 uur voor het gehele huis koelen. Easy, gewoon laten draaien. 8)
Je hebt geen gemiddelde huis als je dat nog niet gemerkt hebt. Mensen die een airco laten installeren voor koelen hebben vaak een oven, ga a.u.b. niet adviseren dat je de kleinste moet nemen.

Opwarming in de zomer is geen temperatuur overdracht via stenen en glaswol maar instraling, de wanden naar buiten zijn niet warmer dan wanden naar de buren, dus dat gevel temperatuur buiten - leuk, is hier ook zo, maar niet aan de binnenkant.

Als je weinig wilt verbruiken moet je gewoon zonwering hebben en dat is er hier niet, behalve 1 scherm in de woonkamer.

Misschien laat ik inderdaad (zip)screens installeren later op de 2e, maar de prijzen die ze vragen (800 per stuk, plus montage ~200 per stuk, x3, plus 3 stroompunten aanleggen, plus steigers op en afbouwen aan 2 kanten van het huis), vind ik vrij grof. En 1e verdieping erbij kost dan evenveel als de hele set triple split waar ik ook mee verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-05 21:59
Sebazzz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Nee helemaal niet, maar ik woon wel in de stad dus misschien dat het omgevingsgeluid en de afstand tot de geluidsbron ook scheelt ;)

Met de grote multi-split merk ik ook (uiteraard) een groot verschil tussen ernaast staan en twee meter verder op mijn terrasje zitten - en de multi-split zit niet in een kooi.
Scheelde de ombouw veel m.b.t. geluid? En welke heb je geplaatst?

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:15:
[...]

Je hebt geen gemiddelde huis als je dat nog niet gemerkt hebt. Mensen die een airco laten installeren voor koelen hebben vaak een oven, ga a.u.b. niet adviseren dat je de kleinste moet nemen.

Opwarming in de zomer is geen temperatuur overdracht via stenen en glaswol maar instraling, de wanden naar buiten zijn niet warmer dan wanden naar de buren, dus dat gevel temperatuur buiten - leuk, is hier ook zo, maar niet aan de binnenkant.

Als je weinig wilt verbruiken moet je gewoon zonwering hebben en dat is er hier niet, behalve 1 scherm in de woonkamer.

Misschien laat ik inderdaad (zip)screens installeren later op de 2e, maar de prijzen die ze vragen (800 per stuk, plus montage ~200 per stuk, x3, plus 3 stroompunten aanleggen, plus steigers op en afbouwen aan 2 kanten van het huis), vind ik vrij grof. En 1e verdieping erbij kost dan evenveel als de hele set triple split waar ik ook mee verwarm.
Ik heb standaard glaswol isolatie in een 1978 woning. Zolder nageisoleerd. Heb jaren zonwerende folie gehad op standaard dubbel glas https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie . Iets voor jou?
Nu heb ik warmtewerend HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:06:
[...]

3.5 kW voelt groot aan maar waarom zou je niet de €90 extra voor betalen, voor 40% meer capaciteit als je dat nodig hebt?

Bij MHI is minimum vermogen exact gelijk tot de grote 5 kW unit, dus als ze gaan pendelen doen ze allemaal precies op dezelfde punt voor de 2.0 tot en met de 3.5.

[Afbeelding]

Voor het prijsverschil hoef je het echt niet te laten, van airco druten:

[Afbeelding]

Mijn "2e verdieping slaapkamer from hell" kan die 40% extra wel gebruiken :)

Of 2 screens, maar ja, installatie met stijgers + 2x 500 euro materiaal is best veel voor die 2 weken per jaar dat het echt warm is. Had beter gewoon wel een 3.5 kW binnenunit daar moeten ophangen.
Dit begrijp ik allemaal, maar Is het al duidelijk dan dat het een ZS is?
Is het al duidelijk wat de inhoud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

krijger_chris schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:18:
[...]

Scheelde de ombouw veel m.b.t. geluid? En welke heb je geplaatst?
Weet ik niet of het scheelt qua geluid, we hebben het voornamelijk voor het uiterlijk mee laten plaatsen toen de airco werd geïnstalleerd. Dan heb je niet zo'n lelijk wit-door-zon-verkleurend buitenunit aan je voorgevel hangen. Geluid interesseert mij eerlijk gezegd ook niet, want het is aan de voorkant van het huis en niemand op dit deel van straat zit in de (vrij kleine) voortuin.

De kast is een Alixo Premium. Ze zijn er in antraciet, wit en hardhout eucalpytus.

[ Voor 7% gewijzigd door Sebazzz op 13-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:22:
[...]

Ik heb standaard glaswol isolatie in een 1978 woning. Zolder nageisoleerd. Heb jaren zonwerende folie gehad op standaard dubbel glas https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie . Iets voor jou?
Nu heb ik warmtewerend HR++.
Laten plaatsen was het lastigeste. Zelfde verhaal als screens, 2x steigers, niet iedereen wilt dat doen, en in de winter raak je instralend warmte kwijt, dat laatste gaat je ook geld kosten.

Verwarmen kost 8x wat ik kwijt bent aan koelen, ook al is het best veel kWh per dag, het is maar 14 dagen dat het echt te warm is, tot nu toe 2x een "10 kWh+" dag gehad en vandaag wordt de 3e.

Het is niet voor niets dat ik bij aanschaf van deze LG set eigenlijk alleen heb gekeken naar koelen, die mobiele units doen niets tegen zoveel hitte; als ik wist dat ik ging verwarmen werd het Daikin of MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Frag1le schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dit begrijp ik allemaal, maar Is het al duidelijk dan dat het een ZS is?
Is het al duidelijk wat de inhoud is?
Type maakt maar weinig uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVb6clY-C7zNXPWB6WgIJKdfXpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vx5ShZV1kvILvHVg601kQ6Ma.png?f=user_large

Inhoud ook niet echt, als je er een airco wilt hebben maar je bent bang voor pendelen - dat doen ze allemaal bij 0.9 kW gevraagd vermogen, er valt niets aan te rekenen. Met de 3.5 kan je de kamer sneller afkoelen en daarna op minimum van 0.9 kW verder gaan, met de 2.0 duurt het langer voordat je op steady state zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Laten plaatsen was het lastigeste. Zelfde verhaal als screens, 2x steigers, niet iedereen wilt dat doen, en in de winter raak je instralend warmte kwijt, dat laatste gaat je ook geld kosten.
Dat in de winter scheelt je echt maar minimaal. Ik woon hier 20 jaar en weet het verschil tussen voor en na. Sterker in het voor- en najaar ben ik blij dat het daardoor maar 19 graden blijft in mijn slaapkamer en niet boven de 20 zoals vroeger. Zonnepanelen doen ook geen moer bijna in de echte koude maanden, dec, jan en feb dus die zoninstraling is verwaarloosbaar. Zijn niet voor niets de donkere maanden genoemd.

Ik kan het alleen maar aanbevelen op ramen waar de zon op staat te bakken als je geen zonwering wil of de kosten niet wil maken. Succes met de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Frag1le schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Dat is inderdaad bewust overkill.
Het kantoor op zolder is namelijk 2,6 x 3, met een nok hoogte van 3,4m. Om daar een airco in te hangen is gewoon zonde, dan kan ik niet een airco klein genoeg hebben.
Andere kamer op zolder is 5x4. Nu hangt de airco boven de open trap en kan dus de kamers inblazen, of naar beneden blazen.
Totaal oppervlakte van het hele huis is iets minder dan 120m2.

Het is een gewone MHI ZS. Had ook een 5kW kunnen installeren, maar ja de 3,5 was al een overkill stap.
En met 5kW zou ik het huis wel beter kunnen koelen, maar dan was de overloop/zolder ijskoud geweest, wat ik ook niet wil.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Kodess schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Het is een gewone MHI ZS. Had ook een 5kW kunnen installeren, maar ja de 3,5 was al een overkill stap.
En met 5kW zou ik het huis wel beter kunnen koelen, maar dan was de overloop/zolder ijskoud geweest, wat ik ook niet wil.
Dat is een misvatting want je unit moduleert op je referentieruimte. Een 5 gaat alleen meer koude/warmte afgeven als hij dat in die ruimte kwijt kan. Daarom is het ook totaal zinloos een dikke unit op een halletje boven te hangen wat je hier vaak ziet voorbij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:50:
[...]

Dat is een misvatting want je unit moduleert op je referentieruimte. Een 5 gaat alleen meer koude/warmte afgeven als hij dat in die ruimte kwijt kan. Daarom is het ook totaal zinloos een dikke unit op een halletje boven te hangen wat je hier vaak ziet voorbij komen.
Bedoel je dat er een minimale temperatuur is die hij uitblaast? Of blaast hij altijd de temperatuur uit die je instelt?
Ik heb namelijk een externe temperatuur sensor gekoppeld die hangt 2 etages lager in de hal, dus hij blijft blazen tot het daar beneden de ingestelde temperatuur is.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Kodess schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Dat is inderdaad bewust overkill.
Het kantoor op zolder is namelijk 2,6 x 3, met een nok hoogte van 3,4m. Om daar een airco in te hangen is gewoon zonde, dan kan ik niet een airco klein genoeg hebben.
Andere kamer op zolder is 5x4. Nu hangt de airco boven de open trap en kan dus de kamers inblazen, of naar beneden blazen.
Totaal oppervlakte van het hele huis is iets minder dan 120m2.

Dat klinkt dan als een goede bewuste keuze.
Als ik even vlug 120m2 x 2,45m hoogte (de nok nog niet eens meegerekend) reken dan kom je al snel op ~294 m3
Goed om te lezen dat één 3,5 kW ZS unit die inhoud op de gewenste temperatuur weet te krijgen/houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Kodess schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Bedoel je dat er een minimale temperatuur is die hij uitblaast? Of blaast hij altijd de temperatuur uit die je instelt?
Ik heb namelijk een externe temperatuur sensor gekoppeld die hangt 2 etages lager in de hal, dus hij blijft blazen tot het daar beneden de ingestelde temperatuur is.
Externe meter die echt de unit aanstuurt en de interne thermometermeter in de unit overrulled maakt het verhaal anders. Maar dat hebben de meeste niet.

Een meter die alleen doorgeeft het is 23 graden en dan moet je blazen zal bij blijvende regeling intern gewoon moduleren op de binnenunit.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:47:
[...]

Dat in de winter scheelt je echt maar minimaal. Ik woon hier 20 jaar en weet het verschil tussen voor en na. Sterker in het voor- en najaar ben ik blij dat het daardoor maar 19 graden blijft in mijn slaapkamer en niet boven de 20 zoals vroeger. Zonnepanelen doen ook geen moer bijna in de echte koude maanden, dec, jan en feb dus die zoninstraling is verwaarloosbaar. Zijn niet voor niets de donkere maanden genoemd.

Ik kan het alleen maar aanbevelen op ramen waar de zon op staat te bakken als je geen zonwering wil of de kosten niet wil maken. Succes met de keuze.
Ik zag in de link dat ze het nu ook aan durfen op HR++ aan de binnenzijde. Kan geen kwaad om te proberen, vanmiddag even inmeten en wat bestellen maar. Materiaal kost toch niets vergeleken met arbeidsloon / voorrijkosten / steigers buiten.

Ik heb al eerder folie geplakt op een ruitje boven de deur waar de zon irritant via de gang naar binnen kan schijnen, de ramen waar het nu om gaat zijn groter en dus lastiger maar hopelijk nog wel te doen met zn tweeën.

De zon staat er nu wel op te bakken maar in de winter merk je echt kWhs verschil tussen een koude maar zonnige dag vs bewolkt, dat wordt dan half zo groot. Maar als proef even de warmste kamers doen lijkt me wel aardig, de Starletr 60 (60% lichtdoorlatend) is 42% warmtewerend.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 13-06-2023 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-05 21:53

Trebbors

Failure is no option!

@Anoniem: 27535

Hoe bevalt de kanaalunit?

Kanaalunit Floppus

Ik wil op de bovenverdieping twee kamers en een badkamer koelen/verwarmen en heb een houten zoldervloer. De zolder is praktisch leeg.

Welke unit is te adviseren en mag deze op de vloer liggen, of is ophangen aan een frame beter?

Met een cassette in één van de ruimtes ga ik de badkamer niet bereiken..

[ Voor 10% gewijzigd door Trebbors op 13-06-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:33:
[...]

[Afbeelding]
Best omslachtig, die clean functie aanzetten via de afstandsbediening van de MHI.

Ik gebruik liever de Smart M-Air app, zodat ik ook andere kamers kan regelen. Volstaat het dan om in de app de unit gewoon in de "Drogen" stand te zetten? Of doet de Clean functie (via de afstandsbediening dus) veel meer en slimmere dingen om schimmelvorming te voorkomen?

Als "Drogen" net zo goed is, moet dit dan echt 2 uur lang? Of is 30 minuten ook al heel nuttig?
De bedoeling is namelijk om hem bij het slapen gaan uit te zetten. Dan moet ie niet nog 2 uur lang hoorbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Trebbors schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:39:
@Anoniem: 27535

Hoe bevalt de kanaalunit?

Kanaalunit Floppus

Ik wil op de bovenverdieping twee kamers en een badkamer koelen/verwarmen en heb een houten zoldervloer. De zolder is praktisch leeg.

Welke unit is te adviseren en mag deze op de vloer liggen, of is ophangen aan een frame beter?

Met een cassette in één van de ruimtes ga ik de badkamer niet bereiken..
Fan-tas-tisch. Veel rustiger en gelijkmatiger dan de meeste blaasairco's. Enige wat ik anders zou doen is de ronde buizen. Volgens mij zijn er ook metalen platte kanalen voor op de zolder en die lijken me netter / minder schadegevoelig.

Die van mij staat op lange schroeven met rubbers er tussen. Denk dat er nog iets te winnen is qua geluid met betere rubbers.

Mijne is een MHI 5kW R32. Die kan lekker ver terugmoduleren en is daarmee meestal heel stil, tenzij die voluit moet ipv op temperatuur te houden.

De handmatige kleppen in de buizen hebben we 1x ingesteld op kamergrootte en niks meer aan hoeven doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-06-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Gasoline1234 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Best omslachtig, die clean functie aanzetten via de afstandsbediening van de MHI.

Ik gebruik liever de Smart M-Air app, zodat ik ook andere kamers kan regelen. Volstaat het dan om in de app de unit gewoon in de "Drogen" stand te zetten? Of doet de Clean functie (via de afstandsbediening dus) veel meer en slimmere dingen om schimmelvorming te voorkomen?

Als "Drogen" net zo goed is, moet dit dan echt 2 uur lang? Of is 30 minuten ook al heel nuttig?
De bedoeling is namelijk om hem bij het slapen gaan uit te zetten. Dan moet ie niet nog 2 uur lang hoorbaar zijn.
Drogen is niet de functie die je wilt gebruiken, je wilt de functie "Fan" gebruiken.
Drogen koelt nog steeds en zorgt er voor dat de airco koud en vochtig blijft.

Het verschil tussen Clean en Fan is dat bij de Clean functie de Fan draait met de kleppen dicht.
Of 30 minuten ook al heel nuttig is weet ik niet, misschien weet iemand anders dat..
Ik heb het zelf op 2 uren staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:48

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

ndjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Drogen is niet de functie die je wilt gebruiken, je wilt de functie "Fan" gebruiken.

Het verschil tussen Clean en Fan is dat bij de Clean functie de Fan draait met de kleppen dicht.
Of 30 minuten ook al heel nuttig is weet ik niet, misschien weet iemand anders dat..
Bijzonder dat Cleanen met de kleppen dicht gebeurt. Dit lijkt me niet bevorderlijk om het vocht snel uit de unit te drijven. Maar er zal wel een goede reden voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 17:57

Tazzios

..

Ik heb zelf een regel in Home Assistant gemaakt dat indien de airco wordt uitgeschakeld deze 20 minuten gaat ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 08:19
ndjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Is het noodzakelijk dan om de fan stand of drogen überhaupt te gebruiken?

Ik doe de airco aan op koelen en uiteindelijk weer uit. Gebruik een stand als fan bijvoorbeeld helemaal niet.

Waarom en wanneer is dit nodig?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Sjamo op 13-06-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:28:
[...]

Ik weet niet hoe lang er vies water uit de afvoer bleef komen, paar keer buiten gekeken maar omdat het water niet heel goed zichtbaar is en ik voornamelijk schuim zag weet ik niet hoe vies het was 😀

Tot nu toe bevalt het goed, geen vieze lucht meer wanneer het koelen overgaat in ventileren.
Tijd zal het leren of de vieze lucht weer terug komt, ik laat het weten!
Vanmorgen maar de stoute schoenen aangetrokken.
1 liter 1:5. Dasty ontvetter in warm water. De vloer onder de vloerairco goed afgedekt met plastic en doeken. En Dasty goed met vrij hoge druk van de plantenspuit dus de koelribben gespoten. Daarna met ca. 5 liter heet schoon water nagespoeld. Alles opgevangen in een witte emmer zodat te zien is wat er aan rommel uitkwam.
Dat viel me alleszins mee. Het water was troebel en licht bruin groen (de Dasty is in 1:5 verhouding heel licht groen). Dus er is wel vuil losgekomen maar ik het eerlijk gezegd wel meer verwacht.
Is dus 1:5 Dasty voldoende sterk?
Daarna de unit aangezet en flink laten koelen zodat het aanhangende water wordt afgevoerd.
Helaas bleef de ruimte naar Dasty ruiken, en ook de uitgeblazen lucht had een lichte geur van Dasty. Daarom nog een keer met heet water, 2 liter, het hele rooster nagespoeld, er ontstond geen schuim, en het water dat opgevangen werd was glashelder en reukloos. Kortom de verdamper is vrij van resten Dasty.
Kortom, de Dasty blijft kennelijk wat aan de inwendige delen hangen/absorberen en die geur zal er wel over enige tijd vanaf gaan.
Niet de fijnste geur voor een slaapkamer, maar zal vanavond wel flink minder zijn.
Voor mij is de vraag: is een verdunning van 1:5 voldoende voor deze reiniging?
Wat voor concentratie gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
henidde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Ik doe de airco aan op koelen en uiteindelijk weer uit. Gebruik een stand als fan bijvoorbeeld helemaal niet.

Als je je airco ruik ben je te laat, voortaan gebruik je dat stand wel. Maar niet in elk huis of apparaat gebeurt dat, ik heb het 1x meegemaakt hier dat ik de stoomreiniger moest pakken. Dat ga ik waarschijnlijk weer doen na deze hittegolf.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 13-06-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Als je je airco ruik ben je te laat, voortaan gebruik je dat stand wel. Maar niet in elk huis of apparaat gebeurt dat, ik heb het 1x meegemaakt hier dat ik de stoomreiniger moest pakken. Dat ga ik waarschijnlijk weer doen na deze hittegolf.
Hier 4de jaar koelen en geen luchtjes, niet nadraaien en nog nooit de binnenunit schoongemaakt. Ziet er ook nog steeds als nieuw uit. Alleen de lekbak ontsmet ik ieder jaar met pillen.

Gezien de uren die een gemiddelde unit in een woning maakt lijkt het me allemaal niet zo'n vaart lopen met het moeten reinigen van een binnenunit. Of denk ik nu verkeerd @flippy ? Al lopen de uren wel op met reeds in juni weer wat in juli/augustus thuis hoort. :'(

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 13-06-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
[...]

Hier idem. Ik gebruik ook alleen maar de smart-m air app icm mijn MHI airco's.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

[...]

Wanneer je airco niet zelf dat doet. Onze Toshiba’s gaan na X tijd gebruikt te zijn (die lijkt >20 minuten te zijn) bij het uitzetten op “cleaning” waarbij zachtjes lucht wordt geblazen door een bijna gesloten klep om de koelvinnen te drogen. Dat proces kost ongeveer maximaal een kwartier lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert22nh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:31
Heb al een paar offertes binnen voor onze dakopbouw, dit een ruimte van ongeveer 60/70m3.
Het is een hoge ruimte 3,5m en alle warmte trekt naar boven dat merk je hier echt.
Omdat er weinig prijsverschil is tussen een 2,5 en 3,5 kW airco is raden de meeste een 3,5 kW aan.
Ik twijfel hier dus tussen wat is de beste voor ons?

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-05 17:39
Omerta schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 07:29:
Iemand een idee hoe je deze functie uitschakelt met de afstandsbediening op de FTXM? Ik kan het nergens vinden
[Afbeelding]
Even mezelf quoten om de oplossing hier neer te zetten voor toekomstige zoekers. 'Droog houden' of 'Keep dry' kan als volgt uitgeschakeld worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAIa8CBMYD6drUPUI8YWQEhs8ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEhGm5RZKxsNfggAMSlKZgaP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pantf_Bc3QDksRYb-vMBk1x1NO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR79YUYxYEVkK3IQfE3pQOG1.jpg?f=fotoalbum_large

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
[...]

Welke hittegolf? :o

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
[...]

Ik heb een Daikin Perfera. Doet die dat niet automatisch (na vantileren)?

Waarom heb je destijds de stoomreiniger gebruikt? Om de geur er uit te krijgen of is die geur die eenmaal is ontstaan pertinent?

Dus jij zegt na elke keer gebruiken even de fan aan van de airco?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:25:
[...]

Hier 4de jaar koelen en geen luchtjes, niet nadraaien en nog nooit de binnenunit schoongemaakt. Ziet er ook nog steeds als nieuw uit. Alleen de lekbak ontsmet ik ieder jaar met pillen.

Gezien de uren die een gemiddelde unit in een woning maakt lijkt het me allemaal niet zo'n vaart lopen met het moeten reinigen van een binnenunit. Of denk ik nu verkeerd @flippy ? Al lopen de uren wel op met reeds in juni weer wat in juli/augustus thuis hoort. :'(
Heb je huisdieren?
Dat lijkt me namelijk ook wel van invloed,
Idem met stof e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Heb je huisdieren?
Idem met stof e.d.
Kat en hond. Laat dat ding nu eens 8 weken koelen, bij mij 24/7 maal 3 jaar = 576 uur. Waar hebben we het over? Buitenunit aantal weken geleden opengeschroeft en hier foto's nog geplaatst. Ook als nieuw.

Denk dat je je beter druk kan maken over ventilatie C systemen die nooit worden schoongemaakt bij de meeste en heel het jaar draaien.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 13-06-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-03 09:03
Goedeavond,

Vraagje, weet iemand of het mogelijk is om de buiten units af te persen (lekdetectie) met Argon (Lasgas) i.p.v. stikstof? Of is dit niet aan te bevelen?

M'n stikstof is helaas op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
elektriekert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:23:
[...]

Heb je huisdieren?
Idem met stof e.d.
Als die airco eenmaal ruikt. Krijg je die geur er ooit weer uit?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Kat en hond. Laat dat ding nu eens 8 weken koelen, bij mij 24/7 maal 3 jaar = 576 uur. Waar hebben we het over? Buitenunit aantal weken geleden opengeschroeft en hier foto's nog geplaatst. Ook als nieuw.

Denk dat je je beter druk kan maken over ventilatie C systemen die nooit worden schoongemaakt bij de meeste en heel het jaar draaien.
Ventilatie C zuigt af, blaast geen lucht door het huis.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

@w00key
He dat is ook een idee. Een mobiele stoomreiniger. Zo’n apparaat heb ik hier ook nog wel.
Werkte dat goed bij jouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
henidde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:42:
[...]

Ik kan het je oprecht niet vertellen, Hij staat pas sinds een anderhalve week actief te koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Ventilatie C zuigt af, blaast geen lucht door het huis.
Appartement van mijn schoonouders blaast gewoon lucht naar binnen in diverse vertrekken wat van buiten wordt aangezogen en zuigt lucht binnen af. Geen roosters en geen WTW. Dat is toch C? Whatever. In ieder geval, heb eens het rooster van de aanzuigplek eraf gehaald want dat zat helemaal dicht en als je ziet wat er in die pijpen voor troep zit. Heb toen ook de kappen van de blaaspunten eraf gehaald en ook daar drama.

In ieder geval is mijn conclusie dat mijn units na een paar jaar gebruik nog brandschoon zijn. Ja stoffilters regelmatig schoonmaken en nogmaals een tablet in de condensbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Ik heb nog geen ervaring met het koelen voor langere tijd, kan er dus nog niet veel over zeggen.
Wellicht helpt het om 24/7 te koelen om geurtjes te voorkomen. (geen stilstand van vocht)
Desnoods kan men een zak onder de airco knopen en dan met een waterstraal naspoelen na de Dasty behandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:43:
[...]

Appartement van mijn schoonouders blaast gewoon lucht naar binnen in diverse vertrekken wat van buiten wordt aangezogen en zuigt lucht binnen af. Geen roosters en geen WTW. Dat is toch C? Whatever. In ieder geval, heb eens het rooster van de aanzuigplek eraf gehaald want dat zat helemaal dicht en als je ziet wat er in die pijpen voor troep zit. Heb toen ook de kappen van de blaaspunten eraf gehaald en ook daar drama.

In ieder geval is mijn conclusie dat mijn units na een paar jaar gebruik nog brandschoon zijn. Ja stoffilters regelmatig schoonmaken en nogmaals een tablet in de condensbak.
Geen huis is hetzelfde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
elektriekert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:47:
[...]

Geen huis is hetzelfde natuurlijk.
Ja zo kan je bezig blijven. Lekker poetsen dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mheerde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:41:
Goedeavond,

Vraagje, weet iemand of het mogelijk is om de buiten units af te persen (lekdetectie) met Argon (Lasgas) i.p.v. stikstof? Of is dit niet aan te bevelen?

M'n stikstof is helaas op.
zolang je niet boven de gestelde maximale druk komt (zie zijkant unit, meestal rond de 20 bar) en een ge-wel-dig goed vacuum trekt (goed onder de 500micron en daar blijven voor 1 uur) zou het gewoon moeten kunnen.

ik gebruik vaak formeergas voor lekdetectie en das nog veel vervelender spul dan argon.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 13-06-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
MotorBeast schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Ja zo kan je bezig blijven. Lekker poetsen dan. ;)
Wat een opmerkelijke reactie weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
EVfan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:55:
[...]

@w00key
He dat is ook een idee. Een mobiele stoomreiniger. Zo’n apparaat heb ik hier ook nog wel.
Werkte dat goed bij jouw?
Yep, enige wat werkte. Gewoon reiniger (Dreft ontvetter) werkte wel maar geur kwam weer terug, ruikt beetje als een auto die aan een airco reiniging beurt toe was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
henidde schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:42:
[...]

Hier wel met een stoomreiniger. Helpt niet forever maar 1x per seizoen reinigen doe ik ook met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

in hoeverre het werkt ligt ook aan de staat van de verdamper. als die corrosie begint te vertonen krijg je ze bijna niet meer schoon tenzij je er met grof geschut ermee te lijf gaat. dat soort spul kan je ook niet als consument kopen en het vreet het metaal op. dat is enigste wat langdurig werkt bij oudere splitjes. stoomreinigers werken maar men moet wel opletten waar men spuit. ding is niet gemaakt voor 130 graden stoom.

als je het goed bijhoud door het 1 a 2x per jaar te doen kan je vele jaren ermee door zonder gedoe maa rhet is wel iets wat je moet bijhouden. goed nadraaien op ventileren helpt ook een stuk als de unit het niet zelf al doet.
makkelijkste is om gewoon setpoint paar graden te verzetten zodat de compressor stopt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 13-06-2023 23:34 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic