Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 145 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Martinusz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Maar dat zijn vaak niet binnenunits, maar kanaalairco’s zonder kerstbomen ;)

LG helaas niet eens mogelijk om geluid uit te schakelen bijvoorbeeld, lijkt mij zo’n simpele toevoeging voor een fabrikant.
Dat valt nog hard mee, er zijn genoeg bedrijven met een compleet oerwoud met splitjes op het dak.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:20
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:06:
[...]

Dat valt nog hard mee, er zijn genoeg bedrijven met een compleet oerwoud met splitjes op het dak.
Zat me laatst nog te verbazen over een dierenkliniek. Twee stijlen puntdaken en op het laagste punt waar ze bij elkaar kwamen een stuk of 6 van die dingen op een rij. Allemaal ander formaat en merk. Esthetisch mooie plek om neer te zetten, maar kan me niet voorstellen dat het goed is voor de airflow, maar ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:11
Frag1le schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

Waar blijft het eigen topic?
Advies Airco setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:31

Vos

AFCA

Ik heb vandaag al wat uur de airco aanstaan, maar zie geen condenswater druppelen. Klopt dat wel? Meen dat bij koelen er toch altijd wel condenswater vrij komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 08:35
Vos schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 19:32:
Ik heb vandaag al wat uur de airco aanstaan, maar zie geen condenswater druppelen. Klopt dat wel? Meen dat bij koelen er toch altijd wel condenswater vrij komt?
Dat is al meerdere malen in het topic voorbij gekomen. De LV is relatief laag en dus is er weinig vocht om af te voeren. De airco bij ons in de woonkamer is ook nagenoeg droog, de slaapkamer hoor ik om het uur de codenspomp even vluchtig aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 13:31
Wij hebben gisteren deze airco laten plaatsen:

https://www.aircovoorinhu...ngle-split-wandmodel-6kw/

Echter als ik mijn luchtmeter moet geloven holt de luchtkwaliteit achteruit.

CO2 stond meestal rond de 600ppm en TVOC (vluchtige organische gassen) rond de 1,6 mg/m3

De TVOC wil je eigenlijk liever onder de 1 en echt niet boven de 3. CO2 moet eigenlijk altijd onder de 1000 blijven.

Echter de airco zorgt voor slechte waarden. De CO2 zit constant rond de 1100 en de TVOC zit nu boven de 4!

Ik ging er vanuit dat de lucht enigzins beter zou worden. Dit is zo wel erg vervelend. Herkenbaar voor iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Kevf schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:37:

CO2 stond meestal rond de 600ppm en TVOC (vluchtige organische gassen) rond de 1,6 mg/m3

De TVOC wil je eigenlijk liever onder de 1 en echt niet boven de 3. CO2 moet eigenlijk altijd onder de 1000 blijven.

Echter de airco zorgt voor slechte waarden. De CO2 zit constant rond de 1100 en de TVOC zit nu boven de 4!

Ik ging er vanuit dat de lucht enigzins beter zou worden. Dit is zo wel erg vervelend. Herkenbaar voor iemand?
Weet ik eigenlijk niet, ik had zo'n Dyson ventilator met luchtreiniger en in de app kon je ook alles zien, maar die heb ik juist verkocht toen de airco kwam.

Bij Daikin heb je een streamer mode, die zou de lucht ietwat moeten reinigen, weet niet hoe die functie heet bij Mitsubishi, maar daar zit het vast ook op. Wellicht helpt dat.

Heb wel op sommige momenten het idee dat de gekoelde lucht wat stinkt ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 10-06-2023 20:53 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:26

Een airco haalt zelf geen lucht van buiten maar verplaatst alleen maar lucht dus zou feitelijk niet uit mogen maken. Echter heb je nu natuurlijk wel meer luchtverplaatsing in je huis dus mogelijk was de kwaliteit al niet zo best maar was dat minder aanwezig bij de gemeten locatie? En komt door de luchtverplaatsing er nu meer "vuiler lucht" bij de sensor?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:12

@Kevf nee dat herken ik niet, heb hier een ME 5 kW unit. Het CO2 niveau is steeds rond de 400 ppm in de vroege ochtend om, als we gewoon thuis zijn, op te lopen naar 800 ppm. 2 personen, ruimte is 90m2. Dus een toename van CO2 is mij een raadsel.
Het niveau vluchtige organische verbindingen meet ik hier niet, maar kan me niet voorstellen dat de airco die luchtverontreiniging op enige duur kan veroorzaken. Er is wel een kans dat als de airco nog nieuw is de plastics wat organisch materiaal uitdampen (zoals weekmakers en lijmen, of laag moleculair materiaal dat resteert van het (spuit)gietproces van de plastics). Zoals vaak een nieuw product van plastic aanvankelijk wel “een luchtje” kan hebben, zeker als het van PVC is. Dat zou dan snel moeten verbeteren.
Ik zou zeggen, ventileer goed, en kijk het even aan.
Overigens hoe meet je de TVOC niveaus?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je luchtsensor meet geen echte waardes, eentje die een TVOC sensor heeft gokt maar wat op basis van andere gassen en raakt compleet van slag als je die in de stroming van een airco zet door de temperatuur en luchtvochtigheid die zo enorm verandert. zulke sensoren doen meer kwaad dan goed door de manier waarop ze de weergegeven cijfers verzinnen.

de enigste manier waarop een airco invloed kan hebben op de luchtkwaliteit zoals jij omschrijft is als de unit lek is en koelmiddel in de ruimte spuit. maar dat kan die sensor die je hebt ook niet meten dus merk je dat pas als de airco niet meer koelt en de parkiet onderin de kooi ligt.

wil je echt betrouwbare waardes hebben moet je investeren in zoiets als een aranet 4 of fai3 met een echte NDIR sensor die daadwerkelijk CO2 meet ipv wat maar gokt. verre van charmant maar wel functioneel.

hoe dan ook heeft een airco geen invloed op de CO2, dat kan ook niet want het is alleen een ventilator en een radiator die de lucht warm of koud maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 10-06-2023 21:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-07 02:20
vraag je mbt de condensbak van de binnen unit
hoort deze geheel leeg te lopen of blijft er altijd wel een laagje water achter?
ik heb namelijk tijdens onderhoud eens een fles water deze laten vollopen om te zien of het goed wegliep en om vuiligheid weg te spoelen
maar bleef toch wel een beetje water in staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIgzzTZsEmzIPcuHF9B_qKjP-H4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZNR6VXs5rC9VpS3WPnU1lxn.jpg?f=fotoalbum_large
is een perfera 3,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:22:
[...]

je luchtsensor meet geen echte waardes, eentje die een TVOC sensor heeft gokt maar wat op basis van andere gassen en raakt compleet van slag als je die in de stroming van een airco zet door de temperatuur en luchtvochtigheid die zo enorm verandert. zulke sensoren doen meer kwaad dan goed door de manier waarop ze de weergegeven cijfers verzinnen.

de enigste manier waarop een airco invloed kan hebben op de luchtkwaliteit zoals jij omschrijft is als de unit lek is en koelmiddel in de ruimte spuit. maar dat kan die sensor die je hebt ook niet meten dus merk je dat pas als de airco niet meer koelt en de parkiet onderin de kooi ligt.

wil je echt betrouwbare waardes hebben moet je investeren in zoiets als een aranet 4 of fai3 met een echte NDIR sensor die daadwerkelijk CO2 meet ipv wat maar gokt. verre van charmant maar wel functioneel.

hoe dan ook heeft een airco geen invloed op de CO2, dat kan ook niet want het is alleen een ventilator en een radiator die de lucht warm of koud maakt.
Ik ben het hiermee eens. Meting van CO2 is relatief simpel en betrouwbaar, en dat niveau kan niet door een airco alleen worden beïnvloed. Meting van TVOC is lastig. Merendeel van de apparaatjes op de markt werken onbetrouwbaar. Alleen dure, bijvoorbeeld ionisatie gebaseerde meters, werken voldoende betrouwbaar. Dan praat je wel over een apparaat van vele honderden tot meer dan 1000€, met verwisselbare sensoren, etc.
En dan is sampling, zoals in een ruimte waar de lucht door een airco heftig wordt gemengd nog een andere variabele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:46:
vraag je mbt de condensbak van de binnen unit
hoort deze geheel leeg te lopen of blijft er altijd wel een laagje water achter?
ik heb namelijk tijdens onderhoud eens een fles water deze laten vollopen om te zien of het goed wegliep en om vuiligheid weg te spoelen
maar bleef toch wel een beetje water in staan.
[Afbeelding]
is een perfera 3,5
dun laagje is vrij normaal. ik hang vaak de unit expres klein beetje schuin richting de afvoer om dat te voorkomen. je krijgt op den duur (enkele jaren) van die gore opgedroogde schilferzooi in de bak waardoor de afvoer verstopt raakt en je de hele lekbak eruit kan slopen om dat schoon te maken. klein beetje schuin hangen voorkomt veel troep in de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:08

De airco zorgt zelf niet voor slechtere lucht, hij blaast immers alleen dezelfde lucht steeds door de ruimte.

Wel kan de kwaliteit van de lucht in de ruimte slechter worden tijdens gebruik van de airco wanneer je ramen, deuren etc dicht houdt omdat je er op vertrouwt dat de airco de lucht zuivert, en daarmee de plaats inneemt van ventilatie.

Enige "uitzondering" hierop die mij bekend is, is co2. Dat wordt niet meer of minder door de airco, maar co2 is zwaarder dan andere delen in de lucht waardoor de concentratie daarvan laag bij de grond hoger kan zijn dan bijvoorbeeld op 1 of 1,5mtr hoogte. Wanneer je de airco aanzet, de ventilator, gaat stofzuigen of veel gaat bewegen in de kamer dan zullen de lagen tijdelijk meer mengen waardoor je wat hoger in de ruimte wat hogere waarden kan meten, in elk geval tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
EVfan schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Ik ben het hiermee eens. Meting van CO2 is relatief simpel en betrouwbaar, en dat niveau kan niet door een airco alleen worden beïnvloed. Meting van TVOC is lastig. Merendeel van de apparaatjes op de markt werken onbetrouwbaar. Alleen dure, bijvoorbeeld ionisatie gebaseerde meters, werken voldoende betrouwbaar. Dan praat je wel over een apparaat van vele honderden tot meer dan 1000€, met verwisselbare sensoren, etc.
En dan is sampling, zoals in een ruimte waar de lucht door een airco heftig wordt gemengd nog een andere variabele.
als ik een deo spray spray dan gaat zowel de VOC als de Co2 giggantisch omhoog en dat blijft uren zo tenzij ik ventilert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 23:18:
[...]

dun laagje is vrij normaal. ik hang vaak de unit expres klein beetje schuin richting de afvoer om dat te voorkomen. je krijgt op den duur (enkele jaren) van die gore opgedroogde schilferzooi in de bak waardoor de afvoer verstopt raakt en je de hele lekbak eruit kan slopen om dat schoon te maken. klein beetje schuin hangen voorkomt veel troep in de unit.
ik heb hem nu maar een paar uur op fan only gezet vor de avond
dan verdampt het ook
maar ik merk ook direct na overgaan van koeling naar fan only die dampe geur die zo herkenbaar is.
uren erna is dat dan weer wel weg als het water ( volgens mij ) is opgedroogd
kan eens zn gebits tablet eringooien maar zou dat niet ook het koper kunnen aantasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op zondag 11 juni 2023 @ 03:21:
[...]

ik heb hem nu maar een paar uur op fan only gezet vor de avond
dan verdampt het ook
maar ik merk ook direct na overgaan van koeling naar fan only die dampe geur die zo herkenbaar is.
uren erna is dat dan weer wel weg als het water ( volgens mij ) is opgedroogd
kan eens zn gebits tablet eringooien maar zou dat niet ook het koper kunnen aantasten?
nee, niet doen.

die lucht komt van de verdamper zelf, niet het water in de lekbak.

als die lucht langer dan 10 min aanhoud moet je dasty in een plantenspuit doen en diep erin spuiten en dan met een berg water naspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:37

Vliegvlug

Flight Simple

Weet iemand of er airco’s (alleen koelen is voldoende) zijn die je ‘door’ een muur heen kan installeren?

Dit ivm met de WAF, aangezien de enige geschikte plek vol in het zicht boven de TV is.

Dat je dus enkel een rooster of zo min mogelijk van de airco unit ziet aan de zicht kant en dat de rest van het apparaat zich aan de andere kant van de muur in een hok bevindt waar het niet uitmaakt hoe het eruit zit.

Beetje dit idee:
Wall Air Conditioner model render
Maar dan in wit en liefst nog veel minder uitstekend.
Hoewel ik snap dat als je zo’n bewegend pendel ding erop wilt het altijd meer zal uitsteken dan een vlak rooster. Is zo’n pendel om de luchtstroom op en neer te bewegen eigenlijk wel nodig?

Bovenstaande is helaas een 3D model en geen daadwerkelijk product.

Ik heb gezocht op ‘in wall’ en ‘through wall’ maar dan kom ik enkel deze monsterlijke units tegen:
LG LT1237HNR Wall Air Conditioner with Heat
thru-the-wall air conditioner example
Dat ziet er natuurlijk niet uit :X
Dan is een losse muur unit nog beter maar zoals gezegd nog steeds niet acceptabel in het kader van de WAF.

Dat die dingen zo groot zijn komt omdat het schijnbaar één unit is, lijkt in Amerika gebruikelijk te zijn.
Daar noemen ze een split airco blijkbaar een “Ductless Mini-Split System”, waarbij het mini op de binnen unit slaat, hoewel ik die niet als ‘mini’ zou classificeren, maar in Amerika is alles groter natuurlijk! Dan is zo’n normale binnen unit van een split blijkbaar mini ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@Vliegvlug Kanaalunit.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat was de magische term, bedankt! d:)b

Dergelijke dingen dus:
Airco Kanaalmodel Mitsubishi Electric PRO - MGPEZ PEAD-SM60JA + SUZ-SM60VA

Zie er alleen bij geen enkele een rooster bij maar die kan je dan zelf kiezen ga ik vanuit. Dat is een pluspunt want dan moet er wel iets te vinden zijn dat aan de esthetische eisen voldoet. :)

En is ook nog letten op welk model de aansluitingen ver genoeg naar achter heeft want hij moet wel door een gipswand van ~7cm kunnen steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet zon kanaalunit niet door de muur steken. die moet je ophangen in die ruimte en dan met luchtkanalen door de muur.

let wel dat de kanalen geisoleerd moeten zijn en het rooster geschikt voor koeling.

hang je hem op door de muur heen kan je er niet meer bij als er wat is en ben je erg veel geld kwijt om iets simpels te repareren zoals een gebroken lekbak.

sommige kanaalunits kan je met een kit bestellen voor verticale montage.... O-)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 08:35
Kanaalunit is inderdaad een oplossing. Heb zelf een Slim Duct van Haier. Die zou eventueel 'door de muur' gemonteerd kunnen worden, maar ik denk dat een echte kanaal unit in jouw geval mooier/makkelijker is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzzvQKcW2y_sUf7yiqnbIhgdac4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9kwyWlFRpqOTuET1LYJ0x5c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:42:
je moet zon kanaalunit niet door de muur steken. die moet je ophangen in die ruimte en dan met luchtkanalen door de muur.
Aha, dat verklaart dat die aansluitingen bij sommige modellen zo ver naar voren zitten en de ophangbeugeltjes die op de uiterste hoeken gemonteerd zijn :)
let wel dat de kanalen geisoleerd moeten zijn en het rooster geschikt voor koeling.
Toch niet als je het apparaat direct tegen de muur aan hangt en slechts 7cm de muur door hoeft?
Hoop dat enkel een plastic kanaal dan volstaat, anders wordt het een wel heel groot gat wat je aan de zichtzijde moet gaan stucen want dan zal het rooster het gat waarschijnlijk niet meer afdekken.
hang je hem op door de muur heen kan je er niet meer bij als er wat is en ben je erg veel geld kwijt om iets simpels te repareren zoals een gebroken lekbak.
As het maar 7cm erin zit kan je er waarschijnlijk goeddeels nog wel bij of schuif je ‘m eruit indien nodig uit maar er tegenaan is natuurlijk veel handiger en dat die unit 7cm meer de ruimte in komt is bij mij geen enkel punt.
sommige kanaalunits kan je met een kit bestellen voor verticale montage.... O-)
In mijn geval zou dat juist onhandig zijn want in het hok waar hij moet komen te hangen gaat de deur naar binnen open en als hij horizontaal onder het plafond hangt gaat die er mooi onder door. Verticaal raakt de deur ‘m ben ik bang.
Maar goed te weten dat het kan mocht ik nog een keer een situatie tegen komen waar er geen ruimte is om de unit horizontaal op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SmoothTweaker schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:07:
Kanaalunit is inderdaad een oplossing. Heb zelf een Slim Duct van Haier. Die zou eventueel 'door de muur' gemonteerd kunnen worden, maar ik denk dat een echte kanaal unit in jouw geval mooier/makkelijker is.

[Afbeelding]
Ik zie dat het rooster wat in het plafond zit ook bij die Haier Slim Duct unit hoort:
haier slim duct

Dan is dat voor mij niet zo’n handige oplossing inderdaad, het hok aan de andere kant van woonkamer hoeft namelijk niet gekoeld te worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-07 22:25
Ik ben me aan het oriënteren op airco voor een studeerkamer en een slaapkamer a 45m3 elk onder een schuin dak, met veel glas, waar het in de zomer erg warm wordt.

Bij hetzelfde minumvermogen zou ik liever meer capaciteit hebben om op warme dagen wanneer we niet in de kamers verblijven wat koelte in de rest vh huis te krijgen via open deuren richting een grote vide.

Nu twijfel ik tussen 2x een Daikin Stylish 2.5kw of 2x 3.5kw. Deze hebben een minimumvermogen van respectievelijk 1.3kw en 1.4kw. Prijsverschil is maar 200 euro per airco.

Gaat de grote problemen opleveren qua minimumverbruik en pendelen?

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysyAOGo1W7jMwbGxeVOUokv01pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEsXwHBIa9E1JgyXXwUctSQa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door bn12 op 11-06-2023 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bn12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:17:
Ik ben me aan het oriënteren op airco voor een studeerkamer en een slaapkamer a 45m3 elk onder een schuin dak, met veel glas, waar het in de zomer erg warm wordt.

Bij hetzelfde minumvermogen zou ik liever meer capaciteit hebben om op warme dagen wanneer we niet in de kamers verblijven wat koelte in de rest vh huis te krijgen via open deuren richting een grote vide.

Nu twijfel ik tussen 2x een Daikin Stylish 2.5kw of 2x 3.5kw. Deze hebben een minimumvermogen van respectievelijk 1.3kw en 1.4kw. Prijsverschil is maar 200 euro per airco.

Gaat de grote problemen opleveren qua minimumverbruik en pendelen?

.[Afbeelding]
meer vermogen helpt niet daarvoor. 2.5kW is meer dan zat. men moet wel aanleren om ze aan te zetten voor het warm word. meer vermogen helpt je niet echt als je ze pas aanzet als het warm is.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05:33
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:35:
[...]

meer vermogen helpt niet daarvoor. 2.5kW is meer dan zat. men moet wel aanleren om ze aan te zetten voor het warm word. meer vermogen helpt je niet echt als je ze pas aanzet als het warm is.
Ho. Veel glas is een red flag, zon instraling in de middag is tot 1000W per m2 plat dak. Ik merk het hier in de vide op oost dat een 2.5 kW binnenunit daar nauwelijks tegen kan koelen, en dat is maar 8 m2 vertikaal glas en niet eens op zuiden of plat zoals een serre.

Verbruik om temperatuur gelijk te houden is 1 kW elektrisch op een MU3R19 die 5.2 kW kan koelen, dus bijna op nominaal vol vermogen.

Ik zou lekker de grote nemen zo niet de 4.2 kW. Met single split kan je niet vermogen van 3 units naar 1 punt sturen zoals ik het nu doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
w00key schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Ho. Veel glas is een red flag, zon instraling in de middag is tot 1000W per m2 plat dak. Ik merk het hier in de vide op oost dat een 2.5 kW binnenunit daar nauwelijks tegen kan koelen, en dat is maar 8 m2 vertikaal glas en niet eens op zuiden of plat zoals een serre.

Verbruik om temperatuur gelijk te houden is 1 kW elektrisch op een MU3R19 die 5.2 kW kan koelen, dus bijna op nominaal vol vermogen.

Ik zou lekker de grote nemen zo niet de 4.2 kW. Met single split kan je niet vermogen van 3 units naar 1 punt sturen zoals ik het nu doe.
In de zomer is instralend zonlicht de echte 'red flag'. En makkelijk te voorkomen met een gordijn of rolluik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Martin7182 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
[...]

In de zomer is instralend zonlicht de echte 'red flag'. En makkelijk te voorkomen met een gordijn of rolluik :)
Buitengordijn inderdaad.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Martin7182 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Zie vraag
45m3 elk onder een schuin dak, met veel glas, waar het in de zomer erg warm wordt
Dit vertelt mij dat er genoeg vermogen nodig is. Ja beste is buiten screens en rolluiken plaatsen ipv meer vermogen, maar te klein adviseren in een "erg warme" zolder is gewoon fout zonder verdere aanpassingen aan dat huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
w00key schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:30:
[...]

Zie vraag

[...]

Dit vertelt mij dat er genoeg vermogen nodig is. Ja beste is buiten screens en rolluiken plaatsen ipv meer vermogen, maar te klein adviseren in een "erg warme" zolder is gewoon fout zonder verdere aanpassingen aan dat huis.
Hoe krijg ik dan een woonkamer met serre met 12m2 glas verticaal (vroeger gewoon oud dubbel glas tot 2 jaar geleden, nu warmtewerend) met een woonkamer 55/60 m2 koel met max 200wh? Koelen heb je gewoonweg bijna geen vermogen voor nodig. Ja wel, als je het eerst 28/30 graden binnen laat worden.

Boven hier idemdito. 200wh per verdieping. Ook de zolder.

In de nacht 100 en zelfs pendelen. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
De kamer op het zuiden heeft 12m2 glas en ligt onder een schuin koperen dak. Daar wordt het op een dag als vandaag extreem warm.

Zonwering aan de buitenkant toepassen gaat niet ivm vorm raam en is ook niet aantrekkelijk qua kosten. Ik heb zonnepanelen die op warme dagen 6kw terug het net opsturen, die ik straks niet meer kan salderen. Dus het extra verbruik op die dagen maakt me financieel niet uit.

Belangrijkste overweging is of ik met die 3.5kw geen last krijg van pendelen op andere dagen (of wellicht zelfs de 2.5 al). Kan iemand dit verhelderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
bn12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:42:
De kamer op het zuiden heeft 12m2 glas en ligt onder een schuin koperen dak. Daar wordt het op een dag als vandaag extreem warm.

Zonwering aan de buitenkant toepassen gaat niet ivm vorm raam en is ook niet aantrekkelijk qua kosten. Ik heb zonnepanelen die op warme dagen 6kw terug het net opsturen, die ik straks niet meer kan salderen. Dus het extra verbruik op die dagen maakt me financieel niet uit.

Belangrijkste overweging is of ik met die 3.5kw geen last krijg van pendelen op andere dagen (of wellicht zelfs de 2.5 al). Kan iemand dit verhelderen?
Pendelen verwarmen of koelen? Er komt altijd een punt dat de boel gaat pendelen. Vergelijk het minimum vermogen van beide units in de specs. Hier staan de units nu in de nacht soms een uur uit. Erg ? Nee.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
MotorBeast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Pendelen verwarmen of koelen? Er komt altijd een punt dat de boel gaat pendelen. Vergelijk het minimum vermogen van beide units in de specs. Hier staan de units nu in de nacht soms een uur uit. Erg ? Nee.
1.3kw en 1.4kw, maar dat zegt me niet zoveel. Af en toe een keer aan en uit vind ik niet erg. Maar er wordt overal gewaarschuwd voor overdimensioneren.

Is dit een hinderlijk hoog minimumniveau voor 45m3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
bn12 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:55:
[...]

1.3kw en 1.4kw, maar dat zegt me niet zoveel. Af en toe een keer aan en uit vind ik niet erg. Maar er wordt overal gewaarschuwd voor overdimensioneren.

Nee. Dat is bijna net zo groot als een gemiddelde woonkamer, zat ruimte om te koelen. Pendelen is een probleem in een slaapkamer van 10-15 m2. En als het gaat pendelen merk je niets van 1300 vs 1400W, maar als het warm weer merk je die extra 1000W wel.

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 11-06-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Kan je net zo goed de grote pakken. Heb je het nodig met koelen? Ligt aan je strategie. Ik koel met dit soort weer 24/7. Dan waarschijnlijk niet. Wil je ad hoc knallen, dan wellicht wel.

@w00key Bij mij pendelt unit ook in de grote woonkamer. Alles is gewoon koel, ook de muren etc en dan stopt hij gewoon. Resultaat van 24/7 de zaak op niveau houden.

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 11-06-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
w00key schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Nee. Dat is bijna net zo groot als een gemiddelde woonkamer, zat ruimte om te koelen. Pendelen is een probleem in een slaapkamer van 10-15 m2. En als het gaat pendelen merk je niets van 1300 vs 1400W, maar als het warm weer merk je die extra 1000W wel.
Het betreft een slaapkamer van 14m2. Met 3m hoge plafonds (onder koper dak). Maar voor de stylish is 1.3kw ook het minimumvermogen, zelfs de 2kw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:08
[...]

Hier 1,7kW minimum vermogen voor koelen op een woonkamer van 50m2 en dat gaat prima met onze mhi multisplit. Geen directe zon-instraling ivm rolluik aan de zonkant.

De unit gebruikt wat nodig is om terug te koelen en schakelt dan terug naar een lage waakstand. Telkens wanneer nodig wordt weer bijgekoeld. Verbruik hierdoor tussen de 350 en 120Wh (afhankelijk van moment van de dag en temperatuur buiten) over periodes van uren.

Dit verbruik is hier overigens gelijk voor 1 of meerdere units, maar dat is omdat wij een multisplit hebben (mhi). Singlesplits zullen een lager verbruik per uur hebben zoals eerder ook is aangegeven.

Maar 3,5kW is hier op 50m2, zelfs zonder zon-instraling prima. Voor verwarmen trouwens ook maar daar vroeg je niet om :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:12:
[...]
Singlesplits zullen een lager verbruik per uur hebben zoals eerder ook is aangegeven.
verbruik word bepaald door de belasting, niet het vermogen van de unit. bij gelijke belasting zal het verbruik hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gisteren en vandaag voor het eerst echt onze twee MHI SRK35ZS single splits gebruikt. Één op de overloop op zolder voor de 2e en 1e verdieping en één in de woonkamer voor de begane grond met open woonkamer/keuken. We horen ze nauwelijks. Vandaag bij 30 graden buiten en 24 graden binnen (anders is het verschil te groot voor ons) hebben ze tot 1500 uur minder dan 2kWh verbruikt. Ze lijken het met twee vingers in de neus te doen en met heel weinig stroomverbruik. Dank aan de Tweakers die goed advies gegeven hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Sebazzz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Kazumi's binnen, RAS B10 x2, B13 x3, B16x1.
Single split RAS 10 AVSG, en multi-split 5M34. Dat is zo beetje het enige wat op de gevel/tuin past hier :)
Flink installatie, maar mooie units :Y

Kazumi hangt hier ook, fijne apparaten :)

Welke WiFi modules heb je gebruikt nu? Ik kom verschillende typenummers tegen. Onze heeft het niet, maar toch handig soms :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
renzo4000 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Ik gebruik externe temperatuursensoren icm Homey en stuur daarmee de airco aan. Op die manier kan ik de juiste temperatuur behalen en behouden op de plek waar ik dat wil.
Ik bezit een ME 5 kW unit die zijn werk als verwarmer en koeler uitstekend doet op de bg van 90m2. Haalt met gemak de gewenste temperatuur bij (nu ruim 30 graden) en verwarmt prima tot 18 graden bij -5. Maar . . . .
Alleen is afhankelijk van omstandigheden (voornamelijk het seizoen) de temperatuur die ik op de airco instel niet altijd de meest prettige, en een vaste offset is vanwege de variabiliteit van dat temperatuurverschil niet echt een oplossing. Nu is het meer trial en error, maar het temperatuur verschil tussen de waarde uitgelezen op de MELcloud app en een externe sensor kan zeker 2 graden bedragen. Meestal geen issue hoor, maar gemak dient de mens, dus . . .
Ik lees op dit forum, en ook na zoeken in dit forum, dat er een optie is om een externe temperatuur sensor te koppelen aan de airco en die gemeten waarde dan te gebruiken. Maar ben geen “super elektro mens” dus kan niet helemaal het juiste antwoord vinden.
Ik gebruik nu de ingebouwde wifi en als app MELcloud, wat me prima bevalt, maar kan daarin geen optie vinden om een sensor te koppelen en uit te lezen.
Wat moet ik doen om dit wel te kunnen, en aub neem er nota van dat ik geen ervaren Tweaker ben, geen HA oid gebruik, en feitelijk alles in huis koppel via wifi en (Tuya) Zigbee.
Dank voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:05
Ik ben een ontzettende zak geweest. Wij hebben een LG split unit airco. Toen deze aan het koelen was op de laagste stand dacht ik een en ander wel even af te kunnen stoffen.

Daarbij heb ik met mijn domme hoofd de interne ventilator geraakt. Zie foto. Ik baal echt vreselijk van mezelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G8xUBze5h1hjzpCDHLoZbTq9jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5nTN6UaUGdYbIdqoydJdaz4.jpg?f=fotoalbum_large

De airconditioning doet het nog en koelt nog goed. Het zijn een 5 taal bladen die geraakt en afgebroken zijn.

Iemand enig idee wat dit zou kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:32:
Ik ben een ontzettende zak geweest. Wij hebben een LG split unit airco. Toen deze aan het koelen was op de laagste stand dacht ik een en ander wel even af te kunnen stoffen.

Daarbij heb ik met mijn domme hoofd de interne ventilator geraakt. Zie foto. Ik baal echt vreselijk van mezelf.
[Afbeelding]

De airconditioning doet het nog en koelt nog goed. Het zijn een 5 taal bladen die geraakt en afgebroken zijn.

Waaiers kan je los kopen voor relatief weinig. Wel meteen even nieuwe eindlager meebestellen. Vervangen kan wel ff klooien zijn omdat vrijwel hele unit uit elkaar moet.
Als je in de buurt zit kan ik wel even helpen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05

[Afbeelding]

CA lijm oftewel secondelijm doet wonderen. Als je tenminste alle afgebroken stukjes nog hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:40
EVfan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Ik bezit een ME 5 kW unit die zijn werk als verwarmer en koeler uitstekend doet op de bg van 90m2. Haalt met gemak de gewenste temperatuur bij (nu ruim 30 graden) en verwarmt prima tot 18 graden bij -5. Maar . . . .
Alleen is afhankelijk van omstandigheden (voornamelijk het seizoen) de temperatuur die ik op de airco instel niet altijd de meest prettige, en een vaste offset is vanwege de variabiliteit van dat temperatuurverschil niet echt een oplossing. Nu is het meer trial en error, maar het temperatuur verschil tussen de waarde uitgelezen op de MELcloud app en een externe sensor kan zeker 2 graden bedragen. Meestal geen issue hoor, maar gemak dient de mens, dus . . .
Ik lees op dit forum, en ook na zoeken in dit forum, dat er een optie is om een externe temperatuur sensor te koppelen aan de airco en die gemeten waarde dan te gebruiken. Maar ben geen “super elektro mens” dus kan niet helemaal het juiste antwoord vinden.
Ik gebruik nu de ingebouwde wifi en als app MELcloud, wat me prima bevalt, maar kan daarin geen optie vinden om een sensor te koppelen en uit te lezen.
Wat moet ik doen om dit wel te kunnen, en aub neem er nota van dat ik geen ervaren Tweaker ben, geen HA oid gebruik, en feitelijk alles in huis koppel via wifi en (Tuya) Zigbee.
Dank voor jullie hulp.
Ik heb de wifi sensor van mede tweaker Led maniak. Draait nu een paar maanden en sindsdien is de temperatuur goed te regelen.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:31:
[...]

CA lijm oftewel secondelijm doet wonderen. Als je tenminste alle afgebroken stukjes nog hebt.
de lagers kunnen geen onbalans hebben, waaier moet je vervangen. eindlager gaat als eerste stuk en de lager in de motor volgt vrij snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 11:25

[Afbeelding]

Een rol zal ongeveer tussen de 50-75 euro kosten. En dan nog erop zetten.
Het is niet zo dom dat je de rol hebt geraakt. Dan kan gebeuren bij onderhoud. Daarom staat er in het boekje bij alle werkzaamheden de hoofdschakelaar uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:51:
[...]

Waaiers kan je los kopen voor relatief weinig. Wel meteen even nieuwe eindlager meebestellen. Vervangen kan wel ff klooien zijn omdat vrijwel hele unit uit elkaar moet.
Als je in de buurt zit kan ik wel even helpen ermee.
Er zit nog 2 jaar garantie op het apparaat en installatie van de installateur. In dat kader misschien verstandiger om het hen te laten doen? :)

Ik woon overigens regio Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Er zit nog 2 jaar garantie op het apparaat en installatie van de installateur. In dat kader misschien verstandiger om het hen te laten doen? :)

Ik woon overigens regio Den Haag.
garantie kan je niet claimen maar ik zou het dan wel door de installateur laten doen. zou niet meer dan 100 euro aan onderdelen moeten zin. uurtjes en voorrijkosten zullen meer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
EVfan schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Dank voor jullie hulp.
Ik gebruik het icm Homey, dus obv van een externe temp sensor bepaal ik wanneer de ac moet koelen/verwarmen met mijn gekozen instelling. Echter mis je dan dus wel de directe integratie dus ideaal is dat niet maar altijd nog beter dan unit zelf (want de temp waarden worden enorm slecht bepaald door de unit zelf door zijn eigen opwarming of afkoeling). Ik zou overigens de oplossing van user @Elac toepassen, dan heb je de best of both worlds.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Kort vraagje voor jullie, waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden.

Wij willen thuis airco's gaan plaatsen. Twee keer de SCM50ZS-W die elk één SRK25ZS-WF en één SRK35ZS-WF voeden. De twee 3.5kW units zij voor de woonkamer en zolder, de twee 2.5kW units voor in twee slaapkamers.

Bij één slaapkamer heb ik echter een beperkte breedte voor de airco, namelijk 95cm. Links staat een plafond hoge kast. Rechts een koof. De muur is overigens gelijk de buitenmuur.

De ZS units van MHI zijn 87cm breed. Nu vraag ik me af of dit wel verstandig is met "maar" 95cm muur ter beschikking?

Ik heb gezien dat MHI ook smallere binnen units heeft, de ZRK serie, maar die vind ik nergens in multisplit.

Wat denken jullie? Verstandig om een ZS hier te plaatsen? Iemand een adres voor de ZRK in multisplit of de airco heel ergens anders hangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlcLvNGB1NKlPkjs5pD0SFL_Oik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z67BYe7Li4GHCOsKYnBB4OIK.jpg?f=fotoalbum_large

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:27

Sebazzz

3dp

MK_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:20:
[...]

Flink installatie, maar mooie units :Y
Hoofd koel in de zomer, warm in de winter. Onafhankelijk van de variabele gasprijs - daar doe ik het voor :)
Kazumi hangt hier ook, fijne apparaten :)
Ja, maar achteraf had ik denk ik ook wel horizontale swing gewild in de woonkamer. Mijn fout :)
Welke WiFi modules heb je gebruikt nu? Ik kom verschillende typenummers tegen. Onze heeft het niet, maar toch handig soms :p
RB-N1065-G denk ik (in ieder geval staat het niet op het wifi unit zelf 8)7 - maar ik weet dat ik een B-type hebt).

Wat het verschil tussen de verschillende wifi units is, is mij niet duidelijk. Wat mij wel duidelijk is:

(1) De app is een beetje gaar, maar dat interesseert mij niet want ik doe het via Home Assistant. De onofficiële integratie is helaas wel cloud-connected.
(2) De initiele naam in de app is gelijk aan het serienummer van de binnenunit. Dat was mij niet duidelijk toen ik 6 units dezelfde SSID aan het uitzenden had en ik geen idee had welke ik aan het pairen was :D
(3) De meeste functionaliteit is beschikbaar, maar niet alle van de afstandbediening is beschikbaar. Bijvoorbeeld de hoogte van de outflow kan je niet bepalen. Je kan alleen swing aan/uit zetten. Sleep mode kan ik ook niet vinden, maar je kan wel eco aanzetten wat volgens mij precies hetzelfde doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 11-06-2023 20:27 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
xp7amrkr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:25:

Wij willen thuis airco's gaan plaatsen. Twee keer de SCM50ZS-W die elk één SRK25ZS-WF en één SRK35ZS-WF voeden. De twee 3.5kW units zij voor de woonkamer en zolder, de twee 2.5kW units voor in twee slaapkamers.

Bij één slaapkamer heb ik echter een beperkte breedte voor de airco, namelijk 95cm. Links staat een plafond hoge kast. Rechts een koof. De muur is overigens gelijk de buitenmuur.

De ZS units van MHI zijn 87cm breed. Nu vraag ik me af of dit wel verstandig is met "maar" 95cm muur ter beschikking?

Ik heb gezien dat MHI ook smallere binnen units heeft, de ZRK serie, maar die vind ik nergens in multisplit.

Wat denken jullie? Verstandig om een ZS hier te plaatsen? Iemand een adres voor de ZRK in multisplit of de airco heel ergens anders hangen?
ZSP bedoel je? Die zijn 78cm breed en prima te combineren op een multi. Zie hier pagina 5 (wel wat oudere brochure).

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 09-07 10:58
xp7amrkr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:25:

[Afbeelding]
Niet om vervelend te doen:
Regel 1 die zichtbaar is bij het plaatsen van een bericht hier:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
Maak even een eigen topic en plaats een link hier in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
renzo4000 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:24:
[...]

Ik gebruik het icm Homey, dus obv van een externe temp sensor bepaal ik wanneer de ac moet koelen/verwarmen met mijn gekozen instelling. Echter mis je dan dus wel de directe integratie dus ideaal is dat niet maar altijd nog beter dan unit zelf (want de temp waarden worden enorm slecht bepaald door de unit zelf door zijn eigen opwarming of afkoeling). Ik zou overigens de oplossing van user @Elac toepassen, dan heb je de best of both worlds.
Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:12:
[...]

garantie kan je niet claimen maar ik zou het dan wel door de installateur laten doen. zou niet meer dan 100 euro aan onderdelen moeten zin. uurtjes en voorrijkosten zullen meer zijn.
Nee hiervoor inderdaad logischerwijs niet. Voordat de waaier beschadigd raakte hoorde je overigens al een zacht gekraak/geborrel als de airco aanstond. Een beetje het geluid als er wat lucht in een tuinslang zit en je deze aanzet, maar dan zachtjes. Is dit normaal? Kan me niet herinneren dat ik dit vorig jaar had. Zo niet, dan zou dat deel wel onder garantie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:27:
[...]

Nee hiervoor inderdaad logischerwijs niet. Voordat de waaier beschadigd raakte hoorde je overigens al een zacht gekraak/geborrel als de airco aanstond. Een beetje het geluid als er wat lucht in een tuinslang zit en je deze aanzet, maar dan zachtjes. Is dit normaal? Kan me niet herinneren dat ik dit vorig jaar had. Zo niet, dan zou dat deel wel onder garantie vallen.
borrelen is normaal, dat is gewoon het gas wat door de unit stroomt in vloeibare vorm. dit is vooral goed merkbaar tijdens verwarmen in multisplits. er zit vaak ook wat olie bij wat door de unit stroomt wat van de compressor is.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:28:
[...]

borrelen is normaal, dat is gewoon het gas wat door de unit stroomt in vloeibare vorm. dit is vooral goed merkbaar tijdens verwarmen in multisplits. er zit vaak ook wat olie bij wat door de unit stroomt wat van de compressor is.
Top, dank! :)

Wat me altijd wel verbaast is dat het verbruik me zo mee valt. Het eerste half uur gebruikt hij zo’n 700 watt maar zodra de slaapkamer op temperatuur is zakt dat naar 250 a 300 watt. Airco’s staan bij veel mensen bekend als energieslurpers.

Dit voor een 3,5 kWh split unit van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:53:
[...]

Top, dank! :)

Wat me altijd wel verbaast is dat het verbruik me zo mee valt. Het eerste half uur gebruikt hij zo’n 700 watt maar zodra de slaapkamer op temperatuur is zakt dat naar 250 a 300 watt. Airco’s staan bij veel mensen bekend als energieslurpers.

Dit voor een 3,5 kWh split unit van LG.
het is een vervelende reputatie inderdaad, ook al is die al bijna 20 jaar niet meer van toepassing.

airco in mijn huis deed nog geen 2kW voor de hele dag terwijl het 30 graden is buiten... :X

maar niet vergeten dat energieverbruik gelijk staat aan de belasting. de minder werk je hem geeft (dus warmte buiten houden met rolluiken, gordijen, screens, deuren en ramen dicht houden) de minder hij hoeft te doen.
ik werk zelf aan aircos die rustig 100~200kW wegstoken per uur gedurende de hele dag met dit weer dus alles is relatief. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:56:
[...]

het is een vervelende reputatie inderdaad, ook al is die al bijna 20 jaar niet meer van toepassing.

airco in mijn huis deed nog geen 2kW voor de hele dag terwijl het 30 graden is buiten... :X

maar niet vergeten dat energieverbruik gelijk staat aan de belasting. de minder werk je hem geeft (dus warmte buiten houden met rolluiken, gordijen, screens, deuren en ramen dicht houden) de minder hij hoeft te doen.
ik werk zelf aan aircos die rustig 100~200kW wegstoken per uur gedurende de hele dag met dit weer dus alles is relatief. O-)
Vergeleken met mobiele airco’s zijn ze in ieder geval rete zuinig.

Kan ik de airco nu wel gebruiken tot hij gerepareerd is (heb al contact gezocht met installateur)? Hij maakt geen raar geluid en op het zicht lijkt de ventilator ook niet te wiebelen. Ook komt er nog evenveel lucht uit. Het waren natuurlijk ook maar 5 bladen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:00:
[...]

Vergeleken met mobiele airco’s zijn ze in ieder geval rete zuinig.

Kan ik de airco nu wel gebruiken tot hij gerepareerd is (heb al contact gezocht met installateur)? Hij maakt geen raar geluid en op het zicht lijkt de ventilator ook niet te wiebelen. Ook komt er nog evenveel lucht uit. Het waren natuurlijk ook maar 5 bladen.
zet de fan vast op lage snelheid. op hoge snelheid word de onbalans te groot en sloop je de motor, die is duurder dan de waaier.

zoizo het eindlager meevervangen, die kan echt niks hebben qua onbalans.

onbalans praat je over grammen, dat merk je niet buiten de unit. waaiers zijn erg goed gebalanceerd in de fabriek.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-06-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 23:02:
[...]

zet de fan vast op lage snelheid. op hoge snelheid word de onbalans te groot en sloop je de motor, die is duurder dan de waaier.

zoizo het eindlager meevervangen, die kan echt niks hebben qua onbalans.

onbalans praat je over grammen, dat merk je niet buiten de unit. waaiers zijn erg goed gebalanceerd in de fabriek.
Super, dank!

Algemene vraag: deze LG airco heeft onder andere een automatische en een cooling stand. Wat is in dat kader nou het meest voor de hand liggend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:38
FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Super, dank!

Algemene vraag: deze LG airco heeft onder andere een automatische en een cooling stand. Wat is in dat kader nou het meest voor de hand liggend?
Automatisch is meer voor het echt vast houden van een temperatuur dus verwarmen EN koelen.
Met de huidige temperaturen wil je niet dat hij onnodig gaat verwarmen dus beter om profiel koelen te kiezen.
En helemaal in multi-split als je 1 zeker op koelen hebt en dan wil je niet tegenstrijdige vraag krijgen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:38
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:56:
[...]

En natuurlijk de dT van het koelmiddel zo laag mogelijk houden. Dus lekker 's nachts laten pruttelen met de ventilatoren van de binnenunits relatief hard.

En toen werd ik vanmorgen wakker omdat het zomerdekbed toch écht te koud was. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Hier voor het eerst de afgelopen dagen met de MHI 35ZSX-WF (single split) aan het koelen beneden. Voorbeeld van deze ochtend is dat ie redelijk "heftig" begint op 300w en nu inmiddels terug aan het moduleren is richting de 100w. Binnen temp was op het moment van aangaan 23.8 graden en is nu mooi stabiel op 22.2.

Ervaring van de afgelopen dagen is dat die tussen die 100w-150w blijft steken en dat met een instelling op 22 graden. Ik vind het een erg mooi verbruik wat ie op z'n slofjes doet (je moet echt goed luisteren of hij aan staat :D).

Eerder hing hier een LG 3,5kw unit (weliswaar op een multi buitenunit) en daar was het verloop erg grillig en toch een stuk hoger qua verbruik wat an sich niet raar is natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdCY7iJddzkdEakf5oz6tYugG4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kb06vEeGNu5MfxnyK6iy1n01.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
renzo4000 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:28:
Hier voor het eerst de afgelopen dagen met de MHI 35ZSX-WF (single split) aan het koelen beneden. Voorbeeld van deze ochtend is dat ie redelijk "heftig" begint op 300w en nu inmiddels terug aan het moduleren is richting de 100w. Binnen temp was op het moment van aangaan 23.8 graden en is nu mooi stabiel op 22.2.

Ervaring van de afgelopen dagen is dat die tussen die 100w-150w blijft steken en dat met een instelling op 22 graden. Ik vind het een erg mooi verbruik wat ie op z'n slofjes doet (je moet echt goed luisteren of hij aan staat :D).

Eerder hing hier een LG 3,5kw unit (weliswaar op een multi buitenunit) en daar was het verloop erg grillig en toch een stuk hoger qua verbruik wat an sich niet raar is natuurlijk.

[Afbeelding]
Dat ziet er met dezelfde WP hier, op zo'n beetje het warmst van de dag (qua huiskamer temp) wel iets anders uit:
Gisteren van 17h tm 21h30 Cooling (fan auto, setpoint 22) en van 21h30 tm 22h45 FAN mode.
Temperatuur huiskamer van 23.2 -> ~22.5 graden, maar ook 11% minder luchtvochtigheid 65%->54% en dat voelt gewoon heerlijk aangenaam.

Qua geluid hoorde je de buitenunit een beetje, een meter ernaast staande, toen deze >1 kW opgenomen vermogen had en bijna niet <600w.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTfbim0LfweSMAV3sp7ZZHzj62w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kt48SsMq9oMOAhn6jKCWj6ZY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDy5VT_7HdbXC_4asuUvFHre5kY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3LuVWL67sGnke0cVx9YjqC1q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 12-06-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le

[Afbeelding]

Ik ken het gevoel, maar als het kunststof van deze schoepbladen lijkt op hetgeen waarvan de schoepbladen van mijn buitenunit gemaakt is dan lijmt het zeer goed met hele vloeibare secondelijm. (Ik heb Bison Tipper gebruikt)
Mocht dat niet lukken kun je altijd nog een nieuw schoepenrad/ventilator/dwarsstroomwaaier/turbinewiel (het heeft meedere namen) kopen en monteren.

Zie: Frag1le in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik heb een beetje het gevoel dat het bedrijf waar onze cv/warmtepomp vandaan komt behoorlijk hoger geprijsd is dan de gemiddelde bedrijf. Een radiator plaatsen kostte 420 euro, zonder demonteren van een oude radiator. En nu moet onze buitenunit van het platte dak van onze aanbouw er af om het dak te laten voorzien van een nieuwe laag bitumen. Gezien de trillingen op zo'n plat dak sterk de ruimte in komen, wil ik er rubberen voeten onder die ik vervolgens op flinke tegels wil plaatsen. De vorige eigenaar heeft nergens over nagedacht, waardoor het één grote ellende is.

Nou vragen ze €1600,- om een buitenunit te demonteren en later weer te monteren incl. fix-it-foot rubberen poten. Die poten zijn online zo rond de 120 euro. Bijna 1500,- om een buitenunit er van af te halen en later weer te monteren?? Zijn dit nou gangbare prijzen, of moet ik toch kijken naar een ander bedrijf voor onze CV/warmtepomp gerelateerde zaken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snH4pkW9MsOw_OKMprPVWWIwSnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WoBTni7BP9MlopOTn55Vn5G9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Sebazzz schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:27:
[...]
Hoofd koel in de zomer, warm in de winter. Onafhankelijk van de variabele gasprijs - daar doe ik het voor :)
[...]
Ja, maar achteraf had ik denk ik ook wel horizontale swing gewild in de woonkamer. Mijn fout :)
Kwam ik ook pas later achter, maar voor onze situatie niet echt een probleem. Maar ik kan inzien waarom je het in een woonkamer wel zou willen hebben :)

Ofja, ik kwam er überhaupt pas achter dat horizontale swing een ding was nadat ze al geplaatst waren :X

Daisekai heeft het wel volgens mij >:)
[...]
RB-N1065-G denk ik (in ieder geval staat het niet op het wifi unit zelf 8)7 - maar ik weet dat ik een B-type hebt).

Wat het verschil tussen de verschillende wifi units is, is mij niet duidelijk. Wat mij wel duidelijk is:

(1) De app is een beetje gaar, maar dat interesseert mij niet want ik doe het via Home Assistant. De onofficiële integratie is helaas wel cloud-connected.
(2) De initiele naam in de app is gelijk aan het serienummer van de binnenunit. Dat was mij niet duidelijk toen ik 6 units dezelfde SSID aan het uitzenden had en ik geen idee had welke ik aan het pairen was :D
(3) De meeste functionaliteit is beschikbaar, maar niet alle van de afstandbediening is beschikbaar. Bijvoorbeeld de hoogte van de outflow kan je niet bepalen. Je kan alleen swing aan/uit zetten. Sleep mode kan ik ook niet vinden, maar je kan wel eco aanzetten wat volgens mij precies hetzelfde doet.
Top duidelijk, thanks!

Welke integratie gebruik je in Home Assistant?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:23:
Ik heb een beetje het gevoel dat het bedrijf waar onze cv/warmtepomp vandaan komt behoorlijk hoger geprijsd is dan de gemiddelde bedrijf. Een radiator plaatsen kostte 420 euro, zonder demonteren van een oude radiator. En nu moet onze buitenunit van het platte dak van onze aanbouw er af om het dak te laten voorzien van een nieuwe laag bitumen. Gezien de trillingen op zo'n plat dak sterk de ruimte in komen, wil ik er rubberen voeten onder die ik vervolgens op flinke tegels wil plaatsen. De vorige eigenaar heeft nergens over nagedacht, waardoor het één grote ellende is.

Nou vragen ze €1600,- om een buitenunit te demonteren en later weer te monteren incl. fix-it-foot rubberen poten. Die poten zijn online zo rond de 120 euro. Bijna 1500,- om een buitenunit er van af te halen en later weer te monteren?? Zijn dit nou gangbare prijzen, of moet ik toch kijken naar een ander bedrijf voor onze CV/warmtepomp gerelateerde zaken?

[Afbeelding]
Vraag meerdere offertes aan bij verschillende partijen. We kennen de situatie niet dus kunnen ook niet echt bepalen of dit redelijk is.

Andere invalshoek: je kunt ook de dakbedekkers vragen om advies of een offerte om de unit mogelijk, indien er genoeg speling is in het leidingwerk en elektra, omhoog te brengen en de rol bitumen/EPDM eronder door te rollen. Dan hoeft er niets afgekoppeld te worden. De voeten bestel je dan zelf en monteer je desnoods zelf achteraf als de nieuwe dakbedekking ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

MK_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Welke integratie gebruik je in Home Assistant?
Deze: https://github.com/h4de5/home-assistant-toshiba_ac (via HACS) - werkt als een trein.

Twee dingen die ik wel heb gezien:

- De climate controls worden beschikbaar gemaakt via de HomeKit integratiemaar de ventilatiesnelheid kan ik niet instellen.
- HomeKit lijkt het concept van ventilatie zonder koelen of verwarmen niet te kennen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frag1le schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:31:
[...]

Vraag meerdere offertes aan bij verschillende partijen. We kennen de situatie niet dus kunnen ook niet echt bepalen of dit redelijk is.

Andere kant van het verhaal kun je ook de dakbedekkers vragen om advies of een offerte om de unit mogelijk, indien er genoeg speling is in het leidingwerk en elektra, omhoog te brengen en de rol bitumen/EPDM eronder door te rollen. Dan hoeft er niets afgekoppeld te worden.
Helaas is het wel wenselijk om deze af te koppelen. Ze hebben het redelijk bij elkaar wezen beunen naar mijn gevoel. Het heeft de minimale halve meter afstand van de erfgrens van de buren, zo naast hun slaapkamer. Dit zorgt voor de nodige herrie waardoor ik de pomp 's nachts uit moet zetten tussen 10 en 7. Niet heel handig. Het zit ook op kunststoffen poten met een paar trieste rubberen tegeltjes die blijkbaar achteraf geplaatst zijn omdat de vorige bewoners er last van hadden.

Ik wil het iets beter aangepakt hebben. Een kwartslag omgedraaid zodat de ventilator niet naar het huis richt, 2 meter verder op de aanbouw geplaatst zodat er meer afstand is t.o.v. de buren en geplaatst op het dak met rubberen poten > zware tegels > dikke rubberen tegels > dak aanbouw. Dit om de trillingen in het huis te beperken, die flink de woonkamer in doordreunen met een beetje koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:36:
[...]

Helaas is het wel wenselijk om deze af te koppelen. Ze hebben het redelijk bij elkaar wezen beunen naar mijn gevoel. Het heeft de minimale halve meter afstand van de erfgrens van de buren, zo naast hun slaapkamer. Dit zorgt voor de nodige herrie waardoor ik de pomp 's nachts uit moet zetten tussen 10 en 7. Niet heel handig. Het zit ook op kunststoffen poten met een paar trieste rubberen tegeltjes die blijkbaar achteraf geplaatst zijn omdat de vorige bewoners er last van hadden.

Ik wil het iets beter aangepakt hebben. Een kwartslag omgedraaid zodat de ventilator niet naar het huis richt, 2 meter verder op de aanbouw geplaatst zodat er meer afstand is t.o.v. de buren en geplaatst op het dak met rubberen poten > zware tegels > dikke rubberen tegels > dak aanbouw. Dit om de trillingen in het huis te beperken, die flink de woonkamer in doordreunen met een beetje koud weer.
Als je het dan toch helemaal gaat aanpakken, heb je ruimte om de buitenunit op de grond in de tuin te plaatsen? Dan ben je af van resonantie en weg bij slaapkamerramen.
Maak er een grindput onder voor de afvoer van condenswater. (anders heb je mogelijk een plakkaat ijs in de tuin tijdens de winter bij het verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frag1le schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:43:
[...]

Als je het dan toch helemaal gaat aanpakken, heb je ruimte om de buitenunit op de grond in de tuin te plaatsen? Dan ben je af van resonantie en weg bij slaapkamerramen.
Maak er een grindput onder voor de afvoer van condenswater. (anders heb je mogelijk een plakkaat ijs in de tuin tijdens de winter bij het verwarmen)
Onze tuin is helaas niet zo heel groot, als we het van het dak afhalen zijn we een heel stuk tuin kwijt wat we het niet waard vinden. De trillingen zouden best goed beperkt moeten zijn met 2 dikke stukken rubber en zware tegels. Het geluid naar de buren betwijfel ik, wellicht goed voor nu wanneer die koelt en niet zoveel herrie maakt, maar in de winter maakt die zoveel geluid, vooral met de ontdooicycli, dat het waarschijnlijk nog niet voldoende is. Mijn idee is dan ook om het zo ver mogelijk te plaatsen, maar nog wel ver genoeg van de rand om in de toekomst eventueel een omkasting te kunnen plaatsen.

Onze installatie zit wel op zolder, daar naast zit een flink stuk dakkapel. Een ander optie zou zijn om het daarop te monteren, alleen zal dat later wel een slaapkamer worden wat daar weer niet handig voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:38
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:23:

[Afbeelding]
Of het gangbaar is, is van meerdere factoren afhankelijk.
Demontage en hermontage op dezelfde dag?
Is het op hoogte... Ik denk het niet gezien de rubberen poten maar wellicht demontage wel?
Het er voor zorgen dat de leidingen leeg zijn voor demontage kost tijd.
Later weer afpersen, 30m wachten of er geen druk verschil is. vacuumeren, weer wachten op verschil.

Best wel wat handelingen en blijkbaar ook nog wat leiding aanpassingen. Dus zonder goede situate schets vooraf niet goed te beoordelen maar lijkt mij wel aan de dure kant. Je kan ook vragen of het op basis van uurtarief kan maar dan weet je vooraf niet waar je aan toe bent ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-07 11:25
Het is simpel gezegd, koelmiddel in de compressor laten stromen > Vacumeren? als er nog wat in de leiding zit.
En daarna is het niet anders als in bedrijf stellen max 300 euro voor een dure.
Bij een offerte zal die altijd van de slechtste situatie uit gaan. Ook dat er gas bijgevuld moet worden. Nieuwe koppelingen gesoldeerd etc.

Maar het is nu ook geen gunstige tijd om dit nu te doen. Ze hebben het heel druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:29:
[...]

Super, dank!

Fan op handmatig laag en verder niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:44
Geruisloos? Heb je er demping ingezet?
Sebazzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:20:
Zo, de eerste airco van de geplande hangt en is functioneel :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben er wel blij mee, mooie kooi omheen gekocht en de unit zelf ook nog antraciet laten spuiten. Niemand van de welstandscommissie kan hier komen klagen.

Buitenunit is volledig geruisloos, bij het binnenunit hoor je alleen de luchtstroom en niet de ventilators.

Up next: multi-split aan de achterzijde van ons huis voor de rest van de kamers.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:43:
[...]

Fan op handmatig laag en verder niks
Ja voor nu sowieso. Ik merkte voor dit akkefietje alleen dat de “auto” stand van de airco ervoor zorgde dat de ventilator constant sneller en langzamer ging draaien. Dat was erg storend. Is dat normaal gedrag voor die stand? Ik zou verwachten dat zodra hij op temperatuur is de ventilator op de laagste stand zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Ja voor nu sowieso. Ik merkte voor dit akkefietje alleen dat de “auto” stand van de airco ervoor zorgde dat de ventilator constant sneller en langzamer ging draaien. Dat was erg storend. Is dat normaal gedrag voor die stand? Ik zou verwachten dat zodra hij op temperatuur is de ventilator op de laagste stand zet.
Dat is normaal en daarom moet je die auto stand ook niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:06:
[...]

Dat is normaal en daarom moet je die auto stand ook niet gebruiken.
Dan doen we dat niet. Overigens is de airco kwa temperatuur meting wat vreemd. Als ik kamertemperatuur opvraag via de afstandsbediening geeft hij aan 22 graden maar via de app van het apparaat 23,5. Dat wijkt dus echt fors af. Misschien dat daar ook dat constante blazen vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

krijger_chris schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:57:
Geruisloos? Heb je er demping ingezet?

[...]
Nee helemaal niet, maar ik woon wel in de stad dus misschien dat het omgevingsgeluid en de afstand tot de geluidsbron ook scheelt ;)

Met de grote multi-split merk ik ook (uiteraard) een groot verschil tussen ernaast staan en twee meter verder op mijn terrasje zitten - en de multi-split zit niet in een kooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Als ik kamertemperatuur opvraag via de afstandsbediening
Zijn bij de meeste airco's de afstandbedieningen niet unidirectioneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
flippy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:57:
[...]

nee, niet doen.

die lucht komt van de verdamper zelf, niet het water in de lekbak.

als die lucht langer dan 10 min aanhoud moet je dasty in een plantenspuit doen en diep erin spuiten en dan met een berg water naspoelen.
Welke Dasty gebruiken jullie? er zijn verschillende varianten te koop, afwasmiddel spray of ontvetter spray?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Welke Dasty gebruiken jullie? er zijn verschillende varianten te koop, afwasmiddel spray of ontvetter spray?
Ontvetter. Smaakje naar voorkeur.

In plantenspuit en goed diep erin en flink afspoelen met water.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 12-06-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
flippy schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Ontvetter. Smaakje naar voorkeur.

In plantenspuit en goed diep erin en flink afspoelen met water.
Bedankt! en dan giet je het over in een plantenspuit met hogere druk om het dieper in de airco te krijgen?
Ook ik heb last van een onaangename geur wanneer het koelen stopt :'(

[ Voor 9% gewijzigd door ndjong op 12-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Sebazzz schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Zijn bij de meeste airco's de afstandbedieningen niet unidirectioneel?
Hoe bedoel je precies?

Voorbeeld: als ik op de roomtemp knop druk geeft hij aan 21 graden. Via de app staat kamertemperatuur op 23,5.

Dat scheelt nogal.

Zie foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20iNJUkbiIQIHKjFVjmSsQnGyds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3s85mY56CoOVkfMtBcmbd7o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wgd8F5X7aZaBLUmhPx1sl4Tra6E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eJ9nwlCgVWoC0MsG5ZKc4MCC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door FrankoNL op 12-06-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ndjong schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:52:
[...]

Bedankt! en dan giet je het over in een plantenspuit met hogere druk om het dieper in de airco te krijgen?
Dat is het plan ja.

Je kan dezelfde spuit gebruiken om met water weer schoon te spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:54:
[...]

Hoe bedoel je precies?

Voorbeeld: als ik op de roomtemp knop druk geeft hij aan 21 graden. Via de app staat kamertemperatuur op 23,5.

Dat scheelt nogal.

Zie foto’s.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is je setpoint op de afstandsbediening en binnen de App de werkelijke kamertemperatuur wat de binnenunit meet op de plek waar de binnenunit hangt.

Enige manier om je kamertemperatuur binnen de app te laten kloppen is de voeler verplaatsen/externe voeler aansluiten.

Dit is geheel normaal, de plek van de voeler in de binnenunit is niet ideaal om temperatuur te meten.

De setpoint afwijking kun je vaak wel laten corrigeren via installateursmenu, dit is per merk/model verschillend, ofwel als je setpoint 21 aangeeft dat het werkelijk 21c in de kamer wordt.

Doen alle wandairco,s die meten via de voeler in de binnenunit.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mr_evil08 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is je setpoint op de afstandsbediening en binnen de App de werkelijke kamertemperatuur wat de binnenunit meet op de plek waar de binnenunit hangt.

Enige manier om je kamertemperatuur binnen de app te laten kloppen is de voeler verplaatsen/externe voeler aansluiten.

Dit is geheel normaal, de plek van de voeler in de binnenunit is niet ideaal om temperatuur te meten.

De setpoint afwijking kun je vaak wel laten corrigeren via installateursmenu, dit is per merk/model verschillend, ofwel als je setpoint 21 aangeeft dat het werkelijk 21c in de kamer wordt.
Oké helder. Het doel staat in de app op 22 graden, maar hij gaat dus niet lager dan 23 / 23,5 op die omgevingstemperatuur. Heeft dat er ook mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:12:
[...]

Oké helder. Het doel staat in de app op 22 graden, maar hij gaat dus niet lager dan 23 / 23,5 op die omgevingstemperatuur. Heeft dat er ook mee te maken?
De laatste commando die je geeft is geldig of dat via de App gebeurd of afstandsbediening, als je het kouder wil hebben, setpoint verlagen naar 19 graden bijvoorbeeld en zal het bij jouw ongeveer 21 graden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mr_evil08 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:14:
[...]

De laatste commando die je geeft is geldig of dat via de App gebeurd of afstandsbediening, als je het kouder wil hebben dan de setpoint verlagen naar 19 graden bijvoorbeeld en zal het bij jouw ongeveer 21 graden worden.

Dus even voor mijn beeld: als ik via de afstandsbediening het commando geeft dan pakt hij dus wat de afstandsbediening “ziet” als 22 graden en niet de 23,5 van het apparaat zelf?
De afstandsbediening lijkt me dan handiger om te gebruiken als referentie. Die geeft nu 22 graden aan en de thermostaat 21,9. Die lijken dus redelijk in sync.

Kortom: het is in de kamer 22 graden maar de app geeft dan 23,5. Die hangt ook hoger natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door FrankoNL op 12-06-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:16:
[...]

De afstandsbediening lijkt me dan handiger om te gebruiken als referentie. Die geeft nu 22 graden aan en de thermostaat 21,9. Die lijken dus redelijk in sync.

Kortom: het is in de kamer 22 graden maar de app geeft dan 23,5. Die hangt ook hoger natuurlijk.
De afstandsbediening toont niet de werkelijke kamertemperatuur, dat is jouw ingestelde setpoint temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mr_evil08 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:18:
[...]

De afstandsbediening toont niet de werkelijke kamertemperatuur, dat is jouw ingestelde setpoint temperatuur.
Helder. Wel bijzonder dan dat de aangegeven temperatuur op de afstandsbediening nu. overeenkomt met een temperatuurmeter in de kamer en dat de app dan aangeeft dat het 23,5 is.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 12-06-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
FrankoNL schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Helder. Wel bijzonder dan dat de aangegeven temperatuur op de afstandsbediening nu. overeenkomt met een temperatuurmeter in de kamer en dat de app dan aangeeft dat het 23,5 is.
Nogmaals die 23,5c is de werkelijke temperatuur bij de binnenunit omdat daar binnenin de voeler zit, binnenunit hangt hoog en mogelijk zeer dichtbij een raam/buitenmuur/open raam rooster, dat wordt allemaal negatief beinvloed, die muur is warm en straalt dus warmte af.

Om die reden heb je die afwijking, hang je de binnenunit midden in de kamer aan een binnenmuur en lager dan krijg je al een heel ander resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 12-06-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Toch weer even gestapt op dry mode voor de unit op de BGG en de zolder, loopt toch mooier en rustiger.
Verbruik loopt wel lekker op, afgelopen drie dagen 7, 7, 10kWh :P

Woonkamer prutteld lekker op 15hz _/-\o_ , de zolder doet het dubbele.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 12-06-2023 16:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:26:
Toch weer even gestapt op dry mode voor de unit op de BGG en de zolder, loopt toch mooier en rustiger.
Verbruik loopt wel lekker op, afgelopen drie dagen 7, 7, 10kWh :P

Woonkamer prutteld lekker op 15hz _/-\o_ , de zolder doet het dubbele.
Functie dry voegt toch niks toe bij dit weer?
Buiten is het al erg droog kwa luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mr_evil08 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:36:
[...]

Functie dry voegt toch niks toe bij dit weer?
Buiten is het al erg droog kwa luchtvochtigheid.
Jawel, hij koelt dan rustiger en slaat minder snel af, vooral op zolder in de nacht goed merkbaar.
Vannacht was het één stabiele run op 30hz, terwijl het de nacht daarvoor zonder dry mode (koelen op ECO) een pendel festtijn was. (setpoint hetzelfde)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
mr_evil08 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Nogmaals die 23,5c is de werkelijke temperatuur bij de binnenunit omdat daar binnenin de voeler zit, binnenunit hangt hoog en mogelijk zeer dichtbij een raam/buitenmuur/open raam rooster, dat wordt allemaal negatief beinvloed, die muur is warm en straalt dus warmte af.

Om die reden heb je die afwijking, hang je de binnenunit midden in de kamer aan een binnenmuur en lager dan krijg je al een heel ander resultaat.
Oké! Nouja goed hij tuft nu rond de 0,3 kWh dus ik denk dat hij in ieder geval niet overbodig staat te loeien :). Dat is het belangrijkst.
Pagina: 1 ... 16 ... 145 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic