Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 140 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
Oekol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:01:
Voor de daikin gebruikers onder ons. Als jullie een airco in de slaapkamer hebben en die doen jullie aan in de nacht. Wat zijn de settings?

Wel automatisch of een vaste stand?
Vraagbesturing automatisch of erger knijpen?
Economo aan of uit etc?
Indoor quiet, en dan temp op 24 graden.
Al de rest op auto.
Houdt de ruimte koel op z’n sokken, en is amper hoorbaar.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:37

Oekol

waka waka hey hey

Disaster-Master schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:22:
[...]

Ikneb Daikin. Ik zet hem op stil. Op automatisch gaat hij naar mijn idee niet op de stilste stand. Handmatig niveau 1 is harder dan niveau stil.
Vraagbesturung heb ik uit, ik wil gewoon max kunnen koelen. Daarbij is de koelende capaciteit op niveau stil uiteraard minder.. Econo heeft volgens mij alleen invloed op de inschakelstroom en niet op het verbruik. Overigens heb ik 6,4 kWp aan zonnepanelen dus het verbruik zal mij jeuken :+
Buitenunit stil in de app of de andere setting?

Heb ook 7125 Wp liggen maar ben meer benieuwd naar hoe andere 't doen. Dan kWh besparen. Wij hadden vannacht Econo en automatisch aan en op 19 graden. Maar 0,3 kWh verbruikt volgens de app. Echter in de nacht werd hij wel naar 20 gezet.
Tommie12 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:39:
[...]

Indoor quiet, en dan temp op 24 graden.
Al de rest op auto.
Houdt de ruimte koel op z’n sokken, en is amper hoorbaar.
24 graden lijkt me warm, hoe is dat t lekker?
Toch benieuwd om ook eens te proberen :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Hoe vangen de mensen die de airco als hoofdverwarming gebruiken op koude dagen de defrosts eigenlijk op, hier is het meteen koud als ie een kwartiertje uit gaat.

Zelf zet ik hem gewoon wat hoger, dan is het wel wat warmer in huis, maar niet ineens koud bij een defrost.

Misschien 2 in 1 ruimte die elkaar opvangen? Maar ja, hoe zorg je dan dat ze niet tegelijk in defrost gaan?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VlugVlug
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:33
JDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:35:
Hoe vangen de mensen die de airco als hoofdverwarming gebruiken op koude dagen de defrosts eigenlijk op, hier is het meteen koud als ie een kwartiertje uit gaat.

Zelf zet ik hem gewoon wat hoger, dan is het wel wat warmer in huis, maar niet ineens koud bij een defrost.

Misschien 2 in 1 ruimte die elkaar opvangen? Maar ja, hoe zorg je dan dat ze niet tegelijk in defrost gaan?
In onze huiskamer hangt 1 unit van 6KW, als die in defrost gaat duurt dat een minuut of 5. Hij heeft dan voldoende capaciteit om het weer snel op temperatuur te hebben. Wij merken, op geluid van de binnenunit na, nauwelijks iets van een defrost.

Als je huis in 15 minuten koud is moet je zeker eens gaan kijken naar je isolatie en/of kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:46:
Dat is dus allemaal sterk afhankelijk van de context @mr_evil08
Vandaar dat ik die in mn eerste post heb beschreven. maar die werd meteen verbannen naar een eigen topic waar natuurlijk niemand meeleest. :S

Dat je met je multi een single point of failure hebt op je buitenunit staat buiten kijf.

In mijn geval betreft het een niet zo groot huis met open ruimtes die allen verwarmd worden.
Altijd!

De tabel bij bv Daikin toont aan dat de multies daar precies hetzelfde minimale vermogen hebben als de singles. Dat staat er toch gewoon? 1,3kW voor verwarmen.

Afgiftepunten zullen hier niet gesloten worden. alle ruimten worden altijd verwarmd.
Bovendien geen probleem want minimaal vermogen is gelijk bij single/multi.
Of speelt er nog meer mee bij laaglast draaien?

Ons 'boven' is gewoon een tweede woonkamer. (de tv staat er bv.)
Kwa warmtevraag vrijwel gelijk aan de begane grond

Bedankt voor de tabellen @w00key en @GermanPivo . Die geven al veel meer richting dan al mijn gezoek tot nu toe.
En het hoeft geen ME te worden. Mag ook een daikin of mhi zijn.
Die mhi multis kunnen zelfs naar 1kW voor 3 binnenunits zie ik. Dat begint er op te lijken d:)b
Mijn single Daikin doet gewoon 150W als het moet en pendelt eigenlijk nooit. De multi is een jojo en pendelt dus wel af en toe. Regelt ook gewoon niet mooi. Ook niet zo gek als 2 units iedere keer een ander signaal doorgeven aan de buitenunit en metingen in mijn geval op 2 plaatsen gebeurd. Ik vind multi met verwarmen gewoon slecht en ook minder zuinig. Met koelen geen probleem. NB: 3 jaar ervaring met 1 echte winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Stillekracht schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:04:
Ik heb een Fujitsu L/L warmtepomp. Ik wil hem graag reinigen, maar het lukt mij niet om de omkasting ervanaf te krijgen. Het betreft een AOYG18KMTA / ASYG18KMTB

Ik heb drie schroeven verwijderd (zie rode cirkels), maar hoe nu verder?

[Afbeelding]
Daar is een paar posts terug over geschreven hoe te reinigen. Zoek en gij zult vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:41
blablable schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:57:
[...]

SSID van mn router ken ik wel :-)
Als ik de kap van de unit open zie ik ook nergens een SSID of iets wat maar ook met wifi heeft te maken terugkomen. Vraag me af of ik nu betaald heb voor een unit met wifi terwijl het er niet in zit.. :?
Heb je er speciaal voor betaald? Want standaard zijn ze WiFi ready. Althans dat is wat ik bij veel merken zie maar dan moet je dus nog een module kopen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:51
MotorBeast schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 00:12:
[...]

Daar is een paar posts terug over geschreven hoe te reinigen. Zoek en gij zult vinden.
De vraag is niet hoe te reinigen, maar hoe ik de omkasting er vanaf krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 23:48
Maikie18 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 05:48:
[...]

Heb je er speciaal voor betaald? Want standaard zijn ze WiFi ready. Althans dat is wat ik bij veel merken zie maar dan moet je dus nog een module kopen
Yup, €100,- Lijkt er op dat er geen module in zit idd. Ga bedrijf dat hem geplaatst heeft maarbeven benaderen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:06
Oekol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:20:
[...]

[...]

24 graden lijkt me warm, hoe is dat t lekker?
Toch benieuwd om ook eens te proberen :+
Buitenunit staat niet op stil. Maar voor koelen moet die niet echt hard werken.

24 of zelfs 25 graden is wat we instellen in de woonkamer en keuken waar de unit aan het plafond hangt.
Dan wordt het op lichaamshoogte iets van 22-23 graden. In elk geval, als we het instellen op 22, dan voelt het te koud aan, krijgen we te veel luchtcirculatie en lawaai. Nu voelt het lekker, en je merkt het amper.
In de slaapkamer zijn het vloerunits, en die staat op 22 graden.

Airco start om 10h en gaat uit om 22h in de woonvertrekken. In de slaapkamer gaat die aan om 18h en uit rond 5h.
Dan gebruik ik ook zo veel mogelijk stroom van de PV.

Maar eerlijk, de airco is dit jaar nog niet aan geweest. Dit weekend wordt het 30 graden, en dan denk ik dat ze aan moet om te vermijden dat het huis (muren en vloeren) gaan overhitten. We zien wel.

En alles hangt aan 1 grote Multi-buitenunit van 9kW nominaal.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 17:37
JDx schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 23:35:

Eerder beginnen met verwarmen zodat het niet zo snel afkoelt
Huis koelt hier niet zo snel af, het is het gevoel van ineens fris doordat de warme "wolk" ineens minder is.

Defrost is hier altijd max 10 minuten.
Anders een electrokachel neerzetten en de thermonstaat zo instellen als het afkoelt deze aanslaat.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Tommie12 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:25:
[...]

Buitenunit staat niet op stil. Maar voor koelen moet die niet echt hard werken.

24 of zelfs 25 graden is wat we instellen in de woonkamer en keuken waar de unit aan het plafond hangt.
Dan wordt het op lichaamshoogte iets van 22-23 graden. In elk geval, als we het instellen op 22, dan voelt het te koud aan, krijgen we te veel luchtcirculatie en lawaai. Nu voelt het lekker, en je merkt het amper.
In de slaapkamer zijn het vloerunits, en die staat op 22 graden.

Airco start om 10h en gaat uit om 22h in de woonvertrekken. In de slaapkamer gaat die aan om 18h en uit rond 5h.
Dan gebruik ik ook zo veel mogelijk stroom van de PV.

Maar eerlijk, de airco is dit jaar nog niet aan geweest. Dit weekend wordt het 30 graden, en dan denk ik dat ze aan moet om te vermijden dat het huis (muren en vloeren) gaan overhitten. We zien wel.

En alles hangt aan 1 grote Multi-buitenunit van 9kW nominaal.
Waar vind je dan die indoor quiet optie? Of is dit alleen op de afstandsbediening?

Ik zie namelijk in de app op de airco unit slaapkamer als volgt:

Stand = koelen
Ventilatorsnelheid = automatisch / binnenunit stil / handmatig
horizontale uitblaasrichting = draaien uit
vertical uitblaasrichting = draaien uit
Krachtig = uit
Econo = uit
Streamer = uit
Buitenunit geruisloos = gruis, kan als het goed is alleen via de aftandbediening al staat die optie er ook bij bij de ventilatorsnelheid
vraagbesturing = uit
planning = uit

Ik kan dus zeg maar die quiet indoor niet vinden of het is een slechte vertaling naar NL bij ventilator snelheid.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:32
Binnenunit stil = indoor quiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IlpM_xdRL6O708jqCL72LeThfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4S7AHc3RhYJbO3Y5fAf0B0bb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-03 08:35
Voor de daikin gebruikers onder ons. Als jullie een airco in de slaapkamer hebben en die doen jullie aan in de nacht. Wat zijn de settings?

Economo aan of uit etc?
Op de slaapkamer staat de unit hier de hele nacht aan op fluisterstand (boompje met maan) vraaagbesturing en econo uit.
De temperatuur kies je zelf natuurlijk, hier staat die op 19 graden.
Als het echt warm is laat ik alle units constant aan, vanaf 06:00 is er toch opwek van de panelen.
Het verbruik is minimaal, zeker om te koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

toxictooms schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Op de slaapkamer staat de unit hier de hele nacht aan op fluisterstand (boompje met maan) vraaagbesturing en econo uit.
De temperatuur kies je zelf natuurlijk, hier staat die op 19 graden.
Als het echt warm is laat ik alle units constant aan, vanaf 06:00 is er toch opwek van de panelen.
Het verbruik is minimaal, zeker om te koelen.
Verbruikt inderdaad weinig, nog geen eens 1 kWh. Vannacht van slapen tot in de ochtend 7 uur 0,9 kWh gebruikt. Het slaapt wel heerlijk. De laten we zeggen 250 kWh op jaarbasis zeker waard.

Top! Boompje met maantje staat BINNENunit stil zie ik nu.
Ik las het elke keer als buitenunit stil.

Laat maar @Tommie12 heb het zelf net goed getypt richting jou en ik had het nog niet door.... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 07-06-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:21
flippy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:43:
[...]

de unit komt afgedopt uit de doos. uitbreiden kan dus gewoon. afhankelijk van de totale leidinglengte kan het wel nodig zijn voor de stekmonteur om koelmiddel erbij te doen.

voor de duidelijkheid: dat is niet iets wat je zelf kan of mag.

let op: er is ook een minimum leidinglengte, vooral voor multisplit belangrijk.
@flippy Heb je bij een multi split geen last dat het minimum vermogen van de buiten unit te groot is voor het minimum vermogen van de enkele binnen unit? Gaat hij dan pendelen?

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:45
Pietje555 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:26:
[...]

@flippy Heb je bij een multi split geen last dat het minimum vermogen van de buiten unit te groot is voor het minimum vermogen van de enkele binnen unit? Gaat hij dan pendelen?
Niet als je de juiste koop. Zie minimum vermogen van Daikin multi, in de maat -40 en -50, die is gelijk aan een 2.5 kW enkel split, of de MHI -40 / -45. Het is natuurlijk wat anders als je een enorm ding van 6.8 kW+ haal.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 07-06-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:08
w00key schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:37:
[...]

Niet als je de juiste koop. Zie minimum vermogen van Daikin multi, in de maat -40 en -50, die is gelijk aan een 2.5 kW enkel split, of de MHI -40 / -45. Het is natuurlijk wat anders als je een enorm ding van 6.8 kW+ haal.
Zelfs dat valt wel mee bij MHI, daar hebben de 7.1kW en 8kW nog altijd een veel lager minimumvermogen dan de 6.8kW Daikin :) Ook bij ME liggen de minimumvermogens bij units van dit formaat flink hoger dan bij MHI.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 13:26:
[...]

Eigenlijk niet. Pendelen ligt aan de belasting, niet het formaat van het binnedeel. In de handleiding staat welke combinaties van binnendelen "geldig" zijn voor elke buitenunit. Doorgaans is dat meer gebaseert op koelmiddelinhoud dan echt vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-06-2023 13:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
blablable schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:59:
Hi, er is zojuist een MHU 2,5Kw geïnstalleerd met ingebouwde Wifi module (model SRK25ZS-W). Nu probeer ik de unit op het wifi te connecten maar daar gaat het mis. Het kan natuurlijk zijn dat de unit te weinig bereik heeft maar op het 2.4Ghz kanaal heeft mijn telefoon prima bereik. Ik gebruik WPS op de Connect Box Giga van Ziggo. Kan deze unit alleen op de 5Ghz band connecten of moet dit ook prima op de 2.4 Ghz band werken?
Het instalatiebedrijf heeft het verkeerde model geleverd zonder ingebouwde wifi. De unit die ik gekregen heb is wel uit te rusten met een wifi module. Zijn er verschillen tussen beide of kan ik hier gewoon mee akkoord gaan? Het installatiebedrijf geeft het volgende aan.

"Oh, volgens onze leverancier werkt deze alleen met de genoemde applicatie en de module die wij hebben werkt met bijvoorbeeld Alexa, Google smarthome en andere smart systemen.
Qua werkingen zullen ze in ieder geval niet verschillen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
blablable schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:08:
[...]

Het instalatiebedrijf heeft het verkeerde model geleverd zonder ingebouwde wifi. De unit die ik gekregen heb is wel uit te rusten met een wifi module. Zijn er verschillen tussen beide of kan ik hier gewoon mee akkoord gaan? Het installatiebedrijf geeft het volgende aan.

"Oh, volgens onze leverancier werkt deze alleen met de genoemde applicatie en de module die wij hebben werkt met bijvoorbeeld Alexa, Google smarthome en andere smart systemen.
Qua werkingen zullen ze in ieder geval niet verschillen."
Als je deze krijgt, is dat vergelijkbaar met de ingebouwde.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:20
MotorBeast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:22:
[...]

Vermogen bereken per ruimte en niet voor geheel huis hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als je 700m3 maar verbruikt kom je niet veel hoger dan een 2 of 2,5 per ruimte schat ik in.
Ben ondertussen met jullie hulp een stuk verder! _/-\o_
Denk nu aan deze Setup:

Mitsubishi H.I. Multi-split Buitenunit SCM50ZS-W 5,0 kW Cop 5,17 Scop 4,7
Mitsubishi H.I. Wandunit Luxe uitvoering SRK25ZSX 2,5 kW Cop 5,42 Scop 5,20 Zolder 73m3
Mitsubishi H.I. Wandunit Luxe uitvoering SRK25ZSX 2,5 kW Cop 5,42 Scop 5,20 Woonkamer 73m3
Mitsubishi H.I. Wandunit Luxe uitvoering SRK20ZSX 2,0 kW Cop 5,74 Scop 5,20 Slaapkamer 67m3

had al eens de Koevlaas gedaan: (700m3 x 8kW/m3):1650 = 3,4 kW aan warmtecapaciteit
Verdeling per ruimte op basis van radiatorcapaciteit- en instelling zou ik zeggen 1,3 - 1,3 - 0,8
(of misschien 1,3 - 1,4 - 0,7)

Is het nu heel gek als ik het volgende stel:
Ons maximale gasverbuik in 1 etmaal is 6 m3, kan je dan stellen dat de maximale warmtevraag per etmaal 6m3 x 8kW/m3 = 48 kW is? (ofwel 2kW continu )
Of zit ik er dan compleet naast? :)

Hoor natuurlijk graag jullie opinie over de voorlopige uitkomst :)

Nog een vraag: wat wordt nu de SCOP van de installatie? 4,7 - 5,2 of een beetje ertussenin? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:42
De laatste dagen weet ik niet meer waar ik het zoeken moet. Nog nooit zoveel last gehad van hooikoorts. In mijn zoektocht naar verlichting kwam ik uit bij een luchtreiniger. Nu is een beetje goede al snel €300. Onze slaapkamer wordt zomers behoorlijk warm dus dacht ik waarom niet meteen een airco, deze filtert de lucht ook.

Eisen:
- goede filter tegen pollen
- slaapkamer van 16m2 / 40m3 's nachts koelen tot 18gr
- opvoerhoogte 3 meter, lengte leiding 12m

Wensen:
- verwarmen tot 20gr
- lokale toegang domotica, geen Cloud API's (Home Assistant)
- energie-efficient (duh :) )

Wat raden jullie aan? Zat zelf te kijken naar een MHI SR(C)(K) 20 ZSX-W. Of zijn goedkopere niet X broertje. Is dit een goede keuze? Goedkopere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:55
Mitsubishi Electric LN serie heeft ook filters en "Plasma-Quad-Plus-filter" die deeltjes grijpt, schijnt goed te werken.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
GermanPivo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Als je deze krijgt, is dat vergelijkbaar met de ingebouwde.
Hi, het installatiebedrijf geeft aan dat het om de volgende module gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JY5u4N5BV6Zq_RblQ4j2Zlv0ErM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jxef9su2CzzLzb37tIw6kezZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik echt niet weet wat het verschil is. Doen of?

Edit: Linkje er bij https://www.coolmark.nl/n...ze-netwerken-intesis-home

[ Voor 8% gewijzigd door blablable op 08-06-2023 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:11
@fRiEtJeSaTe
"Eisen:
"

Ik zou ook lage geluidsproductie erbij nemen. En ook goede beschikbaarheid van toestel, reservedelen en verschillende installateurs. En waarom niet, ook design en grootte.

Over merken kan ik me niet uitspreken wegens gebrek aan diepgaande ervaring, doch wel dat meerdere merken goede filters tegen pollen en systemen tegen virussen hebben. Ik heb vorig jaar gekozen voor Daikin. Tegenover 'minder populaire' merken die mij toen werden aangeboden was die stller, tenminste volgens de specificatie, en heeft goede beschikbaarheid.
Let wel dat deze markt voortdurend verandert, dus wat een jaar geleden gold is nu niet meer hetzelfde. De 'populaire' merken zijn duurder (volgens mijn onderzoek van vorig jaar 20-25%, bij eenzelfde installateur). Voor de zogenaamd populaire merken betaal je een toeslag, niet gerechtvaardigd door enkel de technische kwaliteit, maar omdat ze populair zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door D100 op 08-06-2023 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:43:
De laatste dagen weet ik niet meer waar ik het zoeken moet. Nog nooit zoveel last gehad van hooikoorts. In mijn zoektocht naar verlichting kwam ik uit bij een luchtreiniger. Nu is een beetje goede al snel €300. Onze slaapkamer wordt zomers behoorlijk warm dus dacht ik waarom niet meteen een airco, deze filtert de lucht ook.

Eisen:

Wensen:
- verwarmen tot 20gr
- lokale toegang domotica, geen Cloud API's (Home Assistant)
- energie-efficient (duh :) )

Wat raden jullie aan? Zat zelf te kijken naar een MHI SR(C)(K) 20 ZSX-W. Of zijn goedkopere niet X broertje. Is dit een goede keuze? Goedkopere alternatieven?
Ik heb 3 airco's en 3 luchtreinigers. De laatste is deze week binnengekomen.

In de MHI SRK's kan een filter geplaatst worden, maar dat is echt een mini ding. Zowel oppervlak als dikte is minimaal. Als ik zoek naar filters online dan schiet dat voor geen meter op: 1 hit tegen een absurde prijs.

De Winix Zero gaat een joekel van een HEPA filter en het apparaat meet zelf de luchtkwaliteit. Voor 5 tientjes heb je een nieuwe filterset.

Kortom, ik weet wel wat ik zou doen: voor de hooikoorts een luchtreiniger (en voor een comfortabel binnenklimaat een airco) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Economo aan of uit etc?
Auto, niets knijpen en lekker laten gaan. Moduleert vanzelf terug. Maar ik laat het dan ook niet eerst bloedheet worden in mijn huis en schakel op tijd de units aan zodat het 22/23 graden constant blijft. Koel genoeg vind ik met hitte buiten. Tot nu toe nog geen koeling aan gehad. Zal van het weekend met 30 graden buiten wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
blablable schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Hi, het installatiebedrijf geeft aan dat het om de volgende module gaat.
[Afbeelding]

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik echt niet weet wat het verschil is. Doen of?

Edit: Linkje er bij https://www.coolmark.nl/n...ze-netwerken-intesis-home
Hier zit geen losse app bij volgens mij en moet je deze zelf integreren in een home automation platform naar keuze. Die ik linkte is de 'officiele' nieuwe module vanuit MHI die dus ook werkt met hun app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:42
Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:30:
[...]

In de MHI SRK's kan een filter geplaatst worden, maar dat is echt een mini ding. Zowel oppervlak als dikte is minimaal. Als ik zoek naar filters online dan schiet dat voor geen meter op: 1 hit tegen een absurde prijs.

De Winix Zero gaat een joekel van een HEPA filter en het apparaat meet zelf de luchtkwaliteit. Voor 5 tientjes heb je een nieuwe filterset.

Kortom, ik weet wel wat ik zou doen: voor de hooikoorts een luchtreiniger (en voor een comfortabel binnenklimaat een airco) :)
Bruikbare info. :)
Ik heb even wat plaatjes bekeken de filters zijn inderdaad wat klein. Zoals ik het begrijp wordt de airco standaard geleverd met 4 filters. 2 stof-filters voor het grote spul, 1 bioclean filter en 1 geurfilter. De geurfilter is te vervangen door een bioclean filter waardoor de capaciteit zou verdubbelen. Ze zijn wasbaar, MHI raadt aan om ze 1x per jaar te vervangen. Gegoogled maar bestellen lijkt inderdaad dealer-werk te worden.

Het zal allicht iets doen, als het onvoldoende is kan ik altijd nog een luchtreiniger erbij kopen. Kan in ieder geval het raam dicht zonder dat we de tent uit zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
GermanPivo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Hier zit geen losse app bij volgens mij en moet je deze zelf integreren in een home automation platform naar keuze. Die ik linkte is de 'officiele' nieuwe module vanuit MHI die dus ook werkt met hun app.
Bedankt voor je reactie! Op deze site: https://www.intesis.com/p...ZDldYVb0El3RoCSAkQAvD_BwE

Lees ik "Easy Wi-Fi configuration using the native Android and iOS App.
b/g/n Wi-Fi standards supported at 2,4 GHz.
Quick and easy installation (plug and configure the Wi-Fi).
External power not required.
Simultaneous control of the AC unit by the manufacturer's remote controller and by AC Cloud Control through the App and web.
Integration with 3rd party systems: IFTTT, Google Assistant, Alexa and Siri Shortcuts
Native Android and iOS App.
Web based dashboard."

Dus toch direct via een app (en siri)? Sorry voor mijn vragen hoor maar ben hier niet zo bekend mee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
blablable schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Bedankt voor je reactie! Op deze site: https://www.intesis.com/p...ZDldYVb0El3RoCSAkQAvD_BwE

Lees ik "Easy Wi-Fi configuration using the native Android and iOS App.
b/g/n Wi-Fi standards supported at 2,4 GHz.
Quick and easy installation (plug and configure the Wi-Fi).
External power not required.
Simultaneous control of the AC unit by the manufacturer's remote controller and by AC Cloud Control through the App and web.
Integration with 3rd party systems: IFTTT, Google Assistant, Alexa and Siri Shortcuts
Native Android and iOS App.
Web based dashboard."

Dus toch direct via een app (en siri)? Sorry voor mijn vragen hoor maar ben hier niet zo bekend mee :-)
Deze wel, maar die is anders dan die je net linkte. ;) Dit is dus wel een wat verouderde app/module. Zou zelf voor de nieuwste gaan van MHI (als je niet wil gaan klussen met MHI AC CTRL), maar als je perse Siri wilt, dan moet je deze hebben ja.

[ Voor 12% gewijzigd door GermanPivo op 08-06-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 21:35
Ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ondertussen bij een aantal installatiebedrijven wat offertes opgevraagd. Kwa prijzen zitten ze allemaal dicht bij elkaar dus dat zit wel snor.

Mijn gedachte nu is om een Daikin perfera 5kWh te laten hangen en twee Sensira's (2.5kWh) in te kopen en zelf te hangen samen met een gecertificeerde installateur. Prefera kunnen ze komen hangen voor ~3k. Sensira's kan ik zelf inkopen voor ~650e per stuk.

Echter zijn er andere installateurs die weer zeggen dat dit overkill is en een LG airco voldoende is. Scheelt 1k op installatie/aanschaf tov de perfera. Zag wel dat cop / seer een stuk lager ligt bij de LG airco's.

Anyway. De 5kWh airco zou bij ons beneden in de woonkamer komen hangen en ook gebruikt worden als verwarming in de koudere maanden. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcizViavZcnnIq59EurLIdTJe3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9lk70aI2IvRpA1KA6ReDpa7c.png?f=user_large

Hoe kijken jullie hierna? Ik twijfel er zelf aan of de warmte / koelte van de airco fatsoenlijk de hoek omgaat en de keuken bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 19:09
stylish dat is toch daikin? is dit een nieuwe app? ziet er zo anders uit dan mijn perfera

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:00
Nickster! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:03:
Ik zie door de bomen even het bos niet meer. Ondertussen bij een aantal installatiebedrijven wat offertes opgevraagd. Kwa prijzen zitten ze allemaal dicht bij elkaar dus dat zit wel snor.

Mijn gedachte nu is om een Daikin perfera 5kWh te laten hangen en twee Sensira's (2.5kWh) in te kopen en zelf te hangen samen met een gecertificeerde installateur. Prefera kunnen ze komen hangen voor ~3k. Sensira's kan ik zelf inkopen voor ~650e per stuk.

Echter zijn er andere installateurs die weer zeggen dat dit overkill is en een LG airco voldoende is. Scheelt 1k op installatie/aanschaf tov de perfera. Zag wel dat cop / seer een stuk lager ligt bij de LG airco's.

Anyway. De 5kWh airco zou bij ons beneden in de woonkamer komen hangen en ook gebruikt worden als verwarming in de koudere maanden. Zie foto.

[Afbeelding]

Hoe kijken jullie hierna? Ik twijfel er zelf aan of de warmte / koelte van de airco fatsoenlijk de hoek omgaat en de keuken bereikt.
Helemaal bovenin het scherm staat een zoekfunctie. Zoek daar eens op LG. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
GermanPivo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Deze wel, maar die is anders dan die je net linkte. ;) Dit is dus wel een wat verouderde app/module. Zou zelf voor de nieuwste gaan van MHI (als je niet wil gaan klussen met MHI AC CTRL), maar als je perse Siri wilt, dan moet je deze hebben ja.
Haha wordt er gek van.. die ik linkte hebben beide deze code: INWFIMHI001I000
Maar begrijp dat deze https://www.aircosuper.nl/RAC-wifi-interface-WF-RAC dus de recentste en gebruiksvriendelijkst (simpel/met app) is. Ga ik die even bij het installatiebedrijf neerleggen.

Mooiste zou zijn als de unit naast de app ook via siri (app woning) of home connect werkt.

Bedankt!

EDIT
-----------------------------------------------

App van aircobedrijf
"Die jij stuurde wordt inderdaad ook gebruikt en kan dan uitsluitend via de Smart M- air app worden bediend.

De module die wij monteren is een uitgebreidere versie en kan via de AC Cloud Control app worden bediend. Tevens kan deze dan ook worden verwerkt in Google home, Siri en Alexa.
Hier is geen server oid voor nodig.

Ik hoop je hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Graag verneem ik wanneer ik de module kan installeren."

Het wordt toch deze https://www.intesis.com/p...ZDldYVb0El3RoCSAkQAvD_BwE Zeker gezien de matige reacties die ik op de Smart M-air app zie (crashes etc.).

[ Voor 40% gewijzigd door blablable op 08-06-2023 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik ben lid van de anti LG club en eigenaar van een triple split LG MU3R19. Enorm irritant gedrag bij verwarmen met multi, doet het okay met koelen. Crap app, crap programmering mogelijkheid, geen officiële API, alleen een reversed engineered ding voor Home Assistant.

Ik ben geen fan dus. Beter in 1x goed doen dan wachten tot het stuk gaat en de vervangen geplaatst kan worden na 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:50
Allen, ik zit met een, ik denk in jullie ogen, een kleine - simpele - vraag. Ik heb ook een eigen topic maar dat is beetje een zootje geworden van allerlei inputs en output, vandaar even vraag hier.

Mijn kantoor wordt opgebouwd met houtskelet en geïsoleerde betonvloer.

Vloer: 8cm PIR met laminaat (Rd: 3,63)
Wanden: 19 cm Naturoll 037 en gips (Rd:5.10)
Plafond: 12cm Naturoll 037 en gips (Rd:3,20) (daarboven zolder)
Dak: 10cm PIR met dakpannen (Rd:4,54)

LxBxH in meters = 5x3.5x2.5 = 17.5m2 en 43.75m3.

1x nieuw kunstof kozijn met vastraam (+ventilatie) en draai/kiep incl. HR++ van 0.90x2meter
1x nieuw kunstof kozijn met vastraam incl. HR++ van 0.75x2 meter

Ik ben zelf van mening, goed geïsoleerd.

Mijn warmteverlies berekening komt uit op 2.22kW en als ik de m3 x 30 doe: 1,13kw

Aangezien ik er ga werken wil ik graag de airco op de laagste stand laten draaien zodat ik toch een 'stille' ruimte heb. Ik kwam daarvoor op onderstaande modellen. Zit ik juist te denken? Ik wil geen airco die gaat pendelen of toch te groot is.

Optie 1
Optie 2
Optie 3

(of eventueel een Samsung via Climamarket)

[ Voor 7% gewijzigd door JL-IP(!) op 08-06-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-05 10:19

SideShow

Administrator

Hallo, vraagje: mijn daikin airco kan ik bereiken via de wifi, via bvb

http://192.168.0.100/aircon/get_sensor_info

Er komt daar een waarde uit "ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=22.0,err=0,cmpfreq=44,mompow=5"

Nu had ik reeds begrepen dat cmpfreq te maken heeft met de buitenunit, en mompow met de binnenunit.
Maar mompow eenheden zeggen me niks 8)7 Iemand die meer raad weet om dit ergens om te zetten naar wattage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-05 15:57

[Afbeelding]

Wij hebben een zelfde soort situatie met een MHI 5kw, die gaat met verwarmen prima de hoek om en bereikt de hele U-vorm als je m op een middelhoge stand zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 23:15

[Afbeelding]

Niet om vervelend te doen:
Regel 1 bij het plaatsen van een reactie:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen
topic.

Maak even een eigen topic en plaats hier een linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

[Afbeelding]

Waarom niet links naast de TV, boven dat ding met die 3 poten (lamp/kruk?).

En eigen topic inderdaad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:32
Maxwp schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:09:
[...]

stylish dat is toch daikin? is dit een nieuwe app? ziet er zo anders uit dan mijn perfera
Correct, sinds een tijdje is er een dark mode beschikbaar in de onecta app (versie 3.15.0-23115). Vandaar dat het er waarschijnlijk wat anders uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50
Of de airco net op tijd geinstalleerd is? Jazeker *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqHk8Xbkthxna_wkM0HbjLdsRAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHrLE2i347Te9d5qCX26aK6V.png?f=user_large

Mijn kantoor was dus vannacht afgekoeld naar 21 graden, maar alleen als ik overal alle ramen open zet met een ventilator ervoor. Ben blij dat de airco hangt, zeker nu net voor dit weekend.

Ik zie nu zelfs dat vrijwel alle kamers in huis geen 23 graden meer zijn.

(dit is maar een testje hoor, het hoeft echt niet 21 graden te zijn binnen, 23 is prima)

[ Voor 16% gewijzigd door Kodess op 08-06-2023 15:29 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
ThinkPad schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 14:39:
[...]

Waarom niet links naast de TV, boven dat ding met die 3 poten (lamp/kruk?).

En eigen topic inderdaad ;)
Tis een tweekapper. Dus die muur grenst aan de buren. Als we dat netjes willen wegwerken word 't een hoop gefrees en gekloot met leidingwerk.

Open wel even een eigen topic. Thanks iig :)

[ Voor 6% gewijzigd door Nickster! op 08-06-2023 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kodess schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:27:
Of de airco net op tijd geinstalleerd is? Jazeker *O*

[Afbeelding]

Mijn kantoor was dus vannacht afgekoeld naar 21 graden, maar alleen als ik overal alle ramen open zet met een ventilator ervoor. Ben blij dat de airco hangt, zeker nu net voor dit weekend.

Ik zie nu zelfs dat vrijwel alle kamers in huis geen 23 graden meer zijn.

(dit is maar een testje hoor, het hoeft echt niet 21 graden te zijn binnen, 23 is prima)
Lekker bezig! Ik ben nog aan het inregelen. In twee kamers kijken of ik de temperatuursensors buiten bereik van de airco kan leggen. Mogelijk recht onder eens proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvw3M2Qgm_Qf2sYeFZt7viw8BrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ao7gde6L8b27sGZciTqiRN1y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50
Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:42:
[...]

Lekker bezig! Ik ben nog aan het inregelen. In twee kamers kijken of ik de temperatuursensors buiten bereik van de airco kan leggen. Mogelijk recht onder eens proberen.
[Afbeelding]
Daar ben ik nog niet eens :9
Heb er dus wel maar 1, maar hij hangt op een manier dat hij overal kan blazen. Maar mijn primaire doel is Kantoor dus als die koel is ben ik al blij.
Ik heb de temperatuur sensoren allemaal op 'oog' hoogte in een hoek van de kamer hangen, zodat ze niet in de 'wind' staan om zo maar te zeggen.

Ik moet nog de MHI-AC-CTRL aansluiten, denk dat ik dat vanavond ga doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 08-06-2023 15:48 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fearless91
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-06-2023
Hallo!

Wij willen een buitenunit Multi split op ons dakkapel laten monteren in juli.
Nu is de monteur maandag langs geweest en heeft een voorstel gedaan om de multisplit te plaatsen op rubberen balken te plaatsen met daaronder beton tegels om trilling tegen te gaan, zodat wij er binnen niks van horen.

heeft hier iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
fearless91 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:59:
Hallo!

Wij willen een buitenunit Multi split op ons dakkapel laten monteren in juli.
Nu is de monteur maandag langs geweest en heeft een voorstel gedaan om de multisplit te plaatsen op rubberen balken te plaatsen met daaronder beton tegels om trilling tegen te gaan, zodat wij er binnen niks van horen.

heeft hier iemand toevallig ervaring mee?
Ik heb daar inderdaad ervaring mee !

2 jaar geleden de buitenunit laten verplaatsen van "hangende aan de muur" naar een nieuw gecreëerd plat dak boven een erker. Het dak is een houtconstructie.

Ik heb die houtconstructie serieus verzwaard met gerecupereerde dorpelstenen in marmer. Die liggen onder de rubberen "bigfoots". Tevens nog verschillende rubberen matjes ook voorzien onder de bigfoots en tussen dorpelstenen.
Verzwaar je de constructie niet dan wordt je binnen 'zot' van het gebrom !

Om het dak binnen af te werken heb ik ook nog gekozen voor een 12 cm geluidswerende isolatie bij te steken (dit terwijl dak zelf al geïsoleerd was met 16 cm pir).

Bovenstaande lost het probleem van resonantie grotendeels op. Je hoort nog wel iets, als je net onder de erker staat, maar het is te doen. Van zodra je uit de erker stapt hoor je (nagenoeg) niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Diker20 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:12:
[...]

2 jaar geleden de buitenunit laten verplaatsen van "hangende aan de muur" naar een nieuw gecreëerd plat dak boven een erker. Het dak is een houtconstructie.

Ik heb die houtconstructie serieus verzwaard met gerecupereerde dorpelstenen in marmer. Die liggen onder de rubberen "bigfoots". Tevens nog verschillende rubberen matjes ook voorzien onder de bigfoots en tussen dorpelstenen.

Om het dak binnen af te werken heb ik ook nog gekozen voor een 12 cm geluidswerende isolatie bij te steken (dit terwijl dak zelf al geïsoleerd was met 16 cm pir).

Bovenstaande lost het probleem van resonantie grotendeels op. Je hoort nog wel iets, als je net onder de erker staat, maar het is te doen. Van zodra je uit de erker stapt hoor je (nagenoeg) niets meer.
Ik las in het verleden dat wanneer het vriest, de dempende werking van rubber minder zou worden of weg zou vallen, omdat het rubber door de kou hard wordt. Daardoor zou bij kou meer geluid ervaren worden. Is dat ook jouw ervaring of kan dit van situatie tot situatie verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:17
[...]

Mag ik vragen waarom je van "hangende aan de muur" naar "op het dak" bent gegaan? heeft het voordelen om de buitenunit op een plat dak te plaatsten t.o.v. aan de muur gemonteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:45
[...]

Als je meer massa aan brengt zal het minder door dreunen. Maar ik kan me ook wel voorstellen als je de buitenunit in het midden van het dak zet of aan de kant van de dragende muur dat dit ook wel verschil uit kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 09-05 23:52
Aan het oriënteren voor single split unit voor de slaapkamer. 2000W is ruim voldoende zo te zien. Qua plaatsing van de buitenunit zit ik nog in dubio. Heb achter een kleine tuin van 2m diep en 8m breed, schutting eromheen en boven het slaapkamerraam zit het balkon van de bovenburen. Buitenunit wil ik op de tegels zetten.
Optie 1: direct onder het slaapkamerraam. Voordeel: simpelste oplossing. Nadeel: uitgeblazen lucht zal een beetje blijven hangen tussen schuttingen en balkon boven. Er zit ongeveer een meter open ruimte boven de schutting, dus het zit niet helemaal dicht. Geluid?
Optie 2: Tegen de schutting aan. Voordeel: lucht kan makkelijk weg. Nadeel: ik moet een gat in in de schutting zagen. Vandalisme-gevoelig?
Optie 3: Zelfde als 2, maar dan tegen de achterste schutting.

De vraag is dus eigenlijk of het de moeite waard is om in de schutting te gaan zagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUZkKhK3KrdeklGeDtS86E4Jbmk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QuHq2mulT3ZuzfVPEY789WfD.png?f=fotoalbum_large

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Atomsk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:37:
De vraag is dus eigenlijk of het de moeite waard is om in de schutting te gaan zagen?
Optie 2. Maar begrijp alleen niet waarom je überhaupt in je schutting zou moeten zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

2 binnenunits aan beide kanten, woonkamer en keuken.
Of de binnenunit op de voorgevel plaatsen.

De positie wat jij wil is de meest slechtste plaats, merk ik al bij een L vorm woonkamer/keuken dat de temp iets achterblijft.

Bochtje om werkt niet zo geweldig, kan wel maar je kunt grote temperatuur verschillen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-06-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 09-05 23:52
GermanPivo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:44:
[...]

Optie 2. Maar begrijp alleen niet waarom je überhaupt in je schutting zou moeten zagen?
Je kunt toch moeilijk de buitenunit tegen een (vrijwel) dichte schutting laten blazen lijkt me? Er zit wel wat ruimte tussen de planken, maar veel is het niet.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGk7muNnryWpvhC_DgWzdfqcTaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mE0YrETFfEK7scfbINNo6Tim.png?f=fotoalbum_large

Vandaag begonnen met koelen en beetje spelen met de settings. Bij LG multi luistert vermogen vrij goed naar het verschil setpoint en gemeten temperatuur, bij 2 graden of meer schaalt hij vrij snel op naar "whatever is needed" om het SNEL af te koelen. Ideaal als je het kouder wilt krijgen, of warmer in de winter, en al dat vermogen kan hij dus sturen naar een enkele 2.5 of 3.5 unit binnen en lucht met max fan speed naar 5 graden krijgen.

Maar zodra steady state is bereikt kan hij prima ~200W elektrisch opgenomen vermogen verdelen over 2 of 3 units binnen en heel lang vast houden.

Voor waar ik het origineel had aangeschaft is dit setje prima, helaas gebruik ik maar 150 kWh met koelen en 1500 kWh met verwarmen, en dat laatste werkt gewoon niet heel goed. Een multi met een grote heat exchanger en compressor is echt top voor piekvermogen, je komt nooit power tekort.

Volgende keer doe ik hetzelfde, triple split van ~5 kW maar met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Atomsk schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 18:02:
[...]

Je kunt toch moeilijk de buitenunit tegen een (vrijwel) dichte schutting laten blazen lijkt me? Er zit wel wat ruimte tussen de planken, maar veel is het niet.
Vrijwel iedereen zet dat ding met de uitblaas richting de tuin, dus vandaar dat ik het niet begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:30:
[...]

Pak dan door en maak je huis luchtdicht en installeer balansventilatie (of verhuis, waars goedkoper) :p.

Maar zonder grappen zal dat waarschijnlijk het meest effectief zijn.

Mijn daikin heeft een 'streamer' functie die hier schijnbaar ook iets aan zou moeten kunnen doen maar ik merk er weinig van vooralsnog. Ik heb ook geen allergieën dus dat zegt dan ook niet per se iets.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 19:09
[...]

pir is een hard isolatie materiaal dus trillingen worden juist goed doorgegeven

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Termy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:40:
[...]

Pak dan door en maak je huis luchtdicht en installeer balansventilatie (of verhuis, waars goedkoper) :p.

Maar zonder grappen zal dat waarschijnlijk het meest effectief zijn.
Je kunt het belachelijk maken maar pollen vangen werkt het best lokaal. Idem fijnstof.

Airco's functioneren hierop gewoon beroerd. Balansventilatie met juiste filters gemiddeld en luchtreinigers maximaal.

Misschien koop ik nog wel een 4e luchtreiniger (alle slaapkamers + woonkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
mr_evil08 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:20:
[...]

2 binnenunits aan beide kanten, woonkamer en keuken.
Of de binnenunit op de voorgevel plaatsen.

De positie wat jij wil is de meest slechtste plaats, merk ik al bij een L vorm woonkamer/keuken dat de temp iets achterblijft.

Bochtje om werkt niet zo geweldig, kan wel maar je kunt grote temperatuur verschillen krijgen.
Niet eens zo’n heel beroerd idee. Helemaal niet gezien we ook nog willen uitbouwen in de toekomst. Daikin multisplit 5kwh met een 25 en 35 binnen unit is ook maar 400€ duurder in aanschaf. Hangen we de lichte unit voor nu in de keuken en kunnen we ze evt omwisselen in de toekomst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnvzK_s776kt0AuFmmYSb6lEwmA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M5gf1ytf4EiMD5SQ0wRnqoip.jpg?f=user_large

Ik heb ondertussen ook iemand gevonden die ze a 50u p/u wil komen hangen en afpersen. Word dus 2x 2.5kWh sensira en een Daikin multisplit 2mx50a met twee Perfera binnen units voor beneden. Incl materiaal voor 4000€ 😁.

[ Voor 22% gewijzigd door Nickster! op 09-06-2023 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fearless91
[...]

[ Voor 6% gewijzigd door fearless91 op 09-06-2023 09:10 . Reden: ging niet goed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fearless91
[...]

Duidelijk, bedankt! Dus als er kunstof bigfoots onder komen + tegels dan zou dit het geluid onder de dakkapel zeer moeten beperken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:48:
[...]

Je kunt het belachelijk maken maar pollen vangen werkt het best lokaal. Idem fijnstof.

Airco's functioneren hierop gewoon beroerd. Balansventilatie met juiste filters gemiddeld en luchtreinigers maximaal.

Misschien koop ik nog wel een 4e luchtreiniger (alle slaapkamers + woonkamer).
Heuh?
Balansventilatie is daar juist goed in, moet het wel juist ingericht zijn wat het vaak niet is gezien het zo goedkoop mogelijk is aangelegd zonder de extra opties.

Airco,s hebben alleen grof filters waardoor het niet functioneerd.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-06-2023 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 23:15
Nickster! schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 15:38:
[...]

Tis een tweekapper. Dus die muur grenst aan de buren. Als we dat netjes willen wegwerken word 't een hoop gefrees en gekloot met leidingwerk.

Open wel even een eigen topic. Thanks iig :)
Nickster! schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:06:
[...]

Niet eens zo’n heel beroerd idee. Helemaal niet gezien we ook nog willen uitbouwen in de toekomst. Daikin multisplit 5kwh met een 25 en 35 binnen unit is ook maar 400€ duurder in aanschaf. Hangen we de lichte unit voor nu in de keuken en kunnen we ze evt omwisselen in de toekomst

[Afbeelding]

Ik heb ondertussen ook iemand gevonden die ze a 50u p/u wil komen hangen en afpersen. Word dus 2x 2.5kWh sensira en een Daikin multisplit 2mx50a met twee Perfera binnen units voor beneden. Incl materiaal voor 4000€ 😁.
Waar blijft het eigen topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diker20
Sjamo schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Ik las in het verleden dat wanneer het vriest, de dempende werking van rubber minder zou worden of weg zou vallen, omdat het rubber door de kou hard wordt. Daardoor zou bij kou meer geluid ervaren worden. Is dat ook jouw ervaring of kan dit van situatie tot situatie verschillen?
Mijn ervaring is dat de dempende werking niet wegvalt in de winter bij het vriezen, maar ik heb dan ook "speciale dempende airco matjes (of hoe moet je ze noemen)" tussen de verschillende lagen liggen.
Het kan wel zijn dat je net iets meer hoort binnen als het vriest (net onder de erker), maar vooral omdat de compressor dan ook harder moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diker20
helpme schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Mag ik vragen waarom je van "hangende aan de muur" naar "op het dak" bent gegaan? heeft het voordelen om de buitenunit op een plat dak te plaatsten t.o.v. aan de muur gemonteerd?
De buitenunit moest sowieso gedemonteerd worden wegens het isoleren van de buitenmuur en afwerking met crepie. Tevens hebben we toen een erker laten zetten met plat dak en aldus deed de gelegenheid zich voor om die daar te plaatsen.
Wat heeft meegespeeld is dat toen de airco aan de muur hing, we toch wel redelijk wat last hadden van resonantie binnen, ondanks rubbers.
De beslissing was dan snel genomen om de buitenunit op de erker te laten plaatsen,
Tot op heden nog geen spijt van gehad !

Vroeger hadden we last van resonantie in de keuken/living/zithoek.
Nu enkel nog een beetje "geluid" in de erker zelf (uitbouw keuken), maar is eerder een soort geluid van een vliegwiel dat draait, dus geen gebrom/resonantie en zeker draaglijk, want zodra je een stap zet uit de erker verdwijnt dit geluid.
Maar ja, dat is onze situatie ! Kan natuurlijk naargelang verschillen.

[ Voor 21% gewijzigd door Diker20 op 09-06-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:13
De airco was hier beneden ook net op tijd geplaatst voor de warme weken. Twee weken terug geplaatst.

Twee weken terug eens uurtje test gedraaid en verder niet meer aangehad tot vandaag wat langer. Tot er zojuist opeens water uit de airco kwam lopen.. Net op het moment dat de installateur weekend heeft uiteraard :(

Ik heb op het dak gekeken en daar lijkt het erop dat er geen water uit de afvoer is gelopen. Het pompje heb ik ook niet gehoord vandaag (wel twee weken terug). Ik heb voor zover zichtbaar gekeken of het slangetje ergens wordt afgekneld, maar niks kunnen vinden.

Iemand nog tips of is het gewoon afwachten tot het weer maandag is :|

Nu de airco boven maar op standje vrieskist aangezet. Dan trekt het op zijn tijd wel naar beneden.

Ik baal wel ;(

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Laatst online: 02-05 08:19
Vandaag het koelen met alle airco’s even getest.

Voor een van onze Daikin Perfera 2,5 kw zijn we denk ik een condenspomp nodig. Het water blijkt nu niet weg te lopen; bij de overige airco’s echter wel. Er moet namelijk een flink stuk (deels horizontaal) worden overbrugd met deze specifieke airco.

Welk type pomp kan ik hier het beste voor gebruiken? Bij voorkeur geluidsarm aangezien de airco op de slaapkamer hangt. Geen zin in geluiden tijdens het slaap. :)

Is het tevens een beetje gemakkelijk te installeren?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:45
VidaR-9 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:40:
De airco was hier beneden ook net op tijd geplaatst voor de warme weken. Twee weken terug geplaatst.

Twee weken terug eens uurtje test gedraaid en verder niet meer aangehad tot vandaag wat langer. Tot er zojuist opeens water uit de airco kwam lopen.. Net op het moment dat de installateur weekend heeft uiteraard :(

Ik heb op het dak gekeken en daar lijkt het erop dat er geen water uit de afvoer is gelopen. Het pompje heb ik ook niet gehoord vandaag (wel twee weken terug). Ik heb voor zover zichtbaar gekeken of het slangetje ergens wordt afgekneld, maar niks kunnen vinden.

Iemand nog tips of is het gewoon afwachten tot het weer maandag is :|

Nu de airco boven maar op standje vrieskist aangezet. Dan trekt het op zijn tijd wel naar beneden.

Ik baal wel ;(
Je zou de aanvoer van de pomp in een emmer kunnen laten lopen. Stroom is wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:13
Willempie27 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:43:
[...]
Je zou de aanvoer van de pomp in een emmer kunnen laten lopen. Stroom is wel aangesloten?
Weet niet hoe het pompje is aangesloten maar neem aan dat dat goed zit, want ben er vrij zeker van dat ik hem vorige keer wel gehoord heb.

Ik kan eens kijken of ik de goot waar pompje zit makkelijk los kan krijgen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:43:
Vandaag het koelen met alle airco’s even getest.

Voor een van onze Daikin Perfera 2,5 kw zijn we denk ik een condenspomp nodig. Het water blijkt nu niet weg te lopen; bij de overige airco’s echter wel. Er moet namelijk een flink stuk (deels horizontaal) worden overbrugd met deze specifieke airco.

Welk type pomp kan ik hier het beste voor gebruiken? Bij voorkeur geluidsarm aangezien de airco op de slaapkamer hangt. Geen zin in geluiden tijdens het slaap. :)

Is het tevens een beetje gemakkelijk te installeren?
Leiding laten verleggen en af laten lopen. Pomp is vroeg of laat altijd ellende leert de ervaring hier. Lees post hierboven maar.

Nb nu water? Het is gortdroog. Uit mijn units komt niets op dit moment.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 09-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 18:52:
[...]

Leiding laten verleggen en af laten lopen. Pomp is vroeg of laat altijd ellende leert de ervaring hier. Lees post hierboven maar.

Nb nu water? Het is gortdroog. Uit mijn units komt niets op dit moment.
Uit de overige 2 units komt condenswater en deze 3e als enige niet. Vandaar mijn zorgen..

Wat is het ergste wat kan gebeuren? Airco tzt beschadigd/kapot?

[ Voor 7% gewijzigd door henidde op 09-06-2023 19:05 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:05:
[...]

Uit de overige 2 units komt condenswater en deze 3e als enige niet. Vandaar mijn zorgen..

Wat is het ergste wat kan gebeuren? Airco tzt beschadigd/kapot?
Hooguit gaat je binnenuit water lekken. Gooi met een gieter wat water in lekbak en kijk of water wegloopt als test.

Ventileer je wel? Lucht buiten is hier 29%. Daarom binnen ook droog.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 09-06-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:07:
[...]

Hooguit gaat je binnenuit water lekken. Gooi met een gieter wat water in lekbak en kijk of water wegloopt als test.

Ventileer je wel? Lucht buiten is hier 29%. Daarom binnen ook droog.
Ja, hygrometer geeft 55% aan. Dakruit staat altijd op ventilatiestand. Bij de overige 2 airco’s drupte het er uit. Deze niks.

Gieter ooit al eens getest en dat liep wel door. Maar goed.. dat was natuurlijk geforceerd flink wat water er doorheen laten lopen. Niet echt te vergelijken, lijkt me.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:34:
[...]

Ja, hygrometer geeft 55% aan. Dakruit staat altijd op ventilatiestand. Bij de overige 2 airco’s drupte het er uit. Deze niks.

Gieter ooit al eens getest en dat liep wel door. Maar goed.. dat was natuurlijk geforceerd flink wat water er doorheen laten lopen. Niet echt te vergelijken, lijkt me.
Jawel hoor want als je leiding niet genoeg afvoert loopt je bak vanzelf vol en gaat dan druppelen.

Misschien is die ruimte net iets droger en daarom geen water.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 09-06-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Jawel hoor want als je leiding niet genoeg afvoert loopt je bak vanzelf vol en gaat dan druppelen.

Misschien is die ruimte net iets droger en daarom geen water.
Dus eigenlijk zeg je het klopt zo wel.

Je zou zeggen met een gieter.. is toch meer water en hogere snelheid in 1x.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
henidde schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:00:
[...]

Dus eigenlijk zeg je het klopt zo wel.

Je zou zeggen met een gieter.. is toch meer water en hogere snelheid in 1x.
Laat je het er eens zachtjes inlopen.

Maar laat hem gewoon draaien. Als hij niet afvoert gaat het alleen maar binnen druppelen uit je unit en weet je genoeg. Volgende week wordt het klammer weer dus dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
MotorBeast schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Laat je het er eens zachtjes inlopen.

Maar laat hem gewoon draaien. Als hij niet afvoert gaat het alleen maar binnen druppelen uit je unit en weet je genoeg. Volgende week wordt het klammer weer dus dan weet je het snel genoeg.
Dank je!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

Onze installateur is nog tot 19:00 doorgegaan om onze Toshiba multi-split voor de rest van het huis te plaatsen in voorbereiding op een heet weekend O+ Om 17:00 was de airco al operationeel maar hij heeft de rest van de tijd genomen om alles af te werken, gootjes te voltooien en de condensafvoer van de zolder nog even weg te werken. Alles zo goed mogelijk en netjes weggewerkt :)

Openstaande punten is alleen nog een goot buiten die niet op voorraad was, en een kap van een binnenunit was gescheurd en wordt nabesteld - maar we zijn wel klaar voor een warme week!

De wifi units alvast in Home Assistant gehangen en daardoor ook via Siri beschikbaar en in Homekit :*) Helaas kent Apple Homekit alleen maar verwarmen of koelen, en geen ventilatie - dus ik kan hem niet volledige via Homekit bedienen.

Tijdens het proefdraaien kwam gelijk de buurvrouw in de tuin dat het ding een hoop herrie maakte, maar hij draaide op vol vermogen en later verontschuldigde ze zich ook ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sebazzz op 09-06-2023 22:28 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:47
Vraagje aan de Daikin bezitters hier:

Ik word helemaal gek van al die apparaten die tegenwoordig maar met ledjes erop komen. Zo ook de Stylish binnenunits die op de slaapkamer hangen met hun felgroene leds. Weet iemand van een instelling om dit te dimmen of uit te zetten? Heb een beetje zitten googlen maar vind er vrij weinig over.

* Stoffa doet er anders maar een tapeje over ofzo...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Stoffa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:46:
Vraagje aan de Daikin bezitters hier:

Ik word helemaal gek van al die apparaten die tegenwoordig maar met ledjes erop komen. Zo ook de Stylish binnenunits die op de slaapkamer hangen met hun felgroene leds. Weet iemand van een instelling om dit te dimmen of uit te zetten? Heb een beetje zitten googlen maar vind er vrij weinig over.

* Stoffa doet er anders maar een tapeje over ofzo...
Op de afstandsbediening, onder het uitschuifbare klepje zet rechts onderin een rond knopje met een klok logo. Hierop 2 seconden drukken (deze tekst staat ook bij dit knopje) en de leds gaan halve kracht branden. Nogmaals 2 seconden drukken en de leds zijn helemaal uit.

Dit is niet alleen voor de Stylish van toepassing, maar ook op (een paar?) andere modellen van Daikin met dezelfde afstandsbediening, zoals de Perfera

Ik dacht dat de afstandsbedieningen van de Stylish en Perfera gelijk waren. Zoek de verschillen in onderstaande foto; links Stylish, rechts Perfera.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEA_ETF1KJOgKoGesJdaVHcHWKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7vjA7ISVNfLPeLEQyJUSWSm.jpg?f=fotoalbum_large

Na even zoeken kan het op de Stylish toch worden ingesteld. Zie onderstaand gedeelte uit de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrejjvVw1poWx7FvhiHVVF97LPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwKX45kPEx2kiFLqnEmjuyPs.jpg?f=fotoalbum_large

@objectief2 @Stoffa Zie mijn herziene post.

[ Voor 45% gewijzigd door Amersfoort op 10-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
Amersfoort schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 10:54:
[...]

Op de afstandsbediening, onder het uitschuifbare klepje zet rechts onderin een rond knopje met een klok logo. Hierop 2 seconden drukken (deze tekst staat ook bij dit knopje) en de leds gaan halve kracht branden. Nogmaals 2 seconden drukken en de leds zijn helemaal uit.

Dit is niet alleen voor de Stylish van toepassing, maar ook op (een paar?) andere modellen van Daikin met dezelfde afstandsbediening, zoals de Perfera
Hier dezelfde irritatie bij een Stylish. Ook heb ik dezelfde witte afstandbediening en het knopje met het klokje. Echter zoals ik het had begrepen is deze knop om het frontpaneel te laten openen voor schoonmaak van de filters.

Als de airco aanstaat kan ik drukken wat ik wil, maar geen reactie helaas. Ik ga het ook nog wel even testen als hij uitstaat met een programma aan, dat betekent dat de oranje led dan gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
[...]

objectief2 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:03:
[...]

Hier dezelfde irritatie bij een Stylish. Ook heb ik dezelfde witte afstandbediening en het knopje met het klokje. Echter zoals ik het had begrepen is deze knop om het frontpaneel te laten openen voor schoonmaak van de filters.

Als de airco aanstaat kan ik drukken wat ik wil, maar geen reactie helaas. Ik ga het ook nog wel even testen als hij uitstaat met een programma aan, dat betekent dat de oranje led dan gaat branden.
Helaas bij mij dezelfde reactie van de unit als bij Objectief. Ik hoor wat gepiep, maar de leds blijven aan. Inderdaad als de unit uitstaat gebruik je deze functie om de filters schoon te maken.

Uberhaupt vind ik het al vreemd dat zo'n basale functie als het uitzetten van lampjes zo verscholen is. Die dingen hangen 9 van de 10 keer op slaapkamers...is toch logisch dat men daar geen kerstboom wil? Rare fabrikanten.

@Amersfoort Je update werkt. Geweldig zeg! Ook superbedankt dat je de moeite hebt genomen de screenshots uit de manual te plaatsen.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoffa op 10-06-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:37
Op je ene afstandsbediening is het zondag, op de andere zaterdag :+
[...]

Ik dacht dat de afstandsbedieningen van de Stylish en Perfera gelijk waren. Zoek de verschillen in onderstaande foto; links Stylish, rechts Perfera.
[Afbeelding]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25
[...]

[Afbeelding]

Na even zoeken kan het op de Stylish toch worden ingesteld. Zie onderstaand gedeelte uit de handleiding:
[Afbeelding]

@objectief2 @Stoffa Zie mijn herziene post.
@Amersfoort Je bent een held! De afstandbedieningen zijn inderdaad verschillend, maar via dat gedeelte uit de handleiding lukt het om de leds uit te zetten! Mooi op tijd, want ik laat de airco's nu dag en nacht draaien en vond de groene led toch best fel om bij te slapen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stoffa schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:13:

Uberhaupt vind ik het al vreemd dat zo'n basale functie als het uitzetten van lampjes zo verscholen is. Die dingen hangen 9 van de 10 keer op slaapkamers...is toch logisch dat men daar geen kerstboom wil? Rare fabrikanten.
9 van de 10 aircos hangen in kantoren en bedrijfspanden, niet slaapkamers.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Nu online
Ik heb een paar beginnersvragen, die ik na wat zoeken nog niet goed beantwoord heb gezien:
  • als ik de Daikin via de Daikin-app of via Google aan laat gaan, weet de afstandsbedieining hier niets van. Als ik even later de binnenunit met de afstandsbediening bijv. de temperatuur wil wijzigen, gaat de binnenunit uit, omdat de status van die binnenunit volgens de afstandsbediening "uit" is. Is het een beperking, dat wijzigingen buiten de afstandsbediening om niet worden gesynchroniseerd naar de afstandsbediening?
    Andersom is wel het geval; wijziging op de afstandsbediening zie ik met een paar seconden vertraging in de app terug.
  • ik heb om de buitenunit een aluminium kast met lamellen gekocht. De lamellen aan de voorkant zitten een paar centimeter van de ventilator vandaan. De kast heeft een mogelijkheid om de afstand tot de muur tot maximaal 10 centimeter te vergroten. Wat mij betreft moet deze afstand zo klein mogelijk zijn, maar dat mag niet ten koste gaan de de koel-/verwarm capaciteit. Wat is jullie advies over de afstand tussen de ventilator en de lamellen van de ombouw (luchtwervelingen, in z'n eigen kou/warmte zitten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Sebazzz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:26:
Onze installateur is nog tot 19:00 doorgegaan om onze Toshiba multi-split voor de rest van het huis te plaatsen in voorbereiding op een heet weekend O+ Om 17:00 was de airco al operationeel maar hij heeft de rest van de tijd genomen om alles af te werken, gootjes te voltooien en de condensafvoer van de zolder nog even weg te werken. Alles zo goed mogelijk en netjes weggewerkt :)

Openstaande punten is alleen nog een goot buiten die niet op voorraad was, en een kap van een binnenunit was gescheurd en wordt nabesteld - maar we zijn wel klaar voor een warme week!

De wifi units alvast in Home Assistant gehangen en daardoor ook via Siri beschikbaar en in Homekit :*) Helaas kent Apple Homekit alleen maar verwarmen of koelen, en geen ventilatie - dus ik kan hem niet volledige via Homekit bedienen.

Tijdens het proefdraaien kwam gelijk de buurvrouw in de tuin dat het ding een hoop herrie maakte, maar hij draaide op vol vermogen en later verontschuldigde ze zich ook ;)
Welke Toshiba's heb je?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Daar komt de laatste jaren al rap verandering in als ik rondkijk in mijn buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Amersfoort schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:
Ik heb een paar beginnersvragen, die ik na wat zoeken nog niet goed beantwoord heb gezien:
  • als ik de Daikin via de Daikin-app of via Google aan laat gaan, weet de afstandsbedieining hier niets van. Als ik even later de binnenunit met de afstandsbediening bijv. de temperatuur wil wijzigen, gaat de binnenunit uit, omdat de status van die binnenunit volgens de afstandsbediening "uit" is. Is het een beperking, dat wijzigingen buiten de afstandsbediening om niet worden gesynchroniseerd naar de afstandsbediening?
    Andersom is wel het geval; wijziging op de afstandsbediening zie ik met een paar seconden vertraging in de app terug.
  • ik heb om de buitenunit een aluminium kast met lamellen gekocht. De lamellen aan de voorkant zitten een paar centimeter van de ventilator vandaan. De kast heeft een mogelijkheid om de afstand tot de muur tot maximaal 10 centimeter te vergroten. Wat mij betreft moet deze afstand zo klein mogelijk zijn, maar dat mag niet ten koste gaan de de koel-/verwarm capaciteit. Wat is jullie advies over de afstand tussen de ventilator en de lamellen van de ombouw (luchtwervelingen, in z'n eigen kou/warmte zitten)?
Is toch logisch? Je afstandsbediening is een dom ding wat alleen maar kan zenden middels IR. Je app verzendt en ontvangt.

Mijn advies, geen ombouw. Zoek even hier in het topic op ombouw. Het gaat altijd ten koste van je rendement. Je beperkt hoe dan ook altijd je luchtflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
hou het ontopic

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 10-06-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
@MotorBeast
Je schreef :
Mijn advies, geen ombouw. Zoek even hier in het topic op ombouw. Het gaat altijd ten koste van je rendement. Je beperkt hoe dan ook altijd je luchtflow.

------

Niet altijd.
Onze ombouw gaat niet ten koste van de luchtflow en/of het rendement. Daar hebben we dan ook veel voor betaald, maar een goede ombouw kan, zonder dat het de efficientie aantast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Daar komt de laatste jaren al rap verandering in als ik rondkijk in mijn buurt.
de aantallen zitten grotendeels in het B en C kwaliteit segment. dus de gree's, midea's en haiers in hun talloze variaties pakken de meeste aantallen als je kijkt naar de hoeveelheden die de importeurs door hun magazijn schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Laat ook maar.

[ Voor 93% gewijzigd door Stoffa op 10-06-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Nu online
Sjamo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:39:
@MotorBeast
Je schreef :

------

Niet altijd.
Onze ombouw gaat niet ten koste van de luchtflow en/of het rendement. Daar hebben we dan ook veel voor betaald, maar een goede ombouw kan, zonder dat het de efficientie aantast.
@Sjamo Kun je het aantal centimeters afstand tussen buitenunit en ombouw aangeven? Over welk merk/type ombouw gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Amersfoort schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:45:
[...]

@Sjamo Kun je het aantal centimeters afstand tussen buitenunit en ombouw aangeven? Over welk merk/type ombouw gaat het?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cakxsnCmn0k4n7pPCLO5fkfpNuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp9xhw62hLcGAqaqYsATnVx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen jaar fors duurder geworden.

Dit is een omkasting specifiek bedoeld om geluidsoverlast te voorkomen. Wanneer geluid geen issue is zjjn er veel meer opties, maar belangrijk is om goed uit te zoeken wat de impact is van de omkasting op de efficientie.

Wat dat betreft heeft @MotorBeast gelijk, een omkasting kan snel impact hebben, ook wanneer het misschien op het oog niet zo lijkt.
Belangrijk dus dat van een kast bekend is voor welke flow hij geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

MK_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Welke Toshiba's heb je?
Kazumi's binnen, RAS B10 x2, B13 x3, B16x1.
Single split RAS 10 AVSG, en multi-split 5M34. Dat is zo beetje het enige wat op de gevel/tuin past hier :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:51
flippy schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:02:
[...]

Maar dat zijn vaak niet binnenunits, maar kanaalairco’s zonder kerstbomen ;)

LG helaas niet eens mogelijk om geluid uit te schakelen bijvoorbeeld, lijkt mij zo’n simpele toevoeging voor een fabrikant.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 15 ... 140 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic