Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 141 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:24
MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Mijn unit in de hoek op slaapkamer meet of te koude lucht (winter) bij het raam of te warme lucht (zomer). Dan krijg je een offset probleem met een te hoog verbruik. Daarom is in dat geval dat dus een probleem. En daar ging het hier om. Een unit in de hoek bij het raam.
Te hoog verbruik los je toch niet op met offset instellen toch? Of je nou 18 moet instellen met goede offset, of 16 met een verkeerde offset met de thermometer in de koude wind, effect is binnen hetzelfde.

18 met een verkeerde offset wordt dan erg warm binnen, dan druk je een keer op - en een dag later nog een keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
w00key schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Te hoog verbruik los je toch niet op met offset instellen toch? Of je nou 18 moet instellen met goede offset, of 16 met een verkeerde offset met de thermometer in de koude wind, effect is binnen hetzelfde.

18 met een verkeerde offset wordt dan erg warm binnen, dan druk je een keer op - en een dag later nog een keer...
Nope. Zet ik dat ding bijvoorbeeld in de zomer op 23 graden dan is dat in de nacht top. Maakt me niet uit wat dat echt is maar voelt comfortabel. Zodra in de loop van de dag de zon dan op het raam komt meet hij dus de relatief hogere temperatuur net achter het raam en begint dan te hard te koelen en wordt het zonder verandering van setting veel te koud in de ruimte. Omgekeerd in de winter. En dat is logisch want hij meet in de binnenunit en die snift teveel warmte of koude en regelt daarop. Dat de rest van de ruimte een andere temperatuur heeft trekt hij zich niets van aan.

Beneden en op zolder hangt de unit vrij en centraal en nergens last van. Ik kan hier dus precies het verschil beoordelen van in de hoek hangen en niet.

Nog leuker wordt het in de winter als je een rooster dichtbij je unit in het raam hebt en de wind is buiten koud. Zuigt hij lekker die koude lucht aan en stook je je te pletter en klopt de regeling helemaal niet meer. Ook daar ervaring mee met mijn oude ramen die nu vervangen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Nope. Zet ik dat ding bijvoorbeeld in de zomer op 23 graden dan is dat in de nacht top. Maakt me niet uit wat dat echt is maar voelt comfortabel. Zodra in de loop van de dag de zon dan op het raam komt meet hij dus de relatief hogere temperatuur net achter het raam en begint dan te hard te koelen en wordt het zonder verandering van setting veel te koud in de ruimte. Omgekeerd in de winter. En dat is logisch want hij meet in de binnenunit en die snift teveel warmte of koude en regelt daarop. Dat de rest van de ruimte een andere temperatuur heeft trekt hij zich niets van aan.
*knip* We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Als tweaker zijnde gebruik je je technisch speelgoed om een substantiele bijdrage aan het millieu te leveren en dat is leuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 03-06-2023 09:48 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 22:26
GermanPivo schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Ook bij MHI gooi je af en toe beter even een tablet in de lekbak. ;)
@MotorBeast Jij gebruikte toch reinigingstabletten voor kunstgebitten iirc?
Zal eens kijken hoe en waar dat bij MHI gaat; nog niet voorbij zien komen in dit topic (of overspoeld met andere reacties). :+

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:23
@w00key Binnenunit hangt hier ook naast het raam.
Hier hangt de temperatuurvoeler om die reden elders in de kamer, gezien best wel beu werd om de heledag correcties moeten doorvoeren, vooral dagen met bewolkt en zon afwisselend.
Weersinvloeden van buiten hebben invloed en vooral bij een open rooster nabij.

Naarmate het verschil tussen buiten/binnen groter werd en vooral in de winter leek het alsof de airco moeite kreeg terwijl het gewoon de regeling was die foutief registreerd.

Wat @MotorBeast zegt kan ik beamen, ook is er een continue tochtgevoel aanwezig als een rooster naast de binnenunit open staat, hier is wel nieuw HR++ glas aanwezig.

Mensen willen niet steeds bezig zijn om correctie,s door te voeren, sinds de voeler is verplaatst zit ik nooit meer aan de temperatuurregeling(in de winter een tijdklok regeling die ervoor zorgt dat er nachtverlaging wordt toegepast), voor/najaar gewoon ad-hoc verwarmen.

Ook bij koelen ging in verleden niet geweldig.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2023 09:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:26
Is er voor de lg ook een mogelijkheid om de offset in te stellen? Wij zetten hem in de winter structureel op 24 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:40
Puddi Puddin schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:29:
Is er voor de lg ook een mogelijkheid om de offset in te stellen? Wij zetten hem in de winter structureel op 24 graden
Wat voor kamer temperatuur kom je dan op uit?
Ik heb een LG al sinds 2010, en draai in de woonkamer deze op een 18 ingestelde thermostaat, wordt dan algauw warm zat, cirka 19 tot 20 graden in de woonkamer van een 95m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:10:
@w00key Binnenunit hangt hier ook naast het raam.
Hier hangt de temperatuurvoeler om die reden elders in de kamer, gezien best wel beu werd om de heledag correcties moeten doorvoeren, vooral dagen met bewolkt en zon afwisselend.
Weersinvloeden van buiten hebben invloed en vooral bij een open rooster nabij.

Naarmate het verschil tussen buiten/binnen groter werd en vooral in de winter leek het alsof de airco moeite kreeg terwijl het gewoon de regeling was die foutief registreerd.

Wat @MotorBeast zegt kan ik beamen, ook is er een continue tochtgevoel aanwezig als een rooster naast de binnenunit open staat, hier is wel nieuw HR++ glas aanwezig.

Mensen willen niet steeds bezig zijn om correctie,s door te voeren, sinds de voeler is verplaatst zit ik nooit meer aan de temperatuurregeling(in de winter een tijdklok regeling die ervoor zorgt dat er nachtverlaging wordt toegepast), voor/najaar gewoon ad-hoc verwarmen.

Ook bij koelen ging in verleden niet geweldig.
Yeap, dit precies. De voeler locatie is het probleem, niet de offset. Daarmee los je niets op behalve dat het display iets anders laat zien.

Een bedrade bediening die als sensor kan dienen (zoals bij MHI commerciële units x6 hier, 40 kW totaal) is perfect daarvoor, hangt net als de CV thermostaat op de ideale plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:15
w00key schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:34:
[...]

Yeap, dit precies. De voeler locatie is het probleem, niet de offset. Daarmee los je niets op behalve dat het display iets anders laat zien.

Een bedrade bediening die als sensor kan dienen (zoals bij MHI commerciële units x6 hier, 40 kW totaal) is perfect daarvoor, hangt net als de CV thermostaat op de ideale plek.
Ik gebruik externe temperatuursensoren icm Homey en stuur daarmee de airco aan. Op die manier kan ik de juiste temperatuur behalen en behouden op de plek waar ik dat wil.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-06 17:01
MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:19:
[...]

Yep. https://www.kruidvat.nl/c...niger-tabletten/p/4814944 Duur grapje. >:)

Gebruik ze ook al jaren om de leidingen in mijn caravan te ontsmetten.
Hallo, wij hebben een floor standing ME unit, die is geschat inmiddels 15 jaar oud.
We hadden een aantal jaren aanvankelijk een duur onderhoudscontract, maar die reiniging omvatte feitelijk poetsen van de binnen en buitenunits, maar geen reiniging van de verdamper(s) en lekbakjes. En was erg duur. Ook de reinigingsservice die commercieel aangeboden wordt is nogal prijzig, dus tijd om het zelf te gaan doen.
Zo af en toe hebben we, vooral bij aanvang van, maar ook regelmatig midden in de zomer bij het gebruik voor koelen, een vervelende geur, zure bedorven lucht. Dit verhelpen we door de airco even op verwarmen te zetten, zeg 10 minuten, en dan is de geur weer verdwenen.
Ik neem aan dat deze geur ontstaat door vervuiling van de lekbak, en wellicht ook de verdamper.
Ik wilde dat aanpakken met reinigingstabletten en foam.
Twee vragen:
Ik wil niet de hele unit slopen, en kan ik de foam dan gewoon op de verdamper spuiten (voorzichtig) en laten inwerken, waarna de airco op stand ontvochtigen zichzelf dmv afdruipend condens reinigt? Ik vond een reiniger van het merk Naloda aangeboden, special hiervoor bedoeld. Is dat geschikt, of hebben jullie een beter merk, leverancier?
Kan ik de reinigingstabletten voor de verdamper langs in de in de lekbak krijgen of moet de hele kap er dan toch vanaf? Welke tabletten gebruiken jullie die speciaal voor dit doel worden aangeboden, of zijn de voorgestelde tabletten van @MotorBeast veilig voor alle materialen, ook in een ouder model.
Dank voor jullie adviezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
renzo4000 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:08:
[...]

Ik gebruik externe temperatuursensoren icm Homey en stuur daarmee de airco aan. Op die manier kan ik de juiste temperatuur behalen en behouden op de plek waar ik dat wil.
Hoor je dan niet de hele dag door piepjes van de airco ivm correctie, s?

Gaat met ir neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53
Zijn er hier mensen die een Stiebel Eltron warmtepomp hebben? Wij hebben thuis de WPL15ACS staan. Wij hebben sinds 3 weken de sleutel en ik ben bezig met het optimaliseren van het warme tapwater. De WP heeft een ingebouwd Legionellaprogramma, maar die draait dagelijks om 1 uur 's nachts als dit programma op actief staat. Nu probeer ik via Home Assistant dit wekelijks te doen. In beide gevallen wordt de 60 graden echter niet gehaald (sensor van de WP zelf, uitgelezen via Modbus). De maximale temperatuur die ik in kan stellen is 60 graden.

Temperatuur via het Legionellaprogramma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_8WXe15_5387xdEAlAsVYYNWcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryDUfTQ2ZZ6pICMtxl4Zan9z.png?f=fotoalbum_large

En via modbus temperatuur naar 60 graden zetten om 14 uur 's middags
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0lEn_O_fn7LGDrybsD07Dv1Xkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hk7ZTtpSi531vj36p4FYQ5oI.png?f=fotoalbum_large
En dit doet het setpont van het warme water. Opvallend is dat deze eerst netjes naar 60 gaat, en dan automatisch lager wordt gezet op iets boven 56 graden, en dan rond 17 uur weer door Home Assistant op 50 graden wordt gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxRYOQrmLyBISInVMXWj82uI8fc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNnBLl4gpoMQfKVGqIKRJsJ6.png?f=fotoalbum_large

In beide gevallen (Legionellaprogramma en via modbus) wordt de 60 graden niet gehaald, laat staan dat deze 20 minuten op deze temperatuur blijft. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

[ Voor 9% gewijzigd door manusjevanalles op 03-06-2023 19:41 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

manusjevanalles schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:38:
De WP heeft een ingebouwd Legionellaprogramma, maar die draait dagelijks om 1 uur 's nachts als dit programma op actief staat.
sorry, hij doet wat? elke dag? :S :?

waarom staat je setpoint uberhaupt op 50 graden?

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 20:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-06 13:53

ricardo246

Life's what you make it!

Je zit verkeerd, dit is Lucht/Lucht

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:53
ricardo246 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:16:
[...]

Je zit verkeerd, dit is Lucht/Lucht
Excuus, ik zie het nu. Post mag weg, ik post hem in het juist topic.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:39:
[...]

Hoor je dan niet de hele dag door piepjes van de airco ivm correctie, s?

Gaat met ir neem ik aan?
Nope geen piepjes, is gewoon connected via de wifi module (integratie met de smart m air app).

Voorbeeld van een hele simpele flow:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82Ae7_ymaoB1Xey5pFg2yzeFjGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqqSEJfwIsd9XU6eb1J8E37f.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard kan je hier helemaal los gaan met uitgebreide (advanced) flows en variabelen. Met name interessant met verwarmen de komende winter.

Ik heb ook een switchbot smart hub, wellicht dat ik die er ook bij betrek aangezien je met de smart air app veel minder kan dan met de analoge remote (die de switchbot hub kan kopiëren en ook te integreren is in Homey).

[ Voor 7% gewijzigd door renzo4000 op 03-06-2023 21:06 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Laatst online: 18-05 18:57
renzo4000 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:05:
Ik heb ook een switchbot smart hub, wellicht dat ik die er ook bij betrek aangezien je met de smart air app veel minder kan dan met de analoge remote (die de switchbot hub kan kopiëren en ook te integreren is in Homey).
Dan zul je alle mogelijke combinaties moeten kopiëren want de remote stuurt alle instellingen elke keer over en niet alleen die van het knopje waar je op drukt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:10

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

EVfan schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Hallo, wij hebben een floor standing ME unit, die is geschat inmiddels 15 jaar oud.
Is zo'n oude unit economisch gezien nog wel rendabel? Of heeft u zonnepanelen die de pijn verzachten?

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
vdr01 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:18:
[...]

Is zo'n oude unit economisch gezien nog wel rendabel? Of heeft u zonnepanelen die de pijn verzachten?
De COP is toch bij de huidige temperaturen 3.5-4. Alleszins redelijk, als ik zie dat de modernste vloermodellen van Mitsubishi niet beter dan rond de 5 zitten.
Gebruikt vermogen (met een energie meter bepaald, op het moment dat de unit vol vermogen moet leveren) bij koelen 650 Wh, en levert dan 2.7 kW koelvermogen (volgens de specs).
Wordt gebruikt in een slaapkamer van 50m3, en werkt nog steeds uitstekend naar onze wens.
Behalve dan die geur, als de airco wat langer stil heeft gestaan.
Volgens de Beeclear energy meter (en geverifieerd met een HomeWizard energy plug) gebruiken we op warme avonden (30 plus, en dan is het in de slaapkamer soms 35 graden, overdag staat de airco uit) ca. 2-3 kWh om de temperatuur terug te brengen naar 20 graden, en dan draait de unit gedurende de nacht op een vermogen van 150 W om die temperatuur aan te houden.
Nog geen reden om er 1500€ of meer tegenaan te gooien voor een latest model.
Dus daarom ben ik benieuwd naar ervaringen met reinigen ervan.
Overigens heb ik inmiddels vastgesteld dat de huidige modellen van Mitsubishi vrijwel identiek zijn gebouwd.
Morgen maar eens net Alklima bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:08:
[...]

De COP is toch bij de huidige temperaturen 3.5-4. Alleszins redelijk, als ik zie dat de modernste vloermodellen van Mitsubishi niet beter dan rond de 5 zitten.
Gebruikt vermogen (met een energie meter bepaald, op het moment dat de unit vol vermogen moet leveren) bij koelen 650 Wh, en levert dan 2.7 kW koelvermogen (volgens de specs).
Wordt gebruikt in een slaapkamer van 50m3, en werkt nog steeds uitstekend naar onze wens.
Behalve dan die geur, als de airco wat langer stil heeft gestaan.
Volgens de Beeclear energy meter (en geverifieerd met een HomeWizard energy plug) gebruiken we op warme avonden (30 plus, en dan is het in de slaapkamer soms 35 graden, overdag staat de airco uit) ca. 2-3 kWh om de temperatuur terug te brengen naar 20 graden, en dan draait de unit gedurende de nacht op een vermogen van 150 W om die temperatuur aan te houden.
Nog geen reden om er 1500€ of meer tegenaan te gooien voor een latest model.
Dus daarom ben ik benieuwd naar ervaringen met reinigen ervan.
Overigens heb ik inmiddels vastgesteld dat de huidige modellen van Mitsubishi vrijwel identiek zijn gebouwd.
Morgen maar eens net Alklima bellen.
dasty in plantenspuit voor de verdamper. en goed diep erin spuiten en paar plantenspuiten erachteraan met schoon warm water. opletten dat afvoer niet overstroomt.

bonuspunten als je de unit verder uit elkaar haalt en de waaier er ook uithaalt en schoonmaakt in de douche. dan kan je ook bij de delen achter de waaier waar er dingen zitten te groeien.

lekbak kan je dan ook meteen ff meepakken, waarom dat belangrijk is zie je wel als je de kap eraf hebt.... :X O-) :r

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-06-2023 22:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
jobr schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:41:
[...]

Dan zul je alle mogelijke combinaties moeten kopiëren want de remote stuurt alle instellingen elke keer over en niet alleen die van het knopje waar je op drukt..
Nope is niet nodig... switchbot heeft een enorme database (Ala Logitech Harmony) dus hoefde niks in te leren. Eventueel onbrekende commandos kan je inderdaad handmatig inleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:12:
[...]

dasty in plantenspuit voor de verdamper. en goed diep erin spuiten en paar plantenspuiten erachteraan met schoon warm water. opletten dat afvoer niet overstroomt.

bonuspunten als je de unit verder uit elkaar haalt en de waaier er ook uithaalt en schoonmaakt in de douche. dan kan je ook bij de delen achter de waaier waar er dingen zitten te groeien.

lekbak kan je dan ook meteen ff meepakken, waarom dat belangrijk is zie je wel als je de kap eraf hebt.... :X O-) :r
@flippy
Dank, Dasty is ok? Ik dacht zelf aan een schuimreiniger. Maar Dasty is een prima reiniger.
Reinigt dat ook de schimmels etc. in de lekbak, want de unit helemaal uit elkaar halen durf ik niet echt aan. Het front paneel en de beschermkap kan ik er wel afhalen.
Er zitten volgens de tekening die ik heb zelfs twee ventilator rollen in, maar bij de lekbak kom je alleen als je de verdamper los maakt volgens mij.
Is het oplossen van een tablet zoals @MotorBeast gebruikt in water en dan langs de verdamper gieten een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

EVfan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:22:
[...]

@flippy
Dank, Dasty is ok? Ik dacht zelf aan een schuimreiniger. Maar Dasty is een prima reiniger.
Reinigt dat ook de schimmels etc. in de lekbak, want de unit helemaal uit elkaar halen durf ik niet echt aan. Het front paneel en de beschermkap kan ik er wel afhalen.
Er zitten volgens de tekening die ik heb zelfs twee ventilator rollen in, maar bij de lekbak kom je alleen als je de verdamper los maakt volgens mij.
Is het oplossen van een tablet zoals @MotorBeast gebruikt in water en dan langs de verdamper gieten een optie?
als je de kappen eraf hebt wijst het zich redelijk vanzelf om de rest uit elkaar te halen. paar kruiskopen en de lekbak trek je er zo uit.

die spuitbussen kan je gebruiken maar dasty werkt goed genoeg. helemaal als je ding toch uit elkaar haalt.
spuitbus kan je alsnog doen maar ga dan eerst ff met de dasty en berg water erdoor om een begin te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:15:
[...]

Beneden en op zolder hangt de unit vrij en centraal en nergens last van. Ik kan hier dus precies het verschil beoordelen van in de hoek hangen en niet.

Nog leuker wordt het in de winter als je een rooster dichtbij je unit in het raam hebt en de wind is buiten koud. Zuigt hij lekker die koude lucht aan en stook je je te pletter en klopt de regeling helemaal niet meer. Ook daar ervaring mee met mijn oude ramen die nu vervangen zijn.
Zo’n rooster heb ik dus rechts van mijn binnenunit in een raam zitten. Aan te raden om dus dicht te doen in de winter? En wat denk je over de zomer?

Ik liet hem maar open voor de mechanische ventilatie maar wellicht niet nodig als de airco toch draait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Scrtz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 23:43:
[...]

Zo’n rooster heb ik dus rechts van mijn binnenunit in een raam zitten. Aan te raden om dus dicht te doen in de winter? En wat denk je over de zomer?

Ik liet hem maar open voor de mechanische ventilatie maar wellicht niet nodig als de airco toch draait?
airco is geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Als het goed is krijg ik deze maand mijn airco voor boven, weet iemand hoe lang de leidingen mogen zijn? Er komt nog wel een monteur om te kijken, maar dit ivm de plaatsing van de buitenunit. Wil me alvast voorbereiden aangezien er ook nog een leiding naar de meterkast moet.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 08:55 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:52:
Als het goed is krijg ik deze maand mijn airco voor boven, weet iemand hoe lang de leidingen mogen zijn? Er komt nog wel een monteur om te kijken, maar dit ivm de plaatsing van de buitenunit. Wil me alvast voorbereiden aangezien er ook nog een leiding naar de meterkast moet.
Heb je dat op voorhand niet bekeken?
Voor ik de offerte kreeg heeft mijn installateur alles goed nageken om er voor te zorgen dat alles kon zoals hij het voorzag, en we zonder condenspompen konden werken. Dat vond ik (en hij ) echt wel belangrijk.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:05
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:12:
[...]
dasty in plantenspuit voor de verdamper.
[...]
You sure?

Ik vind Dasty ook geweldig spul, maar voor aluminium wordt het afgeraden zover ik weet.
En aangezien de lamellen op een verdamper van aluminium zijn... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ThinkPad schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:58:
[...]

You sure?

Ik vind Dasty ook geweldig spul, maar voor aluminium wordt het afgeraden zover ik weet.
En aangezien de lamellen op een verdamper van aluminium zijn... :?
5 a 10 min intrekken en uitspuiten is geen probleem. Ik gebruik bij ernstige gevallen veel agressiever spul dan dasty.

Je hebt aluminium en en hebt aluminium. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-06-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
flippy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 22:40:
[...]

als je de kappen eraf hebt wijst het zich redelijk vanzelf om de rest uit elkaar te halen. paar kruiskopen en de lekbak trek je er zo uit.

die spuitbussen kan je gebruiken maar dasty werkt goed genoeg. helemaal als je ding toch uit elkaar haalt.
spuitbus kan je alsnog doen maar ga dan eerst ff met de dasty en berg water erdoor om een begin te maken.
@flippy
Dank voor je advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben al even aan het rondzoeken, maar ik kan er weinig over vinden:

Heeft er iemand hier ervaring met een Lucht/lucht warmtepomp voor het regelen van luchtvochtigheid?

Ik weet dat airco's vocht uit de lucht kunnen onttrekken, en veel airco units hebben ook een 'dry' stand, waarbij de unit af en toe aanslaat om te ontvochtigen. Ik kan alleen niks vinden over het behalen van een constante luchtvochtigheid.

Ik wil graag in een houtwerkplaats gaan verwarmen én luchtvochtigheid regelen. Het liefste wil ik zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid zo constant mogelijk houden.

Nu kan ik verwarmen én een ontvochtiger met hygrostaat én een bevochtiger kopen, maar het lijkt me dat er een oplossing bestaat waar deze functionaliteiten samen gevoegd zijn.

Heeft iemand data van de luchtvochtigheid in zijn/haar huis/ruimte die actief verwarmd en gekoeld wordt met een airco? Ik wil graag weten hoe groot de fluctuaties in de luchtvochtigheid zijn bij een 'normale' airco met bijvoorbeeld een 'dry' functie.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:34:

Heeft er iemand hier ervaring met een Lucht/lucht warmtepomp voor het regelen van luchtvochtigheid?

Ik weet dat airco's vocht uit de lucht kunnen onttrekken, en veel airco units hebben ook een 'dry' stand, waarbij de unit af en toe aanslaat om te ontvochtigen. Ik kan alleen niks vinden over het behalen van een constante luchtvochtigheid.

Ik wil graag in een houtwerkplaats gaan verwarmen én luchtvochtigheid regelen. Het liefste wil ik zowel de temperatuur als de luchtvochtigheid zo constant mogelijk houden.

Nu kan ik verwarmen én een ontvochtiger met hygrostaat én een bevochtiger kopen, maar het lijkt me dat er een oplossing bestaat waar deze functionaliteiten samen gevoegd zijn.

Heeft iemand data van de luchtvochtigheid in zijn/haar huis/ruimte die actief verwarmd en gekoeld wordt met een airco? Ik wil graag weten hoe groot de fluctuaties in de luchtvochtigheid zijn bij een 'normale' airco met bijvoorbeeld een 'dry' functie.
Dat ga je met een huis-tuin en keuken airco echt niet voor elkaar krijgen.
Je kan bv niet drogen en verwarmen... tenzij je de buitenunit ook binnen zet...

Wat jij nodig hebt is een industriele installatie waar alle parameters kunnen gecontroleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tommie12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Dat ga je met een huis-tuin en keuken airco echt niet voor elkaar krijgen.
Je kan bv niet drogen en verwarmen... tenzij je de buitenunit ook binnen zet...

Wat jij nodig hebt is een industriele installatie waar alle parameters kunnen gecontroleerd worden.
Bij verwarmen gaat de relatieve luchtvochtigheid natuurlijk automatisch naar beneden. Vandaar dat ik erg benieuwd ben of iemand toevallig ook luchtvochtigheid bijhoud en zou willen delen hoe veel deze fluctueert door het jaar heen.

Misschien is het met een simpele AC split unit die in de zomer koelt en in de winter verwarmd al wel heel erg acceptabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:34
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Bij verwarmen gaat de relatieve luchtvochtigheid natuurlijk automatisch naar beneden. Vandaar dat ik erg benieuwd ben of iemand toevallig ook luchtvochtigheid bijhoud en zou willen delen hoe veel deze fluctueert door het jaar heen.

Misschien is het met een simpele AC split unit die in de zomer koelt en in de winter verwarmd al wel heel erg acceptabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81YhsZ2WrSTO2h4vEdVPikuWUdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B7Wp4wmXKVjKcDAxVOzpHRHw.png?f=fotoalbum_large
*juli mist door een storing ^^

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Oof. Ben ik blij met een WTW/ERV, het is vrij constant ~50-60% hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Hoe groot is die opslagplaats?
En binnen welke waarden wil je de vochtigheid handhaven?

In de winter bij vriestemperaturen buiten zal je sowieso heel lage vochtigheid krijgen, dan moet je misschien zelfs gaan bevochtigen.

En in de zomer als de airco draait, dan onttrek je vrijwel altijd water wat als condens afgevoerd wordt.

In het tussenseizoen kan je drogen, maar bij mijn weten kan je niet zomaar een gewenst vochtigheidspercentage aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dankjewel, mag ik vragen of je actief koelt én verwarmd?

Ik zou het liefste tussen de 45% en 55% blijven. Jij hebt wel veel meer variatie dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tommie12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Hoe groot is die opslagplaats?
En binnen welke waarden wil je de vochtigheid handhaven?

In de winter bij vriestemperaturen buiten zal je sowieso heel lage vochtigheid krijgen, dan moet je misschien zelfs gaan bevochtigen.

En in de zomer als de airco draait, dan onttrek je vrijwel altijd water wat als condens afgevoerd wordt.

In het tussenseizoen kan je drogen, maar bij mijn weten kan je niet zomaar een gewenst vochtigheidspercentage aangeven.
De werkplaats is ongeveer 21m2
Bevochtigen is misschien nodig inderdaad, vandaar dat ik hier vraag wat mensen ongeveer hebben.
Trotect maakt mooie ontvochtigers die een instelbaar setpoint hebben, maar die verwarmen dan weer niet significant.

Wat betreft de stabiliteit, het liefste minder dan 10% variatie, 20% is misschien ook wel acceptabel.
Het hangt er ook wel heel erg van af hoe stabiel de temperatuur is.
Uiteindelijk is alles natuurlijk beter dan géén verwarming en géén ontvochtiging. (huidige situatie)

Met een Lucht-lucht warmtepomp dacht ik meerdere vliegen in één klap te slaan.

[ Voor 13% gewijzigd door dragonhaertt op 05-06-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
Newbie op gebied van luchtconditionering hier.

Afgelopen vrijdag iemand langs laten komen voor airco op 2 vertrekken. Slaapkamer en woonkamer. Beide kunnen af met 3,5kw units. Wat is aan te raden, een enkele unit buiten voor 2 vertrekken of beide vertrekken los op hun eigen buitenunit?

De meneer in kwestie zei dat 1 enkele buitenunit niet persé beter is. Groter betekent ook meer onderdelen en dus grotere kans op storing, maar zoals gezegd, newbie hier, dus ik heb werkelijk geen idee of dat echt zo is.

Wat zijn de voor- en nadelen en wat kunnen jullie me aanraden in deze? :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 14:39
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Ik zou het liefste tussen de 45% en 55% blijven. Jij hebt wel veel meer variatie dan dat.
Als je gaat stoken gaat de luchtvochtigheid omlaag met welk middel je ook stookt. Waarschijnlijk door de luchtverplaatsing heb ik de indruk dat die bij een airco sneller daalt. Voorheen had ik een lucht ontvochtiger maar sinds kort een bevochtiger.
Voor zover ik weet heeft alleen Daiking een variant die kan bevochtigen.

Edit: Deze dus https://www.chillair.nl/d...5n-ururu-sarara-25-kw.htm

[ Voor 6% gewijzigd door Willempie27 op 05-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kaos001 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:48:

Afgelopen vrijdag iemand langs laten komen voor airco op 2 vertrekken. Slaapkamer en woonkamer. Beide kunnen af met 3,5kw units. Wat is aan te raden, een enkele unit buiten voor 2 vertrekken of beide vertrekken los op hun eigen buitenunit?

De meneer in kwestie zei dat 1 enkele buitenunit niet persé beter is. Groter betekent ook meer onderdelen en dus grotere kans op storing, maar zoals gezegd, newbie hier, dus ik heb werkelijk geen idee of dat echt zo is.

Ik wil niet grof zijn, maar lees aub eerst de openingspost en formuleer je vragen dan opnieuw.

3.5 kW voor een slaapkamer lijkt me enorm groot, tenzij je een suite van 50m2 hebt.
De discussie mono- multi is ook al een paar keer gevoerd... het heeft voor en nadelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

M.b.t de Dasty op de vorige pagina.. toevallig het weekend hetzelfde gedaan bij onze mooie Toshiba:

Sfeerimpressie
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/535088906559946773/1114885725465346119/IMG20230604135457.jpg?width=800&height=602
Werkt prima! Vooral niet te lang er op laten zitten, en moet een hoop water opnieuw afspoelen. Voor het afspoelen heb ik een plantenspuit gebruikt.

Controleer op voorhand wel de condensafvoer, en indien aanwezig de werking van het afvoerpompje. Bij die van ons was het kabeltje vorig jaar los gekomen, toen liep er opeens water uit de unit :+ Dus, maatbekertje water in de lekbak, kijken of het weg loopt en/of het pompje aanslaat, en eventueel voorzorgsmaatregelen nemen ((kunst)gebit reinigingstablet), al werkt Dasty in de afvoer spuiten ook aardig :+

De hoeveelheid rotzooi die er uiteindelijk uit kwam viel me eigenlijk nog mee, maar goed: better safe than sorry, veel werk is het niet en de materialen kosten geen drol.

Oh, en na het meermaals door laten spoelen, de unit op ventilatorstand door laten blazen. Zo komt er misschien wat vochtigheid in de ruimte, maar zo wordt de verdamper/condensator wel vrij goed schoon geblazen. Dit doet onze unit tevens als we hem uitschakelen na het koelen, wat misschien de reden is waarom de vuiligheid me nog mee viel :)

Ik gebruik de Dasty allesreiniger voor de airco, niet de ontvetter... daarmee geraakt hij prima schoon en hij ruikt wat lekkerder dan de standaard gele :P En de gele/ontvetter is ook totaal niet nodig naar mijn mening...

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:42:
[...]

Yes, voor verwarmen vanaf oktober t/m maart eenzelfde setpoint 24/7.
Koelen de woonkamer ook 24/7 in de warme maanden, maar dat doet echt vrij weinig met de luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-06 22:38

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Sebazzz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:20:
Zo, de eerste airco van de geplande hangt en is functioneel :)

[Afbeelding]
Die anthraciete box ziet er er goed uit, @Sebazzz !
Wat kost die en waar kun je die kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Tommie12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:57:
[...]

Heb je dat op voorhand niet bekeken?
Voor ik de offerte kreeg heeft mijn installateur alles goed nageken om er voor te zorgen dat alles kon zoals hij het voorzag, en we zonder condenspompen konden werken. Dat vond ik (en hij ) echt wel belangrijk.
Ja dat ga ik nu toch op voorhand bekijken?

Ik heb hem al, we moeten nog kijken naar de plaatsing, vraag me alleen af hoe lang die leidingen mogen zijn, dan kan ik zelf alvast de boel bekijken voordat de monteur komt om het te bepalen.

Ik heb hem het liefst op de overloop en de buitenunit op de grond in de hoek van de voortuin, maar ik ben bang dat dat te ver gaat worden. Op het dak wordt weer lastig aangezien het vol zonnepanelen zit.

[ Voor 32% gewijzigd door JDx op 05-06-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-06 09:15
kaos001 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:48:

Meer nuttige filmpjes op dat kanaal :)

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05 08:37

jusch

cs-tz50wkew, cs-tz35wkew

Een tip voor als het te droog word in de winter; zet de was voor de airco.
Droogt super snel, luchtvochtigheid gaat omhoog en het is "gratis".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Ik heb hem al, we moeten nog kijken naar de plaatsing, vraag me alleen af hoe lang die leidingen mogen zijn, dan kan ik zelf alvast de boel bekijken voordat de monteur komt om het te bepalen.

Ik heb hem het liefst op de overloop en de buitenunit op de grond in de hoek van de voortuin, maar ik ben bang dat dat te ver gaat worden. Op het dak wordt weer lastig aangezien het vol zonnepanelen zit.
Volgens mij kan een meter of 20/25 makkelijk. De verste zit hier ook op die afstand.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 05-06-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sebazzz

3dp

Gasoline1234 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:42:
[...]

Die anthraciete box ziet er er goed uit, @Sebazzz !
Wat kost die en waar kun je die kopen?
Ja de welstandscommissie mag echt niet klagen hoor :D Het unit zelf is met weerbestandige lak ook antraciet gespoten hoor, maar we vonden het wel zo net om het voor de voorzijde van het huis te maskeren.

De kast is een Alixo Premium. Ze zijn er in antraciet, wit en hardhout eucalpytus.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sebazzz

3dp

jusch schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:40:
[...]

Voor het buitenunit of bedoel je dat het binnenunit ernaartoe moet blazen?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dat werkt maar tijdelijk voor 1a 2 uurtjes is mijn ervaring.
Dit probleem heb ik opgelost door een enthalpiewisselaar in de WTW kast te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
[...]

Dat is marginaal, erg plaatselijk en binnen no time weer vervlogen. In een natte wasbeurt, van zeg 5kg, zit misschien nog een 0,5 liter vocht (of je moet niet centrifugeren maar dan is je vloer kletsnat :+).

Dit is misschien voor een kamer van 4m² nog nuttig maar niet voor een hele grote ruimte. Ik heb een luchtbevochtiger die met gemak een paar liter per dag erdoorheen jaagt.

Maar goed alle kleine beetjes kunnen helpen maar doet erg weinig (net zoals van die bakjes aan de radiator...het schiet allemaal niet op).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan

@dragonhaertt
Misschien een antwoord wat een beetje buiten je verwachting ligt.
Maar ik heb een ruimte die op constante temperatuur en vochtigheid wordt gehouden. Dat is mijn wijn opslag ruimte. De vochtigheid is mooi constant, maar de temperatuur ook, zij het rond de 12 graden (in de zomer een halve tot een graad hoger gekozen om wat te sparen op verbruik van energie).
De unit die ik daarvoor gebruik is speciaal ontwikkeld en geïnstalleerd voor die toepassing in wijnkelders.
Ik denk dat een hogere temperatuur ook wel constant is te handhaven hiermee, maar de ruimte moet wel behoorlijk goed afgesloten zijn vrees ik. Het vermogen van mijn unit is ca. 1.5 kW voor koelen, maar de COP os slechts 1.8. Dus een nogal “dorstig ding”.
De vochtigheid wordt betrekkelijk eenvoudig geregeld doordat als de fans aanslaan er water in een vlakke bak wordt gedruppeld voor de fans. De unit meet de vochtigheid, maar het is niet zo dat je die op enkele procenten constant kunt houden. Zie de screenshot van de Tuya sensor.
Voor mij is 60-70% ideaal en dat doet de unit heel netjes, weliswaar in de zomer wat lager dan de winter, zoals je verwacht van de wat hogere temperaturen buiten, die kennelijk toch wat invloed op de vochtigheid hebben. Maar voor mijn toepassing is dat niet kritisch om het op procenten nauwkeurig constant te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLuwTvf-TiUeX_koBf1Ge1QAXLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YY7yxqTFB9ma1Ynb14Gp0X5V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JDx schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:05:
[...]

Klinkt een beetje als een auto kopen en maar eens kijken of die in de garage past….
Of.. ik rij VW Golf, hoe breed is die?

Wat ga je doen als je 20 meter nodig hebt, en de fabrikant zegt : max 15 m?

Als je die al hebt, kijk dan eens in de installatiehandleiding. Daar zullen wel ergens specificaties in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Tommie12 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:36:
[...]

Wat ga je doen als je 20 meter nodig hebt, en de fabrikant zegt : max 15 m?
@JDx Langer kan altijd wel, maar een buitenunit is gevuld tot x aantal meter. Dus hooguit moet er bijgevuld worden wanneer de afstand groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dan kan ie mooi van de overloop, door een ongebruikte slaapkamer naar buiten en dan naar beneden, heb hem liever op de grond staan dan aan een oude gevel hangen. En mooi in de hoek, niet naast de voordeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
...
Vrijwel het hele jaar door de Airco aangehad, zomers om te koelen, in de winter om te verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPYB-lgBhWBp1pgMr7eFaPA1FD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/acoG06IPQSTGdlbp3sFfJbwV.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
GermanPivo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 18:55:
[...]

@JDx Langer kan altijd wel, maar een buitenunit is gevuld tot x aantal meter. Dus hooguit moet er bijgevuld worden wanneer de afstand groter is.
Is niet onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
gAzu schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:31:
Heb al veel gelezen en meegelezen maar vraag bij deze toch maar jullie advies.

Ik kom er ondertussen niet meer uit... :S
Alleen al met Mitsubishi Electric wordt ik gek van alle tiepenummers met wéér een extra lettertje waarover je niks kan vinden.

we hebben 3 binnenunits nodig.
Dan heb je nog keuze voor buiten: 3 single, 1 single en 1 multi(2) of alleen een multi(3).
(Kan allemaal hier kwa plek)

Afhankelijk van de combinatie van binnen en buitenunit verandert dan weer de prestatie voor verwarmen.
Wanneer haal je die waarden van COP of SCOP eigenlijk? Vast niet in elke situatie.... :?
Dan heb je weer Mitsubishi Heavy Industries.
Waarom zijn er 2 Mitsubishi's? Ze hebben wel units met een hoge COP lijkt het.
Lastig om goede manuals te vinden ook.

En moet ik dan nog naar Daikin kijken?

Situatie:
Dijkwoning (hoek), bj 1928
Energielabel B HR++ glas, dak en spouwisolatie
gasverbruik verwarmen +- 700m3/jaar (Nefit HRketel)
Verwarmen in de winter dagelijks 21,5 graden van 07:30 tot 23:00 uur. Nacht 19 graden

gewenst:
Onderhuis = 7,5 x 4,5 x 2 = 67 m3 - 18 graden C
Woonkamer = 7,5 x 4,5 x 2,5 - 1,9 x 2,5 x 2,5 = 73 m3 - 22 graden C (is minus hal/toilet)
Zolder = 6,2 x 4,5 x 2,6 = 73 m3 - 22 graden C
Totaal = 213 m3

Het onderhuis (slaapkamer) bevind zich gedeeltelijk in de dijk. stabielere temp.
Zolder wordt gebruikt als was het een woonkamer (dus altijd aangenaam verwarmd)

Hoofddoel: (bij)verwarmen.
De CV-ketel kan altijd worden bijgeschakeld of overnemen.
Het systeem draait bij voorkeur op een laag, vrijwel constant vermogen

Kenmerken:
- lage geluidsproductie (zowel binnen als buiten)

- hoge efficientie (COP, SCOP) voor verwarmen

- goede regeling (terugmoduleren?) voor continue draaien op laag vermogen

- design niet belangrijk, goede presaties wel. (we spuiten het wel matzwart zoals @Sebazzz d:)b

Zag net wat filmpjes hierboven. Snel kijken of dat helpt...
Ik voel me nog lang niet klaar om een offerte te gaan accepteren :S
MHI, ME (2 verschillende fabrikanten) en Daikin allemaal goed. Verschil single en multi en voor- en nadelen.....kijk in het vorige topic met zoekfunctie. Daar is al zoveel over geschreven en TS vertelt je dat ook.Als je single kan....doen.

Vermogen bereken per ruimte en niet voor geheel huis hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als je 700m3 maar verbruikt kom je niet veel hoger dan een 2 of 2,5 per ruimte schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 05:03
iemand hier wel eens een perfera zelf opgehangen ?
is het dan normaal dat de leidingen die er al op aan gesloten zijn deze bocht maken?
of komt zo iets na installatie door verkeerde installatie
de hoek lijkt me wel erg , verder dan 90 gradenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6tCExMWbdL0zeJN1dv_ZVepGMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EjNEb46y5Q7ZAn4IhQUFYHlF.jpg?f=fotoalbum_large
bedoel dus de ingepakte rechtsboven aan en afvoer met de witte tyrep eromheen.

[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 05-06-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-06 13:04
MotorBeast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:22:
[...]

MHI, ME (2 verschillende fabrikanten) en Daikin allemaal goed. Verschil single en multi en voor- en nadelen.....kijk in het vorige topic met zoekfunctie. Daar is al zoveel over geschreven en TS vertelt je dat ook.Als je single kan....doen.

Vermogen bereken per ruimte en niet voor geheel huis hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Als je 700m3 maar verbruikt kom je niet veel hoger dan een 2 of 2,5 per ruimte schat ik in.
ja, dat denk ik ook. 1x2 (de 1,5 heeft vaak een lagere efficientie of kan alleen samen met een multi zie ik in de specs.) en 2x een 2,5 will do.

Wat ik niet vind in de technische info is het minimum vermogen waarop een installatie kan draaien.
Dat lijkt me een belangrijk gegeven voor als je bijna niet hoeft te stoken.
Einde lente of begin herfst.

En hoe laat je je installatie op een laag pitje draaien?
Het is allemaal een temperatuur instellen en dan de fan op laag en dan maar afwachten of het systeem ver genoeg terug kan moduleren om continu op een laag pitje te draaien of zit ik ernaast en zijn er meer mogelijkheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:18:
iemand hier wel eens een perfera zelf opgehangen ?
is het dan normaal dat de leidingen die er al op aan gesloten zijn deze bocht maken?
of komt zo iets na installatie door verkeerde installatie
de hoek lijkt me wel erg , verder dan 90 graden[Afbeelding]
bedoel dus de ingepakte rechtsboven aan en afvoer met de witte tyrep eromheen.
dit is normaal in vrijwel elk binnendeel. de bocht die onderin de unit zit is de enigste die de installateur eventueel zal verbuigen afhankelijk waar de leiding heen moet. deze mag ook maar 1x verbogen worden naar de goede richting.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 05-06-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
@Proton_ haal dat aparte topic liever maar weer weg proton. Daar zit ik niet op te wachten. Het was maar achtergrond info voor verdere vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
gAzu schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:15:
[...]

ja, dat denk ik ook. 1x2 (de 1,5 heeft vaak een lagere efficientie of kan alleen samen met een multi zie ik in de specs.) en 2x een 2,5 will do.

Wat ik niet vind in de technische info is het minimum vermogen waarop een installatie kan draaien.
Dat lijkt me een belangrijk gegeven voor als je bijna niet hoeft te stoken.
Einde lente of begin herfst.

En hoe laat je je installatie op een laag pitje draaien?
Het is allemaal een temperatuur instellen en dan de fan op laag en dan maar afwachten of het systeem ver genoeg terug kan moduleren om continu op een laag pitje te draaien of zit ik ernaast en zijn er meer mogelijkheden?
Singles draaien een lager minimum vermogen. Fan gewoon op auto en de boel moduleert gewoon uit zichzelf terug, zeker als je bij echte koude 24/7 draait. Nooit knijpen van de fan binnen. Er komt een punt dat je warmteverlies bij hogere temperaturen weinig wordt en dan voorkom je pendelen niet maar de multi's hebben daar eerder een handje van. Zeker als niet alle units aanstaan die erop zijn aangesloten.

Ik ben alleen bekend met Daikin en daar kan je gewoon het minimum vinden in de datasheets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op maandag 5 juni 2023 @ 23:32:
[...]

Singles draaien een lager minimum vermogen. Fan gewoon op auto en de boel moduleert gewoon uit zichzelf terug, zeker als je bij echte koude 24/7 draait. Nooit knijpen van de fan binnen. Er komt een punt dat je warmteverlies bij hogere temperaturen weinig wordt en dan voorkom je pendelen niet maar de multi's hebben daar eerder een handje van. Zeker als niet alle units aanstaan die erop zijn aangesloten.

Ik ben alleen bekend met Daikin en daar kan je gewoon het minimum vinden in de datasheets.
Daar ben ik het niet mee eens. Voor Daikin, met een single, zit je vast aan minimaal 1.3-1.4 kW:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnT9h_tCUUWQK88wa__3d0fLCpA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dRO9yuwDnnZC5uPbq5711zyp.png?f=user_large

Met een dual / triple split van de -40 grootte mag je 1.3 kW over 2x 2.0 kW of 3x 1.5 kW verdelen, dus per kamer zit je op 650W of 430W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ixJX3gldG1Gq_FKGOJK2Z19M-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7YLZNTAlbXTPjZgXuSFwUC86.png?f=user_large

En gek genoeg kan de 2MXM50A nog lager, naar 1.2 kW verdeeld over 2. Als je 2 ruimtes tegelijk wilt verwarmen heeft een dual split een 50% lager minimum vermogen, en nog meer met een triple. Met 1 unit aan gedraagt die hetzelfde als een single 2.0 / 2.5 kW.

Het is vaak niet eens goedkoper maar een dual split heeft maar 1 blok buiten, voor een krappe tuin of gevel is dat nog een plus.

En mocht de warmtevraag niet gelijk zijn in de 2 ruimtes, met 2x 2.5 kW single split zit je vast aan maximaal ~2.4 kW design capacity en kan je niet wat extra naar de woonkamer sturen als het daar koud is maar de rest valt mee.

Met een multi kan je alle 4.2 kW naar 1 unit sturen, de 2.5 kW binnenunit kan dat best aan, die heeft een warmtewisselaar die 4.7 kW kan uitblazen, maar de buitenunit moet wel genoeg warmte gas leveren. Dat kan de 2MXM50A wel, maar de RXM25R9 niet. Het binnendeel is hetzelfde, of het nou zit aan een kleine 1 op 1 split of een enorm ding van 200 kW+ op het dak van een hotel.

[ Voor 15% gewijzigd door w00key op 06-06-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Kijk! Zo'n helder overzicht heb ik bij Mitsubishi nog niet gevonden.

De 3 binnenunits zullen nooit uitstaan dus de laagste laaglast voor het totale systeem is bij de multi 1,3kW.
Kies je voor 3 singles (met dezelfde binnenunits) dan is je laagste laaglast zomaar 3x zo hoog - 3,9kW.

Stel de warmtevraag in het huis is op enig moment 1,5kW totaal
De 3 singles zullen dan gaan pendelen terwijl de multi rustig continue de 1,5 kW levert aan de 3 binnenunits.

Is dat zo een correcte conclusie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
@gAzu Zo'n overzicht staat bij MHI in de brochure, En als je dat specifiek wilt weten voor de door jouw gekozen binnenunits, moet je even op zoek naar de combinatietabellen.

@w00key Nouja, daar staat het ook in de brochure :+

[ Voor 253% gewijzigd door GermanPivo op 06-06-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:43:
Kijk! Zo'n helder overzicht heb ik bij Mitsubishi nog niet gevonden.

De 3 binnenunits zullen nooit uitstaan dus de laagste laaglast voor het totale systeem is bij de multi 1,3kW.
Kies je voor 3 singles (met dezelfde binnenunits) dan is je laagste laaglast zomaar 3x zo hoog - 3,9kW.

Stel de warmtevraag in het huis is op enig moment 1,5kW totaal
De 3 singles zullen dan gaan pendelen terwijl de multi rustig continue de 1,5 kW levert aan de 3 binnenunits.

Is dat zo een correcte conclusie?
Dat klopt inderdaad. Op een dag met 1.5 kW warmtevraag, niet veel dus warm buiten, even grof geschat COP 5, zit je op 300W elektrisch en 7.2 kWh per dag verbruik.

3 losse units gaan dan zeker pendelen (3x 100W bij perfecte verdeling, maar is vaker eerder 200/50/50) maar 1 multi kan prima zo laag pruttelen de hele dag door. De mijne (LG 5.2 kW) zie ik wel vaker lopen op 200W elektrisch opgenomen van de stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ik geloof dat hij het over Mitsubishi Electric had.

Overigens geldt de voordelen van multi niet bij elk merk. Ik heb goede verhalen gehoord over Daikin (demand control werkt goed) en MHI (super lage ~0.9 kW minimum), maar mijn LG is beetje dramatisch, en iemand ander hier had last met een (te grote?) ME unit.

Daikin / MHI: zou ik volgende keer nemen
Rest: doe maar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Multisplit kent nadelen als storing ben je alles kwijt, regelgedrag bij verwarmen loopt niet lekker als er geen meerdere binnenunits in bedrijf zijn, hebben vaak een iets lager redement.

Singlesplit kent maar 1 nadeel, je bent meerdere buitenunits nodig bij meerdere ruimte.s

Het minimale vermogen is beter bij een singlesplit als je enkel 1 binnenunit aan hebt, meerdere binnenunits is een ander verhaal.

Multisplit kent hetzelfde nadeel als een CV, afgifte punten sluiten omdat bepaalde ruimte,s niet verwarmd hoeven worden kan de ketel zijn warmte niet kwijt.

Mijn advies houdt boven en beneden gescheiden met een buitenunit als je hem ook gebruikt als verwarming.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2023 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:26:
Multisplit kent nadelen als storing ben je alles kwijt, regelgedrag bij verwarmen loopt niet lekker als er geen meerdere binnenunits in bedrijf zijn, hebben vaak een iets lager redement.

Singlesplit kent maar 1 nadeel en dat is je bent meerdere buitenunits nodig.

Het minimale vermogen is beter bij een singlesplit als je enkel een ruimte verwarmd/koelt, meerdere ruimte,s is een ander verhaal.

Multisplit kent hetzelfde nadeel als een CV waar je radiatoren gaat dichtzetten omdat de ruimte niet verwarmd hoeft te worden.

Mijn advies blijft houdt boven en beneden een gescheiden buitenunit.
#1 Regelgedrag hier is juist beter met 1 unit. Met 2 wilt hij soms iets te snel opstarten (te aggressive hot start), is een LG ding. Met MHI / Daikin heb je daar geen last van. Koop geen LG.

#2 Minimum vermogen per unit bij single split is hoger dan dual / triple. Zie specs boven van Daikin. MHI is vergelijkbaar. En bij 1 binnenunit aan is het gelijk, minimum vermogen is dus een voordeel multi, nadeel single, niet andersom.

#3 Single split kan niet alle warmte sturen naar de woonkamer, mocht het daar te koud zijn. De overschot vermogen die je in de slaapkamers niet gebruik is dan niet verloren maar kan doelmatig worden ingezet.

Ik heb afgelopen seizoenen regelmatig met 1500W+ opgenomen vermogen, dus 5 kW+ warmte uit een "2.5" kW unit in de woonkamer gekregen. De oversized, extra grote multi verdamper buiten vriest niet dicht daarbij, itt verhalen met 2.5 single splits die als het vriest eigenlijk niet echt trekken en meerdere keren defrost draaien per uur. Daikin tot de maat 4.2 kW singles leveren allemaal ongeveer 2.4 kW bij -7, de multi -40 en -50 kunnen 50%-100% meer warmte leveren met kou en alles naar 1 plek sturen.

We plannen in Nederland toch maar voor ~2 kW per ruimte, als er echt storing vervangt een elektrische kacheltje met een stekker prima de verwarming voor de paar dagen tot het opgelost is. Warmtepompen zijn niet echt magic en de meest voorkomende storing, lekkage ergens / tekort aan koelmiddel, voel je aankomen als je op let, je verbruik gaat omhoog en de unit krijgt het moeilijk warm of koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 11-06 14:25
mr_evil08 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Dat werkt maar tijdelijk voor 1a 2 uurtjes is mijn ervaring.
Dit probleem heb ik opgelost door een enthalpiewisselaar in de WTW kast te plaatsen.
Ik heb een Itho HRU RFT 350, welke heb jij waar die wisselaar in kan? Ik heb nu een gewone hexacon wisselaar erin, en het ding heeft een condens afvoer...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Dat is dus allemaal sterk afhankelijk van de context @mr_evil08
Vandaar dat ik die in mn eerste post heb beschreven. maar die werd meteen verbannen naar een eigen topic waar natuurlijk niemand meeleest. :S

Dat je met je multi een single point of failure hebt op je buitenunit staat buiten kijf.

In mijn geval betreft het een niet zo groot huis met open ruimtes die allen verwarmd worden.
Altijd!

De tabel bij bv Daikin toont aan dat de multies daar precies hetzelfde minimale vermogen hebben als de singles. Dat staat er toch gewoon? 1,3kW voor verwarmen.

Afgiftepunten zullen hier niet gesloten worden. alle ruimten worden altijd verwarmd.
Bovendien geen probleem want minimaal vermogen is gelijk bij single/multi.
Of speelt er nog meer mee bij laaglast draaien?

Ons 'boven' is gewoon een tweede woonkamer. (de tv staat er bv.)
Kwa warmtevraag vrijwel gelijk aan de begane grond

Bedankt voor de tabellen @w00key en @GermanPivo . Die geven al veel meer richting dan al mijn gezoek tot nu toe.
En het hoeft geen ME te worden. Mag ook een daikin of mhi zijn.
Die mhi multis kunnen zelfs naar 1kW voor 3 binnenunits zie ik. Dat begint er op te lijken d:)b

[ Voor 14% gewijzigd door gAzu op 06-06-2023 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:46:
Dat is dus allemaal sterk afhankelijk vannde context mrEvil.
Vandaar dat ik die in mn eerste post heb beschreven. maar die werd meteen verbannen naar een eigen topic waar natuurlijk niemand meeleest. :S

Dat je met je multi een single point of failure hebt op je buitenunit staat buiten kijf.

In mijn geval betreft het een niet zo groot huis met open ruimtes die allen verwarmd worden.
Altijd!

De tabel bij bv Daikin toont aan dat de multies daar precies hetzelfde minimale vermogen hebben als de singles. Dat staat er toch gewoon? 1,3kW voor verwarmen.

Afgiftepunten zullen hier niet gesloten worden. alle ruimten worden altijd verwarmd.

Hier op het forum kwamen regelmatig mensen voorbij met issue,s bij multisplit(minimaal vermogen regelgedrag), starten te hoog/vreemd regelgedrag van verschillende merken/types, mensen met single hadden er geen last van.

Op papier staat inderdaad 1.3kw thermisch voor verwarmen, maar de praktijk kan veel lager, zelfs 120 watt opgenomen vermogen mogelijk terwijl volgens de papieren niet lager kan dan ong 200 watt(kijkend vanuit mijn unit), dit zie je niet terug bij multi.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-06 16:40
Ik heb een Fujitsu L/L warmtepomp. Ik wil hem graag reinigen, maar het lukt mij niet om de omkasting ervanaf te krijgen. Het betreft een AOYG18KMTA / ASYG18KMTB

Ik heb drie schroeven verwijderd (zie rode cirkels), maar hoe nu verder?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gm4FdbEzJfK8vWG-kpCto8HAc2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OC1YVqnyHqFthoXcCwbTgHuz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 14:39
Bij een multisplit heeft als voordeel dat je maar 1 buitenunit hebt. De installatie kosten kunnen lager uitvallen maar bij extra veel leidingwerk kan dit misschien weer hoger worden.

De voordelen van single is.
-Bij defrost blijven de andere units werken. Ga je meer ruimtes verwarmen tegelijk op 1 buitenunit zal er ook sneller een defrost komen.
- Je kan 1 kamer koelen en de andere verwarmen.
- Minder leidingwerk
- Je kan elke kamer op zijn eigen vermogen verwarmen bij multi heeft Daikin bijvoorbeeld vraagbesturing. Die moet op alle binnenunits gelijk zijn. Dus niet een slaapkamer 40% en woonkamer 100%. Dit kan raar gedrag vertonen, andere merken units hebben dan ook.
- Buitenunits van 5 kW en hoger zijn gewoon luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:57:
[...]

Hier op het forum kwamen regelmatig mensen voorbij met issue,s bij multisplit, starten te hoog/vreemd regelgedrag van verschillende merken/types, mensen met single hadden er geen last van.

Op papier staat inderdaad 1.3kw thermisch voor verwarmen, maar de praktijk kan veel lager, zelfs 120 watt opgenomen vermogen mogelijk terwijl volgens de papieren niet lager kan dan ong 200 watt(kijkend vanuit mijn unit), dit zie je niet terug bij multi.
Geldt ook voor de multi. Mijne schrijft 0.28 kW minimum opgenomen, praktijk 150W gezien.

Compressors draaien efficiënter bij lager belasting, vergelijk het met een motor die lekker pruttelt op 2000 RPM ipv hard werken op 4K, de multi's zijn gewoon groter gebouwd dus als je daar 2.5 kW van vraag, no big deal. Bij de kleintje is dat 100% van zijn vermogen.

Je ziet het terug in de onderdelen, de single RXM25R/35R heeft een 800W 1YC25GXD#C compressor, de RXM50R/60R hebben een 1300W 2YC40JXD#C. De multi 2MXM40/50 3MXM40/52 hebben allemaal ook de grotere 2YC40JXD#C. De -68 (niet doen) heeft een hele grote 2YC71DXD#C die 8.8 kW kan leveren bij -10C, maar ook dus een veel te hoge minimum vermogen, daar hebben mensen inderdaad over geklaagd in part 1 van de thread.

Multi's blijft veel langer lekker op de optimale toerental i.p.v. vol gas. Dat heb ik heel erg gemerkt in de periodes dat het echt koud is, mijn MU3R19 heeft een DKT208MA die ook in de MU3R21/MU4R25 (7.16kW bij -10!) zit - lekker rustig brommen terwijl het bakken vol hete lucht naar binnen duwt.

Bij MHI gebruiken ze de RMT5111SBE1 voor de SCM 40 ZS-W tot de 60, dus als je de kleine haal heb je praktisch dezelfde piekvermogen (4.1 vs 4.8 kW bij -10).

[ Voor 6% gewijzigd door w00key op 06-06-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
[...]

Hier op het forum kwamen regelmatig mensen voorbij met issue,s bij multisplit(minimaal vermogen regelgedrag), starten te hoog/vreemd regelgedrag van verschillende merken/types, mensen met single hadden er geen last van.

Waar moet je dan van uitgaan bij je keuze als je de specs niet kan vertrouwen?

Er is geen uitgebreide tabel met testresultaten inclusief context van gedrag van mensen, gebouwen en installaties van alle tweakers hier.

120W laaglast draaien klinkt iig heel netjes. Keer 3 units is 360W.
Zou mooi zijn als je dat de hele dag zo kan laten reutelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
[...]

Hier mhi multisplit SCM60Zs-w met 3 aangesloten binnenunits, maar geen raar of onvoorspelbaar gedrag bij koelen en verwarmen, ongeacht of we 1 of meerdere binnenunits gebruiken.

Wat we wel zien hier is bij verwarmen bij buitentemperatuur >14°C, dan gaat de installatie soms pendelen. Alleen is dat een vorm van pendelen die beter gezien kan worden als terugmoduleren. De temperatuur blijft binnen stabiel en volgens vraag, en het verbruik zakt onder wat je normaal bij minimaal opgenomen vermogen zou verwachten.

Bij koelen zien we dat hier meer, maar daarbij geldt hetzelfde. De temperatuur stabiel en verbruik zakt onder wat je normaal zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Er is geen uitgebreide tabel met testresultaten inclusief context van gedrag van mensen, gebouwen en installaties van alle tweakers hier.

Ik heb geen idee maar hier kan de unit zeker wel tot 500-600 watt thermische uitgifte(COP 5) terwijl op papier 1,3kw staat, ook tijdens voelen met de hand voelt het zeker niet aan als 1,3kw.

Pendelen ken ik hier zo goed als niet, wanneer de unit uitslaat blijft die vervolgens een lange tijd ook uit(dat laatste kan weer te maken hebben met dat de voeler elders hangt en geen invloed heeft op de binnenunit uitblaas).

In verleden werd de voeler beinvloed door zijn eigen warmtevraag hier in verwarmbedrijf, dit blijft nu zoals de werkelijke kamertemperatuur ongeacht wat de binnenunit aan het doen is.

Vroeger was 21 graden kamertemp > 25 graden binnen in de Daikin App, ging de binnenunit terug in warmtevraag zakte de temperatuur in de Daikin App ook meteen, viel de binnenunit uit was wel de werkelijke temperatuur zichtbaar.
Ofwel klopte geen hol van die temperatuurregeling.

[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 11:46:
Dat is dus allemaal sterk afhankelijk van de context @mr_evil08

Altijd!

Bedankt voor de tabellen @w00key en @GermanPivo . Die geven al veel meer richting dan al mijn gezoek tot nu toe.
En het hoeft geen ME te worden. Mag ook een daikin of mhi zijn.
Die mhi multis kunnen zelfs naar 1kW voor 3 binnenunits zie ik. Dat begint er op te lijken d:)b
Oh kijk heb nog een oude .xlsx gevonden die ik had gemaakt om te kijken wat de fabrikanten allemaal doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8pbK2lMeXlWqjc9UMNGj29t4oA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xa1SRuVS28Dn4aNUKWq4Wa7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus zelf de MU3R19, die volgens de specs kan regelen naar 18% van de nominale belasting, een hele brede range. De Daikin's zijn ook prima, veel lager dan ~1.3 kW ga je toch niet, maar pas op dat je het wel warm krijg binnen bij kou. De nieuwere 2MXM50A kan dat beter.

Met de MHI SCM 50 ZS-W zit je zekerder.

[edit] En met de RXM35 moet je oppassen dat je dus niet veel warmer krijg dan een -25, dus een grote woonkamer of zolder wordt soms lastig en moet je naar de -42. Of dus een multi.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 06-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt.

[ Voor 124% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-06 14:51
gAzu schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Hier sinds een paar jaar airco's op de 2 slaapkamers (2.5kW) en 1 daikin vloermodel in de woonkamer sinds vorig jaar.(5Kw)
Ik heb voor Daikin gekozen, mijn ervaringen tot nu toe zijn positief.
Vooral het verbruik valt heel erg mee in ons geval.
Voor koelen verbruiken de units echt heel weinig stroom, hier draait alles op fluisterstand de hele nacht door. De waardes zoals hierboven kan ik zeker bevestigen.
Mijn verbruik is meer dan gehalveerd.
Ook het vloermodel in de woonkamer doet perfect zijn werk om te koelen en te verwarmen.
Bij ons dient het als hoofdverwarming ter vervanging van accumulatieverwarming.
Enkele opmerkingen bij verwarmen: defrosts moet je wel rekening mee houden, ook het geluid kan als hinderlijk ervaren worden. Ik vind het meevallen maar compleet stil is het niet.
Bij vriestemperaturen draait de unit in de woonkamer 24/7 om alles op een comfortabele temperatuur te houden.
Ik ben blij met mijn keuzes. Laat de hete zomers maar komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-04 23:48
Hi, er is zojuist een MHU 2,5Kw geïnstalleerd met ingebouwde Wifi module (model SRK25ZS-W). Nu probeer ik de unit op het wifi te connecten maar daar gaat het mis. Het kan natuurlijk zijn dat de unit te weinig bereik heeft maar op het 2.4Ghz kanaal heeft mijn telefoon prima bereik. Ik gebruik WPS op de Connect Box Giga van Ziggo. Kan deze unit alleen op de 5Ghz band connecten of moet dit ook prima op de 2.4 Ghz band werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Zouden jullie met mij mee willen kijken in mijn adviestopic om te bepalen wat de mooiste oplosssing is om meerdere ruimtes te verwarmen en te koelen? Warmtepomp advies Uploader
Het gaat om meerdere ruimtes die een beste afstand van elkaar hebben en ik vermoed dat wij dan uitkomen op twee multisplit airco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 16:44
Afgelopen week informatie ingewonnen betreffende een Daikin Airco installatie.

Idee was initieel woonkamer met 1 Daikin Single solo 5 kw.
Echter vanwege de 5kw buiten unit werd dit de grotere variant.

Op aanraden van Daikin adviseren zij nu het volgende:
- Multisplit Daikin met 1 (kleine) buiten unit 2MXM50A
Deze Buitenunit vervolgens voorzien van 1 5kw binnen unit voor woonkamer en een 3,5 kw voor de zolder verdieping.

Aangezien ze nood beide op vol vermogen aan zullen staan raden ze dit als beste optie aan.

Wat denken jullie… 8.5 kw aansluiten op 5kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 20:09

Jan2023

KISS

Even de specs er op na lezen?

En misschien staat die wp in AP mode?
Gebeurt wel vaker als die net geinstalleerd is ,dan heb je de mogelijk om er mee te connecten om vervolgens wat settings te doen.
Zit er geen sticker op met een wpa code?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:12
blablable schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:59:
Hi, er is zojuist een MHU 2,5Kw geïnstalleerd met ingebouwde Wifi module (model SRK25ZS-W). Nu probeer ik de unit op het wifi te connecten maar daar gaat het mis. Het kan natuurlijk zijn dat de unit te weinig bereik heeft maar op het 2.4Ghz kanaal heeft mijn telefoon prima bereik. Ik gebruik WPS op de Connect Box Giga van Ziggo. Kan deze unit alleen op de 5Ghz band connecten of moet dit ook prima op de 2.4 Ghz band werken?
Ik heb die lucht lucht units ook en de plek van die wifi module is erg ongelukkig (veel metaal eromheen) waardoor het bereik niet al te best is. Dat je telefoon daar wel goede wifi heeft zegt helaas niets over hoe het in de unit is.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Jan2023 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:01:
Even de specs er op na lezen?

En misschien staat die wp in AP mode?
Gebeurt wel vaker als die net geinstalleerd is ,dan heb je de mogelijk om er mee te connecten om vervolgens wat settings te doen.
Zit er geen sticker op met een wpa code?
WPS staat aan op het modem en heb het modem ook al naast de Unit gezet, zonder internetverbinding uiteraard maar neem aan dat je dan wel op wifi moet kunnen connecten. De unit volgens de handleiding geprobeerd te verbinden, Wireless LAN enabled en met E1 laten zoeken naar Wifi WPS. Er is ook een optie E2 waarmee je AP modus activeer op de unit maar geen idee waar ik dan SSID/Pass moet invoeren. In de handleiding verwijzen ze bij deze optie naar een additionele wifi adapter maar ik heb een ingebouwde (dus ook geen handleiding van een losse wifi adapter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Zoeken naar wifi wps ?
Ik zou zoeken naar het ssid wat je modem/router genereerd.
En/of het ssid invoeren met een statisch IP adres uit de range van je router en het gateway adres invoeren.

En anders even swichen naar de sectie van airco,s voor hulp.
Wellicht kom je daar verder.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blablable
Jan2023 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:46:
Zoeken naar wifi wps ?
Ik zou zoeken naar het ssid wat je modem/router genereerd.
En/of het ssid invoeren met een statisch IP adres uit de range van je router en het gateway adres invoeren.

En anders even swichen naar de sectie van airco,s voor hulp.
Wellicht kom je daar verder.

Succes
SSID van mn router ken ik wel :-)
Als ik de kap van de unit open zie ik ook nergens een SSID of iets wat maar ook met wifi heeft te maken terugkomen. Vraag me af of ik nu betaald heb voor een unit met wifi terwijl het er niet in zit.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Of er zit een UTP aansluiting op.
😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:12
blablable schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 18:57:
[...]

SSID van mn router ken ik wel :-)
Als ik de kap van de unit open zie ik ook nergens een SSID of iets wat maar ook met wifi heeft te maken terugkomen. Vraag me af of ik nu betaald heb voor een unit met wifi terwijl het er niet in zit.. :?
https://www.google.com/ur...Vaw1VUHfoPMHAozFFvP1rf-xZ

Daar zit de wifi module, alleen de kappen eraf halen is niet genoeg om hem te vinden

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 19:52

Disaster-Master

ùit De Haag

Ik heb tussendoor ff een simpele vraag waar ik in mn zoektocht online geen goed antwoord op kan vinden..

Ik heb al een multisplit unit in gebruik.
Aan de andere kant van de woning willen wij ook een airco hebben.

Een singlesplit zou volstaan, maar stel dat ik aan diezelfde kant een tweede kamer wil koelen heb ik een duosplit nodig. Maar of we dat willen is niet helder.

Dus de vraag:
Kan ik een duosplit buitenunit ophangen en daaraan slechts één binnendeel monteren. En de andere uitgang afdoppen om daar eventueel later (of nooit..) een tweede binnendeel aan te koppelen.

Kan dat? Of MOET er een tweede binnendeel aan om de installatie uberhaupt te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Disaster-Master schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 20:18:
Dus de vraag:
Kan ik een duosplit buitenunit ophangen en daaraan slechts één binnendeel monteren. En de andere uitgang afdoppen om daar eventueel later (of nooit..) een tweede binnendeel aan te koppelen.
de unit komt afgedopt uit de doos. uitbreiden kan dus gewoon. afhankelijk van de totale leidinglengte kan het wel nodig zijn voor de stekmonteur om koelmiddel erbij te doen.

voor de duidelijkheid: dat is niet iets wat je zelf kan of mag.

let op: er is ook een minimum leidinglengte, vooral voor multisplit belangrijk.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 06-06-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Ja ik ben ermee bekend, dat zal ik tzt door een STEK of iig F-Gassen monteur laten doen..
Maar ik kon nergens vinden of een duo ook met 1 binnendeel werkend is te hebben..

Die minimumlengte is wellicht een dingentje.. zal denk ik hoogstens een paar meter zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:44

Oekol

waka waka hey hey

Voor de daikin gebruikers onder ons. Als jullie een airco in de slaapkamer hebben en die doen jullie aan in de nacht. Wat zijn de settings?

Wel automatisch of een vaste stand?
Vraagbesturing automatisch of erger knijpen?
Economo aan of uit etc?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Disaster-Master schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 21:10:
Ja ik ben ermee bekend, dat zal ik tzt door een STEK of iig F-Gassen monteur laten doen..
Maar ik kon nergens vinden of een duo ook met 1 binnendeel werkend is te hebben..

Die minimumlengte is wellicht een dingentje.. zal denk ik hoogstens een paar meter zijn..
wat je kan doen is de extra lengte die nodig is opgerold houden naast de unit todat de 2e unit aangesloten word. dan kan dat extra stuk lengte weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disaster-Master

Disaster-Master

ùit De Haag

Oekol schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 22:01:
Voor de daikin gebruikers onder ons. Als jullie een airco in de slaapkamer hebben en die doen jullie aan in de nacht. Wat zijn de settings?

Wel automatisch of een vaste stand?
Vraagbesturing automatisch of erger knijpen?
Economo aan of uit etc?
Ikneb Daikin. Ik zet hem op stil. Op automatisch gaat hij naar mijn idee niet op de stilste stand. Handmatig niveau 1 is harder dan niveau stil.
Vraagbesturung heb ik uit, ik wil gewoon max kunnen koelen. Daarbij is de koelende capaciteit op niveau stil uiteraard minder.. Econo heeft volgens mij alleen invloed op de inschakelstroom en niet op het verbruik. Overigens heb ik 6,4 kWp aan zonnepanelen dus het verbruik zal mij jeuken :+
Pagina: 1 ... 14 ... 141 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic