Nou ik ben er blij mee.. en ben nog steeds trots op mijn eigen knutselkunsten.
Maar je geeft het als tip op een techforum genaamd Tweakers. To tweak betekent: aanpassen. De meeste hier willen hun unit zo aanpassen om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Niet de andere kant op.Dan moet je dat wel als disclaimer erbij zetten voor de volledigheid.
Maar je geeft het als tip op een techforum genaamd Tweakers. To tweak betekent: aanpassen. De meeste hier willen hun unit zo aanpassen om hem zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Niet de andere kant op.Dan moet je dat wel als disclaimer erbij zetten voor de volledigheid.
Wat ik aan al die omkastingen niet begrijp is waarom er per se zoveel lamellen moeten zijn dat de buitenunit helemaal niet zichtbaar is. Bijvoorbeeld bij die Evostar kun je de helft van de lamellen weghalen en je hebt nog genoeg om de buitenunit grotendeels onzichtbaar te maken.
Nou ik ben er blij mee.. en ben nog steeds trots op mijn eigen knutselkunsten.
Ik heb er ook 1 zelf geknutseld. Merk ook weinig nog van het extra gebruik. Maar ga het wel in de gaten houden. De andere optie is om er een gat aan de voorzijde te maken ter grootte van de ventilator en dan dik ruitgaas ervoor.
Ik heb er ook 1 zelf geknutseld. Merk ook weinig nog van het extra gebruik. Maar ga het wel in de gaten houden. De andere optie is om er een gat aan de voorzijde te maken ter grootte van de ventilator en dan dik ruitgaas ervoor.
Ik zal het wel een paar vergelijkbare dagen met en zonder omkasting gaan testen. Ben benieuwd wat het doet. Ik lees verschillende verhalen, ook dat een omkasting juist een positief effect heeft op het verbruik, vooral in de winter met verwarmen.
Koele lucht aanzuigen in hier geen probleem lijkt me, de achterkant is zo goed als open. Misschien zet ik de lamellen aan de voorkant nog wat verder uit elkaar en in een hoek, beetje tweaken zeg maar
Wat bij wel opviel is dat bij het uitschakelen de warme lucht bleef hangen want de temperatuur sensor van de buitenunit liep een paar graden op. Daarom twijfel ik ook, als die goed zou doorstromen zou dan niet zo blijven hangen.
Willempie27 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:15:
Wat bij wel opviel is dat bij het uitschakelen de warme lucht bleef hangen want de temperatuur sensor van de buitenunit liep een paar graden op. Daarom twijfel ik ook, als die goed zou doorstromen zou dan niet zo blijven hangen.
Klinkt logisch in een kast, ja het is uiteraard niet ideaal anders zouden de fabrikanten er wel wat mee doen.
Waarom nooit kasten met bovenop en de zijkant hout, en de aanzuig en blaas kant met een soort schaduwnet of ander luchtdoorlatend doek. Of zijn er geen doeken/netten die genoeg lucht door laten?
In de meeste landen zal het waarschijnlijk weinig boeien hoe de eruit ziet. Het zijn allemaal extra kosten. Bij schaduwdoek zal snel vol zitten met stof. Hier in Nederland wellicht niet maar wel in landen waar het langdurig droog is.
In de meeste landen zal het waarschijnlijk weinig boeien hoe de eruit ziet. Het zijn allemaal extra kosten. Bij schaduwdoek zal snel vol zitten met stof. Hier in Nederland wellicht niet maar wel in landen waar het langdurig droog is.
Hier ook hoor, spinnenwebben, pluisjes uit bloemen en bomen, stof etc.. zit zo vol en doek laat niet genoeg lucht door nee. Gaas is dan een beter idee.
Je kunt best tweaken voor de looks hoor Je hebt zelf toch ook Daikin i.p.v. Mitsubishi vanwege het uiterlijk?
Zeker voor huishoudens die nooit koelen, is zo'n goedkope ombouw best een goed idee; tijdens het stookseizoen gewoon eraf halen, je zit dan toch alleen maar binnen
Ik heb zelf een ultra-goedkoop, maar effectief afdakje gemaakt: Disclaimer:lage WAF, echtscheidingsgevaar
mbt WAF etc heeft met acceptatie te maken net als bij radiatoren vroeger het geval was.
Lucht/Lucht warmtepomp kenden men vroeger ook alleen van de airco, tegenwoordig wordt het steeds meer geacepteerd als verwarming, zelfs Henk en Ingrid verwarmen er al mee, ik zie steeds vaker doodgewone mensen die er ook al mee verwarmen.
Zojuist een plantenbak van vidaxl omgetoverd tot een airco ombouw/omkasting. 57 euro ipv +250 euro.
Ben er zelf best tevreden over, ziet er net wat beter uit
Disclaimer. Let op: een ombouw zorgt er niet voor dat je unit zuiniger wordt, de kans bestaat dat je rendement om te janken zal zijn na het gebruik van een ombouw en dan met name een werkelijk waar onding zoals mijn creatie. Bezint eer gij begint.
Beter plaats je wat actieve luchtinlaten van minimaal 500W in deze kast. En wat gaas of lamellen in plaats van die anti luchtdoorlaat bunkers die nu dwars voor je fan hangen. <knip>
Je kunt het natuurlijk ook prima zo laten. Maar als je dit zo laat kun je je buitenunit er meteen in begraven. <knip>
En gaat ie er niet kapot aan dan ga je zelf wel kapot aan je energierekening omdat je het rendement van je buitenunit naar beneden hebt geholpen <knip>.
Verder wel lekker creatief gedaan natuurlijk.
Zullen we het gewoon netjes houden? Ook valt over smaak niet te twisten.
[Voor 22% gewijzigd door septillion op 25-05-2023 23:42]
Flatisa schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:11:
Wat ik aan al die omkastingen niet begrijp is waarom er per se zoveel lamellen moeten zijn dat de buitenunit helemaal niet zichtbaar is. Bijvoorbeeld bij die Evostar kun je de helft van de lamellen weghalen en je hebt nog genoeg om de buitenunit grotendeels onzichtbaar te maken.
Het verwarmen afgelopen 2 winters heeft ons indrukwekkend veel gas bespaard (1700 m3 naar 400 m3) dat we hebben besloten om alle slaapkamers te voorzien van een daikin 2.5 kwh airco.
Omdat daar nog e.a aan gas wordt verbruikt.
Ik heb wel 3 apparte split units, sensira want als ik een triple unit neem ben je toch heel veel duurder uit.
En ik heb wel de plaats voor3 buiten units.
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
merlin1201 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:20:
Het verwarmen afgelopen 2 winters heeft ons indrukwekkend veel gas bespaard (1700 m3 naar 400 m3) dat we hebben besloten om alle slaapkamers te voorzien van een daikin 2.5 kwh airco.
Omdat daar nog e.a aan gas wordt verbruikt.
Ik heb wel 3 apparte split units, sensira want als ik een triple unit neem ben je toch heel veel duurder uit.
En ik heb wel de plaats voor3 buiten units.
Vergeet niet dat de laatste 200 m3 voor warm water is, hoeveel is 200 m3 per jaar je waard? In geld is dat €280 per jaar aan maximale besparing, realistisch eerder iets van €140 omdat stroom half zo duur is.
[edit] voor de prijs van 3 airco's kan je een hoop zonnepanelen of een thuis batterij kopen, als milieu besparen je hoofdzaak is. Of de kleinste L/W die ook warm water doet, dan heb je wel de volledige 400 m3 bespaard. Je hebt heel weinig kW vermogen nodig voor de paar kamers boven.
[Voor 17% gewijzigd door w00key op 26-05-2023 12:15]
Vergeet niet dat de laatste 200 m3 voor warm water is, hoeveel is 200 m3 per jaar je waard? In geld is dat €280 per jaar aan maximale besparing, realistisch eerder iets van €140 omdat stroom half zo duur is.
[edit] voor de prijs van 3 airco's kan je een hoop zonnepanelen of een thuis batterij kopen, als milieu besparen je hoofdzaak is. Of de kleinste L/W die ook warm water doet, dan heb je wel de volledige 400 m3 bespaard. Je hebt heel weinig kW vermogen nodig voor de paar kamers boven.
Heb je ook zeker gelijk in, het is dan ook wel het koelen op die zolder en de slaapkamers dus het comfort wat meespeelt, en niet alleen om die laatste 200 m3
Tja en voor de prijs hoef ik het niet te laten, aangezien mijn zwager airco monteur is 😎 ik kan er geen thuis batterij of warmtepomp van kopen
[Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 26-05-2023 12:35]
Heb je ook zeker gelijk in, het is dan ook vooral het koelen op die zolder en de slaapkamers dus het comfort en niet zozeer om die laatste 200 m3
Tja en voor de prijs hoef ik het niet te laten, aangezien mijn zwager airco monteur is 😎
Kwak dan gelijk een WP Boiler erbij en weg gas. Die laatste kuubs kosten je goud geld.
Kwak dan gelijk een WP Boiler erbij en weg gas. Die laatste kuubs kosten je goud geld.
Haha ja ik zat daar idd ook aan te denken maar soms is het ook wel fijn als het heel koud is om de vloerverwarming aan te zetten. Tenminste da vind de vrouw 😄
Maar wie weet de volgende ronde, een boiler op zolder en een in het aanrecht kastje.
Dan denk ik dat ik wel wat meer zonnepanelen moet plaatsen want ik kom nu al kw’s te kort
[Voor 19% gewijzigd door merlin1201 op 26-05-2023 12:37]
Haha ja ik zat daar idd ook aan te denken maar soms is het ook wel fijn als het heel koud is om de vloerverwarming aan te zetten. Tenminste da vind de vrouw 😄
Maar wie weet de volgende ronde, een boiler op zolder en een in het aanrecht kastje.
Dan denk ik dat ik wel wat meer zonnepanelen moet plaatsen want ik kom nu al kw’s te kort
Zonnepanelen staan buiten dit vraagstuk. Het maakt de besparing met van het gas af alleen nog groter.
Pelox, ik wil je toch nog even mijn excuses aanbieden voor mijn post van gisteravond, nu ik op de vroege morgen geheel anders tegen deze situatie aankijk.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf al langer kampte met het idee van een omkasting van een airco buitenunit (hier het concept met flow simulatie gemaakt in paint):
Toen ik echter geheel onverwachts het professionele design van jouw omkasting onder ogen kreeg knapte er ten onrechte iets in mij waardoor bij mij instant jaloezie opkwam. Hierdoor kreeg ik direct de neiging om het zeer persoonlijk te maken, een emotie, helaas ontstaan uit een combinatie van onzekerheid en pure afgunst.
Geheel onterecht natuurlijk waarvoor dan ook mijn welgemeende en oprechte excuses.
Een beetje achtergrond informatie: het komt mede doordat ik destijds zelf de keuze heb gemaakt om een pelletkachel aan te schaffen in plaats van een airco. Dit legt behoorlijk wat gewicht in de weegschaal als het aankomt op persoonlijke intolerantie jegens airco bezitters.
Ik zit door mijn eigen domme keuze nu tijdens het stookseizoen in zak en as (letterlijk) terwijl andere mensen die wél een airco hebben gekocht simpelweg kunnen genieten van de goddelijke warme lucht die deze bijna magische techniek lijkt te bieden.
Daarnaast heb ik een buurman die destijds wél een airco heeft aangeschaft en daar ook altijd over lijkt te willen praten. Het is verder best een puike kerel, als ik echter na mijn bezoekje aan het gemeentehuis over de status van mijn WAJONG aanvraag een lauw traytje Schultenbräu weg wil tikken voor het avondeten, dan heb ik helemaal geen behoefte aan het gezeur en gemeimer van warmteoverdracht coefficiëntie.
Ondanks dat ik de gekozen kleur van je omkisting persoonlijk nog steeds afkeur, had ik het wellicht allemaal wat vriendelijker kunnen formuleren. Ik hoop dat ik je wat inzicht heb kunnen bieden waarom ik zo fel uit de hoek kwam. En weet, dat het zeker niet persoonlijk gericht is tegen jou, ook al heb ik echt een gruwelijke hekel aan dat zeer irritante trekkertje die je als profiel afbeelding gebruikt.
Wellicht was de opmerking van je white trash mentaliteit ook wel een spiegel die ik mezelf voorhield aangezien mijn achtertuin compleet vol ligt met 30x30 beton tegels en mijn vrouw aardbeien kweekt in bakken aan de schutting.
Ondanks onze verschillen hoop ik dat we toch samen verder kunnen op dit forum, wellicht zelfs binnen dit topic, in de nabije en verre toekomst.
Ik hoop dan ook oprecht dat je nog veel plezier beleeft van je mooie airco buitenunit, en je prachtige maar zeer inefficiënte vormgegeven omkasting.
Pelox, ik wil je toch nog even mijn excuses aanbieden voor mijn post van gisteravond, nu ik op de vroege morgen geheel anders tegen deze situatie aankijk.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf al langer kampte met het idee van een omkasting van een airco buitenunit (hier het concept met flow simulatie gemaakt in paint):
Toen ik echter geheel onverwachts het professionele design van jouw omkasting onder ogen kreeg knapte er ten onrechte iets in mij waardoor bij mij instant jaloezie opkwam. Hierdoor kreeg ik direct de neiging om het zeer persoonlijk te maken, een emotie, helaas ontstaan uit een combinatie van onzekerheid en pure afgunst.
Geheel onterecht natuurlijk waarvoor dan ook mijn welgemeende en oprechte excuses.
Een beetje achtergrond informatie: het komt mede doordat ik destijds zelf de keuze heb gemaakt om een pelletkachel aan te schaffen in plaats van een airco. Dit legt behoorlijk wat gewicht in de weegschaal als het aankomt op persoonlijke intolerantie jegens airco bezitters.
Ik zit door mijn eigen domme keuze nu tijdens het stookseizoen in zak en as (letterlijk) terwijl andere mensen die wél een airco hebben gekocht simpelweg kunnen genieten van de goddelijke warme lucht die deze bijna magische techniek lijkt te bieden.
Daarnaast heb ik een buurman die destijds wél een airco heeft aangeschaft en daar ook altijd over lijkt te willen praten. Het is verder best een puike kerel, als ik echter na mijn bezoekje aan het gemeentehuis over de status van mijn WAJONG aanvraag een lauw traytje Schultenbräu weg wil tikken voor het avondeten, dan heb ik helemaal geen behoefte aan het gezeur en gemeimer van warmteoverdracht coefficiëntie.
Ondanks dat ik de gekozen kleur van je omkisting persoonlijk nog steeds afkeur, had ik het wellicht allemaal wat vriendelijker kunnen formuleren. Ik hoop dat ik je wat inzicht heb kunnen bieden waarom ik zo fel uit de hoek kwam. En weet, dat het zeker niet persoonlijk gericht is tegen jou, ook al heb ik echt een gruwelijke hekel aan dat zeer irritante trekkertje die je als profiel afbeelding gebruikt.
Wellicht was de opmerking van je white trash mentaliteit ook wel een spiegel die ik mezelf voorhield aangezien mijn achtertuin compleet vol ligt met 30x30 beton tegels en mijn vrouw aardbeien kweekt in bakken aan de schutting.
Ondanks onze verschillen hoop ik dat we toch samen verder kunnen op dit forum, wellicht zelfs binnen dit topic, in de nabije en verre toekomst.
Ik hoop dan ook oprecht dat je nog veel plezier beleeft van je mooie airco buitenunit, en je prachtige maar zeer inefficiënte vormgegeven omkasting.
Dank voor de toelichting, dit maakt een hoop duidelijk. Ik respecteer je eerlijkheid en wat mij betreft zand of in jouw geval pellets erover.
verwijderd69 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:59:
Maar een L/L heeft geen ruitje dat je schoon kan maken, dus geeft ook geen voldaan gevoel.
Zo mis je altijd wel wat. Jij vele, vele, vele euro's, wij een ruitje. Tja.
Je kan niet altijd voor de juiste dikke tech kiezen.
[Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 26-05-2023 15:30]
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:25:
@Headshot_NL Warmtewerend glas scheelt mij zo'n 5 graden verwarming extra boven. Het is nu 21,8 boven met dit glas op zuid. Vroeger haalde ik al makkelijk de 26/27 graden. Gooi zo de ramen open want de temperatuur buiten dropt nu naar 20 graden hier.
Beetje off-topic, maar ben benieuwd... is zo'n warmtewerend glas duur? We hebben hier een appartement met bijna 25 vierkante meter aan raam op het zuiden...
Beetje off-topic, maar ben benieuwd... is zo'n warmtewerend glas duur? We hebben hier een appartement met bijna 25 vierkante meter aan raam op het zuiden...
Als je het wil vervangen omdat je naar HR++ wil een fractie duurder.
Wil je je bestaande glas zonwerend maken zou ik dit doen https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie. Aan de buitenkant plakken. Binnenkant niet doen ivm thermische breuk. Heb ik zo'n 7 jaar gehad en werkt ook perfect. Wel laten doen want is een vak. Zelf plakken ga je denk ik niet blij van worden.
@MotorBeast @BrendSmits
Even een reminder, folie plakken op ruiten verlies je alle garantie ongeacht of het buiten of binnen zit, daarnaast kan je het glas alsnog makkelijk beschadigen waardoor isolatie waarde kan dalen, dit hoef je zelf niet direct te merken.
Dubbelglas kent minder risico,s maar HR(++) zijn er toch behoorlijke risico,s doordat het glas vanuit zichzelf al een coating heeft, wil je alleen even behoeden voor de risico,s.
[Voor 54% gewijzigd door mr_evil08 op 26-05-2023 18:16]
Als je het wil vervangen omdat je naar HR++ wil een fractie duurder.
Wil je je bestaande glas zonwerend maken zou ik dit doen https://www.raamfolie-winkel.nl/zonwerende-raamfolie. Aan de buitenkant plakken. Binnenkant niet doen ivm thermische breuk. Heb ik zo'n 7 jaar gehad en werkt ook perfect. Wel laten doen want is een vak. Zelf plakken ga je denk ik niet blij van worden.
Bedankt!
Weer on-topic, weet iemand toevallig waar je Montagekanalen van de airco wellicht op RAL kleur kunt bestellen?
Tot nog toe weinig resultaat met mijn online zoekopdrachten..
Bedankt!
Weer on-topic, weet iemand toevallig waar je Montagekanalen van de airco wellicht op RAL kleur kunt bestellen?
Tot nog toe weinig resultaat met mijn online zoekopdrachten..
Gewoon de buitenunit platen eraf halen en laten spuiten door een autospuiter. Kan ook met je binnenunit.
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:09:
@MotorBeast @BrendSmits
Even een reminder, folie plakken op ruiten verlies je alle garantie ongeacht of het buiten of binnen zit, daarnaast kan je het glas alsnog makkelijk beschadigen waardoor isolatie waarde kan dalen, dit hoef je zelf niet direct te merken.
Dubbelglas kent minder risico,s maar HR(++) zijn er toch behoorlijke risico,s doordat het glas vanuit zichzelf al een coating heeft, wil je alleen even behoeden voor de risico,s.
Zal wel meevallen. Mijn serre op zuid wordt echt bloedheet. Geen centje pijn.
Heeft het plaatsen van een vloermodel nog een voordeel wat de warme ervaring tegenover een hoger wand model? Je zit dichter bij de warmte, maar die stijgt alsnog dus heb je eigenlijk alleen maar meer last van de luchtstroom op zithoogte. Ik vraag me af of hoog wandmodel dan niet de voorkeur heeft. Je moet misschien langer verwarmen om de temperatuur comfortabel op zithoogte te krijgen, maar je voelt minder luchtverplaatsing lijkt mij.
Geen ervaring mee, maar ik denk dat een vloermodel comfortabeler is wat betreft de luchtstroom bij verwarmen; dankzij natuurlijke convectie hoeft de unit minder hard te blazen en als je voeten warm zijn dan voelt het al snel comfortabel.
KoenVW76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:53:
Heeft het plaatsen van een vloermodel nog een voordeel wat de warme ervaring tegenover een hoger wand model? Je zit dichter bij de warmte, maar die stijgt alsnog dus heb je eigenlijk alleen maar meer last van de luchtstroom op zithoogte. Ik vraag me af of hoog wandmodel dan niet de voorkeur heeft. Je moet misschien langer verwarmen om de temperatuur comfortabel op zithoogte te krijgen, maar je voelt minder luchtverplaatsing lijkt mij.
vloermodellen hebben een groot voordeel in comfort juist omdat je niet in de directe luchtstroming zit en dus ook veel minder tot geen last hebt van temperatuurschommelingen als de unit onvermijdelijk begint te pendelen.
je hebt ook vloermodellen die kunnen omdraaien en de warme luchtstroom via de onderkant uitblazen over de vloer.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
KoenVW76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:53:
Ik dan weer geen ervaring met wandmodel, dus kan geen vergelijking maken.
Ik hier een Daikin vloermodel, en vraag me dit ook af: de luchtstroom gaat toch redelijk snel weer omhoog (ook als je flow over grond laat lopen), en het is niet zo dat de vloer (ver) rondom de unit erg warm wordt.
Ik denk persoonlijk dat een goede flow belangrijker is dan waar hoe hoog de unit hangt, een wand heeft als voordeel dat deze verder de ruimte in zal blazen, omdat er (over het algemeen ) minder aan plafond hangt dan op de grond staat, dus wellicht beter voor die flow.
Voor de momenten dat je even in de warmte wil bijkomen van de kou buiten is het toch beetje mwah: de lucht uit de A2A is natuurlijk anders dan de warmte van een straalkachel of hoge temperatuur radiator, en weet niet hoe die vergelijking is met onder wandmodel staan, volgens mij vergelijkbaar.
Je angst om in directe luchtstroom te zitten is volgens mij eentje die uitgaat van de aanname dat je A2A op je gericht moet zijn: maar dat lijkt me bij beide hoogtes niet echt de bedoeling, de flow in de ruimte zorgt voor een goede temperatuur van de gehele ruimte, het is geen stralingswarmte.
Hier een paar maanden geleden gekozen voor vloermodel omdat ik geen fatsoenlijke plaats voor wandmodel kon aanwijzen, en dat wel kon voor vloermodel, dus dat hier de afweging en geen spijt van overschakeling naar A2A.
(ik kwam van COP1 (terras-/bouwheaters) omdat ik met een kapotte CV en geen besluit kon nemen/redelijk alternatief in A2W kon vinden)
Zojuist een plantenbak van vidaxl omgetoverd tot een airco ombouw/omkasting. 57 euro ipv +250 euro.
Ben er zelf best tevreden over, ziet er net wat beter uit
Disclaimer. Let op: een ombouw zorgt er niet voor dat je unit zuiniger wordt, de kans bestaat dat je rendement om te janken zal zijn na het gebruik van een ombouw en dan met name een werkelijk waar onding zoals mijn creatie. Bezint eer gij begint.
Ik had mijn vraag op een ander forum gesteld, maar kreeg de tip om hem hier te plaatsen. Wij hebben in de kinderkamers met plat dak twee Mitsubishi Heavy Industries laten installeren. Nu ben ik op zoek naar een paar tips voor instellen voor koelen, voor verwarmen lees ik bijvoorbeeld 45 graden, maar voor koelen plat. Betekent dit dat de lamellen recht vooruit moeten staan? En niet op de swing stand? De unit hangt boven het bed, niet van hoofd naar voeten, maar aan de zijkant. De unit hangt aan de ene kant van de kamer, is het dan handig om de lamellen ook meer naar de kamer te richten, of maakt dat niks uit?
En wanneer aanzetten? Het gaat erom dat de kamer in de avond koel is als de kinderen gaan slapen, overdag zijn ze er eigenlijk niet. En dan een timer voor als ze slapen dat hij uitgaat, of de hele nacht aan laten?
Ik vind gewoon handmatig aan en uitzetten prima, of met een klok erop als hij uit moet. Dat gaat me nog wel lukken
Tot slot, ik las iets over een ‘nablaas’ of speciale stand als hij uitgaat, moet ik die ook instellen?
Veel vragen, maar ik hoop op een paar handige tips
Hobby klusvrouw schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:05:
Ik had mijn vraag op een ander forum gesteld, maar kreeg de tip om hem hier te plaatsen. Wij hebben in de kinderkamers met plat dak twee Mitsubishi Heavy Industries laten installeren. Nu ben ik op zoek naar een paar tips voor instellen voor koelen, voor verwarmen lees ik bijvoorbeeld 45 graden, maar voor koelen plat. Betekent dit dat de lamellen recht vooruit moeten staan? En niet op de swing stand? De unit hangt boven het bed, niet van hoofd naar voeten, maar aan de zijkant. De unit hangt aan de ene kant van de kamer, is het dan handig om de lamellen ook meer naar de kamer te richten, of maakt dat niks uit?
En wanneer aanzetten? Het gaat erom dat de kamer in de avond koel is als de kinderen gaan slapen, overdag zijn ze er eigenlijk niet. En dan een timer voor als ze slapen dat hij uitgaat, of de hele nacht aan laten?
Ik vind gewoon handmatig aan en uitzetten prima, of met een klok erop als hij uit moet. Dat gaat me nog wel lukken
Tot slot, ik las iets over een ‘nablaas’ of speciale stand als hij uitgaat, moet ik die ook instellen?
lamellen gewoon vastzetten op de stand waar ze doen wat ze moeten doen.
Als je de 3D functie, of autoswing veel gaat gebruiken. Dan zal het wel zinvol zijn.
Dan zal de unit minder naar de muur blazen.
Maar ik heb het hier niet ingesteld.
Omdat ik de unit op een vaste richting laat blazen.
Daarnaast kloppen de icoontjes op de AB niet meer, als je een hoekopstelling kiest.
En daar kon ikzelf dan weer niet tegen.
Hobby klusvrouw schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 16:05:
Welkom op Tweakers. Er is over dit onderwerp al heel veel geschreven en geconstateerd. Mijn advies is de zoekopdracht bovenin te gebruiken en dan met name in het vorige topic #1. Zoek even op de term 24/7 en je gaat heel wat ervaringen vinden van gebruikers die adhoc koelen/verwarmen en mensen die dat bij extreme warmte 24/7 doen.
Klep bij verwarmen op 45 graden of hoger. Bij koelen helemaal naar boven. Swing is in een kleine ruimte zinloos. En niet op je lichaam richten.
Welkom op Tweakers. Er is over dit onderwerp al heel veel geschreven en geconstateerd. Mijn advies is de zoekopdracht bovenin te gebruiken en dan met name in het vorige topic #1. Zoek even op de term 24/7 en je gaat heel wat ervaringen vinden van gebruikers die adhoc koelen/verwarmen en mensen die dat bij extreme warmte 24/7 doen.
Klep bij verwarmen op 45 graden of hoger. Bij koelen helemaal naar boven. Swing is in een kleine ruimte zinloos. En niet op je lichaam richten.
Ik ben blij dat de zomer nog niet echt van start is gegaan, want deze vrijdag en volgende week donderdag/vrijdag zijn wij aan de beurt om in het hele huis (Toshiba) airco's te krijgen Gelijk een paar netwerkkabels laten meetrekken, dan zit ik daar ook voorlopig goed mee
denk dat de airco het er letterlijk warm van zal krijg
wel vind ik het design totaal nietu weggeven dat het een ac behuizing betreft dsus op dat vlak is het aardlig gelukt
tja had je maar geen pellet kachel moeten aanschaffen
Voor LG units heb ik nu een ESP32-DevKitC-32E geprogrammeerd met ESPHome zodat deze net zo communiceert als mijn LG PREMTB001 wall controller.
Dit bordje is aangesloten op de AC emulator op mijn computer en gekoppeld aan Home Assistant via wifi. Hij gebruikt mijn Netatmo weerstation als temperatuursensor. Communicatie werkt twee kanten op, dus instellingen gewijzigd in de emulator of in Home Assistant worden doorgestuurd naar de andere kant en dat lijkt allemaal prima te werken.
Het is nu wachten op de PCB die ik heb gemaakt om de ESP32 met de airco te verbinden. Dit komt uit China en dat zal nog zeker een paar weken duren. Die kan ik dan ook aansluiten op de emulator en daarna op de binnenunit.
Ik heb sinds enkele weken een airco hangen en deze hangt in de (brand)gang (hoekwoning). Nu hoor ik regelmatig een fluitend geluid in de woonkamer (waar hij ook hangt) als er een beetje wind staat (alsof je over een bierflesje heen blaast).
Dit komt door de waterafvoerpijpje van de airco.
Wie heeft een goed idee hoe ik het probleem kan oplossen?
Rsport40 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:21:
Ik heb sinds enkele weken een airco hangen en deze hangt in de (brand)gang (hoekwoning). Nu hoor ik regelmatig een fluitend geluid in de woonkamer (waar hij ook hangt) als er een beetje wind staat (alsof je over een bierflesje heen blaast).
klein zwanehalsje ervan maken?
Zo dat het laagje water net de buitenlucht afsluit.
Heb ik zelf gelijk ook een gerelateerde vraag:
Hoeveel condens wordt er zoal geproduceerd door een airco?
Snap dat het afhangt van veel factoren maar een orde van grootte indicatie is zeer welkom.
Moet ik denken aan liters per dag of eerder een half litertje per week.?
In warme periodes kom ik doorgaans niet verder dan een halve liter per dag.
Ik juist op een paar liter per dag, op kantoor in de zomer. Daar is de afvoer namelijk binnen in een emmer, die elke dag geleegd moet worden. Moet nog even gecorrigeerd worden.
zet de unit maar eens op drogen, dan forceer je de fan op zijn laagst. dan zal het na een half uurtje er redelijk uit stromen, eventueel raampje openzetten voor meer vocht van buiten halen.
We hadden afgelopen jaren extreem droge zomers met extreem lage luchtvochtigheid. Wacht maar tot we weer eens een klamme zomer krijgen. Loopt het er met straaltjes tegelijk uit.
klein zwanehalsje ervan maken?
Zo dat het laagje water net de buitenlucht afsluit.
Heb ik zelf gelijk ook een gerelateerde vraag:
Hoeveel condens wordt er zoal geproduceerd door een airco?
Snap dat het afhangt van veel factoren maar een orde van grootte indicatie is zeer welkom.
Moet ik denken aan liters per dag of eerder een half litertje per week.?
Niet doen. Zit bijna geen druk achter. Dan loopt het waarschijnlijk op een gegeven moment vanuit je binnenunit naar binnen. Kan je wel een plant eronder zetten. Die zijn blij met kalkvrij water.
Niet doen. Zit bijna geen druk achter. Dan loopt het waarschijnlijk op een gegeven moment vanuit je binnenunit naar binnen. Kan je wel een plant eronder zetten. Die zijn blij met kalkvrij water.
Als de top van je zwanenhals lager zit dan je airco, dan is het geen probleem, vervuiling is overigens wel een risico.
Als de top van je zwanenhals lager zit dan je airco, dan is het geen probleem, vervuiling is overigens wel een risico.
Vervuiling is geen risico zolang je ieder seizoen je lekbak en leidingen reinigt met een tablet. Die leidingen zitten zo dicht en ook bij de aansluiting van je binnenunit.
zet de unit maar eens op drogen, dan forceer je de fan op zijn laagst. dan zal het na een half uurtje er redelijk uit stromen, eventueel raampje openzetten voor meer vocht van buiten halen.
Ik gebruik de ontvochtigingsstand vrijwel nooit. De luchtvochtigheid is binnen vaker te laag dan te hoog.
Ik had van de week ook even de airco aangezet omdat het bijna 24 graden was binnen (duur open gehad de hele dag). Tevens was ik benieuwd hoe onze nieuwe mhi srk 35 zsx-wf zou presteren tov van onze lg pc12sq die hier eerder beneden hing. Nou dat ging prima, met een uurtje draaien was het 21.5 graden.
Maar wat me opviel was dat er totaal geen condens water afgevoerd werd. Dit was ten tijden van de LG wel het geval, maar dat was misschien toch met andere weersomstandigheden (ik lette daar nooit in het bijzonder op in het voorseizoen).
Kan het kloppen dat het in deze tijd bijna geen condens water oplevert? Of zal de afwatering wellicht niet goed aangesloten zijn? Ik heb gisteravond ook nog een uurtje op ontvochtigen gezet (luchtvochtigheid binnen 56% en buiten 55%) maar ook toen niks. Ik heb iig geen lekkage oid gezien bij de binnenunit maar had toch wel verwacht wat water te zien.
renzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:20:
Ik had van de week ook even de airco aangezet omdat het bijna 24 graden was binnen (duur open gehad de hele dag). Tevens was ik benieuwd hoe onze nieuwe mhi srk 35 zsx-wf zou presteren tov van onze lg pc12sq die hier eerder beneden hing. Nou dat ging prima, met een uurtje draaien was het 21.5 graden.
Maar wat me opviel was dat er totaal geen condens water afgevoerd werd. Dit was ten tijden van de LG wel het geval, maar dat was misschien toch met andere weersomstandigheden (ik lette daar nooit in het bijzonder op in het voorseizoen).
Kan het kloppen dat het in deze tijd bijna geen condens water oplevert? Of zal de afwatering wellicht niet goed aangesloten zijn? Ik heb gisteravond ook nog een uurtje op ontvochtigen gezet (luchtvochtigheid binnen 56% en buiten 55%) maar ook toen niks. Ik heb iig geen lekkage oid gezien bij de binnenunit maar had toch wel verwacht wat water te zien.
Op dit moment is de relatieve luchtvochtigheid erg laag.
Je kunt de afvoer gemakkelijk testen door een (maat)beker water in de opvangbak te laten lopen.
Vervuiling is geen risico zolang je ieder seizoen je lekbak en leidingen reinigt met een tablet. Die leidingen zitten zo dicht en ook bij de aansluiting van je binnenunit.
Heb je dit een paar keer horen zeggen, maar heb niet iemand met een MHI gezien die dit ook doet geloof ik. Of reinig je die weer anders?
Heb je dit een paar keer horen zeggen, maar heb niet iemand met een MHI gezien die dit ook doet geloof ik. Of reinig je die weer anders?
Waar loopt jouw condens in als water in je binnenunit? Hoe wordt jouw water afgevoerd? Zoek de verschillen met een Daikin of Toshiba of ME of enz enz. Mocht je een vreemd luchtje gaan ruiken op termijn met koelen of lekkage uit je binnenunit. Dan weet je de oorzaak.
[Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2023 13:11]
Kan je dat bij de MHI ZSX makkelijk erin mikken of moet je daarvoor de hele kap verwijderen? Ik moet mij daar nog even in verdiepen, bij mijn LG's weet ik al hoe dat gaat
Hoeveel airco-leidingen passen er in een leidinggoot?
Ik kan daar online maar weinig over vinden. Online zie je vaak dat er maar 1 unit wordt aangesloten (dus 2 koelleidingen, 1x stuurkabel, eventueel condenswater) en dat de leidinggoot die daarbij hoort (met dan onbekende afmetingen) vervolgens toch wel 'vol' zit.
Situatie: 3 binnenunits geplaatst op de 2e verdieping, naar een triple split buitenunit op de grond in de tuin. Ik heb dat toch het liefste in 1 zo klein mogelijke verticale leidinggoot liggen
Gaan 3x aanvoer, 3x retour, 3x stuurkabel en 1x condenswater, passen in een XL goot zoals deze? 10x6cm.
Gerelateerde vraag: heeft hier iemand zijn leidingwerk door een lepe trap-hoek lopen? En daarbij behorend door de kruipruimte?
Mag dit, of maakt zo'n leiding geluid ofzoiets?
Je ziet tegenwoordig dat men heel vaak direct naar buiten gaat, is dit omdat het gewoon makkelijk is of zijn daar andere redenen voor?
renzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:45:
Kan je dat bij de MHI ZSX makkelijk erin mikken of moet je daarvoor de hele kap verwijderen? Ik moet mij daar nog even in verdiepen, bij mijn LG's weet ik al hoe dat gaat
Hier een LG (door vorige bewoners geplaatst), hoe/waar gaat zo'n tablet bij jou dan erin?
Hier een LG (door vorige bewoners geplaatst), hoe/waar gaat zo'n tablet bij jou dan erin?
Door de kappen te verwijderen > op youtube zijn genoeg "LG AC cleaning" videos te vinden. Mijn punt was dat ik dit nog niet zelf gedaan heb met mijn MHI unit.
Zo, de eerste airco van de geplande hangt en is functioneel
Ik ben er wel blij mee, mooie kooi omheen gekocht en de unit zelf ook nog antraciet laten spuiten. Niemand van de welstandscommissie kan hier komen klagen.
Buitenunit is volledig geruisloos, bij het binnenunit hoor je alleen de luchtstroom en niet de ventilators.
Up next: multi-split aan de achterzijde van ons huis voor de rest van de kamers.
[Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 02-06-2023 18:06]
Ik ben er wel blij mee, mooie kooi omheen gekocht en de unit zelf ook nog antraciet laten spuiten. Niemand van de welstandscommissie kan hier komen klagen.
Up next: multi-split aan de achterzijde van ons huis voor de rest van de kamers.
Aan de buitenkant ziet er goed uit, de binnenunit hangt nadelig zowel voor comfort als temperatuurregeling.
Kou gaat neerslaan op de vloer direct als het binnenkomt via de ventilatierooster ernaast tijdens verwarmen, ook bij koelen voel je dat en grote kans op een luchtbel waar de binnenunit op reageert doordat hij in een hoek hangt.
Vaak kom je er wel mee weg doordat de binnenunit weinig doet bij koelen.
Uiteraard ik snap ook vanwege de WAF dat het niet anders kan.
Die binnenunit hangt goed. Bij de ramen komt de meeste kou het huis binnen en daar verwarm je het efficiëntst.
De airco kan daar ook mooi naar de grond blazen waar een warmtebel wordt gevormd. Vanuit die warmtebel verwarm je indirekt de ruimte. Geen last van luchtstromingen en een goed verdeelde warmte.
u can fool all people some time and fool some people alltime
De airco kan daar ook mooi naar de grond blazen waar een warmtebel wordt gevormd. Vanuit die warmtebel verwarm je indirekt de ruimte. Geen last van luchtstromingen en een goed verdeelde warmte.
Bij het raam de meeste koude klopt. En waar regelt je unit op, op de temperatuurmeter in je binnenunit. En dus krijg je een grote offset. Ik heb dat probleem boven waar hij bij mij ook zo hangt.
En als ik in de zomer te ver het gordijn dicht trek trekt hij te warme lucht achter het gordijn vandaan en wordt het te koud.
Verplaatsen vind ik te duur en trek het gordijn dus maar wat van de muur, maar als ik het opnieuw zou doen nooit meer naast een raam.
Bij het raam de meeste koude klopt. En waar regelt je unit op, op de temperatuurmeter in je binnenunit. En dus krijg je een grote offset. Ik heb dat probleem boven waar hij bij mij ook zo hangt.
En als ik in de zomer te ver het gordijn dicht trek trekt hij te warme lucht achter het gordijn vandaan en wordt het te koud.
Dat zal dan wel aan daikin liggen met een mhi nergens last van.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Grappenmaker. Na 3 jaar meelezen in alle voorgaande topics is MHI de machine met de grootste offset en regelproblemen.
ligt aan de modellen, ook daikin kan daar wat van en ME ook. het ligt meer aan het prijssegment waar men in zit. aan de andere kant zit ik vaak zat met hele dure binnendelen die rustig een 2 graden offset moeten hebben.
wijzen naar een specifiek merk is voor zulke dingen niet helemaal eerlijk als elke fabrikant er schuldig aan is.
dat is ook 1 van de redenen waarom ik rondloop met een gekalibereerde thermometer van een paar honderd euro in mn tas....
[Voor 9% gewijzigd door flippy op 02-06-2023 20:19]
ligt aan de modellen, ook daikin kan daar wat van en ME ook. het ligt meer aan het prijssegment waar men in zit. aan de andere kant zit ik vaak zat met hele dure binnendelen die rustig een 2 graden offset moeten hebben.
wijzen naar een specifiek merk is voor zulke dingen niet helemaal eerlijk als elke fabrikant er schuldig aan is.
dat is ook 1 van de redenen waarom ik rondloop met een gekalibereerde thermometer van een paar honderd euro in mn tas....
Lees afgelopen winter maar eens wat een moeite mensen met een MHI hadden om de boel egaal warm te krijgen. Ik heb beneden nergens last van maar een unit in een hoek van een kamer is volgens mij een no go. Zeker in grotere ruimtes.
MotorBeast schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:35:
[...]
Lees afgelopen winter maar eens wat een moeite mensen met een MHI hadden om de boel egaal warm te krijgen. Ik heb beneden nergens last van maar een unit in een hoek van een kamer is volgens mij een no go. Zeker in grotere ruimtes.
ik ben bij tientallen locaties geweest waarbij aircos werden gebruikt als verwarming en vrijwel de meeste temperatuurklachten werden veroorzaakt door een installateur die niet de offsets heeft ingesteld.
locatie blijft altijd een ding maar vaak overtoeft de WAF zulke keuzes dus zal men met bepaalde beperkingen moeten leren leven/omgaan.
Waarom is offset een probleem? Of je nou 18 of 22 moet instellen om het lekker te hebben binnen maakt toch helemaal niets uit? Ook mijn CV heeft offset issues, zeker met een zone per kamer, je leert vanzelf dat boven 18 prima is, werkkamer 19 en beneden moet dat 21 zijn. Of whatever getal voor je eigen situatie.
Mensen die zeuren wat de display zegt zijn echt problemen aan het maken over niets.
Ja, de airco staat op 1 hoger "ingesteld" dan met de CV vroeger. Boeiend? De ene meet op het plafond, de ander hangt aan de muur.
w00key schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:49:
Waarom is offset een probleem? Of je nou 18 of 22 moet instellen om het lekker te hebben binnen maakt toch helemaal niets uit? Ook mijn CV heeft offset issues, zeker met een zone per kamer, je leert vanzelf dat boven 18 prima is, werkkamer 19 en beneden moet dat 21 zijn. Of whatever getal voor je eigen situatie.
Mensen die zeuren wat de display zegt zijn echt problemen aan het maken over niets.
Ja, de airco staat op 1 hoger "ingesteld" dan met de CV vroeger. Boeiend? De ene meet op het plafond, de ander hangt aan de muur.
probleem is dat mensen gewoontedieren zijn. dus 21 op de CV moet hetzelfde zijn (en aanvoelen) als 21 op de airco.
w00key schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:49:
Mijn unit in de hoek op slaapkamer meet of te koude lucht (winter) bij het raam of te warme lucht (zomer). Dan krijg je een offset probleem met een te hoog verbruik. Daarom is in dat geval dat dus een probleem. En daar ging het hier om. Een unit in de hoek bij het raam.
Let op: Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details