Toon posts:

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:51

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Nickster! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:20:
Hallo allen,

Ik heb al een poosje het plan airco’s te hangen (ook als hoofdverwarming). Nu heb ik een prijs ontvangen a 6.5k voor de installatie van drie Daikin airco’s 2x 2.5kwh en 1x 3.5kwh.

Ik vind dit stevig aan de prijs. Types zijn mij nog onbekend (wacht nog op een mail) vermoed na wat onderzoek dat t Daikin airco’s uit de Perfera serie zijn. Ik zag dat de sensira serie bijna de helft goedkoper is tov dezelfde scop en geluid productie.

Heeft er iemand hier ervaring met deze modellen / en / of waar ik een beetje aan moet denken kwa prijs incl installatie?

Sensira FTXC25C 2x (slaapkamer & werkruimte) +- ieder 45m3

En 1x de Perfera FTXM35R (woonkamer ~100m3)

bovenstaande modellen lijken me we wel wat en heb ik iig kunnen vinden voor 3500€ incl materiaal en excl installatie.
6,5K klinkt niet als een al te gekke prijs (maar is ook afhankelijk van hoeveel materiaal en werk ze hebben). Ik heb zelf 2x 2,5kW Perfera met een 4kW dualsplit, ze zijn fluister stil behalve op de swing mode, die van ons hangt boven ons hoofd in de slaapkamer en dat is duidelijk hoorbaar.

Daarnaast heb ik een Emura 3 in de woonkamer, en die is fluiters stil met alle functies, zelfs in 3D swing mode.

Hoe goedkoper de de binnenunits, hoe goedkoper de afwerking, functies, etc. De Sensira zal het vast prima doen, maar zal net ff wat minder zijn dan een perfera, als is een sensira mogelijk voor slaapkamers een prima unit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:22
Hallo allen,

Ik heb al een poosje het plan airco’s te hangen (ook als hoofdverwarming). Nu heb ik een prijs ontvangen a 6.5k voor de installatie van drie Daikin airco’s 2x 2.5kwh en 1x 3.5kwh.

Ik vind dit stevig aan de prijs. Types zijn mij nog onbekend (wacht nog op een mail) vermoed na wat onderzoek dat t Daikin airco’s uit de Perfera serie zijn. Ik zag dat de sensira serie bijna de helft goedkoper is tov dezelfde scop en geluid productie.

Heeft er iemand hier ervaring met deze modellen / en / of waar ik een beetje aan moet denken kwa prijs incl installatie?

bovenstaande modellen lijken me we wel wat en heb ik iig kunnen vinden voor 3500€ incl materiaal en excl installatie.
Stevig aan de prijs? Denk dat je goed wegkomt. Ik heb ruim 3 jaar geleden voor Perfera 2 en 2,5 en 4,2 €5500,- betaald. 3 jaar inflatie en loonsverhogingen doen hun werk nu eenmaal.

Vermogen slaapkamer/werkruimte naar 2 en woonkamer kan je denk ik wellicht maatje kleiner. Hier 150m3 met een 4,2 en dat is te groot. Zie TS voor warmteverlies berekening.

NB: ik zou voor verwarmen nooit meer een L/L hangen met de ervaring van 3 jaar verwarmen en 1 echte winter.. Maar dat is mijn mening. Doorsparen en L/W fullelectric of als dat niet kan (boiler) hybride.. Koelen = top.

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2023 19:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-06 13:50
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:32:
[...]

nee, die zijn er niet want dat is niet practisch/nuttig. je zal dan altijd water als transportmedium gebruiken om de transmissie te doen in de ruimte. ik heb er wel eens eentje in elkaar gebakken (van een oude split airco en een bierkoeler) die dat deed maar dat was meer voor de lol dan wat anders.

[...]

het gaat om inhoud. zo'n mobiel airco ding heeft maar heel weing gas erin zitten en ook een beperkt vermogen.

[...]

3000 is wel erg negatief, dat komt bijna niet voor. COP's zijn doorgaans wel hoger. als je echt zo slecht uitkomt zijn wat gerichte investeringen in T33 radiatoren of fancoils wel goed te praten. dat zijn ze zoizo vaak wel.

en prijsplavond is niet echt geweldig relevant, prijzen voor de meeste mensen zitten daar al ruim onder en er is ook geen enkele garantie dat die volgend jaar nog bestaat.
tenzij je nu een contract afsluit of zo heeft een groot deel op moment toch een variabel contract en essent die wij hebben noteren nu nog steeds het prijs plafond zolag je onder het prijs plafond verbruik blijft.
lijkt me dan wel relevant toch voor 2023 nog wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:38
MotorBeast schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Stevig aan de prijs? Denk dat je goed wegkomt. Ik heb ruim 3 jaar geleden voor Perfera 2 en 2,5 en 4,2 €5500,- betaald. 3 jaar inflatie en loonsverhogingen doen hun werk nu eenmaal.

Vermogen slaapkamer/werkruimte naar 2 en woonkamer kan je denk ik wellicht maatje kleiner. Hier 150m3 met een 4,2 en dat is te groot. Zie TS voor warmteverlies berekening.

NB: ik zou voor verwarmen nooit meer een L/L hangen met de ervaring van 3 jaar verwarmen en 1 echte winter.. Maar dat is mijn mening. Doorsparen en L/W fullelectric of als dat niet kan (boiler) hybride.. Koelen = top.
L/L als enige verwarming zou ik niet doen idd. Maar in 80% van de tijd is het voor ons voldoende. Toen het echt koud was in de winter deden we de CV er bij aan, met name voor de woonkamer. Voor selectief verwarmen is het wel een uitkomst. De werkkamers zijn zo warm. Midwinter de ene slaapkamer het raam open, de andere slaapkamer op 18graden met de airco.
Koelen is sowieso top. Kost een fractie aan stroom t.o.v. verwarmen. Onze perferas hoor je niet in fluisterstand.

Maarten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maxwp
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 16:02:
[...]

Puur kijkend naar mijn situatie klopt het wel dat je 1000m3 met 2000kwh kan wegtikken.
Saldering/PV hebben wij inmiddels al genoeg over gesproken, met PV gaat je TVT sneller maar zonder kan ook gewoon.

Onthoud ook dat je met luchtverwarming veel gerichter kan verwarmen en niet de trage eigenschappen kent als bij vloerverwarming.

Die prijsplafond is inmiddels niet meer van toepassing doordat energieleveranciers daar al onder zitten met hun tarieven.
we zitten bij essent en zover ik weet hebben ze nog geen verlaging aangekondigd tenzij je een contrat of zo afsluit.
de volgende verandering is pas per 1 juli

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maxwp
MotorBeast schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Gaat waarschijnlijk 80 procent worden het teruglever tarief. Niet slecht toch? Verder gaan we onder de 800 m3 minder belasting betalen.
80% van het kale toch? en wat is het kale? 5 cent per kwh?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Maxwp schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:15:
[...]

80% van het kale toch? en wat is het kale? 5 cent per kwh?
btw is 21% dus reken maar uit.

Dat had zelf ook makkelijk ff kunnen duckduckgo-en.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
En daarnaast is het nog off-topic ook hier.... ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-05 09:38
MotorBeast schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:53:
[...]

Hm nja. Ik kan 2x de sensira en 1x de Perfera incl leidingen en aansluit materiaal bestellen voor 3500€ incl btw. Aansluitlocatie is simpel. Units kunnen op de garage en leidingen zitten tegen de aangelegen muur (Max 4 meter). Hoop toch rond de 4200 klaar te zijn.

Waarom vallen de airco’s als hoofd verwarming tegen? Verhalen uit directe omgeving zijn juist vrij positief. Mits je genoeg binnen-units hebt hangen.
Zit met 3500kwh overcapaciteit en heb een WP boiler dus met airco’s kan ik van t gas af ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Nickster! schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Hm nja. Ik kan 2x de sensira en 1x de Perfera incl leidingen en aansluit materiaal bestellen voor 3500€ incl btw. Aansluitlocatie is simpel. Units kunnen op de garage en leidingen zitten tegen de aangelegen muur (Max 4 meter). Hoop toch rond de 4200 klaar te zijn.

Waarom vallen de airco’s als hoofd verwarming tegen? Verhalen uit directe omgeving zijn juist vrij positief. Mits je genoeg binnen-units hebt hangen.
Zit met 3500kwh overcapaciteit en heb een WP boiler dus met airco’s kan ik van t gas af ;)
het is minder comfortabel door het gebrek aan stralingswarmte wat je hebt bij radiatoren en vloerverwarming.
zo'n straal koude lucht in je nek als die een defrost doet is ook niet briljant en gaat snel vervelen, nog afgezien van het geluid.

zou eerder kijken naar wat vloermodellen zoals de FVXM-A te pakken. die zijn stiller en geen koude lucht in je nek omdat die over de vloer kunnen blazen. dat zijn veel betere binnendelen als hoofdverwarming.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 19-05-2023 21:20]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:36
Hallo allen,

ik neem aan dat je meer offertes gaat aanvragen?

Ik krijg deze maand een MHI SRK 3,5 voor 2100,-
Had 5 offertes aangevraagd, zaten tussen de 1900 en 2200.
Scheelde zo weinig dat ik ben gegaan voor degene die naar mijn idee het meeste expertise had en niet voor de goedkoopste hardware ging. Of vond dat ik een 5kW moest ophangen...

ioniq 28kWh - 5135 Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46
Ik zit een beetje te prutsen met ChatGPT maar het lukt mij niet om het benodigde vermogen van mijn nieuwe woning te berekenen. Dit zijn de gegevens van de ruimte na de verbouwing:

Ruimte is 40m2
Muren hebben een Rd waarde van 5
Vloer heeft een waarde van 6,4
Ramen zijn Triple Ug 0,6 ( ongeveer 20m2 aan glas)

Er komt ook een houtkachel in, waarvan ik ook nog het vermogen moet berekenen maar volgens mij volstaat een klein model. Die staat dan alleen soms aan voor de gezelligheid of hele koude dagen.

Ook zit ik een denken om voor een multi split te gaan, de zolder ( puntdak) die krijgt ook een Rd waarde van 5, en heeft ook een oppervlak van 40m2. Die wil ik dan ook verwarmen met een airco, misschien een infraroodpaneel in de badkamer voor hele koude dagen. Ik kan ook een bedrijf inschakelen maar ik zou zo veel mogelijk van de installatie zelf willen doen. Weet iemand hoe ik die berekening kan maken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Airco's als hoofdverwarming werkt prima en dat hoor je ook uit je directe omgeving.

Dat er een paar mensen op internet het niet goed aan het werken krijgen is niet representatief.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:45
@KoenVW76 https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[Voor 87% gewijzigd door GermanPivo op 20-05-2023 06:55]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:35
digifun schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 05:36:
[...]

Airco's als hoofdverwarming werkt prima en dat hoor je ook uit je directe omgeving.

Dat er een paar mensen op internet het niet goed aan het werken krijgen is niet representatief.
Ik ben ook zeer tevreden. Maar bij koud weer 24/7 stoken en geen deuren open laten staan. Ik heb ook geen vloerverwarming anders was het waarschijnlijk wel L/W geworden deels. Ik vraag me af of er echt zoveel stralingswarmte af komt van een radiator die 35/40 graden is. Bij mij voelde ik weinig. Pas vanaf 55 graden begon ik hem te voelen.

• flippy
  • Niet online

flippy

Willempie27 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:22:
[...]

Ik ben ook zeer tevreden. Maar bij koud weer 24/7 stoken en geen deuren open laten staan. Ik heb ook geen vloerverwarming anders was het waarschijnlijk wel L/W geworden deels. Ik vraag me af of er echt zoveel stralingswarmte af komt van een radiator die 35/40 graden is. Bij mij voelde ik weinig. Pas vanaf 55 graden begon ik hem te voelen.
ja, hoor. het is minder natuurlijk maar het verschil is dat het de hele dag is en niet stopt zoals bij een normale CV. als je radiatoren de hele dag 55 was drijf je van de bank af. :+

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06 17:51
flippy schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:18:
[...]

het is minder comfortabel door het gebrek aan stralingswarmte wat je hebt bij radiatoren en vloerverwarming.
zo'n straal koude lucht in je nek als die een defrost doet is ook niet briljant en gaat snel vervelen, nog afgezien van het geluid.

zou eerder kijken naar wat vloermodellen zoals de FVXM-A te pakken. die zijn stiller en geen koude lucht in je nek omdat die over de vloer kunnen blazen. dat zijn veel betere binnendelen als hoofdverwarming.
Dat doen wandmodellen niet, de fan stopt tijdens een defrost, koude is afkomstig van je objecten/muren/vloeren als je daarmee ad-hoc zit te verwarmen iets wat je ook niet doet bij een L/W WP in combi met vloerverwarming, je voelt alleen dat de warme "wolk" tijdelijk stopt.

Vloermodellen zijn wel comfortabeler idd en geluid is persoonlijk.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2023 10:06]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
digifun schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 05:36:
[...]

Het niet goed aan het werken krijgen? :? Het is geen rocketscience. Ik stook bij echte koude buiten 24/7 en heb een goed geisoleerd huis. Ik vind het niet comfortabel. De meeste die hier posten het laatste jaar hebben nog geen echte winter meegemaakt. Deze winter was geen winter. Niet voor niets stappen veel langjarige gebruikers nu over op L/W.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik vind het hier prima comfortabel maar ik kan niet elke ruimte ermee verwarmen en heb wel vloerverwarming dus een L/W zou ideaal zijn. Jammer dat ik dat hier nooit zie gebeuren maar in een volgend huis zeker wel. Plus airco, want koelen is een noodzaak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:45
Zullen we deze wel/niet discussie niet weer starten? :X

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:04:
[...]

Dat doen wandmodellen niet, de fan stopt tijdens een defrost, koude is afkomstig van je objecten/muren/vloeren als je daarmee ad-hoc zit te verwarmen iets wat je ook niet doet bij een L/W WP in combi met vloerverwarming, je voelt alleen dat de warme "wolk" tijdelijk stopt.

Vloermodellen zijn wel comfortabeler idd en geluid is persoonlijk.
Il weet hoe wandmodellen werken. En dat de fan stopt wilt niet zeggen dat je niet de enorme koudeval uit de unit voelt als je er vlak bij zit.

Her is nogal zuur als je duizenden euros hebt uitgegeven en zulke "bijwerkingen" worden genegeerd of gebagitaliseerd. Het zijn voor veel mensen veel grotere issues dan hier word voorgedaan.
Wees eerlijk en vertel erbij dat men goes moet bedenken dat zulke tekortkomingen acceptabel zijn anders zal je mensen toch moeten doorverwijzen naar het l/w topic bijvoorbeeld.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:We respecteren elkaars keuzes en meningen over energiegebruik en verschillen in comfort.
"Andere mensen" zijn anders dan "jij".
Dit stopt dus hier.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• mr_evil08
[...]

Vloer wordt koud in de winter, warmt ook niet op door ontbreken van stralingswarmte.
Wanneer het hele huis ga volhangen met L/L vs L/W WP maakt prijsverschil amper uit.

Bij werkelijk ventileren als het hoort zonder WTW, 2 personen minstens 50-60 m3/h voel ik letterlijk een koude stroom over de vloer.
De LL WP staat hier altijd aan, naarmate comfort verslechtert (kouder buiten) laat ik de vloerverwarming(bijverwarming) mee doen.

Hier hangt alleen 1 single-split in de woonkamer/openkeuken om 90% van het gasverbruik af te vangen dat werkt prima en de saldering van de zonnepanelen weg te fakkelen.
L/W WP wacht ik mee totdat techniek beter is voor tussenwoningen en geen belachelijke wachttijden meer(uiteindelijk gaat die wel komen).

Wij gebruiken maar 200m3 gas , ook hier voor 90% voldoet het wel.

[Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2023 11:06]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
L/L warmtepompen kunnen prima fungeren als verwarming in een gemiddelde Nederlandse winter. Natuurlijk zijn er soms extreme koude periodes maar daar zou ik niet mijn beslissing op laten baseren. Ik zou persoonlijk niet alleen een volledig L/L of L/W systeem willen en mijn CV de deur uit doen, je loopt dan risico dat je bij moeilijke dagen de boel niet comfortabel kan krijgen en houden.

Je moet wel rekening houden dat je goed dimensioneerd en een goede basis hebt qua isolatie. In mijn geval volstaat verwarmen met L/L voor 90%-95% en voor die momenten dat ik het niet comfortabel vind verwarm ik wel bij met gas. Oftewel voor ons is de hybride vooralsnog de beste oplossing.

Daarnaast is L/L voor ons onmisbaar geworden in de zomers van Nederland die afgelopen jaren wel bovengemiddeld heet zijn. Ik slaap als een roosje en moet stiekem een beetje gniffelen als ik mensen dan hoor klagen dat ze slecht slapen door al die "plaknachten" daar kan je met L/W niet tegenop.

L/W kan zeker ook een prima manier zijn maar heeft ook voor en nadelen en die moet je evengoed ook meenemen in je beslissingen. In mijn beleving is er geen perfecte oplossing "that fits all". Iedereen moet voor hem of haar een afweging maken.

[Voor 8% gewijzigd door renzo4000 op 20-05-2023 10:57]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:14
renzo4000 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:55:
L/L warmtepompen kunnen prima fungeren als verwarming in een gemiddelde Nederlandse winter. Natuurlijk zijn er soms extreme koude periodes maar daar zou ik niet mijn beslissing op laten baseren. Ik zou persoonlijk niet alleen een volledig L/L of L/W systeem willen en mijn CV de deur uit doen, je loopt dan risico dat je bij moeilijke dagen de boel niet comfortabel kan krijgen en houden.

Je moet wel rekening houden dat je goed dimensioneerd en een goede basis hebt qua isolatie. In mijn geval volstaat verwarmen met L/L voor 90%-95% en voor die momenten dat ik het niet comfortabel vind verwarm ik wel bij met gas. Oftewel voor ons is de hybride vooralsnog de beste oplossing.

Daarnaast is L/L voor ons onmisbaar geworden in de zomers van Nederland die afgelopen jaren wel bovengemiddeld heet zijn. Ik slaap als een roosje en moet stiekem een beetje gniffelen als ik mensen dan hoor klagen dat ze slecht slapen door al die "plaknachten" daar kan je met L/W niet tegenop.

L/W kan zeker ook een prima manier zijn maar heeft ook voor en nadelen en die moet je evengoed ook meenemen in je beslissingen. In mijn beleving is er geen perfecte oplossing "that fits all". Iedereen moet voor hem of haar een afweging maken.
Ik moet zeggen dat de laatste zomers niet meer zo vochtig zijn als vroeger en dat een L/W warmtepomp dus prima 'meekan' in de zomer. Wat mij het meeste tegenviel aan aircos is dat de warmtespreiding ook in moderne woningen met WTW tegenvalt. Daar waar de warme lucht niet rechtstreeks komt is het gewoon koud. Ik ga nog 2 units bijzetten en dan kom ik uit op ongeveer 10k aan airco's. Dan heeft wel elke verblijfsuimte (5) in huis een airco.

Ik hoop dat het lokaal kunnen verwarmen dan toch redelijk wat gaat besparen. Nu koel en verwarm ik met 3 units de hele tijd aan zodat het in aircoloze kamers toch nog genoeg warm/koud is. Straks kan ik mijn slaapkamer een uurtje voor het slapen aanzetten en uit bij het slapen gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
Flatisa schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Ik hoop dat het lokaal kunnen verwarmen dan toch redelijk wat gaat besparen. Nu koel en verwarm ik met 3 units de hele tijd aan zodat het in aircoloze kamers toch nog genoeg warm/koud is. Straks kan ik mijn slaapkamer een uurtje voor het slapen aanzetten en uit bij het slapen gaan.
Dat werkt niet bij lucht verwarm/koeling, bij uitschakelen zal het heel snel weer de oude temperatuur zijn, wat mensen wel eens doen is met een tijdklok de binnenunit 1 uur nadat ze slapen laten uitschakelen, in principe laat je dat ding gewoon aanstaan al dan niet 1 of 2 graden laten ophogen via programmering na een tijd.

[Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2023 11:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Na al deze verhalen heb ik inmiddels wel besloten de drie kamers op de zuidkant van L/L te voorzien en de twee kamers op noordkant van elektrische verwarming. Gas kan de deur uit. Mocht het op de zuidkant dan toch niet warm worden in de winter is daar ook zo eeIn elektrische verwarming bijgeplaatst. Tzt als de vloer eruit gaat kan er dan wel infraroodvloerverwarming in. Met wat ik bespaar op de gasaansluiting kan ik best een paar weken elektrisch bijverwarmen als het moet.
L/W in een jaren 70 woning zonder vloerverwarming is niet direct praktisch. Dan zouden alle vloeren eruit moeten, wat ook weer een bak geld en tijd kost. L/L is dan veel eenvoudiger en sneller te realiseren.

• Caelorum
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:41:
[...]
Dat werkt niet bij lucht verwarm/koeling, bij uitschakelen zal het heel snel weer de oude temperatuur zijn, wat mensen wel eens doen is met een tijdklok de binnenunit 1 uur nadat ze slapen laten uitschakelen.
Ik merk het hier al met een open raam. Kamer is 25.7 gradenm buiten 15. Zet het raam open, 1 uur later 21 graden. Raam dicht, 10 minuten later weer 24,5 graden. De hoeveelheid warmte die in betonnen muren en vloeren kan zitten is echt niet normaal. Ze voelen na een uur raam open zelfs nog gewoon warm aan.

• MotorBeast
Caelorum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:41:
Na al deze verhalen heb ik inmiddels wel besloten de drie kamers op de zuidkant van L/L te voorzien en de twee kamers op noordkant van elektrische verwarming. Gas kan de deur uit. Mocht het op de zuidkant dan toch niet warm worden in de winter is daar ook zo eeIn elektrische verwarming bijgeplaatst. Tzt als de vloer eruit gaat kan er dan wel infraroodvloerverwarming in. Met wat ik bespaar op de gasaansluiting kan ik best een paar weken elektrisch bijverwarmen als het moet.
L/W in een jaren 70 woning zonder vloerverwarming is niet direct praktisch. Dan zouden alle vloeren eruit moeten, wat ook weer een bak geld en tijd kost. L/L is dan veel eenvoudiger en sneller te realiseren.
Hier woning uit 78 die ik gewoon zou kunnen verwarmen met een L/W met radiatoren met max 45 graden. T33's kosten niet zoveel. Installateurs vinden is alleen een ramp.Het is een misvatting dat vloerverwarming nodig is. Daarnaast kan je ook voor fancoils kiezen tbv koelen.

• Caelorum
MotorBeast schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:46:
[...]
Hier woning uit 78 die ik gewoon zou kunnen verwarmen met een L/W met radiatoren met max 45 graden. T33's kosten niet zoveel. Installateurs vinden is alleen een ramp.Het is een misvatting dat vloerverwarming nodig is. Daarnaast kan je ook voor fancoils kiezen tbv koelen.
Ik zou het met de radiatoren kunnen doen. Waarschijnlijk zelfs de T20 die er nu hangen aangezien die enorm overbemeten zijn. Probleem is alleen dat er hier sowieso al iets niet goed gaat in het verwarmingssysteem. Kamers worden warm, radiatoren worden netjes 45 graden, maar retourtemperatuur is ook net aan .1 graden koeler. Geen bypass kunnen vinden. Daarnaast is mijn muur van buiten naar binnen: keralit, 2cm beluchtingsruimte, 5cm steenwol, 1cm gips. Die moet dus beter geisoleerd worden echter hangen ook alle verwarmingen aan die buitenmuren. En als ik dan toch bezig ben is weghalen een stuk betere oplossing.
Maar ik snap dat het in de meeste gevallen inderdaad prima zou kunnen.

• mr_evil08
Caelorum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:41:
Er bestaat ook droogbouw vloerverwarming dat kan op houten vloeren, je legt het in 1 dag en is weinig anders dan laminaat leggen bijvoorbeeld, Nergens voor nodig om je hele vloer te vervangen

Wat @MotorBeast zegt radiatoren met overcapaciteit plaatsen is het prima mogelijk.

L/L WP is prima als je nu aan de WP wil maar mogelijk kom je er later achter dat het hem toch net niet is.

[Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 20-05-2023 12:04]

• MotorBeast
Caelorum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Ik zou het met de radiatoren kunnen doen. Waarschijnlijk zelfs de T20 die er nu hangen aangezien die enorm overbemeten zijn. Probleem is alleen dat er hier sowieso al iets niet goed gaat in het verwarmingssysteem. Kamers worden warm, radiatoren worden netjes 45 graden, maar retourtemperatuur is ook net aan .1 graden koeler. Geen bypass kunnen vinden. Daarnaast is mijn muur van buiten naar binnen: keralit, 2cm beluchtingsruimte, 5cm steenwol, 1cm gips. Die moet dus beter geisoleerd worden echter hangen ook alle verwarmingen aan die buitenmuren. En als ik dan toch bezig ben is weghalen een stuk betere oplossing.
Maar ik snap dat het in de meeste gevallen inderdaad prima zou kunnen.
Ik denk bij jou ook maar open daar een eigen topic voor. Bezint eer ge begint. Nb: juist met L/W hoeft je delta T niet groot te zijn. Het is geen condensatieketel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
mr_evil08 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:02:
[...]
Er bestaat ook droogbouw vloerverwarming dat kan op houten vloeren, je legt het in 1 dag en is weinig anders dan laminaat leggen bijvoorbeeld, Nergens voor nodig om je hele vloer te vervangen[...]
Het is jaren 70 betonnenvloeren en muren, met zo'n houtskelet voorgevel. Origineel met van die mooie metalen beplating, maar in de jaren 80 alweer vervangen door deze geweldige gevels. In de winter als het echt koud is stook ik me een ongeluk met die muren. Ze hebben een Rd-waarde van net aan 1.5. Wel ook HR++ glas dat de helft van de buitenmuur bedekt.
MotorBeast schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 12:04:
[...]
Ik denk bij jou ook maar open daar een eigen topic voor. Bezint eer ge begint. Nb: juist met L/W hoeft je delta T niet groot te zijn. Het is geen condensatieketel.
Nee, dat snap ik. Dat topic komt aan het einde van het jaar wel, wanneer ik echt moet gaan beslissen. Ik ben er eigenlijk al wel uit, maar je weet nooit welke ontwikkelingen er nog op de markt komen. Voor mij spelen veel dingen een rol. Nu met dit weer is het binnen bijv. al 25.5 graden in de kinderkamers. Daar gaat hoe dan ook een airco komen, dan kan ik de woonkamer een verdieping naar beneden ook wel meenemen. Als ik dan toch bezig ben, zal ik de muur ook open moeten breken om de permanent open luchtroosters aan te pakken anders zit ik de buitenlucht voor iedereen te koelen :+ Als die dan toch al open zijn is betere isolatie net zo makkelijk aan te brengen. Muur 10cm dikker maken, vensterbank erop, maar dan moeten de verwarmingen eraf. En eenmaal eraf ga ik deze niet terugplaatsen. Kan ik wel nieuwe erin zetten, maar dan begint het tellertje wel te lopen.

Ik heb overigens vaak genoeg bij mensen binnengezeten die alleen een airco hebben om te verwarmen. Ook in de winter. Ook in vakantiehuisjes gezeten voor een week met buiten sneeuw en alleen airco om te verwarmen. Gaat prima. Kan mij niet voorstellen dat ik er in mijn eigen huis een probleem mee ga hebben.

oja, en koude voeten hoef ik ook niet echt bang voor te zijn. Naast dat de buren sowieso ook het beton wel opwarmen zijn mijn leefruimtes op de 1e verdieping. Ik heb dus een hele verdieping ertussen zitten die de kou van de grond weg houd.

Hoe dan ook zie ik voornamelijk meer nadelen dan voordelen voor L/W ten opzichte van L/L in mijn geval. Ik ken overigens wel mensen in de buurt die een L/L opstelling hebben, die zeker beter een L/W hadden kunnen nemen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 00:49
Na 7 maanden van tevreden gebruik heb ik vandaag de buitenunit gedeeltelijk opengemaakt en deze schoongemaakt.
Het rooster losgemaakt, deze zit vast met plastic borgklemmen die je van buitenaf met een schroevendraaier kunt losmaken/losbuigen.
Vervolgens met de hogedrukreiniger het rooster afgespoten.

Helaas zag ik 2 zwarte plastic stukjes op de bodem van de buitenunit liggen na het verwijderen van het rooster. Vervolgens met steeksleutel 10 de ventilator gedemonteerd. (let op! je kunt deze maar op 1 positie terugplaatsen op de as)

Deze stukjes hebben exact dezelfde kleur als de ventilator, je raadt het al, 2 wieken missen precies een stukje plastic.
Nu heeft de unit een aanlopend geluid gemaakt tijdens de vochtigste sneeuw/vorstdagen maar dit was met een klap op de bovenkant van de unit (waar toen ook een laag ijs op lag, die toen brak) vervolgens verdwenen. Nu heb ik ook eens met een schroevendraaier aangegroeid ijs van de binnenrand van de unit afgehaald maar toen heb ik hem kort uitgezet en kan ik me niet voorstellen dat ik op 2 plekken de ventilator heb beschadigd. Goed, na het ontvetten van de gebroken stukjes en de wieken heb ik deze vervolgens met hele vloeibare secondelijm gerepareerd. De stukjes paste nog zo mooi op hun plek dat de meeste lijm er tussenuit werd gedrukt. Na een aantal uren zat het weer muurvast en het kunststof laat zich heel goed lijmen gelukkig.

Vervolgens heb ik de bodem van de unit gereinigd.
De vervuiling na 7 maanden viel me erg mee, met een kwast netjes de bodem schoongemaakt, dit om niet met iets hards de lamellen te raken en deze vervolgens te verbuigen.
Helaas waren enkele lamellen reeds een beetje verbogen en deze heb ik met een kleine schroevendraaier recht gebogen.
Het viel me op dat de radiator uit 2 delen bestaat die met tie-wraps aan elkaar vast zitten. Elke zoveel bochten zit er een tie-wrap, dit ziet er niet echt heel professioneel uit moet ik zeggen.
Na het verder inspecteren van de buitenunit zag ik ook dat er her en der wat roest is.
Vooral achter de schroefjes van de bovenste plaat. Toch maar een afdakje gaan maken voor de buitenunit.

Achter de klep van de elektra en de koelleidingen was geen vocht gekomen.
Wel zag ik dat de koppelingen/uiteindes van beide leidingen bloot lag en hierop heb ik extra isolatiemateriaal gemonteerd.

Vraag: liggen deze uiteindes expres bloot met een bepaald doel (condens?), of is dit gewoon iets wat monteurs niet doen? Indien zo dan gaat het er weer af.

MHI SRK 35 ZSX-WF

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frag1le schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:55:

Het viel me op dat de radiator uit 2 delen bestaat die met tie-wraps aan elkaar vast zitten. Elke zoveel bochten zit er een tie-wrap, dit ziet er niet echt heel professioneel uit moet ik zeggen.
dit si omdat units met verschillende vermogens word gemaakt en in de praktijk betekent dat er 1,2 of soms 3 lagen dik zit.

de tiwrap is zodat mensen zoals mij de condensors van elkaar kunnen trekken om ze schoon te maken of reparaties uit te voeren.
Frag1le schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 22:55:
Wel zag ik dat de koppelingen/uiteindes van beide leidingen bloot lag en hierop heb ik extra isolatiemateriaal gemonteerd.

Vraag: liggen deze uiteindes expres bloot met een bepaald doel (condens?), of is dit gewoon iets wat monteurs niet doen? Indien zo dan gaat het er weer af.
ja, deze liggen expres bloot. houd deze vrij tot ongeveer 5cm voor de fitting. de redenen hiervoor zijn practisch teveel om op te noemen. condens en rottende leidingen is er 1 van en monteurs moeten ook hun temperatuurklem om de leidingen kunnen doen.

[Voor 3% gewijzigd door flippy op 20-05-2023 23:18]

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

flippy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:17:

ja, deze liggen expres bloot. houd deze vrij tot ongeveer 5cm voor de fitting. de redenen hiervoor zijn practisch teveel om op te noemen. condens en rottende leidingen is er 1 van en monteurs moeten ook hun temperatuurklem om de leidingen kunnen doen.
Dit vroeg ik mij ook al af, is dit serieus de reden?, de mijne liggen zo'n 15cm bloot en duidelijk zichtbaar vanaf buiten de unit, ziet er echt super goedkoop uit!

Waar ik huiverig voor ben is het inregen in de isolatie van de koper buizen en dan met warm leidingen voor versnelde corrosie zorgt...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:30:
[...]

Dit vroeg ik mij ook al af, is dit serieus de reden?, de mijne liggen zo'n 15cm bloot en duidelijk zichtbaar vanaf buiten de unit, ziet er echt super goedkoop uit!

Waar ik huiverig voor ben is het inregen in de isolatie van de koper buizen en dan met warm leidingen voor versnelde corrosie zorgt...
de leiding en isolatie moet altijd van bovenaf komen zodat het niet kan inregenen. mede daarom zitten de servicepoorten ook onder een hoek.

isolatie altijd doortrekken tot ongeveer 5cm voor de servicepoort en intapen met brede pvc tape zodat het niet gejat word door de vogels en langer goed blijft. de standaard isolatie is al niet al te best.

wil je duurzaam moet je de bestaande isolatie eraf snijden en er armaflex XF op doen en ook intapen. dat spul leeft denk ik langer dan de machine.

[Voor 23% gewijzigd door flippy op 20-05-2023 23:33]

• Frag1le
flippy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:17:
[...]

dit si omdat units met verschillende vermogens word gemaakt en in de praktijk betekent dat er 1,2 of soms 3 lagen dik zit.

de tiwrap is zodat mensen zoals mij de condensors van elkaar kunnen trekken om ze schoon te maken of reparaties uit te voeren.

[...]

Bedankt voor je antwoord,
Het blootliggende deel had al wat corrosie, en dat heb ik nu afgedekt en afgetaped.

Nu komt de leiding met een klein bochtje van bovenaf maar het lijkt er hierdoor op dat regenwater via de leidingen, zwaartekracht volgend, juist op de koppelingen en blootliggende leidingen kan komen.

Ik ga het in de gaten houden of het aangebrachte isolatie materiaal niet als een spons gaat werken want dan snap ik dat er juist nog meer corrosie gaat ontstaan.

MHI SRK 35 ZSX-WF

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frag1le schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:39:
[...]

Nu komt de leiding met een klein bochtje van bovenaf maar het lijkt er hierdoor op dat regenwater via de leidingen, zwaartekracht volgend, juist op de koppelingen en blootliggende leidingen kan komen.
dat is niet erg. wat zwarte aanslag is normaal. het is pas een issue als het groen of zo word.

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

flippy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:31:
[...]

de leiding en isolatie moet altijd van bovenaf komen zodat het niet kan inregenen. mede daarom zitten de servicepoorten ook onder een hoek.

isolatie altijd doortrekken tot ongeveer 5cm voor de servicepoort en intapen met brede pvc tape zodat het niet gejat word door de vogels en langer goed blijft. de standaard isolatie is al niet al te best.

wil je duurzaam moet je de bestaande isolatie eraf snijden en er armaflex XF op doen en ook intapen. dat spul leeft denk ik langer dan de machine.
Dan maak ik graag nogmaals gebruik van jouw kennis :)

Dit is mijn situatie met mijn dualsplit momenteel, het voelt voor mij onvakkundig en niet zoals het hoort. jij zegt 5 cm, dit voelt meer aan als 20cm.... (wel deels onder een aflopende hoek).

• Frag1le
flippy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:40:
[...]

dat is niet erg. wat zwarte aanslag is normaal. het is pas een issue als het groen of zo word.
Het was niet zwart, het was gewoon oranje-roest kleurig. bovenop de donker geblakerde leidingen. Ik vermoed dat er daar gesoldeerd is en dat dit aan het roesten is.

MHI SRK 35 ZSX-WF

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Dan maak ik graag nogmaals gebruik van jouw kennis :)

[Afbeelding]

Dit is mijn situatie met mijn dualsplit momenteel, het voelt voor mij onvakkundig en niet zoals het hoort. jij zegt 5 cm, dit voelt meer aan als 20cm.... (wel deels onder een aflopende hoek).
niet het ergste wat ik heb gezien maar gewoon beetje lui. had zeker netter gekund. meeste jongens snijden gewoon veel af om isolatie verder weg te houden van het solderen. daar zijn trucjes voor om dat te doen maar je ziet zulke dingen steeds minder naarmate er steeds meer cv ketel installateurs hun aircopapiertjes halen. helaas iets waar je weinig tegen kan doen....

wees blij dat ze zover zijn dat ze wel stekkoppelingen gebruikt hebben...
Frag1le schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Het was niet zwart, het was gewoon oranje-roest kleurig. bovenop de donker geblakerde leidingen. Ik vermoed dat er daar gesoldeerd is en dat dit aan het roesten is.
das normaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

flippy schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:48:
[...]

niet het ergste wat ik heb gezien maar gewoon beetje lui. had zeker netter gekund. meeste jongens snijden gewoon veel af om isolatie verder weg te houden van het solderen. daar zijn trucjes voor om dat te doen maar je ziet zulke dingen steeds minder naarmate er steeds meer cv ketel installateurs hun aircopapiertjes halen. helaas iets waar je weinig tegen kan doen....
Thanks (y)

Ja zoiets als in de lengte van de leiding een snede maken en dan weg vouwen, na solderen / monteren weer terug vouwen en aftapen? 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xqlus1ve schreef op zondag 21 mei 2023 @ 00:01:
[...]

Thanks (y)

Ja zoiets als in de lengte van de leiding een snede maken en dan weg vouwen, na solderen / monteren weer terug vouwen en aftapen? 8)7
nee, isolatie terugduwen op de leiding en dan met je pijpsnijder daar vastklemmen door die iets in de leiding te laten bijten en als je klaar bent met solderen de pijpsnijder losdraaien van de leiding en de isolatie weer teruglaten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MotorBeast
Na drie jaar intensief gebruik buitenunit maar eens open geschroefd voor schoonmaak. Dat was snel klaar. Alleen wat stof. Rest als nieuw. Welk onderhoud contract?

Binnenunit ga ik op advies van @flippy inspuiten met Dasty en naspoelen met water. Afvoer condens dan ook weer zuiver en weer gaan met die banaan deze zomer. Scheelt me toch zo'n €300,- per jaar met 3 binnenunits en 2 buiten. *O*

Nog een tip mocht je afvoer van condens verstopt zitten. Ik gooi er al 2 jaar kunstgebit reiniger pil in. Werkt als een malle. Heb al eens een lekkende condensbak binnen gehad.

Happy summer allemaal. 8)

[Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 21-05-2023 18:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

MotorBeast schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:08:
Na drie jaar intensief gebruik buitenunit maar eens open geschroefd voor schoonmaak. Dat was snel klaar. Alleen wat stof. Rest als nieuw. Welk onderhoud contract?

[Afbeelding]

Binnenunit ga ik op advies van @flippy inspuiten met Dasty en naspoelen met water. Afvoer condens dan ook weer zuiver en weer gaan met die banaan deze zomer. Scheelt met toch zo'n €300,- per jaar met 3 binnenunits en 2 buiten. *O*

Nog een tip mocht je afvoer van condens verstopt zitten. Ik gooi er al 2 jaar kunstgebit reiniger pil in. Werkt als een malle. Heb al eens een lekkende condensbak binnen gehad.

Happy summer allemaal. 8)
Jij hebt ook een Daikin Perfera toch? Hoe krijg ik zo'n tablet in die bak? Ik zie alleen lamellen als ik de kap open maak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maxwp
mij is wat nieuws opgevallen.

de a/c voor verwarmen hoeft nu bijna niet meer aan alleen in de ochtend en avond heel even heb masar 700 watt verbruikt vandaag om wat te verwarmen
maar als hij nu aangaat hoor ik heel kort zowel in de ochtend als in de avond 1sec een hoogtonige piep als ik hem aan zet kort nadat ik hem heb aangezet.
is dat normaal of iets met een lekkage of druk probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
Termy schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:49:
[...]

Jij hebt ook een Daikin Perfera toch? Hoe krijg ik zo'n tablet in die bak? Ik zie alleen lamellen als ik de kap open maak.
Onder de lamellen voel je een heel smalle open richel over de hele lengte.. Daarin doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Hypothetische vraag omdat het mij al een tijdje bezig houdt. Advies luidt altijd, als je airco gebruikt om te koelen alle ramen en deuren sluiten. Maar stel nu dat het buiten kouder is dan de temperatuur binnnen, is het dan nog steeds erg om een raam open te zetten? Ik wil het graag voor mezelf kunnen onderbouwen maar heb de technische kennis niet in huis. |:(

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 19:38
vdr01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:04:
Hypothetische vraag omdat het mij al een tijdje bezig houdt. Advies luidt altijd, als je airco gebruikt om te koelen alle ramen en deuren sluiten. Maar stel nu dat het buiten kouder is dan de temperatuur binnnen, is het dan nog steeds erg om een raam open te zetten? Ik wil het graag voor mezelf kunnen onderbouwen maar heb de technische kennis niet in huis. |:(
Dan zet je de airco uit…

Niks is erg, het is alleen verspilling.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:47
In de zomer laat ik soms toch de airco aan ondanks dat het buiten al koeler is. Er zit vaak zoveel warmte in de muren en is er weinig wind om te zorgen voor voldoende doorstroming binnen.
Daarnaast is niet alleen de temperatuur belangrijk voor het gevoel van warmte. 20 graden met een hoge luchtvochtigheid (wat we regelmatig hebben in de zomer) kan veel oncomfortabeler aanvoelen dan 23 graden met een lage luchtvochtigheid.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:49

Swerfer

Hmm...

Het is helemaal niet erg om een raampje open te zetten bij aircogebruik. Sterker nog, als je geen ventilatiekanalen in je ramen hebt of een andere ventilatie ongelijkheid, dan zou ik altijd een raampje open zetten.

Het verbruik zal nauwelijks meer worden, of het moet buiten 40 graden zijn en je zet 2 ramen tegen elkaar open :+

Crypto.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
Headshot_NL schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:26:
[...]

In de zomer laat ik soms toch de airco aan ondanks dat het buiten al koeler is. Er zit vaak zoveel warmte in de muren en is er weinig wind om te zorgen voor voldoende doorstroming binnen.
Daarnaast is niet alleen de temperatuur belangrijk voor het gevoel van warmte. 20 graden met een hoge luchtvochtigheid (wat we regelmatig hebben in de zomer) kan veel oncomfortabeler aanvoelen dan 23 graden met een lage luchtvochtigheid.
Sinds ik mijn huis extra geisoleerd heb koelt mijn huis met ramen open bijna niet meer af. Laagste temperatuur boven vannacht 20,8 graden met alle ramen open boven. In de zomer dus alleen even open om te luchten (buiten de ventilatieroosters) een kwartier/half uur en daarna 24/7 koelen op 22/23 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:36

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Bedankt voor de reacties. Indrukwekkend hoe snel er 4 reactie's staan _/-\o_

Maar met mijn onderbouwing ben ik er nog niet uit. Stel het is binnen 23 graden en buiten 20. Dan zegt mijn leken logica, okay dan kan het raam best open want het is buiten 3 graden koeler dan binnen. Maar is dat geen appels met peren vergelijking? Zijn de door mij aangenomen 2 variabelen wel juist? Zou namelijk ook zo kunnen zijn dat ik moet kijken naar de temperatuur buiten in vergelijking tot de temperatuur die de airco uitblaast. In het laatste geval, wederom met mijn leken logica, zou ik kunnen verantwoorden om alle ramen dicht te houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:08
vdr01 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:43:

Maar met mijn onderbouwing ben ik er nog niet uit. Stel het is binnen 23 graden en buiten 20. Dan zegt mijn leken logica, okay dan kan het raam best open want het is buiten 3 graden koeler dan binnen. Maar is dat geen appels met peren vergelijking? Zijn de door mij aangenomen 2 variabelen wel juist? Zou namelijk ook zo kunnen zijn dat ik moet kijken naar de temperatuur buiten in vergelijking tot de temperatuur die de airco uitblaast. In het laatste geval, wederom met mijn leken logica, zou ik kunnen verantwoorden om alle ramen dicht te houden.
Probeer dat even, maar het moet werken. De airco blaast ~7-15 graden lucht uit de unit, dat koelt altijd sneller dan ramen en deuren open, beetje extra hulp kan geen kwaad.

Bij mij staat de unit bij de achterdeur, dus als ik die open zet trek ik de warme lucht naar binnen, dat werkt dus niet. Maar ramen op de 2e verdieping kan ik wel gewoon open houden, die gaan dit seizoen niet meer dicht, anders wordt gelijk het te warm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:46:
[...]

Probeer dat even, maar het moet werken. De airco blaast ~7-15 graden lucht uit de unit, dat koelt altijd sneller dan ramen en deuren open, beetje extra hulp kan geen kwaad.

Bij mij staat de unit bij de achterdeur, dus als ik die open zet trek ik de warme lucht naar binnen, dat werkt dus niet. Maar ramen op de 2e verdieping kan ik wel gewoon open houden, die gaan dit seizoen niet meer dicht, anders wordt gelijk het te warm.
Ik hou juist alles dicht, ook boven. Zodra de buitentemperatuur hoger is dan binnen warm je volgens mij alleen je woning maar verder op. Zeker als het 25/30 graden plus is. Warme fohn krijg je dan. Zolder helemaal met dakpannen die bloed heet worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast

Ellende is dat de zon je muren opwarmt en die stralen af naar binnen en dat houdt het warm binnen. Leuk in de winter, slecht in de zomer. In deze tijd van het jaar is de wind in de nacht nog koel dus dat kan lekker voelen. In de zomer is het verschil te klein.

[Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 22-05-2023 19:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:47
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Sinds ik mijn huis extra geisoleerd heb koelt mijn huis met ramen open bijna niet meer af. Laagste temperatuur boven vannacht 20,8 graden met alle ramen open boven. In de zomer dus alleen even open om te luchten (buiten de ventilatieroosters) een kwartier/half uur en daarna 24/7 koelen op 22/23 graden.
Ik merk dat hier ook. Triple glas is leuk maar zolang je geen zonnewering hebt of warmtewerend glas is het in de zomer meestal in je nadeel.
De eerste nacht met airco aan hebben wij al gehad ondertussen.
Als het echt warm is zet ik ook alles dicht. Alleen in de ochtend (op het koelste moment) even luchten, dan weer dicht en de airco rustig aan.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
@Headshot_NL Warmtewerend glas scheelt mij zo'n 5 graden verwarming extra boven. Het is nu 21,8 boven met dit glas op zuid. Vroeger haalde ik al makkelijk de 26/27 graden. Gooi zo de ramen open want de temperatuur buiten dropt nu naar 20 graden hier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online

Met koelen zou ik in die vergelijking de luchtvochtigheid binnen en buiten bekijken. Met airco aan kan 23 graden met 60% lucht een stuk comfortabeler aanvoelen dan 20 graden met 95% luchtvochtigheid. Hier staat regelmatig de airco aan met raam een stukje open, sterker nog, vaak op middelmatige warme dagen boven alles tegenover elkaar open en beneden de airco aan met tussendeur open. Kou blijft toch beneden.

Daikin FTXM35R/RXM35R |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:12:
[...]

Ik hou juist alles dicht, ook boven. Zodra de buitentemperatuur hoger is dan binnen warm je volgens mij alleen je woning maar verder op. Zeker als het 25/30 graden plus is. Warme fohn krijg je dan. Zolder helemaal met dakpannen die bloed heet worden.
Gemiddelde dagtemperatuur is maar 16 graden nu (buiten temp logger in de plantenbak, uit de zon, is voor de laatste nachtvorst / uitplanten pepers), maar ook in de zomer komt binnen < buiten niet heel vaak voor, behalve de 2 weken in een hittegolf. KNMI meet ongeveer dezelfde op https://weerstatistieken.nl/rotterdam/2023/mei.

Airco op de 2e verdieping meet nu 24.5 dus raam open scheelt een hoop, de WTW zegt ~23 graden retour.

Maar ik ga ook niet voor koelen tot 22/23 graden binnen, dan zou ik nu al moeten beginnen met koelen, met de juiste kleding is 24/25 graden binnen prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
De afgelopen dagen gebruik ik de airco's (multisplit met 3 binnenunits) aangezet om de zuidkant en zolder te koelen. Ik had beide airco's op zolder nog aan, maar opeens voelde ik een enorm koude lucht. Wat bleek, de uitblaastemperatuur was geen 8-14 graden maar daalde opeens ver onder het vriespunt (-5 gemeten).

Voor de zekerheid heb ik de single split aangezet en ook dat apparaat dook vrij snel onder het vriespunt met uitblazen. Nu zag ik in de handleiding dat minimale DB/WB outdoor 10/6 graden was. Kan dat ermee te maken hebben? Zo ja, kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen wat hier gebeurd?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:40:
[...]

Gemiddelde dagtemperatuur is maar 16 graden nu (buiten temp logger in de plantenbak, uit de zon, is voor de laatste nachtvorst / uitplanten pepers), maar ook in de zomer komt binnen < buiten niet heel vaak voor, behalve de 2 weken in een hittegolf. KNMI meet ongeveer dezelfde op https://weerstatistieken.nl/rotterdam/2023/mei.

Airco op de 2e verdieping meet nu 24.5 dus raam open scheelt een hoop, de WTW zegt ~23 graden retour.

Maar ik ga ook niet voor koelen tot 22/23 graden binnen, dan zou ik nu al moeten beginnen met koelen, met de juiste kleding is 24/25 graden binnen prima.
Dat is natuurlijk ieder voor zich net als een ieder bepaalt met verwarmen hoe warm het moet zijn. Ik ga niet met 25 graden binnen in mijn bed liggen. Daar heb ik nu juist L/L voor om dat niet meer te hoeven doen. Ik zou me bed uit zweten en dat was ik na jaren wel beu. Het verbruikt toch bijna niets. Vorig jaar 216 kWh voor een heel huis weken koelen. Daar lig ik niet wakker van. :z Wel van hitte in mijn huis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-05 15:53
Gister avond was het vrij warm/benauwd bij ons in huis en door het gebrek aan wind ook even de airco (voor het eerst) gebruikt om te koelen. Voelde een beetje vreemd, uiteindelijk ventilatie op de hoogste stand gezet en alleen laten ventileren. Hierdoor werd een luchtstroom op gang gebracht die koude lucht van buiten trok en de warme naar buiten duwde. Verbruik 16 watt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
Bij ons was het gisteravond ook best warm/benauwd op de slaapkamer (24.5 graden, vol op het zuiden en het raam gisteren vergeten dicht te doen :/ ) en dan slaap ik echt niet zo lekker meer. Dus Airco op de laagste ventilatie stand en 23 graden. Geslapen als een roos en een whooping verbruik van nog geen 0.2kWh. Daar ga ik hem niet voor uit laten iig :+

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:52
MotorBeast schreef op maandag 22 mei 2023 @ 22:58:
[...]

Dat is natuurlijk ieder voor zich net als een ieder bepaalt met verwarmen hoe warm het moet zijn. Ik ga niet met 25 graden binnen in mijn bed liggen. Daar heb ik nu juist L/L voor om dat niet meer te hoeven doen. Ik zou me bed uit zweten en dat was ik na jaren wel beu. Het verbruikt toch bijna niets. Vorig jaar 216 kWh voor een heel huis weken koelen. Daar lig ik niet wakker van. :z Wel van hitte in mijn huis.
Gezien je langere ervaring met L/L; hanteer je voor koelen ook 24/7?
Las wat verder terug wat gemengde reacties over auto fan icm koelen en laagste fan stand icm koelen bijvoorbeeld, idem met ad hoc en 24/7 koelen.

In mijn geval wil ik vanaf de hal (2e verd) de slaapkamers koelen (1e verd). 2e verd. ad hoc koelen ivm thuiswerken daar buiten gelaten.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
KoningPaulus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:13:
[...]

Gezien je langere ervaring met L/L; hanteer je voor koelen ook 24/7?
Las wat verder terug wat gemengde reacties over auto fan icm koelen en laagste fan stand icm koelen bijvoorbeeld, idem met ad hoc en 24/7 koelen.

In mijn geval wil ik vanaf de hal (2e verd) de slaapkamers koelen (1e verd). 2e verd. ad hoc koelen ivm thuiswerken daar buiten gelaten.
Bij zo'n 28/30 graden plus doe ik dat wel ja. Alles blijft dan koel. Muren, meubels etc. Eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd bij verwarmen onder de 5 graden.

Zeker met 1 unit een hele verdieping koelen is alle deuren open en de luchtflow van het huis zijn werk laten doen. Als het dan bijvoorbeeld 27 graden binnen wordt krijg je het echt niet meer in een uurtje naar 23 (mijn favo binnen temperatuur in de zomer).

Als je hem op autofan zet moduleren ze bij mij vanzelf naar stand 1 of fluisterstand. Ook 1 van de redenen voor mij voor 24/7 koelen en verwarmen bij forse koude of warmte.

Zowel met koelen als verwarmen de binnentemperatuur zo constant mogelijk houden geeft het hoogste comfort (vind ik). Maar dat is ieder voor zich voordat die discussie weer los brandt. 8)

[Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2023 15:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Bij zo'n 28/30 graden plus doe ik dat wel ja. Alles blijft dan koel. Muren, meubels etc. Eigenlijk hetzelfde verhaal maar dan omgekeerd bij verwarmen onder de 5 graden.

Zeker met 1 unit een hele verdieping koelen is alle deuren open en de luchtflow van het huis zijn werk laten doen. Als het dan bijvoorbeeld 27 graden binnen wordt krijg je het echt niet meer in een uurtje naar 23 (mijn favo binnen temperatuur in de zomer).

Als je hem op autofan zet moduleren ze bij mij vanzelf naar stand 1 of fluisterstand. Ook 1 van de redenen voor mij voor 24/7 koelen en verwarmen bij forse koude of warmte.

Zowel met koelen als verwarmen de binnentemperatuur zo constant mogelijk houden geeft het hoogste comfort (vind ik). Maar dat is ieder voor zich voordat die discussie weer los brandt. 8)
Bij koelen deed ik dat ook maar het leverde vorige jaar problemen op met vervuiling van de verdamper binnen. Die werd nat, maar niet nat genoeg dat het schoon gespoeld werd; op een gegeven moment ga je dat ruiken en alleen na reinigen met stoom is dat weer opgelost. Lekbak was prima, het zat echt tussen de metalen vinnen.

Sindsdien zet ik de units af en toe op super koud om wel een grote plas condens te maken, ook bij een auto werkt dat en heb ik daar geen problemen meer mee.

Dat net wel net niet minimum vermogen werkt niet goed hier, zelfs met de "blaas het droog na koelen" modus actief, of handmatig op medium fan een uur laten nalopen.

Elk huis is anders maar met de benodigde koelvermogen hier werkte lang aan (~12 uur per dag) niet goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anton-007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-05 16:17
Beste allemaal.

Ik als leek zit nu een week te dubben over de keuze tussen 2 airco's. Hopelijk kan ik een beroep op jullie doen.

Het gaat om de:

Mitsubishi Heavy Industries Sale
SRK35ZS-W - Single-Split Airco Wandmodel - 3,5 kW
€1990 incl installatie
Zonder wifi module a €125,- (met wifi module €2115)

VS

LG PC12ST DUALCOOL Standaard Plus, 3.5kW
€1880 incl installatie incl wifi module

Extra info;
Airco komt op zolder te hangen waar een slaapkamer wordt gebouwd voor mijn dochter.
Ik heb ook al een airco op de 1e verdieping hangen.

Waar ik over struikel; is de Mitsubishi de 235 euro extra waard?

Alvast velen dank. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 23:09
De Mitsubishi is de extra €110 waard omdat je de wifi module eruit kunt laten :) Kost alleen maar sluipverbruik en waarom zou je een unit op de zolderkamer van afstand willen bedienen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De mitsubishi heeft een hogere scop en kan op een slaapkamer gemakkelijk geruisloos werken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:03:
De Mitsubishi is de extra €110 waard omdat je de wifi module eruit kunt laten :) Kost alleen maar sluipverbruik en waarom zou je een unit op de zolderkamer van afstand willen bedienen?
Omdat ik afstandsbedieningen altijd kwijt raak, de batterijen altijd leeg zijn als ik hem nodig heb en ze kapot vallen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Martin7182 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:03:
Om op afstand aan en uit te zetten zonder 2 trappen op en af te hoeven gaan

Zou het niet willen missen dat ik tegen Google roep om alvast de airco aan te zetten alvorens ik een half uurtje later pas in desbetreffende ruimte kom.

En de discussie lg of mhi (of Daikin) is een vraag waarop de fanboys gaan reageren dus tel maar op mhi /Daikin.

Persoonlijk tevreden over lg. Koelt en verwarmt prima voor de 500 eu per ruimte die het mij gekost heeft.

Tis maar net wat je er voor wilt uitgeven :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
bgrr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:14:
[...]

Om op afstand aan en uit te zetten zonder 2 trappen op en af te hoeven gaan

Zou het niet willen missen dat ik tegen Google roep om alvast de airco aan te zetten alvorens ik een half uurtje later pas in desbetreffende ruimte kom.

En de discussie lg of mhi (of Daikin) is een vraag waarop de fanboys gaan reageren dus tel maar op mhi /Daikin.

Persoonlijk tevreden over lg. Koelt en verwarmt prima voor de 500 eu per ruimte die het mij gekost heeft.

Tis maar net wat je er voor wilt uitgeven :-)
Hier Daikin, geen fanboy. :N Puur omdat ik dat de mooiste binnenunit vond en heel makkelijk kon opnemen in Domotica destijds en goede specs. MHI ook goede specs maar die glimmende bak kwam er niet in. Smaak kwestie.

[Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2023 16:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w00key
Anton-007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:49:
Beste allemaal.

Ik als leek zit nu een week te dubben over de keuze tussen 2 airco's. Hopelijk kan ik een beroep op jullie doen.

Het gaat om de:

Mitsubishi Heavy Industries Sale
SRK35ZS-W - Single-Split Airco Wandmodel - 3,5 kW
€1990 incl installatie
Zonder wifi module a €125,- (met wifi module €2115)

VS

LG PC12ST DUALCOOL Standaard Plus, 3.5kW
€1880 incl installatie incl wifi module

Extra info;
Airco komt op zolder te hangen waar een slaapkamer wordt gebouwd voor mijn dochter.
Ik heb ook al een airco op de 1e verdieping hangen.

Waar ik over struikel; is de Mitsubishi de 235 euro extra waard?

Alvast velen dank. _/-\o_
Tijdprogramma van LG kan geen modus en temperatuur instellen, dus iets van nachtverlaging of dagverhoging kan je niet instellen. Ik erger me daar aan, als ik dat had geweten was ik voor een Daikin of MHI gegaan en niet de huidige LG.

Maar goed, hij hangt, misschien zijn ze een jaar of 10 aan vervanging toe. Tot dan moet ik het redden met de app en iets meer pro-actief klooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
w00key schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Tijdprogramma van LG kan geen modus en temperatuur instellen, dus iets van nachtverlaging of dagverhoging kan je niet instellen. Ik erger me daar aan, als ik dat had geweten was ik voor een Daikin of MHI gegaan en niet de huidige LG.

Maar goed, hij hangt, misschien zijn ze een jaar of 10 aan vervanging toe. Tot dan moet ik het redden met de app en iets meer pro-actief klooien.
Dat soort dingen kan ik via de lg integratie doen in home assistant. Gebruik de afstandsbediening nooit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:55:
[...]

Ideetje. Ir blaster en domotica en automatiseren maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 31-05 23:09
MotorBeast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:13:
[...]

Omdat ik afstandsbedieningen altijd kwijt raak, de batterijen altijd leeg zijn als ik hem nodig heb en ze kapot vallen. :+
Tja, is denk ik persoonlijk. Een mobieltje kan ook kwijt raken of vallen. Ik vind juist de AB wel handig; klik-aan, klik-graadje warmer of kouder, een mobieltje heb je in die tijd misschien net ontgrendeld :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MotorBeast
Martin7182 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:50:
[...]

Tja, is denk ik persoonlijk. Een mobieltje kan ook kwijt raken of vallen. Ik vind juist de AB wel handig; klik-aan, klik-graadje warmer of kouder, een mobieltje heb je in die tijd misschien net ontgrendeld :)
Maar ik ben echt lui. >:) Via browser Domoticz op de bank hangend en aanzetten maar. In de echte stookperiode schema's gemaakt in Domoticz en helemaal niets meer aanklikken. Gemak dient de mens. Heb alleen geen zin/tijd om alles over te zetten naar HA maar dat kan ik iedereen aanraden. Je kan ook met een script werken dat als temp x binnen wordt unit a op stand b op temperatuur c moet gaan werken. Mogelijkheden zijn eindeloos. Afstandsbedieningen zijn zo 1990. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• w00key
MotorBeast schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:20:
[...]

Ideetje. Ir blaster en domotica en automatiseren maar.
HA draait nu in een vm maar niet 24/7. Misschien is het tijd om dat over te zetten op een servertje / oude NUC, ja kost wat watts maar levert ook wat op.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Laatst online: 22:13
Zo, het lijkt er op dat het stookseizoen er nu echt wel voorbij is (al ruim een week niet meer verwarmd), tijd voor een balans van een eerste winter lucht/lucht warmtepomp!

Installatie:
  • Verwarmde ruimte: 82 m2
  • Onverwarmde ruimte: 156 m2 (slaapkamers + garage)
  • Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit
  • Systeem operationeel: 22 november 2022
  • Voormalige hoofdverwarming: vloerverwarming op gasketel
Sinds operationeel gaan van de warmtepomp hebben we deze zoveel mogelijk proberen te gebruiken. Af en toe is er nog bijgestookt door de gasketel. Van 22 november - 12 mei (einde stookseizoen):
  • Verbruik warmtepomp:1323 kWh
  • Verbruik gas ter ondersteuning op koude dagen: 42 m3 (hoogcalorisch)
  • Aantal graaddagen: 1963
  • Gemiddelde kWh/graaddag: 0.674
Hoe verhoud zich dat tov ons historisch gasverbruik?
  • historisch verbruik 0.36 m3 gas per graaddag (gemeten over laatste 6 jaar)
  • Verwachte totale hoeveelheid gasverbruik indien geen warmtepomp 22 nov - 12 mei = 1963 graaddagen x 0.36 = 706.7 m3
  • Daadwerkelijk verbruikt gas: 42m3
  • Gas bespaard: 706.7 - 42 = 664.7 m3
Hoe staat het met de vuistregel die stelt dat m3 gas x2 = verbruik in kWh?
  • 664.7 m3 gas x 2 = 1329 kWh
  • Daadwerkelijk verbruik: 1323 kWh :*)
Enkele kanttekeningen:
  • De warmtepomp is bewust onderbemeten en moest dus wel behoorlijk hard werken. In de toekomst wordt de gasketel vervangen door lucht/water warmtepomp, en dan dient de lucht/lucht voornamelijk als koeling. Ook staan er nog isolatieverbeteringen in de planning. Daar is al op geanticipeerd in de keuze van de unit.
  • We hebben aan comfort ingeboet: de verwarming werd 1-2 graden lager dan gewoonlijk gehouden (bewuste keuze), ruimtes verder van de binnenunit waren merkelijk kouder (gevolg van puntverwarming tov de gehele vloer die warm wordt), en het was echt niet hetzelfde met een koude vloer tov warme voetjes op de vloerverwarming ;)
  • Het was een zachtere winter dan gewoonlijk, normaalgesproken doen we ongeveer 1000 m3 gas aan verwarming per jaar. Als het een standaard winter was geweest hadden we waarschijnlijk vaker moeten bijstoken met de gasketel
Al bij al zeer geslaagd. Het doel was zoveel mogelijk van het (russisch) gas af te gaan: da's aardig gelukt! Komende zomer hebben we voor 't eerst airco, dat gaat ook aangenaam zijn. En voor de komende jaren en met wat bijkomende maatregelen kan 't alleen maar beter worden. Als je bekijkt hoe goedkoop (relatief) en hoe minimaal de installatie is tov het centrale systeem (slechts 1 binnenunit!) dan is het echt indrukwekkend hoe makkelijk je een enorme impact kan verwezenlijken.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MotorBeast
w00key schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:47:
[...]

HA draait nu in een vm maar niet 24/7. Misschien is het tijd om dat over te zetten op een servertje / oude NUC, ja kost wat watts maar levert ook wat op.
Offtopic maar dit wat? https://www.marktplaats.n...sistant-voorgeinstalleerd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 11:14
Capt Waffles schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:50:
Zo, het lijkt er op dat het stookseizoen er nu echt wel voorbij is (al ruim een week niet meer verwarmd), tijd voor een balans van een eerste winter lucht/lucht warmtepomp!

Installatie:
  • Verwarmde ruimte: 82 m2
  • Onverwarmde ruimte: 156 m2 (slaapkamers + garage)
  • Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit
  • Systeem operationeel: 22 november 2022
  • Voormalige hoofdverwarming: vloerverwarming op gasketel
Sinds operationeel gaan van de warmtepomp hebben we deze zoveel mogelijk proberen te gebruiken. Af en toe is er nog bijgestookt door de gasketel. Van 22 november - 12 mei (einde stookseizoen):
  • Verbruik warmtepomp:1323 kWh
  • Verbruik gas ter ondersteuning op koude dagen: 42 m3 (hoogcalorisch)
  • Aantal graaddagen: 1963
  • Gemiddelde kWh/graaddag: 0.674
Hoe verhoud zich dat tov ons historisch gasverbruik?
  • historisch verbruik 0.36 m3 gas per graaddag (gemeten over laatste 6 jaar)
  • Verwachte totale hoeveelheid gasverbruik indien geen warmtepomp 22 nov - 12 mei = 1963 graaddagen x 0.36 = 706.7 m3
  • Daadwerkelijk verbruikt gas: 42m3
  • Gas bespaard: 706.7 - 42 = 664.7 m3
Hoe staat het met de vuistregel die stelt dat m3 gas x2 = verbruik in kWh?
  • 664.7 m3 gas x 2 = 1329 kWh
  • Daadwerkelijk verbruik: 1323 kWh :*)
Enkele kanttekeningen:
  • De warmtepomp is bewust onderbemeten en moest dus wel behoorlijk hard werken. In de toekomst wordt de gasketel vervangen door lucht/water warmtepomp, en dan dient de lucht/lucht voornamelijk als koeling. Ook staan er nog isolatieverbeteringen in de planning. Daar is al op geanticipeerd in de keuze van de unit.
  • We hebben aan comfort ingeboet: de verwarming werd 1-2 graden lager dan gewoonlijk gehouden (bewuste keuze), ruimtes verder van de binnenunit waren merkelijk kouder (gevolg van puntverwarming tov de gehele vloer die warm wordt), en het was echt niet hetzelfde met een koude vloer tov warme voetjes op de vloerverwarming ;)
  • Het was een zachtere winter dan gewoonlijk, normaalgesproken doen we ongeveer 1000 m3 gas aan verwarming per jaar. Als het een standaard winter was geweest hadden we waarschijnlijk vaker moeten bijstoken met de gasketel
Al bij al zeer geslaagd. Het doel was zoveel mogelijk van het (russisch) gas af te gaan: da's aardig gelukt! Komende zomer hebben we voor 't eerst airco, dat gaat ook aangenaam zijn. En voor de komende jaren en met wat bijkomende maatregelen kan 't alleen maar beter worden. Als je bekijkt hoe goedkoop (relatief) en hoe minimaal de installatie is tov het centrale systeem (slechts 1 binnenunit!) dan is het echt indrukwekkend hoe makkelijk je een enorme impact kan verwezenlijken.
Interessant!

Hier vanaf oktober 2022 t/m nu 2507 graaddagen. 1050 kWh verbruikt voor verwarmen van 50 m2, vrijwel 24/7 op 20 graden. Geen gas gebruikt. Tussenwoning uit 1979 maar wel na geïsoleerd.

Resultaat: 0,419 kWh per graaddag. Als ik dat vervolgens omreken naar jouw oppervlakte kom ik vrijwel op dezelfde waarde uit: 0,687 :)

PV: 10,4 kWp | WP: Daikin FVXM35A + FTXM25R | EV: Tesla M3 LR

• Capt Waffles
  • Laatst online: 22:13
nMad schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:33:
[...]
Resultaat: 0,419 kWh per graaddag. Als ik dat vervolgens omreken naar jouw oppervlakte kom ik vrijwel op dezelfde waarde uit: 0,687 :)
Dat zal eerder toeval zijn (wij hebben een vrijstaand huis uit 1991, isolatie & beglazing verschilt vast, etc.) maar het voelt toch als een beetje validatie van de data aan ;)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit

Acties:
  • +4Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:31:
Mijn plan was om wat te experimenteren hiermee en dan een soort emulator te maken waarmee ik 'm aan de PC kan koppelen. Daarna een PCB voor de controller die ik dan kan testen met de emulator, en als dat werkt kan ik die aan de airco koppelen.
Ik heb de LG PREMTB001 nu op mijn computer aangesloten. De laptop emuleert een AC en zo kan ik testen hoe een controller zich moet gedragen.

Mijn controller ondersteunt twee protocollen, de ene stuurt 13 bytes per pakket, de andere 6 bytes. De controller probeert de eerste, als daar geen reactie op komt voor een paar seconden schakelt hij over op de andere. Ik ben begonnen met de 6 bytes versie omdat daar al informatie over bekend was, maar helaas ondersteunt die niet alle instellingen, wat voor random data ik ook stuurde, ik kon alleen de basis functies gebruiken. Mijn unit spreekt blijkbaar het nieuwe protocol.

Ik weet nu dus ook hoe het nieuwe protocol werkt :) Het is een vrij simpel protocol maar het duurde even om de vele bits uit te vogelen (heeft de unit een "medium fan" optie, is 0.5 graden mogelijk, installer setting X of functie Y is beschikbaar, etc etc). Random data sturen en kijken hoe de controller reageert.

Van alle (relevante) functies en status-icoontjes op de controller weet ik nu hoe dit geregeld wordt :) De controller zelf is gelukkig niet "slim", hij heeft veel functies maar die worden rechtstreeks doorgezet naar de AC en de AC vertelt welke icoontjes, opties etc actief zijn. De AC kan ook instellingen terugsturen, dus als via de remote of ThinQ iets wijzigt, dan is dit zichtbaar op de controller.

De volgende stap is een PCB ontwerpen die ik aan mijn binnenunits kan hangen. Die kan dan een aparte temperatuursensor gebruiken. De controller stuurt de temperatuur door en kan aangeven of de unit deze moet gebruiken of de sensor in de unit zelf.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
Weet niet of het hier helemaal thuishoort, maar wellicht een leuke bespaartip mocht je een ombouw zoeken.

Zojuist een plantenbak van vidaxl omgetoverd tot een airco ombouw/omkasting. 57 euro ipv +250 euro.

Ben er zelf best tevreden over, ziet er net wat beter uit :)

Disclaimer.
Let op: een ombouw zorgt er niet voor dat je unit zuiniger wordt, de kans bestaat dat je rendement om te janken zal zijn na het gebruik van een ombouw en dan met name een werkelijk waar onding zoals mijn creatie. Bezint eer gij begint.

[Voor 37% gewijzigd door Pelox op 25-05-2023 19:13]

420.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Pelox schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:28:
Weet niet of het hier helemaal thuishoort, maar wellicht een leuke bespaartip:

Zojuist een plantenbak van vidaxl omgetoverd tot een airco ombouw. 57 euro ipv +250 euro.
Ziet er best netjes uit. Heb je een linkje? Heb je hem zo gekocht, of iets aan moeten veranderen?

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 22:32
flippy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:19:
[...]

1 rol van 10 meter mantelbuis bestellen kan makkelijker zijn....
hoe dat zo? ik zat te denken aan de regenbuis (los van het feit dat ik hem hier heb liggen) is dat deze de druk van de stenen en mensen beter verdeeld en wat 'harder' is.

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tommie12

Zojuist een plantenbak van vidaxl omgetoverd tot een airco ombouw. 57 euro ipv +250 euro.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het ziet er niet zo slecht uit, maar het zal het rendement stevig aantasten. Die unit gaat te veel van zijn uitgeblazen lucht terug aanzuigen.
Met die latten ga je ook meer dan 50% oppervlak af sluiten.
En nog beter is dat je een rand rond de unit maakt in die kast zodat die enkel verse lucht aanzuigt en de uitgeblazen lucht niet in die kast gewoon naar achter terug door de unit gaat.
Ga daar maar eens voor staan als je aan het verwarmen bent zonder en met kast, dat gaat een immens verschil zijn.

• Pelox
Tommie12 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:07:
[...]

Het ziet er niet zo slecht uit, maar het zal het rendement stevig aantasten. Die unit gaat te veel van zijn uitgeblazen lucht terug aanzuigen.
Met die latten ga je ook meer dan 50% oppervlak af sluiten.
En nog beter is dat je een rand rond de unit maakt in die kast zodat die enkel verse lucht aanzuigt en de uitgeblazen lucht niet in die kast gewoon naar achter terug door de unit gaat.
Ga daar maar eens voor staan als je aan het verwarmen bent zonder en met kast, dat gaat een immens verschil zijn.
De achterkant en de zijkanten zijn grotendeels vrij, ik ben wel benieuwd of het inderdaad veel invloed zal hebben.

Wat bedoel je met rand rond de unit? Ik heb in de kast rondom minimaal 10cm vrij voor en achter en aan de zijkanten tussen de 20 en 30cm vrij.
wian schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:48:
[...]

Ziet er best netjes uit. Heb je een linkje? Heb je hem zo gekocht, of iets aan moeten veranderen?
https://www.vidaxl.nl/e/v...m-hout/8718475972990.html

Je moet best wel wat aanpassen, maar de basis is prima. Was gewoon een probeersel en scheelt een hoop geld tov zo'n "echte" ombouw.

[Voor 5% gewijzigd door Pelox op 25-05-2023 14:26]

420.

• Tommie12
Pelox schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:24:
[...]

De achterkant en de zijkanten zijn grotendeels vrij, ik ben wel benieuwd of het inderdaad veel invloed zal hebben.

Wat bedoel je met rand rond de unit? Ik heb in de kast rondom minimaal 10cm vrij voor en achter en aan de zijkanten tussen de 20 en 30cm vrij.
Ik bedoel een tussenschot dat rond de unit zit zodat de lucht niet binnenin je kast van voor naar achter kan.

• Pelox
Tommie12 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Ik bedoel een tussenschot dat rond de unit zit zodat de lucht niet binnenin je kast van voor naar achter kan.
Oh ja, dat is best een optie als het idd niet goed werkt. De kast staat trouwens los en kan ik zo optillen en (tijdelijk) verplaatsen mocht dat nodig zijn.

420.

• MotorBeast
@Pelox Verbaast mij altijd weer dat men het optische een grotere voorkeur geeft boven het optimaal presteren van een machine. Je hebt met die planken plat op de bekasting de uitblaasstroom gehalveerd. Waarom denk je dat er voorschriften zijn mbt de afstand van een unit tot een muur? Jij trekt nu een halve muur op, op schat ik 20 cm vanaf de ventilator.

Je hebt dus geen bespaartip gedeeld maar een kostentip want je stroomverbruik knalt omhoog. :'(

[Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2023 16:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-06 15:52

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:59:
@Pelox Verbaast mij altijd weer dat men het optische een grotere voorkeur geeft boven het optimaal presteren van een machine. Je hebt met die planken plat op de bekasting de uitblaasstroom gehalveerd. Waarom denk je dat er voorschriften zijn mbt de afstand van een unit tot een muur? Jij trekt nu een halve muur op, op schat ik 20 cm vanaf de ventilator.
Je hebt je CV ketel toch ook niet midden in je woonkamer hangen? Het oog wil ook wat.

• MotorBeast
silverball schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Je hebt je CV ketel toch ook niet midden in je woonkamer hangen?
Stop je daar ook de afvoer van dicht? Maar ga je gang.

[Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 25-05-2023 16:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pelox
MotorBeast schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:59:

Je hebt dus geen bespaartip gedeeld maar een kostentip want je stroomverbruik knalt omhoog. :'(
Hij staat 9 van de 10x uit dan haal ik die ene keer wel de kast weg als we hem aanzetten. Iedereen blij :9

420.

• renzo4000
[...]

Je hebt je CV ketel toch ook niet midden in je woonkamer hangen? Het oog wil ook wat.
Volgens mij worden hier nu wat zaken door elkaar gehaald. Je kan kiezen voor vorm boven functie maar dat zou ik bij een airco toch niet als voorkeur laten gelden.

Je gaat gewoon inboeten op performance en je verbruik gaat omhoog. Wil je weten wat de impact is? Pak twee gelijkwaardige dagen qua temperatuur/luchtvochtigheid en ga meten (zowel de performance als het verbruik) en je zal zien dat dit niet wenselijk is.

Ik vind die buitenunits ook verschikkelijk lelijk maar so-be-it. Bij mij hangen ze gelukkig op de 1e verdieping vlak boven ons garagedak waardoor je ze bijna niet ziet maar toch.

Een omkasting doet visueel wel iets maar je maakt het geheel ook nog eens groter, ik weet niet of dat nou perse mooier is dan gewoon as-is laten hangen. Er zijn ook opties om je buitenunit te laten wrappen in een design die beter "blend" met de achtergrond. Dat heeft iig geen negatief effect op de werking.

Die opmerking van de CV slaat natuurlijk nergens op, totaal andere situatie.

• w00key

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een goede omkasting buigt de luchtstroom een beetje af. Ja kost ook energie, maar is vrij beperkt en opening is nog steeds >80%, en zorgt ervoor dat uitgeblazen lucht heel lastig terug komt bij de aanzuiging achterkant.

Dit onding is rampzalig, gewoon open van binnen, half dicht aan voor en achterzijde, te ruim om de unit heen, een deel van de lucht doet gewoon een U turn en gaat weer de buitenunit in.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pelox
w00key schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Een goede omkasting buigt de luchtstroom een beetje af. Ja kost ook energie, maar is vrij beperkt en opening is nog steeds >80%, en zorgt ervoor dat uitgeblazen lucht heel lastig terug komt bij de aanzuiging achterkant.

Dit onding is rampzalig, gewoon open van binnen, half dicht aan voor en achterzijde, te ruim om de unit heen, een deel van de lucht doet gewoon een U turn en gaat weer de buitenunit in.
Wat een enthousiasme _O-

Nou ik ben er blij mee.. en ben nog steeds trots op mijn eigen knutselkunsten. :9B

420.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Jawel ken er genoeg met radiatoren in de woonkamer, een binnenunit is niks anders dan ook een afgifte punt, de buitenunit kan je vergelijken met de cv ketel.

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Let op:
Een vraag over een offerte, plaatsing of uitzoeken van een L/L WP bij jou thuis hoort in een nieuw, eigen topic.
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee