Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 20:00
Beste Tweakers,

Ons appartement wordt in de zomer onaangenaam warm en we willen, na veel wikken en wegen, toch een airco (L/L warmtepomp :P) aanleggen. Maar ik twijfel enorm over de koelcapaciteit die we nodig hebben. Ik heb nu 3.5kW op het oog.

Het totaal te koelen oppervlakte is ongeveer 60m2, 44m2 woonkamer en de rest gang en slaapkamer. De buitenunit komt op het balkon en de binnenunit in de woonkamer direct ernaast. Ik accepteer het risico of er voldoende koelte de slaapkamer gaat bereiken.

Het gaat primair om koelen, maar ter info gebruiken we nu stadswarmte met 1 radiator in de woonkamer met een capaciteit van 3.2kW (en dat gaat makkelijk). Het is een A-label appartement uit 2012, ~15m2 HR++ ramen, rondom andere woningen, balkon oriëntatie is ZZO. VvE goedkeuring is binnen.

Ik heb verschillende methodes gebruikt om de koelcapaciteit voor 70m2 (=+kleine slaapkamer) te berekenen:
Koevlaas: 2.04 kW
Daikin 80 W/m2: 5.6kW
Inhoud x factor 40: 4.7kW
Koellastberekening: 3.3 kW

Een restrictie is de ruimte voor de buitenunit, daar is max. 84.5cm beschikbaar, een buitenunit van ~65cm is dan de maximale grootte ben ik bang.

Het plan is dus voor 3.5 kW te gaan, groter kan niet vanwege grootte buitenunit. Mijn vraag is nu, denken jullie dat dit genoeg is?

In rood de geplande airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGhn8akIg871TPCLVcPprN_3HVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdtC3QPTfu1kgLCfFoGDqGLS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door mijosa2 op 16-06-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:40
Volgens mij geef je al antwoord op je eigen vraag.
Groter als de 3.5kW kan niet dus deze nemen.
Eventueel kun je zonnewering op buiten bij de openslaande deuren toe te passen het benodigd koel vermogen verlagen.

Of die groot genoeg is is maar net wat je wilt, de woonkamer koelen haalt die makkelijk.
Door deuren open te zetten naar de overige kamers wordt daar ook automatisch gekoeld.

Is het appartement een appartement op de begane grond/tussen verdieping of het bovenste appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
Bedankt. Als het bij lange na niet voldoende zou zijn dan zou ik het niet doen. Fijn om te horen dat je denkt dat de woonkamer makkelijk gaat. We hebben rondom andere appartementen, het is de 8e verdieping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:24
Je kan de buitenunit een kwartslag draaien, ik zuig aan bij de schutting en blaas uit over de breedte van mijn tuin. Maar veel groter dan een 3.5 wil je ook niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Kies er wel eentje die je goed kunt instellen. Ik heb een technisch prima werkende Panasonic op zolder hangen, flagship model. Maar automatisch op de fluisterstand voor 's nachts kan niet bijvoorbeeld. Technisch prima ding, niet te veel herrie enzo. Maar de aansturing is ondermaats. Zeker voor een woonkamer zou ik goed inlezen wat het gebruiksgemak is. Schema's, offset temperatuur, persoon detectie, hoe ver hij terug kan moduleren (je wilt niet dat 'ie steeds harder en zachter gaat draaien als de ruimte vrijwel op temperatuur is).

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

mijosa2 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:37:
Bedankt. Als het bij lange na niet voldoende zou zijn dan zou ik het niet doen. Fijn om te horen dat je denkt dat de woonkamer makkelijk gaat. We hebben rondom andere appartementen, het is de 8e verdieping.
Heb je voor de plaatsing gedacht aan de VvE en geluid bij de erfgrens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:33
Tazzios schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Heb je voor de plaatsing gedacht aan de VvE en geluid bij de erfgrens?
Hier is een rekentool voor.

Volgens mij als het op papier voldoet kun je niet aangepakt worden.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Je weet dat met buitenzonnewering je geen vaste kosten hebt? Dat is de eerste optie om te exploreren, airco kan later wel (en is dan niet tot veel minder nodig).

[ Voor 45% gewijzigd door naftebakje op 16-06-2023 12:35 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft geen van je buren een airco zodat je even kan vragen hoe hun capaciteit bevalt?
naftebakje schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:31:
Je weet dat met buitenzonnewering je geen vaste kosten hebt? Dat is de eerste optie om te exploreren, airco kan later wel (en is dan niet tot veel minder nodig).
Mooiste, en uiteindelijk goedkoopste, is natuurlijk om beide te doen. Houdt ook de zon op je tv en jezelf (zitplaats) weg wellicht.

[ Voor 70% gewijzigd door Aikon op 16-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:24
GudZ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:29:
[...]

De VVE moet toestemming geven., want je plaatst iets aan de buitenkant van het gebouw en boort gaten door de gevel voor de leidingen. Waarschijnlijk staat dit ook in het huishoudelijk regelement wat je bij de koop ondertekend hebt en dus mee akkoord bent gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:48
BMW_Gizzmo schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:53:
[...]

De VVE moet toestemming geven., want je plaatst iets aan de buitenkant van het gebouw en boort gaten door de gevel voor de leidingen. Waarschijnlijk staat dit ook in het huishoudelijk regelement wat je bij de koop ondertekend hebt en dus mee akkoord bent gegaan
Dit en de buitenunit hangt op de erfgrens. Dus zie dan maar eens onder die limiet te blijven.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Aikon schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:46:
[...]Mooiste, en uiteindelijk goedkoopste, is natuurlijk om beide te doen. Houdt ook de zon op je tv en jezelf (zitplaats) weg wellicht.
Ik kan het thuis koel genoeg houden met screens en rolluiken. Uiteraard ´s nachts goed ventileren (WTW gaat in bypass en ramen gaan open).
Dus ik zou geld besparen als ik een airco koop, laat installeren en laat draaien en regelmatig onderhouden?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijosa2
De VvE toestemming is reeds binnen, er is een algemene bepaling waaraan binnen ons complex e.e.a. aan moet voldoen. De enige hier die ik ken met airco heeft een 5kW voor de woonkamer en 2,5kW voor de slaapkamer, en dat gaat makkelijk. Dit was zijn advies van de installateur, maar ik vermoed dat het veels te veel is.

Zonnewering is een optie die ik nog in mijn achterzak hou, mocht 3,5kW niet voldoende zijn. Waarom niet als eerste? Omdat er redelijk wat overlast van buiten hier kan zijn en ventileren met ramen open niet ideaal is.

[ Voor 8% gewijzigd door mijosa2 op 16-06-2023 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:09

Emiel1984

Made in NL

Bij mij thuis werd het ook ongenaam warm in de woonkamer in de zomermaanden. Ook een A label appartement. Ik heb vorig jaar ivm aanschaf nieuwe TV al ‘roller blinds’ opgehangen voor de ramen in de woonkamer. Ik heb ook zonwering maar die wil ik niet open houden als ik niet thuis ben.

Dit scheelt echt enorm veel. De woonkamer en slaapkamer zijn aan dézelfde zijde (ramen op zuid-oost).
Voorheen was de slaapkamer koeler omdat ik daar de gordijnen zoveel mogelijk dicht deed in de zomer.
Nu is de woonkamer aanmerkelijk koeler dan de slaapkamer.

De ramen aan de warme kant dichthouden en enkel aan de koele kant open zetten geeft frisse lucht zonder dat het warmer wordt. Ook heb ik een 45cm vloerventilator voor wat extra verkoeling als ik thuis werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 16-06-2023 18:29 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mijosa2 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:59:
Zonnewering is een optie die ik nog in mijn achterzak hou, mocht 3,5kW niet voldoende zijn. Waarom niet als eerste? Omdat er redelijk wat overlast van buiten hier kan zijn en ventileren met ramen open niet ideaal is.
Die snap ik niet. Zonnewering is er om de warmteinstraling buiten te houden, staat toch verder los van ventialitie? Of ben je bang dat het roosters ofzo afdekt? Ik dacht aan screens, die laten denk wel wat lucht door, maar een rolluik heeft ook een ventilatiestand.

Hoe dan ook, zonnewering zal de benodigde capaciteit verlagen en altijd voor lagere stroomkosten zorgen tijdens het gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mijosa2
Bedankt voor alle hulp. Airco is vorige week donderdag geïnstalleerd en heeft dit weekend zijn waarde wel bewezen. Voor een meelezer in een vergelijkbare situatie kan ik melden dat 3,5kW in mijn situatie meer dan voldoende is gebleken. Zaterdag was het 33 graden op het balkon, 32 op de galerij, maar de woonkamer was heerlijk op 23 graden, net als de slaapkamer. 23 graden was ook wat ik had ingesteld. Slaapkamer is qua gevoel wel iets warmer, waarschijnlijk omdat je in de woonkamer een koele luchtstroom hebt die in de slaapkamer ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GudZ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:29:
[...]

Zeker wel. Het kan best zijn dat het niet toegestaan is om zaken aan de buitenkant van het pand op te hangen, zoals een buitenunit van een airco. Mocht je dan ooit gaan verhuizen, kan het best zijn dat je dan zaken in ere dient te herstellen en dat kan best een klusje zijn dan.
Pagina: 1