Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-06-2023
We zijn van plan ook een airco te installeren voor koeling en verwarming. Op dit moment overwegen we of drie, of vier binnenunits en 1 of 2 buitenunits (allemaal offerte-afhankelijk). Onze electrische installatie is er geschikt voor en de voorzieningen voor een aparte groep zijn aanwezig.

Ook de plek voor de buitenunits staat grotendeels vast. We hebben twee platte daken. Het hoogste ligt vol met een PV installatie en het laagste light bijna de hele dag in de schaduw. Daar moet(en) de buitenunit(s) komen te staan of hangen.

Ik heb echter twee vragen waar ik met opzoeken alleen niet uit kom:
1. Ik zie in mijn omgeving, en ook op dit forum dat de meeste buitenunits lager hangen dan de binnenunits. Niet allemaal natuurlijk. Bij ons zouden twee binnenunits hoger, en twee lager dan de buitenunit komen. Dien ik hiervoor aparte voorzieningen te treffen (mbt condenswater, bijv.).
2. Deze is lastiger en heeft te maken met de keuze voor 3 of 4 binnenunits. De 4e unit zou in de woonkamer komen. Of dat lukt is afhankelijk van het volgende:

De woonkamer is ver weg van de buitenunit. De korte route is midden door het huis, door meerdere kamers en verdiepingen en ik wil eigenlijk niet het halve huis ontsieren met kunststof koven. En andere optie is dat we een bestaan, ongebruikt en leeg rookkanaal gebruiken. Maar dan moet het lukken om de leidingen er doorheen te leggen. Dat rookkanaal begint in de kelder en loopt via de woonkamer en eerste verdieping naar de tweede verdieping, waarna door de buitenmuur de buitenit bereikbaar is. Alleen in de kelder is er op dit moment een 'gat' (voor de ventilate van het kanaal). Lukt het me om de leidingen hierdoorheen te leggen door twee gaten te maken bij buiten en binnenunit? Zijn die leidingen flexibel genoeg? Situatieschets: buitenunit - muur - rookkanaal (90° bocht) - 5m meter dalen - (90° bocht) muur - binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
Dat de buitenunit hoger hangt dan de binnenunit zal alleen invloed hebben als je de condensafvoer zonder pompje wilt gebruiken en de condensslang bij de buitenunit wilt laten uitkomen.

Weet wel, buitenunits op platte daken kunnen resonantie veroorzaken. Zoek het grote topic door voor oplossingen zoals buitenunit op veren/rubbers laten monteren.

Lees het grote topic flink door over de voor- en nadelen van multisplit vs singlesplit.

Goten/koven kunnen weggewerkt worden en ook het leidingwerk kan in de muur gefreesd worden.
Of via het rookkanaal mag kan ik je niet vertellen, wellicht staat hier met enig zoekwerk ook wel iets over in het grote topic, gebruik ook de optie om de vorige grote topics te bezoeken en daarin te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Frag1le op 15-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
Dank je. Mijn voorkeur zou uitgaan naar ophangen vlak boven het platte dak tegen de muur. Dat zou qua resonantie moeten helpen. Ik zal de rest eens verder proberen op te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:21
1. Daar moet je inderdaad een afvoermogelijkheid voor hebben. Als het even kan zou ik een condenspompje zoveel mogelijk proberen te vermijden, die dingen zijn nogal storingsgevoelig met al het gedoe van dien.
2. Het is lastig om hier een goed antwoord op te geven. Bij ons zit de woonkamerunit ook relatief ver van de buitenunit vandaan (hoekwoning, woonkamer zit aan de kant van de buren in plaats van de buitenmuur), maar hier hebben ze het mooi door de trapkast weg kunnen werken. Hiervoor zou ik echter toch echt even meerdere installateurs langs laten komen en laten adviseren. Hier kreeg de ene installateur ook dingen voor elkaar die de andere installateurs niet konden (of wilden, ik vermoed dat ze het gewoon te veel / gecompliceerd werk vonden). Hier is voor ons lastig een antwoord op te geven zonder de exacte situatie te kennen.

Zoals @Frag1le al aangeeft, houd rekening met mogelijke resonantie bij plaatsing van de buitenunit(s) op platte daken, heb al behoorlijk wat verhalen gelezen van mensen die daar flink last van hadden. Heb je geen mogelijkheid om de buitenunit ergens op de grond te plaatsen? Dat zou persoonlijk altijd mijn voorkeur hebben.

Wat betreft single/multi: Grotendeels afhankelijk van hoe je hem wil gebruiken. Hier is de keuze bijvoorbeeld op multi gevallen en daar ben ik achteraf erg blij mee. Let er bij multi (al helemaal als je een grotere neemt) wel op welke je precies kiest. De grotere Daikins / MEs kunnen bijvoorbeeld veel minder ver terugmoduleren dan de grotere MHIs. Als je dus voor een multi met 4 binnenunits gaat is MHI eigenlijk standaard de beste keuze.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
Op de grond is er ook plek, maar dan zou de hoogste binnenunit bijna 11 meter boven de buitenunit komen (inclusief alle leidingwerk langs de buitenkant van een jaren-30 woning (aan de achterkant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 11:32
MiBe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:51:
1. Daar moet je inderdaad een afvoermogelijkheid voor hebben. Als het even kan zou ik een condenspompje zoveel mogelijk proberen te vermijden, die dingen zijn nogal storingsgevoelig met al het gedoe van dien.
2. Het is lastig om hier een goed antwoord op te geven. Bij ons zit de woonkamerunit ook relatief ver van de buitenunit vandaan (hoekwoning, woonkamer zit aan de kant van de buren in plaats van de buitenmuur), maar hier hebben ze het mooi door de trapkast weg kunnen werken. Hiervoor zou ik echter toch echt even meerdere installateurs langs laten komen en laten adviseren. Hier kreeg de ene installateur ook dingen voor elkaar die de andere installateurs niet konden (of wilden, ik vermoed dat ze het gewoon te veel / gecompliceerd werk vonden). Hier is voor ons lastig een antwoord op te geven zonder de exacte situatie te kennen.

Zoals @Frag1le al aangeeft, houd rekening met mogelijke resonantie bij plaatsing van de buitenunit(s) op platte daken, heb al behoorlijk wat verhalen gelezen van mensen die daar flink last van hadden. Heb je geen mogelijkheid om de buitenunit ergens op de grond te plaatsen? Dat zou persoonlijk altijd mijn voorkeur hebben.

Wat betreft single/multi: Grotendeels afhankelijk van hoe je hem wil gebruiken. Hier is de keuze bijvoorbeeld op multi gevallen en daar ben ik achteraf erg blij mee. Let er bij multi (al helemaal als je een grotere neemt) wel op welke je precies kiest. De grotere Daikins / MEs kunnen bijvoorbeeld veel minder ver terugmoduleren dan de grotere MHIs. Als je dus voor een multi met 4 binnenunits gaat is MHI eigenlijk standaard de beste keuze.
Mooie samenvatting.

Op de grond is het beste, ook aan de wand kan de wand gaan resoneren.
Single split is in de meeste gevallen het beste en meest efficiënt qua opgenomen vermogen.

Als je de L/L WPen als hoofdverwarming gaat gebruiken geeft 2x singlesplit in een ruimte meer comfort over alle stookmaanden dan een multisplit.
Ook bij defrosts zullen de singlesplits nagenoeg nooit tegelijk gaan defrosten en heb je een kleiner gat in je 'verwarming'. Hoe de boel thuis geisoleerd is heeft hier ook grote invloed op.

Als je echt maatwerk wilt moet je dit helaas echt zelf uitzoeken of een parel van een installateur vinden, ik ben ze niet tegengekomen.
Als ze niet vragen naar je warmtebehoefte, je historische gasverbruik, isolatie of geen warmteverliesberekening doen kunnen ze nooit maatwerk afleveren.

Tevens ga ik mee in het advies voor MHI, maar dan moet OP wel begrijpen waarom terug moduleren/minimum opgenomen vermogen/minimale warmteafgifte belangrijk is, voor zowel comfort als efficientie.

Lees m'n reacties in dit topic, hier heb ik dat proberen duidelijk te maken:
Advies Airco setup

[ Voor 5% gewijzigd door Frag1le op 15-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:21
Frag1le schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:02:
[...]
Single split is in de meeste gevallen het beste en meest efficiënt qua opgenomen vermogen.

Als je de L/L WPen als hoofdverwarming gaat gebruiken geeft 2x singlesplit in een ruimte meer comfort over alle stookmaanden dan een multisplit.
Ook bij defrosts zullen de singlesplits nagenoeg nooit tegelijk gaan defrosten en heb je een kleiner gat in je 'verwarming'. Hoe de boel thuis geisoleerd is heeft hier ook grote invloed op.
Wat efficiënter is ligt eraan. Even heel kort door de bocht; als je meestal één binnenunit aan hebt staan is single split doorgaans efficiënter, als je meestal meerdere units aan hebt staan is een multisplit dat. Dit zorgt er dus ook voor dat als je meerdere binnenunits in één ruimte hangt (bijvoorbeeld voor egalere verwarming) dat je waarschijnlijk efficiënter bent met een multi (mits je ze gelijk laat draaien), maar het is zeker waar wat je zegt dat als hij gaat defrosten ze dat bij een multi inderdaad allebei gaan doen en die kans bij 2x single kleiner is (en inderdaad, als je huis slecht geïsoleerd is ga je dat sneller merken dan bij een goed geïsoleerd huis).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.penders
Veel variabelen dus. Ik verwacht dat we niet gaan koelen en verwarmen tegelijkertijd op verschillende binnenunits en dat er meestal 2, en soms 3 of 4 binnenunits zullen lopen.

De afvoermogelijkheid van condenswater moet natuurlijk op het laagste punt zitten? Dat zou in ons geval, bij plaatsing op dakterras (wandmontage, tegen resonantie) de binnenunit in de woonkamer zijn. Daar heb ik geen afvoer en kan alleen de kelder in (wel afvoer) als het een vloermodel binnenunit zou worden...
Pagina: 1