Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:24
Beste allen,

Ik heb al een jaar of 5 een Daikin Ururu Sarara in huis (koelen en verwarmen) en de buitenunit staat in de hoek naast de deur op het terras. Dat werkt al 5 jaar prima, echter heb ik het in mijn hoofd gehaald om een terrasoverkapping te gaan plaatsen.

Nu raad je mijn dilemma wellicht al;

A;
Ik maak de overkapping een halve meter minder breed, waardoor de buitenunit netjes in de 'open' lucht staat en niet onder het afdak.

Nadeel, mocht in de toekomst de Airco vervangen worden dan wil ik de buitenunit op het schuurdak laten plaatsen (de schuur is 3 jaar geleden gebouwd) en dan heb ik een halve meter van het terras niet overkapt.

B;
Ik laat de terrasoverkapping plaatsen en de buitenunit komt onder de terrasoverkapping te staan.
De voorkant blijft open en een stukje boven de buitenunit (tussen schutting en terrasoverkapping) is open.

Nu weet ik niet of dit een goed werkend scenario is en of dit aan of af te raden is... Jullie advies is hier in gewenst.

C;
Ik laat de buitenunit verplaatsen naar het schuurdak. (dit was de voorkeur). Ik heb echter twee bedrijven benaderd, waarvan er één momenteel heeft gereageerd... Kosten verplaatsen buitenunit €1910!! :X

Nu had ik zelf rond de €400/500 wellicht gerekend voor het verplaatsen.. maar dit is in mijn ogen wel erg veel...

D;
Aangezien het om een Daikin Ururu Sarara gaat zit er een luchtslang aan die (dacht ik) max. 8 meter lang mag zijn.
Op een andere plek, net buiten de terrasoverkapping de unit laten plaatsen ga ik qua meters niet redden.

Graag hoor ik jullie mening en evt. ervaringen van een buitenunit onder of naast een terrasoverkapping.

[ Voor 7% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 22-06-2023 13:36 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Beste antwoord (via Zanzibar-1337 op 23-06-2023 19:01)

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 10:03
Ik zie niet in waarom deze hier niet gewoon kan blijven staan.
Je zult in de winter in ieder geval minder problemen hebben met neerslag (sneeuw) en vorst.
In de zomer zal het wellicht in de veranda/terrasoverkapping iets warmer zijn dan voordat je een overkapping had en zal tijdens het koelen de unit het daardoor iets zwaarder hebben.
Mocht deze door de overkapping in de schaduw komen te staan en hiervoor stond deze de hele dag in de zon dan ga je het wellicht niet eens merken.

Dit weegt niet op tegen de verplaatsingskosten.
Daarnaast is de buitenunit mogelijk marginaal efficiënter in de winter wanneer er warmte ontstaat onder de overkapping bij een winterzon.

Omdat de unit nu op de grond op het terras staat heb je de minste last gehad van resonanties, wanneer je deze op een dak gaat plaatsen of aan een wand gaat hangen heb je grote kans dat je qua geluidscomfort erop achteruit gaat.

Hier staat de buitenunit ook op het terras en wanneer we buiten zitten te eten zet ik de unit soms uit om niet in de 'warme' airflow van de unit te zitten. Dit zou je mogelijk nog kunnen oplossen met een deflector/diverter die de overkapping uit blaast.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRbCKs2G9CNqGBjrmVFj54wqW8SZZdo2VKa-BYdeT68sg3dIb-fDvImAvAh2CLvqOYgp_s&usqp=CAU

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 23-06-2023 14:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 10:03
Ik zie niet in waarom deze hier niet gewoon kan blijven staan.
Je zult in de winter in ieder geval minder problemen hebben met neerslag (sneeuw) en vorst.
In de zomer zal het wellicht in de veranda/terrasoverkapping iets warmer zijn dan voordat je een overkapping had en zal tijdens het koelen de unit het daardoor iets zwaarder hebben.
Mocht deze door de overkapping in de schaduw komen te staan en hiervoor stond deze de hele dag in de zon dan ga je het wellicht niet eens merken.

Dit weegt niet op tegen de verplaatsingskosten.
Daarnaast is de buitenunit mogelijk marginaal efficiënter in de winter wanneer er warmte ontstaat onder de overkapping bij een winterzon.

Omdat de unit nu op de grond op het terras staat heb je de minste last gehad van resonanties, wanneer je deze op een dak gaat plaatsen of aan een wand gaat hangen heb je grote kans dat je qua geluidscomfort erop achteruit gaat.

Hier staat de buitenunit ook op het terras en wanneer we buiten zitten te eten zet ik de unit soms uit om niet in de 'warme' airflow van de unit te zitten. Dit zou je mogelijk nog kunnen oplossen met een deflector/diverter die de overkapping uit blaast.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRbCKs2G9CNqGBjrmVFj54wqW8SZZdo2VKa-BYdeT68sg3dIb-fDvImAvAh2CLvqOYgp_s&usqp=CAU

[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 23-06-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:32
Foto / plattegrond? Maar een ruimte overkapping (2 meter+ hoog) is echt geen issue, je propt het niet in een schuur met paar kleine roosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:50
Ik heb hem onder een overkapping staan met de wanden vrijwel dichtgemaakt en de voorzijde open.

De temperatuursensor van de buitenunit is een indicatie van eventuele verstoringen. Die geeft gewoon de juiste temperatuur aan dus geen sprake van dat lucht wordt gerecycled of iets. Gewoon onder de overkapping plaatsen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:24
Hierbij foto, afdak wordt ongeveer 2,70 m hoog. 6 meter breed en 3,5 meter diep. Komt tot aan de schutting, echter blijft het stuk tussen de schutting en onderkant overkapping open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQgQTA_tgrvmyPSEUCaDuf9lbP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIjMOn9OaOBP02eN129go20q.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik jullie verhalen lees dan zou de buitenunit dus gewoon kunnen blijven staan, dat scheelt. We gebruiken hem voornamelijk om te verwarmen. Koelen heel af en toe. De airco boven draait nu 24/7 en koelt indirect het plafond mee, dus erg warm is het nu niet op de benedenverdieping.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zie geen problemen met b,.

hier staat de daikin in een schuur van 2x2 meter zonder deur.
lucht kan er in, lucht kan er uit. werkt helemaal prima.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1