Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GORby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:06
Martin7182 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Kijk ook even naar de eventuele verschillen m.b.t. wifi bediening. Het schijnt dat Daikin tegenwoordig alleen via de cloud werkt. Ik heb zelf MHI en ben blij dat de wifi- module, die zo'n 5% v.d. totale prijs kost, optioneel is. Ben techfreak, maar er zijn interessanter projectjes om op los te gaan :)
Daikin werkt tegenwoordig enkel via de cloud inderdaad, toch voor de meeste modellen. We hebben pas nog een Stylish en Ururu Sarara laten installeren, en die werken beide wel nog via de oude app (lokaal dus) zowel als via de cloud (Onecta). De Perfera's werken enkel via de cloud.

De cloud heeft wel een (onofficiële) integratie met HA, maar het blijft een cloud oplossing natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat die snel reageert, dus het zit wel goed in elkaar. Dat helpt je echter niets verder als Daikin ooit besluit te stoppen met de ondersteuning van de cloud voor jouw toestellen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Mokum80 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:45:
In verband met ruimte op het balkon, zou ik graag twee buitenunits boven elkaar zetten. Ik heb het niet kunnen vinden, maar weet iemand of hiervoor speciale houders / stabeugels zijn?
units stapelen kan niet. ze hebben al moeite om zichzelf in elkaar te houden.

dan moet je er entje aan de muur maken of een houten tafel maken waar de andere op kan staan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

[quote]Tazzios schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:12:
Ter inspiratie :)
Om te meten hoeveel kWh en euro`s de airco op bij koelen OF verwarmen gebruik heb ik het volgende in Home Assistent ingesteld:

...
[/qoute]

Voor de liefhebbers hier weer een update van mijn scripts om de airco kosten te berekenen.

Wijzigingen:
  1. Maand kostenteller standby
  2. Dag kostenteller voor verwarmen en koelen
  3. Tijdens de negatieve stroomprijzen ontdekte in nog een foutje in het script. Ik heb nu "net_consumption: true" toegevoegd aan de utilitymeters zodat deze (als-het-goed-is) nu ook kan aftellen i.p.v. alleen maar op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
template:
  - sensor:
      - name: Airco_mode
        state:  >
          {% if states('climate.airco_woonkamer')=='cool' or states('climate.airco_slaapkamer')=='cool' %} Koelen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='heat' or states('climate.airco_slaapkamer')=='heat' %} Verwarmen
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='fan_only' or states('climate.airco_slaapkamer')=='fan_only' %} Ventileren
          {% elif states('climate.airco_woonkamer')=='off' and states('climate.airco_slaapkamer')=='off' %} Standby
          {% else %} Overig
          {% endif %}

- sensor:
      - name: Airco_koelen_EUR_uur
        unit_of_measurement: EUR
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_koelen.state | float %}
          {% set price = states.sensor.current_electricity_price_all_in.state | float %}
          {{ ((usage * price) | round(2) )}}

- sensor:
      - name: Airco_verwarmen_EUR_uur
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_verwarmen.state | float %}
          {% set price = states.sensor.current_electricity_price_all_in.state | float %}
          {{ ((usage * price) | round(2) )}}

- sensor:
      - name: Airco_standby_EUR_uur
          {% set usage = states.sensor.ac_usage_hour_standby.state | float %}
          {% set price = states.sensor.electricity_price_snelfilterweg_176.state | float %}
          {% ((usage * price) | round(4) ) %} 

utility_meter:
  ac_usage_hour:
    name: Airco_KWH
    source: sensor.airco_energy
    cycle: hourly
    tariffs:
      - Koelen
      - Verwarmen
      - Ventileren
      - Standby
      - Overig

airco_koelen_eur_maand:
    name: Airco_koelen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_koelen_EUR_uur
    cycle: monthly

airco_verwarmen_eur_maand:
    name: Airco_verwarmen_EUR_maand
    source: sensor.Airco_verwarmen_EUR_uur

airco_standby_eur_maand:
    name: Airco_standby_EUR_maand
    source: sensor.Airco_standby_EUR_uur

airco_koelen_eur_dag:
    name: Airco_koelen_EUR_dag
    source: sensor.Airco_koelen_EUR_uur
    cycle: daily

airco_verwarmen_eur_dag:
    name: Airco_verwarmen_EUR_dag
    source: sensor.Airco_verwarmen_EUR_uur
    cycle: daily

onderstaand een automatisering script om van tariff te wijzigen. anders werkt het niet. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Airco tarief bepalen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.airco_mode
condition: []
action:
  - service: select.select_option
    data:
      option: "{{states.sensor.Airco_mode.state}}"
    target:
      entity_id: select.ac_usage_hour

Edit: aanpassing hielp niet tegen negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 15:35
Wat kan de mogelijke oorzaak zijn als er waterspetters uit de airco komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

GORby schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Daikin werkt tegenwoordig enkel via de cloud inderdaad, toch voor de meeste modellen. We hebben pas nog een Stylish en Ururu Sarara laten installeren, en die werken beide wel nog via de oude app (lokaal dus) zowel als via de cloud (Onecta). De Perfera's werken enkel via de cloud.

De cloud heeft wel een (onofficiële) integratie met HA, maar het blijft een cloud oplossing natuurlijk. Ik moet wel zeggen dat die snel reageert, dus het zit wel goed in elkaar. Dat helpt je echter niets verder als Daikin ooit besluit te stoppen met de ondersteuning van de cloud voor jouw toestellen bijvoorbeeld.
Ik heb gemerkt dat bij mijn persoonlijke Perfera's de lokale API ook weer werkt. Weet niet sinds welke update dat het geval is.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

weebeast schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:19:
Condensafvoer verstopt.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

weebeast schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:19:
condens wat word opgezogen door de ventilator en weggeblazen.

fan wat zachter zetten, dan kan het condens in de afvoer lopen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:22
Wanneer het over pendelen gaat hier, ben ik nog wel eens één van de mensen die roept, pendelen hoeft zo erg niet te zijn, en het hoeft ook niet duur te zijn in verbruik. Waarbij ik dan wat roep over dat ik het zie als terugmoduleren.

Deze post is niet bedoeld om een discussie uit te lokken over of multisplit beter of zuiniger is dan singlesplit, of dat het ene merk altijd beter is dan het andere of dat soort zaken, want dat is niet wat ik denk.

Met deze printscreen wilde ik alleen een voorbeeld laten zien van wat ik wel eens omschrijf als terugmoduleren.

In de periode van de printscreen begon ik met een korte periode waarin het hier in de woonkamer werd teruggekoeld naar 23 graden. Daarna heb ik de airco een graad lager gezet waardoor het hier 22 graden werd, kouder dan normaal hier. Dat als het ware om kou op te slaan op zonne-energie, voor later op de avond en nacht. Rond 22 uur heb ik de slaapkamer bijgeschakeld welke teruggekoeld werd van 25,5 naar 23 graden. Rond dezelfde tijd zette ik de woonkamer terug naar 23 graden. Na middernacht heb ik hem uitgezet.
Het was hier buiten 29 a 30 graden gisteren, maar de airco hoefde nog niet hard te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdU7veSPCFNyPy484yN3Z1JEMGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GQlbz1ByusCBZZ185zBnOKh.jpg?f=fotoalbum_large

Het verbruik lag hiermee over een periode van 8,5 uur op 1,1kWh, inclusief de start. Mhi SCM60Zs-w met 3 binnen-units waarvan er 2 zijn gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:09
flippy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:09:
[...]

units stapelen kan niet. ze hebben al moeite om zichzelf in elkaar te houden.

dan moet je er entje aan de muur maken of een houten tafel maken waar de andere op kan staan.
Als ik die unit bij mij in de tuin zie trillen op sommige modulatie standen zou ik hem niet op een houten tafel op balkon monteren. Eerder op een betonnen tafel.

@Mokum80 red je het niet met een multisplit?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
Sjamo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:02:
Wanneer het over pendelen gaat hier, ben ik nog wel eens één van de mensen die roept, pendelen hoeft zo erg niet te zijn, en het hoeft ook niet duur te zijn in verbruik. Waarbij ik dan wat roep over dat ik het zie als terugmoduleren.

Deze post is niet bedoeld om een discussie uit te lokken over of multisplit beter of zuiniger is dan singlesplit, of dat het ene merk altijd beter is dan het andere of dat soort zaken, want dat is niet wat ik denk.

Met deze printscreen wilde ik alleen een voorbeeld laten zien van wat ik wel eens omschrijf als terugmoduleren.

In de periode van de printscreen begon ik met een korte periode waarin het hier in de woonkamer werd teruggekoeld naar 23 graden. Daarna heb ik de airco een graad lager gezet waardoor het hier 22 graden werd, kouder dan normaal hier. Dat als het ware om kou op te slaan op zonne-energie, voor later op de avond en nacht. Rond 22 uur heb ik de slaapkamer bijgeschakeld welke teruggekoeld werd van 25,5 naar 23 graden. Rond dezelfde tijd zette ik de woonkamer terug naar 23 graden. Na middernacht heb ik hem uitgezet.
Het was hier buiten 29 a 30 graden gisteren, maar de airco hoefde nog niet hard te werken.

[Afbeelding]

Het verbruik lag hiermee over een periode van 8,5 uur op 1,1kWh, inclusief de start. Mhi SCM60Zs-w met 3 binnen-units waarvan er 2 zijn gebruikt.
Herkenbaar verloop, hier een LG multisplit voor de bovenverdieping, twee slaapkamers die gekoeld worden naar 20.5/21 graden. Dat doet ie ook middels pendelen maar wel stil en zuinig imho. Verbruik is zelfs lager dan bij jou ondanks de lager ingestelde temperatuur. Uiteraard kunnen de omstandigheden anders zijn hier natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kamJxaWJqWJap13gct3fUOXakck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FzEyA3jBIVw8kvkgs3Tzxj7.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-10 15:35
flippy schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:05:
[...]

condens wat word opgezogen door de ventilator en weggeblazen.

fan wat zachter zetten, dan kan het condens in de afvoer lopen.
Ah dus geen verstopping van de condensafvoer? Als het een verstopping zou zijn dan heb je toch echt een lekkage en zijn het geen waterspetters?

Op werk was de pomp van de airco een keer kapot, toen stroomde er water uit. Dit zou toch ook gebeuren als de condensafvoer verstopt zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13
Sjamo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:02:

[Afbeelding]

Volgens mij staat in de definitie van terugmoduleren dat hij de compressor niet uit gaat. Jouw unit compressor gaat wel uit. Ik zie dit juist als een klassiek pendelvoorbeeld. Zuinig is het zeker, maar ik probeer het toch te voorkomen; niet voor de compressor of ventilatoren, maar omdat de klep v.d. binnenunit telkens opent en sluit (MHI-ZSX). Na X-1000 pendelbewegingen treedt er vast wel ergens 'plasticmoeheid' op.
Dat het totaalverbruik gisteren laag was verbaast me overigens niet; de voorgaande dagen waren koud, evenals de nachten. Hier is het binnen 22 °C zonder airco (midden NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

weebeast schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Ah dus geen verstopping van de condensafvoer? Als het een verstopping zou zijn dan heb je toch echt een lekkage en zijn het geen waterspetters?

Op werk was de pomp van de airco een keer kapot, toen stroomde er water uit. Dit zou toch ook gebeuren als de condensafvoer verstopt zou zijn?
dat kan natuurlijk maar doorgaans zeikt het dan gewoon uit de unit aan 1 kant en word het niet door de ventilator meegeblazen.

kan ook als je hem heel koud hebt staan met de fan op laag. dan gaat er condens op de lamel verzamelen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 08-07-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Martin7182 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Volgens mij staat in de definitie van terugmoduleren dat hij niet uit gaat. Jouw unit gaat wel uit. Ik zie dit juist als een klassiek pendelvoorbeeld. Zuinig is het zeker, maar ik probeer het toch te voorkomen; niet voor de compressor of ventilatoren, maar omdat de klep v.d. binnenunit telkens opent en sluit (MHI-ZSX). Na X-1000 pendelbewegingen treedt er vast wel ergens 'plasticmoeheid' op.
Dat het totaalverbruik gisteren laag was verbaast me overigens niet; de voorgaande dagen waren koud, evenals de nachten. Hier is het binnen 22 °C zonder airco (midden NL).
Onze airco gaat niet uit. Wanneer hij standby staat verbruikt hij 8W. Wanneer hij terug moduleert 24W.

Of het totaalverbruik hoog of laag was was niet de issue. Het ging er om wat de airco doet wanneer hij minder capaciteit nodig heeft dan wat je op basis van het minimaal opgenomen vermogen zou verwachten.

Aanpassing, eenheid aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:00
Sjamo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Onze airco gaat niet uit. Wanneer hij standby staat verbruikt hij 8kW. Wanneer hij terug moduleert 24.

Of het totaalverbruik hoog of laag was was niet de issue. Het ging er om wat de airco doet wanneer hij minder capaciteit nodig heeft dan wat je op basis van het minimaal opgenomen vermogen zou verwachten.
Kijk de eenheden eens na, want met 8 kW koel je een supermarkt.
Als je 8 en 24 Watt bedoelt…. Met 24 Watt koel je een kastje, geen huis.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tommie12 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Kijk de eenheden eens na, want met 8 kW koel je een supermarkt.
Als je 8 en 24 Watt bedoelt…. Met 24 Watt koel je een kastje, geen huis.
Wij wonen ruim hoor :)

Zonder dollen, sorry, te snel getypt en niet goed opgelet uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:22
[...]

Onze airco gaat niet uit. Wanneer hij standby staat verbruikt hij 8W. Wanneer hij terug moduleert 24W.

Aanpassing, eenheid aangepast.
24 watt als hij terugmoduleerd? Mijn afzuigkap gebruikt al meer als ik er naar kijk. Ik denk dat jouw airco 24 watt gebruikt als de compressor niet draait, maar de fan wel blaast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PloegerY
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06-10 12:56
TheCory schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Daikin of MHI voor bij mij thuis maar als het MHI wordt dan klinkt dit wel interessant. Ik zal even rondsnuffelen.
Heb zowel MHI 3,5 als een Daikin Perfera 5kw.
Zou als ik het opnieuw mocht doen altijd voor MHI gaan. Minder lawaai bij een 5kw. Tevens zend de Daikin altijd wifi uit. Je hebt er als het ware een router bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 19:00
Sjamo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Wij wonen ruim hoor :)

Zonder dollen, sorry, te snel getypt en niet goed opgelet uiteraard.
24W is niks, dat is amper genoeg voor de ventilator.
Er klopt iets niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
[...]

Excuus, ik had het wat slordig omschreven (inmiddels aangepast). Terugmoduleren slaat vanzelfsprekend op de compressor die ~90% van de totale stroom opneemt. De ventilator van de binnenunit kan ook terugmoduleren maar dat is qua stroomverbruik niet spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 21:37
Vraag: hoeveel water mag er in de lekbak blijven staan of moet deze helemaal droog zijn als de airco uit staat.
Wij ervaren geluid tijdens koelen lijkt op alsof het regent.
Ik zie wel een plasje water onder de buitenunit maar vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door een te volle lekbak die slecht leeg stroomt.
Is overigens een nieuwe daikin en hij hangt netjes waterpas, ook de slang gecontroleerd op een knik.
Geluid was er overigens niet afgelopen nacht opdat deze al een tijd uit stond, dus een droge lekbak?
Geluid komt ook duidelijk uit de binnenunit.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:42:
Vraag: hoeveel water mag er in de lekbak blijven staan of moet deze helemaal droog zijn als de airco uit staat.
Wij ervaren geluid tijdens koelen lijkt op alsof het regent.
Ik zie wel een plasje water onder de buitenunit maar vermoed dat het geluid wordt veroorzaakt door een te volle lekbak die slecht leeg stroomt.
Is overigens een nieuwe daikin en hij hangt netjes waterpas, ook de slang gecontroleerd op een knik.
Geluid was er overigens niet afgelopen nacht opdat deze al een tijd uit stond, dus een droge lekbak?
Geluid komt ook duidelijk uit de binnenunit.
Wij hebben bij de unit op de slaapkamer ook last gehad van een volle lekbak die amper leegliep (of overliep na paar uur), bleek uiteindelijk toch de condensleiding te zijn, zat geen echte knik in, maar hij werd toch beetje dichtgedrukt door het pur wat was uitgezet op flex stuk..
Daarna nooit meer last gehad, maar was wel even zoeken omdat op het oog alles goed leek te zijn.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
PloegerY schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:15:
Heb zowel MHI 3,5 als een Daikin Perfera 5kw.
Zou als ik het opnieuw mocht doen altijd voor MHI gaan. Minder lawaai bij een 5kw. Tevens zend de Daikin altijd wifi uit. Je hebt er als het ware een router bij.
Ik neig ook het meeste naar MHI. Ben nu offertes aan het afwachten voor een setje ZSX modellen. Hoe vind jij dat de apps/instelmogelijkheden van beide merken met elkaar vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
TereZz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:15:
[...]

24 watt als hij terugmoduleerd? Mijn afzuigkap gebruikt al meer als ik er naar kijk. Ik denk dat jouw airco 24 watt gebruikt als de compressor niet draait, maar de fan wel blaast ;)
Ik weet niet precies wat hij wel en niet doet. Wat ik weet is dat wanneer het self clean programma draait, de unit minder verbruikt dan dit. Dus het lijkt er op dat er toch iets loopt, alleen geen idee wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Mijn 2e hands Daikin inverter ftxb35c-rxb35c is geinstalleerd en werkend sinds gisteren. Hij staat op de overloop van de 2e verdieping.

Ik heb een open trap van de woonkamer naar de 1e en 2e. Hij staat nu te pruttelen op econo stand op 23 graden net onder de 300 Watt verbruik en het hele huis is koel. Ik heb zonwering op de ramen op het zuiden en alle ramen en deuren zijn dicht. De deuren van de slaapkamers zijn open en die zijn ook koel. Ik heb gene thermometer maar de algehele beleving is dat het huis koel aanvoelt. Hoe hoger je komt, hoe koeler het voelt. Dat is normaal precies andersom.

ter info: ik heb een zeer goed geisoleerd huis. Afgelopen winter heb ik 5 Gj (ca, 135m3 gas) verstookt voor 140 m2 op 18 graden.

[ Voor 9% gewijzigd door Zuluman op 08-07-2023 15:46 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-10 09:19
GudZ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 06:43:
[...]

Als ik die unit bij mij in de tuin zie trillen op sommige modulatie standen zou ik hem niet op een houten tafel op balkon monteren. Eerder op een betonnen tafel.

@Mokum80 red je het niet met een multisplit?
Bedankt, waarschijnlijk is dat minder gunstig (totaal 4 binnenunits). Denk dat ik dan voor een zware metalen (kleine) stellingkast ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderJR
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-09 11:43
TheCory schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Daikin of MHI voor bij mij thuis maar als het MHI wordt dan klinkt dit wel interessant. Ik zal even rondsnuffelen.
Zelf heb ik sinds begin maart een MHI 35ZSX in gebruik. Dat van die interne temperatuur sensor was wel een dingetje wat niet beviel. Het verwarmen gedurende de koude dagen ging niet lekker terwijl de airco voldoende capaciteit had.. Ik heb dan ook besloten om een externe sensor te gaan gebruiken en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Of je op Daikin units ook externe sensoren kunt aansluiten, weet ik niet. Zou het raar vinden als ze die mogelijkheid niet zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
AlexanderJR schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:24:
... Ik heb dan ook besloten om een externe sensor te gaan gebruiken en daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Of je op Daikin units ook externe sensoren kunt aansluiten, weet ik niet. Zou het raar vinden als ze die mogelijkheid niet zouden hebben.
Van wat ik heb gelezen tot nu toe is dat bij Daikin geen, of iig geen simpele, optie. Hoe werkt het bij de MHI om dit te regelen? Want een externe sensor lijkt me inderdaad een must-have, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52
Hebben er mensen hier ervaring met airco aansluiten via een PV verdeler ?

Check vraag:
Als ik lees dan een airco 3.0 kw verwarmings vermogen heeft die een opgenomen vermogen heeft van 0,8kw. Kan ik er dan 3 op een groep monteren ?

En zou deze groep dan van een PV verdeler mogen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PloegerY
TheCory schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Ik neig ook het meeste naar MHI. Ben nu offertes aan het afwachten voor een setje ZSX modellen. Hoe vind jij dat de apps/instelmogelijkheden van beide merken met elkaar vergelijken?
Voordelen zijn de aanschafkosten welke lager is bij MHI ten opzichte van Daikin. Veel airco's worden opgehemeld, terwijl er prima andere merken zijn. Bij de MHI heb ik geen wifi verbinding. Deze stel ik in via de afstandsbediening. Via de zonneplan app kan ik het verbruik wel uitlezen. Dat is een persoonlijke voorkeur. Dat Daikin gebruik maakt van hun eigen API is naar mijn mening overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
wd200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 07:23:
Hebben er mensen hier ervaring met airco aansluiten via een PV verdeler ?

Checken vraag:
Als ik lees dan een airco 3.0 kw verwarmings vermogen heeft die een opgenomen vermogen heeft van 0,8kw. Kan ik er dan 3 op een groep monteren ?

En zou deze groep dan vaneen PV verdeler mogen komen ?
De PV verdeler doet er niet toe. Het gaat om de automaat (+aardlek) waarmee de groep beveiligd is. 0.8 kW is het nominaal vermogen, reken op 2 kW (~10 A) maximaal per airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-10 12:29
PloegerY schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:15:
[...]
.....Tevens zend de Daikin altijd wifi uit. Je hebt er als het ware een router bij.
Doet die MHI ZS-W hier ook hoor i.c.m. de originele WF-RAC modules. Allemaal "phi_Xxxxx" SSID'tjes.

[ Voor 6% gewijzigd door KoningPaulus op 09-07-2023 10:23 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderJR
TheCory schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:09:
[...]

Van wat ik heb gelezen tot nu toe is dat bij Daikin geen, of iig geen simpele, optie. Hoe werkt het bij de MHI om dit te regelen? Want een externe sensor lijkt me inderdaad een must-have, ja.
De interne sensor die in het rechter bovengedeelte van de MHI zit, moet worden vervangen. Om erbij te kunnen komen moet de deksel en metalen kap rechts vd airco worden verwijderd. Eerst moet de interne sensor worden verwijderd (kabel doorknippen) en hiervoor in de plaats wordt een kabel aangesloten die naar buiten gaat. Op die kabel zit de externe sensor, aangesloten in een nette behuizing. De kabel met externe sensor is verkrijgbaar als losse accessoire.

Ik heb het klusje laten doen door de installateur, die was er ongeveer 30 min mee bezig.

Sensor ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTOgKYPU34AJZ7vPz-PZybbYN0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPBGpnMP3SOmyxpOsnUCBI1M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door AlexanderJR op 09-07-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:45
Hallo,

Een vraag voor de techneuten op dit forum :)
Ik heb een ca. 15 jaar oude ME vloermodel airco die we in onze slaapkamer gebruiken.
Dit model heeft uiteraard nog geen wifi en alles moet worden bediend via de remote control, of enkele knoppen achter het rooster aan de voorkant van de airco.
Is er een manier te bedenken en realiseren om deze airco wel op afstand te kunnen bedienen?
Een slimme schakelaar zoals de Ecoswitch of HomeWizard werken niet want waar die wel het apparaat aanzetten gaat dit dan in stand-by vermoed ik, en is verder koeling en verwarming niet aan te zetten of in te stellen.
Ben benieuwd.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:15
De 4,2kW perfera op de 2MXM50A verbruikt zo'n 300W continu op zo'n dag als gisteren met de buitenunit op het platdak in de volle zon in een hoekje (zo'n 40 graden volgens de buitenunit).

De vrouw is nu aan het dweilen waardoor de deur naar de Serre open staat waar een hoop warmte vandaan komt.
Aangezien de airco naast die deur hangt komt er heel veel warmte extra binnen.
De unit draait op 700Watt.

Dit laat wel zien wat koelen voor de vogeltjes doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57
EVfan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:12:
Hallo,

Ik heb een ca. 15 jaar oude ME vloermodel airco die we in onze slaapkamer gebruiken.
Dit model heeft uiteraard nog geen wifi en alles moet worden bediend via de remote control, of enkele knoppen achter het rooster aan de voorkant van de airco.
Is er een manier te bedenken en realiseren om deze airco wel op afstand te kunnen bedienen?
Een slimme schakelaar zoals de Ecoswitch of HomeWizard werken niet want waar die wel het apparaat aanzetten gaat dit dan in stand-by vermoed ik, en is verder koeling en verwarming niet aan te zetten of in te stellen.
Ben benieuwd.
Tado misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Bedankt voor de vele informatie die hier te vinden is. d:)b
Op het volgende heb ik niet het antwoord kunnen vinden.

We zijn aan het kijken voor uitbouw op ons huis met een plat dak. Op deze uitbouw wil ik de mogelijkheid hebben om een multi split unit te plaatsen met mogelijk 3 binnen units max 3x3,5kW (Waarschijnlijk kleiner). Om alvast voorbereid te zijn wil ik graag al een dak doorvoer laten plaatsen.

Ik zie bij leveranciers voor een enkele split unit rond 75mm vaak geadviseerd worden.
Wat ik zie wat te krijgen is rond 110 125 en 160 of vierkant 120x120 , 125x250

Met wat reken werk gebaseerd op MHI dacht ik zelf aan rond 125mm. (3 binnen units, Voeding buiten unit, Optioneel condensleiding). Maar of dit in de praktijk gaat is natuurlijk een ander verhaal.
Vandaar mijn vraag wat is jullie advies voor de diameter/type van dak doorvoering ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Veel info hier, super fijn! Een ding kan ik nog niet zo snel vinden: past een airco in de doos (single split) makkelijk in een fatsoenlijke auto? Grote dingen laten bezorgen terwijl het op 15 minuten rijd en is heeft niet mijn voorkeur :).

We gaan hem zelf installeren. Wordt een kort foto verslag daarvan gewaardeerd of doe ik daar niemand een plezier mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54
ZieMaar! schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:48:
Veel info hier, super fijn! Een ding kan ik nog niet zo snel vinden: past een airco in de doos (single split) makkelijk in een fatsoenlijke auto? Grote dingen laten bezorgen terwijl het op 15 minuten rijd en is heeft niet mijn voorkeur :).

We gaan hem zelf installeren. Wordt een kort foto verslag daarvan gewaardeerd of doe ik daar niemand een plezier mee?
Je kunt hem ook uitgepakt meenemen, van de meeste type's zijn de maten makkelijk te vinden. De rest van de doos kun je overal wel wegstoppen in je auto. Als je geen f-gassen certificaat hebt mag je hem niet zelf in bedrijf stellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ZieMaar! schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:48:

zolang je hem niet plat neerlegt zal dat vast wel passen zolang je geen micra hebt...

voor de duidelijkheid: absoluut niet de unit platleggen. als het kan staat er op de doos een hele specifieke zijde waarop die plat kan. doe je dat niet sloop je de unit.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-07-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
habbekrats schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:09:
[...]

Je kunt hem ook uitgepakt meenemen, van de meeste type's zijn de maten makkelijk te vinden. De rest van de doos kun je overal wel wegstoppen in je auto. Als je geen f-gassen certificaat hebt mag je hem niet zelf in bedrijf stellen.
Ik heb een Kuga, qua uitgepakte maten dus geen probleem. Dus in het slechtste geval uitpakken idd. In bedrijfstellen laat ik doen, uiteraard. Eigenlijk ben ik verbaasd over hoe snel dat kan (weekje wachttijd). Datzelfde geldt voor volledige montage…
flippy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:15:
[...]

zolang je hem niet plat neerlegt zal dat vast wel passen zolang je geen micra hebt...

voor de duidelijkheid: absoluut niet de unit platleggen. als het kan staat er op de doos een hele specifieke zijde waarop die plat kan. doe je dat niet sloop je de unit.
Check. Goede tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M55
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

M55

Navi schreef op zondag 25 juni 2023 @ 12:52:
Heb eindelijk de knoop doorgehakt voor een installatie, het worden 2x de Daikin 5MXM90 buitenunits met 8 binnenunits van het type Perfera en Stylish (verschillende vermogens, 2 - 2,5 - 2,5 - 3,5 - 3,5 - 3,5 - 5,0 - 5,0 kW)

Het is flink wat vermogen maar het zijn heel wat m3's (+- 700) en er is ook veel leidinglengte nodig (totaal +- 140 meter), vandaar de grote buitenunits.

4 units per buitendeel, mocht het minimum te hoog zijn kan er altijd nog een 5e aan per unit naar aanliggende ruimtes.

Wordt in augustus geïnstalleerd, hou jullie op de hoogte :)
Ik ben benieuwd. Ik ga voor 5MXM90 + (3x2,5 + 1x3,5 en 1x4,2), maar dat zal pas in de herfst geleverd gaan worden helaas. De 4,2 vervangen voor een 5,0 kan helaas niet, die combinatie werd niet aangeboden volgens de Daikin datasheet.

[ Voor 6% gewijzigd door M55 op 09-07-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
AlexanderJR schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:54:
[...]

De interne sensor die in het rechter bovengedeelte van de MHI zit, moet worden vervangen. Om erbij te kunnen komen moet de deksel en metalen kap rechts vd airco worden verwijderd. Eerst moet de interne sensor worden verwijderd (kabel doorknippen) en hiervoor in de plaats wordt een kabel aangesloten die naar buiten gaat. Op die kabel zit de externe sensor, aangesloten in een nette behuizing. De kabel met externe sensor is verkrijgbaar als losse accessoire.

Ik heb het klusje laten doen door de installateur, die was er ongeveer 30 min mee bezig.

Sensor ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Heb die SC-THB-E3 even opgezocht, wel een duur ding :X

Mocht iemand dat zelf willen bouwen: vermoedelijk zit er gewoon een 10kΩ 5kΩ NTC of iets dergelijks in. In het vorige deel is daar ook wel over gesproken, zoek in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen maar eens op 'ntc'.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46
Hallo,

Ben benieuwd.
Ook geen CN105 connector in dat model?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderJR
ThinkPad schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:46:
[...]

Heb die SC-THB-E3 even opgezocht, wel een duur ding :X

Mocht iemand dat zelf willen bouwen: vermoedelijk zit er gewoon een 10kΩ NTC of iets dergelijks in. In het vorige deel is daar ook wel over gesproken, zoek in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen maar eens op 'ntc'.
Klopt, hij is aan de prijs 🤔... Maar als je handig bent en er de spullen voor hebt dan kun je inderdaad ook zelf aan de slag. Het is inderdaad een temperatuurs gevoelige weerstand, hij moet alleen wel aan de karakteristieken voldoen..

Of je gebruikt de weerstand die in de unit zelf zit. Dat zou mijn eerste optie zijn (dus vanuit de unit verlengen met een 2 aderige kabel en een kastje voor de afwerking waar de sensor in komt te zitten)
Dat zeg ik met de kennis van nu, nu ik heb gezien hoe het wordt gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Ook geen CN105 connector in dat model?
@LED-Maniak : volgens mij niet.
Dit is een overzicht van het centrale board met connectors etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iwuut2Y2WXd3ygSYNMsbwXNL63A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Zazpdsv2UKna6Scoc4Fsdf0.png?f=fotoalbum_large

Geen CN105. Daarvoor is deze airco denk ik te oud. Ik ben nog steeds wel heel geïnteresseerden in je remote thermostaat voor mijn nieuwere airco mocht je die weer hebben, zie mijn eerdere berichtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@ChiMan
Dank voor je suggestie. Dat zou wellicht werken. Heb even de reviews opgezocht, en daarbij zijn er toch wel veel met problemen als “airco niet herkend” en “veel/meeste functies niet in te stellen”.

Ik ga het denk ik toch proberen, de Mitsubishi modellen staat op de lijst als “ondersteund”, en ik heb een AB met display, die feitelijk nauwelijks afwijkt van de AB op mijn 2 jaar oude 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
EVfan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:33:
[...]

@LED-Maniak : volgens mij niet.
Dit is een overzicht van het centrale board met connectors etc.

[Afbeelding]

Geen CN105. Daarvoor is deze airco denk ik te oud. Ik ben nog steeds wel heel geïnteresseerden in je remote thermostaat voor mijn nieuwere airco mocht je die weer hebben, zie mijn eerdere berichtjes.
Ik zie een CN100 connector in het midden.
Als het goed is dan werkt het ook daarmee, alleen is de CN100 een andere pinout. Die pinout is wel een mouw aan vast te knopen.

Nieuwe modules wordt aan gewerkt!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Ik zie een CN100 connector in het midden.
Als het goed is dan werkt het ook daarmee, alleen is de CN100 een andere pinout. Die pinout is wel een mouw aan vast te knopen.

Nieuwe modules wordt aan gewerkt!
Dank @LED-Maniak _/-\o_
Eerlijk gezegd wil ik niet ingrijpen op het moederboard van deze oude airco.
Een standaard CN105 aansluiten op de standaard stekker is voor mij prima, en eigenlijk al voldoende “challenge” :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
EVfan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:39:
[...]

Dank @LED-Maniak _/-\o_
Eerlijk gezegd wil ik niet ingrijpen op het moederboard van deze oude airco.
Een standaard CN105 aansluiten op de standaard stekker is voor mij prima, en eigenlijk al voldoende “challenge” :)
Ik kan het stekkertje van de module voor je aanpassen, dan is het ook plug en play. :)
Werkt het niet, dan kan je altijd het stekkertje van de module weer simpel origineel maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
LED-Maniak schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Ik kan het stekkertje van de module voor je aanpassen, dan is het ook plug en play. :)
Werkt het niet, dan kan je altijd het stekkertje van de module weer simpel origineel maken.
@LED-Maniak
Dank voor je aanbod, maar de vloermodel airco openmaken is me nog even teveel experimenteren.
Dat ga ik met de wand airco waarvan ik je het typenummer had gestuurd wel doen, lijkt relatief straightforward, maar dit vloermodel is minder inzichtelijk (voor mij dan toch) vooral hoe de dunne luchtgeleiding strippen los kunnen.
Heb net de Tado v3 besteld, is voor mij als elektronische leek een fijne plug en play oplossing.
Nu hopen dat deze oude airco herkend wordt en de functies beschikbaar zijn.
W’ll see.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:40
stunter schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:00:

We zijn aan het kijken voor uitbouw op ons huis met een plat dak. Op deze uitbouw wil ik de mogelijkheid hebben om een multi split unit te plaatsen met mogelijk 3 binnen units max 3x3,5kW (Waarschijnlijk kleiner). Om alvast voorbereid te zijn wil ik graag al een dak doorvoer laten plaatsen.

Ik zie bij leveranciers voor een enkele split unit rond 75mm vaak geadviseerd worden.

Met wat reken werk gebaseerd op MHI dacht ik zelf aan rond 125mm. (3 binnen units, Voeding buiten unit, Optioneel condensleiding). Maar of dit in de praktijk gaat is natuurlijk een ander verhaal.
Vandaar mijn vraag wat is jullie advies voor de diameter/type van dak doorvoering ?
Hier zijn 4 sets leidingen door een oude CV schoorsteen naar buiten gevoerd. Er is gebruik gemaakt van een RVS flexibele buis. Deze is daarna dicht gepurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TX0B9v26SoY4HFOmazcsbi7hYI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHEq6ODRvunOSDjVOqv16N1R.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TI3WALOZpyfd02xR34yQaC9Skc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOoW1k8gtgeEvpDt8UQbkugg.jpg?f=fotoalbum_tile

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:12
Ik lees hier een paar keer dat de daikins hun ssdid accespoints nog uitzenden. Maar dat is inmiddels al enig tijd uit te zetten in de Onecta app hoor per binnen unit. Betreffende unit/instellingen/unit/hardwarewlan/ssid beetje verstopt maar prima uit te zetten.

MvgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kmgqkRBc_pLZt0PIPb_QOHgPoc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4hLeTtyDDbEXAroSZbcho2AI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Yamahaa op 09-07-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
KoningPaulus schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:23:
Doet die MHI ZS-W hier ook hoor i.c.m. de originele WF-RAC modules. Allemaal "phi_Xxxxx" SSID'tjes.
Dat doet mijn WF-RAC module niet (in een ZS zonder W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PloegerY
Yamahaa schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:56:
Ik lees hier een paar keer dat de daikins hun ssdid accespoints nog uitzenden. Maar dat is inmiddels al enig tijd uit te zetten in de Onecta app hoor per binnen unit. Betreffende unit/instellingen/unit/hardwarewlan/ssid beetje verstopt maar prima uit te zetten.

Mvg[Afbeelding]
Daar had ik ook gehoopt. Het apparaat blijft altijd wifi uitzenden/contact zoeken. Dit kan ik meten met een apparaat genaamd Cornet emf. Volledig zonder internet, in dit geval wifi is niet mogelijk. Ssdid onzichtbaar maken kan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:12
Natuurijk heeft de unit nog verbinding met de router. Immers ze zijn bereikbaar/bestuurbaar en instelbaar. Daarnaast geeft de unit een aantal statussen door ‘aan de app’. Maar ik ben bijna zeker dat het acces point uitstaat. En niet alleen onzichtbaar. Ik weet immers de id en ik kan hem niet benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
AlexanderJR schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:54:

Sensor ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Interessant, dankjewel! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 15:07
stunter schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:00:

Ik heb thuis ook een multisplit systeem met een 5kw (dikkere koperen leiding halve duim), 2.5kw (dunnere koperen leiding 3/8) en 2kw (dunnere koperen leiding 3/8) systeem met condenspompen die alles terug naar het dak afpompen.

Vermits ik een betonboring heb moeten laten uitvoeren en mijn installateur het ook niet 100% wist heb ik twee gaten laten boren van 120mm diameter die elkaar overlappen.

We hadden ruim marge over en bij nader inzicht was 120x120 wel voldoende geweest al moet ik zeggen dat je bij 120x120 wel een beetje meer gaat moeten wringen om alles erdoor te krijgen. Bij 120x250 hadden we alle ruimte om te manoeuvreren.

Let wel op als je voor een volledig aluminium doorvoer gaat dat je alles luchtdicht dient te maken want anders gaat deze condenseren in de winter als er warme lucht langs de onderkant naar boven gaat. Mijn installateur heeft van boven tot beneden alles dichtgepurd en tot nu toe is alles prima. Als het regent en hagelt hoor je als je heel goed luistert wel het geklets tegen de doorvoer maar dit valt heel goed mee.

Voor de rest is alles prima, 120x120 zou voldoende moeten zijn met weliswaar wat meer wringwerk om alle leidingen er mooi door te krijgen. PP of aluminium zijn beide goede keuzes. Als er veel zon op schijnt zou ik meer aluminium aanraden voor een langere levensduur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0i1lN0QLjr8AQJR89LxB5HIOsGw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9FG9j1qydNbl8fzHVxPZmG1j.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6Pn_BE2vso0kHkoNho_tg_HafA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ek4xYbl9i3rJgmXbpg1OzWNN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0WKYuIf_2OFHF-4Tk0xk0mDUkk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSjsaZ9UmlctHhblkRlGEca4.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door MXMan op 10-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
Hallo,

Ben benieuwd.
Bestel een broadlink… dat werkt meestal prima!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Yamahaa schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:56:

Mvg[Afbeelding]
Goede info, thanks :)

Bij mij staat de SSID broadcast sinds enige tijd by default uit; ik heb het zelf niet uitgeschakeld.
Geen idee wanneer dat gebeurd is, maar wel zo aangenaam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:52
MXMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Let wel op als je voor een volledig aluminium doorvoer gaat dat je alles luchtdicht dient te maken want anders gaat deze condenseren in de winter als er warme lucht langs de onderkant naar boven gaat. Mijn installateur heeft van boven tot beneden alles dichtgepurd en tot nu toe is alles prima. Als het regent en hagelt hoor je als je heel goed luistert wel het geklets tegen de doorvoer maar dit valt heel goed mee.
Waarom alu als ik 't vragen mag? Kunststof lijkt me een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:15
Slonzo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Goede info, thanks :)

Bij mij staat de SSID broadcast sinds enige tijd by default uit; ik heb het zelf niet uitgeschakeld.
Geen idee wanneer dat gebeurd is, maar wel zo aangenaam ;)
Ik denk met de laatste firmware update, bij mij waren ze daarna dan ook verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54
Heb overal gezocht, maar kon niets vinden. Misschien weet iemand het hier: wij hebben een Mitsubishi Electric split airco. Ik wil graag de LEDjes van de binnenunit uitzetten, of minimaal dimmen, zodat er minder licht vanaf komt 's nachts. Weet iemand of daar ergens een optie voor is?

tnx, Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 23:04
Beste Forumleden,
Ik ben van plan om in het najaar airco te gaan installeren in mijn woning.

Onder het motto twee weten meer dan één: is er hier iemand die een vergelijkbaar plan heeft én die het handig lijkt om samen op te trekken bij de aankoop en de installatie?

Ik woon in de omgeving Bergen op Zoom.
Ik ben een vrij handige DHZ-er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
banaliteit schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Er bestaan geen kunstof doorvoeren op 125x250 zoals ik nodig had. Enkel ronde PP bochten op 120mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
banaliteit schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:37:
[...]

Mijn gedacht om Aluminium of RVS te nemen is:
1 Met een bitumen dak de brander gebruikt word. (Weet niet of de plastic hier goed tegen kan)
2 Niet kan achterhalen hoe stevig de plastic versies is.
3 Prijs verschil tussen aluminium en plastic is 80 euro wat op de totale kosten niet veel is.

Als je voordelen voor plastic ziet of met bovenstaande niet eens bent lees ik het graag.

PS @MXMan bedankt voor de informatie en fotos gebaseerd op de input ga ik voor nu uit van een 120x120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MXMan
stunter schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Mijn gedacht om Aluminium of RVS te nemen is:
1 Met een bitumen dak de brander gebruikt word. (Weet niet of de plastic hier goed tegen kan)
2 Niet kan achterhalen hoe stevig de plastic versies is.
3 Prijs verschil tussen aluminium en plastic is 80 euro wat op de totale kosten niet veel is.

Als je voordelen voor plastic ziet of met bovenstaande niet eens bent lees ik het graag.

PS @MXMan bedankt voor de informatie en fotos gebaseerd op de input ga ik voor nu uit van een 120x120
In principe gebruiken ze een plakplaat met een rond gat waar kunststof bochten op passen. Een DHZ'er kan in principe zelf de bochten ineen knutselen. Bij het branden komt er geen contact tussen de vlam en de bochten dus dat zou geen nadeel mogen zijn. De bochten worden opgedraaid na dat de plakplaat is aangebracht.

Het nadeel is inderdaad, het blijft kunstof en fragiel.

Met de Alixo dakdoorvoeren zit je goed, 4 vijsjes en het deksel is er af Enkel dienen de dakwerken wel degelijk te worden uitgevoerd in verband met lekkages en condensatie in de winter door warme luchtaanvoer door slechte afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
olafmol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:56:
Heb overal gezocht, maar kon niets vinden. Misschien weet iemand het hier: wij hebben een Mitsubishi Electric split airco. Ik wil graag de LEDjes van de binnenunit uitzetten, of minimaal dimmen, zodat er minder licht vanaf komt 's nachts. Weet iemand of daar ergens een optie voor is?

tnx, Olaf
Night mode. En anders even de kap er af en een tapje er overheen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
LED-Maniak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Night mode. En anders even de kap er af en een tapje er overheen plakken.
Helaas geen night mode te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
olafmol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:46:
[...]

Helaas geen night mode te vinden.
Is alleen beschikbaar op je afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
LED-Maniak schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:51:
[...]
Is alleen beschikbaar op je afstandsbediening.
Niet op die van mij helaas. Zal wel ander type of regionaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02
biljoenblik schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:34:
[...]

Hier zijn 4 sets leidingen door een oude CV schoorsteen naar buiten gevoerd. Er is gebruik gemaakt van een RVS flexibele buis. Deze is daarna dicht gepurd.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heel eerlijk, dit zou ik niet zo hebben geaccepteerd. :/

Hier hadden ze gewoon een dakdoorvoer op moeten maken

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonicbrood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:43
Goedenavond.

Wij zijn opzoek naar een airco om de warmste dagen wat koeler door te brengen.
Nu hebben we meerdere mensen over de vloer gehad en iedereen heeft natuurlijk het beste product.

De hoofdvraag waar het op neerkomt is het volgende:

- Mitsubishi SRK50ZS-W / SRC50ZS-W
- Haier Tundra 2023 5.0kW

Heeft iemand ervaring met 1 van beide?
Wij hebben een sterke voorkeur voor de Mitsubishi omdat je overal goede verhalen er over hoort.
Ik weet niet hoe goed Haier is en of dat zich kan meten met Mitsubishi.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Demonicbrood schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:36:
Goedenavond.

Nu hebben we meerdere mensen over de vloer gehad en iedereen heeft natuurlijk het beste product.

Wij hebben een sterke voorkeur voor de Mitsubishi omdat je overal goede verhalen er over hoort.

Alvast bedankt!
Ik heb zelf de 35ZS en ben er erg tevreden over. Toch zou ik voor boven gerust een Haier nemen maar voor in de woonkamer niet. Deze heeft een Mitsubishi compressor maar het totaal plaatje is kwalitatief wel minder. Als je er mee gaat verwarmen en je echt 5kW nodig hebt zou ik zeker voor de 50ZS gaan als het prijsverschil geen issue is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

simpel: niet.

gewoon de mitsubishi electric pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 15:06
Onze buitenunit moet plaats gaan maken ivm een uitbouw en wordt dus een stukje verplaatst.
Iemand een idee of de bestaande koelleidingen verlengd kunnen worden? Of moeten er hele nieuwe leidingen getrokken worden, in mijn geval naar 3 binnenunits.... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:09
loyske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:59:
Onze buitenunit moet plaats gaan maken ivm een uitbouw en wordt dus een stukje verplaatst.
Iemand een idee of de bestaande koelleidingen verlengd kunnen worden? Of moeten er hele nieuwe leidingen getrokken worden, in mijn geval naar 3 binnenunits.... :?
Die worden gewoon verlengd.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

loyske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:59:
Dat kan gewoon als men rekening houd met de totale lengtes en lengtes per unit en een eventuele aanpassing op de koelmiddelinhous. Vooral op dat laatste word veel te lakoniek over gedaan bij veel installateurs dus reken het ook zelf na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devon
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-10 22:09
Goedenavond.

Alvast bedankt!
Het ligt er ook aan hoe groot het prijsverschil is. Ik heb zelf de 5kW Haier Tundra Plus en bevalt prima. Is volgens mij hetzelfde model als 2023. Heeft standaard wifi en er is een onofficiële home assistant integratie. Als je de airco laat installeren zit er zelfs 6 jaar garantie op.
Voor alleen koelen is een 5kW gauw te veel en de binnenunit is groot tov van andere duurdere merken. Wil je er eventueel ook mee gaan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonicbrood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 24-09 16:43
Devon schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:14:
[...]

Het ligt er ook aan hoe groot het prijsverschil is. Ik heb zelf de 5kW Haier Tundra Plus en bevalt prima. Is volgens mij hetzelfde model als 2023. Heeft standaard wifi en er is een onofficiële home assistant integratie. Als je de airco laat installeren zit er zelfs 6 jaar garantie op.
Voor alleen koelen is een 5kW gauw te veel en de binnenunit is groot tov van andere duurdere merken. Wil je er eventueel ook mee gaan verwarmen?
Hi.

Bedankt voor de uitleg.
Verschil is 250 euro voor 2 aircos.
En we willen er ook mee gaan verwarmen ja.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Willempie27
Demonicbrood schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Hi.

Bedankt voor de uitleg.
Verschil is 250 euro voor 2 aircos.
En we willen er ook mee gaan verwarmen ja.
Dan zou ik zeker voor de MHI gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Een (snelle) vraag, want ze zijn hier nu bezig mijn airco te installeren.
Ik heb deze op een aparte groep (aardlekautomast) zitten.
Is dan een werkschakelaar vlak bij de buitenunit nog nodig/verplicht?
Installateur geeft aan van niet.
En in dit topic en verder op internet vind ik vooral het advies om dat te doen, maar geen verplichting, maar heel duidelijk is het me nog niet.

Dus klopt het dat er geen verplichting is voor ern werkschakelaar vlakbij de buitenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Truus01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:19:
En in dit topic en verder op internet vind ik vooral het advies om dat te doen, maar geen verplichting, maar heel duidelijk is het me nog niet.

Dus klopt het dat er geen verplichting is voor ern werkschakelaar vlakbij de buitenunit?
Ik weet niet welke NEN verplichting het is, maar juist voor de veiligheid van de monteur is deze er, deze heeft dan tijdens onderhoudswerkzaamheden zicht op dat de installatie spanningsloos staat.
Als deze in de meterkast zit en hij is buiten bezig kan iemand binnen dat ding weer aanzetten zonder dat hij het in de gaten heeft..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Truus01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:19:

bij particulieren niet verplicht maar zeker wel aangeraden. een monteur die later eens de airco komt repareren kan de klus weigeren als er geen werkschakelaar is. zal niet de eerste keer zijn als iemand een zekering weer omhaalt terwijl er iemand nog steeds buiten bezig is. het is een veiligheidsrisico die steeds minder monteurs willen nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 12-07-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Dankje! Nu is het duidelijk.

@Only Ik had juist via NEN iets gelezen "advies uit NPR 5310", dus geen verplichting, maar nu weet ik het zeker.

De wenselijkheid om het wel te hebben, snap ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 07-10 16:39
even voor de mensen die van die rubber voetjes gekocht hebben
iemand dit al gezien
ze zijn nog geen jaar oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAu6xX5-1ApGNA1cFeTIcARc4j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw7dkpCRb9uAwv0HJMdRY8jf.jpg?f=fotoalbum_large
is gewoon helemaal aan het afbrokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Truus01 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:36:
Dankje! Nu is het duidelijk.

@Only Ik had juist via NEN iets gelezen "advies uit NPR 5310", dus geen verplichting, maar nu weet ik het zeker.

De wenselijkheid om het wel te hebben, snap ik.
NEN is overigens geen verplichting maar de eisen die zeker voldoen aan het bouwbesluit. Ik zou gewoon zo'n grijze ABB werkschaklaar nemen. Als een monteur zegt dat deze niet nodig is heb ik dan altijd vraagtekens bij het bedrijf en komt het over of ze het zo snel mogelijk willen afraffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Maxwp schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:36:
iemand dit al gezien
[Afbeelding]
Wit rubber is meestal van mindere kwaliteit bij (fiets)banden. Wellicht een keer zwarte nemen. Zijn de achterste ook zo slecht waar minder zon op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

iemand dit al gezien
[Afbeelding]
Daarom moet je ook veren gebruiken en niet rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kirretje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:22

Hmm - ik heb ze nog in het zakje liggen om nog te monteren als v.v. van een ander rubber setje, maar dat ziet er niet veelbelovend uit. Staan ze vol in de zon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-10 15:27
Kirretje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Hmm - ik heb ze nog in het zakje liggen om nog te monteren als v.v. van een ander rubber setje, maar dat ziet er niet veelbelovend uit. Staan ze vol in de zon?
Ik heb hetzelfde, al is het niet zo erg als bij deze. Maar de rubber drogen zeker uit. Vraag is of je er zelf bij kan of dat je ze moet laten vervangen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:42

Vos

AFCA

flippy schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:54:
[...]

Daarom moet je ook veren gebruiken en niet rubbers.
Waarvan sommigen weer zeggen dat die teveel trillen? Wat slecht voor de leiding/koppeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
Vos schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:05:
[...]

Waarvan sommigen weer zeggen dat die teveel trillen? Wat slecht voor de leiding/koppeling is?
Daar heb je dan deze oplossing voor werkt prima!
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67571694

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 15:28
Beschadig je daarmee op den duur niet de verf/lak met die spanbanden ?
Apparaat trilt schuurt langs dat touw etc.

Waardoor roest kan ontstaan op de behuizing?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Nog even terug komend op mijn geluid probleem, Mijn daikin maakte geluid, dwz alsof het regent, ik heb de condens leiding nagekeken mogelijk zat er een kleine knik.
Dat regen geluid is inmiddels verdwenen maar de binnenunit blijft een niet constante flow geven, Alsof het herfstachtige waait buiten.
Wat kan daar nou nog de oorzaak van zijn? Het klinkt onrustig zo boven mijn hoofd waar hij hangt of is dat geluid normaal.
Verder werkt het gewoon prima.
Vooral goed waarneembaar in fluister mode

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 14-07-2023 09:17 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
merlin1201 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:16:
Nog even terug komend op mijn geluid probleem, Mijn daikin maakte geluid, dwz alsof het regent, ik heb de condens leiding nagekeken mogelijk zat er een kleine knik.
Dat regen geluid is inmiddels verdwenen maar de binnenunit blijft een niet constante flow geven, Alsof het herfstachtige waait buiten.
Wat kan daar nou nog de oorzaak van zijn? Het klinkt onrustig zo boven mijn hoofd waar hij hangt of is dat geluid normaal.
Verder werkt het gewoon prima.
Vooral goed waarneembaar in fluister mode
Wat bedoel je met fluister mode ?
Binneunit stil of buitenunit stil, of allebei aan.

En als er tocht van buiten aanwezig is via een dichtbijzijnde ventilatierooster kan de unit ook onrustig gaan lopen, net als een gordijn veel te dichtbij de binnenunit niet prettig vind.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:05
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:13:
[...]

Beschadig je daarmee op den duur niet de verf/lak met die spanbanden ?
Apparaat trilt schuurt langs dat touw etc.

Waardoor roest kan ontstaan op de behuizing?
Is dit een serieuze vraag? 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Gekke vraag misschien, maar na de installatie van woensdag, ruik ik een soort chemische/plastic geur.
Er is een lektest en zo gedaan, de installatie is (was) goed, dus ik verwacht eigenlijk niet dat dit bv het koudemiddel is.
Maar ik heb wel hoofdpijn (al kan dat natuurlijk ook door allerlei andere dingen komen!).
Zou het toch iets kunnen zijn dat lekt? Of is het misschien gewoon de plasticgeur van het nieuwe apparaat?
Overigens staat die uit (en heb ik de deur naar buiten open).

Ik heb ook al iets gevonden over ionisatie, maar dat kan toch niet als het uitstaat?

Ik twijfelde nu al 2 dagen of ik dit moest plaatsen, maar nu toch maar wel. Want ik ruik het weer, in vlagen, en krijg weer hoofdpijn, voor de derde dag op rij.
Moet ik misschien toch de installateur even bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:04:
Gekke vraag misschien, maar na de installatie van woensdag, ruik ik een soort chemische/plastic geur.
Er is een lektest en zo gedaan, de installatie is (was) goed, dus ik verwacht eigenlijk niet dat dit bv het koudemiddel is.
Maar ik heb wel hoofdpijn (al kan dat natuurlijk ook door allerlei andere dingen komen!).
Zou het toch iets kunnen zijn dat lekt? Of is het misschien gewoon de plasticgeur van het nieuwe apparaat?
Overigens staat die uit (en heb ik de deur naar buiten open).

Ik heb ook al iets gevonden over ionisatie, maar dat kan toch niet als het uitstaat?

Ik twijfelde nu al 2 dagen of ik dit moest plaatsen, maar nu toch maar wel. Want ik ruik het weer, in vlagen, en krijg weer hoofdpijn, voor de derde dag op rij.
Moet ik misschien toch de installateur even bellen?
is er hard gesoldeerd of met perskoppelingen of flares?

Als het hard gesoldeerd is is de kans klein dat er een lek is. Met perskoppelingen wil de dunne leiding nog wel eens gaan lekken. flares kan dit ook. Maar als er afgeperst is had zo'n lek zich voor moeten doen tenzij ze na het afpersen nog aan de machine hebben zitten sleutelen.

Moet wel zeggen dat een beetje een kunstof lucht hoort bij een nieuwe airco.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Is dit een serieuze vraag? 😂
Ja het trilt, op den duur kan de boel beschadigen, verf eraf bij de randen van de banden etc, het is geheel eigen keus natuurlijk, zolang je daar maar bewust van bent.

Pagina: 1 ... 23 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic