Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-10 19:05
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:52:
[...]

Ja het trilt, op den duur kan de boel beschadigen, verf eraf bij de randen van de banden etc, het is geheel eigen keus natuurlijk, zolang je daar maar bewust van bent.
Ik snap best dat je niet iets op je dak van je auto met spanbanden gaat vervoeren omdat je dan krassen en lak beschadiging gast krijgen…. Maar dit is een airco unit die buiten staan boven op een dakkapel uit het zicht…. Dus hij staat er niet voor de mooiigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-10 15:28
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:56:
[...]

Ik snap best dat je niet iets op je dak van je auto met spanbanden gaat vervoeren omdat je dan krassen en lak beschadiging gast krijgen…. Maar dit is een airco unit die buiten staan boven op een dakkapel uit het zicht…. Dus hij staat er niet voor de mooiigheid
Ik reageerde op de mogelijk schade die je kan veroorzaken op deze manier, niet om de look, spanbanden kunnen behoorlijk agressief zijn naar het materiaal wat het tegen moet houden., van krassen tot deuken aan toe, vaak doet men daarom een doekje eronder om het enigsinds tegen te gaan.

Een warmtepomp op een houten platdak plaatsen is sowieso niet verstandig ivm resonatie maar dat wist je al gezien deze oplossing is gedaan, ik snap ook dat het niet altijd anders kan, het is geen attack gericht aan jou.

Ik weet niet van welk materiaal de behuizing is maar bij ijzer of blik en verf beschadiging gaat het roesten als het eenmaal bloot ligt, de roest loopt over je hele airco heen etc, gebeurd niet van vandaag op morgen maar na een periode.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 11:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:41
Speedfightserv schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:38:
is er hard gesoldeerd of met perskoppelingen of flares?

Als het hard gesoldeerd is is de kans klein dat er een lek is. Met perskoppelingen wil de dunne leiding nog wel eens gaan lekken. flares kan dit ook. Maar als er afgeperst is had zo'n lek zich voor moeten doen tenzij ze na het afpersen nog aan de machine hebben zitten sleutelen.

Moet wel zeggen dat een beetje een kunstof lucht hoort bij een nieuwe airco.
Ik weet niet het verschil tussen perskoppelingen en flares, maar in ieder geval niet gesoldeerd. Het is een koppeling. Ik denk flare.
Ze hebben na het afpersen niet nog gesleuteld. Althans, de stroomkabel volgens mij wel daarna pas gemonteerd.

Net even uitgebreid van dichtbij geroken en daar ruik ik het (natuurlijk) niet. Wel weer andere geuren, maar niet direct die specifieke geur. Maar ja, die is er dus in vlagen.

Dus misschien is het inderdaad nog de 'new car smell' (en daarom twijfelde ik zo, ben ik niet gewoon een aansteller/wat overgevoelig).
Helpt het dan om de airco aan te zetten, of maakt dat niet veel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:04:
Gekke vraag misschien, maar na de installatie van woensdag, ruik ik een soort chemische/plastic geur.
Er is een lektest en zo gedaan, de installatie is (was) goed, dus ik verwacht eigenlijk niet dat dit bv het koudemiddel is.
Maar ik heb wel hoofdpijn (al kan dat natuurlijk ook door allerlei andere dingen komen!).
Zou het toch iets kunnen zijn dat lekt? Of is het misschien gewoon de plasticgeur van het nieuwe apparaat?
Overigens staat die uit (en heb ik de deur naar buiten open).

Ik heb ook al iets gevonden over ionisatie, maar dat kan toch niet als het uitstaat?

Ik twijfelde nu al 2 dagen of ik dit moest plaatsen, maar nu toch maar wel. Want ik ruik het weer, in vlagen, en krijg weer hoofdpijn, voor de derde dag op rij.
Moet ik misschien toch de installateur even bellen?
Ionisator werkt alleen als de ventilator draait op een bepaald minstens snelheid, kun je zelf aan/uit zetten.
Hoe ventileer je in huis? een open deur is niet ventileren maar verluchten, die deur staat niet 24/7 open waardoor het snachts ophoopt in de ruimte(als er zeer slecht geventileerd wordt).

Als er gas lekt kan dat zuurstoftekort geven in de ruimte waardoor je vervolgens hoofdpijn kunt krijgen maar dan praat je over een zeer slecht geventileerde ruimte, maar het kan ook gewoon de geuren van nieuw product zijn.

Je huis heeft toch mechanische ventilatie? of raamroosters tegen elkaar open ? dat is ventileren, continue luchtstroming in de ruimte aanwezig.

Ik kan mij niet herinneren dat mijn binnenunit stinkte toen die geplaatst werd, maar dit huis had toen nog mechanische ventilatie afzuiging (inmiddels WTW).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 16:39
Willempie27 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Wit rubber is meestal van mindere kwaliteit bij (fiets)banden. Wellicht een keer zwarte nemen. Zijn de achterste ook zo slecht waar minder zon op komt?
dit zijn grijze die hiervoor bedoeld zijn niet wit ze zijn wit geworden.
die zwarte zijn wel erg stug en dempen niet zoveel.

heb ze even opgezocht maar er staat toch echt ac buiten unit
dus ze zijn bedoelt voor buiten ik ben bang dat ze dat verkeerd hebben geadverteerd en dat het niet uv bestendig is.

[ Voor 18% gewijzigd door Maxwp op 14-07-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Kirretje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Hmm - ik heb ze nog in het zakje liggen om nog te monteren als v.v. van een ander rubber setje, maar dat ziet er niet veelbelovend uit. Staan ze vol in de zon?
ja heb er hier ook nog voor 3 buiten units liggen die nog gemonteerd moeten worden
dit is niet zo mooi
want op den duur zal dat rubber neem ik aan geheel wegzijn en de ac niet meer kunnen dragen.
dan valt hij ervanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Leanderr schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Ik heb hetzelfde, al is het niet zo erg als bij deze. Maar de rubber drogen zeker uit. Vraag is of je er zelf bij kan of dat je ze moet laten vervangen.
zelf bij kan als in zelf vervangen of moetn laten vervangen door iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
beetje bokkie wokkie.
zou toch niet zo moeten ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roe!and
Maxwp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]

beetje bokkie wokkie.
zou toch niet zo moeten ook
Ja andere plek voor buiten unit was geen optie en… en wat ik al aan gaf hij staat niet in het zicht…. Met de veren en de spanbanden is hij geruisloos… toen ik hem op alleen de bigfoots had staan hoorde ik hem erg duidelijk in de slaapkamer…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Ik reageerde op de mogelijk schade die je kan veroorzaken op deze manier, niet om de look, spanbanden kunnen behoorlijk agressief zijn naar het materiaal wat het tegen moet houden., van krassen tot deuken aan toe, vaak doet men daarom een doekje eronder om het enigsinds tegen te gaan.

Een warmtepomp op een houten platdak plaatsen is sowieso niet verstandig ivm resonatie maar dat wist je al gezien deze oplossing is gedaan, ik snap ook dat het niet altijd anders kan, het is geen attack gericht aan jou.

Ik weet niet van welk materiaal de behuizing is maar bij ijzer of blik en verf beschadiging gaat het roesten als het eenmaal bloot ligt, de roest loopt over je hele airco heen etc, gebeurd niet van vandaag op morgen maar na een periode.
Het staat er al 2 jaar zo nog geen krasje kunnen indekken… en toch al aardig wat stormen overleeft…..

Het is een airco geen warmtepomp en inderdaad andere plek was geen optie….

Ja weetje ik zie in de warme landen allemaal van die roestbakken en die werken ook prima….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:32:
Ionisator werkt alleen als de ventilator draait op een bepaald minstens snelheid, kun je zelf aan/uit zetten.
Hoe ventileer je in huis? een open deur is niet ventileren maar verluchten, die deur staat niet 24/7 open waardoor het snachts ophoopt in de ruimte(als er zeer slecht geventileerd wordt).

Als er gas lekt kan dat zuurstoftekort geven in de ruimte waardoor je vervolgens hoofdpijn kunt krijgen maar dan praat je over een zeer slecht geventileerde ruimte, maar het kan ook gewoon de geuren van nieuw product zijn.

Je huis heeft toch mechanische ventilatie? of raamroosters tegen elkaar open ? dat is ventileren, continue luchtstroming in de ruimte aanwezig.

Ik kan mij niet herinneren dat mijn binnenunit stinkte toen die geplaatst werd, maar dit huis had toen nog mechanische ventilatie afzuiging (inmiddels WTW).
Ook de ventilator staat uit.
Het is alleen niet zo dat het 's nachts ophoopt, want ik had er woensdag en gisteren ook last van, ook van de geur, zelfs met de deur open en er best windvlaagje geregeld door de woonkamer kwam.

Nee, geen mechanische ventilatie en beneden ook geen raamroosters. Ja, mijn woonkamer is slecht geventileerd (ik heb ook een (meer sier-)haard en als ik die aan heb, en alle deuren dicht heb, kan ik inderdaad ook wel eens hoofdpijn krijgen door het zuurstoftekort).

Misschien ben ik gewoon wat overgevoelig. En zal de hoofdpijn ook andere oorzaken hebben en is dit net de druppel. Of nog niet eens, maar relateer ik het aan de geur.

Ik zal me voorlopig nog geen zorgen maken (krijg ik alleen maar meer hoofdpijn van ;) ) en even afwachten of de geur blijft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:20:
Wat is het verschil tussen een airco en een lucht/lucht warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 06:39
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Wat bedoel je met fluister mode ?
Binneunit stil of buitenunit stil, of allebei aan.

En als er tocht van buiten aanwezig is via een dichtbijzijnde ventilatierooster kan de unit ook onrustig gaan lopen, net als een gordijn veel te dichtbij de binnenunit niet prettig vind.
Fluistermode van de binnenunit.
Verder is er geen tocht of een gordijn te dichtbij.
Het geluid komt duidelijk uit de binnen unit en heb zelfs het vermoeden dat ik het kan voelen dat de luchtstroom niet constant dezelfde uitstroom heeft.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:27:
[...]

Wat is het verschil tussen een airco en een lucht/lucht warmtepomp?
denkt dat het een foutje is een moderne airo is een warmtepomp maar lucht/lucht terwijl vaak een warmtepmp word vergeleken met een water/lucht verzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Ja andere plek voor buiten unit was geen optie en… en wat ik al aan gaf hij staat niet in het zicht…. Met de veren en de spanbanden is hij geruisloos… toen ik hem op alleen de bigfoots had staan hoorde ik hem erg duidelijk in de slaapkamer…..
ok tja volgens de site zijn de voor buiten geschikt.
zo te zien toch niet uv bestendig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
merlin1201 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:43:
[...]

Fluistermode van de binnenunit.
Verder is er geen tocht of een gordijn te dichtbij.
Het geluid komt duidelijk uit de binnen unit en heb zelfs het vermoeden dat ik het kan voelen dat de luchtstroom niet constant dezelfde uitstroom heeft.
Wanneer je de ventilator op een vaste stand zet gebeurd het niet neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Een airco is een warmtepomp, dat je afgiftesysteem direct over gaat naar lucht is irrevant.
Woord airco is van vroeger toen er nog geen klep in zat die het process beide kanten op kan doen.

Met een CV warmtepomp kan je ook koelen, dat is dan ook een airco zou je zeggen, kan ook een wisselaar achter met condensafvoer.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
mr_evil08 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Een airco is een warmtepomp, dat je afgiftesysteem direct over gaat naar lucht is irrevant.
Woord airco is van vroeger toen er nog geen klep in zat die het process beide kanten op kan doen.

Met een CV warmtepomp kan je ook koelen, dat is dan ook een airco zou je zeggen, kan ook een wisselaar achter met condensafvoer.
Klopt een airco is een warmte pomp maar niet alle warmtepomp zijn airco… je kan met een CV warmtepomp inderdaad koelen maar lang niet zo goed als met een airco….
Maar dat is een hele ander discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-10 15:27
Maxwp schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]

zelf bij kan als in zelf vervangen of moetn laten vervangen door iemand anders?
Ik heb ze er zelf tussen gezet, maar kan zijn dat de unit op een onhandige plek hangt dus dat je het liever door een professional laat doen.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-10 10:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Klopt een airco is een warmte pomp maar niet alle warmtepomp zijn airco… je kan met een CV warmtepomp inderdaad koelen maar lang niet zo goed als met een airco….
Je kan met een l/w en w/w wp "CV warmtepomp" prima condenserend koelen hoor onder voorwaarde (leidingisolatie en dergelijke), maar niet met standaard radiatoren of vw.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roe!and
silverball schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Je kan met een l/w en w/w wp "CV warmtepomp" prima condenserend koelen hoor onder voorwaarde (leidingisolatie en dergelijke), maar niet met standaard radiatoren of vw.
Daarom zeg ik ook een airco is een warmtepomp maar niet alle warmtepompen zijn airco’s……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:45:
Daarom zeg ik ook een airco is een warmtepomp maar niet alle warmtepompen zijn airco’s……
Maar... Zijn alle lucht/lucht warmtepompen wel airco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Roe!and schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:10:
[...]

Een CV warmtepomp kan dat net zo goed als het voldoet aan de eisen van de bewoner.
Kunnen ook condenseren, wordt het een ijskast? nee, is dat de verwachting van de bewoner? nee meestal niet.

Het woord airco staat voor condenseren net als warmtepomp staat voor warmte transporteren, mensen hebben daar een bepaald beeld bij wat niet klopt, het zijn algemene woorden.
Kastje aan de muur wordt altijd gedacht dat het een airco is omdat het zo ingeburgerd is bij particulieren, doordat men niks anders kent.

Het ligt puur aan hoe je afgiftepunten en leidingwerk is ingericht of dit efficient is of niet, waterdragende systemen kennen limieten maar dat is geen probleem in praktijk.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik ben met de geplande aanschaf van een PV systeem en zolder indeling aan het oriënteren op airco’s die kunnen koelen en verwarmen.

Nu wil ik 4 kamers voorzien van koeling en 3 die te verwarmen zijn. Ik dacht eerst om te verwarmen met een elektrische kachel maar een airco schijnt efficiënter te zijn, eens ?

Ik kan mij een situatie voorstellen dat ik een kamer waar de zon vol opstaat wil koelen en de andere (baby)kamer iets wil verwarmen waardoor je eigenlijk meerdere buitenunit nodig hebt , klopt dat ?
Zijn hier mensen tegen aangelopen die dat ook dachten maar in de praktijk nooit voorkomt 🙈?

Vraag is eigenlijk wat is wijsheid qua buitenunits ?
Waarom zou ik voor een grote multi split unit gaan ipv meerdere single splits of 2 multi splits ?

Kamers zijn
1x babykamer 1ste
1x slaapkamer 1ste
2x kamer op zolder (tzt slaapkamer kind) en werkkamer
(Met als kind maar boven gaat de babykamer kantoor wordt )

* evt ruimte om ooit nog een binnenuit in de woonkamer op te hangen maar enkel luxe als er zoveel overschot aan zonneenergie is dat die iets kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:39:
Ik ben met de geplande aanschaf van een PV systeem en zolder indeling aan het oriënteren op airco’s die kunnen koelen en verwarmen.

Nu wil ik 4 kamers voorzien van koeling en 3 die te verwarmen zijn. Ik dacht eerst om te verwarmen met een elektrische kachel maar een airco schijnt efficiënter te zijn, eens ?

Ik kan mij een situatie voorstellen dat ik een kamer waar de zon vol opstaat wil koelen en de andere (baby)kamer iets wil verwarmen waardoor je eigenlijk meerdere buitenunit nodig hebt , klopt dat ?
Zijn hier mensen tegen aangelopen die dat ook dachten maar in de praktijk nooit voorkomt 🙈?

Vraag is eigenlijk wat is wijsheid qua buitenunits ?
Waarom zou ik voor een grote multi split unit gaan ipv meerdere single splits of 2 multi splits ?

Kamers zijn
1x babykamer 1ste
1x slaapkamer 1ste
2x kamer op zolder (tzt slaapkamer kind) en werkkamer
(Met als kind maar boven gaat de babykamer kantoor wordt )

* evt ruimte om ooit nog een binnenuit in de woonkamer op te hangen maar enkel luxe als er zoveel overschot aan zonneenergie is dat die iets kan koelen.
Een multisplit kan koelen of verwarmen, dus niet beide tegelijk op 2 units.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:39:
Koelen doe je vooral in juni-augustus en misschien wat warme dagen ervoor en erna. Heb je dan weleens de verwarming aan? Volgens mij is dit in de praktijk niet iets dat je zou gebruiken, maar ik kan niet voor elke situatie spreken natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:21
En een baby is (vermoed ik) tijdelijk. Je zal er niet altijd 1 hebben. Je kan dus ook overwegen wel op 1 buitenunit en dan voor die uitzonderlijke tijdelijke situatie alsnog een COP1 oplossing te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Thnx Allen, dus tussen de regels door zou 1 unit prima kunnen ?

Hoe hebben jullie die keuze gemaakt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Ik denk dat een extra dekentje voor een baby meer dan voldoende is.
In Scandinavië laten ze hun baby in de kinderwagen buiten staan, in de winter. Goed voor de gezondheid.
https://www.oudersvannu.n...iten-laten-slapen~10f7757
Dus eigenlijk de baby niet in een warmgestookt kamertje leggen, maar lekker buiten!
En dan lijkt me een multisplit met 1 buitenunit goed mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:12
[quote]wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:39:
[/quote

Wij hebben 2 onder 1 kap. En lopen in de praktijk hier zeker tegenaan. Juist wat je aangeeft. 2 kamers vol in de zon. 2 en zolder niet. Dus idd wij koelen en verwarmen soms ongelijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Yamahaa schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:44:
[quote]wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:39:
[/quote

Wij hebben 2 onder 1 kap. En lopen in de praktijk hier zeker tegenaan. Juist wat je aangeeft. 2 kamers vol in de zon. 2 en zolder niet. Dus idd wij koelen en verwarmen soms ongelijk iets.
Hoe heb je dat met buitenunits geregeld ?
Meerdere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 18:44
In ons hoekhuis wordt begin volgende maand een MHI buitenunit (multi-split) geplaatst.
Unit zal voornamelijk overdag werkkamer op zolder koelen en 's avonds de slaapkamer.

Het idee van de installateur is om deze aan de gevel in zijtuin te hangen, net boven de grond.
Ter hoogte van de (open) keuken.

Is dat onverstandig i.v.m. trillingsgeluid? Doe ik er goed aan om nog een grindput te maken?
Heeft MHI daar ook richtlijnen voor (SCM40ZS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-10 18:26
RudolfR schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:54:
In ons hoekhuis wordt begin volgende maand een MHI buitenunit (multi-split) geplaatst.
Unit zal voornamelijk overdag werkkamer op zolder koelen en 's avonds de slaapkamer.

Het idee van de installateur is om deze aan de gevel in zijtuin te hangen, net boven de grond.

Is dat onverstandig i.v.m. trillingsgeluid? Doe ik er goed aan om nog een grindput te maken?
Als het toch al net boven de grond is, waarom dan niet gewoon op bigfoots op de grond zetten? Dan weet je zeker dat je geen gedonder hebt met trillingsgeluid.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 18:44
@MiBe

Ja, goeie, omdat ik voor grondplaatsing vooral grindputten zie ivm condenswater en de evt. bevriezing daarvan? Maar daar heb je met gevelophanging net zo goed last van.

Weet niet hoeveel last zo'n unit heeft van in de tuin staan, met bijv. opspattende aarde bij regen. Kan me voorstellen dat een grindput dat voorkomt, maar misschien zijn bigfoots alleen al voldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 15-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
wd200 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:34:
[...]

Hoe heb je dat met buitenunits geregeld ?
Meerdere ?
Ja heb meerdere maar doe ook soms nog met gas (cv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_ers
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-10 09:40
Wij hebben voor op zolder een HMI, welke aan de gevel hangt (hoek woning)

Maar wij horen de unit wel soms, en vooral op de kamer welke aan de andere kant van de unit hangt.

Volgende week komen ze voor de BG ook een unit plaatsen, maar die wil ik bewust op de grond hebben ivm trillingen.

Bij mij komt die op 2 bandjes en daarop de Bigfoot. En hier omheen heb ik grind gedaan ivm defrost in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Doe ik er goed aan om nog een grindput te maken?
Er komt bijna geen water af in de praktijk , dus bespaar je de tijd en de moeite.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Heeft iemand ervaring met het (Spaanse) merk GIATSU?

Ik kan een GIATSU Aroma 2 laten plaatsen voor € 575 https://giatsu.com/es/split-mural/aroma-255.html

GIATSU en HTW wordt vooral in grote aantallen verkocht in Spanje, Frankrijk en Italië maar in de lage landen amper iets over te vinden.

Er wordt 3 jaar garantie geboden en 5 jaar op compressor.

Het gaat me vooral om de betrouwbaarheid van het merk / de alternatieven. Zou ik bedrogen kunnen uitkomen voor dat bedrag?

Alternatief is een Panasonic BZ35XKE 3,5KW voor € 775 incl installatie of een Samsung F-AR12ART 3,5KW voor € 695 incl installatie.

Bedragen liggen niet zo ver uit elkaar maar ik heb er zeker 2 nodig en dan is het verschil tussen GIATSU en Panasonic toch al €400.

Is dat het waard voor een vakantiewoning waar max 15 weken per jaar bewoning is? Efficiëntie en dergelijke zijn me dus niet zo belangrijk, wel betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
digifun schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Er komt bijna geen water af in de praktijk , dus bespaar je de tijd en de moeite.
Met defrost echt wel. De vraag is alleen of dat in de grindput dan ook niet bevriest. Bij mij staat alles op dak en kan flinke platen ijs geven. De 1e winter meer en vaker dan de andere winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:35:

Ik kan een GIATSU Aroma 2 laten plaatsen voor € 575 https://giatsu.com/es/split-mural/aroma-255.html

GIATSU en HTW wordt vooral in grote aantallen verkocht in Spanje, Frankrijk en Italië maar in de lage landen amper iets over te vinden.

Het gaat me vooral om de betrouwbaarheid van het merk / de alternatieven. Zou ik bedrogen kunnen uitkomen voor dat bedrag?

Alternatief is een Panasonic BZ35XKE 3,5KW voor € 775 incl installatie of een Samsung F-AR12ART 3,5KW voor € 695 incl installatie.

Bedragen liggen niet zo ver uit elkaar maar ik heb er zeker 2 nodig en dan is het verschil tussen GIATSU en Panasonic toch al €400.

Is dat het waard voor een vakantiewoning waar max 15 weken per jaar bewoning is? Efficiëntie en dergelijke zijn me dus niet zo belangrijk, wel betrouwbaarheid.
het is gewoon een chinees ding met een andere sticker. gewoon die panasonic halen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:49:
[...]

het is gewoon een chinees ding met een andere sticker. gewoon die panasonic halen.
En omdat het een Chinees is kan dat niet goed zijn? Geen brutale vraag overigens, ik ken er weinig van. Maar ik werk in de auto industrie. Tot enkele jaren geleden werd er alleen maar gelachen met ‘de Chinezen’, nu is iedereen er (terecht) bang voor…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:35:

lange stilstand is funest voor Airco's en andere compressor zaken. Als het ding wifi heeft of een timer laat hem elke week een halfuurtje draaien. Er zijn vooral in de zuidelijke landen privat label airco's op de markt. Zoals Flipi al zegt is dat meestal chinees. Dat hoeft niet slecht te zijn maar garantie daarop krijg je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:57:
[...]

En omdat het een Chinees is kan dat niet goed zijn? Geen brutale vraag overigens, ik ken er weinig van. Maar ik werk in de auto industrie. Tot enkele jaren geleden werd er alleen maar gelachen met ‘de Chinezen’, nu is iedereen er (terecht) bang voor…
Je hebt effectief 0 garantie op dat ding, onderdelen zijn er niet en als je iets hebt is het vrijwel altijd een total loss qua kosten.
Chinese fabrikanten KUNNEN mooi spul maken maar dat is niet wat jij koopt bij een budgetairco uit een containerpartij.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Yamahaa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Met defrost echt wel. De vraag is alleen of dat in de grindput dan ook niet bevriest. Bij mij staat alles op dak en kan flinke platen ijs geven. De 1e winter meer en vaker dan de andere winter
Hier in ieder geval niet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Yamahaa schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Ik verwarm al 2 jaar met een Daikin 3,5kw single split, en herken het niet ondanks al buitentemperaturen van -12 hebben voorgedaan, staat hier op het terras en is maar een klein plasje.
Het zal ongetwijfeld anders zijn als er hogere vermogens gevraagd wordt.

Wel op balken staan maar dat is voor opspattend water een beetje tegen te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 16-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:47:
[...]

Je hebt effectief 0 garantie op dat ding, onderdelen zijn er niet en als je iets hebt is het vrijwel altijd een total loss qua kosten.
Chinese fabrikanten KUNNEN mooi spul maken maar dat is niet wat jij koopt bij een budgetairco uit een containerpartij.
Je hebt duidelijk niet goed gelezen. De installateur geeft 3 jaar totale garantie en 5 jaar op Compressor. Hij zegt nu 7/7 te werken en GIATSU maakt nu ongeveer 1/3 uit van de dagelijkse installaties die hij doet. Volgens hem is de fabrikant heel coulant bij defecten. Heb het ook net even opgezocht. GIATSU (gia group) is nummer 4 in verkoop in Spanje met in 2022 ruim 140.000 airco’s verkocht enkel in Spanje. Dat er betere alternatieven zijn (al is de prijs wel zeer interessant voor het beperkte gebruik) dat kan ik geloven. Daarop vroeg ik ook even advies van kenners. Maar een budgetairco uit een containerpartij. Ik vind het allemaal nogal aanvallend overkomen voor een gewone beleefde vraag. Moesten mijn verkopers de klanten zo informeren…

[ Voor 10% gewijzigd door stevenleemans op 16-07-2023 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
mr_evil08 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:07:
[...]

Ik verwarm al 2 jaar met een Daikin 3,5kw single split, en herken het niet ondanks al buitentemperaturen van -12 hebben voorgedaan, staat hier op het terras en is maar een klein plasje.
Het zal ongetwijfeld anders zijn als er hogere vermogens gevraagd wordt.

Wel op balken staan maar dat is voor opspattend water een beetje tegen te gaan.
Ok. Ik heb een aantal units op dak staan. Bij min 12 heb je als het goed is geen defrost. Vaak rond de nul graden en bij hoge rel vochtigheid. Ik weet nog van een paar jaar geleden dat het een dag of drie rond het vriespunt was met mist ( woon in NoordHolland). Nou heb ik relatief weinig last van defrost. Maar mijn multisplit bv ( 8kw) ALS die dan een defrost heeft( in de genoemde omstandigheden een keer of 2a 3 per etmaal) dan verzamel je best wat wat water wat op een koude ondergrond bevriest. Dat is igg hier de ervaring die ik deel. Ik heb bv ook een 3,5 single op zolder en dat is idd minder. Daikin hier. Het zijn maar ervaringen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Je hebt duidelijk niet goed gelezen. De installateur geeft 3 jaar totale garantie en 5 jaar op Compressor. Hij zegt nu 7/7 te werken en GIATSU maakt nu ongeveer 1/3 uit van de dagelijkse installaties die hij doet. Volgens hem is de fabrikant heel coulant bij defecten. Heb het ook net even opgezocht. GIATSU (gia group) is nummer 4 in verkoop in Spanje met in 2022 ruim 140.000 airco’s verkocht enkel in Spanje. Dat er betere alternatieven zijn (al is de prijs wel zeer interessant voor het beperkte gebruik) dat kan ik geloven. Daarop vroeg ik ook even advies van kenners. Maar een budgetairco uit een containerpartij. Ik vind het allemaal nogal aanvallend overkomen voor een gewone beleefde vraag. Moesten mijn verkopers de klanten zo informeren…
verkoopvolumes zegt helemaal niks net als de garantie, garantie hebben on krijgen zijn 2 compleet verschillende dingen. het gaat ook niet om nu maar over 5 a 10 jaar en ik garandeer je dat jij over 5+ jaar echt niet meer een nieuwe printplaat of iets dergelijks gaat vinden voor die unit. voor de panasonic wel.

als jij zo onder de indruk bent van dit "merk" moet je niet hier vragen voor een mening maar gewoon die kopen, zo te lezen heb je je beslissing al gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 16-07-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:47:
[...]

verkoopvolumes zegt helemaal niks net als de garantie, garantie hebben on krijgen zijn 2 compleet verschillende dingen. het gaat ook niet om nu maar over 5 a 10 jaar en ik garandeer je dat jij over 5+ jaar echt niet meer een nieuwe printplaat of iets dergelijks gaat vinden voor die unit. voor de panasonic wel.

als jij zo onder de indruk bent van dit "merk" moet je niet hier vragen voor een mening maar gewoon die kopen, zo te lezen heb je je beslissing al gemaakt.
Ik vroeg gewoon mening over het merk GIATSU en de alternatieven van Samsung of Panasonic. Als ik over 5 tot 10 jaar geen printplaat meer kan vinden, voor die € 575 die het me maar heeft gekost koop ik dan met plezier een nieuw toestel. Thuis 2 Panasonic hangen van 2j oud, en daar ook al iets mee gehad. Als ik dan na 5 tot 10 jaar bv €150 kosten moet doen zitten we bijna aan dezelfde kostprijs. Vandaar de vraag. Waarom zou een ander merk zoals Panasonic of Samsung beter zijn. Dat van de onderdelen is wel iets om over na te denken. Maar jij beslist graag in een ander zijn plaats wat die persoon vind en denkt. Dus laat het antwoorden nu maar aan iemand anders over. Want je zit er naast…🙏

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10 23:18

Superbeagle

Always smile

@stevenleemans Ik kom al wat langer in de diverse wp topics en weet daarom dat @flippy het goed bedoelt, ook al kan hij wat direct overkomen. Vat het niet persoonlijk op. De beste man verdient zijn boterham met het sleutelen aan die dingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:55
stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Ik vroeg gewoon mening over het merk GIATSU en de alternatieven van Samsung of Panasonic. Als ik over 5 tot 10 jaar geen printplaat meer kan vinden, voor die € 575 die het me maar heeft gekost koop ik dan met plezier een nieuw toestel. Thuis 2 Panasonic hangen van 2j oud, en daar ook al iets mee gehad. Als ik dan na 5 tot 10 jaar bv €150 kosten moet doen zitten we bijna aan dezelfde kostprijs. Vandaar de vraag. Waarom zou een ander merk zoals Panasonic of Samsung beter zijn. Dat van de onderdelen is wel iets om over na te denken. Maar jij beslist graag in een ander zijn plaats wat die persoon vind en denkt. Dus laat het antwoorden nu maar aan iemand anders over. Want je zit er naast…🙏
Ik zou toch voor een gekend merk kiezen.
Wij zijn net terug van tenerife waar er op de slaapkamers ook een airco was van een merk dat ik niet ken.
Niet normaal hoeveel lawaai de binnen en buitenunits maakten.
Onze daikin units maken heel wat minder lawaai.
Als lawaai en andere nadelen voor u geen probleem zijn, kan je het overwegen.
Maar ik zou er mijn niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
toxictooms schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Ik zou toch voor een gekend merk kiezen.
Wij zijn net terug van tenerife waar er op de slaapkamers ook een airco was van een merk dat ik niet ken.
Niet normaal hoeveel lawaai de binnen en buitenunits maakten.
Onze daikin units maken heel wat minder lawaai.
Als lawaai en andere nadelen voor u geen probleem zijn, kan je het overwegen.
Maar ik zou er mijn niet aan wagen.
De installateur komt volgende week ter plaatse. Eens horen wat hij te vertellen heeft. Uiteindelijk moet hij ook de na-service doen. Het moeilijke is denk ik vooral dat een merk als GIATSU en HTW bij ons niet gekend zijn, omdat ze hier niet worden verkocht. Wel in grote hoeveelheden in de meer zuiderse landen. Ik was vorige maand in Spanje en niet normaal hoeveel je daar GIATSU ziet. Maar of het nu puur om de prijs gekocht wordt, dan wel om de prijs / kwaliteit, das een andere vraag. Vandaar dat ik het hier eens vroeg, geen zin om Spaanse fora af te zoeken😀. We waren in de paasvakantie op Gran Canaria en daar ook een airco gehad met serieus wat lawaai🙄. Maar ik vrees dat het dan ook veel te maken heeft met hotels / zaakvoerders die een airco zo lang mogelijk willen gebruiken voor ze die vervangen. De airco die in mijn vakantiewoning nu hangt van Hyundai is 19j oud en werkt nog. Maar veel te veel lawaai. Vandaar dat ik zoek naar vervanging. Iemand trouwens ervaring met Samsung?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:10:
[...]
Iemand trouwens ervaring met Samsung?
op zich wel aardig maar verwacht er niet zo lang mee te doen als de "echte" A merken. zodra je een lekkage of electrisch probleem hebt is het eigenlijk wel afgelopen met de unit.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-07-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:14:
[...]

op zich wel aardig maar verwacht er niet zo lang mee te doen als de "echte" A merken. zodra je een lekkage of electrisch probleem hebt is het eigenlijk wel afgelopen met de unit.
Ik ken Samsung van tv’s en audio, top kwaliteit. Stofzuiger ook zeer tevreden van. Maar wasmachine gehad en in 5 jaar 3 keer ellende gehad. Dus weet inderdaad niet goed wat te verwachten van de airco 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:45
Samsung maakt ook veel (Amerikaanse) koelkasten, dus ervaring met koelen zullen ze wel hebben.
Onze Amerikaanse koelkast van Samsung heeft hier 15 jaar gewerkt voordat hij is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kroonkurk schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:57:
Samsung maakt ook veel (Amerikaanse) koelkasten, dus ervaring met koelen zullen ze wel hebben.
Onze Amerikaanse koelkast van Samsung heeft hier 15 jaar gewerkt voordat hij is vervangen.
compleet andere organisaties. ze hebben niks met elkaar te maken behalve de naam boven de entree en waar de winst uiteindelijk beland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:10:
[...]

De installateur komt volgende week ter plaatse. Eens horen wat hij te vertellen heeft. Uiteindelijk moet hij ook de na-service doen. Het moeilijke is denk ik vooral dat een merk als GIATSU en HTW bij ons niet gekend zijn, omdat ze hier niet worden verkocht. Wel in grote hoeveelheden in de meer zuiderse landen. Ik was vorige maand in Spanje en niet normaal hoeveel je daar GIATSU ziet. Maar of het nu puur om de prijs gekocht wordt, dan wel om de prijs / kwaliteit, das een andere vraag. Vandaar dat ik het hier eens vroeg, geen zin om Spaanse fora af te zoeken😀. We waren in de paasvakantie op Gran Canaria en daar ook een airco gehad met serieus wat lawaai🙄. Maar ik vrees dat het dan ook veel te maken heeft met hotels / zaakvoerders die een airco zo lang mogelijk willen gebruiken voor ze die vervangen. De airco die in mijn vakantiewoning nu hangt van Hyundai is 19j oud en werkt nog. Maar veel te veel lawaai. Vandaar dat ik zoek naar vervanging. Iemand trouwens ervaring met Samsung?
Als je er ook mee wil verwarmen zou ik toch kijken voor een A - merk.
Ik heb enkel ervaring met Daikin natuurlijk. Maar hier warmt en koelt alles perfect zoals ik het wil. Ik heb hier enkel de L/L om het huis (1965) te verwarmen en dit lukt met de vingers in de neus tegen een heel aanvaardbaar verbruik.
Ik vond ook de bereikbaarheid en referenties van mijn installateur een belangrijke factor.
Maar ik kan zeggen dat de aanschaf van onze 3 units de beste aankoop is geweest in jaren😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
toxictooms schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:36:
[...]

Ik heb enkel ervaring met Daikin natuurlijk. Maar hier warmt en koelt alles perfect zoals ik het wil. Ik heb hier enkel de L/L om het huis (1965) te verwarmen en dit lukt met de vingers in de neus tegen een heel aanvaardbaar verbruik.
Ik vond ook de bereikbaarheid en referenties van mijn installateur een belangrijke factor.
Maar ik kan zeggen dat de aanschaf van onze 3 units de beste aankoop is geweest in jaren😉
Welke buitenunit heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenleemans
toxictooms schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:36:
[...]

‘t Is voor in het zuiden van Spanje 😊. In december hebben we daar +-20gr 😀. Warmen is niet zo belangrijk, een 3-tal weken per jaar maximum nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 09:54

Sebazzz

3dp

stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Uiteindelijk moet je ook kijken naar hoe lang men garandeerd dat onderdelen leverbaar blijven.

Misschien is het wel een Toshiba of Daikin met een andere sticker erop en wellicht iets mindere toleranties of kwaliteitscontrole. Als echter Toshiba of Daikin 10 of 15 jaar aan onderdelen garanderen en je Chinese merk 5 jaar, dan is dat wel een verschil.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

habbekrats schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:26:
[...]

lange stilstand is funest voor Airco's en andere compressor zaken. Als het ding wifi heeft of een timer laat hem elke week een halfuurtje draaien
Hoe zit dat met de normale merken? Ik verwacht te mijne alleen in winter en zomer te gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:12
Ik heb ondertussen m'n Panasonic airco multi-split hangen sinds afgelopen woensdag:
  • Slaapkamer: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Bureau: Panasonic Etherea CS-Z25ZKEW (2,5 kW wandmodel)
  • Zolder: Panasonic CS-Z35UFEAW (3,5 kW vloermodel)
  • Externe unit: Panasonic Free Multi CU-3Z52TB (5,2 kW)
Tot nu toe erg tevreden, qua koelvermorgen ruim voldoende!

Echter het toestel wat in de bureau hangt heeft een probleem, namelijk een "nare" geur.
Een soort van zure / muffe geur die het toestel verspreidt bij het koelen.
Het rare is dat de 2 andere units dit niet doen.
Enige verschil tussen slaapkamer en bureau is dat de bureau unit met een labelgoot + condensatiepomp is aangesloten terwijl de slaapkamer unit rechtstreeks door de muur naar buiten gaat.

Morgen even de installateur bellen maar wilde hier al even informeren wat de oorzaak zou kunnen zijn dat een nieuwe airco een rare geur meebrengt.
De unit is nu 4 dagen in gebruik, enkele uurtjes per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Sebazzz schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Uiteindelijk moet je ook kijken naar hoe lang men garandeerd dat onderdelen leverbaar blijven.

Misschien is het wel een Toshiba of Daikin met een andere sticker erop en wellicht iets mindere toleranties of kwaliteitscontrole. Als echter Toshiba of Daikin 10 of 15 jaar aan onderdelen garanderen en je Chinese merk 5 jaar, dan is dat wel een verschil.
Bij die Giatsu staat "Compresor GMCC (TOSHIBA&Midea)."
Midea is een hele grote die veel whitelables verkopen. en lijkt ook wat voor te lopen op de rest. Denk aan Popaan koelen bij spit en L/L en L/W (boiler) combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Willempie27 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Bij die Giatsu staat "Compresor GMCC (TOSHIBA&Midea)."
Midea is een hele grote die veel whitelables verkopen. en lijkt ook wat voor te lopen op de rest. Denk aan Popaan koelen bij spit en L/L en L/W (boiler) combi.
En dat wil zeggen dat het wel zal meevallen, een GIATSU?😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
Daikin RXM50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:49
stevenleemans schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:13:
[...]

En dat wil zeggen dat het wel zal meevallen, een GIATSU?😊
Foxconn maakt de mooiste Apple producten en crap dat uit elkaar valt na 24 maanden en een dag... Dat een grote compressor fabriek ook OEM is voor sommige lijnen van A merken betekent niet dat je hetzelfde krijg.

Alleen C merken gaan daarmee adverteren. De B merken zijn trots genoeg om hun eigen naam te gebruiken en durven echt lange garantie te geven, zoals LG met 10 jaar op de compressor en 5 jaar volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:22
dat lijkt geen multi. Dus de RXM50 voor de woonkamer en nog een andere multisplit voor de andere binnenunits?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:06:
[...]

dat lijkt geen multi. Dus de RXM50 voor de woonkamer en nog een andere multisplit voor de andere binnenunits?
Idd, een multi voor de 2 units op de beide slaapkamers.
En 1 buitenunit voor het Daikin vloermodel van 5kW in de woonkamer.
Het vloermodel is ter vervanging van accumulatie verwarming. We hebben geen gasaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
w00key schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Foxconn maakt de mooiste Apple producten en crap dat uit elkaar valt na 24 maanden en een dag... Dat een grote compressor fabriek ook OEM is voor sommige lijnen van A merken betekent niet dat je hetzelfde krijg.

Alleen C merken gaan daarmee adverteren. De B merken zijn trots genoeg om hun eigen naam te gebruiken en durven echt lange garantie te geven, zoals LG met 10 jaar op de compressor en 5 jaar volledig.
Ja dat kan ik me voorstellen. Of ze maken dezelfde compressoren maar door te verkopen aan andere merken is de kost voor hun zelf lager? Ik ken het principe goed in de automobielsector. Maar helaas zijn de meeste merken daar niet (graag) transparant over🙄.

LG is bij niet zoveel installateurs geliefd in de regio. Of dat nu door de (mindere) marge komt of door de kwaliteit 🤷🏻‍♂️. Mijn installateur werkt enkel met GIATSU, Panasonic, Samsung en Mitsubishi Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
lange stilstand is funest voor Airco's en andere compressor zaken. Als het ding wifi heeft of een timer laat hem elke week een halfuurtje draaien.
Oh, dit had ik nog niet eerder gehoord. Hoe lang is lang in dit geval? Ik bladerde laatst de gebruikershandleiding van een MHI unit door en daar raden ze juist aan om de stekker eruit te halen wanneer het apparaat niet meer nodig is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Eu1rHynFQHKH8I5F_EBb442GSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZiMo9yZX5hOp8nhYbCJHY6dW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
[...]
lange stilstand is funest voor Airco's en andere compressor zaken.
Kan je dit onderbouwen met wat bronnen?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Willempie27 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Wit rubber is meestal van mindere kwaliteit bij (fiets)banden. Wellicht een keer zwarte nemen. Zijn de achterste ook zo slecht waar minder zon op komt?
ze zijn grijs niet wit wel zijn ze wit geworden nu ja voor een deel
ik ga er maar van wat rubber een hulsje om heen doen om de uv tegen te houden anders als dat zo door gaat dan ligt de ac buiten unit straks los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:50
Sinds vandaag lekt mijn Daikin binnenunit wat waterdruppels. Filters zijn schoon, en ik zie wel bij de afvoer buiten een plasje ontstaan dus hij is iig niet geheel verstopt. Leek ook vooral net na aanzetten te zijn, en nu hij een minuut of tien aanstaat lijkt het praktisch te stoppen.

Airco is tien maanden oud, en deed dit nooit eerder. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de compressor kan het geen biet schelen, probleem is doorgaans de printplaten, die verzamelen condens en corroderen in ons fantastische klimaat. de unit aanhouden zorgt ervoor dat de printplaten warm blijven en relatief vrij van corrosie/condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
flippy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:57:
de compressor kan het geen biet schelen, probleem is doorgaans de printplaten, die verzamelen condens en corroderen in ons fantastische klimaat. de unit aanhouden zorgt ervoor dat de printplaten warm blijven en relatief vrij van corrosie/condens.
maar dus vooral in de winter en zo?
dan heb je hem sowieso al 24x7 op spanning staan omdat hij uit zichzelf bij ik dacht -7? begint te verwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maxwp schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:07:
[...]

maar dus vooral in de winter en zo?
dan heb je hem sowieso al 24x7 op spanning staan omdat hij uit zichzelf bij ik dacht -7? begint te verwarmen
probleem in de winter is dat het koelmiddel in de compressor(olie) verzamelt (dat is dan de koudste plek) en als je dan de unit aanzet zit de olie vol met koelmiddel en heb je ipv olie een soort van mentos in cola effect wat in je compressor rondstroomt. als de unit op stroom blijft zorgt de printplaat dat de compressor warm word gehouden als de temperatuur daarom vraagt en houd het koelmiddel uit de compressor door die te verwarmen.
dus als je hem aanzet is de olie netjes warm en vrij van koelmiddel. Daarom is beste om gewoon de stroom erop te laten.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-07-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
lange stilstand is funest voor Airco's en andere compressor zaken. Als het ding wifi heeft of een timer laat hem elke week een halfuurtje draaien.
flippy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:16:
probleem in de winter is dat het koelmiddel in de compressor(olie) verzamelt (dat is dan de koudste plek) en als je dan de unit aanzet zit de olie vol met koelmiddel en heb je ipv olie een soort van mentos in cola effect wat in je compressor rondstroomt. als de unit op stroom blijft zorgt de printplaat dat de compressor warm word gehouden als de temperatuur daarom vraagt en houd het koelmiddel uit de compressor door die te verwarmen.
dus als je hem aanzet is de olie netjes warm en vrij van koelmiddel. Daarom is beste om gewoon de stroom erop te laten.
Ik had deze vraag ook en ben nog altijd benieuwd, als je de airco alleen gebruikt om te verwarmen, kan die in de zomer dan wel van de stroom af (zekering/groep uit)?
En zo niet, en/of in de winter; is dan alleen op spanning voldoende (groep aan), of moet die aanstaan (op een setpoint temp), of moet die ook echt geregeld even aanslaan (zoals habbekrats zegt)?
En...zit er dan nog verschil in of die koelt of verwarmd? (Ik kan 'm bv in de zomer op verwarmen zetten, maar op 18gr en dan springt die nooit aan, andersom in de winter 24gr koelen hetzelfde. Of überhaupt op verwarmen of koelen op een temperatuur setpoint wat zelden/nooit voorkomt.)

Oh wacht, heb je het nu over dat in de zomer er condens op de printplaten komt en in de winter het koelmiddel in de olie?! Dus in beide gevallen aan/op spanning/aan/af en toe verwarmen/koelen?!

En ook:
TheCory schreef op maandag 17 juli 2023 @ 05:10:
Oh, dit had ik nog niet eerder gehoord. Hoe lang is lang in dit geval?
Hoe lang is inderdaad de periode van stilstand wat niet verstandig. Dagen/weken/maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:39:
Oh wacht, heb je het nu over dat in de zomer er condens op de printplaten komt en in de winter het koelmiddel in de olie?! Dus in beide gevallen aan/op spanning/aan/af en toe verwarmen/koelen?!
dat dus.

gewoon aanlaten dus. je hoeft niet per se te verwarmen of koelen maar wel zorgen dat ie stroom heeft op het buitendeel.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 17-07-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
flippy schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:41:
[...]

dat dus.

gewoon aanlaten dus. je hoeft niet per se te verwarmen of koelen maar wel zorgen dat ie stroom heeft op het buitendeel.
Dat is nog eens een duidelijk antwoord. Dank je!

Klein vraagje, hoeveel verbruikt een airco, als die alleen stroom heeft (op de buitenunit), maar niet aanstaat?
Ik kan dit zelf helaas niet meten. Of is dit iets wat ik ergens in de handleiding of zo kan vinden. Soort standby verbruik, als bij een TV? (Binnenunit = Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK, buitenunit: MUZ-AP35VG)

*Edit:
Niet dezelfde unit, maar hier staat 4W. Ik moet soms ook gewoon iets beter lezen...
Wel bedankt weer voor het antwoord.

[ Voor 27% gewijzigd door Truus01 op 17-07-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Klein vraagje, hoeveel verbruikt een airco, als die alleen stroom heeft (op de buitenunit), maar niet aanstaat?
Ik kan dit zelf helaas niet meten. Of is dit iets wat ik ergens in de handleiding of zo kan vinden. Soort standby verbruik, als bij een TV? (Binnenunit = Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK, buitenunit: MUZ-AP35VG)
dat ligt aan teveel factoren om met enige zekerheid te zeggen. een paar watt in de zomer is wel zon beetje de max. in de winter kan het meer zijn als de carterverwarming aanstaat.
sommige units hebben een specifieke low power mode die aangezet kan worden maar denk niet dat die unit dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Nog een andere vraag:
Het lijkt of het koppelen met wifi met de binnenunit niet lukt. Het lampje knippert en blijft niet aan, zoals in de handleiding staat dat zou moeten gebeuren.
Maar ik kan de unit wel bedienen met de app. En in de http-network-link staat wel de juiste netwerk naam als 'huidig'.
Is het dan toch gelukt?

(De links naar uitgebreidere MEL-handleidingen werken niet...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 13:06
[...]

Mijn 2 ME single splits (AP25) gebruiken samen in rust 1,3W met wifi aan, dus 0,65W per unit.

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 13:06
Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:54:
Nog een andere vraag:
Het lijkt of het koppelen met wifi met de binnenunit niet lukt. Het lampje knippert en blijft niet aan, zoals in de handleiding staat dat zou moeten gebeuren.
Maar ik kan de unit wel bedienen met de app. En in de http-network-link staat wel de juiste de juiste netwerk naam als 'huidig'.
Is het dan toch gelukt?

(De links naar uitgebreidere MEL-handleidingen werken niet...)
Als je met de app kan bedienen is het koppelen uiteraard gelukt

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:45
[...]

*Edit:
Niet dezelfde unit, maar hier staat 4W. Ik moet soms ook gewoon iets beter lezen...

[...]

Wel bedankt weer voor het antwoord.
Ik meet het voor onze ME vloerunit, 15 jaar oud.
Gebruikt in stand-by ook 4W

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

w00key schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:16:
[...]

Daarnaast kan het systeem best van specificaties verschillen lijkt mij, daar heb je geen garantie op bij de C merken. Gaat de gemiddelde consument het kunnen meten als de airco verwarmd met COP van 3,5 in plaats van de beloofde 4? Dat het binnenunit een capaciteit van 3 kW in plaats van de gespecificeerde 3,5kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
Sebazzz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:26:
[...]

Daarnaast kan het systeem best van specificaties verschillen lijkt mij, daar heb je geen garantie op bij de C merken. Gaat de gemiddelde consument het kunnen meten als de airco verwarmd met COP van 3,5 in plaats van de beloofde 4? Dat het binnenunit een capaciteit van 3 kW in plaats van de gespecificeerde 3,5kW?
Waarschijnlijk absoluut niet. Maar zoals in mijn geval raad gevraagd is het voor een vakantiewoning die ongeveer 15 weken per jaar bewoond is. Als dan de specs niet 100% overeen komen of het toestel verbruikt wat meer, dat gaat echt geen verschil maken. Het is mij vooral te doen om ervaring / raad over enige betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:30
Je kan er natuurlijk ook bij installatie voor kiezen de printplaten te behandelen met 3M Novec electronic grade coating.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Compressor van een airco draait in olie en zoals al eerder genoemd kun je met lange stilstand olie en koelmiddel vermenging krijgen. Als de compressor weer gaat draaien en warm wordt dampt dit wel weer uit.
De rotor in de compressor wordt door de olie gedragen in de lagers.

Tevens zitten er vaak 1 of meerdere klepjes in de compressor die bij lange stilstand wel eens willen verkleven.

Net als bij een cv pomp zou ik hem af en toe laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Teijgetje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:51:
[...]

Je kan er natuurlijk ook bij installatie voor kiezen de printplaten te behandelen met 3M Novec electronic grade coating.
Ik mag wel aannemen dat de A-merken ervoor hebben gezorgd dat in firmware/software/hardware de airco in conditie blijft als er niet in koeienletters in de handleiding staat dat je het regelmatig even moet aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13
Sebazzz schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 07:17:
[...]

Ik mag wel aannemen dat de A-merken ervoor hebben gezorgd dat in firmware/software/hardware de airco in conditie blijft als er niet in koeienletters in de handleiding staat dat je het regelmatig even moet aanzetten.
Inderdaad. Zoals eerder aangegeven, in de MHI handleiding staat dat je aan einde seizoen beter de stekker eruit kunt halen. De unit is in principe IPX4, als de printplaat toch corrodeert, dan gaat MHI's goede naam er wel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:17
De koppelingen op mijn buitenunit zijn een beetje 'vettig'.
Is dat gebruikelijk? Ik kan het mijn installateur niet meer vragen want die is failliet :D
Koelen/verwarmen werkt verder prima, dus van enige lekkage is (nog?) niets merkbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1VOpV7n7AClPUHjb-jFkTMH5rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exfmB7BEsdR7ohlpiA4ZFaL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6p8BJvUaW4YbIDpcYf6Zs-uw01g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLXq6BrxpetTTDQuzvuIEESR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Martin7182 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:38:
Inderdaad. Zoals eerder aangegeven, in de MHI handleiding staat dat je aan einde seizoen beter de stekker eruit kunt halen. De unit is in principe IPX4, als de printplaat toch corrodeert, dan gaat MHI's goede naam er wel aan ;)
Maar voor ongeveer 4W (0,004kW) x 24u x 365dgn x €0,40 => €35 per jaar, ga ik het risico niet lopen op rare dingen met de printplaten (zomer) of compressor (winter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:42
Goedendag,

Ben me al een beetje aan het inlezen in dit topic, maar wil toch alvast mijn situatie voorleggen. Ik hoop dat jullie wat concrete antwoorden voor mij hebben.

Ik ben van mening dat ik met een lucht water of water water warmtepomp mij te veel problemen op de hals haal en dat de terugverdientijd er eigenlijk gewoon niet inzit.

Mijn beneden verdieping van 65 m2 is volledig geïsoleerd en op mijn slaapkamers is het iets minder.

Beneden vloerverwarming en boven jaga convectoren.

Nu is mijn cv ketel 12 jaar oud en heb ik dus geen zin om straks verplicht te worden om een hybride warmtepomp aan te schaffen, dus is mijn insteek de volgende.

Ik schaf een nieuwe ketel aan waarbij ik verwacht dat ie toch een stuk energiezuiniger zal zijn en ook meer comfort zal bieden icm de convectoren boven.

Als bijverwarming zit ik te denken aan airco's.

Een voor de woonkamer en een voor een slaapkamer met een buitenunit.

Zelf denk ik aan de nieuwste 5,3 kWh buitenunit van Mitsubishi Electric en twee 3,5 kWh binnenunits.

Die binnenunits vind ik overigens nog wel een dingetje. Ik zag de basisversie van ME bij mijn buurman en dat vond ik nogal een joekel.

Maar goed. Mijn belangrijkste vraag waar ik nu ook in dit topic op zoek is naar de ervaring van airconditioning icm vloerverwarming.

Kan ik voorkomen dat ik met het gebruik van de airco als bijverwarming ik een koude vloer krijg en wel ook zodanig dat ik nog wel wat gas ga besparen?

Ik lees wat reacties her en der dat het een kwestie van afstellen is. Dat is ook mijn hoop.

Vloerverwarming met traditionele cv ketel en tado thermostaat op een temperatuur van minimaal 20 graden houden en bijverwarmer met de airco tot 21 graden.

Lijkt mij de ideale combinatie hier in huis icm de hoge luchtvochtigheid en om nog wat extra gas te besparen en het voordeel van koeling en regulatie luchtvochtigheid in de zomer.

Zijn er mensen die dit goed werkend hebben gekregen en is mijn insteek de goede qua gebruik/toepassing in de praktijk om het aangenaam en comfortabel in huis te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-10 12:02
rumu schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:46:
Maar goed. Mijn belangrijkste vraag waar ik nu ook in dit topic op zoek is naar de ervaring van airconditioning icm vloerverwarming.

Kan ik voorkomen dat ik met het gebruik van de airco als bijverwarming ik een koude vloer krijg en wel ook zodanig dat ik nog wel wat gas ga besparen?

[…]

Zijn er mensen die dit goed werkend hebben gekregen en is mijn insteek de goede qua gebruik/toepassing in de praktijk om het aangenaam en comfortabel in huis te houden?
Hier ging het gelijk goed, ik had de vloerverwarming een graad of 2-3 lager staan dan de airco en de combinatie werkte eigenlijk gewoon naadloos. Het kan zijn dat ik gewoon geluk had met de situatie hier, maar niets moeten bijregelen en het resulteerde toch in een goede besparing op gas. Ik gebruikte de vloerverwarming combo overigens enkel op hele koude dagen, misschien dat het geheel zich bij mildere temperaturen anders had gedragen, maar toen trok de airco (warmtepomp) het gewoon alleen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nvt

[ Voor 104% gewijzigd door mr_evil08 op 18-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenleemans
rumu schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:46:
Goedendag,

Ben me al een beetje aan het inlezen in dit topic, maar wil toch alvast mijn situatie voorleggen. Ik hoop dat jullie wat concrete antwoorden voor mij hebben.

Ik ben van mening dat ik met een lucht water of water water warmtepomp mij te veel problemen op de hals haal en dat de terugverdientijd er eigenlijk gewoon niet inzit.

Mijn beneden verdieping van 65 m2 is volledig geïsoleerd en op mijn slaapkamers is het iets minder.

Beneden vloerverwarming en boven jaga convectoren.

Nu is mijn cv ketel 12 jaar oud en heb ik dus geen zin om straks verplicht te worden om een hybride warmtepomp aan te schaffen, dus is mijn insteek de volgende.

Ik schaf een nieuwe ketel aan waarbij ik verwacht dat ie toch een stuk energiezuiniger zal zijn en ook meer comfort zal bieden icm de convectoren boven.

Als bijverwarming zit ik te denken aan airco's.

Een voor de woonkamer en een voor een slaapkamer met een buitenunit.

Zelf denk ik aan de nieuwste 5,3 kWh buitenunit van Mitsubishi Electric en twee 3,5 kWh binnenunits.

Die binnenunits vind ik overigens nog wel een dingetje. Ik zag de basisversie van ME bij mijn buurman en dat vond ik nogal een joekel.

Ik lees wat reacties her en der dat het een kwestie van afstellen is. Dat is ook mijn hoop.

Vloerverwarming met traditionele cv ketel en tado thermostaat op een temperatuur van minimaal 20 graden houden en bijverwarmer met de airco tot 21 graden.

Lijkt mij de ideale combinatie hier in huis icm de hoge luchtvochtigheid en om nog wat extra gas te besparen en het voordeel van koeling en regulatie luchtvochtigheid in de zomer.

Hier beiden maar als je echt warme voeten wil van de vloerverwarming dan is die meestal al goed opgewarmd en dan slaat de warmtepomp niet snel meer aan. Het is dus wat zoeken, maar fluctueren doet het toch. Ik heb afgelopen winter dan uiteindelijk 2x per week de vloerverwarming aan gedaan zodat de vloer nooit echt koud werd, de rest met de airco verwarmd. Een gigantische besparing op gas en verbruik elektriciteit valt goed mee zo. Heb omgerekend afgelopen winter 60% minder verbruikt dan de winter voordien. Maar dat is dus door bijna geen gas meer te verbruiken. Dat was vooral duur de eerste maanden van de winter. Ik heb overigens zonnepanelen (die niet mijn hele verbruik dekken) wat ervoor zorgde dat ik maar iets van 1200kwh verbruik had in totaal.

Succes in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:42
Capt Waffles schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Hier ging het gelijk goed, ik had de vloerverwarming een graad of 2-3 lager staan dan de airco en de combinatie werkte eigenlijk gewoon naadloos. Het kan zijn dat ik gewoon geluk had met de situatie hier, maar niets moeten bijregelen en het resulteerde toch in een goede besparing op gas. Ik gebruikte de vloerverwarming combo overigens enkel op hele koude dagen, misschien dat het geheel zich bij mildere temperaturen anders had gedragen, maar toen trok de airco (warmtepomp) het gewoon alleen.
Thx voor je reactie.

Ik zit in de goede richting dus. Zeker met mild weer kun je inderdaad nog wel wat verbruiken is mijn ervaring hier nu. Zal dus wel een vorm van keuzes maken zijn en wennen denk ik aan ander soort warmte. Maar misschien valt het in de praktijk allemaal mee. Ik zie het ook wel zo dat mocht het echt niet werken dat ik wel al zal besparen met een nieuwe cv ketel en ik met de airco in ieder geval in de winter ook de luchtvochtigheid op peil kan houden, afgezien of je dan ook verwarmt of niet. Heb afgelopen jaar met twee luchtontvochtigers en een luchtreiniger rondgelopen. Die kunnen dan in ieder geval de deur uit :)
stevenleemans schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 14:51:
[...]

Hier beiden maar als je echt warme voeten wil van de vloerverwarming dan is die meestal al goed opgewarmd en dan slaat de warmtepomp niet snel meer aan. Het is dus wat zoeken, maar fluctueren doet het toch. Ik heb afgelopen winter dan uiteindelijk 2x per week de vloerverwarming aan gedaan zodat de vloer nooit echt koud werd, de rest met de airco verwarmd. Een gigantische besparing op gas en verbruik elektriciteit valt goed mee zo. Heb omgerekend afgelopen winter 60% minder verbruikt dan de winter voordien. Maar dat is dus door bijna geen gas meer te verbruiken. Dat was vooral duur de eerste maanden van de winter. Ik heb overigens zonnepanelen (die niet mijn hele verbruik dekken) wat ervoor zorgde dat ik maar iets van 1200kwh verbruik had in totaal.

Succes in elk geval!
In mijn situatie ga ik het niet redden met twee keer per week de vloerverwarming aan tegen koude voeten. Dat is mijn ervaring nu al met alleen de cv ketel. Gasbesparing is mooi en nog mooier als het extra verbruik van elektra meevalt :) ;)

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
rumu schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Thx voor je reactie.

Ik zit in de goede richting dus. Zeker met mild weer kun je inderdaad nog wel wat verbruiken is mijn ervaring hier nu. Zal dus wel een vorm van keuzes maken zijn en wennen denk ik aan ander soort warmte. Maar misschien valt het in de praktijk allemaal mee. Ik zie het ook wel zo dat mocht het echt niet werken dat ik wel al zal besparen met een nieuwe cv ketel en ik met de airco in ieder geval in de winter ook de luchtvochtigheid op peil kan houden, afgezien of je dan ook verwarmt of niet. Heb afgelopen jaar met twee luchtontvochtigers en een luchtreiniger rondgelopen. Die kunnen dan in ieder geval de deur uit :)

[...]

In mijn situatie ga ik het niet redden met twee keer per week de vloerverwarming aan tegen koude voeten. Dat is mijn ervaring nu al met alleen de cv ketel. Gasbesparing is mooi en nog mooier als het extra verbruik van elektra meevalt :) ;)

Thx.
In de winter hoge luchtvochtigheid dan is er structueel iets aan de hand, ventilatieprobleem?
Een airco ontvochtigt alleen in koel/droog bedrijf, in verwarmbedrijf gebeurd dat niet.

Ook luchtreinigen gebeurd bij een airco niet, de filter is alleen bedoelt voor grof stof tegen te houden ter bescherming van de installatie binnenin, mogelijk dat de ionisator functie nog wel iets doet.

Die lagere luchtvochtigheid tijdens verwarmen komt doordat je koude buitenlucht opwarmd en daardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt, dit kan bij elk verwarmsysteem gebeuren met uitzondering van IR panelen.

Een nieuwe ketel geeft amper besparing gezien de laatste 15-20 jaar al HR zijn, besparing haal je met waterzijdig inregelen en temperatuur omlaag.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 18-07-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:13
Truus01 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Maar voor ongeveer 4W (0,004kW) x 24u x 365dgn x €0,40 => €35 per jaar, ga ik het risico niet lopen op rare dingen met de printplaten (zomer) of compressor (winter).
Dat risico loop je nog steeds. Een actieve printplaat wordt niet overal even warm en kan ook warm corroderen. Schade aan de compressor zal ook wel meevallen; het is geen waterpomp en een koelkast die een jaar uit staat, doet het daarna ook nog gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:19
Martin7182 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Dat risico loop je nog steeds. Een actieve printplaat wordt niet overal even warm en kan ook warm corroderen. Schade aan de compressor zal ook wel meevallen; het is geen waterpomp en een koelkast die een jaar uit staat, doet het daarna ook nog gewoon :)
Ik weet wel dat bij panasonic er helemaal een soort transparant kitlaagje overheen zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPLsuOsbNMD3LWK2rE9wNzsNPvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ValFHDur5U7M3af67dsBSOJv.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Pagina: 1 ... 24 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic