Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Martin7182 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Dat risico loop je nog steeds. Een actieve printplaat wordt niet overal even warm en kan ook warm corroderen. Schade aan de compressor zal ook wel meevallen; het is geen waterpomp en een koelkast die een jaar uit staat, doet het daarna ook nog gewoon :)
de cruciale delen van de print word wel warm. iig warm genoeg om problemen te voorkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:33
Werken ze niet met Wikipedia: Conformal coating? Je zou zeggen dat waterschade door stilstand een opgelost probleem is, zelfs cheapo LED op PCB komen coated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:42
mr_evil08 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 16:01:
[...]

In de winter hoge luchtvochtigheid dan is er structueel iets aan de hand, ventilatieprobleem?
Een airco ontvochtigt alleen in koel/droog bedrijf, in verwarmbedrijf gebeurd dat niet.

Ook luchtreinigen gebeurd bij een airco niet, de filter is alleen bedoelt voor grof stof tegen te houden ter bescherming van de installatie binnenin, mogelijk dat de ionisator functie nog wel iets doet.

Die lagere luchtvochtigheid tijdens verwarmen komt doordat je koude buitenlucht opwarmd en daardoor de relatieve luchtvochtigheid daalt, dit kan bij elk verwarmsysteem gebeuren met uitzondering van IR panelen.

Een nieuwe ketel geeft amper besparing gezien de laatste 15-20 jaar al HR zijn, besparing haal je met waterzijdig inregelen en temperatuur omlaag.
Bedankt voor je toelichting.

Vochtprobleem zal misschien een stuk ventilatie zijn, maar waarschijnlijk ook dat ik tegen een bosrand aanwoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07-10 19:54
Ik sta op het punt om L/L warmtepompen aan te schaffen en ik heb een paar vragen, namelijk:
1. indien je niet onder een condensafvoerpompje uitkomt welk pompje bevelen jullie dan aan een waarom?

2. Ik wil MHI split units (SRK35ZSX-WF) gaan ophangen en nu zat ik de installatie handleiding ( https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf ) te lezen en op pagina 18 staat de binnen unit afgebeeld met grijs gearceerde gebieden die aangeven hoe ver de unit van muren en plafond af moet blijven i.v.m. service. Echter ik zie nergens minimale afstanden staan die zorgen voor een goede werking. Zie ik dit ergens over het hoofd of zijn dit echt de maten die MHI ook adviseert voor een goede werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:18
Claes Maarten schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:05:
Ik sta op het punt om L/L warmtepompen aan te schaffen en ik heb een paar vragen, namelijk:
1. indien je niet onder een condensafvoerpompje uitkomt welk pompje bevelen jullie dan aan een waarom?

2. Ik wil MHI split units (SRK35ZSX-WF) gaan ophangen en nu zat ik de installatie handleiding ( https://www.lumelco.pt/wp...ual_tecnico_srk-zsx-w.pdf ) te lezen en op pagina 18 staat de binnen unit afgebeeld met grijs gearceerde gebieden die aangeven hoe ver de unit van muren en plafond af moet blijven i.v.m. service. Echter ik zie nergens minimale afstanden staan die zorgen voor een goede werking. Zie ik dit ergens over het hoofd of zijn dit echt de maten die MHI ook adviseert voor een goede werking?
bladzijde 18 staan toch maten bij 65mm vanaf plafond links rechts 100mm en onderzijde 120mm

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 15:07
Deze morgen nieuwe update van Onecta (Beta) met firmware updates.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHn1tny_waIdb3HvYwUsxdCUNMs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/utKaJTc59Z2yd6eqR8ZwOLGc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkZZzOqwOEgWluqNZyVTSF7SBmE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/25F7ux86VW1BEtWTsWxxg8pk.png?f=fotoalbum_tile

Vet dat er nu de optie is om het verbruik gecombineerd te zien van alle binnenunits!
Ik woon op in een flat onder het dak dat goed geisoleerd is van 105 m2.

3MXM68A
FTXM50 - Perfera Wandmodel 2022
FTXM25 - Perfera Wandmodel 2022
FTXM20 - Perfera Wandmodel 2022

Vanavond ga ik de binnenunits updaten wanneer ik thuis ben

[ Voor 12% gewijzigd door MXMan op 19-07-2023 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01
Truus01 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:49:
[...]

Dat is nog eens een duidelijk antwoord. Dank je!

Klein vraagje, hoeveel verbruikt een airco, als die alleen stroom heeft (op de buitenunit), maar niet aanstaat?
Ik kan dit zelf helaas niet meten. Of is dit iets wat ik ergens in de handleiding of zo kan vinden. Soort standby verbruik, als bij een TV? (Binnenunit = Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK, buitenunit: MUZ-AP35VG)

*Edit:
Niet dezelfde unit, maar hier staat 4W. Ik moet soms ook gewoon iets beter lezen...

[...]

Wel bedankt weer voor het antwoord.
zit hier met een perfera op 6 watt standby zomer en in de winter kan hij soms bij echte strenge vorst en dan wel echt meer dan -5 zin 50 plus watt per buiten unit verbruiken maar dat is niet constant maar een x aantal uur per dag en meestal zover ik nu gezien heb snachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:01
MXMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:08:

[Afbeelding][Afbeelding]

Vet dat er nu de optie is om het verbruik gecombineerd te zien van alle binnenunits!
Ik woon op in een flat onder het dak dat goed geisoleerd is van 105 m2.

3MXM68A
FTXM50 - Perfera Wandmodel 2022
FTXM25 - Perfera Wandmodel 2022
FTXM20 - Perfera Wandmodel 2022

Vanavond ga ik de binnenunits updaten wanneer ik thuis ben
vind helaas de stroom verbruik niet echt accuraat als ik kijk naar mijn p1 weergave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:24
Maxwp schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:51:
[...]

vind helaas de stroom verbruik niet echt accuraat als ik kijk naar mijn p1 weergave
Bij MHI klopt er ook weinig van. Ik meet hogere waarden dan ik uitlees via de MHI-AC-Ctrl WiFi-module. Ik meen gelezen te hebben in dit topic dat het bij Daikin precies andersom is, dat het apparaat hogere waarden aangeeft dan wat hij daadwerkelijk uit de muur trekt.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
MiBe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Bij MHI klopt er ook weinig van. Ik meet hogere waarden dan ik uitlees via de MHI-AC-Ctrl WiFi-module. Ik meen gelezen te hebben in dit topic dat het bij Daikin precies andersom is, dat het apparaat hogere waarden aangeeft dan wat hij daadwerkelijk uit de muur trekt.
MHI is prima hoor. Het stroomverbruik volgens de WF-RAC module komt netjes overeen met P1, minimale afwijking gemeten over een langere periode. Standby trekt het geheel 4w overigens.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:38
Eerder ging het hier over het reinigen van de lekbak van indoor units middels kunstgebit reiniger tabletten. Hoe gaat dit precies in zijn werk, in zie die lekbak niet echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:39
Stoffa schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:31:
Eerder ging het hier over het reinigen van de lekbak van indoor units middels kunstgebit reiniger tabletten. Hoe gaat dit precies in zijn werk, in zie die lekbak niet echt?
Er is hier ergens een video gepost van een tweaker die dit laat zien bij zijn Daikin. Zoek je de video even op?

Ik moet namelijk ook nog die van mij behandelen met Kruidvat kunstgebitreinigingstabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
KoningPaulus schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:12:
[...]

MHI is prima hoor. Het stroomverbruik volgens de WF-RAC module komt netjes overeen met P1, minimale afwijking gemeten over een langere periode. Standby trekt het geheel 4w overigens.
Ik lees het hier niet uit via de P1 maar echt specifiek de stroomtoevoer naar de buitenunit en in de praktijk meet ik toch echt meer dan wat het apparaat zelf aangeeft via de WiFi-module. Standbyverbruik rekent de MHI zelf ook in z'n geheel niet mee (hij geeft dan 0W aan), als hij op standby staat meet ik echter ~6W (4-weg multi) plus ~1W per MHI-AC-Ctrl WiFi-module (dus in mijn geval +4W = ~10W). Kun jij dat via de WF-RAC wel uitlezen? Want MHI-AC-Ctrl zit op dezelfde header dus je zou verwachten dat hij gewoon dezelfde informatie doorkrijgt als de officiële WiFi-module.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

MXMan schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:08:

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit, al betrouw ik die interne meting van Daikin voor geen cent.
Mijn externe meter is een stuk accurater en er zit dikwijls een redelijk groot verschil tussen beide.
Met een korreltje zout nemen dus, die getallen.

[EDIT]De app wil hier niet meer opstarten na de update; ik blijf steeds opnieuw vastztitten in het opstartscherm ;w

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 19-07-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Ik heb net even wat gegevens van mijn Airco's gedownload. Ik heb bij beide buitenunits een losse meter geplaatst van Home Wizard. Zowel mijn Daikin als de MHI geven hele andere waardes aan dan de Home Wizard app. Even ter verduidelijking de MHI is een multi split en kan per binnen unit het verbruik zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZbN8RGuhDLr4PybLimYKyR4iSE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ue3EIJdZfIUxyra5gGYsgBPA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJlASm6OhAlUkeEiUSYazUlvgig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaCozZ7p0SQfxa1ZFkaGSTkA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmzOH56aMby5hNmFpQfViBko-Uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3qgEh9N2qBOuqd7lkngpHKs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLMJ2liOwj5Yd_lEgbe6QcvK2fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFQLa6oSqXEodbwjuRaYiKA7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQRO7r5MtFPWw0KNlGTKsGXfAbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gld8KKqyh3lVu6KtI8pJPU8j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac6oirrRRDWvrTryc7gienplkoY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7OdSfgTr1HitQNf1MoXDyz5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj9nzm91dp7TISMn17Ja8eqfNTU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gWGQRUoHzmtWZCtbAInjtbH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eR6fvtaXVrqXqAvwHa4hC1HoV_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bs8wK5Qj9yqSHNpW1ty2Ir7J.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50HnBSSVe1CUHdj2gUlACrpOzzs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42VtoQmHm1Zk72uj8qopYQfH.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kan er dus geen kaas van maken, met name met die MHI niet. Samen komt het veel te hoog maar enkel veel te laag.....

[ Voor 66% gewijzigd door Leanderr op 20-07-2023 13:30 ]

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyDePoyYYL5TxRrHl-QvgKgQKBc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u8Qf1hu98b4oovog2qy3z4kI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Crz-KeexVrsLAXBwmflzEscIvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gXEGGZqSjPi1osb7JOxlYI42.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWqsUxTHGRZcsSk-MMcqYomDpZk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4gj7DNp3pCeMOtR1eq56YfI8.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b48AVjkUdgGuCzmUXhmlHZLyWM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yGG4FDXGY0ST83R0qhqvfXto.png?f=fotoalbum_tile

Bijgevoegd printscreens van het verbruik van mijn airco's van dit jaar. 2x single split ZS-W 3,5 MHI.
De verschillen zijn grotendeels verklaarbaar tussen HomeWizard en MHI door het standby verbruik denk ik. Met 4W per unit continu is dat zo'n 3kWh per maand.
Ter info; ik gebruik de officiele WF-RAC modules icm smart M air app en heb de airco's beide middels een stekker op een homewizard plug aangesloten.

[ Voor 12% gewijzigd door KoningPaulus op 19-07-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:44
kieskes schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:12:
De koppelingen op mijn buitenunit zijn een beetje 'vettig'.
Is dat gebruikelijk? Ik kan het mijn installateur niet meer vragen want die is failliet :D
Koelen/verwarmen werkt verder prima, dus van enige lekkage is (nog?) niets merkbaar

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat wel vaker bij units. Zijn eigenlijk niet lek maar doordat de koppelingen iedere keer nat worden en weer opdrogen er een soort laagje op komt.

Als het gewoon draait is het niet iets waar je je direct zorgen over hoeft te maken.
Anders als je twijfel een busje lekdetectie spray kopen. (kan ook zijn dat men lekdetectie spray gebruikt heeft en dit er niet afgehaald heeft)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Claes Maarten schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:05:
refco combi.

goed pompje en kan je op een veel betere plek rondom het binnendeel monteren zodat je geen last van geluid hebt en ik heb er nog nooit eentje kapot zien gaan.
rumu schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:46:
Goedendag,

Ben me al een beetje aan het inlezen in dit topic, maar wil toch alvast mijn situatie voorleggen. Ik hoop dat jullie wat concrete antwoorden voor mij hebben.

Ik ben van mening dat ik met een lucht water of water water warmtepomp mij te veel problemen op de hals haal en dat de terugverdientijd er eigenlijk gewoon niet inzit.

Mijn beneden verdieping van 65 m2 is volledig geïsoleerd en op mijn slaapkamers is het iets minder.

Beneden vloerverwarming en boven jaga convectoren.

Nu is mijn cv ketel 12 jaar oud en heb ik dus geen zin om straks verplicht te worden om een hybride warmtepomp aan te schaffen, dus is mijn insteek de volgende.

Ik schaf een nieuwe ketel aan waarbij ik verwacht dat ie toch een stuk energiezuiniger zal zijn en ook meer comfort zal bieden icm de convectoren boven.

Als bijverwarming zit ik te denken aan airco's.

Een voor de woonkamer en een voor een slaapkamer met een buitenunit.

Zelf denk ik aan de nieuwste 5,3 kWh buitenunit van Mitsubishi Electric en twee 3,5 kWh binnenunits.

Die binnenunits vind ik overigens nog wel een dingetje. Ik zag de basisversie van ME bij mijn buurman en dat vond ik nogal een joekel.

Maar goed. Mijn belangrijkste vraag waar ik nu ook in dit topic op zoek is naar de ervaring van airconditioning icm vloerverwarming.

Kan ik voorkomen dat ik met het gebruik van de airco als bijverwarming ik een koude vloer krijg en wel ook zodanig dat ik nog wel wat gas ga besparen?

Ik lees wat reacties her en der dat het een kwestie van afstellen is. Dat is ook mijn hoop.

Vloerverwarming met traditionele cv ketel en tado thermostaat op een temperatuur van minimaal 20 graden houden en bijverwarmer met de airco tot 21 graden.

Lijkt mij de ideale combinatie hier in huis icm de hoge luchtvochtigheid en om nog wat extra gas te besparen en het voordeel van koeling en regulatie luchtvochtigheid in de zomer.

Zijn er mensen die dit goed werkend hebben gekregen en is mijn insteek de goede qua gebruik/toepassing in de praktijk om het aangenaam en comfortabel in huis te houden?
je hebt vloerverwarming, dan moet je gewoon direct een L/W machine kopen en airco overslaan, de efficientiewinst en dus kostenbesparing heb je er veel sneller uit dan met aircos. een L/W machine is in die context ook een klap goedkoper omdat er subsidie opzit, op de airco zit dat niet.

een nieuwe ketel is geen drol zuiniger, dus die hoop kan je al achterwege laten.

een simpele L/W machine kopp je direct aan de vloerverwarming, moet je alleen even de verdeler aanpassen zodat die niet meer mengt (dus de pomp weg) of vervangen voor een pomploos model en in mooiste geval de leiding tussen de warmtepomp en de verdeler aanpassen naar een paar maatjes groter (als in 32mm).

[ Voor 78% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 17:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:31:
[...]

je hebt vloerverwarming, dan moet je gewoon direct een L/W machine kopen en airco overslaan, de efficientiewinst en dus kostenbesparing heb je er veel sneller uit dan met aircos. een L/W machine is in die context ook een klap goedkoper omdat er subsidie opzit, op de airco zit dat niet.

een simpele L/W machine kopp je direct aan de vloerverwarming, moet je alleen even de verdeler aanpassen zodat die niet meer mengt (dus de pomp weg) of vervangen voor een pomploos model en in mooiste geval de leiding tussen de warmtepomp en de verdeler aanpassen naar een paar maatjes groter (als in 32mm).
Valt niet zo zwart-wit te zeggen, airco is de WTW belangrijk net als vloerverwarming de vloerisolatie gezien je daarmee langdurig moet verwarmen en dus verliezen optreden, airco is het eenvoudig om nachtverlaging toe te passen, alles valt en staat hoe lang je aanwezig bent per dag in de ruimte.

Onlangs gekeken naar L/W WP en ondanks ook vloerverwarming aanwezig zijn er toch nog een hoop "verborgen" kosten aanwezig waardoor het niet goedkoper is, ook niet met subsidie, het verbruik zal sowieso stijgen met L/W WP in mijn situatie, heb ik er wel voor over gezien vloerverwarming ook extra comfort geeft.

En bijvoorbeeld "even" leidingen aanpassen is een enorme kostenpost als je dat laat doen gezien je ook gaten groter moet boren in betonvloeren en daar de apparatuur voor nodig bent, in mijn geval is dat minimaal 3 vloeren en alles openbreken(ketel ruimte zit hier op zolder en de binnenunit van de warmtepomp kan niet ergens anders gezien niet past).

Een vloerverwarmingverdeler vervangen rekenen ze al snel richting 1K terwijl je het zelf doet rond 100-200 euro klaar bent.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 19-07-2023 17:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:57
@Leanderr Beter plaats je die screenshots even als thumbs...

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:16
Vandaag nog even met de installateur gebeld over de voorgestelde gevelbevestiging van de buiten-unit en mijn voorkeur voor grondplaatsing uitgesproken.

Hij is van mening dat de muur (zijgevel, hoekhuis, 1993) dik genoeg om problemen te voorkomen, maar
op de dag van installatie zijn zullen ze op verzoek één van beide kunnen realiseren. Dus dat is mooi.

Bij grondplaatsing kan dit alleen met een reguliere voetsteun (zonder rubber, geen bigfoot), want anders past de ombouwkast niet.

Wel moet ik bij grondplaatsing zorgen dat de ondergrond "betegeld" is.
Hoe pak ik dat aan? Iets doen met rubbertegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
habbekrats schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 06:00:
[...]

bladzijde 18 staan toch maten bij 65mm vanaf plafond links rechts 100mm en onderzijde 120mm
Ja dat klopt maar daar staat service space, en dan denk ik dat dit bedoelt is voor onderhoud en niet perse voor normaal bedrijf. Echter ik vind ook nergens andere maten dus gebruik ik toch maar deze maten
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:31:

refco combi.

goed pompje en kan je op een veel betere plek rondom het binnendeel monteren zodat je geen last van geluid hebt en ik heb er nog nooit eentje kapot zien gaan.
Dankjewel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Claes Maarten schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:38:
[...]

Ja dat klopt maar daar staat service space, en dan denk ik dat dit bedoelt is voor onderhoud en niet perse voor normaal bedrijf. Echter ik vind ook nergens andere maten dus gebruik ik toch maar deze maten
die ruimte heb je ook nodig anders krijg je de unit nooit uit elkaar als er wat is. de maatvoering voor goede werking vaar daarbinnen dus is niet relevant want je komt eerst aan de maatvoering voor onderhoud en reparatie. is op zich wel handig als je de klep openmaakt dat je genoeg ruimte hebt boven de unit zodat je nog openklikt of de moneteur heeft genoeg ruimte om de kap eraf te halen. je wilt niet zo ver gaan dat je de unit koeltechnisch moet ontkoppelen om onderhoud te plegen of een reparatie te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 19-07-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claes Maarten
flippy schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:44:
[...]

die ruimte heb je ook nodig anders krijg je de unit nooit uit elkaar als er wat is.
Ergens had ik verwacht dat er meer ruimte nodig was (vooral bij het plafond) om 'kortsluiting' tussen de ingaande luchtstroom en uitgaande luchtstroom te voorkomen. Met de 65mm krijg ik het gevoel dat er veel lucht bij de voorkant van de unit wordt weggezogen. Ik was 'bang' dat er nog een tekening zou zijn met daarop grotere maten, vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Claes Maarten schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Ergens had ik verwacht dat er meer ruimte nodig was (vooral bij het plafond) om 'kortsluiting' tussen de ingaande luchtstroom en uitgaande luchtstroom te voorkomen. Met de 65mm krijg ik het gevoel dat er veel lucht bij de voorkant van de unit wordt weggezogen. Ik was 'bang' dat er nog een tekening zou zijn met daarop grotere maten, vandaar deze vraag.
dit zijjn kleine units met relatief lage vermogens, die hebben niet zoveel nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
RudolfR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:28:
Vandaag nog even met de installateur gebeld over de voorgestelde gevelbevestiging van de buiten-unit en mijn voorkeur voor grondplaatsing uitgesproken.

Hij is van mening dat de muur (zijgevel, hoekhuis, 1993) dik genoeg om problemen te voorkomen, maar
op de dag van installatie zijn zullen ze op verzoek één van beide kunnen realiseren. Dus dat is mooi.

Bij grondplaatsing kan dit alleen met een reguliere voetsteun (zonder rubber, geen bigfoot), want anders past de ombouwkast niet.

Volgens mij zetten ze de airco dan vast op de tegels aan de stalen pootjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nm_BAPMxEVR6X1vgmywzjcxL3Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HcDdyncPopvfsmYva4fT7LkZ.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door GudZ op 20-07-2023 05:47 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

GudZ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 05:46:
[...]

[Afbeelding]
Let op dat deze manier de unit meer laat resoneren en als je gaat verwarmen ermee de unit zeer makkelijk kan dichtvriezen en risico loopy dat je de fan kapotslaat tegen het ijs.

Als je niet een hele goede omkapping hebt zal deze opstelling meer lawaai gaan maken met kap dan een vrije opstelling met een setje bigfoots in de vrije lucht zonder kap

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 20-07-2023 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
GudZ schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 05:46:
[...]

[Afbeelding]
Dat vind ik wel een interessante. Zou rubberen tegels en big foots de beste combinatie zijn?

Of is de grindbak oplossing voornamelijk voor de afvoer van het water en niet zozeer voor geluidsreductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
rumu schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Dat vind ik wel een interessante. Zou rubberen tegels en big foots de beste combinatie zijn?

Of is de grindbak oplossing voornamelijk voor de afvoer van het water en niet zozeer voor geluidsreductie?
Een grindbak is voor de afvoer van water en reductie van opspattend water, volgens mij doet het niets m.b.t het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:40
Claes Maarten schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Er is geen harde grens; meer is altijd beter. Maar het effect wordt wel snel kleiner. Blijkbaar vindt MHI 65 mm acceptabel. Maar als je de ruimte hebt, dan zou ik die gebruiken. Zeker bij verwarmen waar de unit toch al snel in zijn eigen warme luchtbel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enzoronald
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:37
Sinds november afgelopen jaar een airco in de woonkamer. 3.5 systeem en voldoende om de woonkamer te verwarmen/koelen. In de winter is de condenspomp natuurlijk niet echt in bedrijf, maar in de zomer is dit toch noodzakelijk. In de afgelopen periode is mij het volgende opgevallen:

- de condenspomp draait elke 1,5 minuut (!). Dit vind ik toch best vaak
- na het uitschakelen van de airco kan de condenspomp nog gerust eens per x minuten (niet per 1,5e minuut) draaien tot zelfs 2 uur na uitschakelen.

Hiervoor heb ik de installateur ingeschakeld die 2x is komen kijken. De eerste keer alles nagekeken en een terugslagklep geinstalleerd. De tweede keer is er een nieuwe flotter geinstalleerd.
Probleem blijft bestaan en ondertussen de installateur weer gemaild. De service is goed, maar oplossing is er nog niet helaas.

Heeft iemand hier wellicht een idee wat dit zou kunnen zijn? Want elke 1,5 minuut het geluid van de condenspomp horen is niet iets waar je heel vrolijk van wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:27
Zouden jullie naar onze situatie kunnen kijken en mee willen denken of een airco of een fancoil opstelling een betere keus voor ons zou zijn? Warmtepomp advies Uploader

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
enzoronald schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 13:36:
Sinds november afgelopen jaar een airco in de woonkamer. 3.5 systeem en voldoende om de woonkamer te verwarmen/koelen. In de winter is de condenspomp natuurlijk niet echt in bedrijf, maar in de zomer is dit toch noodzakelijk. In de afgelopen periode is mij het volgende opgevallen:

- de condenspomp draait elke 1,5 minuut (!). Dit vind ik toch best vaak
- na het uitschakelen van de airco kan de condenspomp nog gerust eens per x minuten (niet per 1,5e minuut) draaien tot zelfs 2 uur na uitschakelen.

Hiervoor heb ik de installateur ingeschakeld die 2x is komen kijken. De eerste keer alles nagekeken en een terugslagklep geinstalleerd. De tweede keer is er een nieuwe flotter geinstalleerd.
Probleem blijft bestaan en ondertussen de installateur weer gemaild. De service is goed, maar oplossing is er nog niet helaas.

Heeft iemand hier wellicht een idee wat dit zou kunnen zijn? Want elke 1,5 minuut het geluid van de condenspomp horen is niet iets waar je heel vrolijk van wordt :)
Ik begin met dat ik uiteraard niet weet of bij jou hetzelfde speelt als wat bij ons speelde.

In onze 3,5kW unit in de woonkamer hebben wij (helaas) een condenspompje. In het begin hoorden we het heel erg veel, en hard. Een vreemd, bijna gorchelend geluid. Ook nog soms uren nadat de unit al uitstond.

Wij hebben onze installateur gebeld. Uiteindelijk kwam een monteur erachter dat de, als ik het goed zeg, aanzuig niet goed in het bakje zat. Is jaren geleden dus details zijn weg. Kan kijken of ik er iets over terug kan vinden hier.

In elk geval, sinds die tijd horen we het pompje zelden en nauwelijks. Soms maar 1x per dag, ook afhankelijk van hoe vochtig de lucht is. En ook niet meer nadat de unit al is uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:42

Sebazzz

3dp

mr_evil08 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:59:
[...]

Koelen op boven met een airco op de overloop blijft aanmodderen, het is het allemaal net niet en de slaapkamerdeur dicht=direct warm, het zal zeker koeler aanvoelen omdat de luchtvochtigheid daalt
Op 8 meter afstand bijvoorbeeld kan er zo al een temperatuurverschil van 1,5c zijn.
Het voornaamste probleem met koelen op een gang is dat je bij veel huizen stroomafwaarts van de luchtstroom zit die gedreven wordt door de centrale mechanisme ventilatie.

Je bent aan het koelen, maar er kan maar beperkte warmte aan de kamers onttrokken worden omdat die stroomopwaarts zitten bij de luchtstroom.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-04 15:41
mr_evil08 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:59:
[...]

Een 5kw binnenunit produceert behoorlijk wat luchtdebiet, ook op minimaal vermogen, dus weet zeker of je dat wel wil, 2x 2,5 heeft een veel beter kou/warmteverdeling en is stiller.

Koelen op boven met een airco op de overloop blijft aanmodderen, het is het allemaal net niet en de slaapkamerdeur dicht=direct warm, het zal zeker koeler aanvoelen omdat de luchtvochtigheid daalt maar veel met de temperatuur zal het niet doen, daarnaast hoe verder van de unit af zit des te harder die moet blazen en je koelt niet alleen de bovenverdieping maar neemt beneden mee als het een opentrap is(kou daalt).

Op 8 meter afstand bijvoorbeeld kan er zo al een temperatuurverschil van 1,5c zijn.
Dan wordt het 2x 2,5kW voor de beneden verdieping, dankjewel.

De bovenverdieping wordt dan een gevalletje 'beter dan niks'. En de gang benenden is dan gelijk ook koel. Is het ook geen ramp als de deur naar de gang beneden zo nu en dan open blijft staan (3 kleine kinderen die rond rennen).

Met een buitenunit van 8,0 kW zou ik dan goed zitten toch? (2x 2,5kW en 1x 3,5kW=8,5kW)
Of is een 8,0kW buiten unit net iets te veel?

Peugeot 5008 I VW e-Golf (36kWh) l skcarcleaning.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
WOWZERZ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:09:
[...]

De bovenverdieping wordt dan een gevalletje 'beter dan niks'. En de gang benenden is dan gelijk ook koel. Is het ook geen ramp als de deur naar de gang beneden zo nu en dan open blijft staan (3 kleine kinderen die rond rennen).

Met een buitenunit van 8,0 kW zou ik dan goed zitten toch? (2x 2,5kW en 1x 3,5kW=8,5kW)
Als het alleen voor bijverwarmen is vind ik een 8kW unit best heftig, voor koelen verwacht ik dat je ook wel met minder toe zal kunnen. Ik heb zelf een 8kW unit (met 4 binnenunits) maar gebruik hem als hoofdverwarming.

Vanwaar trouwens de keuze voor ME? Bij een (relatief) grote multisplit zou ik eerder voor MHI gaan, die moduleren verder terug (want al helemaal als het alleen als bijverwarming gaat dienen wil je geen hele hoge minimum warmteafgifte) en bieden daarnaast ook nog eens iets betere SCOP/SEER-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
MiBe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Vanwaar trouwens de keuze voor ME? Bij een (relatief) grote multisplit zou ik eerder voor MHI gaan, die moduleren verder terug (want al helemaal als het alleen als bijverwarming gaat dienen wil je geen hele hoge minimum warmteafgifte) en bieden daarnaast ook nog eens iets betere SCOP/SEER-waarden.
Heb je cijfers? Tot heden heb ik alleen gezien dat ME dat juist beter deed. MHI was eerder wat goedkoper dan ME, waardoor mensen daar voor kozen.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 21-07-2023 11:24 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
WOWZERZ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:09:
[...]

2.5, 2.5, 3.5 sluit je aan op een 5.0/5.5 klasse buitenunit. Je gebruikt ze nooit alle 3 op max en een mega apparaat van 8.0 kan niet zo ver terug dat het goed draait als alleen 1x 2.5 aan staat.

Op een 8kW unit zoals 4MXM80A mag je 3.5 + 2x5 aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
LED-Maniak schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:23:
[...]

Heb je cijfers? Tot heden heb ik alleen gezien dat ME dat juist beter deed. MHI was eerder wat goedkoper dan ME, waardoor mensen daar voor kozen.
ME MXZ-4F80 VF:
Koelcapaciteit: 3.7 - 8.0 kW
Verwarmingscapaciteit: 3.4 - 8.8 kW
SEER: 7.6 (A++)
SCOP: 4.1 (A+)
Prijs: €2899 (bij 123klimaatshop, verschilt uiteraard per aanbieder)

MHI SCM80ZS-W:
Koelcapaciteit: 1.8 - 9.2 kW
Verwarmingscapaciteit: 1.1 - 9.8 kW
SEER: 8.2 (A++)
SCOP 4.6 (A++)
Prijs €3099 (bij 123klimaatshop, verschilt uiteraard per aanbieder)

[ Voor 4% gewijzigd door MiBe op 21-07-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
w00key schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:08:
[...]

2.5, 2.5, 3.5 sluit je aan op een 5.0/5.5 klasse buitenunit. Je gebruikt ze nooit alle 3 op max en een mega apparaat van 8.0 kan niet zo ver terug dat het goed draait als alleen 1x 2.5 aan staat.

Op een 8kW unit zoals 4MXM80A mag je 3.5 + 2x5 aansluiten.
Helemaal helder dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
MiBe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:07:
[...]

Als het alleen voor bijverwarmen is vind ik een 8kW unit best heftig, voor koelen verwacht ik dat je ook wel met minder toe zal kunnen. Ik heb zelf een 8kW unit (met 4 binnenunits) maar gebruik hem als hoofdverwarming.

De keuze voor ME is gemaakt op basis van de binnenunit. We gaan voor cassette units en deze zijn van ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
WOWZERZ schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:20:
[...]

De keuze voor ME is gemaakt op basis van de binnenunit. We gaan voor cassette units en deze zijn van ME.
Ik heb zelf geen ervaring met casette units dus weet niet hoe ze zich tot elkaar verhouden, maar ik weet wel dat MHI die ook gewoon in het assortiment heeft (de FDTC-reeks bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1234
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 23:28
Hallo,
Ik ben van plan mijn woonkamer en slaapkamer te koelen en verwarmen. Ik heb duo split offertes gekregen met deze materialen:

Daikin binnenunit Perfera 3,5kw R32 FTXM35R
Daikin binnenunit Perfera 2,0kw R32 FTXM20R
Daikin buitenunit multi 4,0kw R32 2MXM40A

Of:

Mitsubishi Heavy binnenunit SRK35ZS-WF
Mitsubishi Heavy binnenunit SRK25ZS-WF
Mitsubishi Heavy buitenunit SCM45ZS-W

Er is een vrij groot prijsverschil in het voordeel van Mitsubishi, waarbij ook dan ook nog alles inbegrepen zit en bij Daikin de elektra niet. Dat roept bij mij de vraag op:

Hoe verhouden deze materialen zich tot elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
Marco1234 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:32:
Hallo,
Ik ben van plan mijn woonkamer en slaapkamer te koelen en verwarmen. Ik heb duo split offertes gekregen met deze materialen:

Daikin binnenunit Perfera 3,5kw R32 FTXM35R
Daikin binnenunit Perfera 2,0kw R32 FTXM20R
Daikin buitenunit multi 4,0kw R32 2MXM40A

Of:

Mitsubishi Heavy binnenunit SRK35ZS-WF
Mitsubishi Heavy binnenunit SRK25ZS-WF
Mitsubishi Heavy buitenunit SCM45ZS-W

Er is een vrij groot prijsverschil in het voordeel van Mitsubishi, waarbij ook dan ook nog alles inbegrepen zit en bij Daikin de elektra niet. Dat roept bij mij de vraag op:

Hoe verhouden deze materialen zich tot elkaar?
Allebei prima spul in principe. De binnenunits van de Daikins zijn iets subtieler (en worden door velen als mooier ervaren) maar de MHI opstelling is iets krachtiger (vooral bij lage temperaturen zal die Daikin het eerder moeilijk krijgen). Mocht je de boel in Home Assistant willen integreren heb je bij MHI ook nog de optie voor een custom MHI-AC-Ctrl WiFi-module waarbij je ze onafhankelijk van de cloud kunt integreren, bij gebruik van de standaard WiFi-module (en in het geval van de Daikin) ben je van de cloud afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1234
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 23:28
Bedankt voor je reactie, ik heb er zelf helaas geen kaas van gegeten :). Is er verschil qua zuinigheid met koelen en/of verwarmen? En qua herrie van de binnenunits of buitenunit?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Marco1234 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:08:
Bedankt voor je reactie, ik heb er zelf helaas geen kaas van gegeten :). Is er verschil qua zuinigheid met koelen en/of verwarmen? En qua herrie van de binnenunits of buitenunit?

Bedankt.
De MHI heeft een SCOP (vewarmen) van 4,6 en een SEER (koelen) van 9,1 en de Daikin respectievelijk 4,64 en 8,66, dus dat verschil gaat in de praktijk te verwaarlozen zijn. Het zijn allebei heel efficiënte units, dus daar zou ik me weinig zorgen over maken :)

Qua geluid durf ik je geen exact antwoord te geven, maar heb in dit topic een paar keer voorbij zien komen dat de buitenunits van Daikin doorgaans wat stiller zijn en de binnenunits juist bij MHI weer iets stiller zijn. Mijn ervaring met beide merken is echter dat de geluidsproductie in beide gevallen enorm meevalt en veel lager is dan bij de meeste B-merken het geval is. Ook op dat vlak zit je bij beide opstellingen dus denk ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wij zijn ook aan het zoeken naar een airco, en dan ook met de ontvochtigingsoptie.
Nu zat ik hiernaar te kijken: Toshiba Haori Split Airco RAS-B10N4K VRG
Deze kan ontvochtigen. Maar hoe werkt dit? De binnenunit heeft toch geen afvoer nodig? Zit er dan een slang als condenafvoer vanaf de binnenunit naar de buitenunit?

[ Voor 81% gewijzigd door Atlas op 21-07-2023 16:42 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-09 10:11
Atlas schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:11:
Wij zijn ook aan het zoeken naar een airco, en dan ook met de ontvochtigingsoptie.
Nu zat ik hiernaar te kijken: Toshiba Haori Split Airco RAS-B10N4K VRG
Deze kan ontvochtigen. Maar hoe werkt dit? De binnenunit heeft toch geen afvoer nodig? Zit er dan een slang als condenafvoer vanaf de binnenunit naar de buitenunit?
Ontvochtigen is best een veel voorkomende functie, dus je hoeft niet per se bij die Toshiba te blijven. Ook bij MHI, Daikin etc is dat een optie.

Alle binnenunits hebben standaard condensafvoer. Die gaat niet per se naar de buitenunit; zolang het maar ergens naar buiten gaat of een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Bedenk wel dat een airco ontvochtigstand geen echte ontvochtiger kan vervangen. Het ontvochtigd, maar wel op een niveau van comfortabel blijven. Het kan niet tot 20% of lager ontvochtigen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Sebazzz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:22:
Bedenk wel dat een airco ontvochtigstand geen echte ontvochtiger kan vervangen. Het ontvochtigd, maar wel op een niveau van comfortabel blijven. Het kan niet tot 20% of lager ontvochtigen.
Ik zou niet weten waarom niet. Een airco werkt volgens precies hetzelfde principe als een lucht ontvochtiger en is prima geschikt te gebruiken als volwaardige ontvochtiger. En ja dat doen ze allemaal. Ook als je gewoon koelt ben je al aan het ontvochtigen.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:58
TheCory schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:30:
Ontvochtigen is best een veel voorkomende functie, dus je hoeft niet per se bij die Toshiba te blijven. Ook bij MHI, Daikin etc is dat een optie.

Alle binnenunits hebben standaard condensafvoer. Die gaat niet per se naar de buitenunit; zolang het maar ergens naar buiten gaat of een afvoer.
Of het gaat met een condenspompje naar buiten (of afvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sebazzz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:22:
Dat is niet waar, een airco kan doorgaans beter, sneller en verder ontvotichgen dan een losse droger.

Het enigste verschil tussen koelen en ontvochtigen bij een airco is hoe snel/langzaam de fan staat. De langzamer die staat de meer vocht hij onttrekt. Dus ook een oude airco zonder ontvoxhtigingsstand kan het doen als je de fan op low of quiet zet.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 22-07-2023 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:40
kliklakloe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:40:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Een airco werkt volgens precies hetzelfde principe als een lucht ontvochtiger en is prima geschikt te gebruiken als volwaardige ontvochtiger. En ja dat doen ze allemaal. Ook als je gewoon koelt ben je al aan het ontvochtigen.
Er is wel een belangrijk verschil, namelijk een airco koelt ook. Dat heeft een positief effect op de relatieve luchtvochtigheid. Er zijn bij een airco dus twee tegengestelde effecten, terwijl een ontvochtiger alleen water uit de lucht haalt zonder te koelen. Een ontvochtiger zou daarom qua percentage RV best lager kunnen komen, maar het hangt van de specifieke units af of dat echt zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Precies, dit ^. De airco koelt ook, waardoor je relatieve luchtvochtigheid zelfs omhoog kan gaan. Immers kan koude lucht minder vocht bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Niet zou daarom. Is zo.

Een ontvochtiger warmt je ruimte op. Dus eerst lucht langs de koude kant brengen om te condenseren, dan dat weer door de warme warmtewisselaar halen voor super droog warme lucht.

Dat werkt vele malen sneller om te drogen. In Nederland is een ontvochtiger niet zo gebruikelijk, in een tropische stad als Hong Kong waar de RV rond de 100% blijft hangen is het onmisbaar om bijvoorbeeld de was te drogen binnen.

De "Dry" stand van mijn LG weigert te blazen (gaat in standby) bij rond de 23 graden / 50%. Gaat gewoon niet verder, punt. Hij gaat dan pendelen en paar keer per uur 5 minuten aan. Beetje nutteloos bij een goed geventileerd huis, dan kom je toch niet vaak boven 60% of de WTW grijpt zelf in en fixt het al.

[ Voor 26% gewijzigd door w00key op 22-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:56:
De "Dry" stand van mijn LG weigert te blazen (gaat in standby) bij rond de 23 graden / 50%. Gaat gewoon niet verder, punt. Hij gaat dan pendelen en paar keer per uur 5 minuten aan. Beetje nutteloos bij een goed geventileerd huis, dan kom je toch niet vaak boven 60% of de WTW grijpt zelf in en fixt het al.
dat is iets van jouw LG, zeker niet van de doorsnee airco. zelfs de "grote" LG installatie waar ik afglopen week nog aan werke (met 13 7kW binnendelen) droogt doodleuk door tot ~16 graden kamertemperatuur en heeft schijt aan het percentage want die meet die niet.

zelfs een budget panasonic die ik in de slaapkamer heb hangen kan je gewoon instellen tot welke temperatuur die mag drogen en die gaat gewoon tot 17 graden of zo.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 22-07-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 19:15
Ik heb zojuist een Perfera 2.5KW.

Koelen doet die perfect.
Echter, verwarmen heb ik zojuist problemen... Heb het als voorbeeld op 30 graden gezet.
heb het zojuist op verwarmen mode gezet. Het duurt even 10 min dat die opstart.

Vervolgens blaast die 4 a 5 min koud/lauw lucht vervolgens gaat die uit... doet die niks meer. Ventilatieklep blijft open.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:25
Ook mijn Daikin stylish en perfera hebben een limiet op ontvochtigen. Op een gegeven moment stopt hij gewoon (te zien aan de cmpfrq en de RV in de kamer).
Een gewone ontvochtiger (die wij in de badkamer gebruiken in de winter) gaat maar door en door zonder begrenzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Probook8979 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:06:

Echter, verwarmen heb ik zojuist problemen... Heb het als voorbeeld op 30 graden gezet.
Opstarttijd is normaal en staat ook in je handleiding genoemd waarschijnlijk. Hij doet de condenser aan de binnenkant voorverwarmen, staat in de handleiding van onze Toshiba. Dit zou ongeveer 5 minuten moeten duren.
Vervolgens blaast die 4 a 5 min koud/lauw lucht vervolgens gaat die uit... doet die niks meer. Ventilatieklep blijft open. Is dit normaal?
Stopt hij met blazen? Normaal suggereren dit soort tussencycli een defrost bij het buitenunit, maar dit zou niet moeten gebeuren in Nederland bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:20:
[...]

dat is iets van jouw LG, zeker niet van de doorsnee airco. zelfs de "grote" LG installatie waar ik afglopen week nog aan werke (met 13 7kW binnendelen) droogt doodleuk door tot ~16 graden kamertemperatuur en heeft schijt aan het percentage want die meet die niet.

zelfs een budget panasonic die ik in de slaapkamer heb hangen kan je gewoon instellen tot welke temperatuur die mag drogen en die gaat gewoon tot 17 graden of zo.
LG heeft geen temperatuur instelling bij "Dry" modus, je kan niet kiezen voor Dry tot x graden.

Dat geldt iig voor de DCxxRH van 2020+, de API (via HA) geeft aan dat het al sinds forever zo is en waarschijnlijk blijft.

Leuk dat 7 kW commerciële units dat kunnen. Die hebben we niet thuis hangen.

En je negeert dat voor drogen dit een bagger systeem is, de warmte die je buiten dumpt wil je juist gebruiken voor verlagen van relatieve luchtvochtigheid. Nu raak je dat kwijt, lekker inefficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Probook8979 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:06:

Koelen doet die perfect.

Vervolgens blaast die 4 a 5 min koud/lauw lucht vervolgens gaat die uit... doet die niks meer. Ventilatieklep blijft open.

Is dit normaal?
Kijk buiten of de unit gedeeltelijk bevroren is. Zo ja, onvoldoende koelmiddel en waarschijnlijk lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
w00key schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:48:
[...]

Kijk buiten of de unit gedeeltelijk bevroren is. Zo ja, onvoldoende koelmiddel en waarschijnlijk lek.
Het is niet bevroren, vreemd genoeg ging hij straks in F3 foutcode.... Herstart koeling mode kan ik het helaas niet reproduceren.

Opnieuw verwarming mode aangezet, 45 min later geen lucht, hij doet simpelweg niks dan alleen de kleppen open en niks blazen.
Helaas foutcode niet kunnen reproduceren in verwarmingmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Lieuwe15 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:07:
Een gewone ontvochtiger (die wij in de badkamer gebruiken in de winter) gaat maar door en door zonder begrenzing.
Ik heb toevallig laatst een luchtontvochtiger gekocht en die kan juist niet lager dan 40%. Of heb jij het over een bouwdroger of zo?
En waarom zou je lager willen? De ideale RV is tussen de 40 en 60%. Precies daarbinnen kan ik mijn ontvochtiger afstellen.
De airco kan ik niet instellen. Geen idee of die door blijft gaan en tot welke RV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Probook8979 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Het is niet bevroren, vreemd genoeg ging hij straks in F3 foutcode.... Herstart koeling mode kan ik het helaas niet reproduceren.

Opnieuw verwarming mode aangezet, 45 min later geen lucht, hij doet simpelweg niks dan alleen de kleppen open en niks blazen.
F3 is een probleem met de temperatuur in de retourleiding.
Is het een single/multi? Lange of juist korte leidingen?
Er zou een knik in de retourleiding kunnen zitten.

Hier vind je wat mogelijke oorzaken:

https://www.google.com/ur...VfUkTOUBK9zr&opi=89978449

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Probook8979 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Is het niet gewoon te warm hiervoor.
MHI doet dacht ik -15 - 24 graden max verwarmen. Daikin zal ook wel in die richting zitten. Ik zie van Daikin al een model die op -15 - 20 graden zit. R410 koelmiddel.

[ Voor 6% gewijzigd door Willempie27 op 23-07-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
mwk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:20:
[...]

F3 is een probleem met de temperatuur in de retourleiding.
Is het een single/multi? Lange of juist korte leidingen?
Er zou een knik in de retourleiding kunnen zitten.

Hier vind je wat mogelijke oorzaken:

https://www.google.com/ur...VfUkTOUBK9zr&opi=89978449
Het is een single unit. Recht toe aan.
Helaas kan ik de foutcode niet herhalen of reproduceren...
Leiding werk is ongeveer 4 meter naar buiten, beneden.

Wat ik ga proberen is dat ik op ''verwarmingsmode'' 29.C graden zet. En de komende 2 uur in de gaten ga houden.
Hij zou dan als het goed een foutcode moeten melden of iets dergelijks.

Anders morgen bel ik de Daikin support lijn.
Kunnen zij mij verder helpen zonder de hulp van de Airco specialist/boer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNW0kFJOjXJZSVzaqx9f0_Gu5JQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yydMUeg7b5LnPtnSeD8ryggP.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Probook8979 op 23-07-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Probook8979 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:58:
[...]

Het is een single unit. Recht toe aan.
Helaas kan ik de foutcode niet herhalen of reproduceren...
Leiding werk is ongeveer 4 meter naar buiten, beneden.

Wat ik ga proberen is dat ik op ''verwarmingsmode'' 29.C graden zet. En de komende 2 uur in de gaten ga houden.
Hij zou dan als het goed een foutcode moeten melden of iets dergelijks.

Anders morgen bel ik de Daikin support lijn.
Kunnen zij mij verder helpen zonder de hulp van de Airco specialist/boer?

[Afbeelding]
Wie heeft het geïnstalleerd? Zelf? Good luck bij Daikin.

Ze zijn niet voor niets beetje huiverig om consumenten te helpen, zonder de juiste opleiding blijft installatie, onderhoud en troubleshooting van een warmtepomp te ingewikkeld voor een doe het zelfer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probook8979
w00key schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Wie heeft het geïnstalleerd? Zelf? Good luck bij Daikin.

Ze zijn niet voor niets beetje huiverig om consumenten te helpen, zonder de juiste opleiding blijft installatie, onderhoud en troubleshooting van een warmtepomp te ingewikkeld voor een doe het zelfer.
Nee, een Airco boer heeft het geinstalleerd. Echter is hij momenteel op vakantie.
Vroeg mij af of Daikin support zelf geen specialisten hebben? Aangezien ik 1 jaar fabrieksgarantie heb.
Weet niet of zij mensen hebben om mensen langs te sturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-08 11:24

mwk

Probook8979 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:06:
[...]

Nee, een Airco boer heeft het geinstalleerd. Echter is hij momenteel op vakantie.
Vroeg mij af of Daikin support zelf geen specialisten hebben? Aangezien ik 1 jaar fabrieksgarantie heb.
In eerste instantie zullen ze naar je installateur verwijzen. Als die een defect constateert zal Daikin de installateur van nieuwe onderdelen voorzien.

4 meter is voldoende leidinglengte.

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:46
w00key schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:05:
[...]
, zonder de juiste opleiding blijft installatie, onderhoud en troubleshooting van een warmtepomp te ingewikkeld voor een doe het zelfer.
Volgens Daikin dan, maar ik snap ook wel waarom, sommige DHZ’ers zeggen dat ze handig zijn terwijl je ze nog niet aan je fiets zou laten werken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

w00key schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:47:
[...]

LG heeft geen temperatuur instelling bij "Dry" modus, je kan niet kiezen voor Dry tot x graden.
Dat geldt iig voor de DCxxRH van 2020+, de API (via HA) geeft aan dat het al sinds forever zo is en waarschijnlijk blijft.
Leuk dat 7 kW commerciële units dat kunnen. Die hebben we niet thuis hangen.
En je negeert dat voor drogen dit een bagger systeem is, de warmte die je buiten dumpt wil je juist gebruiken voor verlagen van relatieve luchtvochtigheid. Nu raak je dat kwijt, lekker inefficient.
ik negeer niks. ik kijk naar de realiteit. in nederland is ontvochtigen gekoppeld aan het verlagen van de temperatuur in verreweg de meeste gevallen. de warmte die je afvoert via het condenswater is in 99% van de gevallen het doel, niet een bijwerking. dan nog haal je ongeveer 3 a 4kW aan warmte weg aan elke liter die je aan condens kan wegwerken, dat is in relatieve termen erg weinig om weer aan te vullen met de zon die doorgaans toch al aan het schijnen is. zie bar weinig mensen de ontvochtiger de woonkamer in rollen als het buiten vriest.
Probook8979 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:06:
[...]

dan is het nog steeds een probleem voor de installateur, niet van daikin. de installateur kan bij daikin aanbellen voor onderdelen. daikin zal je waarschijnlijk niet eens te woord staan als particulier en die gaan zeker niet "ff" een mannetje sturen omdat jouw installateur op vakantie is.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 23-07-2023 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
Zoals in de topic-start vermeld heb ik een eigen topic aangemaakt met de vraag/advies over de warmteberekening voor een L/L warmtepomp.

Graag jullie feedback :) :
sjorsjuhmaniac in "Warmeteverlies berekening tbv L/L warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
ThaBEN schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:35:
[...]

Ik heb afgelopen winter mijn jaren "65 woning volledig verwarmd via de airco en géén CV aangehad. Ging hartstikke goed met 3,5 kw.

Toegegeven ik heb beneden dan wel een 3,5 in de woonkamer + een 3,5 in de keuken (2 tegenoverstaande uiteinden van de beneden verdieping) en staat de binnenunit in de woonkamer dicht bij de zithoek.

Stel dat je echt minimaal 5 kw benodigd heb aan vermogen zou ik overwegen om 2x een kleinere unit te kiezen i.p.v. 1 x een 5 kw vanwege het geluid. Uiteraard moet je daar dan wel de plaats en het budget voor hebben.
Wij zijn onze jaren '50 woning aan het verbouwen en staan op het punt om airco's te plaatsen. Dankzij adviezen van mede tweakers kom ik uit op praktisch jouw setup. 2 units beneden, woonkamer en keuken zijn open en de units worden ook aan de uiterste zijden geplaatst. En 1 unit boven op de overloop (tegen tweakers advies in maar ik heb helaas geen andere keuze).

Welk vermogen heeft jouw buiten unit?
En hoe bevalt de enkele unit op de bovenverdieping jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaBEN
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-07 12:31
WOWZERZ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Wij zijn onze jaren '50 woning aan het verbouwen en staan op het punt om airco's te plaatsen. Dankzij adviezen van mede tweakers kom ik uit op praktisch jouw setup. 2 units beneden, woonkamer en keuken zijn open en de units worden ook aan de uiterste zijden geplaatst. En 1 unit boven op de overloop (tegen tweakers advies in maar ik heb helaas geen andere keuze).

Welk vermogen heeft jouw buiten unit?
En hoe bevalt de enkele unit op de bovenverdieping jou?
Alle 3 de units betreft een singlesplit MHI SRK ZS van 3,5 kW
Zie voor het vermogen van de buitenunits en overige technische details onderstaand overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3rbuM5ZbHcdHsia8GfQhkzyNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4CZaRW2pzE8TGZrwuiHA9SvK.png?f=fotoalbum_large

Het blijft natuurlijk wikken en wegen om de meest ideale setup en plaatsing te vinden, maar uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden waarbij door van allerlei redenen niet altijd de meest ideale oplossing op papier mogelijk is.

Mij werd ook afgeraden om 1 unit op de overloop te plaatsen, maar ik had uiteindelijk het budget niet om op elke slaapkamer een eigen unit te plaatsen en tevens zouden dan overal goten over de muur geplaatst moeten worden, wat de bovenetage esthetisch gezien niet ten goede zou komen.

Achteraf gezien misschien maar gelukkig ook. Want ik heb totaal geen problemen dat de slaapkamers niet koud/warm genoeg worden. Het enige nadeel kan zijn dat je dus wel bewust de deuren open moet laten staan op de bovenetage, maar daar staat ook weer tegenover dat wij vanuit de slaapkamers de airco totaal niet horen of last hebben van een voelbare luchtstroom. En de hal beneden wordt nu in de zomer ook vanzelf mee gekoeld door de unit op de overloop :)

Ik heb toentertijd op elke slaapkamer van die kleine hygrometertjes geplaatst waarmee ik de temperatuur en luchtvochtigheid op elke slaapkamer in de gaten kon houden. Komt er op neer dat ik de airco op de overloop 2 graden lager/hoger moet zetten (afhankelijk van het seizoen) dan mijn gewenste temperatuur en dan weten alle kamers boven die temperatuur makkelijk te bereiken.

Gewoon overdag lekker rustig laten draaien en je hebt nergens meer omkijken naar. En op een reeks van hele koude/warme dagen laat ik ze 24/7 draaien.

Tip: Nu heb ik het geluk dat ik de condensafvoer van alle 3 mijn units via natuurlijke verloop heb kunnen regelen, maar mocht dit niet mogelijk zijn en je een condenspompje nodig hebben, dan wil je dat ding sowieso niet op je slaapkamer hebben. Dat pompje gaat je irriteren als je probeert te slapen O-)
Een airco blaast met een continu monotoon geluid waar je makkelijk aan went, maar zo een pompje schiet af en toe aan en uit, wat door mensen die daar gevoelig voor zijn als storend kan worden ervaren op de slaapkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door ThaBEN op 24-07-2023 11:43 ]

PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WOWZERZ
ThaBEN schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Alle 3 de units betreft een singlesplit MHI SRK ZS van 3,5 kW
Zie voor het vermogen en overige technische details onderstaand overzicht.

[Afbeelding]

Het blijft natuurlijk wikken en wegen om de meest ideale setup en plaatsing te vinden, maar uiteindelijk moeten er keuzes gemaakt worden waarbij door van allerlei redenen niet altijd de meest ideale oplossing op papier mogelijk is.

Mij werd ook afgeraden om 1 unit op de overloop te plaatsen, maar ik had uiteindelijk het budget niet om op elke slaapkamer een eigen unit te plaatsen.

Achteraf gezien misschien maar gelukkig ook. Want ik heb totaal geen problemen dat de slaapkamers niet koud/warm genoeg worden. Het enige nadeel kan zijn dat je dus wel bewust de deuren open moet laten staan op de bovenetage, maar daar staat ook weer tegenover dat wij vanuit de slaapkamers de airco totaal niet horen of last hebben van een voelbare luchtstroom. En de hal beneden wordt nu in de zomer ook vanzelf mee gekoeld door de unit op de overloop :)

Ik heb toentertijd op elke slaapkamer van die kleine hygrometertjes geplaatst waarmee ik de temperatuur en luchtvochtigheid op elke slaapkamer in de gaten kon houden. Komt er op neer dat ik de airco op de overloop 2 graden lager/hoger moet zetten (afhankelijk van het seizoen) dan mijn gewenste temperatuur en dan weten alle kamers boven die temperatuur makkelijk te bereiken.

Gewoon overdag lekker rustig laten draaien en je hebt nergens meer omkijken naar. En op een reeks van hele koude/warme dagen laat ik ze 24/7 draaien.

Tip: Nu heb ik het geluk dat ik de condensafvoer van alle 3 mijn units via natuurlijke verloop heb kunnen afvoeren, maar mocht dit niet mogelijk zijn en je een condenspompje nodig hebben, dan wil je dat ding sowieso niet op je slaapkamer hebben. Dat pompje gaat je irriteren als je probeert te slapen O-)
Dankjewel voor het overzicht.

Precies wat je zegt. Door onze wensen zijn we uitgekomen op cassette units in het plafond verwerkt en geen units op de slaapkamers.

Fijn om te horen. Dat was ook mijn idee en gedachten bij een unit op de overloop.

We hebben het "geluk" dat we binnen alles hebben gestript en opnieuw gaan opbouwen. Condensafvoer wordt netjes afgevoerd via het riool. Zwanenhalzen op de condenswaterslang en (waarschijnlijk) klemzadel op het riool en een sifon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:47:
[...]

ik negeer niks. ik kijk naar de realiteit. in nederland is ontvochtigen gekoppeld aan het verlagen van de temperatuur in verreweg de meeste gevallen. de warmte die je afvoert via het condenswater is in 99% van de gevallen het doel, niet een bijwerking. dan nog haal je ongeveer 3 a 4kW aan warmte weg aan elke liter die je aan condens kan wegwerken, dat is in relatieve termen erg weinig om weer aan te vullen met de zon die doorgaans toch al aan het schijnen is. zie bar weinig mensen de ontvochtiger de woonkamer in rollen als het buiten vriest.
Ontvochtigen in de zomer? Dat gebeurt maar erg weinig, zeker als mensen ventileren. Juist in de natte tussenseizoen (lees: zoals nu, regen en ~20 graden buiten) wil je ontvochtigen en dan is het te koud om te koelen.

In de zomer koel ik gewoon tot de juiste temperatuur, met ontvochtigen als bijeffect. Maar zodra de compressor stops schiet de vochtigheid weer omhoog door droogblazen van de verdamper binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFsUpPZWpgEiPJ9puKAfYA4nEwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6UXEhYokL03S7gcoZge9gku0.png?f=fotoalbum_large

Zie dat 68%? Ik zou het liever op ~45-50% hebben, maar dat lukt niet met een airco, behalve als je het urenlang aan laat met bijbehorende kosten. Met een echte ontvochtiger was het gedaan in een kwartier in een kleine ruimte als een slaapkamer. Maar de airco, die wil je niet nat laten en laten schimmelen.

En met LG wilt dat dom ding vaak niet eens aan op "dry" stand, hij ziet 21 graden en denkt meh, koud genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08:51
RudolfR schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 22:28:

Ik heb hem aan de gevel gehad van een huis uit 2013. Bij testen hoorden we niks, maar er zijn bepaalde ‘draaisnelheden’ waar het wel degelijk resoneerde in de stenen wat behoorlijk irritant was. Dit was een diepe brom die boven op de badkamer en de kamer van mijn dochter ernaast te horen / voelen was. We hebben hem uiteindelijk achter in de tuin op de grond laten zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
w00key schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Ontvochtigen in de zomer? Dat gebeurt maar erg weinig, zeker als mensen ventileren. Juist in de natte tussenseizoen (lees: zoals nu, regen en ~20 graden buiten) wil je ontvochtigen en dan is het te koud om te koelen.

In de zomer koel ik gewoon tot de juiste temperatuur, met ontvochtigen als bijeffect. Maar zodra de compressor stops schiet de vochtigheid weer omhoog door droogblazen van de verdamper binnen.

[Afbeelding]

Zie dat 68%? Ik zou het liever op ~45-50% hebben, maar dat lukt niet met een airco, behalve als je het urenlang aan laat met bijbehorende kosten. Met een echte ontvochtiger was het gedaan in een kwartier in een kleine ruimte als een slaapkamer. Maar de airco, die wil je niet nat laten en laten schimmelen.

En met LG wilt dat dom ding vaak niet eens aan op "dry" stand, hij ziet 21 graden en denkt meh, koud genoeg.
Je heb het over een echte onvochtiger, Je weet hoe de airco is uitgevonden? ;)

Uren lang een airco aan en hoge kosten lopen ook niet samen. Hier staat hij dag en nacht aan in de zomer. kost geen drol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Speedfightserv schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:38:
[...]

Je heb het over een echte onvochtiger, Je weet hoe de airco is uitgevonden? ;)
Ja, een echte ontvochtiger gebruikt de warme kant ook ipv dat energie buiten dumpen. Wat meneer Carrier ooit in 1902 deed heeft niets te maken met split airco vs ontvochtigers.
Uren lang een airco aan en hoge kosten lopen ook niet samen. Hier staat hij dag en nacht aan in de zomer. kost geen drol.
Week 28, 10-18 juli:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qM6YXQssyXrLzGK3afgbKSpulRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1XLVZJxaxQvzpGPWP4b6bBHA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mDLKpXoFtfTGLD1nR3-1AdxvHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VdRDnqneHfrwfipPl9Ii9sgt.png?f=user_large

Kost geen drol he?

2x 5 kW multi in ~150 m2 met verschillende gebruikspatronen. Op #95 draait het 24/7, andere is on-demand en vaker alle deuren en ramen open.

Nu het koeler is is het verschil nog duidelijker, even full power ~0.5 kWh slaapkamers voor het slapen afkoelen vs zachtjes de hele dag laten draaien op 200W x 24h = 4.8 kWh/dag, 30 per week.

Oh en dan is het nog steeds niet droog binnen, als het pendelt krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gguk-PKZzMKCs8t3ludV4j1tg90=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Evu7JCwZXu7ptsIMxIGcVYeE.png?f=fotoalbum_large

Hij houdt mooi temperatuur rond setpoint +- 0.5 graden, maar RV stijgt naar 60% elke keer dat compressor klaar is.

Meten is weten. Dat doen mensen te weinig voordat ze dingen beweren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
w00key schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Ja, een echte ontvochtiger gebruikt de warme kant ook ipv dat energie buiten dumpen. Wat meneer Carrier ooit in 1902 deed heeft niets te maken met split airco vs ontvochtigers.

[...]

Week 28, 10-18 juli:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kost geen drol he?

2x 5 kW multi in ~150 m2 met verschillende gebruikspatronen. Op #95 draait het 24/7, andere is on-demand en vaker alle deuren en ramen open.

Nu het koeler is is het verschil nog duidelijker, even full power ~0.5 kWh slaapkamers voor het slapen afkoelen vs zachtjes de hele dag laten draaien op 200W x 24h = 4.8 kWh/dag, 30 per week.

Oh en dan is het nog steeds niet droog binnen, als het pendelt krijg je dit:

[Afbeelding]

Hij houdt mooi temperatuur rond setpoint +- 0.5 graden, maar RV stijgt naar 60% elke keer dat compressor klaar is.

Meten is weten. Dat doen mensen te weinig voordat ze dingen beweren.
Dan ben ik heel benieuwd wat voor huis jij heb. :) (bouw stijl en datum)

Geeft ook wel aan dat geen 1 situatie het zelfde is. 10 tm 18 juli had ik amper verbruik van de airco. alles is op een comfortabel temperatuur en luchtvochtigheid.

Ben ik wel verwend met een 2 onder 1 kap nieuwbouw (dec 2021) die goed geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Speedfightserv schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:47:
[...]

Dan ben ik heel benieuwd wat voor huis jij heb. :) (bouw stijl en datum)

Geeft ook wel aan dat geen 1 situatie het zelfde is. 10 tm 18 juli had ik amper verbruik van de airco. alles is op een comfortabel temperatuur en luchtvochtigheid.

Ben ik wel verwend met een 2 onder 1 kap nieuwbouw (dec 2021) die goed geïsoleerd is.
Energielabel A, 2004. Om die A te halen zonder cheaten met zonnepanelen (veeeel te duur 20 jaar geleden) is het goed geïsoleerd en komt er lekker veel zon binnen maar de hele rij woningen zijn veel te warm in de zomer.

Nu staat de airco nog maar nauwelijks aan, ~0.5 kWh/dag voor slaapkamer comfortabel maken en uit voor de nacht; maar in de weken na de hittegolf duurde het wel even voordat alle hitte uit beton is gehaald, en ook die van de buren via de betonnen draagmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
WOWZERZ schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:55:
[...]

Dankjewel voor het overzicht.

Precies wat je zegt. Door onze wensen zijn we uitgekomen op cassette units in het plafond verwerkt en geen units op de slaapkamers.

Fijn om te horen. Dat was ook mijn idee en gedachten bij een unit op de overloop.

We hebben het "geluk" dat we binnen alles hebben gestript en opnieuw gaan opbouwen. Condensafvoer wordt netjes afgevoerd via het riool. Zwanenhalzen op de condenswaterslang en (waarschijnlijk) klemzadel op het riool en een sifon.
Hou er rekening mee dat die zwanenhalzen droog kunnen staan in de winter waardoor de stank binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Vraagje, kan ik het condenspompje apart starten?
Of in welke modus zal deze het snelste aangaan? Ontvochtigen?
Hoe werkt het pompje sowieso, gaat die vanzelf aan als er vocht gedetecteerd wordt?

Ik vraag dit, omdat ik vanmorgen bij de buitenunit keek en zag dat de afvoer op de natte bodem (het dak van mijn schuur) ligt. En het slangetje vol vocht zat, ik denk door dat het zich zelfs andersom vol gezogen heeft door de capillaire werking (?). Heb er nu een flink stuk vanaf gesneden, zodat het nu boven het dak hangt en niet erop ligt.
Maar ik wil het dus even 'doorspoelen' (beetje overdreven, maar in ieder geval het pompje even aan hebben).

Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK, Sauermann Deltapack pompje.

(Ik heb de geur ook nog altijd, maar ik heb de airco nog niet (lang) aangehad.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-10 15:07
Truus01 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:10:
Vraagje, kan ik het condenspompje apart starten?
Of in welke modus zal deze het snelste aangaan? Ontvochtigen?
Hoe werkt het pompje sowieso, gaat die vanzelf aan als er vocht gedetecteerd wordt?

Ik vraag dit, omdat ik vanmorgen bij de buitenunit keek en zag dat de afvoer op de natte bodem (het dak van mijn schuur) ligt. En het slangetje vol vocht zat, ik denk door dat het zich zelfs andersom vol gezogen heeft door de capillaire werking (?). Heb er nu een flink stuk vanaf gesneden, zodat het nu boven het dak hangt en niet erop ligt.
Maar ik wil het dus even 'doorspoelen' (beetje overdreven, maar in ieder geval het pompje even aan hebben).

Mitsubishi Electric Compact MSZ-AP35VGK, Sauermann Deltapack pompje.

(Ik heb de geur ook nog altijd, maar ik heb de airco nog niet (lang) aangehad.)
Rustig met een gieter, water in de lekbak van de binnenunit gieten (onder de warmtewisselaar) tot de condenspomp in gang schiet. maximum een glas water 20 cl zou ik zeggen. Als er spanning op de buitenunit staat, zou de condenspomp ook aan moeten zijn.

Goed opletten dat je de warmtewisselaar / alu vinnen van de binnenunit niet aanraakt/plooit/beschadigt.

YouTube: Aspen Mini Aqua Pomp - Installatie video - ClimaSense Airconditoning...

Vanaf 2.55 kan je zien hoe dit werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door MXMan op 26-07-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
MXMan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 11:39:
Rustig met een gieter, water in de lekbak van de binnenunit gieten (onder de warmtewisselaar) tot de condenspomp in gang schiet. maximum een glas water 20 cl zou ik zeggen. Als er spanning op de buitenunit staat, zou de condenspomp ook aan moeten zijn.

Goed opletten dat je de warmtewisselaar / alu vinnen van de binnenunit niet aanraakt/plooit/beschadigt.
Ik heb even de klep open gemaakt, waar ik ook de filters eruit kan halen en zie eigenlijk alleen maar metaal/alu vinnen.
Ik durf hier geen water overheen te laten lopen. Staat ook duidelijk iets boven van dat dat niet moet. En ik zie niet waar het wel veilig zou kunnen, waar de lekbak zit.

Welke stand zal het snelste het pompje aan het lopen hebben?
Ontvochtigen? Of toch koelen?

Ook nog weer even over de geur. Ik ruik het alleen als ik de deur open heb, oftewel als ik ventileer/als er luchtverplaatsing is. Nu heb ik gelezen dat R32 zwaarder is dan lucht, dus.. maar ook gelezen dat R32 juist geurloos is...

Oh en hoe waterpas moet de buitenunit hangen? Er zit een waterpasje op de beugels en hierbij zit het luchtbelletje net iets uit het midden, tegen het binnenste streepje aan.
Dat is voldoende waterpas? Of moet het belletje eigenlijk toch echt exact in het midden?

Nog een (voorlopig) laatste vraag, waar vind ik handleidingen? Oa van MEL Cloud (en uitgebreidere van de unit, eventueel een soort van werkplaatshandleiding?), want vanuit de app en op de site van MEL Cloud zelf loop ik dood:
https://www.mitsubishi-le...anual_App_NL_20131112.pdf

MEL Cloud heb ik iets van gevonden: https://docplayer.nl/6523...xxxxxxxxxxx-melcloud.html

(Ach, ik begin me steeds meer te ergeren op dingen die ik tegenkom (of juist niet) bij deze airco en de afwerking van de plaatsing en dergelijke. En het begint een beetje als een miskoop te voelen. Hopelijk is dat zodra ik hem wil gebruiken om te verwarmen, waar ik 'm voor heb, toch echt anders.)

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 26-07-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 19:11

smv

Goedendag,

Zouden jullie eens mee willen spieken in mijn uitdaging?

Heb sinds gisteren hier op tweakers veel zitten neuzen en vooral in dit topic zitten lezen. Vandaar nu mijn topic beneden.

Wel of geen LG Airco's nemen

Dank je wel!

Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:23
smv schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:48:
Goedendag,

Heb sinds gisteren hier op tweakers veel zitten neuzen en vooral in dit topic zitten lezen. Vandaar nu mijn topic beneden.

Dank je wel!

Sven
GEEN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smv schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:48:
Goedendag,

Dank je wel!

Sven
https://www.topten.eu/pri...dex_scop&sort_direction=3

Aan de tabel te zien is het een dikke NEE ;-)
Daikin is veel zuiniger, kijk vooral naar de SCOP en niet alleen naar de COP (bij verwarmen) en de SEER en niet alleen naar de EER (bij koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag:
Ik zag op deze site https://www.golantec.be/Modulerende%20zwembadwarmtepomp.html
een warmtepomp om zwembadwater te verwarmen met een COP van 16!
Even verder lezen en dan zie je dat die die 16 haalt bij 25% van zijn maximale vermogen.
Nu is mijn vraag of een lucht/lucht airco ook zo werkt?
Of te wel, als ik mijn airco op verwarmen zet en hem op de zachte stand zet, is hij dan ook veel zuiniger dan op de harde stand met veel luchtverplaatsing?
Geeft de fabrikant de SCOP op bij 100% en is hij nog veel zuiniger bij 25%/50%/75%?

Ook een tip voor de 1e post:
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Deze site wordt geregeld up-to-date gehouden en je kan veel airco's zien met hun specificaties. Zo is snel te zien welke het zuinigste is als je vooral wilt verwarmen of juist vooral wilt koelen.

Ik moet er nog 1 aanschaffen, wil hem in de woonkamer ophangen en ga er 95% van de tijd dat hij aan zal staan mee verwarmen. Als ik het goed zie moet ik dan zeker voor een Daikin gaan met een SCOP van 5,9?
Ik zie gewoon geen andere mogelijkheid om deze ruimte goedkoper te verwarmen dan met een airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:30:
Vraag:
Ik zag op deze site https://www.golantec.be/Modulerende%20zwembadwarmtepomp.html
een warmtepomp om zwembadwater te verwarmen met een COP van 16!
Even verder lezen en dan zie je dat die die 16 haalt bij 25% van zijn maximale vermogen.
Nu is mijn vraag of een lucht/lucht airco ook zo werkt?
Of te wel, als ik mijn airco op verwarmen zet en hem op de zachte stand zet, is hij dan ook veel zuiniger dan op de harde stand met veel luchtverplaatsing?
Geeft de fabrikant de SCOP op bij 100% en is hij nog veel zuiniger bij 25%/50%/75%?

Ook een tip voor de 1e post:
https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Deze site wordt geregeld up-to-date gehouden en je kan veel airco's zien met hun specificaties. Zo is snel te zien welke het zuinigste is als je vooral wilt verwarmen of juist vooral wilt koelen.

Ik moet er nog 1 aanschaffen, wil hem in de woonkamer ophangen en ga er 95% van de tijd dat hij aan zal staan mee verwarmen. Als ik het goed zie moet ik dan zeker voor een Daikin gaan met een SCOP van 5,9?
Ik zie gewoon geen andere mogelijkheid om deze ruimte goedkoper te verwarmen dan met een airco.
Volgens mij heeft elke WP een andere COP bij temperatuur, modulatie en doeltemperatuur. Daar zijn vaak wel tabellen of grafieken van te vinden.

Daikins hebben vaak iets minder vermogen bij -7. Let op dat je dan nog je warmteverlies minimaal kan verwarmen met die unit anders wordt het steeds kouder binnen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
GudZ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:29:
[...]

Volgens mij heeft elke WP een andere COP bij temperatuur, modulatie en doeltemperatuur. Daar zijn vaak wel tabellen of grafieken van te vinden.

Daikins hebben vaak iets minder vermogen bij -7. Let op dat je dan nog je warmteverlies minimaal kan verwarmen met die unit anders wordt het steeds kouder binnen.
Alleen als je spreekt over de wandunit,s van Daikin bij de vloerunit,s in combi met buitenunit is dat niet het geval.
Daikin gaat er niet vanuit dat je wandunit,s als hoofdverwarming gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 28-07-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:40:
[...]

Alleen als je spreekt over de wandunit,s van Daikin bij de vloerunit,s in combi met buitenunit is dat niet het geval.
Daikin gaat er niet vanuit dat je wandunit,s als hoofdverwarming gebruikt.
Objection!

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724436

Vloermodel wordt aan dezelfde RXM35A buitenunit gekoppeld. Die is de bottleneck. Zie bivalent point en lage design capacity for heating van 2.8 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:11:
[...]

Objection!

https://www.eurovent-cert...pant/model/show/201724436

Vloermodel wordt aan dezelfde RXM35A buitenunit gekoppeld. Die is de bottleneck. Zie bivalent point en lage design capacity for heating van 2.8 kW.
Vloerunit,s zitten doorgaans op een andere buitenunit(multisplit met maar 1 poort in gebruik) die "magische" -10 spec staren mensen teveel blind op.

Voorbeeld Daikin Perfera FVXM25A/ RXM25R
Minimaal vermogen Koelen 1,3 kW / Verwarmen 1,3 kW
Nominaal vermogen Koelen 2,4 kW / Verwarmen 3,4 kW

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 29-07-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Vloerunit,s zitten doorgaans op een andere buitenunit(multisplit met maar 1 poort in gebruik) die "magische" -10 spec staren mensen teveel blind op.

Voorbeeld Daikin Perfera FVXM25A/ RXM25R
Minimaal vermogen Koelen 1,3 kW / Verwarmen 1,3 kW
Nominaal vermogen Koelen 2,4 kW / Verwarmen 3,4 kW
Dus je zegt dat ze meestal op een 2MXM40A worden gezet? Ja ho dat kan je ook doen met een FTXA, niks bijzonders dus met de binnenunit.

In de meeste webshops is dat overigens niet een standaard combo. Allemaal RXM voor singles.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:43
Ik ergerde me aan de airco gootjes in de toekomstige kinderkamer.
Ik vond ze niet zo mooi afgewerkt en ook het type goot vond ik niet zo mooi. De rondere goten die ik hier al heb gezien vind ik mooier.

Daarom heb ik zelf een omkasting gemaakt met wat MDF en deze mee geschilderd. Onze slaapkamer is behangen met een motiefje, en ik ben van plan om daar hetzelfde te doen. Dan kan ik de omkasting mee behangen. Ben zelf best tevreden met het resultaat! Ik dacht ik post het even, misschien haalt iemand er inspiratie uit. :) Als het niet de bedoeling is om hier zo'n zaken te posten, laat me het gerust weten en dan verwijder ik dit berichtje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wC10HvBRRe-G7PtQW9MkUbXDVwY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RC4veu4VdVDEny51RXK2uzv8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c31pP_drl-tCWeB6pUAkd1HNg-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWzt7msyV6Hn75uut9PmQ4yL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsLsNW4oxTLSikQgEvywugDd4Ak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zOPAvbnSZO8DchSPHUs2qoWE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n14wNer5R6eqqVJwUB1X8oTEhDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jc63ALJTdp1NH75ovAbHovK.jpg?f=fotoalbum_tile

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
rumu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:01:
Ik heb al eerder wat gepost over mijn plannen om airconditioning aan te schaffen voor mijn huis:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75967794

Ik heb ondertussen drie offertes aangevraagd en heb ook met de informatie van jullie wat kritische vragen kunnen stellen.

De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb betreft met name de regulering van de luchtvochtigheid. Een van de installateurs gaf ook aan dat er inderdaad alleen wordt ontvochtigd met koelen. Is het echt zo zwart wit en zal ik geen winst behalen qua lagere luchtvochtigheid met verwarmen? Heeft de airco niet een speciale functie voor ontvochtigen waarbij er ook verwarmd wordt?

Afgelopen dagen steeg de luchtvochtigheid hier weer in huis en ben ik weer bezig geweest met de luchtontvochtigers die ik eerder heb gekocht. Bittere noodzaak dus. Verder aub geen discussie over genoeg ventilatie of niet, dit is de stand van zaken.

Die luchtontvochtigers vreten energie. Dat gaat een airco niet redden denk ik. Zou dus veel gunstiger zijn voor mij als ik kan ontvochtigen met de airco zonder de temperatuur te verlagen. Want die zat op dat moment rond de 19 graden boven en ik heb het liever wat warmer.

Tweede punt is het advies van twee van de drie installateurs. Beneden ga ik het niet redden met een 3,5 kw binnenunit volgens hen. Ik had het eerder over 65m2 maar laten we zeggen dat ik met de deur van de woonkamer naar de gang dicht op 55m2 zit met een plafondhoogte van 2,6 m.

Volgens de algemene specificaties zouden zij gelijk hebben, maar ik zie het qua koelen zo dat ik hoogstens een paar graden eraf wil. Het hoeft hier geen 21 graden te worden met warme zomerdagen. Qua verwarmen zie ik het als bijverwarming en wil ik de cv ketel blijven gebruiken maar dan op een wat lagere stand.

Zij zeggen dus dat ik minimaal een 5 kw binnenunit nodig heb beneden. Voor verwarmen en koelen, ook met het beoogde gebruik zoals hierboven beschreven.

Dan zegt de een je hebt een zwaardere buitenunit nodig met een 5 kw en 3,5 kw binnenunit dan de 5,3 kw buitenunit die ik in gedachten had. Ze hebben het in de offerte over een 6,8 kw buitenunit.

Dan kom je dus op een veel duurdere samenstelling uit.

Ook in het geval van het voorstel van de andere installateur om twee aparte buitenunits te gebruiken ben ik uiteraard duurder uit. Althans, als ik hetzelfde model binnenunit wil hebben, de ap serie van Mitsubishi Electric. Als ik voor de hr binnenunit van Mitsubishi Electric zou kiezen, kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit.

Dan heb ik echter geen wifi en ik kan geen specificaties qua afmetingen vinden van de hr serie.

Wat vinden jullie van de situatie? Heb ik meer nodig op de benedenverdieping is jullie ervaring en waar zou wat jullie betreft dan de voorkeur naar uitgaan als dat zo is?

Een multisplit unit of twee single split units? Zien jullie daar nog voor- of nadelen?

En mijn vraag wat betreft de luchtvochtigheid? Want als ik en een airco heb draaien en moet blijven sjouwen met twee luchtontvochtigers met bijbehorend elektriciteitsverbruik, dan gaat het weer een andere richting op.

Lang verhaal, haal er gerust een deel uit als je op een deel van de vragen antwoord kunt geven.

Ps: de 5 kw binnenunit maakt ook aanzienlijk meer 'herrie' volgens de specificaties. Daarom zou mijn voorkeur ook naar een 3,5 kw binnenunit uitgaan. Zij zeggen echter dat gezien de oppervlakte van mijn woonkamer dat de 3,5 kw binnenunit voluit zou moeten draaien. Laat het misschien niet voluit zijn, maar wel harder, dan heb je misschien net zoveel db's als met een iets minder hard werkende 5 kw binnenunit...

Ps2: ik kan niks over ventilatiestanden vinden. Weten jullie uit ervaring dat je zelf de ventilatie op meerdere standen kunt regelen met de Mitsubishi Electric binnenunits en hoeveel standen hebben we het dan over? Ik ga er vanuit dat de ventilatie voor het lawaai cq geluid zorgt binnen.
De airco ontvochtigd d.m.v. Warme lucht die op de warmtewisselaar condenseert waardoor vocht druppels eraf vallen. (In koel mosus)
Met verwarmen is de wisselaar warm en zal er dus geen lucht op condenseren.

Wel kan verwarmde lucht meer vocht bevatten dus zal de relatieve luchtvochtigheid dalen wanneer de lucht warmer is.

In je post heb je alleen het oppervlak van je woonkamer aangegeven, is het een doortocht woning of goed geïsoleerd?

In de Openingspost staat een link naar een warmteverliesberekening, ik zou daar eens mee beginnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Nu online
Omerta schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:55:
Ik ergerde me aan de airco gootjes in de toekomstige kinderkamer.
Ik vond ze niet zo mooi afgewerkt en ook het type goot vond ik niet zo mooi. De rondere goten die ik hier al heb gezien vind ik mooier.

Daarom heb ik zelf een omkasting gemaakt met wat MDF en deze mee geschilderd. Onze slaapkamer is behangen met een motiefje, en ik ben van plan om daar hetzelfde te doen. Dan kan ik de omkasting mee behangen. Ben zelf best tevreden met het resultaat! Ik dacht ik post het even, misschien haalt iemand er inspiratie uit. :) Als het niet de bedoeling is om hier zo'n zaken te posten, laat me het gerust weten en dan verwijder ik dit berichtje :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Tof, mooi gedaan! Als ik binnen goten had gehad zou ik hetzelfde doen/proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Omerta schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:55:
Daarom heb ik zelf een omkasting gemaakt met wat MDF en deze mee geschilderd.
Had je dat ook niet kunnen doen met de originele goot?
Ik vind wat je nu hebt veel meer opvallen dan die gootjes (als je die ook gaat schilderen).
Kwestie van smaak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
jobr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:36:
[...]

Had je dat ook niet kunnen doen met de originele goot?
Ik vind wat je nu hebt veel meer opvallen dan die gootjes (als je die ook gaat schilderen).
Kwestie van smaak denk ik.
Ik meen dat in de vorige post iemand een spuitbusje had laten maken in de juiste RAL kleur voor op een groene muur, die goot was iets van een metertje lang en inclusief airco gespoten, zag er goed uit moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
elektriekert schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:08:
[...]

De airco ontvochtigd d.m.v. Warme lucht die op de warmtewisselaar condenseert waardoor vocht druppels eraf vallen. (In koel mosus)
Met verwarmen is de wisselaar warm en zal er dus geen lucht op condenseren.

Wel kan verwarmde lucht meer vocht bevatten dus zal de relatieve luchtvochtigheid dalen wanneer de lucht warmer is.

In je post heb je alleen het oppervlak van je woonkamer aangegeven, is het een doortocht woning of goed geïsoleerd?

In de Openingspost staat een link naar een warmteverliesberekening, ik zou daar eens mee beginnen :Y
Dank voor je toelichting.

De benedenverdieping is goed geïsoleerd. De warmteverliesberekening ben ik aan begonnen, maar kom ik niet uit. Uit de koevlaasmethode kom ik uit op 4,8. Wat een vreselijk woord overigens. Blijft dat ik dat vermogen niet nodig heb als ik het als bijverwarming wil gebruiken lijkt me. Dan is de vraag wat je wel nodig hebt.

Daarom ben ik benieuwd naar ervaring van anderen die het als bijverwarming gebruiken.

Want die 4,8 zou dus wel een 5 kw binnenunit voor beneden betekenen als ik het goed heb. ALS je het als hoofdverwarming wilt gebruiken. Maar dat wil ik dus niet.

Kan ik nog meer uit de koevlaasmethode halen?

Ik ga ook nog even verder met het pendelverhaal wat op de eerste pagina staat waar het een single of multi splitunit betreft. Kijken of ik daar nog wijzer uit kan worden.

Ik hoop nog op ervaringen dat je toch met wat minder toekan ;)
Pagina: 1 ... 25 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic