Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 10:40
Goedendag,

Ik heb onlangs een offerte gekregen betreft airco's in mijn woning. 2 maanden geleden de zonnepanelen op het dak gekregen, dus nu eens aan kijken voor Airco.

Ik heb 1 ruimte waar een gaskachel staat, maar die vreet heel veel gas in de winter. Deze zouden wij heel graag willen vervangen voor een split unit. Daarnaast heb ik ook meteen mee laten nemen, wat het kost om de woonkamer te doen en 2 slaapkamers.

Ik dacht dat LG 1 van de goede merken is, maar als ik jullie main topic mag lezen, krijg ik het idee, dat het niet zo is. Daardoor vraag ik mij wel af of dit dan alsnog moet doorzetten en dit een goede prijs combi is?
Budget is altijd een dingetje, want alle ruimtes nu in 1 keer doen, vind ik teveel geld, dus ik zit al aan te denken om het in tweeën te doen. Dit jaar 2 ruimtes en dan rustig sparen om volgend jaar eventueel de andere 2 ruimtes te doen.

Dit jaar dan de serre/uitbouw, waar de gaskachel niet meer gebruikt wordt. Hier wordt het in de winter echt koud en in de zomer mega warm, vanwege de glas partijen. (in dag zit glas wat niet zon werend is) en achter gevel (wel zon werend) Open slaande deuren aan de zijkant (nog niet).

De tweede is dan mijn eigen slaapkamer, aangezien die op het zuiden staat en dit jaar al 2 keer in weekend met 28 graden naar bed mocht. Dit is voor mij toch echt iets te warm en het is dan mooi, als je kort de airco aan kan zetten om het af te laten koelen naar 23 graden, omdat de warmte in huis blijft hangen (hout skelet), terwijl buiten wel al 23 graden is (bijvoorbeeld).

Ik ben vooral benieuwd naar jullie bevindingen en adviezen. Wil mijn geld 1 malig goed uit geven natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNu3O8OWFuTFFygWtVA3KfZEN8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9iz8ZSe7O7EvK7hbhLnFjxRl.jpg?f=user_large

Hier de voorbeeld van Offerte voor de 2 ruimtes.

Groet,

Sven

[ Voor 7% gewijzigd door smv op 27-07-2023 09:44 ]

Beste antwoord (via smv op 30-07-2023 08:30)

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:15
Een vriendelijk verzoek volgende keer zo specifiek mogelijk te zijn. Ik vat het even samen voor degenen die meelezen zoals ik het nu allemaal heb begrepen. Er zitten nog steeds wat aannames in bij gebrek aan informatie. Daaronder mijn advies:

Prio's:
  1. Gaskachel overbodig maken in aanbouw
  2. Comfort zomer verhogen door koelen in aanbouw en slaapkamer naar 23C
  3. Gasverbruik verminderen
  4. Overschot PV nuttig inzetten
Gebruiksvriendelijkheid:
Niet zelf installeren
Binnen geluidsarm
Timer instelbaar
Afstandsbediening is prima, app is prettig als het erbij zit

Voorkeuren en budget
Geen voorkeur. Prijs en functie gaan boven merk en uiterlijk.
€1.500 per unit lijkt je acceptabel (is ook zeker mogelijk)

Specificaties woning
Bouwjaar 1993
Houtskelet
HR++ glas 1e verdieping, betonvloer beneden geïsoleerd, plafondisolatie beneden, dakisolatie onbekend
Slaapkamer en werkkamer onder platdak
Behalve de 25m² uitbouw met grotendeels glas weten we niet hoeveel m² de rest van de ruimten zijn. Ik ga met een hoekhuis uit van 130m².

Huishouden
2 volwassenen + 1 kind
3 dagen thuiswerken

Huidig stookgedrag
Luchtverwarming basistemperatuur 15C
Woonkamer, slaapkamer en werkkamer 19C met elektrische kachels lokaal verwarmen
Aanbouw paar uur per dag tot 15C verwarmen met elektrische kachels

Huidig verbruik
780m³ luchtverwarming + SSW (ca. 600 zal voor verwarmen zijn)
6.000 kWh gehele huishouden, waaronder elektrische kachels (hiervan zal ongeveer 3.000 elektrische kachels zijn)
Een kuub gas geeft ca. 8,5 kWh aan warmte. Je zult waarschijnlijk zo'n 600x8,5 + 3.000 = 8.100 kWh verwarmingsbehoefte hebben.

Plaatsing buitenunits
Zijkant

Plaatsing binnenunits
Niet opgegeven

Info:
Isoleren is zeker niet altijd nodig voor een WP, maar heeft vaak wel een snelle terugverdientijd.
Elektrisch verwarmen is COP 1. 1kWh aan energie maakt 1kWh aan warmte. Dat is de minst zuinige vorm van verwarmen en hier is misschien zelfs meer winst te behalen van met je gaskachel.

Advies:
  • Stoppen met elektrische kachels. Ze zijn niet efficiënt en geven slechts lokaal comfort;
  • Je hoeft niet extra te isoleren om nu te besparen. Warmte werend glas in de kamers op zuid kun je overwegen voor comfort.
  • Ervan uitgaande dat je een snelle oplossing wilt voor de aanbouw en ook je PV snel wilt inzetten is een L/L WP voor jou ideaal. Een andere manier is om een L/W WP te (laten) installeren maar dat is een wat uitdagender traject omdat je geen watergedragen verwarming hebt. Je hebt een geïsoleerde betonvloer dus VV laten infrezen kun je beneden doen. Qua kosten zit je dan wel hoger en door de verbouwing zal je er zelfs even uit moeten. Je hebt zelf al voorgesorteerd op L/L en dat past goed bij de situatie.
  • Doe het in één keer goed. Proberen is prettig maar als je daarna moet bijplaatsen heb je een nieuw offerte-traject, opnieuw werkzaamheden, meerdere buitenunits, misschien zelfs hogere voorrijkosten en arbeid.
Optie 1, je eigen plan
1x 2,5 of 3,5 kW single split Daikin, ME, MHI, Panasonic, Samsung, Haier
Verwarming en koeling in de serre
Kosten 1,3-1,9K
Besparing schat ik 500-800 kWh per jaar

Optie 2, goed merk multisplit x2
2x 2kW multisplit van MHI of vergelijkbaar
Warming en koeling in de serre en één slaapkamer
Kosten ca. 3,2-3,8K
Besparing schat ik op 800 - 1.200 kWh per jaar, geen gasbesparing aangezien je lokaal verwarmt

Optie 3, middensegment multisplit x3
Mitsubishi electric/LG multisplit met 3 binnendelen.
2,5 unit voor aanbouw, 2,5 werkkamer, 3,5 woonkamer
Kosten ca 4,5K
Besparing schat ik 1.000 - 1.500 kWh en 150-300 m³ per jaar

Optie 4, budget merk multisplit x4
Haier / Hisense / huismerk multisplit met 4 binnendelen van 2,0.
Kosten ca. 5-6K
Besparing schat ik 1.200- 1.800 kWh en 250-500 m³ per jaar

Goed het blijft roepen in de ruimte en schatten maar vraag vergelijkende offertes op en je bent alweer een stuk wijzer.
Succes

[ Voor 0% gewijzigd door GudZ op 28-07-2023 17:39 . Reden: Typo in opties en LG toegevoegd bij multisplits ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Neem de topics even goed door, volgens mij is vooral de regeling van LG niet ideaal met verwarmen, en zijn ze iets minder zuinig dan MHI/ME/Daikin. En bv. dingen als defrosts in de winter gewoon met een timer, i.p.v. als het nodig is. Maar wel goedkoper in aanschaf inderdaad.

Vraag anders ook eens een offerte (of 2) voor wat je eigenlijk wilt bij een partij die MHI levert, dan kun je zien of het echt zoveel uitmaakt.

Als je het alleen voor airco zou doen zou ik zeggen: whatever. Maar verwarmen verbruikt ook best veel stroomz en dan maakt de efficiëntie en regeling best uit voor het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
smv schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:38:
Goedendag,

Ik heb onlangs een offerte gekregen betreft airco's in mijn woning. 2 maanden geleden de zonnepanelen op het dak gekregen, dus nu eens aan kijken voor Airco.

Ik heb 1 ruimte waar een gaskachel staat, maar die vreet heel veel gas in de winter. Deze zouden wij heel graag willen vervangen voor een split unit. Daarnaast heb ik ook meteen mee laten nemen, wat het kost om de woonkamer te doen en 2 slaapkamers.

Ik dacht dat LG 1 van de goede merken is, maar als ik jullie main topic mag lezen, krijg ik het idee, dat het niet zo is. Daardoor vraag ik mij wel af of dit dan alsnog moet doorzetten en dit een goede prijs combi is?
Budget is altijd een dingetje, want alle ruimtes nu in 1 keer doen, vind ik teveel geld, dus ik zit al aan te denken om het in tweeën te doen. Dit jaar 2 ruimtes en dan rustig sparen om volgend jaar eventueel de andere 2 ruimtes te doen.

Dit jaar dan de serre/uitbouw, waar de gaskachel niet meer gebruikt wordt. Hier wordt het in de winter echt koud en in de zomer mega warm, vanwege de glas partijen. (in dag zit glas wat niet zon werend is) en achter gevel (wel zon werend) Open slaande deuren aan de zijkant (nog niet).

De tweede is dan mijn eigen slaapkamer, aangezien die op het zuiden staat en dit jaar al 2 keer in weekend met 28 graden naar bed mocht. Dit is voor mij toch echt iets te warm en het is dan mooi, als je kort de airco aan kan zetten om het af te laten koelen naar 23 graden, omdat de warmte in huis blijft hangen (hout skelet), terwijl buiten wel al 23 graden is (bijvoorbeeld).

Ik ben vooral benieuwd naar jullie bevindingen en adviezen. Wil mijn geld 1 malig goed uit geven natuurlijk.

[Afbeelding]

Hier de voorbeeld van Offerte voor de 2 ruimtes.

Groet,

Sven
LG multisplit units zouden met verwarmen een oil return cycle hebben (dus niet werken om de 3 uur)
Ik meen dat single splits hier geen last van hebben.

Wat betreft een airco in je Serre, hoe groot is de Serre? Heb je genoeg mogelijkheden om schaduw te maken?
Met goede zon inval heb je zo 900Watt/m2 aan energie binnen (lees: warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
elektriekert schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:57:
[...]

LG multisplit units zouden met verwarmen een oil return cycle hebben (dus niet werken om de 3 uur)
Ik meen dat single splits hier geen last van hebben.

Wat betreft een airco in je Serre, hoe groot is de Serre? Heb je genoeg mogelijkheden om schaduw te maken?
Met goede zon inval heb je zo 900Watt/m2 aan energie binnen (lees: warmte)
Wil ook voor Single splits gaan, ja ik heb op termijn meer kasten staan, maar als er 1 kapot gaat, heb je ook niet meteen alle ruimtes waar de multi op zit niet meer verwarmd of gekoeld kunnen worden.

Betreft de Serre, daar wordt het in de zomer 30+ graden en koelt het amper af, omdat er geen ramen in zitten die open kunnen. In de winter wordt het er steen koud, omdat het een uitbouw/houtskelet is op de hoek met plat dak etc...

De zon is niet sterk genoeg in de winter om het op te warmen. Maar weet je hij hoeft het van mij niet naar 21/23 graden te stoken. In de winter is ook wel fijn als het wat koeler kan worden. Ik ontwijk nu volledig die ruimte en de de schuif deuren dicht, omdat het zo onwijs warm is...

Aanbouw is zo'n 25m2 groot (staat in mijn notities), de hoogte weet ik niet zo 1 2 3, zit nu op vakantie adres.

[ Voor 4% gewijzigd door smv op 27-07-2023 10:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
LG multi split units hebben idd last van oil return cyle iedere 3u bij verwamen.

Als je single units neemt doet dit probleem zich niet voor.
Zelf 2 LG 3.5 kwh units in woonkamer en overloop/slaapkamers.

Afgelopen winter huis 24/7 comfortabel op 21 graden gehad en alles gestookt op overschot panelen.
Winterperiode heeft me +/- 1200khw stroom "gekost"

Gezien de prijs erg tevreden ( import uit spanje, zelf opgehangen, af laten persen/vullen door bekende)

De tendens hier op tweakers is dat er voor MHI en daikin fan boys rondlopen.
Deze 2 merken zullen net wat zuiniger zijn en wat meer tweak mogelijkheden hebben qua settings.

Echter de LG doen bij mij wat ze moeten doen. Koelen in de zomer en verwarmen in de winter. Kan ze netjes bedienen vanuit home assistant.

Als ik af en toe hier offertes langs zie komen dan lach ik me de ballen uit de broek qua prijzen.

2x LG 3,5 single split en 1600 Wp setje panelen heeft me vorig jaar 2k gekost in aanschaf en 2 weekenden werk

Mijn essent jaar rekening durf ik niet hardop te roepen dankzij 2 sets panelen en verwarmen op airco.
Met gezin 1keer naar de mcdrek is duurder als het totaalbedrag

Vind jouw prijs voor de offerte incl montage nog meevallen.
Heb ze vele malen hoger langs zien komen hier op tweakers.

Wellicht nog een offerte opvragen voor Daikin en MHI en dan een wel overwogen keuze maken wat het je waard is.

[ Voor 9% gewijzigd door bgrr op 27-07-2023 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:34
LG single heeft last van een prut app. Je kan i.t.t. andere merken niet een programma instellen met modus (dus verwarmen, koelen of fan), temperatuur en vaak ook fan speed.

Programmering bij LG is puur aan op tijd X, uit op tijd Y. Dat is misschien wel 1 van de irritantere dingen.

Met een dynamisch contract is stroom buiten de absolute pieken veel goedkoper en wil je 20 uur lang verwarmen, en die 4 dure uren iets minder. Nachtverlaging is ook cruciaal voor lager verbruik. Allemaal niet mogelijk met LG zonder elke keer aan de afstandsbediening/app te zitten en dat irritante veel te luide PING bij elke setting verandering, vanaf de app/remote maar ook bij aan/uit op tijdprogramma.
Voor dit gedeelte is een 2.5 kW onvoldoende. Een 3.5 kW gaat beter werken, nog beter is een multi met 2.5 + 3.5 op zelfde buitenunit. Dan kan die compressor rustig pruttelen op 70% speed terwijl de binnenunit met 3.5 kW of meer verwarmt of koelt.

Bij single en maximale belasting ga je de stroomkosten niet leuk vinden, dat is waar de compressor het minst efficient draait. Een 2.5 gaat het niet eens redden.

[ Voor 34% gewijzigd door w00key op 27-07-2023 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een duo-split met 3.5 + 2.5 units.

De temperatuursensor was het grootste probleem hier vooral bij de unit in de woonkamer. Warmte bleef lang hangen bij de unit vooral in het tussenseizoen. Hou hier rekening mee bij plaatsen dat je 'm niet dicht bij een hoek hangt. Ik vermoed dat dit deels een LG ding is door locatie van de sensor, maar het komt ook bij andere merken voor.

Het tweede probleem inderdaad de geluidjes.

Ik heb beide problemen nu opgelost met mijn eigen controller. Hiermee kan ik de temperatuur van een externe sensor doorgeven en bovendien maken de units geen geluidjes bij wijzigingen via deze bediening. Dit draait nu anderhalve maand heerlijk stabiel, maar ik heb het nog niet kunnen testen met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
w00key schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:
LG single heeft last van een prut app. Je kan i.t.t. andere merken niet een programma instellen met modus (dus verwarmen, koelen of fan), temperatuur en vaak ook fan speed.

Programmering bij LG is puur aan op tijd X, uit op tijd Y. Dat is misschien wel 1 van de irritantere dingen.

Met een dynamisch contract is stroom buiten de absolute pieken veel goedkoper en wil je 20 uur lang verwarmen, en die 4 dure uren iets minder. Nachtverlaging is ook cruciaal voor lager verbruik. Allemaal niet mogelijk met LG zonder elke keer aan de afstandsbediening/app te zitten en dat irritante veel te luide PING bij elke setting verandering, vanaf de app/remote maar ook bij aan/uit op tijdprogramma.

[...]

Voor dit gedeelte is een 2.5 kW onvoldoende. Een 3.5 kW gaat beter werken, nog beter is een multi met 2.5 + 3.5 op zelfde buitenunit. Dan kan die compressor rustig pruttelen op 70% speed terwijl de binnenunit met 3.5 kW of meer verwarmt of koelt.

Bij single en maximale belasting ga je de stroomkosten niet leuk vinden, dat is waar de compressor het minst efficient draait. Een 2.5 gaat het niet eens redden.
Het is inderdaad wat je zegt, airco is leuk, het is ook luxe, maar het hoeft niet al me stroom weg te slurpen die ik of opwek of die ik betaal.

Een irritante ping, gaat wel een dingetje worden, want het eerste wat ik wil is geen geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
user109731 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:05:
Ik heb een duo-split met 3.5 + 2.5 units.

De temperatuursensor was het grootste probleem hier vooral bij de unit in de woonkamer. Warmte bleef lang hangen bij de unit vooral in het tussenseizoen. Hou hier rekening mee bij plaatsen dat je 'm niet dicht bij een hoek hangt. Ik vermoed dat dit deels een LG ding is door locatie van de sensor, maar het komt ook bij andere merken voor.

Het tweede probleem inderdaad de geluidjes.

Ik heb beide problemen nu opgelost met mijn eigen controller. Hiermee kan ik de temperatuur van een externe sensor doorgeven en bovendien maken de units geen geluidjes bij wijzigingen via deze bediening. Dit draait nu anderhalve maand heerlijk stabiel, maar ik heb het nog niet kunnen testen met verwarmen.
De irritant ping geluid, die komt toch neem ik aan uit je unit die binnen hangt? hoe kan het dat het met een andere controller die weg is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
smv schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:38:
De irritant ping geluid, die komt toch neem ik aan uit je unit die binnen hangt? hoe kan het dat het met een andere controller die weg is dan?
Het geluid komt inderdaad uit de binnenunit, maar de unit maakt geen geluid voor wijzigingen via een bedrade controller (dit is normaal zo'n wandbediening die je op de muur kunt hangen). Ik weet ook niet waarom, misschien vonden ze dat niet nodig voor een bedrade bediening omdat er minder mis kan gaan vergeleken met Wifi of infrarood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Als je handig bent kun je het risico nemen om net als @bgrr het installatiewerk zelf te doen en het dan door een gecertificeerd bedrijf in gebruik te laten nemen. scheelt zo een paar honderd euro.

Ikzelf heb net iets meer dan 1.7k voor een MHI 3,5 inkl WiFi betaald en kan dat ten zeerste aanraden.

Verder: heb je al eens aan isolatie(glas) gedacht? Ik ken je verbruik en verwarmingsinstallatie niet maar de snelste eerste winst zit vaak in het isoleren. Anders ga je elektrisch stoken, maar toch nog steeds heel veel stoken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 23:03
w00key schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:45:

[...]

Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Heb noodgedwongen een Tado moeten kopen om deze functionaliteit te kunnen toevoegen.

[ Voor 9% gewijzigd door mortal op 28-07-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Zoals @GudZ al aangeeft zou ik eerst (als je budget al een dingetje is) kijken naar isolatie en/ of screens (rolluiken) voor de buitenkant bij je slaapkamer. Als de warmte in de zomer daar het belangrijkste ding is, zou ik me focussen op warmte buiten houden ipv de binnengekomen warmte weer af laten nemen in temperatuur.

Wij hebben ook een tuin op het zuiden (en onze slaapkamer ook, 4 meter aan glas/ ramen, niet warmte/ zon-werend), maar als we de ramen in de avond/ nacht/ vroege ochtend open hebben, en overdag dicht (dan zijn we niet op de slaapkamers) en de screens naar beneden hebben, dan warmt het niet op tot 28 graden op de slaapkamer. (geloof dat 23 graden de max was, oké op zich nog 'te warm' maar als je maar van 23 graden naar beneden moet afkoelen scheelt dat al enorm veel energie.
Idem voor de serre/ aanbouw, zou ik zeggen dat je beter (een deel van het) budget kan besteden aan isolatie/ zon-bescherming zodat je de warmte buiten houdt ipv binnen.

Hetgeen je bespaart aan warmte buiten houden kan je dan aan een airco (welicht iets duurdere) waarmee je in de winter goed kan verwarmen. Dat zou mijn persoonlijke PvA zijn zeg maar, juist omdat je daarmee meer vliegen in 1 klap slaat. Warmte wat er immers niet in komt hoeft er ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
@jbdeiman Ik heb het grotendeels met je eens. Maar aan de zonwering heb je tijdens de stookmaanden niets en het doel lijkt erop om elektrisch te gaan verwarmen met overschot PV. Echter weten we nog veel te weinig om @smv een rond advies te kunnen geven. Ook zonder de zonnepanelen zijn L/L warmtepompen een prima alternatief om duurzamer en kostenefficient je huis te verwarmen.

Rücksichtslos één of twee aircos neerkwakken zou pas zonde zijn van je budget, je wilt immers de optimale stappen nemen naar elektrisch verwarmen en het verhogen van comfort.

Misschien kun je eens uitbreiden op je situatie?
Hoeveel m² zijn de ruimtes (liefst plattegrond).
Wat verstook je nu met welk stookgedrag?
Hoe ziet je huishouden eruit, wanneer thuis, thuis werken, meestgebruikte leefruimte etc?
Hoe verwarm je nu de woning, oude/nieuwe radiatoren, VV, etc?
Hoe zijn je gevels/vloer/daken geïsoleerd?
Hoe zit het met kierdichtheid (belangrijk bij L/L!)?
Welk ventilatietype heb je?
Waar kunnen de buitenunits, tuin gevel platdak, heb je buren?
Wat vind je belangrijk: gebruiksvriendelijkheid/tweakability/KISS/looks/etc?
Kun je iets zelf doen?
Ben je bereid iets meer uit te geven voor een oplossing die meer maatwerk biedt?
etc alles wat je nog belangrijk vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
jbdeiman schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:35:
Zoals @GudZ al aangeeft zou ik eerst (als je budget al een dingetje is) kijken naar isolatie en/ of screens (rolluiken) voor de buitenkant bij je slaapkamer. Als de warmte in de zomer daar het belangrijkste ding is, zou ik me focussen op warmte buiten houden ipv de binnengekomen warmte weer af laten nemen in temperatuur.

Wij hebben ook een tuin op het zuiden (en onze slaapkamer ook, 4 meter aan glas/ ramen, niet warmte/ zon-werend), maar als we de ramen in de avond/ nacht/ vroege ochtend open hebben, en overdag dicht (dan zijn we niet op de slaapkamers) en de screens naar beneden hebben, dan warmt het niet op tot 28 graden op de slaapkamer. (geloof dat 23 graden de max was, oké op zich nog 'te warm' maar als je maar van 23 graden naar beneden moet afkoelen scheelt dat al enorm veel energie.
Idem voor de serre/ aanbouw, zou ik zeggen dat je beter (een deel van het) budget kan besteden aan isolatie/ zon-bescherming zodat je de warmte buiten houdt ipv binnen.

Hetgeen je bespaart aan warmte buiten houden kan je dan aan een airco (welicht iets duurdere) waarmee je in de winter goed kan verwarmen. Dat zou mijn persoonlijke PvA zijn zeg maar, juist omdat je daarmee meer vliegen in 1 klap slaat. Warmte wat er immers niet in komt hoeft er ook niet meer uit.
In de slaapkamer zit al zonwerend glas, maar de slaapkamers op zuiden, zitten ook nog deels onder plat dak. Overdag ramen dicht helpt wel iets, maar de warmte in de woonkamer komt ook omhoog natuurlijk. De aanbouw valt helaas niet verder te isoleren. De openslaande deuren die er in zitten, zitten geen warmte werend glas is, maar die deuren willen wij op termijn vervangen en dan wordt er ook meteen warmte werend glas in gedaan. De ramen in het dak, zijn ook niet zon werend, maar dat kost ook zo 2k. Daar hebben we wel al zonwering voor. Echter in de winter is het ook nodig om daar te verwarmen en we doen het nu met elektrische kachels, maar ik wil daar graag een airco in hebben, voor in de zomer het af te laten koelen en in de winter het meer op temperatuur te houden.

Het meeste staat dus al wel in de pijplijn, zover het kan natuurlijk, maar aan alles hangt een prijs kaartje en de airco is iets, wat ik nu voor de winter er graag in wilt hebben voor in de aanbouw. Dat is main doel, de rest hoeft nu niet, maar wil ik ook later.
Al zou ik elk jaar maar 1 ruimte met airco kunnen betalen/voor over hebben financieel, dan vind ik dat ook niet erg, als ik op die manier wel uit eindelijk krijg wat ik wil ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
GudZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:17:
@jbdeiman Ik heb het grotendeels met je eens. Maar aan de zonwering heb je tijdens de stookmaanden niets en het doel lijkt erop om elektrisch te gaan verwarmen met overschot PV. Echter weten we nog veel te weinig om @smv een rond advies te kunnen geven. Ook zonder de zonnepanelen zijn L/L warmtepompen een prima alternatief om duurzamer en kostenefficient je huis te verwarmen.

Rücksichtslos één of twee aircos neerkwakken zou pas zonde zijn van je budget, je wilt immers de optimale stappen nemen naar elektrisch verwarmen en het verhogen van comfort.

Misschien kun je eens uitbreiden op je situatie?
- Hoeveel m² zijn de ruimtes (liefst plattegrond). Aanbouw waar het om gaat is ongeveer 25m2
De slaapkamers en woonkamer is voor nu geen must.
Ik heb in het huis hete lucht verwarming, maar in de aanbouw is dat nooit aangelegd, daar staat alleen een gaskachel, die gewoon veel te veel verstookt. Die gebruiken we daarom ook niet meer maar in de winter zetten we nu paar keer per week 2 stroom kachel met een thermostaat er in aan.

- Wat verstook je nu met welk stookgedrag?
november 2021 - oktober 2022 780m3 gas.
oktober 2022 - juni 2023 513m3 gas
november 2021 - oktober 2022 5912kWh stroom
oktober 2022 - juni 2023 2882 kWh (probeer te besparen ;-))

- Hoe ziet je huishouden eruit, wanneer thuis, thuis werken, meestgebruikte leefruimte etc?
2 volwassen
1 kind van 7 (volgende maand)
2 honden
Dit moment nog 4 dagen per week thuis werken (computer/laptop), vanaf september 3 dagen.
1 slaapkamer waar nu de pc's laptops staan. In de winter verwarm ik dan ook alleen deze ruimte met stroom kachel.
Voor de rest is leef ruimte woonkamer met hete lucht verwarming, afgelopen winter niet warmer dan 18 a 19 graden gehad. Gaat automatisch terug naar 15 graden.

- Hoe verwarm je nu de woning, oude/nieuwe radiatoren, VV, etc?
Hete lucht verwarming op gas.
slaapkamer, die we omgebouwd hebben tot werk kamer/game kamer, wordt in winter met stroom kachel verwarmt en thermostaat dan op 18 a 19 graden.
Aanbouw afgelopen winter alleen verwarmd met stroom kachels op 15 of 17 graden 2 twee stuks paar uur per dag.

- Hoe zijn je gevels/vloer/daken geïsoleerd?
huis is uit 1993 en heeft energie label C gekregen in 2016. Hoe goed de gevels zijn heb ik geen idee, 1e verdieping is overal HR++ glas. De plafond hebben wij bij geïsoleerd, toen we het opknapte, want daar was ook ruimte voor. Slaapkamer zitten deels onder plat dak.
Tussen wanden inmiddels op 1e verdieping geisoleerd (waren dat niet).
Het is een hout skelet huis, waarvan op dit moment niet bekend is hoe de verdiepings vloer is geisoleer. Begane grond is goed geisoleerd en betonnen vloer.

- Hoe zit het met kierdichtheid (belangrijk bij L/L!)?
- Bij de eerste verdieping redelijk tot goed, begane grond, moet de woonkamer ooit nog opgeknapt worden, dus daar kan ik minder iets over zeggen. Ik denk redelijk goed. Aanbouw is een soort unit, die met huiskraan in 2003 tegen het huis geplaatst is. We gokken dat die ook houtskelet is natuurlijk. Helaas ondanks alle tekeningen, geen goed info over kunnen vinden.

- Welk ventilatietype heb je?
Ik weet niet wat ik hier moet beantwoorden. Dit moment geen airco of iets.

- Waar kunnen de buitenunits, tuin gevel platdak, heb je buren?
Woon op een hoek huis en ze komen aan de kant waar geen buren zitten. Hierdoor kunnen ze of op de aanbouw voor de slaapkamer of op de grond/muur van de aanbouw voor de beneden verdieping(en).

- Wat vind je belangrijk: gebruiksvriendelijkheid/tweakability/KISS/looks/etc?
Dat het doet wat het moet doen. Op dit moment zit ik totaal niet in programmeren met alles etc...
Afstand bediening en app vind ik mooi zat. Dat je eventueel een dag in deling kan maken wanneer hij moet verwarmen en/of moet koelen etc... zou natuurlijk heel erg wenselijk zijn!
Zeker voor de aanbouw is dat fijn, aangezien de airco daar als hoofd verwarming komt.

- Kun je iets zelf doen?
Ik ga mijn handen hier niet zelf aan branden betreft installeren.

- Ben je bereid iets meer uit te geven voor een oplossing die meer maatwerk biedt?
Het is wat ik al eerder heb aangegeven, als de kosten hoger zijn, dan verwacht, dan kan ik het aanschaffen ook over meerdere maanden/jaren smeren per ruimte. Dat ik dit jaar de aanbouw doet en als het me bevalt en ik wil, volgend jaar de slaapkamer/slaapkamers doet.

Het geen wat ik wil voorkomen is iets aanschaffen waar ik spijt van ga krijgen, maar ik hoef ook niet het mooiste en het duurste te hebben. Als iets voor 1500 ook goed werkt en voldoende doet wat wij willen, dan hoef ik niet 1 van 2500 te kopen, omdat die minimaal beter is voor de toepassing voor ons en misschien mooier is.
Het is voor mij ook een beetje auto vergelijken. ik rijd nu in een seat altea xl, maar ik vind een BMW veel mooier, alleen onderhoudt en aanschaf is mij gewoon te hoog. De Seat brengt mij en geeft mij ook wat ik nodig heb, ondanks de BMW beter is en luxer en betere vering etc..

etc alles wat je nog belangrijk vind
Het moet goed werken en als ik voor minimaal verschil beter of meer hebt aan mitsubitchi is dat niet erg natuurlijk, maar het moet wel ook meerwaarde geven natuurlijk.
Ik hoop dat dit beter helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Ok voordat ik op alles inga even controleren, grof gezegd is het:
780m3 + 2.800 kWh per jaar stoken
Hetelucht + elektrische kachels

Zit daar m3 voor SWW (warm water) en huishoudelijke kWh bij in of is dit puur verwarmen?

Heb ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
GudZ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:16:
Ok voordat ik op alles inga even controleren, grof gezegd is het:
780m3 + 2.800 kWh per jaar stoken
Hetelucht + elektrische kachels

Zit daar m3 voor SWW (warm water) en huishoudelijke kWh bij in of is dit puur verwarmen?

Heb ik het zo goed?
780m3 is van heel jaar van afgelopen jaar.
2800 is van dit jaar wat we tot nu toe gebruikt hebben.
De bijna 6000 stroom is van vorig afgelopen jaar (jaar afrekening), echter was dit ook zonder zonnepanelen, die wij sinds 1.5 maand hebben en zonder enige besparing gelet.

bij de m3, zit warm water, van douche en kraan etc.. bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
smv schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:23:
[...]

780m3 is van heel jaar van afgelopen jaar.
2800 is van dit jaar wat we tot nu toe gebruikt hebben.
De bijna 6000 stroom is van vorig afgelopen jaar (jaar afrekening), echter was dit ook zonder zonnepanelen, die wij sinds 1.5 maand hebben en zonder enige besparing gelet.

bij de m3, zit warm water, van douche en kraan etc.. bij in.
Ok dus 780m3 verwarmen + SWW (sanitair warm water)

Zijn die kWh van afgelopen jaar incl alle apparaten of alleen elektrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
GudZ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:16:
[...]

Ok dus 780m3 verwarmen + SWW (sanitair warm water)

Zijn die kWh van afgelopen jaar incl alle apparaten of alleen elektrisch verwarmen.
kWh is van alles apparatuur in huis.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Een vriendelijk verzoek volgende keer zo specifiek mogelijk te zijn. Ik vat het even samen voor degenen die meelezen zoals ik het nu allemaal heb begrepen. Er zitten nog steeds wat aannames in bij gebrek aan informatie. Daaronder mijn advies:

Prio's:
  1. Gaskachel overbodig maken in aanbouw
  2. Comfort zomer verhogen door koelen in aanbouw en slaapkamer naar 23C
  3. Gasverbruik verminderen
  4. Overschot PV nuttig inzetten
Gebruiksvriendelijkheid:
Niet zelf installeren
Binnen geluidsarm
Timer instelbaar
Afstandsbediening is prima, app is prettig als het erbij zit

Voorkeuren en budget
Geen voorkeur. Prijs en functie gaan boven merk en uiterlijk.
€1.500 per unit lijkt je acceptabel (is ook zeker mogelijk)

Specificaties woning
Bouwjaar 1993
Houtskelet
HR++ glas 1e verdieping, betonvloer beneden geïsoleerd, plafondisolatie beneden, dakisolatie onbekend
Slaapkamer en werkkamer onder platdak
Behalve de 25m² uitbouw met grotendeels glas weten we niet hoeveel m² de rest van de ruimten zijn. Ik ga met een hoekhuis uit van 130m².

Huishouden
2 volwassenen + 1 kind
3 dagen thuiswerken

Huidig stookgedrag
Luchtverwarming basistemperatuur 15C
Woonkamer, slaapkamer en werkkamer 19C met elektrische kachels lokaal verwarmen
Aanbouw paar uur per dag tot 15C verwarmen met elektrische kachels

Huidig verbruik
780m³ luchtverwarming + SSW (ca. 600 zal voor verwarmen zijn)
6.000 kWh gehele huishouden, waaronder elektrische kachels (hiervan zal ongeveer 3.000 elektrische kachels zijn)
Een kuub gas geeft ca. 8,5 kWh aan warmte. Je zult waarschijnlijk zo'n 600x8,5 + 3.000 = 8.100 kWh verwarmingsbehoefte hebben.

Plaatsing buitenunits
Zijkant

Plaatsing binnenunits
Niet opgegeven

Info:
Isoleren is zeker niet altijd nodig voor een WP, maar heeft vaak wel een snelle terugverdientijd.
Elektrisch verwarmen is COP 1. 1kWh aan energie maakt 1kWh aan warmte. Dat is de minst zuinige vorm van verwarmen en hier is misschien zelfs meer winst te behalen van met je gaskachel.

Advies:
  • Stoppen met elektrische kachels. Ze zijn niet efficiënt en geven slechts lokaal comfort;
  • Je hoeft niet extra te isoleren om nu te besparen. Warmte werend glas in de kamers op zuid kun je overwegen voor comfort.
  • Ervan uitgaande dat je een snelle oplossing wilt voor de aanbouw en ook je PV snel wilt inzetten is een L/L WP voor jou ideaal. Een andere manier is om een L/W WP te (laten) installeren maar dat is een wat uitdagender traject omdat je geen watergedragen verwarming hebt. Je hebt een geïsoleerde betonvloer dus VV laten infrezen kun je beneden doen. Qua kosten zit je dan wel hoger en door de verbouwing zal je er zelfs even uit moeten. Je hebt zelf al voorgesorteerd op L/L en dat past goed bij de situatie.
  • Doe het in één keer goed. Proberen is prettig maar als je daarna moet bijplaatsen heb je een nieuw offerte-traject, opnieuw werkzaamheden, meerdere buitenunits, misschien zelfs hogere voorrijkosten en arbeid.
Optie 1, je eigen plan
1x 2,5 of 3,5 kW single split Daikin, ME, MHI, Panasonic, Samsung, Haier
Verwarming en koeling in de serre
Kosten 1,3-1,9K
Besparing schat ik 500-800 kWh per jaar

Optie 2, goed merk multisplit x2
2x 2kW multisplit van MHI of vergelijkbaar
Warming en koeling in de serre en één slaapkamer
Kosten ca. 3,2-3,8K
Besparing schat ik op 800 - 1.200 kWh per jaar, geen gasbesparing aangezien je lokaal verwarmt

Optie 3, middensegment multisplit x3
Mitsubishi electric/LG multisplit met 3 binnendelen.
2,5 unit voor aanbouw, 2,5 werkkamer, 3,5 woonkamer
Kosten ca 4,5K
Besparing schat ik 1.000 - 1.500 kWh en 150-300 m³ per jaar

Optie 4, budget merk multisplit x4
Haier / Hisense / huismerk multisplit met 4 binnendelen van 2,0.
Kosten ca. 5-6K
Besparing schat ik 1.200- 1.800 kWh en 250-500 m³ per jaar

Goed het blijft roepen in de ruimte en schatten maar vraag vergelijkende offertes op en je bent alweer een stuk wijzer.
Succes

[ Voor 0% gewijzigd door GudZ op 28-07-2023 17:39 . Reden: Typo in opties en LG toegevoegd bij multisplits ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds augustus 2022 2xPC12SQ en MU2R17 in gebruik. De set dat incl. montage bijna 3k heeft gekost. werkt op zich prima, vind 2x3.5kw zelfs een beetje overkill voor een klein en goed geïsoleerde huis. Ik wist niet dat multisplit units met verwarmen een oil return cycle hebben, maar daar wordt maar een binnenunit voor gebruikt als ik thuis werk en zon schijnt, dus geen issue. Schedulen niet eens geprobeerd want niet nodig.
Met koelen vind ik binnenunits prima werken en vrij stil, maar vond geluidsproductie van de buitenunit een beetje teleurstellend, vooral als beide binnenunits aanstaan. Heb dankzij YouTube toevallig de oplossing gevonden (zoek naar "LG Mini Split Rattling Noise"), was bij mij ook het geval - twee buizen die tegen elkaar aan rammelden. Heb dit gefixed en compressor extra geïsoleerd met materiaal die ik voor de auto heb gebruikt, nu moet je er naast gaan staan om dat ding te horen werken. Ben blij dat het hiermee is opgelost en tegelijkertijd jammer dat je zelf aan een unit twv 1000 euro moet sleutelen.

Geen spijt van aankoop, maar achteraf denk dat ik misschien toch iets meer had kunnen uitgeven aangezien dit dure aankoop is dat lange tijd moet meegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:43:
Heb sinds augustus 2022 2xPC12SQ en MU2R17 in gebruik. De set dat incl. montage bijna 3k heeft gekost. werkt op zich prima, vind 2x3.5kw zelfs een beetje overkill voor een klein en goed geïsoleerde huis. Ik wist niet dat multisplit units met verwarmen een oil return cycle hebben, maar daar wordt maar een binnenunit voor gebruikt als ik thuis werk en zon schijnt, dus geen issue. Schedulen niet eens geprobeerd want niet nodig.
Met koelen vind ik binnenunits prima werken en vrij stil, maar vond geluidsproductie van de buitenunit een beetje teleurstellend, vooral als beide binnenunits aanstaan. Heb dankzij YouTube toevallig de oplossing gevonden (zoek naar "LG Mini Split Rattling Noise"), was bij mij ook het geval - twee buizen die tegen elkaar aan rammelden. Heb dit gefixed en compressor extra geïsoleerd met materiaal die ik voor de auto heb gebruikt, nu moet je er naast gaan staan om dat ding te horen werken. Ben blij dat het hiermee is opgelost en tegelijkertijd jammer dat je zelf aan een unit twv 1000 euro moet sleutelen.

Geen spijt van aankoop, maar achteraf denk dat ik misschien toch iets meer had kunnen uitgeven aangezien dit dure aankoop is dat lange tijd moet meegaan.
Achteraf misschien toch iets meer uitgeven geef je aan. Als je het nu over zou kunnen doen, waar was je dan voor gegaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Wat is een oil return cycle? Wat voor impact heeft dat? Ik heb er naar gegoogled en kreeg toch niet een antwoord waaruit ik denk, oh dat is een issue. Of het land gewoon niet goed bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
anc schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:29:
[...]

Wat is een oil return cycle? Wat voor impact heeft dat? Ik heb er naar gegoogled en kreeg toch niet een antwoord waaruit ik denk, oh dat is een issue. Of het land gewoon niet goed bij mij.
defrost cycle.

Bij LG is dit niet altijd een defrost cycle. LG heeft bij multisplits een ingebakken timer waarna er een oil return cycle plaats vind. Alle olie wordt dan teruggezogen naar de buitenunit.

LG Multispilt Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

smv schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:05:
[...]

defrost cycle.

Bij LG is dit niet altijd een defrost cycle. LG heeft bij multisplits een ingebakken timer waarna er een oil return cycle plaats vind. Alle olie wordt dan teruggezogen naar de buitenunit.

LG Multispilt Airco
Dank! Zeer zinvolle post. Klinkt als wegblijven van multisplit aircos van LG maar single is prima. Tenzij je niet hoeft te verwarmen.

Vult dus ook zeker aan op de vraag "Wel of geen LG Airco's"

Ik volg deze topic omdat ik dezelfde vraag heb.
Bij voorkeur zet ik Daikin rondom het huis, maar de verschillen zijn echt heel groot:
Daikin Perfera 3,5kW zolder 2440 euro
LG 3,5 kW pc12ST 3,5 kW 1480 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

smv schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:27:
[...]

Achteraf misschien toch iets meer uitgeven geef je aan. Als je het nu over zou kunnen doen, waar was je dan voor gegaan als ik vragen mag?
Daikin, Gree of Mitsubisi. Eerste twee maken niets anders dan airco's, dus bij hun zit je altijd goed. Ik kwam tot het idee om split systeem te kopen nadat ik paar weken op vakantie Gree unit heb gebruikt en aangenaam verrast werd. Hoorde van installateurs dat Mitsubisi units ook degelijk zijn en vind buitenunit van buren bijna onhoorbaar, wat niet onbelangrijk is als die in de tuin staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anc schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:29:
[...]

Is ook geen issue, dit verhoogt efficiëntie en verlengt levensduur van de compressor, denk dat units van andere producenten ook zoiets moeten hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
anc schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:26:
[...]

Dank! Zeer zinvolle post. Klinkt als wegblijven van multisplit aircos van LG maar single is prima. Tenzij je niet hoeft te verwarmen.

Vult dus ook zeker aan op de vraag "Wel of geen LG Airco's"

Ik volg deze topic omdat ik dezelfde vraag heb.
Bij voorkeur zet ik Daikin rondom het huis, maar de verschillen zijn echt heel groot:
Daikin Perfera 3,5kW zolder 2440 euro
LG 3,5 kW pc12ST 3,5 kW 1480 euro
Elke Airco boer heeft deze defrost methode, niet alleen LG ;)

Er is een algemeen topic wat over split airco's gaat en genoeg andere info die je kan vinden hierover. Ik ben uit eindelijk overstag gegaan naar Daikin en heb LG unit achter wegen gelaten, daarnaast doe ik nu alleen mijn serre/aanbouw. Dit omdat daar de gaskachel niet meer aan gaat, dus ook verwamrd moet worden. Ik ga later wel kijken of ik alsnog de twee slaapkamers wilt doen of dat ik als het in de zomer te heet is in de aanbouw gaat liggen, tot het weer te doen is op de slaapkamer. Scheelt immers op die manier 1 of 2 units aan te schaffen en stroom in de paar weken dat het zo warm is, dat het niet te houden is in je slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo hoort een goed werkende buitenunit te klinken. Hij is heel stil geworden en zelfs mijn zoon is er niet meer bang voor.)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wseelde
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-06-2024

Mag ik vragen hoe je die extra isolatie rondom de compressor precies hebt gedaan? Ik heb ook een MU2R17 buitenunit en vind de compressor nogal veel lawaai maken. Dus ik ben benieuwd hoe je dit zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat om "geluidsbron" vinden en zorgen dat die geen geluid meer kan maken. Hier kunnen units van elke producent last van hebben. Extra isolatie kan niet kwaad, maar niet per se nodig. Hopelijk helpt dit andere mensen die geluidsproblemen ervaren met buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrKZXEvaphSMiJ1xArw8J-AFkAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVezarJVtDc03tfWXowugxbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Wv0Ig8fKzlC8dgWKx3ipmVgwso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vgTETwJCi60h4dt6HLGLFNfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 243% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 13:25 . Reden: Foto gewijzigd ]

Pagina: 1