Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10-02 11:50
Beste,

Ik heb al enige tijd een LG multispilt airco en loop toch tegen problemen aan.
Het maakt een ongelofelijke herrie, naast een irritante brom gaat er meerdere keren een soort overdruk ventiel open.
Daarnaast een sissend geluid in de leidingen. Units die stilvallen om het systeem denkt dat de tempratuur is bereikt maar dit in werkelijkheid niet is.

Het geluidsnivo op 3 meter is ongeveer 60db, als alle 2 de units draaien is het helemaal niet toe doen.

Iemand een idee wat die plof kan zijn en waarom de buitenunit zo vaak zeer hoog in toeren gaat. (MU2R17 UL0)

De binnen unit is 3.5 kwh en 2.5 kwh, de buitenunit heeft een capaciteit van Verwarmingscapaciteit bij -7°C 4,32 / 4,01 kW
Bij voorbaat dank voor de feedback

[Video: https://mysharebox.servicenet.nl/index.php/s/8grHRafJeqHrq6y]

wachtwoord om video te bekijken is Tweektwak01455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
  • Wanneer is het systeem geinstalleerd? Heb je het bedrijf dat het geinstalleerd heeft al benaderd?
  • Is dit alleen nu met verwarmen of ook met koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
Dit is met verwarmen, bedrijf al gebeld hebben er 200 gram middel uitgehaald maar dit helpt niet veel.

Ze weten het verder ook niet en geven aan dat dit standaard is.

Avond zet ik het systeem maar uit wil dit de buren niet aan doen. Zeker als ik beide units aanzet dat gebeurd dit met enige regelmaat .

De wandunit boven zou de dicht op het plafond zitten volgend LG daarom valt deze al stil voordat de ingestelde tempratuur in de kamer is bereikt. Als ik deze op 22 graden zet stopt deze al na 15 min en kan gerust een uur zo blijven staan met het sneeuw icoon en waterdruppel aan. Indien ik het systeem dan uit zet en gelijk weer aan dan gaat deze weer een tijdje draaien. Wanneer ik de tempratuur echter op 30 graden zet dan duurt het wel langer.

Maar ik vraag mij af waar die overdruk vandaan komt, zelfs in de ochtend met 1 unit aan kan het gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Ik zou dat bedrijf er nogmaals bij halen. Ik weet niet of je nog garantie hebt maar dit klinkt als een niet (goed) functionerend apparaat. Hij moet het "gewoon" blijven doen zonder rare fratsen zodat je hem niet wilt gebruiken.

Dat sneeuw en waterdruppel icoon: heb je hem dan ingesteld op koelen of verwarmen? Wat zegt de handleiding over dat icoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
Dat is bij verwarmen, het icoon geeft aan dat de unit in defrost modus staat. Het bedrijf heeft alles gecontroleerd, knikken in de leiding etc. maar niets kunnen vinden.

Ik heb ook geen referentie wat voor een geluid een LG normaal zou moeten maken. Hoe vaak deze in defrost modus gaat etc.

De garantie heb ik zeker als het met een andere buitenunit is opgelost komt die er zeker vraag is echter is dat het probleem?

Leidingen van de units in totaal zijn 10 meter. De kamer boven is 4 bij 6 en hier staat een 2.5kwh unit. Ik heb nog niet meegemaakt dat de ingestelde tempratuur ook daadwerkelijk word bereikt. Ik hoop dat er hier meerdere forum leden zijn met een LG die mij hopelijk kunnen aangeven dat dit systeem ook goed kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
De multisplit vervangen door een 2 nieuwe buitenunits, dit lost het probleem wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markn
  • Laatst online: 28-02-2022
hallo allemaal,

Ik heb dezelfde ervaring als omschreven. Zelf heb ik een LG multisplit Unit met 4 binnen units. Mijn configuratie is;

1 LG Multi buitenunit MU4R25 7.0KW Multi split buitenunit
3 LG AM07BP.NSJ 2.1KW slaapkamers incl. WIFI
1 LG AC12BQ.NSJ 3.5KW MBR incl. WIFI
Installatie is ongeveer 7 maanden oud.

Als deze op warmte staan, functioneren ze op zich prima en zonder veel bijgeluid. Wel hebben wij bij de 3,5KW unit precies hetzelfde. Af en toe geeft hij een hard leeglopend geluid, alsof er een overdrukventiel in de binnenunit leegloopt. Dit is vooral in de nacht heel storend.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Groet Mark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:33
Ja, dat is de ontdooicyclus. Om te ontdooien, wordt de stroom van gas omgedraaid en door je systeem gestroomd. Dat sist en borrelt soms.

Je gaat daar niks aan doen. Dat hoort bij het systeem.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
Nee dit is niet normaal, bij ons is LG geweest en dit is opgelost.

Geen gesis en geborrel en zeker geen knallen van de klep die omdraait. Het hoort gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr74Mh
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Beste Twaak, Weet je wat de bevindingen waren van LG? Ik heb met verwarmen ook hetzelfde probleem op 1 unit. Hiervan is mijn leidingwerk tussen de buitenunit en binnenunit ongeveer 2 mtr. Bij mij valt de herrie van de buitenunit erg mee. Hoor graag van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nischu
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-01 20:18
twaak schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:38:
Nee dit is niet normaal, bij ons is LG geweest en dit is opgelost.

Geen gesis en geborrel en zeker geen knallen van de klep die omdraait. Het hoort gewoon niet.
Hallo Twaak,
Weet je nog wat LG bij jou destijds heeft verandert/aangepast oid?
Ik heb een soortgelijke issue, en zal dit ook graag opgelost zien worden :)

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Is dit zelf gedaan of door een bedrijf?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooky78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
nischu schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:25:
[...]

Hallo Twaak,
Weet je nog wat LG bij jou destijds heeft verandert/aangepast oid?
Ik heb een soortgelijke issue, en zal dit ook graag opgelost zien worden :)

alvast bedankt!
Ben ook heel benieuwd....ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem.....op verwarmen na 25 min komt het druppel/sneeuwvlok in beeld en stopt de airco met een sissend/blazend geluidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:55
Spooky78 schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:14:
[...]

Ben ook heel benieuwd....ik heb sinds gisteren hetzelfde probleem.....op verwarmen na 25 min komt het druppel/sneeuwvlok in beeld en stopt de airco met een sissend/blazend geluidje.
Sinds gisteren - de eerste koude dag. Dikke kans dat dat dus wél een defrost is.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:33
Dat is de reverse gas flow defrost.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perry3110
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-01-2023
Hier het zelfde met die druppel en sneeuwvlok, nog nooit gehad?

Is hey schadelijk of wat moet ermee gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij LG is dit niet altijd een defrost cycle. LG heeft bij multisplits een ingebakken timer waarna er een oil return cycle plaats vind. Alle olie wordt dan teruggezogen naar de buitenunit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perry3110
Had die melding bij verwarmen nooit iets gehd eraan, hoe kan ik weten wat het precies is? Het gaat om een lg pc18sq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat weet je niet. Ik weet ook alleen dat die cycle bestaat omdat iemand in het L/L topic dat een keer bij een LG training gevraagd had en dit was hun antwoord. Het is ook niet iets dat je in de handleiding terug gaat vinden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perry3110
Nee dat klopt vandaar ik zit topic vond miss dst er iemand anders iets weet wat het is en wat ermee moet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby_zeb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-01-2023
Hallo allemaal,

Bij mij het zelfde probleem. De installatie draaid nu een week of 3. Na +/- een half uurtje warme lucht slaat hij uit en gaat in de ontdooi modus. Blijft daar ongeveer een uur in hangen en probeerd het dan opnieuw om op te starten, om vervolgens weer een half uur in ontdooi modus te gaan. Krijg de binnen temperatuur niet hoger dan 20°C helaas. Leidingwerk maakt continu een sissend geluid. Ook de buitenunit is erg lawaaierig bij de ontdooimodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Zebby_zeb schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:17:
Hallo allemaal,

Bij mij het zelfde probleem. De installatie draaid nu een week of 3. Na +/- een half uurtje warme lucht slaat hij uit en gaat in de ontdooi modus. Blijft daar ongeveer een uur in hangen en probeerd het dan opnieuw om op te starten, om vervolgens weer een half uur in ontdooi modus te gaan. Krijg de binnen temperatuur niet hoger dan 20°C helaas. Leidingwerk maakt continu een sissend geluid. Ook de buitenunit is erg lawaaierig bij de ontdooimodus.
Is wel vrij normaal, zeker als de AC gewoon te zwak is voor de ruimte of de ruimte is niet voldoende geïsoleerd.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobvdb
  • Laatst online: 09-12-2022
Heb hetzelfde probleem maar mijn unit verwarmd niet genoeg meer… iets wat ie eerst wel deed… andere units in andere ruimtes verwarmen juist we goed… ook van LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekierobert
  • Laatst online: 12-12-2022
Zelfde probleem. Om de haverklap defrost, waarbij ook nog ijskoude lucht de kamer wordt ingeblazen. De temperatuur zakt dan als een malle. Zo blijf je opwarmen/afkoelen. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

loekierobert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:44:
Zelfde probleem. Om de haverklap defrost, waarbij ook nog ijskoude lucht de kamer wordt ingeblazen. De temperatuur zakt dan als een malle. Zo blijf je opwarmen/afkoelen. Is dit normaal?
Ja.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja dit is normaal. helemaal met dit weer trekken normale aircos het gewoon niet. alleen "echte" lucht/water warmtepompen of aircos met grotere condensors (die aircos zijn extreem zeldzaam in nederland) kunnen dit weertype trekken zonder comfort in te leveren.

als het echt gaat vriezen zal het beter gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 23:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dit weer is inderdaad hopeloos. Ik heb in mijn omgeving redelijk wat airco’s voor verwarming opgehangen en het regent vandaag klachten. Mist en een temperatuur rond het vriespunt is hopeloos.

Het enige wat ik niet normaal vind is dat een airco actief koude lucht gaat blazen :? Begrijp ik goed dat de fan actief is bij een defrost? Welk merk is dat? Dat je er tijdens een defrost wat kou uit voelt komen is normaal, maar echt blazen tijdens een defrost..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megapixel
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Oei !!!! dat klinkt alarmerend ;-( Ik wilde morgen juist een LG DUAL INVERTER F12MT Prestige 3.5 kW A+++ aanschaffen van € 1.649,00 incl. BTW bij de " airco webwinkel.nl " bestellen om o.a. te verwarmen.
Maar naast de alarmerende berichten hier over het functioneren van airco's tijdens een beetje kou, begin ik te twijfelen.
Bovendien wordt in de aanbieding ook de modelnaam F12KM genoemd die nergens terug vinden is op de site van LG Nederland
Wel is dit het als best geteste model F12MT door de consumentenbond wat ook in deze aanbieding wordt gebruikt.
zie: https://www.airco-webwink...tige-3-5-kw-totaalpakket/
De onduidelijkheid maakt mij aan het twijfelen ondanks dat dit een zeer goed presterend model moet zijn.
Graag jullie mening/advies.

P.S
Een warmtepomp is overigens geen optie omdat ik geen huiseigenaar ben en daarom niet voor subsidie in aanmerking kom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Glashelder schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:14:
Dit weer is inderdaad hopeloos. Ik heb in mijn omgeving redelijk wat airco’s voor verwarming opgehangen en het regent vandaag klachten. Mist en een temperatuur rond het vriespunt is hopeloos.

Het enige wat ik niet normaal vind is dat een airco actief koude lucht gaat blazen :? Begrijp ik goed dat de fan actief is bij een defrost? Welk merk is dat? Dat je er tijdens een defrost wat kou uit voelt komen is normaal, maar echt blazen tijdens een defrost..?
de fan BINNEN kan zeker aangaan. de defrostprogramma is simpelweg het systeem in maximaal koelen zetten met de fan buiten uit. de fan binnen word meestal op minimaal gehouden maar je zal zeker wel merken dat er een koudeval is rond de binnendelen. vooral als de defrosts vaker gebeuren willen sommige "slimmere" units wat lomper gaan ontdooien (dus met fan aan binnen) om maar zo snel mogelijk weer aan de bak te kunnen.

aircos zijn hoe lullig het ook klinkt een tussenoplossing tot je "echte" warmtepomp geleverd word.

al zit hier ook zeker een stukje informatievoorziening in van de installateur. die moet gewoon duidelijk aangeven bij de eigenaar dat dit gedrag erbij hoort.
megapixel schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:35:
Een warmtepomp is overigens geen optie omdat ik geen huiseigenaar ben en daarom niet voor subsidie in aanmerking kom.
dat je de eigenaar wel of niet bent doet niet ter zake voor de EU susbsidie. de subsidie word gegeven aan de persoon die de installatie laat installeren en de aanvraag indient. de subsidie zelf zit op het serienummer van de warmtepomp. je kan dus rustig 30 machines installeren op 1 adres en dan krijg je 30x subsidie.
als je huurt kan je simpel een formuliertje naar je huurtoko sturen die ze even moeten invullen. doorgaans geen probleem.

staar je trouwens niet blind op LG's cijfers. die zijn niet 1:1 vergelijkbaar met andere merken. LG is een middenmoter onder de streep. voor de top moet je gewoon bij MHI, ME, panasonic of daikin zijn. die merken zijn doorgaans veel "netter" in hun ontdooigedrag.

[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 14:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Zebby_zeb @loekierobert

Aan jullie verhaal te horen lijkt het me wel zinvol om de unit te laten checken op vulling, misschien toch een lichte lekkage waardoor je nu deze problemen krijgt door lage vulling.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megapixel
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Helaas denkt de rijksoverheid hier anders over!
Voorwaarde op de site van de rijksoverheid
Je bent eigenaar van de woning en je woont er zelf (je hebt de woning dus niet verhuurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

megapixel schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:53:
Helaas denkt de rijksoverheid hier anders over!
Voorwaarde op de site van de rijksoverheid
Je bent eigenaar van de woning en je woont er zelf (je hebt de woning dus niet verhuurd).
de verhuurder moet een zakelijke aanvraag doen. dat is geen probleem voor ze. ook kunnen ze naar de SVOH subsidie grijpen.
Of laat de subsidie gewoon zitten. Terugverdienen duurt dan iets langer...

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 12-12-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaak
Sorry voor de late reactie. Bij mij is LG engineering uit Korea langs geweest. Ze geven aan dat er inderdaad problemen zijn met multisplit unit. Ze hebben de software aangepast etc. In eerste instantie leek het opgelost maar met de huidige temp is het weer flut. Om 5.00 gaat unit aan om 5.15 gaat deze al in defrost. Het geluid van het draaien van de klep word ook door de buren gehoord. Momenteel overstijgt het geluid van de buitenunit het geluid van de binnenunit. Deze morgen het systeem uitgezet en cv waar aan. Lg doet echt zijn best om het op te lossen maar ik twijfel of dit lukt. Het is schijnbaar alleen met de multisplit unit. Ik ga vandaag een ander systeem bestellen, dit word een daikin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twaak
Inmiddels is er een 2de delegatie uit Korea gekomen om naar de split unit te kijken.

1. Hoop herrie van de buiten unit.
2. Gesis in de leiding
3. Te vaak defrost.

Een hele dag bezig geweest, en eigenlijk niet echt iets kunnen oplossen.

LG heeft nu een nieuwe buitenunit geplaatst en de ipv de muur op de grond geplaatst.

We wachten weer even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWHtje
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 16:00
twaak schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:33:
Inmiddels is er een 2de delegatie uit Korea gekomen om naar de split unit te kijken.

1. Hoop herrie van de buiten unit.
2. Gesis in de leiding
3. Te vaak defrost.

Een hele dag bezig geweest, en eigenlijk niet echt iets kunnen oplossen.

LG heeft nu een nieuwe buitenunit geplaatst en de ipv de muur op de grond geplaatst.

We wachten weer even af.
Ik volg het topic al even, en wij hebben hetzelfde probleem met een 5kw LG.
Tijdens installatie direct warme lucht, nu bijna enkel koude lucht met een hoop herrie buiten.

We hebben ook een 3,5kw voor de slaapkamer, die kan zonder problemen verwarmen!

Nu ben ik dus benieuwd of ze het bij jou op hebben kunnen lossen, en wat het is geweest.

Mijn beun komt over een week, dus misschien kan ik hem helpen met wat extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-04 20:42

grimson

domeingrommer

Hier ook een offerte gehad voor een multisplit airco. Ik ben benieuwd hoe dit verder is afgelopen. Raadzaam om toch maar voor losse setjes te gaan in plaats van een multisplit?
Die hele multisplit units kan ik niet eens terugvinden bij LG
https://www.lg.com/nl/air-conditioning
Hopelijk kan iemand nog iets adviseren voordat we de boel definitief aanschaffen :) ?

Als ik zo dit topic mag samenvatten dan is het volgende het issue?

- Doet zich (alleen) voor bij verwarmen.
- De defrost functie springt om de 15 a 30 minuten aan, waarbij ook nog ijskoude lucht de kamer wordt ingeblazen. De temperatuur zakt dan weer. Deze cyclus zal zich blijven herhalen.
- Geluidshinder inherent aan de defrost functie; de stroom van gas wordt omgedraaid en door je systeem gestroomd. Dat sist en borrelt soms.
- Buitenunit is erg lawaaierig in de ontdooimodus.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76046426
LG multisplit units zouden met verwarmen een oil return cycle hebben (dus niet werken om de 3 uur) Ik meen dat single splits hier geen last van hebben.
- Blijkbaar geldt dit alleen voor multisplit LG systemen?

[ Voor 55% gewijzigd door grimson op 02-10-2023 14:51 ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

twaak schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:10:
De multisplit vervangen door een 2 nieuwe buitenunits, dit lost het probleem wel op.
Zelfde multisplit airco geoffreerd maar als ik dit topic lees wordt ik niet zo blij vooralsnog :|

Bedoel je hiermee dat dan het multisplit idee komt te vervallen?
Dus één buiten unit voor één binnen unit?

Hier ook te denken aan 2 binnen units met 1 buiten unit maar als het beter is om 1/1 te gaan dan is dat de weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

JWHtje schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 18:29:
[...]
Ik volg het topic al even, en wij hebben hetzelfde probleem met een 5kw LG.
Tijdens installatie direct warme lucht, nu bijna enkel koude lucht met een hoop herrie buiten.
We hebben ook een 3,5kw voor de slaapkamer, die kan zonder problemen verwarmen!
Hi JWHtje,
Die 5kW is een multisplit unit en de 3,5kW een 1 op 1 model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

grimson schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:50:
Hier ook een offerte gehad voor een multisplit airco. Ik ben benieuwd hoe dit verder is afgelopen. Raadzaam om toch maar voor losse setjes te gaan in plaats van een multisplit?
Die hele multisplit units kan ik niet eens terugvinden bij LG
https://www.lg.com/nl/air-conditioning
Hopelijk kan iemand nog iets adviseren voordat we de boel definitief aanschaffen :) ?

Als ik zo dit topic mag samenvatten dan is het volgende het issue?

- Doet zich (alleen) voor bij verwarmen.
- De defrost functie springt om de 15 a 30 minuten aan, waarbij ook nog ijskoude lucht de kamer wordt ingeblazen. De temperatuur zakt dan weer. Deze cyclus zal zich blijven herhalen.
- Geluidshinder inherent aan de defrost functie; de stroom van gas wordt omgedraaid en door je systeem gestroomd. Dat sist en borrelt soms.
- Buitenunit is erg lawaaierig in de ontdooimodus.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76046426

[...]

- Blijkbaar geldt dit alleen voor multisplit LG systemen?
moet kleine nuance hier gaan plaatsen.

alles wat je noemt is inherent aan hoe aircos werken, zowel single als multisplit. de punten die je noemt komen allemaal voor bij beide soorten.

bepaalde "symptomen" kunnen minder invasief zijn door de fabrikant als zij daar belang bij leggen en de kosten daarvoor willen maken/doorrekenen. sommige symptomen zoals nogal oncomfortabele ontdooisyclussen is iets waar LG weinig aandacht aan besteed. andere merken zoals mistubishi heavy en panasonic doen dat een stuk netter.

dus your milage may vary. maar het heeft dus geen zin om een oerwoud aan single splits op te hangen om bepaalde dingen te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

moet kleine nuance hier gaan plaatsen.

alles wat je noemt is inherent aan hoe aircos werken, zowel single als multisplit. de punten die je noemt komen allemaal voor bij beide soorten.

bepaalde "symptomen" kunnen minder invasief zijn door de fabrikant als zij daar belang bij leggen en de kosten daarvoor willen maken/doorrekenen. sommige symptomen zoals nogal oncomfortabele ontdooisyclussen is iets waar LG weinig aandacht aan besteed. andere merken zoals mistubishi heavy en panasonic doen dat een stuk netter.

dus your milage may vary. maar het heeft dus geen zin om een oerwoud aan single splits op te hangen om bepaalde dingen te voorkomen.
Dank voor je nuance, gezien de openingspost voor mij een rede om toch even verder te vragen en verdiepen in deze materie alvorens aanschaf. Ik denk wel dat ik (vooralsnog) er vanaf zie van een LG multisplit, dat heb ik al wel bedacht :9. Maar de zoektocht begon pas vandaag, dus wie weet. Dank eenieder voor de (eerdere) bijdrage aan dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

grimson schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Dank voor je nuance, gezien de openingspost voor mij een rede om toch even verder te vragen en verdiepen in deze materie alvorens aanschaf. Ik denk wel dat ik (vooralsnog) er vanaf zie van een LG multisplit, dat heb ik al wel bedacht :9. Maar de zoektocht begon pas vandaag, dus wie weet. Dank eenieder voor de (eerdere) bijdrage aan dit topic.
afhankelijk van je doel kan een lucht/water warmtepomp met fancoils (en geisoleeerde leidingen) beter werken. dan heb je vrijwel geen last van de nadelen maar je kan wel koelen en verwarmen met 1 systeem.

bijkomend voordeel is dat je nog een paar duizend ISDE subsidie kan halen, met losse aircos kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

flippy schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:54:
[...]afhankelijk van je doel kan een lucht/water warmtepomp met fancoils (en geisoleeerde leidingen) beter werken. dan heb je vrijwel geen last van de nadelen maar je kan wel koelen en verwarmen met 1 systeem.

bijkomend voordeel is dat je nog een paar duizend ISDE subsidie kan halen, met losse aircos kan dat niet.
Voor ons gaat het eigenlijk nu voornamelijk om 2 ruimtes
- Nieuwe aanbouw garage (extra slaapkamer) 3x6 44m3
- Isolatie bestaande garage (vermaakzitruimte) 3x5 36m3
Dus relatief kleine ruimtes welke denk ik dan wel af kunnen met een airco ipv een warmtepomp (ook gezien de prijzen :o ). Slaapkamer incl. gamepc .. dan weet je wel hoe snel het heet kan worden :)
Voordat ik het topic kaap, iig dank voor de tips (gaaf die faincoils :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noud737
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb sinds kort een LG (6,3KW MU3R19) airco met 3 splitunits. Het koelen en verwarmen werkt in principe goed. Alleen bij het verwarmen maken de leidingen veel lawaai (stromend/borrelend geluid) zie deze video: https://streamable.com/zrxtuw. En soms krijg ik tijdens het verwarmen het sneeuwvlokje/druppel icoontje (defrost modus) terwijl het buiten 20 graden is. Bij het koelen is er geen stromingsgeluid of defrost.

Ik heb helaas geen garantie op de installatie omdat ik de airco zelf heb geplaatst. Na veel ervaringen gelezen te hebben dat dit niet moeilijk is ben ik er zelf aan begonnen. En met de flare koppelingen stelt het ook niet veel voor. Ik heb de inbedrijfstelling wel door een Stek monteur laten doen en die weet de oorzaak niet (of misschien wil hij het niet oplossen). Hij heeft alles een paar keer gevacumeerd en er was geen lekkage. Het leidingwerk is 10m+5m+4m en volgens de specificatie van de airco zou er koelmiddel voor 22,5m in zitten. Dus de monteur heeft het systeem niet bijgevuld. Toen ik de verkoper van de airco belde en de situatie beschreef zei hij dat er waarschijnlijk toch te weinig koelmiddel in zit. Ik vind dit apart vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie meningen/ervaringen/adviezen.

Ik heb alle leidingen gecontroleerd op knikken en die zijn er niet. Ik hoor ook geen vreemde geluiden uit de split units en koelen en verwarmen werkt wel naar behoren.

Is dit geluid normaal (en defrost) of moet ik hiermee leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 07:29
Hallo allemaal ik heb 2 Multi split systemen 2x buiten 4xbinnen.
Gisteren na 15 maanden zijn plots alle binnen units off-line van WIFI
Intern is er niets gewijzigd aan mijn wifi omgeving.

Het vreemde is dat als ik alle beschrijving die ik heb gevonden volg zou de binnen unit een eigen AP starten na bepaalde toets combinatie. Als je daar verbinding mee maakt zou je het eigen wifi netwerk kunnen instellen.
Deze procedure zou ook gevolgd moeten worden als er iets aan het lokale wifi netwerk wordt veranderd.
Maar wat ik ook doe nooit komt er een AP van de unit 'in de lucht'

Ik heb er al een volledig uit Thin_Q app verwijderd, maar dat levert nog meer problemen.
Zonder AP kan ik hem nooit meer toevoegen.

Heb het systeem spanningsloos gemaakt en na drie minuten weer aan. Situatie blijft het zelfde!!

Elke input wordt gewaardeerd

• twaak
Wifi kaart laten vervangen in units.

• twaak
Is dit geluid normaal (en defrost) of moet ik hiermee leven?
Of je daarmee moeten leven bepaal je zelf, ik heb de LG multispit na 2 jaar vervangen door een Daikin.

Een wereld van verschil.

Lg is tot 3 keer geweest zelfs vanuit Korea, het heeft niet mogen helpen, de multisplit is een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicscore
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-04 14:05
Toch nog even reageren op dit artikel.
Ik heb sinds 4 jaar nu een LG multisplit airco (max 3 binnenunits).
Gelijktijdig kocht mijn zwager en mijn dochter ook een multisplit resp. van Daikan en van Mitsubishi.
Ik kan je zeggen dat de LG Buiten-unit ruim de luidruchtigste is. Zowel de Daikan als de Mitsubishi (heavy industry) zijn vele malen stiller. De binnenunits van LG zijn daarentegen heel goed maar heb toch spijt de LG gekozen te hebben. Best vervelend dat de buitenunit zoveel geluid maakt. En dan inderdaad, het omkeren van de klep. Wat een herrie. Ook al zal dat waarschijnlijk bij de Daikan en Mitsubishi ook zo zijn, daar hoor je het nauwelijks.

Samengevat. Wil je een stile buiten-unit, kies dan geen LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:09
musicscore schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:35:
Toch nog even reageren op dit artikel.
Ik heb sinds 4 jaar nu een LG multisplit airco (max 3 binnenunits).
Gelijktijdig kocht mijn zwager en mijn dochter ook een multisplit resp. van Daikan en van Mitsubishi.
Ik kan je zeggen dat de LG Buiten-unit ruim de luidruchtigste is. Zowel de Daikan als de Mitsubishi (heavy industry) zijn vele malen stiller. De binnenunits van LG zijn daarentegen heel goed maar heb toch spijt de LG gekozen te hebben. Best vervelend dat de buitenunit zoveel geluid maakt. En dan inderdaad, het omkeren van de klep. Wat een herrie. Ook al zal dat waarschijnlijk bij de Daikan en Mitsubishi ook zo zijn, daar hoor je het nauwelijks.

Samengevat. Wil je een stile buiten-unit, kies dan geen LG.
Je moet dan wel appels met appels vergelijken, je geeft niet aan dat je dit gedaan hebt namelijk.

Als ik 's ochtends m'n LG airco aanzet en de binnenruimte is 16,5c en de binnenunit is op 23c ingesteld dan maak het apparaat inderdaad wel wat geluid.

Als de binnenruimte is opgewarmd en het systeem gebruikt nog maar 260W dan is de buitenunit behoorlijk rustig, je hoort alleen nog de ventilator zelf draaien.

Dit is inmiddels de 3de winter dat ik alleen met een airco verwarm en ben behoorlijk tevreden eigenlijk. Enige min punt misschien, als ik van te voren had geweten dat ik de airco voor 99% voor verwarmen zou gaan gebruiken dan had ik eerder voor een vloermodel gekozen zodat de koude lucht aangezogen wordt i.p.v. nu de warme lucht die tegen het plafond hangt.

Maar dat heeft uiteraard niets met het merk te maken verder.

[ Voor 14% gewijzigd door Nopheros op 04-02-2025 15:51 ]

Pagina: 1