Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omerta
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:30
jobr schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:36:
[...]

Had je dat ook niet kunnen doen met de originele goot?
Ik vind wat je nu hebt veel meer opvallen dan die gootjes (als je die ook gaat schilderen).
Kwestie van smaak denk ik.
De originele goten waren van die goedkoop uitziende goten die volgens mij bedoeld zijn voor elektriciteitsdraden. Zelf met schilderen was daar volgens mij niets mooi van te maken. De omkasting is over de oude goot heen gemaakt en is dus exact groot. Hieronder een duidelijkere foto van de goten uit een andere kamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mksOjO7ZVkmVcKnBKlHRcOKnCLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XMdccBVtinFR0lZXdigSfBqu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Omerta op 30-07-2023 20:36 ]

MSZ-LN35VGHZ2 | 3MXM52A met 2x FTXM20R en 1x FTXM25R | Ariston Nuos Split 270FS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-10 22:05
Bij mij wordt binnenkort een Mitsubishi electric msz hr35vf geïnstalleerd. Nu heb ik de mogelijkheid om hierbij een WiFi module te installeren maar ik heb ook een Tado slimme thermostaat en zag dat deze ook slimme airco bedieningen verkopen welke ongeveer dezelfde prijs heeft als de WiFi module van mitsubishi zelf. De integratie binnen Tado lijkt me wel leuk maar vraag me af of ik veel functies mis oid als ik voor Tado ga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:35
rumu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:01:
Ik heb al eerder wat gepost over mijn plannen om airconditioning aan te schaffen voor mijn huis:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75967794

Ik heb ondertussen drie offertes aangevraagd en heb ook met de informatie van jullie wat kritische vragen kunnen stellen.

De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb betreft met name de regulering van de luchtvochtigheid. Een van de installateurs gaf ook aan dat er inderdaad alleen wordt ontvochtigd met koelen. Is het echt zo zwart wit en zal ik geen winst behalen qua lagere luchtvochtigheid met verwarmen? Heeft de airco niet een speciale functie voor ontvochtigen waarbij er ook verwarmd wordt?

Afgelopen dagen steeg de luchtvochtigheid hier weer in huis en ben ik weer bezig geweest met de luchtontvochtigers die ik eerder heb gekocht. Bittere noodzaak dus. Verder aub geen discussie over genoeg ventilatie of niet, dit is de stand van zaken.

Die luchtontvochtigers vreten energie. Dat gaat een airco niet redden denk ik. Zou dus veel gunstiger zijn voor mij als ik kan ontvochtigen met de airco zonder de temperatuur te verlagen. Want die zat op dat moment rond de 19 graden boven en ik heb het liever wat warmer.

Tweede punt is het advies van twee van de drie installateurs. Beneden ga ik het niet redden met een 3,5 kw binnenunit volgens hen. Ik had het eerder over 65m2 maar laten we zeggen dat ik met de deur van de woonkamer naar de gang dicht op 55m2 zit met een plafondhoogte van 2,6 m.

Volgens de algemene specificaties zouden zij gelijk hebben, maar ik zie het qua koelen zo dat ik hoogstens een paar graden eraf wil. Het hoeft hier geen 21 graden te worden met warme zomerdagen. Qua verwarmen zie ik het als bijverwarming en wil ik de cv ketel blijven gebruiken maar dan op een wat lagere stand.

Zij zeggen dus dat ik minimaal een 5 kw binnenunit nodig heb beneden. Voor verwarmen en koelen, ook met het beoogde gebruik zoals hierboven beschreven.

Dan zegt de een je hebt een zwaardere buitenunit nodig met een 5 kw en 3,5 kw binnenunit dan de 5,3 kw buitenunit die ik in gedachten had. Ze hebben het in de offerte over een 6,8 kw buitenunit.

Dan kom je dus op een veel duurdere samenstelling uit.

Ook in het geval van het voorstel van de andere installateur om twee aparte buitenunits te gebruiken ben ik uiteraard duurder uit. Althans, als ik hetzelfde model binnenunit wil hebben, de ap serie van Mitsubishi Electric. Als ik voor de hr binnenunit van Mitsubishi Electric zou kiezen, kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit.

Dan heb ik echter geen wifi en ik kan geen specificaties qua afmetingen vinden van de hr serie.

Wat vinden jullie van de situatie? Heb ik meer nodig op de benedenverdieping is jullie ervaring en waar zou wat jullie betreft dan de voorkeur naar uitgaan als dat zo is?

Een multisplit unit of twee single split units? Zien jullie daar nog voor- of nadelen?

En mijn vraag wat betreft de luchtvochtigheid? Want als ik en een airco heb draaien en moet blijven sjouwen met twee luchtontvochtigers met bijbehorend elektriciteitsverbruik, dan gaat het weer een andere richting op.

Lang verhaal, haal er gerust een deel uit als je op een deel van de vragen antwoord kunt geven.

Ps: de 5 kw binnenunit maakt ook aanzienlijk meer 'herrie' volgens de specificaties. Daarom zou mijn voorkeur ook naar een 3,5 kw binnenunit uitgaan. Zij zeggen echter dat gezien de oppervlakte van mijn woonkamer dat de 3,5 kw binnenunit voluit zou moeten draaien. Laat het misschien niet voluit zijn, maar wel harder, dan heb je misschien net zoveel db's als met een iets minder hard werkende 5 kw binnenunit...

Ps2: ik kan niks over ventilatiestanden vinden. Weten jullie uit ervaring dat je zelf de ventilatie op meerdere standen kunt regelen met de Mitsubishi Electric binnenunits en hoeveel standen hebben we het dan over? Ik ga er vanuit dat de ventilatie voor het lawaai cq geluid zorgt binnen.
Heb je een eigen topic?
Zo ja, kun je hiernaar linken. Zo nee, graag aanmaken want in het algemene topic sneeuwt alles onder.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
rumu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:01:
Ik heb al eerder wat gepost over mijn plannen om airconditioning aan te schaffen voor mijn huis:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75967794

Ik heb ondertussen drie offertes aangevraagd en heb ook met de informatie van jullie wat kritische vragen kunnen stellen.

De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb betreft met name de regulering van de luchtvochtigheid. Een van de installateurs gaf ook aan dat er inderdaad alleen wordt ontvochtigd met koelen. Is het echt zo zwart wit en zal ik geen winst behalen qua lagere luchtvochtigheid met verwarmen? Heeft de airco niet een speciale functie voor ontvochtigen waarbij er ook verwarmd wordt?

Afgelopen dagen steeg de luchtvochtigheid hier weer in huis en ben ik weer bezig geweest met de luchtontvochtigers die ik eerder heb gekocht. Bittere noodzaak dus. Verder aub geen discussie over genoeg ventilatie of niet, dit is de stand van zaken.

Die luchtontvochtigers vreten energie. Dat gaat een airco niet redden denk ik. Zou dus veel gunstiger zijn voor mij als ik kan ontvochtigen met de airco zonder de temperatuur te verlagen. Want die zat op dat moment rond de 19 graden boven en ik heb het liever wat warmer.

Tweede punt is het advies van twee van de drie installateurs. Beneden ga ik het niet redden met een 3,5 kw binnenunit volgens hen. Ik had het eerder over 65m2 maar laten we zeggen dat ik met de deur van de woonkamer naar de gang dicht op 55m2 zit met een plafondhoogte van 2,6 m.

Volgens de algemene specificaties zouden zij gelijk hebben, maar ik zie het qua koelen zo dat ik hoogstens een paar graden eraf wil. Het hoeft hier geen 21 graden te worden met warme zomerdagen. Qua verwarmen zie ik het als bijverwarming en wil ik de cv ketel blijven gebruiken maar dan op een wat lagere stand.

Zij zeggen dus dat ik minimaal een 5 kw binnenunit nodig heb beneden. Voor verwarmen en koelen, ook met het beoogde gebruik zoals hierboven beschreven.

Dan zegt de een je hebt een zwaardere buitenunit nodig met een 5 kw en 3,5 kw binnenunit dan de 5,3 kw buitenunit die ik in gedachten had. Ze hebben het in de offerte over een 6,8 kw buitenunit.

Dan kom je dus op een veel duurdere samenstelling uit.

Ook in het geval van het voorstel van de andere installateur om twee aparte buitenunits te gebruiken ben ik uiteraard duurder uit. Althans, als ik hetzelfde model binnenunit wil hebben, de ap serie van Mitsubishi Electric. Als ik voor de hr binnenunit van Mitsubishi Electric zou kiezen, kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit.

Dan heb ik echter geen wifi en ik kan geen specificaties qua afmetingen vinden van de hr serie.

Wat vinden jullie van de situatie? Heb ik meer nodig op de benedenverdieping is jullie ervaring en waar zou wat jullie betreft dan de voorkeur naar uitgaan als dat zo is?

Een multisplit unit of twee single split units? Zien jullie daar nog voor- of nadelen?

En mijn vraag wat betreft de luchtvochtigheid? Want als ik en een airco heb draaien en moet blijven sjouwen met twee luchtontvochtigers met bijbehorend elektriciteitsverbruik, dan gaat het weer een andere richting op.

Lang verhaal, haal er gerust een deel uit als je op een deel van de vragen antwoord kunt geven.

Ps: de 5 kw binnenunit maakt ook aanzienlijk meer 'herrie' volgens de specificaties. Daarom zou mijn voorkeur ook naar een 3,5 kw binnenunit uitgaan. Zij zeggen echter dat gezien de oppervlakte van mijn woonkamer dat de 3,5 kw binnenunit voluit zou moeten draaien. Laat het misschien niet voluit zijn, maar wel harder, dan heb je misschien net zoveel db's als met een iets minder hard werkende 5 kw binnenunit...

Ps2: ik kan niks over ventilatiestanden vinden. Weten jullie uit ervaring dat je zelf de ventilatie op meerdere standen kunt regelen met de Mitsubishi Electric binnenunits en hoeveel standen hebben we het dan over? Ik ga er vanuit dat de ventilatie voor het lawaai cq geluid zorgt binnen.
Het is simpel.
Bij koelen voer je vocht (condens af), maar natuurlijk wordt het binnen kouder.

Als je verwarmt daalt de luchtvochtigheid ook, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.
Een ontvochtiger doet beide, eerst koelen, gecondenseerd water af voeren, en dan terug verwarmen. (Principe van een droogkast op condensatie of een bouwdroger)

Nu… dat blijven lapmiddelen zo lang je de oorzaak niet aan pakt.
Waar komt dat vocht vandaan, en kan je daar niks aan doen?

Je kan niet simpelweg zeggen… het vocht is er, ik wil techniek om het weg te halen.
En ja, mogelijk is dat een pak goedkoper op termijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Een vraag die vanzelfsprekend al in een of andere vorm is voorbij gekomen, maar ik vond geen bevredigend antwoord bij de zoekresultaten☺️.

Ik heb een offerte voor een 2,5KW unit voor in één slaapkamer van 3x3m, noord gericht, voornamelijk bedoeld om dagelijks te koelen bij buitentemperatuur van +-35 graden. Isolatie van het appartement is wel vrij laag.
Op zich meer dan voldoende, maar de slaapkamer aan de overkant (ook 3x3m) heeft geen airco en sporadisch moet die ook worden gekoeld (heeft wel wat koelte van de airco in de leefruimte) door de airco uit de andere kamer.

Het prijsverschil is gewoon echt enorm minimaal met een unit van 3,5KW. Is er een reden dat ik toch de 2,5KW moet verkiezen boven de 3,5KW, of neem ik dan beter gewoon de 3,5KW om de andere kamer af en toe ook goed gekoeld te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door stevenleemans op 31-07-2023 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met een vraag die geen enkele aircoboer duidelijk kan beantwoorden omdat ze de vraag blijkbaar nooit krijgen, maar mijn idee iig wel snappen:
Kan je een airco waar je vooral of alleen mee gaat verwarmen niet beter laag hangen voor een hogere/betere efficiëntie?
Airco's worden vooral hoog opgehangen, maar dat komt nog uit de tijd van alleen kunnen koelen.
Nu is de mogelijkheid om ook te kunnen verwarmen al standaard...

Maar, wat nu als je vooral gaat verwarmen en zelden tot nooit gaat koelen, is het dan niet efficiënter om laag te hangen, want koude lucht de airco in, groter temperatuurverschil, dus betere afgifte van warmte aan de koudere lucht en warme lucht die er uit komt wil je toch al laag hebben en stijgt vanzelf op, net als de koude lucht die daalt en weer bij de airco naar binnen wordt gezogen.
Op deze manier zal de temperatuur laag bij de grond iets omhoog gaan en bij het plafond juist iets naar beneden, daar heb je die warmte helemaal niet zo nodig. Met een gemiddelde temperatuur die iets lager kan zijn, heb je dan dus hetzelfde gevoel.

Ik ben benieuwd, want ondertussen ook al bij iemand alle airco's laag zien hangen omdat hij dat wilde (aircoboer was het er niet mee eens omdat hij het nog nooit gezien had, maar ook hij zou navraag gaan doen) en dit zelfs als logica zag.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:28:
Ik zit met een vraag die geen enkele aircoboer duidelijk kan beantwoorden omdat ze de vraag blijkbaar nooit krijgen, maar mijn idee iig wel snappen:

Kan je een airco waar je vooral of alleen mee gaat verwarmen niet beter laag hangen voor een hogere/betere efficiëntie?

Airco's worden vooral hoog opgehangen, maar dat komt nog uit de tijd van alleen kunnen koelen.
Nu is de mogelijkheid om ook te kunnen verwarmen al standaard...

Maar, wat nu als je vooral gaat verwarmen en zelden tot nooit gaan koelen, is het dan niet efficiënter om laag te hangen, want koude lucht naar binnen, groter temperatuurverschil, dus betere afgifte van warmte aan de koude lucht en warme lucht die er uit komt wil je toch al laag hebben en stijgt vanzelf op, net als de koude lucht die daalt en weer bij de airco naar binnen wordt gezogen.

Ik ben benieuwd, want ondertussen ook al bij iemand alle airco's laag zien hangen omdat hij dat wilde (aircoboer was het er niet mee eens omdat hij het nog nooit gezien had) en dit zelfs als logica zag.
Ja. Ik heb hem ook iets lager hangen dan vlak onder het plafond. Maar een wand unit blijft vrij snel in zijn eigen hitte hangen en moet schuin naar beneden blazen met wat kracht om de warmte te verdelen.

Een ander Tweaker had een heel aanzuigkanaal gebouwd van karton om lucht van de vloer te pakken, dat werkt nog beter. Maar daarvoor kan je beter een vloer / console unit gebruiken, die hangen op radiator hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Hoe blind moet ik me staren op de SEER? Heb nu verschillende offertes liggen met onder anderen de MHI 35ZS-W (SEER 8.4) vs ME MSZ-HR35VF (SEER 6.2). Beide zijn energieklasse A++ voor koelen maar betekent dat verschil in SEER nu echt gemiddeld 20% minder verbruik oid? Hier lees ik dat MHI en ME beide top zijn maar dat zou ik wel een groot verschil vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-10 20:42

Vos

AFCA

Janpietertje89 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:09:
Bij mij wordt binnenkort een Mitsubishi electric msz hr35vf geïnstalleerd. Nu heb ik de mogelijkheid om hierbij een WiFi module te installeren maar ik heb ook een Tado slimme thermostaat en zag dat deze ook slimme airco bedieningen verkopen welke ongeveer dezelfde prijs heeft als de WiFi module van mitsubishi zelf. De integratie binnen Tado lijkt me wel leuk maar vraag me af of ik veel functies mis oid als ik voor Tado ga?
Niet een antwoord op je vraag maar persoonlijk zou ik liever bij het merk zelf blijven dan bij een externe partij :).

[ Voor 3% gewijzigd door Vos op 31-07-2023 14:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:28:
Nu is de mogelijkheid om ook te kunnen verwarmen al standaard.
Dat heb ik eens bekeken met de warmtebeeldcamera. Hoog ophangen werkt efficient. de luchtstroom gaat naar beneden, verspreid zich al ,raakt de grond en verspreidt zich verder. Er wordt zo een grote warmtebel gemaakt. Die warmtebel kun je ook sturen met de binnenunit. En omdat de unit hoog hangt wordt ook de warme lucht bij het plafond weer naar beneden gewerkt. Met een warmtebeeldcamera kun je dat allemaal precies zien.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:27
Ik ben verschillende MHI webshops aan het vergelijken en merk dat de prijzen nogal sterk uiteen lopen. Kan iemand mij helpen aan betrouwbare goedkope webshop links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

digifun schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Dat heb ik eens bekeken met de warmtebeeldcamera. Hoog ophangen werkt efficient. de luchtstroom gaat naar beneden, verspreid zich al ,raakt de grond en verspreidt zich verder. Er wordt zo een grote warmtebel gemaakt. Die warmtebel kun je ook sturen met de binnenunit. En omdat de unit hoog hangt wordt ook de warme lucht bij het plafond weer naar beneden gewerkt. Met een warmtebeeldcamera kun je dat allemaal precies zien.
Dat snap ik, maar dat is geen antwoord op de vraag of de efficiëntie omhoog gaat als hij lager al koudere lucht aan kan zuigen. Dat het werkt bovenin geloof ik, maar heb je het dan ook weleens met warmtebeelden bekeken als hij lager hangt?

Warme lucht terug de airco inzuigen geeft een lager temperatuurverschil om de warmte in de compressor minder efficiënt af te geven aan de lucht?

Airco hoog hangen omdat je koelt snap ik, maar waarom dan niet laag om er mee te verwarmen? Radiatoren hang je ook laag, vloerverwarming ook niet in het plafond, enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 21:21
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:58:
[...]
Airco hoog hangen omdat je koelt snap ik, maar waarom dan niet laag om er mee te verwarmen? Radiatoren hang je ook laag, vloerverwarming ook niet in het plafond, enz...
Radiatoren* en vloerverwarming werken middels convectie en dan is laag de enige oplossing tenzij je alleen de bovenste laag wilt verwarmen. L/L binnenunits blazen de warme lucht uit naar beneden toe en dan is boven ook een optie. Er zijn overigens gewoon binnenunits die je op de wand onderaan monteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, laag hangen is *iets* efficienter (voor verwarmen) maar door de actieve luchtstroom is convectie niet echt meer aan de orde in een woonkamer dus kan je beste kijken belangrijkere dingen zoals de WAF.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 31-07-2023 20:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:31
@Verwijderd Of het efficiënter is of niet, weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat in Zweden de L/L units, die voornamelijk bedoeld zijn om te verwarmen, ook allemaal gewoon bovenin hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:44
Over het algemeen heb je op vloer niveau ook allerlei obstakels (meubilair etc) die de luchtstroming hinderen. Aan het plafond heb je daar heel wat minder last van en kan de fan de warme lucht makkelijker verder de ruimte inblazen.

In de basis heb je gelijk dat hogere delta T aan de vloer de warmteoverdracht efficiënter kan laten verlopen. Netto zal het niet veel schelen gok ik. En hoe beter je huis geïsoleerd en luchtdicht is, hoe minder last je hebt van stratificatie (temperatuurverschil tussen verschillende hoogtes)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Grondunits trekken altijd koude(re) lucht van de vloer op, de warme uitgeblazen lucht stijgt meteen weer op. De buitenunit zal dus langer moeten buffelen om de gehele kamer op temperatuur te krijgen. Mogelijk is het wel comfortabeler in sommige situaties. Met koelen is het vechten tegen de bierkaai. Ik zou er nooit voor kiezen, ik prefereer een wand unit.

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:46
Servee schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:55:
Grondunits trekken altijd koude(re) lucht van de vloer op, de warme uitgeblazen lucht stijgt meteen weer op. De buitenunit zal dus langer moeten buffelen om de gehele kamer op temperatuur te krijgen. Mogelijk is het wel comfortabeler in sommige situaties. Met koelen is het vechten tegen de bierkaai. Ik zou er nooit voor kiezen, ik prefereer een wand unit.
Hier geen enkel probleem met ons daikin vloermodel, zowel voor koelen en verwarmen werkt het perfect.
Voorlopig nog geen enkel nadeel ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 12:01
tomtor schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:27:
[...]

Mijn 2 ME single splits (AP25) gebruiken samen in rust 1,3W met wifi aan, dus 0,65W per unit.
wow perfera 2022 hier en gebruikt `6,5 watt in standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Laatst online: 12:01
flippy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:12:
ja, laag hangen is *iets* efficienter (voor verwarmen) maar door de actieve luchtstroom is convectie niet echt meer aan de orde in een woonkamer dus kan je beste kijken belangrijkere dingen zoals de WAF.
ik zag laatst anti waf sprays op de markt ik dacht van het merk pepper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
Een binnenunit hoog of laag maakt m.i. niet uit; warme lucht wordt door de ventilator van de binnenunit in beweging gezet, warme lucht stijgt, koelere lucht daalt, dat is de circulatie die de warmte verdeelt in de ruimte.
Bij een radiator gebeurt dat door natuurlijke convectie.
Net als in de atmosfeer, simpel en complex tegelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:42
Tommie12 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 07:56:
[...]

Het is simpel.
Bij koelen voer je vocht (condens af), maar natuurlijk wordt het binnen kouder.

Als je verwarmt daalt de luchtvochtigheid ook, omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht.
Een ontvochtiger doet beide, eerst koelen, gecondenseerd water af voeren, en dan terug verwarmen. (Principe van een droogkast op condensatie of een bouwdroger)

Nu… dat blijven lapmiddelen zo lang je de oorzaak niet aan pakt.
Waar komt dat vocht vandaan, en kan je daar niks aan doen?

Je kan niet simpelweg zeggen… het vocht is er, ik wil techniek om het weg te halen.
En ja, mogelijk is dat een pak goedkoper op termijn.
Je opmerking zal goed bedoeld zijn, maar de vocht in het huis heeft te maken met zoals ik eerder al zei dat ik op een plek woon, tegen het bos aan, waardoor er veel vocht in de lucht hangt en misschien heeft het dan ook nog iets te maken met dat het een oud huis is. De luchtvochtigheid hier in huis stijgt en daalt met de luchtvochtigheid buiten. Dus ventilatie zal niet het probleem zijn bijvoorbeeld. Eerder dat je het dan dicht moet stoppen, maar ook dat is niet wenselijk volgens mij omdat je altijd een bepaalde mate van ventilatie wilt dan wel zult moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
GudZ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Heb je een eigen topic?
Zo ja, kun je hiernaar linken. Zo nee, graag aanmaken want in het algemene topic sneeuwt alles onder.
Ik ben er vanuit gegaan dat dat een no go is om juist niet duizend en een topics te krijgen. Dat heb ik dus mis? Ik kan en mag een topic openen voor mijn eigen 'specifieke' situatie?

Edit: ik zie dat een moderator een apart topic heeft gemaakt. Hartelijk dank.

[ Voor 8% gewijzigd door rumu op 01-08-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:23
Nomind schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:10:
Een binnenunit hoog of laag maakt m.i. niet uit; warme lucht wordt door de ventilator van de binnenunit in beweging gezet, warme lucht stijgt, koelere lucht daalt, dat is de circulatie die de warmte verdeelt in de ruimte.
Ik vind dat niet zo'n wetenschappelijke benadering. Je zou ook kunnen stellen dat tegen de stroom inroeien harder gaat omdat je beter af kunt zetten met je peddel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
Janpietertje89 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:35:
Hoe blind moet ik me staren op de SEER? Heb nu verschillende offertes liggen met onder anderen de MHI 35ZS-W (SEER 8.4) vs ME MSZ-HR35VF (SEER 6.2). Beide zijn energieklasse A++ voor koelen maar betekent dat verschil in SEER nu echt gemiddeld 20% minder verbruik oid? Hier lees ik dat MHI en ME beide top zijn maar dat zou ik wel een groot verschil vinden.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
rumu schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:01:
[...]
Je opmerking zal goed bedoeld zijn, maar de vocht in het huis heeft te maken met zoals ik eerder al zei dat ik op een plek woon, tegen het bos aan, waardoor er veel vocht in de lucht hangt en misschien heeft het dan ook nog iets te maken met dat het een oud huis is. De luchtvochtigheid hier in huis stijgt en daalt met de luchtvochtigheid buiten. Dus ventilatie zal niet het probleem zijn bijvoorbeeld. Eerder dat je het dan dicht moet stoppen, maar ook dat is niet wenselijk volgens mij omdat je altijd een bepaalde mate van ventilatie wilt dan wel zult moeten hebben.
Dan nog zou, vooropgesteld dat het binnen warmer is dan buiten, binnen de lucht nog steeds minder vochtig zijn dan buiten (de relatieve luchtvochtigheid dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumu
Caelorum schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

Dan nog zou, vooropgesteld dat het binnen warmer is dan buiten, binnen de lucht nog steeds minder vochtig zijn dan buiten (de relatieve luchtvochtigheid dan).
Dat is ook zo, maar als de relatieve vochtigheid buiten nu 90% is, dan is het binnen 72%. Veels te hoog dus, in ieder geval voor mij. Vandaar het verhaal over de airco als ontuchtiger. Misschien dat je met meer luchtstroom in de winter en meer ventileren in de winter, wat je al gauw liever niet doet vanwege de koude luchtstroom, dat je er met een airco minder last van zou hebben omdat je een continue warme luchtstroom hebt. Ik krijg er echter een beetje hard hoofd in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
rumu schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Je krijgt pas last met vochtigheid als er condensatie plaats vindt.
Die heb je alleen als je binnen echt koude oppervlaktes hebt, of als je amper verwarmt in de winter.

Als je gaat ontvochtigen binnen, dan moet je juist te veel ventilatie vermijden, je kan niet het hele bos ontvochtigen...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
Nomind schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 00:10:
Het maakt dus wel degelijk uit, vloerunit,s zijn beter met verwarmen dan wandunit,s.
Wandunit,s moeten een stuk harder blazen om de convectiewarmte naar beneden te krijgen, anders blijft het aan het plafond "hangen".

Radiatoren doen ook aan meer stralingswarmte beneden bij de vloer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-08-2023 12:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 19:11

smv

Ik kwam toevallig toestraks deze website tegen. Hieruit haal ik wel mijn info hoe blind ik mij moet staren op SEER en SCOPE.

https://schiltbedrijven.n...n-aircosysteem-aanschaft/

Doe je er je eigen voordeel mee. Het is puur voor jezelf hoe erg je er naar wilt kijken. Ik heb nu 1 offerte van een LG variant liggen en vanmorgen 1 offerte van een Daiking gekregen.
Er zit 2000 euro verschil tussen ongeveer, maar ik ga wel ook van een A+/A++ naar een A+++ toe aan warm en koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
smv schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Ik kwam toevallig toestraks deze website tegen. Hieruit haal ik wel mijn info hoe blind ik mij moet staren op SEER en SCOPE.

Doe je er je eigen voordeel mee. Het is puur voor jezelf hoe erg je er naar wilt kijken. Ik heb nu 1 offerte van een LG variant liggen en vanmorgen 1 offerte van een Daiking gekregen.
Er zit 2000 euro verschil tussen ongeveer, maar ik ga wel ook van een A+/A++ naar een A+++ toe aan warm en koud.
Ja precies, ik wist dat LG een "B" merk was, maar dat het verschil tussen een "A merk" Mitsubishi Electric A++ (6.2) en een MHI A++ (8.4) nog zo groot zou zijn vind ik wel opmerkelijk. Ook wel opmerkelijk hoe die energieclasses zijn ingedeeld. Volgens jouw bron is SEER 6.1-7.0 A++, maar pas >8.5 A+++. Er zit dus een gapend gat tussen de bovengrens van A++ (7.0) en de ondergrens van A+++ (8.5).

(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xon8-iNH5NDj3ApQtAMvnH9myCo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p4r9J8lZHSoBFrkS0bd7sBXJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

het gapende gat viel mij ook op inderdaad. Daarnaast dat je dus echt voor een A+++ tegenover een A mega groot verschil zit financieel gezien. Ik had die wel iets kleiner verwacht... maargoed daar zal het merk naam ook in zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:55
smv schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Ik denk dat scop en seer zeker belangrijke factoren zijn om mee te wegen, maar vraag is of het alles bepalend zou moeten zijn.

Voor mij zijn zaken als regelgedrag en hoe de unit zich gedraagt bij koelen en verwarmen, minimaal en maximaal vermogen bij verschillende temperaturen en minimaal opgenomen vermogen zeker zo belangrijk.

Telkens weer blijkt uit gegevens die hier gepost worden dat units van merken hierin fors kunnen verschillen. Ook zijn er units die bijvoorbeeld misschien een lagere scop scoren, maar die voor verwarmen veel beter scoren bij een lagere temperatuur, op het moment dat je het eigenlijk het meest nodig hebt wanneer je de unit(s) gebruikt voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:44
Ik wou mijn binnenunit van mijn airco een keer schoonmaken en desinfecteren.
Ik heb wel mooie filmpjes gevonden in het topic gevonden hoe het moet.
Weten jullie misschien welke desinfectie je het beste kunt gebruiken of maakt dat niet zoveel uit?
Welk spul gebruiken jullie daarvoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LordFather schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:22:
Ik wou mijn binnenunit van mijn airco een keer schoonmaken en desinfecteren.
Ik heb wel mooie filmpjes gevonden in het topic gevonden hoe het moet.
Weten jullie misschien welke desinfectie je het beste kunt gebruiken of maakt dat niet zoveel uit?
Welk spul gebruiken jullie daarvoor?
https://www.wibra.nl/assortiment/c/huishoud/dasty/

;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:37
Over hoog of laag plaatsen van de binnenunit..... Hoe zou je het optimaal inrichten met een kanaalmodel als je je volledig richt op verwarmen?.... Uitblazen laag aan de grond lijkt me het meest logisch. Maar aanzuigen in dezelfde ruimte ook laag bij de grond aan de overzijde van de kamer? Dan pak je de meest koude lucht en de uitgeblazen warme lucht zal gaan stijgen... Krijg je zo niet een heel evenwichtig verwarmde ruimte? Ik zie dit zelden toegepast en in vraag me af waarom. Mijn vloer moet er bij de aanstaande verbouwing toch uit dus ik zou goed geisoleerde kanalen naar de overkant kunnen trekken.
Nog een vraag over kanaalmodellen. Die komen vaak met een wandbediening die je verbonden is met de airco. Maar meet die bediening ook de temperatuur in de kamer of gaat dat alsnog in de unit zelf op basis van de aanzuiglucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

Sjamo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:16:
[...]

Ik denk dat scop en seer zeker belangrijke factoren zijn om mee te wegen, maar vraag is of het alles bepalend zou moeten zijn.

Voor mij zijn zaken als regelgedrag en hoe de unit zich gedraagt bij koelen en verwarmen, minimaal en maximaal vermogen bij verschillende temperaturen en minimaal opgenomen vermogen zeker zo belangrijk.

Telkens weer blijkt uit gegevens die hier gepost worden dat units van merken hierin fors kunnen verschillen. Ook zijn er units die bijvoorbeeld misschien een lagere scop scoren, maar die voor verwarmen veel beter scoren bij een lagere temperatuur, op het moment dat je het eigenlijk het meest nodig hebt wanneer je de unit(s) gebruikt voor verwarmen.
Dat is heel diep gaan, om te kijken met verwarmen op lagere score dat hij misschien beter werkt. Ik weet niet waar je al die informatie vandaan kan halen, maar ik snap zeker dat dat minstens zo belangrijk is, samen met wat voor opties de binnen unit je kan geven, zoals blazen, filteren en weet ik wat nog meer.

Dat is ook wat ik een beetje bedoel, met wat je eigen wensen zijn natuurlijk. Als je een SCOPE hebt van 2.5 kan je ook afvragen, wil je daarin verder nog kijken naar onderscheid. Als je 3 of 4 units hebt, wat een beetje in de buurt zit, van wat jij wilt, dan kan je daarmee verder uit elkaar puzzelen, wat voor je de do's en dont's zijn, zodat je de juiste beslissing voor je zelf kan nemen.

Niet inderdaad van o deze van Daiking is A+++ met scope 8.5 (als voorbeeld) dus die MOET ik hebben. Terwijl een andere bijvoorbeeld misschien beter in je straatje pas, die mischien iets minder is.

Het blijft staan met, wat wilt je er zelf voor uitgeven.
Welk merk wilt je hebben
Welke opties wilt je minimaal hebben
Welke zijn nice to have
Welke SEER hebben ze units
Welke SCOPE hebben de units
Wat ik nog vergeten ben.

Ik ben ook begonnen, met alleen een offerte bij LG, want ik dacht dat LG een goed merk was. Echter ben ik nu ook achter dat mijn stroom rekening er aan gaat, ondanks het een nette offerte is.
Ga ik voor mijn geld kiezen en ik kan verwarmen of ga ik voor meer geld uit geven, maar ik weet dat ik een stuk zuiniger bezig ben in me maand lasten?

keuzes, dar valt en staat alles mee, merk ik meer en meer. Heel frustrerend, maar het ligt een stuk lastiger dan ik in eerste instantie dacht, mara ik kom er wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
smv schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:56:
[...]

Dat is heel diep gaan, om te kijken met verwarmen op lagere score dat hij misschien beter werkt. Ik weet niet waar je al die informatie vandaan kan halen, maar ik snap zeker dat dat minstens zo belangrijk is, samen met wat voor opties de binnen unit je kan geven, zoals blazen, filteren en weet ik wat nog meer.

Dat is ook wat ik een beetje bedoel, met wat je eigen wensen zijn natuurlijk. Als je een SCOPE hebt van 2.5 kan je ook afvragen, wil je daarin verder nog kijken naar onderscheid. Als je 3 of 4 units hebt, wat een beetje in de buurt zit, van wat jij wilt, dan kan je daarmee verder uit elkaar puzzelen, wat voor je de do's en dont's zijn, zodat je de juiste beslissing voor je zelf kan nemen.

Niet inderdaad van o deze van Daiking is A+++ met scope 8.5 (als voorbeeld) dus die MOET ik hebben. Terwijl een andere bijvoorbeeld misschien beter in je straatje pas, die mischien iets minder is.

Het blijft staan met, wat wilt je er zelf voor uitgeven.
Welk merk wilt je hebben
Welke opties wilt je minimaal hebben
Welke zijn nice to have
Welke SEER hebben ze units
Welke SCOPE hebben de units
Wat ik nog vergeten ben.

Ik ben ook begonnen, met alleen een offerte bij LG, want ik dacht dat LG een goed merk was. Echter ben ik nu ook achter dat mijn stroom rekening er aan gaat, ondanks het een nette offerte is.
Ga ik voor mijn geld kiezen en ik kan verwarmen of ga ik voor meer geld uit geven, maar ik weet dat ik een stuk zuiniger bezig ben in me maand lasten?

keuzes, dar valt en staat alles mee, merk ik meer en meer. Heel frustrerend, maar het ligt een stuk lastiger dan ik in eerste instantie dacht, mara ik kom er wel uit.
Mocht je geinteresseerd zijn, @w00key heeft meerdere posts in dit topic geschreven met inhoudelijke informatie over verschillende units van verschillende merken en de verschillen er tussen.
Misschien kan je daar eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
Bedankt voor je reactie.
Welke dan te pakken? De ontvetter van Dasty ken ik wel en werkt uiteraard goed, maar voor de airco nooit van gehoord haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LordFather schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Welke dan te pakken? De ontvetter van Dasty ken ik wel en werkt uiteraard goed, maar voor de airco nooit van gehoord haha
voor normaal gewoon de radioactieve ontvetter gebruiken, voor woonkamer met open keuken de zwarte pakken.

inspuiten met plantenspuit en afspoelen met water en ook met de plantenspuit goed diep erin schoonscpuiten.

als je zon onkruidspuit hebt kan je ook die gebruiken maar als het flink smerig is en de waaier is ook vuil: haal dan eerst ff de waaier eruit en maak die ook schoon zodat je los kan gaan met de spuit.
als je wat lomper bezig wlt gaan moet je ff vuilniszak om de unit tapen zodat water daarin komt.

na het schoonmaken de unit een uurtje of zo laten lopen op standje drogen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 01-08-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordFather
flippy schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:19:
[...]

voor normaal gewoon de radioactieve ontvetter gebruiken, voor woonkamer met open keuken de zwarte pakken.

inspuiten met plantenspuit en afspoelen met water en ook met de plantenspuit goed diep erin schoonscpuiten.

als je zon onkruidspuit hebt kan je ook die gebruiken maar als het flink smerig is en de waaier is ook vuil: haal dan eerst ff de waaier eruit en maak die ook schoon zodat je los kan gaan met de spuit.
als je wat lomper bezig wlt gaan moet je ff vuilniszak om de unit tapen zodat water daarin komt.

na het schoonmaken de unit een uurtje of zo laten lopen op standje drogen.
Thanks dat ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:19
Ik wil in een kleine kamer van 2x4m een monoblock plaatsen. Een split kan niet omdat de buitenmuur op de erfgrens staat. Een radiator wordt kostbaar om te laten plaaten en wordt erg lastig gezien de hoeveelheid elektra die in de dekvloer zit. Daarom is een monoblock de beste optie. Voordeel is om directte kunnen koelen.

Het valt mij op dat:
- monoblock airco’s alleen van vage merken bestaan
- ze vrij duur zijn vergeleken met splits

Ik zie een paar onbekende merken langskomen en zie onder andere de Qlima WDH229. Heeft iemand ervaring hiermee of een andere monoblock?

Ben vooral benieuwd naar de verwarmingsfunctie. De koeling geloof ik wel, maar verwarmen is wat vaag. Dit is echter wel belangrijk. De kamer zit we tussen twee andere kamers in en met de buitenmuur op het Zuiden. Maar toch zou een minimale verwarmingsfunctie fijn zijn.

Andere tips zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:03

copykat

Good copy isn't bad

Ik moet zeggen dat zo'n vloer unit er wel "netter" uit ziet, al moet ik bekennen dat dat vermoedelijk ingegeven is door het feit dat je gewend bent dat verwarming onder je raam zit.
Waar ik de werveling van een boven unit goed begrijp in koude en warmte stromingen moet ik ook denken aan de al oude methode van koude lucht komt uit je ramen vandaan.(of je moet tripple thermopeen hebben in een oud huis 😉) en met een klassieke radiator vang je die dus op voordat het je kamer in loopt tevens zorgt de stijgende lucht dat de koude lucht naar de zijkant getrokken word en dus de warme lucht in het midden afkoelt en daalt. Dit is een relaxte circulatie met weinig stof (fijnstof daar gelaten) wervelingen.

De airco blaast daar in tegen en als dit op de grond staat zal dit vermoedelijk al je stof, katteharen enz naar binnen zuigen en weer naar buiten blazen. Dus je moet dan een goed filter hebben die je regelmatig schoon maakt.
(ik had in het oude huis een convectorput en als t koud was en de cv was druk bezig zag je nog net niet de katteharen( maincoon dus veel fijn haar) over de vloer wandelen en de put in duiken. (ideaal als in scheelt stofzuigen 😉 maar t werd wel een beetje een stoffige boel in die put.)
Convectors met lamellen zijn ook stofnesten en als je eens een radiator na jaren weg haalt (of er achterkijkt met een zaklamp ) dan denk je ook hm we stofzuigen toch regelmatig dus hoe dan?

Dus vanuit dat oog punt is denk ik een hoger hangende airco-unit beter.
Minder (fijn)stof dat rond geblazen wordt of opgepikt van de vloer word.
Wel vrees ik een meer "winderig gevoel" wat op je neer daalt dan met een vloerunit waardoor het fijne stof misschien wel opdwarreld.

(Gelukkig stofzuigen we minimaal 1 keer per dag wel ergens in t huis en dweilen we ook regelmatig. Met een verharende hond en langharige kat moet je wel)

Wat zijn jullie ervaringen met flink werkende airco units?
Is de stof oppik hoger dan bij conventionele verwarming?
Of valt dat wel mee?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:21:
Ik wil in een kleine kamer van 2x4m een monoblock plaatsen. Een split kan niet omdat de buitenmuur op de erfgrens staat. Een radiator wordt kostbaar om te laten plaaten en wordt erg lastig gezien de hoeveelheid elektra die in de dekvloer zit. Daarom is een monoblock de beste optie. Voordeel is om directte kunnen koelen.

Het valt mij op dat:
- monoblock airco’s alleen van vage merken bestaan
- ze vrij duur zijn vergeleken met splits

Ik zie een paar onbekende merken langskomen en zie onder andere de Qlima WDH229. Heeft iemand ervaring hiermee of een andere monoblock?

Ben vooral benieuwd naar de verwarmingsfunctie. De koeling geloof ik wel, maar verwarmen is wat vaag. Dit is echter wel belangrijk. De kamer zit we tussen twee andere kamers in en met de buitenmuur op het Zuiden. Maar toch zou een minimale verwarmingsfunctie fijn zijn.

Andere tips zijn ook welkom!
Kun je eens een schets maken?
Heb je geen andere buitenmuur of tuin/balkon?
Is je doel verwarmen of koelen of beide?
Als het om verwarmen gaat, hoe werkt dit nu in de rest van het huis en specifiek bij de kamers ernaast?

Verder kan ik me niet indenken waarom
op een erfgrens een monoblock wel zou kunnen en een split niet. Een monoblock geeft volgens mij meer geluid en is minder efficient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
GudZ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 02:38:
[...]

Kun je eens een schets maken?
Heb je geen andere buitenmuur of tuin/balkon?
Is je doel verwarmen of koelen of beide?
Als het om verwarmen gaat, hoe werkt dit nu in de rest van het huis en specifiek bij de kamers ernaast?

Verder kan ik me niet indenken waarom
op een erfgrens een monoblock wel zou kunnen en een split niet. Een monoblock geeft volgens mij meer geluid en is minder efficient...
Een split kan gewoon niet. De buitenunit ga ik niet boven de tuin van de buiten hangen, nog los van de condensafvoer. Ik heb nog 2 andere splits op zolder en slaapkamer ernaast, dus ik weet hoe ze geinstalleerd moeten worden. Ik lan niet nar zolder met de leidingen daarvoor. Een van de airco’s vervangen voor een multisplit ga ik ook niet doen. Gaat me veel meer kosten dan 1000 euro.

Een monoblock heeft alleen 2 gaten in de muur. Lijkt me minder vervelend om naar te kijken dan een slit buitenunit.

De kamers aan weerszijden worden verwarmd door een split airco en aan de andere kant met radiator. Al worden beiden al jaren niet gebruikt voor verwarmen.

Zie hieronder de gele lijnen van de nieuwe muren. De bovenzijde is de muur op de erfgrens. De middelste nieuwe kamer gaat het om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmNJmFOtZ-8t0DLsAxEcTUMOz2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eEgdKHIieUBjXZ6NFwODh5s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door t14wo op 02-08-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumu
w00key schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:00:

Oh en dan is het nog steeds niet droog binnen, als het pendelt krijg je dit:

[Afbeelding]

Hij houdt mooi temperatuur rond setpoint +- 0.5 graden, maar RV stijgt naar 60% elke keer dat compressor klaar is.

Meten is weten. Dat doen mensen te weinig voordat ze dingen beweren.
Ben even aan het spitten en kom deze post tegen met dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mj1wbW0Chinfceps-ITvIExcijY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xZ6EDjU2FwYqTuenKPdGLZpm.png?f=fotoalbum_large

Informatief vind ik, gezien mijn zoektocht naar hoe of wat qua luchtvochtigheidbeheersing met een airco d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:04:
[...]

Radiatoren* en vloerverwarming werken middels convectie en dan is laag de enige oplossing tenzij je alleen de bovenste laag wilt verwarmen. L/L binnenunits blazen de warme lucht uit naar beneden toe en dan is boven ook een optie. Er zijn overigens gewoon binnenunits die je op de wand onderaan monteerd.
Zoals gezegd, die binnenunits die je op de wand onderaan monteert zijn niet zo zuinig als de beste in dit rijtje https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Mijn vraag is niet of het kan, mijn vraag is of het efficiënter is. Iedereen die antwoord zegt daar niets over :-(
Koudere lucht onderin de woonkamer naar binnen lijkt mij een groter temperatuursverschil op te leveren en dus een betere afgifte van de warmte aan de lucht van de airco aan de omgevingslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:12:
Waf zegt mijn hond ook, maar ik weet niet wat het in mensentaal betekent ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Waf zegt mijn hond ook, maar ik weet niet wat het in mensentaal betekent ;-)
Wikipedia: Wife acceptance factor.

En vloermodellen zijn voor woon en slaapkamers zeker aan te raden door het hogere comfort. Doorgaans zijn vloermodellen ook iets efficienter door de andere opbouw. Maar het buitendeel is vor effixientie een veel grotere factor.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 02-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:14:
@Verwijderd Of het efficiënter is of niet, weet ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat in Zweden de L/L units, die voornamelijk bedoeld zijn om te verwarmen, ook allemaal gewoon bovenin hangen.
Alle aircoboeren in Nederland zeggen tegen mij dat het gewoon standaard is en niet omdat er gekeken is naar wat beter is. Misschien daar ook...
Ik wil cijfers zien, bewijs, onderzoek, maar dat is er gewoon simpelweg (nog) niet of iig niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Capt Waffles schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:50:
Over het algemeen heb je op vloer niveau ook allerlei obstakels (meubilair etc) die de luchtstroming hinderen. Aan het plafond heb je daar heel wat minder last van en kan de fan de warme lucht makkelijker verder de ruimte inblazen.

In de basis heb je gelijk dat hogere delta T aan de vloer de warmteoverdracht efficiënter kan laten verlopen. Netto zal het niet veel schelen gok ik. En hoe beter je huis geïsoleerd en luchtdicht is, hoe minder last je hebt van stratificatie (temperatuurverschil tussen verschillende hoogtes)
Volgens mij is er altijd een temperatuurverschil tussen hoog en laag in een ruimte, dat is simpelweg omdat warme lucht stijgt en koude lucht daalt...

Ook al scheelt het maar een beetje, over een complete winter gezien zal het dus wel degelijk aardig wat schelen. Net als het verschil tussen een COP van 5,5 en een COP van 5,6. Dat scheelt op 1000W ingang 100W verschil in de opbrengst. Als je dat maal de vele uren doet dat hij in de winter draait, dan is het ineens wel degelijk vele tientallen Euro's in totaal. Leuker om niet uit te geven als het niet nodig is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martin7182 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Ik vind dat niet zo'n wetenschappelijke benadering. Je zou ook kunnen stellen dat tegen de stroom inroeien harder gaat omdat je beter af kunt zetten met je peddel :+
Helemaal mee eens.
Ik moet de keuze nog maken en die keuze maak ik graag goed.
Helaas is er geen van de meer dan 20 aircoboeren geweest die hier een goed antwoord op kan geven. Er is volgens mij nog gewoon helemaal geen onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Alle aircoboeren in Nederland zeggen tegen mij dat het gewoon standaard is en niet omdat er gekeken is naar wat beter is. Misschien daar ook...
Ik wil cijfers zien, bewijs, onderzoek, maar dat is er gewoon simpelweg (nog) niet of iig niet te vinden.
Je moet uitgaan van de gegevens van de fabrikant maar dan moet je wel de variabelen eruit halen, dus dat begint met te kijken naar een installatie met hetzelfde buitendeel en even lange leidinglengte.

Jenfocus op wat efficientier is qua type is wel het bos achter de boom negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SEER is dus over de seizoenen heen getest, dus het gemiddelde.
Als de beide airco's op dezelfde manier getest zijn, dan is het antwoord dus ja!
Waar je hem dan op moet uitkiezen is of je ook gaat verwarmen, zo ja, hoeveel en wat is dan de (S)COP? Bij hoge SEER is vaak de SCOP weer juist lager.

Ga je alleen koelen, koop dan met de hoogste SEER. Je gaat het gewoon hard terugverdienen als die veel hoger is, ook al is de koop een stuk duurder.

SEER van 10,5 is er ook al!
En een Toshiba die ook 3,5kW heeft met een SEER van 9,5
Ik zou beide die jij hebt uitgekozen niet kopen ;-)
Zie website hieronder gerangschikt op SEER (dit kan je ook aanpassen).

https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_seer&sort_direction=3

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Wikipedia: Wife acceptance factor.

En vloermodellen zijn voor woon en slaapkamers zeker aan te raden door het hogere comfort. Doorgaans zijn vloermodellen ook iets efficienter door de andere opbouw. Maar het buitendeel is vor effixientie een veel grotere factor.
Oké, ik moet toegeven, ik moest heel erg gniffelen :-P

Toch zie ik juist dat vloermodellen alles behalve bovenaan staan in hoogste SCOP waardes. Dus volgens mij gaat het helaas niet op?
Het maakt mij niets uit of het mooier is of niet, groter is of niet, ik heb ruimte genoeg, geen obstakels, ik wil gewoon de hoogste efficiëntie, gewoon omdat je daardoor de komende vele jaren heel veel geld gaat besparen i.p.v. weggooien omdat ik een krent was om de goedkoopste of wat dan ook te pakken. Nu duurder uit en later veel goedkoper onderaan de streep uit zijn staat bij mij op nummer 1.
Ik wil dan nu niet nadenken of en wanneer hij kapot gaat en hoeveel onderhoud er nodig is, dat weet niemand en nooit van te voren, je kan geluk en pech hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:29:
[...]

Je moet uitgaan van de gegevens van de fabrikant maar dan moet je wel de variabelen eruit halen, dus dat begint met te kijken naar een installatie met hetzelfde buitendeel en even lange leidinglengte.

Jenfocus op wat efficientier is qua type is wel het bos achter de boom negeren.
En waar moet ik mij dan op focussen? Je zegt het zelf toch al? De fabrikanten geven op zijn minst nog cijfers af, ik kan er hier geen 10 hangen en dan 1 uitkiezen toch?
Dus, dan lijkt mij op de SCOP afgaan de nummer 1 keuze. Als er een betere keuze is, dan hoor ik het graag, maar als die keuze getest moet worden, dan valt die dus al af, want dat is simpelweg niet mogelijk. Ergens moet je iets...

Nog altijd geen antwoord op mijn echte vraag, wat is het meest efficiënt, bij het plafond, in het midden of bij de vloer (ruimte genoeg overhouden voor de luchtstroom) ophangen. Geen gedachtes graag, die staan er ondertussen al meer dan genoeg, ik zie graag testen/bewijs/cijfers.

Er is natuurlijk ook een kans dat er gewoon nog nooit onderzoek naar gedaan is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:17:
[...]

Zoals gezegd, die binnenunits die je op de wand onderaan monteert zijn niet zo zuinig als de beste in dit rijtje https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_scop&sort_direction=3

Mijn vraag is niet of het kan, mijn vraag is of het efficiënter is. Iedereen die antwoord zegt daar niets over :-(
Koudere lucht onderin de woonkamer naar binnen lijkt mij een groter temperatuursverschil op te leveren en dus een betere afgifte van de warmte aan de lucht van de airco aan de omgevingslucht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OJz3fCmIPJJ6JDSJr3oCYgsuo4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nx2h4Yy0Sz4pj3XFfafDm5xy.png?f=user_large

Je kan het afleiding uit deze tabel - kamer temp vs max vermogen (TC), verbruik (PI) en COP. Aanzuigen van 16/18 graden lucht levert wel extra COP op ja.

Als je dat doortrek naar warme luchtbel boven van 25+ graden dan scheelt het wel een hoop.

Raw data van LG R32 data book, google op Multi_R32_ODU_2020_English.pdf

Je ziet bij hogere temperaturen dat de consendor binnen dan tegen max temp limiet aan zit van 50+ graden terwijl de buitenunit nog wel meer warmte kan leveren als je het kwijt kon. Ook bij lager vermogen geldt - lager dT = beter COP.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 02-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Als de beide airco's op dezelfde manier getest zijn, dan is het antwoord dus ja!
Waar je hem dan op moet uitkiezen is of je ook gaat verwarmen, zo ja, hoeveel en wat is dan de (S)COP? Bij hoge SEER is vaak de SCOP weer juist lager.

Ga je alleen koelen, koop dan met de hoogste SEER. Je gaat het gewoon hard terugverdienen als die veel hoger is, ook al is de koop een stuk duurder.

https://www.topten.eu/private/products/air_conditioners?sort_attribute=efficiency_index_seer&sort_direction=3
Geen mhi in dit rijtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
t14wo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

Een split kan gewoon niet. De buitenunit ga ik niet boven de tuin van de buiten hangen, nog los van de condensafvoer. Ik heb nog 2 andere splits op zolder en slaapkamer ernaast, dus ik weet hoe ze geinstalleerd moeten worden. Ik lan niet nar zolder met de leidingen daarvoor. Een van de airco’s vervangen voor een multisplit ga ik ook niet doen. Gaat me veel meer kosten dan 1000 euro.

Een monoblock heeft alleen 2 gaten in de muur. Lijkt me minder vervelend om naar te kijken dan een slit buitenunit.

De kamers aan weerszijden worden verwarmd door een split airco en aan de andere kant met radiator. Al worden beiden al jaren niet gebruikt voor verwarmen.

Zie hieronder de gele lijnen van de nieuwe muren. De bovenzijde is de muur op de erfgrens. De middelste nieuwe kamer gaat het om.

[Afbeelding]
Kan niet is wil niet. Tuurlijk kan het. De unit kan ook waar de unit van de slaapkamers staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:18
Ik heb even (toepasselijk voor mij) twee units vergeleken van Mitsubishi Heavy Industries. De SRK25ZS-W en de SRF25ZS-W (deze heb ik reeds binnen, binnenkort aansluiten) @flippy :)

Vloermodel SCOP: 4.1. SEER: 6.7
Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5

Waar dit verschil in mag zitten mag joost weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:39:
ik wil gewoon de hoogste efficiëntie, gewoon omdat je daardoor de komende vele jaren heel veel geld gaat besparen i.p.v. weggooien omdat ik een krent was om de goedkoopste of wat dan ook te pakken. Nu duurder uit en later veel goedkoper onderaan de streep uit zijn staat bij mij op nummer 1.
Ik wil dan nu niet nadenken of en wanneer hij kapot gaat en hoeveel onderhoud er nodig is, dat weet niemand en nooit van te voren, je kan geluk en pech hebben.
Toch nog weer een andere gedachte, omdat je zo hamert over op de hoogste efficiëntie.
Je gaf zelf ergens al aan dat er nu units zijn met een SEER van 10.
De efficiënte van units is dus nog 'groeiende' zo gezegd.
Misschien (dus even juist heel anders geredeneerd), kun je dan nu juist wel beter een van de goedkoopste pakken, en dan over een x aantal jaren, (zonder onderhoud, maar misschien gaat die wel dan net kapot), koop je dan een flink efficiëntere dan dat er nu überhaupt op de markt zijn.
Dan bespaar je wellicht in de long run nog wel meer...

Heb je eigenlijk ook berekend hoeveel efficiënter de unit moet zijn om er een bepaalde prijs in x jaren mee terugverdiend te hebben?
Een vaak veel hogere prijs is bij een kleine verbetering in efficiënte, misschien niet of nauwelijks terug te verdienen tijdens de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

t14wo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]
Een hele kromme vraag, maar 1 vanaf de overloop gericht naar die slaapkamer toe?
Ik heb verhalen gelezen van mensen die een airco op de overloop heeft gezet om de slaapakamers te koelen, met natuurlijk de deuren gewoon open. Eventueel misschien een plafond ventilator in de slaapkamer ophangen, waar geen airco nu zit.

Ik weet niet of dat ook tot een mogelijkheid bestaat bij je?
Als je er 1 op de overlop kan hangen, die eventueel zo gericht kan zijn naar de middelste slaapkamer, kan hij het ieder geval koelen, zolang de deur open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

Heren, Dames, Mede tweakers

ik ben meerdere offertes van Daikins aan het aanvragen, nu kom heb ik een voorstel gekregen met 2 verschillende Daikin binnen modellen. Op de Daikin website vind ik niet heel veel verschil, maar als ik het zo ziet, lijkt de Emura beter te wezen met koelen en verwarmen?

Zijn hier mensen die toevallig ervaring of iets meer vanaf weten (zoals verschil of iets)?
ik heb deze website voor mezelf gebruikt, omdat er een keurig tabel onder hangt met alle gegevens:

Perfera
https://www.climamarket.e...0nJwYzEAAYAiAAEgLkuvD_BwE

EMURA 3
https://www.climamarket.eu/nl/wandmodel-daikin-txj25aw

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
smv schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:55:
[...]

Een hele kromme vraag, maar 1 vanaf de overloop gericht naar die slaapkamer toe?
Ik heb verhalen gelezen van mensen die een airco op de overloop heeft gezet om de slaapakamers te koelen, met natuurlijk de deuren gewoon open. Eventueel misschien een plafond ventilator in de slaapkamer ophangen, waar geen airco nu zit.

Ik weet niet of dat ook tot een mogelijkheid bestaat bij je?
Als je er 1 op de overlop kan hangen, die eventueel zo gericht kan zijn naar de middelste slaapkamer, kan hij het ieder geval koelen, zolang de deur open staat.
Bedankt voor deze optie. Dat zou voor koelen nog acceptabel zijn en dan kan ik meteen de rest van hettrapgat koelen. Maar voor verwarmen is dit niet gewenst. Deze kamer zal dienst doen als babykamer en later als kantoor. Dan is afsluiten incl. klimaatbeheersing wel cruciaal. Naast dat een onverwarmde kamer volgens het bouwbesluit niet mag en het verkopen lastig maakt.

Maar blijft mijn vraag aan alle Tweakers wie ervaring heeft met een monoblock voor zowel verwarmen als koelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
TereZz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Kan niet is wil niet. Tuurlijk kan het. De unit kan ook waar de unit van de slaapkamers staan.
Denk dat we allemaal snappen dat kunnen niet fysiek kunnen betekent. Als ik er duizenden euro's aan werk aan heb, dan heet dat ik mijn taal niet kunnen. De unit KAN niet waar de andere unit hangt, want dan moet ik door een inbouwkast heen die ik een paar maand geleden geplaatst heb en door een kachelpijp. Lijkt me nogal complex en ga ik dus niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Omverwarmde kamer hoef je niet bang voor te zijn. Voor 150E heb je hele goede en mooie cop 1 verwarmingen die je daar op kan hangen. Samen met de opmerking dat je het zelf nog nooit nodig hebt gehad zou prima moeten zijn bij verkoop.

Ik zou me meer zorgen maken over dat 1 binnenunit op de overloop ook vaak genoeg niet werkt. Je leest een hoop succesverhalen maar ook een hoop situaties waar het niet genoeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Caelorum schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:33:
Omverwarmde kamer hoef je niet bang voor te zijn. Voor 150E heb je hele goede en mooie cop 1 verwarmingen die je daar op kan hangen. Samen met de opmerking dat je het zelf nog nooit nodig hebt gehad zou prima moeten zijn bij verkoop.

Ik zou me meer zorgen maken over dat 1 binnenunit op de overloop ook vaak genoeg niet werkt. Je leest een hoop succesverhalen maar ook een hoop situaties waar het niet genoeg was.
Ja goed punt. Voor 1000 euro die een monoblock kost kun je 100 euro aan een infraroodpaneel uitgeven en 900 euro aan elektra voor je breakeven zit. Zeker voor sporadisch gebruik. Al is cop1 wel erg ‘lelijk’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Dames, heren, personen, entiteiten, mede-Tweakers,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 15:10
Caelorum schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:33:

Kunt ook gewoon een diesel heater kopen :+

Werkt prima voor hier in de schuur in de winter, nog goedkoop ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

[Afbeelding]

Je kan het afleiding uit deze tabel - kamer temp vs max vermogen (TC), verbruik (PI) en COP. Aanzuigen van 16/18 graden lucht levert wel extra COP op ja.

Als je dat doortrek naar warme luchtbel boven van 25+ graden dan scheelt het wel een hoop.

Raw data van LG R32 data book, google op Multi_R32_ODU_2020_English.pdf

Je ziet bij hogere temperaturen dat de consendor binnen dan tegen max temp limiet aan zit van 50+ graden terwijl de buitenunit nog wel meer warmte kan leveren als je het kwijt kon. Ook bij lager vermogen geldt - lager dT = beter COP.
Thnx!!! Hier hebben we iets aan :-)
Dus het is inderdaad beter om hem niet boven te hangen als je vooral gaat verwarmen en als het niet nodig is om hem niet op volle toeren te laten draaien...

Beste antwoord tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat niet gewoon Mitsubishi?
MHI is niet per se beter kwa (S)COP dan Mitsubishi dacht ik, de kwaliteit is wel beter heb ik mij laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TereZz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:26:
Ik heb even (toepasselijk voor mij) twee units vergeleken van Mitsubishi Heavy Industries. De SRK25ZS-W en de SRF25ZS-W (deze heb ik reeds binnen, binnenkort aansluiten) @flippy :)

Vloermodel SCOP: 4.1. SEER: 6.7
Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5

Waar dit verschil in mag zitten mag joost weten.
Dat wordt dus Wandmodel SCOP: 4.7. SEER: 8.5 op 0,5m van de grond hangen en klaar ;-)
Waarschijnlijk nog goedkoper ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Toch nog weer een andere gedachte, omdat je zo hamert over op de hoogste efficiëntie.
Je gaf zelf ergens al aan dat er nu units zijn met een SEER van 10.
De efficiënte van units is dus nog 'groeiende' zo gezegd.
Misschien (dus even juist heel anders geredeneerd), kun je dan nu juist wel beter een van de goedkoopste pakken, en dan over een x aantal jaren, (zonder onderhoud, maar misschien gaat die wel dan net kapot), koop je dan een flink efficiëntere dan dat er nu überhaupt op de markt zijn.
Dan bespaar je wellicht in de long run nog wel meer...

Heb je eigenlijk ook berekend hoeveel efficiënter de unit moet zijn om er een bepaalde prijs in x jaren mee terugverdiend te hebben?
Een vaak veel hogere prijs is bij een kleine verbetering in efficiënte, misschien niet of nauwelijks terug te verdienen tijdens de levensduur.
SEER is niet verwarmen!
Idee is leuk, maar herrie is vaak het grootste nadeel, dat wil je niet in de woonkamer.
Verder is het dus heel veel besparen! Koop je een SCOP van 4 of een SCOP van 5,9, dat scheelt ieder uur bij 1000W er in 1900W warmte er uit. 1900W x het aantal uren per dag dat hij aanstaat x het aantal dagen, dan is het duidelijk dat je er heel veel geld mee kan besparen! Of te wel, je verdient hem terug, dus waarom zou je goedkoop gaan?
Ik kan maar 1 reden bedenken, omdat je het geld er nu niet voor hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Inkoopprijs van die units met SEER van 9.5+ is als ik een beetje Google ook wel 1000 euro meer dan de 8.4 unit die ik op dit moment op m'n offerte heb staan. Tel daar nog wat winstmarge bij op en je hebt zomaar een aankoopverschil van 1200 euro ofzo. Dan moet je toch flink je best doen om dat met alleen koelen met een 3.5KW unit terug te verdienen. 1200 euro a 20 cent stroom (terugleververgoeding op dit moment als je geluk hebt, waarschijnlijk minder in de toekomst) is 6000KWH, ongeveer 12% efficiënter koelen SEER 9.5 VS 8.4, moet je dus voor 50.000KWH koelen over de leeftijd van dat ding om het terug te verdienen, dat gaat je toch nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Janpietertje89 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:09:
Ik heb een oudere ME vloer unit, waar geen wifi module voor beschikbaar is. Alleen een IR remote.
Ik heb die airco met een Tado kunnen automatiseren. Alle functies werken naar behoren met de Tado app. Integratie in Google en Apple kan ook, maar vooral de laatste werkte bij mij slecht, weinig functies met name. Ik heb die dus verwijderd en werk nu met de Tado app. Bevalt me prima, van overal kan ik nu alle functies van deze 15 jaar oude airco unit bedienen.
Ik hoop dat deze info je helpt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Is dat niet gewoon Mitsubishi?
MHI is niet per se beter kwa (S)COP dan Mitsubishi dacht ik, de kwaliteit is wel beter heb ik mij laten vertellen.
Mhi is gewoon Mitsubishi Heavy Industries, in tegenstelling tot ME.

Waar het mij om gaat is dat een ranglijst wat mij betreft geen enkele waarde heeft wanneer 1 van de topmerken gewoon niet in de lijst voorkomt.

Dat nog los van het feit dat het kiezen van een airco op basis van seer en/of scop hetzelfde is als het kiezen van een fotocamera op basis van het aantal pixels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smv

smv

GudZ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Dames, heren, personen, entiteiten, mede-Tweakers,
Volkomen terechte opmerking, automatisme geweest, niet erg lief van mij...
Djw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yellos
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:23
smv schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Volkomen terechte opmerking, automatisme geweest, niet erg lief van mij...
Djw!
Mijn installateur plaatst ook alleen maar Qlima airco's die zich identificeren als Daikin. En wow wat een winst dat die man maakt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:51:
SEER is niet verwarmen!
Idee is leuk, maar herrie is vaak het grootste nadeel, dat wil je niet in de woonkamer.
Verder is het dus heel veel besparen! Koop je een SCOP van 4 of een SCOP van 5,9, dat scheelt ieder uur bij 1000W er in 1900W warmte er uit. 1900W x het aantal uren per dag dat hij aanstaat x het aantal dagen, dan is het duidelijk dat je er heel veel geld mee kan besparen! Of te wel, je verdient hem terug, dus waarom zou je goedkoop gaan?
Ik kan maar 1 reden bedenken, omdat je het geld er nu niet voor hebt.
Ik gaf SEER als voorbeeld voor het verbeteren van de efficiëntie.

En hoeveel verbruik scheelt je die SCOP 4 vs 5,9, die 1,9W warmte? 0,25kWh vs 0,17kWh? Dus een verschil van 0,08kWh (80Wh). Ja, en hoeveel uren per dag verwarm je? En hoeveel dagen? 5 maanden? *6u? Dus 912u.
Dus 73kWh bespaar je op een jaar. Nou, met het prijsplafond (maar de huidige prijzen, en als je die nu vastzet, zijn lager), zou dat 73*€0,40=€29,20 per jaar zijn. Dat is nou niet bepaald wat ik veel geld noem en daar kan je een prijsverschil van een paar honderd Euro ook niet echt snel mee terugverdienen...
Maar, aangezien ik geen idee heb van hoe het zich allemaal verhoudt en aannames maak, zal er vast een fout in zitten.

Daarom was ik benieuwd of jij dat zelf als eens berekend hebt. Je wilt bewijzen zien van efficiency, maar laat niet zien hoeveel je denkt ermee te kunnen besparen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:16
Ik zou ook graag mijn ervaring willen delen als onderdeel van de vloer- vs wandmodel "discussie" :)

Wij hebben in de woonkamer een Daikin 3,5 kW vloermodel en op zolder (sportruimte & thuiskantoor) een 2,5 kW wandmodel. Dus beide types ervaar ik elk een paar uur per dag zowel in de zomer als in de winter.

Persoonlijk ben ik echt een groot voorstander van een vloermodel, want:

-Stiller (ik verwacht door grotere behuizing waar een grotere ventilator in past = minder RPM bij dezelfde luchtverplaatsing)
-Warme lucht uitblazen over vloer is heel fijn qua comfort
-Esthetisch mooier
-Hogere efficiëntie bij verwarmen want zuigt de koudste lucht van de vloer

Nadelen:
-Plaatsing kan lastiger zijn i.v.m. meubilair in de kamer die luchtstromen blokkeren
-Bij koelen zal een wandmodel weer efficiënter werken omdat de warmte lucht bovenin hangt. Maar het koelseizoen duurt hier slechts een fractie van het verwarmseizoen.

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 03-08-2023 19:48 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janpietertje89 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Inkoopprijs van die units met SEER van 9.5+ is als ik een beetje Google ook wel 1000 euro meer dan de 8.4 unit die ik op dit moment op m'n offerte heb staan. Tel daar nog wat winstmarge bij op en je hebt zomaar een aankoopverschil van 1200 euro ofzo. Dan moet je toch flink je best doen om dat met alleen koelen met een 3.5KW unit terug te verdienen. 1200 euro a 20 cent stroom (terugleververgoeding op dit moment als je geluk hebt, waarschijnlijk minder in de toekomst) is 6000KWH, ongeveer 12% efficiënter koelen SEER 9.5 VS 8.4, moet je dus voor 50.000KWH koelen over de leeftijd van dat ding om het terug te verdienen, dat gaat je toch nooit lukken.
Dat is een veel groter verschil dan wat ik heb gezien toen ik een half jaar terug een offerte liet maken.
Geen idee of ze nu veel duurder zijn geworden, maar dat zouden ze dan allemaal moeten zijn lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EVfan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Ik heb een oudere ME vloer unit, waar geen wifi module voor beschikbaar is. Alleen een IR remote.
Ik heb die airco met een Tado kunnen automatiseren. Alle functies werken naar behoren met de Tado app. Integratie in Google en Apple kan ook, maar vooral de laatste werkte bij mij slecht, weinig functies met name. Ik heb die dus verwijderd en werk nu met de Tado app. Bevalt me prima, van overal kan ik nu alle functies van deze 15 jaar oude airco unit bedienen.
Ik hoop dat deze info je helpt.
15 jaar oud? Lijkt mij snel terug te verdienen door gewoon eens een véééél zuinigere te kopen zodra het eerste mankement er is of er onderhoudskosten aan zitten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 00:42:
[...]

Mhi is gewoon Mitsubishi Heavy Industries, in tegenstelling tot ME.

Waar het mij om gaat is dat een ranglijst wat mij betreft geen enkele waarde heeft wanneer 1 van de topmerken gewoon niet in de lijst voorkomt.

Dat nog los van het feit dat het kiezen van een airco op basis van seer en/of scop hetzelfde is als het kiezen van een fotocamera op basis van het aantal pixels.
Daarom was mijn vraag of er toevallig niet gewoon MHI tussenstaan die als ME genoemd worden...

Die ranglijst heeft een enorme waarde! Je hoeft veel minder te zoeken en MHI is natuurlijk eigenlijk meer voor buiten de EU bedoeld en deze lijst is voor modellen die in de EU worden verkocht. Dat er bedrijven zijn die importeren, tja, dat kan en mag...
Als je verder online een beetje Google gebruikt om het verschil te ontdekken (MHI vs ME), dan wordt er dus inderdaad vooral uitgelegd dat het 1 wel en het ander niet te krijgen is in bepaalde landen en dat is met een reden, want de gemiddelde temperatuur buiten speelt een grote rol bij een airco en zijn energielabel.

Wat een totale onzin, pixels zeggen niets over de kwaliteit van de foto, SCOP wel iets over de efficiëntie!
Dus dat vergelijk is echt enorm slecht gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:59:
[...]

En hoeveel verbruik scheelt je die SCOP 4 vs 5,9, die 1,9W warmte? 0,25kWh vs 0,17kWh? Dus een verschil van 0,08kWh (80Wh). Ja, en hoeveel uren per dag verwarm je? En hoeveel dagen? 5 maanden? *6u? Dus 912u.
Dus 73kWh bespaar je op een jaar. Nou, met het prijsplafond (maar de huidige prijzen, en als je die nu vastzet, zijn lager), zou dat 73*€0,40=€29,20 per jaar zijn. Dat is nou niet bepaald wat ik veel geld noem en daar kan je een prijsverschil van een paar honderd Euro ook niet echt snel mee terugverdienen...
Maar, aangezien ik geen idee heb van hoe het zich allemaal verhoudt en aannames maak, zal er vast een fout in zitten.

Daarom was ik benieuwd of jij dat zelf als eens berekend hebt. Je wilt bewijzen zien van efficiency, maar laat niet zien hoeveel je denkt ermee te kunnen besparen.
Je vergeet dat je iets goeds doet voor het milieu als die efficiënter is, je vergeet dat hoeveel je bespaart niet enorm belangrijk is, maar belangrijk genoeg om te weten dat je er geld mee bespaart, jaar in jaar uit en van het prijsverschil kan je niet over een paar jaar zeggen, ik koop nu een meer zuinige, want misschien zijn ze dan veel duurder en het geld dat je nu bespaart hebt wordt ieder jaar minder omdat het je meer geld kost om hem te gebruiken tegenover steeds goedkoper omdat je steeds weer bespaart met 1 die zuiniger is. Dus op de lange termijn zal het onder aan de streep interessanter zijn om wat meer uit te geven en juist ALTIJD dat hij aanstaat goedkoper uit te zijn en voorlopig mee doet met de meest zuinige. Ze zullen zuiniger worden, maar misschien hebben ze de max al wel een beetje behaald en als R32 niet meer gebruikt mag worden kan het zelfs zijn dat de toekomstige juist minder zuinig zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Heb je je warmtepomp gebruikt voor meerdere seizoenen?

Hier stook ik 1600, 1800 kWh voor de afgelopen 2 winters. Met een SCOP ~ 3.8 apparaat volgens Eurovent. Dat 1700 kWh had dus 1300 kunnen zijn als ik een beter ding had van SCOP 5.

400 x 0.30-0.40 is toch weer 120-160 per jaar. Niet verschikkelijk veel, maar toch het overwegen waard. En dit is met een energielabel A rijtjeshuis, als je meer moet verwarmen is het verschil vanzelfsprekend groter.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 03-08-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Daarom was mijn vraag of er toevallig niet gewoon MHI tussenstaan die als ME genoemd worden...

Die ranglijst heeft een enorme waarde! Je hoeft veel minder te zoeken en MHI is natuurlijk eigenlijk meer voor buiten de EU bedoeld en deze lijst is voor modellen die in de EU worden verkocht. Dat er bedrijven zijn die importeren, tja, dat kan en mag...
Als je verder online een beetje Google gebruikt om het verschil te ontdekken (MHI vs ME), dan wordt er dus inderdaad vooral uitgelegd dat het 1 wel en het ander niet te krijgen is in bepaalde landen en dat is met een reden, want de gemiddelde temperatuur buiten speelt een grote rol bij een airco en zijn energielabel.

Wat een totale onzin, pixels zeggen niets over de kwaliteit van de foto, SCOP wel iets over de efficiëntie!
Dus dat vergelijk is echt enorm slecht gekozen.
Ik acht de kans dat er een MHI op je lijst staat als ME vrij klein, aangezien het 2 verschillende merken zijn.

Ik heb nooit eerder gezien, ook niet op Google :) dat MHI hier nauwelijks verkocht wordt. Sterker nog, ik denk dat het vrij veel verkocht wordt. Je struikelt er bijna over online en in dit topic. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat MHI minder goed zou werken in ons klimaat dan andere merken.

Mijn verwijzing naar pixels bij een camera is logischer dan je denkt.
Er was een tijd dat de hoeveelheid pixels op camera's door veel mensen werd gezien als dat wat de kwaliteit van een camera bepaalde, in zekere zin. Mijn vergelijk was dus dat het geen zin heeft om te focussen op 1 aspect van een gecompliceerd product als een airco-systeem, of een foto-camera.
Of jij dat wil doen moet je zelf weten, maar ik zou het zeker niet op die manier promoten richting andere toekomstige airco kopers.

De beste en meest zuinige airco is altijd die airco die het beste past bij de unieke situatie waarvoor deze uitgezocht wordt. Scop/seer is daar een onderdeel van of kan dat zijn maar meer dan dat is het niet.

Er is geen "one size fits all" oplossing bij airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Hier stook ik 1600, 1800 kWh voor de afgelopen 2 winters. Met een SCOP ~ 3.8 apparaat volgens Eurovent. Dat 1700 kWh had dus 1300 kunnen zijn als ik een beter ding had van SCOP 5.

400 x 0.30-0.40 is toch weer 120-160 per jaar. Niet verschikkelijk veel, maar toch het overwegen waard. En dit is met een energielabel A rijtjeshuis, als je meer moet verwarmen is het verschil vanzelfsprekend groter.
Jij bent degene die hier vaak gegevens toont van min of meer vergelijkbare units van mhi en daikin, waarbij de daikin units soms een betere scop hebben (?) maar de mhi units meer capaciteit overhouden bij temperaturen onder 0.

Individeel gebruik zal altijd impact hebben op welke unit van welk merk efficienter is?

Ik kan me niet voorstellen dat het belang van de ranglijst qua seizoens-gewogen efficientie gelijk is voor voor mensen die de airco in september naar verwarmen schakelen en in mei naar koelen aan de ene kant, en mensen die vrij strak alleen koelen en/of verwarmen wanneer ze dat absoluut noodzakelijk vinden.

De seer en scop zeggen iets over efficientie bij koelen en/of verwarmen volgens een vast protocol. Maar zodra je daar van afwijkt lijkt het mij dat de cijfers ook anders kunnen uitvallen. Denk jij daar anders over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:04:
[...]

Jij bent degene die hier vaak gegevens toont van min of meer vergelijkbare units van mhi en daikin, waarbij de daikin units soms een betere scop hebben (?) maar de mhi units meer capaciteit overhouden bij temperaturen onder 0.

Individeel gebruik zal altijd impact hebben op welke unit van welk merk efficienter is?

Ik kan me niet voorstellen dat het belang van de ranglijst qua seizoens-gewogen efficientie gelijk is voor voor mensen die de airco in september naar verwarmen schakelen en in mei naar koelen aan de ene kant, en mensen die vrij strak alleen koelen en/of verwarmen wanneer ze dat absoluut noodzakelijk vinden.

De seer en scop zeggen iets over efficientie bij koelen en/of verwarmen volgens een vast protocol. Maar zodra je daar van afwijkt lijkt het mij dat de cijfers ook anders kunnen uitvallen. Denk jij daar anders over?
Als je unit niet undersized is is SCOP een prima schatting van verbruik. Als ik mijn gas terug reken kom ik daar ongeveer op uit (m3 x8 ~= kWh el x4).

Bij een beter model is dat dus x4.5 of x5.

Ja, SCOP en SEER is volgens een vast protocol, maar het is wel geeikt op gematigd Europa voor onze labels. De nordic / Spanje getallen moet je negeren, die werken met andere buitentemperaturen.

Als je vroeg begint met koelen kost dat niks aan stroom, 1 hittegolf week = 4 andere normale weken hier. Zelfde voor verwarmen, lekker aanzetten als het fris aan voelt, voor iedereen is dat anders maar de eerste weken kosten toch niets.

De betere units scoren voor subonderdelen ook beter, zie https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625961, een COP van 8.1 bij 12 graden buiten. Dus yeah, dan kost in sep/oct beetje bijwarmen helemaal geen drol. Of koelen met 20 graden buiten (en binnen warm van de zon) met een EER van 19 (!).

Mijn A+/A set van LG haalt dan COP van 5 / EER van 10 en gebruikt dan 60% en 100% meer energie. So sad. Had meer moeten uitgeven...

[edit] en heel specifiek re: Daikin single: weet dat het een Pdesign verwarming 2.4/2.5 kW apparaat is, ook de 3.5 kW klasse voor koeling. Als dat voldoende is is het top. Anders upgraden naar 2MXM40A of RXM42R.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 04-08-2023 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Thnx voor het voorbeeld 💪
Daar bovenop komt nog dat als je een oude of onzuinige airco hebt dat je dus juist kosten maakt i.p.v. bespaart met een moderne zuinige airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:09
[...]

Je rekent totaal verkeerd, stel je hebt een verwarmingsvraag van 5000W om je huis warm te houden dan doe je dat met een (S)COP 4 voor 1250W en met 5,9 voor 847W. Dit scheelt op 24 uur 9,67kWh en is dus een flink verschil. Uiteraard is warmtevraag overal anders en niet iedereen verwarmt 24/7 maar over het hele seizoen is het verschil flink meer dan de 73kWh waar jij op uit komt. De unit met (S)COP van 5,9 gebruikt 32% minder stroom. Dat zou in mijn situatie alleen voor januari al een verschil van 150+kWh zijn.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

w00key schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:56:
[...]

Als je unit niet undersized is is SCOP een prima schatting van verbruik. Als ik mijn gas terug reken kom ik daar ongeveer op uit (m3 x8 ~= kWh el x4).

Bij een beter model is dat dus x4.5 of x5.

Ja, SCOP en SEER is volgens een vast protocol, maar het is wel geeikt op gematigd Europa voor onze labels. De nordic / Spanje getallen moet je negeren, die werken met andere buitentemperaturen.

Als je vroeg begint met koelen kost dat niks aan stroom, 1 hittegolf week = 4 andere normale weken hier. Zelfde voor verwarmen, lekker aanzetten als het fris aan voelt, voor iedereen is dat anders maar de eerste weken kosten toch niets.

De betere units scoren voor subonderdelen ook beter, zie https://www.eurovent-cert...pant/model/show/196625961, een COP van 8.1 bij 12 graden buiten. Dus yeah, dan kost in sep/oct beetje bijwarmen helemaal geen drol. Of koelen met 20 graden buiten (en binnen warm van de zon) met een EER van 19 (!).

Mijn A+/A set van LG haalt dan COP van 5 / EER van 10 en gebruikt dan 60% en 100% meer energie. So sad. Had meer moeten uitgeven...

[edit] en heel specifiek re: Daikin single: weet dat het een Pdesign verwarming 2.4/2.5 kW apparaat is, ook de 3.5 kW klasse voor koeling. Als dat voldoende is is het top. Anders upgraden naar 2MXM40A of RXM42R.
Sorry, was niet voor hier bedoeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjamo schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Ik acht de kans dat er een MHI op je lijst staat als ME vrij klein, aangezien het 2 verschillende merken zijn.

Ik heb nooit eerder gezien, ook niet op Google :) dat MHI hier nauwelijks verkocht wordt. Sterker nog, ik denk dat het vrij veel verkocht wordt. Je struikelt er bijna over online en in dit topic. Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat MHI minder goed zou werken in ons klimaat dan andere merken.

Mijn verwijzing naar pixels bij een camera is logischer dan je denkt.
Er was een tijd dat de hoeveelheid pixels op camera's door veel mensen werd gezien als dat wat de kwaliteit van een camera bepaalde, in zekere zin. Mijn vergelijk was dus dat het geen zin heeft om te focussen op 1 aspect van een gecompliceerd product als een airco-systeem, of een foto-camera.
Of jij dat wil doen moet je zelf weten, maar ik zou het zeker niet op die manier promoten richting andere toekomstige airco kopers.

De beste en meest zuinige airco is altijd die airco die het beste past bij de unieke situatie waarvoor deze uitgezocht wordt. Scop/seer is daar een onderdeel van of kan dat zijn maar meer dan dat is het niet.

Er is geen "one size fits all" oplossing bij airco's.
Daarom dus uitgaan van de gemiddelde temperatuur in Nederland en inderdaad kijken naar de situatie waarbij de gebruiker hem gaat gebruiken.
Ik zoek er 1 voor verwarmen, dus kijk niet naar de SEER, alleen naar de SCOP en wat die SCOP is bij verschillende temperaturen en dan zoek ik dus de SCOP bij de gemiddelde temperatuur in de winter maanden (die ligt helemaal niet zo laag!).
De hoogste SCOP hoeft dan zeker niet DE beste te zijn, maar komt zeker voor in het rijtje meest efficiënte airco's voor die maanden om te verwarmen.

Heb je een ander doel, dan moet je inderdaad voor dat doel uitzoeken, dat weet ik, snap ik en plaats ik vaker, maar soms zet je het even niet neer en wordt je daar op afgestraft. Ik kan niet steeds het hele verhaal plaatsen, soms reageer ik gewoon ergens op en berust het antwoord alleen daarop en niet uitgebreid op de hoofdvraag van mijzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Team-RiNo schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Je rekent totaal verkeerd, stel je hebt een verwarmingsvraag van 5000W om je huis warm te houden dan doe je dat met een (S)COP 4 voor 1250W en met 5,9 voor 847W. Dit scheelt op 24 uur 9,67kWh en is dus een flink verschil. Uiteraard is warmtevraag overal anders en niet iedereen verwarmt 24/7 maar over het hele seizoen is het verschil flink meer dan de 73kWh waar jij op uit komt. De unit met (S)COP van 5,9 gebruikt 32% minder stroom. Dat zou in mijn situatie alleen voor januari al een verschil van 150+kWh zijn.
Thnx voor het voorbeeld, inderdaad veel dichter bij de werkelijke besparing die je krijgt bij een hogere SCOP OF SEER.

Ik vind het maar bijzonder dat dat weggecijferd wordt door meerdere mensen hier terwijl ze eigenlijk niet weten wat het verschil over de vele jaren dat je het apparaat gebruikt kan zijn.

Stel je gebruikt hem 10 jaar, dan heb je hem misschien wel letterlijk terugverdiend als je het vergelijkt met een goedkopere met een lagere SCOP ;-) En natuurlijk is het zo dat als het verschil in SCOP klein is dat het 'terugverdienen' langzamer gaat, maar het zal er altijd zijn als je de juiste keuze hebt gemaakt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:25:
Je vergeet dat je iets goeds doet voor het milieu als die efficiënter is, je vergeet dat hoeveel je bespaart niet enorm belangrijk is, maar belangrijk genoeg om te weten dat je er geld mee bespaart, jaar in jaar uit en van het prijsverschil kan je niet over een paar jaar zeggen, ik koop nu een meer zuinige, want misschien zijn ze dan veel duurder en het geld dat je nu bespaart hebt wordt ieder jaar minder omdat het je meer geld kost om hem te gebruiken tegenover steeds goedkoper omdat je steeds weer bespaart met 1 die zuiniger is. Dus op de lange termijn zal het onder aan de streep interessanter zijn om wat meer uit te geven en juist ALTIJD dat hij aanstaat goedkoper uit te zijn en voorlopig mee doet met de meest zuinige. Ze zullen zuiniger worden, maar misschien hebben ze de max al wel een beetje behaald en als R32 niet meer gebruikt mag worden kan het zelfs zijn dat de toekomstige juist minder zuinig zullen zijn.
Eerst zeg je dat je er enorm veel mee bespaart, nu zeg je dat hoeveel je bespaart niet enorm belangrijk is.
Hier zeg je dan ook nog eens dat een toekomstige zuinigere niet zoveel zal besparen, terwijl
Verwijderd schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:30:
Daar bovenop komt nog dat als je een oude of onzuinige airco hebt dat je dus juist kosten maakt i.p.v. bespaart met een moderne zuinige airco.
je hier zegt dat een oudere onzuinigere airco je kosten levert ipv bespaart.

Het gaat niet om mij, ik was benieuwd naar de berekening die @Verwijderd maakt. Die roept om bewijzen voor efficiency en geen aannames, maar neemt dan aan dat een veel duurdere WP met een iets hogere efficiency enorm bespaard.
Boeit dus niet hoe ik reken, hoe rekent @Verwijderd?!
Blijf ik benieuwd of je een behoorlijk prijsverschil snel terugverdiend. Zoals jij aangeeft lijkt het er wel op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
[...]

Inderdaad rekensommetjes zijn niet zo ingewikkeld, maar bedenk je wel dat het aantal dagen dat je warmtepomp die 5000W moet stoken om je huis warm te houden zeer beperkt zijn. Voor verwarmen moet hij in ieder geval vaker, en harder, aan de slag dan voor koelen.

Rekenvoorbeeld voor verwarmen, stel je had een verbruik van 1000m3 per jaar, om dit te vervangen heb je 2 airco's geïnstalleerd:

1000m3 per jaar*8kW=8000kWh aan warmte. Met SCOP 4 = 2000kWh per jaar, met SCOP 5.9 = 1356. Scheelt dus 650 kWh op jaarbasis. Dan is het dus net hoeveel stroom je waard is (ik heb een overschot aan zonnepanelen dus reken met 20 cent) is 130 euro, gedeeld door 2 airco's is 65 euro per jaar. Als je wat meer voor je stroom rekent kom je op ~100 euro per jaar. Weet niet wat de (economische) levensduur van een airco is maar zelfs met verwarmen moet je dan al aardig je best doen om significante prijsverchillen voor luxere efficënte units van 1000+ euro terug te verdienen.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel aircoboeren die luxe units eigenlijk aanbieden, heb tot dusverre 5 offertes mogen ontvangen en 4 daarvan leveren enkel MHI ZS-W. Heb ook het idee dat de goedkopere partijen vaak minder ruimte hebben om af te wijken van "de standaard unit", ga er nog wel wat mailtjes aan wagen zodat ik een beter idee heb van de daadwerkelijke prijsverschillen tussen de ZS en ZSX (als ze uberhaubt reageren :/ )

[ Voor 11% gewijzigd door Janpietertje89 op 04-08-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

15 jaar oud? Lijkt mij snel terug te verdienen door gewoon eens een véééél zuinigere te kopen zodra het eerste mankement er is of er onderhoudskosten aan zitten te komen.
Zou je denken, maar de COP is nog steeds rond de 4-5 en werkt vlekkeloos. Geen enkele roest op de buitenunit, heb het binnenwerk recent netjes gereinigd, en ben heel tevreden. Gaat vast nog jaren mee, geen zin om er 2000-3000 € tegenaan te gooien.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 15:17
Vandaag een tweede single splits unit in gebruik genomen, ditmaal op de overloop om boven te koelen. Het gaat om de MHI 3.5 kw SRK-ZS-WF.

Beneden heb ik de MHI 3.5kw SRK-ZS-W.

Nu vroeg ik mij af of het enige verschil is tussen beide units dat de WiFi standaard ingebouwd zit en het Mitsubishi logo nu subtiel linksonder op de unit staat of zijn er nog meer verschillen?

Is de WF ook een nieuwer model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
digifun schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Daar zit wel een kanttekening aan, een wandunit moet veel harder blazen om dat te bereiken omdat je tegen de natuurlijke principes in gaat werken van convectiewarmte.
Een vloerunit is veel comfortabeler want die blaast minder hard om hetzelfde te bereiken.

Het probleem bij wandunit,s als de ruimte langer/groter is deze meer naar boven gericht moet zijn voor beter warmteverspreiding en daardoor wordt het weer kouder aan de vloer.

Richt je naar beneden(uitblaasklep) in een grote ruimte dan krijg je een luchtbel met grote temperatuurverschillen(ja ervaringsdeskundige), trekt wel iets bij als je langer verwarmd maar het blijft het net niet.

In de winter slinger ik de vloerverwarming op gas erbij aan want de vloer wordt mij te koud, gemis van stralingswarmte, beide systemen werken uitstekend gelijktijdig samen, de vloerverwarming handhaaft een bepaald basis temperatuur als bijverwarming waardoor toch een hoop gas bespaart wordt.

[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 04-08-2023 23:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
glas86 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:23:
Vandaag een tweede single splits unit in gebruik genomen, ditmaal op de overloop om boven te koelen. Het gaat om de MHI 3.5 kw SRK-ZS-WF.

Beneden heb ik de MHI 3.5kw SRK-ZS-W.

Nu vroeg ik mij af of het enige verschil is tussen beide units dat de WiFi standaard ingebouwd zit en het Mitsubishi logo nu subtiel linksonder op de unit staat of zijn er nog meer verschillen?

Is de WF ook een nieuwer model?
Enige verschil is inderdaad de WiFi als je de MHI brochure leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwanuzZ
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-03 20:16
@ w00key,
Ik heb onlangs ook een mu3r19 laten hangen. Voor twee slaapkamers een pc09 unit en op zolder een pc12.
Mij is opgevallen dat inderdaad de buitenunit vaak maximaal gaat bij op temp houden. Bij pendelen, en ook bij slechts een unit aan. Hij start op ca 300-500 watt, en gaat langzaam door tot ca 1500 watt, moduleert dan weer terug en gaat uit.
Die dipswitch setting had ik ook gevonden in documentatie van lg. Maar hoe stel je de dipswitch in ? Stroom eraf, eerst step 1 en dan step 2, dan stroom erop of één van beide ? En wat is dan het verschil ?

Bij mij is overigens een mu3r19.u22 geplaatst. Weet iemand het verschil met de u.21 ?

Mvg Twan.
Pagina: 1 ... 26 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic