rumu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:01:
Ik heb al eerder wat gepost over mijn plannen om airconditioning aan te schaffen voor mijn huis:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75967794
Ik heb ondertussen drie offertes aangevraagd en heb ook met de informatie van jullie wat kritische vragen kunnen stellen.
De belangrijkste vraag die ik eigenlijk nog heb betreft met name de regulering van de luchtvochtigheid. Een van de installateurs gaf ook aan dat er inderdaad alleen wordt ontvochtigd met koelen. Is het echt zo zwart wit en zal ik geen winst behalen qua lagere luchtvochtigheid met verwarmen? Heeft de airco niet een speciale functie voor ontvochtigen waarbij er ook verwarmd wordt?
Afgelopen dagen steeg de luchtvochtigheid hier weer in huis en ben ik weer bezig geweest met de luchtontvochtigers die ik eerder heb gekocht. Bittere noodzaak dus. Verder aub geen discussie over genoeg ventilatie of niet, dit is de stand van zaken.
Die luchtontvochtigers vreten energie. Dat gaat een airco niet redden denk ik. Zou dus veel gunstiger zijn voor mij als ik kan ontvochtigen met de airco zonder de temperatuur te verlagen. Want die zat op dat moment rond de 19 graden boven en ik heb het liever wat warmer.
Tweede punt is het advies van twee van de drie installateurs. Beneden ga ik het niet redden met een 3,5 kw binnenunit volgens hen. Ik had het eerder over 65m2 maar laten we zeggen dat ik met de deur van de woonkamer naar de gang dicht op 55m2 zit met een plafondhoogte van 2,6 m.
Volgens de algemene specificaties zouden zij gelijk hebben, maar ik zie het qua koelen zo dat ik hoogstens een paar graden eraf wil. Het hoeft hier geen 21 graden te worden met warme zomerdagen. Qua verwarmen zie ik het als bijverwarming en wil ik de cv ketel blijven gebruiken maar dan op een wat lagere stand.
Zij zeggen dus dat ik minimaal een 5 kw binnenunit nodig heb beneden. Voor verwarmen en koelen, ook met het beoogde gebruik zoals hierboven beschreven.
Dan zegt de een je hebt een zwaardere buitenunit nodig met een 5 kw en 3,5 kw binnenunit dan de 5,3 kw buitenunit die ik in gedachten had. Ze hebben het in de offerte over een 6,8 kw buitenunit.
Dan kom je dus op een veel duurdere samenstelling uit.
Ook in het geval van het voorstel van de andere installateur om twee aparte buitenunits te gebruiken ben ik uiteraard duurder uit. Althans, als ik hetzelfde model binnenunit wil hebben, de ap serie van Mitsubishi Electric. Als ik voor de hr binnenunit van Mitsubishi Electric zou kiezen, kom ik op ongeveer dezelfde prijs uit.
Dan heb ik echter geen wifi en ik kan geen specificaties qua afmetingen vinden van de hr serie.
Wat vinden jullie van de situatie? Heb ik meer nodig op de benedenverdieping is jullie ervaring en waar zou wat jullie betreft dan de voorkeur naar uitgaan als dat zo is?
Een multisplit unit of twee single split units? Zien jullie daar nog voor- of nadelen?
En mijn vraag wat betreft de luchtvochtigheid? Want als ik en een airco heb draaien en moet blijven sjouwen met twee luchtontvochtigers met bijbehorend elektriciteitsverbruik, dan gaat het weer een andere richting op.
Lang verhaal, haal er gerust een deel uit als je op een deel van de vragen antwoord kunt geven.
Ps: de 5 kw binnenunit maakt ook aanzienlijk meer 'herrie' volgens de specificaties. Daarom zou mijn voorkeur ook naar een 3,5 kw binnenunit uitgaan. Zij zeggen echter dat gezien de oppervlakte van mijn woonkamer dat de 3,5 kw binnenunit voluit zou moeten draaien. Laat het misschien niet voluit zijn, maar wel harder, dan heb je misschien net zoveel db's als met een iets minder hard werkende 5 kw binnenunit...
Ps2: ik kan niks over ventilatiestanden vinden. Weten jullie uit ervaring dat je zelf de ventilatie op meerdere standen kunt regelen met de Mitsubishi Electric binnenunits en hoeveel standen hebben we het dan over? Ik ga er vanuit dat de ventilatie voor het lawaai cq geluid zorgt binnen.