Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 150 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:47:
[...]

Daar zit wel een kanttekening aan, een wandunit moet veel harder blazen om dat te bereiken omdat je tegen de natuurlijke principes in gaat werken van convectiewarmte.
Een vloerunit is veel comfortabeler want die blaast minder hard om hetzelfde te bereiken.

Het probleem bij wandunit,s als de ruimte langer/groter is deze meer naar boven gericht moet zijn voor beter warmteverspreiding en daardoor wordt het weer kouder aan de vloer.

Richt je naar beneden(uitblaasklep) in een grote ruimte dan krijg je een luchtbel met grote temperatuurverschillen(ja ervaringsdeskundige), trekt wel iets bij als je langer verwarmd maar het blijft het net niet.

In de winter slinger ik de vloerverwarming op gas erbij aan want de vloer wordt mij te koud, gemis van stralingswarmte, beide systemen werken uitstekend gelijktijdig samen, de vloerverwarming handhaaft een bepaald basis temperatuur als bijverwarming waardoor toch een hoop gas bespaart wordt.
Dat zie je dus helemaal verkeerd en dat laat een warmtebeeldcamera zien. Een wandunit blaast over de grond en die warmte stijgt op. Daardoor treedt het gaskacheleffect op en komt er een koude tocht over de vloer en dan moet inderdaad de vloerverwarming aan.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:38
Janpietertje89 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 23:22:
[...]

Enige verschil is inderdaad de WiFi als je de MHI brochure leest.
Volgens mij is de afstandbediening ook vernieuwd en heeft deze nu verlichting, van wat ik eerder heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verkeerde plek antwoord gegeven...

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Eerst zeg je dat je er enorm veel mee bespaart, nu zeg je dat hoeveel je bespaart niet enorm belangrijk is.
Hier zeg je dan ook nog eens dat een toekomstige zuinigere niet zoveel zal besparen, terwijl
[...]

je hier zegt dat een oudere onzuinigere airco je kosten levert ipv bespaart.

[...]

Het gaat niet om mij, ik was benieuwd naar de berekening die @Verwijderd maakt. Die roept om bewijzen voor efficiency en geen aannames, maar neemt dan aan dat een veel duurdere WP met een iets hogere efficiency enorm bespaard.

[...]

Boeit dus niet hoe ik reken, hoe rekent @Verwijderd?!
Blijf ik benieuwd of je een behoorlijk prijsverschil snel terugverdiend. Zoals jij aangeeft lijkt het er wel op.
Je bespaart als je een hogere (S)COP pakt en verdient dus langzaam/snel terug wat je hebt aangeschaft voor een (waarschijnlijk) hogere prijs.

En ja, voor de 1 erg belangrijk, voor de ander niet, mij gaat het ook om het stukje milieu, dus vind het niet erg als ik er lang over moet doen om een duurdere airco terug te verdienen, maar het is zeker leuk als het wel snel kan en dat lijkt nu dus wel degelijk zo te zijn.

Hoe kan ik nou een berekening laten zien als ik er juist om vraag?

Je bent aan het zuigen... Alleen al duidelijk door (geen tegenstrijdige) antwoorden onder elkaar te zetten die allemaal op verschillende opmerkingen zijn gegeven en dus gewoon kloppen op die plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

EVfan schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Zou je denken, maar de COP is nog steeds rond de 4-5 en werkt vlekkeloos. Geen enkele roest op de buitenunit, heb het binnenwerk recent netjes gereinigd, en ben heel tevreden. Gaat vast nog jaren mee, geen zin om er 2000-3000 € tegenaan te gooien.
15 jaar oud en een SCOP van 4-5 terwijl dat nu pas een beetje normaal begint te worden?
Dan mag je hier het typenummer plaatsen, ik ben echt enorm benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:32
digifun schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

Dat zie je dus helemaal verkeerd en dat laat een warmtebeeldcamera zien. Een wandunit blaast over de grond en die warmte stijgt op. Daardoor treedt het gaskacheleffect op en komt er een koude tocht over de vloer en dan moet inderdaad de vloerverwarming aan.
Wandunit blaast niet over de vloer, doe je dat wel wordt elders in de kamer niet warm en creëer je een luchtbel, een oplossing zou zijn een plafondventilator op de winterstand.

Edit: @digifun dacht dat je de wandmodel bedoelde die hoog hangt.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2023 11:37 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:34:
[...]

Wandunit blaast niet over de vloer, doe je dat wel wordt elders in de kamer niet warm en creëer je een luchtbel, een oplossing zou zijn een plafondventilator op de winterstand.
Vloerunit bedoelde ik.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 10:56:
Je bespaart als je een hogere (S)COP pakt en verdient dus langzaam/snel terug wat je hebt aangeschaft voor een (waarschijnlijk) hogere prijs.

En ja, voor de 1 erg belangrijk, voor de ander niet, mij gaat het ook om het stukje milieu, dus vind het niet erg als ik er lang over moet doen om een duurdere airco terug te verdienen, maar het is zeker leuk als het wel snel kan en dat lijkt nu dus wel degelijk zo te zijn.

Hoe kan ik nou een berekening laten zien als ik er juist om vraag?

Je bent aan het zuigen... Alleen al duidelijk door (geen tegenstrijdige) antwoorden onder elkaar te zetten die allemaal op verschillende opmerkingen zijn gegeven en dus gewoon kloppen op die plek.
Tuurlijk... 8)7

Maar... Jij zou een berekening kunnen maken, zoals ik die deed. Met enkele aannames en dan met wat jij denkt te besparen met een hogere SCOP. Ik kon het, kan jij het vast ook.

En verder, als het jou om milieu gaat en niet om je portemonnee, helemaal prima, maar ga dan niet lopen verkondigen dat een (veel) duurdere unit die iets efficiënter is, veeeeel geld bespaard en snel terugverdiend is.
Bewijs dat dan ook. (Je wilt ook zo graag bewijzen van efficiënte hebben...)
Je zet mensen anders op het verkeerde been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-10 22:47
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 11:03:
[...]

15 jaar oud en een SCOP van 4-5 terwijl dat nu pas een beetje normaal begint te worden?
Dan mag je hier het typenummer plaatsen, ik ben echt enorm benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfXxzUNgfEfXNFu0LKRp-wPtq_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0k3BOOMNo1Vvx4XtbH4Lb9lZ.png?f=fotoalbum_large
Ik heb de P25.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-10 22:47
Als het buiten niet kouder is dan 5 graden verbruikt de unit volgens mijn Beeclear energiemeter 750 W om de betreffende kamer van 15 naar 21 op te warmen, en levert dan volgens de specs 3.2 kW verwarmingsvermogen. Dat is COP ruim 4!
Als het buiten erg warm is loopt de temperatuur in de kamer onder het schuine dak snel op tot boven de 30 graden. Als ik de unit lekker laat pruttelen om de kamer op bijvoorbeeld 21 graden te houden verbruikt deze 175 -200W, alweer volgens Beeclear. Het gespecte minimum vermogen is krap 1 kW. Ook hier weer een heel aantrekkelijke COP van meer dan 4.
Let op dat ik geen uitspraak doe over sCOP. De genoemde getallen zijn onder niet al te extreme condities. Bij -10, en daar heeft deze airco ook heel wat uurtjes gedraaid blijft het opgenomen verwarmingsvermogen rond de 600-700 W zitten.
Ondanks je scepcisme, de oorspronkelijke boodschap is en blijft hier dat kapitaal vernietiging (deze airco op de schroot voor een dure nieuwe) en dan voor een marginaal betere COP, en imaginaire besparing niet loont, althans niet voor mij.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Tuurlijk... 8)7

Maar... Jij zou een berekening kunnen maken, zoals ik die deed. Met enkele aannames en dan met wat jij denkt te besparen met een hogere SCOP. Ik kon het, kan jij het vast ook.

En verder, als het jou om milieu gaat en niet om je portemonnee, helemaal prima, maar ga dan niet lopen verkondigen dat een (veel) duurdere unit die iets efficiënter is, veeeeel geld bespaard en snel terugverdiend is.
Bewijs dat dan ook. (Je wilt ook zo graag bewijzen van efficiënte hebben...)
Je zet mensen anders op het verkeerde been.
Kijk, en daar ga jij dus de mist in, je verdraait mijn woorden, ik heb een voorbeeld genomen van een SCOP van 4 en één van 5,9 zoals ze al te krijgen zijn, dat is een GROOT verschil!!!

Je zit te hameren op dat IK iets moet bewijzen, terwijl ik hier vragen stel!!! Kap gewoon met dat gedram om iets dat ik niet kan geven en waar ik juist om vraag man!

Ja, ik zet mensen op het verkeerde been door vragen te stellen! Jij hebt gelijk _/-\o_ Amen, negeren en weer door... Pfff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EVfan schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:13:
[...]

Als het buiten niet kouder is dan 5 graden verbruikt de unit volgens mijn Beeclear energiemeter 750 W om de betreffende kamer van 15 naar 21 op te warmen, en levert dan volgens de specs 3.2 kW verwarmingsvermogen. Dat is COP ruim 4!
Als het buiten erg warm is loopt de temperatuur in de kamer onder het schuine dak snel op tot boven de 30 graden. Als ik de unit lekker laat pruttelen om de kamer op bijvoorbeeld 21 graden te houden verbruikt deze 175 -200W, alweer volgens Beeclear. Het gespecte minimum vermogen is krap 1 kW. Ook hier weer een heel aantrekkelijke COP van meer dan 4.
Let op dat ik geen uitspraak doe over sCOP. De genoemde getallen zijn onder niet al te extreme condities. Bij -10, en daar heeft deze airco ook heel wat uurtjes gedraaid blijft het opgenomen verwarmingsvermogen rond de 600-700 W zitten.
Ondanks je scepcisme, de oorspronkelijke boodschap is en blijft hier dat kapitaal vernietiging (deze airco op de schroot voor een dure nieuwe) en dan voor een marginaal betere COP, en imaginaire besparing niet loont, althans niet voor mij.
Daarom zei ik ook duidelijk, ALS je onderhoud nodig hebt of iets anders dat kostbaar is, dan kan het zo maar het moment zijn om te vernieuwen... Maar tja, daar wordt allemaal overheen gelezen, allemaal harde reacties die nergens voor nodig zijn en mijn interesse was gewoon echt naar jouw model, maar ook dat wordt al als scepcisme gezien?! Moe word ik van zulke reacties en uiteindelijk blijkt hij dus helemaal niet zo super te zijn daar het om een COP gaat bij 5 graden, tja, er zijn misschien wel airco's met een COP van 10 of hoger bij 5 graden, dan is het ineens toch weer meer dan 2x zo veel stroom dat die verbruikt.
Logisch na 15 jaar doorontwikkeling, veel beter koudemiddel enz...

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:18:
Ja, ik zet mensen op het verkeerde been door vragen te stellen! Jij hebt gelijk _/-\o_ Amen, negeren en weer door... Pfff
Prima!

Maar oa dit, zijn geen vragen en is wat ik bedoel:
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:39:
ik wil gewoon de hoogste efficiëntie, gewoon omdat je daardoor de komende vele jaren heel veel geld gaat besparen
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:30:
Ga je alleen koelen, koop dan met de hoogste SEER. Je gaat het gewoon hard terugverdienen als die veel hoger is, ook al is de koop een stuk duurder.

SEER van 10,5 is er ook al!
En een Toshiba die ook 3,5kW heeft met een SEER van 9,5
Ik zou beide die jij hebt uitgekozen niet kopen ;-)
Zie website hieronder gerangschikt op SEER (dit kan je ook aanpassen).
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:58:
15 jaar oud? Lijkt mij snel terug te verdienen door gewoon eens een véééél zuinigere te kopen zodra het eerste mankement er is of er onderhoudskosten aan zitten te komen.
Geef dan geen ongefundeerde en onbewezen adviezen, maar houd het bij je vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Truus01 op 05-08-2023 21:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Verwijderd schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
er zijn misschien wel airco's met een COP van 10 of hoger bij 5 graden, dan is het ineens toch weer meer dan 2x zo veel stroom dat die verbruikt.
Logisch na 15 jaar doorontwikkeling, veel beter koudemiddel enz...
dat is natuurkundig onmogelijk. we zitten al redelijk dicht op de grens van wat er in theorie mogelijk is. qua efficientie zal de winsten erg klein zijn met nieuwe series. net als met gasketels en verbrandingsmotoren is er een limiet in wat haalbaar is. daarom zie je nu steeds meer dat er een consessie word gedaan op verbruik/efficientie voor schonere verbranding of iig minder impact op de aardkloot.

voor magische koelmiddelen hoef je ook niet op te wachten, qua efficientie in het koelmiddel gaan we er technisch gezien alleen maar op achteruit. de oude koelmiddelen (die dat gat in de ozionlaag veroozraakten) waren op papier efficientier dan de koelmiddelen die nu populair zijn. dus klein beetje efficientieverlies moet je op de koop toenemen om niet de wereld nog verder de vernieling in te jagen dan we al doen....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-08-2023 21:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-09 19:19

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Weet iemand of je voor de Daikin Inverter FTXB35C-RXB35C een wifi uitbreiding bestaat? Ik heb gezocht maar kon na een online zoeksessie niks vinden.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Bij de specificaties van de GIATSU Aroma airco staat: warmtepompfunctie vanaf 8 graden. Maar verderop in de specificaties staat er bij temperatuurbereik verwarmen: -15gr tot +30gr.

Moet ik dit dan zien als dat het toestel wel kan verwarmen onder de 8 graden maar dan niet meer als een warmtepomp?

Ik twijfel nog tussen deze GIATSU https://giatsu.com/es/spl...chment&id_attachment=1011 en de LG S12ET Confort. Bij de LG kan ik niks terugvinden vanaf welke temperatuur die zou werken als warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:04
Zuluman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:43:
Weet iemand of je voor de Daikin Inverter FTXB35C-RXB35C een wifi uitbreiding bestaat? Ik heb gezocht maar kon na een online zoeksessie niks vinden.
Daikin Airco Wifi controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:00
Kan iemand die Daikin aan Google Home gelinkt heeft a.u.b. een screenshot sturen van hoe de bediening eruit ziet van een binnenunit?

Ik kan enkel maar de unit aan/uit zetten en Powerful aan/uit zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJInyzTlEsNLK-AS37yviZVN4WQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2Wkvg81RsK2MJzTR958cFU9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XTdcgxzPk8CG-XxfZ4gjgoB6Wg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/RfRQekA8Iww4MnjPsz4MBKqY.png?f=fotoalbum_tile

Ik meen mij te herinneren dat vroeger ook de modus kon kiezen maar is dit dan verdwenen?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
MXMan schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:06:
Kan iemand die Daikin aan Google Home gelinkt heeft a.u.b. een screenshot sturen van hoe de bediening eruit ziet van een binnenunit?

Ik kan enkel maar de unit aan/uit zetten en Powerful aan/uit zetten.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik meen mij te herinneren dat vroeger ook de modus kon kiezen maar is dit dan verdwenen?

Bedankt!
Via Daikin>Homeassistant>Google home wel iig. Bij inschakelen kan ik kiezen en temperatuur is ook altijd aan te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8lHffgqgDEoBnR5puv4hyygieM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bVcH4XL898JCunoRtXYhkSp.jpg?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:29
14 december 2022. KNMI meetstation Eelde minimum temperatuur -10,6. Gemiddelde dagtemperatuur -6,4. Na 6 koude dagen waarbij de max temperatuur overdag niet boven de 0 uit kwam.

Gemeten temperatuur deze dag in woonkamer via aparte sensor laat zien dat temperatuur tussen 20 en 20,5 graden zat. Ingestelde temperatuur was 20 graden (24/7). Wat dat betreft een geslaagde "test".

Mijn Daikin RXM35R buitenunit had het wel heel zwaar zoals te zien in onderstaande screenshot. Elke 45 min een defrost. En die defrosts voelde je wel door de temperatuurschommelingen.

Zou er veel winst (minder defrosts) zijn te behalen met een grotere, bijvoorbeeld 5 kW, multisplit buitenunit gekoppeld aan deze 3,5 kW binnenunit?

16 december 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MBNiaqw8eHZFUOZQQl4tGX1hvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YRrMkG3uVSCdyy1yufeG8mW.png?f=fotoalbum_large

10 december 2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bjpam0i5SJvTxFnSKsmG1_iW1TI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ScPsNXtpksiwwTYFYCvnnOTi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door nMad op 08-08-2023 14:36 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:00
Team-RiNo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Via Daikin>Homeassistant>Google home wel iig. Bij inschakelen kan ik kiezen en temperatuur is ook altijd aan te passen.

[Afbeelding]
Bedankt voor de screenshot. De HASS "laag" pusht bij jou effectief de modus door naar Google Home. Zou je a.u.b. eens Daikin Residential Controller rechstreeks kunnen linken aan Google Home en zien wat dan de functionaliteit is?

Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Dat is mijn inziens het geld niet waard. De wifi module a € 60,- valt maar de kosten voor de interface kit a €90,- maken het niet de moeite waard financieel gezien. Voor mij zijn de mogelijkheden op de afstandsbediening voldoende. De wifi functie was meer om aan mijn home automation verslaving te voldoen.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:04
Zuluman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Dat is mijn inziens het geld niet waard. De wifi module a € 60,- valt maar de kosten voor de interface kit a €90,- maken het niet de moeite waard financieel gezien. Voor mij zijn de mogelijkheden op de afstandsbediening voldoende. De wifi functie was meer om aan mijn home automation verslaving te voldoen.
Volgens mij ben je voor € 90,00 kant en klaar.
Kijk naar de inhoud van het pakket.

https://www.climasense.nl...ler-daikin-brp069b43.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Kroonkurk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Volgens mij ben je voor € 90,00 kant en klaar.
Kijk naar de inhoud van het pakket.

https://www.climasense.nl...ler-daikin-brp069b43.html
Dat is idd het overwegen waard. Had op ebay gezocht maar kon geen combi sets vinden. Of het staat er niet duidelijk bij vermeld. Hier had ik overheen gelezen. Staat idd erbij. Thanks!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:48
Ik kom me melden in dit topic! In m'n vorige huis een L/W warmtepomp, maar nu in een oude (jaren '50) houten bungalow gaan wonen. Die wil ik over 10-15 jaar gaan herbouwen, maar tot die tijd wil ik de stookkosten wat drukken door L/L te gaan verwarmen. Redenen: wil snel kunnen verwarmen, ik ga geen massa verwarmen (traag), ik ga ook niet isoleren, vanwege de herbouw plannen. Om die reden wil ik ook niet voor het duurste merk gaan, het hoeft immers ook geen 20+ jaar mee te gaan.

Mijn woonkamer/keuken zit aan 1 kant van mijn woning, slaapkamer en badkamer naast elkaar aan de andere kant van de woning.

Mijn idee was een 5 kw unit voor de woonkamer/keuken (minder dan 6x6x2.5 meter), een 2.5 kw unit in de slaapkamer (grofweg 4x3.6x2.5 meter) en een 2.5 kw unit in de badkamer (grofweg 3x3x2.5 meter). De airconditioning zou ik in de badkamer ook willen gebruiken om te ontvochtigen. Alles wil ik via Home Assistant kunnen plannen qua bediening.

2.5 kw is zo'n beetje het kleinste formaat dat ik kan vinden, vandaar de keuze daarvoor. Alternatief zou ik voor een multi-split kunnen gaan maar ik ben bang dat het minimum-vermogen dan niet kwijt kan.

Rode ster = plaatsing van binnen en buiten unit.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64d51ecd64d1b/64d51ecd55013-Screenshot_2023-08-09_at_08.22.17.thumb.jpg
(In deze plattegrond klopt de schaal van m'n slaapkamer niet helemaal, ergens in huis komt 50 cm vandaan).

Een adviseur van een airco winkel zei me dat ontvochtigen met een airconditioning ontzettend inefficient is, klopt dat?

In dat geval zou ik in de slaapkamer alsnog een 2.5 kw of 3.5 kw op kunnen hangen (de deur van de slaapkamer en badkamer is altijd open), en eventueel een ventilatiebox in de badkamer waarmee ik een soort onderdruk creëer. Ik weet dat een L/L warmtepomp geen verse lucht aanvoert, maar de afzuigende werking (en aanvoer vanuit het huis) zou wel degelijk moeten werken. Ook ventilatiebox aan te sturen via Home Assistant, al dan niet wat automatisering o.b.v. meting luchtvochtigheid. Adviseur gaf aan dat de badkamer dan nog elektrisch/met infrarood te verwarmen is.

Dan wordt het ongeveer zo, met rode ster = plaatsing van binnen/buiten unit en blauwe ster = ventilatiebox.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/64d51f5d13d67/64d51f5d07f45-Screenshot_2023-08-09_at_08.22.17_copy.thumb.jpg

Of is dit een dwaas idee? Is ontvochtigen met een airconditioning echt zo slecht?

Adviseur zei ook dat 3.5 kw voor de woonkamer voldoende is, maar ik twijfel. Houten woning, slecht geïsoleerd, als ik in de winter 's-nachts de verwarming op 15 zet hoor ik hem nog wel eens aanspringen snachts om het niet kouder dan dat te laten worden.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:01
Vincm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:35:
Ik kom me melden in dit topic! In m'n vorige huis een L/W warmtepomp, maar nu in een oude (jaren '50) houten bungalow gaan wonen. Die wil ik over 10-15 jaar gaan herbouwen, maar tot die tijd wil ik de stookkosten wat drukken door L/L te gaan verwarmen. Redenen: wil snel kunnen verwarmen, ik ga geen massa verwarmen (traag), ik ga ook niet isoleren, vanwege de herbouw plannen. Om die reden wil ik ook niet voor het duurste merk gaan, het hoeft immers ook geen 20+ jaar mee te gaan.
Prima idee. Gewoon voor een 5 kW gaan, dan warm je snel op en zodra je het uit zet wordt het toch direct weer koud.

Voor de slaapkamer is 2.5 kW voldoende, en alleen aanzetten als je er bent, niet massa proberen warm te houden met jaren 50 glas en kozijnen.

Badkamer zou ik ontvochtigen met een ontvochtiger en die met een slangetje aansluiten op een afvoer (hoog ophangen) / put in de vloer. Ontvochtiger maakt je lucht warm en dat brengt luchtvochtigheid omlaag, bij een airco raak je dat warmte kwijt in de buitenunit = zonde. Verwarmen: IR paneel voor die 15 minuten dat iemand er aanwezig is.

Maar met genoeg ventilatie heb je dat niet echt nodig, mijn spiegels beslaan niet eens na douchen; maar wel in een glazen douchecabine, een inloopdouche / gordijn lekt wel meer lucht = meer vocht in de kamer. Dat met ~100 m3/uur afzuiging (225 m3 verdeeld over heel huis).

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:55
nMad schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:14:
14 december 2022. KNMI meetstation Eelde minimum temperatuur -10,6. Gemiddelde dagtemperatuur -6,4. Na 6 koude dagen waarbij de max temperatuur overdag niet boven de 0 uit kwam.

Gemeten temperatuur deze dag in woonkamer via aparte sensor laat zien dat temperatuur tussen 20 en 20,5 graden zat. Ingestelde temperatuur was 20 graden (24/7). Wat dat betreft een geslaagde "test".

Mijn Daikin RXM35R buitenunit had het wel heel zwaar zoals te zien in onderstaande screenshot. Elke 45 min een defrost. En die defrosts voelde je wel door de temperatuurschommelingen.

Zou er veel winst (minder defrosts) zijn te behalen met een grotere, bijvoorbeeld 5 kW, multisplit buitenunit gekoppeld aan deze 3,5 kW binnenunit?

16 december 2022
[Afbeelding]

10 december 2022
[Afbeelding]
Scheelt vast iets. Maar kun je er niet gewoon mee leven? Zo vaak is het ook weer niet -6. Of zet een straalkacheltje neer, die kun je vast wel laten schakelen op de defrosts.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb weer een aantal setjes Mitsubishi Electric wifi modules met externe temperatuursensor binnen. :)
Wie al een PM had gestuurd krijgt uiterlijk morgen een berichtje.

Advertentie is verwijderd zag ik, maar voor wie interesse had weet dan in ieder geval dat er weer nieuwe zijn.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Ik heb dit topic gelezen waaruit ik al veel informatie gewonnen heb. Toch vind ik het lastig om keuzes te maken voor mijn situatie. Wellicht zijn er mensen met ervaring die advies kunnen geven?

Ruimte:
Huis uit 2003. Kamer met Keuken (Kamer-Keuken vrije doorgang 1,5 meter) totaal +/- 60m2.

- Stenen vloer, veel glas, vloerverwarming te weinig buizen gelegd bij de bouw. Dus ook extra radiatoren.
- Verbruik gas is in de winter gemiddeld 9 kuub per dag. Opwarmen duurt best lang. Hele dag op 20 graden en s'nachts op 17 zorgt voor verbruik van 15+ per dag . Komt voornamelijk door verwarming.
- Leef vooral in de kamer/keuken ruimte en overdag niet thuis, maar s'savonds wel

- Een CV warmtepomp vind ik persoonlijk nog niet interessant genoeg (flinke aanschafkosten en nog steeds gasverbruik) en mijn doel is ook om de ruimtes waar ik het meeste zit, snel behaaglijk te krijgen.

Overweeg daarom:
- Lucht/Lucht warmtepomp (lees airco). Koelen is niet nodig, het zal puur voor de koude winterperiode zijn met tijdschakelaar ofwel via wifi. Twijfel dus of ik enkel of split zal pakken.
- Begrijp dat je het best kunt gaan voor Mitsibishi, Daikin, LG? Basis model is prima. Merken als AC1/Aux etc. links laten liggen dus?
- Ik kan deze zelf installeren, af-installatie laat ik doen door een CV monteur. Via een webshop aanschaffen is dus prima. Zijn er bepaalde modellen of websites die interessant zijn om in de gaten te houden?
- Waarom geen infrarood kachel, laserkachel, ventilatorkachel? Is dat te primitief c.q. minder zuinig

De volgende airco lijkt mij een goed model maar je kunt airco's helaas niet volgen in de pricewatch of reviews van Tweakers. Althans ik heb ze niet gevonden.

https://www.coolsound.nl/...Qa98JcbO-cpEaAom7EALw_wcB

---
aanvulling;
Indien het weinig in kosten scheelt of ik een standaard airco heb voor alleen verwarmen of een multisplit zodat ik in de toekomst nog de mogelijkheid heb om op de slaapkamer boven, nog een unit erbij te hangen om te koelen, dan is dat ook nog een overweging waard voor mij. Dit is echter een leuke bijkomstigheid en niet zo zeer het doel van wat ik nu heb en hierboven heb beschreven.

Zie trouwens dat die split versies meteen aanzienlijk duurder zijn, daarom niet interessant in mijn situatie denk ik.

[ Voor 33% gewijzigd door martijn22222 op 11-08-2023 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FenF
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:01
LED-Maniak schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:58:
Ik heb weer een aantal setjes Mitsubishi Electric wifi modules met externe temperatuursensor binnen. :)
Wie al een PM had gestuurd krijgt uiterlijk morgen een berichtje.

Advertentie is verwijderd zag ik, maar voor wie interesse had weet dan in ieder geval dat er weer nieuwe zijn.
Oh mooi! Had je bericht gestuurd maar ook de vraag of je twee binnenunits op 1 thermostaat kan aansluiten? Zijn ook 2 buitenunits maar dat maakt niet uit lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
JBtL schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:39:
[...]

Scheelt vast iets. Maar kun je er niet gewoon mee leven? Zo vaak is het ook weer niet -6. Of zet een straalkacheltje neer, die kun je vast wel laten schakelen op de defrosts.
Zeker wel mee te leven en zulke kou komt idd niet vaak voor. Nu nog vervangen is ook nogal prijzig.

Met kennis van nu zou ik voor een 5 kW buitenunit i.c.m. 3,5 kW binnenunit gaan (in geval van Daikin).

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
FenF schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:04:
[...]

Oh mooi! Had je bericht gestuurd maar ook de vraag of je twee binnenunits op 1 thermostaat kan aansluiten? Zijn ook 2 buitenunits maar dat maakt niet uit lijkt me...
Dat kan zeker! :)

[edit]
En staat weer online:
v&a aangeboden: Mitsubishi Electric WiFi controller met draadloze externe the...

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 12-08-2023 10:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:35
Vincm schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:35:

Mijn woonkamer/keuken zit aan 1 kant van mijn woning, slaapkamer en badkamer naast elkaar aan de andere kant van de woning.

Mijn idee was een 5 kw unit voor de woonkamer/keuken (minder dan 6x6x2.5 meter), een 2.5 kw unit in de slaapkamer (grofweg 4x3.6x2.5 meter) en een 2.5 kw unit in de badkamer (grofweg 3x3x2.5 meter). De airconditioning zou ik in de badkamer ook willen gebruiken om te ontvochtigen. Alles wil ik via Home Assistant kunnen plannen qua bediening.

2.5 kw is zo'n beetje het kleinste formaat dat ik kan vinden, vandaar de keuze daarvoor. Alternatief zou ik voor een multi-split kunnen gaan maar ik ben bang dat het minimum-vermogen dan niet kwijt kan.

Rode ster = plaatsing van binnen en buiten unit.
[Afbeelding]
(In deze plattegrond klopt de schaal van m'n slaapkamer niet helemaal, ergens in huis komt 50 cm vandaan).

Een adviseur van een airco winkel zei me dat ontvochtigen met een airconditioning ontzettend inefficient is, klopt dat?

In dat geval zou ik in de slaapkamer alsnog een 2.5 kw of 3.5 kw op kunnen hangen (de deur van de slaapkamer en badkamer is altijd open), en eventueel een ventilatiebox in de badkamer waarmee ik een soort onderdruk creëer. Ik weet dat een L/L warmtepomp geen verse lucht aanvoert, maar de afzuigende werking (en aanvoer vanuit het huis) zou wel degelijk moeten werken. Ook ventilatiebox aan te sturen via Home Assistant, al dan niet wat automatisering o.b.v. meting luchtvochtigheid. Adviseur gaf aan dat de badkamer dan nog elektrisch/met infrarood te verwarmen is.

Dan wordt het ongeveer zo, met rode ster = plaatsing van binnen/buiten unit en blauwe ster = ventilatiebox.
[Afbeelding]

Of is dit een dwaas idee? Is ontvochtigen met een airconditioning echt zo slecht?

Adviseur zei ook dat 3.5 kw voor de woonkamer voldoende is, maar ik twijfel. Houten woning, slecht geïsoleerd, als ik in de winter 's-nachts de verwarming op 15 zet hoor ik hem nog wel eens aanspringen snachts om het niet kouder dan dat te laten worden.
Over 10-15 jaar herbouwen? Dan hoop ik dat het nu al enigszins naar je wens is want zolang in een tussensituatie zitten lijkt me frustrerend.

Gezien de tijd die je hebt zou ik je dak volgooien met PV. Dat verdien je terug, geeft budget in de toekomst en het helpt je met kosten van L/L drukken, vooral zolang de saldering (nog) loopt. Een bungalow heeft doorgaans een laag dak dus kun je relatief risicovrij zelf leggen eventueel.

Isoleren loont zich in veel gevallen ook nog, als je er 10-15 jaar woont! Wie weet is er een kruipruimte of kan je in het geval van een zadeldak de vloer van de 1e verdieping volleggen dat gaat flink schelen. Glaswol en EPS zijn erg goedkoop. In het geval van een platdak zou je een omgekeerd dak kunnen overwegen.

De sprong naar ontvochtigen maak je vanwege de badkamerventilatie, begrijp ik het goed? Je wilt drie dingen in de badkamer: temperatuur>15,5 graden, verse lucht aanvoer en vochtige lucht afvoeren.

Bij mij komt lucht uit het huis onder een kier bij de deur in de badkamer en wordt het met ventilatie type C afgevoerd door een ventiel in de badkamer.

Een airco kan de temperatuurkwestie voor je regelen maar je zult moeten ventileren op een wijze die voor jou kostenefficiënt, comfortabel en gezond is. Je kunt bijvoorbeeld per kamer een decentrale ventilatieunit aanleggen. Kun je ramen dichthouden en scheelt bakken energieverlies. Aangezien je huis toch platgaat is het boren van 3 gaten voor die dingen geen probleem lijkt me.

Wat betreft de airco's:
Ik zou twee binnenunits in de woonkamer hangen. Als het huis echt veel energieverlies heeft krijg je met één unit koude hoeken en een oncomfortabele luchtstroom. Een 4Kw buitenunit met 2x2,5 binnenunit bijvlorbeeld. Ben je flexibele in waar je het vermogen wilt hebben.
De badkamer en slaapkamer verwarm je minder (vaak) en kun je inderdaad cheap single splits 2,5kW hangen.
Een beter merk met een hogere gemiddelde COP loont zich bij jouw plan juist voor de woonkamer... Je gaat 100% erop verwarmen, hebt veel oppervlakte 36m2 en bent er veel uren.

Dit wordt misschien wel meer dan 8K aan airco's en ventilatie voor, je zegt het zelf, minimaal 10 jaar. Kijk niet naar het laatste tientje voor comfort, gebruikerservaring en efficiëntie!!

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:24
Wilde hier toch even mijn ervaringen in aircoland met jullie delen. 8 partijen aangeschreven, 2 wilde niet eens op locatie komen kijken dus zijn afgevallen, 2 zouden op locatie komen kijken maar kwamen op de afgesproken tijd niet opdagen (zonder iets te laten weten en daarna ook niets meer van gehoord). Bleven 4 partijen over. Prijsverschil voor exact dezelfde MHI SRK35ZS-W was groot bij 3 partijen 1770-2350 euro inclusief installatie. Een laatste partij bood een ME msz hr35vf aan voor 1500 euro maar bleek geen STEK certificaat te hebben dus ook afgevallen.

Kortom: verschillende offertes opvragen loont, ook voor inzichten wat betreft installatie en wegwerken leidingen etc. van alle partijen wel wat meegenomen, uiteindelijk erg blij met de gekozen partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 08:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Janpietertje89 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:07:
Wilde hier toch even mijn ervaringen in aircoland met jullie delen. 8 partijen aangeschreven, 2 wilde niet eens op locatie komen kijken dus zijn afgevallen, 2 zouden op locatie komen kijken maar kwamen op de afgesproken tijd niet opdagen (zonder iets te laten weten en daarna ook niets meer van gehoord). Bleven 4 partijen over. Prijsverschil voor exact dezelfde MHI SRK35ZS-W was groot bij 3 partijen 1770-2350 euro inclusief installatie. Een laatste partij bood een ME msz hr35vf aan voor 1500 euro maar bleek geen STEK certificaat te hebben dus ook afgevallen.

Kortom: verschillende offertes opvragen loont, ook voor inzichten wat betreft installatie en wegwerken leidingen etc. van alle partijen wel wat meegenomen, uiteindelijk erg blij met de gekozen partij.
Niks mis mee om die partij dan ook even te noemen hoor! ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:24
Falcon schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Niks mis mee om die partij dan ook even te noemen hoor! ;)
Dat zal ik doen als hij naar tevredenheid geïnstalleerd is :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnMorb6MNOWE1dtt7m8E4rqDyng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4HxfbgmLliXrn96SFXcsRvi.jpg?f=fotoalbum_large

Zending bezorgd...maandag gaan ze beginnen met de installatie! 2 man, een week lang.

2x 5MXM90
8x Binnenunit (4x Perfera, 4x Stylish, van 2, 2,5, 3,5 en 5 kW, wit, zwart en blackwood)
135M leiding
4x condenspomp (19 dB, maar zit boven het plafond)

Hou jullie op de hoogte :)

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 12-08-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Graag wat meningen en ervaringen.

De renovatie van ons nieuwe huis is zojuist gestart en wij zitten nu met het lastige vraagstuk of wij het hele CV-radiator-buizen-systeem op de eerste verdieping laten vervallen en daarvoor in de plaats per slaapkamer (4x) een multi-split airco gaan plaatsen om mee te koelen en te verwarmen.
Wij hebben nog erg kleine kinderen, dus verwachten nog wel een paar jaar geregeld slaapkamers te moeten verwarmen.

Beneden komt meerdere zone warm-water-vloerverwarming (dus daar gaat het radiatorsysteem er in ieder geval uit).

bedenkingen:
- zonde om een werkend systeem er helemaal uit te slopen? gaan mensen hier bij evt verkoop huis " ooit" over vallen? (waarschijnlijk niet als er een goed en gasloos alternatief is)
- is verwarmen met airco net zo comfortabel als met radiator-verwarming (geen luchtstroom, geruisloos)
- kosten aanleg (begreep dat onderhoudskosten tegenwoordig minimaal is) tov reeds bestaand systeem met eventueel nieuwe radiatoren
- begreep dat het qua energiekosten (los van evt zonnepanelen in de toekomst) inmiddels niet duurder is om met airco's te verwarmen?

benieuwd naar een aantal meningen en adviezen.
Dit zou " het moment" zijn om het radiatorsysteem er eventueel uit te laten halen omdat alles (plafonds, muren, vloeren, elektra, etc) nog afgewerkt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat mag dan wel een toffe toko zijn...
Justin_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:37:

De renovatie van ons nieuwe huis is zojuist gestart en wij zitten nu met het lastige vraagstuk of wij het hele CV-radiator-buizen-systeem op de eerste verdieping laten vervallen en daarvoor in de plaats per slaapkamer (4x) een multi-split airco gaan plaatsen om mee te koelen en te verwarmen.
Wij hebben nog erg kleine kinderen, dus verwachten nog wel een paar jaar geregeld slaapkamers te moeten verwarmen.

Beneden komt meerdere zone warm-water-vloerverwarming (dus daar gaat het radiatorsysteem er in ieder geval uit).

bedenkingen:
- zonde om een werkend systeem er helemaal uit te slopen? gaan mensen hier bij evt verkoop huis " ooit" over vallen? (waarschijnlijk niet als er een goed en gasloos alternatief is)
- is verwarmen met airco net zo comfortabel als met radiator-verwarming (geen luchtstroom, geruisloos)
- kosten aanleg (begreep dat onderhoudskosten tegenwoordig minimaal is) tov reeds bestaand systeem met eventueel nieuwe radiatoren
- begreep dat het qua energiekosten (los van evt zonnepanelen in de toekomst) inmiddels niet duurder is om met airco's te verwarmen?

Dit zou " het moment" zijn om het radiatorsysteem er eventueel uit te laten halen omdat alles (plafonds, muren, vloeren, elektra, etc) nog afgewerkt moeten worden.
zou gewoon op de vloerverwarming een warmtepomp zetten en die lekker daar mee bezig laten houden en wat aircos op de slaapkamer hangen voor de hele koude nachten.
warmtepompboiler voor het warm water en dan kan die gasketel bij het grofvuil.

[ Voor 85% gewijzigd door flippy op 12-08-2023 23:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:39

bedenkingen:

Of dan toch een l/w monoblock aansluiten op de vloerverwarming in combinatie met fancoils boven en beneden voor koeling. Dan blijf je wél gebruikmaken van de vloerverwarming, terwijl je ook nog boven kan verwarmen en koelen. Ik zou even doorrekenen wat goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn schoonouders hebben een vakantiehuisje gekocht. De woonkamer is pakweg 25 m2 (met een inhoud van ~50 m3). Het gaat om een houten huisje met muren van pakweg 6-8cm dik, deze zijn geïsoleerd maar onbekend waarmee. Ramen zijn voorzien van dubbelglas. Doel van een airco is met name verwarmen, maar koelen in de zomer is uiteraard ook prettig. Ook met - 5 tot 5 graden buitentemperatuur is het de bedoeling de binnentemperatuur op 20 graden te krijgen en te houden.

Hoe goed de muur isolatie daadwerkelijk is, is onbekend. Hoe ver het zonder verwarming in de winter binnen afkoelt, ook.

Aan hoeveel kW zouden ze moeten denken, met name ook rekening houdende met de laatste verwarmingswens bij lagere buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08

bedenkingen:

Radiatorverwarming heeft ook luchtstroming, daarvoor zijn die convectorgaten.
Airco warmte is hoofdzakelijk convectie dus je mist stralingswarmte, je zit in een warme "wolk" zeg maar.

Gezien je beneden vloerverwarming neemt zou ik toch kijken naar een L/W warmtepomp.
Boven kan je wandunit,s op CV aansluiten voor koelen (fancoils) bijvoorbeeld en beneden koelen met de vloer.

Airco verwarming is al een tijd goedkoper dan op gas(ja ook zonder zonnepanelen), ik doe het al 2 jaar.
Het is goedkoop in aanschaf zolang je het kleinschalig doet zoals alleen benedenverdieping, wil je een compleet huis dan worden de kosten al snel anders.

De kracht van airco verwarming zit hem in het lokaal verwarmen en sneller op kamertemp en is daarom de goedkoopste manier van verwarmen, met een L/W warmtepomp zul je ook tijdens afwezig meer moeten verwarmen.

Wil je de airco als hoofdverwarming kijk dan vooral naar vloerunit,s ipv wand vanwege beter comfort, wandunit,s zijn niet vergelijkbaar met radiatorverwarming.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 13-08-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JBS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:48:
Mijn schoonouders hebben een vakantiehuisje gekocht. De woonkamer is pakweg 25 m2 (met een inhoud van ~50 m3). Het gaat om een houten huisje met muren van pakweg 6-8cm dik, deze zijn geïsoleerd maar onbekend waarmee. Ramen zijn voorzien van dubbelglas. Doel van een airco is met name verwarmen, maar koelen in de zomer is uiteraard ook prettig. Ook met - 5 tot 5 graden buitentemperatuur is het de bedoeling de binnentemperatuur op 20 graden te krijgen en te houden.

Hoe goed de muur isolatie daadwerkelijk is, is onbekend. Hoe ver het zonder verwarming in de winter binnen afkoelt, ook.

Aan hoeveel kW zouden ze moeten denken, met name ook rekening houdende met de laatste verwarmingswens bij lagere buitentemperatuur?
met een 3,5kW kom je een heel eind. 5kW als je echt geld over hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
flippy schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

met een 3,5kW kom je een heel eind. 5kW als je echt geld over hebt....
@JBS Bij Daikin scheelt het €100 tussen de Perfera 3.5 en 4.2 kW model. Bij onbekende isolatie zou ik snel kiezen voor een iets grotere, voor verwarming bij Daikin is de 2.5/3.5 snel onvoldoende.

Op https://www.aircodruten.n...rxm-20r-2kw-bluevolution/ zie je een mooi overzicht van Pdesign (design capacity, dus verwarming capaciteit) voor verwarmen, dat gaat van 2.5 kW naar 4.0 kW tussen deze twee modellen. Alleen voor koelen haalt de "3.5 kW" model echt 3.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@JBS Gezien je hoofdzakelijk mee wil verwarmen, is een vloermodel aan te raden.
Zoals deze, het extra geld is het waard, deze levert wel 4kw warmte omdat die achter een ander buitenunit zit.
https://www.climasense.nl...kw-100-m3-vloermodel.html

De wandmodellen kunnen snel koude voeten/onderbenen geven ondanks goede vloerisolatie, een vloermodel kan stralingswarmte simuleren, zijn stiller dan wandmodellen.

En blijf weg bij de 4,2kw wandmodellen van Daikin vanwege veel herrie in verwarmbedrijf, alleen de fluisterstand is bruikbaar waardoor je weer verwarmingscapaciteit inlevert, de 3,5kw wandmodel is een stuk stiller maar helaas wel minder verwarmcapaciteit.

Hoe weet ik dat?
Zelf heb ik een 3,5kw en mijn ouders een 4.2kw en daar zit een wereld van verschil in kwa geluid en comfort,
Ondanks een opgewarmd huis ging de 4.2kw behoorlijk tochten over de vloer(koude lucht) wat afkomstig is van de ventilatieroosters in huis.

Als ik het over kon doen werd het een vloermodel ipv wandmodel en is die extra geld wel waard.
@w00key Als je niks om comfort geeft bij verwarmen zou ik inderdaad een 4.2kw wandmodel nemen.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:04:
Zoals deze, het extra geld is het waard, deze levert wel 4kw warmte omdat die achter een ander buitenunit zit.
Volgens mij klopt dit niet. Zowel de 3,5 kW wand- als vloermodel gebruiken dezelfde RXM35R als buitenunit.

Eens wat betreft voordelen vloermodel t.o.v. wandmodel zoals ik laatst ook eens in een post hier heb omschreven.

Als ik het nog eens over mocht doen: een 3,5 kW vloermodel gekoppeld aan een 4 of 5 kW buitenunit :)

[ Voor 5% gewijzigd door nMad op 14-08-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nMad schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Volgens mij klopt dit niet. Zowel de 3,5 kW wand- als vloermodel gebruiken dezelfde RXM35R als buitenunit.

Eens wat betreft voordelen vloermodel t.o.v. wandmodel zoals ik laatst ook eens in een post hier heb omschreven.

Als ik het nog eens over mocht doen: een 3,5 kW vloermodel gekoppeld aan een 4 of 5 kW buitenunit :)
Het vloermodel knopen ze achter een multisplit met 1 poort in gebruik, dat is een ander model dan de RXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:35
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:04:

De wandmodellen kunnen snel koude voeten/onderbenen geven ondanks goede vloerisolatie, een vloermodel kan stralingswarmte simuleren, zijn stiller dan wandmodellen.

En blijf weg bij de 4,2kw wandmodellen van Daikin vanwege veel herrie in verwarmbedrijf, alleen de fluisterstand is bruikbaar waardoor je weer verwarmingscapaciteit inlevert, de 3,5kw wandmodel is een stuk stiller maar helaas wel minder verwarmcapaciteit.

Hoe weet ik dat?
Zelf heb ik een 3,5kw en mijn ouders een 4.2kw en daar zit een wereld van verschil in kwa geluid en comfort,
Ondanks een opgewarmd huis ging de 4.2kw behoorlijk tochten over de vloer(koude lucht) wat afkomstig is van de ventilatieroosters in huis.

Als ik het over kon doen werd het een vloermodel ipv wandmodel en is die extra geld wel waard.
@w00key Als je niks om comfort geeft bij verwarmen zou ik inderdaad een 4.2kw wandmodel nemen.
Volgens Daikin zelf zou een 3,5 en 4,2kW evenveel geluid produceren :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

Het vloermodel knopen ze achter een multisplit met 1 poort in gebruik, dat is een ander model dan de RXM35R.
Oh, bijzonder. Want in de specificaties en in de "titel" op deze website staat heel duidelijk:

Buitenunit: Type nummer RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
nMad schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Oh, bijzonder. Want in de specificaties en in de "titel" op deze website staat heel duidelijk:

Buitenunit: Type nummer RXM35R
@mr_evil08 yep zie boven. Maar je kan altijd de airco boer vragen om een 2MXM40A neer te zetten voor een meerprijs, die machine is €300 duurder. Je gaat dan 1 klasse omhoog in buitenunit capaciteit en laat de binnendeel hetzelfde. Kan je ook doen met een wand unit, mijn 3.5 draait regelmatig in zijn eentje powered by MU3R19 (5.2 kW). Dan heb je power zat, koelen = 4 graden uitblaastemperatuur, verwarmen tegen de 50/60 graden op standje Jet.

Re: 4.2 is zooooo luid, de 5.0 van LG (DC18RH) klinkt hetzelfde als een 3.5 (DC12RH). Hij is fysiek groter en kan op dezelfde fan RPM meer lucht verplaatsen. Als je van beide 3.5 kW vraagt draait de grotere veel rustiger, vergelijkbaar met 120 vs 140 mm case fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCi7CO8A8yEeldijTIhI1QdBJNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ng9eBD7G4HCZrVkEw5k0KYc.png?f=fotoalbum_large

Voor snelheden silent, low, medium, high.

Dus mijn 3.5 kW die ik in de winter minimaal op medium, zo niet medium-high (stand 4 van 5) draai, zou met een 5 kW model minder luid zijn. Het gaat mij niet om wat op dat label staat, maar ik wil die 9 m3/min air flow hebben, dat red de 5.0 op standje low (10.5 m3/min) wat vergelijkbaar is met high op de 3.5 (11 m3/min). High op de kleine unit maakt echt veel herrie.

Enige wat hij niet kan is super stil zijn, minimale flow rate is 8 m3/min en dat is wel veel. Okay voor woonkamer, ik heb die 3.5 kW van mij toch nooit op silent / low staan, dat doet niets, maar niet voor kleinere kamers.

YMMV met andere merken, plot het voor de zekerheid zelf vòòr aanschaf.

Voor Daikin, de FTXM (Perfera) hebben allemaal dezelfde kast / ventilator tot de -50R, performance (m3/dB) is gelijk dus voor de 25 tot 42, verschil zit in de RXM-R buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdVE-y0p7wb1QWkov-_D169EIKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1wHXwTm4nhioZnGwW5xnnfDP.png?f=fotoalbum_large

De 50 is stiller als je ~600 m3/uur nodig hebt (=10 m3/min), silent @ 5.0 doet meer airflow dan de high @ 2.0-3.5, maar voor minder decibels. De 4.2 @ high laat zien wat de kleine ventilator op max kan maar wel met een geluid productie met 45 dB.

[ Voor 28% gewijzigd door w00key op 14-08-2023 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOztv5cJr3x77JHwdvWy7ZUnJ7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgrTE2t0hX5n2n9DpWKTgsha.png?f=fotoalbum_large

Zo, laatste grote merk. MHI ZSX heeft dezelfde fan motor / kast voor alle binnenunits in de SRX-ZSX tussen 2.0 en 6.0 kW, performance is gelijk tussen de modellen.

Je ziet meteen waarvoor je betaalt, mijn LG Deluxe 3.5 produceert bij 9 m3/min flow rate 37 dB. De MHI ZSX zit dan op 28 dB (3.5 kW model, stand low), dat is bijna een factor 10 geluidsvermogen. Grote ventilator helpt echt, we zijn bij PCs over naar 140mm of nog groter, bij aircos kan je dat dus doen met een MHI ZSX. Logisch, als je dezelfde 42W fan van zijn max van 17+ m3/min naar de helft terug regelt maakt hij inderdaad een hoop minder lawaai.

De Daikin (3.5) haalt met 28 dB maar 390 m3/uur of 6.5 m3/min, volgende gepubliceerde meting (high) is 588 m3 / 9.8 m3/min bij 39 dB. Dat kan de MHI ZSX (2.0, medium, 10.3 m3/min) matchen met 33 dB, 6 dB verschil.

Voor geluid kan je dus veel beter een MHI ZSX halen dan puzzelen met precies genoeg vermogen, die is stil en krachtig, helaas wel prijzig.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 14-08-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Maandag krijg ik m'n 2e airco, de oude hebben ze destijds gewoon op een bestaan stopcontact geplaatst (3 jaar geleden), nu zeggen ze bij deze dat ie op een aparte groep en op een geaard stopcontact moet.

Daar hebben ze het bij die oude helemaal nooit over gehad, gewoon in een bestaand stopcontact gedrukt via een verdeeldoos en doei.

Moet ik nu voor maandag nog een aparte groep en geaard stopcontact aan laten leggen?

De bovenverdieping is al een aprte groep waar eigenlijk niets op zit, alleen verlichting en 1 kleine TV, maar het zijn geen geaarde stopcontacten, allemaal origineel 1967.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 14-08-2023 12:47 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:46:
Maandag krijg ik m'n 2e airco, de oude hebben ze destijds gewoon op een bestaan stopcontact geplaatst (3 jaar geleden), nu zeggen ze bij deze dat ie op een aparte groep en op een geaard stopcontact moet.

Daar hebben ze het bij die oude helemaal nooit over gehad, gewoon in een bestaand stopcontact gedrukt via een verdeeldoos en doei.

Moet ik nu voor maandag nog een aparte groep en geaard stopcontact aan laten leggen?

De bovenverdieping is al een aprte groep waar eigenlijk niets op zit, alleen verlichting en 1 kleine TV, maar het zijn geen geaarde stopcontacten, allemaal origineel 1967.
Je kan het laten opleveren zonder voeding/stroom en geeft aan dat zelf te regelen.
Aarding is wel nodig voor de buitenunit, desnoods een aardepen.

2 buitenunit,s op één groep kan maar snap dat ze dat niet aandurven, wat als beide unit,s tegelijk in de-frost gaan in de winter bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:52:
[Afbeelding]

Voor snelheden silent, low, medium, high.

Dus mijn 3.5 kW die ik in de winter minimaal op medium, zo niet medium-high (stand 4 van 5) draai, zou met een 5 kW model minder luid zijn. Het gaat mij niet om wat op dat label staat, maar ik wil die 9 m3/min air flow hebben, dat red de 5.0 op standje low (10.5 m3/min) wat vergelijkbaar is met high op de 3.5 (11 m3/min). High op de kleine unit maakt echt veel herrie.

Enige wat hij niet kan is super stil zijn, minimale flow rate is 8 m3/min en dat is wel veel. Okay voor woonkamer, ik heb die 3.5 kW van mij toch nooit op silent / low staan, dat doet niets, maar niet voor kleinere kamers.

YMMV met andere merken, plot het voor de zekerheid zelf vòòr aanschaf.

Voor Daikin, de FTXM (Perfera) hebben allemaal dezelfde kast / ventilator tot de -50R, performance (m3/dB) is gelijk dus voor de 25 tot 42, verschil zit in de RXM-R buitenunit.

[Afbeelding]

De 50 is stiller als je ~600 m3/uur nodig hebt (=10 m3/min), silent @ 5.0 doet meer airflow dan de high @ 2.0-3.5, maar voor minder decibels. De 4.2 @ high laat zien wat de kleine ventilator op max kan maar wel met een geluid productie met 45 dB.
Richting 600 m3/h is niet handig om 1 binnenunit te hebben in een woning, dat geeft wapperende gordijnen en planten in huis, 2 binnenunit,s is dan echt wel nodig tijdens verwarmen.

Bedenk ook hoe meer je het laat "tochten" hoe kouder het gaat aanvoelen voor de mens waardoor je de temperatuur omhoog gaat zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:08:
[...]

Richting 600 m3/h is niet handig om 1 binnenunit te hebben in een woning, dat geeft wapperende gordijnen en planten in huis, 2 binnenunit,s is dan echt wel nodig tijdens verwarmen.

Bedenk ook hoe meer je het laat "tochten" hoe kouder het gaat aanvoelen voor de mens waardoor je de temperatuur omhoog gaat zetten.
Mijn LG 2.5 / 3.5 zit op 9/min, 540/uur op medium. Dat is toch echt het minimum om warmte goed te kunnen verdelen. Het is niet voor niets dat alle fabrikanten een curve hebben met hogere fan speeds bij verwarming vergeleken met koelen.

Verwarm je op silent / low? Welke unit heb je, en welke standen gebruik je?

Hier maakt meer uit waar je naar toe blaas. Meest comfortabel hier is medium-high helemaal omhoog gericht (~2.6m plafond), je voelt daar niets van en net als de radiator, die verwarmt ook vooral mijn plafond, verdeelt de warmte wel verder via straling. Het is minder efficient, but so be it. Met genoeg snelheid blaast verdeelt lucht perfect over de hele kamer.

Op 45 graden vertikaal heb ik ook minimaal medium nodig om de vloer te bereiken, warme lucht stijgt op en gaat bij lage snelheid lekker eigenwijs toch naar het plafond. Ook daar dus 540m3/uur of meer nodig, low / silent doet het gewoon niet echt.

Dit helpt ook bij de MHI ZSX:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG0-kLdK2llL5pNTNvIXUpfZaoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wb3fhuj2gNnY8WflFY9qzDfS.png?f=fotoalbum_large

links + rechts = betere verdeling. De mijne kan dat niet. Tocht = luchtsnelheid, en bredere unit + beter horizontaal verdeeld = minder tocht bij gelijke airflow.

Als deze LG overlijdt weet ik nu welke airco ik moet halen...

[edit] Oh ik zie het al aan de signature. Daikin 3.5, met een Pdesign van 2.5 kW blaast dat ding niet harder dan een 2.0/2.5 van die serie. ~500 m3/uur op medium, hoger wil je niet want dat maakt echt veel herrie op high. Die hele serie van -20 tot en met -35 is bij verwarmen gewoon dezelfde apparaat, prima als je het daarmee redt maar niet zo prima als het dan te koud is.

Ter vergelijking, de LG DC12RH van mij op een enkel split heeft een Pdesign van 4.0 kW. Je moet iets harder blazen om 60% meer kW (4.0/2.5) te verspreiden.

[ Voor 11% gewijzigd door w00key op 14-08-2023 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
@w00key Toch wel bijzonder dat er zo'n groot verschil zit in de RXM35R vs 2MXM40. De afmetingen van beide buitenunits zijn identiek. Weet jij hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Je kan het laten opleveren zonder voeding/stroom en geeft aan dat zelf te regelen.
Aarding is wel nodig voor de buitenunit, desnoods een aardepen.

2 buitenunit,s op één groep kan maar snap dat ze dat niet aandurven, wat als beide unit,s tegelijk in de-frost gaan in de winter bijvoorbeeld...
Beneden en boven zijn aparte groepen, boven zit verder niks op behalve tv en verlichting.

Buitenunit komt op de grond, dat zou wel kunnen met een pen idd.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 14-08-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:50:
[...]

Mijn LG 2.5 / 3.5 zit op 9/min, 540/uur op medium. Dat is toch echt het minimum om warmte goed te kunnen verdelen. Het is niet voor niets dat alle fabrikanten een curve hebben met hogere fan speeds bij verwarming vergeleken met koelen.

Verwarm je op silent / low? Welke unit heb je, en welke standen gebruik je?

Hier maakt meer uit waar je naar toe blaas. Meest comfortabel hier is medium-high helemaal omhoog gericht (~2.6m plafond), je voelt daar niets van en net als de radiator, die verwarmt ook vooral mijn plafond, verdeelt de warmte wel verder via straling. Het is minder efficient, but so be it. Met genoeg snelheid blaast verdeelt lucht perfect over de hele kamer.

Op 45 graden vertikaal heb ik ook minimaal medium nodig om de vloer te bereiken, warme lucht stijgt op en gaat bij lage snelheid lekker eigenwijs toch naar het plafond. Ook daar dus 540m3/uur of meer nodig, low / silent doet het gewoon niet echt.

Dit helpt ook bij de MHI ZSX:

[Afbeelding]

links + rechts = betere verdeling. De mijne kan dat niet. Tocht = luchtsnelheid, en bredere unit + beter horizontaal verdeeld = minder tocht bij gelijke airflow.

Als deze LG overlijdt weet ik nu welke airco ik moet halen...

[edit] Oh ik zie het al aan de signature. Daikin 3.5, met een Pdesign van 2.5 kW blaast dat ding niet harder dan een 2.0/2.5 van die serie. ~500 m3/uur op medium, hoger wil je niet want dat maakt echt veel herrie op high. Die hele serie van -20 tot en met -35 is bij verwarmen gewoon dezelfde apparaat, prima als je het daarmee redt maar niet zo prima als het dan te koud is.

Ter vergelijking, de LG DC12RH van mij op een enkel split heeft een Pdesign van 4.0 kW. Je moet iets harder blazen om 60% meer kW (4.0/2.5) te verspreiden.
Autostand, veelal is dat automatich fanstand low, tijdens opwarmen gaat die automatisch naar high.
Tijdens -12 buitentemperaturen was ook geen probleem.

Hier hangt de voeler buiten de unit wat heel ander gedrag geeft ipv binnenin, dus hij regelt het zelf wel goed.
Voeler hangt 4.5 meter vandaan net om de hoek.

Ik heb er nog nooit wat van gemerkt of het uitmaakt kwa energieverbruik als de klep naar boven of beneden staat, helemaal naar beneden resulteert in een luchtbel dat klopt, het uiterste hoekje is hier de keuken waarbij het niet uitmaakt als die 0.5c achterblijft.

Tegenwoordig gebeurd het sowieso weer, of de vloerverwarming staat aan als bijverwarming of een oliekacheltje(zonder convectiegaten), gaan we niet nog een winter doen als hoofdverwarming de airco, op termijn komt er toch een L/W WP, het gemis van stralingswarmte als je langdurig stilzit is toch wel een dingetje met een wand airco.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
elektriekert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Volgens Daikin zelf zou een 3,5 en 4,2kW evenveel geluid produceren :')
Nee.
39 vs 45db is evenveel geluid?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 14-08-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
mr_evil08 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Nee.
39 vs 45db is evenveel geluid?
Praten we over een binnen of buitenunit?

Edit: binnen en check, het klopt

[ Voor 8% gewijzigd door elektriekert op 14-08-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Beneden en boven zijn aparte groepen, boven zit verder niks op behalve tv en verlichting.

Buitenunit komt op de grond, dat zou wel kunnen met een pen idd.
Ik maak uit je verhaal op dat je groepenkast slechts een paar groepen heeft? Stuk of 4 ofzo?

Normaal wordt elk apparaat van boven de 2kW op een aparte groep gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door elektriekert op 14-08-2023 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:59:
[...]

Ik maak uit je verhaal op dat je groepenkast slechts een paar groepen heeft? Stuk of 4 ofzo?

Normaal wordt elk apparaat van boven de 2kW op een aparte groep gezet.
Nee, ik heb schuur/buitenlamp, binnen, buiten, stopcontact (in meterkast en kelder), computerkamer, vaatwasser en wasmachine en zonnepanelen. Op beneden zit de airco, maar ook de koelkast en de oven/magnetron en mijn PC.

Boven zit alleen verlichting en een kleine TV die nooit in gebruik is.

Ik denk dat ik de buitenunit op de schuur/buitenlamp groep zet, dat is een 6 watt LED lampje, verder niets, die is ook geaard. Binnenunit zet ik dan op de bovengroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

Nee, ik heb schuur/buitenlamp, binnen, buiten, stopcontact (in meterkast en kelder), computerkamer, vaatwasser en wasmachine en zonnepanelen. Op beneden zit de airco, maar ook de koelkast en de oven/magnetron en mijn PC.

Boven zit alleen verlichting en een kleine TV die nooit in gebruik is.

Ik denk dat ik de buitenunit op de schuur/buitenlamp groep zet, dat is een 6 watt LED lampje, verder niets, die is ook geaard. Binnenunit zet ik dan op de bovengroep.
Je buitenunit voedt je binnenunit, samen met je leiding werk loopt er een kabel mee die op je binnenunit wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
Vandaag zijn er bij ons 2 binnenunits geplaatst op 1 buitenunit. De binnenunit boven is voorzien van een Aspen condenspomp (type weet ik zo niet) vanwege de lokatie / ophanging. Behalve dat deze toch best wel wat geluid met zich meebrengt, blijft deze afpompen ook als de unit zelf uitgeschakeld is. Is dit normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

renegrunn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:21:
Vandaag zijn er bij ons 2 binnenunits geplaatst op 1 buitenunit. De binnenunit boven is voorzien van een Aspen condenspomp (type weet ik zo niet) vanwege de lokatie / ophanging. Behalve dat deze toch best wel wat geluid met zich meebrengt, blijft deze afpompen ook als de unit zelf uitgeschakeld is. Is dit normaal?
het gedrag ligt aan het type. sommige die beginnen te lopen zodra een sensor de koude lucht uit de unit ziet komen en andere gaan lopen als een bakje volloopt en anderen pompen altijd zodra het binnendeel stroom verbruikt.

als geluid een flink issue is kan je vragen of ze de bestaande pomp vernvangen voor een refco combi. met die kan de pomp zelf een paar meter vederop worden gemonteerd (duis buiten de kritische ruimte) en die pomp is ook bijzonder stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
w00key schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:35:

Je ziet meteen waarvoor je betaalt, mijn LG Deluxe 3.5 produceert bij 9 m3/min flow rate 37 dB. De MHI ZSX zit dan op 28 dB (3.5 kW model, stand low), dat is bijna een factor 10 geluidsvermogen.
Pas op met termen als '10x het geluidvermogen', de meeste mensen kunnen dan niet inschatten wat dit betekent voor de beleving van het geluid.
Vermogenstoename en de luidheid (hoe een gemiddeld mens een geluid toename ervaart) is niet lineair.

Vuistregels uit de akoestiek:
Twee stofzuigers van 80 dB maken samen 83 dB en klinken iets luider t.o.v. een enkele stofzuiger.
+10 dB klinkt ongeveer als 2x zo luid.

Tussen 28 en 37 dB is er dus een significante toename van het geluid, maar zeker niet niet 10 x zo luid op onze oren.
De norm uit het Bouwbesluit voor nieuwbouw (voor geluid van buiten) is 33 dB. Dat is een norm om gezond bij te kunnen slapen.

En over hinderlijkheid; een ruis met een breed spectrum is vaak dragelijker dan een geluid in een specifiek frequentie gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
Goed om te lezen dag de MHI's het goed doen mbt lage geluidniveaus.

Ik heb zelf net een MHI SRK35ZS-W 3.5kW voor mijn woonkamer in bestelling staan. Incl montage net onder de 2000 euro. Uiteindelijk niet gekozen voor een webshop i.c.m. een ZZP-er maar voor een lokale ondernemer die vertrouwen wekt. Ik heb vloerverwarming en wil vooral warmte gaan bufferen als de zon schijnt zodat de vloerverwarming (CV) grotendeels uit kan blijven. Nu er nog saldering is maakt dat eigenlijk niet uit maar dan doe ik het voor de wereldvrede O-)

Ik heb niet voor de wifi module gekozen, ik twijfel tussen een aanvullende bediening b.v. via een https://sensibo.com/products/sensibo-air-pro of een MHI-AC-Ctrl oplossing.
De laatste heeft mijn voorkeur gezien wat de gebruikers hier er allemaal mee kunnen. Ik heb alleen nul ervaring met HA of Domoticz. Ik vindt het moeilijk inschatten of daar veel bij komt kijken. Mijn meet- en regeltechniek kennis stamt uit 1983 (PID regelingen met vaan/tuit-systemen op lucht :) ).

Zijn er hier mensen die alleen voor dit doel HA of Domoticz gebruiken en iets kunnen aangeven over dit veel tijd en inzet vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

Je buitenunit voedt je binnenunit, samen met je leiding werk loopt er een kabel mee die op je binnenunit wordt aangesloten.
Ik heb bij mijn Daikin gewoon stekkers hoor, 1 van de binnenunit en 1 van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 04:00:
[...]

Ik heb bij mijn Daikin gewoon stekkers hoor, 1 van de binnenunit en 1 van de buitenunit.
Dat is niet de normale gang van zaken B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:00
elektriekert schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:17:
[...]

Het kan ook andersom, dus dat de buitenunit gevoed wordt via de binnenunit. Je hebt dan geen (waterdichte) stroomaansluiting/werkschakelaar buiten nodig. De units kunnen ook onafhankelijk op de netspanning aangesloten worden, maar ik vind het zelf wel prettig dat beide units hier binnen achter 1 stekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Martin7182 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 06:25:
[...]

Het kan ook andersom, dus dat de buitenunit gevoed wordt via de binnenunit. Je hebt dan geen (waterdichte) stroomaansluiting/werkschakelaar buiten nodig. De units kunnen ook onafhankelijk op de netspanning aangesloten worden, maar ik vind het zelf wel prettig dat beide units hier binnen achter 1 stekker zitten.
Ik heb hem aangesloten volgens de installatiehandleiding, ik zie het nut niet echt in van een afzonderlijke stroom aansluiting voor de binnenunit

Het lijkt me logisch dat wanneer je buitenunit problemen heeft de groep meteen het hele systeem uitschakelt ipv alleen de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
flippy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:25:
[...]
als geluid een flink issue is kan je vragen of ze de bestaande pomp vernvangen voor een refco combi. met die kan de pomp zelf een paar meter vederop worden gemonteerd (duis buiten de kritische ruimte) en die pomp is ook bijzonder stil.
Dank, dat is een goede tip: de leidingen lopen via een zoldertje terug, dus zou een dergelijke pomp daar kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
Ik heb besloten om voor een LG airco te gaan (waars. S12ET) OF de mitsubishi-split-airco-msz-muz-hr35vf/ (€80 prijsverschil)

Alleen verwarmen in de winter is voor mij van belang. Volgens de beschrijving geschikt voor een ruimte van 30m2. Mijn ruimte is 90m2. Ik lees hier op het forum dat de meeste adviseren om voor een 3,5 te gaan en dat deze een grotere ruimte ook aan kan. Een 5 versie zou meer pendelen. Het opwarmen (van koud naar warm) duurt wel iets langer, dat is het belangrijkste verschil maar is voor mij niet erg. Ik zal hem tijdig aanzetten. Correct?

Zijn die modellen wel eens in de actie waardoor het interessant is om daarop te wachten?

[ Voor 72% gewijzigd door martijn22222 op 15-08-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

elektriekert schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:33:
[...]

Dat is niet de normale gang van zaken B)
Nee? Je hebt gewoon 1 stekker normaliter?

Volgens mij gaan er echt 2 stekkers vanaf de verdeeldoos naar die kabelgoot, 1 voor binnen en 1 voor buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
martijn22222 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:12:
Ik heb besloten om voor een LG airco te gaan (waars. S12ET). Alleen verwarmen in de winter is voor mij van belang. Volgens de beschrijving geschikt voor een ruimte van 30m2. Mijn ruimte is 90m2. Ik lees hier op het forum dat de meeste adviseren om voor een 3,5 te gaan en dat deze een grotere ruimte ook aan kan. Een 5 versie zou meer pendelen. Het opwarmen (van koud naar warm) duurt wel iets langer, dat is het belangrijkste verschil maar is voor mij niet erg. Ik zal hem tijdig aanzetten. Correct?

Zijn die modellen wel eens in de actie waardoor het interessant is om daarop te wachten?
Ik lees hier op het forum dat de meeste adviseren om voor een 3,5 te gaan en dat deze een grotere ruimte ook aan kan

Daar zit wel een kleine nuance bij, als het erg koud is buiten kan het zijn dat hij het niet aan kan of dat het door de defrosts oncomfortabel wordt.

Dan kan het zijn dat je een elektrisch kacheltje of je CV nodig heb.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
Wij hebben voor de slaapkamer een Daikin Stylisch en zetten deze voor het slapen gaan steeds ruim op voorhand op koelen. Nu is het zo wanneer wij met z’n tweeën in de ruimte zijn, de airco niet automatisch naar de laagste stand (nachtmodus) gaat.

Wat hebben we al geprobeerd.
Inschakelen van de airco (koelen) in de stand automatisch, enkele uren op voorhand.
Van zodra we met z’n tweeën gaan slapen de airco in stille (nacht) modus zetten.
Enkele uren later is de temperatuur gestegen met 1,5°C

Inschakelen van de airco (koelen) in de stand automatisch, enkele uren op voorhand.
Van zodra we met z’n tweeën gaan slapen de airco gewoon in zijn automatische stand laten staan.
De temperatuur in de kamer blijft behouden, alleen gaat de ventilator niet naar zijn laagste stand (stille modus) en blijft de gehele nacht op ventilatorstand +2 staan.
Van zodra er nog maar 1 persoon in de slaapkamer slaapt, gaat de ventilator ongeveer een dik uur later automatisch naar de stille stand (nachtmodus).

Volgens de plaatser zou een Daikin RXA20A9 / FTXA20BB voor 40m3 ruim in een goed geïsoleerde woning moeten volstaan.

Kan iemand me aub met kennis van zaken zeggen of bovenstaande installatie voldoen is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Moris schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:58:
Wij hebben voor de slaapkamer een Daikin Stylisch en zetten deze voor het slapen gaan steeds ruim op voorhand op koelen. Nu is het zo wanneer wij met z’n tweeën in de ruimte zijn, de airco niet automatisch naar de laagste stand (nachtmodus) gaat.

Van zodra we met z’n tweeën gaan slapen de airco in stille (nacht) modus zetten.

Van zodra we met z’n tweeën gaan slapen de airco gewoon in zijn automatische stand laten staan.
De temperatuur in de kamer blijft behouden, alleen gaat de ventilator niet naar zijn laagste stand (stille modus) en blijft de gehele nacht op ventilatorstand +2 staan.
Van zodra er nog maar 1 persoon in de slaapkamer slaapt, gaat de ventilator ongeveer een dik uur later automatisch naar de stille stand (nachtmodus).

Volgens de plaatser zou een Daikin RXA20A9 / FTXA20BB voor 40m3 ruim in een goed geïsoleerde woning moeten volstaan.

Kan iemand me aub met kennis van zaken zeggen of bovenstaande installatie voldoen is?
De 2.0 kW haalt die alleen op maximaal blazen, op fluistermodus kan hij maar beperkt koelen. Wil je de fan toch laag hebben? Zet dan de ventilatiestand niet op auto maar op laagste en temperatuur op 18 bijvoorbeeld. Dan blaast hij gewoon bijna bevroren lucht uit op minimale snelheid; de electronic expansion valve zorgt ervoor dat de verdamper niet bevriest maar net boven nul graden blijft hangen.

Koelen voor slapen doe ik op fan stand maximum, 18 graden, dan gaat dat met ~1 graad per 30 minuten, en dan uit voor de nacht. Het effect is niet permanent, na een paar uur met 2 mensen in de kamer is het weer gestegen, maar wel minder dan helemaal zonder airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvEZNioEi5spD5ax0rxJa1M2VFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TfAKVSDydFnbafHGrR6TG9PY.png?f=user_large

Proberen rustig te koelen op auto werkt niet, gewoon max en gaan. Dit is een 2.5 kW binnenunit, met een 5.2 kW multi buiten, en gebruikt dan 900W stroom x 8 EER = 7-8 kW koeling. Zelfs dan duurt het lang om dikke betonnen muren en vloeren af te koelen.

Je kan beste een thermometer met app zoals SensorPush / NetAtmo halen en daarmee uitvogelen wat voor jou werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10 14:50
De ventilatiestand hebben wel al eens op laagste stand (nachtmodus) gezet en temperatuur 18°C.
Ook dan steeg de temperatuur in de kamer helaas weer tijdens de nacht.

Het lijkt wel of de airco het net niet aankan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-10 17:58
martijn22222 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:12:
Het opwarmen (van koud naar warm) duurt wel iets langer, dat is het belangrijkste verschil maar is voor mij niet erg. Ik zal hem tijdig aanzetten. Correct?
Als het buiten echt koud wordt kan het bij ondercapaciteit natuurlijk zijn dat hij dan niet meer in staat is om het op te warmen, hooguit om het op temperatuur te houden (of nog erger, dat je temperatuur zelfs daalt als het warmteverlies van je huis groter is dan wat je airco maximaal kan leveren). Houd er ook rekening mee dat als het kouder wordt niet alleen het warmteverlies van je woning toeneemt, maar ook de verwarmingscapaciteit van je airco afneemt.

Verder hangt het ook erg van je leefpatroon af. Mijn vriendin en ik werken bijvoorbeeld allebei fulltime dus het komt bij ons veel voor dat er gedurende de hele dag niemand thuis is, voor ons is het in de winter dan ook niet rendabel om 24/7 te verwarmen. Dit houdt echter wel in dat we een relatief krachtige unit nodig hebben die het huis terug op temperatuur kan krijgen bij thuiskomst. Is er echter bijna altijd iemand thuis zal het veel sneller rendabel zijn om 24/7 te verwarmen en zal je met een kleinere unit toe kunnen die je continu aan laat staan.

Zoveel mensen, zoveel wensen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
JDx schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Nee? Je hebt gewoon 1 stekker normaliter?

Volgens mij gaan er echt 2 stekkers vanaf de verdeeldoos naar die kabelgoot, 1 voor binnen en 1 voor buiten.
Ik heb geen stekker :+ ,
Een kabel vanaf de groep in de meterkast naar de aansluiting van de buitenunit.
Vanaf de buitenunit een kabel naar de binnenunit.

Maar ik weet zo niet of dit een harde eis is omtrent veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
elektriekert schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Maar ik weet zo niet of dit een harde eis is omtrent veiligheid
Zolang die maar spanningsloos gemaakt kan worden toch? Slot op de meterkastdeur en 1 sleutel en dan kan degene die er aan werkt er veilig vanuit gaan dat de groep niet meer aangezet wordt totdat deze klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
Moris schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:58:

Je heb denk ik de slaapkamer deur dicht? Zet die eens open. Hij kan dan meer warmte ontrekken en gaat dan lager op een lager pitje draaien.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Moris schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:18:
De ventilatiestand hebben wel al eens op laagste stand (nachtmodus) gezet en temperatuur 18°C.
Ook dan steeg de temperatuur in de kamer helaas weer tijdens de nacht.

Het lijkt wel of de airco het net niet aankan?
Dat kan dan kloppen dat hij het niet haalt op minimum snelheid. Combineer het met op maximum een uur of 2 van te voren koelen, dan heb je iig de massa en meubels goed koud gemaakt en hoeft de airco op de laagste stand alleen maar beetje te helpen. Meet even hoe snel dat gaat met desnoods een vleesthermometer met 0.1 graad interval die je gewoon in de kamer laat en elk 10 minuten opneem.

Maar ook grotere units moeten flink blazen, bij Daikin programmeren ze de fan dan iets sneller, fysiek is het dezelfde ventilator en kast tussen de 2.0 en 3.5 kW, alleen software is anders.

Je had voor de MHI ZSX kunnen gaan, die gebruiken dezelfde grotere kast en fan voor de 2.0 tot 6.0 kW met hele lage geluidsproductie als gevolg, maar daar is het nu beetje te laat voor. Iets voor de volgende kopers hier, allergisch voor geluid = ZSX nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Zolang die maar spanningsloos gemaakt kan worden toch? Slot op de meterkastdeur en 1 sleutel en dan kan degene die er aan werkt er veilig vanuit gaan dat de groep niet meer aangezet wordt totdat deze klaar is.
arbo werkt zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De arbo zegt wel meer. Zo mag een monteur ook meteen rechtsomkeer maken als er asbest in de CV ruimte is, maar de meeste zullen het niet doen. Een bezorger van wasmachines moet een traptilhulp gebruiken en als ze gaan tillen eigenlijk iets van een band voor ondersteuning. Toch slepen ze dagelijks die dingen in hun eentje alle trappen op.

Het belangrijkste is dat het spanningsloos gemaakt kan worden en er een garantie is dat het zo blijft. Volgens de regels is mooi, maar het belangrijkste is dat je geen lijk naast je units vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:11:
[...]
Het belangrijkste is dat het spanningsloos gemaakt kan worden en er een garantie is dat het zo blijft. Volgens de regels is mooi, maar het belangrijkste is dat je geen lijk naast je units vind.
dus die 15 euro voor een werkschakelaar op een installatie van 2500 is dan ook niet echt de moeite..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
flippy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
dus die 15 euro voor een werkschakelaar op een installatie van 2500 is dan ook niet echt de moeite..... ;)
Natuurlijk niet. Maar als je situatie al is zonder dat dan is dat slot op de meterkast met 1 sleutel de next best thing. Of je echt dan nog moet (laten) aanpassen mag je zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Caelorum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:18:
[...]

Natuurlijk niet. Maar als je situatie al is zonder dat dan is dat slot op de meterkast met 1 sleutel de next best thing. Of je echt dan nog moet aanpassen mag je zelf bepalen.
voor een bedrijf niet, die kan gewoon de klus weigeren. wat voor de meeste bedrijven geen enkel probleem is omdat ze toch genoeg andere klanten hebben. er is een tekort aan bedrijven, niet aan klanten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:40
Wij hebben sinds vorige week 3 daikin perfera L/L warmtepompen. (Multisplit)

Hoe nauwkeurig is het energieverbruik van de Daikin app? Ik heb het momenteel gekoppeld met Home Assistant, maar overweeg een Shelly PM in de meterkast te hangen.

Iemand ooit dit vergeleken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Pieterve schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:42:
Wij hebben sinds vorige week 3 daikin perfera L/L warmtepompen. (Multisplit)

Hoe nauwkeurig is het energieverbruik van de Daikin app? Ik heb het momenteel gekoppeld met Home Assistant, maar overweeg een Shelly PM in de meterkast te hangen.

Iemand ooit dit vergeleken?
Is hier regelmatig besproken. TLDR; wil je een accurate meting, hang er dan een aparte meter tussen.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
flippy schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:19:
[...]

voor een bedrijf niet, die kan gewoon de klus weigeren. wat voor de meeste bedrijven geen enkel probleem is omdat ze toch genoeg andere klanten hebben. er is een tekort aan bedrijven, niet aan klanten....
In het "huis bouwen" forum is al een shifting te zien in de drukte.
Wel denk ik dat je voorlopig nog goed zit in de WP bussiness vanwege de verduurzamingsslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:28

Sandyman538

SandstorM [148839]

Hier heb ik een topic gemaakt om mijn offertetraject voor airco's te vergelijken/slimme ideeën over te krijgen. Alvast bedankt.

Airco offertes advies gezocht

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• martijn22222
Ter info:

LG-S12ET besteld voor €610,00 incl. BTW bij een Nederlands bedrijf. Mocht je willen weten waar, dan stuur maar een PB.

Verwijderd

Truus01 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

Prima!

Maar oa dit, zijn geen vragen en is wat ik bedoel:

[...]

[...]

[...]

Geef dan geen ongefundeerde en onbewezen adviezen, maar houd het bij je vragen.
Nee, tuurlijk, de fabrikant verzint de SEER en SCOP! _/-\o_

Verwijderd

flippy schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 21:44:
[...]

dat is natuurkundig onmogelijk. we zitten al redelijk dicht op de grens van wat er in theorie mogelijk is. qua efficientie zal de winsten erg klein zijn met nieuwe series. net als met gasketels en verbrandingsmotoren is er een limiet in wat haalbaar is. daarom zie je nu steeds meer dat er een consessie word gedaan op verbruik/efficientie voor schonere verbranding of iig minder impact op de aardkloot.

voor magische koelmiddelen hoef je ook niet op te wachten, qua efficientie in het koelmiddel gaan we er technisch gezien alleen maar op achteruit. de oude koelmiddelen (die dat gat in de ozionlaag veroozraakten) waren op papier efficientier dan de koelmiddelen die nu populair zijn. dus klein beetje efficientieverlies moet je op de koop toenemen om niet de wereld nog verder de vernieling in te jagen dan we al doen....
En dan zie je dus dat ze met minder efficiënte koelmiddelen die beter voor het milieu zijn toch veel hogere SEER en SCOP waardes halen... Dus ik ben het niet met je eens, het kan echt wel beter en je ziet in een paar jaar tijd flinke vooruitgangen.
Ik blijf positief :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

En dan zie je dus dat ze met minder efficiënte koelmiddelen die beter voor het milieu zijn toch veel hogere SEER en SCOP waardes halen... Dus ik ben het niet met je eens, het kan echt wel beter en je ziet in een paar jaar tijd flinke vooruitgangen.
Ik blijf positief :-)
nee, de fabrikanten zijn gewoon beter in het optimaliseren van het werkbereik van de installatie zodat de COP/EER waardes beter worden in het bereik waar word getest. een splitje van 10 jaar geleden doet het niet veel slechter dan eentje van nu.

er zijn ook wel winsten die worden gehaald in verbeterde compressors en andere onderdelen maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt. en hoe dan ook zitten we met een natuurkundige grens waar men gewoon niet omheen kan.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-08-2023 10:07 ]

Verwijderd

flippy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

nee, de fabrikanten zijn gewoon beter in het optimaliseren van het werkbereik van de installatie zodat de COP/EER waardes beter worden in het bereik waar word getest. een splitje van 10 jaar geleden doet het niet veel slechter dan eentje van nu.

er zijn ook wel winsten die worden gehaald in verbeterde compressors en andere onderdelen maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt. en hoe dan ook zitten we met een natuurkundige grens waar men gewoon niet omheen kan.
Zeg je hier nou héél duidelijk dat er dus WEL grote vooruitgangen zijn geboekt? Je spreekt jezelf erg tegen in 1 en hetzelfde antwoord.
En jij weet zeker dat we aan die natuurkundige grens zitten? Waarom zijn er dan ieder jaar opnieuw vooruitgangen te zien? Ze zijn er dus nog niet en dan heb ik het niet over 1 onderdeel of koelmiddel, maar over een airco/warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Zeg je hier nou héél duidelijk dat er dus WEL grote vooruitgangen zijn geboekt? Je spreekt jezelf erg tegen in 1 en hetzelfde antwoord.
En jij weet zeker dat we aan die natuurkundige grens zitten? Waarom zijn er dan ieder jaar opnieuw vooruitgangen te zien? Ze zijn er dus nog niet en dan heb ik het niet over 1 onderdeel of koelmiddel, maar over een airco/warmtepomp.
denk dat je iets beter moet lezen wat er echt word gezegt want dat zeg ik dus niet.

en begin maar eens hier met inlezen: Wikipedia: Carnotproces

Verwijderd

flippy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

denk dat je iets beter moet lezen wat er echt word gezegt want dat zeg ik dus niet.

en begin maar eens hier met inlezen: Wikipedia: Carnotproces
Nogmaals gelezen en kom tot dezelfde conclusie.

De pagina op Wikipedia gelezen, maar zie daar niet dat ze het maximum al bereikt hebben zoals jij lijkt te zeggen... Waar zitten we dan? 99%? 80%? 60% 40%? Klopt deze berekening met de moderne wetenschap en nieuwe vondsten/ontdekkingen?
Pagina: 1 ... 27 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic