Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 150 Laatste
Acties:

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:47
flippy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:06:
[...]

nee, de fabrikanten zijn gewoon beter in het optimaliseren van het werkbereik van de installatie zodat de COP/EER waardes beter worden in het bereik waar word getest. een splitje van 10 jaar geleden doet het niet veel slechter dan eentje van nu.

er zijn ook wel winsten die worden gehaald in verbeterde compressors en andere onderdelen maar de verschillen zijn kleiner dan je denkt. en hoe dan ook zitten we met een natuurkundige grens waar men gewoon niet omheen kan.
Ho eens even - optimaliseren van software is 1 van de belangrijkste dingen voor warmtepompen. Tuurlijk zie je geen mega veranderingen elk jaar maar de shift van A+ naar A++ / A+++ is duidelijk te zien.

Optimaliseren van software is een prima middel om een apparaat zuiniger te maken, we proberen huizen te verwarmen en koelen, SEER/SCOP is een redelijk realistische test suite om performance te meten bij temperaturen van ons gematigde Europese klimaat. Betere score = lager verbruik in de praktijk, wat is daar mis mee?

Als je beetje oplet kan je nu verwarmen met 5.2 SCOP (MHI ZSX) ipv 4.6 (LG Deluxe), dat scheelt voor een gewone 1000 m3/jaar rijtjeshuis toch weer 200 kWh jaarlijks.

Tussen de modeljaren zie je ook verschil, bij de budgetvriendelijkere MHI model: SRC35ZS-S vs SRC35ZS-W2

SEER 7.8 -> 8.4, Pdesign beide 3.5 kW
SCOP 4.6 -> 4.7, Pdesign 2.8 -> 3.0 kW

COP bij +2 graden (heel gebruikelijk in NL): 4.65 -> 4.92 bij ~1.6 kW load. (ZSX: 5.18)
COP bij +7 graden van 6 -> 7.86 bij ~1 kW load. (ZSX: 8.1)

7% erbij bij verwarmen bij +2, 31% bij +7 graden (overdag winter / 's nachts voor/naseizoen), 7% bij koelen. Dat is toch wel een aardig upgrade, voor een apparaat dat buiten hetzelfde uit ziet. En bij meerdere modellen skippen (~10 jaar) stapelen de verschillen op.

Gat bij +7 graden is te groot voor alleen software fixes, dus ja, er is nog wel wat verschil in compressor / verdamper performance. En bij de top modellen zie je hoe goed het kan zijn met meer budget.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

w00key schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:18:
COP bij +2 graden (heel gebruikelijk in NL): 4.65 -> 4.92 bij ~1.6 kW load. (ZSX: 5.18)
COP bij +7 graden van 6 -> 7.86 bij ~1 kW load. (ZSX: 8.1)
Kloppen die cijfers? Dat lijkt mij wel zeer optimistisch voor L/L en L/W...
Anders kan ik mijn 2 jaar oude units beter al gaan vervangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

https://www.eurovent-certification.com/en/

Is data van een lab test die wordt gebruikt voor bepalen SEER en SCOP. Je kan modellen tot een paar jaar terug op die site vinden.

En ja, ik zit hier ook met een "oud" / inefficient model, overigens 1 die ze nog steeds verkopen. 200 kWh per jaar is te weinig geld om een installatie van paar duizend te vervangen, volgende keer haal ik iets beters.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Slonzo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

.
Ja, behalve dan de cop +7 voor de zsx. L/l haalt gewoon die cijfers, l/w is dan weer een stroomvreter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:26
w00key schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:07:
[...]

https://www.eurovent-certification.com/en/

Is data van een lab test die wordt gebruikt voor bepalen SEER en SCOP. Je kan modellen tot een paar jaar terug op die site vinden.

En ja, ik zit hier ook met een "oud" / inefficient model, overigens 1 die ze nog steeds verkopen. 200 kWh per jaar is te weinig geld om een installatie van paar duizend te vervangen, volgende keer haal ik iets beters.
Ik vraag me altijd af of ze bij dat soort labtests bij de dagen rond de 2 graden ook dagen vol defrosts meerekenen.

Op dat soort dagen, en ze zijn geen zeldzaamheid, zie ik het stroomverbruik hier bij verder bijna gelijke omstandigheden soms/geregeld meer dan verdubbelen (7-8 kWh - > 16-22 kWh) door continue defrosts. Dus zonder dat daar enige winst qua meer warmte tegenover staat. Zulke hoge cop-cijfers lijken me rond het vriespunt in de praktijk twijfelachtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Ik vraag me altijd af of ze bij dat soort labtests bij de dagen rond de 2 graden ook dagen vol defrosts meerekenen.

Op dat soort dagen, en ze zijn geen zeldzaamheid, zie ik het stroomverbruik hier bij verder bijna gelijke omstandigheden soms/geregeld meer dan verdubbelen (7-8 kWh - > 16-22 kWh) door continue defrosts. Dus zonder dat daar enige winst qua meer warmte tegenover staat. Zulke hoge cop-cijfers lijken me rond het vriespunt in de praktijk twijfelachtig.
Rond 2 graden heb je weinig last van defrosts als je niet te klein koop. Pdesign moet de set halen bij -10C, huis koelt minder af bij +2 en heeft dan ipv 3.0 kW maar 1.6 kW nodig (bij ZS-W2). Sommige merken (hi Daikin) hebben bij hun 3.5 kW koeling model maar 2.5 Pdesign voor verwarmen, die gaan veel sneller naar hun max = hele koude verdamper buiten en ijs.

Mijn LG heb ik alleen in defrost gezien als ik meer dan 70% vermogen vraag, ergens in de 3-4 kW range van de 5.2 nominaal / 7+ piek, dat gebeurt alleen als het goed hard vriest. Bij koud en nattig, dus net boven de nul, vraag ik te weinig van dat apparaat voor ijsvorming.

Voorbeeld: 8 maart 2023, de bilt meet -2.5 tot +3 en 77% luchtvochtigheid, is 12.5 kW verbruikt voor de airco. 520W gemiddeld, van ~2kW piek vermogen, dus 25% power level. 0 defrosts.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 17-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Rond 2 graden heb je weinig last van defrosts als je niet te klein koop. Pdesign moet de set halen bij -10C, huis koelt minder af bij +2 en heeft dan ipv 3.0 kW maar 1.6 kW nodig (bij ZS-W2). Sommige merken (hi Daikin) hebben bij hun 3.5 kW koeling model maar 2.5 Pdesign voor verwarmen, die gaan veel sneller naar hun max = hele koude verdamper buiten en ijs.

Mijn LG heb ik alleen in defrost gezien als ik meer dan 70% vermogen vraag, ergens in de 3-4 kW range van de 5.2 nominaal / 7+ piek, dat gebeurt alleen als het goed hard vriest. Bij koud en nattig, dus net boven de nul, vraag ik te weinig van dat apparaat voor ijsvorming.
Rond en net boven het vriespunt met een stevige luchtvochtigheid geeft hier snel veel defrosts, soms zelfs in serie achter elkaar. Daarom ook het zoveel hogere verbruik.

Het was in een tijd dat ik het ook van veel andere mensen las hier. En de hoeveelheid kW van ons systeem (multisplit) wordt door veel mensen hier gezien als forse overcapaciteit. Ik denk dus niet dat dat hier het punt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Sjamo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Rond en net boven het vriespunt met een stevige luchtvochtigheid geeft hier snel veel defrosts, soms zelfs in serie achter elkaar. Daarom ook het zoveel hogere verbruik.

Het was in een tijd dat ik het ook van veel andere mensen las hier. En de hoeveelheid kW van ons systeem (multisplit) wordt door veel mensen hier gezien als forse overcapaciteit. Ik denk dus niet dat dat hier het punt is.
Wat was je verbruik met welk model? Ik heb een datum gepakt rond de vriespunt, hoge luchtvochtigheid en met beetje regen.

Niet elk model is hetzelfde gebouwd, LG MU3R19 (6.3 kW heating nominaal), 3R21 (7), 4R25 (8.1) hebben dezelfde warmtewisselaar buiten, dus mijn MU3R19 heeft een fikse koelblok die veel meer aan kan dan de softwarematig begrensde compressor nodig heeft, en helemaal vergeleken met mijn 3.5 kW binnen unit in de woonkamer.

Bij MHI ZSX zijn ze allemaal groot, ongeacht welk model je neemt, dus ook geen defrosts te verwachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzEQGilHPxhMW93Egpo_LwchtAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYihau3Ec2PpoGKG00kYIc5g.png?f=fotoalbum_large

Daikin RXM20/25/35 daarentegen zijn alle 3 undersized (zie je ook aan gewicht van 34kg) en met een -35 heb je maar 100W meer capaciteit dan de -25 = hello defrosts!

Je hebt al heel snel ~2.5 kW nodig voor een flinke kamer. Als ik me goed herinner waren dat vooral Daikin gebruikers die klaagden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
w00key schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Wat was je verbruik met welk model? Ik heb een datum gepakt rond de vriespunt, hoge luchtvochtigheid en met beetje regen.

Niet elk model is hetzelfde gebouwd, LG MU3R19 (6.3 kW heating nominaal), 3R21 (7), 4R25 (8.1) hebben dezelfde warmtewisselaar buiten, dus mijn MU3R19 heeft een fikse koelblok die veel meer aan kan dan de softwarematig begrensde compressor nodig heeft, en helemaal vergeleken met mijn 3.5 kW binnen unit in de woonkamer.

Bij MHI ZSX zijn ze allemaal groot, ongeacht welk model je neemt, dus ook geen defrosts te verwachten:

[Afbeelding]

Daikin RXM20/25/35 daarentegen zijn alle 3 undersized (zie je ook aan gewicht van 34kg) en met een -35 heb je maar 100W meer capaciteit dan de -25 = hello defrosts!

Je hebt al heel snel ~2.5 kW nodig voor een flinke kamer. Als ik me goed herinner waren dat vooral Daikin gebruikers die klaagden.
Een voorbeeld van een dag waar we de defrosts hebben laten razen om te kijken wat er zou gebeuren. In mijn herinnering boven 0 met hoge luchtvochtigheid.

Hier MHI multisplit scm60, met een zsx 3,5kW in de woonkamer (20m2), zsx 2,5kW in trapgat en niet aan, en zsx 2,0kW slaapkamer niet aan.
Gevraagde temperatuur rond de 19 graden meen ik me te herinneren, wat hij moeiteloos levert.

Ook geprobeerd andere units wel te gebruiken maar daar werd het niet beter van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO-fA0BajPXFC2WaABbjLqmToIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/os5rFdE8KDSllrVegfCeO5Aw.png?f=fotoalbum_large

• w00key
Sjamo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Een voorbeeld van een dag waar we de defrosts hebben laten razen om te kijken wat er zou gebeuren. In mijn herinnering boven 0 met hoge luchtvochtigheid.

Hier MHI multisplit scm60, met een zsx 3,5kW in de woonkamer (20m2), zsx 2,5kW in trapgat en niet aan, en zsx 2,0kW slaapkamer niet aan.
Gevraagde temperatuur rond de 19 graden meen ik me te herinneren, wat hij moeiteloos levert.

Ook geprobeerd andere units wel te gebruiken maar daar werd het niet beter van.

[Afbeelding]
-6.2 ... 0.8 graden, 76% RV, geen neerslag.

Het was gewoon koud waarschijnlijk, ik heb hier 21.3 kWh verbruikt, dat is meer dan je had. 18.5 kWh / ~19 uur = bijna 1kW is een mooi getal.

Mijn apparaat ging niet op defrost, de MHI blijkbaar wel preventief / op een timer, maar ik zie niet perse een groot verschil in verbruik; huis warm op een koude dag kost gewoon energie.

• Sjamo
w00key schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

-6.2 ... 0.8 graden, 76% RV, geen neerslag.

Het was gewoon koud waarschijnlijk, ik heb hier 21.3 kWh verbruikt, dat is meer dan je had. 18.5 kWh / ~19 uur = bijna 1kW is een mooi getal.

Mijn apparaat ging niet op defrost, de MHI blijkbaar wel preventief / op een timer, maar ik zie niet perse een groot verschil in verbruik; huis warm op een koude dag kost gewoon energie.
Het leken inderdaad preventieve defrosts, als zoiets bestaat.

Ik heb al eens een echte defrost gezien hier en daarbij kwamen er grote stoomwolken van het apparaat. Maar nee, het hoge verbruik, en dit is voor hier, ook bij deze temperatuur, echt hoog verbruik, hangt echt samen met de defosts.

Ik heb een dag gekozen met veel defrosts zonder de temperatuur apart op te zoeken, maar er is een periode geweest met temperaturen boven 0 waarbij we hetzelfde verbruik zagen. Terwijl we zonder defrosts echt veel lager zitten zoals ik zei.

Ik heb hier zojuist het weer opgezocht van die dag, en het was hier tussen de -1,3 en +1,4 graden die dag, en er was een extreem hoge rel. luchtvochtigheid weet ik nog.

Geen temperaturen waar onze airco van schrikt. Tussen de 8 en 10 kWh verbruik was voor een dag als deze normaal geweest, voor een volle dag, niet afgebroken als deze.

Een printscreen van mijn tekst in het vorige topic op 10 december vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK0dRijNbsy22E0Io-03xHh3Ors=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kTeQcCwoPVBevAns6J3y3YUG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 17-08-2023 16:49 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:43
Verwijderd schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:10:
Je spreekt jezelf erg tegen in 1 en hetzelfde antwoord.
*knip* op de man en geen basis voor discussie

[ Voor 74% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2023 13:38 ]

Verwijderd

*knip* op de man, graag een TR volgende keer

<Nee, tuurlijk, de fabrikant verzint de SEER en SCOP! _/-\o_>
Heb je ook het sarcasme er in gelezen of snapte je dat niet?

Waarom zet je onderstaande hier neer? Ik mag hopen dat je snapt dat dat een reactie is op en niet MIJN idee... ;-)
<foxathome schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:25:
Ze zullen zuiniger worden, maar misschien hebben ze de max al wel een beetje behaald en als R32 niet meer gebruikt mag worden kan het zelfs zijn dat de toekomstige juist minder zuinig zullen zijn>

En onderstaande reactie, ook hier hetzelfde, ik hoop dat je snapt dat dit een reactie is OP en niet mijn idee ;-)
<En dan zie je dus dat ze met minder efficiënte koelmiddelen die beter voor het milieu zijn toch veel hogere SEER en SCOP waardes halen... Dus ik ben het niet met je eens, het kan echt wel beter en je ziet in een paar jaar tijd flinke vooruitgangen.
Ik blijf positief :-)>

Maar nog even een nog hogere SCOP en SEER ;-)
https://www.aircon.panaso...arge-energy-charge-system
SCOP 6,2
SEER 10,5

*knip* op de man

[ Voor 78% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
@Sjamo In het vorige deel van dit topic was deze post vastgezet over wanneer MHI een defrost uitvoert
GermanPivo schreef op zondag 26 december 2021 @ 07:10:
Ik heb eens even zitten kijken hoe het zit bij MHI en zodat we het ook niet steeds op hoeven te zoeken. Lijkt dus puur temperatuur gebaseerd te zijn.

Defrost parameters voor de singesplits:
SRK20ZS-W / SRK25ZS-W / SRK35ZS-W / SRK50ZS-W
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Defrost voor multi splits:
SCM50ZS-W / SCM60ZS-W
[Afbeelding]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
GermanPivo schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:31:
@Sjamo In het vorige deel van dit topic was deze post vastgezet over wanneer MHI een defrost uitvoert

[...]
Dank je :)

Mijn reactie kwam niet voort uit vragen over de defrosts van ons systeem. Ik postte als reactie op een post over een genoemde cop bij +2 graden, waar ik vraagtekens bij had.

Evengoed blij met je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is er in de Daikin Onecta app ook nog iets te monitoren qua buitenunit, bijvoorbeeld het huidige verbruik oid? (Stylish en perfera aircos)

Ook is niet te zien of een binnendeel actief is, enkel of hij aanstaat maar niet of hij ook daadwerkelijk blaast?

Vind de app vrij beperkt of mis ik wat?

[ Voor 4% gewijzigd door Navi op 18-08-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:12
Even een vraagje over de condenswaterafvoer. Ik heb deze op afschot door de buitenmuur lopen en daar kan het dan verder gewoon naar beneden de grond in druppelen. Afvoer zit nogal ver weg namelijk. Echter wil ik voorkomen dat het condenswater langs de muur gaat lopen. Iemand bekend met een soort trechter of tuutje dat wat afstand van de muur kan maken? Anders moet ik zelf met beugels wat gaan knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:13
thys schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:21:
Even een vraagje over de condenswaterafvoer. Ik heb deze op afschot door de buitenmuur lopen en daar kan het dan verder gewoon naar beneden de grond in druppelen. Afvoer zit nogal ver weg namelijk. Echter wil ik voorkomen dat het condenswater langs de muur gaat lopen. Iemand bekend met een soort trechter of tuutje dat wat afstand van de muur kan maken? Anders moet ik zelf met beugels wat gaan knutselen.
Hier opgelost met een knikje in een pvc buis waar het water doorheen loopt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:13
Misschien een beetje simpele vraag voor jullie hier, maar kan je de slang van de binnenunit van boven laten komen en de condens naar beneden? Ik ga er eigenlijk vanuit van wel, maar veel installatievideo's laten de koelmiddel en condens slangen van achter komen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:11
Navi schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:41:
Is er in de Daikin Onecta app ook nog iets te monitoren qua buitenunit, bijvoorbeeld het huidige verbruik oid? (Stylish en perfera aircos)

Ook is niet te zien of een binnendeel actief is, enkel of hij aanstaat maar niet of hij ook daadwerkelijk blaast?

Vind de app vrij beperkt of mis ik wat?
Ik kan onderin gewoon het energie tabblad aanklikken en zien dat er deze maand 2kwh sluipverbruik is geweest. Vast om de olie rond te pompen. Binnendeel kan ik zijn status zien door op de installatie te klikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

CurlyMo schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:25:
Misschien een beetje simpele vraag voor jullie hier, maar kan je de slang van de binnenunit van boven laten komen en de condens naar beneden? Ik ga er eigenlijk vanuit van wel, maar veel installatievideo's laten de koelmiddel en condens slangen van achter komen.
als je met "de slang van de binnenunit" de koelleidingen bedoelt: ja, koudemiddel ondervind weinig hinder van zwaartekracht.
de condensafvoer is een ander verhaal, water heeft doorgaans bar weinig zin om uit zichzelf eerst omhoog te gaan zonder hulp van een pomp in deze dimensie.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
flippy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:00:
[...]

als je met "de slang van de binnenunit" de koelleidingen bedoelt: ja, koudemiddel ondervind weinig hinder van zwaartekracht.
de condensafvoer is een ander verhaal, water heeft doorgaans bar weinig zin om uit zichzelf eerst omhoog te gaan zonder hulp van een pomp in deze dimensie.
Dat bedoel ik. Koelleiding van boven, condens naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Boinkie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:29:
[...]

Ik kan onderin gewoon het energie tabblad aanklikken en zien dat er deze maand 2kwh sluipverbruik is geweest. Vast om de olie rond te pompen. Binnendeel kan ik zijn status zien door op de installatie te klikken.
Historisch verbruik zit erin, maar ik mis echt heel veel andere zaken, oa:

Actueel verbruik (in W dus)
Binnendeel actief ja/nee (dus niet aan of uit, maar of hij ook blaast)
Compressorstatus, aan/uit, actueel verbruik, frequentie, etc. (Bv om pendelgedrag te zien)
Eventueel binnendeel luchtvochtigheid.

Ook zijn er nog meerdere opties die enkel via de afstandsbediening kunnen en niet via de app. Hoop dat die nog toegevoegd worden.

Ik heb de nieuwe modellen met de nieuwe wlan kaart dus via cloud en geen local api, ga ze via een plugin proberen toch in HA te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 19-08-2023 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bij deze:
Airco als aanvulling op onderbemeten L/W WP

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Servee
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Zaterdagochtend reminder; zet uw buitenunit goed vast 8)7 *of koop een huis met een grotere carport

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOvIZIdk6p-j0ftX7t390HHbrtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23bGd6l1RG2GEBwbQeLFhEgU.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin FTXM35R/RXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:04

Sebazzz

3dp

Servee schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:03:
Zaterdagochtend reminder; zet uw buitenunit goed vast 8)7 *of koop een huis met een grotere carport

[Afbeelding]
Een milieudelict ook nog.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Servee schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:03:

[Afbeelding]
Te koop: auto voorzien van airco.

Ander vraagje: Heb een Daikin Stylish. App zegt binnen 23C, buiten 22C. Ik stel de temp in op 25C, enkel koelen.

Unit gaat toch aan en koud blazen? Why!?

Andere onafhankelijk temp sensor ergens anders in de kamer geeft ook 23.2C aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Navi op 19-08-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Goedenavond allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van 2 Haier Tundra's plus split airco systemen. De een heeft een vermogen van 2,5KW en de andere heeft een vermogen van 5 KW. Nu staat de buitenunit van de 2,5KW op een niet zo goede plaats. Deze moet verplaatst worden naar een stuk verderop. Hij is nu aangesloten op een leiding van 5 meter lang, maar de lengte zal nu iets van 12,5 of 15 meter moeten worden. De installatie is nu ongeveer een 3 kwart jaar in gebruik.

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe leiding aan gaan leggen van de juiste lengte, of is het ook mogelijk om een lengte van zeg 10 meter bij te kopen en deze met koppelstukken dan op de bestaande leiding aan te sluiten. Ik kan zelf niet goed inschatten of dit de bedrijfszekerheid ten goede komt. Wat zouden jullie hierin adviseren?

De bestaande installatie zal dan eerst leeg gepompt moeten worden, daarna de bestaande leidingen afkoppelen, de nieuwe leidingen monteren, daarna met stikstof opnieuw afpersen, daarna vacuüm pompen en dan opnieuw in bedrijf worden gesteld.

Nu kan ik mij herinneren dat deze unit voor gevuld was en dat op die manier er geen nieuw gas in het systeem hoefde te worden toegevoegd. Nu wordt de leiding lengte wel langer, is het dan noodzakelijk om hier dan extra gas toe te moeten voegen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. :)
Met vriendelijke groet, Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
zonnefreak schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:40:
Goedenavond allemaal,

Ik ben zelf in het bezit van 2 Haier Tundra's plus split airco systemen. De een heeft een vermogen van 2,5KW en de andere heeft een vermogen van 5 KW. Nu staat de buitenunit van de 2,5KW op een niet zo goede plaats. Deze moet verplaatst worden naar een stuk verderop. Hij is nu aangesloten op een leiding van 5 meter lang, maar de lengte zal nu iets van 12,5 of 15 meter moeten worden. De installatie is nu ongeveer een 3 kwart jaar in gebruik.

Nu kan ik natuurlijk een nieuwe leiding aan gaan leggen van de juiste lengte, of is het ook mogelijk om een lengte van zeg 10 meter bij te kopen en deze met koppelstukken dan op de bestaande leiding aan te sluiten. Ik kan zelf niet goed inschatten of dit de bedrijfszekerheid ten goede komt. Wat zouden jullie hierin adviseren?

De bestaande installatie zal dan eerst leeg gepompt moeten worden, daarna de bestaande leidingen afkoppelen, de nieuwe leidingen monteren, daarna met stikstof opnieuw afpersen, daarna vacuüm pompen en dan opnieuw in bedrijf worden gesteld.

Nu kan ik mij herinneren dat deze unit voor gevuld was en dat op die manier er geen nieuw gas in het systeem hoefde te worden toegevoegd. Nu wordt de leiding lengte wel langer, is het dan noodzakelijk om hier dan extra gas toe te moeten voegen?

Alvast bedankt voor jullie hulp. :)
Met vriendelijke groet, Wilco
Tuurlijk kan dat, koppeling ertussen. Hoeveel meter hij voorgevuld was kun je in de handleiding vaak wel vinden. Daar staat dan ook hoeveel gram er per meter bij moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:12
Navi schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

Te koop: auto voorzien van airco.

Ander vraagje: Heb een Daikin Stylish. App zegt binnen 23C, buiten 22C. Ik stel de temp in op 25C, enkel koelen.

Unit gaat toch aan en koud blazen? Why!?

Andere onafhankelijk temp sensor ergens anders in de kamer geeft ook 23.2C aan.
Voeler kun je bijstellen, het is alleen lastig om aan de code,s te komen.
Ze hebben standaard een 2c offset.

Van de Perfera staat hier, onbekend of dat ook op de Stylish werkt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72902894

Die andere onafhankelijk temp sensor heb je niks aan zolang die niet dichtbij de airco staat.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2023 22:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:16
mr_evil08 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 22:22:
[...]

Voeler kun je bijstellen, het is alleen lastig om aan de code,s te komen.
Ze hebben standaard een 2c offset.

Van de Perfera staat hier, onbekend of dat ook op de Stylish werkt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72902894

Die andere onafhankelijk temp sensor heb je niks aan zolang die niet dichtbij de airco staat.
Betekend dit dus dat als ik feitelijk gezien de airco instel op 23 graden het uiteindelijk 21 graden zal worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
glas86 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Betekend dit dus dat als ik feitelijk gezien de airco instel op 23 graden het uiteindelijk 21 graden zal worden?
Ja dat is goed mogelijk, de voeler is bij te stellen maar vrijwel geen enkele installateur doet dat.
Heeft te maken met allerlei factoren waardoor het niet helemaal klopt, hoogte plafond, hoogte plaatsing, tocht vanuit ventilatie roosters etc etc.

Hou wel rekening mee dat het nooit volledig zal kloppen, het zal altijd een beetje schommelen.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 20-08-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mensen die al warmtelinten in hun buitenunits geplaatst hebben: kunnen jullie hier ook een duit in het zakje doen? (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik overweeg voor mijn bovenverdieping om een kanaalunit te installeren waarbij ik de uitblaas op bestaande kanalen van de voormalige heteluchtverwarming wil aansluiten en aanzuigen centraal op de overloop.

Die kanalen zijn doorsnee 125 mm en de roosters in de ruimte zullen zo'n 30x5 cm zijn (zit boven de deuropening). Ruimtes zijn zo'n 30 m3 of kleiner. De kanalen zijn vrij kort, denk de langste afstand van unit naar rooster 1,5 meter, kortste 40 cm.

Zou dat voldoende zijn qua afgifte? Het gaat mij voornamelijk om verwarmen, ik denk aan een 3,5 kW unit.

Wat ik mij nog bedenk: die kanalen zijn gekoppeld. Dus er gaat 1 kanaal naar twee slaapkamers. Maar goed, dit kon met de heteluchtverwarming ook...

[ Voor 13% gewijzigd door Beekforel op 21-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Beekforel schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:39:
Ik overweeg voor mijn bovenverdieping om een kanaalunit te installeren waarbij ik de uitblaas op bestaande kanalen van de voormalige heteluchtverwarming wil aansluiten en aanzuigen centraal op de overloop.

Die kanalen zijn doorsnee 125 mm en de roosters in de ruimte zullen zo'n 30x5 cm zijn (zit boven de deuropening). Ruimtes zijn zo'n 30 m3 of kleiner. De kanalen zijn vrij kort, denk de langste afstand van unit naar rooster 1,5 meter, kortste 40 cm.

Zou dat voldoende zijn qua afgifte? Het gaat mij voornamelijk om verwarmen, ik denk aan een 3,5 kW unit.

Wat ik mij nog bedenk: die kanalen zijn gekoppeld. Dus er gaat 1 kanaal naar twee slaapkamers. Maar goed, dit kon met de heteluchtverwarming ook...
Ik lees even mee.
Ik heb dezelfde situatie boven, bedenk wel dat de heteluchtketel -/+ 65c uitblaast.
Een kanaalairco doet dat minder, dit betekend meer luchtdebiet moeten inblazen.

Bij mij is de buis bij de ketel 150 vierkant en de roosters in de slaapkamers 125mm rond, eigenlijk te klein.
Boven en beneden hebben hier apparte buizen.
Hier hangt een indirect luchtverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:43
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:04:
Gekke vraag misschien, maar na de installatie van woensdag, ruik ik een soort chemische/plastic geur.
Er is een lektest en zo gedaan, de installatie is (was) goed, dus ik verwacht eigenlijk niet dat dit bv het koudemiddel is.
Maar ik heb wel hoofdpijn (al kan dat natuurlijk ook door allerlei andere dingen komen!).
Zou het toch iets kunnen zijn dat lekt? Of is het misschien gewoon de plasticgeur van het nieuwe apparaat?
Overigens staat die uit (en heb ik de deur naar buiten open).

Ik heb ook al iets gevonden over ionisatie, maar dat kan toch niet als het uitstaat?

Ik twijfelde nu al 2 dagen of ik dit moest plaatsen, maar nu toch maar wel. Want ik ruik het weer, in vlagen, en krijg weer hoofdpijn, voor de derde dag op rij.
Moet ik misschien toch de installateur even bellen?
Truus01 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Ook de ventilator staat uit.
Het is alleen niet zo dat het 's nachts ophoopt, want ik had er woensdag en gisteren ook last van, ook van de geur, zelfs met de deur open en er best windvlaagje geregeld door de woonkamer kwam.

Nee, geen mechanische ventilatie en beneden ook geen raamroosters. Ja, mijn woonkamer is slecht geventileerd (ik heb ook een (meer sier-)haard en als ik die aan heb, en alle deuren dicht heb, kan ik inderdaad ook wel eens hoofdpijn krijgen door het zuurstoftekort).

Misschien ben ik gewoon wat overgevoelig. En zal de hoofdpijn ook andere oorzaken hebben en is dit net de druppel. Of nog niet eens, maar relateer ik het aan de geur.

Ik zal me voorlopig nog geen zorgen maken (krijg ik alleen maar meer hoofdpijn van ;) ) en even afwachten of de geur blijft of niet.
Ik ruik het net steeds, alleen als ik de buitendeur openzet.
Maar ik heb nog altijd de airco niet echt aangehad. Zal dus nog wel steeds nieuwigheid zijn.
Ik krijg er niet meer echt hoofdpijn van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
Zijn er meer mensen die last hebben van druooelende/sputterende airco's?
Ik merk bij zowel mijn daikin perfera en daikin stylish dat als ze gewoon op rustig tempo koelen en lage fanstand (auto) dat er af en toe een druppeltje water naar beneden komt of dat hij een druppeltje condenswater wegblaast.
De condensafvoer is niet verstopt, aangezien ik er zo een liter in kan gieten en dan komt het buiten eruit.
Vorig jaar september heb ik de stylish volledog gereinigd (ventilator rol eruit en geheel schoon gemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:53
Lieuwe15 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:35:
Zijn er meer mensen die last hebben van druooelende/sputterende airco's?
Ik merk bij zowel mijn daikin perfera en daikin stylish dat als ze gewoon op rustig tempo koelen en lage fanstand (auto) dat er af en toe een druppeltje water naar beneden komt of dat hij een druppeltje condenswater wegblaast.
De condensafvoer is niet verstopt, aangezien ik er zo een liter in kan gieten en dan komt het buiten eruit.
Vorig jaar september heb ik de stylish volledog gereinigd (ventilator rol eruit en geheel schoon gemaakt).
Hier ook het geval met de perfera. Sterker nog, ik zie zwarte druppeltjes op de panelen/bladen als de airco uitstaat. Hoe de kleur zwart is geworden geen idee, haha.

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat komt omdat de lamel steenkoud is maar door de lage fansnelheid kan er warme lucht bijkomen en slaat er condens op neer.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herpideperpi
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-08 15:23
Heb in een huis in Roemenie maar liefst vier Airco's op laten hangen om (bij) te verwarmen in de winter.
Op sommige locaties toch wel koude voeten.
Het bedrijf verkocht geen consoles.

Nu ik mij in het verdiepen ben in de materie, begrijp ik dat je het beste consoles op de grond kunt plaatsen door het convectie effect = geen koude vloer.
Dit als verwarmen het hoofd gebruik is.
Helaas ken ik geen NL bedrijven die daar alles van weten.

Slechts voorbeeld: de SCOP is wat lager helaas
https://www.nlx-internati...utm_campaign=Lower_Funnel

[ Voor 16% gewijzigd door herpideperpi op 23-08-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:05
flippy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:04:
dat komt omdat de lamel steenkoud is maar door de lage fansnelheid kan er warme lucht bijkomen en slaat er condens op neer.
Het doel van een airco is toch juist dat er warme lucht wordt afgekoeld? Ik denk eerder dat de fanbladen door lage snelheid kouder worden zodat er ook daar condens op neerslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Martin7182 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:06:
[...]

Het doel van een airco is toch juist dat er warme lucht wordt afgekoeld? Ik denk eerder dat de fanbladen door lage snelheid kouder worden zodat er ook daar condens op neerslaat.
Meestal is het de lamellen omdat daar warme lucht bij kan komen. De lucht in de waaier is al droog van de verdamper gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Dit staat in onze gebruiksaanwijzing (mhi).

Kan het met zoiets te maken hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaJRvDMb6ev_ojOohiVt-k9rU3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/klQ8oGiBtp5uFYrRRDZUqe4V.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:06:
Dit staat in onze gebruiksaanwijzing (mhi).

Kan het met zoiets te maken hebben?

[Afbeelding]
yup, maar dan door een slechte vertaalcomputer gehaald. ;)
herpideperpi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:19:
Heb in een huis in Roemenie maar liefst vier Airco's op laten hangen om (bij) te verwarmen in de winter.

Nu ik mij in het verdiepen ben in de materie, begrijp ik dat je het beste consoles op de grond kunt plaatsen door het convectie effect = geen koude vloer.

voor de lokale cv/airco beun klopt dat, die hebben daar weinig kaas van gegeten want ze zijn duurder dus installeren ze die niet. in de commerciele markt zijn ze veel normaler.

maar de lokale beun hoeft er niks van te weten, die hoeft hem alleen neer te zetten. gewoon zeggen welke unit je wilt en hij zet hem neer.

[ Voor 51% gewijzigd door flippy op 23-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:09

Toppe

Oké ✅

Ondanks dat het hier een airco betreft zijn hier misschien toch experts die het weten.

Wij hebben een AC die prima heeft gewerkt. Afgelopen weken viel het mij op dat hij minder begon te werken. In eerste instantie gingen we (aangezien de installatie alles behalve vlekkeloos was, zie foto’s) uit van een lekkage op één van de koppelingen. Tevens begonnen de leidingen veel sneller te druppen aan de buitenkant.

Andere installateur er bij gehad en die heeft hem doorgemeten, netjes 8 bar dus dat klopt.

Maar, nadat ik de temperatuur van 17 naar 18 graden had gezet begon het ding weer te koelen als een gek.

Ik weet dat ik de temperatuur een keer van 18 naar 17 heb gezet en heb nooit direct de link gelegd dat dit mogelijk invloed zou hebben.

Voor het idee, het is een 3,5kW model voor een slaapkamer van 20m2 in een woning wat vorig jaar is opgeleverd.

Concreet de vraag: kan een AC/WP slechter (of niet) gaan werken op het moment dat de ingestelde temperatuur te laag is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebf-l9ilRSOrhBChRTrQ11nNMfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYthaeyhBQhSX5zy1IUUKpyh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFJiQExaC02I-g9OUbfJJYHYTwg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUuYafs9PAmrDEGLfZeQpfx5.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

herpideperpi schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:19:

Dit is een vraag die ik eerder heb gesteld hier en je kan de airco binnenunit gewoon lager hangen, niet TE laag, want hij moet zijn warme lucht goed kwijt kunnen.
Lager is zelfs logischer dacht ik, daarom de vraag, maar van de 10tallen bedrijven kon mij niemand vertellen of het beter is om voor verwarmen laag op te hangen, maar de logica lijkt mij daar te zijn, want laag is de temperatuur kouder, dus de airco heeft ook nog eens een grotere temperatuurverschil en kan dus nog efficiënter zijn warmte kwijt aan de koudere lucht die lager in huis hangt.

Ik zou iig niet voor een erg lage SCOP gaan, een hogere verdien je uiteindelijk terug al zijn de meningen verdeelt in het forum over hoe snel, maar ik blijf er bij dat dat sneller gaat dan je zou denken.

SCOP 6.2: https://www.aircon.panaso...arge-energy-charge-system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:48:
[...]

Dit is een vraag die ik eerder heb gesteld hier en je kan de airco binnenunit gewoon lager hangen, niet TE laag, want hij moet zijn warme lucht goed kwijt kunnen.
Lager is zelfs logischer dacht ik, daarom de vraag, maar van de 10tallen bedrijven kon mij niemand vertellen of het beter is om voor verwarmen laag op te hangen, maar de logica lijkt mij daar te zijn, want laag is de temperatuur kouder, dus de airco heeft ook nog eens een grotere temperatuurverschil en kan dus nog efficiënter zijn warmte kwijt aan de koudere lucht die lager in huis hangt.

Ik zou iig niet voor een erg lage SCOP gaan, een hogere verdien je uiteindelijk terug al zijn de meningen verdeelt in het forum over hoe snel, maar ik blijf er bij dat dat sneller gaat dan je zou denken.

SCOP 6.2: https://www.aircon.panaso...arge-energy-charge-system
hang je hem op de kop laag bij de grond.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Toppe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
In eerste instantie gingen we (aangezien de installatie alles behalve vlekkeloos was, zie foto’s) uit van een lekkage op één van de koppelingen.
[...]

heeft hem doorgemeten, netjes 8 bar dus dat klopt.[...]
Druk zegt niet alles, volgens mij kan je nog steeds een lekkage hebben dan, ondanks te weinig koelgas. Pas als hij leeg wordt getrokken en er wordt gewogen wat er aan koelgas uit is gekomen kun je bepalen of er nog genoeg in zit.

Je zou hem eens op flink koelen kunnen zetten (zodat de druk hoog oploopt) en dan zeepsop op de koppelingen spuiten. Best kans dat er toch een lekje is.

• Toppe
  • Laatst online: 22:09

Toppe

Oké ✅

ThinkPad schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:23:
[...]

Druk zegt niet alles, volgens mij kan je nog steeds een lekkage hebben dan, ondanks te weinig koelgas. Pas als hij leeg wordt getrokken en er wordt gewogen wat er aan koelgas uit is gekomen kun je bepalen of er nog genoeg in zit.

Je zou hem eens op flink koelen kunnen zetten (zodat de druk hoog oploopt) en dan zeepsop op de koppelingen spuiten. Best kans dat er toch een lekje is.
We hebben dit getest met een lekdetector, die zegt in eerste instantie dat er ergens een lekkage is maar met een gas detector van griffon is er dus helemaal niets te doen. Bij geen enkele koppeling is er iets dat op lekkage lijkt.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

hang je hem op de kop laag bij de grond.
Haha, als je problemen wil, dan moet je hem op de kop hangen ;-)
ALS het zou werken, tja, dan heb je opnieuw de meeste warmte aan het plafond hangen i.p.v. zo laag mogelijk in de kamer.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:24
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Haha, als je problemen wil, dan moet je hem op de kop hangen ;-)
ALS het zou werken, tja, dan heb je opnieuw de meeste warmte aan het plafond hangen i.p.v. zo laag mogelijk in de kamer.
Toch sterk dat nog geen enkel fabrikant een middel heeft gevonden om warme lucht aan de grond te houden en niet te laten stijgen....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:07
Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Toch sterk dat nog geen enkel fabrikant een middel heeft gevonden om warme lucht aan de grond te houden en niet te laten stijgen....
Wij hebben plastic op 50cm hoogte gehangen romdom de kamer, dit hebben we afgekit bij de muren en de deuren.
Een grote brede slurf blaast onder dit plastic waardoor de warme lucht bij de vloer blijft hangen.

minpuntje is dat we moeten kruipen :+

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58

copykat

Good copy isn't bad

Ik ben op zoek naar een lijst van goede en betrouwbare airco leveranciers die ook installeren zonder direct door geduwd te worden naar offerte vragen. Google laat vooral gesponsorde links zien of trust review.

Kan ik rustig wat offertes opvragen voor volgend jaar.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

copykat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:07:
Ik ben op zoek naar een lijst van goede en betrouwbare airco leveranciers die ook installeren zonder direct door geduwd te worden naar offerte vragen.
Wat precies?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Daikin multisplit airco 3 of 4 units en 1 buiten unit.
Koelen en verwarmen.
Inclusief boren in beton.
Als ik ergens op "vergelijken" kom is t meteen postcode en vraag offertes aan.
Blind, ik wil eigenlijk andersom, eerst kijken wie er zijn en dan even inlezen en dan pas misschien een offerte opvragen.

[ Voor 30% gewijzigd door copykat op 24-08-2023 19:50 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

copykat schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Daikin multisplit airco 3 of 4 units en 1 buiten unit.
Dus je zoekt geen aircoleveranciers maar Daikin installateurs. Waar je ongeveer woont is ook handig om aan te geven, met deze drukte gaan installateurs niet 100km rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Sebazzz op 24-08-2023 20:15 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sebazzz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:15:
[...]

Dus je zoekt geen aircoleveranciers maar Daikin installateurs.
Als eerste ja, dat merk schijnt goed en onderhouds vriendelijk te zijn. Andere merken die competatief zijn is ook goed. Bijv. Mitsubitsu ? Maar ik wil eerst een beeld hebben met 1 merk. Om appels en peren vergelijking te voorkomen.
Kom weinig 3split daikin tegen laatstaan 4 split.
Nog een MHI 3 split met prijs indicatie.
Waar je ongeveer woont is ook handig om aan te geven, met deze drukte gaan installateurs niet 100km rijden.
Zaanstreek waterland

[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 24-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tommie12 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Je hebt ook zwaar water dus ook zware lucht.
* copykat laat het regelmatig los en t blijft laag bij de grond tot verdriet van de rest vh gezin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:24
Ik ben op zoek naar een lijst van goede en betrouwbare airco leveranciers die ook installeren zonder direct door geduwd te worden naar offerte vragen. Google laat vooral gesponsorde links zien of trust review.

Staan er erkende installateurs op de website van Daikin Nederland?

https://www.daikin.nl/nl_...age=nl&rows=2000&offset=0

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

Hej allen, vraagje als dat mag :)

Gister had de airco even gekoeld. Toen viel me na een poosje op dat er bij de buitenunit een plasje water lag, ter plekke van de compressor. Bij koelen zou ik alleen in de binnenunit condensatie verwachten.

Bij de buitenunit zijn de eerste cm of 2 van de leiding zijn niet geïsoleerd, en de lucht was vrij vochtig gister. Dus ik vermoed dat het daardoor komt.

Ik vraag me nu dus af of er anderen zijn die dit beeld herkennen, en of mijn aanname klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:28
Aardedraadje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:48:

Gister had de airco even gekoeld. Toen viel me na een poosje op dat er bij de buitenunit een plasje water lag, ter plekke van de compressor. Bij koelen zou ik alleen in de binnenunit condensatie verwachten.

Bij de buitenunit zijn de eerste cm of 2 van de leiding zijn niet geïsoleerd, en de lucht was vrij vochtig gister. Dus ik vermoed dat het daardoor komt.

Ik vraag me nu dus af of er anderen zijn die dit beeld herkennen, en of mijn aanname klopt :)
Ja dit kan goed kloppen. Door de vochtigheid buiten krijg je eigenlijk hefzelfde effect dat je ook hebt bij de binnenunit. Die leidingen zijn uiteraard ook erg koud en dus krijg je condensatie.

Mooiste is om de leidingen netjes in isolatie te verpakken.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Aardedraadje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:48:

De condensafvoer van de binnenunit komt vaak uit bij de buitenunit.
Dat de koppelingen niet geisolleerd zijn heeft een reden zodat het water niet in de isolatie gaat lopen, maar dat is maar heel weinig vocht aan de leiding.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2023 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013

Aardedraadje

Met kabelschoen

@Headshot_NL en @mr_evil08 dank voor jullie reacties :)
mr_evil08 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:01:
[...]

De condensafvoer van de binnenunit komt vaak uit bij de buitenunit.
Dat de koppelingen niet geisolleerd zijn heeft een reden zodat het water niet in de isolatie gaat lopen, maar dat is maar heel weinig vocht aan de leiding.
In mijn geval loopt de condensafvoer van binnen niet naar de buitenunit, maar voert gewoon af naar de grond. De buitenunit staat een metertje of 15 verderop in de tuin i.v.m. geluidsoverlast bij verwarmen. De leidingen zijn via een dikke buis in een geultje gegraven en komen bij de unit pas weer uit de grond.

De koppelingen waren niet per se nat ofzo. Als het binnenkort nog warm/benauwd genoeg wordt zal ik er eens wat beter op letten. Gisteren stond hij al een poosje uit toen ik het opmerkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Tommie12 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:46:
[...]

Staan er erkende installateurs op de website van Daikin Nederland?

https://www.daikin.nl/nl_...age=nl&rows=2000&offset=0
Ik heb er twee gevonden in noordholland.
Kijken wat ze offreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 19:11

smv

copykat schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb er twee gevonden in noordholland.
Kijken wat ze offreren.
Ik ben uit eindelijk met Feenstra in zee gegaan. Met andere partij die precies dezelfde hardware leverde zat 1200 euro verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Aardedraadje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:45:
@Headshot_NL en @mr_evil08 dank voor jullie reacties :)

[...]

In mijn geval loopt de condensafvoer van binnen niet naar de buitenunit, maar voert gewoon af naar de grond. De buitenunit staat een metertje of 15 verderop in de tuin i.v.m. geluidsoverlast bij verwarmen. De leidingen zijn via een dikke buis in een geultje gegraven en komen bij de unit pas weer uit de grond.

De koppelingen waren niet per se nat ofzo. Als het binnenkort nog warm/benauwd genoeg wordt zal ik er eens wat beter op letten. Gisteren stond hij al een poosje uit toen ik het opmerkte.
Hier tussenwoning, beide buren horen hem niet, zijn niet doof en heb goed contact met ze, ja als ze op terras zitten horen ze hem in de zomer maar dat doe je niet in de winter.

Enige uitzondering is mistig weer als je dan aandachtig gaat luisteren binnen zou je hem kunnen horen, hier staat die wel op de grond zodat het niet gaat resoneren.

Gezien ik in de zomer amper koel is het geen probleem hier.
15 meter kost redement, hoeveel geen idee.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 25-08-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:07
Vandaag een moeizame poging tot installatie achter de rug. Kan jullie tips gebruiken in het bovenstaande topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik heb sinds maandag een airco op de overloop hangen en heb deze geniale tip weer eens gebruikt
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Hij gaat al snel uit omdat de overloop al op temperatuur is, dus offset op 1 en hij blaast net even iets langs door om het precies 19 graden te krijgen in de slaapkamers, heerlijk slapen, voorheen was het na een hittegolf nog wel 2 weken boven de 25 graden in de slaapkamer.

In de winter zal ik hem denk ik om moeten draaien naar SU stand 3, zodat ie de kamers op temperatuur krijgt.

Slaap het best rond de 18/19 graden.Vorig jaar zelfs met 9,5 graden te slapen om gas te besparen :')

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Enige uitzondering is mistig weer als je dan aandachtig gaat luisteren binnen zou je hem kunnen horen, hier staat die wel op de grond zodat het niet gaat resoneren.
Hij kon bij mij ook aan de muur maar heb je leidingen door laten trekken zodat ie mooi stil op rubberen bokjes staat op de grond in de hoek van de voortuin, niemand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
JDx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:24:
[...]

Hij kon bij mij ook aan de muur maar heb je leidingen door laten trekken zodat ie mooi stil op rubberen bokjes staat op de grond in de hoek van de voortuin, niemand last van.
Heb je daar een vergunning voor aangevraagd? Buitenunits mogen toch niet in de voortuin zonder vergunning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:43:
[...]
Buitenunits mogen toch niet in de voortuin zonder vergunning?
wie zegt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Janpietertje89 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:43:
[...]

Heb je daar een vergunning voor aangevraagd? Buitenunits mogen toch niet in de voortuin zonder vergunning?
Hij mag wel op de grond maar niet aan het huis hangen. Dat vergroot de volume van de woning en zal er een vergunning voor gegeven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Willempie27 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

Hij mag wel op de grond maar niet aan het huis hangen. Dat vergroot de volume van de woning en zal er een vergunning voor gegeven moeten worden.
Er zit ook nog een (fietsen)schuur en een hek voor, dus niemand ziet het.

Dit soort huisjes
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/178/309/085_1440x960.jpg
https://www.funda.nl/koop/emmen/huis-88546518-danackers-39/

En die van de woonkamer staat in de achtertuin, ook niet echt in het zicht met wat coniferen en een schutting.

[ Voor 42% gewijzigd door JDx op 26-08-2023 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44
Willempie27 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

Volgens mij broodje aap, in 99% geen vergunning nodig.
https://www.schulinck.nl/...-omgevingsvergunningvrij/

Een buitenunit is niet bewoonbaar behalve voor muizen misschien. Andere uitzonderingen zijn vaak monument en beschermd stadsgezicht.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
Ik zie alle vergunningsaanvragen langs komen voor mijn wijk en als je dat daarvoor nodig had gehad was zou ik elke week volgespamd worden. Dat is dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:12
JDx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:21:
Ik heb sinds maandag een airco op de overloop hangen en heb deze geniale tip weer eens gebruikt

Hij gaat al snel uit omdat de overloop al op temperatuur is, dus offset op 1 en hij blaast net even iets langs door om het precies 19 graden te krijgen in de slaapkamers, heerlijk slapen, voorheen was het na een hittegolf nog wel 2 weken boven de 25 graden in de slaapkamer.

In de winter zal ik hem denk ik om moeten draaien naar SU stand 3, zodat ie de kamers op temperatuur krijgt.

Slaap het best rond de 18/19 graden.Vorig jaar zelfs met 9,5 graden te slapen om gas te besparen :')
Offset aanpassing geldt alleen voor in de heating modus.

"6.7.2 To adjust target set temperature in heating operation"

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

nMad schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 07:14:
[...]

Offset aanpassing geldt alleen voor in de heating modus.

"6.7.2 To adjust target set temperature in heating operation"
Idee had ik al, maar ik had er toch niks aan, hij kan niet lager dan 18 en het moet 17 worden wil het 18 in de slaapkamers zijn.

Hij stond vannacht op 18 en het was vanmorgen exact in de slaapkamer 19, dat is prima in de zomer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
habbekrats schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 03:05:
[...]

Volgens mij broodje aap, in 99% geen vergunning nodig.
https://www.schulinck.nl/...-omgevingsvergunningvrij/

Een buitenunit is niet bewoonbaar behalve voor muizen misschien. Andere uitzonderingen zijn vaak monument en beschermd stadsgezicht.
Op de website van mijn gemeente:
Ik wil een airco plaatsen bij mijn woning. Moet ik hier een vergunning voor aanvragen?

Je moet een omgevingsvergunning aanvragen voor het afwijken van het bestemmingsplan voor:

- een airco aan de voor- of zijgevel van je woning (gericht op openbaar terrein)
- een airco in de voortuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 22:42
Op de website van mijn gemeente:

[...]
[/quote]
Dit is inderdaad juist. Veel gemeente hebben alleen een meldplicht voor airco tot 0.5m². In het stuk van schulinck.nl hebben ze het over 2m² dat lijkt me erg bizar zonder vergunning te mogen bouwen.
Als die op de grond zou staan in de voortuin zou ik er zelf geen vergunning voor aanvragen. Zeker niet als er een kist omheen kom te staan.

Aan de achterzijde mag je net zoveel airco's op de grond plaatsten als je wilt tot 50% van de tuin inclusief schuur. Ga je hem aan de achterzijde ophangen dan mag er slechts 1 zonder vergunning worden opgehangen.

Bron: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR31971/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat verschilt kennelijk heel erg per gemeente. De gemeente Rotterdam heeft bijvoorbeeld helemaal geen regelgeving hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebazzz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:27:
Dat verschilt kennelijk heel erg per gemeente. De gemeente Rotterdam heeft bijvoorbeeld helemaal geen regelgeving hiervoor.
Hier ook nul over airco's of buitenunits op de website van de gemeente.

Maar goed, het is ook niet echt een voortuin, meer een gesloten binnenplaatsje, als ie nou in het zicht aan de gevel kwam was het misschien een ander verhaal.

En het grappige is, mensen kunnen wel m'n achtertuin inkijken (lage schutting) en niet m'n voortuin, daar staat een schuurtje en een hoog hek/deur.

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 26-08-2023 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:21:

Setpoint verhogen/verlagen doet hetzelfde, het is alleen voor jouw dat de setpoint klopt in de app waar je hem op instelt, een correctie dus.

Dit jaar is het niet warm geweest, amper tot niet gekoelt hier.
Tussen 16-18c is idiaal voor een slaapkamer maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2023 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Setpoint verhogen/verlagen doet hetzelfde, het is alleen voor jouw dat de setpoint klopt in de app waar je hem op instelt, een correctie dus.

Dit jaar is het niet warm geweest, amper tot niet gekoelt hier.
Tussen 16-18c is idiaal voor een slaapkamer maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.
De zon hoeft maar te schijnen en het is 26 boven, bij een hittegolf boven de 35.

Oud huis, plat dak. Beneden net zo, het is nu 24 binnen, buiten 16. Alleen maar glas.

De Daikin gaat helaas niet lager dan 18, ik sliep in de winter heerlijk in 12-14 graden, maar op een gegeven moment werd het 9 graden, toen moest het gas wel aan, was meteen 30 euro per dag, toen besloten te sparen voor een extra airco om het in ieder geval boven de 15 te houden in de winter en onder de 22 in de zomer.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 26-08-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@JDx Klinkt als een groot isolatieprobleem.
Wat mensen ook doen is een klein electro oliekachel, het is weliswaar COP1 maar als je hem niet gebruikt als hoofdverwarming valt het wel mee en nog steeds goedkoper dan gas.

Airco in de overloop werkt dat een beetje ?
Ik hoor vaak luchtbellen die ontstaan en de airco op 18c moet staan en de slaapkamers vervolgens 23c zijn met de heledag de deuren open.

Airco kun je het beste ophangen in de ruimte waar je het meest bevind.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:46
@mr_evil08 het is ook wel een beetje situatie afhankelijk. Ik heb bijv. gezorgd dat er geen onbewuste tocht is en in dit huis zit de enige afzuigpunt op de bovenste verdieping op de badkamer. Zou ik hier een airco ophangen dan zou de koude lucht zo van de gang naar de badkamer naar buiten worden getrokken zonder ooit de slaapkamer te zien.
En ik vermoed dat een vergelijkbare situatie wel bij meer huizen van toepassing is.

Ik dacht overigens bij hem ook al aan slechte isolatie, want wij hebben ook een plat dak, grote ramen op het zuiden (de helft van de buiten muur is glas gezien vanuit de kamers) met geen schaduw op het huis. En hier is het, ondanks de vrij matige isolatie van de muren (~6cm steenwol) max 29 graden geworden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:10:
Wat mensen ook doen is een klein electro oliekachel, het is weliswaar COP1 maar als je hem niet gebruikt als hoofdverwarming valt het wel mee en nog steeds goedkoper dan gas.

Ik hoor vaak luchtbellen die ontstaan en de airco op 18c moet staan en de slaapkamers vervolgens 23c zijn met de heledag de deuren open.

Ik heb sinds een aantal weken ook een extra airco op de overloop. Voor wat betreft koelen werkt het prima. Uiteraard moeten de slaapkamer deuren wel open staan. Maar de airco staat dan ingesteld op 22 graden op de 3d auto stand en dan is het zeer aangenaam. Het valt mij niet tegen. Ik zit een paar uur voor het slapen gaan de unit aan en dan is het prima. Het verschil merk ik helemaal als ik dan nog even naar de zolder toe moet en bijna onwel wordt van de warmte. Een mooie bijkomstigheid is dat de hond in de gang ligt en koude lucht zakt dus het voor hem ook aangenaam is. Of een unit op de overloop voor iedereen de oplossing is dat denk ik ook niet. Is afhankelijk van het te koelen volume en hoe groot de slaapkamers zijn. Voor ons zou voor elke slaapkamer een aparte unit overkill zijn omdat de kamers daar niet groot genoeg voor zijn. Nog los van het financiële plaatje.Heb je een grote bovenverdieping dan zal het wellicht verstandiger zijn om een unit per kamer te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:09
Sebazzz schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 08:27:
ps
De regels voor geluid afkomstig van AC of WP (H3 van het Bouwbesluit 2012) zijn altijd van toepassing. In iedere gemeente, vergunning of geen vergunning.

Als je bv een wat luidere AC koopt en deze wordt niet handig geïnstalleerd m.b.t. geluid, bv op de erfgrens en/of nabij een raam van de buren en/of op een 'slappe constructie" , dan.....heb je een potentieel probleem.
In het ergste geval eisen de buren handhaving van de normen bij de gemeente, gevolg kan zijn dat er een duur rapport nodig is met dure maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:10:

Daar is een maandenlange discussie over geweest en hij doet het goed, hij richt ook op de hoofdslaapkamer, maar de andere kamers die open staan zijn ook redelijk koel, terwijl de kamer die dicht stond nog warm was.

In de winter gaat het me er alleen om dat de boven verdieping bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nomind schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

ps
De regels voor geluid afkomstig van AC of WP (H3 van het Bouwbesluit 2012) zijn altijd van toepassing. In iedere gemeente, vergunning of geen vergunning.
De aangehaalde vergunningen leken echt niet op geluidsproductie maar op uiterlijk van het huis te wijzen (gezien je nergens op de voorgevel een buitenunit mag hebben zonder vergunning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgend jaar zijn er nieuwe modellen, waarschijnlijk weer duurder (alles wordt duurder / inflatie), offertes zijn vaak maar een paar weken geldig, dus waarom nu al bedrijven lastig vallen met iets dat je nu niet gaat kopen?
Lees je in, verzamel info, begrijp wat het allemaal inhoudt en ga volgend jaar op zoek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:12
Bestaat de, wat betreft verwarmingscapaciteit "superieure", MHI ZSX lijn ook als vloermodel en zo ja, zijn er ook gebuikers hiervan in dit topic?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:04:
[...]

Volgend jaar zijn er nieuwe modellen, waarschijnlijk weer duurder (alles wordt duurder / inflatie), offertes zijn vaak maar een paar weken geldig, dus waarom nu al bedrijven lastig vallen met iets dat je nu niet gaat kopen?
Lees je in, verzamel info, begrijp wat het allemaal inhoudt en ga volgend jaar op zoek...
Als ze zelf langs willen komen terwijl ze netjes op de hoogte gesteld zijn via mijn bericht dat het pas medio 2024 ten uitvoering zou komen zien ze het zelf blijkbaar niet als lastigvallen.
Mijn verzoek was een indicatie voor 4 binnenunits en ik had de installatie route beschreven. Beide hebben gebeld en ik heb weer er op gewezen dat het lange termijn planning was en dat ik ook best wat foto's en volumegegevens wilde sturen om een schatting te doen maar ze wilden toch langs komen. En het enige wat ze zeiden was dat de offerte dan beperkt geldig was ivm met de tijdsduur. Prima toch?
Als ze mij hadden gemeld we sturen wat generieke gegevens op en neem weer contact op in 2024 als je er aan toe bent was dat ook goed geweest.
Ik zoek uit met wie ik in zee ga, fine tune de offerte, en spreek af wanneer ze ongeveer kunnen komen, teken de overeenkomst. (Of indien ze aangeven het is beter te wachten op 2024 serie dan zie ik dat ook als eerlijk advies.) Onze keuken is ook al afgerond en getekend maar opgeschoven in plaatsing 2024 ook geen probleem.(geen voorschot nodig.)
Ik krijg technische tekeningen zodat ik de keukenruimte klaar heb naar hun specificaties.

Voordeel van lange termijn planning is dat leveranciers werkzaamheden en andere werkzaamheden van de opknap/verbouwing samengevoegd kunnen worden rekening houdend met de benodigde aanpassingen..

Overigens mn schilder is ook 2 maanden geleden geweest om pas in 2024 te kunnen schilderen.
Heb ik ook gewoon offerte gehad en getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JDx schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

De zon hoeft maar te schijnen en het is 26 boven, bij een hittegolf boven de 35.

Oud huis, plat dak. Beneden net zo, het is nu 24 binnen, buiten 16. Alleen maar glas.

De Daikin gaat helaas niet lager dan 18, ik sliep in de winter heerlijk in 12-14 graden, maar op een gegeven moment werd het 9 graden, toen moest het gas wel aan, was meteen 30 euro per dag, toen besloten te sparen voor een extra airco om het in ieder geval boven de 15 te houden in de winter en onder de 22 in de zomer.
Dit is nu, buiten nog 15, binnen alweer 22...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gG19RBCl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:11
nMad schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:24:
Bestaat de, wat betreft verwarmingscapaciteit "superieure", MHI ZSX lijn ook als vloermodel en zo ja, zijn er ook gebuikers hiervan in dit topic?
Zover ik kan zien bestaat de SRF50ZSX-W. De 25 en 35 heb ik niet gezien in de ZSX-lijn. Ik heb sinds kort de SRF25ZS-W. Daarover binnenkort meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over of het verantwoord is om de binnenunit MHI SRK-25-ZSX-WF op een stuurstroomkabel 5x 0,75mm2 kabel aan te sluiten ipv een 4 x 1,5mm2 zoals is voorgeschreven?
(soepele kern)

Ik lees over max 6A, bij 230V dus zo'n 1380 Watt. Lijkt me voldoende?

Zie ook mijn vraag in het MHI-topic:
RudolfR in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Ik heb nog een appeltje te schillen met de installateur, maar wil ook niet op slakken zout gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
RudolfR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:59:
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over of het verantwoord is om de binnenunit MHI SRK-25-ZSX-WF op een stuurstroomkabel 5x 0,75mm2 kabel aan te sluiten ipv een 4 x 1,5mm2 zoals is voorgeschreven?
(soepele kern)

Zie ook mijn vraag in het MHI-topic:
RudolfR in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"

Ik heb nog een appeltje te schillen met de installateur, maar wil ook niet op slakken zout gaan leggen.
Niet conform is niet conform

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@elektriekert

Ja, 't voelt alsof ik een pietlut ben als ik een punt maak van kabeldiktes en ontbrekende kabelschoenen, maar je hebt helemaal gelijk. Dat had ik even nodig, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
RudolfR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:11:
@elektriekert

Ja, 't voelt alsof ik een pietlut ben als ik een punt maak van kabeldiktes en ontbrekende kabelschoenen, maar je hebt helemaal gelijk. Dat had ik even nodig, bedankt.
Je wil natuurlijk geen brand krijgen door het een of ander, fabrikanten willen uiteraard een veilige marge inbouwen, maar beter kan je je daar gewoon aan houden i.v.m. Garantie en veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RudolfR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:59:

Het verschil hier is dat je voor langere tijd continu vermogen kan trekken, liever correcte marge dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Sebazzz op 27-08-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Laatst online: 22:19
Ik heb een vraag, we zitten met het volgende, ons appartement van 75m2 word loeiheet vooral boven. De kinderkamer is onder schuin dak vaak 30 graden (het is nu op dit moment zelfs nog 28 graden waar mijn zoontje slaapt) de huiskamer was van de zomer rond de 35 graden 🙈 niet echt ideaal voor een baby van 1 jaar oud. We hebben letterlijk moeten vluchten uit ons appartement vanwege de hitte. Nu heb ik zitten kijken naar opties voor een airconditioning, maar helaas mogen we van de VvE geen split airconditioning installeren ivm buiten unit. Ik zag wel zoiets als een monoblock airconditioning maar die verbruiken ontzettend veel water. Zijn er nog andere opties die het overwegen waard zijn om ons appartement te koelen?

[ Voor 11% gewijzigd door Tripwire999 op 28-08-2023 07:23 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 150 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic