Warmtelinten in warmtepompen - ervaringen & installaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
In de L/L en L/W warmtepomp topics zijn hier en daar gefragmenteerd wat ervaringen over warmtelinten te vinden, maar het lijkt me handiger om alles hier op een hoop gooien.

Voor je 't weet is het weer winter en mogen we bij vriesweer weer mopperen over de defrosts van de warmtepompen :) Ik ben van plan om in de herfst warmtelinten (of matten?) in mijn buitenunits te plaatsen, zodat ik deze winter niet aan de slag moet met het warmtepistool & emmers water omdat de dooiafvoer van mijn units helemaal dichtgevroren is.

Een paar users hier hebben al warmtelinten geplaatst in hun units. Van wat ik lees zijn de ervaringen wisselend, meestal gerelateerd aan (te?) weinig vermogen van de linten. 15W/meter lijkt aan de lage kant? Dikwijls worden de linten ook bovenop de onderplaat geplaatst, maar warmte stijgt, dus zou het eventueel beter werken om ze ONDER de plaat te installeren?

Of heeft iemand toevallig ervaringen met warmtematten i.p.v. linten? Zodat de warmte een beetje meer verspreid zit...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Weggegooid geld: Ik heb geen warmtelint, en mijn WP staat al 5 jaar op 2 opsluitbalken, (= stoepranden) op een grindbak, met daaronder drainage zand.'sWinters wel eens wat ijs onder de buitenunit, maar er zit 15 cm ruimte tussen het grind en de wp. En dat is geen enkel probleem.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:25
Mijn retourleiding loopt langs de condensafvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 12:44
In mijn Vaillant arotherm Plus zit een warmtelint in, en steekt 15 cm of zo onderuit. Hij staat op een schuurdak, en de condens loopt bij mij direct in een afvoerpijp binnen in. Afgelopen winter geen problemen gezien. Wel is de onderkant van de WP niet waterdicht, ofwel er drupt ook veel water naast de afvoer op het dak. Vind ik niet helemaal zoals het hoort, maar gaf hier geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Naalroc schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:08:
Weggegooid geld: Ik heb geen warmtelint, en mijn WP staat al 5 jaar op 2 opsluitbalken, (= stoepranden) op een grindbak, met daaronder drainage zand.'sWinters wel eens wat ijs onder de buitenunit, maar er zit 15 cm ruimte tussen het grind en de wp. En dat is geen enkel probleem.
Fijn dat het bij jou geen probleem is, dat bespaart een hoop gedoe :)

Hier is het echter wel problematisch; in vriestemperatuur meer dan een uur buiten spenderen om een mega klomp ijs in een warmtepomp weg te krijgen was geen prettige ervaring. Dat vermijd ik in het vervolg dus liever :P De drainage is geen probleem, maar bij genoeg defrosts (hier dagenlang vriezen + mist) krijg je na verloop van tijd toch ijspegels onder het afvoergat, en uiteindelijk vriest het gat gewoon dicht...

Het helpt ook niet dat de warmtewisselaar van mijn 5kW duosplit eigenlijk undersized is, die vriest echt veel sneller dicht dan mijn triple split 6.8kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:19

Rzaan

Altijd zoekende

Vind het preventief aanbrengen van een verwarmingslint geen slecht idee.
Misschien heb ik nog wel ergens zo'n terrarium-verwarming liggen ook. Pruts ik die er tijdelijk in tegen de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Rzaan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:15:
Vind het preventief aanbrengen van een verwarmingslint geen slecht idee.
Misschien heb ik nog wel ergens zo'n terrarium-verwarming liggen ook. Pruts ik die er tijdelijk in tegen de winter.
Ik vind "prutsen" wèl een slecht idee!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Mijn plan is om in 2 v/d 3 WP'en

- het afvoergat groter uit te boren
- eventueel wat extra afvoergaten te boren
- een warmtelint te plaatsen
- geschakeld met een shelly
- domoticagestuurd op buitentemperatuur & -vochtigheid (of manueel wanneer nodig)

Ik denk dat ik daarmee een heel eind moet komen.
De Daikins die ik heb, hebben enkel in het midden een afvoergat, en dan nog eentje met een opstaand randje naar binnen toe, dat helpt ook niet echt :/

[ Voor 28% gewijzigd door Slonzo op 21-08-2023 17:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

If it aint broke, dont fix it

Kortom ik ervaar deze problemen niet. Heeft @Slonzo wat foto's hoe het er dan in winter uitziet dat je met een warmtepistool in de weer moet? En welke buitenunits heb je en hoe zijn die opgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:20
Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:21:
[...]

Fijn dat het bij jou geen probleem is, dat bespaart een hoop gedoe :)

Hier is het echter wel problematisch; in vriestemperatuur meer dan een uur buiten spenderen om een mega klomp ijs in een warmtepomp weg te krijgen was geen prettige ervaring. Dat vermijd ik in het vervolg dus liever :P De drainage is geen probleem, maar bij genoeg defrosts (hier dagenlang vriezen + mist) krijg je na verloop van tijd toch ijspegels onder het afvoergat, en uiteindelijk vriest het gat gewoon dicht...

Het helpt ook niet dat de warmtewisselaar van mijn 5kW duosplit eigenlijk undersized is, die vriest echt veel sneller dicht dan mijn triple split 6.8kW.
De panasonics hebben een onderplaat met gaten. ‘t defrost water loopt daar normaal gesproken (want warm genoeg) doorheen en dan moet je zorgen dat dit water de grond (grindbak) in kan zodat er geen probleem is met ijsvorming. Dan hoort ‘t zonder base-pan heater en/of warmtelint te gaan. Alternatief is op 1 na al die gaten dichten en in 1 gat een dop-met-pijpje en doe dan in een afvoer laten lopen. Omdat geval moet je wel een basepan-heater gebruiken en zorgen dat die afvoer niet bevriest.

Ik zelf heb nog maar 1 winter meegemaakt en geen problemen ondervonden (gaten open, water kan weg in grindbak onder bestrating met open voegen).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Slonzo schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:33:
Mijn plan is om in 2 v/d 3 WP'en

- het afvoergat groter uit te boren
- eventueel wat extra afvoergaten te boren
- een warmtelint te plaatsen
- geschakeld met een shelly
- domoticagestuurd op buitentemperatuur & -vochtigheid (of manueel wanneer nodig)

Ik denk dat ik daarmee een heel eind moet komen.
De Daikins die ik heb, hebben enkel in het midden een afvoergat, en dan nog eentje met een opstaand randje naar binnen toe, dat helpt ook niet echt :/
Met idd maar 1 afvoergat kom je dus een beetje op de situatie uit van een Panasonic met alle gaten behalve 1 dicht. Daar hoort een basepan-heater bij. Heeft Daikon die niet in ‘t assortiment en wat zegt de installatiehandleiding hierover?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:05
Nibe verplicht het bij een afvoer naar het riool, dus ik heb er eentje.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Dre schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:34:
Heeft @Slonzo wat foto's hoe het er dan in winter uitziet dat je met een warmtepistool in de weer moet? En welke buitenunits heb je en hoe zijn die opgesteld?
Even teruggezocht, maar helaas geen foto's (meer?) te vinden.
Was wsl niet mijn prioriteit met de verwarming die uit stond & zeer koude handjes :+

Units zijn Daikin RXM35 (single split), 2MXM50 (duo split), 3MXM68 (triple split).

De triple split redt het best aardig, die is heeft een grote warmtewisselaar. De single split redt het meestal wel, maar niet als er veel mist hangt. Dan begint hij ook te defrosten & dicht te vriezen. Het grootste probleem is de duo split; de single & duo hebben een warmtewisselaar die ongeveer even groot is -- undersized dus voor de 2MXM50 (wist ik op voorhand niet). Die laatste vriest dus sowieso dicht, begint aan defrosts en hopla...

Ze staan gewoon naast elkaar opgesteld op bigfoots, aan de noordkant, op een verhard pad.
Het pad vriest wel een beetje aan, maar dat boeit niet, daar komen we toch amper.
blb4 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:38:
Met idd maar 1 afvoergat kom je dus een beetje op de situatie uit van een Panasonic met alle gaten behalve 1 dicht. Daar hoort een basepan-heater bij. Heeft Daikon die niet in ‘t assortiment en wat zegt de installatiehandleiding hierover?
Geen idee, als ik warmtelinten koop zal het alvast niet als overpriced accessoire van Daikin zelf zijn :+ De installatiehandleiding rept er eigenlijk met geen woord over, daar maken ze zich er vanaf met "minstens 15cm hoog plaatsen" en "neem gepaste maatregelen zodat de boel niet dicht vriest".

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 21-08-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:30

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Goede timing voor dit topic.
Bij mij staan 2 buitenunits boven elkaar opgesteld. Het zijn MHI ZSX 35 units.
Gaat dit met grote waarschijnlijkheid problemen geven tijdens een vorstperiode? Dan zal ik ook preventief aan de gang moeten met een warmtemat, of een andere oplossing.

De installateur heeft, tijdens de planning, een keer heel kort aangegeven dat boven elkaar plaatsen ijsproblemen zou kunnen veroorzaken bij de onderste unit. Maar vervolgens is dit gewoon zo gemonteerd.

De units staan wel aan de zuidzijde, en redelijk beschut in de hoek van 2 muren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTmjqOLsa51CpMnrgYv-2wQTjJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6hlHNU8EpuaLwWPGfLZZcs8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gasoline1234 op 22-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 09:35
Gasoline1234 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:16:
Gaat dit met grote waarschijnlijkheid problemen geven tijdens een vorstperiode? Dan zal ik ook preventief aan de gang moeten met een warmtemat, of een andere oplossing.

De installateur heeft, tijdens de planning, een keer heel kort aangegeven dat boven elkaar plaatsen ijsproblemen zou kunnen veroorzaken bij de onderste unit. Maar vervolgens is dit gewoon zo gemonteerd.

De units staan wel aan de zuidzijde, en redelijk beschut in de hoek van 2 muren.

[Afbeelding]
Ik zou bij de bovenste unit toch wel minimaal een afvoer pijpje monteren zodat het water in ieder geval niet boven op die andere unit terrecht komt. @flippy kan hier vast wel een ongezouten mening / ervaring uit het veld over delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Lollercopter schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zou bij de bovenste unit toch wel minimaal een afvoer pijpje monteren zodat het water in ieder geval niet boven op die andere unit terrecht komt. @flippy kan hier vast wel een ongezouten mening / ervaring uit het veld over delen.
Als die installateur weet dat het systeem gebruikt gaat worden voor verwamen bevat mijn delicate mening in een niet specifieke volgorde de woorden hol, voet en schop.

Op de unit zit een zakje getapet met de afvoertuut als je die uit de doos haalt....

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 22-08-2023 12:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Is het niet zo dat die afvoertuut het juist erger maakt in de winter? Die vriest gemakkelijker dicht?
Welke oplossing adviseer jij hier, zonder de units te verplaatsen?

Ik zit te denken aan een warmtemat bovenop de onderste unit (met afschot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Als die installateur weet dat het systeem gebruikt gaat worden voor verwamen bevat mijn delicate mening in een niet specifieke volgorde de woorden hol, voet en schop.

Op de unit zit een zakje getapet met de afvoertuut als je die uit de doos haalt....
_O-

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gasoline1234 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:16:

[Afbeelding]
Als de installateur dit tegen beter weten zo heeft gemonteerd (want dat is zo te lezen het geval), waarom zou je hem niet vragen het te corrigeren?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
@Notna Ik kwam een post van jou tegen waarin je stelt dat jouw 15W/m linten net wel/niet voldoen?
Zou je een hoger vermogen aanraden of loopt het (nipt) wel los?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Slonzo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:55:
@Notna Ik kwam een post van jou tegen waarin je stelt dat jouw 15W/m linten net wel/niet voldoen?
Zou je een hoger vermogen aanraden of loopt het (nipt) wel los?
Poah, we hebben niet echt meer hele koude periodes gehad.
Toen het wél zo koud was, merkte je dat de 15w net even te weinig vermogen heeft om goed warmte af te geven. Ik zou zeker voor meer gaan als je voorbereid wilt zijn op echt koude winters.

Voor het doorsnee winterweer wat wij hier hebben is het echter zat

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Notna schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:14:
[...]

Poah, we hebben niet echt meer hele koude periodes gehad.
Toen het wél zo koud was, merkte je dat de 15w net even te weinig vermogen heeft om goed warmte af te geven. Ik zou zeker voor meer gaan als je voorbereid wilt zijn op echt koude winters.

Voor het doorsnee winterweer wat wij hier hebben is het echter zat
Probeer even te kijken of je het lint langer kan maken. Meestal is het lint te kort gelegd

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Laatst online: 08-05 11:54
Zwartoog schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:19:
In mijn Vaillant arotherm Plus zit een warmtelint in, en steekt 15 cm of zo onderuit. Hij staat op een schuurdak, en de condens loopt bij mij direct in een afvoerpijp binnen in. Afgelopen winter geen problemen gezien. Wel is de onderkant van de WP niet waterdicht, ofwel er drupt ook veel water naast de afvoer op het dak. Vind ik niet helemaal zoals het hoort, maar gaf hier geen problemen.
Hoe heb je dat warmtelint gelegd + aangesloten? Een andere stroomgroep of afgetakt van de Arotherm? Hoeveel lengte heb je in de unit zitten, als er 15cm uitsteekt?

• Zwartoog
Kriss0r schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:56:
[...]

Hoe heb je dat warmtelint gelegd + aangesloten? Een andere stroomgroep of afgetakt van de Arotherm? Hoeveel lengte heb je in de unit zitten, als er 15cm uitsteekt?
Is een standaard onderdeel van de Arotherm, dus heb daar niets aan hoeven te knutselen.

• Kriss0r
  • Laatst online: 08-05 11:54
Zwartoog schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:31:
[...]

Is een standaard onderdeel van de Arotherm, dus heb daar niets aan hoeven te knutselen.
Dan ga ik die eens openschroeven, niet gespot toen installateur ermee bezig was :) Dank je wel!

• Zwartoog
Kriss0r schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:23:
[...]

Dan ga ik die eens openschroeven, niet gespot toen installateur ermee bezig was :) Dank je wel!
Even met je vinger in het gat roeren, dan moet je hem voelen en eruit kunnen trekken.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:28
Ik volg dit topic ook even. Hier een Daikin FTXM42M single en FTXM40M multi split. Als het meedere dagen achter elkaar vriest en het tussendoor niet boven nul komt vriezen ze allebei dicht. De multi split eerder dan de singlesplit, want die heeft maar 1 gat in de bak. Afgelopen jaren heb ik het kunnen ontdooien door heet water in de bak te gieten zodat het gaat smelten. Maar dat is geen pretje, want ik moet er een ladder naast zetten en het rooster wat voor de ventilator zit eraf schroeven. In de vrieskou niet fijn :)

Warmtelint of iets zal moeilijk gaan hier, want de stroom van de buitenunit gaat naar binnen en daar naar het stopcontact. Ik heb dus geen stroom aan de buitenkant.

Ik had zelf ook gedacht om meer gaten te maken in de bak of groter, maar ik ben benieuwd naar nog meer ideeën.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 12:55

Sebazzz

3dp

Voor mijn begrip: Het gaat hier dan om resistieve verwarming die je onderin het buitenunit aanbrengt (aan de binnenkant?).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• flippy
  • Niet online

flippy

vinom schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:47:
Ik volg dit topic ook even. Hier een Daikin FTXM42M single en FTXM40M multi split. Als het meedere dagen achter elkaar vriest en het tussendoor niet boven nul komt vriezen ze allebei dicht. De multi split eerder dan de singlesplit, want die heeft maar 1 gat in de bak. Afgelopen jaren heb ik het kunnen ontdooien door heet water in de bak te gieten zodat het gaat smelten. Maar dat is geen pretje, want ik moet er een ladder naast zetten en het rooster wat voor de ventilator zit eraf schroeven. In de vrieskou niet fijn :)

Warmtelint of iets zal moeilijk gaan hier, want de stroom van de buitenunit gaat naar binnen en daar naar het stopcontact. Ik heb dus geen stroom aan de buitenkant.

Ik had zelf ook gedacht om meer gaten te maken in de bak of groter, maar ik ben benieuwd naar nog meer ideeën.
je hebt gewoon 220 in het buitendeel op de terminals. die kan je gewoon aftappen. veel warmtepompen (aircos een stuk minder) hebben gewoon fysieke stekkers op de printplaat waar je een warmtelint aan kan zetten en die aangezet worden door de kabouter als het koud word. ik weet dat de FTX-N de optie voor een pan heater heeft en dipswiches voor die optie en ook een stand voor extra koud weer bedrijf. het kan zoizo schelen om het windscherm te kopen als hij in de open lucht staat en niet met de rug tegen de muur.

absoluut niet meer gaten aanbrengen. de gaten die er zitten zijn specifiek qua locatie en formaat. gaten erbij boren maakt het alleen maar erger en je bak rot er binnen no time uit.
Sebazzz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:53:
Voor mijn begrip: Het gaat hier dan om resistieve verwarming die je onderin het buitenunit aanbrengt (aan de binnenkant?).
ja.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-09-2023 22:08 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-05 12:55

Sebazzz

3dp

flippy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:02:
[...]

je hebt gewoon 220 in het buitendeel op de terminals. die kan je gewoon aftappen. veel warmtepompen (aircos een stuk minder) hebben gewoon fysieke stekkers op de printplaat waar je een warmtelint aan kan zetten en die aangezet worden door de kabouter als het koud word
Bij mijn Toshiba staat specifiek:
Do not use means to accelerate the defrosting process or to clean, other than those
recommended by the manufacturer.
Ik kan niet zo snel vinden wat ze ervan vinden, behalve iets over een nippel die erin of eruit moet.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• flippy
  • Niet online

flippy

Sebazzz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:10:
Ik kan niet zo snel vinden wat ze ervan vinden, behalve iets over een nippel die erin of eruit moet.
de bak moet schoon zijn inclusief het opstaande randje tussen de bak en de condensor (erg belangrijk!) en de doppen moeten verwijderd zijn. al zitten die er nooit standaard in, die krijg je er apart bijgeleverd met een tuutje als je een losse afvoer gebruikt en het water via een afvoer wegmoet en niet uit de unit mag lekken. de officele bakvervarming is dan eigenlijk een verplichting ipv een optie.

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:13:
de bak moet schoon zijn inclusief het opstaande randje tussen de bak en de condensor (erg belangrijk!)
Bedoel je dat dat opstaand randje belangrijk is, of dat het schoon moet zijn? :)
Die opstaande rand lijkt me eerder hinderlijk voor de afvoer?

En wat bedoel je met 'de bak rot er uit' als je meer gaten maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Slonzo schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:08:
[...]

Bedoel je dat dat opstaand randje belangrijk is, of dat het schoon moet zijn? :)
Die opstaande rand lijkt me eerder hinderlijk voor de afvoer?

En wat bedoel je met 'de bak rot er uit' als je meer gaten maakt?
de bak/bodem heeft een rand, tussen de rand en de condensor wil vaak troep verzamelen en ook in de "goten" van de bodem komt een laag rommel, als je pech hebt vormt het een soort mos over tijd. dat moet weg. dat verhindert het ontdooiproces en is de grootste oorzaak van ontdooiproblemen.

en de bodem/bak is gegalvaniseert of van een legering afhankelijk van het merk. als je daar gaten in gaat boren (vooral bij daikin) rot zo'n bak weg waar je bijstaat. denk lancia beta. je hoort ze bijna roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 11:57
Hoe heet mag de bodemplaat van een airco eigenlijk worden? Ik heb hier nog een 220 volt warmte mat van een Sidewinder X1 liggen. Die zou ik met aluminium ventilatie tape onder de bodemplaat van mijn multisplit kunnen plakken en met een Shelly met DS18b20 temperatuursensor kunnen schakelen. Zo’n ding heeft een printbed binnen 1 a 2 minuten op 80 graden dus denk dat een bodemplaat van een airco ook vrij goed moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Chatslet schreef op zondag 5 november 2023 @ 00:31:
Hoe heet mag de bodemplaat van een airco eigenlijk worden? Ik heb hier nog een 220 volt warmte mat van een Sidewinder X1 liggen. Die zou ik met aluminium ventilatie tape onder de bodemplaat van mijn multisplit kunnen plakken en met een Shelly met DS18b20 temperatuursensor kunnen schakelen. Zo’n ding heeft een printbed binnen 1 a 2 minuten op 80 graden dus denk dat een bodemplaat van een airco ook vrij goed moet lukken.
Een printbedje ligt natuurlijk wel comfortabel binnen bij ~20 graden, niet buiten in de vrieskou met een al dan niet reeds toegevroren bodemplaat :) Ik vermoed dat je die 80 graden nooit zal zien bij dergelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
15W/m is dus te weinig, maar heeft iemand al een 230v warmtelint gevonden wat wel goed is en niet de hoofdprijs kost?

Er past natuurlijk ook maar 1 of 2 meter in de bodemplaat, ik denk dat je met 50W op zo'n stalen plaat ook niet echt een deuk in een pakje boter slaat?

[ Voor 39% gewijzigd door Wolly op 06-11-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Wolly Ik heb hier het knietje en de condensslang gewoon samen met de warmtekabel in aluminium isolatiefolie ingepakt. Dat komt uit op een 40mm pvc afvoer en de warmtekabel ligt daar in de buis in plaats van er op of onder bevestigd. Het condenswater komt daardoor rechtstreeks in contact met de warmtekabel. De kabel die ik heb is deze en is ook 15 wat per meter maar is een zogenaamde “tracing” kabel en bedoelt om in een dakgoot te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op maandag 6 november 2023 @ 16:42:
15W/m is dus te weinig, maar heeft iemand al een 230v warmtelint gevonden wat wel goed is en niet de hoofdprijs kost?

Er past natuurlijk ook maar 1 of 2 meter in de bodemplaat, ik denk dat je met 50W op zo'n stalen plaat ook niet echt een deuk in een pakje boter slaat?
dat is echt wel genoeg, mits het IN de isolatie zit van de leidingen (om de leiding heen gewikkeld) en ongeveer een meter of 2 in de lekbak ligt met goed contact op het metaal. al adviseer ik voor de lekbak om de officele kit te halen die voor die unit te koop is.

het doel is bevriezen voorkomen, niet water koken.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
flippy schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:10:
[...]

dat is echt wel genoeg, mits het IN de isolatie zit van de leidingen (om de leiding heen gewikkeld) en ongeveer een meter of 2 in de lekbak ligt met goed contact op het metaal. al adviseer ik voor de lekbak om de officele kit te halen die voor die unit te koop is.

het doel is bevriezen voorkomen, niet water koken.
Waarom moet het ook om de leidingen, die zijn toch al verwarmd door de wp? Bij vorst gaat de wp ook rondpompen om bevriezing te voorkomen. Mijn idee was vooral om de lekbak ijsvrij te houden.

Ik maak overigens geen gebruik van knietjes of afvoerpijpen, het water stroomt gewoon de bak in en dan via de fabrieksgaten naar de grond (en vandaar weer naar een afvoerpijp op het dak, tenminste, dat is de bedoeling).

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 06-11-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
Ik weet niet hoe het bij een warmtepomp is maar bij een airco zal als de condensafvoer gewoon kan doorlopen de lekbak niet zomaar dicht vriezen. Als zo’n ding een defrost doet komt er gewoon warm water uit. Het is juist dat knietje waar de condensslang aan komt waar je je zorgen om moet maken. Die kan door de wind dichtvriezen en dan krijg je wel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:28
Chatslet schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:41:
Ik weet niet hoe het bij een warmtepomp is maar bij een airco zal als de condensafvoer gewoon kan doorlopen de lekbak niet zomaar dicht vriezen. Als zo’n ding een defrost doet komt er gewoon warm water uit. Het is juist dat knietje waar de condensslang aan komt waar je je zorgen om moet maken. Die kan door de wind dichtvriezen en dan krijg je wel problemen.
Zelfs zonder knietje vriest de lekbak op een gegeven moment hier dicht. Bij mijn ene unit duurt het wat langer omdat die meer gaten in de bodem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolly schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:27:
[...]

Waarom moet het ook om de leidingen, die zijn toch al verwarmd door de wp? Bij vorst gaat de wp ook rondpompen om bevriezing te voorkomen. Mijn idee was vooral om de lekbak ijsvrij te houden.

Ik maak overigens geen gebruik van knietjes of afvoerpijpen, het water stroomt gewoon de bak in en dan via de fabrieksgaten naar de grond (en vandaar weer naar een afvoerpijp op het dak, tenminste, dat is de bedoeling).
de leiding hoeft niet als je daar niet bang voor bent of geen UPS hebt.

of een pan heater nodig is ligt aan de omstandigheden waar die staat, vooral als de unit na verloop van tijd vies word van binnen bevriest het weer snel in de bak.
pan heater met verwarmde afvoer is eigenlijk verplicht als je de gaten dichtdrukt met de pluggen en het afvoerknietje gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 06-11-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Een vraag, misschien weet iemand of je
de buitenunit enkele decimeters kan verplaatsen met de leidingen nog vast aan de buitenunit.

Eind vorig jaar zelf een MHI ZSX25 buitenunit en binnenunit geplaatst en koeltechnisch aan laten sluiten.
De buitenunit heb ik in de voortuin laag aan de grond zodat er een nette kast omheen kon komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sit-0uJ-bTBLxuNDzNcRhLGpABY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg2h3tGBdhYrbCIe4UoRnTpY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF-6H3I7jJcWg5_bn5JIDLPxwVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mApQSAavAmZMhSQYaXfrSnq0.jpg?f=fotoalbum_large

Het afvoertje voor condens buitenunit heb ik aan een pvc buis gemaakt die 4 meter richting de straat gaat. In de pvc buis heb ik een warmtelint geplaatst. De pvc buis heb ik voorzien van isolatie. Het warmtelint zet ik handmatig aan bij vorst.
Ik woon in Limburg en nu hebben we afgelopen winter een week ongeveer gehad dat het ook overdag niet boven nul kwam.
Het meeste defrost water ging wel via de pvc buis, maar er liep ook wel water door de andere gaten onder de MHI buitenunit uit.
Dat water bevroor onder de unit. Na enkele dagen was dit steeds meer/hoger geworden en waren zelfs de steunen ingevroren in water. Het scheelde toen niet veel of de bodem van de unit zelf zou invriezen.

Ik zou voor de zekerheid eigenlijk toch de unit +/- 30 cm hoger willen hangen, mocht er weer een langere vriesperiode aankomen.

Zou ik de unit met de leidingen eraan wat kunnen draaien van de muur af, om de beugel los te maken en hoger te plaatsen en hem daarna weer op de beugel te plaatsen?
Of is dit een no go met leidingen eraan vast. Ik weet dat de leiding zelf rustig te buigen is, maar weet niet hoe sterk de aansluiting is op de unit.
Alvast bedankt voor jullie info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Robinnoord schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:10:
de buitenunit enkele decimeters kan verplaatsen met de leidingen nog vast aan de buitenunit.

Eind vorig jaar zelf een MHI ZSX25 buitenunit en binnenunit geplaatst en koeltechnisch aan laten sluiten.
De buitenunit heb ik in de voortuin laag aan de grond zodat er een nette kast omheen kon komen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het afvoertje voor condens buitenunit heb ik aan een pvc buis gemaakt die 4 meter richting de straat gaat. In de pvc buis heb ik een warmtelint geplaatst. De pvc buis heb ik voorzien van isolatie. Het warmtelint zet ik handmatig aan bij vorst.
Ik woon in Limburg en nu hebben we afgelopen winter een week ongeveer gehad dat het ook overdag niet boven nul kwam.
Het meeste defrost water ging wel via de pvc buis, maar er liep ook wel water door de andere gaten onder de MHI buitenunit uit.
Dat water bevroor onder de unit. Na enkele dagen was dit steeds meer/hoger geworden en waren zelfs de steunen ingevroren in water. Het scheelde toen niet veel of de bodem van de unit zelf zou invriezen.

Ik zou voor de zekerheid eigenlijk toch de unit +/- 30 cm hoger willen hangen, mocht er weer een langere vriesperiode aankomen.

Zou ik de unit met de leidingen eraan wat kunnen draaien van de muur af, om de beugel los te maken en hoger te plaatsen en hem daarna weer op de beugel te plaatsen?
Of is dit een no go met leidingen eraan vast. Ik weet dat de leiding zelf rustig te buigen is, maar weet niet hoe sterk de aansluiting is op de unit.
Ik zou kijken of je niet iets kan doen om 't water wat niet in de afvoer loopt daar toch in te krijgen. Een Panasonic monoblok heeft allemaal gaten onderin en er worden afdichtdoppen en 1 afvoer bijgeleverd als je 'm op een afvoer wil aansluiten ipv 't water uit alle gaten wil laten lopen. Dan moet er ook wel een basepanheater in die onderplaat (basepan) komen om bevriezen daar te voorkomen.

Mogelijk is 't ook zoiets bij die van jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
@Robinnoord Zoals @blb4 al zegt kun je die gaten dicht maken. Heb je een zakje doppen voor bij je buitenunit gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Bedankt voor jullie antwoorden.
Heb pas 1 winter volledig verwarmd met Airco's (misschien pech gehad kwa defrosts icm temperaturen net onder nul een hele week). Misschien kijk ik het eerst nog een winter aan voordat ik er iets aan verander.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Na veel te lang uitstellen toch maar eens mijn warmtelinten besteld :+

Met de komende nacht -6°C in het verschiet, gisteravond toch alvast 1tje geplaatst. Bij het openhalen van de buitenunit stond er al een laagje ijs in de bodempan, maar de afvoeropening was nog open. Dat is volgens mij het belangrijkste, dus ik heb er gewoon voor gezorgd dat het lint door de opening gaat en 10-15cm uitsteekt. Dan kan dooiwater altijd weg en bouwt het niet verder op tot tegen de ventilator. Verder niet teveel om bekommerd hoe het lint in de lekbak ligt, ik kijk eerst aan hoe dit loopt en kan later nog altijd aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZ1MPQYsq-WWO6zPzXAi2UsjGDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ro9txTabTYegem7AhCTGPJiE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG19fKqqq38uZgWOsepqY1JFpRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhSnZLLqog9zkvLtH12iWgWR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzdILsvS32ffw7rlrUEZltqXEGU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4NRSixQORAgPTmFuMvFxd1f2.jpg?f=fotoalbum_tile

Even de elektriciteit er weer op om te testen, unit op verwarmen, zag er allemaal goed uit. En dan even getest wie er zou winnen: een grote draaiende ventilator, of mijn vingers. Blijkbaar wint de fan, 7 relatief diepe snijdwonden in 3 vingers. 'Gewoon' even 10 seconden vergeten dat de unit nog draaide, met een muts op hoor je 'm bijna niet, en in het donker zie je 'm ook amper draaien. Nog snel even een extra tie-wrap willen plaatsen en hop... Echt het domste dat ik in vele jaren gedaan heb, kan het nog altijd niet geloven van mezelf. Maar oké, de boel lag nog altijd open, dus snel even een hoop pleisters errond en de warmtepomp terug dicht maken :+ Het bloeden is uiteindelijk gestopt dus toch geen vrijdagavond-uitstapje voor hechtingen nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eyM7Sz9VUoLXIT2hWs8O7tc4Ns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xpyjtobJMGcPGSMLG7dZoBZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_8bBNHHoYl2Cuj-91T8il4FwNc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKfDUcpLkka1dS9sR6vBXumF.jpg?f=fotoalbum_tile

Het lint lijkt te doen wat het moet, de tijd zal moeten uitwijzen of 10W/meter genoeg is (lint is 2 meter). Vanavond/vannacht misschien even testen door buiten een lint in een bakje water te leggen en te kijken of het bevriest :) De aangegeven temperatuur van de warmtecamera lijkt me te laag, volgens mij was de buitentemperatuur toen pas -2°C, geen idee hoe hij er bij komt dat het pad dan -10 is°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Slonzo heb je misschien een linkje waar dat lint te bestellen is? Bij een van mijn buitenunits was donderdag de hele bodempan dichtgevroren en werd het bij een defrost een soort overstroming. Wil er dus toch wat aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je linten gaat plaatsen doe die dan alleen in het diepste deel van de bodem. om er beter bij te komen kan je ook de voorkant van de unit eraf halen. meestal is dat maar een paar schroeven meer.

sommige hebben al voorbereiding voor linten en dan kan je de gaatjes voor de clips van de officele kit gebruiken om tiraps erdoor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Chatslet schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:44:
@Slonzo heb je misschien een linkje waar dat lint te bestellen is? Bij een van mijn buitenunits was donderdag de hele bodempan dichtgevroren en werd het bij een defrost een soort overstroming. Wil er dus toch wat aan doen.
Ja hoor, ik heb hier besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Slonzo, gaat 't goed met je vingers? Ik hoop dat 't inderdaad bij een domme actie en flinke schrik blijft en 't weer helemaal goed komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

Als de bak dichtvriest en bij een defrost niet meer open gaat, waardoor het ijs steeds verder opbouwt, is dit dan niet een grote ontwerpfout?
Ik bedoel, als dit al gebeurt met de lichte vorst van vandaag.....
Zelf gaan moeten knutselen met warmtelinten is toch eigenlijk te gek voor woorden?
En gevaarlijk.

Waarom ligt er niet af-fabriek al een warmtelint in de bak?
Ja, is niet goed voor de SCOP score, maar op deze manier kom je met het product niet de winter door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gasoline1234 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:37:
Als de bak dichtvriest en bij een defrost niet meer open gaat, waardoor het ijs steeds verder opbouwt, is dit dan niet een grote ontwerpfout?
Ik bedoel, als dit al gebeurt met de lichte vorst van vandaag.....
Zelf gaan moeten knutselen met warmtelinten is toch eigenlijk te gek voor woorden?
En gevaarlijk.

Waarom ligt er niet af-fabriek al een warmtelint in de bak?
Ja, is niet goed voor de SCOP score, maar op deze manier kom je met het product niet de winter door.
bij goede ontwerpen -en juiste installatie- is er doorgaans ook niks aan de hand. echter kan door externe factoren zoals een vervelende plaatsing zulke zaken alsnog voorkomen. dan kan je bij de fabrikant een pan heater bestellen en installateren. al ligt die verantwoordelijkheid bij de installateur maar dan moet die wel de ontwerpbijbel hebben gelezen van de fabrikant en zich daaran houden. er is geen ontwerp bestand tegen een idioot/installateur, het universum zal dan simpelweg een betere idioot/installateur schapen.

in commericele installaties is tracing (de vakterm voor een warmmtelint) ook standaard en vaak honderden watten en vele tientallen meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasoline1234

Gasoline1234

EV9 GT-Line Launch Ed.

flippy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:17:
[...]

bij goede ontwerpen -en juiste installatie- is er doorgaans ook niks aan de hand. echter kan door externe factoren zoals een vervelende plaatsing zulke zaken alsnog voorkomen. dan kan je bij de fabrikant een pan heater bestellen en installateren. al ligt die verantwoordelijkheid bij de installateur maar dan moet die wel de ontwerpbijbel hebben gelezen van de fabrikant en zich daaran houden. er is geen ontwerp bestand tegen een idioot/installateur, het universum zal dan simpelweg een betere idioot/installateur schapen.

in commericele installaties is tracing (de vakterm voor een warmmtelint) ook standaard en vaak honderden watten en vele tientallen meters.
Wat zijn dan die "vervelende plaatsingen" die een panheater moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gasoline1234 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:23:
[...]

Wat zijn dan die "vervelende plaatsingen" die een panheater moeten krijgen?
in de open wind, vooral als de wind en eventuele regen van achteren erin komt. vooral op hogere daken is dat van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
blb4 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:21:
@Slonzo, gaat 't goed met je vingers? Ik hoop dat 't inderdaad bij een domme actie en flinke schrik blijft en 't weer helemaal goed komt!
Ja hoor, alles werkt nog, overal nog gevoel, komt wel goed :)
Ik sta weer op scherp nu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
flippy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:25:
in de open wind, vooral als de wind en eventuele regen van achteren erin komt. vooral op hogere daken is dat van toepassing.
Mijn warmtepompen staan inderdaad in open wind (zonder regeninval), al weet ik niet of dat zo veel verschil maakt. Daikin raadt zelf eigenlijk ook stootborden aan langs de zijkanten (vooral tegen sneeuw) maar de wind is nog altijd een paar graden warmer dan wat er door de WP zelf passeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Gasoline1234 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 19:37:
Als de bak dichtvriest en bij een defrost niet meer open gaat, waardoor het ijs steeds verder opbouwt, is dit dan niet een grote ontwerpfout? Ik bedoel, als dit al gebeurt met de lichte vorst van vandaag....
Je zou verwachten dat er af-fabriek inderdaad wel iets beter over nagedacht wordt, maar tegenwoordig is dat eerder een teken van naïviteit dan van realisme ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Slonzo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:36:
Het lint lijkt te doen wat het moet, de tijd zal moeten uitwijzen of 10W/meter genoeg is (lint is 2 meter). Vanavond/vannacht misschien even testen door buiten een lint in een bakje water te leggen en te kijken of het bevriest :)
Gisteren heb ik in de namiddag 2 pannen buiten gezet, elk met 1.5 liter kraanwater erin.
In 1 pot heb ik een 10W/meter warmtelint gelegd van 2 meter lang.

Ik heb het temperatuurverloop met tussenpozen van enkele uren vastgelegd met de warmtecamera, maar helaas blijken de opgenomen temperaturen alweer nergens op te slaan. Er lijkt wat mis te zijn met mijn camera (nog los van mogelijke emissiviteitsissues) dus de temperatuuropnames zelf zijn waardeloos, maar je kan er wel de verschillen in zien :)

14u30, 1.5°C, warmtelint nog uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE6ozZA--wRO3jO35N9MEsPrK4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAYvl7ZU0R9GMSKAztmk1jVW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rs8u2LwqDWUR1O5BPeXpeGaVp6I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z83sORjCbrfigrlfD0L2RVAs.jpg?f=fotoalbum_tile

16u00, 2°C, temperaturen ongeveer geëgaliseerd, daarna warmtelint aangezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2kUfKenuM-2Zw4bxnBrlXnsU88=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR1EazJbgyv9pkxRcJ8zHch5.jpg?f=fotoalbum_tile

17u30, 2°C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74PNI3H6Ye7GPa4Aa6OCUFsfY7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvciZbkVw17q3Jr99T4VBjO1.jpg?f=fotoalbum_large

22u30, 0.5°C, rara waar is de pot met het lint :+ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaJuoiJhrpG9YPAjsCsW9F5nTPw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXsyUVv9fp6AEjM75Kqc4RC6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPTaDSFzMCd9-mT-taQsoyhPpQo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7E3lLR9aA53r1F4LJwJo4yRN.jpg?f=fotoalbum_tile

01u00, -0,5°C:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12Nj-8Hxt2RAaIqbY15dYOMczxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Me59p917Gar4ao788xtVe7wI.jpg?f=fotoalbum_tile

Het heeft 's nachts tot -1.5°C gevroren, niks spectaculairs dus.

09u30, 0.5°C, de pot zonder lint is compleet bevroren, met lint geen spoor van ijsvorming:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb2NqzwewYIssi0KENVYtT48IKM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRhV2sGaqwJoF5rS4X0dec0M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8TLmZNqcJE6VLzzofIXDb3j3aI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKN3va7dfBlTBc7GjOBIAhtu.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben helaas vergeten om de effectieve watertemperatuur te nemen voor ik de boel opgeruimd heb :F Als het nog eens een nacht lekker ver onder 0 gaat zal ik de test nog eens herhalen en de effectieve watertemperatuur van beide meten met een gewone thermometer. Maar voorlopig heb ik er al vertrouwen in dat de boel niet dicht zal vriezen bij flauwe vriestemperaturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank borgo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 12:36
Ook maar even aanhaken in dit topic

Ik lees over verwarminglinten onder in de bak om de afvoeren vorstvrij te houden, maar is het een idee om zo een lint achter je unit, / verdamper te plaatsen omzo het defrosten een stuk tegen te gaan of is dit iets heel doms?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Frank borgo schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:34:
Ook maar even aanhaken in dit topic

Ik lees over verwarminglinten onder in de bak om de afvoeren vorstvrij te houden, maar is het een idee om zo een lint achter je unit, / verdamper te plaatsen omzo het defrosten een stuk tegen te gaan of is dit iets heel doms?
je verdamper onttrekt kilowatten van de lucht, dat ga je niet tegenhouden met een warmtelintje van een paar watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank borgo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-05 12:36
Oke bedankt voor het antwoord flippy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotonica
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-05 22:24
Slonzo bedankt voor het testen!

ik had de zelfde problemen met mijn Daikin 2MXM50, heb ook maar een lint besteld.
kan je gewoon de stekker er af knippen? en aansluiten op 220 van de buitenunit?
ivm temperatuur sensor (lijkt dat die aan het einde van de draad te zitten denk ik?)

Alvast bedankt

Work to live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Fotonica schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:01:
Slonzo bedankt voor het testen!

ik had de zelfde problemen met mijn Daikin 2MXM50, heb ook maar een lint besteld.
kan je gewoon de stekker er af knippen? en aansluiten op 220 van de buitenunit?
ivm temperatuur sensor (lijkt dat die aan het einde van de draad te zitten denk ik?)

Alvast bedankt
Zo heb ik het inderdaad gedaan, ja. Het bimetaal contact zit aan het andere einde.
Stekker eraf knippen, adereindhulsjes erop, en dan kan je 't zo aansluiten.

Pas wel op, de adertjes van het lint zijn amper 0.75mm2, die mag je niet zomaar bij de inkomende 2.5mm2 schroeven. Ik heb wat reststukjes 2.5mm2 aders gerecupereerd en die erbij geschroefd, dan het lint daaraan gekoppeld met Wago klemmen. Zo was ik ook meteen klaar voor wanneer mijn shellies binnenkomen die ik ertussen ga zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-05 11:26
Aan je foto's te zien heb je de Magnum Ideal Vorstvrijlint. Hoeveel meter heb je hiervan besteld? Ik heb geen idee hoeveel watt ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Windows95 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:57:
Aan je foto's te zien heb je de Magnum Ideal Vorstvrijlint. Hoeveel meter heb je hiervan besteld? Ik heb geen idee hoeveel watt ik nodig heb.
Ik heb 2 meter genomen, maar ik kan je nog niet vertellen of dat afdoende is met de huidige buitentemperaturen :P

Zou trouwens sowieso de goedkopere nemen, tot ~13 graden aan blijven is complete onzin IMO. Maar de goedkopere waren niet in stock & ik stuur de linten zelf toch aan (met een Shelly) dus mij boeide dat even niet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Slonzo op 02-01-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Slonzo Wellicht handiger om vanaf je airco's gewoon een stuk buitenkabel te trekken en je Shelly's dan in waterdichte lasdozen te monteren. Onder de afdekkapje van de klemmenstrook op je airco kan er vochtige buitenlucht bijkomen. Mijn ervaring is dat ze dan binnen een jaar stuk zijn. Heb er hier twee onder de veranda gebruikt en dacht toen dat dat wel kon zonder waterdichte lasdoos. De ene heeft nu een relais dat blijft plakken en de andere heeft boem gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Chatslet schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 15:25:
@Slonzo Wellicht handiger om vanaf je airco's gewoon een stuk buitenkabel te trekken en je Shelly's dan in waterdichte lasdozen te monteren. Onder de afdekkapje van de klemmenstrook op je airco kan er vochtige buitenlucht bijkomen. Mijn ervaring is dat ze dan binnen een jaar stuk zijn. Heb er hier twee onder de veranda gebruikt en dacht toen dat dat wel kon zonder waterdichte lasdoos. De ene heeft nu een relais dat blijft plakken en de andere heeft boem gezegd.
De Shelly zit warm en droog binnen in een lasdoosje (y) Ik kon via de kelder gewoon nog een extra leiding trekken van binnen naar buiten, dus meteen even een knop en Shelly ertussen gestoken. Geen geknoei meer met vanaf de airco's zelf te vertrekken, en zonder die metalen airco-doos er rond ook beter voor de WiFi verbinding :)

Ik kan de linten nu gewoon zelf temperatuurgebonden aansturen via Home Assistant (als ik het laatste stukje v/d leiding nog ff doortrek toch, daarvoor wacht op een droge en minder winderige dag :X

Een plakkend relais kan altijd wel eens, maar bijzonder dat er bij jou condens op kwam. De Shelly's blijven naar mijn idee/ervaring relatief warm dus ik zou niet verwachten dat er snel water op staat...

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 02-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
@Slonzo dat was dus precies mijn redenering dat zo’n ding warm blijft en daarom geen problemen met condens krijgt. Het enige wat ik kan bedenken is condens aan de binnenzijde van de behuizing. Wat het ook is, ze vinden het niet zo fijn in de vochtige buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Robinnoord schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hou je er rekening mee dat die omkasting zorgt voor meer tegendruk die binnen de kast er voor kan zorgen dat de warmtepomp zijn eigen koude lucht weer aanzuigt? Een kleine verdamper moet vaak toch al kouder worden om voldoende vermogen te leveren en dan kom je een beetje in een vicieuze cirkel terecht. Dan wordt het bevriezen en de defrosts steeds frequenter en ook het bevriezen van het condenswater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinnoord
Coolmint schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Hou je er rekening mee dat die omkasting zorgt voor meer tegendruk die binnen de kast er voor kan zorgen dat de warmtepomp zijn eigen koude lucht weer aanzuigt? Een kleine verdamper moet vaak toch al kouder worden om voldoende vermogen te leveren en dan kom je een beetje in een vicieuze cirkel terecht. Dan wordt het bevriezen en de defrosts steeds frequenter en ook het bevriezen van het condenswater.
Bedankt voor het meedenken.

Ja daar heb ik wat rekening mee gehouden. Ik heb de vanes wat rechter gebogen aan de voorkant van de omkasting, zodat de lucht meer naar voren gaat als normaal alles omlaag.
Ook heb ik rondom de airco tempex plaat gedaan zodat alle lucht er verplicht aan de voorkant uit moet. Kortgeleden de airco wat hoger gehangen zodat condenswater gewoon eronder kan vallen en tevens onder de kast nog van trespa een extra schuine plaat aan de voorkant, zodat de koude lucht zo goed mogelijk weg getransporteerd wordt.
Ik kan niet meten of het helpt, maar het zal een betere efficiëntie geven (oke, zonder kast het beste, maar dat ziet er aan de straat kant slechter uit)

Het warmtelint heb ik nu over omdat ik de pvc pijp heb losgekoppeld.
Misschien later het lint gebruiken om tegen de onderkant te plakken of iets dergelijks en te schakelen tijdens defrost tijden.
Sorry, wordt nu wel wat Offtopic

Dit was voor het verhangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NF-6H3I7jJcWg5_bn5JIDLPxwVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mApQSAavAmZMhSQYaXfrSnq0.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IAqnUF2DNKw4fDVi-35oSO1uLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nk825FFzJlp8cTfcJqRtLyiv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fz0T6brjZctc0hLoXGaHfKa2N0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsoQHIGAtfrRRvLaN9vfdh0A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwVJ-xHUJG3uLle0TqwbXTm2UyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esVEfzpkAcwVpQHRE5HWGWiF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door Robinnoord op 17-01-2024 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
Slonzo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:36:
Na veel te lang uitstellen toch maar eens mijn warmtelinten besteld :+

Met de komende nacht -6°C in het verschiet, gisteravond toch alvast 1tje geplaatst. Bij het openhalen van de buitenunit stond er al een laagje ijs in de bodempan, maar de afvoeropening was nog open. Dat is volgens mij het belangrijkste, dus ik heb er gewoon voor gezorgd dat het lint door de opening gaat en 10-15cm uitsteekt. Dan kan dooiwater altijd weg en bouwt het niet verder op tot tegen de ventilator. Verder niet teveel om bekommerd hoe het lint in de lekbak ligt, ik kijk eerst aan hoe dit loopt en kan later nog altijd aanpassen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Even de elektriciteit er weer op om te testen, unit op verwarmen, zag er allemaal goed uit. En dan even getest wie er zou winnen: een grote draaiende ventilator, of mijn vingers. Blijkbaar wint de fan, 7 relatief diepe snijdwonden in 3 vingers. 'Gewoon' even 10 seconden vergeten dat de unit nog draaide, met een muts op hoor je 'm bijna niet, en in het donker zie je 'm ook amper draaien. Nog snel even een extra tie-wrap willen plaatsen en hop... Echt het domste dat ik in vele jaren gedaan heb, kan het nog altijd niet geloven van mezelf. Maar oké, de boel lag nog altijd open, dus snel even een hoop pleisters errond en de warmtepomp terug dicht maken :+ Het bloeden is uiteindelijk gestopt dus toch geen vrijdagavond-uitstapje voor hechtingen nodig...

[Afbeelding][Afbeelding]

Het lint lijkt te doen wat het moet, de tijd zal moeten uitwijzen of 10W/meter genoeg is (lint is 2 meter). Vanavond/vannacht misschien even testen door buiten een lint in een bakje water te leggen en te kijken of het bevriest :) De aangegeven temperatuur van de warmtecamera lijkt me te laag, volgens mij was de buitentemperatuur toen pas -2°C, geen idee hoe hij er bij komt dat het pad dan -10 is°C...
@Slonzo , hoe is het de laatste week/weken gegaan met de vorst en overdag rond/onder het vriespunt met het warmtelint gedeeltelijk in je lekbak? Of heeft het bij jullie nog te weinig gevroren voor de test, ben erg benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Topicstarter
Robinnoord schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:17:
@Slonzo , hoe is het de laatste week/weken gegaan met de vorst en overdag rond/onder het vriespunt met het warmtelint gedeeltelijk in je lekbak? Of heeft het bij jullie nog te weinig gevroren voor de test, ben erg benieuwd.
Ging goed d:)b Ondanks wekenlange vriestemperaturen & sneeuw heb ik geen verstopping van de lekbakken gehad; de afvoer bleef vrij dankzij het warmtelint. Onder de units was het na een paar weken wel 1 grote schaatsbaan :+ Bij sommige units toch een beetje ijsopbouw vanaf de bodem (zie foto hieronder) maar dat bleef nu beperkt tot een paar centimeter en kwam niet meer hoger.

De warmtelinten werden geschakeld met een Shelly, Home Assistant deed de aansturing (linten aan bij 3 graden en lager, uit bij 4 graden en hoger). Dat ging perfect. Ik moet niet meer bij -7 naar buiten met een warmtepistool om de lap ijs weg te smelten, dus ik ben erg blij met de installatie van de linten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67f_lvK6gt1fCWsv_rQo63eXVG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLlHCfAcUmoQvCIaVfNgd5CX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1