copykat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:09:
@
mr_evil08
wat zou jij plaatsen bij plekken waar de airco units geen effect hebben als de CV de deur uit gaat?
Hal/gang/overloop, badcel.
IR panelen?
ik voel er niet heel veel voor om een WP er naast te nemen puur voor wat rest ruimtes te verwarmen. ( beetje dure investering) en de HRcombi CV op gas zal ooit vervangen moeten worden dus ik moet nu bedenken wat dat op kan vangen op termijn.
Badcel kan sowieso met IR plafondledunit voor die paar minuten dat je er bent. verwarmt handdoekenrek op IR kan ook.
sloffen aan/badmatje tegen koude voeten klaar.
zo iets kan de tapwater demand vd CV overnemen maar dan zit ik nog steeds met bepaalde ruimtes die geen /onvoldoende verwarming hebben.
Nadeel is wel de MV zit aan de verkeerde kant vh trappen huis...
Dit:
combiwarmtepompboiler Zou dus de warmwater en rest verwarming kunnen doen.
edit:
[...]
nope niet het ei van columbus
Toilet/Gang/overloop heeft hier nooit iets van verwarming gezeten in dit huis en mis het ook niet gezien het niet extreem koud wordt, vind het ook behoorlijk zonde om een gigantische ruimte waar je iets van 30 seconden per dag? bevind helemaal op te gaan warmen.
Bedenk wel dat een ventilatiewarmtepomp voor onderdruk zorgt in huis(overventileren), in de winter krijg je een mooi koude luchtstroom door je huis, zeker met luchtverwarming is het not done, luchtverwarming moet je aanvullen met WTW.
L/L wandunit WP zie ik als tussenoplossing als opstapje naar L/W WP.
Echt verwarmen met een L/L WP zou ik een vloerunit nemen.
Ruimte,s die zeer minimaal verwarmd moeten worden kan je prima aanvullen met electrokachels.
Een warmtepompboiler met COP 2,5 is echt waardeloos en kan alleen uit bij veel watergebruik, ik zou eerst kijken voor een douche WTW want daar valt aardige besparingen te behalen, bedenk wel dat je aardig veel warmte zo het putje inspoelt dat je terug kan winnen.
Voorlopig heb ik ook niet de oplossing, hier blijft de ketel nog wel even hangen want wil het comfort van een gas waterdoorstromer niet missen, en in de winter nog een beetje verwarmen wat geen spannend gasverbruik is, ook daar zitten de kosten niet in, de airco zorgt dat "de kop eraf" is.
Ik wacht vooral af wat de markt doet gezien aankomende jaren veel gaat veranderen in warmtepomp wereld, er komen allerlei nieuwe modellen, productie gaat omhoog, prijzen zullen waarschijnlijk gaan dalen etc, nog enige verbetering in efficientie en geluid.
Als het nu echt zou moeten zou er waarschijnlijk een 20L boiler komen en maar met een pisstraalje douchen.
[
Voor 23% gewijzigd door
mr_evil08 op 31-08-2023 23:01
]