Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 151 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 18:30
Tripwire999 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 00:19:
Ik zag wel zoiets als een monoblock airconditioning maar die verbruiken ontzettend veel energie water. Zijn er nog andere opties die het overwegen waard zijn om ons appartement te koelen?
Een monoblock kan ook met buitenlucht koelen. Je krijgt dan wel 2 grote gaten naar buiten. Een split zal zuiniger zijn maar een monoblock doet ook prima zijn werk. Een verplaatsbare airco is helemaal niet zuinig.
Er zijn ook nog verplaatsbare split airco's. Wellicht is dat nog een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
RudolfR schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:59:
Iemand hier die iets zinnigs kan zeggen over of het verantwoord is om de binnenunit MHI SRK-25-ZSX-WF op een stuurstroomkabel 5x 0,75mm2 kabel aan te sluiten ipv een 4 x 1,5mm2 zoals is voorgeschreven?
(soepele kern)
De binnenunit trekt heel weinig vermogen, ‘t is de buitenunit die het zware werk doet, daar zit de compressor. Binnenunit zal wel <100W zijn, er zal fysiek niets mis gaan.

Maar op bovenstaande zit enkel gelezen-op-het-internet-garantie, zoals @elektriekert zegt, niet volgens voorschrift van de fabrikant, is niet volgens voorschrift. Als er onverhoopt toch iets zou gebeuren is ‘t jouw probleem, nu heb je nog de kans om er de installateur z’n probleem van te maken.

(en in ‘t algemeen zou ‘t niet slecht zijn als ondermaatse installateurs vaker op ondermaats werk gewezen worden, wat ik hier thuis al tegengekomen ben.. om te huilen. Als ze maar vaak genoeg terug moeten komen gaan ze misschien nog leren dat ‘t in een keer goed te doen hun minder kost dan kantjes eraf lopen)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:50
Willempie27 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 01:35:
[...]

Een monoblock kan ook met buitenlucht koelen. Je krijgt dan wel 2 grote gaten naar buiten. Een split zal zuiniger zijn maar een monoblock doet ook prima zijn werk. Een verplaatsbare airco is helemaal niet zuinig.
Er zijn ook nog verplaatsbare split airco's. Wellicht is dat nog een optie?
Grote gaten naar buiten wist ik moet even kijken of dat geen probleem is voor de VvE, verplaatsbare split airco kende ik niet, ga ik even naar kijken! Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 09:58
Ik heb een vraag, we zitten met het volgende, ons appartement van 75m2 word loeiheet vooral boven. De kinderkamer is onder schuin dak vaak 30 graden (het is nu op dit moment zelfs nog 28 graden waar mijn zoontje slaapt) de huiskamer was van de zomer rond de 35 graden 🙈 niet echt ideaal voor een baby van 1 jaar oud. We hebben letterlijk moeten vluchten uit ons appartement vanwege de hitte. Nu heb ik zitten kijken naar opties voor een airconditioning, maar helaas mogen we van de VvE geen split airconditioning installeren ivm buiten unit. Ik zag wel zoiets als een monoblock airconditioning maar die verbruiken ontzettend veel water. Zijn er nog andere opties die het overwegen waard zijn om ons appartement te koelen?
Waarom mag het van de vve niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
TereZz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:39:
[...]

Waarom mag het van de vve niet?
Split airco mag niet omdat de buiten unit geluid en overlast veroorzaakt. Voor zover ik weet mogen we geen aanpassingen doen aan de buitenkant van het pand die overlast veroorzaken. 2 grote gaten mag denk ik wel, maar moet even zeker weten.
Liefst zou ik gewoon een split airco installeren boven en beneden (of wat er aangeraden word) zodat ons appartement koel blijft maar dat kan dus niet…

[ Voor 16% gewijzigd door Tripwire999 op 28-08-2023 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Tripwire999 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:12:
[...]

Split airco mag niet omdat de buiten unit geluid en overlast veroorzaakt. Voor zover ik weet mogen we geen aanpassingen doen aan de buitenkant van het pand die overlast veroorzaken. 2 grote gaten mag denk ik wel, maar moet even zeker weten.
Liefst zou ik gewoon een split airco installeren boven en beneden (of wat er aangeraden word) zodat ons appartement koel blijft maar dat kan dus niet…
Het is niet evident dat een buitenunit altijd overlast veroorzaakt. Wellicht deel je niet alles hier, maar ik zou toch kijken of een buitendeel mogelijk is. Kleine strijd, en wellicht mag het dan. Je kan het ook aardig aannemelijk maken dat het niet leefbaar is zonder namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Soms mag het buitenunit wel op het balkon.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:34
@Tripwire999 Even voor de zekerheid: Heb je het al voorgelegd bij de VVE meeting of ga je puur af op wat er op papier staat? Ik kan mij namelijk goed voorstellen dat anderen eigenlijk ook wel een L/L warmtepomp willen hebben. Als het bij jou binnen zo warm wordt zullen anderen daar zeer waarschijnlijk ook last van hebben.
Wat betreft geluidsnormen.. tja.. als het echt zo erg was dan had niemand zo'n ding aan de gevel, op het dak of in de tuin gehad. Blijkbaar is het toch wel zo te regelen dat het niet direct een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:34
Sebazzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 08:45:
Soms mag het buitenunit wel op het balkon.
Of met speciale beugels op een schuin dak. Dat is niet zo mooi maar het geeft weinig geluidshinder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
Ik zal voor de zekerheid nog eens navragen, maar weet vrij zeker dat het van de VvE niet mag een split airconditioning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 11:52

smv

Ik heb een vraag, we zitten met het volgende, ons appartement van 75m2 word loeiheet vooral boven. De kinderkamer is onder schuin dak vaak 30 graden (het is nu op dit moment zelfs nog 28 graden waar mijn zoontje slaapt) de huiskamer was van de zomer rond de 35 graden 🙈 niet echt ideaal voor een baby van 1 jaar oud. We hebben letterlijk moeten vluchten uit ons appartement vanwege de hitte. Nu heb ik zitten kijken naar opties voor een airconditioning, maar helaas mogen we van de VvE geen split airconditioning installeren ivm buiten unit. Ik zag wel zoiets als een monoblock airconditioning maar die verbruiken ontzettend veel water. Zijn er nog andere opties die het overwegen waard zijn om ons appartement te koelen?
Plafond ventilator in de kamer, voelt verkoelend aan op je lichaam. Daarnaast helpt het natuurlijk met lucht verplaatsing, zeker als je probeert te koelen.
Wat wij in de slaapkamers doen als ze te warm zijn is raam helemaal open zetten en een ventilator in de vensterbank zetten, zodat je daad werkelijke de koude lucht naar binnen blaast. Deze laten wij afhankelijk hoe warm in de slaapkamer is, ook eventueel 'snachts in stand 1 schuin omhoog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripwire999
smv schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

Plafond ventilator in de kamer, voelt verkoelend aan op je lichaam. Daarnaast helpt het natuurlijk met lucht verplaatsing, zeker als je probeert te koelen.
Wat wij in de slaapkamers doen als ze te warm zijn is raam helemaal open zetten en een ventilator in de vensterbank zetten, zodat je daad werkelijke de koude lucht naar binnen blaast. Deze laten wij afhankelijk hoe warm in de slaapkamer is, ook eventueel 'snachts in stand 1 schuin omhoog aan.
We hebben inderdaad een ventilator in de kamer staan maar zelfs op dit moment is het bijna 30 graden in de kamer van onze 1 jarige zoon. Met ventialtor aan en raam open (terwijl het veel koeler is buiten). Komt waarschijnlijk door het schuine dak en de zon die er de hele dag op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb maar even netjes meteen een topic gemaakt ipv hier vragen te stellen over mijn situatie, als iemand mee wil denken, graag!
Nadenken over opties L/L in mijn jaren '70 huis

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smv

smv

Tripwire999 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

We hebben inderdaad een ventilator in de kamer staan maar zelfs op dit moment is het bijna 30 graden in de kamer van onze 1 jarige zoon. Met ventialtor aan en raam open (terwijl het veel koeler is buiten). Komt waarschijnlijk door het schuine dak en de zon die er de hele dag op staat.
Snap de uitdaging, vandaar goed bedoelt advies, zeker als je geen airco mag. Hetgeen wat je wel kan proberen is anders een mobiele airco, met een uitgang naar het raam toe (multiplex plaat ofzo erin ). Als de hitte er uit is uitzetten en dan kijken wat het doet, maar het is wel een gok voor paar honderd euro natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 09:56
smv schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Snap de uitdaging, vandaar goed bedoelt advies, zeker als je geen airco mag. Hetgeen wat je wel kan proberen is anders een mobiele airco, met een uitgang naar het raam toe (multiplex plaat ofzo erin ). Als de hitte er uit is uitzetten en dan kijken wat het doet, maar het is wel een gok voor paar honderd euro natuurlijk..
Het hele punt met mobiele airco`s is dat de door het "raam" uitgeblazen warme lucht weer ergens vandaan moet komen om geen vacuüm te krijgen, en dat die aangevoerde verse lucht meestal weer gewoon warme lucht van buiten is.
Je bent dus eigenlijk water naar de zee aan het dragen, het scheelt hooguit een paar graden voor een hoop stroom.
Meeste profijt heb je als het al af begint te koelen, dan kan je terugkoelen terwijl er koelere lucht aangevuld wordt.

Mijn 12.000BTU mobieltje gebruikt 1,35 kW/h ( €13/24u) , koelt mijn slaapkamer 2 graden terug overdag terwijl er "koele" lucht aangevoerd wordt vanuit een ruimte zonder ramen.
Hij staat dus hooguit voordat ik naar bed ga een uur of twee aan.
Daarna een stille ventilator op timer, dat maakt ook veel minder herrie dan de mobiele airco.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 28-08-2023 19:52 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-10 12:42
Tripwire999 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:04:
Ik zal voor de zekerheid nog eens navragen, maar weet vrij zeker dat het van de VvE niet mag een split airconditioning.
De VVE ben jij toch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
YouTube: Best fan placement to move air through the house

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ja maar bij bijvoorbeeld mijn ouders moet iedereen ermee instemmen anders gebeurd het niet. En je hebt altijd die lastige buurman.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Sebazzz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
Ja maar bij bijvoorbeeld mijn ouders moet iedereen ermee instemmen anders gebeurd het niet. En je hebt altijd die lastige buurman.
Dat is politiek he. Een simpele waarschuwing dat dan alles van zijn hand ook gaat worden geweigerd.. hoeft niet te werken, maar als 1 iemand lastig kan doen kunnen 2 dat ook doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Teijgetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:43:
[...]

Mijn 12.000BTU mobieltje gebruikt 1,35 kW/h ( €13/24u) , koelt mijn slaapkamer 2 graden terug overdag terwijl er "koele" lucht aangevoerd wordt vanuit een ruimte zonder ramen.
Hij staat dus hooguit voordat ik naar bed ga een uur of twee aan.
Daarna een stille ventilator op timer, dat maakt ook veel minder herrie dan de mobiele airco.
deze simpele split staat 24/7 aan in een grote slaapkamer als het 27 graden is buiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk26d7MKyDHnnc_xUM8hzq3u4J4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Us3VOJ8XbPsGfstfiVPTUsVn.png?f=fotoalbum_large

15x goedkoper en 15x meer comfort....

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-08-2023 20:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Nou ik heb de komende dagen niet echt de mogelijkheid om m'n nieuwe airco te testen, ze staan allebei uit en toen ik vanmorgen wakker werd zag m'n app er zo uit. Wachten op de winter of hopen op een nazomer :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QgaI9kgl.png

en nu zo :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SgUMEh0l.png

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 28-08-2023 20:35 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Alleen de air quality is kutter geworden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:05
smv schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb zonder toestemming van de VvE een split laten hangen, wel parterre dus buitenunit in de tuin. Er zijn hier ook rookgasafvoeren die uitblazen onder balkons en er stoken nog twee op hout en kolen.

Naast me zijn recent mensen ingetrokken die hebben een mobiele airco binnen staan met een afvoer door een gat in een buitendeur, een herrie maakt dat ding! Als hun achterdeur opengaat hoor ik hem loeien en in mijn slaapkamer met raam open hoor ik de lucht blazen.

Dus mobiele airco of monoblock is geen garantie dat je buren niets horen.

Er bestaat zo'n calculatiemodel voor de plaatsing van WP, daar zit een tab in voor appartementen. Met een beetje stille unit voldoe je volgens mij wel aan de maximale dB.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
GudZ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

Ik heb zonder toestemming van de VvE een split laten hangen, wel parterre dus buitenunit in de tuin. Er zijn hier ook rookgasafvoeren die uitblazen onder balkons en er stoken nog twee op hout en kolen.

Naast me zijn recent mensen ingetrokken die hebben een mobiele airco binnen staan met een afvoer door een gat in een buitendeur, een herrie maakt dat ding! Als hun achterdeur opengaat hoor ik hem loeien en in mijn slaapkamer met raam open hoor ik de lucht blazen.

Dus mobiele airco of monoblock is geen garantie dat je buren niets horen.

Er bestaat zo'n calculatiemodel voor de plaatsing van WP, daar zit een tab in voor appartementen. Met een beetje stille unit voldoe je volgens mij wel aan de maximale dB.
Vaak gaat het om het aanzicht zodat het geen tokkie flat wordt, daarom mogen buitenunit,s vaak niet.
1 op balkon zetten wordt vaak door de vingers gezien mits het niet te zichtbaar is vanuit straat.

Maar zwart/wit gezien moet 51% instemmen.
Voor die aangelegde rookgasafvoeren kan zelfs de gemeente dwingen tot weghalen gezien een onveilige situatie betreft als ze het weten, in kader van brandgevaar en volksgezondheid.

Er bestaan wel situatie,s dat men de buitenunit,s op het dak mag plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-08-2023 22:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
flippy schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 20:08:
[...]

deze simpele split staat 24/7 aan in een grote slaapkamer als het 27 graden is buiten:

[Afbeelding]

15x goedkoper en 15x meer comfort....
Ja, dat bedoel ik. Een split unit werkt omdat de lucht binnen circuleert en de warmte buiten via de unit afgegeven wordt.

Mijn reactie was meer vanwege het advies aan Tripwire dan maar een mobiele airco neer te zetten.
Een mobiele airco is voor het idee leuk, maar werkt eigenlijk niet tot nauwelijks.
Kost alleen maar........

Nu moet ik daar bij zeggen dat het bij mij op een bewolkte dag als vandaag al 28 graden wordt (nu bv is het nog 25,5)
Als ik hem de hele dag laat loeien is het ook 25-26 graden.
Terugkoelen op een hete dag is dan ook al snel van 30+ graden, en de hele constructie neemt die temperatuur aan onder het (asbest)golfplaten zwarte dak. Dat koel je niet terug met een mobiele airco.
Dat wordt zo een dure hobby om het flink te laten draaien, en maar een paar graden omlaag te gaan, dat het dus alleen vlak voor slapengaan even aan gaat zodat het iets afkoelt. Bijna hetzelfde effect, een paar graden lager.
En daarna een ventilator tot na in slaap vallen.
Dan kom je onder die 2,5 kW van jou uit. ;)

`s Avonds even doortochten met koele lucht gaat niet ivm de vele muggen hier op het platteland.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 28-08-2023 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-10 15:09
Teijgetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:02:
[...]
`s Avonds even doortochten met koele lucht gaat niet ivm de vele muggen hier op het platteland.
Is muggengaas een optie, om toch goed ventileren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Nomind schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Is muggengaas een optie, om toch goed ventileren?
Die heb ik inderdaad wel in mijn slaapkamer in de vorm van rolhorren buiten.
Op andere ramen in de woning echter (nog) niet, laten tochten gaat nog niet zonder ongedierte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Hierbij mijn installatie- en gebruikerservaringen met een Mitsubishi Heavy Industries SRF25ZS-W vloerunit. Machine 1 van 3. Waarom een vloerunit? Nou, omdat ik de l/l warmtepompen wil gebruiken als hoofdverwarming en koeling. De radiatoren zijn reeds verwijderd, dus de vloerunits kunnen mooi onder de ramen geplaatst worden. Dit zorgt voor een egale verwarming van de ruimte, en koeling doen ze dan met twee vingers in de neus . De 25 (2.5kw) unit staat in mijn slaapkamer, waar ik tevens tijdens de verbouwing als schone ruimte hou. Dit doet hij tot nu toe met veel gemak. Ook al eens als test heel warm of koud, maar dat is zo gedaan. Het betreft dan ook een ruimte van 37 m3. Hij staat tegenover een deur. Als ik deze open hou en de luchtstroom richting de deur wijs wordt de gang en huidige keuken meeverwarmd en gekoeld, maar het temperatuurverschil voor en na de deur is significant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgT9dMbGThWzQmmuc98Hj6fneI8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BwfqFSleqhC1mOsKP2xNp5ZQ.png?f=fotoalbum_large (groen zijn de vloerunits van MHI)

De buitenunit staat op een plat dak. Ik heb zware tuintegels op het dak geplaatst, daar bigfoots op en daar dan weer de unit. Op sommige compressfrequenties hoor ik echter toch nog een lage zware brom op het toilet. De unit staat naast de slaapkamer boven de woonkamer, dus toch frappant dat uitgerekend in het toilet het hoorbaar is. Omdat het dak doorloopt naar buren zal ik dit dus verder dempen met trillingsdempende veren, want de kans is aanwezig dat dit dus ook hoorbaar is bij de buren.

Koelleidingen netjes zelf geisoleerd met Armaflex XG buisisolatie, want dat is kostbare koelte of warmte. Kost wat, maar runningcosts overstijgd dat allemaal natuurlijk. Dank aan @flippy voor het advies en installeren!

In de slaapkamer rechtsboven (logeerkamer/kantoor) komt ook een 2.5kw vloerunit. Over de woonkamer ben ik nog niet helemaal uit of het een 3.5 of 5kw vloerunit wordt. Ik accepteer een temperatuurverschil tussen keukendeel en zitgedeelte, dus ik wil het wel bij één unit in de ruimte houden. Maar volgens mij is dat ook een vraag die telkens terugkomt in dit topic O-)

[ Voor 4% gewijzigd door TereZz op 29-08-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Teijgetje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 23:02:
[...]
Hebben ze op het platteland geen raam/deur horren? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:34
TereZz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:
De buitenunit staat op een plat dak. Ik heb zware tuintegels op het dak geplaatst, daar bigfoots op en daar dan weer de unit. Op sommige compressfrequenties hoor ik echter toch nog een lage zware brom op het toilet. De unit staat naast de slaapkamer boven de woonkamer, dus toch frappant dat uitgerekend in het toilet het hoorbaar is. Omdat het dak doorloopt naar buren zal ik dit dus verder dempen met trillingsdempende veren, want de kans is aanwezig dat dit dus ook hoorbaar is bij de buren.
Dat heeft te maken met de resonantie frequentie van je gebouw / muren / plafonds. Bij een lage frequentie komt dat op hele onverwachte plekken terug, als het resoneert voegt elke slag extra energie toe en bouwt het op tot een extreem hoorbare brom.

Helemaal voorkomen lukt alleen als je het in de tuin op de grond zet, dat heeft altijd mijn voorkeur, anders is het vechten met genoeg massa en veren / dempers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
Inmiddels begonnen met het installeren van de eerste van 3 units, namelijk de unit voor de woonkamer. De binnenunit hangt op z'n plek en ik heb alles besteld wat ik verder nodig heb om de buitenunit aan te sluiten. Blijf het spannend vinden om een gat in de muur te gaan maken, maar het hoort erbij :D

In het kader van "van fouten leert men", heb ik al het stuk koelleiding dat aan de binnenunit zit geknakt... terwijl het buigen volgens de instructie zou moeten kunnen. Dus dat wordt ook meteen leren hoe een nieuwe flare verbinding te maken :+ En een teflon buigveer gekocht voor de resterende bochtjes.

Met de volgende twee units moet het dus foutloos gaan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-10 18:30
Vincm schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:33:
Inmiddels begonnen met het installeren van de eerste van 3 units, namelijk de unit voor de woonkamer. De binnenunit hangt op z'n plek en ik heb alles besteld wat ik verder nodig heb om de buitenunit aan te sluiten. Blijf het spannend vinden om een gat in de muur te gaan maken, maar het hoort erbij :D

In het kader van "van fouten leert men", heb ik al het stuk koelleiding dat aan de binnenunit zit geknakt... terwijl het buigen volgens de instructie zou moeten kunnen. Dus dat wordt ook meteen leren hoe een nieuwe flare verbinding te maken :+ En een teflon buigveer gekocht voor de resterende bochtjes.

Met de volgende twee units moet het dus foutloos gaan 8)
Als je hem buigt kan je best scherp buigen zonder tools. Gewoon over een iets langere lengte de bocht erin masseren steeds op een ander plekje. Dus niet 90 graden en je duim op 1 plek houden want dat knikt die. En en al helemaal niet buigen in het gat in de muur. Pas ook op zoalang die niet aansloten in dat er geen vuil of vocht in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:56:
[...]

Als ze zelf langs willen komen terwijl ze netjes op de hoogte gesteld zijn via mijn bericht dat het pas medio 2024 ten uitvoering zou komen zien ze het zelf blijkbaar niet als lastigvallen.
Mijn verzoek was een indicatie voor 4 binnenunits en ik had de installatie route beschreven. Beide hebben gebeld en ik heb weer er op gewezen dat het lange termijn planning was en dat ik ook best wat foto's en volumegegevens wilde sturen om een schatting te doen maar ze wilden toch langs komen. En het enige wat ze zeiden was dat de offerte dan beperkt geldig was ivm met de tijdsduur. Prima toch?
Als ze mij hadden gemeld we sturen wat generieke gegevens op en neem weer contact op in 2024 als je er aan toe bent was dat ook goed geweest.
Ik zoek uit met wie ik in zee ga, fine tune de offerte, en spreek af wanneer ze ongeveer kunnen komen, teken de overeenkomst. (Of indien ze aangeven het is beter te wachten op 2024 serie dan zie ik dat ook als eerlijk advies.) Onze keuken is ook al afgerond en getekend maar opgeschoven in plaatsing 2024 ook geen probleem.(geen voorschot nodig.)
Ik krijg technische tekeningen zodat ik de keukenruimte klaar heb naar hun specificaties.

Voordeel van lange termijn planning is dat leveranciers werkzaamheden en andere werkzaamheden van de opknap/verbouwing samengevoegd kunnen worden rekening houdend met de benodigde aanpassingen..

Overigens mn schilder is ook 2 maanden geleden geweest om pas in 2024 te kunnen schilderen.
Heb ik ook gewoon offerte gehad en getekend.
Wowww, je hoeft mij geen verantwoording af te leggen hoor en zeker niet over een complete verbouwing ;-)
IK zou iig pas prijzen opvragen als ik hem ook echt wil hebben, maar tja, ik heb geen verbouwing.

Samenvatting van wat jij zij hierboven: ik ga verbouwen, dus ik wil weten waar ik aan toe ben zodat ik rekening kan houden met benodigde aanpassingen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:47:
[...]

Dit is nu, buiten nog 15, binnen alweer 22...

[Afbeelding]
Of te wel, jouw airco verdoezelt een probleem, maar je pakt het niet aan? Of wat probeer je te zeggen?
Als bij mij mijn huis zo snel heet wordt, dan had ik het liever proberen te voorkomen dan altijd maar weer opnieuw stroomverbruik om het tijdelijk weg te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:18

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Wowww, je hoeft mij geen verantwoording af te leggen hoor en zeker niet over een complete verbouwing ;-)
Dat was t niet maar meer een uitleg waarom ik vond dat zover van te voren wel goed/gunstig is.
De prijzen zullen inderdaad stijgen en na meer dan 6 maanden verschillen maar de offerte zal vermoedelijk dan 10% stijgen wat incalculeerbaar is.
IK zou iig pas prijzen opvragen als ik hem ook echt wil hebben, maar tja, ik heb geen verbouwing.

Samenvatting van wat jij zij hierboven: ik ga verbouwen, dus ik wil weten waar ik aan toe ben zodat ik rekening kan houden met benodigde aanpassingen ;-)
Juist, inderdaad vooral dat , al is "ga verbouwen" meer "ben druk aan het verbouwen" 😣😁 . Alles moet aangepakt worden en dan is het handig als je enig idee hebt van de mogelijkheden en daaraan gekoppelde kosten. En ook niet belangrijk : wat er voor nodig is kwa verbouwen/slopen en opnieuw opbouwen.
Beetje kudt als je net van alles hebt afgewerkt en netjes hebt en zo'n installateur rost effe overal gaten in, boort de slangen in t zicht tegen de muur met alle schade van dien.
Doe ik liever wat voorbereidend werk (als je het de installateurs makkelijk maakt leveren ze vaak netter werk af ;) ). en laat daarna de installatie komen en werk dan pas alles af.

Ben benieuwt wat ze bieden en hoe ze het willen plaatsen. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Dat was t niet maar meer een uitleg waarom ik vond dat zover van te voren wel goed/gunstig is.
De prijzen zullen inderdaad stijgen en na meer dan 6 maanden verschillen maar de offerte zal vermoedelijk dan 10% stijgen wat incalculeerbaar is.

[...]

Juist, inderdaad vooral dat , al is "ga verbouwen" meer "ben druk aan het verbouwen" 😣😁 . Alles moet aangepakt worden en dan is het handig als je enig idee hebt van de mogelijkheden en daaraan gekoppelde kosten. En ook niet belangrijk : wat er voor nodig is kwa verbouwen/slopen en opnieuw opbouwen.
Beetje kudt als je net van alles hebt afgewerkt en netjes hebt en zo'n installateur rost effe overal gaten in, boort de slangen in t zicht tegen de muur met alle schade van dien.
Doe ik liever wat voorbereidend werk (als je het de installateurs makkelijk maakt leveren ze vaak netter werk af ;) ). en laat daarna de installatie komen en werk dan pas alles af.

Ben benieuwt wat ze bieden en hoe ze het willen plaatsen. :)
Ik heb gewoon gezegd dat ik geen kabelgoten wil zien, dus binnen en buiten op dezelfde plek en niets anders te zien dat de buitenunit en binnenunit met slechts 1 kabel naar het stopcontact en laat ik nu op de plek waar hij in de woonkamer komt dat ook nog op de juiste plek hebben, dus niets te zien.

Tevens ga ik de airco een halve meter van de vloer plaatsen zodat hij de koudste lucht inzuigt om efficiënter te kunnen verwarmen dan als hij bovenaan hangt (koelen) en daar de warmste lucht inzuigt die hij minder efficiënt verder moet verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Verwijderd zijn dan vloer units niet handiger?
Staat ook mooier dan zo'n bult net boven de grond.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:07
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

Ik heb gewoon gezegd dat ik geen kabelgoten wil zien, dus binnen en buiten op dezelfde plek en niets anders te zien dat de buitenunit en binnenunit met slechts 1 kabel naar het stopcontact en laat ik nu op de plek waar hij in de woonkamer komt dat ook nog op de juiste plek hebben, dus niets te zien.

Tevens ga ik de airco een halve meter van de vloer plaatsen zodat hij de koudste lucht inzuigt om efficiënter te kunnen verwarmen dan als hij bovenaan hangt (koelen) en daar de warmste lucht inzuigt die hij minder efficiënt verder moet verwarmen.
Nadeel van binnen- en buitenunit op dezelfde plek aan de muur is dat je niet uitkomt met de minimale lengte van de koelmiddelleiding. Die minimale lengte is vaak 2 of 3 meter.

Wat je dan soms ziet is koelleiding opgerold tussen de muur en de buitenunit. Ook niet heel mooi..

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
nMad schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Nadeel van binnen- en buitenunit op dezelfde plek aan de muur is dat je niet uitkomt met de minimale lengte van de koelmiddelleiding. Die minimale lengte is vaak 2 of 3 meter.

Wat je dan soms ziet is koelleiding opgerold tussen de muur en de buitenunit. Ook niet heel mooi..
Dat moet je wel even checken in de installatiehandleiding. Niet alle units vereisen een minimumlengte, ik heb het bij MHI-ZSX niet gelezen tenminste. Of er overheen gelezen, dat kan ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leanderr
  • Laatst online: 14:08
[...]

Bij mij hebben ze gewoon een lus achter de buitenunit gedaan. Want beneden heb ik ook de binnen en buitenunit op dezelfde plek. Boven heb ik de leidingen allemaal weg weten te werken.

Mini Cooper SE 2022 - Voldt grannycharger - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Nu online
Martin7182 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:02:
[...]

Dat moet je wel even checken in de installatiehandleiding. Niet alle units vereisen een minimumlengte, ik heb het bij MHI-ZSX niet gelezen tenminste. Of er overheen gelezen, dat kan ook ;)
Unit uit m’n signature had ook geen minimum lengte gespecificeerd in de installatie handleiding. Ik was niet 100% overtuigd dat dat correct was en had het nagevraagd bij ME, en daar bevestigden ze dat er inderdaad geen minimum lengte was.

Is geen MHI, maar het kan dus inderdaad zonder minimum lengte, afhankelijk van fabrikant en model.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 20:31
[...]

En hoe ga je om met muggen (een hor kan niet overal), hoge luchtvochtigheid en hoge nacht temperaturen?

In onze kamer wordt het niet warmer dan 25 graden, maar ik zou toch graag wat willen koelen en de luchtvochtigheid verlagen op de bovenverdieping.
Ik hoop dat met de WTW unit dit door het hele huis verplaatst en ik zo overal profijt heb.
Beneden blijft het koel ivm vloerverkoeling.

Of is het het niet waard om een airco neer te zetten. Ik wil graag met 1 buitenunit naar 3 binnenunits. Ik dacht aan een kanaalairco, maar ben nog aan het verdiepen.

• mr_evil08
@Krilo_89
Een hor kan overal, zijn er voor zowel binnen als buitenramen in de meest exotische manieren, zijn volledig op maat en aanpasbaar te maken, kwestie van juist laten informeren bij de juiste partijen.

En een WTW unit is lang niet krachtig genoeg om iets te betekenen in huis ondanks 24/7 op hoog ventileren zet, zelf eens geprobeerd met heteluchtverwarming deze ketels zijn een veelvoud krachtiger dan menig WTW unit,s. op de bovenverdieping doet het nagenoeg niks behalve tochten waardoor het op die manier koeler aanvoelt.

Als je vloerkoeling hebt zou ik het CV systeem uitbreiden door boven fancoils ophangen gezien je daarmee ook kan koelen, met fancoils kun je ook condenserend koelen ofwel luchtvochtigheid verlagen.

[ Voor 94% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:36:
@Verwijderd zijn dan vloer units niet handiger?
Staat ook mooier dan zo'n bult net boven de grond.
Minder efficiënt, groter, dikker, voor wat ik zelf heb gemerkt minder stil, duurder...
Dus nee, doe mij maar een gewone airco ;-)

Ik snap werkelijkwaar niet waarom ze hier niet meer mee doen, steeds meer mensen nemen een arico met hoofddoel verwarmen, maar de ophangplek is ongewijzigd?! Onlogisch en er is onderzoek nodig die aantoont of zelfs bevestigd dat lager ophangen bij verwarmen beter is.

Voor koelen hangt een airco hoog zodat hij de warmste lucht in kan zuigen en dus extra goed kan koelen door warmte beter over te brengen naar het koude koudemiddel.
Voor warmte moet je dus precies andersom denken.

Verwijderd

[...]

Ik heb er nog nooit van gehoord en ik neem aan dat de professional die het opgehangen heeft wel zal weten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dat doet dus bijna niets! Wat veel beter werkt is op een halve meter afstand de warmte naar buiten blazen en aan de andere kant van het huis een raam openzetten. Je merkt dan dat de lucht enorm goed bij dat raam naar binnen wordt gezogen. Veeeeeeeeel efficiënter.
Als je denkt dat je veel lucht van buiten naar binnen zuigt, houd je hand dan eens achter de fan en er naast, dan merk je dat hij dus heel veel warmte lucht van binnen naar voren blaast, dus bijna niets van buiten.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Daikin vs M.H.I 0-1 voor Mitsubatsu.
Volgens de twee verkopers dan.
Stiller zuiniger betere aftersales/garantie en langere levensduur.
En betere airflow sturing, vertikaal en horizontaal.
Eentje legde stuk beter uit dat bij 0 tot -5, tot - nogwat de verwarming hard achteruit gaat met airco's en dat enige bijverwarming dan noodzakelijk is. Zeg 10% vh jaar is airco verwarming onvoldoende.
Offerte is onderweg.

Al met al is airco een ideale zuinige climaatbeheersing in huis.
Alleen douche/tapwater en vorst periode is een gat in de overal transitie.
(los van de airco loze ruimtes dan.

Dat is dan ook meteen een ok wat zullen we voor de bijverwarming en rest (geen airco) ruimtes houden?
Electrische verwarming? Een WP op de bestaande cv leidingen en wat convectoren plaatsen op de benodigde plekken?

Hoe pakken jullie dat aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

copykat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:05:
Eentje legde stuk beter uit dat bij 0 tot -5, tot - nogwat de verwarming hard achteruit gaat met airco's en dat enige bijverwarming dan noodzakelijk is. Zeg 10% vh jaar is airco verwarming onvoldoende.
Offerte is onderweg.

Al met al is airco een ideale zuinige climaatbeheersing in huis.
Alleen douche/tapwater en vorst periode is een gat in de overal transitie.
(los van de airco loze ruimtes dan.

Dat is dan ook meteen een ok wat zullen we voor de bijverwarming en rest (geen airco) ruimtes houden?
Electrische verwarming? Een WP op de bestaande cv leidingen en wat convectoren plaatsen op de benodigde plekken?

Hoe pakken jullie dat aan?
Misschien eens met wat minder comfort tevreden zijn.
Een aantal uren per dag in 15 graden is aangetoond erg gezond! Ik doe dat altijd al en als ik dan voel dat het iets te koud wordt aan het einde van de dag, pas dan gaat de temperatuur omhoog. Je lichaam went letterlijk en je kan veel beter tegen iets lagere temperatuur dan anderen.
Ik verwarm ook echt alleen mijn woonkamer, de rest ben ik kort of ik slaap er heerlijk onder een deken in zo koud mogelijk.

Voor het verwarmen van water heb ik een boiler van 80L met WiFi, ingesteld op de uren dat de zon schijnt en hij dus zo goed als 100% eigen stroom verbruikt. Een warmtepomp boiler krijg ik nooit terugverdiend, zeker niet met het idee dat als je hem dan na vele vele jaren terugverdiend hebt dat hij zijn 1e nukken buiten de garantie gaat krijgen.

Al met al, goedkope oplossing en weinig tot geen verbruik met 1 grote zware airco in de erg grote woonkamer niet bij het plafond, maar wat lager aan de muur zodat hij vooral koudere lucht inzuigt i.p.v. de warme lucht die al boven bij het plafond hangt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10 23:11
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Minder efficiënt, groter, dikker, voor wat ik zelf heb gemerkt minder stil, duurder...
Dus nee, doe mij maar een gewone airco ;-)

Ik snap werkelijkwaar niet waarom ze hier niet meer mee doen, steeds meer mensen nemen een arico met hoofddoel verwarmen, maar de ophangplek is ongewijzigd?! Onlogisch en er is onderzoek nodig die aantoont of zelfs bevestigd dat lager ophangen bij verwarmen beter is.

Voor koelen hangt een airco hoog zodat hij de warmste lucht in kan zuigen en dus extra goed kan koelen door warmte beter over te brengen naar het koude koudemiddel.
Voor warmte moet je dus precies andersom denken.
Hoog aan de muur hangt de unit niet in de weg. De lamellen zorgen ervoor dat de warme lucht schuin naar beneden geblazen wodt. Dat gaat erg goed :)

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dat gevoel van een warmtpomp die veel duurder is dan een CV en meer onderhoudskosten heeft per jaar en dus moeilijk terugverdienbaar is in comfort en energie verbruik heb ik ook.
De airco's zijn al 250 per jaar.(filters vervangen en condensor reinigen) Dus die WP zal ook wel op 200/jaar zijn.
Maar de airco's zijn zuiniger en geven meer flexibiliteit in comfort.

• mr_evil08
[...]

Wat @Verwijderd ook aangeeft werkt dat niet geweldig.
Mensen hebben dit uitgetest en kunnen dat onderbouwen met cijfers.

Zie> YouTube: Best fan placement to move air through the house

Ventilator op ong 0.5-1 meter zetten en naar buiten laten blazen en elders een raam open zetten is de beste optie.

@copykat Airco heeft geen jaarlijks onderhoudsbeurt nodig, de meeste zaken kan je zelf zoals filters schoonmaken, zelf laat ik het ook niet jaarlijks doen.

Filters vervangen van een airco/binnenunit is niet nodig want die kan je reinigen/schoonmaken.
In de airco zitten G filters, dat zijn geen F filters die je eens in x tijd moet vervangen.

Veel mensen hier waaronder ik gebruiken de airco als hybride opstelling voor verwarmen, dat werkt heel goed in praktijk.

Wat ook belangrijk is dat je na een koelsessie even een half uur laat droogblazen.
Ik doe het in de auto ook, x minuten voor einde van rit airco uitschakelen en droogblazen dat werkt zeer goed, geen vieze geurtjes meer, en geen plas onder de auto.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
copykat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:05:
COP 3 bij -7 in praktijk, COP 2,8 is redelijk gelijk aan gas CV.
Capaciteit neemt af, COP afname valt reuze mee hoor, dit probleem speelt ook bij lucht/water warmtepompen.

Hier is het -12 geweest en ook als hoofdverwarming ging het goed, natuurlijk spreek ik over eigen situatie maar het kan wel dus.

En gaat pas pendelen bij buitentemperaturen van 15+ met een beetje zon op de ramen.

Van die 10% in het jaar maak maar 2%.
Als het -20 wordt kan er wel een electrokachel bij aan als ik geen CV meer had.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2023 18:22 ]

• Vincm
  • Registratie: December 2009
Willempie27 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Als je hem buigt kan je best scherp buigen zonder tools. Gewoon over een iets langere lengte de bocht erin masseren steeds op een ander plekje. Dus niet 90 graden en je duim op 1 plek houden want dat knikt die. En en al helemaal niet buigen in het gat in de muur. Pas ook op zoalang die niet aansloten in dat er geen vuil of vocht in komt.
Bedankt voor de tip, maar het was al te laat voor mij want de knik zat er al in hè ;) Maar de buigveer is al onderweg. Ik heb ook een flare tool om een nieuwe flare verbinding te kunnen maken áchter de knik, en getest op een oud stukje koperleiding. Leuk spul! Kan ik de rest van m'n leidingen ook op maat maken.

• smv

smv

Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:45:
[...]

Dat doet dus bijna niets! Wat veel beter werkt is op een halve meter afstand de warmte naar buiten blazen en aan de andere kant van het huis een raam openzetten. Je merkt dan dat de lucht enorm goed bij dat raam naar binnen wordt gezogen. Veeeeeeeeel efficiënter.
Als je denkt dat je veel lucht van buiten naar binnen zuigt, houd je hand dan eens achter de fan en er naast, dan merk je dat hij dus heel veel warmte lucht van binnen naar voren blaast, dus bijna niets van buiten.
Grappig, weet je ik heb een thermostaat in de slaapkamer liggen en ik weet ich dat hij met 1 uur blazen zo 2 graden er af kan halen. Ik vind dat best veel. Voor mij werkt het.
Dat er testen zijn gedaan en voor jullie zeggen het werkt niet, dan is dat zo. Ik probeer ich goed bedoelt mee te denken aan meneer, als je geen optie tot een split airco hebt op locatie. Het is toch altijd het proberen waard (denk ik dan).

[ Voor 22% gewijzigd door smv op 31-08-2023 20:43 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@mr_evil08
wat zou jij plaatsen bij plekken waar de airco units geen effect hebben als de CV de deur uit gaat?
Hal/gang/overloop, badcel.
IR panelen?

ik voel er niet heel veel voor om een WP er naast te nemen puur voor wat rest ruimtes te verwarmen. ( beetje dure investering) en de HRcombi CV op gas zal ooit vervangen moeten worden dus ik moet nu bedenken wat dat op kan vangen op termijn.
Badcel kan sowieso met IR plafondledunit voor die paar minuten dat je er bent. verwarmt handdoekenrek op IR kan ook.
sloffen aan/badmatje tegen koude voeten klaar.

zo iets kan de tapwater demand vd CV overnemen maar dan zit ik nog steeds met bepaalde ruimtes die geen /onvoldoende verwarming hebben.
Nadeel is wel de MV zit aan de verkeerde kant vh trappen huis...

Dit: combiwarmtepompboiler Zou dus de warmwater en rest verwarming kunnen doen.
edit:
2. Rendement: De warmtepomp verbruikt extra energie bij het omschakelen tussen de verschillende functies. Hierdoor is het rendement uiteindelijk lager en wordt de warmtepomp extra belast.

3. Lagere aanschafprijs: Een combi warmtepomp is duur in aanschaf, dit betekent een flinke investering en een langere terugverdientijd. Onder de streep ben je met een aparte warmtepompboiler vaak goedkoper uit.
nope niet het ei van columbus

[ Voor 26% gewijzigd door copykat op 31-08-2023 21:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
copykat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:09:
@mr_evil08
wat zou jij plaatsen bij plekken waar de airco units geen effect hebben als de CV de deur uit gaat?
Hal/gang/overloop, badcel.
IR panelen?

ik voel er niet heel veel voor om een WP er naast te nemen puur voor wat rest ruimtes te verwarmen. ( beetje dure investering) en de HRcombi CV op gas zal ooit vervangen moeten worden dus ik moet nu bedenken wat dat op kan vangen op termijn.
Badcel kan sowieso met IR plafondledunit voor die paar minuten dat je er bent. verwarmt handdoekenrek op IR kan ook.
sloffen aan/badmatje tegen koude voeten klaar.

zo iets kan de tapwater demand vd CV overnemen maar dan zit ik nog steeds met bepaalde ruimtes die geen /onvoldoende verwarming hebben.
Nadeel is wel de MV zit aan de verkeerde kant vh trappen huis...

Dit: combiwarmtepompboiler Zou dus de warmwater en rest verwarming kunnen doen.
edit:
[...]

nope niet het ei van columbus
Toilet/Gang/overloop heeft hier nooit iets van verwarming gezeten in dit huis en mis het ook niet gezien het niet extreem koud wordt, vind het ook behoorlijk zonde om een gigantische ruimte waar je iets van 30 seconden per dag? bevind helemaal op te gaan warmen.

Bedenk wel dat een ventilatiewarmtepomp voor onderdruk zorgt in huis(overventileren), in de winter krijg je een mooi koude luchtstroom door je huis, zeker met luchtverwarming is het not done, luchtverwarming moet je aanvullen met WTW.

L/L wandunit WP zie ik als tussenoplossing als opstapje naar L/W WP.
Echt verwarmen met een L/L WP zou ik een vloerunit nemen.

Ruimte,s die zeer minimaal verwarmd moeten worden kan je prima aanvullen met electrokachels.

Een warmtepompboiler met COP 2,5 is echt waardeloos en kan alleen uit bij veel watergebruik, ik zou eerst kijken voor een douche WTW want daar valt aardige besparingen te behalen, bedenk wel dat je aardig veel warmte zo het putje inspoelt dat je terug kan winnen.

Voorlopig heb ik ook niet de oplossing, hier blijft de ketel nog wel even hangen want wil het comfort van een gas waterdoorstromer niet missen, en in de winter nog een beetje verwarmen wat geen spannend gasverbruik is, ook daar zitten de kosten niet in, de airco zorgt dat "de kop eraf" is.

Ik wacht vooral af wat de markt doet gezien aankomende jaren veel gaat veranderen in warmtepomp wereld, er komen allerlei nieuwe modellen, productie gaat omhoog, prijzen zullen waarschijnlijk gaan dalen etc, nog enige verbetering in efficientie en geluid.

Als het nu echt zou moeten zou er waarschijnlijk een 20L boiler komen en maar met een pisstraalje douchen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 31-08-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Een aantal uren per dag in 15 graden is aangetoond erg gezond! Ik doe dat altijd al en als ik dan voel dat het iets te koud wordt aan het einde van de dag, pas dan gaat de temperatuur omhoog. Je lichaam went letterlijk en je kan veel beter tegen iets lagere temperatuur dan anderen.
Ik verwarm ook echt alleen mijn woonkamer, de rest ben ik kort of ik slaap er heerlijk onder een deken in zo koud mogelijk.

Voor het verwarmen van water heb ik een boiler van 80L met WiFi, ingesteld op de uren dat de zon schijnt en hij dus zo goed als 100% eigen stroom verbruikt. Een warmtepomp boiler krijg ik nooit terugverdiend, zeker niet met het idee dat als je hem dan na vele vele jaren terugverdiend hebt dat hij zijn 1e nukken buiten de garantie gaat krijgen.

Al met al, goedkope oplossing en weinig tot geen verbruik met 1 grote zware airco in de erg grote woonkamer niet bij het plafond, maar wat lager aan de muur zodat hij vooral koudere lucht inzuigt i.p.v. de warme lucht die al boven bij het plafond hangt.
Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je het huis af laat koelen tot 15 graden en je vervolgens de Airco aanzet deze op standje orkaan gaat tenzij je hem om een schema zet om langzaam te temperatuur te verhogen.

Of de 15 graden nou gezond is of niet, als je het kan (en wil) betalen om meer comfort te hebben zie ik het probleem niet.

Op welke hoogte ga je de unit nu laten hangen?
Ik heb bij ons de wandunit (Perfera) zo'n 20 cm lager dan het plafond gehangen (i.p.v. de minimale ruimte van 5cm).
Ik zou het niet zien zitten om deze als een vloermodel op te hangen aangezien deze behoorlijk ver uit steekt.
Hij is ook open vanaf de bovenkant en ziet er niet uit.

Maar dat is mijn mening uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Niet iedereen kan dat, genoeg mensen waarbij het lichaam niet meer bruin vet gaat aanmaken, zeker naarmate je ouder wordt, je krijgt dan koude handen en voeten en blijft dat houden.

1 grote airco werkt niet in praktijk als het hoofdverwarming betreft, een 3,5kw binnenunit is wel de max, grotere unit,s moeten teveel lucht verplaatsen naar 1 punt en het maakt weinig meer uit waar de unit geplaatst wordt, deze grote luchtstromen vanuit 1 punt merk je op veel plekken in de kamer.

Met een wandunit kan je dat niet realiseren tenzij je hem op de kop hangt, te laag hangen resulteert in niet ver genoeg de kamer in blazen, vandaar dat vloerunit,s meer wordt aangeraden als hoofdverwarming.

Ik ben wel eens bij mensen thuis geweest die groter hadden en ermee verwarmde zoals een 4,2kw en het was een tochtbende, men zette de unit altijd handmatig op fluisterstand maar daarmee beperk je het vermogen enorm.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
mr_evil08 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:48:
[...]

Niet iedereen kan dat, genoeg mensen waarbij het lichaam niet meer bruin vet gaat aanmaken, zeker naarmate je ouder wordt, je krijgt dan koude handen en voeten en blijft dat houden.

1 grote airco werkt niet in praktijk als het hoofdverwarming betreft, een 3,5kw binnenunit is wel de max, grotere unit,s moeten teveel lucht verplaatsen naar 1 punt en het maakt weinig meer uit waar de unit geplaatst wordt, deze grote luchtstromen vanuit 1 punt merk je op veel plekken in de kamer.

Met een wandunit kan je dat niet realiseren tenzij je hem op de kop hangt, te laag hangen resulteert in niet ver genoeg de kamer in blazen, vandaar dat vloerunit,s meer wordt aangeraden als hoofdverwarming.

Ik ben wel eens bij mensen thuis geweest die groter hadden en ermee verwarmde zoals een 4,2kw en het was een tochtbende, men zette de unit altijd handmatig op fluisterstand maar daarmee beperk je het vermogen enorm.
Dus in mijn situatie zou een 5kw vloerunit niet aan te raden zijn? Ik wil de grote ruimte echt met één unit verwarmen en koelen (als hoofdverwarming), waarbij ik een niet al te groot temepratuursverschil accepteer verderop aan de andere kant van de kamer in het keukendeel.
TereZz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

[Afbeelding] (groen zijn de vloerunits van MHI)
offtopic:
Dien ik voor deze vraag een aparte topic aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:05
-

[ Voor 107% gewijzigd door GermanPivo op 01-09-2023 12:17 . Reden: nvm ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

TereZz schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:02:
[...]

Dus in mijn situatie zou een 5kw vloerunit niet aan te raden zijn? Ik wil de grote ruimte echt met één unit verwarmen en koelen (als hoofdverwarming), waarbij ik een niet al te groot temepratuursverschil accepteer verderop aan de andere kant van de kamer in het keukendeel.
Nog niet eens zo lang geleden hadden mensen 1 gaskachel van 5 kw staan in zo'n ruimte en dat werkte ook. Het is ook handig om overcapaciteit te hebben.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
digifun schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:29:
[...]

Nog niet eens zo lang geleden hadden mensen 1 gaskachel van 5 kw staan in zo'n ruimte en dat werkte ook. Het is ook handig om overcapaciteit te hebben.
Dat is natuurlijk heel anders, daar krijg je stralingswarmte van en er staat geen fan te loeien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:29:
[...]

Hangt die gaskachel hoog aan de wand dan?
En een gaskachel werkt met zeer hoge temperaturen door ook stralingswarmte te geven.

Een vergelijking die niet opgaat.
Stralingswarmte wat van een airco afkomt is te verwaardelozen, op fluisterstand merk je wel wat maar dan wordt de vloer nog kouder gezien de ventilator te langzaam draait.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:57
[...]
Ben het helemaal eens dat bijvoorbeeld een 5kW binnenunit (die ik zelf in de woonkamer heb hangen) op vol vermogen niet comfortabel is om bij in een ruimte te zitten als die volle bak staat te stampen, want dat voel je zeker. Echter, ik zet dat ding op afstand aan als ik wegrijd van kantoor en tegen de tijd dat ik thuis ben is het warm is draait hij alweer rustig. Voor ad hoc stoken (ook als hoofdverwarming) kan het dus prima werken :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:36:
[...]

Hangt die gaskachel hoog aan de wand dan?
En een gaskachel werkt met zeer hoge temperaturen door ook stralingswarmte te geven.

Een vergelijking die niet opgaat.
Stralingswarmte wat van een airco afkomt is te verwaardelozen, op fluisterstand merk je wel wat maar dan wordt de vloer nog kouder gezien de ventilator te langzaam draait.
Hier staat ook nog een gaskachel dus het is voor mij prima te vergelijken. Die stralingswarmte doet niet zoveel. 5 kw gaskachelwarmte is prima te vergelijken met 5 kw aircowarmte. Warmte is warmte. Airco verspreidt de warmte zelfs beter, ook op fluisterstand. Wat prima te zien is met een warmtecamera.

Er zijn voldoende tweakers die een 5 kw unit hebben draaien naar alle tevredenheid, zouden die het dan allemaal helemaal fout hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
digifun schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:49:
[...]
Er zijn voldoende tweakers die een 5 kw unit hebben draaien naar alle tevredenheid, zouden die het dan allemaal helemaal fout hebben?
Iedereen heeft andere comfort wensen maar wapperende tafelkleden/gordijnen/planten gaat mij te ver oneacht hoe de uitblaasklep staat, gevoel van luchtstromingen is dan overduidelijk aanwezig met grotere unit,s(zelf ervaar ik dat als de fan handmatig heel hoog staat).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mr_evil08 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:01:
[...]

Iedereen heeft andere comfort wensen maar wapperende tafelkleden/gordijnen/planten gaat mij te ver en ik voel de luchtstromingen overduidelijk bij mensen met grotere unit,s(zelf ook al de fan handmatig heel hoog staat).
Wapperende tafel/gordijnen en planten is heel erg overdreven theatraal omdat te stellen. Er zijn ook mensen met grote units waar het wel goed gaat misschien moet je daar eens langsgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
digifun schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:09:
[...]

Wapperende tafel/gordijnen en planten is heel erg overdreven theatraal omdat te stellen. Er zijn ook mensen met grote units waar het wel goed gaat misschien moet je daar eens langsgaan.
En ik maar afvragen waar mijn tafelkleden toch bleven _O- ,
Ik zag de grap er wel van in :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:26
Op de MHI 50ZSX binnenunit heb ik op de afstandsbediening 5 fan standen zitten (Auto - 1 - 2 - 3 - 4). Nu merk ik dat als ik hem bijvoorbeeld handmatig op fan speed 2 zet, dat hij dan zelf daarin ook nog verschillende snelheden heeft. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Zoveel m3/uur flow heb je niet nodig hoor. 18 naar 40 graden, 11 m3/min (LG deluxe 5 kW op low, of de 3.5 kW op high) is 9.2 kW heat transfer.

http://hvac-calculator.co...0&hum2=30&vol=660&rec=100

Mijn "3.5" wordt gevoed door een multi compressor met 8 kW+ piekvermogen en blaast doodleuk op max fan 50+ graden lucht uit als het moet. Op stil is dat nog heter maar minder flow, nog steeds ruim boven 5 kW.

Beetje kort door de bocht om te zeggen 3.5 prima, 4.2 nee nooit doen. Ligt aan merk en type en ook de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
w00key schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:30:
[...]

Zoveel m3/uur flow heb je niet nodig hoor. 18 naar 40 graden, 11 m3/min (LG deluxe 5 kW op low, of de 3.5 kW op high) is 9.2 kW heat transfer.

http://hvac-calculator.co...0&hum2=30&vol=660&rec=100

Mijn "3.5" wordt gevoed door een multi compressor met 8 kW+ piekvermogen en blaast doodleuk op max fan 50+ graden lucht uit als het moet. Op stil is dat nog heter maar minder flow, nog steeds ruim boven 5 kW.

Beetje kort door de bocht om te zeggen 3.5 prima, 4.2 nee nooit doen. Ligt aan merk en type en ook de buitenunit.
Het is een mededeling van denk goed na of je toch niet beter een 2e binnenunit kunt doen.
Mensen die het al "warm" hebben bij 18c kamertemp of warm bij 22c is ook nogal een verschil, dat eerste zul je het probleem minder ervaren.

Je plaatst ook géén één flink overbemeten radiator in de grote ruimte met de verwachting dat het wel goed zal komen, zo werkt dat niet met convectie gezien je ook met warmteverlies via de buitenmuren te maken hebt.

Fluisterstand geeft "warmtebellen" als er veel vraag is.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-09-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Hoi allen,

Wat is een goed middel om de lamellen van zowel de binnen als buiten unit schoon te maken en eventueel de rol van de ventilator?

Gaat o.a. ook om het verwijderen van vieze geurtjes in de binnenunit.

En kan ik gewoon met een waterstraal van de tuinslang de lamellen van de buitenunit schoonspuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:33
Flappie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:34:
Hoi allen,

Wat is een goed middel om de lamellen van zowel de binnen als buiten unit schoon te maken en eventueel de rol van de ventilator?

En kan ik gewoon met een waterstraal van de tuinslang de lamellen van de buitenunit schoonspuiten?
Ik gebruik dit voor de binnenunit
https://www.bol.com/be/nl...nJ1WfHlBbvTcaArUDEALw_wcB

En dit voor de buitenunit

https://www.gridsoap.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
[...]

Iedereen heeft andere comfort wensen maar wapperende tafelkleden/gordijnen/planten gaat mij te ver oneacht hoe de uitblaasklep staat, gevoel van luchtstromingen is dan overduidelijk aanwezig met grotere unit,s(zelf ervaar ik dat als de fan handmatig heel hoog staat).
Ik heb hier sinds vorig jaar een daikin vloermodel van 5KW staan als hoofdverwarming.
Deze staat in een hoek waar daarvoor een accumulatiekachel stond.
De ruimte die verwarmt moet worden is 8x4 en een kleine bijkeuken.
De woning zelf is van 1965.
Wij zijn heel tevreden over het verwarmen met een L/L wp ipv accumulatie.
De unit heeft de hele winter alles met gemak op 22 graden kunnen houden op fluisterstand.
Wanneer het onder de 2 graden was buiten draaide de wp 24/7 maar wel 's nachts op 20 gr.
Zodat alles mooi op temperatuur bleef.

Dat de ventilator hier zou blazen als een orkaan ondervind ik hier niet. Geluid is echt iets persoonlijk, je hoort de wp uiteraard wel maar wanneer er achtergrondgeluid is stoort het niet.

Het verbruik is hier ook een meevaller, zeker omdat in het tussenseizoen de wp werkt op stroom van de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Flappie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:34:
Hoi allen,

flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
toxictooms schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:04:
[...]

Ik heb hier sinds vorig jaar een daikin vloermodel van 5KW staan als hoofdverwarming.
De unit heeft de hele winter alles met gemak op 22 graden kunnen houden op fluisterstand.
Wanneer het onder de 2 graden was buiten draaide de wp 24/7 maar wel 's nachts op 20 gr.

Dat de ventilator hier zou blazen als een orkaan ondervind ik hier niet. Geluid is echt iets persoonlijk, je hoort de wp uiteraard wel maar wanneer er achtergrondgeluid is stoort het niet.

Het verbruik is hier ook een meevaller, zeker omdat in het tussenseizoen de wp werkt op stroom van de zonnepanelen.
Waarom draaide je onder de 2 graden 24/7 ? Was dat voor het comfort, of omdat de unit het anders in de ochtend niet kon bijbenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

TereZz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 01:04:
[...]

Waarom draaide je onder de 2 graden 24/7 ? Was dat voor het comfort, of omdat de unit het anders in de ochtend niet kon bijbenen?
Pff 22, dan begin ik al te zweten tegenwoordig haha, het is nu 19 en dat ging hoeft van mij nog niet aan, in de winter zakt het 's nachts naar 14/15 graden en rond 06:00 springt ie aan op 17, dat vind ik dan al lekker, naarmate ik langer stil zit achter de PC bijvoorbeeld krijg ik het kouder en langzaam bouwt ie dan ook op naar 19 graden.

Heel af en toe als ik tot laat wakker ben en stil zit gamen/film zet ik hem nog wel eens op 20,5 ofzo.

Boven gaat ie bij mij de komende winter op 15 continue, fluisterstil, afgelopen winter had ik geen verwarming boven en met 12 sliep ik nog heerlijk, maar 9,5 werd te gek, ook voor m'n huis zelf.

Wel grappig dat ik nu 2 buitenunits heb, 1 op zuid en 1 op noord, de ene in de schaduw en de andere in de volle zon, wat een verschil qua buitentemperatuur geven die aan.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 02-09-2023 06:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:05
copykat schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:50:
De airco's zijn al 250 per jaar.(filters vervangen en condensor reinigen) Dus die WP zal ook wel op 200/jaar zijn.
Filters worden helemaal niet vervangen, maar worden alleen schoongemaakt. Het jaarlijkse onderhoud aan een airco is vrij simpel, dus prima zelf te doen en het kost weinig tijd. Maar de (on)zin van onderhoudscontracten is al vele malen uitgebreid besproken.

Hier 6 units hangen, dus die kostenbesparing door het zelf te doen loopt nogal snel op. :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
toxictooms schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:04:
[...]

Dat is het verschil tussen wand en vloerunit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

GermanPivo schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:01:
[...]

Filters worden helemaal niet vervangen, maar worden alleen schoongemaakt. Het jaarlijkse onderhoud aan een airco is vrij simpel, dus prima zelf te doen en het kost weinig tijd
Precies. Onze installateur gaf ook aan dat die blauwe pads die Toshiba erbij doet gewoon een verdienmodel is en onzin is. Gewoon na elk seizoen de filters en het unit reinigen en klaar. Bij het buitenunit stof en eventuele begroeiing weghalen.

Als een hybride warmtepomp hebt, ja, dan heb je wel kosten. Dan mag net zoals bij je CV elk jaar de branderpakking en de rest nagekeken worden (daar mag je niet eens zelf aan werken), naast het potentiele onderhoud aan de warmtepomp zelf (geen idee of een lucht/water WP ander onderhoud vereist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:49
Interessant! Dit wil ik ook wel even bestellen en proberen.

Kun je uitleggen hoe je deze producten voor de binnen- en buitenunit gebruikt?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sebazzz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:56:
[...]

Precies. Onze installateur gaf ook aan dat die blauwe pads die Toshiba erbij doet gewoon een verdienmodel is en onzin is. Gewoon na elk seizoen de filters en het unit reinigen en klaar. Bij het buitenunit stof en eventuele begroeiing weghalen.

Als een hybride warmtepomp hebt, ja, dan heb je wel kosten. Dan mag net zoals bij je CV elk jaar de branderpakking en de rest nagekeken worden (daar mag je niet eens zelf aan werken), naast het potentiele onderhoud aan de warmtepomp zelf (geen idee of een lucht/water WP ander onderhoud vereist).
CV ketel hoeft ook niet jaarlijks, dat is een keuze en afhankelijk van gebruik.
CV ketel wordt maar weinig gedaan, lektest, co meting, blok binnenin schoonmaken en de sifoon legen, de nieuwe pakking is puur omdat je het blok open hebt gehad voor schoonmaken en de oude niet mag hergebruiken gezien kans op lek.

CV ketel binnenin kun je niet aan werken vanwege ontbreken van benodigd apparatuur om metingen te verichten, dit spul is best wel prijzig.

Terugkomen op WP, de buitenunit heeft wel meer onderhoud nodig want anders wordt die groen van de alg.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 02-09-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

mr_evil08 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:05:
[...]

Terugkomen op WP, de buitenunit heeft wel meer onderhoud nodig want anders wordt die groen van de alg.
Alg is ook begroeiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sebazzz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:56:
[...]

Ik gooi zelf altijd een flesje schoonmaak azijn rond de buitenunit, groeit er sowieso een tijdje niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Laatst online: 21:40
Vraag betreffende een Daikin sensira model FTXF25C5V1B
volgens de Daikin website is deze uit te breiden met een wifi module.
Ga ik daar vervolgens op zoeken dan kom ik uit in een BRP069B45 wifi module.
Een externe website geef dan aan dat mijn model mogelijk is.
Maar als ik de documentatie download van deze op de Daikin website staat dat type er niet tussen.
Als ik de printplaat bekijk klopt het weer wel want snoertje moet worden aangesloten op poort S21.
Misschien dat jullie weten of het de juiste module zal zijn.
Overigens zie elders op de site van Daikin dat model FTXF -A en B wel worden ondersteund maar over C niets, erg duidelijk allemaal bij Daikin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAqL4MEeRySzBHrhZAHpqTaCabU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlgUrQwX3YNDyUgaDs1XaXO5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QbLSW4lXs57bWl-Q9fX6_xNWHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26pdeGJmMy0cBxzVKCSmoXyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUMPt3I88Th7crXfniTidzH_IXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UnReHI3EG7jSgeqIuTqfxQol.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door merlin1201 op 02-09-2023 12:57 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJeZXwbMLjbaJKaYt-8p3XGAsl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/OeVxIEORyKgSpGCgl2cNa7xo.gif?f=user_large
Zoiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14
merlin1201 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:41:
Vraag betreffende een Daikin sensira model FTXF25C5V1B
volgens de Daikin website is deze uit te breiden met een wifi module.
Ga ik daar vervolgens op zoeken dan kom ik uit in een BRP069B45 wifi module.
Een externe website geef dan aan dat mijn model mogelijk is.
Maar als ik de documentatie download van deze op de Daikin website staat dat type er niet tussen.
Als ik de printplaat bekijk klopt het weer wel want snoertje moet worden aangesloten op poort S21.
Misschien dat jullie weten of het de juiste module zal zijn.
Overigens zie elders op de site van Daikin dat model FTXF -A en B wel worden ondersteund maar over C niets, erg duidelijk allemaal bij Daikin

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier een FTXF25A5V1B https://imgur.com/j3rAC5J met een BRP069B41 https://imgur.com/aGqnZKp dar werkt :)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
henidde schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 09:57:
[...]

Interessant! Dit wil ik ook wel even bestellen en proberen.

Kun je uitleggen hoe je deze producten voor de binnen- en buitenunit gebruikt?
Als je de producten opzoekt staat de beschrijving er bij.
De gridsoap moet je gewoon op de achterkant van de buitenunit spuiten m, 10 minuten laten inwerken en afsluiten met de tuinslang.

De airco cleaner spuit je binnenin de binnenunits,ook laten inwerken en de units laten draaien. Het schuim lost vanzelf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxictooms
TereZz schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 01:04:
[...]

Zodat alles mooi op temperatuur blijft.
Alles blijft ook rustiger draaien.
Het verbruik is ook niet zoveel hoger.

In het tussenseizoen of wanneer het nog niet zo koud is verwarmde ik ad HOC

Zo werkt het hier voor ons het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Snap geen sikkepit van die Daikin website, dan zie ik dat jij voor die FTXF25A5V1B eigelijken BRP069B45 moet hebben. want bij die 41 staat jou model niet.
Maar schijnbaar werkt het gewoon.
Ik denk dat er tussen de FTXF A,B en C weinig verschillen zitten, in iedergeval geeft de Daikin website wel aan dat wifi optioneel is voor de C versie, Maja als ze er nu ook nog ff bij vermelden welke module dan dat zou het wat makkelijk maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:44
Als jouw unit een S21 connector heeft dan moet zowel een 41 als een 45 passen.
Meer info in dit draadje.
Daikin Airco Wifi controller

@merlin1201
Bij een 45 zit een communicatie kabel bij, een 41 heeft dat niet volgens mij.
Dus ik zou voor een 45 gaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Kroonkurk op 02-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Kroonkurk schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:52:
Als jouw unit een S21 connector heeft dan moet zowel een 41 als een 45 passen.
Meer info in dit draadje.
Daikin Airco Wifi controller

@merlin1201
Bij een 45 zit een communicatie kabel bij, een 41 heeft dat niet volgens mij.
Dus ik zou voor een 45 gaan.
Top. Zag wel dat dat draadje al wat ouder was en hebben het over de A41,45. Hier gaat het om de b45
Tja die getallen pfff
Maar idd ik denk wel dat gelijk hebt en ga de 45 bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-10 17:01
Ik heb mijn airco getest op Max vermogen om te kijken of alles nog goed werkt zit hem op koelen met afstandsbediening op HI zodat hij Max gaat koelen Max stroom op name is dan 750Watt dit terwijl hij Max 1700Watt zou moeten doen, met verwarmen op HI ook maar Max 750Watt
Het is een MHI SRK25ZSX zou iemand kunnen proberen wat die van hem op HI Max aan stroom trekt het lijkt me te weinig stroom wat hij gebruikt, misschien door buiten en binnen temp dat hij niet naar Max vermogen gaat.

Nog ter aanvulling de buitenunit draait erg langzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door Weerman2 op 02-09-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:23
Weerman2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:39:
Ik heb mijn airco getest op Max vermogen om te kijken of alles nog goed werkt zit hem op koelen met afstandsbediening op HI zodat hij Max gaat koelen Max stroom op name is dan 750Watt dit terwijl hij Max 1700Watt zou moeten doen, met verwarmen op HI ook maar Max 750Watt
Het is een MHI SRK25ZSX zou iemand kunnen proberen wat die van hem op HI Max aan stroom trekt het lijkt me te weinig stroom wat hij gebruikt, misschien door buiten en binnen temp dat hij niet naar Max vermogen gaat.

@Weerman2
Dit is een 2.5 kW airco toch.
Als je rekening houdt met de COP bij de huidige temperatuur, schat toch zeker 5, dan is 2.5/5 maar 500 W vermogen. Dus je unit doet wat die moet doen als die 700 W vermogen verbruikt, zelfs wat aan de hoge kant.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de hogere vermogens zie je pas als je grotere temperatuursverschillend hebt. niet vergeten dat een airco nog steeds werkt als het 45 graden buiten is. dus de 20-ish die je op dagen zoals dit haalt is niks voor een airco. dat is maar enkele graden verschil tussen binnen en buiten. als het ineens 20+ graden verschil is (zoals verwarmen tijdens vorst) zal je hogere vermogens en meer lawaai horen.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 02-09-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
Bedankt voor jullie antwoord ik zal het nog eens proberen als het weer kouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz1dwBxyiCqhJOmPWoNjoqoDe_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hW40c0Y9aoAv3u0cS5Sq3Nw5.png?f=user_large

Airco pakt volgens specs 440/590W aan stroom en maakt er 2.5 / 3.2 kW koeling of warmte van. Je gaat hem nooit op 1700W elektrisch verbruik zien. Voor een korte tijd kan hij iets meer opnemen dan de specs, maar niet continu.

[ Voor 3% gewijzigd door w00key op 02-09-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerman2
w00key schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Airco pakt volgens specs 440/590W aan stroom en maakt er 2.5 / 3.2 kW koeling of warmte van. Je gaat hem nooit op 1700W elektrisch verbruik zien. Voor een korte tijd kan hij iets meer opnemen dan de specs, maar niet continu.
Als je deze gegevens zo bekijkt dan zou 750Watt zelfs erg veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Weerman2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:48:
[...]

Nominaal opgenomen vermogen is voor 2.5 kW koeling. Als je hem op power / 18 graden fan hoog zet kan hij 3.87 kW koelen, met vanzelfsprekend meer verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:23
Weerman2 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:48:
[...]

Zoals ik al aangaf @Weerman2

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Pagina: 1 ... 29 ... 151 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic